Ik vind haar er niet heel herkenbaar op staan met die hoek en lichtval. Maar ja, als je en plein public een ander dan je eigen partner aflebbert neem je natuurlijk sowieso een risico.quote:Op zaterdag 14 november 2009 10:23 schreef Danny het volgende:
groter @ flickr
(weet niet of die laatste wel helemaal onder 'fair' valt. hangt er een beetje vanaf wie die mensen zijn en wie hun partner zijn als ze niet elkaars partner zijn denk ik)
Inderdaad... Ik vind hem dus ook onder 'fair' vallen in ieder geval.quote:Op zaterdag 14 november 2009 14:21 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ik vind haar er niet heel herkenbaar op staan met die hoek en lichtval. Maar ja, als je en plein publique een ander dan je eigen partner aflebbert neem je natuurlijk sowieso een risico.
Eens, zonde want ik vind het onderwerp en compositie wel heel tof!quote:Op zaterdag 5 december 2009 22:19 schreef kvdv het volgende:
Wel goed gevonden Jehoeroen, maar je bewerking *verkracht* 't beeld nogal... vanwaar zooo heftig? Al je kleuren clippen nu, je ziet bijna niet meer wat het is.. (de pakjes dan)
Nice, de tweede vooral.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 22:18 schreef Dark_Angelus het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Even met 50mm de stad in geweest
Nope, alleen de 2.8 heeft een bloemvormige zonnekap.quote:-edit- gezien de ranke vorm van de lens zou het ook nog wel eens een f4 kunnen zijn...
Dat zegt helemaal niets over de uiteindelijke foto. Daarnaast is het meest belangrijke (de gezichtsuitdrukking) vanuit deze hoek niet eens te zien.quote:Op zondag 14 maart 2010 10:37 schreef Xilantof het volgende:
Ik denk dat de eerste een minder mooie foto heeft gemaakt dan de twee. Niet zozeer op de techniek van de fotograaf... Maar 't model op foto 1 staat er wat ongemakkelijk bij, kin een beetje naar beneden.
Dat is uiteraard waar. Maar als je zo "de gang van zaken" ziet, is dat mijn "conclusie"quote:Op zondag 14 maart 2010 18:39 schreef kvdv het volgende:
[..]
Dat zegt helemaal niets over de uiteindelijke foto. Daarnaast is het meest belangrijke (de gezichtsuitdrukking) vanuit deze hoek niet eens te zien.
Hehe, daar heb ik ook nog ergens een snepje vanquote:
Of ze schieten met een fullframe camera, en dan is 70-200 ineens een heeel fijn bereik voor dit soort portret dingenquote:Op zondag 14 maart 2010 10:45 schreef ebeaydojraes het volgende:
waarom moet dat nu weer met een 70-200??? raar :S
Laat onscherpte nu net dat truukje zijn dat men vrijwel standaard toepast bij de formele portretten.quote:Op zondag 14 maart 2010 19:25 schreef Erasmo het volgende:
Bovendien dit zijn vrij formele portretten, om dan te gaan spelen met de scherptediepte...
Precies, want met een prime ben je wel hip.quote:Op zondag 14 maart 2010 19:23 schreef ebeaydojraes het volgende:
AL zou het full frame zijn. Neem een Prime. Nu loop je alleen interessant te doen met een grote dure lens.
Wat toevallig!quote:Op vrijdag 12 maart 2010 22:18 schreef Dark_Angelus het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Even met 50mm de stad in geweest
omdat die lens daar niet voor gemaakt wordt. Nu gooi je met een atoombom om een mug te doden ...quote:Op zondag 14 maart 2010 19:41 schreef kvdv het volgende:
[..]
Precies, want met een prime ben je wel hip.
Wat de f**k maakt die lens nu uit?
Ik zie vaker fotografen met een 70-200 2.8 portretten fotograferen op een fullframe camera.quote:Op zondag 14 maart 2010 22:04 schreef ebeaydojraes het volgende:
[..]
omdat die lens daar niet voor gemaakt wordt. Nu gooi je met een atoombom om een mug te doden ...
En een 85mm prime is lekker goedkoop?quote:Op zondag 14 maart 2010 19:23 schreef ebeaydojraes het volgende:
AL zou het full frame zijn. Neem een Prime. Nu loop je alleen interessant te doen met een grote dure lens.
hij kijkt lekker wegquote:Op zondag 14 maart 2010 22:14 schreef didotcicero het volgende:
Vast niet de eerste prijs
[ afbeelding ]
(anders had-ie 'm vast niet zo nonchalant in z'n rugzak gestopt)
Bewegingsonscherpte zou kunnen. Moet wel zeggen dat ik geen van de 50 1.8's die ik in bezit heb gehad ook echt wilde gebruiken op f/1.8, tenzij het écht een noodgeval was. Vanaf f/2.8 komt er pas echt detail in..quote:Op zondag 14 maart 2010 19:52 schreef fFarl het volgende:
[..]
Wat toevallig!![]()
D_A:
[ afbeelding ]
mij:
[ afbeelding ]
Die van D_A lijkt wel een stuk scherper. Terwijl zijn resolutie lager is en de lens dezelfde
D_A Me
f/2.8 f/1.8
1/50s 1/20s
iso800 iso400
6Mpx 8Mpx
Ik vermoed bewegingsonscherpte bij mij?
ja snap wel wat je bedoeld.. maar moeten er dan perse mensen opstaan?quote:Op donderdag 18 maart 2010 13:35 schreef didotcicero het volgende:
Persoonlijk zou ik deze foto's eerlijk gezegd eerder onder architectuurfotografie plaatsen dan onder straatfotografie.
Maar het is ook wel moeilijk te omschrijven wat nou wél en wat niet straatfotografie is.
Voor mij is het iets in de trant van het vastleggen van het allerdaagse leven zoals het zich buiten afspeelt hoewel dat misschien te beperkend is.
Dankdank!!quote:Op vrijdag 19 maart 2010 12:15 schreef didotcicero het volgende:
Op je Flickr heb je veel toffere straatfoto's. Deze bijvoorbeeld, en deze en vooral deze.
Canon Digital IXUS 120 IS is de camera. Dus dat valt alles mee.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 15:40 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
Maken jullie deze straat foto's trouwens met een telelens? Neem aan de de meeste mensen het niet zo fijn vinden dat ze gefotografeerd worden?
Geinig, die heb ik ook :-) allen is mijn laatste hier met de 450d geschoten :-)quote:Op vrijdag 19 maart 2010 15:44 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Canon Digital IXUS 120 IS is de camera. Dus dat valt alles mee.
Ik doelde ook op jouw camera gezien dat bij je Flickr foto's staat.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 15:53 schreef maizmeel het volgende:
[..]
Geinig, die heb ik ook :-) allen is mijn laatste hier met de 450d geschoten :-)
Meestal rond de 40mm, lekker de pancake erop.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 15:40 schreef Kabbie_Kabbie het volgende:
Maken jullie deze straat foto's trouwens met een telelens? Neem aan de de meeste mensen het niet zo fijn vinden dat ze gefotografeerd worden?
Bedankt dat je t allemaal ff uitlegtquote:Op zaterdag 20 maart 2010 16:20 schreef kitgerrits het volgende:
(de bijbehorende onscherpte heet bokeh)
Prachtig allemaal deze theorie en het is ook waar, maar... Het gros van de straatfotografen zweert bij primelenzen van rond de 35mm. Straatfotografen proberen fysiek zo dicht mogelijk bij hun onderwerp te komen. De camera is daarom bij voorkeur compact van formaat en stil. Niet verwonderlijk dat ze vaak kiezen voor meetzoekercamera's als die van Leica (als ze het kunnen betalen).quote:Op zaterdag 20 maart 2010 16:20 schreef kitgerrits het volgende:
Fotografen gebruiken graag een telelens voor portretfoto's voor 2 redenen:
Het onderwerp is niet altijd dichtbij (concerten, kinderen, (huis)dieren)
Maar vooral: op langere afstand lijkt een gezicht 'platter' wat een meer natuurlijke foto geeft.
(in tegenstelling tot het 'fisheye' effect wat een 35mm prime lens weleens heeft)
http://www.shotaddict.com/wordpress/2007/04/25/3365.html
Probably you were told that when shooting a portrait, it is recommended standing as far from the model as possible, so that her/his face didn’t distort. So, the wider the lens you have, the rounder the face of a model will be and the bigger the objects in the foreground will be comparing to those in the background.
http://rising.blackstar.c(...)-telephoto-lens.html
Met een telelens heb je ook een veel 'kortere' scherptediepte, waardoor je de focus kunt leggen op je onderwerp, zonder verstorende dingen in de achtergrond.
(de bijbehorende onscherpte heet bokeh)
Zijn bericht gaat naar mijn idee dan ook meer over portretfotografie dan over straatfotografie... (al snap ik dan niet waarom het in dit topic staat, maar goed)quote:Op zaterdag 20 maart 2010 19:33 schreef didotcicero het volgende:
[..]
Prachtig allemaal deze theorie en het is ook waar, maar... Het gros van de straatfotografen zweert bij primelenzen van rond de 35mm. Straatfotografen proberen fysiek zo dicht mogelijk bij hun onderwerp te komen. De camera is daarom bij voorkeur compact van formaat en stil. Niet verwonderlijk dat ze vaak kiezen voor meetzoekercamera's als die van Leica (als ze het kunnen betalen).
Met een telelens trek je teveel aandacht.
En verder wat Erasmo zegt.
Dit.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 16:37 schreef Erasmo het volgende:
Ik gebruik nooit een tele, mij te afstandelijk. Als je van dichtbij fotografeert worden je foto's veel persoonlijker.
Oei, wat kan er nu een inkoppertje gemaakt worden zeg.quote:Op zaterdag 24 april 2010 16:40 schreef Danny het volgende:
@LasteR:
Jammer dat het gezicht van die man helemaal donker is
quote:Op zaterdag 24 april 2010 17:52 schreef Omniej het volgende:
[..]
Oei, wat kan er nu een inkoppertje gemaakt worden zeg.
quote:Op donderdag 29 april 2010 13:27 schreef Timmos het volgende:
Straatfotografie te Amsterdam?
http://www.nufoto.nl/foto(...)t-koninginnedag.html
Hah, was het je om de popupflits van die kerel te doen?quote:Op maandag 19 april 2010 12:01 schreef Danny het volgende:
Nog een kick
Gisteren in het Dolfinarium
[ link | afbeelding ]
Deze twee spreken mij eigenlijk het meeste aan. Ik deel overigens dezelfde mening als didotcicero betreft selectieve kleuring; vind het te onnatuurlijk overkomen. Op je flickr-account staan overigens een aantal foto's die veel sprekender zijn dan de foto's die je nu gepost hebt (zoals deze, deze en deze). Bij een aantal foto's mis je ook net een gedeelte van de voeten wat ik jammer vind.quote:Op zondag 16 mei 2010 15:05 schreef raycko het volgende:
Hey mensen zal ook is wat straat foto's toevoegen ...
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
1
[ afbeelding ]
jpg]afbeelding[/url] ]
13
[ afbeelding ]
Bedankt voor de tip, heb 'm inmiddels in bezit. Zit weer stamp vol met mooie foto's!quote:Op woensdag 2 juni 2010 19:53 schreef ebeaydojraes het volgende:
de 25ste GUP is trouwens een straat fotografie issue. erg mooi allemaal
http://www.gupmagazine.com/site/gup25
Die eerste.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:38 schreef Dark_Angelus het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Was ik deze twee haast vergeten
mag ik even?:quote:Op dinsdag 22 juni 2010 16:38 schreef Dark_Angelus het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Was ik deze twee haast vergeten
Nee klopt, maarja het is de hoofdweg naar binnenstad van Riga dus dat werkt sowieso nietquote:Op zaterdag 17 juli 2010 22:45 schreef Isdatzo het volgende:
Die 2e vind ik wel lekker. Jammer dat er nieuwe auto's op de brug rijden, als 't oude auto's waren was het plaatje compleet.. mja, dat heb je zelf niet in de hand natuurlijk
.
Ja cool he... Zo kunnen ze dus ook foto's gemaakt met de Iphone, bijvoorbeeld een foto bij je thuis genomen, de coördinaten uit de exif gehaald worden en met google maps binnen een minuut je huisadres achterhalen...quote:Op zondag 18 juli 2010 23:17 schreef _Loki het volgende:
Zeg, kennen jullie EXIF? Dat je een foto (inclusief gegevens) zowat compleet kan natrekken.
Even een foto van dit topic erbij.
http://regex.info/exif.cgi?dummy=on&url=http%3A%2F%2Fwww.lichtgevoelig.net%2Fimages%2F2010-04%2F_dsc9430.jpg
Dat is al een kunst op zich.quote:Op maandag 17 januari 2011 23:09 schreef Erasmo het volgende:
Met de 645 op een statief proberen op te gaan in het straatbeeld
Dat is wat anders, je kan je zeker in je privacy aangetast voelen. Dat snap ik zeker. Maar eisen kun je niet, wel vragen. En het ligt ook aan t belang. Als het nieuwswaardig heb je al helemaal niks dat je kunt doen.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:01 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Ik vind helemaal niet dat ik boven de wet sta. Maar ik voel me ernstig in mijn privacy aangetast als er iemand met een camera op mij richt. Ik zal ook altijd erop afstappen en eisen dat een foto verwijderd wordt. Puur gevoelsmatige kwestie. Ik weet dat ik geen poot heb om op te staan, als er ooit iets gepubliceerd wordt waar ik op voorkom, maar ik vind het een hele nare gedachte, en kan er goed ziek van worden als ik erover nadenk dat zoiets er al kan zijn. Ik kan daar niets aan doen, dat ik dergelijke gevoelens heb. Ik begrijp dan weer niet dat andere mensen het zo raar vinden dat ik er heel erge grote moeite mee heb als iemand een camera in mijn richting steekt.
Is er een algemeen geldende definitie van nieuwswaardig? Of mag de uitgever dat zelf bepalen?quote:Op woensdag 25 september 2013 12:04 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dat is wat anders, je kan je zeker in je privacy aangetast voelen. Dat snap ik zeker. Maar eisen kun je niet, wel vragen. En het ligt ook aan t belang. Als het nieuwswaardig heb je al helemaal niks dat je kunt doen.
Wie bepaalt nieuwswaarde? Jij, als fotograaf?quote:Op woensdag 25 september 2013 12:04 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dat is wat anders, je kan je zeker in je privacy aangetast voelen. Dat snap ik zeker. Maar eisen kun je niet, wel vragen. En het ligt ook aan t belang. Als het nieuwswaardig heb je al helemaal niks dat je kunt doen.
Ook als ik een foto gebruik voor een campagne of foto zal de rechter niet meteen zeggen, dat mag niet. Ik zal zo ff wat jurispudentie zoekenquote:Op woensdag 25 september 2013 12:36 schreef Ener-G het volgende:
Good for you. Dat je er 5000 keer mee weg gekomen bent heeft niks te maken met dat je wel degelijk wat juridische trammelant kan verwachten als je foto bijvoorbeeld wordt gekocht en gebruikt wordt voor een grote campagne.
Zoals ik al schreef, de meeste geportretteerden op straat hebben geen flauw benul van hun rechten en zullen ook geen actie ondernemen.
Dat ligt bijvoorbeeld in de VS ook iets anders dan hier in NL, in de VS sue'en mensen je sneller vanwege de manier waarop het rechtssysteem is opgezet, met pro deo advocaten.
Feit blijft dat je vaak wel degelijk een model release nodig hebt
degene die het publiceert. Een krant, een blog. Als je als gefotografeerde of als gefilmde het er niet mee eens bent moet jij stappen ondernemenquote:
Hangt gewoon heel erg af van de situatie, elk geval is weer anders.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:45 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ook als ik een foto gebruik voor een campagne of foto zal de rechter niet meteen zeggen, dat mag niet. Ik zal zo ff wat jurispudentie zoeken
En op het moment dat je stappen onderneemt, zal of de afbeelding al niet meer nieuwswaardig en zal de foto zonder weerstand verwijderd worden, of begint het barbra streisand effect.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:58 schreef SunChaser het volgende:
degene die het publiceert. Een krant, een blog. Als je als gefotografeerde of als gefilmde het er niet mee eens bent moet jij stappen ondernemen
Ligt aan de persoon, die Bruce was natuurlijk een knipoog, zo werk ik iig niet. Doorgaans weet iemand niet eens dat ik foto's maak omdat ik het moment zo puur mogelijk wil houdenquote:Op woensdag 25 september 2013 12:35 schreef ElizabethR het volgende:
Ik weet wel dat ik straatfotografen over het algemeen genomen enorme lomperikken vind, die nergens rekening mee houden, en alleen maar voor zichzelf bezig zijn. Die YouTube die je plaatste in dat andere topic, walgelijk, echt! En de foto's zijn nog lelijk ook.
Het meer dat ik ben van point en shoot en verder lopen alsof er niks aan de hand is.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:08 schreef Ener-G het volgende:
Juist als je gaat sneaken maak je je verdacht. Don't be a creep
Ja dat bepaalt een uitgever, of jijzelf.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:25 schreef Fogel het volgende:
[..]
Is er een algemeen geldende definitie van nieuwswaardig? Of mag de uitgever dat zelf bepalen?
Voor de Volkskrant zal de nieuwswaardigheid bv anders zijn dan voor een of ander shownieuwsblad.
Dat kanquote:Op woensdag 25 september 2013 13:09 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Het meer dat ik ben van point en shoot en verder lopen alsof er niks aan de hand is.
Maar als je al op de foto staat, is aangeven wie de dader is wel heel makkelijk.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:03 schreef Ener-G het volgende:
De meest effectieve reactie als je het er niet mee eens bent op straat is dus de fotograaf een hoek geven en maken dat je weg komt
Ik heb juist een duurdere compact aangeschaft die in de buurt komt van een (goedkopere) DSLR, die valt amper op.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:13 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Dat kanIk schiet zelf ook geregeld 'from the hip', en mn X100 is zo stil dat mensen niet eens door hebben dat ik afdruk als ik er een meter vanaf sta.
Met een dikke probody die lawaai maakt en een dikke lange lens val je veel meer op en zijn mensen sneller geintimideerd.
Voordeel van een wijde lens (prime/pancake) of een compactcamera is ook dat mensen vaak niet doorhebben dat je ze fotografeert, omdat je de lens van ze af lijkt te richten en niet direct erop als je ze niet centraal in beeld brengt.
Energ is niet serieus (neem ik aan), want sowieso is iemand neerslaan wel verboden en fotos maken op de openbare weg nietquote:Op woensdag 25 september 2013 13:13 schreef bakkerl het volgende:
[..]
Maar als je al op de foto staat, is aangeven wie de dader is wel heel makkelijk.
Ik film nu 10 jaar, en maak een paar jaar actief foto's, meeste op straat, zowel film als foto en heb nog nooit gewerkt met een release.quote:Op woensdag 25 september 2013 12:36 schreef Ener-G het volgende:
Feit blijft dat je vaak wel degelijk een model release nodig hebt
Welke ookalweer?quote:Op woensdag 25 september 2013 13:15 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Ik heb juist een duurdere compact aangeschaft die in de buurt komt van een (goedkopere) DSLR, die valt amper op.
Powershot G15.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:18 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Welke ookalweer?
Die nieuwe Ricoh GR5 vind ik wel heel nice trouwens, APS-C sensor en vaste 28/2.8 lens erop, ter grootte van een gemiddelde compact/zakcamera. Lijkt wel gemaakt voor op straat
Welke nieuwswaarde had deze man voor je?quote:Op woensdag 25 september 2013 13:21 schreef SunChaser het volgende:
Overigens wilde deze knakker dat ik de foto wiste, maar als je als reclamemodel voor Parfumery Douglas halfnaakt in de regen in een winkelstraat gaat staan dan publiceer ik je gewoon
[ afbeelding ]
Dat ie halfnaakt in de regen stond met een paraplu.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:23 schreef Fogel het volgende:
[..]
Welke nieuwswaarde had deze man voor je?
Dan laat je dus jouw eigenbelang prevaleren boven de wensen van je slachtoffer, want dat maak je daardoor, een slachtoffer. Dat vind ik een zeer minne actie. Als ik mezelf zo was tegengekomen in een publicatie had ik je wel degelijk voor de rechter gesleept. Ook al omdat duidelijk werd aangegeven dat er geen prijs op werd gesteld.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:21 schreef SunChaser het volgende:
Overigens wilde deze knakker dat ik de foto wiste, maar als je als reclamemodel voor Parfumery Douglas halfnaakt in de regen in een winkelstraat gaat staan dan publiceer ik je gewoon
[ afbeelding ]
Dat het weer eens wat anders dan mensen met kleding aan in de regen is ben ik het helemaal mee eens, maar ik zie de nieuwswaarde er totaal niet van. Vast niet de eerste of de laatste keer dat je iemand tegenkomt halfnaakt in de regen.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:24 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Dat ie halfnaakt in de regen stond met een paraplu.
En, wat vind je hiervan? Is dit mijn belang of algemeen belang?quote:Op woensdag 25 september 2013 13:25 schreef ElizabethR het volgende:
[..]
Dan laat je dus jouw eigenbelang prevaleren boven de wensen van je slachtoffer, want dat maak je daardoor, een slachtoffer. Dat vind ik een zeer minne actie. Als ik mezelf zo was tegengekomen in een publicatie had ik je wel degelijk voor de rechter gesleept. Ook al omdat duidelijk werd aangegeven dat er geen prijs op werd gesteld.
Straatfotografie is juist het puurst als mensen het niet weten, althans niet vooraf. Anders wordt het gewoon portretfotorafie.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:36 schreef liesje1979 het volgende:
Mja lastig. Ik zie heel vaak mooie mensen maar durf gewoon niet zo goed. Ik zou het wel altijd zeggen, sowieso achteraf. Maar soms ook vooraf. Als iemand dan vraagt het te verwijderen zou ik dat sowieso wel doen. Ik houd er niet van om mensen een naar gevoel te geven door iets wat voor mij een hobby is.
Het is dan ook niet commercieel gepubliceerd, het is gewoon een snapshot voor op FBquote:Op woensdag 25 september 2013 13:39 schreef Ener-G het volgende:
Puur als straatfoto vind ik hem niks, met een te lange lens geschoten en daardoor mist de context.
Het 'verhaal' blijft daardoor te raden over, voor mij is het gewoon een topless dude met een paraplu die niet wil dat je hem fotografeert.
Verder is het spontane ver te zoeken, hij kijkt duidelijk je lens in. Op de achtergrond staat een storend element in de vorm van een persoon die zn neus aan het poederen is, of ook duidelijk niet op de foto wil.
En nieuwswaarde, tja.
Dat eerste ben ik het met je eens, dat tweede neem ik dan graag als risico van het "vak". Ik denk niet dat mensen heel moeilijk zouden doen, zeker als je de toffe foto aan ze kan laten zien.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:38 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Straatfotografie is juist het puurst als mensen het niet weten, althans niet vooraf. Anders wordt het gewoon portretfotorafie.
Vraag je het achteraf dan loop je de kans dat niemand die ene toffe foto te zien krijgt, als iemand nee zegt kun je t niet plaatsen.
quote:Op woensdag 25 september 2013 13:21 schreef SunChaser het volgende:
[ afbeelding ]
Does not compute.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:38 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Straatfotografie is juist het puurst als mensen het niet weten, althans niet vooraf. Anders wordt het gewoon portretfotorafie.
Vraag je het achteraf dan loop je de kans dat niemand die ene toffe foto te zien krijgt, als iemand nee zegt kun je t niet plaatsen.
Moreel gezien precies hetzelfde effect. Mens wil niet op de foto. Of die dat nou naar aanleiding van een vraag van de fotograaf aangeeft of niet lijkt me bijzonder irrelevant voor het te verwachten eindresultaat.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:49 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Wanneer je het vraagt moet je wat met het gegeven antwoord, als je het niet vraagt niet.
Nee. Want dan zou ik die Minervastudentes ook niet hebben mogen publiceren.quote:Op woensdag 25 september 2013 13:52 schreef Fogel het volgende:
[..]
Moreel gezien precies hetzelfde effect. Mens wil niet op de foto. Of die dat nou naar aanleiding van een vraag van de fotograaf aangeeft of niet lijkt me bijzonder irrelevant voor het te verwachten eindresultaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |