Als ik het wist zou ik die vraag misschien ook nog beantwoord hebben. Misschien een leuke klus voor jou om uit te zoeken. Als ik moest gokken zou ik zeggen dat Nederland die informatie doorspeelt.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:14 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Hoe komt Marokko er achter dat ze Marokkaans is dan, hacken ze onze persoonsbestanden of is Nederland zo kwallerig om dat allemaal door te spelen naar Marokko?
Of is het eigenlijk zo dat stiekem elke Marokkaan dat tweede paspoort wel graag wil, en zich dus melden bij de ambassade. Beantwoord dat eens.
http://www.elsevier.nl/we(...)-toch-afschaffen.htmquote:Op vrijdag 27 november 2009 15:06 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Goed punt, ik vraag me inderdaad af hoe dit in z'n werk gaat.
Dit is 100% zeker dikke bullshit. Of het is standaardprocedure andere landen op de hoogte te stellen van zulke geboorten, of niet. Er bestaat niet zoiets als een overijverige ambtenaar die op eigen houtje contacten legt met buitenlandse ambassadesquote:Op vrijdag 27 november 2009 15:20 schreef Gia het volgende:
Echter gebeurt het maar al te vaak dat een overijverige ambtenaar dit, zonder dat de ouders het weten, melden aan de Marokkaanse autoriteit. Die kinderen krijgen dan, zonder dat de ouders het weten, de Marokkaanse nationaliteit.
Het zou zo moeten zijn dat de ouders bij geboorte zelf die keuze maken. Als een kind dan op zijn 18de toch liever de nationaliteit van zijn moeder wil hebben, dan doet hij maar afstand van de Nederlandse. Dat moesten die schaatsers ook. Geen discriminatie dus.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:20 schreef Sjaakz het volgende:
Overigens zou ik zeker ook de Marokkaanse nationaliteit hebben gehad als ik er wel (enige) moeite voor had moeten doen. Net zoals ik best bereid ben een middagje bij een willekeurige andere ambassade in de rij te gaan staan voor die nationaliteit. Hoe meer hoe beter wat mij betreft.
Dus eigenlijk gebruiken ze de Marokkaanse wet om zelf een paspoort te krijgen van Marokko, en gaan dan op latere leeftijd klagen dat ze er niks aan kunnen doen dat ze er twee hebben, en dus geen dubbele loyaliteit of plannen hebben naar Marokko te gaan of daar actieve geld activiteiten hebben.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:15 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Als ik het wist zou ik die vraag misschien ook nog beantwoord hebben. Misschien een leuke klus voor jou om uit te zoeken. Als ik moest gokken zou ik zeggen dat Nederland die informatie doorspeelt.
http://weblogs.nrc.nl/rec(...)n-tegen-wil-en-dank/quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:22 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Dit is 100% zeker dikke bullshit. Of het is standaardprocedure andere landen op de hoogte te stellen van zulke geboorten, of niet. Er bestaat niet zoiets als een overijverige ambtenaar die op eigen houtje contacten legt met buitenlandse ambassades
Maar als Sjakie zegt dat dat niet voorkomt, dan komt dat natuurlijk niet voor.quote:En voortaan, vanaf 12 mei 2007, kan dus ook het kind van een Marokkaanse moeder de Marokkaanse nationaliteit krijgen. Dat recht was tot dan toe alleen de vader gegund. De rechten van man en vrouw zijn hier dus gelijk gesteld. Daarmee zijn heel wat ‘latente Marokkanen’ in beginsel alsnog aan een tweede nationaliteit geholpen. Of ermee opgezadeld. Het is maar hoe je het bekijkt. Namelijk al die kinderen van Marokkaanse moeders en buitenlandse vaders. Daarbij geldt terugwerkende kracht. Dus ook kinderen die voor 1 mei 2007 uit een Marokkaanse moeder en een buitenlandse vader zijn geboren, zijn in principe Marokkaans. Mits ze tenminste zijn ingeschreven bij de burgerlijke stand van Marokko. Meestal gebeurt dat op verzoek van de ouders, die dus graag wilden dat hun half Marokkaanse kind ook twee nationaliteiten krijgt. Er zijn bij diverse Kamerleden echter ook gevallen bekend van ‘overijverige’ gemeenteambtenaren die op eigen initiatief een Nederlands-Marokkaans kind aan de Marokkaanse overheid melden. Dat kind en die ouders krijgen de tweede nationaliteit er dus ongewild bij. En dat hoeven ze niet leuk te vinden, want de Marokkaanse nationaliteit kan namelijk niet worden verworpen. Wie het is, blijft het. Over die individuen heeft De Krom het.
Ja, dat kan dus helemaal niet. Hoe denk je dat zoiets in zijn werk gaat? Dat iemand even belt met de ambassade en zegt, ja hoi met ambtenaar X... Er is hier een Marokkaan geboren? Zo werkt het dus niet. Daar komt wel wat meer bij kijken hoor. Zoiets is procedure binnen de gemeente of niet, maar wordt niet zomaar door een willekeurige ambtenaar verzonnen. Dat zou lachen zijn.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:26 schreef Gia het volgende:
[..]
http://weblogs.nrc.nl/rec(...)n-tegen-wil-en-dank/
[..]
Maar als Sjakie zegt dat dat niet voorkomt, dan komt dat natuurlijk niet voor.
Je bent toch Marokkaan, heb je nooit gevraagd hoe je aan dat paspoort kwam, of heb je er geen?quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:27 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Dus eigenlijk weet ik het niet. Zoals ik al zei.
Een paspoort moet je gewoon aanvragen (duh), maar een paspoort en een nationaliteit zijn niet hetzelfde hè? Als ik mijn Nederlandse paspoort laat verlopen ben ik niet ineens Nederlander af ofzo.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:31 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Je bent toch Marokkaan, heb je nooit gevraagd hoe je aan dat paspoort kwam, of heb je er geen?
Ja oké, je snapt wat ik bedoel in ieder geval mag ik hopen. Heb je nooit gevraagd hoe je aan je Marokkaanse nationaliteit komt behalve "het is een wet"?quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:32 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Een paspoort moet je gewoon aanvragen (duh), maar een paspoort en een nationaliteit zijn niet hetzelfde hè? Als ik mijn Nederlandse paspoort laat verlopen ben ik niet ineens Nederlander af ofzo.
Nee, waarom? Wat kan mij dat schelen? Heb jij je ooit verdiept in wat er precies bij de gemeente gebeurt waardoor jij je Nederlandse nationaliteit krijgt? Ik weet dat je als kind van een Marokkaanse ouder volgens de Marokkaanse wet door geboorte de Marokkaanse nationaliteit verkrijgt. Ik weet ook dat Nederland bij het opnemen van kinderen in de GBA rekening houdt met buitenlands afstamming-, nationaliteiten- en namenrecht.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:33 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja oké, je snapt wat ik bedoel in ieder geval mag ik hopen. Heb je nooit gevraagd hoe je aan je Marokkaanse nationaliteit komt behalve "het is een wet"?
Ja, ik heb me er wel in verdiept, en ik vind het eerlijk gezegd vreemd dat je daar zelf nooit navraag naar gedaan hebt. Nooit enige gedachte van "waarom ben ik nou eigenlijk óók Marokkaans?", dat verbaasd me wel ja.quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:36 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Nee, waarom? Wat kan mij dat schelen? Heb jij je ooit verdiept in wat er precies bij de gemeente gebeurt waardoor jij je Nederlandse nationaliteit krijgt? Ik weet dat je als kind van een Marokkaanse ouder volgens de Marokkaanse wet door geboorte de Marokkaanse nationaliteit verkrijgt. Ik weet ook dat Nederland bij het opnemen van kinderen in de GBA rekening houdt met buitenlands afstamming-, nationaliteiten- en namenrecht.
Hoe de punten en komma's verder binnen de procedure worden gezet interesseert me eerlijk gezegd erg weinig.
Waarom ik (ook) Marokkaans ben staat toch duidelijk in mijn post of lees je er bewust overheen om mij deze vraag te kunnen stellen?quote:Op vrijdag 27 november 2009 15:53 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja, ik heb me er wel in verdiept, en ik vind het eerlijk gezegd vreemd dat je daar zelf nooit navraag naar gedaan hebt. Nooit enige gedachte van "waarom ben ik nou eigenlijk óók Marokkaans?", dat verbaasd me wel ja.
*zucht*quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:07 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Waarom ik (ook) Marokkaans ben staat toch duidelijk in mijn post of lees je er bewust overheen om mij deze vraag te kunnen stellen?
Ik heb inderdaad al drie keer aangegeven dat ik niet weet of dat automatisch via de gemeente gaat of niet. Je bent dus gewoon aan het drammen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 18:09 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Enfin, je begrijpt me niet of je weet het niet, dus laat maar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |