Als ik het wist zou ik die vraag misschien ook nog beantwoord hebben. Misschien een leuke klus voor jou om uit te zoeken. Als ik moest gokken zou ik zeggen dat Nederland die informatie doorspeelt.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:14 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Hoe komt Marokko er achter dat ze Marokkaans is dan, hacken ze onze persoonsbestanden of is Nederland zo kwallerig om dat allemaal door te spelen naar Marokko?
Of is het eigenlijk zo dat stiekem elke Marokkaan dat tweede paspoort wel graag wil, en zich dus melden bij de ambassade. Beantwoord dat eens.
http://www.elsevier.nl/we(...)-toch-afschaffen.htmquote:Op vrijdag 27 november 2009 15:06 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Goed punt, ik vraag me inderdaad af hoe dit in z'n werk gaat.
Dit is 100% zeker dikke bullshit. Of het is standaardprocedure andere landen op de hoogte te stellen van zulke geboorten, of niet. Er bestaat niet zoiets als een overijverige ambtenaar die op eigen houtje contacten legt met buitenlandse ambassadesquote:Op vrijdag 27 november 2009 15:20 schreef Gia het volgende:
Echter gebeurt het maar al te vaak dat een overijverige ambtenaar dit, zonder dat de ouders het weten, melden aan de Marokkaanse autoriteit. Die kinderen krijgen dan, zonder dat de ouders het weten, de Marokkaanse nationaliteit.
Het zou zo moeten zijn dat de ouders bij geboorte zelf die keuze maken. Als een kind dan op zijn 18de toch liever de nationaliteit van zijn moeder wil hebben, dan doet hij maar afstand van de Nederlandse. Dat moesten die schaatsers ook. Geen discriminatie dus.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:20 schreef Sjaakz het volgende:
Overigens zou ik zeker ook de Marokkaanse nationaliteit hebben gehad als ik er wel (enige) moeite voor had moeten doen. Net zoals ik best bereid ben een middagje bij een willekeurige andere ambassade in de rij te gaan staan voor die nationaliteit. Hoe meer hoe beter wat mij betreft.
Dus eigenlijk gebruiken ze de Marokkaanse wet om zelf een paspoort te krijgen van Marokko, en gaan dan op latere leeftijd klagen dat ze er niks aan kunnen doen dat ze er twee hebben, en dus geen dubbele loyaliteit of plannen hebben naar Marokko te gaan of daar actieve geld activiteiten hebben.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:15 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Als ik het wist zou ik die vraag misschien ook nog beantwoord hebben. Misschien een leuke klus voor jou om uit te zoeken. Als ik moest gokken zou ik zeggen dat Nederland die informatie doorspeelt.
http://weblogs.nrc.nl/rec(...)n-tegen-wil-en-dank/quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:22 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Dit is 100% zeker dikke bullshit. Of het is standaardprocedure andere landen op de hoogte te stellen van zulke geboorten, of niet. Er bestaat niet zoiets als een overijverige ambtenaar die op eigen houtje contacten legt met buitenlandse ambassades
Maar als Sjakie zegt dat dat niet voorkomt, dan komt dat natuurlijk niet voor.quote:En voortaan, vanaf 12 mei 2007, kan dus ook het kind van een Marokkaanse moeder de Marokkaanse nationaliteit krijgen. Dat recht was tot dan toe alleen de vader gegund. De rechten van man en vrouw zijn hier dus gelijk gesteld. Daarmee zijn heel wat ‘latente Marokkanen’ in beginsel alsnog aan een tweede nationaliteit geholpen. Of ermee opgezadeld. Het is maar hoe je het bekijkt. Namelijk al die kinderen van Marokkaanse moeders en buitenlandse vaders. Daarbij geldt terugwerkende kracht. Dus ook kinderen die voor 1 mei 2007 uit een Marokkaanse moeder en een buitenlandse vader zijn geboren, zijn in principe Marokkaans. Mits ze tenminste zijn ingeschreven bij de burgerlijke stand van Marokko. Meestal gebeurt dat op verzoek van de ouders, die dus graag wilden dat hun half Marokkaanse kind ook twee nationaliteiten krijgt. Er zijn bij diverse Kamerleden echter ook gevallen bekend van ‘overijverige’ gemeenteambtenaren die op eigen initiatief een Nederlands-Marokkaans kind aan de Marokkaanse overheid melden. Dat kind en die ouders krijgen de tweede nationaliteit er dus ongewild bij. En dat hoeven ze niet leuk te vinden, want de Marokkaanse nationaliteit kan namelijk niet worden verworpen. Wie het is, blijft het. Over die individuen heeft De Krom het.
Ja, dat kan dus helemaal niet. Hoe denk je dat zoiets in zijn werk gaat? Dat iemand even belt met de ambassade en zegt, ja hoi met ambtenaar X... Er is hier een Marokkaan geboren? Zo werkt het dus niet. Daar komt wel wat meer bij kijken hoor. Zoiets is procedure binnen de gemeente of niet, maar wordt niet zomaar door een willekeurige ambtenaar verzonnen. Dat zou lachen zijn.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:26 schreef Gia het volgende:
[..]
http://weblogs.nrc.nl/rec(...)n-tegen-wil-en-dank/
[..]
Maar als Sjakie zegt dat dat niet voorkomt, dan komt dat natuurlijk niet voor.
Je bent toch Marokkaan, heb je nooit gevraagd hoe je aan dat paspoort kwam, of heb je er geen?quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:27 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Dus eigenlijk weet ik het niet. Zoals ik al zei.
Een paspoort moet je gewoon aanvragen (duh), maar een paspoort en een nationaliteit zijn niet hetzelfde hè? Als ik mijn Nederlandse paspoort laat verlopen ben ik niet ineens Nederlander af ofzo.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:31 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Je bent toch Marokkaan, heb je nooit gevraagd hoe je aan dat paspoort kwam, of heb je er geen?
Ja oké, je snapt wat ik bedoel in ieder geval mag ik hopen. Heb je nooit gevraagd hoe je aan je Marokkaanse nationaliteit komt behalve "het is een wet"?quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:32 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Een paspoort moet je gewoon aanvragen (duh), maar een paspoort en een nationaliteit zijn niet hetzelfde hè? Als ik mijn Nederlandse paspoort laat verlopen ben ik niet ineens Nederlander af ofzo.
Nee, waarom? Wat kan mij dat schelen? Heb jij je ooit verdiept in wat er precies bij de gemeente gebeurt waardoor jij je Nederlandse nationaliteit krijgt? Ik weet dat je als kind van een Marokkaanse ouder volgens de Marokkaanse wet door geboorte de Marokkaanse nationaliteit verkrijgt. Ik weet ook dat Nederland bij het opnemen van kinderen in de GBA rekening houdt met buitenlands afstamming-, nationaliteiten- en namenrecht.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:33 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja oké, je snapt wat ik bedoel in ieder geval mag ik hopen. Heb je nooit gevraagd hoe je aan je Marokkaanse nationaliteit komt behalve "het is een wet"?
Ja, ik heb me er wel in verdiept, en ik vind het eerlijk gezegd vreemd dat je daar zelf nooit navraag naar gedaan hebt. Nooit enige gedachte van "waarom ben ik nou eigenlijk óók Marokkaans?", dat verbaasd me wel ja.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:36 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Nee, waarom? Wat kan mij dat schelen? Heb jij je ooit verdiept in wat er precies bij de gemeente gebeurt waardoor jij je Nederlandse nationaliteit krijgt? Ik weet dat je als kind van een Marokkaanse ouder volgens de Marokkaanse wet door geboorte de Marokkaanse nationaliteit verkrijgt. Ik weet ook dat Nederland bij het opnemen van kinderen in de GBA rekening houdt met buitenlands afstamming-, nationaliteiten- en namenrecht.
Hoe de punten en komma's verder binnen de procedure worden gezet interesseert me eerlijk gezegd erg weinig.
Waarom ik (ook) Marokkaans ben staat toch duidelijk in mijn post of lees je er bewust overheen om mij deze vraag te kunnen stellen?quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:53 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja, ik heb me er wel in verdiept, en ik vind het eerlijk gezegd vreemd dat je daar zelf nooit navraag naar gedaan hebt. Nooit enige gedachte van "waarom ben ik nou eigenlijk óók Marokkaans?", dat verbaasd me wel ja.
*zucht*quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:07 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Waarom ik (ook) Marokkaans ben staat toch duidelijk in mijn post of lees je er bewust overheen om mij deze vraag te kunnen stellen?
Ik heb inderdaad al drie keer aangegeven dat ik niet weet of dat automatisch via de gemeente gaat of niet. Je bent dus gewoon aan het drammen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:09 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Enfin, je begrijpt me niet of je weet het niet, dus laat maar.
En ik en anderen met mij geven al de hele tijd aan dat Nederlandse ambtenaren heus niet automatisch ieder kind met een ander kleurtje bij de Marokkaanse regering aan zit te geven. Het lijkt me in ieder geval stug, halve stasi praktijken waarbij al je details worden doorgestuurd naar Marokko.quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:11 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad al drie keer aangegeven dat ik niet weet of dat automatisch via de gemeente gaat of niet. Je bent dus gewoon aan het drammen.
Ik geloof dat ik juist degene was die dit punt maakte, en daarbij had ik het er dus over dat het vrijwel uitgesloten is dat dit gebeurt op initiatief van "overijverige ambtenaren". Daarmee probeerde ik in ieder geval niet te zeggen dat het uitgesloten is dat dergelijke procedures bestaan die ambtenaren gewoon te volgen hebben.quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:12 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
En ik en anderen met mij geven al de hele tijd aan dat Nederlandse ambtenaren heus niet automatisch ieder kind met een ander kleurtje bij de Marokkaanse regering aan zit te geven. Het lijkt me in ieder geval stug, halve stasi praktijken waarbij al je details worden doorgestuurd naar Marokko.
Vandaar.
Ook dat lijkt me stug, tenzij Nederland diep in de reet van de Marokkaanse koning wil kruipen, waarom administratief werk voor een ander land gaan verrichten.quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:19 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Ik geloof dat ik juist degene was die dit punt maakte, en daarbij had ik het er dus over dat het vrijwel uitgesloten is dat dit gebeurt op initiatief van "overijverige ambtenaren". Daarmee probeerde ik in ieder geval niet te zeggen dat het uitgesloten is dat dergelijke procedures bestaan die ambtenaren gewoon te volgen hebben.
Tja, die focus op Marokko is dan ook vrij onzinnig - waar ik eerder ook al op wees - dezelfde procedure wordt namelijk gevolgd voor alle mogelijke betrokken nationaliteiten, waarbij het recht van het ene land verkrijging van de nationaliteit op deze wijze uitsluit, het andere land net als Marokko door geboorte toekent, en weer andere landen hier andere regels voor hebben.quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:21 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ook dat lijkt me stug, tenzij Nederland diep in de reet van de Marokkaanse koning wil kruipen, waarom administratief werk voor een ander land gaan verrichten.![]()
Maargoed, het is dus een groot wazig gebied merk ik al.
Ja dat zal best, en dat geloof ik ook wel, maar volgens mij is informatie verlenen over wetten in een eventueel thuisland (zij het Marokko of niet) heel wat anders dan ook daadwerkelijk een aangifte van geboorte doen bij een andere staat.quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:24 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Tja, die focus op Marokko is dan ook vrij onzinnig - waar ik eerder ook al op wees - dezelfde procedure wordt namelijk gevolgd voor alle mogelijke betrokken nationaliteiten, waarbij het recht van het ene land verkrijging van de nationaliteit op deze wijze uitsluit, het andere land net als Marokko door geboorte toekent, en weer andere landen hier andere regels voor hebben.
Deze regels worden bij opname in de GBA wel allemaal doorlopen door de ambtenaar van de burgerlijke stand, en - als het goed is - aan de betrokkenen uitgelegd.
Gia heeft min of meer het antwoord op je vraag gegeven. Marokkaanse ouders moeten hun kind registreren om dat land binnen te komen. Als je bij de douane komt en die ziet dat de ouders (1e generatie) beide de Marokkaanse nationaliteit bezitten en daarnaast een kind hebben (2e generatie) die niet de Marokkaanse nationaliteit bezit, dan gaat daar een alarm af. Immers dat kind moet volgens de wet aldaar de Marokkaanse nationaliteit bezitten en die moet dan ook overlegt worden. Je zou het kunnen zien als negatieve discriminatie van Marokkanen die in het buitenland zitten. Ergo terwijl jij met je Nederlands paspoort zonder problemen Marokko binnen kan komen, zal ik worden tegengehouden. Ik moet het bewijs overleggen dat ik ook ingeschreven sta in het Marokkaanse bevolkingsregister: Dit betekent dat als ik naar Marokko ga, naast mijn Nederlands paspoort een Marokkaanse Carte National moet overleggen (soort van identiteitskaart).quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja dat zal best, en dat geloof ik ook wel, maar volgens mij is informatie verlenen over wetten in een eventueel thuisland (zij het Marokko of niet) heel wat anders dan ook daadwerkelijk een aangifte van geboorte doen bij een andere staat.
Ik geloof best dat ze "helpen" en informatie verlenen, maar niet ongevraagd of dwingend te werk gaan.
Het toekennen van die nationaliteit? Kom op, het is een verplichting!!quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:24 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Tja, die focus op Marokko is dan ook vrij onzinnig - waar ik eerder ook al op wees - dezelfde procedure wordt namelijk gevolgd voor alle mogelijke betrokken nationaliteiten, waarbij het recht van het ene land verkrijging van de nationaliteit op deze wijze uitsluit, het andere land net als Marokko door geboorte toekent,
Dus Marokkanen zonder Marokkaanse nationaliteit worden geweigerd aan de grens?quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:11 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Gia heeft min of meer het antwoord op je vraag gegeven. Marokkaanse ouders moeten hun kind registreren om dat land binnen te komen. Als je bij de douane komt en die ziet dat de ouders (1e generatie) beide de Marokkaanse nationaliteit bezitten en daarnaast een kind hebben (2e generatie) die niet de Marokkaanse nationaliteit bezit, dan gaat daar een alarm af. Immers dat kind moet volgens de wet aldaar de Marokkaanse nationaliteit bezitten en die moet dan ook overlegt worden. Je zou het kunnen zien als negatieve discriminatie van Marokkanen die in het buitenland zitten. Ergo terwijl jij met je Nederlands paspoort zonder problemen Marokko binnen kan komen, zal ik worden tegengehouden. Ik moet het bewijs overleggen dat ik ook ingeschreven sta in het Marokkaanse bevolkingsregister: Dit betekent dat als ik naar Marokko ga, naast mijn Nederlands paspoort een Marokkaanse Carte National moet overleggen (soort van identiteitskaart).
Klopt, maar vind jij het dan niet laakbaar dat zowel de Nederlandse als de Marokkaanse staat die verplichting trachten te misbruiken?quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Het toekennen van die nationaliteit? Kom op, het is een verplichting!!
Als je 'el huppelepup' met je achternaam heet, dan kom je Marokko niet in, als je zoontje alleen de Nederlandse nationaliteit heeft, terwijl jij en/of je vrouw ook de Marokkaanse hebt.
Ja.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:12 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Dus Marokkanen zonder Marokkaanse nationaliteit worden geweigerd aan de grens?
Wat krom is dat.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:11 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Gia heeft min of meer het antwoord op je vraag gegeven. Marokkaanse ouders moeten hun kind registreren om dat land binnen te komen. Als je bij de douane komt en die ziet dat de ouders (1e generatie) beide de Marokkaanse nationaliteit bezitten en daarnaast een kind hebben (2e generatie) die niet de Marokkaanse nationaliteit bezit, dan gaat daar een alarm af. Immers dat kind moet volgens de wet aldaar de Marokkaanse nationaliteit bezitten en die moet dan ook overlegt worden. Je zou het kunnen zien als negatieve discriminatie van Marokkanen die in het buitenland zitten. Ergo terwijl jij met je Nederlands paspoort zonder problemen Marokko binnen kan komen, zal ik worden tegengehouden. Ik moet het bewijs overleggen dat ik ook ingeschreven sta in het Marokkaanse bevolkingsregister: Dit betekent dat als ik naar Marokko ga, naast mijn Nederlands paspoort een Marokkaanse Carte National moet overleggen (soort van identiteitskaart).
Wat een bagger land, dan zou ik per definitie al niet meer terug willen.quote:
Alleen de Marokkaanse staat toch in deze?quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:13 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Klopt, maar vind jij het dan niet laakbaar dat zowel de Nederlandse als de Marokkaanse staat die verplichting trachten te misbruiken?
Het is een prachtig land, maar met veel regels die puur uit egoisme van de staat aldaar zijn ontstaan. Bovendien zit daar toch je familie.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:14 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Wat een bagger land, dan zou ik per definitie al niet meer terug willen.
Momenteel nog wel, maar ik denk dat in de toekomst Nederland evengoed misbruik gaat maken van deze toch wel moeilijke situatie.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:16 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Alleen de Marokkaanse staat toch in deze?
Je wordt gewoon gechanteerd door je eigen regering, maffia praktijken heet dat.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:17 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Het is een prachtig land, maar met veel regels die puur uit egoisme van de staat aldaar zijn ontstaan. Bovendien zit daar toch je familie.
Ja en dus? Wat doet dat af aan de situatie dat het een prachtig land is met prachtige natuur en mooie UNESCO gebieden? Wat doet dat af aan het feit dat toch je familie daar toch zit? Je hebt alleen jezelf ermee als je niet gaat.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:19 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Je wordt gewoon gechanteerd door je eigen regering, maffia praktijken heet dat.
Je kunt er wel wat aan veranderen: niet aan meewerken.quote:Op donderdag 26 november 2009 16:02 schreef waht het volgende:
Ik blijf die Marokkaanse wet sowieso raar vinden. Dat wij daar niks aan kunnen veranderen, soit. Maar wat is voor ons het nadeel dat Marokkaanse ouders hun kinderen niet als Marokkaan willen inschrijven? Dan weten we niet (direct) dat het de facto Marokkanen zijn? Nou en?
Het doet niet af aan het natuurschoon, maar wel het feit dat je hiermee eeuwig en altijd dit gezeik zal houden. Met dit gezever zal je elke generatie opnieuw een paspoort chanteren en ze daardoor verbinden aan je land.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:21 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ja en dus? Wat doet dat af aan de situatie dat het een prachtig land is met prachtige natuur en mooie UNESCO gebieden? Wat doet dat af aan het feit dat toch je familie daar toch zit? Je hebt alleen jezelf ermee als je niet gaat.
Nou ja, het is je EIGEN keuzen om naar dat land te reizen natuurlijk. En tja uiteindelijk noemen we het wel gezeik, dat is het ook, maar we moeten niet overdrijven. Het enige wat je moet doen is om de 10 jaar die Carte National vernieuwen. Tis nou niet dat je daaraan dood gaat.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:23 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Het doet niet af aan het natuurschoon, maar wel het feit dat je hiermee eeuwig en altijd dit gezeik zal houden. Met dit gezever zal je elke generatie opnieuw een paspoort chanteren en ze daardoor verbinden aan je land.
Ik vind het om van te walgen, maar hé, het is niet mijn land.
Bij een nationaliteit zitten meer regels verbonden dan puur alleen de "Carte national", vooral ook met betrekking tot internationale wetgeving.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Nou ja, het is je EIGEN keuzen om naar dat land te reizen natuurlijk. En tja uiteindelijk noemen we het wel gezeik, dat is het ook, maar we moeten niet overdrijven. Het enige wat je moet doen is om de 10 jaar die Carte National vernieuwen. Tis nou niet dat je daaraan dood gaat.
Dat valt behoorlijk mee, aangezien internationaal gezien het hebben van een dubbele nationaliteit niet vreemd is. Men gebruikt dan ook vaak gradaties, waarbij het land waarin men woont, werkt, een huis heeft, kinderen heeft, vaak het "leidende" land is, ook qua nationaliteit. Ik zie geen enkele verdere verplichting dan de carte national.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:27 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Bij een nationaliteit zitten meer regels verbonden dan puur alleen de "Carte national", vooral ook met betrekking tot internationale wetgeving.
Maar als je geen marokkaanse nationaliteit hebt,kun je niet erven van ome Mo.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:14 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Wat een bagger land, dan zou ik per definitie al niet meer terug willen.
Maar dat betekent meteen ook dat jouw achter- achterkleinkinderen ook nog steeds die Marokkaanse nationaliteit verplicht moeten hebben als ze jouw achternaam hebben.quote:Op vrijdag 27 november 2009 20:26 schreef Mutant01 het volgende:
Het enige wat je moet doen is om de 10 jaar die Carte National vernieuwen. Tis nou niet dat je daaraan dood gaat.
Kortom: Mutant moet een mooie blonde Nederlandse trouwen, haar achternaam aannemen en hun kinderen de achternaam van de moeder geven. Vervolgens zelf naar de kapper van Geert Wilders en dan lekker onbezorgd naar Marokko op vakantie.quote:Op vrijdag 27 november 2009 21:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar dat betekent meteen ook dat jouw achter- achterkleinkinderen ook nog steeds die Marokkaanse nationaliteit verplicht moeten hebben als ze jouw achternaam hebben.
Of hij doet zich bij de douane voor als Algerijn met Nederlandse pas, weg is zijn zelfvertrouwenquote:Op vrijdag 27 november 2009 21:27 schreef Pool het volgende:
[..]
Kortom: Mutant moet een mooie blonde Nederlandse trouwen, haar achternaam aannemen en hun kinderen de achternaam van de moeder geven. Vervolgens zelf naar de kapper van Geert Wilders en dan lekker onbezorgd naar Marokko op vakantie.
Je snapt het echt niet hè?quote:Op vrijdag 27 november 2009 23:52 schreef Sjaakz het volgende:
Je kan natuurlijk heel dramatisch doen Gia, maar ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die het vervelend vind een extra nationaliteit te bezitten. Ja, ze zijn er vast en staan dan gelijk in de krant. Waarom? Nou, omdat je ze met een vergrootglas moet zoeken, zo bijzonder is dat. De enige mensen die er normaal gesproken echt last van lijken te hebben zijn mensen die er totaal niet door geraakt worden en eigenlijk niets mee te maken hebben. Mensen zoals jij dus.
Hier wordt eigenlijk alles wel gewoon in beantwoord.quote:De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Datum 24 november 2009
Betreft Toezeggingen spoeddebat Tweede Kamer 2 april 2009 over de registratie van niet-Nederlandse nationaliteit in de GBA.
Mede namens de Minister van Justitie en de Minister van Wonen, Wijken en Integratie informeer ik u hierbij over de registratie van niet-Nederlandse nationaliteiten, naast de Nederlandse, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), naar aanleiding van het spoeddebat van 2 april jl. over de uitvoering van Marokkaans en Turks overheidsbeleid1.
De vraag ligt voor of ouders een keuzevrijheid moeten krijgen om registratie in de GBA van de niet-Nederlandse nationaliteit van hun kind achterwege te laten. Voor een kleine groep burgers is het niet mogelijk afstand te doen van hun tweede nationaliteit2, terwijl ze dit in sommige gevallen wel willen. Een deel van deze groep geeft deze tweede nationaliteit automatisch van rechtswege door aan hun kinderen, zoals bepaald volgens de wetgeving van het land van herkomst. Van dezlaatste groep vindt een deel dit ongewenst. Deze ouders wensen hun kinderen met alleen de Nederlandse nationaliteit in de GBA te registreren. Zij willen uitsluitend envoor de volle honderd procent Nederlands zijn, een begrijpelijke wens, die past bijhet integratiebeleid van dit kabinet
In deze brief worden uw vragen beantwoord zoals gesteld in het spoeddebat van 2 april jl. Tevens geef ik in deze brief een toelichting waarom het mijn voorkeur heeft geen uitzonderingspositie te creëren voor ouders, die niet willen dat de niet-Nederlandse nationaliteit, naast de Nederlandse, van hun kinderen in de GBA wordt geregistreerd.
Het registreren van de vreemde nationaliteit, naast de Nederlandse in de GBA
Uw Kamer heeft gevraagd de gevolgen te onderzoeken van het niet opnemen van de vreemde nationaliteit naast de Nederlandse in de GBA wanneer de ouders van het kind er bewust voor kiezen het kind niet te registreren als onderdaan van een vreemde mogendheid op het consulaat. Tevens heeft uw Kamer gevraagd nog eens uit te zoeken of gemeenten gegevens over kinderen met van geboorte een Turkse nationaliteit aan consulaten verstrekken.
1 TK, handelingen 2008-2009, 072-5728 ev.
2 Algerije, Argentinië, Bangladesh, Colombia, Costa Rica, Dominicaanse Republiek, Ecuador, Griekenland, Iran, Jemen, Libië, Marokko, Mexico, Nauru, Syrië, Tunesië, en Uruguay, Kamerstukken II 2003/2004 28689, nr. 19, punt 6.
Doel registratie
De GBA bevat persoonsgegevens van in beginsel alle in Nederland woonachtige burgers. De persoonsgegevens zijn nodig voor een effectieve uitvoering van overheidstaken en een adequaat dienstverleningsniveau van de overheid. Het openbaar bestuur kan niet functioneren zonder een goed werkende en betrouwbare registratie van persoonsgegevens. In de GBA worden, naast andere gegevens, ook gegevens met betrekking tot de nationaliteit(en) van de daarin opgenomen personen geregistreerd. Dit geldt zowel voor de Nederlandse nationaliteit als voor de vreemde nationaliteit(en) die een persoon kan bezitten.
Registreren wat werkelijkheid is
Uitgangspunt van de GBA is dat de gegevens in de GBA de situatie weergeven zoals die in werkelijkheid zijn. Op het moment dat de feiten niet geregistreerd worden zoals deze werkelijk zijn, komt dit de betrouwbaarheid van de GBA niet ten goede.
Indien iemand naast de Nederlandse een of meer andere nationaliteiten bezit en deze niet worden geregistreerd in de GBA kan de consequentie zijn dat instanties die het nationaliteitsgegeven nodig hebben, een eigen register zullen moeten bijhouden en de burger zullen vragen om bewijs van zijn of haar nationaliteit. Het met u vastgelegde uitgangspunt van de basisregistraties – eenmalig uitvragen van gegevens van de burger – wordt dan verlaten. De burger zal derhalve last ondervinden op het moment dat hem telkens om gegevens wordt gevraagd.
Een keuzevrijheid voor een specifieke groep, zoals door u voorgesteld, heeft als consequentie dat het nationaliteitsgegeven in de GBA niet meer als betrouwbaar wordt beschouwd door de gebruikers van de GBA. Dit terwijl de kwaliteit en betrouwbaarheid van de GBA juist aandachtspunt is, ook van uw Kamer. Daarvoor wordt verwezen naar het actieplan kwaliteit GBA (Tweede Kamer, vergaderjaar 2007–2008, 27 859, nr. 12). Tevens werkt een keuzevrijheid rechtsongelijkheid in de hand, tenzij voor elke bezitter van een vreemde nationaliteit deze mogelijkheid zou gelden. Dan zou een gehele afschaffing van registratie van vreemde nationaliteiten zuiverder zijn.
Zoals ook aangegeven in de brief van 2 april jl. hecht ik eraan te benadrukken dat de registratie niet kan worden opgevat als oorzaak van het bezit van een nationaliteit, evenmin als het achterwege blijven van die registratie leidt tot het verlies daarvan. Enkel en alleen de wetgeving van een land is beslissend voor het bezit van de nationaliteit van dat land. De registratie van de buitenlandse nationaliteit dient uitsluitend om Nederlandse overheidsorganen juist te informeren bij het uitvoeren van hun taken.
Het gebruik van het dubbele nationaliteitsgegeven
Het nationaliteitsgegeven wordt door de overheid onder andere gebruikt voor het opsporen van inkomen en vermogen (pensioengelden) in de landen waarvan de persoon in kwestie de nationaliteit heeft. De politie ontvangt het nationaliteitsgegeven om inzicht te krijgen in bepaalde problematiek bij een specifieke groep daders die een aparte aanpak vergt en bijvoorbeeld bij eergerelateerd geweld of bij signaleringen. Het nationaliteitsgegeven wordt verder gebruikt voor onderzoek, statistieken (nationaliteitsgegeven als indicatie van de sociaal economische status), epidemiologie (vaccinatie), opsporen van familie en de ingeschrevene informeren dat zijn of haar echtgenoot mogelijk in aanmerking komt voor een vrijwillige verzekering voor de Nederlandse volksverzekeringen. Tevens wordt door uitwisseling van het nationaliteitsgegeven tussen EU lidstaten voorkomen dat er dubbel gestemd wordt tijdens de Europese verkiezingen.
De registratie van vreemde nationaliteit is ook nodig om te kunnen vaststellen of iemand staatloos is, of zou kunnen worden bij intrekking van het Nederlanderschap. Het Verdrag tot beperking van staatloosheid (tot stand gekomen in het kader van de Verenigde Naties, Trb. 1967, 124) verplicht de verdragsluitende staten ertoe om de nationaliteit te verlenen aan een persoon die op het grondgebied van die staat geboren is en anders staatloos zou zijn. In artikel 6, eerste lid onder b van de Rijkswet op het Nederlanderschap is aan deze verplichting uitvoering gegeven. Dit Verdrag bepaalt tevens, dat, indien de wetgeving van een Verdragsluitende Staat toelaat dat iemand afstand doet van zijn nationaliteit, dit alleen dan verlies van die nationaliteit tot gevolg heeft indien de betrokkene de nationaliteit van een andere Staat bezit of verkrijgt. Registratie van de vreemde nationaliteit is in dat verband voor de overheid nodig om de Rijkswet op het Nederlanderschap adequaat uit te kunnen voeren, met name bij het effectueren van de plicht tot afstand van de vreemde nationaliteit bij verlening of verkrijging van het Nederlanderschap en bij intrekking van het Nederlanderschap; dat laatste is niet mogelijk als men daardoor staatloos zou worden.
Het hebben van een vreemde nationaliteit is in beginsel ook bepalend voor de vraag of een staat die burger diplomatieke bescherming kan en moet bieden. Dit onder de voorwaarde, dat die nationaliteit de uitdrukking is van een effectieve band met die staat (uitspraak van het Internationaal Gerechtshof in de zaak Nottebohm, I.C.J. Rep. 1955, 4).
Ook de burger heeft er belang bij, omdat in bepaalde gevallen bij de toepassing van internationaal privaatrecht de nationaliteit bepalend kan zijn voor de rechtskeuze en de rechtsbetrekkingen (namenrecht, erfrecht).
De praktijk bij gemeenten
Naar aanleiding van het debat van 2 april jl. is in juli en augustus van dit jaar een Quickscan uitgevoerd bij gemeenten. 353 van de 441 gemeenten hebben de vragenlijst ingevuld. Uit de antwoorden van gemeenten is gebleken dat het afgelopen half jaar weinig klachten zijn binnen gekomen bij gemeenten over registratie van de meervoudige nationaliteit in de GBA. 92% van de gemeenten gaf aan het afgelopen half jaar geen klachten te hebben ontvangen. Er is ook geconstateerd dat er burgers zijn die juist wel geregistreerd willen staan met hun tweede (en eventueel volgende) nationaliteit. Voor hen levert het huidige registratiesysteem geen problemen op.
Uit de antwoorden van de gemeenten komt de motivatie naar voren van de groep burgers die hun kinderen niet met een vreemde nationaliteit in de GBA willen registreren. Zij willen geen verbondenheid voor hun kind met het land van herkomst. Ook willen ze niet dat het kind bekend is bij de autoriteiten van het land van herkomst en ze willen de eventuele verplichting voor hun kind voor de militaire dienst van het land van herkomst ontlopen.
Met registratie in de GBA wordt absoluut geen verbondenheid met, of bekendheid bij het land van herkomst beoogd. De GBA registreert slechts feiten, die van belang zijn voor de uitvoering van Nederlands overheidsbeleid. De persoonsgegevens uit de GBA zijn uitsluitend beschikbaar daar waar Nederlandse bestuursorganen deze nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak.
Uit die Quickscan is tevens gebleken dat er gemeenten zijn waarbij de gemeentelijke verordening verbetering behoeft op het terrein van verstrekkingen van gegevens uit de GBA. In de gemeentelijke verordening dient namelijk beschreven te staan aan wie, met welk doel gegevens uit de GBA verstrekt kunnen worden. Dit is een voorwaarde om gegevens te kunnen verstrekken uit de GBA. Gebleken is dat gemeenten soms gegevens verstrekken, zoals naam of adres, uit de GBA, terwijl daar geen grondslag voor ligt in de wet GBA. In de meeste gevallen betreft het verzoeken ten behoeve van het innen van verkeersboetes in Duitsland of België.
Gegevensuitwisseling is wel mogelijk, maar dan op grond van een andere wet of een verdrag. Dit is bijvoorbeeld het geval als het gaat om gegevensuitwisseling op basis van verdragen over de burgerlijke stand bij verhuizing naar het buitenland3.
Verder blijkt dat de afnemers van de GBA, indien geautoriseerd voor het nationaliteitsgegeven, altijd informatie ontvangen over alle nationaliteiten die iemand bezit, terwijl zij dat niet in alle gevallen nodig hebben voor hun taak. Buitenlandse overheden zijn overigens geen geautoriseerde afnemers van de GBA. Oorzaak is dat het systeem GBA geen onderscheid maakt tussen verstrekken van Nederlandse of eerste nationaliteit (indien geen Nederlandse nationaliteit bezit), maar bij autorisatie alle nationaliteiten verstrekt die iemand bezit. Dit acht het kabinet niet wenselijk. Mensen die zich uitsluitend Nederlander voelen en ook als zodanig benaderd willen worden, mogen niet onnodig geconfronteerd worden met hun andere nationaliteit.
Naar aanleiding hiervan heb ik opdracht gegeven om een technische beperking van de verstrekking van het aantal nationaliteiten in het logisch ontwerp GBA door te voeren. Overigens de afnemers van de GBA zijn verplicht te melden indien werkzaamheden, doelgroep of wet wijzigt waardoor zij geen gegevens meer uit de GBA nodig hebben voor hun taak, bij overleggen met afnemers van de GBA wordt daar expliciet om gevraagd.
Verstrekking aan buitenlandse overheidsorganen
Voor verstrekking van gegevens aan buitenlandse overheidsinstanties (hetzij aan instanties in dat land zelf, hetzij aan vertegenwoordigers van de buitenlandse overheid in Nederland) is geen rol voor de GBA weggelegd. Gezien de gevoeligheid die inherent is aan de verstrekking van gegevens van eigen onderdanen aan instanties van een ander land, zal een dergelijke mogelijkheid tot verstrekking altijd expliciet moeten zijn geregeld in verdragsrechtelijke afspraken, of andere internationale overeenkomsten, waarbij het principe van wederkerigheid geldt.
Daarnaast zijn er mogelijkheden buiten de GBA waarbij persoonsgegevens kunnen worden uitgewisseld. Er is een groot aantal verdragen die gegevensuitwisseling mogelijk maken tussen specifieke sectoren. Zo is binnen de justitieketen de gegevensuitwisseling met betrekking tot opsporing, vervolging, rechtshulpverzoeken en het betekenen van gerechtelijke stukken in internationaal verband uitputtend geregeld.
Uit het voorgaande volgt dat verzoeken van ambassades of consulaten om gegevens te verstrekken uit de GBA dienen te worden afgewezen. Het staat betrokkene natuurlijk vrij om desgewenst een uittreksel aan te vragen en over te leggen aan de buitenlandse ambassade of consulaire post.
3 Ook wel de CIEC verdragen genoemd naar de Internationale Commissie van de Burgerlijke Stand.
Alle gemeenten worden op korte termijn nadrukkelijk geïnformeerd over de uitleg en toepassing van de artikelen 98 en 100 Wet GBA, wanneer en op grond waarvan gegevens uit de GBA verstrekt kunnen worden aan buitenlandse autoriteiten en organisaties. Tevens zal gemeenten verzocht worden hun gemeentelijke verordening daar op aan te passen daar waar nodig.
Gevolgen wijzigingen nationaliteitswet Marokko
Onderzocht is wat de precieze gevolgen zijn van de wijziging van de Marokkaanse nationaliteitswetgeving voor de verkrijging van de Marokkaanse nationaliteit van hen die geboren zijn voor 1 mei 2007.
De Wet van 6 september 1958 betreffende de Marokkaanse nationaliteit is gewijzigd op 5 april 2007 en per 1 mei 2007 in werking getreden (hierna Marokkaanse nationaliteitswet).
Deze wetswijziging brengt met zich mee dat niet alleen het kind van een Marokkaanse vader, maar ook het kind van een Marokkaanse moeder vanaf zijn geboorte Marokkaan is (artikel 6 Marokkaanse nationaliteitswet). De vrouw is hiermee op dit punt op gelijke voet komen te staan als de man. U bent hierover in de brief van 2 april jl. (TK 2008–2009, 27 859, nr. 18) geïnformeerd. In de brief werd op basis van de toen beschikbare informatie verondersteld dat een kind, geboren vóór 1 april 2007 uit een vrouw met de Marokkaanse nationaliteit, de Marokkaanse nationaliteit alleen met terugwerkende kracht verkrijgt, als het kind is ingeschreven in de burgerlijke stand van Marokko.
Nadere bestudering van de wetgeving leert dat de terugwerkende kracht op alle personen van toepassing is, dus voor een ieder die geboren is vóór de datum van inwerkingtreding van de wet. De Marokkaanse nationaliteit wordt van rechtswege toegekend. Inschrijving van het kind bij de burgerlijke stand van Marokko is daarvoor dus geen vereiste.
Artikel 19 Marokkaanse nationaliteitswet
Toegezegd is onderzoek te doen naar hoe vaak burgers een aanvraag doen op basis van artikel 19 van de Marokkaanse nationaliteitswetgeving, die de mogelijkheid biedt onder bepaalde omstandigheden afstand te doen van de Marokkaanse nationaliteit.
Het Marokkaanse nationaliteitsrecht kent juridisch de mogelijkheid van verlies van de Marokkaanse nationaliteit na een verzoek om afstand te mogen doen (art. 19); dat verzoek heeft pas gevolg indien hij bij koninklijk besluit gemachtigd wordt afstand te doen. Een machtiging tot het doen van afstand wordt echter in de praktijk slechts in zeer uitzonderlijke gevallen gegeven (het betreft vrijwel alleen vrouwen die met een moslim uit een ander islamitisch land getrouwd zijn, in dat land wonen en aldaar vanwege hun Marokkaanse nationaliteit moeilijkheden ondervinden)4.
...
quote:Registratie etniciteit Frankrijk
Uw kamer heeft gevraagd te onderzoeken hoe Frankrijk om gaat met internationale verdragen en met de daarbij behorende familie- en rechtskwesties, gelet op het feit dat zij geen etniciteit registreren. Hierop kunnen ik u het volgende mededelen.
Frankrijk kent geen systeem van bevolkingsadministratie zoals in Nederland, wel een burgerlijke stand waarin de geboorteaktes zijn geregistreerd. In Frankrijk wordt etniciteit niet geregistreerd. Ieder jaar wordt een bevolkingscensus gehouden door
4 Zie ook: Verkenning meervoudige nationaliteit, Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken, 2008.
het Institut national de la statistique et des études économiques waaraan burgers verplicht deel moeten nemen. In deze census wordt echter niet naar etniciteit gevraagd. Soms vinden er enquêtes plaats waarbij wel naar etniciteit wordt gevraagd. Deelname hieraan is vrijwillig. President Sarkozy heeft eind 2008 uitgesproken dat Frankrijk niet van plan is om beleid te maken op basis van etnische criteria. Wel is de Franse overheid van plan om geanonimiseerde etnische informatie te gaan gebruiken in de strijd tegen discriminatie.
Voor deze brief is de registratie van nationaliteit echter meer van belang. In Frankrijk worden personen die naast de Franse nationaliteit een andere nationaliteit bezitten rechtens beschouwd als uitsluitend Frans. Hoewel de Franse wet het hebben van meerdere nationaliteiten toestaat, is er geen systematische administratie van vreemde nationaliteiten. Geen enkele individuele informatie van personen wordt overigens gedeeld met bedrijven, overheidsinstanties, etc.
Als een persoon met meerdere nationaliteiten, waaronder de Franse, zich in Frankrijk bevindt, heeft deze persoon dezelfde rechten als iemand met uitsluitend de Franse nationaliteit. Als deze persoon zich in het land van zijn/haar andere nationaliteit bevindt, is het bezitten van de Franse nationaliteit geen grond om in te gaan tegen lokale verplichtingen. Frankrijk kan in dat geval bijvoorbeeld geen diplomatieke bescherming bieden. Omgekeerd kan dit land bij deze persoon ook geen diplomatieke bescherming uitoefenen wanneer hij/zij zich in Frankrijk bevindt.
Marokkaanse namenlijst
Voorts is tijdens het debat toegezegd een brief aan de gemeenten te sturen waarin wordt benadrukt dat zij de Marokkaanse namenlijsten niet mogen toepassen. Op 11 juni 2009 is deze verstuurd. Het afschrift is bijgevoegd.
quote:Burgemeester weigert schaats-Kazach uit te zetten
Door Robbert Willemsen
Gieten - Burgemeester Eric van Oosterhout van de gemeente Aa en Hunze weigert mee te werken aan het streven van de Immigratie –en Naturalisatie Dienst (IND) om schaatser Frank Vreugdenhil uit Eldersloo te bestempelen als ongewenste vreemdeling en het land uit te zetten.
Vreugdenhil is onlangs officieel inwoner van Kazachstan geworden om zich zo te kunnen plaatsen voor de Olympische Spelen in Vancouver, volgend jaar februari. De IND heeft nu een onderzoek ingesteld, waarbij de gemeente Aa en Hunze wordt gesommeerd Vreugdenhil op te sporen, te horen als acute illegaal en zijn Nederlandse paspoort in bewaring te nemen.
Van Oosterhout: "Het zal juridisch wel kloppen, maar dit dient geen enkel maatschappelijk doel. Ik werk hier niet aan mee, of ik moet ertoe gedwongen worden. Bart Veldkamp kon probleemloos schaats-Belg worden, maar nu het om Kazachstan gaat doet de IND moeilijk. Het is beslist geen ontwikkelingsland, misschien hebben de IND-ambtenaren wat te serieus naar de film van Borat zitten kijken."
De burgervader heeft geen enkele twijfel aan de bedoeling van Vreugdenhil: "Kazachstan is op sportgebied juist heel serieus, het zal voor Frank nog moeilijk genoeg worden zich te kwalificeren. Laat zo’n Nederlandse jongen dat nou in alle rust proberen, daar moet de
IND niet moeilijk over doen. Want op deze manier mag hij niet eens meer zijn ouders in Eldersloo bezoeken of Nederland binnenkomen om te trainen.
En we doen toch ook niet moeilijk als er buitenlanders worden opgehaald om Nederlandse medailles te winnen bij tafeltennis en badminton? Dan staan we wel met z’n allen te juichen." Van Oosterhout zal Vreugdenhil in januari ontbieden op het gemeentehuis. "Maar dan om hem te huldigen als een groot sportman van de gemeente Aa en Hunze."
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |