quote:’We kunnen niet langer om taboes heen’
trouw
Miljardenbezuinigingen in zorg op til Discussie over pil en ivf in zorgpakket komt terug
De discussie of de schade die mensen zichzelf toedoen door roken en obesitas vergoed moet worden, laait waarschijnlijk weer op.
Megabezuinigingen in de zorg lijken onafwendbaar. Die zijn alleen haalbaar als alles bespreekbaar is, meent Dik Hermans, bestuursvoorzitter van het College voor zorgverzekeringen.
Vijf miljard euro op de ziekenhuis- en eerstelijns zorg, zeven miljard voor de AWBZ. De bedragen die de ronde doen over aanstaande bezuinigingen in de zorgsector, zijn duizelingwekkend. „Als je als gevolg van de economische crisis zoveel moet bezuinigen, kun je niet langer om taboes heen”, zegt Dik Hermans, bestuursvoorzitter van het College voor zorgverzekeringen (CVZ). Het CVZ regelt onder andere dat iedere Nederlander aanspraak kan maken op dezelfde basisverzekering. Daarnaast adviseert het CVZ de minister over de samenstelling van het basispakket; wat moet wel collectief verzekerd blijven, waarvoor moet iemand zich bijverzekeren.
Hermans heeft voor die aanstaande bezuinigingen, als gesprekspartner en belangrijk adviseur van minister Klink, natuurlijk wel wat ’denklijnen’, zoals hij dat zelf formuleert.
Zo is er een categorie zorg waarvan je de noodzaak tot vergoeding uit de basisverzekering kunt betwisten. „Is iets een ziekte of ongemak? Die grens is tegenwoordig heel moeilijk te trekken. Dat maakt het lastig om te bepalen onder welke voorwaarden aanspraak gemaakt kan worden op een vergoeding uit een collectieve verzekering”, zegt Hermans. „Maar soms is het ook heel duidelijk. Als je het basispakket kritisch bekijkt, kom je ongetwijfeld een en ander tegen.” Een beroemd voorbeeld is bijvoorbeeld de schimmelnagel. De patiënt heeft daar heel weinig last van, maar de behandeling wordt nog steeds vergoed. „De tandverzorging voor jongeren tot 21 jaar zit nog in het basispakket, maar misschien kan dat ook minder.” Ook over de noodzaak en effectiviteit van de pilvergoeding of ivf-behandeling is in het verleden veel gediscussieerd, zegt Hermans. En die discussie komt ongetwijfeld terug. Niet voor niets schrapte kabinet Balkenende I deze vergoeding deels, een maatregel die Balkenende IV weer terugdraaide.
Verder is ook nog te besparen op niet-effectieve zorg. Zo worden bijvoorbeeld nog steeds dure merkmedicijnen vergoed. Zelfs van cholesterolverlagers gaan, ondanks de inspanningen van zorgverzekeraars, nog steeds dure varianten over de toonbank bij de apotheker.
De huidige praktijk kent bovendien de nodige overmedicalisering en vermijdbare zorg. Hierop is misschien nog wel het meest te besparen. Onderzoek wordt bijvoorbeeld vooral gedaan om de patiënt gerust te stellen, zegt Hermans. „Kijk naar kanker; daarbij wordt veel onderzoek gedaan zonder medische noodzaak. Een oncoloog vertelde me eens dat 70 procent van zijn diagnostisch onderzoek eigenlijk medisch overbodig is. Daar schrik ik van, dan heb je het over aanzienlijke bedragen.”
Hermans wil als CVZ-bestuurder meer greep krijgen op de autonome groei van de verzekerde basiszorg. „Nu adviseren wij de minister alleen over hulpmiddelen en medicijnen. Dat beslaat zo’n 15 procent van het basispakket. De rest is autonoom en wordt dus eigenlijk automatisch vergoed als de behandeling bewezen effectief is en de beroepsgroep die overneemt.”
Maar bovenal vindt de CVZ-topman het tijd om de echt lastige vragen onder ogen te zien. „Dan kom je uit bij de discussie over de maximalisering van de zorgkosten en het laatste levensjaar, zoals die in 2006 is aangezwengeld door de Raad voor Volksgezondheid en Zorg. Daarmee wordt bedoeld de vraag tot welke prijs blijf je iemand doorbehandelen? De Raad stelde daarbij de grens op 80.000 euro, juist om het debat te stimuleren.” Politiek is met dit advies niks gedaan. „Maar juist in deze tijden van forse bezuinigingen kun je niet meer om deze discussie heen. Het zal ongetwijfeld een emotioneel debat worden, maar wij hebben veel kennis in huis om adviezen op basis van feiten te geven.”
Daarnaast signaleert Hermans veel vermijdbaar zorg. „We weten allemaal dat de leefstijl van mensen de gezondheid kan schaden. Iemand met COPD bijvoorbeeld, die stug blijft doorroken. Of iemand met obesitas. Sommige dingen zijn zo duidelijk dat je haast zou zeggen: ’eigen schuld, dikke bult’. Moet je de schade, die mensen zichzelf toebrengen, volledig blijven verzekeren? Ook dat is natuurlijk een lastige discussie, die destijds ook met veel emotie is gevoerd in de sociale zekerheid. Maar de discussie kan uiteindelijk ook bijdragen aan een groter maatschappelijk draagvlak onder ons zorgstelsel. Dat moeten we tenslotte betaalbaar en houdbaar houden.”
Rita jeugd siegheil!quote:Op zondag 6 december 2009 22:38 schreef voice-over het volgende:
[..]
Het zijn zwakke praatjes van degenen die zich kapot schamen voor hun levenswijze maar dat niet willen toegeven. Dus aan alle drugsgebruikers, klemzuipers en dikkerds: geef toe dat jullie een probleem hebben en de maatschappij tot last zijn. Houd op met dat parasietengedrag en verander je leven. Ga desnoods naar de kerk voor innerlijke kracht maar val ons gezonde mensen niet lastig met jullie wanstaltig gedrag.
Meningen als die van voice over zijn in principe hetzelfde als meningen van nazi's. Ik ben superieur aan anderen. En wat mij betreft mogen mensen die zich superieur voelen boven anderen vanwege hun afkomst, kleur, ras, levensstijl of lengte van de piemel niet snel genoeg verwijderd worden!quote:Op maandag 7 december 2009 00:00 schreef DrDarwin het volgende:
Straks hangt er een prijskaartje aan ieders grote teen als ie doodgaat.
"deze persoon koste de samenleving 6 miljoen, hij bracht in 4 miljoen", de familie zal voor de rest van de kosten de rekening tegemoet kunnen zien....
Ik rook.quote:
Gebruik ik niet.quote:Geen drugs
Een kratje bier per week lukt me wel, anderhalf trouwens ook wel.quote:Matig tot zeer matig drinken
Regelmatig lukt niet altijd, calorieen enz hou ik niet in de gaten, heb al jaren hetzelfde gewicht en met de BMI zit het ook wel snor. En je wil niet weten hoeveel vette vis hier doorheen gaat, wij eten liever vis dan vlees.quote:Regelmatig eten: cholesterol, kcal en zout in de gaten houden; 1x per week op de weegschaal staan en streefgewicht bijhouden. Tip: eet genoeg vette vis!!!
Pfff... als dat alles is, ik beweeg meer dan de gemiddelde Nederlander, maar ja dat heb je als je jaarlijks aan een aantal verplichte conditionele proeven moet voldoen.quote:Minstens 1 uur per dag flink bewegen (wandeling, fietsen); neem de trap ipv de lift
De meest verontrustende quote, mijns inziens. Een adviseur van Klink met 'denklijnen'quote:Hermans heeft voor die aanstaande bezuinigingen, als gesprekspartner en belangrijk adviseur van minister Klink, natuurlijk wel wat ’denklijnen’, zoals hij dat zelf formuleert.
Wat een kansloze reactie. Volgens zo'n redenering zou iedereen wel een nazi zijn omdat iedereen zich (onbewust) superieur voelt jegens anderen. Een groot gedeelte van de Nederlanders voelt zich superieur tegenover tokkies. Studenten van een universiteit voelen zich superieur tegenover MBO'ers. Terwijl MBO'ers zich weer beter vinden dan WO'ers, omdat zij wel hard werken voor hun geld in plaats van achter een bureau te zitten (en of dat waar is laat ik hier in het midden).quote:Op maandag 7 december 2009 00:01 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Meningen als die van voice over zijn in principe hetzelfde als meningen van nazi's. Ik ben superieur aan anderen. En wat mij betreft mogen mensen die zich superieur voelen boven anderen vanwege hun afkomst, kleur, ras, levensstijl of lengte van de piemel niet snel genoeg verwijderd worden!
Sorry, maar de manier waarop voice over denkt is overduidelijk gerelateerd aan het superieuriteitsgevoel van de nazi's. Dat je jezelf ergens beter in vind dan een ander a la, maar de manier waarop hij het omschrijft gaat heel heel heel erg ver. Ik vind dat mensen die zo laagdunkend doen over anderen niet thuis horen in dit land. We zijn een "vrij" land en we moeten proberen met zn allen er wat van te maken, mensen als hij verzieken deze samenleving en zijn in feite de parasieten van deze maatschappij, niet de mensen die gewoon netjes leven en er iets moois van proberen te maken.quote:Op maandag 7 december 2009 00:37 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
[..]
Wat een kansloze reactie. Volgens zo'n redenering zou iedereen wel een nazi zijn omdat iedereen zich (onbewust) superieur voelt jegens anderen. Een groot gedeelte van de Nederlanders voelt zich superieur tegenover tokkies. Studenten van een universiteit voelen zich superieur tegenover MBO'ers. Terwijl MBO'ers zich weer beter vinden dan WO'ers, omdat zij wel hard werken voor hun geld in plaats van achter een bureau te zitten (en of dat waar is laat ik hier in het midden).
Daarnaast is er een belangrijk verschil tussen afkomst, kleur, ras levensstijl of lengte van de piemel. Namelijk dat je zelf invloed hebt op je levensstijl. Bij je afkomst heb je dat niet, je kan het hoogstens verloochenen, Je hebt ook geen invloed op je ras, kleur en de lengte van je piemel. Dat is alllemaal al vanaf je geboorte vastgesteld.
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de ''vervuiler betaalt''. En dat gebeurt nu ook door middel van accijnzen. Minder zorg of hogere kosten voor rokers, alcoholisten et cetera lijkt mij behoorlijk dubbelop.
Je betaald toch al meer .. bij 20 sigaretten per dag iets van ¤ 2.50 naast de BTW .. dik 75 euro per maand.quote:Op maandag 7 december 2009 00:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik rook.
[..]
Gebruik ik niet.
[..]
Een kratje bier per week lukt me wel, anderhalf trouwens ook wel.
[..]
Regelmatig lukt niet altijd, calorieen enz hou ik niet in de gaten, heb al jaren hetzelfde gewicht en met de BMI zit het ook wel snor. En je wil niet weten hoeveel vette vis hier doorheen gaat, wij eten liever vis dan vlees.
[..]
Pfff... als dat alles is, ik beweeg meer dan de gemiddelde Nederlander, maar ja dat heb je als je jaarlijks aan een aantal verplichte conditionele proeven moet voldoen.
En nu??? Moet ik meer betalen???
Voor de zoveelste keer:quote:Op maandag 7 december 2009 00:37 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de ''vervuiler betaalt''. En dat gebeurt nu ook door middel van accijnzen. Minder zorg of hogere kosten voor rokers, alcoholisten et cetera lijkt mij behoorlijk dubbelop.
quote:Op maandag 7 december 2009 09:44 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer:
Rokers zijn goedkoop, het zijn de mensen met een gezonde levensstijl die oud worden en veel langer hele dure zorg nodig hebbe.
Moderator?quote:Op zondag 6 december 2009 23:57 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Rita jeugd siegheil!
Jij bent degene die hier een parisiet is vuile kankernazi!
Ik zeg nergens dat ik beter ben dan anderen. Ik zeg alleen dat ongezond levende mensen veel meer premie moeten betalen dan gezond levende mensen.quote:Op maandag 7 december 2009 00:01 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Meningen als die van voice over zijn in principe hetzelfde als meningen van nazi's. Ik ben superieur aan anderen. En wat mij betreft mogen mensen die zich superieur voelen boven anderen vanwege hun afkomst, kleur, ras, levensstijl of lengte van de piemel niet snel genoeg verwijderd worden!
Je rookt dus je stelt je bloot aan verhoogd risico voor allerlei enge ziektes. Je drinkt ook te veel.quote:Op maandag 7 december 2009 00:01 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik rook.
[..]
Gebruik ik niet.
[..]
Een kratje bier per week lukt me wel, anderhalf trouwens ook wel.
[..]
Regelmatig lukt niet altijd, calorieen enz hou ik niet in de gaten, heb al jaren hetzelfde gewicht en met de BMI zit het ook wel snor. En je wil niet weten hoeveel vette vis hier doorheen gaat, wij eten liever vis dan vlees.
[..]
Pfff... als dat alles is, ik beweeg meer dan de gemiddelde Nederlander, maar ja dat heb je als je jaarlijks aan een aantal verplichte conditionele proeven moet voldoen.
En nu??? Moet ik meer betalen???
En toch zijn er ontiegelijk veel mensen die kanker krijgen zonder ooit ongezond te hebben geleefd. Zullen we kosten maar voor iederen verhogen? Iedereen loopt immers risico.quote:Op maandag 7 december 2009 12:43 schreef voice-over het volgende:
[..]
Je rookt dus je stelt je bloot aan verhoogd risico voor allerlei enge ziektes. Je drinkt ook te veel.
Meer betalen dus.
quote:Op maandag 7 december 2009 12:43 schreef voice-over het volgende:
[..]
Je rookt dus je stelt je bloot aan verhoogd risico voor allerlei enge ziektes. Je drinkt ook te veel.
Meer betalen dus.
Nee, want er is een moreel verschil. Door ongezond te leven verhoog je de kans op kanker. Het is niet zo dat je geen kanker krijgt als je gezond leeft.quote:Op maandag 7 december 2009 12:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
En toch zijn er ontiegelijk veel mensen die kanker krijgen zonder ooit ongezond te hebben geleefd. Zullen we kosten maar voor iederen verhogen? Iedereen loopt immers risico.
Het gaat om ziektekosten.quote:Op maandag 7 december 2009 12:45 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Doet ie toch ook? Hij betaald accijns over zijn genotsmiddelen. Niet zo'n beetje ook.
Je verhoogt ook het risico op kanker door in de randstad te wonen, een mobiele telefoon te hebben en weleens naar buiten te gaan. Dus, alle Randstedelingen met een leven ook maar meer premie laten betalen?quote:Op maandag 7 december 2009 12:47 schreef voice-over het volgende:
[..]
Nee, want er is een moreel verschil. Door ongezond te leven verhoog je de kans op kanker. Het is niet zo dat je geen kanker krijgt als je gezond leeft.
quote:Op maandag 7 december 2009 13:07 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Je verhoogt ook het risico op kanker door in de randstad te wonen, een mobiele telefoon te hebben en weleens naar buiten te gaan. Dus, alle Randstedelingen met een leven ook maar meer premie laten betalen?
En als er iets een gevaar is voor de volksgezondheid, is het wel een dergelijke zienswijze.quote:Op maandag 7 december 2009 13:09 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Hou maar op, want hij staat niet open voor tegenargumenten. Hij heeft principieel iets tegen mensen die ongezonder leven dan hij dat doet. Hij moet hier alleen nog openlijk voor uitkomen.
Je bent eng mannetje, weet je dat? Gelukkig gaan de zorgverzekers niet mee in de oproep van die krankzinnige.quote:Op maandag 7 december 2009 12:47 schreef voice-over het volgende:
[..]
Nee, want er is een moreel verschil. Door ongezond te leven verhoog je de kans op kanker. Het is niet zo dat je geen kanker krijgt als je gezond leeft.
Nog meer? Ze betalen relatief al veel meer voor al die gezond levende mensen omdat ze veel goedkoper zijn qua zorgkosten.quote:Op maandag 7 december 2009 12:41 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat ik beter ben dan anderen. Ik zeg alleen dat ongezond levende mensen veel meer premie moeten betalen dan gezond levende mensen.
Gelukkig betaal jij al voor mijquote:Op maandag 7 december 2009 12:43 schreef voice-over het volgende:
[..]
Meer betalen dus.
Voor de zoveelste keer, gezonde mensen zijn duurder.quote:Let wel, ik ontzeg je je geneugten des levens niet, ik vind alleen dat je niet zo egoistisch moet zijn om aan gezond levende mensen te vragen je ziektekostenpremie in bedwang te houden.
Zou jij bepaalde vergoedingen voor jezelf willen schrappen voor minder premie?quote:Op maandag 7 december 2009 12:41 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat ik beter ben dan anderen. Ik zeg alleen dat ongezond levende mensen veel meer premie moeten betalen dan gezond levende mensen.
Uit de manier waarop je het zegt blijkt wat anders..quote:Op maandag 7 december 2009 12:41 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ik sta wel open voor jullie tegenargumenten, ik ben het er alleen niet mee eens. Als we jullie wijze van redeneren gaan volgen, dient elk gezond levend mens boven de 40 jaar te worden vernietigd omdat zij de maatschappij uiteindelijk te veel kosten.quote:Op maandag 7 december 2009 13:09 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Hou maar op, want hij staat niet open voor tegenargumenten. Hij heeft principieel iets tegen mensen die ongezonder leven dan hij dat doet. Hij moet hier alleen nog openlijk voor uitkomen.
Dat is wat je zelf verkondigt...quote:Op maandag 7 december 2009 16:15 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ik sta wel open voor jullie tegenargumenten, ik ben het er alleen niet mee eens. Als we jullie wijze van redeneren gaan volgen, dient elk gezond levend mens boven de 40 jaar te worden vernietigd omdat zij de maatschappij uiteindelijk te veel kosten.
Maar je wilt dat omdat ongezonde mensen de maatschappij meer kosten dan gezonde, toch?quote:Op maandag 7 december 2009 16:34 schreef voice-over het volgende:
[..]
Nee. Ik zeg alleen maar dat ongezond levend mensen meer moeten betalen voor hun ziektekosten.
Randstedelingen betalen volgens mij meer premie aan auto verzekeringen, zo gek is het helemaal niet. Maar dit gaat om je lijf, da's wel wat anders.quote:Op maandag 7 december 2009 13:07 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Je verhoogt ook het risico op kanker door in de randstad te wonen, een mobiele telefoon te hebben en weleens naar buiten te gaan. Dus, alle Randstedelingen met een leven ook maar meer premie laten betalen?
quote:Op maandag 7 december 2009 16:15 schreef voice-over het volgende:
[..]
Ik sta wel open voor jullie tegenargumenten, ik ben het er alleen niet mee eens. Als we jullie wijze van redeneren gaan volgen, dient elk gezond levend mens boven de 40 jaar te worden vernietigd omdat zij de maatschappij uiteindelijk te veel kosten.
Dat is allang onderzocht, de duurste zorg jaren treden op na rond de 65 tot 70 en laten veel ongezonde mensen die helemaal niet halen. Het is dus al bewezen dat gezonde mensen meer kosten.quote:Op maandag 7 december 2009 17:09 schreef maniack28 het volgende:
Als nu blijkt dat dat niet het geval is, maar dat gezonde mensen juist meer kosten (hypothetisch gesteld), moeten die dan meer gaan betalen?
Waarom? Ze kosten de samenleving qua zorgkosten over hun hele leven gezien veel minder. Dus van jou moeten ze meer betalen omdat ze minder kosten.quote:Op maandag 7 december 2009 16:34 schreef voice-over het volgende:
[..]
Nee. Ik zeg alleen maar dat ongezond levend mensen meer moeten betalen voor hun ziektekosten.
Gewoon ..quote:Op maandag 7 december 2009 17:57 schreef Gia het volgende:
Waarom maakt men ongezond eten niet gewoon duurder en gezond eten goedkoper. Per saldo maakt het voor de winkelier niet uit. Sterker nog, als mensen volharden in hamburgers, pizza's, spek en worst te kopen, levert dat alleen maar meer op. Dus, gewoon de vis en mager vlees veel goedkoper maken. Gezoet frisdrank duurder dan ongezoet. Alcoholhoudend duurder dan alcoholvrij. Roken mag nog wel wat duurder. Enz.... Dan scheelt dat op den duur een heleboel ziektekosten.
Als het volgens jou werkt om gezonde mensen minder te laten betalen voor hun premie, moet het ook volgens hetzelfde principe mogelijk zijn dan gezond eten minder zal kosten..quote:Op maandag 7 december 2009 18:03 schreef Adames het volgende:
[..]
Gewoon ..
Hoe wil je dat doen? Extra belastingen voor ongezonde bedrijven en subsidies voor gezonde bedrijven?
Soort van vettax die winkeliers verplicht op de ongezonde waren moeten zetten. Snoep, chips, snacks, gebak en koek enz.....allemaal voorzien van een vettax, die vervolgens wordt afgedragen tbv de ziektekostenverzekeraars. Ben het met je eens dat het met vlees wat lastiger wordt. Een varken vetmesten is goedkoper dan een koe grootbrengen. Maar dan nog kan er een vettax op de speklappen en niet op het magere varkensvlees, rund en kip.quote:Op maandag 7 december 2009 18:03 schreef Adames het volgende:
[..]
Gewoon ..
Hoe wil je dat doen? Extra belastingen voor ongezonde bedrijven en subsidies voor gezonde bedrijven? Wie bepaalt wat gezond is en de hoogte van die subsidie. Tevens druist dat nogal in tegen het Nederland dat steeds meer naar rechts neigt.
En daarbij heb je natuurlijk nog problemen met buitenlandse bedrijven die je als Nederland zijnde geen extra belastingen kan opleggen.
Of je laat de winkelier kiezen. Hij zal de gezonde producten met verlies verkopen en de ongezonde met veel meer winst. Probleem is alleen dat de buurman dan ook een winkel begint en de ongezonde spullen wel tegen normale prijzen verkoopt waardoor het nog geen zin heeft.
Zelfde geldt voor bij de leverancier de verantwoordelijkheid neerleggen. Dan zal de winkelier overstappen op andere leveranciers.
Kortom, met vrije marktwerking gaat dit niet. Alleen in een streng communistische staat gaat dit werken, maar daar zijn genoeg andere problemen mee.
Ik ben daar niet voor, onder andere vanwege de onhaalbaarheid.quote:Op maandag 7 december 2009 18:09 schreef Windigo het volgende:
[..]
Als het volgens jou werkt om gezonde mensen minder te laten betalen voor hun premie, moet het ook volgens hetzelfde principe mogelijk zijn dan gezond eten minder zal kosten..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |