quote:Op zondag 13 december 2009 00:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Vanavond ganzelever gegeten, gepepert en kort aangebraden in boter, daarna met knapperig pyramidezout erop geserveerd. Goddelijk lekker.
Maar hoe vinden de andere cullinauten een lekkere manier om Foie gras te eten?
kweekzalm uit noorwegen?quote:Op zondag 13 december 2009 00:06 schreef DutchieBre het volgende:
[..]
HiHi .. Je probeert linkse boomknuffelaars te bereiken hier op fok! ?
Ik ben er niet weg van, sterker nog, ik vind het niet eens lekker, in de periode dat ik in Frankrijk woonde was het iedere Kerst een soort traditie om dit te eten .. Gelukkig werd voor DutchieBre dan een heerlijke zalm bereid
Hehe, de boomknuffelaars hebben zich al gemeldquote:Op zondag 13 december 2009 00:06 schreef DutchieBre het volgende:
[..]
HiHi .. Je probeert linkse boomknuffelaars te bereiken hier op fok! ?
Ik ben er niet weg van, sterker nog, ik vind het niet eens lekker, in de periode dat ik in Frankrijk woonde was het iedere Kerst een soort traditie om dit te eten .. Gelukkig werd voor DutchieBre dan een heerlijke zalm bereid
Met een lekker sausje op soya basis ?quote:Op zondag 13 december 2009 00:14 schreef Pietverdriet het volgende:
had het bij reerugfiletbiefstuk gemaakt, erg lekker, maar niet helemaal perfect, op minitoast klinkt goed, wellicht met iets fruitigs.
Waar kan ik het mee vergelijken ?quote:Op zondag 13 december 2009 00:12 schreef Fogel het volgende:
[..]
Hehe, de boomknuffelaars hebben zich al gemeld
Misschien zal ik zelf eens een topic maken over het bereiden van walvis, een van de weinige producten uit de zee die naar mijn mening wel goed smaakt
Een stuk walvisbiefstuk met wat foie gras erop en eventueel wat cranberrysaus erbij lijkt me op zich geen foute combinatiequote:Op zondag 13 december 2009 00:20 schreef Pietverdriet het volgende:
kunnen we het hier over recepten voor foie gras hebben?
Hippie!quote:Op zondag 13 december 2009 00:31 schreef popolon het volgende:
[..]
Ja en nee. Maar ik vind wel dat ze een 'normaal' leven moeten kunnen hebben. Ben dan ook helemaal overstag gegaan en koop geen vlees/vis meer in de supermarkt. Da's troep.
Call me a hippie.
Wat is pyramidezout, Piet??quote:Op zondag 13 december 2009 00:36 schreef Nembrionic het volgende:
En niemand die vraagt wat pyramidezout is?
Debiel toch? Lekker man, vleesquote:Op zondag 13 december 2009 00:44 schreef golfer het volgende:
Oh,oh,oh wat een voorspelbare reacties weer van al die Fok!ertjes die de moraalridder uithangen en zelf waarschijnlijk nog nooit FG geproefd hebben.
Alleen al op basis van het 'horen zeggen' oordelen.
Elke keer hetzelfde liedje: ganzen/eendenlever, levend kreeft koken, lammetjes/konijntjes/cavia's eten.
De massale verontwaardiging.
Stel je niet zo afschuwelijk aan. Denk je werkelijk dat je de enige Fok!ker bent die het weleens heeft gegeten?quote:Op zondag 13 december 2009 00:44 schreef golfer het volgende:
Oh,oh,oh wat een voorspelbare reacties weer van al die Fok!ertjes die de moraalridder uithangen en zelf waarschijnlijk nog nooit FG geproefd hebben.
Alleen al op basis van het 'horen zeggen' oordelen.
Is zout uit cyprus, dat uit heel decoratieve pyramidevormige kristallen bestaatquote:Op zondag 13 december 2009 00:38 schreef conleche het volgende:
[..]
Wat is pyramidezout, Piet??
In mijn hoofd had ik het vertaald naar zo'n potje met grof camarguezout, maar da's natuurlijk onzin
In het winkeltje van de paling en de Drosteflikken.quote:Op zondag 13 december 2009 15:12 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb denk ik maar 1x in mijn leven echte foie gras gegeten en dat was in een goed restaurant. Ik vond het werkelijk heerlijk. Maar is het eigenlijk niet ontzettend duur en waar koop je zoiets tegenwoordig nou?
Dat heeft mijn albert heijn ookquote:Op zondag 13 december 2009 15:17 schreef Ringo het volgende:
In het winkeltje van de paling en de Drosteflikken.
Ik ook één keer, maar dat vergeet ik van m'n leven niet meer, zo lekker.quote:Op zondag 13 december 2009 15:12 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb denk ik maar 1x in mijn leven echte foie gras gegeten en dat was in een goed restaurant. Ik vond het werkelijk heerlijk. Maar is het eigenlijk niet ontzettend duur en waar koop je zoiets tegenwoordig nou?
Bij de bekende delicatessenzaak De Leeuw in Amsterdam betaal je 17,50 per 100 gram voor naturel en 21,50 per 100 gram voor foie gras met zomertruffel.quote:Op zondag 13 december 2009 15:22 schreef fratsman het volgende:
Maar inderdaad, wat kost zoiets nou per ons?
Dat is idd heul niet hetzelfde!quote:Op zondag 13 december 2009 16:25 schreef Ringo het volgende:
Maar dat was ganzenleverpaté, bedenk ik me nu.
Auw, das erg duur.quote:Op zondag 13 december 2009 16:07 schreef golfer het volgende:
[..]
Bij de bekende delicatessenzaak De Leeuw in Amsterdam betaal je 17,50 per 100 gram voor naturel en 21,50 per 100 gram voor foie gras met zomertruffel.
Maar dat zal ook de paté zijn toch? Hoe wil je anders die zomertruffel in zo'n hele lever krijgen?quote:
Het is als terrine bij hun:quote:Op zondag 13 december 2009 18:11 schreef conleche het volgende:
Maar dat zal ook de paté zijn toch? Hoe wil je anders die zomertruffel in zo'n hele lever krijgen?
Precies! Wat Piet had was anders, meer als het stukje op de fazant op de foto boven jouw post. Denk ik.quote:Op zondag 13 december 2009 18:20 schreef golfer het volgende:
[..]
Het is als terrine bij hun:
[ afbeelding ]
Dat is dan toch wat anders dan de onbewerkte lever? Die je bakt of grillt of weetikwat?quote:Op zondag 13 december 2009 18:20 schreef golfer het volgende:
[..]
Het is als terrine bij hun:
[ afbeelding ]
Ja heel anders. Die terrine is pa†é. Die onbewerkte lever ziet er, onbereid, zo uit:quote:Op zondag 13 december 2009 18:23 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is dan toch wat anders dan de onbewerkte lever? Die je bakt of grillt of weetikwat?
Klopt. Ik heb het eigenlijk alleen maar gegeten als al bewerkte terrine of paté.quote:Op zondag 13 december 2009 18:23 schreef Ringo het volgende:
Dat is dan toch wat anders dan de onbewerkte lever? Die je bakt of grillt of weetikwat?
Hrm.quote:Op zondag 13 december 2009 18:31 schreef conleche het volgende:
[..]
Ja heel anders. Die terrine is pa†é. Die onbewerkte lever ziet er, onbereid, zo uit:
[ afbeelding ]
Gijs heeft oma ducks drankenkast geplunderd.quote:Op zondag 13 december 2009 18:43 schreef Ringo het volgende:
[..]
Hrm.Ja, lever. Zo ziet dat ding eruit. Fijn kleurtje!
Er zitten enge plekjes op.
Grand Marnier? Of komt dat bij de bereiding van pas?quote:Op zondag 13 december 2009 18:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gijs heeft oma ducks drankenkast geplunderd.
Grand Marnier bij de ganzelever, dat lijkt me niet zo een lekkere combi, die sinaasappel smaakt me veel te sterk tegenover de zachte romige smaak van de ganzelever.quote:Op zondag 13 december 2009 19:02 schreef Ringo het volgende:
[..]
Grand Marnier? Of komt dat bij de bereiding van pas?
écht wel.quote:Op zondag 13 december 2009 21:19 schreef JayKudo het volgende:
[..]
Boeit niet, je kan niet 'een gewoon' een topic houden over dit gerecht. We hebben al lang vastgesteld dat dit gerecht niet meer van deze tijd is. Dus om daar een culinair topic over te houden zou niet moeten kunnen tenzij ook de ethiek daarin meegenomen wordt. Het is een barbaars gerecht, gewoon mee stoppen.
quote:Op zondag 13 december 2009 19:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Grand Marnier bij de ganzelever, dat lijkt me niet zo een lekkere combi,
zo'n topic zou lijkt mij ook wel in cul moeten kunnen met een goede OP. Ik kende alle verhalen over foie gras btw maar had het nog nooit geproefd. Juist waarom mensen er zo lyrisch over spreken wilde ik het toch een keer eten. En frankrijk was dus het land daarvoor.quote:Op zondag 13 december 2009 23:09 schreef Mirjam het volgende:
[..]
écht wel.
luister naar shmoopy.
open maar een eigen topic in GC ofzo als je het wilt hebben over de barbaarsheid.
hier gaat de bezem doorheen.
En terecht, ze zouden voor dit soort grofheden de guillotine weer van stal moeten halenquote:Op zondag 13 december 2009 00:11 schreef mgerben het volgende:
Hehehe, reltopic.
Wel hoop ik dat Frankrijk nóóit toegeeft aan die hypocriete boomknuffel-nonsens.
Foie gras is geen dagelijkse snack, maar exclusief en daarom zó fantastisch.
On topic, heb het een keer een tikje gebraden op toast gedaan - vreselijk lekker, maar ik kreeg van een Fransman een blik alsof ik voorstelde om de monarchie daar her in te voeren.
Ik heb het tot op heden alleen gegeten als garnering moet ik eerlijk zeggen, een paar plakjes boven op een mooi stuk wild, ik meende everzwijn... Persoonlijk ben ik niet zo van het orgaanvlees, maar zo was het toch wel een openbaring..quote:Op zondag 13 december 2009 00:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Vanavond ganzelever gegeten, gepepert en kort aangebraden in boter, daarna met knapperig pyramidezout erop geserveerd. Goddelijk lekker.
Maar hoe vinden de andere cullinauten een lekkere manier om Foie gras te eten?
Dat lijkt erg zoals ik het laatst op heb. Maar dat was in Bordeauxquote:Op maandag 14 december 2009 10:38 schreef Sjeen het volgende:
Bij een Elzasser restaurant hier in Maastricht krijg je foie gras die een tijdje in cognac heeft gelegen, ook subliem
En van die smeltende krullen op een perfecte tournedos, daar kun je me ook altijd blij mee maken...
Weet je de naam nog van het restaurant? Ben weer eens op zoek naar nieuwe eetadresjes en je klinkt er wel enthousiast over.quote:Op maandag 14 december 2009 10:38 schreef Sjeen het volgende:
Bij een Elzasser restaurant hier in Maastricht krijg je foie gras die een tijdje in cognac heeft gelegen, ook subliem
En van die smeltende krullen op een perfecte tournedos, daar kun je me ook altijd blij mee maken...
Gaudel in de Rechtstraat in Wijckquote:Op maandag 14 december 2009 10:49 schreef drbrik het volgende:
[..]
Weet je de naam nog van het restaurant? Ben weer eens op zoek naar nieuwe eetadresjes en je klinkt er wel enthousiast over.
Thanx ik zal eens kijken!quote:Op maandag 14 december 2009 10:51 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Gaudel in de Rechtstraat in WijckMocht hij er niet meer zitten, dan issie verhuisd naar Luik. Maar volgens mij duurde dat nog even
Mij ook Sjeen!quote:Op maandag 14 december 2009 10:38 schreef Sjeen het volgende:
Zo hadden wij het ook, maar dan op een stuk wild, echt een openbaring..quote:
Nee is echt veel zachter niet alleen qua smaak maar ook qua structuur. Damn krijg echt honger....quote:Op maandag 14 december 2009 11:05 schreef erodome het volgende:
Hoe smaakt ganzelever tegenover andere leversoorten, zoals kip e.d.?
Is dat nu heeeeeeeel anders, of heeft het er wel wat van weg?
quote:Op maandag 14 december 2009 11:05 schreef drbrik het volgende:
[..]
Klopt als een bus gruwelijk allemaal!
Maar het blijft heerlijk spul en af en toe eet ik het toch!
Het is heeeeeeeeeeeeel andersquote:Op maandag 14 december 2009 11:05 schreef erodome het volgende:
Hmm, hoe vetter hoe lastiger invriezen is mij geleerd tijdens levensmiddelen technologie, bedoel je de rauwe lever?quote:Op maandag 14 december 2009 11:31 schreef Pietverdriet het volgende:
Iemand trouwens ervaring met het invriezen van Foie Grass, dan kan ik de lekkernij gewoon op voorraad houden.
ja, en er staat een THT datum op voor ingevroren.quote:Op maandag 14 december 2009 11:35 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Hmm, hoe vetter hoe lastiger invriezen is mij geleerd tijdens levensmiddelen technologie, bedoel je de rauwe lever?
Bronquote:Nog iets: invriezen. Doe dat met een rauwe lever nooit, tenzij u de apparatuur in huis hebt om op -180°C te vriezen. Bij gewoon invriezen verbrandt de lever volledig.
Lever die je kent van kalf e.d. heeft een heel duidelijke structuur en een uitgesproken smaak.quote:Op maandag 14 december 2009 11:05 schreef erodome het volgende:
Boter ook... :squote:Op woensdag 16 december 2009 19:25 schreef mgerben het volgende:
[..]
Lever die je kent van kalf e.d. heeft een heel duidelijke structuur en een uitgesproken smaak.
Ganzelever is veel zachter, romiger en de textuur is gewoon onbeschrijfelijk. Het smelt echt weg, heerlijk.
misschien kan je de lolly van de librije namaken?quote:Op donderdag 17 december 2009 08:15 schreef aceHigh het volgende:
Iemand toevallig nog een lekker receptje voor een amuse met foie?
Het vervetten van de lever levert nou juist die specifieke smaak van foie gras op, die je niet terugvindt in gewone eenden- of ganzenlevers.quote:Op donderdag 17 december 2009 17:00 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Of is het het dwangvoeren wat een smaak aan de lever geeft - in positieve zin? Dat is iets wat ik mij namelijk slecht voor kan stellen.... (je zou verwachten dat oa. stress en een beroerd voedingspatroon een negatieve invloed op smaak hebben..).
En dat is niet te behalen door het veranderen van het dieet, of zoals aangegeven was, met zout water?quote:Op donderdag 17 december 2009 17:03 schreef golfer het volgende:
[..]
Het vervetten van de lever levert nou juist die specifieke smaak van foie gras op, die je niet terugvindt in gewone eenden- of ganzenlevers.
nee, dat is vooral bedoeld om de lever ziek te maken, zodat ie zijn smaak krijgt. uiteraard zwelt hij daarbij ook op. maar ganzen hebben sowieso een flinke lever. het is dus niet hoofdzakelijk volume.quote:Op donderdag 17 december 2009 17:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
En dat is niet te behalen door het veranderen van het dieet, of zoals aangegeven was, met zout water?
Is het werkelijke dwangvoeren -met een buis dus- niet alleen voor een grotere opbrengst?
Mnomnomnomnomnomnomnomnomnomnomnom!quote:Op donderdag 17 december 2009 18:43 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
nee, dat is vooral bedoeld om de lever ziek te maken, .
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |