Ik ben van mening dat je niet van 'Gronings' kunt spreken. In het westen van de provincie is het meer een Fries dialect imo met Groningse klank, maar ook weer met Drentse invloeden..quote:Op woensdag 4 november 2009 16:36 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Doe niet zo debiel man vrouw, je weet niet waarover je praat.
Het hele feit dat Limburgs taalkundig een oostnederfrankische taal is en Nederlands een westnederfrankische sluit al uit dat het Limburgs een dialect van het Nederlands is.
En als we het over bewijzen hebben: het bestaan van 12de-eeuwse teksten in het Limburgs (5 eeuwen voor het ontstaan van het Standaardnederlands) vind je niet overtuigend genoeg?
Het Brabants is natuurlijk van oorsprong ook een taal, maar omdat het (samen met het Hollands) een van de twee talen is waaruit in de zeventiende eeuw het Nederlands is gevormd* wordt het tegenwoordig niet vaak meer als zodanig gezien.
Het Gronings is geen taal, maar een dialect van het Nedersaksisch. Het Utrechts is een dialect van het Utrechts-Alblasserwaardse dialectcontinuüm. Gelijkerwijs is het Maastrichts een dialect van de Limburgse taal.
*Je moet niet vergeten dat het Nederlands vóór de zeventiende eeuw niet bestond. Iedere provincie had zijn eigen taal, totdat er een gemeenschappelijke taal werd gevormd die iedereen ging spreken.
Andersom geldt dat overigens niet. Er is zo ontzettend veel onderscheid tussen veel Limburgse dialecten, dat men elkaar lang niet altijd begrijpt. Als ik met mijn Kleverlands naar Maastricht ga, verstaan ze er geen ruk van. Terwijl een Maastrichtenaar zich hier verstaanbaar zou kunnen maken.quote:Op vrijdag 6 november 2009 22:03 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
een Maastrichtenaar kan prima in zijn eigen dialect schrijven en begrepen worden door een Venlonaar.
Je lult poep, ik versta je prima, het is alleen dat ik je wrs niet WIL verstaan omdat je zo achterlijk klinktquote:Op maandag 9 november 2009 10:00 schreef HairyArsedIrishman het volgende:
[..]
Andersom geldt dat overigens niet. Er is zo ontzettend veel onderscheid tussen veel Limburgse dialecten, dat men elkaar lang niet altijd begrijpt. Als ik met mijn Kleverlands naar Maastricht ga, verstaan ze er geen ruk van. Terwijl een Maastrichtenaar zich hier verstaanbaar zou kunnen maken.
Taalkundig gezien heb je zeker een punt. Anders dan standaardtalen, die gesproken worden tot de staatsgrens en nauwelijks een meter verder, vormen streektalen en dialecten een lappendeken van spreekwijzen die geleidelijk in elkaar overvloeien. Aanduidingen die de provinciegrens als taalgrens nemen zijn dan ook in belangrijke mate cultuurhistorisch en politiek geïnspireerd. Overigens is het ook voor het creëren van bijvoorbeeld spellingnormen en woordenboeken praktisch om verschillende dialecten onder één noemer te plaatsen.quote:Op maandag 9 november 2009 03:26 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Ik ben van mening dat je niet van 'Gronings' kunt spreken. In het westen van de provincie is het meer een Fries dialect imo met Groningse klank, maar ook weer met Drentse invloeden..
Interessant!quote:Vergelijk dit maar eens, waar ik woon zijn de persoonlijke voornaamwoorden als volgt, en vergelijk t bv met het Woud-Fries (ikzelf woon in het westen van Groningen):
<knip>
Ik geloof je direct, mijn Midden-Limburgse familie heeft ook al eens opgemerkt dat hun dialect in Maastricht volkomen nutteloos was. Maar mijn opmerking ging over het schrijven van dialecten. Ik denk dat Venlonaren een tekst in het Maastrichts best zullen begrijpen, evenals Maastrichtenaren wel uit de voeten zullen kunnen met Venlose schrijfsels.quote:Op maandag 9 november 2009 10:00 schreef HairyArsedIrishman het volgende:
[..]
Andersom geldt dat overigens niet. Er is zo ontzettend veel onderscheid tussen veel Limburgse dialecten, dat men elkaar lang niet altijd begrijpt. Als ik met mijn Kleverlands naar Maastricht ga, verstaan ze er geen ruk van. Terwijl een Maastrichtenaar zich hier verstaanbaar zou kunnen maken.
Eens. Het lezen van andermans dialect gaat vaak prima. Overigens is lezen vaak een stuk makkelijker dan verstaan. Persoonlijk kan ik geschreven Fries en Nedersaksisch ook prima volgen. Alleen het verstaan weer minder.quote:Op maandag 9 november 2009 10:37 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Ik geloof je direct, mijn Midden-Limburgse familie heeft ook al eens opgemerkt dat hun dialect in Maastricht volkomen nutteloos was. Maar mijn opmerking ging over het schrijven van dialecten. Ik denk dat Venlonaren een tekst in het Maastrichts best zullen begrijpen, evenals Maastrichtenaren wel uit de voeten zullen kunnen met Venlose schrijfsels.
Jij weet ook niet waar je het over hebt. Wat nou zuiden? De allesdekkende term "Provincie" volstaat prima.quote:Op zondag 8 november 2009 19:10 schreef Toky het volgende:
nou belgen doen tenminste niet zo laagdunkend over ons limburgers, dus wat dat betreft passen wij limburgers inderdaad beter bij de belgen, lekker bescheiden, bourgondisch(in holland weten ze nie eens wat vlaai is, laat staan het verschil tussen taart en vlaai)... en totaal niet krenterig en uitgekookt als de meeste hollanders... ook op tv spreken ze altijd over het zuiden en dan hebben ze het over brabant...hoezo er ligt nog iets onder...Nou als ik niet beter wist zijn jullie allemaal jaloers op ons mooi dialect...Whaha ....bieeingeschrapte zeimlappe
Dit is nou ECHT Nederlandsquote:Op zondag 15 november 2009 05:02 schreef isogram het volgende:
Het afschuwelijkste dialect dat in Nederland wordt gesproken is Randstads. Zo noem ik het maar. Mensen die niet normaal een R kunnen uitspreken, die van alles afraffelen en brabbelen, die overal Engelse woorden doorheen gooien, die het geslacht van zelfstandig naamwoorden niet meer weten, zich steeds bedienen van "je kan, je wil en je zal" en de blijven uitspreken als blaife.
En het ergste is nog wel dat ze denken dat ze goed Nederlands spreken en hun bizarre taal als norm willen opleggen aan de rest van het land.
Duidelijk niet in Groningen geweestquote:Op zaterdag 14 november 2009 18:20 schreef Relmonder het volgende:
100 keer liever een gesprek met een limburger dan met Hagenezen , Amsterdammers , of mensen uit groningen. Kut harde G.
Die was ik al eens tegengekomen, ja. Die poll ook:quote:Op zondag 15 november 2009 04:57 schreef CarolineTensen het volgende:
http://superlimburg.hyves.nl/![]()
En dan beweren dat ''die Hollanders'' zo arrogant zijnNee je bent zelf lekker bescheiden als je zo nodig duidelijk moet maken dat je niet bij Nederland hoort.
quote:Op zondag 15 november 2009 05:07 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Duidelijk niet in Groningen geweest.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |