quote:Op dinsdag 1 december 2009 14:58 schreef trui het volgende:
ik haak ook gestaag door. heb een rammelbal gemaakt, voor een baby:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
inclusief m'n allereerste geslaagde magic ring, te zien op de onderste foto!![]()
een beetje volgens dit patroon, maar daarin moet je 2 helften haken en die dan aan elkaar vastnaaien, dat vond ik niet zo mooi, dus ik heb gewoon mijn minderkunsten erop toegepast en heb 'm aan een stuk gehaakt.
quote:Op dinsdag 1 december 2009 15:48 schreef mmascha het volgende:
Wat knap trui! Hij is zo mooi rond geworden.
Ik vind bij het minderen lastig dat op het laatste stukje de gaten altijd heel groot worden. Dan neem ik me nog zo voor losser te haken dan dat ik altijd doe(ik haak vrij snel heel strak) maar dan nog heb ik grote gaten. Dat is heel lelijk bij het vullen, dan zie je het zo zitten.
Ik heb net mijn pakketje van Hoooked binnen gekregen. Ik heb 4 starterspakketten besteld. Eens kijken wat ik ervan ga maken.(Er is maar 1 pakket voor mezelf. De rest zijn kadootjes) En ik heb nog 4 extra bolletjes gekregen maar die hou ik lekker zelf
Pff, zo de OP is klaar. Is er een makkelijkere manier om de linkjes in de OP te krijgen? Ik dacht dat het wel zou lukken met knippen/plakken. Niet dus. Nu heb ik ze stuk voor stuk opnieuw moeten maken.quote:Op dinsdag 1 december 2009 15:52 schreef mmascha het volgende:
Ik denk dat ik er een hoedje van ga maken!
Dank voor de link trui! Daar onderaan staan nog een aantal patronen waaronder een hoedje.
Ik zou het graag doen, maar volgens mij wonen we best ver van elkaar vandaan?quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:20 schreef trui het volgende:
PM, kom anders gezellig een dagje (in)haken bij mij!![]()
Als je de vorige OP quote heb je de links wel.quote:Op dinsdag 1 december 2009 15:55 schreef mmascha het volgende:
Pff, zo de OP is klaar. Is er een makkelijkere manier om de linkjes in de OP te krijgen? Ik dacht dat het wel zou lukken met knippen/plakken. Niet dus. Nu heb ik ze stuk voor stuk opnieuw moeten maken.
Maar dan trek ik de gaten juist open heb ik het idee. Ik ga het eens proberen.quote:Op dinsdag 1 december 2009 17:20 schreef trui het volgende:
mmascha, mooie openingspost!![]()
en die gaten bij 't minderen heb ik ook wel hoor. gewoon heeeel strak aantrekken.
quote:Op dinsdag 1 december 2009 19:15 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Als je de vorige OP quote heb je de links wel.
quote:Op maandag 30 november 2009 14:49 schreef trui het volgende:
mijn magic ring is overigens gelukt, yeah! uiteindelijk toch met de dubbele ring, en de aanwijzingen van mijsje.![]()
ik vond de link van shiznuts eigenlijk toch niet zo handig, en ook die andere foto-tutorial die iemand hier eens gaf bracht mij niets dan verwarring en knopen. zal wel aan mij liggen hoor!
Owja zo kon het ook. Dankjewel trui.quote:Op donderdag 3 december 2009 10:30 schreef trui het volgende:
oftewel >>deze link<<
toch, mmascha?
ik kon 'm zien zonder me te registeren, mijsje.
Door dat scheve lijkt het juist alsof ze heerlijk knus ligt te slapen.quote:Op donderdag 3 december 2009 12:07 schreef trui het volgende:
ja lief he!ik heb alleen niet zo goed opgelet hoe ik 't lijfje gedraaid had toen ik 't hoofd erop vastzette. nu ziet 't er wat scheef uit, maar ja.
Chain stitch, dat zijn volgens mij gewoon lossen, dus de steken die je in je opzetrijtje zet en die je extra aan het eind van iedere toer maakt.quote:Op donderdag 3 december 2009 11:33 schreef trui het volgende:
handig & leuk ilske! ik zat gisteren enorm te prutsen met de 'chain stitch' (ik neem aan dat dat kettingsteek heet in 't nl). maar lang leve internet hoor!
Nee... jammer he!quote:Op donderdag 3 december 2009 20:20 schreef mmascha het volgende:
Ach wat schattig BE. Maareh, Sasha en Oscar toch? Die zie ik daar niet in lopen
ik heb 't over de borduursteek die daarop lijkt. hier te zien bijvoorbeeld. ik had 'm nodig voor 't randje langs de muts van 't poppetje dat ik gemaakt had.quote:Op donderdag 3 december 2009 17:20 schreef Pandora73 het volgende:
Chain stitch, dat zijn volgens mij gewoon lossen, dus de steken die je in je opzetrijtje zet en die je extra aan het eind van iedere toer maakt.
Ik wil graag op naailes. Maar het leukste zijn toch wel kleertjes voor meisjes maken. Maarja, om alles weg te geven wat ik maak... Dus nog maar even niet op naailes.quote:Op donderdag 3 december 2009 20:25 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Nee... jammer he!![]()
Ik heb ook het dochtertje van vrienden daarvoor in gedachten.
op zich zijn die niet zo moeilijk, maar je moet er even inkomen... als je er eenmaal in zit, dan kun je het voor de rest van je leven. gewoon waar je uit komt, ook weer in met je naald, en pas de lus aantrekken als je in het volgende gat uitkomt. (wel eerst met je naald door de lus, anders gaat ie terug naar achteren...) dan kun je alle kanten op met de steek... (ik weet het, het lijkt makkelijker dan dat het misschien is... en de uitleg zal ook niet 1 2 3 te volgen zijn...) misschien een keer een haakmeet? dan kunnen we onze creaties aan elkaar laten zien en leren...quote:Op donderdag 3 december 2009 20:26 schreef trui het volgende:
[..]
ik heb 't over de borduursteek die daarop lijkt. hier te zien bijvoorbeeld. ik had 'm nodig voor 't randje langs de muts van 't poppetje dat ik gemaakt had.
Het was een leuk idee, BE!quote:Op vrijdag 4 december 2009 20:23 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb zojuist een asbak gehaakt geloof ik.![]()
![]()
![]()
Die mutsjes voor beide had ik sowieso al laten varen, omdat de roze wol die ik had totaal ongeschikt bleek. Ik had niet goed gekeken gisteren en was dus vergeten dat dat dik-dun-dik-dun spul is.
Maar ik denk dat ik het mutsje voor de pop alleen ook niet af ga krijgen.
*sjaaltje haken gaat....![]()
![]()
Ik kreeg wel het advies om de naald zo dik mogelijk te kiezen. De katoen die ik nu heb is geschikt voor 2,5/3,5 naalden en ik heb dus 3,5 gekozen, gaat prima!quote:Op vrijdag 4 december 2009 20:27 schreef Brighteyes het volgende:
Kan het zijn dat dat wat ik nu aan het doen ben zo strak is omdat de naald eigenlijk te klein is voor de draad?
Uit mijn blote hoofd, heb vandaag dus ook weer 6 toeren uitgehaald omdat ik niet tevreden was over hoe snel het gemeerderd was.quote:Op zondag 6 december 2009 21:46 schreef trui het volgende:
misschien wel net zo prettig, die stokjes, ik heb bij die mutsjes die gemaakt zijn van vasten 't gevoel dat ze wat te stijfjes zijn en daardoor misschien minder fijn zitten. ik ben benieuwd naar 't resultaat! heb je een patroon gebruikt of zo uit je blote hoofd?
Ja, soort van.quote:Op maandag 7 december 2009 18:05 schreef _Ophelia_ het volgende:
Leuk BE, die voelsprieten zijn dat pijpenragers?
quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:06 schreef trui het volgende:
leuk vix!
en BE, zitten er niet van die enge scherpe puntjes aan, aan die pijpenragerdingen? dat lijkt me 't enige nadeel ervan.
jaaaaaaaa thnxquote:Op dinsdag 8 december 2009 15:09 schreef trui het volgende:
een vaste is: haaknaald onder lusje (van ondeliggende steek) doorsteken, draad omslaan, doorhalen, nog een keer draad omslaan en door beide lusjes halen.
het regeltje waar jij naar verwijst zegt dat je in elke steek uit de vorige ronde 2 vasten moet maken. dus 2x bovenstaande in 'tzelfde gaatje. zo meerder je.
succes!
je kunt ook met meerdere draden tegelijk haken. zo heb ik hier een omslagdoek van mijn oma, die met 3 draden van gewoon katoen tegelijk gehaakt isquote:Op dinsdag 8 december 2009 19:28 schreef PM-girl het volgende:
Ik was vandaag weer in de handwerkwinkel en vroeg naar dikkere katoen/wol. Echt veel dikker dan ik al had was er niet in katoen. Nu heb ik wol, maat 6. Met het advies een haaknaald 5 erbij te gebruiken.
Zijn er echt geen dikkere soorten wol/katoen, die zo doorgaans te vinden zijn?
Wow, dan moet je goed opletten met doorhalen enzo, of moet drie kleuren haken natuurlijk!quote:Op dinsdag 8 december 2009 19:29 schreef Ynske het volgende:
[..]
je kunt ook met meerdere draden tegelijk haken. zo heb ik hier een omslagdoek van mijn oma, die met 3 draden van gewoon katoen tegelijk gehaakt is
ik ben zaterdag begonnen met deze en een bolletje van bij de wibra, en haaknaald 3. (partoon is duits, maar wel getekend)quote:Op dinsdag 8 december 2009 19:40 schreef Lijnloos het volgende:
Hmm, ik wordt echt heel blij van al die mooie haakwerkjes (vooral de beestje vind ik te gek)... Misschien ook maar Es' gaan proberen! Eigenlijk moet ik eerst mijn borduurwerkjes afmaken maar ben niet zo in de stemming voor dat pieterpeuterige werk nu... Dan lijkt me haken relaxter. Wat is nou handig om mee te beginnen? Gewoon zon hobbywinkel instappen lijkt me ook niet slim (dan koop ik alles wat niet nodig is maar de hobbywinkel wel door de crisis helpt)
Die lijkt me best lastig als je net begint met haken, waar heb je het patroon vandaan?quote:Op dinsdag 8 december 2009 19:42 schreef Ynske het volgende:
[..]
ik ben zaterdag begonnen met deze en een bolletje van bij de wibra, en haaknaald 3. (partoon is duits, maar wel getekend)
http://www.hobbydoos.nl/haken/defaulthaken.asp staan haaktechnieken uitgelegd.
Jaah, pannenlappen hakenquote:Op dinsdag 8 december 2009 21:10 schreef Brighteyes het volgende:
Nee, die zijn wel te doen hoor.
Maar sowieso zou ik, dat heb ik althans gedaan, eerst gewoon eens wat stukjes rechttoe-rechtaan gehaakt in de verschillende steken die er zijn. Halve vasten, vasten, stokjes, halve stokjes, een keertje een rondje, vermeerderen, verminderen, gewoon wat proeflapjes maken zodat je een beetje het gevoel krijgt. Dan ga je namelijk vanzelf gelijkmatiger haken enzo, dat is wel belangrijk, dat alle steken even strak zijn enzo.
Of je gaat voor de pannenlap met vispatroonquote:Op dinsdag 8 december 2009 21:21 schreef Lijnloos het volgende:
Allright... pannenlappen it is.(En dan vissies, ben verders helemaal niet ongeduldig of zo)
golven is niet erg, als je een plat rond iets maakt, kun je als t klaar is t nat maken en opspannen, dan blijft ie wel plat liggen. aldus t boek wat ik hebquote:Op dinsdag 8 december 2009 22:40 schreef PM-girl het volgende:
Ik probeer (al een week) rond te haken, maar het begint telkens zo te golven. Is dat normaal, of komt dat toch door slordig meerderen?
Joh al die proeflapjes bewaren in een grote tas en dan uiteindelijk een grote plaid maken van al die proeflapjes....quote:
quote:Op woensdag 2 december 2009 07:56 schreef knorretje het volgende:
ik tvp ook nog even, ben nog steeds kussenhoesjes aan het haken (saai) en ben bezig met een strawberry shortcake pop (zal de pop straks nog even op de foto zetten hoever hij tot nu toe is)
Kun je die nou ook aankleden en uitkleden??quote:Op woensdag 9 december 2009 10:35 schreef knorretje het volgende:
[..]
nog niet af, moest eerst zorgen dat de kids een winterjas hadden, maar de pop tot nu toe:
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 9 december 2009 10:57 schreef nieslief het volgende:
[..]
Kun je die nou ook aankleden en uitkleden??
ik heb nu Catania katoen, en vind dat idd fijner werken dan met de wol die ik had.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:52 schreef Lijnloos het volgende:
Het valt mee met pluizen gelukkig... maar snap wel wat je bedoeld. Volgende keer maar es met katoen proberen (althans, neem aan dat dat het alternatief is?).
Heb nog wel moeite om de steken te snappen zeg... (waarom lijken dit soort dingen altijd zoveel makkelijker op papier/foto). Maar het zal me lukken! Tot nu toe lukt het basiskettinkje (ja, duh, lekker makkelijk is jullie gedachte denk ik) maar die halve vaste en vaste en stokjes...
* Lijnloos Gaat verder pluizen in boekje...
Met alle handwerken waar je mee begint (ook breien enzo) is katoen het fijnste om mee te beginnen omdat wol gewoon gaat pluizen naarmate je langer bezig bent. Katoen kun je vaak ook makkelijk weer uithalen en dat stuk opnieuw gebruiken met wol lukt dat moeilijker.quote:Op woensdag 9 december 2009 12:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
ik heb nu Catania katoen, en vind dat idd fijner werken dan met de wol die ik had.
quote:Op woensdag 9 december 2009 11:22 schreef mijsje het volgende:
knorretje, ik dacht eerst: hee, dat lijkt Strawberry Shortcake wel, en toen ging ik lezen!
hij lukt prachtig! en mooi groot zeg! (dat is toch de naaimachine erachter?)
Dit vond ik echt heel goed te volgen:quote:Op woensdag 9 december 2009 20:52 schreef Lijnloos het volgende:
Nou, langzaamaan begin ik de smaak of liever slag te pakken te krijgen.. Vasten en halve lukken al aardig (hoewel ik niet zeker weet of ik het nou goed doe) dus ik ga es proberen een rondje te maken... Kijken of dat lukt.
Nee lijkt compleet niet op elkaar. De manier van vasthouden is anders en de manier waarop je steken maakt al helemaal. Breien zeker in de 'luie-wijven-steek' (sorry die heet nou eenmaal zo) gaat sneller. Wel zou je als je een patroon van breien en stekenuitleg van breien sneller de uitleg en de patronen van haken kunnen snappen maar dat werkt andersom ook zo.quote:Op donderdag 10 december 2009 02:10 schreef Nieners het volgende:
Hij is mooi geworden!
Ik heb een vraagje... zelf kan ik breien, maar nog niet heel goed en nog maar 1 patroon.
Nu vraag ik me af of het dan makkelijker voor mij is om te haken met die kennis, of lijkt het totaal niet op elkaar?
Ik bedacht me vannacht dat jij mss wel dacht dat die scherpe puntjes ook op zijn koppie zaten, maar ik heb het dus aan 1 stuk er tussendoor gehaald. Met nog een bochtje om hem vast te maken zodat ze niet omvallen. Dus de scherpe puntjes zitten alleen aan de uiteindes van de voelsprieten zeg maar.quote:Op dinsdag 8 december 2009 14:06 schreef trui het volgende:
leuk vix!
en BE, zitten er niet van die enge scherpe puntjes aan, aan die pijpenragerdingen? dat lijkt me 't enige nadeel ervan.
Mooi....quote:Op donderdag 10 december 2009 00:40 schreef trui het volgende:
ik heb toch een herstart gemaakt met de rammelaar en dit is 'm geworden:
[ afbeelding ]
niet geheel symmetrisch, maar allez.
[ afbeelding ]
stokjes zijn groter (langer) dus dat gaat wel 'sneller' inderdaad, maar je kiest vooral op basis van hoe 't eruit komt te zien en wat geschikt is voor wat je wil maken. halve vasten gebruik je niet zo vaak, meestal vooral om af te kanten of om een toer vast te zetten oid. of om een kromming af te dwingen, zoals in 't zeepaardje. een halve vaste is vrij strak/kort, dus als je aan de ene kant halve vasten haakt en aan de 'overkant' langere steken gebruikt zal het geheel zich een beetje in de richting van de halve-vasten-kant krommen.quote:Op woensdag 9 december 2009 20:14 schreef PM-girl het volgende:
O wauw Knorretje! Wat leuk!
Ik heb weer een noobvraagje: hoe kies je de steken? Waarom maak je de keus voor (halve) vaste steken? Of juist stokjes? Ga je met stokjes sneller bijvoorbeeld?
haha waar we 's nachts al niet over nadenken he! fijn dat er in elk geval geen scherpe punten aan de binnenkant zitten.quote:Op donderdag 10 december 2009 08:40 schreef Brighteyes het volgende:
Ik bedacht me vannacht dat jij mss wel dacht dat die scherpe puntjes ook op zijn koppie zaten, maar ik heb het dus aan 1 stuk er tussendoor gehaald. Met nog een bochtje om hem vast te maken zodat ze niet omvallen. Dus de scherpe puntjes zitten alleen aan de uiteindes van de voelsprieten zeg maar.
je zult niet zo heel veel hebben aan die kennis, maar haken en breien hebben zeker wel iets van elkaar weg. op zich zitten de steken bij beide technieken op een vergelijkbare wijze in elkaar ge'knoopt'. ik vind haken eigenlijk makkelijker. bij breien is 't bijvoorbeeld best lastig te herstellen als je een steek hebt laten vallen, terwijl je bij haken vrijwel voortdurend maar 1 steek op je pen hebt, en als je een stukje terug moet omdat je ergens een foutje hebt haalt 't heel makkelijk uit. je hebt altijd maar weer dat ene lusje om terug op je haak te krijgen, niet een hele rits. gewoon proberen nieners!quote:Op donderdag 10 december 2009 02:10 schreef Nieners het volgende:
Ik heb een vraagje... zelf kan ik breien, maar nog niet heel goed en nog maar 1 patroon.
Nu vraag ik me af of het dan makkelijker voor mij is om te haken met die kennis, of lijkt het totaal niet op elkaar?
Ik had deze video in het vorige topic ook al gepost, goed dat je ze hier nog eens neerzet want dit is echt heel goed te doen!quote:Op woensdag 9 december 2009 21:20 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dit vond ik echt heel goed te volgen:
Start:
Rij 1:
(Er zijn nog veel meer delen, voor de volgende rijen enzo.)
Spiegelei, dat klinkt ook wel als heel fijn spul voor babyknuffeltjes.
Zie je, natuurtalent net als trui!quote:Op donderdag 10 december 2009 13:02 schreef Brighteyes het volgende:
Ik heb gewoon zelf gefinished!![]()
Maar ik heb dit dan ook niet verder dan de eerste paar rijen gevolgd.
kom ik toevallig net een patroon tegen dat juist gemaakt is van halve vasten (slip stitch)...quote:
Ja, is niet meerderen inderdaad de oplossing? Dat leek mij ook,maar mijn moeder keek me net aan of ik iets heel geks zei! Mijn moeder kan dus niet echt haken, zo blijkt!quote:Op donderdag 10 december 2009 20:01 schreef Brighteyes het volgende:
Nu gewoon normaal gaan haken zonder te meerderen.
Ik had er eerst ook een hard hoofd in, maar that's the trick.
En ik heb de laatste toer heel minimaal (1 om 10 ofzo) geminderd om hem ietsje strakker te maken.
Ik ben al bezig!quote:Op donderdag 10 december 2009 20:21 schreef Ilske het volgende:
ja hoor, wat BE zegt, als je nu "gewoon" een aantal toeren doorhaakt zonder te meerderen zul je zien dat de rand rechtop gaat staan, en zodra je de gewenste hoogte hebt bereikt kun je 1 of eventueel meerdere toeren minderen om de rand iets strakker te maken.
Resultaat wel showen he!
je 2e vraag kan ik je niet mee helpen, maar bij het haken van een rondje haal ik een klein dun draadje in een contrasterende kleur door eerste steek en knoop ik deze lichtjes vast. Als je dan rond komt zie je weer wat je eerste steek was!quote:Op donderdag 10 december 2009 20:19 schreef PM-girl het volgende:
O, en nog wat bevindingen met vragen:
- hoe houden jullie, wanneer je rond haakt, bij welke steek de eerste was? Ik zit nu te denken om er een paperclip oid aan te hangen?
- als jullie rond haken en je gebruikt de stokjessteek, dan zou ik volgens mijn folder (die is heilig momenteel) aan het eind van elke toer drie lossen moeten haken. Maar daarmee krijg ik gigantische gaten in mijn pannenlap. Maken jullie ook drie lossen?
Ja, drie lossen, dan stug stokjes gaan haken en als je eenmaal rond bent en de toer afwerkt, zie daarvoor ook het filmpje dat ik hierboven postte, blijven er bij mij dus geen gaten meer over.quote:Op donderdag 10 december 2009 20:19 schreef PM-girl het volgende:
- hoe houden jullie, wanneer je rond haakt, bij welke steek de eerste was? Ik zit nu te denken om er een paperclip oid aan te hangen?
- als jullie rond haken en je gebruikt de stokjessteek, dan zou ik volgens mijn folder (die is heilig momenteel) aan het eind van elke toer drie lossen moeten haken. Maar daarmee krijg ik gigantische gaten in mijn pannenlap. Maken jullie ook drie lossen?
Na 1 toer was ik het begin kwijtquote:Op donderdag 10 december 2009 20:23 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ja, drie lossen, dan stug stokjes gaan haken en als je eenmaal rond bent en de toer afwerkt, zie daarvoor ook het filmpje dat ik hierboven postte, blijven er bij mij dus geen gaten meer over.
Ben je al eens helemaal rond geweest?
En zo zie ik dus ook het begin van een toer, door die drie lossen. Die vallen wel op.Maar een paperclip of veiligheidsspeld kan evengoed.
help trui, we need you!!!quote:Op donderdag 10 december 2009 20:48 schreef Brighteyes het volgende:
Ja dat zou ik denken althans hoor. Trui! Joehoe!
Dat had ik ook, ik deed maar wat. Die filmpjes zijn echt geweldig!quote:Op donderdag 10 december 2009 21:43 schreef Brighteyes het volgende:
Ik had ook een golvende bloem net PM, heb weer een heel deel uitgehaald. Geen idee waarom dat nu gebeurde, ik denk omdat ik ongelijk vermeerderde.
Eerst alle steken, toen om de 2 en toen om de 4 ofzo.
Wrsch moet ik meteen vanaf het begin iets kiezen.
*weer proberen gaat...
ilske, gebruik je dit patroon? ik zie nergens die zinnen staan die je quote? twee lossen (of soms 3) haken aan 't begin van een toer is alleen nodig/zinvol als je stokjes haakt. de bal die ik gemaakt heb bestaat uit louter vasten. ik heb dus bovengenoemd patroon gebruikt als uitgangspunt, maar ben in plaats van 2 halve ballen doorgegaan door de aantallen die ik in de eerste helft gemeerderd had in de tweede helft in omgekeerde volgorde weer te minderen (dus 2 steken samen haken tot 1).quote:Op donderdag 10 december 2009 20:07 schreef Ilske het volgende:
HHeb vanmiddag bij de Wibra tig bollen gekleurd garen gehaald om in navolging van trui ook een bal te proberen te haken.
Ik snap alleen niet helemaal wat er in het patroon bedoeld wordt met
"Haak 2 lossen i.p.v. 1e vaste en sluit iedere toer met een halve vaste in de eerste steek."
Nou, dát patroon dus!quote:Op vrijdag 11 december 2009 23:19 schreef trui het volgende:
welk patroon volg jij dan, PM?
[edit]oh wacht, ik zie nu pas je purk-baret op de vorige pagina!!!![]()
[/edit]
quote:Op zondag 13 december 2009 09:26 schreef lady-wrb het volgende:
die kuikens
hebben hebben hebben!
waar kan ik het patroon vinden?
*vriend kijkt geschokt mee*quote:Op zondag 13 december 2009 12:06 schreef trui het volgende:
maak je man ook blij met je haakwerk:
[ afbeelding ]
oeiquote:Op zondag 13 december 2009 13:49 schreef Brighteyes het volgende:
Whahahaha!![]()
Ieuwks!
Ik heb vrijdagavond de oogdruppels van mijn kind uitgeprobeerd en sindsdien zie ik dus superonscherp met mijn rechteroog. Haken gaat dus niet. Forummen trouwens ook niet, krijg er schele hoofdpijn van tenzij ik 1 oog dicht doe.
Mijn pampiertje zegt:quote:Op maandag 14 december 2009 13:41 schreef trui het volgende:
had je al een halve bal? bedoel je die ene? daar hoef je toch helemaal geen lossen te haken in 't begin van de toer?en een halve vaste is ook niet echt nodig, je haakt gewoon in een spiraal.
Ja, we hebben een boek met allemaal kleine hondjes gekochtquote:Op maandag 14 december 2009 13:56 schreef trui het volgende:
hondjes? zien!
ik ben met een leuk uiltje bezig. maar kan er pas vanavond weer mee verder, zit nu op m'n werk...
nog geen, de bal is hier iig klaar nu. en nog niets in huis gedaanquote:Op maandag 14 december 2009 13:54 schreef Troel het volgende:
Ach, het voordeel is dat ik straks dus wel een bal heb die helemaal door mijzelf gemaakt is
Ynske, hoeveel hondjes heb je inmiddels al gemaakt?
ik heb t idee als ik kijk naar t plaatje in t boek dat t met van dat catania katoen gedaan is, en met een kleine naald, vrij strak. zou t daar niet door kunnen, dat bij t wolachtige dat jij hebt gebruikt t daardoor wat losser is gehaaktquote:Op maandag 14 december 2009 16:11 schreef Lijnloos het volgende:
Nou mijn vis is gevuld, maar vind het nog steeds wel een heel verschil met de plaatjes uit het boekje. Misschien dat het dan inderdaad gewoon aan het garen ligt, dat dit wat uitgerekter wordt of zo. Nou ja... het is de eerste vis en er moeten natuurlijk nog vinnen aan. Maar ga eerst mijn gisteren begonnen kuiken straks afmaken (hoewel ik die ook verdenk van te groot worden).
[ afbeelding ]
Jepsquote:Op maandag 14 december 2009 14:32 schreef trui het volgende:
troel/ynske, zijn 't deze toevallig?
[ afbeelding ]
Wanneer kom ik deze week helpen?quote:Op maandag 14 december 2009 15:41 schreef Ynske het volgende:
[..]
nog geen, de bal is hier iig klaar nu. en nog niets in huis gedaandus heb mezelf verboden aan de hondjes te beginnen voordat ik weer wat opgeruimd heb
Nee, juist sinds die rijden zonder meerdering begint het wat te bollen. Daarvoor was het helemaal een onderzetterquote:Op maandag 14 december 2009 17:04 schreef trui het volgende:
leuke sneeuwvlok, lemijn! en die bal ziet er nog wel erg plat uit jaben je tussendoor misschien de toeren zonder meerdering vergeten? (na de toer met *4vasten 1 dubbele vaste* moet je steeds een toer zonder meerdering toevoegen, even zo uit m'n hoofd?)
Als je doorgaat wordt het nog wel ballerigerquote:Op maandag 14 december 2009 15:00 schreef Lemijn het volgende:
Ik vergeet 't ook al toerenlang, mooi, dan houd ik ermee op.
Ik heb nog wel een andere vraag aan de bal-experts: ik ben nu bezig met de 10e toer en zou dus 54 vasten moeten hebben. Door een raadsel heb ik er echter al 60. Het teveel meerderen is denk ik aan het begin al gebeurd. Ik vraag me af of dat de reden is dat 't ook nog voor geen meter op een halve bal lijkt, meer op een bobbelige onderzetter. Zou het nog wat worden, of kan ik beter opnieuw beginnen?
[ afbeelding ]
Hierbij ook mn sneeuwvlok volgens dit patroon:
[ afbeelding ]
Ja? Fijn. Ik begin wel aan de andere helft en dan hoop ik dat ze op elkaar gaan lijken. Zitten al veel bloedige uren werk in namelijkquote:Op maandag 14 december 2009 17:24 schreef Troel het volgende:
Als je doorgaat wordt het nog wel balleriger
De mijne ziet er nu uit als een duidelijk gebruik stuk garenquote:Op maandag 14 december 2009 17:27 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Ja? Fijn. Ik begin wel aan de andere helft en dan hoop ik dat ze op elkaar gaan lijken. Zitten al veel bloedige uren werk in namelijk
Maak(te) jij er ook een? Laat eens zien?
Ik heb gisteren nog met mijn moeder zitten bellen over verschillende steken, die moest er wel om lachen geloof ik (maar mijn moeder weet ook dat ik de vorige keer dat ik ging haken en ook toen ik ging breien dat het na een paar weken weer over wasquote:Op maandag 14 december 2009 17:30 schreef Lemijn het volgende:
Hoe reageert jullie omgeving trouwens op de haakmanie? Ik was dus oprecht trots op mn sneeuwvlok, maar slechts schamper hoongelach was mijn deel. Mijn huisgenoot (die verder best aardig is) vindt het ronduit weinig creatief om een patroon na te maken, dat is geen kunst, zegt ze. Ik ga moedig door hoor, juist aangemoedigd door zulke reacties, maar ben benieuwd of jullie vrienden en verwanten het ook als suff jaren-vijftig tijdsverdrijf zien.
Ik denk dat dat het inderdaad is ongeveer... ze hebben het in het boekje over "magic-line" van Anchor of zo... en da's dus 1 bol met allerlei kleuren, dus daar zit ook geen wisseling in, maar is gewoon de draad die verkleurt. Maar denk wel dat dat katoen(iger) is en daarom wat compacter.quote:Op maandag 14 december 2009 16:41 schreef Ynske het volgende:
[..]
ik heb t idee als ik kijk naar t plaatje in t boek dat t met van dat catania katoen gedaan is, en met een kleine naald, vrij strak. zou t daar niet door kunnen, dat bij t wolachtige dat jij hebt gebruikt t daardoor wat losser is gehaakt
ziet er leuk uit!
Hihi, mijn omgeving (en dan met name mijn collega's) verklaren me voor gek!quote:Op maandag 14 december 2009 17:30 schreef Lemijn het volgende:
Hoe reageert jullie omgeving trouwens op de haakmanie? Ik was dus oprecht trots op mn sneeuwvlok, maar slechts schamper hoongelach was mijn deel. Mijn huisgenoot (die verder best aardig is) vindt het ronduit weinig creatief om een patroon na te maken, dat is geen kunst, zegt ze. Ik ga moedig door hoor, juist aangemoedigd door zulke reacties, maar ben benieuwd of jullie vrienden en verwanten het ook als suff jaren-vijftig tijdsverdrijf zien.
G vindt het reuzeromantisch, een handwerkende vrouw op de bank.quote:Op maandag 14 december 2009 21:38 schreef Brighteyes het volgende:
Lemijn, F. grinnikt er af en toe om, die vindt het er geloof ik heel kneuterig uit zien!
twee kleuren tegelijk! toe maar! ik ben benieuwd!quote:Op maandag 14 december 2009 21:50 schreef PM-girl het volgende:
Trui, ik gebruik dit filmpje om bloemetjes te maken. Erg simpel en snel!De muts is voor mijzelf
Ik ben nu een exemplaar voor maatje 98 aan het maken, die doe ik met twee kleuren tegelijk, dat geeft een leuk effect.
Hierna ga ik toch echt aan de bal beginnen geloof ik.
Knippen en plakken is ook een vakquote:Op maandag 14 december 2009 21:51 schreef trui het volgende:
[..]
twee kleuren tegelijk! toe maar! ik ben benieuwd!
ik zie trouwens geen filmpje.
iddquote:
quote:Op maandag 14 december 2009 21:50 schreef trui het volgende:
[..]
G vindt het reuzeromantisch, een handwerkende vrouw op de bank.![]()
hij slaapt er extra lekker bij, zegt ie.
quote:Op maandag 14 december 2009 21:50 schreef trui het volgende:
[..]
G vindt het reuzeromantisch, een handwerkende vrouw op de bank.![]()
hij slaapt er extra lekker bij, zegt ie.
hmmm, toch niet die ene collega he?quote:Op maandag 14 december 2009 21:55 schreef PM-girl het volgende:
![]()
1 collega kan er vooral niet over uit dat ik mijn wol bij de Wibra ging kopen
Nee, daar deel ik het maar niet mee, mijn haakhoby.quote:
quote:Op donderdag 10 december 2009 20:19 schreef PM-girl het volgende:
dat dusquote:Op donderdag 10 december 2009 20:23 schreef Ilske het volgende:
[..]
je 2e vraag kan ik je niet mee helpen, maar bij het haken van een rondje haal ik een klein dun draadje in een contrasterende kleur door eerste steek en knoop ik deze lichtjes vast. Als je dan rond komt zie je weer wat je eerste steek was!
Die tip heb ik inmiddels opgevolgd, had ik nog niet gemeldquote:Op maandag 14 december 2009 22:11 schreef Muck het volgende:
[..]
[..]
dat dus
en dat draadje verplaats ik telkens naar de eerste steek vna de nieuwe toer, zodat je makkelijk kunt zien waar het begin is
kabels breien is echt verrassend makkelijkquote:Op maandag 14 december 2009 21:28 schreef trui het volgende:
in mijn omgeving (vooral werk) wordt ook wat meewarig gereageerd maar de mensen die de spullen zien vinden 't allemaal boven verwachting leuk eruit zien (of ze kunnen 't heel goed faken.). ik heb 't ook al meegehad de trein in.
![]()
PM, een heuse muts!welk formaat heeft deze? voor jezelf? en waar heb je 't patroon voor het bloemetje vandaan?
ik zag vandaag heel veel mensen met leuke mutsen op trouwens. hopelijk vonden ze mijn nieuwsgierige blikken erop niet al te vervelend, ik kon 't niet laten om van zo dichtbij mogelijk te kijken of 't gehaakte of gebreide mutsen waren enzo.vaak gebreid trouwens, met leuke kabelpatronen e.d. dat gaat nog even boven mijn muts eh pet hoor. ik hou 't voorlopig toch even bij haken (en m'n luiewijvensjaal dan, da's een wat langeretermijnproject, voor tussendoor).
ik ben er nu mee bezigquote:Op maandag 14 december 2009 22:20 schreef PM-girl het volgende:
En die kerstster/sneeuwvlok wil ik ook nog proberen ja, nog wat aanvulling op de kerstboomversiering.
maar je hoeft 't draadje toch niet steeds te verplaatsen? je ziet 't nog een hele tijd zitten en weet dan dat op diequote:Op maandag 14 december 2009 22:21 schreef Lemijn het volgende:![]()
oh, ik gebruik ook dankbaar de draadje-in-andere-kleur-door-eerste-steek-truc!
quote:ik ga dromen over een ronde bal nu
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |