Mag ik hier even als voetnoot bijzetten dat Belgisch als taal niet bestaatquote:Op woensdag 4 november 2009 11:48 schreef ManianMan het volgende:
[..]
![]()
Limburgs is een verbastering van: Nederlands, Frans, Belgisch en Duits. Daarom zijn de meeste Limburgers ook zo goed in buitenlandse talen.
Vlaams, Waals zo goed dan?quote:Op woensdag 4 november 2009 14:59 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Mag ik hier even als voetnoot bijzetten dat Belgisch als taal niet bestaat
Waals? Frans bedoel je?quote:
Nee, Waals is een bestaande taal.quote:Op woensdag 4 november 2009 15:06 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]
Waals? Frans bedoel je?
En ja Vlaams kan maar dat is ook gewoon een verbastering van het nederlands.
Ik zou het gewoon op een mengelmoes Nederlands, Frans, Duits houden.
Limburgs is helemaal geen taal manquote:Op woensdag 4 november 2009 15:57 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Nee, Waals is een bestaande taal.
Los daarvan is Limburgs natuurlijk helemaal geen mengelmoesje van andere talen.Het is een losstaande taal die zich afzonderlijk van het Nederlands heeft ontwikkeld. De Eneas en Servaaslegende van Hendrik van Veldeke (12de eeuw) zijn bijvoorbeeld oorspronkelijk in het Limburgs geschreven.
Goed beargumenteerd ook.quote:Op woensdag 4 november 2009 15:58 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Limburgs is helemaal geen taal man
je punt is?quote:Op woensdag 4 november 2009 16:10 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Goed beargumenteerd ook.
Zo geil!quote:Op woensdag 4 november 2009 11:28 schreef BlaZ het volgende:
Limburgs is juist schattig bij vrouwen !
Hmmm, die komt uit regio (Neder)Weert(-eind) zeker!?..quote:Op woensdag 4 november 2009 11:25 schreef ManianMan het volgende:
Maar ze zei in plaats van Morgen zal ich... ==> Mergen zal ich...
Wat een verschrikkelijk dialect
quote:Op woensdag 4 november 2009 16:21 schreef VatosLoco het volgende:
Wat een falers hier in dit topic, hebben ze eens één keer in hun leven een Limburger ontmoet staat hun hele wereld op de kop. Daarbij ken ik redelijk wat mensen wonende in de randstad die het leven in Limburg wel aangenaam vinden (zitten hier ivm projecten) maar ook zij reisden de eerste keer met een negatief gevoel naar het zuiden om tot de conclusie te komen dat Limburgers geen verkeerde mensen zijn.
Daarbij kan ik wel bevestigen dat veel Limburgers standaard iedereen in het Dialect aanspreken, iets wat ik zelf ook onbeschoft vind als Limburger. Zodra ik merk dat iemand Limburgs spreekt ga ik ook over in het Dialect, maar zal correct Nederlands praten tegen mensen die mij niet kunnen verstaan.
Ook het verschil in de dialecten in Limburg is groot hoor, het zeurderige vragende is vooral in omstreken Maastricht, het Duitse accent wat veelal gelegd word concentreert zich toch vooral op de regio parkstad (Heerlen, Kerkrade) maar daar zijn de meeste Limburgers ook geen fan van, ik versta die mensen zelfs niet eens zodra ze Dialect spreken.
En zeurende over de zachte G, in het buitenland horen ze liever een zachte G dan een harde G zoals bij de mensen boven de rivieren. Daarbij Limburgers denken hetzelfde over de dialecten van mensen in andere provincies, maar dat is Nederland irriteer je je eraan zet dan een hek om de randstad en kom niet meer naar buiten.
ik ben een keer in weert geweestquote:Op woensdag 4 november 2009 16:23 schreef Tism het volgende:
[..]
Hmmm, die komt uit regio (Neder)Weert(-eind) zeker!?..![]()
Er is geen éénduidende definitie van het verschil tussen taal en dialect. Tussen sommige talen zitten er kleinere verschillen als tussen sommige dialecten van één taal. Wat een taal wordt genoemd en wat een dialect hangt af van politieke keuzes.quote:Op woensdag 4 november 2009 16:13 schreef Ladylike het volgende:
[..]
je punt is?
Het blijft een feit dat limburgs geen taal is.
Fries wel, maar daar zijn ook bewijzen voor
Brabants is toch ook geen TAAL? moet ik dat soms ook bewijzen?
en dat gronings geen taal is, of utrechts?
geluk voor jou, want kerkrade is het ergste van allemaal!quote:Op woensdag 4 november 2009 16:26 schreef Ladylike het volgende:
[..]
daarom hebben mijn ouders mij nederlandstalig opgevoed toen wij in kerkrade woonden
dat vond mijn moeder ookquote:Op woensdag 4 november 2009 16:33 schreef apenkutkop het volgende:
[..]
geluk voor jou, want kerkrade is het ergste van allemaal!
Doe niet zo debiel man vrouw, je weet niet waarover je praat.quote:Op woensdag 4 november 2009 16:13 schreef Ladylike het volgende:
[..]
je punt is?
Het blijft een feit dat limburgs geen taal is.
Fries wel, maar daar zijn ook bewijzen voor
Brabants is toch ook geen TAAL? moet ik dat soms ook bewijzen?
en dat gronings geen taal is, of utrechts?
"De meeste Limburgers"? Het dialect van de gehele Parkstad, van Heerlen tot Simpelveld, en tot aan Valkenburg toe, da's juist het echte Limburgs en wordt ook door 200.000 mensen+ gesproken, geen minderheid dus.. Hoe noordelijker je komt, hoe Nederlandser het wordt. Het dialect van Rowwen Heze is gewoon 90% Nederlands.quote:Op woensdag 4 november 2009 16:21 schreef VatosLoco het volgende:
het Duitse accent wat veelal gelegd word concentreert zich toch vooral op de regio parkstad (Heerlen, Kerkrade) maar daar zijn de meeste Limburgers ook geen fan van, ik versta die mensen zelfs niet eens zodra ze Dialect spreken.
Waarom niet gewoon allebei ?quote:Op woensdag 4 november 2009 16:26 schreef Ladylike het volgende:
[..]
daarom hebben mijn ouders mij nederlandstalig opgevoed toen wij in kerkrade woonden
kerkraadsquote:Op woensdag 4 november 2009 11:25 schreef ManianMan het volgende:
Normaal gesproken ben ik fan van de Limburgse dialecten maar toen net liep er een mooie meid binnen, schattige uitstraling en mooi lichaam. Maar ze zei in plaats van Morgen zal ich... ==> Mergen zal ich...
Wat een verschrikkelijk dialect
daten ?quote:Op woensdag 4 november 2009 17:11 schreef ynuhh het volgende:
Ik vind mannen met een zachte g wel schattig.
Vrouwen met een harde gquote:Op woensdag 4 november 2009 17:11 schreef ynuhh het volgende:
Beter dan dat studenten accent van die hoge Hollanders die vooral in Maastricht lopen.quote:Op woensdag 4 november 2009 17:11 schreef ynuhh het volgende:
Ynuhh !quote:Op woensdag 4 november 2009 17:11 schreef ynuhh het volgende:
Integreren jijquote:Op woensdag 4 november 2009 17:33 schreef incognitoomuch het volgende:
Maastricht is top! Behalve het dialect....
Zo vroeg ik de laatste keer aan een verkoopster de weg. Zei ze: "Hier ragtdoah en dan linksaf de trap af bij de laft..
Ik:.. Laft?
Zij: Linkaf bij de laft ja...
Ik keek schuin langs haar heen... De lift bedoel je?
Zij: Klopt de laft ja linksaf...
dat was geen maastrichtsequote:Op woensdag 4 november 2009 17:33 schreef incognitoomuch het volgende:
Zo vroeg ik de laatste keer aan een verkoopster de weg. Zei ze: "Hier ragtdoah en dan linksaf de trap af bij de laft..
Sorry maar dat accent lijkt eerder op een geïmporteerde Amsterdammerquote:Op woensdag 4 november 2009 17:33 schreef incognitoomuch het volgende:
quote:Op vrijdag 6 november 2009 08:52 schreef VatosLoco het volgende:
[..]
Sorry maar dat accent lijkt eerder op een geïmporteerde Amsterdammer
Waarom laft zeggen? Doen ze gewoon expresquote:Op woensdag 4 november 2009 17:33 schreef incognitoomuch het volgende:
oanquote:
Jong, dat boeit toch neetquote:Op vrijdag 6 november 2009 09:08 schreef Phones666 het volgende:
[..]
Sorry, ich kin nog neet zoe goot limburgs typen,
Vast ook andersomquote:Op vrijdag 6 november 2009 09:22 schreef controlaltdelete het volgende:
hier (randstad) worden limbo's uitgelachen.
Zeker wetenquote:
Jij hoort zeker niet zo vaak Amsterdammers praten?quote:Op vrijdag 6 november 2009 08:52 schreef VatosLoco het volgende:
[..]
Sorry maar dat accent lijkt eerder op een geïmporteerde Amsterdammer
Klopt, met zo een lelijke roggel als G loop je al gauw voor lul in limburg.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |