DITquote:Op maandag 4 januari 2010 13:25 schreef joers1 het volgende:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een ringflitser??
Ik overweeg er eentje aan te schaffen, maar hoor overal dat dat alleen voor macrofotografie is. Zijn er mensen die een ringflitser ook gebruiken bij andere doeleinden? Portretten enzo?
Verder hou ik me aanbevolen voor tips inzake goede ringflitsers...merken/types. Ik gebrui kzelf een Nikon D300 als camera.
Peter,quote:
Zit AF-adjustment niet alleen op bepaalde camera's? (bij Canon als ik me niet vergis bijv. de 50D, en Nikon heeft er dacht ik ook een aantal)quote:Op maandag 4 januari 2010 18:44 schreef Erasmo het volgende:
Heb je geen AF-adjustment op je camera dan?
Je kan hem ook gewoon eerst even testen in de winkel hoe het met de focus zit.
Welke Sigma is dat?quote:Op maandag 4 januari 2010 20:15 schreef Omniej het volgende:
Aan de ene kant komt dat op mij over als een soort loterij waar ik liever niet aan mee wil doen, maar tegelijkertijd veegt de Sigma die ik overweeg in alle reviews wel weer de vloer aan met de Canon...
Die is alleen maar beter bij volle opening, 1.4 / 2, bij 2.8 gelijk aan en de canon is duidelijk beter vanaf 2.8quote:
Die had ik ook al gevonde ja. De macro-ringflitsjes, of de Ray Flash, zijn dus minder geschikt voor portretwerk. Nee, prima, dan weet ik weer watquote:Op maandag 4 januari 2010 19:20 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
DIT
[ afbeelding ]
is een ringflitser.
De Sigma 140 en dat soort dingen zijn geen ringflitsers maar Macroflitsers waarbij er links en rechts een klein flitsbuisje zit waar de rest van de ring mee wordt opgevuld. Is dus niet cirkel vormig, maar soort van opvullend wel.
Een echte ringflitser zoals hierboven heeft weldegelijk een flitsbuis die helemaal rond gaat. Het kost alleen wat en er hangt een flinke accu-pack aan vast die je op je schouder draagt ....
Laat ik het anders formuleren: voor mijn doeleind lijkt hij aan de hand van alle reviews beter geschikt dan de Canon.quote:Op maandag 4 januari 2010 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die is alleen maar beter bij volle opening, 1.4 / 2, bij 2.8 gelijk aan en de canon is duidelijk beter vanaf 2.8
http://www.dpreview.com/lensreviews/widget/Fullscreen.ashx?reviews=25,23&fullscreen=true&av=1,1&fl=50,50&vis=VisualiserSharpnessMTF,VisualiserSharpnessMTF&stack=horizontal&lock=&config=/lensreviews/widget/LensReviewConfiguration.xml%3F4
De Sigma is dus niet beter, hij heeft zijn optimum op een andere plek liggen
Het mooie is dat die canon zijn optische design al 38 jaar oud is, en dat er alleen autofocus en autodiafragma is bijgekomen.quote:Op maandag 4 januari 2010 21:21 schreef Omniej het volgende:
[..]
Laat ik het anders formuleren: voor mijn doeleind lijkt hij aan de hand van alle reviews beter geschikt dan de Canon.
Ik koop bij voorkeur geen lichtsterke prime om m'n diafragma naar 2.8 en kleiner af te knijpen eigenlijk; ongetwijfeld zal dat wel 'ns gebeuren, maar ik verwacht hem juist voornamelijk in de range van 1.4 tot 2.8 te gaan gebruiken. Eigenlijk komt het er dus op neer dat ik de lens wil die het beste presteert op 1.4, en voor zover ik uit alle reviews op kon maken kwam de Sigma dan beter uit de bus dan de Canon.
Thanks voor je link ook: erg handig, die kende ik nog niet.Het laat in ieder geval wel zien dat de Sigma op 1.4 dus inderdaad duidelijk veel scherper is, en op 2.8 eigenlijk nog steeds (op 2.8 vallen de hoeken van de Canon me nog wel tegen zeg...). Pas vanaf 3.5 gaat de Canon met een sprong vooruit en daarna houdt de Sigma hem ook niet meer bij inderdaad. Interessant, ik ga er even over peinzen.
Dat die Macroflitsers niet geschikt zijn snap ik, maar waarom valt die Ray Flash af?quote:Op maandag 4 januari 2010 21:19 schreef joers1 het volgende:
Die had ik ook al gevonde ja. De macro-ringflitsjes, of de Ray Flash, zijn dus minder geschikt voor portretwerk. Nee, prima, dan weet ik weer wat![]()
Aii... Dat is dan duidelijk. (hoewel de samplefoto's me nog steeds niet tegenvallen overigens, ook op pixel-peeper heel aardige resultaten)quote:Op maandag 4 januari 2010 22:23 schreef Pietverdriet het volgende:
De 30mm is lang zo goed niet als de 50
http://www.photozone.de/c(...)port--review?start=2
vor rayflash heb je op zijn minst een ex580 of sb900 nodig, want alleen die hebben het vermogen om de ring volledig te kunnen vullen met voldoende licht. het is gewoon een goedkope snelle oplossing. zelfde verhaal als bijv. macrotussenringen en extenders ten opichte van macro objectieven en telelenzen.quote:Op maandag 4 januari 2010 23:01 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Dat die Macroflitsers niet geschikt zijn snap ik, maar waarom valt die Ray Flash af?
Ik heb geen ervaring met het ding, maar het klinkt wel goed. Of heb je dan te weinig vermogen ofzo?
Welke 18 55 heb je?quote:Op maandag 4 januari 2010 23:08 schreef Omniej het volgende:
[..]
Aii... Dat is dan duidelijk. (hoewel de samplefoto's me nog steeds niet tegenvallen overigens, ook op pixel-peeper heel aardige resultaten)
Dat wordt dus even m'n 18-55 kitlens vasttapen op 50mm en even kijken of dat een goed werkbaar brandpunt is.Zo ja, dan ga ik voor de 50, zo nee, dan gaat het toch de 30 worden, ook al is die optisch blijkbaar minder goed. (maar ook weer niet bagger natuurlijk)
Dé perfecte lens (24 of 35 mm, f/1.4 én ragscherp) is domweg te duur (= L-serie), dus ik zal hoe dan ook een compromis moeten maken.
En SB-900 heb ik dan weer welquote:Op dinsdag 5 januari 2010 00:16 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
vor rayflash heb je op zijn minst een ex580 of sb900 nodig, want alleen die hebben het vermogen om de ring volledig te kunnen vullen met voldoende licht. het is gewoon een goedkope snelle oplossing. zelfde verhaal als bijv. macrotussenringen en extenders ten opichte van macro objectieven en telelenzen.
De IS.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 00:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Welke 18 55 heb je?
de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS of de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II ?
De eerste is een goede lens, en voor het geld enorm goed
Je kan ook je gevoeligheid omhoog gooienquote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:09 schreef Omniej het volgende:
[..]
De IS.
Is inderdaad ook wel een prima lens hoor, maar met weinig licht moet ik m'n sluitertijden toch wel zo erg omhoog gooien dat 'ie eigenlijk alleen rond de 18mm nog redelijk goed te gebruiken is helaas.
Is een camera met bewegingscorrectie in de camera in combinatie met een 1,4 dan geen betere oplossing?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:13 schreef Omniej het volgende:
Zat al op ISO 1600 te schieten (wat ik niet graag doe)... En zelfs dan had ik nauwelijks genoeg aan een sluitertijd van 1/30; mensen moeten dan wel heel erg stil staan als ik ze niet bewegend op de foto wil hebben.
Bovendien had ik eigenlijk nog langere sluitertijden nodig voor een goede belichting, maar dan had ik waarschijnlijk niet meer uit de hand kunnen schieten en was de bewegingsonscherpte nog erger geweest.
Daarom dus een 1.4, voor de echt donkere situaties waarin ik niet wil of kan flitsen.
Uh, hoe bedoelde je dat precies?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 14:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is een camera met bewegingscorrectie in de camera in combinatie met een 1,4 dan geen betere oplossing?
Ik bedoel dat de lichtsterke primes helaas geen stabilisatie hebben.quote:
met stabilisatie kan ik nog met ongeveer een halve tot een kwart seconde uit de hand fotograferen op een beeldhoek van 50mm bij full frame.quote:Heb nu een EOS 450D en voorlopig zal ik het daar ook mee moeten doen
; als ik die gebruik in combinatie met een Sigma 30/1.4, zou dat (lijkt mij) toch ook al een wereld van verschil moeten zijn vergeleken met de 18-55 IS. Met die lens is m'n maximale diafragma op 30mm als ik me niet vergis f/4, en op 50mm zit het maximum al weer op f/5.6... Dan kom ik gewoon echt licht te kort.
True, maar een andere camera is geen optie, en het gaat mij er voornamelijk om dat ik de bewegingsonscherpte veroorzaakt door de lange sluitertijd eruit krijg. (dan bedoel ik dus niet onscherpte door m'n eigen hand die trilt, maar onscherpte door bewegende objecten - mensen)quote:Op dinsdag 5 januari 2010 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik bedoel dat de lichtsterke primes helaas geen stabilisatie hebben.
Hier heb ik erg veel aan.quote:met stabilisatie kan ik nog met ongeveer een halve tot een kwart seconde uit de hand fotograferen op een beeldhoek van 50mm bij full frame.
Zonder zit ik op 1/30 tot 1/60 als minimum
Dus als we kijken naar een te maken foto bij 1.4 bij 1/60ste seconde vergeleken bij een 5.6 lens komen we op een kwart bij 5.6, waar je ook nog net fotos kan maken met stabilisatie. Ja, je heb snellere sluitertijd voor beweging van je objecten, maar ook een veel geringere scherptediepte.
1/60 - 1.4
1/30 - 2
1/15 - 2.8
1/8 - 4
1/4 - 5.6
Heb je nu door hoe het werkt?quote:Op dinsdag 5 januari 2010 17:42 schreef Omniej het volgende:
Hier heb ik erg veel aan.\
Ben erg blij met het overzichtje van jou nu; \
Thanks.
ik heb de zelfde met het zelfde probleemquote:Op dinsdag 5 januari 2010 12:09 schreef Omniej het volgende:
[..]
De IS.
Is inderdaad ook wel een prima lens hoor, maar met weinig licht moet ik m'n sluitertijden toch wel zo erg omhoog gooien dat 'ie eigenlijk alleen rond de 18mm nog redelijk goed te gebruiken is helaas.
Yep, zeer duidelijk.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
- knip -
Bij hetzelfde licht:
1/60 bij 5.6 bij 400 is een belichtingscombinatie, als je de ISO waarde (400) verdubbeld kan je de sluitertijd halveren
1/125 bij 5.6 bij 800 hebben we dan
Als je de belichtingstijd verdubbeld naar 1/60, en de ISO gelijk laat, kan je het diafragma naar 8 zetten
Heb je nu door hoe het werkt?
Mijn RAW's zijn (in het ergste geval) zo'n 12 MB ofzo? Is prima te doen op een oude Macbook Pro. Ik zie verder niet in wat voor gemak JPEG's in mijn geval bieden. De OS X finder kan namelijk ook gewoon met Canon CRW en CR2 (wat ik schiet) overweg en thumbnailen.quote:Op woensdag 6 januari 2010 23:25 schreef Xcalibur het volgende:
Geen JPG's erbij voor het gemak?
Of hebben jullie allemaal van die snelle PC's die die grote bestanden zonder problemen kunnen verwerken
De JPG's stonden mij alleen maar in de weg... Zoals ik al zei: in eerste instantie schoot ik ook in JPG + RAW omdat ik dacht dat dat makkelijk was. Ik was immers gewend om met JPG te werken en als ik voor een speciale foto met een RAW aan de slag wilde kon dat op die manier prima. Tot ik op een gegeven moment merkte dat ik alleen nog maar (via Adobe Bridge) met RAW-files bezig was en die JPG bestanden dus én in de weg stonden, én overbodige ruimte innamen.quote:Op woensdag 6 januari 2010 23:25 schreef Xcalibur het volgende:
Geen JPG's erbij voor het gemak?
Of hebben jullie allemaal van die snelle PC's die die grote bestanden zonder problemen kunnen verwerken
RAW's converteren naar DNG scheelt soms aanzienlijk in schijfruimte. En geen informatieverlies als je het goed doet.quote:Op donderdag 7 januari 2010 01:13 schreef Omniej het volgende:
[..]
De JPG's stonden mij alleen maar in de weg... Zoals ik al zei: in eerste instantie schoot ik ook in JPG + RAW omdat ik dacht dat dat makkelijk was. Ik was immers gewend om met JPG te werken en als ik voor een speciale foto met een RAW aan de slag wilde kon dat op die manier prima. Tot ik op een gegeven moment merkte dat ik alleen nog maar (via Adobe Bridge) met RAW-files bezig was en die JPG bestanden dus én in de weg stonden, én overbodige ruimte innamen.
Komt nog 'ns bij dat ik zelfs een onbewerkte RAW er meestal al beter uit vind zien dan de JPG die uit de camera komt, dus nee, voor mij geen JPG meer.
Snelle PC valt wel mee overigens, doe eigenlijk alles op m'n laptop... Enige nadeel is natuurlijk dat RAW's echt ruimte vreten. Ik hoef niet eens echt m'n best te doen om in een avondje 8 gig vol te schieten in ieder geval. (hoewel daarvan achteraf ook wel een hoop weg gaat natuurlijk)
Hmm, dat is misschien wel interessant inderdaad. Heb me nooit in DNG verdiept eigenlijk (laat staan dat ik het uitgeprobeerd heb), maar ik zal deze week 'ns even met de DNG converter gaan spelen, kijken wat het oplevert.quote:Op donderdag 7 januari 2010 01:17 schreef kvdv het volgende:
[..]
RAW's converteren naar DNG scheelt soms aanzienlijk in schijfruimte. En geen informatieverlies als je het goed doet.
Selecteer je achtergrondlayer (of in elk geval de meest onderste layer), en ga dan naar Layer -> New -> Background from Layer. Probeer het dan nog 'ns.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:31 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ik kan met Photoshop via 'canvas size' niet meer de background colour kiezenhoe kan (ik) dit (verhelpen)?
Welke versie heb je? Kan misschien liggen aan het filetype oid? Kies eens iets anders bij mode, en sla op als psd als probeersel.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:31 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ik kan met Photoshop via 'canvas size' niet meer de background colour kiezenhoe kan (ik) dit (verhelpen)?
Nee, die canvas extension color heeft een achtergrondlayer nodig. In een nieuw document is die standaard aanwezig, maar als hij er niet meer in staat (bijv. omdat je hem verwijderd hebt), dan kun je het dus oplossen door van je onderste (of enige) layer weer een nieuwe achtergrondlayer te maken op de manier zoals ik hierboven zei.quote:Op donderdag 7 januari 2010 22:45 schreef freud het volgende:
[..]
Welke versie heb je? Kan misschien liggen aan het filetype oid? Kies eens iets anders bij mode, en sla op als psd als probeersel.
Zie inderdaad een klein verschilletje, scheelt een paar procent gemiddeld. Helaas niet de moeite waard om ze om te zetten, maasr zeker het overwegen waard om standaard bij importeren de conversie te doen.quote:Op donderdag 7 januari 2010 01:17 schreef kvdv het volgende:
[..]
RAW's converteren naar DNG scheelt soms aanzienlijk in schijfruimte. En geen informatieverlies als je het goed doet.
That is the solutionquote:Op donderdag 7 januari 2010 22:49 schreef Omniej het volgende:
[..]
Nee, die canvas extension color heeft een achtergrondlayer nodig. In een nieuw document is die standaard aanwezig, maar als hij er niet meer in staat (bijv. omdat je hem verwijderd hebt), dan kun je het dus oplossen door van je onderste (of enige) layer weer een nieuwe achtergrondlayer te maken op de manier zoals ik hierboven zei.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |