bron: Volkskrantquote:Rekening energie gaat fors omhoog
Van onze verslaggever Michael Persson op 26 november '09, 06:07, bijgewerkt 26 november '09, 06:26
Verwarming (Colourbox)
AMSTERDAM - De energierekening gaat vanaf 2012 flink omhoog om grote investeringen in duurzame energie te financieren. Tot 2020 betalen energieverbruikers naar schatting 20 miljard euro extra, boven op de kosten van hun eigen verbruik.
Op die manier hoopt het kabinet zijn klimaatdoelstelling voor 2020 te halen zonder dat dat op de begroting drukt. In dat jaar moet eenvijfde van de opgewekte energie duurzaam zijn.
Dat blijkt uit het concept van een brief van minister Van der Hoeven van Economische Zaken (EZ), die een dezer dagen naar de Tweede Kamer wordt gestuurd. Het wetsvoorstel vloeit voort uit het crisisakkoord van dit voorjaar. Daarin werd opgenomen dat investeringen in duurzame energie voortaan ‘ruimer en robuuster worden gefinancierd uit een opslag op het elektriciteitstarief’. Daar werden toen nog geen bedragen bij genoemd.
Hoe de extra kosten precies worden verdeeld over bedrijven en consumenten, is nog niet bekend. Voor een gemiddeld huishouden zal de stijging oplopen tot een paar honderd euro per jaar.
Nu steekt de overheid via de subsidie duurzame energie (SDE) per jaar zo’n 900 miljoen euro in windmolens, zonnepanelen, waterkracht en biomassa. Dat bedrag is echter onvoldoende om de doelstellingen over elf jaar te halen.
Zo stelt EZ uit die pot in totaal 4,5 miljard euro beschikbaar voor nieuwe windturbines op zee, maakte het ministerie woensdag bekend. Daarmee zou 700 tot 1.000 megawatt aan vermogen kunnen worden neergezet. Dat is veel minder dan de 6.000 megawatt aan windmolens die het kabinet in 2020 op zee wil zien staan.
Het benodigde geld wordt dus straks rechtstreeks gehaald bij de elektriciteits- en gasverbruikers. De nieuwe regeling lijkt op de in energiekringen beroemde Duitse Einspeisegesetz, een ongelimiteerde ‘voeding’ die de aanleg van windturbines en zonnecentrales de afgelopen jaren sterk heeft aangewakkerd. In de Nederlandse variant zit echter wel een plafond.
Ik had het niet beter kunnen zeggen.quote:Op donderdag 26 november 2009 08:07 schreef Snapcount2 het volgende:
Nederland als klein landje heeft klimaatdoelstellingen gesteld die gehaald moeten worden en die ons klauwen vol met geld kosten terwijl landen als India en China nog manieren produceren waar ondernemers tijdens de industriele revolutie het schaamrood van op de kaken zouden krijgen.
De heren en dames politici willen weer dat Nederland het braafste jongetje van de klas is en ondertussen roepen dat er helemaal geen gat is tussen de Nederlandse politiek en de Nederlandse bevolking. Ik ben helemaal voor minder milieuvervuiling en een beter milieu, maar het gaat geen enkele zin hebben als landen als China, India, Rusland en de VS zichzelf ook niet dezelfde stricte klimaatdoelstellingen opleggen. Alleen maar weggegooid geld.
Tsja, holle beloftes. Toch vind ik dat de lol er inmiddels flink af is. Er worden in Den Haag tal van ballonnetjes opgelaten op de burger nog harder in de portemonnee te treffen. Zoals TS al zegt: moet zometeen bijkans nog op zoek naar een bijbaan.quote:Op donderdag 26 november 2009 09:35 schreef mstx het volgende:
Gelukkig komt er zoet na het zuur. Toch?![]()
Ohnee, dit is Nederland!
Is dat echt zo? Why am i not surprised?quote:Op donderdag 26 november 2009 10:15 schreef Daffodil31LE het volgende:
Windmolens? Dat zijn toch van die dingen die bij windkrachten lager dan 6 Beaufort juist energie toegevoerd moeten krijgen om de wieken te laten draaien omdat anders de lagers onrond worden?
Nee, okee, dan weet ik dat.
Dat lijkt mij een broodje aap.quote:Op donderdag 26 november 2009 10:15 schreef Daffodil31LE het volgende:
Windmolens? Dat zijn toch van die dingen die bij windkrachten lager dan 6 Beaufort juist energie toegevoerd moeten krijgen om de wieken te laten draaien omdat anders de lagers onrond worden?
Nee, okee, dan weet ik dat.
Dat hoeft niet, daarvoor wordt de kilometer heffing ingevoerd.quote:Op donderdag 26 november 2009 08:21 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
Ik had het niet beter kunnen zeggen.
Die Cramer is helemaal knettergek geworden. We dragen hier in kabouterland helemaal niks bij als wij ons best doen terwijl overal op de aardkloot men als een gekke aan het vervuilen zijn. Bovendien is het economisch ontzettend dom, het is als het waarde die miljarden laten verdampen en in andere zakken laten verdwijnen.
En als iedereen verplicht aan de zuinige LED-lampen is en een 1-op-20 auto rijdt, hebben ze weer een probleem, want dan blijven de accijnzen en belastingen achter. Dan kunnen ze achter iedere boom wel een Melketier zetten met een mobile flitsapparaat om het met bekeuringen te compenseren.
Denken ze gvd in Den Haag dat iedere belastingbetaler boven de Balkenende-norm verdient?
quote:Op donderdag 26 november 2009 10:22 schreef Boca_Raton het volgende:
Alle basiskosten (gas, elektra, zorgverzekering, gemeentelijke heffingen) gaan gigantisch omhoog. Ik bedoel, wat hou je nog over straks. Ik word hier niet blij van, je kunt je er niet aan onttrekken. Je móet dit allemaal betalen.
En wanneer krijgen we de rekening gepresenteerd voor het redden van die beroepskleptomanen oftewel de banken? Dat komt ook nog!
Je zet het stroomtarief vast, niet het belastingtarief, dat staat er los van...quote:Op donderdag 26 november 2009 10:30 schreef Gia het volgende:
En nu hebben mensen hun energienota vastgezet voor 3 jaar. Dat loopt net op tijd af voor een fikse verhoging.
De afrekening komt nog wel. Hoewel ik bang ben dat alle schaapjes zometeen weer braaf op de niks zeggende middenpartij D66 stemmen met als resultaat dat er nog niks veranderdquote:Op donderdag 26 november 2009 12:21 schreef Snapcount2 het volgende:
Je kan in Nederland maar beter een baan hebben met minimumloon of geen baan, en een huurhuis. Dan komt de overheid je wel tegemoet. De rest zal bloeden voor de mileuexperimenten en de sociale opknapbeurten van dit kabinet.
Maar NEE, er is geen kloof tussen de politiek en de burgers....hoe durven die burgers dat te denken?
Ik hoop dat er een afrekening komt, anders wordt emigratie een hele aantrekkelijke optie.quote:Op donderdag 26 november 2009 12:27 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
De afrekening komt nog wel. Hoewel ik bang ben dat alle schaapjes zometeen weer braaf op de niks zeggende middenpartij D66 stemmen met als resultaat dat er nog niks veranderd
Wat dacht je van............ NIET.quote:Op donderdag 26 november 2009 12:46 schreef Fastmatti het volgende:
Het begint echter absurde vormen aan te nemen. Ik vraag mij serieus af hoe een modaal gezin moet rondkomen vanaf 2012.
dat komt omdat Den Haag toen op een gegeven moment geld te kort kwam om wat voor een reden dan ook. de lasten verhogen was geen optie omdat veel gezinnen het hoofd dan niet boven water konden houden! vervolgens gingen ze stimuleren dat de (huis)vrouw ook aan het werk ging, hierdoor kwam er meer (loon)belasting binnen en de gezinnen hadden meer te besteden, dus nu konden ook de lasten omhoog! dit is inmiddels zo drastisch gestegen dat je wel MOET werken met z'n tweeen om het hoofd boven water te houden!quote:Op donderdag 26 november 2009 11:51 schreef Revolution-NL het volgende:
WAAR BLIJFT AL DAT GELD!? HOE KAN HET DAT MEN VROEGER MET 1X MODAAL NOG WEL LEUKE DINGEN KON DOEN, EEN GEZIN KON ONDERHOUDEN EN DE HYPOTHEEK KON BLIJVEN. HOE KAN DAT!?>
En jij dan, heb jij nog het schaamrood op de kaken? Jij profiteert immers van de daarmee gecreeerde welvaart. Wees blij dat India en China niet zeggen dat wij wel genoeg natuurlijke hulpbronnen hebben opgemaakt en de lucht voldoende hebben vervuild, en het nu helemaal hun beurt is.quote:Op donderdag 26 november 2009 08:07 schreef Snapcount2 het volgende:
Nederland als klein landje heeft klimaatdoelstellingen gesteld die gehaald moeten worden en die ons klauwen vol met geld kosten terwijl landen als India en China nog manieren produceren waar ondernemers tijdens de industriele revolutie het schaamrood van op de kaken zouden krijgen.
China loopt qua duurzame energie al ver voor op Nederland.quote:De heren en dames politici willen weer dat Nederland het braafste jongetje van de klas is en ondertussen roepen dat er helemaal geen gat is tussen de Nederlandse politiek en de Nederlandse bevolking. Ik ben helemaal voor minder milieuvervuiling en een beter milieu, maar het gaat geen enkele zin hebben als landen als China, India, Rusland en de VS zichzelf ook niet dezelfde stricte klimaatdoelstellingen opleggen. Alleen maar weggegooid geld.
Omdat het om het geld gaat, niet om het milieu. Dit geld is nodig om alle werkweigeraars een comfortabel leven te geven.quote:Op donderdag 26 november 2009 14:13 schreef fruityloop het volgende:
Waarom bouwen we niet een paar 4e generatie nucleaire reactors? Veel minder afval als de oude types, en allround veel veiliger..
Mwah, kolen zullen de komende 200 jaar niet echt duurder worden...quote:Op donderdag 26 november 2009 14:03 schreef Gnarp het volgende:
Het gaat niet alleen om het klimaat. Als we niet omschakelen naar hernieuwbare energiebronnen wordt het nog veel vervelender omdat de fossiele brandstoffen steeds duurder zullen worden.
We hebben de energie helemaal niet nodig met al die kolencentrale's die de overheid bouwt, maar de opbrengsten van het exporteren en de 4,7 miljard per jaar aan mileubelastingen zijn blijkbaar niet genoeg. Blijkbaar is er ergens een overhead van richting de 80-90%.quote:Op donderdag 26 november 2009 14:13 schreef fruityloop het volgende:
Waarom bouwen we niet een paar 4e generatie nucleaire reactors? Veel minder afval als de oude types, en allround veel veiliger..
Dan ga je wel uit van een heel optimistisch scenario. Maar ik vind kolencentrales op zich geen slechte optie.quote:Op donderdag 26 november 2009 14:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Mwah, kolen zullen de komende 200 jaar niet echt duurder worden...
The pieces come together.. de cirkel is rond. De burger is de melkkoe.quote:Op donderdag 26 november 2009 11:00 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Dat hoeft niet, daarvoor wordt de kilometer heffing ingevoerd.
Dan wordt de electrische auto die gedeeltelijk via zonnepanelen wordt opgeladen ook belast.
moderne slavernij.. Wij moeten nu boeten, Afrika en China etc zijn nu aan de beurt om in welvaart te leven dus wij gaan nu terug naar de Steentijdquote:Op donderdag 26 november 2009 18:08 schreef Boca_Raton het volgende:
Het benauwende vind ik is dat je geen keuzes kunt maken. Ja oké, geen auto (meer), dat kan nog. Maar de rest van de vaste lasten daar kun je niet onderuit.
Een recessie opvangen, dat snap ik nog. Maar vaste lasten verhogen omdat er geinvesteerd moet worden in nieuwe technologie, dat is iets wat de overheid standaard moet doen. Dat kun je niet ineens bij de burger gaan weggraaien. Dat is nou de grap aan lange-termijn-politiek. Vooruitdenken.
Snapt iemand het nog?
Nope, geen schaamrood op de kaken bij mij. En waarom ook? Zij maken de spullen die ze persé aan ons willen verkopen. Het is hun beslissing om op die manier te produceren, daar profiteer ik van mee.quote:Op donderdag 26 november 2009 14:14 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En jij dan, heb jij nog het schaamrood op de kaken? Jij profiteert immers van de daarmee gecreeerde welvaart.
Sorry, geen schuldgevoel hiero. Ik voel me niet verantwoordelijk voor wat mijn voorouders eventueel hebben gedaan en ik ben ook niet bereid om te boeten of me schuldig te voelen voor datgene wat anderen gedaan hebben. Het zou ook erg dom zijn aangezien India en China dan twee hele grote afzetmarkten kwijt zijn en ze hun economie op hun buik kunnen schuiven. En dan kunnen ze geen leuke projecten meer betalen als atoomwapens en vliegdekschepen.quote:Wees blij dat India en China niet zeggen dat wij wel genoeg natuurlijke hulpbronnen hebben opgemaakt en de lucht voldoende hebben vervuild, en het nu helemaal hun beurt is.
[..]
Ze hebben ook niet veel keus, als ze een beetje de groei in de economie willen houden moeten ze goed nadenken over waar ze de energie vandaan halen. Ze doen dat echt niet vanuit de goedheid van hun hart of omdat ze zich zoveel zorgen om het milieu hoor, dat zijn puur economische overwegingen. Er zijn overigens een flink aantal chinese steden die bedekt worden door een laag met smog hoor.quote:China loopt qua duurzame energie al ver voor op Nederland.
Idd, en volgens mij kosten ze veel minder dan de conventionele centralesquote:Op donderdag 26 november 2009 14:13 schreef fruityloop het volgende:
vluchten kan altijd nog. eerst maar eens een regering zonder angst en complete afknijperij.quote:Op donderdag 26 november 2009 20:38 schreef bijdehand het volgende:
Ik begin er steeds meer aan te denken om te emigreren als ik m'n master gehaald heb...
Ik vrees dat we behoorlijk collectief in hetzelfde schuitje zitten binnen nu en 15-20 jaar.quote:Op donderdag 26 november 2009 22:18 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Ik maak eerst m'n promotie af, ram ff 45k studieschuld bij balkenende anaal overdwars naar binnen en dan taai ik af naar het buitenland om echt geld te verdienen
Ik geef je groot gelijk. Wij hebben ook serieus overwogen om onze koffers te pakken. Uiteindelijk hebben we er toch voor gekozen om in Nederland te blijven ivm de sociale contacten die we hier hebben.quote:Op donderdag 26 november 2009 22:18 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Ik maak eerst m'n promotie af, ram ff 45k studieschuld bij balkenende anaal overdwars naar binnen en dan taai ik af naar het buitenland om echt geld te verdienen
Natuurlijk! Daarvoor betaal je ook belasting..quote:Op donderdag 26 november 2009 18:08 schreef Boca_Raton het volgende:
Het benauwende vind ik is dat je geen keuzes kunt maken. Ja oké, geen auto (meer), dat kan nog. Maar de rest van de vaste lasten daar kun je niet onderuit.
Een recessie opvangen, dat snap ik nog. Maar vaste lasten verhogen omdat er geinvesteerd moet worden in nieuwe technologie, dat is iets wat de overheid standaard moet doen. Dat kun je niet ineens bij de burger gaan weggraaien. Dat is nou de grap aan lange-termijn-politiek. Vooruitdenken.
Snapt iemand het nog?
Nou, ik betaal hopelijk (!) belasting zodat de overheid op lange termijn investeringen kan plannen. Daar worden die mensen voor betaald, om vooruit te kunnen kijken. Om hap-snap in 2012 honderden euro's op de energie-nota te gooien omdat er dan ineens enorme investeringen moeten plaatsvinden, dat is niet het beleid waar ik belasting voor wil betalen. Je kunt de broekriem één gaatje tegelijk aanhalen voor de burger vind ik.quote:Op vrijdag 27 november 2009 10:31 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Natuurlijk! Daarvoor betaal je ook belasting..
Helaas werkt het zo nietquote:Op vrijdag 27 november 2009 11:28 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik betaal hopelijk (!) belasting zodat de overheid op lange termijn investeringen kan plannen. Daar worden die mensen voor betaald, om vooruit te kunnen kijken. Om hap-snap in 2012 honderden euro's op de energie-nota te gooien omdat er dan ineens enorme investeringen moeten plaatsvinden, dat is niet het beleid waar ik belasting voor wil betalen. Je kunt de broekriem één gaatje tegelijk aanhalen voor de burger vind ik.
Inderdaad: veels te laat dus. Dus dan blijft de conclusie: veels te lang mee gewacht en straks, tijdens of na de recessie, komen er extra financiële klappen. In één keer moeten er investeringen gedaan worden. Dus: er hebben mensen zitten slapen in Den Haag, al die jaren.quote:Op vrijdag 27 november 2009 12:34 schreef Gnarp het volgende:
[..]
Helaas werkt het zo niet![]()
Men had hier al in de jaren 70 op grote schaal mee aan de gang moeten gaan. Want nu gaan we ons hoe dan ook scheel betalen aan energie. Zelfs wanneer we goedkope kolencentrales bouwen, want lang niet alles werkt op elektriciteit. Het gaat bv nog vele jaren duren voordat elektrische auto's op echt grote schaal geproduceerd kunnen worden. Dit terwijl olie wel steeds duurder wordt.
Zonnepanelen zijn voor particulieren nog niet zo'n hele goede oplossing omdat het terugverkopen van energie aan het net wordt uitbetaald uit een beperkt subsidiepotje. Al is het wel lang bewezen dat zelfopgewekte zonne-energie goedkoper is dan wat er uit het stopcontact komtquote:Op vrijdag 27 november 2009 12:53 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Inderdaad: veels te laat dus. Dus dan blijft de conclusie: veels te lang mee gewacht en straks, tijdens of na de recessie, komen er extra financiële klappen. In één keer moeten er investeringen gedaan worden. Dus: er hebben mensen zitten slapen in Den Haag, al die jaren.
Hoe is het trouwens mogelijk dat er nog zó weinig met zonne-energie wordt gedaan? Welke Haagse vlaflip houdt dat toch tegen? Of mag dat niet, omdat we vooral de dure olie moeten blijven afnemen?
Als ik zonne-panelen op mijn huis installeer, kan ik in mijn eigen elektriciteits-voorziening voorzien (althans, zo begrijp ik dat). Dat moet inmiddels gewoon standaard op élk nieuwbouwhuis zitten, zien ze er gelijk wat appetijtelijker uit. Maar ze zijn nog met een lantaarntje te zoeken. Hoe kan dat? Zoiets kan toch gelijk in het bouwpakketje mee? Daar hoef je geen Einstein voor te zijn om dat te snappen!
Het antwoord is werkeloos worden. Dan krijg je kwijtschelding voor van alles en nogwat.quote:Op donderdag 26 november 2009 10:22 schreef Boca_Raton het volgende:
Alle basiskosten (gas, elektra, zorgverzekering, gemeentelijke heffingen) gaan gigantisch omhoog. Ik bedoel, wat hou je nog over straks. Ik word hier niet blij van, je kunt je er niet aan onttrekken. Je móet dit allemaal betalen.
En wanneer krijgen we de rekening gepresenteerd voor het redden van die beroepskleptomanen oftewel de banken? Dat komt ook nog!
Zonnecellen zijn eigenlijk pas de laatste paar jaren echt rendabel geworden. Bovendien is er een behoorlijke investering voor nodig die je meestal pas na jaren terugverdient. Dat een hoop mensen niet kiezen voor zonnepanelen op hun nieuwbouwhuis is denk ik meer uit onwetendheid dan uit onwilligheid. Veel mensen hebben het gevoel dat elektriciteit gewoon gratis uit het stopcontact komt. Als je daar een grote investering zoals een serie zonnepanelen tegenover zet snap ik wel waarom het niet zo populair is.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:11 schreef Boca_Raton het volgende:
Zwabber, als al die nieuwbouw-locaties de laatste 15, 20 jaar állemaal voorzien waren van zonne-panelen dan had het voor een hoop mensen al veel gescheeld in kosten. Hoeveel woningen zullen dat zijn? 200.000? Ik heb geen idee.
Is nooit gebeurd.
Dat daar nou niemand opgekomen is...
Het zijn allemaal bouwpakketten (je fietst er 's morgens langs wanneer ze de betonvloer storten en 's avonds fiets je terug en dan zit het dak er op). Niks bijzonders aan.
??
Nou, werken is straks idd niet meer te betalenquote:Op vrijdag 27 november 2009 13:17 schreef McKillem het volgende:
[..]
Het antwoord is werkeloos worden. Dan krijg je kwijtschelding voor van alles en nogwat.
quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, werken is straks idd niet meer te betalen
Nee Zwabber, wat ik bedoelde is dat de overheid die er standaard op had moeten laten zetten/bouwen. Gewoon verplichte kost. Die nieuwbouwhuizen zien er toch voor 90% identiek uit, zo moeilijk kan dat niet zijn.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:19 schreef nattezwabber het volgende:
[..]
Zonnecellen zijn eigenlijk pas de laatste paar jaren echt rendabel geworden. Bovendien is er een behoorlijke investering voor nodig die je meestal pas na jaren terugverdient. Dat een hoop mensen niet kiezen voor zonnepanelen op hun nieuwbouwhuis is denk ik meer uit onwetendheid dan uit onwilligheid. Veel mensen hebben het gevoel dat elektriciteit gewoon gratis uit het stopcontact komt. Als je daar een grote investering zoals een serie zonnepanelen tegenover zet snap ik wel waarom het niet zo populair is.
quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Nou, werken is straks idd niet meer te betalen
Ja maar je praat al over een investering van 10.000/20.000 ¤, en die zie ik de overheid niet betalen :p Al zou ik mijn huis later zeker uitrusten met zonnepanelen (onder andere). Bovendien bestaat de regering uit een stel incapabelen die niet inzien hoe makkelijk het is om duurzame energie te realiseren. De meeste goede ideeën worden gewoon opzij geschoven.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:26 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nee Zwabber, wat ik bedoelde is dat de overheid die er standaard op had moeten laten zetten/bouwen. Gewoon verplichte kost. Die nieuwbouwhuizen zien er toch voor 90% identiek uit, zo moeilijk kan dat niet zijn.
Ja, oké, hoge kosten inderdaad als is dit volgens mij per woning gerekend, niet bij grote afnames. Maar goed, als iemand in Den Haag op tijd de wekker had gezet hadden nu, zeg, 200.000 woningen in Nederland standaard zonne-panelen gehad. Zoniet, méér woningen.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:30 schreef nattezwabber het volgende:
[..]
Ja maar je praat al over een investering van 10.000/20.000 ¤, en die zie ik de overheid niet betalen :p
Ik begin zelfs te denken dat het een slap excuus is om het plebs weer eens uit te buiten. Waarom moeten we ineens allemaal windturbines op de noordzee hebben?quote:Op vrijdag 27 november 2009 11:28 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Nou, ik betaal hopelijk (!) belasting zodat de overheid op lange termijn investeringen kan plannen. Daar worden die mensen voor betaald, om vooruit te kunnen kijken. Om hap-snap in 2012 honderden euro's op de energie-nota te gooien omdat er dan ineens enorme investeringen moeten plaatsvinden, dat is niet het beleid waar ik belasting voor wil betalen. Je kunt de broekriem één gaatje tegelijk aanhalen voor de burger vind ik.
Je moet denken in de richting van 60 a 80 duizend woningen per jaar. Veel meer dan 200.000 dus. Dan heb je het al snel over tientallen miljarden. Maarja, we hebben ook 7 miljard uitgegeven aan een HSL. Als de wil er was geweest had het best gekund.quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:38 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja, oké, hoge kosten inderdaad als is dit volgens mij per woning gerekend, niet bij grote afnames. Maar goed, als iemand in Den Haag op tijd de wekker had gezet hadden nu, zeg, 200.000 woningen in Nederland standaard zonne-panelen gehad. Zoniet, méér woningen.
Maar die zitten er nu niet op. Iedereen mag zelf het wiel gaan uitvinden dus als ie deze vorm van energie wil.
Gemiste kans toch?
Op het land is het vaak wel rendabel maar de grote parken in de zee zijn dat niet. Maar niemand wilt een windmolen voor zijn deur hebben..quote:Op vrijdag 27 november 2009 13:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ik begin zelfs te denken dat het een slap excuus is om het plebs weer eens uit te buiten. Waarom moeten we ineens allemaal windturbines op de noordzee hebben?
Ik heb ooit eens gelezen dat er helemaal geen toekomst zit in windenergie, omdat de wind veranderlijk is en electriciteit nauwelijks is op te slaan.
Maar stel het is wel rendabel, waarom moeten wij daar überhaupt voor betalen? Die dingen produceren toch energie? Dat verkoop je toch? Dat verdient zich toch terug?
Krijgen wij, als investeerders, dan ook de winst uitgekeerd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |