Om "het moment" te kiezen, maak je daarvoor ook gebruik van het loskoppelen van het beginnen met / blijven focussen van de ontspanknop? Dus dat je binnen 1 actie continu kan blijven scherpstellen en volgen maar op door jou uitgekozen momenten (dus met tussenpozen) een paar foto's maakt. Ik probeer het tegenwoordig wel maar vind het vooralsnog erg wennen.quote:Op maandag 11 januari 2010 18:42 schreef whaley het volgende:
[..]
"het ligt eraan"
Meestal kies ik er voor om niet een hele serie achter elkaar te schieten maar het moment zelf uit te kiezen om 'de' foto te maken. Wel heb ik vaak mijn camera op de stand staan voor meerdere opnames (in het geval van de Canon 1D serie kun je dan ook nog L(ow speed) of H(igh speed) kiezen) maar druk ik de ontspanknop pas helemaal in als ik denk dat het moment juist is en hou de knop niet ingedrukt. Zelfs al schiet je met 10 frames per seconde dan nog kun je het moment net missen. Op ervaring schiet je vaak beter net op het juiste moment.
De nadelen lijken me vrij vanzelfsprekend... Als je je foto's thuis pas uitzoekt, raakt je kaart verdomd snel vol. Oplossing zou zijn om ter plekke meteen foto's te wissen maar dat is natuurlijk ook verre van ideaal. En theoretisch gezien zou je ook nog hét juiste fotomoment kunnen missen doordat je net je buffer helemaal vol hebt geschoten en je dus even moet wachten tot je weer kunt fotograferen.quote:Op maandag 11 januari 2010 18:22 schreef SFRje het volgende:
Wat is het nadeel om foto's te schieten met de functie multi-burst (dus dat je snel achter elkaar door kan schieten)? Ik vind deze functie erg handig op mn Canon 450D (icm Sandisk Extreme III) omdat er altijd wel één goede tussen zit...
Maar elk voordeel heeft zijn nadeel, of niet..?
quote:
Ja oke, ervaring helpt idd.. Ik doe het niet ook altijd, maar het is wel vaak handig bij lowlight met snel bewegende mensen ofzo. Vroeg me alleen af of er nog een nadeel aan zit, maar niet echt dus.quote:Op maandag 11 januari 2010 18:42 schreef whaley het volgende:
[..]
"het ligt eraan"
Meestal kies ik er voor om niet een hele serie achter elkaar te schieten maar het moment zelf uit te kiezen om 'de' foto te maken. Wel heb ik vaak mijn camera op de stand staan voor meerdere opnames (in het geval van de Canon 1D serie kun je dan ook nog L(ow speed) of H(igh speed) kiezen) maar druk ik de ontspanknop pas helemaal in als ik denk dat het moment juist is en hou de knop niet ingedrukt. Zelfs al schiet je met 10 frames per seconde dan nog kun je het moment net missen. Op ervaring schiet je vaak beter net op het juiste moment.
Goeie tipquote:Op maandag 11 januari 2010 19:46 schreef Omniej het volgende:
[..]
Overigens heb ik zelf m'n camera vrijwel permanent op 'continuous shooting' staan. In de meeste gevallen wil ik maar één foto maken, maar dan zit die burstmode me niet in de weg. Die enkele keer dat ik wel in burst wil schieten, staat m'n camera al meteen in de juiste stand.
Bij actiefoto's gebruik ik bijna altijd continu AF (AI servo AF) en niet 'one shot AF'. Mijn ontspanknop staat ingesteld op automatische belichting en automatische focus bij half indrukken. Bijvoorbeeld bij een voorbij rijdende wielrenner zoek ik een vast punt op de renner (gezicht) die ik volg met het actieve focuspunt, de knop half ingedrukt tot het punt waar ik de foto wil maken (of wanneer er iets gebeurt zoals een val) en dan druk ik kort de knop helemaal in en volg de renner nog even. Bij een val (of auto crash bijvoorbeeld) kan ik de knop langer in houden om meerdere foto's te maken. Ook bij het maken van 1 foto hindert 'continuous drive' me niet. Hooguit maak ik soms een foto te veel omdat ik dan net iets te lang de knop ingedrukt hou ;-)quote:Op maandag 11 januari 2010 19:36 schreef P_B het volgende:
[..]
Om "het moment" te kiezen, maak je daarvoor ook gebruik van het loskoppelen van het beginnen met / blijven focussen van de ontspanknop? Dus dat je binnen 1 actie continu kan blijven scherpstellen en volgen maar op door jou uitgekozen momenten (dus met tussenpozen) een paar foto's maakt. Ik probeer het tegenwoordig wel maar vind het vooralsnog erg wennen.
Zeg maar de "standaard" manier dus. Ik heb dus onlangs ergens op een forum gelezen dat, naar het schijnt, veel sport-fotografen juist het focussen (met AI-servo natuurlijk) loskoppelen en onder een andere knop plaatsen: om een foto te maken moet je dus 2 knoppen indrukken. Ontspanknop half om de lichtmeting te starten (later helemaal voor de foto) en een andere om de de focus te starten.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:21 schreef whaley het volgende:
[..]
Bij actiefoto's gebruik ik bijna altijd continu AF (AI servo AF) en niet 'one shot AF'. Mijn ontspanknop staat ingesteld op automatische belichting en automatische focus bij half indrukken. Bijvoorbeeld bij een voorbij rijdende wielrenner zoek ik een vast punt op de renner (gezicht) die ik volg met het actieve focuspunt, de knop half ingedrukt tot het punt waar ik de foto wil maken (of wanneer er iets gebeurt zoals een val) en dan druk ik kort de knop helemaal in en volg de renner nog even. Bij een val (of auto crash bijvoorbeeld) kan ik de knop langer in houden om meerdere foto's te maken. Ook bij het maken van 1 foto hindert 'continuous drive' me niet. Hooguit maak ik soms een foto te veel omdat ik dan net iets te lang de knop ingedrukt hou ;-)
Het nadeel is (naast het eerder genoemde 'kaart snel vol') dat je sluiter/spiegel niet het eeuwige leven hebben en je er dus op niet al te lange termijn je camera mee verkrukt.quote:Op maandag 11 januari 2010 18:22 schreef SFRje het volgende:
Wat is het nadeel om foto's te schieten met de functie multi-burst (dus dat je snel achter elkaar door kan schieten)? Ik vind deze functie erg handig op mn Canon 450D (icm Sandisk Extreme III) omdat er altijd wel één goede tussen zit...
Maar elk voordeel heeft zijn nadeel, of niet..?
full HD is 'maar' 2 megapixel ;-)quote:Op maandag 11 januari 2010 21:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je veel fotos wilt maken om een bepaald moment te pakken, kan je natuurlijk ook (als je camera die functie heeft) HD video maken en dan de juiste frame er uit zoeken.
Meer dan genoeg voor afdrukken van 10 x 15 cmquote:
Mits i.c.m. een fotovest dan wel.quote:Op maandag 11 januari 2010 20:59 schreef Ouwesok het volgende:
Al moet gezegd zijn dat zo'n machinegeweergeluid wel erg professioneel overkomt op de omgeving
Gehuurd uiteraard.quote:Op maandag 11 januari 2010 21:51 schreef Pietverdriet het volgende:
En een Metz staafflitser
Duidelijk.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 19:41 schreef Erasmo het volgende:
Dat verschijnsel staat beter bekend als Chromatische aberratie.
Hè, wat?quote:Het is te voorkomen door wat af te stoppen.
Ok, ik zal eens gaan experimenteren met verschillende diafragma waarden. Thanksquote:Op zaterdag 16 januari 2010 19:49 schreef Erasmo het volgende:
Je kan het voorkomenverminderen door je diafragma wat af te stoppen.
Er zitten regelmatig roodborstjes in onze tuin, vooral met dit weer. Als ik mij half verstop blijven ze weg, dus ik moet toch echt binnen staan om ze te fotograferen.quote:Op zondag 24 januari 2010 13:09 schreef Erasmo het volgende:
Waarom schiet je niet gewoon bulb met een draadje?
Ja.quote:Op zondag 24 januari 2010 14:47 schreef appelsjap het volgende:
Is het mogelijk om de flitssterkte van de interne flitser van een canon eos 450d te bepalen?
Dankje!quote:
Jup, maar zowel silkypix als capture one willen het niet openenquote:Op zondag 31 januari 2010 13:49 schreef Ynske het volgende:
heb je geen rawbewerker gekregen bij je camera?
zal even kijkenquote:als je verder geen bewerkingsprogramma meer wilt gebruiken zegt men is deze wel fijn http://www.rawtherapee.com/
Om dat effect te zien heb je niet eens een camera nodigquote:Op zondag 31 januari 2010 13:58 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ik ben na aan het denken over een polarisator filtertje, maar ik heb er een vraag over. Als je door de camera kijkt zie je niet hetgene wat je ook als resultaat krijgt (denk aan overbelichting enzo). Als je een pol. filter hebt, zie je dan wel hoe ie z'n werk doet of zie je dat ook pas naderhand in het resultaat?
Ohja, met welke f-waarde heb je zoveel mogelijk scherpte? Zowel veraf als dichterbij.
De glasboer?quote:Op zondag 31 januari 2010 13:59 schreef zquing het volgende:
Maar dan heb ik nu een nieuwe vraagWaar ga ik een stuk anti-newtonring glas vinden van 22.5cm bij 30cm
Wtfquote:Op zondag 31 januari 2010 14:19 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Om dat effect te zien heb je niet eens een camera nodig![]()
f/128. Over hoeveel millimeter hebben we het hier?
Pakweg F11, ga je veel hoger dan krijg je last van diffractie. Google op hyperfocal focussingquote:Op zondag 31 januari 2010 15:17 schreef Neo-Mullen het volgende:
[..]
Wtfik heb een 18-55 IS kitlens... boven de f/36 komt ie niet
Ik kan 'm niet helemaal nabootsen, maar als ik jouw origineel pak en er in Photoshop even snel een Hue/Saturation, Levels, Curves en Color Balance adjustmentlayer overheen mik, krijg ik dit:quote:Op maandag 1 februari 2010 23:42 schreef zquing het volgende:
hoe maak ik van dit
[ link | afbeelding ]
dit
[ link | afbeelding ]
of iets wat erop lijktQua kleuren dan
bedanktquote:Op dinsdag 2 februari 2010 01:15 schreef Omniej het volgende:
Ah, dat hebben ze nog wel netjes gedaan dan.
Hier is een nog iets betere versie trouwens: http://i49.tinypic.com/2qm2i6e.jpg (iets betere kleuren en minder vignettering)
En nu hou ik ermee op.
't is veel meer dan witbalans alleen, ektar heeft een vreemde blauwe tint wanneer je 't inscantquote:Op dinsdag 2 februari 2010 08:56 schreef Xcalibur het volgende:
Je kan ook zorgen dat van tevoren je witbalans goed staat, dat scheelt een hoop gezeur achteraf
silverfast ai gaat me 400eu kosten...... en dan nog hebben ze alleen ektar profielen voor 2 nikon scannersquote:Op dinsdag 2 februari 2010 11:19 schreef didotcicero het volgende:
De wat betere scansoftware (bijv. Silverfast) heeft specifieke kleurprofielen voor de verschillende soorten en merken film. Misschien maakt dat uit voor je eindresultaat?
Als de kwaliteit van 't origineel een beetje fatsoenlijk is, zou de makkelijkste manier denk ik zijn de zwarte achtergrond te selecteren met de Magic Wand tool. (sneltoets W, of even opzoeken in je tools-schermpje... 't icoontje is een toverstaf)quote:Op dinsdag 2 februari 2010 14:55 schreef FP128 het volgende:
Ik heb een vraag over Adobe CS2 voor Mac OSX: (jaja ik weet,tis oud)
Hoe verander je de achtergrond van een image met letters erin (zwarte achtergrond en witte letters)
Graag stap voor stap en het liefst met een screendump. Dank alvast.
Dat heet exposure bracketing. Op mijn 400D ga ik naar menu, dan zit in menu2 een optie AEB, druk ik op de SET knop dan kan ik met de links en rechts knoppen kiezen hoe ver de foto's qua belichting (exposure) uit elkaar moeten liggen (er staat zo'n metertje van -2 tot +2 met groene stippen bij)quote:Op dinsdag 2 februari 2010 17:40 schreef hipy123 het volgende:
ja bracket shooting heete het maar nu nog aanzetten
waar is dit?quote:Op maandag 1 februari 2010 23:42 schreef zquing het volgende:
hoe maak ik van dit
[ link | afbeelding ]
dit
[ link | afbeelding ]
of iets wat erop lijktQua kleuren dan
Ik heb geen ervaring met de Cullman, het schijnt hetzelfde te zijn als de Sakar 952af en Vivitar DF400MZ. Reviews zijn nogal wisselend op het web. Een Canon 430EX kost ongeveer het dubbele dus het is het overwegen waard. Je zou ook een 2e hands Canon kunnen kopen. Let wel op dat je dan een 'EX' model neemt en niet de oude 'EZ' modellen die niet goed samenwerken met huidige camera's.quote:Op woensdag 3 februari 2010 09:08 schreef appelsjap het volgende:
is dit een goeie?
http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?products_id=2489
Klopt, de 430EX II is 93 euro meer, maar ik weet niet of dat het waard is, ik vind 112 euro al veel aangezien ik het niet vaak ga gebruiken.quote:Op woensdag 3 februari 2010 09:41 schreef whaley het volgende:
[..]
Ik heb geen ervaring met de Cullman, het schijnt hetzelfde te zijn als de Sakar 952af en Vivitar DF400MZ. Reviews zijn nogal wisselend op het web. Een Canon 430EX kost ongeveer het dubbele dus het is het overwegen waard. Je zou ook een 2e hands Canon kunnen kopen. Let wel op dat je dan een 'EX' model neemt en niet de oude 'EZ' modellen die niet goed samenwerken met huidige camera's.
Betekent dat dat ik maar 80 fotos kan maken? beetje weinig? Wil mensne op de foto zetten bij het uitgaan..quote:The Cullmann D4500-C Flashgun is compatible with all Canon EOS Digital slr's.
Specifications:
Guide Number (ISO 100; 85mm): 36
Motor zooming reflector: 24, 28, 35, 50, 70, 85mm
Power Source: 4 x 1.5V AA size alkaline batteries
Flash Duration: 1/1,000-1/20,000 second
Recycling Time: 0.5-9 seconds
Number of Flashes: 80 with fresh alkaline batteries
Color Temperature: Daylight
Dimensions: approx. 175x74x59mm
Weight: approx. 270 g
M'n camera doet 't ook 3 keer zo lang op goede batterijen dan op nieuwe alkalinesquote:Op woensdag 3 februari 2010 12:29 schreef limpix het volgende:
250 flashes op volledig vermogen?![]()
Ik geloof er helemaal niks van.
Met je flisert op TTL word het een ander verhaal, dan nog zijn er een heleboel factoren die de output van je flits bepalen.
Ik heb hier o.a. een Sigma EF 530 DG ST liggen die voortreffelijk werkt op E-TTL2. Onlangs ook getest op de Canon 5D MKII, de belichting gaat met verschillende iso- diafragma- en sluitertijdinstellingen foutloos. Nadeel is dat het iets duurder is dan de Cullman, maar met een richtgetal van 53 aanzienlijk sterker dan 30 van de Cullman. Bovendien is de Sigma ontzettend energiezuinig. Wat in mijn Metz flitser voor leeg wordt aangezien, gaat in de Sigma nog heel lang mee. Volgens de handleiding zou ik er 100 foto's op full-power mee kunnen schieten, maar aangezien je in de praktijk zelden de volle mep gebruikt is 400 foto's met 2700mAh batterijen haalbaar.quote:Op woensdag 3 februari 2010 18:10 schreef appelsjap het volgende:
Kan iemand mij zeggen of het heel veel beter/meer waard is om de EX430 II te nemen ipv de Cullman, scheelt, 90 euro, mja.
Kun je de flitser zelf ook bijv op 1/10000ste zetten en de camera op 1/8ste? Sorry ben noob op flitsgebiedquote:Op woensdag 3 februari 2010 19:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik heb hier o.a. een Sigma EF 530 DG ST liggen die voortreffelijk werkt op E-TTL2. Onlangs ook getest op de Canon 5D MKII, de belichting gaat met verschillende iso- diafragma- en sluitertijdinstellingen foutloos. Nadeel is dat het iets duurder is dan de Cullman, maar met een richtgetal van 53 aanzienlijk sterker dan 30 van de Cullman. Bovendien is de Sigma ontzettend energiezuinig. Wat in mijn Metz flitser voor leeg wordt aangezien, gaat in de Sigma nog heel lang mee. Volgens de handleiding zou ik er 100 foto's op full-power mee kunnen schieten, maar aangezien je in de praktijk zelden de volle mep gebruikt is 400 foto's met 2700mAh batterijen haalbaar.
http://tweakers.net/pricewatch/161009/sigma-ef-530-dg-st.html
Je hebt geen invloed op de 'duur' van de flits, wel op de sterkte. Of wat bedoelde je?quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:28 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Kun je de flitser zelf ook bijv op 1/10000ste zetten en de camera op 1/8ste? Sorry ben noob op flitsgebied
Kijk bij deze:quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:36 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je hebt geen invloed op de 'duur' van de flits, wel op de sterkte. Of wat bedoelde je?
Kun je dat wel zelf bepalen, ik vroeg me af of het bij de sigma ook kan.quote:The Cullmann D4500-C Flashgun is compatible with all Canon EOS Digital slr's.
Specifications:
Guide Number (ISO 100; 85mm): 36
Motor zooming reflector: 24, 28, 35, 50, 70, 85mm
Power Source: 4 x 1.5V AA size alkaline batteries
Flash Duration: 1/1,000-1/20,000 second
Recycling Time: 0.5-9 seconds
Number of Flashes: 80 with fresh alkaline batteries
Color Temperature: Daylight
Dimensions: approx. 175x74x59mm
Weight: approx. 270 g
Flitsduur kun je bij de gemiddelde flitser niet echt instellen. De flitsduur wordt bepaald aan de hand van de sterkte die de flitser nodig heeft. Hoe meer sterkte er nodig is, hoe langer het duurt. Full power is b.v. 1/1000s en minimum power 1/20.000s. Bij de Sigma stel je alles in vanuit je camera.quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:40 schreef appelsjap het volgende:
Kun je dat wel zelf bepalen, ik vroeg me af of het bij de sigma ook kan.
Oh zo, mja dan is het alsnog te bepalen naar mijn mening. (A)quote:Op woensdag 3 februari 2010 19:48 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Flitsduur kun je bij de gemiddelde flitser niet echt instellen. De flitsduur wordt bepaald aan de hand van de sterkte die de flitser nodig heeft. Hoe meer sterkte er nodig is, hoe langer het duurt. Full power is b.v. 1/1000s en minimum power 1/20.000s. Bij de Sigma stel je alles in vanuit je camera.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |