Dat dus.quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:12 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Jeroen PauwDie Enait is een tenenkrommend figuur, met denkbeelden die het nog niet waard zijn om op te kotsen. Maar als interviewer had Pauw hierboven moeten staan, hij is degene die hier zijn verantwoordelijkheid niet nam en het uit te hand liet lopen. Dit was gewoon ongepast gedrag. Netjes opgevangen en afgehandeld door Witteman, overigens
![]()
Ik vroeg me ook af met welke intentie Pauw het interview is begonnen. Ik kreeg het idee dat hij vanaf het begin af aan probeerde om Enait op te naaien en uit z'n tent te lokken.quote:Maar goed, Pauw zal dit misschien wel van tevoren hebben bedacht, om te scoren. Hoe dan ook, zijn optreden was niet bepaald professioneel.
Alle mensen zijn ook gelijkwaardig volgens de Islamitische leer, maar niet gelijk, bijvoorbeeld qua huidskleur of de mate van rijkdom die iemand verkrijgt. Of biologisch ongelijk (man/vrouw).quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:48 schreef Ali Salami het volgende:
Jammer dat Pauw niet al eerder de positie van de vrouw in het geloof van Enait aan de orde stelde toen de laatste glashard beweerde dat hij niet op wil staan omdat 'alle mensen in zijn ogen gelijk zijn'
Als je op die manier redeneert kun je inderdaad elke onderdrukking van vrouwen wel rechtbreien. Feit is dat in veel islamitische stromingen, zo niet alle de vrouw minder rechten is toebedeeld dan de man. En dan zijn ze in mijn ogen totaal niet gelijkwaardig.quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:52 schreef Ghaazi het volgende:
[..]
Alle mensen zijn ook gelijkwaardig volgens de Islamitische leer, maar niet gelijk, bijvoorbeeld qua huidskleur of de mate van rijkdom die iemand verkrijgt. Of biologisch ongelijk (man/vrouw).
Nee, doorvragen had alleen datgene belicht wat al duidelijk is.
Totdat Pauw begon met provoceren was Enait bezig om serieus antwoord te geven. Het had de potentie een interessant gesprek te worden, maar liep uit de hand vanwege de interviewtactiek van Pauw. Niet omdat Enait al vanaf het begin onwillig of provocatief zou zijn ofzo.quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:48 schreef Ali Salami het volgende:
En mooie tv dit. Misschien niet de netste reactie als interviewer, maar Enait lokte het zelf net zo hard op. Dit soort provocateurs bezorgen moslims onder andere een slechte naam...
Pardon?quote:Op zaterdag 12 december 2009 02:03 schreef Ghaazi het volgende:
Vervolgens kwam Pauw aan het woord (een rassenhater naar eigen zeggen)
Een anti-multiculturele xenofoob, althans dat liet J.Pauw doorschemeren aan Faissal Enait voor de uitzending, waarschijnlijk om hem alvast in een hoekje te drukken.quote:
Euh, volgens mij had Pauw gezegd dat hij niet in een multiculturele samenleving gelooft. Daarmee hoef je nog geen xenofoob te zijn, laat staan een rassenhater.quote:Op zaterdag 12 december 2009 02:08 schreef Ghaazi het volgende:
[..]
Een anti-multiculturele xenofoob, althans dat liet J.Pauw doorschemeren aan Faissal Enait voor de uitzending, waarschijnlijk om hem alvast in een hoekje te drukken.
Maar wel een eliteracist, heb ik vernomenquote:Op zaterdag 12 december 2009 02:10 schreef Terecht het volgende:
[..]
Euh, volgens mij had Pauw gezegd dat hij niet in een multiculturele samenleving gelooft. Daarmee hoef je nog geen xenofoob te zijn, laat staan een rassenhater.
Gelukkig heeft de heer Enait z'n eerder media-optredens mee wat betreft normaal communiceren.quote:Op zaterdag 12 december 2009 01:58 schreef k_man het volgende:
[..]
Totdat Pauw begon met provoceren was Enait bezig om serieus antwoord te geven. Het had de potentie een interessant gesprek te worden, maar liep uit de hand vanwege de interviewtactiek van Pauw. Niet omdat Enait al vanaf het begin onwillig of provocatief zou zijn ofzo.
Klopt, die waren niet zo best. Maar wat is je punt?quote:Op zaterdag 12 december 2009 02:22 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Gelukkig heeft de heer Enait z'n eerder media-optredens mee wat betreft normaal communiceren.
Je ziet mijn punt niet?quote:Op zaterdag 12 december 2009 02:26 schreef k_man het volgende:
[..]
Klopt, die waren niet zo best. Maar wat is je punt?
Nee, ik stelde bewust die tegenvraag, omdat ik me lichtelijk verbaas over het feit dat jij werkelijk niet inziet welk punt ik wil maken. Probeer het nog een keer zou ik zeggen.quote:
Misschien is het handiger als je gewoon even vertelt wat je wilt zeggen, in plaats van dit soort gedraai. Men zou haast gaan denken dat je helemaal geen punt hebt. Dat kan de bedoeling toch niet zijn.quote:Op zaterdag 12 december 2009 02:32 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nee, ik stelde bewust die tegenvraag, omdat ik me lichtelijk verbaas over het feit dat jij werkelijk niet inziet welk punt ik wil maken.
Ik geef eerlijk gezegd weinig om wat men wellicht zou gaan denken.quote:Op zaterdag 12 december 2009 02:34 schreef k_man het volgende:
[..]
Misschien is het handiger als je gewoon even vertelt wat je wilt zeggen, in plaats van dit soort gedraai. Men zou haast gaan denken dat je helemaal geen punt hebt. Dat kan de bedoeling toch niet zijn.
Je bent gaan slapen, werd wakker en dacht; ik zeg gewoon nog even een keer wat ik al pagina's lang roepquote:Op zaterdag 12 december 2009 08:45 schreef Ron.Burgundy het volgende:
Die advocaat die weet zich vaak niet te gedragen, dat is dan toch geen excuus om je zelf ook dat hetzelfde niveau te verlagen? Als je weet dat je daar niet mee om kunt gaan dan nodig je die gast niet uit en als gast zijnde had hij nooit op die uitnodiging in moeten gaan.
Beide partijen waren gewoon fout.
Wat me ook leuk lijkt is dat gesprek te zien of te lezen die van te voren gevoerd is, daar werd naar verwezen en klonk boeiend. Pauw gelooft niet in de multikul, we hebben meer overeenkomsten dan dat ik dachtquote:Op zaterdag 12 december 2009 09:59 schreef sunmoonstar het volgende:
Wat ik nou jammer vind, is dat ze de zapservice door hebben laten lopen. Waarom braken ze die niet gewoon af, om te laten zien wat er speelde in de studio? Lijkt me interessanter voor de kijker dan de zapservice!
Das zeker waar.quote:Op zaterdag 12 december 2009 10:58 schreef Mylene het volgende:
Pauw is een journalist. Het is zijn taak om zijn gasten een beetje uit de tent te lokken. Dat levert immers leuke televsie. Wat de advocaat mist is duidelijk mediatraining. Misschien moet ie maar een cursus volgen.
Ja, dat leverde Pauw het predicaat elite racist op.quote:Op zaterdag 12 december 2009 11:03 schreef pberends het volgende:
[..]
Das zeker waar.
Overigens vind ik dat de uitspraak "Ik geloof niet in de multiculturele samenleving" op 100 manieren geïnterpreteerd kan worden.
Zelfs die wielrenner die eerder deze week te gast was bij P&W gaf toe mediatraining die dag te hebben gehad. Leverde wel grappig teevee opquote:Op zaterdag 12 december 2009 10:58 schreef Mylene het volgende:
Wat de advocaat mist is duidelijk mediatraining. Misschien moet ie maar een cursus volgen.
Ik denk dat Enait de uitspraak "Ik geloof niet in de multiculturele samenleving" een beetje erg negatief opvat.quote:Op zaterdag 12 december 2009 11:05 schreef Mylene het volgende:
[..]
Ja, dat leverde Pauw het predicaat elite racist op.
Wie was die wielrenner?quote:Op zaterdag 12 december 2009 11:06 schreef JMarsden het volgende:
[..]
Zelfs die wielrenner die eerder deze week te gast was bij P&W gaf toe mediatraining die dag te hebben gehad. Leverde wel grappig teevee op
Natuurlijk was Jeroen een beetje a/h treiteren, maar die advocaat mocht wel wat meer incasseringsvermogen hebben opgebouwd na al die tv-optredens van hem. Hij had het met een knipoog moeten bekijken, en niet als iemand met een kort lontje moeten reageren. Wees blij dat hij niet zulke reacties kreeg die Theo Maassen @DWDD 2 Paay gaf
Die was flink onder de gordel. Immers, uit off the record gesprekken quote je normaliter niet.quote:Op zaterdag 12 december 2009 10:08 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Wat me ook leuk lijkt is dat gesprek te zien of te lezen die van te voren gevoerd is, daar werd naar verwezen en klonk boeiend. Pauw gelooft niet in de multikul, we hebben meer overeenkomsten dan dat ik dacht
Even geGoogled, Robert Geesink..quote:
Even nakijken dan maarquote:Op zaterdag 12 december 2009 11:10 schreef JMarsden het volgende:
[..]
Even geGoogled, Robert Geesink..
Jeroen Pauw begon er toch heel netjes mee hoor. Pas toen die dikke begon te zeiken beet Pauw terug. Die Elait of hoe die ook heet was degene die opgefokt was.quote:Op zaterdag 12 december 2009 11:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Pauw was gewoon weer eens onbeschoft. Je moet je voorstellen dat hij tegen een diep-gelovige Jood (zoals rabbijn Soetendorp) was begonnen over zijn muts.. Hoe hadden jullie dan gereageerd?
quote:Op zaterdag 12 december 2009 11:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
Pauw was gewoon weer eens onbeschoft. Je moet je voorstellen dat hij tegen een diep-gelovige Jood (zoals rabbijn Soetendorp) was begonnen over zijn muts.. Hoe hadden jullie dan gereageerd?
Precies hetzelfde. De gast weet in wat voor programma deze te gast is, en dan mag je ook wat kunnen incasseren.quote:Op zaterdag 12 december 2009 11:27 schreef RobertoCarlos het volgende:
ja ok, maar de journalist pauw kan toch net als ik de conclusie trekken dat het vanwege geloofsovertuiging is, als Enait vertelt omdat Mohammed dat ook deed?quote:Op zaterdag 12 december 2009 11:46 schreef Mylene het volgende:
Vragen worden herhaald indien men om de vraag heen draait.
Klopt, maar de programmamakers weten ook wie ze uitnodigen. Het is uit vorige mediaoptredens toch wel bekend dat dit niet echt een man is met gevoel voor humor of zelfspot, als het op z'n geloof aankomt.quote:Op zaterdag 12 december 2009 11:47 schreef JMarsden het volgende:
[..]
Precies hetzelfde. De gast weet in wat voor programma deze te gast is, en dan mag je ook wat kunnen incasseren.
Je kunt ook met een grote, minachtende grijns zeggen "oh, dus omdat Mohammed een muts op had, moet jij dat ook" en dan eens kijken of je gast boos wordt...quote:Op zaterdag 12 december 2009 11:50 schreef BMD het volgende:
[..]
ja ok, maar de journalist pauw kan toch net als ik de conclusie trekken dat het vanwege geloofsovertuiging is, als Enait vertelt omdat Mohammed dat ook deed?
Waarom draagt 'ie dat mutsje dan?quote:Op zaterdag 12 december 2009 10:49 schreef pberends het volgende:
Maar na het filmpje nog een keer te hebben gezien, blijkt Enait idd gewoon antwoord op de vraag te geven, ook al is het een beetje een veel te lang antwoord. Pauw lijkt zich van de domme te houden omdat het hem in eerste instantie misschien grappig leek ofzo. Sowieso is de vraag waarom hij een hoofddeksel draagt totaal onzinnig. Je gaat toch ook niet vragen waarom joden een hoofddeksel dragen.
Pauw verliest daarna duidelijk zijn (relatief) neutrale rol als presentator door constant puberige opmerkingen te maken waardoor Enait zich aangevallen voelt. Aan Pauw en Witteman irriteer ik me overigens wel vaker ivm domme vragen cq grappig/laconiek proberen te zijn.
Enait. Verder vind ik het overigens wel een enge onplezierige man.
Daar gaat het niet om.. het gaat om de manier waarop het gevraagd werd. "He Jood, waarom heb je eigenlijk een muts op?" Heb je iemand dat wel eens horen zeggen?quote:Op zaterdag 12 december 2009 11:39 schreef Mylene het volgende:
[..]
Ik vond het ook niet echt duidelijk wat precies de reden is waarom ie een hoofddeksel draagt. Een hoofddoek en keppeltje weer wel.
Als hij het over de profeet mohamedjdfajallahsalam heeft mag Pauw hier best verduidelijking over vragen. Hij verstaat geen Arabisch, net als 99% vd kijkers dat niet doen en zeker niet wanneer het in zo'n tempo wordt gezegd. Er zijn ook maar weinig moslims die zo'n hoofddeksel dragen dus een vraag daarover is niet vreemd. Het consequent een muts noemen is wel wat kinderachtig, maar als Enait de eerste keer gewoon een duidelijk antwoord had gegeven was er niks aan de hand geweest.quote:Op zaterdag 12 december 2009 12:23 schreef -jos- het volgende:
Ik vind ook dat Pauw hem maar een beetje aan het ophitsen was hij stelde tot 5 keer toe dezelfde onzinnige vraag. En ondertussen ook nog lachen omdat hij de naam van mohammed zo vreemd uitspreekt toont ook bepaald geen respect. Hij blijft maar doorhameren op die muts terwijl Enait in feite keurig antwoord geeft.
Vervolgens zegt Pauw ook nog dat hij een provocateur is, dus in feite heeft Enait daarna ook nog gelijk met zijn opmerking dat Pauw niet objectief bezig is maar met een vooringenomen standpunten hem die vragen stelt over zijn muts. En 90% van autochtoon Nederland heeft hetzelfde vooringenomen standpunt. En dat is waarom de multiculturele samenleving niet werkt en vanuit het standpunt van Enait te zien is het dan ook begrijpelijk dat hij zich aangevallen voelt. Hoewel ik het weglopen ook weer niet wil goedpraten want aande andere kant had Enait natuurlijk wel kunnen verwachten dat Pauw op deze manier zijn vragen stelt.
Volgens mij werd Pauw een beetje overmoedig omdat het publiek al half in een deuk lag. Hij dacht daarom waarschijnlijk dat hij hilarische tv aan't maken was.quote:Op zaterdag 12 december 2009 11:53 schreef k_man het volgende:
[..]
Klopt, maar de programmamakers weten ook wie ze uitnodigen. Het is uit vorige mediaoptredens toch wel bekend dat dit niet echt een man is met gevoel voor humor of zelfspot, als het op z'n geloof aankomt.
De vraag is dan - als je hem toch uitnodigt - gaan we hem lekker treiteren, zodat ie weer kwaad wordt en we spectaculaire tv kunnen maken? Of gaan we ons een beetje inhouden, zodat we een goed gesprek met hem kunnen hebben? Dat eerste lijkt de intentie van Pauw te zijn geweest en da's niet chic.
Omdat het winter is?quote:Op zaterdag 12 december 2009 12:02 schreef Tarabass het volgende:
[..]
Waarom draagt 'ie dat mutsje dan?
Tuurlijk mag dat, maar toen hij dat zei zag je wel iedereen aan tafel lachen terwijl hij gewoon de naam van zijn profeet uitspreekt. Heel die zaal zit zijn god uit te lachen vanwege de opmerking van Pauw.quote:Op zaterdag 12 december 2009 12:55 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Als hij het over de profeet mohamedjdfajallahsalam heeft mag Pauw hier best verduidelijking over vragen. Hij verstaat geen Arabisch, net als 99% vd kijkers dat niet doen en zeker niet wanneer het in zo'n tempo wordt gezegd. Er zijn ook maar weinig moslims die zo'n hoofddeksel dragen dus een vraag daarover is niet vreemd. Het consequent een muts noemen is wel wat kinderachtig, maar als Enait de eerste keer gewoon een duidelijk antwoord had gegeven was er niks aan de hand geweest.
Je weet het antwoord dus zelf ook niet, zo'n domme vraag is het dus niet. Daarnaast weet Pauw het antwoord hoogstwaarschijnlijk wel, een goed journalist weet immers de antwoorden al en vraagt het ter controle. In dit geval zal de onwetende kijker ook meegespeeld hebben. Maar nog een keer de vraag, waarom draagt hij dat mutsje? En dus niet vanwege het geloof, want dat begrijpt iedereen. Maar waarom schrijft zijn geloof dat toe?quote:Op zaterdag 12 december 2009 13:04 schreef pberends het volgende:
[..]
Omdat het winter is?
Nee, vanwege z'n geloof natuurlijk, daarom begon hij voorbeelden op te noemen van joden en christelijken die ook hoofddeksels dragen vanwege hun geloof. Een beetje omslachtig, maar goed.
Maar ik snap nog steeds niet waarom Pauw dat vroeg. Echt een oliedomme obvious vraag.
Ik vind het juist nogal schijnheilig. Als hij het gesprek niet goed had gevonden had ie moeten ingrijpen. En nu wil hij juist scoren door net te doen alsof hij voor Enait was.quote:Op zaterdag 12 december 2009 13:13 schreef pberends het volgende:
Geweldig trouwens, nadat Enait was weggelopen.
Witteman: "Ik weet niet precies waar dat applaus voor geldt, maar laten we aannemen voor respect voor Faizel"![]()
![]()
.
Ik vond het een wijvenopmerking, maar volgens mij grepen ze juist in door de zapp-service er snel tussen te gooien ? Ik vraag me af waarom ze dat soort gasten nog uitnodigen, en ik vraag me ook af waarom zulke mensen nog komen.quote:Op zaterdag 12 december 2009 13:24 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik vind het juist nogal schijnheilig. Als hij het gesprek niet goed had gevonden had ie moeten ingrijpen. En nu wil hij juist scoren door net te doen alsof hij voor Enait was.
Het leek wel een sneer naar Pauw toequote:Op zaterdag 12 december 2009 13:24 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik vind het juist nogal schijnheilig. Als hij het gesprek niet goed had gevonden had ie moeten ingrijpen. En nu wil hij juist scoren door net te doen alsof hij voor Enait was.
(Aflevering met Fareed Zakaria?) Vraag is in hoeverre je links nog kunt beperken tot anti-vrije-markt-sferen. Bovendien kan ik me ook Tegenlicht-programma's herinneren waarin de vrije markt behoorlijk wordt bekritiseerd. Zie bijvoorbeeld de Chicago Sessions. Of zie het recente programma over het WK in Zuid-Afrika; daar wordt toch echt partij gekozen voor de kleine man. Ik denk dus meer dat men zoveel mogelijk progressieve, onorthodoxe meningen aan bod probeert te laten komen. Het systeem in Singapore is zeer onorthodox bijvoorbeeld en wie anders dan de VPRO zou daar verslag van kunnen doen?quote:Op zaterdag 12 december 2009 14:52 schreef Klopkoek het volgende:
VPRO zit tegenwoordig meer op de lijn van D66. Zie ook de afleveringen van Tegenlicht waar autoritaire staten zoals Dubai en Singapore verheerlijkt en opgehemeld worden tot vrije ondernemingsgezinde paradijzen.
Welke was dat? Heb je een linkje? Het afkraken van ontwikkelingshulp an sich hoeft natuurlijk zoals jij zegt ook niet direct als links onwaardig gezien te worden.quote:Recentelijk hadden ze ook een schandelijke aflevering waar alle vormen van ontwikkelingshulp genadeloos werden afgekraakt. Kritiek op ontwikkelingshulp is niet meer dan terecht en zelfs progressieven/linksen hebben van oudsher kritiek op dit terrein, maar dit keer werd de nuance volledig gemist.
Die man was de complete titulatuur van Muhammad in het Arabisch op aan het lepelen. In een Nederlands programma is dat respectloos en ik vind het dan ook niet meer dan terecht dat dat genadeloos afgestraft wordt.quote:Op zaterdag 12 december 2009 12:23 schreef -jos- het volgende:
En ondertussen ook nog lachen omdat hij de naam van mohammed zo vreemd uitspreekt toont ook bepaald geen respect.
Respectloos in welke zin?quote:Op zaterdag 12 december 2009 15:24 schreef Djaser het volgende:
[..]
Die man was de complete titulatuur van Muhammad in het Arabisch op aan het lepelen. In een Nederlands programma is dat respectloos en ik vind het dan ook niet meer dan terecht dat dat genadeloos afgestraft wordt.
Nope, is een coproductie van VARA en NPS. Ik weet het niet 100% zeker maar volgens mij is de kostendeling 50/50.quote:
Dat het niet gepast is om in een programma met een Nederlandstalige doelgroep zonder aankondiging Arabisch te spreken en om dan ook nog eens te verwachten dat het begrepen wordt is redelijk bizar.quote:
Gaat Wilders daar zitten, serieus?quote:Op zaterdag 12 december 2009 16:43 schreef Mylene het volgende:
Klopkoek, Wilders komt volgende week.
Als Pauw hem het vuur aan de schenen legt is het een held.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |