DITquote:Op maandag 4 januari 2010 13:25 schreef joers1 het volgende:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een ringflitser??
Ik overweeg er eentje aan te schaffen, maar hoor overal dat dat alleen voor macrofotografie is. Zijn er mensen die een ringflitser ook gebruiken bij andere doeleinden? Portretten enzo?
Verder hou ik me aanbevolen voor tips inzake goede ringflitsers...merken/types. Ik gebrui kzelf een Nikon D300 als camera.
Peter,quote:
Zit AF-adjustment niet alleen op bepaalde camera's? (bij Canon als ik me niet vergis bijv. de 50D, en Nikon heeft er dacht ik ook een aantal)quote:Op maandag 4 januari 2010 18:44 schreef Erasmo het volgende:
Heb je geen AF-adjustment op je camera dan?
Je kan hem ook gewoon eerst even testen in de winkel hoe het met de focus zit.
Welke Sigma is dat?quote:Op maandag 4 januari 2010 20:15 schreef Omniej het volgende:
Aan de ene kant komt dat op mij over als een soort loterij waar ik liever niet aan mee wil doen, maar tegelijkertijd veegt de Sigma die ik overweeg in alle reviews wel weer de vloer aan met de Canon...
Die is alleen maar beter bij volle opening, 1.4 / 2, bij 2.8 gelijk aan en de canon is duidelijk beter vanaf 2.8quote:
Die had ik ook al gevonde ja. De macro-ringflitsjes, of de Ray Flash, zijn dus minder geschikt voor portretwerk. Nee, prima, dan weet ik weer watquote:Op maandag 4 januari 2010 19:20 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
DIT
[ afbeelding ]
is een ringflitser.
De Sigma 140 en dat soort dingen zijn geen ringflitsers maar Macroflitsers waarbij er links en rechts een klein flitsbuisje zit waar de rest van de ring mee wordt opgevuld. Is dus niet cirkel vormig, maar soort van opvullend wel.
Een echte ringflitser zoals hierboven heeft weldegelijk een flitsbuis die helemaal rond gaat. Het kost alleen wat en er hangt een flinke accu-pack aan vast die je op je schouder draagt ....
Laat ik het anders formuleren: voor mijn doeleind lijkt hij aan de hand van alle reviews beter geschikt dan de Canon.quote:Op maandag 4 januari 2010 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die is alleen maar beter bij volle opening, 1.4 / 2, bij 2.8 gelijk aan en de canon is duidelijk beter vanaf 2.8
http://www.dpreview.com/lensreviews/widget/Fullscreen.ashx?reviews=25,23&fullscreen=true&av=1,1&fl=50,50&vis=VisualiserSharpnessMTF,VisualiserSharpnessMTF&stack=horizontal&lock=&config=/lensreviews/widget/LensReviewConfiguration.xml%3F4
De Sigma is dus niet beter, hij heeft zijn optimum op een andere plek liggen
Het mooie is dat die canon zijn optische design al 38 jaar oud is, en dat er alleen autofocus en autodiafragma is bijgekomen.quote:Op maandag 4 januari 2010 21:21 schreef Omniej het volgende:
[..]
Laat ik het anders formuleren: voor mijn doeleind lijkt hij aan de hand van alle reviews beter geschikt dan de Canon.
Ik koop bij voorkeur geen lichtsterke prime om m'n diafragma naar 2.8 en kleiner af te knijpen eigenlijk; ongetwijfeld zal dat wel 'ns gebeuren, maar ik verwacht hem juist voornamelijk in de range van 1.4 tot 2.8 te gaan gebruiken. Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik de lens wil die het beste presteert op 1.4, en voor zover ik uit alle reviews op kon maken kwam de Sigma dan beter uit de bus dan de Canon.
Thanks voor je link ook: erg handig, die kende ik nog niet.Het laat in ieder geval wel zien dat de Sigma op 1.4 dus inderdaad duidelijk veel scherper is, en op 2.8 eigenlijk nog steeds (op 2.8 vallen de hoeken van de Canon me nog wel tegen zeg...). Pas vanaf 3.5 gaat de Canon met een sprong vooruit en daarna houdt de Sigma hem ook niet meer bij inderdaad. Interessant, ik ga er even over peinzen.
Dat die Macroflitsers niet geschikt zijn snap ik, maar waarom valt die Ray Flash af?quote:Op maandag 4 januari 2010 21:19 schreef joers1 het volgende:
Die had ik ook al gevonde ja. De macro-ringflitsjes, of de Ray Flash, zijn dus minder geschikt voor portretwerk. Nee, prima, dan weet ik weer wat![]()
Aii... Dat is dan duidelijk. (hoewel de samplefoto's me nog steeds niet tegenvallen overigens, ook op pixel-peeper heel aardige resultaten)quote:Op maandag 4 januari 2010 22:23 schreef Pietverdriet het volgende:
De 30mm is lang zo goed niet als de 50
http://www.photozone.de/c(...)port--review?start=2
vor rayflash heb je op zijn minst een ex580 of sb900 nodig, want alleen die hebben het vermogen om de ring volledig te kunnen vullen met voldoende licht. het is gewoon een goedkope snelle oplossing. zelfde verhaal als bijv. macrotussenringen en extenders ten opichte van macro objectieven en telelenzen.quote:Op maandag 4 januari 2010 23:01 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Dat die Macroflitsers niet geschikt zijn snap ik, maar waarom valt die Ray Flash af?
Ik heb geen ervaring met het ding, maar het klinkt wel goed. Of heb je dan te weinig vermogen ofzo?
Welke 18 55 heb je?quote:Op maandag 4 januari 2010 23:08 schreef Omniej het volgende:
[..]
Aii... Dat is dan duidelijk. (hoewel de samplefoto's me nog steeds niet tegenvallen overigens, ook op pixel-peeper heel aardige resultaten)
Dat wordt dus even m'n 18-55 kitlens vasttapen op 50mm en even kijken of dat een goed werkbaar brandpunt is.Zo ja, dan ga ik voor de 50, zo nee, dan gaat het toch de 30 worden, ook al is die optisch blijkbaar minder goed. (maar ook weer niet bagger natuurlijk)
Dé perfecte lens (24 of 35 mm, f/1.4 én ragscherp) is domweg te duur (= L-serie), dus ik zal hoe dan ook een compromis moeten maken.
En SB-900 heb ik dan weer welquote:Op dinsdag 5 januari 2010 00:16 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
vor rayflash heb je op zijn minst een ex580 of sb900 nodig, want alleen die hebben het vermogen om de ring volledig te kunnen vullen met voldoende licht. het is gewoon een goedkope snelle oplossing. zelfde verhaal als bijv. macrotussenringen en extenders ten opichte van macro objectieven en telelenzen.
De IS.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 00:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Welke 18 55 heb je?
de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS of de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II ?
De eerste is een goede lens, en voor het geld enorm goed
Je kan ook je gevoeligheid omhoog gooienquote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:09 schreef Omniej het volgende:
[..]
De IS.
Is inderdaad ook wel een prima lens hoor, maar met weinig licht moet ik m'n sluitertijden toch wel zo erg omhoog gooien dat 'ie eigenlijk alleen rond de 18mm nog redelijk goed te gebruiken is helaas.
Is een camera met bewegingscorrectie in de camera in combinatie met een 1,4 dan geen betere oplossing?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:13 schreef Omniej het volgende:
Zat al op ISO 1600 te schieten (wat ik niet graag doe)... En zelfs dan had ik nauwelijks genoeg aan een sluitertijd van 1/30; mensen moeten dan wel heel erg stil staan als ik ze niet bewegend op de foto wil hebben.
Bovendien had ik eigenlijk nog langere sluitertijden nodig voor een goede belichting, maar dan had ik waarschijnlijk niet meer uit de hand kunnen schieten en was de bewegingsonscherpte nog erger geweest.
Daarom dus een 1.4, voor de echt donkere situaties waarin ik niet wil of kan flitsen.
Uh, hoe bedoelde je dat precies?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is een camera met bewegingscorrectie in de camera in combinatie met een 1,4 dan geen betere oplossing?
Ik bedoel dat de lichtsterke primes helaas geen stabilisatie hebben.quote:
met stabilisatie kan ik nog met ongeveer een halve tot een kwart seconde uit de hand fotograferen op een beeldhoek van 50mm bij full frame.quote:Heb nu een EOS 450D en voorlopig zal ik het daar ook mee moeten doen
; als ik die gebruik in combinatie met een Sigma 30/1.4, zou dat (lijkt mij) toch ook al een wereld van verschil moeten zijn vergeleken met de 18-55 IS. Met die lens is m'n maximale diafragma op 30mm als ik me niet vergis f/4, en op 50mm zit het maximum al weer op f/5.6... Dan kom ik gewoon echt licht te kort.
True, maar een andere camera is geen optie, en het gaat mij er voornamelijk om dat ik de bewegingsonscherpte veroorzaakt door de lange sluitertijd eruit krijg. (dan bedoel ik dus niet onscherpte door m'n eigen hand die trilt, maar onscherpte door bewegende objecten - mensen)quote:Op dinsdag 5 januari 2010 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik bedoel dat de lichtsterke primes helaas geen stabilisatie hebben.
Hier heb ik erg veel aan.quote:met stabilisatie kan ik nog met ongeveer een halve tot een kwart seconde uit de hand fotograferen op een beeldhoek van 50mm bij full frame.
Zonder zit ik op 1/30 tot 1/60 als minimum
Dus als we kijken naar een te maken foto bij 1.4 bij 1/60ste seconde vergeleken bij een 5.6 lens komen we op een kwart bij 5.6, waar je ook nog net fotos kan maken met stabilisatie. Ja, je heb snellere sluitertijd voor beweging van je objecten, maar ook een veel geringere scherptediepte.
1/60 - 1.4
1/30 - 2
1/15 - 2.8
1/8 - 4
1/4 - 5.6
Heb je nu door hoe het werkt?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 17:42 schreef Omniej het volgende:
Hier heb ik erg veel aan.\
Ben erg blij met het overzichtje van jou nu; \
Thanks.
ik heb de zelfde met het zelfde probleemquote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:09 schreef Omniej het volgende:
[..]
De IS.
Is inderdaad ook wel een prima lens hoor, maar met weinig licht moet ik m'n sluitertijden toch wel zo erg omhoog gooien dat 'ie eigenlijk alleen rond de 18mm nog redelijk goed te gebruiken is helaas.
Yep, zeer duidelijk.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
- knip -
Bij hetzelfde licht:
1/60 bij 5.6 bij 400 is een belichtingscombinatie, als je de ISO waarde (400) verdubbeld kan je de sluitertijd halveren
1/125 bij 5.6 bij 800 hebben we dan
Als je de belichtingstijd verdubbeld naar 1/60, en de ISO gelijk laat, kan je het diafragma naar 8 zetten
Heb je nu door hoe het werkt?
Mijn RAW's zijn (in het ergste geval) zo'n 12 MB ofzo? Is prima te doen op een oude Macbook Pro. Ik zie verder niet in wat voor gemak JPEG's in mijn geval bieden. De OS X finder kan namelijk ook gewoon met Canon CRW en CR2 (wat ik schiet) overweg en thumbnailen.quote:Op woensdag 6 januari 2010 23:25 schreef Xcalibur het volgende:
Geen JPG's erbij voor het gemak?
Of hebben jullie allemaal van die snelle PC's die die grote bestanden zonder problemen kunnen verwerken
De JPG's stonden mij alleen maar in de weg... Zoals ik al zei: in eerste instantie schoot ik ook in JPG + RAW omdat ik dacht dat dat makkelijk was. Ik was immers gewend om met JPG te werken en als ik voor een speciale foto met een RAW aan de slag wilde kon dat op die manier prima. Tot ik op een gegeven moment merkte dat ik alleen nog maar (via Adobe Bridge) met RAW-files bezig was en die JPG bestanden dus én in de weg stonden, én overbodige ruimte innamen.quote:Op woensdag 6 januari 2010 23:25 schreef Xcalibur het volgende:
Geen JPG's erbij voor het gemak?
Of hebben jullie allemaal van die snelle PC's die die grote bestanden zonder problemen kunnen verwerken
RAW's converteren naar DNG scheelt soms aanzienlijk in schijfruimte. En geen informatieverlies als je het goed doet.quote:Op donderdag 7 januari 2010 01:13 schreef Omniej het volgende:
[..]
De JPG's stonden mij alleen maar in de weg... Zoals ik al zei: in eerste instantie schoot ik ook in JPG + RAW omdat ik dacht dat dat makkelijk was. Ik was immers gewend om met JPG te werken en als ik voor een speciale foto met een RAW aan de slag wilde kon dat op die manier prima. Tot ik op een gegeven moment merkte dat ik alleen nog maar (via Adobe Bridge) met RAW-files bezig was en die JPG bestanden dus én in de weg stonden, én overbodige ruimte innamen.
Komt nog 'ns bij dat ik zelfs een onbewerkte RAW er meestal al beter uit vind zien dan de JPG die uit de camera komt, dus nee, voor mij geen JPG meer.
Snelle PC valt wel mee overigens, doe eigenlijk alles op m'n laptop... Enige nadeel is natuurlijk dat RAW's echt ruimte vreten. Ik hoef niet eens echt m'n best te doen om in een avondje 8 gig vol te schieten in ieder geval. (hoewel daarvan achteraf ook wel een hoop weg gaat natuurlijk)
Hmm, dat is misschien wel interessant inderdaad. Heb me nooit in DNG verdiept eigenlijk (laat staan dat ik het uitgeprobeerd heb), maar ik zal deze week 'ns even met de DNG converter gaan spelen, kijken wat het oplevert.quote:Op donderdag 7 januari 2010 01:17 schreef kvdv het volgende:
[..]
RAW's converteren naar DNG scheelt soms aanzienlijk in schijfruimte. En geen informatieverlies als je het goed doet.
Selecteer je achtergrondlayer (of in elk geval de meest onderste layer), en ga dan naar Layer -> New -> Background from Layer. Probeer het dan nog 'ns.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:31 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ik kan met Photoshop via 'canvas size' niet meer de background colour kiezenhoe kan (ik) dit (verhelpen)?
Welke versie heb je? Kan misschien liggen aan het filetype oid? Kies eens iets anders bij mode, en sla op als psd als probeersel.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:31 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ik kan met Photoshop via 'canvas size' niet meer de background colour kiezenhoe kan (ik) dit (verhelpen)?
Nee, die canvas extension color heeft een achtergrondlayer nodig. In een nieuw document is die standaard aanwezig, maar als hij er niet meer in staat (bijv. omdat je hem verwijderd hebt), dan kun je het dus oplossen door van je onderste (of enige) layer weer een nieuwe achtergrondlayer te maken op de manier zoals ik hierboven zei.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:45 schreef freud het volgende:
[..]
Welke versie heb je? Kan misschien liggen aan het filetype oid? Kies eens iets anders bij mode, en sla op als psd als probeersel.
Zie inderdaad een klein verschilletje, scheelt een paar procent gemiddeld. Helaas niet de moeite waard om ze om te zetten, maasr zeker het overwegen waard om standaard bij importeren de conversie te doen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 01:17 schreef kvdv het volgende:
[..]
RAW's converteren naar DNG scheelt soms aanzienlijk in schijfruimte. En geen informatieverlies als je het goed doet.
That is the solutionquote:Op donderdag 7 januari 2010 22:49 schreef Omniej het volgende:
[..]
Nee, die canvas extension color heeft een achtergrondlayer nodig. In een nieuw document is die standaard aanwezig, maar als hij er niet meer in staat (bijv. omdat je hem verwijderd hebt), dan kun je het dus oplossen door van je onderste (of enige) layer weer een nieuwe achtergrondlayer te maken op de manier zoals ik hierboven zei.
Geen idee eigenlijkquote:Op zaterdag 9 januari 2010 12:08 schreef zquing het volgende:
als je de voorkant doet met een lensdoekje waarom de achterkant niet?
Kost teveel geldquote:Op zaterdag 9 januari 2010 16:35 schreef Erasmo het volgende:
Waarom geen cactus?
Ik zie ze nou ook niet meer staan op HVstar... Maargoed, dikke kans dat het binnenwerk hetzelfde is.quote:
Wil je er een met draadje:quote:Op zaterdag 9 januari 2010 19:23 schreef stephanie_xx het volgende:
Hoi,
Ik heb een Canon 1000D en zoek hiervoor een remote control. Ik zie via google door de bomen het bos niet meer, maar heb begrepen dat ik met deze camera geen wireless remote control kan gebruiken, klopt dit?
Wat voor remote control kunnen jullie mij aanraden?
Alvast bedankt
Ja die werktquote:Op zaterdag 9 januari 2010 19:32 schreef stephanie_xx het volgende:
Oh dus die onderste zou ook gewoon werken met de 1000D? dat is wel het makkelijkste, toch?
bedankt voor de supersnelle reacties
Heb hem ook en hij werkt zoals hij moet, vooral de bulbfunctie is handig. Heb er ook een draadloze bij voor als ik zelf op de foto wilquote:Op zaterdag 9 januari 2010 19:31 schreef Ynske het volgende:
die met draad heb ik en werkt als een tierelier
Is wel een gedoe om dat ding aan te sluiten, of iig bij mij dan. Past net/net niet. Maar voor de enkele keer dat ik 'm gebruik doet hij het prima jaquote:Op zaterdag 9 januari 2010 19:31 schreef Ynske het volgende:
die met draad heb ik en werkt als een tierelier
ah dat is hier niet, gewoon in een keer erin, nadat ik de eerste keer gekeken had hoe om t stekkertje moestquote:Op zaterdag 9 januari 2010 21:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Is wel een gedoe om dat ding aan te sluiten, of iig bij mij dan. Past net/net niet. Maar voor de enkele keer dat ik 'm gebruik doet hij het prima ja.
Zag ook al iets van Mamiya bij het googelenquote:Op zondag 10 januari 2010 10:43 schreef zquing het volgende:
Zijn vaak lensen welke onder meerdere merken zijn verkocht, denk aan soligor en vivitar
28mm zeker?quote:Op zondag 10 januari 2010 10:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier in Duitsland kom ik nogal eens objectieven van het merk Revuenon tegen, maar kom er niet achter of dit wat is, iemand ervaringen mee?
Nee, de 50mm 1.4 viel me op.quote:Op zondag 10 januari 2010 11:57 schreef Erasmo het volgende:
[..]
28mm zeker?
Verder maakte Revuenon best aardige lenzen(zelfs een 55mm f/1.2!), als je ze voor een klein prijsje ziet is het de moeite waard om ze te kopen. Bevalt ie dan houd je hem, bevalt ie niet dan verkoop je hem door voor dezelfde prijs.
"het ligt eraan"quote:Op maandag 11 januari 2010 18:22 schreef SFRje het volgende:
Wat is het nadeel om foto's te schieten met de functie multi-burst (dus dat je snel achter elkaar door kan schieten)? Ik vind deze functie erg handig op mn Canon 450D (icm Sandisk Extreme III) omdat er altijd wel één goede tussen zit...
Maar elk voordeel heeft zijn nadeel, of niet..?
Om "het moment" te kiezen, maak je daarvoor ook gebruik van het loskoppelen van het beginnen met / blijven focussen van de ontspanknop? Dus dat je binnen 1 actie continu kan blijven scherpstellen en volgen maar op door jou uitgekozen momenten (dus met tussenpozen) een paar foto's maakt. Ik probeer het tegenwoordig wel maar vind het vooralsnog erg wennen.quote:Op maandag 11 januari 2010 18:42 schreef whaley het volgende:
[..]
"het ligt eraan"
Meestal kies ik er voor om niet een hele serie achter elkaar te schieten maar het moment zelf uit te kiezen om 'de' foto te maken. Wel heb ik vaak mijn camera op de stand staan voor meerdere opnames (in het geval van de Canon 1D serie kun je dan ook nog L(ow speed) of H(igh speed) kiezen) maar druk ik de ontspanknop pas helemaal in als ik denk dat het moment juist is en hou de knop niet ingedrukt. Zelfs al schiet je met 10 frames per seconde dan nog kun je het moment net missen. Op ervaring schiet je vaak beter net op het juiste moment.
De nadelen lijken me vrij vanzelfsprekend... Als je je foto's thuis pas uitzoekt, raakt je kaart verdomd snel vol. Oplossing zou zijn om ter plekke meteen foto's te wissen maar dat is natuurlijk ook verre van ideaal. En theoretisch gezien zou je ook nog hét juiste fotomoment kunnen missen doordat je net je buffer helemaal vol hebt geschoten en je dus even moet wachten tot je weer kunt fotograferen.quote:Op maandag 11 januari 2010 18:22 schreef SFRje het volgende:
Wat is het nadeel om foto's te schieten met de functie multi-burst (dus dat je snel achter elkaar door kan schieten)? Ik vind deze functie erg handig op mn Canon 450D (icm Sandisk Extreme III) omdat er altijd wel één goede tussen zit...
Maar elk voordeel heeft zijn nadeel, of niet..?
quote:
Ja oke, ervaring helpt idd.. Ik doe het niet ook altijd, maar het is wel vaak handig bij lowlight met snel bewegende mensen ofzo. Vroeg me alleen af of er nog een nadeel aan zit, maar niet echt dus.quote:Op maandag 11 januari 2010 18:42 schreef whaley het volgende:
[..]
"het ligt eraan"
Meestal kies ik er voor om niet een hele serie achter elkaar te schieten maar het moment zelf uit te kiezen om 'de' foto te maken. Wel heb ik vaak mijn camera op de stand staan voor meerdere opnames (in het geval van de Canon 1D serie kun je dan ook nog L(ow speed) of H(igh speed) kiezen) maar druk ik de ontspanknop pas helemaal in als ik denk dat het moment juist is en hou de knop niet ingedrukt. Zelfs al schiet je met 10 frames per seconde dan nog kun je het moment net missen. Op ervaring schiet je vaak beter net op het juiste moment.
Goeie tipquote:Op maandag 11 januari 2010 19:46 schreef Omniej het volgende:
[..]
Overigens heb ik zelf m'n camera vrijwel permanent op 'continuous shooting' staan. In de meeste gevallen wil ik maar één foto maken, maar dan zit die burstmode me niet in de weg. Die enkele keer dat ik wel in burst wil schieten, staat m'n camera al meteen in de juiste stand.
Bij actiefoto's gebruik ik bijna altijd continu AF (AI servo AF) en niet 'one shot AF'. Mijn ontspanknop staat ingesteld op automatische belichting en automatische focus bij half indrukken. Bijvoorbeeld bij een voorbij rijdende wielrenner zoek ik een vast punt op de renner (gezicht) die ik volg met het actieve focuspunt, de knop half ingedrukt tot het punt waar ik de foto wil maken (of wanneer er iets gebeurt zoals een val) en dan druk ik kort de knop helemaal in en volg de renner nog even. Bij een val (of auto crash bijvoorbeeld) kan ik de knop langer in houden om meerdere foto's te maken. Ook bij het maken van 1 foto hindert 'continuous drive' me niet. Hooguit maak ik soms een foto te veel omdat ik dan net iets te lang de knop ingedrukt hou ;-)quote:Op maandag 11 januari 2010 19:36 schreef P_B het volgende:
[..]
Om "het moment" te kiezen, maak je daarvoor ook gebruik van het loskoppelen van het beginnen met / blijven focussen van de ontspanknop? Dus dat je binnen 1 actie continu kan blijven scherpstellen en volgen maar op door jou uitgekozen momenten (dus met tussenpozen) een paar foto's maakt. Ik probeer het tegenwoordig wel maar vind het vooralsnog erg wennen.
Zeg maar de "standaard" manier dus. Ik heb dus onlangs ergens op een forum gelezen dat, naar het schijnt, veel sport-fotografen juist het focussen (met AI-servo natuurlijk) loskoppelen en onder een andere knop plaatsen: om een foto te maken moet je dus 2 knoppen indrukken. Ontspanknop half om de lichtmeting te starten (later helemaal voor de foto) en een andere om de de focus te starten.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:21 schreef whaley het volgende:
[..]
Bij actiefoto's gebruik ik bijna altijd continu AF (AI servo AF) en niet 'one shot AF'. Mijn ontspanknop staat ingesteld op automatische belichting en automatische focus bij half indrukken. Bijvoorbeeld bij een voorbij rijdende wielrenner zoek ik een vast punt op de renner (gezicht) die ik volg met het actieve focuspunt, de knop half ingedrukt tot het punt waar ik de foto wil maken (of wanneer er iets gebeurt zoals een val) en dan druk ik kort de knop helemaal in en volg de renner nog even. Bij een val (of auto crash bijvoorbeeld) kan ik de knop langer in houden om meerdere foto's te maken. Ook bij het maken van 1 foto hindert 'continuous drive' me niet. Hooguit maak ik soms een foto te veel omdat ik dan net iets te lang de knop ingedrukt hou ;-)
Het nadeel is (naast het eerder genoemde 'kaart snel vol') dat je sluiter/spiegel niet het eeuwige leven hebben en je er dus op niet al te lange termijn je camera mee verkrukt.quote:Op maandag 11 januari 2010 18:22 schreef SFRje het volgende:
Wat is het nadeel om foto's te schieten met de functie multi-burst (dus dat je snel achter elkaar door kan schieten)? Ik vind deze functie erg handig op mn Canon 450D (icm Sandisk Extreme III) omdat er altijd wel één goede tussen zit...
Maar elk voordeel heeft zijn nadeel, of niet..?
full HD is 'maar' 2 megapixel ;-)quote:Op maandag 11 januari 2010 21:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je veel fotos wilt maken om een bepaald moment te pakken, kan je natuurlijk ook (als je camera die functie heeft) HD video maken en dan de juiste frame er uit zoeken.
Meer dan genoeg voor afdrukken van 10 x 15 cmquote:
Mits i.c.m. een fotovest dan wel.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:59 schreef Ouwesok het volgende:
Al moet gezegd zijn dat zo'n machinegeweergeluid wel erg professioneel overkomt op de omgeving
Gehuurd uiteraard.quote:Op maandag 11 januari 2010 21:51 schreef Pietverdriet het volgende:
En een Metz staafflitser
Duidelijk.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 19:41 schreef Erasmo het volgende:
Dat verschijnsel staat beter bekend als Chromatische aberratie.
Hè, wat?quote:Het is te voorkomen door wat af te stoppen.
Ok, ik zal eens gaan experimenteren met verschillende diafragma waarden. Thanksquote:Op zaterdag 16 januari 2010 19:49 schreef Erasmo het volgende:
Je kan het voorkomenverminderen door je diafragma wat af te stoppen.
Er zitten regelmatig roodborstjes in onze tuin, vooral met dit weer. Als ik mij half verstop blijven ze weg, dus ik moet toch echt binnen staan om ze te fotograferen.quote:Op zondag 24 januari 2010 13:09 schreef Erasmo het volgende:
Waarom schiet je niet gewoon bulb met een draadje?
Ja.quote:Op zondag 24 januari 2010 14:47 schreef appelsjap het volgende:
Is het mogelijk om de flitssterkte van de interne flitser van een canon eos 450d te bepalen?
Dankje!quote:
Jup, maar zowel silkypix als capture one willen het niet openenquote:Op zondag 31 januari 2010 13:49 schreef Ynske het volgende:
heb je geen rawbewerker gekregen bij je camera?
zal even kijkenquote:als je verder geen bewerkingsprogramma meer wilt gebruiken zegt men is deze wel fijn http://www.rawtherapee.com/
Om dat effect te zien heb je niet eens een camera nodigquote:Op zondag 31 januari 2010 13:58 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ik ben na aan het denken over een polarisator filtertje, maar ik heb er een vraag over. Als je door de camera kijkt zie je niet hetgene wat je ook als resultaat krijgt (denk aan overbelichting enzo). Als je een pol. filter hebt, zie je dan wel hoe ie z'n werk doet of zie je dat ook pas naderhand in het resultaat?
Ohja, met welke f-waarde heb je zoveel mogelijk scherpte? Zowel veraf als dichterbij.
De glasboer?quote:Op zondag 31 januari 2010 13:59 schreef zquing het volgende:
Maar dan heb ik nu een nieuwe vraagWaar ga ik een stuk anti-newtonring glas vinden van 22.5cm bij 30cm
Wtfquote:Op zondag 31 januari 2010 14:19 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Om dat effect te zien heb je niet eens een camera nodig![]()
f/128. Over hoeveel millimeter hebben we het hier?
Pakweg F11, ga je veel hoger dan krijg je last van diffractie. Google op hyperfocal focussingquote:Op zondag 31 januari 2010 15:17 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Wtfik heb een 18-55 IS kitlens... boven de f/36 komt ie niet
Ik kan 'm niet helemaal nabootsen, maar als ik jouw origineel pak en er in Photoshop even snel een Hue/Saturation, Levels, Curves en Color Balance adjustmentlayer overheen mik, krijg ik dit:quote:Op maandag 1 februari 2010 23:42 schreef zquing het volgende:
hoe maak ik van dit
[ link | afbeelding ]
dit
[ link | afbeelding ]
of iets wat erop lijktQua kleuren dan
bedanktquote:Op dinsdag 2 februari 2010 01:15 schreef Omniej het volgende:
Ah, dat hebben ze nog wel netjes gedaan dan.
Hier is een nog iets betere versie trouwens: http://i49.tinypic.com/2qm2i6e.jpg (iets betere kleuren en minder vignettering)
En nu hou ik ermee op.
't is veel meer dan witbalans alleen, ektar heeft een vreemde blauwe tint wanneer je 't inscantquote:Op dinsdag 2 februari 2010 08:56 schreef Xcalibur het volgende:
Je kan ook zorgen dat van tevoren je witbalans goed staat, dat scheelt een hoop gezeur achteraf
silverfast ai gaat me 400eu kosten...... en dan nog hebben ze alleen ektar profielen voor 2 nikon scannersquote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:19 schreef didotcicero het volgende:
De wat betere scansoftware (bijv. Silverfast) heeft specifieke kleurprofielen voor de verschillende soorten en merken film. Misschien maakt dat uit voor je eindresultaat?
Als de kwaliteit van 't origineel een beetje fatsoenlijk is, zou de makkelijkste manier denk ik zijn de zwarte achtergrond te selecteren met de Magic Wand tool. (sneltoets W, of even opzoeken in je tools-schermpje... 't icoontje is een toverstaf)quote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:55 schreef FP128 het volgende:
Ik heb een vraag over Adobe CS2 voor Mac OSX: (jaja ik weet,tis oud)
Hoe verander je de achtergrond van een image met letters erin (zwarte achtergrond en witte letters)
Graag stap voor stap en het liefst met een screendump. Dank alvast.
Dat heet exposure bracketing. Op mijn 400D ga ik naar menu, dan zit in menu2 een optie AEB, druk ik op de SET knop dan kan ik met de links en rechts knoppen kiezen hoe ver de foto's qua belichting (exposure) uit elkaar moeten liggen (er staat zo'n metertje van -2 tot +2 met groene stippen bij)quote:Op dinsdag 2 februari 2010 17:40 schreef hipy123 het volgende:
ja bracket shooting heete het maar nu nog aanzetten
waar is dit?quote:Op maandag 1 februari 2010 23:42 schreef zquing het volgende:
hoe maak ik van dit
[ link | afbeelding ]
dit
[ link | afbeelding ]
of iets wat erop lijktQua kleuren dan
Ik heb geen ervaring met de Cullman, het schijnt hetzelfde te zijn als de Sakar 952af en Vivitar DF400MZ. Reviews zijn nogal wisselend op het web. Een Canon 430EX kost ongeveer het dubbele dus het is het overwegen waard. Je zou ook een 2e hands Canon kunnen kopen. Let wel op dat je dan een 'EX' model neemt en niet de oude 'EZ' modellen die niet goed samenwerken met huidige camera's.quote:Op woensdag 3 februari 2010 09:08 schreef appelsjap het volgende:
is dit een goeie?
http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?products_id=2489
Klopt, de 430EX II is 93 euro meer, maar ik weet niet of dat het waard is, ik vind 112 euro al veel aangezien ik het niet vaak ga gebruiken.quote:Op woensdag 3 februari 2010 09:41 schreef whaley het volgende:
[..]
Ik heb geen ervaring met de Cullman, het schijnt hetzelfde te zijn als de Sakar 952af en Vivitar DF400MZ. Reviews zijn nogal wisselend op het web. Een Canon 430EX kost ongeveer het dubbele dus het is het overwegen waard. Je zou ook een 2e hands Canon kunnen kopen. Let wel op dat je dan een 'EX' model neemt en niet de oude 'EZ' modellen die niet goed samenwerken met huidige camera's.
Betekent dat dat ik maar 80 fotos kan maken? beetje weinig? Wil mensne op de foto zetten bij het uitgaan..quote:The Cullmann D4500-C Flashgun is compatible with all Canon EOS Digital slr's.
Specifications:
Guide Number (ISO 100; 85mm): 36
Motor zooming reflector: 24, 28, 35, 50, 70, 85mm
Power Source: 4 x 1.5V AA size alkaline batteries
Flash Duration: 1/1,000-1/20,000 second
Recycling Time: 0.5-9 seconds
Number of Flashes: 80 with fresh alkaline batteries
Color Temperature: Daylight
Dimensions: approx. 175x74x59mm
Weight: approx. 270 g
M'n camera doet 't ook 3 keer zo lang op goede batterijen dan op nieuwe alkalinesquote:Op woensdag 3 februari 2010 12:29 schreef limpix het volgende:
250 flashes op volledig vermogen?![]()
Ik geloof er helemaal niks van.
Met je flisert op TTL word het een ander verhaal, dan nog zijn er een heleboel factoren die de output van je flits bepalen.
Ik heb hier o.a. een Sigma EF 530 DG ST liggen die voortreffelijk werkt op E-TTL2. Onlangs ook getest op de Canon 5D MKII, de belichting gaat met verschillende iso- diafragma- en sluitertijdinstellingen foutloos. Nadeel is dat het iets duurder is dan de Cullman, maar met een richtgetal van 53 aanzienlijk sterker dan 30 van de Cullman. Bovendien is de Sigma ontzettend energiezuinig. Wat in mijn Metz flitser voor leeg wordt aangezien, gaat in de Sigma nog heel lang mee. Volgens de handleiding zou ik er 100 foto's op full-power mee kunnen schieten, maar aangezien je in de praktijk zelden de volle mep gebruikt is 400 foto's met 2700mAh batterijen haalbaar.quote:Op woensdag 3 februari 2010 18:10 schreef appelsjap het volgende:
Kan iemand mij zeggen of het heel veel beter/meer waard is om de EX430 II te nemen ipv de Cullman, scheelt, 90 euro, mja.
Kun je de flitser zelf ook bijv op 1/10000ste zetten en de camera op 1/8ste? Sorry ben noob op flitsgebiedquote:Op woensdag 3 februari 2010 19:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb hier o.a. een Sigma EF 530 DG ST liggen die voortreffelijk werkt op E-TTL2. Onlangs ook getest op de Canon 5D MKII, de belichting gaat met verschillende iso- diafragma- en sluitertijdinstellingen foutloos. Nadeel is dat het iets duurder is dan de Cullman, maar met een richtgetal van 53 aanzienlijk sterker dan 30 van de Cullman. Bovendien is de Sigma ontzettend energiezuinig. Wat in mijn Metz flitser voor leeg wordt aangezien, gaat in de Sigma nog heel lang mee. Volgens de handleiding zou ik er 100 foto's op full-power mee kunnen schieten, maar aangezien je in de praktijk zelden de volle mep gebruikt is 400 foto's met 2700mAh batterijen haalbaar.
http://tweakers.net/pricewatch/161009/sigma-ef-530-dg-st.html
Je hebt geen invloed op de 'duur' van de flits, wel op de sterkte. Of wat bedoelde je?quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:28 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Kun je de flitser zelf ook bijv op 1/10000ste zetten en de camera op 1/8ste? Sorry ben noob op flitsgebied
Kijk bij deze:quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je hebt geen invloed op de 'duur' van de flits, wel op de sterkte. Of wat bedoelde je?
Kun je dat wel zelf bepalen, ik vroeg me af of het bij de sigma ook kan.quote:The Cullmann D4500-C Flashgun is compatible with all Canon EOS Digital slr's.
Specifications:
Guide Number (ISO 100; 85mm): 36
Motor zooming reflector: 24, 28, 35, 50, 70, 85mm
Power Source: 4 x 1.5V AA size alkaline batteries
Flash Duration: 1/1,000-1/20,000 second
Recycling Time: 0.5-9 seconds
Number of Flashes: 80 with fresh alkaline batteries
Color Temperature: Daylight
Dimensions: approx. 175x74x59mm
Weight: approx. 270 g
Flitsduur kun je bij de gemiddelde flitser niet echt instellen. De flitsduur wordt bepaald aan de hand van de sterkte die de flitser nodig heeft. Hoe meer sterkte er nodig is, hoe langer het duurt. Full power is b.v. 1/1000s en minimum power 1/20.000s. Bij de Sigma stel je alles in vanuit je camera.quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:40 schreef appelsjap het volgende:
Kun je dat wel zelf bepalen, ik vroeg me af of het bij de sigma ook kan.
Oh zo, mja dan is het alsnog te bepalen naar mijn mening. (A)quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Flitsduur kun je bij de gemiddelde flitser niet echt instellen. De flitsduur wordt bepaald aan de hand van de sterkte die de flitser nodig heeft. Hoe meer sterkte er nodig is, hoe langer het duurt. Full power is b.v. 1/1000s en minimum power 1/20.000s. Bij de Sigma stel je alles in vanuit je camera.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |