abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 december 2009 @ 11:29:39 #1
261336 drbrik
zo hel wie un brik
pi_75607471
Zoals eerder aangekaart door personen kun je grote vraagtekens zetten bij het kweken van ganzen voor de foie gras. Maar om het niet in de war te laten lopen met de recepten voor dit product is in dit topic de plaats om te discussieren over de ethische kant van dit ingredient.

Zie hier de in het andere topic geplaatste post:
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:23 schreef JayKudo het volgende:
Bij deze dan, kan dit ook in de openingspost geplaatst worden?

De manier van het houden van de volgels maakt dit gerecht zeer omstreden:

Door hun zeer beperkte bewegingsvrijheid kunnen ze niet ontsnappen aan de mensen die hen onder dwang voederen. Een voor een worden de vogels vastgegrepen.De metalen pijp van de voedermachine wordt tot diep in hun strot geduwd. Dan pompt de machine in enkele seconden grote hoeveelheden van een maïs-olie-mengsel rechtstreeks in hun slokdarm. In die korte tijdspanne krijgen ze het equivalent van 5 kilo voedsel voor een mens naar binnen.

Deze brutale behandeling verwoest de gezondheid van de vogels. Hun lever zwelt tot tien maal de normale grootte. Ademen en lopen worden moeilijk. De abnormaal uitgezette lever drukt tegen de andere organen en dwingt de poten een onnatuurlijke positie aan te nemen. De vogels hijgen en kunnen met moeite rechtop blijven staan. Wanneer hun poten het begeven, duwen ze zich met hun vleugels voort.

Why do hockey-players wear numbers on their shirts? Cause sometimes they can't match the dental records with the bodies
pi_75607485
teeveepee voor JayKudo!
  Licht Ontvlambaar maandag 14 december 2009 @ 11:32:12 #3
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_75607559
*meeleest...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_75607587
Lekker foie gras!!!
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  maandag 14 december 2009 @ 11:33:51 #5
261336 drbrik
zo hel wie un brik
pi_75607618
Oh ik moet mijn mening natuurlijk ook droppen.
Ik vind het afschuwelijk wat er met die beestjes gebeurd, maar af en toe eet ik het toch want ik vind het gewoon veel te lekker om het niet af en toe te bestellen.
Why do hockey-players wear numbers on their shirts? Cause sometimes they can't match the dental records with the bodies
  maandag 14 december 2009 @ 11:34:06 #6
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_75607625
En nu maar wachten op de stoere boys die komen melden dat ze vanwege het filmpje vanavond extra veel foie gras gaan eten.
pi_75607630
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:30 schreef Scorpie het volgende:
teeveepee voor JayKudo!
die kan niet reageren
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_75607673
Ja is in feite gewoon dierenmishandeling en niets anders. Doch blijf ik jaarlijks genieten van Foie Gras als ik het voorgeschoteld krijg
pi_75607679
tja zeer zielig, maar het is echt heel lekker. van de zomer een paar keer gezondigd.
pi_75607770
Ik lust het niet, en tis zeer zielig voor die beestjes.
  maandag 14 december 2009 @ 11:38:21 #11
1723 zeeuws jongetje
inmiddels ouwe lul
pi_75607791
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:35 schreef Misan het volgende:
Ja is in feite gewoon dierenmishandeling en niets anders. Doch blijf ik jaarlijks genieten van Foie Gras als ik het voorgeschoteld krijg
Dat begrijp ik niet. Heb je zo weinig ruggegraat of vind je het dan toch niet zo erg?
Op die manier hou je die wanpraktijken toch in stand?
  Licht Ontvlambaar maandag 14 december 2009 @ 11:40:57 #12
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_75607893
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_75607946
Ik heb het zelf nog nooit gegeten, maar niet uit ethische overwegingen. Toch zou ik niet weten of, wanneer ik het aangeboden zou krijgen, zou weigeren.Er zijn zo ontzettend veel misstanden in de bio industrie, dat als je zuiver wilt zijn bijna niets kan eten. Dan zet ik liever die knop om. Moreel-etisch helemaal juist, nee. Maar ik maak mijzelf dan wel wijs dat de biologische biefstuk en scharreleieren die ik koop wat goed maken.

Zonder twijfel natuurlijk wel een afschuwelijke methode om een product te maken..

Oh, goed trouwens, zo een apart topic
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_75607949
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:38 schreef zeeuws jongetje het volgende:

[..]

Dat begrijp ik niet. Heb je zo weinig ruggegraat of vind je het dan toch niet zo erg?
Dat gaat ook op voor chocolade, daar werken kleine kinderhandjes etc aan, maar toch vliegen er weet ik hoeveel chocoladeletters de winkels uit rond 5 december. Men kan zich er makkelijk voor afsluiten blijkbaar.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_75608085
TerugVindganzenleverPaté
pi_75608096
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:38 schreef zeeuws jongetje het volgende:

[..]

Nee, als ik foie gras eet dan weet ik niet of het op een dergelijk barbaarse manier tot stand gekomen is. Gezien de restaurants waar ik dineer ga ik er niet vanuit dat het op dergelijke wijze gemaakt is. Dierenmishandeling is toch bij wet verboden of niet?
  maandag 14 december 2009 @ 11:49:00 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_75608151
Ethische vraagstukken over eten, tja, is Foie Grass ethisch verantwoord? wellicht niet, net zo min als het levend koken van kreeft en krab, het levend eten van oesters. Wat te denken van plofkippen of mestvarkens? Het afschieten van eenden, everzwijnen of ree? Het halal slachten van lammetjes..
Alleen al het feit dat je hier in het westen leeft betekend dat je mensen in de derde wereld onderdrukt. Heb je een huisdier? Weet je hoeveel ziehiehieluge kinderen te vreten kunnen krijgen als jij geen kat zou hebben?
De enige morele keuze is zelfmoord, een goede tweede is geen kinderen nemen, dan houdt het allemaal op nadat je dood bent. Vet leven en geen kinderen is op de lange termijn veel verantwoordelijker dan fietsend veganist zijn en kinderen fokken, want dan blijft het generatie op generatie door gaan. En als iedereen veganist zou worden, kan de wereldbevolking doorgroeien naar 30 miljard, en hoe goed is dat voor de natuur?
Kijk ook eens naar de natuur zelf, sluipwespen leggen eieren in levende rupsen, die van binnen worden opgegeten door de larve die uit dat eitje komt. Toch gilt niemand over het onethisch zijn van het inzetten van sluipwespen in kassen als anti-insect in de tuinbouw. Lieveheersbeestjes zijn monsters die we inzetten tegen bladluizen. Als we in het buitengebied wonen nemen we een kat tegen de muizen, wel eens een kat met een muis zien spelen?
Dus wat maakt nu ganzelever zo erg?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 14 december 2009 @ 11:55:21 #18
198371 Equites
Im going fucking oldschool!
pi_75608389
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:35 schreef Sjappel het volgende:
tja zeer zielig, maar het is echt heel lekker. van de zomer een paar keer gezondigd.
Ben je het er ook mee eens als een pedofiel zegt. Ja heel zielig voor het kind, maar het is echt heel lekker, van de zomer een paar keer gezondigd.

Dan moet die man zeker de kogel krijgen? Niet dat ik het eens ben met pedofielen, juist niet maar je snapt mijn punt?
------- House was our believe, House was our sanctuary, And the beating of the drum, The bottom of the bass, The pump and the snare, Made you throw your hands in the air, House was a way of life-------
pi_75608438
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:55 schreef Equites het volgende:

[..]

Ben je het er ook mee eens als een pedofiel zegt. Ja heel zielig voor het kind, maar het is echt heel lekker, van de zomer een paar keer gezondigd.

Dan moet die man zeker de kogel krijgen? Niet dat ik het eens ben met pedofielen, juist niet maar je snapt mijn punt?
dat is wel een erg scheve vergelijking vind je zelf ook niet?
pi_75608459
quote:

[..]

dat is echt totáál niet met elkaar te vergelijken, dat snap je zelf zeker toch ook wel?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  maandag 14 december 2009 @ 11:58:54 #21
198371 Equites
pi_75608489
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Ethische vraagstukken over eten, tja, is Foie Grass ethisch verantwoord? wellicht niet, net zo min als het levend koken van kreeft en krab, het levend eten van oesters. Wat te denken van plofkippen of mestvarkens? Het afschieten van eenden, everzwijnen of ree? Het halal slachten van lammetjes..
Alleen al het feit dat je hier in het westen leeft betekend dat je mensen in de derde wereld onderdrukt. Heb je een huisdier? Weet je hoeveel ziehiehieluge kinderen te vreten kunnen krijgen als jij geen kat zou hebben?
De enige morele keuze is zelfmoord, een goede tweede is geen kinderen nemen, dan houdt het allemaal op nadat je dood bent. Vet leven en geen kinderen is op de lange termijn veel verantwoordelijker dan fietsend veganist zijn en kinderen fokken, want dan blijft het generatie op generatie door gaan. En als iedereen veganist zou worden, kan de wereldbevolking doorgroeien naar 30 miljard, en hoe goed is dat voor de natuur?
Kijk ook eens naar de natuur zelf, sluipwespen leggen eieren in levende rupsen, die van binnen worden opgegeten door de larve die uit dat eitje komt. Toch gilt niemand over het onethisch zijn van het inzetten van sluipwespen in kassen als anti-insect in de tuinbouw. Lieveheersbeestjes zijn monsters die we inzetten tegen bladluizen. Als we in het buitengebied wonen nemen we een kat tegen de muizen, wel eens een kat met een muis zien spelen?
Dus wat maakt nu ganzelever zo erg?
Waarom denk je dat wij mensen hier de sterkste zijn in de natuur en het verst gekomen? Wij horen boven dit soort bullshit te staan en dieren met respect te behandelen. Jij loopt gewoon lompe smoesjes te verzinnen en jezelf in te dekken voor het mishandelen van dieren. Of wil je liever een holbewoner zijn die net als de natuur gedwongen is dit soort acties uit te voeren? De tijd dat wij mensen op 1 lijn zaten met de natuur is al een tijdje voorbij Piet, en je doet je naam eer aan. Het enige wat ik hoor is smoejes van: Maar hun doen het ook
------- House was our believe, House was our sanctuary, And the beating of the drum, The bottom of the bass, The pump and the snare, Made you throw your hands in the air, House was a way of life-------
  maandag 14 december 2009 @ 11:59:59 #22
198371 Equites
pi_75608510
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:57 schreef Mirjam het volgende:

[..]

dat is echt totáál niet met elkaar te vergelijken, dat snap je zelf zeker toch ook wel?
Neuh het is misschien een wat extreme vergelijking, maar het komt op hetzelfde neer. Door dit te eten steun je het mishandelen en verkrachten van deze beesten en dat maakt je geen haar beter dan de mensen die het doen.
  maandag 14 december 2009 @ 12:00:11 #23
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_75608517
quote:

[..]

ietwat scheve vergelijking.. Tikje maar.
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
  maandag 14 december 2009 @ 12:00:24 #24
45206 Pietverdriet
pi_75608522
quote:

[..]

Ik zou de oorlog er ook nog bij halen.
  maandag 14 december 2009 @ 12:01:18 #25
45206 Pietverdriet
pi_75608556
quote:
Op maandag 14 december 2009 11:58 schreef Equites het volgende:

[..]

Waarom denk je dat wij mensen hier de sterkste zijn in de natuur en het verst gekomen? Wij horen boven dit soort bullshit te staan en dieren met respect te behandelen. Jij loopt gewoon lompe smoesjes te verzinnen en jezelf in te dekken voor het mishandelen van dieren. Of wil je liever een holbewoner zijn die net als de natuur gedwongen is dit soort acties uit te voeren? De tijd dat wij mensen op 1 lijn zaten met de natuur is al een tijdje voorbij Piet, en je doet je naam eer aan. Het enige wat ik hoor is smoejes van: Maar hun doen het ook
Je beantwoord de vraag niet, wat maakt Ganzen zo speciaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')