Ik kan me behoorlijk vinden in de reacties van kingmob "die het niet begrepen heeft" en Pavlovje en zal het waarschijnlijk ook allemaal wel niet begrepen hebben. Je moet kennelijk wel heel erg XI zijn om de Fok!-hoogbegaafden te kunnen volgen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:12 schreef lezzer het volgende:
Edit: bij nader inzien zie ik aan je reactie dat je van de voorgaande pak 'm beet 30 posts niet zoveel begrepen hebt. Vroeger ging ik het dan nog 20 keer uitleggen tot ik er koppijn van kreeg.
Nu zeg ik "so be it" en ga ik lekker wat anders doen.
Wat ik me dan weer afvraag: wat is je doel met deze post? Of denk je daar gewoon niet bij na, en plaats je het eerste dat in je opkomt?quote:Op dinsdag 29 december 2009 15:41 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik kan me behoorlijk vinden in de reacties van kingmob "die het niet begrepen heeft" en Pavlovje en zal het waarschijnlijk ook allemaal wel niet begrepen hebben. Je moet kennelijk wel heel erg XI zijn om de Fok!-hoogbegaafden te kunnen volgen.
Niet elke hoogbegaafde is geïnteresseerd in een universitaire studie. Sommigen willen bijvoorbeeld de artistieke kant op. Weer anderen willen zelf een bedrijf starten, en doen dat vaak zonder opleiding of met een HBO studie.quote:Op dinsdag 29 december 2009 16:36 schreef ShadyLane het volgende:
LesStroud heeft ook een goed punt trouwens, met z'n tien jaar. Tegen hoogbegaafdheids'problematiek' loop je aan als je op de basisschool een juf hebt van MBO-denkniveau die niet weet wat ze met je aan moet. Als je in de puberteit niet zo goed in je vel zit, moeite hebt met sociale contacten en denkt dat dat door de hoogbegaafdheid komt. Als je je bij je vakantiebaantje niet op je plek voelt omdat het daar toch echt niet jouw soort humor is.
Maar de hoogbegaafde die het gezonde verstand bezit om het niet te erg uit de klauwen te laten lopen komt vroeg of laat vanzelf op de universiteit terecht. En daar tref je dan (als je tenminste niet bij psychologie of rechten rondloopt maar gewoon bij natuurkunde ofzo) allemaal mensen die vele malen intelligenter zijn dan jij en geen problemen hebben. "Zo kan het ook", zie je dan. En je treft sowieso meer mensen met wie je op 1 lijn zit. Maar je wordt vooral bescheiden, omdat je al die briljante lui ontmoet. En als je het een beetje handig aanpakt, kom je daarna ook te werken op een plek waar jij bij lange na niet de slimste bent. Dan ga je vanzelf relativeren, bent blij met je gezonde verstand en ziet het niet meer als een probleem.
Fair enough maar dat had ook anders gekund. Als we het daar maar over eens zijnquote:Op dinsdag 29 december 2009 21:50 schreef ShadyLane het volgende:
Ik wilde het even opnemen voor kingmob omdat ik vond dat lezzer arrogant en vervelend tegen 'm deed, that's all.
Magquote:Op dinsdag 29 december 2009 21:54 schreef RRGJL het volgende:
Niet elke hoogbegaafde is geïnteresseerd in een universitaire studie. Sommigen willen bijvoorbeeld de artistieke kant op.
Magquote:Weer anderen willen zelf een bedrijf starten, en doen dat vaak zonder opleiding of met een HBO studie.
Hoeft ook nietquote:Niet elke hoogbegaafde wil natuurkunde studeren of een andere richting die er bekend om staat dat zich veel hoogintelligente mensen in het vakgebied bevinden.
Het komt dus allemaal goedquote:Verder denk ik dat je de invloed van de jeugd onderschat.
Er zijn veel mensen die er pas vrij laat achter komen dat ze niet dom zijn. Zo voelen hoogbegaafden zich namelijk vaak op school: dom. Waarom? Omdat ze dingen anders bekijken dan al hun peers. Omdat ze feiten niet zo goed onthouden. Omdat ze andere interesses hebben. Omdat ze merken dat ze niet zo goed kunnen praten met klasgenoten (waarbij ze vaak denken dat dat aan henzelf 'ligt'. Dat er iets mis is).
Natuurlijk weet je uiteindelijk beter, maar niemand stelt ook dat je als hoogbegaafde verdoemd bent.
Soory, ik heb soms snel de neiging om over bepaalde woorden te lezen.quote:Op dinsdag 29 december 2009 11:41 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Neen. IQ-tests hebben absoluut geen multiple choice karakter. Zoals ik eerder ook al zei![]()
[..]
Om een beeld te scheppen; bij de WAIS (Weschler Adult Intelligence Scale) krijg je vragen als "omschrijf het verschil tussen een appel en een sinaasappel", en daar dan een stuk of 50 van. En dan het omschrijven van begrippen. Bijvoorbeeld: "Wat betekent het woord 'artistiek'". Verder krijg je sommetjes als: wanneer Harry een trui van 27,50 koopt met 50% korting, en een hemd van 12 euro met 20% korting, hoeveel moet hij dan betalen? (en dat dan getimed uiteraard). Euhm verder moet je ook puzzelen. je krijgt een stuk of 16 blokjes (4 bij 4) en moet daarmee allemaal figuren uit een boekje namaken. Dat soort dingen moet je je voorstellen bij een IQ-test.
Oh maar begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook nergens problemen mee. Ik kom alleen op voor het onderwerp in zijn algemeenheid. Ik vind het erg interessante materie en jammer wanneer mensen dingen bagatelliseren en teveel wegredeneren. Natuurlijk moet je relativeren, maar je moet daarin niet doorslaan en je altijd realiseren dat de beste stuurlui aan wal staan.quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:01 schreef ShadyLane het volgende:
Ik heb trouwens geen negatieve gevoelens over het onderwerp, want ik vind hoogbegaafdheid een zegen. Ik erger me ook niet, ik vind het alleen vervelend voor mensen als ze zichzelf beperken door een slachtofferrol aan te nemen en ik gun ze van harte dat ze daar snel uitkomen.
lol. npquote:Op dinsdag 29 december 2009 21:58 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Soory, ik heb soms snel de neiging om over bepaalde woorden te lezen.Wel leuk dat je wat voorbeelden laat zien.
Waarom vind je dat van mij dan wel, en andersom niet?quote:Op dinsdag 29 december 2009 21:50 schreef ShadyLane het volgende:
Ik wilde het even opnemen voor kingmob omdat ik vond dat lezzer arrogant en vervelend tegen 'm deed, that's all.
Interessant. Heb je concrete aanwijzingen om de twee groepen 'hogerbegaafd' en 'ontwikkelingsstoornis' aan elkaar te koppelen? Of wil je er los van elkaar dieper op ingaan?quote:Op dinsdag 29 december 2009 22:07 schreef RRGJL het volgende:
Ik hoop uiteindelijk in het onderzoek mbt. dit onderwerp en ontwikkelingsstoornissen terecht te komen
Euhm, de aanknoping die het belangrijkst is is dat het natuurlijk beide facetten zijn die spelen in de jeugd en de ontwikkeling. Ik vind de ontwikkeling van hersenen - en dan wellicht vooral de verschillen tussen de ontwikkelingen van hersenen van verschillende mensen - interessant.quote:Op woensdag 30 december 2009 14:08 schreef Sodium het volgende:
[..]
Interessant. Heb je concrete aanwijzingen om de twee groepen 'hogerbegaafd' en 'ontwikkelingsstoornis' aan elkaar te koppelen? Of wil je er los van elkaar dieper op ingaan?
Beide facetten spelen inderdaad op jongere leeftijd, en ze zijn beiden aangeboren/genetisch. Maar bij ontwikkelingsstoornissen blijft het doorontwikkelen, terwijl de kaarten bij hogerbegaafden, zover ik weet, redelijk geschut zijn. Het verloop is anders, niet? Wel komt het één (hogerbegaafdheid) regelmatig voor binnen het ander -hoewel ik niet weet of het ook significant verschillend ten opzichte van de 'normale' controlegroep is- en kan het één (hogerbegaafdheid) zorgen voor een beter verloop van het ander. Ik heb mij echter nooit in die hoek begeven en heb dus geen actieve kennis op dit gebied. Vandaar mijn vraag.quote:Op woensdag 30 december 2009 16:11 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Euhm, de aanknoping die het belangrijkst is is dat het natuurlijk beide facetten zijn die spelen in de jeugd en de ontwikkeling. Ik vind de ontwikkeling van hersenen - en dan wellicht vooral de verschillen tussen de ontwikkelingen van hersenen van verschillende mensen - interessant.
Ik heb voor mezelf ook nog niet precies duidelijk waar ik heen wil. Enerzijds heb ik zelf in die molen van de geestelijke gezondheidszorg gezeten, waarin naar mijn mening teveel onnodige fouten worden gemaakt en te vaak ongefundeerde conclusies worden getrokken, waardoor ik graag zelf de therapie of begeleiding in zou willen. Anderzijds dus, zoals ik al zei, lijkt onderzoek me ook erg boeiend. Ik moet nog beginnen met de studie, en het verloop van de studie zal voor mij vast een duidelijk beeld vormen van waar ik me nou het meest thuis voel
Voor de duidelijkheid: aardige resultaten betekent dat ik het tenminste kon volhouden op de uni. Hoe moeilijk ik het ook had, ik kon altijd wel een beetje studeren.quote:Op dinsdag 29 december 2009 13:41 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Zo ontstaan er dus economische crises. Mensen die er met de pet naar gooien en niet beseffen dat je structurele vaardigheden moet bezitten. Die wel een tastbaar resultaat hebben behaald, maar hier nooit echt in geoefend zijn geraakt.
Hmm, nou het verschil tussen hoogbegaafdheid en ontwikkelingsstoornissen zit 'm in essentie in het feit dat hoogbegaafdheid zich voordoet in een normaal - doch 'intelligenter' (daar spelen vele facetten in mee en dat wordt te technisch) - brein.quote:Op woensdag 30 december 2009 16:47 schreef Sodium het volgende:
[..]
Beide facetten spelen inderdaad op jongere leeftijd, en ze zijn beiden aangeboren/genetisch. Maar bij ontwikkelingsstoornissen blijft het doorontwikkelen, terwijl de kaarten bij hogerbegaafden, zover ik weet, redelijk geschut zijn. Het verloop is anders, niet? Wel komt het één (hogerbegaafdheid) regelmatig voor binnen het ander -hoewel ik niet weet of het ook significant verschillend ten opzichte van de 'normale' controlegroep is- en kan het één (hogerbegaafdheid) zorgen voor een beter verloop van het ander. Ik heb mij echter nooit in die hoek begeven en heb dus geen actieve kennis op dit gebied. Vandaar mijn vraag.
Ik kom van het VMBOquote:Leuk dat je overweegt je werktechnisch bezig te gaan houden met beide, of een van beide onderwerpen. Je doet nu VWO oid, neem ik aan? Tijdens een studie zal je uiteindelijk een verdiepingsslag maken en door diverse stages kun je uitvinden welke manier van werken je het meest ligt: praktisch of wetenschappelijk. Daarnaast moet je je bedenken dat het een het ander natuurlijk niet uitsluit. Je kunt zowel wetenschappelijk als praktisch bezig zijn met de onderwerpen. Ervaringen uit de praktijk leveren immers nieuwe input voor uiteindelijk onderzoek en andersom. Ik kan je hoe dan ook vertellen dat wetenschappelijk onderzoek doen leuk en intensief is en zeer veel voldoening levert wanneer er nieuwe info boven water komt
Ben ik dus niet de enige die het zo ervaren heeft.quote:Op donderdag 31 december 2009 12:34 schreef ShadyLane het volgende:
Hahahaha, ik heb zelf die studie niet gedaan maar afgaand op wat ik van (slimme) oud-studenten psychologie hoor is dit een bijzonder rake typering.
Het eerste jaar bestaat voornamelijk multiple choice tentamens. Ik moet eerlijk zeggen dat die niet eens zo makkelijk zijn als je zou denken. Veel detailvragen met bewust verwarrende antwoorden over een grote hoeveelheid tekst (meestal 1-2 boeken). Ik vond ze zelf niet moeilijk, maar ik kan eerlijk zeggen dat er net zoveel (zo niet meer) mensen zakten voor multiple choice als open vraag tentamens. Ik heb in drie jaar één tentamen niet gehaald, en dat was toevallig dan ook een eerstejaars multiple choice tentamen.quote:Op donderdag 31 december 2009 12:55 schreef RRGJL het volgende:
@ Pavlovje, volgens mij is het toch ook zo dat het vooral multiple-choice tentamens zijn bij psychologie? Dat wil, lijkt mij, zeggen dat je een tekst een keer globaal doorleest, en dan herken je bij zo een tentamen vanzelf wel het goede antwoord(niet dat ik het zo zou doen, het gaat immers om de kennis, en niet om het halen van een tentamen)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |