Normaal wel maar helaas Mergen, dat klinkt gewoon verschrikkelijkquote:Op woensdag 4 november 2009 11:28 schreef BlaZ het volgende:
Limburgs is juist schattig bij vrouwen !
quote:Op woensdag 4 november 2009 11:26 schreef Otis2.0 het volgende:
Mensen die 'ich' zeggen moeten ze sowieso de grens over kankeren donderen.
kankeren staat gewoon in de vandale.quote:Op woensdag 4 november 2009 11:31 schreef ManianMan het volgende:
Mensen die kanker gebruiken in hun dagelijkse gesproken taal, hebben geen brede woordenschat
Ik zit in Horn maar ik weet niet waar madame vandaan komtquote:Op woensdag 4 november 2009 11:32 schreef sinadO het volgende:
Mergen... Laat me raden, chickie komt uit de regio Weert?
Lelijk? Ik vind het Roermondse dialect wel mooi, het mooiste vind ik nog altijd 't dialect van Maastrichtquote:Op woensdag 4 november 2009 11:32 schreef oxylus11 het volgende:
Vooral in de Mijnstreek spreken ze een lelijk soort dialect. Een combi tussen Limburgs en Duits
[ afbeelding ]
Mergen zo zeggen ze dat in Helmondquote:Op woensdag 4 november 2009 11:29 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Normaal wel maar helaas Mergen, dat klinkt gewoon verschrikkelijk
Kan niet, want dan had er achter elk woord tj gestaan.quote:Op woensdag 4 november 2009 11:32 schreef sinadO het volgende:
Mergen... Laat me raden, chickie komt uit de regio Weert?
quote:Op woensdag 4 november 2009 11:37 schreef Gripper het volgende:
Nou leuk dat Limburgs... Pas was ik met een vertegenwoordiger op pad naar een klant in Maastricht. In het begin gedragen ze zich nog wel een beetje, maar zodra er 1 een leuk grapje heeft gemaakt, staan ze allemaal plat limburgs te kletsen, en versta ik er geen hout van. Dan voel je je meteen de randstedelijke lul.
(Als de machine die we besproken hebben zometeen niet blijkt te voldoen, kan ik het altijd nog op de spraakverwarring gooien)
quote:Op woensdag 4 november 2009 11:28 schreef ManianMan het volgende:
Och god komen de bashers weer de Limburgers laag neerzetten.
Dat Limburgs staat taalkundig verder van Nederlands af dan het Afrikaansquote:Op woensdag 4 november 2009 11:46 schreef 3keernix het volgende:
Dat Limburgs...dat is toch practisch belgisch?
quote:Op woensdag 4 november 2009 11:46 schreef 3keernix het volgende:
Maar ik ken geen AFRIKAANSquote:Op woensdag 4 november 2009 11:48 schreef Joppy het volgende:
[..]
Dat Limburgs staat taalkundig verder van Nederlands af dan het Afrikaans
quote:Op woensdag 4 november 2009 11:28 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Dat is geen Limburgs!
Limburgs is: Dao weurse bliej van
Het zijn halve moffen met dat kut dialect, zelfs Belgie wilde het niet hebben.quote:Op woensdag 4 november 2009 11:46 schreef 3keernix het volgende:
Afrikaans is zo'n vette taalquote:
żoz ǝɾ ןǝopǝqquote:Op woensdag 4 november 2009 11:52 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Afrikaans is zo'n vette taal, ze draaien sommige letters om. Het lijkt veel op Nederlands maar dan door een Buitenlander geschreven
Lezen is een eitje, praten al een stuk lastiger. Een hoop woorden hebben toch een compleet andere betekenis dan je zou verwachten. Maar goed, beetje drank erbij en je kan zo mee lullen (evt met wat hulp van het engels)quote:Op woensdag 4 november 2009 11:52 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Afrikaans is zo'n vette taal, ze draaien sommige letters om. Het lijkt veel op Nederlands maar dan door een Buitenlander geschreven
De zwakzinnigheid onder de plaatselijke bevolking schijnt dan ook richting 100% te gaan. Door al die inteelt enzo.quote:Op woensdag 4 november 2009 12:30 schreef apenkutkop het volgende:
vreselijk accent!en wat ik heel irritant vind is als mensen zonder dat ze je kennen meteen dialect tegen je beginnen te lullen, alsof ze ervan uitgaan dat iedereen wel dialect spreekt
wil je zwakzinnig zien, bekijk dan het filmpje dat ik gepost heb. dat is echt een toppunt, beter gezegd dieptepunt, van zwakzinnigheid! xDquote:Op woensdag 4 november 2009 12:35 schreef Garisson72 het volgende:
[..]
De zwakzinnigheid onder de plaatselijke bevolking schijnt dan ook richting 100% te gaan. Door al die inteelt enzo.
Huldequote:Op woensdag 4 november 2009 12:33 schreef KrentebolHooft het volgende:
in limburg gaan mensen er inderdaad van uit dat je limburgs kan verstaan, wat een raar idee joh!![]()
Mensen met een hollands accent
obvious troll is obviousquote:Op woensdag 4 november 2009 12:33 schreef KrentebolHooft het volgende:
in limburg gaan mensen er inderdaad van uit dat je limburgs kan verstaan, wat een raar idee joh!![]()
Mensen met een hollands accent
Schitterend is die koningquote:
Zo moeilijk is het Limgburgs dialect toch niet?quote:Op woensdag 4 november 2009 14:22 schreef Muzz_ het volgende:
In Limburg vraag ik mensen altijd alles wat ze zeggen drie keer te herhalen tot ik het versta.
Soms wel, Vlamingen versta ik bijvoorbeeld veel beter.quote:Op woensdag 4 november 2009 14:24 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Zo moeilijk is het Limgburgs dialect toch niet?
quote:Op woensdag 4 november 2009 14:53 schreef Salatrel het volgende:
dat brand bier word toch ook helemaal niet meer in limburg gebrouwen?
quote:Op woensdag 4 november 2009 14:25 schreef Muzz_ het volgende:
[..]
Soms wel, Vlamingen versta ik bijvoorbeeld veel beter.
Mag ik hier even als voetnoot bijzetten dat Belgisch als taal niet bestaatquote:Op woensdag 4 november 2009 11:48 schreef ManianMan het volgende:
[..]
![]()
Limburgs is een verbastering van: Nederlands, Frans, Belgisch en Duits. Daarom zijn de meeste Limburgers ook zo goed in buitenlandse talen.
Vlaams, Waals zo goed dan?quote:Op woensdag 4 november 2009 14:59 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Mag ik hier even als voetnoot bijzetten dat Belgisch als taal niet bestaat
Waals? Frans bedoel je?quote:
Nee, Waals is een bestaande taal.quote:Op woensdag 4 november 2009 15:06 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Waals? Frans bedoel je?
En ja Vlaams kan maar dat is ook gewoon een verbastering van het nederlands.
Ik zou het gewoon op een mengelmoes Nederlands, Frans, Duits houden.
Limburgs is helemaal geen taal manquote:Op woensdag 4 november 2009 15:57 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Nee, Waals is een bestaande taal.
Los daarvan is Limburgs natuurlijk helemaal geen mengelmoesje van andere talen.Het is een losstaande taal die zich afzonderlijk van het Nederlands heeft ontwikkeld. De Eneas en Servaaslegende van Hendrik van Veldeke (12de eeuw) zijn bijvoorbeeld oorspronkelijk in het Limburgs geschreven.
Goed beargumenteerd ook.quote:Op woensdag 4 november 2009 15:58 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Limburgs is helemaal geen taal man
je punt is?quote:Op woensdag 4 november 2009 16:10 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Goed beargumenteerd ook.
Zo geil!quote:Op woensdag 4 november 2009 11:28 schreef BlaZ het volgende:
Hmmm, die komt uit regio (Neder)Weert(-eind) zeker!?..quote:Op woensdag 4 november 2009 11:25 schreef ManianMan het volgende:
Maar ze zei in plaats van Morgen zal ich... ==> Mergen zal ich...
Wat een verschrikkelijk dialect
quote:Op woensdag 4 november 2009 16:21 schreef VatosLoco het volgende:
Wat een falers hier in dit topic, hebben ze eens één keer in hun leven een Limburger ontmoet staat hun hele wereld op de kop. Daarbij ken ik redelijk wat mensen wonende in de randstad die het leven in Limburg wel aangenaam vinden (zitten hier ivm projecten) maar ook zij reisden de eerste keer met een negatief gevoel naar het zuiden om tot de conclusie te komen dat Limburgers geen verkeerde mensen zijn.
Daarbij kan ik wel bevestigen dat veel Limburgers standaard iedereen in het Dialect aanspreken, iets wat ik zelf ook onbeschoft vind als Limburger. Zodra ik merk dat iemand Limburgs spreekt ga ik ook over in het Dialect, maar zal correct Nederlands praten tegen mensen die mij niet kunnen verstaan.
Ook het verschil in de dialecten in Limburg is groot hoor, het zeurderige vragende is vooral in omstreken Maastricht, het Duitse accent wat veelal gelegd word concentreert zich toch vooral op de regio parkstad (Heerlen, Kerkrade) maar daar zijn de meeste Limburgers ook geen fan van, ik versta die mensen zelfs niet eens zodra ze Dialect spreken.
En zeurende over de zachte G, in het buitenland horen ze liever een zachte G dan een harde G zoals bij de mensen boven de rivieren. Daarbij Limburgers denken hetzelfde over de dialecten van mensen in andere provincies, maar dat is Nederland irriteer je je eraan zet dan een hek om de randstad en kom niet meer naar buiten.
ik ben een keer in weert geweestquote:Op woensdag 4 november 2009 16:23 schreef Tism het volgende:
[..]
Hmmm, die komt uit regio (Neder)Weert(-eind) zeker!?..![]()
Er is geen éénduidende definitie van het verschil tussen taal en dialect. Tussen sommige talen zitten er kleinere verschillen als tussen sommige dialecten van één taal. Wat een taal wordt genoemd en wat een dialect hangt af van politieke keuzes.quote:Op woensdag 4 november 2009 16:13 schreef Ladylike het volgende:
[..]
je punt is?
Het blijft een feit dat limburgs geen taal is.
Fries wel, maar daar zijn ook bewijzen voor
Brabants is toch ook geen TAAL? moet ik dat soms ook bewijzen?
en dat gronings geen taal is, of utrechts?
geluk voor jou, want kerkrade is het ergste van allemaal!quote:Op woensdag 4 november 2009 16:26 schreef Ladylike het volgende:
[..]
daarom hebben mijn ouders mij nederlandstalig opgevoed toen wij in kerkrade woonden
dat vond mijn moeder ookquote:Op woensdag 4 november 2009 16:33 schreef apenkutkop het volgende:
[..]
geluk voor jou, want kerkrade is het ergste van allemaal!
Doe niet zo debiel man vrouw, je weet niet waarover je praat.quote:Op woensdag 4 november 2009 16:13 schreef Ladylike het volgende:
[..]
je punt is?
Het blijft een feit dat limburgs geen taal is.
Fries wel, maar daar zijn ook bewijzen voor
Brabants is toch ook geen TAAL? moet ik dat soms ook bewijzen?
en dat gronings geen taal is, of utrechts?
"De meeste Limburgers"? Het dialect van de gehele Parkstad, van Heerlen tot Simpelveld, en tot aan Valkenburg toe, da's juist het echte Limburgs en wordt ook door 200.000 mensen+ gesproken, geen minderheid dus.. Hoe noordelijker je komt, hoe Nederlandser het wordt. Het dialect van Rowwen Heze is gewoon 90% Nederlands.quote:Op woensdag 4 november 2009 16:21 schreef VatosLoco het volgende:
het Duitse accent wat veelal gelegd word concentreert zich toch vooral op de regio parkstad (Heerlen, Kerkrade) maar daar zijn de meeste Limburgers ook geen fan van, ik versta die mensen zelfs niet eens zodra ze Dialect spreken.
Waarom niet gewoon allebei ?quote:Op woensdag 4 november 2009 16:26 schreef Ladylike het volgende:
[..]
daarom hebben mijn ouders mij nederlandstalig opgevoed toen wij in kerkrade woonden
kerkraadsquote:Op woensdag 4 november 2009 11:25 schreef ManianMan het volgende:
Normaal gesproken ben ik fan van de Limburgse dialecten maar toen net liep er een mooie meid binnen, schattige uitstraling en mooi lichaam. Maar ze zei in plaats van Morgen zal ich... ==> Mergen zal ich...
Wat een verschrikkelijk dialect
daten ?quote:Op woensdag 4 november 2009 17:11 schreef ynuhh het volgende:
Ik vind mannen met een zachte g wel schattig.
Vrouwen met een harde gquote:Op woensdag 4 november 2009 17:11 schreef ynuhh het volgende:
Beter dan dat studenten accent van die hoge Hollanders die vooral in Maastricht lopen.quote:Op woensdag 4 november 2009 17:11 schreef ynuhh het volgende:
Ynuhh !quote:Op woensdag 4 november 2009 17:11 schreef ynuhh het volgende:
Integreren jijquote:Op woensdag 4 november 2009 17:33 schreef incognitoomuch het volgende:
Maastricht is top! Behalve het dialect....
Zo vroeg ik de laatste keer aan een verkoopster de weg. Zei ze: "Hier ragtdoah en dan linksaf de trap af bij de laft..
Ik:.. Laft?
Zij: Linkaf bij de laft ja...
Ik keek schuin langs haar heen... De lift bedoel je?
Zij: Klopt de laft ja linksaf...
dat was geen maastrichtsequote:Op woensdag 4 november 2009 17:33 schreef incognitoomuch het volgende:
Zo vroeg ik de laatste keer aan een verkoopster de weg. Zei ze: "Hier ragtdoah en dan linksaf de trap af bij de laft..
Sorry maar dat accent lijkt eerder op een geďmporteerde Amsterdammerquote:Op woensdag 4 november 2009 17:33 schreef incognitoomuch het volgende:
quote:Op vrijdag 6 november 2009 08:52 schreef VatosLoco het volgende:
[..]
Sorry maar dat accent lijkt eerder op een geďmporteerde Amsterdammer
Waarom laft zeggen? Doen ze gewoon expresquote:Op woensdag 4 november 2009 17:33 schreef incognitoomuch het volgende:
oanquote:
Jong, dat boeit toch neetquote:Op vrijdag 6 november 2009 09:08 schreef Phones666 het volgende:
[..]
Sorry, ich kin nog neet zoe goot limburgs typen,
Vast ook andersomquote:Op vrijdag 6 november 2009 09:22 schreef controlaltdelete het volgende:
hier (randstad) worden limbo's uitgelachen.
Zeker wetenquote:
Jij hoort zeker niet zo vaak Amsterdammers praten?quote:Op vrijdag 6 november 2009 08:52 schreef VatosLoco het volgende:
[..]
Sorry maar dat accent lijkt eerder op een geďmporteerde Amsterdammer
Klopt, met zo een lelijke roggel als G loop je al gauw voor lul in limburg.quote:
het lijkt op een amsterdammer die limburgs probeert te pratenquote:Op vrijdag 6 november 2009 09:42 schreef Otis2.0 het volgende:
[..]
Jij hoort zeker niet zo vaak Amsterdammers praten?
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 4 november 2009 11:26 schreef Otis2.0 het volgende:
Mensen die 'ich' zeggen moeten ze sowieso de grens over kankeren.
nee nederlands hoort ook echt met een ooo en een eee zekerquote:Op vrijdag 6 november 2009 09:49 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Klopt, met zo een lelijke roggel als G loop je al gauw voor lul in limburg.
Mensen met zo een ranzige, harde, randstad uitspraak en dan beweren dat nederlands zo hoort te klinken....
toch wel erg dat jullie; zo weinig lekker eten, feesten, geen kermissen hebben (schuttersfeest ben ik zelf ook nog nooit geweest, dat is alleen in dorpen dacht ik.. niet in grote steden). Zal wel saai zijn daarquote:Op vrijdag 6 november 2009 10:05 schreef controlaltdelete het volgende:
gros van de limbo's kunnen niet eens meer fatsoenlijk nederlands praten. Ze zitten zo vastgeroest in hun dialect en hun eigen bekrompen wereldje, als ze al een poging doen het evengoed niet te verstaan is. En maar vlaai eten, carnaval vieren, op naar de kermis en de schuttersfeesten dan moet je bejaard zijn.. of verstandelijk gehandicapt als je daar van uit je pan gaat.
quote:Op vrijdag 6 november 2009 09:55 schreef Ladylike het volgende:
[..]
het lijkt op een amsterdammer die limburgs probeert te praten
lees het maar eens hardopquote:
Ik zal het opnemenquote:Op vrijdag 6 november 2009 10:25 schreef incognitoomuch het volgende:
Hoe scheef moet dat wel niet klinken!![]()
Een zachte G met een echte Amsterdamse OA
oeh... als we dan toch bezig zijn kunnen we er ook een Haagse EU doorheen mikken!
Wat duurde het lang voor je hier kwam.quote:Op vrijdag 6 november 2009 10:34 schreef Skylark. het volgende:
Haha ja, dat is regio Weert.
Heb je een naam, TS? PM mag ook.
quote:
In de rest van Nederland lachen ze de mensen uit die Limburgers uitlachenquote:Op vrijdag 6 november 2009 09:22 schreef controlaltdelete het volgende:
hier (randstad) worden limbo's uitgelachen. Het zijn ook van die wanna be duitsers met hun du en dich.
Nee hoor, in de rest van Nederland lachen ze lekker mee.quote:Op vrijdag 6 november 2009 11:00 schreef D. het volgende:
[..]
In de rest van Nederland lachen ze de mensen uit die Limburgers uitlachen
Om de Randstedelingen ja. Arrogant paupervolk dat zich beter acht dan de rest van Nederland.quote:Op vrijdag 6 november 2009 11:09 schreef Joppy het volgende:
[..]
Nee hoor, in de rest van Nederland lachen ze lekker mee.
Puur bekend ermee of je praat zelf ook zo?quote:
Zegt iemand met een zwaar bekrompen meningquote:Op vrijdag 6 november 2009 10:05 schreef controlaltdelete het volgende:
gros van de limbo's kunnen niet eens meer fatsoenlijk nederlands praten. Ze zitten zo vastgeroest in hun dialect en hun eigen bekrompen wereldje, als ze al een poging doen het evengoed niet te verstaan is. En maar vlaai eten, carnaval vieren, op naar de kermis en de schuttersfeesten dan moet je bejaard zijn.. of verstandelijk gehandicapt als je daar van uit je pan gaat.
Ik kom zelf uit midden limburg maar krijg vaker in eindhoven naar mijn hoofd dat limburg terug naar duitsland moet hoor. Wel komt die opmerking eigenlijk alleen nadat ik de mensen uit Eindhoven eraan herinner dat het ook maar een voorstad van limburg is.quote:Op vrijdag 6 november 2009 10:46 schreef onderscheid het volgende:
Raar dat ik niemand tegen mij hoor zeggen dat ik de grens over moet donderen maar hier lees ik het maar al te vaak![]()
Zie je wel, jij bent ook zo'n zielepietquote:Op vrijdag 6 november 2009 11:09 schreef Joppy het volgende:
[..]
Nee hoor, in de rest van Nederland lachen ze lekker mee.
Lijkt er niet eens op.quote:Op woensdag 4 november 2009 11:46 schreef 3keernix het volgende:
Limburgs is een mix van vele dialecten, welke van dorp tot dorp verschillen, er is geen algemeen limburgs.quote:Op vrijdag 6 november 2009 11:46 schreef incognitoomuch het volgende:
Het is een mix van 3 talen die door eigenwijsheid nooit is verleerd.
Boehoequote:Op vrijdag 6 november 2009 11:41 schreef D. het volgende:
[..]
Zie je wel, jij bent ook zo'n zielepiet
i know. soms heb je hier mensen die serieus moeite hebben met het nederlands spreken. dat je dialect spreekt is een ding, maar dat dialect je moedertaal is vind ik echt niet kunnen!quote:Op vrijdag 6 november 2009 12:10 schreef The_Voice_Within het volgende:
Ik woon zelf al m'n hele leven in Limburg, maar ik erger me dood aan mensen die alleen maar Limburgs dialect praten. Ik praat alleen Nederlands (helaas wel met een zacht accentje), maar zowat iedere Limburger gaat er maar vanuit dat je het dialect verstaat! Ik vraag dan ook gewoon altijd of ze gewoon ABN willen spreken. (Wat ze dus in de meeste gevallen niet al te goed afgaat.)
Ik deel mijn bier niet.quote:Op vrijdag 6 november 2009 12:39 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Jou naam ook, zullen we samen een biertje knuffelen
Oh dan koop ik wel een biertje en geef ik je een knuffelquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik praat zelf ook zo, ofja, een mix want ik heb het zeg maar geleerd door met vrienden te praten, maar die komen allemaal ergens anders vandaan.quote:Op vrijdag 6 november 2009 11:32 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Puur bekend ermee of je praat zelf ook zo?
Je hebt gewoon andere woorden voor bepaalde woorden. Een vork is bijvoorbeeld een verket.quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:24 schreef poqpoq het volgende:
sinds wanneer zeggen limburgers ich?
een k spreken word daar toch niet als een zachte geeee uitgesproken of wel
Sinds het jaar 58 v.Christus ongeveer, toen de Kaninefaten langs de grote rivieren Nederland binnen trokken, moet het ergens begonnnen zijn.quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:24 schreef poqpoq het volgende:
sinds wanneer zeggen limburgers ich?
een k spreken word daar toch niet als een zachte geeee uitgesproken of wel
...kantinefanaten?quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:54 schreef De_Roermondenaar het volgende:
[..]
Sinds het jaar 58 v.Christus ongeveer, toen de Kaninefaten langs de grote rivieren Nederland binnen trokken, moet het ergens begonnnen zijn.
Maar die faalt ook hard.quote:Op vrijdag 6 november 2009 09:21 schreef Ladylike het volgende:
Nou ik vind die mona reklame anders om te janken
Limburgs is niet echt een dialect. Twee moedertalen lijkt me het handigste.quote:Op vrijdag 6 november 2009 12:37 schreef apenkutkop het volgende:
[..]
i know. soms heb je hier mensen die serieus moeite hebben met het nederlands spreken. dat je dialect spreekt is een ding, maar dat dialect je moedertaal is vind ik echt niet kunnen!
Verchetquote:Op vrijdag 6 november 2009 13:47 schreef Skylark. het volgende:
[..]
Je hebt gewoon andere woorden voor bepaalde woorden. Een vork is bijvoorbeeld een verket.
Ik kan trouwens geen dialect schrijven.
Nee hoor, verket. En geef die naam nou eens, ik ben nieuwsgierigquote:
Dat zijn ook lokale woorden, bij ons zeggen ze gewoon: Dien vieters zeejn los. Of hoe je het schrijftquote:Op vrijdag 6 november 2009 14:24 schreef Ladylike het volgende:
Kemissies zijn boodschappen
reistartel = veter
zeibaor = vergiet
sjotelsplak = vaatdoekje
moet ik nog ff doorgaan?
Ik had al duidelijk gemaakt dat ik dit gesprek afgeluisterd heb en dat ik geen namen heb opgevangen. Wel kon ik opmaken dat ze een heel rare dialect hadquote:Op vrijdag 6 november 2009 14:22 schreef Skylark. het volgende:
[..]
Nee hoor, verket. En geef die naam nou eens, ik ben nieuwsgierig.
quote:
Het is allebei niet goedquote:Op vrijdag 6 november 2009 14:22 schreef Skylark. het volgende:
[..]
Nee hoor, verket. En geef die naam nou eens, ik ben nieuwsgierig.
Bij ons:quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:24 schreef Ladylike het volgende:
Kemissies zijn boodschappen
reistartel = veter
zeibaor = vergiet
sjotelsplak = vaatdoekje
moet ik nog ff doorgaan?
Ja, bij ons ook. Het verschilt ook echt per stad/regio.quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:28 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Bij ons:
Boodsjappen
Veters
Gaotstein
Vaatdook
quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:28 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Bij ons:
Boodsjappen
Veters
Gaotstein
Vaatdook
geef al aan hoe erg Maastrichtenaren van de andere dialecten houdenquote:anti sittard anti zittard
Sjotelsplak kan ik wel maar zeibaor had ik nog nooit van gehoordquote:Op vrijdag 6 november 2009 14:29 schreef Ladylike het volgende:
[..]
onorigineelgrapje hoor
jullie verbarsteren dus gewoon het nederlands eigenlijk, zonder echte woorden int dialect
dus als ik je gevraagd had om de sjotelsplak neve de zeijboar te pakken had je geen idee gehad wat ik zei?
Het zijn dan ook oud maastrichtse woorden. Heel veel jonge maastrichtenaren spreken geen echt maastrichts meerquote:Op vrijdag 6 november 2009 14:35 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Sjotelsplak kan ik wel maar zeibaor had ik nog nooit van gehoord![]()
De andere woorden ook eigenlijk niet
jammerquote:Op vrijdag 6 november 2009 14:37 schreef Skylark. het volgende:
Ja, zo is dat hier ook. De jongere mensen verbasteren gewoon het Nederlands i.p.v. unieke woorden.
Die reclame is juist tofquote:Op vrijdag 6 november 2009 14:40 schreef Ladylike het volgende:
[..]
jammer
gelukkig corrigeert mijn schoonmoeder me als ik weer eens een woord te "nederlands" zeg
Alleen moet je haar dus geen gesprek in het ABN laten voeren, want dan kan ze zo meedoen aan de Mona reklame
ja die reklame zit me diep![]()
nee man die vent is achterlijk, doet achterlijk, en praaat alsof iedereeee limbugur zoooo praaaatquote:
Ik denk dat het gewoon een Hollander is die Limburgs probeert te pratenquote:Op vrijdag 6 november 2009 14:46 schreef apenkutkop het volgende:
[..]
is die man wel echt vraag ik me af? of spreekt hij in werkelijkheid helemaal niet zo?
nou, zo klinken een hoop mensen uit heerlen e.o.quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:49 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Ik denk dat het gewoon een Hollander is die Limburgs probeert te praten
Jij hebt ook een dialect, straattaal en NEE het is geen accent maar een dialect, knuppelquote:Op vrijdag 6 november 2009 14:52 schreef Cacciatore het volgende:
ik vind zowiezo ieder accent kk lelijk fries twents limboers brabants allemaal kk gaar mattie praat gewoon amsterdams
Laten we dat nou maar allemaal niet gaan doenquote:Op vrijdag 6 november 2009 14:52 schreef Cacciatore het volgende:
ik vind zowiezo ieder accent kk lelijk fries twents limboers brabants allemaal kk gaar mattie praat gewoon amsterdams
mattie hoezo stalk je mij zo beter ga je leven zoeken hahahahquote:Op vrijdag 6 november 2009 14:54 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Jij hebt ook een dialect, straattaal en NEE het is geen accent maar een dialect, knuppel
nou, amsterdamse vrienden praten toch heel wat normaler, maar dat zal wel aan de opvoeding liggen.quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:56 schreef Cacciatore het volgende:
[..]
mattie hoezo stalk je mij zo beter ga je leven zoeken hahahahma amsterdams is wel een accent vriend lekker plat zoals we ervan houwe ouweeeee
Ik stalk je niet, ik heb dit topic immers gemaaktquote:Op vrijdag 6 november 2009 14:56 schreef Cacciatore het volgende:
[..]
mattie hoezo stalk je mij zo beter ga je leven zoeken hahahahma amsterdams is wel een accent vriend lekker plat zoals we ervan houwe ouweeeee
quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:58 schreef Ladylike het volgende:
[..]
nou, amsterdamse vrienden praten toch heel wat normaler, maar dat zal wel aan de opvoeding liggen.
Artis besteedt niet zo veel aandacht aan het opvoeden van hun apen, dat maak jij wel even duidelijk
quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:58 schreef Ladylike het volgende:
[..]
nou, amsterdamse vrienden praten toch heel wat normaler, maar dat zal wel aan de opvoeding liggen.
Artis besteedt niet zo veel aandacht aan het opvoeden van hun apen, dat maak jij wel even duidelijk
kk toch op met je racisme hahahaha wat denk je dat ik me nu kut voel mattie? dacht het niet he whahaquote:Op vrijdag 6 november 2009 14:58 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Neet zoea bäöke jong.quote:Op vrijdag 6 november 2009 16:32 schreef Cacciatore het volgende:
[..]
kk toch op met je racisme hahahaha wat denk je dat ik me nu kut voel mattie? dacht het niet he whaha
Jullie zeggen gaotstein tegen vergiet?quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:28 schreef ManianMan het volgende:
[..]
Bij ons:
Boodsjappen
Veters
Gaotstein
Vaatdook
Ik hoop dat je kanker krijgt, volgens mij heb je het ook al in je want je hersencellen willen de informatie niet goed doorgevenquote:Op vrijdag 6 november 2009 16:32 schreef Cacciatore het volgende:
[..]
kk toch op met je racisme hahahaha wat denk je dat ik me nu kut voel mattie? dacht het niet he whaha
Naeh heur, gaotstein om dat det zo liek op de wasbak van de aanrecht allein mit gaatjes daorom gaot 't water deroetquote:Op vrijdag 6 november 2009 16:57 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Neet zoea bäöke jong.
[..]
Jullie zeggen gaotstein tegen vergiet?Dat leidt vast tot verwarringen.
jaaaquote:Op woensdag 4 november 2009 11:28 schreef BlaZ het volgende:
Waarom zou je fatsoenlijk nederlands moeten spreken als iedereen om je heen hetzelfde dialect gebruikt?quote:Op vrijdag 6 november 2009 10:05 schreef controlaltdelete het volgende:
Deze post was wel erg grappig, ons voor belg uitmaken en dan zelf niet eens fatsoenlijk Nederlands kunnen schrijven.quote:Op woensdag 4 november 2009 11:46 schreef 3keernix het volgende:
pauper..quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:56 schreef Cacciatore het volgende:
[..]
Het zgn. Algemeen Geschreven Limburgs, waarvan dat een woordenboek is, wordt in de praktijk niet of nauwelijks gebruikt. Het is een poging een standaardschrijftaal te creëren uit de ~550 dialecten die het Limburgs kent (er is niet een 'het' Limburgs, elk dorp heeft zijn eigen dialect). Er is weinig animo voor, aangezien de dialecten van de Limburgse taal onderling verstaanbaar zijn - een Maastrichtenaar kan prima in zijn eigen dialect schrijven en begrepen worden door een Venlonaar.quote:Op vrijdag 6 november 2009 19:48 schreef trabant het volgende:
Deze al genoemd? Het Algemeen Limburgs Woordenboek
http://www.limburghuis.nl/Interact/menu_wdb.html
Niet 100% hoor, er zijn soms grote verschillen in idioom.quote:Op vrijdag 6 november 2009 22:03 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Het zgn. Algemeen Geschreven Limburgs, waarvan dat een woordenboek is, wordt in de praktijk niet of nauwelijks gebruikt. Het is een poging een standaardschrijftaal te creëren uit de ~550 dialecten die het Limburgs kent (er is niet een 'het' Limburgs, elk dorp heeft zijn eigen dialect). Er is weinig animo voor, aangezien de dialecten van de Limburgse taal onderling verstaanbaar zijn - een Maastrichtenaar kan prima in zijn eigen dialect schrijven en begrepen worden door een Venlonaar.
België wilde ons in 1830 wel hebben en wij wilden ook bij België, maar toen mocht het niet omdat we steenkool hadden.quote:Op woensdag 4 november 2009 11:49 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Het zijn halve moffen met dat kut dialect, zelfs Belgie wilde het niet hebben.
Limburg
En achteraf mag je blij zijn dat het niet gelukt is, want van dat land met zijn vieze dorpjes, vooroorlogse wegen en communautaire problemen wil je toch geen deel uitmaken.quote:Op zondag 8 november 2009 18:46 schreef L-uuc het volgende:
[..]
België wilde ons in 1830 wel hebben en wij wilden ook bij België, maar toen mocht het niet omdat we steenkool hadden.
GODZIJDANK!quote:Op zondag 8 november 2009 18:46 schreef L-uuc het volgende:
[..]
België wilde ons in 1830 wel hebben en wij wilden ook bij België, maar toen mocht het niet omdat we steenkool hadden.![]()
Leer eerst eens je eigen geschiedenis voordat je hier komt blaten, stom stuk kernafval![]()
Off topic..quote:Op zondag 8 november 2009 21:01 schreef leolinedance het volgende:
Sowieso Limburgers....kansloos volk.
goede argumenten ook!quote:Op zondag 8 november 2009 21:01 schreef leolinedance het volgende:
Linedancen is idd niet kansloosquote:Op zondag 8 november 2009 21:01 schreef leolinedance het volgende:
Ik ben van mening dat je niet van 'Gronings' kunt spreken. In het westen van de provincie is het meer een Fries dialect imo met Groningse klank, maar ook weer met Drentse invloeden..quote:Op woensdag 4 november 2009 16:36 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Doe niet zo debiel man vrouw, je weet niet waarover je praat.
Het hele feit dat Limburgs taalkundig een oostnederfrankische taal is en Nederlands een westnederfrankische sluit al uit dat het Limburgs een dialect van het Nederlands is.
En als we het over bewijzen hebben: het bestaan van 12de-eeuwse teksten in het Limburgs (5 eeuwen voor het ontstaan van het Standaardnederlands) vind je niet overtuigend genoeg?
Het Brabants is natuurlijk van oorsprong ook een taal, maar omdat het (samen met het Hollands) een van de twee talen is waaruit in de zeventiende eeuw het Nederlands is gevormd* wordt het tegenwoordig niet vaak meer als zodanig gezien.
Het Gronings is geen taal, maar een dialect van het Nedersaksisch. Het Utrechts is een dialect van het Utrechts-Alblasserwaardse dialectcontinuüm. Gelijkerwijs is het Maastrichts een dialect van de Limburgse taal.
*Je moet niet vergeten dat het Nederlands vóór de zeventiende eeuw niet bestond. Iedere provincie had zijn eigen taal, totdat er een gemeenschappelijke taal werd gevormd die iedereen ging spreken.
Andersom geldt dat overigens niet. Er is zo ontzettend veel onderscheid tussen veel Limburgse dialecten, dat men elkaar lang niet altijd begrijpt. Als ik met mijn Kleverlands naar Maastricht ga, verstaan ze er geen ruk van. Terwijl een Maastrichtenaar zich hier verstaanbaar zou kunnen maken.quote:Op vrijdag 6 november 2009 22:03 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
een Maastrichtenaar kan prima in zijn eigen dialect schrijven en begrepen worden door een Venlonaar.
Je lult poep, ik versta je prima, het is alleen dat ik je wrs niet WIL verstaan omdat je zo achterlijk klinktquote:Op maandag 9 november 2009 10:00 schreef HairyArsedIrishman het volgende:
[..]
Andersom geldt dat overigens niet. Er is zo ontzettend veel onderscheid tussen veel Limburgse dialecten, dat men elkaar lang niet altijd begrijpt. Als ik met mijn Kleverlands naar Maastricht ga, verstaan ze er geen ruk van. Terwijl een Maastrichtenaar zich hier verstaanbaar zou kunnen maken.
Taalkundig gezien heb je zeker een punt. Anders dan standaardtalen, die gesproken worden tot de staatsgrens en nauwelijks een meter verder, vormen streektalen en dialecten een lappendeken van spreekwijzen die geleidelijk in elkaar overvloeien. Aanduidingen die de provinciegrens als taalgrens nemen zijn dan ook in belangrijke mate cultuurhistorisch en politiek geďnspireerd. Overigens is het ook voor het creëren van bijvoorbeeld spellingnormen en woordenboeken praktisch om verschillende dialecten onder één noemer te plaatsen.quote:Op maandag 9 november 2009 03:26 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat je niet van 'Gronings' kunt spreken. In het westen van de provincie is het meer een Fries dialect imo met Groningse klank, maar ook weer met Drentse invloeden..
Interessant!quote:Vergelijk dit maar eens, waar ik woon zijn de persoonlijke voornaamwoorden als volgt, en vergelijk t bv met het Woud-Fries (ikzelf woon in het westen van Groningen):
<knip>
Ik geloof je direct, mijn Midden-Limburgse familie heeft ook al eens opgemerkt dat hun dialect in Maastricht volkomen nutteloos was. Maar mijn opmerking ging over het schrijven van dialecten. Ik denk dat Venlonaren een tekst in het Maastrichts best zullen begrijpen, evenals Maastrichtenaren wel uit de voeten zullen kunnen met Venlose schrijfsels.quote:Op maandag 9 november 2009 10:00 schreef HairyArsedIrishman het volgende:
[..]
Andersom geldt dat overigens niet. Er is zo ontzettend veel onderscheid tussen veel Limburgse dialecten, dat men elkaar lang niet altijd begrijpt. Als ik met mijn Kleverlands naar Maastricht ga, verstaan ze er geen ruk van. Terwijl een Maastrichtenaar zich hier verstaanbaar zou kunnen maken.
Eens. Het lezen van andermans dialect gaat vaak prima. Overigens is lezen vaak een stuk makkelijker dan verstaan. Persoonlijk kan ik geschreven Fries en Nedersaksisch ook prima volgen. Alleen het verstaan weer minder.quote:Op maandag 9 november 2009 10:37 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Ik geloof je direct, mijn Midden-Limburgse familie heeft ook al eens opgemerkt dat hun dialect in Maastricht volkomen nutteloos was. Maar mijn opmerking ging over het schrijven van dialecten. Ik denk dat Venlonaren een tekst in het Maastrichts best zullen begrijpen, evenals Maastrichtenaren wel uit de voeten zullen kunnen met Venlose schrijfsels.
Jij weet ook niet waar je het over hebt. Wat nou zuiden? De allesdekkende term "Provincie" volstaat prima.quote:Op zondag 8 november 2009 19:10 schreef Toky het volgende:
nou belgen doen tenminste niet zo laagdunkend over ons limburgers, dus wat dat betreft passen wij limburgers inderdaad beter bij de belgen, lekker bescheiden, bourgondisch(in holland weten ze nie eens wat vlaai is, laat staan het verschil tussen taart en vlaai)... en totaal niet krenterig en uitgekookt als de meeste hollanders... ook op tv spreken ze altijd over het zuiden en dan hebben ze het over brabant...hoezo er ligt nog iets onder...Nou als ik niet beter wist zijn jullie allemaal jaloers op ons mooi dialect...Whaha ....bieeingeschrapte zeimlappe
Dit is nou ECHT Nederlandsquote:Op zondag 15 november 2009 05:02 schreef isogram het volgende:
Het afschuwelijkste dialect dat in Nederland wordt gesproken is Randstads. Zo noem ik het maar. Mensen die niet normaal een R kunnen uitspreken, die van alles afraffelen en brabbelen, die overal Engelse woorden doorheen gooien, die het geslacht van zelfstandig naamwoorden niet meer weten, zich steeds bedienen van "je kan, je wil en je zal" en de blijven uitspreken als blaife.
En het ergste is nog wel dat ze denken dat ze goed Nederlands spreken en hun bizarre taal als norm willen opleggen aan de rest van het land.
Duidelijk niet in Groningen geweestquote:Op zaterdag 14 november 2009 18:20 schreef Relmonder het volgende:
100 keer liever een gesprek met een limburger dan met Hagenezen , Amsterdammers , of mensen uit groningen. Kut harde G.
Die was ik al eens tegengekomen, ja. Die poll ook:quote:Op zondag 15 november 2009 04:57 schreef CarolineTensen het volgende:
http://superlimburg.hyves.nl/![]()
En dan beweren dat ''die Hollanders'' zo arrogant zijnNee je bent zelf lekker bescheiden als je zo nodig duidelijk moet maken dat je niet bij Nederland hoort.
quote:Op zondag 15 november 2009 05:07 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Duidelijk niet in Groningen geweest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |