abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74099145
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 00:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Voor discussie's sake: Je houding dat je anderen iets moet verbieden waar jij toevallig geen behoefte aan hebt is buitengewoon egoïstisch.
Wist je dat het leven veel mooier is zonder drugs?

Ik spreek uit ervaring.
pi_74099216
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 00:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat is dit nu allemaal weer voor verdachtmaking en insinuatie?

Wat wil je precies horen?
Nou volgens mij zijn het hele heldere vragen hoor.

Jij komt weer met zo'n suggestieve opmerking van 'als men alle aanwezige informatie tot zich zou nemen dat je dan tot een hele andere conclusie komt'.

Dus jij hebt alle aanwezige informatie tot je genomen en daaruit kan je alleen maar concluderen dat god bestaat? Knap. Leg maar uit dan.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 00:49:46 #203
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_74099226
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 00:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom zou ik moeten doen wat een ander wil?
Ja, geef hier eens antwoord op?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 00:51:04 #204
pi_74099248
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 00:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wist je dat het leven veel mooier is zonder drugs?

Ik spreek uit ervaring.
Religie is idd een fijne drug. Het heeft niet mijn voorkeur, maar ik zou het je niet willen verbieden.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_74099322
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 00:49 schreef Modus het volgende:

[..]

Nou volgens mij zijn het hele heldere vragen hoor.

Jij komt weer met zo'n suggestieve opmerking van 'als men alle aanwezige informatie tot zich zou nemen dat je dan tot een hele andere conclusie komt'.

Dus jij hebt alle aanwezige informatie tot je genomen en daaruit kan je alleen maar concluderen dat god bestaat? Knap. Leg maar uit dan.
Nee ik heb natuurlijk ook niet alle aanwezige informatie tot me genomen. Alle aanwezige informatie geldde in dat verband meer met betrekking tot die godsdiensten. Daar is wel informatie over beschikbaar, maar doorgaans verdiept men zich daar niet in. Er zijn weinig mensen op de hoogte van de mystieke leer van die oude religies.

Ik heb me echter wel opengesteld voor alternatieve bronnen en dat is iets wat denk ik niet zo heel veel mensen doen, ook in de wetenschappelijke wereld.
pi_74099388
Definieer alternatieve bronnen.
pi_74099582
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 00:57 schreef Modus het volgende:
Definieer alternatieve bronnen.
Bronnen die vaak onmiddellijk afgedaan worden als onzin of niet nuttig, omdat ze het huidige paradigma niet ondersteunen.
pi_74099651
De bijbel? .
pi_74099668
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 01:17 schreef Modus het volgende:
De bijbel? .
Ja, bijvoorbeeld

Of eerder evangelisten die de bijbel preken.
En new agers die hetzelfde doen maar met hun eigen interpretatie.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 27 oktober 2009 @ 01:23:04 #210
862 Arcee
Look closer
pi_74099689
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 01:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja, bijvoorbeeld
Speaking of which, ik had nog een vraag voor je open staan in een ander topic:
quote:
Op vrijdag 23 oktober 2009 15:06 schreef Arcee het volgende:
Waarom iemand eren die zo moordlustig, haatdragend en onrechtvaardig is?
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_74099739
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 01:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja, bijvoorbeeld

Of eerder evangelisten die de bijbel preken.
En new agers die hetzelfde doen maar met hun eigen interpretatie.
Raar dat jij de bijbel als alternatieve bron noemt, volgens mij is dat juist je main bron. Maar ja, je weet ook wel, met de bijbel als argument kom je nu eenmaal geen steek verder he. Want die gaat natuurlijk al uit van het bestaan van iets wat juist ter discussie staat.
pi_74099774
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 01:29 schreef Modus het volgende:

[..]

Raar dat jij de bijbel als alternatieve bron noemt, volgens mij is dat juist je main bron.
Bron voor informatie over deze wereld? Nee, niet toen ik nog niet geloofde.
quote:
Maar ja, je weet ook wel, met de bijbel als argument kom je nu eenmaal geen steek verder he. Want die gaat natuurlijk al uit van het bestaan van iets wat juist ter discussie staat.
Ja, de bijbel alleen is niet voldoende.
pi_74099793
Verder is er weinig bewijs he.
pi_74099803
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 01:35 schreef Modus het volgende:
Verder is er weinig bewijs he.
De wereld is 1 groot bewijs.

Maar ziende zijn we blind en horende zijn we doof.
pi_74099807
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 01:23 schreef Arcee het volgende:

[..]

Speaking of which, ik had nog een vraag voor je open staan in een ander topic:
[..]

Ik kan hier de bijbel wel voor citeren.

2 tim 2:23
23 En verwerp de vragen, die dwaas en zonder lering zijn, wetende, dat zij twistingen voortbrengen.

Ik verwerp je vraag dus.
pi_74099820
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 01:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De wereld is 1 groot bewijs.

Maar ziende zijn we blind en horende zijn we doof.
Dat is zo'n nikszeggende bewijsvoering he. 'Alles is gemaakt door god, kijk dan om je heen!' Hoe weet je dat dan? 'Ja dat staat in de bijbel'.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 27 oktober 2009 @ 01:40:56 #217
862 Arcee
Look closer
pi_74099835
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 01:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ook, het staat er allemaal in. Alle moorden, onrechtvaardigheden, enz.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_74099848
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 01:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

2 tim 2:23
23 En verwerp de vragen, die dwaas en zonder lering zijn, wetende, dat zij twistingen voortbrengen.

Ik verwerp je vraag dus.
Maar zelf nadenken over waarom dat een dwaze vraag zonder lering zou zijn doe je niet?

Je weet het allemaal mooi te verwoorden alsof je alles diepgaand onderzocht hebt maar uiteindelijk val je telkens weer terug op slechts de bijbel en aanverwante bronnen.
pi_74099857
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 01:38 schreef Modus het volgende:

[..]

Dat is zo'n nikszeggende bewijsvoering he. 'Alles is gemaakt door god, kijk dan om je heen!' Hoe weet je dat dan? 'Ja dat staat in de bijbel'.
Wat ik heb gedaan is mijzelf vragen stellen en daar antwoord op proberen te vinden. Pas aan het einde kwam ik daarmee bij de bijbel uit.

Nu zie ik dat de hele wereld 1 groot bewijs is voor God. Niet slechts het feit dat hij bestaat, maar ook hoe hij in elkaar zit. Hoe mensen zijn, wat mensen doen, de staat van de wereld in geopolitieke zin, de geschiedenis, andere religies, alles.

Je vraagt me naar een definitie van alternatieve bronnen. Dat is eigenlijk alles wat je niet op school hebt gekregen en wat je niet in de normale tijdschriften en boeken tegenkomt.

Ik wil niet zeggen dat die bronnen dan ook allemaal betrouwbaar zijn, maar ze kunnen wel net dat stukje informatie geven wat nodig is. Ik heb hele films/docus gekeken om uiteindelijk 1 of 2 feitjes mee te pikken die me weer wat groter begrip van de wereld gaven, een sleutel waren, deuren openden. Uiteindelijk bleek alles samen te komen in de bijbel. En het volgen van die bijbel heeft ook de bijbel bevestigd. Ik bedoel, ik ben nu een dakloze, ik leef door geloof, en God zorgt voor mij. en brengt mij naar die plaatsen en mensen waar ik zijn moet om het Woord te leren, tot dienst te zijn, een zegen te ontvangen of te geven. Dat is een dagelijkse realiteit, elke minuut van de dag is voor mij bewijs van Gods aanwezigheid en kracht. Dat is het meest krachtige bewijs. Zoals het feit dat je bewustzijn hebt bewijs is dat je leeft, is mijn leven nu zoals ik het leef en de dingen die ik heb meegemaakt voor mij het sterkste bewijs dat God bestaat.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ali_Kannibali op 27-10-2009 01:51:50 ]
pi_74099901
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 01:42 schreef Modus het volgende:

[..]

Maar zelf nadenken over waarom dat een dwaze vraag zonder lering zou zijn doe je niet?

Je weet het allemaal mooi te verwoorden alsof je alles diepgaand onderzocht hebt maar uiteindelijk val je telkens weer terug op slechts de bijbel en aanverwante bronnen.
Jij denkt dat Arcee open staat voor een uitgebreide uitleg met bijbelverzen en redenen waarom God niet is zoals hij hem hier weg wil zetten?

Je denkt niet dat ik mijn tijd daar aan zou verspillen?
Ik denk van wel.
pi_74101987
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 01:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wat ik heb gedaan is mijzelf vragen stellen en daar antwoord op proberen te vinden. Pas aan het einde kwam ik daarmee bij de bijbel uit.

Nu zie ik dat de hele wereld 1 groot bewijs is voor God. Niet slechts het feit dat hij bestaat, maar ook hoe hij in elkaar zit. Hoe mensen zijn, wat mensen doen, de staat van de wereld in geopolitieke zin, de geschiedenis, andere religies, alles.

Je vraagt me naar een definitie van alternatieve bronnen. Dat is eigenlijk alles wat je niet op school hebt gekregen en wat je niet in de normale tijdschriften en boeken tegenkomt.

Ik wil niet zeggen dat die bronnen dan ook allemaal betrouwbaar zijn, maar ze kunnen wel net dat stukje informatie geven wat nodig is. Ik heb hele films/docus gekeken om uiteindelijk 1 of 2 feitjes mee te pikken die me weer wat groter begrip van de wereld gaven, een sleutel waren, deuren openden. Uiteindelijk bleek alles samen te komen in de bijbel. En het volgen van die bijbel heeft ook de bijbel bevestigd. Ik bedoel, ik ben nu een dakloze, ik leef door geloof, en God zorgt voor mij. en brengt mij naar die plaatsen en mensen waar ik zijn moet om het Woord te leren, tot dienst te zijn, een zegen te ontvangen of te geven. Dat is een dagelijkse realiteit, elke minuut van de dag is voor mij bewijs van Gods aanwezigheid en kracht. Dat is het meest krachtige bewijs. Zoals het feit dat je bewustzijn hebt bewijs is dat je leeft, is mijn leven nu zoals ik het leef en de dingen die ik heb meegemaakt voor mij het sterkste bewijs dat God bestaat.

Ten eerste, ik vind dat je zaken zeer goed kunt verwoorden en dat je een mooi taal gebruik hebt, mijn complimenten daarvoor! Echt waar!

Ten tweede, sorry hoor maar ik vind dit toch echt allemaal zweef teef gelul. Wat een ontzettende zweverige onzinnige bullshit, prima dat je je daar beter door gaat voelen maar dit heeft helemaal niets meer met bewijzen jegens god te maken. Dit is puur persoonlijke perceptie en jezelf voor de gek houden. Toch moet ik hierbij wel weer even terug vallen op gerenommeerde wetenschappers van de Harvard university, zij hebben onderzoek gedaan hoe de hersenen functioneren wanneer iemand 'denkt' te communiceren met god hetzij door middel van een gebed. Het blijkt alsof de hersenen denken dat ze met een werkelijk persoon communiceren.
Hierbij zou uiteraard de frontale kwab actief worden, zonder dat de hersenen uiteraard een response kregen. Echter bleek uit het onderzoek dat dit hetzelfde effect is als wanneer iemand drugs gebruikt en zijn perceptie/waarnemingen veranderd. Kortom de conclusie van het onderzoek was dat gebed een soort hallucinerend effect oplevert waardoor de persoon in kwestie echt het gevoel krijgt dat er iemand is terwijl deze persoon eigenlijk zich zelf totaal voor de gek houdt. (maar goed misschien vind ali dit nou just wel weer een bewijs)
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 27 oktober 2009 @ 09:59:29 #222
862 Arcee
Look closer
pi_74102824
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 01:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Jij denkt dat Arcee open staat voor een uitgebreide uitleg met bijbelverzen en redenen waarom God niet is zoals hij hem hier weg wil zetten?
Zeker. Ben erg benieuwd.

Ik heb veel info verzameld over dit onderwerp en kom daarom juist (o.a.) tot de conclusie dan God moordlustig, haatdragend en onrechtvaardig is. Interessent dus waarom jouw 'alternatieve bronnen' tot een andere conclusie leiden.

Vreemd om met een misplaatst superioriteitsgevoel een vraag maar weg te zetten als zijnde van een dwaas.
pi_74104085
quote:

[..]

-Wat voor vragen dan?
-Hoe wist je waar de antwoorden te zoeken?
-Welke antwoorden vond je?
-Welke films/docu's?

Doe eens concreet.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:51:58 #224
862 Arcee
Look closer
pi_74104255
quote:
Waarom heeft God de mensheid na al die jaren nog niet verder weten te overtuigen? Dat hij nog niet eens heeft weten door te dringen tot scholen en normale tijdschriften en boeken is op z'n zachtst gezegd toch opmerkelijk.
pi_74104478
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 09:22 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Ten eerste, ik vind dat je zaken zeer goed kunt verwoorden en dat je een mooi taal gebruik hebt, mijn complimenten daarvoor! Echt waar!

Ten tweede, sorry hoor maar ik vind dit toch echt allemaal zweef teef gelul. Wat een ontzettende zweverige onzinnige bullshit, prima dat je je daar beter door gaat voelen maar dit heeft helemaal niets meer met bewijzen jegens god te maken. Dit is puur persoonlijke perceptie en jezelf voor de gek houden. Toch moet ik hierbij wel weer even terug vallen op gerenommeerde wetenschappers van de Harvard university, zij hebben onderzoek gedaan hoe de hersenen functioneren wanneer iemand 'denkt' te communiceren met god hetzij door middel van een gebed. Het blijkt alsof de hersenen denken dat ze met een werkelijk persoon communiceren.
Hierbij zou uiteraard de frontale kwab actief worden, zonder dat de hersenen uiteraard een response kregen. Echter bleek uit het onderzoek dat dit hetzelfde effect is als wanneer iemand drugs gebruikt en zijn perceptie/waarnemingen veranderd. Kortom de conclusie van het onderzoek was dat gebed een soort hallucinerend effect oplevert waardoor de persoon in kwestie echt het gevoel krijgt dat er iemand is terwijl deze persoon eigenlijk zich zelf totaal voor de gek houdt. (maar goed misschien vind ali dit nou just wel weer een bewijs)
Ja, en ik lach om dit soort onwetende theorieën en beperkte experimenten waarmee wat wetenschappertjes het niet-bestaan van God denken te kunnen bewijzen, of de geestelijke instabiliteit van de gelovigen. Nog erger is het herhalen zonder kritisch er over na te denken door mensen die het lezen en geloven.
pi_74104582
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 09:59 schreef Arcee het volgende:

[..]

Zeker. Ben erg benieuwd.

Ik heb veel info verzameld over dit onderwerp en kom daarom juist (o.a.) tot de conclusie dan God moordlustig, haatdragend en onrechtvaardig is. Interessent dus waarom jouw 'alternatieve bronnen' tot een andere conclusie leiden.

Vreemd om met een misplaatst superioriteitsgevoel een vraag maar weg te zetten als zijnde van een dwaas.
Waar zie je God als moordlustig, haatdragend en onrechtvaardig?
pi_74104810
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 11:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ja, en ik lach om dit soort onwetende theorieën en beperkte experimenten waarmee wat wetenschappertjes het niet-bestaan van God denken te kunnen bewijzen, of de geestelijke instabiliteit van de gelovigen. Nog erger is het herhalen zonder kritisch er over na te denken door mensen die het lezen en geloven.

Dat kun je wel zeggen maar het heeft wel een fundament met hoog wetenschappelijk aanzien (maar goed dat betekend kennelijk helemaal niets voor jou?). Harvard is de beste universiteit ter wereld? Dat neem ik meer voor waarheid aan dan jou verhalen over dat je tekenen van god door krijgt wat je totaal niet kan onderbouwen (zo zei jij eerder dat soms een donderslag van onweer een teken van god is voor jou, totaal waanzin, dit heeft natuurlijk alleen met de weersomstandigheden te maken temperaturen en luchtdruk, en dat gaat echt niet speciaal voor jou donderen op de juiste momenten als een teken, erg egoïstisch ook om dat te denken), vanuit mijn perceptie lach ik jou uit dat jij jezelf constant voor de gek houd. Noem mij maar onwetende, maar ik vind jou echt ontzettend naïef.
pi_74104890
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 10:51 schreef Arcee het volgende:

[..]

Waarom heeft God de mensheid na al die jaren nog niet verder weten te overtuigen? Dat hij nog niet eens heeft weten door te dringen tot scholen en normale tijdschriften en boeken is op z'n zachtst gezegd toch opmerkelijk.
Je bedoelt los van het feit dat de westerse samenlevingen zijn gegrondvest op een christelijke moreel-ethische wetgeving en dat verreweg de meeste mensen op deze planeet religieus zijn en dat de bijbel de grootste bestseller is aller tijde en in meer talen is vertaald dan welk ander boek dan ook? God niet op scholen? Veel scholen geven een vorm van godsdienstles. En natuurlijk was een aantal decennia geleden alles nog veel godsdienstiger en ga je zeg maar kijken naar de menselijke geschiedenis in zijn geheel dan is de fase waarin God of goden een ‘kleine’ rol speelden in de wereld slechts een klein recent onderdeel, en dan alleen nog maar in een handjevol landen en dan nog niet eens volledig! Hoe je het wendt of keert, religie is een uitermate belangrijk onderdeel geweest van de menselijke geschiedenis en je zult het nog een tijdje moeten uitzitten want er komen alleen maar meer religieuze mensen bij, vooral aan de andere kant van deze planeet.
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 09:59 schreef Arcee het volgende:

[..]

Zeker. Ben erg benieuwd.

Ik vind dit altijd interessant. Mensen lezen dezelfde tekst en de een concludeert dat het gaat om een moordlustige en haatdragende God terwijl de ander concludeert dat het gaat om een liefdevolle en rechtvaardige God.

Als je oude teksten leest is het altijd van belang om deze te interpreteren zoals de auteur de tekst heeft bedoelt. Ik neem aan dat iedereen het erover eens is dat de bijbel uiteindelijk door de handen van mensen zijn geschreven. Het lijkt mij nogal stug dat deze mensen hun God hebben willen omschrijven als een moordlustige en onrechtvaardige God. Ik heb veel gesprekken gehad met mensen en het blijkt keer op keer weer dat mensen bepaalde Bijbelse teksten verkeerd interpreteren. Een klein voorbeeld: heeft God alle mensen op de planeet doen verzuipen, of heeft hij de enige goede mensen gered van alle slechtheid om hun heen en een nieuw begin gecreëerd? Heeft God twee steden (Sodom en Gomorra) uitgeroeid met alle mensen erin, of heeft hij Lot en zijn familie gered en twee steden vernietigd waar geen enkele rechtvaardige leefde?

Dit soort zaken zijn in onze tijd nog steeds relevant: Zijn Amerikanen moordenaars en willen ze alleen maar olie, of proberen ze een land te bevrijden van een dictator? 
pi_74105023
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 10:46 schreef Modus het volgende:

[..]

-Wat voor vragen dan?
-Hoe wist je waar de antwoorden te zoeken?
-Welke antwoorden vond je?
-Welke films/docu's?

Doe eens concreet.
Wat voor vragen?

Hoe kan ik rechtvaardig leven?
Hoe kan ik gelukkig worden?
Hoe kunnen we van de wereld een eerlijke wereld maken?
Hoe kunnen we ons volle potentieel bereiken?
Waarom lijken we niets van de geschiedenis te leren?
Waar komt het kwaad in de mens vandaan?
Wat is de aard van de realiteit? Bestaat materie wel?
Waarom zijn de aardlagen allemaal zo perfect plat en later gevouwen terwijl het aardoppervlak nu ook helemaal niet plat is?

enz enz enz enz. Allerlei vragen, en vragen kwam ook met meer kennis van zaken. Informatie geeft soms meer vragen dan antwoorden toch?

Ik kreeg daar op school, van ouders en anderen anderen geen voldoenende antwoorden op. Dus ben zelf gaan zoeken.
Hoe wist ik in welke bronnen? Dat wist ik niet, daarom heb ik me opengesteld voor zelfs de op het eerste gezicht meest idiote bronnen. En ook daar zat soms waardevolle informatie bij. Het zou wel makkelijk zijn als we precies zouden weten waar we moeten zoeken om de antwoorden te vinden, zou een hoop tijd schelen.
Welke antwoorden ik vond? Samengevat dat deze wereld een hele spirituele dimensie kent welke een enorme invloed op ons leven en welzijn heeft, dat begrip van die dimensie de sleutel is om de wereld werkelijk te begrijpen, en dat deze materiële wereld een expressie is van een combinatie van menselijke activiteit en spirituele activiteit, zonder dat het gros van de mensheid daar zelf bewust van is maar zelf denkt de touwtjes in handen te hebben. Ik kan geen uitgebreid antwoord geven op alle vragen, dat doe ik wel in een PM als je dat echt wil weten anders wordt het topic teveel op mij gericht vind je niet.

Welke films, docu's?
Ik weet niet meer welke allemaal (alle titels dus, dat was een heleboel tijdens meerdere jaren), maar wat ik al zei, van mensen die in reptilians geloven, tot evangelisten, docu's over 9/11, de films van Michael Moore, films over de dollar die zou gaan vallen, het financiële systeem van de VS, over vrijmetselarij en occultisme, new age, enz enz.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 27-10-2009 11:25:30 ]
pi_74105174
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 11:11 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Dat kun je wel zeggen maar het heeft wel een fundament met hoog wetenschappelijk aanzien (maar goed dat betekend kennelijk helemaal niets voor jou?). Harvard is de beste universiteit ter wereld? Dat neem ik meer voor waarheid aan dan jou verhalen over dat je tekenen van god door krijgt wat je totaal niet kan onderbouwen (zo zei jij eerder dat soms een donderslag van onweer een teken van god is voor jou, totaal waanzin, dit heeft natuurlijk alleen met de weersomstandigheden te maken temperaturen en luchtdruk, en dat gaat echt niet speciaal voor jou donderen op de juiste momenten als een teken, erg egoïstisch ook om dat te denken), vanuit mijn perceptie lach ik jou uit dat jij jezelf constant voor de gek houd. Noem mij maar onwetende, maar ik vind jou echt ontzettend naïef.
Ongelovige wetenschappers die het bestaan van God graag ontkracht zien bejubelen een experiment van ongelovige wetenschappers dat het bestaan van God zou ontkrachten. Ik sta daar niet van te kijken.

Dat verhaal over onweer heb ik genuanceerd, ik weet niet of dat een 'teken van God was', dat zou het kunnen zijn ja. Maar ik hanteer dat niet als een bewijs voor God, dat was de vraag ook niet, het is oneerlijk van je om dat dat nu ineens op te werpen als argument om mij naïef te noemen.

Ik weet niet wat jouw beeld is van welke plaats ik God geef in mijn leven, maar als je dat na pak m beet 10 posts denkt te weten moet ik je denk ik toch teleurstellen. Ik kan wel veel meer informatie plaatsen, maar ik weet niet of dat de bedoeling van het topic is, en of ik daar uberhaupt zin in heb. Er zijn al zoveel topics waarin ik vertel over allerlei ervaringen, en daar is ook terechte kritiek op gekomen, dus als je echt geinteresseerd bent stuur je misschien beter een PM.
pi_74105211
quote:
Op maandag 26 oktober 2009 23:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Draai het eens om: wat als kerken gedwongen worden om homo's te huwelijken wanneer zij geloven dat het huwelijk een heilig door God gegeven band tussen een man en een vrouw is?
Tsja, dat geloven staat je vrij, zolang je maar geen mensen beperkt. Kerken mogen ook geen negers of joden weigeren, neem ik aan.
quote:
Trouwen is denk ik een recht in de zin van belastingvoordeel en een officiele wettelijke status.
In termen van een kerkelijke ceremonie is het geen recht maar eerder een privilege of iets dergelijks.
Dat is in mijn ogen een obstakel in een volgende stap naar gelijkheidwaardigheid voor alle mensen Maar ik snap je punt wel; bijbels is het ook moeilijk goed te praten, maar dat hangt dus volledig van je bijbelvisie af. Ik heb een handvol vrienden die zowel Christelijk als homoseksueel zijn, en bij ons wordt er eigenlijk geen probleem van gemaakt. Maar dat is omdat wij een compleet ander Gods- en bijbelbeeld hebben als jij waarschijnlijk.
pi_74105268
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 00:00 schreef Modus het volgende:

Zouden die gelovigen op bv. het EO-forum waar ze meer gelijkgestemden tegenkomen ook zo geheimzinnig doen?
Dat zal je vies tegenvallen. De mensen die het meest actief zijn op het EO-forum (ik neem aan dat je ronduit bedoelt) zijn juist niet Christelijk
pi_74105459
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 11:25 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Tsja, dat geloven staat je vrij, zolang je maar geen mensen beperkt. Kerken mogen ook geen negers of joden weigeren, neem ik aan.
? Vind je nu dat kerken gedwongen moeten kunnen worden om homo's te huwelijken of niet?

Een kerk is toch geen overheidsinstituut voor het sociaal belang of wel? Is een kerk geen plaats waar men een religie praktiseert naar eigen wensen binnen de grenzen van de grondwet zonder dat de overheid zich daarmee mag bemoeien? Hoe zit het met het recht op vrijheid van godsdienst?

Op die toer kun je ook dwingen dat all-gay clubs hetero's moeten toelaten. In Canada geloof ik loopt daar een rechtszaak voor. Idioterie natuurlijk. Als homo's in de kerk willen trouwen en ze kunnen niet terecht bij een kerk, moeten ze misschien beter zelf een kerk oprichten. Dan heb ik er geen problemen mee, Maar dus niet in mijn kerk onder dwang van de overheid, dat schendt mijn rechten.
quote:
Dat is in mijn ogen een obstakel in een volgende stap naar gelijkheidwaardigheid voor alle mensen
Nee, anderen dwingen te moeten doen wat jij wil ook al druist dat volledig in tegen iemands levensovertuiging is gelijkwaardig.
quote:
Maar ik snap je punt wel; bijbels is het ook moeilijk goed te praten, maar dat hangt dus volledig van je bijbelvisie af. Ik heb een handvol vrienden die zowel Christelijk als homoseksueel zijn, en bij ons wordt er eigenlijk geen probleem van gemaakt. Maar dat is omdat wij een compleet ander Gods- en bijbelbeeld hebben als jij waarschijnlijk.
Waarschijnlijk ja. Ik denk dat als je de bijbel als een autoritaire bron aanneemt, je een homohuwelijk in een kerk niet mogelijk kan achten.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 11:34:58 #234
pi_74105508
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 11:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

. Er zijn al zoveel topics waarin ik vertel over allerlei ervaringen, en daar is ook terechte kritiek op gekomen, dus als je echt geinteresseerd bent stuur je misschien beter een PM.
De kritiek geldt je informatie en de conclusies die je daar aan verbind?
pi_74105712
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 11:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De kritiek geldt je informatie en de conclusies die je daar aan verbind?
Ik bedoel kritiek in de zin dat het topic weer eens over mij ging, ook al kwam dat door vragen van anderen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 27-10-2009 11:51:00 ]
pi_74105819
de mens is toch wel god`s meest waardeloze creatie
pi_74106079
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 11:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

? Vind je nu dat kerken gedwongen moeten kunnen worden om homo's te huwelijken of niet?
Nou, "dwingen" is een groot woord. Maar ik vraag me af waarom religie en religieuze teksten kennelijk een excuus is voor Christenen om te discrimineren. Want dat is het simpelweg.

Als kerken homoseksuelen mogen weigeren, dan zouden mensen het kennelijk ook wettelijk mogen toelaten om andere bevolkingsgroepen te weigeren. Als een kerk dan zou weigeren om negers te trouwen (bijvoorbeeld een kerk die met de KKK is verbonden) dan zou men dat ook moeten toelaten volgens jouw redenering, lijkt me. Toch?

quote:
Een kerk is toch geen overheidsinstituut voor het sociaal belang of wel? Is een kerk geen plaats waar men een religie praktiseert naar eigen wensen binnen de grenzen van de grondwet zonder dat de overheid zich daarmee mag bemoeien? Hoe zit het met het recht op vrijheid van godsdienst?
Dat is de grote vraag hier ook: mag het recht op vrijheid van godsdienst mensen laten discrimineren?
quote:
Op die toer kun je ook dwingen dat all-gay clubs hetero's moeten toelaten. In Canada geloof ik loopt daar een rechtszaak voor. Idioterie natuurlijk. Als homo's in de kerk willen trouwen en ze kunnen niet terecht bij een kerk, moeten ze misschien beter zelf een kerk oprichten. Dan heb ik er geen problemen mee, Maar dus niet in mijn kerk onder dwang van de overheid, dat schendt mijn rechten.
Nou, ik vind gay-clubs toch wat anders dan kerken.

Maar misschien heb je wel gelijk, en moet ik maar accepteren dat er gemeenschappen zijn waarin gediscrimineerd wordt. Sowieso hebben homoseksuele Christenen die willen trouwen misschien niet zoveel meer te zoeken in dat soort gemeenschappen. Maar zoals ik zei, het gaat hier om het vraagstuk vrijheid van Godsdienst VS discriminatie.

Mag je op basis van die vrijheid van godsdienstuiting discrimineren?
quote:
Nee, anderen dwingen te moeten doen wat jij wil ook al druist dat volledig in tegen iemands levensovertuiging is gelijkwaardig.
[..]
Ja, het maakt mensen in elk geval gelijkwaardig. Dat er mensen zijn die het daarmee niet eens zijn, dat vind ik persoonlijk treurig. Ik ken ook mensen die in termen van rassen denken en geloven dat daar een rangschikking in is. Mensen mogen dat van me denken, maar of je ze de vrijheid moet geven om op basis daarvan dit idee door te voeren in zaken als het huwelijk en dergelijke vind ik zeer twijfelachtig.
quote:
Waarschijnlijk ja. Ik denk dat als je de bijbel als een autoritaire bron aanneemt, je een homohuwelijk in een kerk niet mogelijk kan achten.
Dat hangt natuurlijk volledig af van wat je onder "autoritaire bron" verstaat, maar ik weet hoe je hier over denkt, want hier hebben we een tijdje geleden een (trouwens in mijn ogen mooie) discussie over gehad.
pi_74106399
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 11:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ongelovige wetenschappers die het bestaan van God graag ontkracht zien bejubelen een experiment van ongelovige wetenschappers dat het bestaan van God zou ontkrachten. Ik sta daar niet van te kijken.

Dat verhaal over onweer heb ik genuanceerd, ik weet niet of dat een 'teken van God was', dat zou het kunnen zijn ja. Maar ik hanteer dat niet als een bewijs voor God, dat was de vraag ook niet, het is oneerlijk van je om dat dat nu ineens op te werpen als argument om mij naïef te noemen.

Ik weet niet wat jouw beeld is van welke plaats ik God geef in mijn leven, maar als je dat na pak m beet 10 posts denkt te weten moet ik je denk ik toch teleurstellen. Ik kan wel veel meer informatie plaatsen, maar ik weet niet of dat de bedoeling van het topic is, en of ik daar uberhaupt zin in heb. Er zijn al zoveel topics waarin ik vertel over allerlei ervaringen, en daar is ook terechte kritiek op gekomen, dus als je echt geinteresseerd bent stuur je misschien beter een PM.
Hier gaan we nooit uitkomen, maar dat wisten we van te voren natuurlijk al. We zitten op een compleet verschillende golflengte, ik bekijk de wereld vanuit een absoluut wetenschappelijk perspectief en jij meer vanuit een filosofische en theologisch(duh) perspectief. Zo zullen we altijd langs elkaar blijven communiceren.
pi_74106607
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 11:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, "dwingen" is een groot woord. Maar ik vraag me af waarom religie en religieuze teksten kennelijk een excuus is voor Christenen om te discrimineren. Want dat is het simpelweg.
Dat is grote onzin. Dit is als zeggen dat een voetbalclub ook schakers in het veld moet laten (met schaakbord en stukken). Of een universiteit ook 4 jarigen. Anders worden ze immers gediscrimineerd. In dat geval geldt dat natuurlijk niet, maar als het om een christelijke kerk gaat, is het ineens discriminatie.
quote:
Als kerken homoseksuelen mogen weigeren, dan zouden mensen het kennelijk ook wettelijk mogen toelaten om andere bevolkingsgroepen te weigeren. Als een kerk dan zou weigeren om negers te trouwen (bijvoorbeeld een kerk die met de KKK is verbonden) dan zou men dat ook moeten toelaten volgens jouw redenering, lijkt me. Toch?
Ja, dat is toch ook logisch? Of moet een vrouwenclub ook verplicht worden mannen toe te laten omdat ze anders mannen discrimineert?

Of de GroenLinks moet ook neo nazi's accepteren in hun partij, want neo nazi's mogen niet gediscrimineerd worden.

Het heeft helemaal niets met discriminatie te maken, maar met de definitie en aard van de club. Het is jammer als mensen daar niet in passen en er daarom geen deel van uit kunnen maken terwijl ze dat wel willen, participeren aan bepaalde rituelen en gebruiken terwijl dat niet in overeenstemming is met de ideeën van die club, maar iemands pech is geen argument om vervolgens maar iedereen te dwingen iedereen te accepteren of ze nu in de club thuis horen of niet.

Overigens gaat de discussie niet over het toelaten van homo's in de kerk, maar het huwelijken van homo's. Dat zijn 2 verschillende dingen.

quote:
Dat is de grote vraag hier ook: mag het recht op vrijheid van godsdienst mensen laten discrimineren?
[..]

Nou, ik vind gay-clubs toch wat anders dan kerken.

Maar misschien heb je wel gelijk, en moet ik maar accepteren dat er gemeenschappen zijn waarin gediscrimineerd wordt. Sowieso hebben homoseksuele Christenen die willen trouwen misschien niet zoveel meer te zoeken in dat soort gemeenschappen. Maar zoals ik zei, het gaat hier om het vraagstuk vrijheid van Godsdienst VS discriminatie.

Mag je op basis van die vrijheid van godsdienstuiting discrimineren?
Het is geen discriminatie!

Het is het waarborgen van de identiteit van de club/vereniging/godsdienst. De overheid dient daar met zijn poten van af te blijven.
quote:
Ja, het maakt mensen in elk geval gelijkwaardig. Dat er mensen zijn die vinden dat dat niet zo is, dat vind ik persoonlijk treurig. Ik ken ook mensen die in termen van rassen denken en geloven dat daar een rangschikking in is. Mensen mogen dat van me denken, maar of je ze de vrijheid moet geven om op basis daarvan dit idee door te voeren in zaken als het huwelijk en dergelijke vind ik zeer twijfelachtig.
Het heeft helemaal niets met gelijkwaardig of ongelijkwaardig te maken, maar met de identiteit van de club!
Als voor een bepaalde kerk 'huwelijk' gedefinieerd is als een band tussen MAN en VROUW, waarom zou men dan ineens mannen of vrouwen moeten trouwen wanneer zij dat willen? Een kerk is toch niet opgericht om aan de wensen en noden van mensen te doen, maar om een bepaalde godsdienst te praktiseren en boodschap in de wereld te brengen? (doorgaans).

Jij haalt een sociale instelling en godsdienst door elkaar. Als de kerk bedoeld was om de maatschappij te plezieren, zou je een punt hebben. Nu sla je volledig de plank mis.
quote:
Dat hangt natuurlijk volledig af van wat je onder "autoritaire bron" verstaat, maar ik weet hoe je hier over denkt, want hier hebben we een tijdje geleden een (trouwens in mijn ogen mooie) discussie over gehad.
Een bron die bepaalt wat wel en niet acceptabel/toelaatbaar/moreel etc. is in het leven.

Die discussie herinner ik me denk ik nog wel ja, maar de conclusie niet meer.
Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat zowel het oude als nieuwe testament seksuele relaties tussen gelijke seksen sterk veroordelen.
pi_74106727
Nog een mooi voorbeeld, iets actueels, moet een christelijke kerk verplicht kunnen worden om ook Imam's te laten preken? Is het discriminatie wanneer men dat niet toe wil laten?
pi_74106761
Veel, te veel is al gezegd en geschreven, gehoond en gedaagd over de uitval van de paus naar de homo's, vorige maand. Toch is daarbij iets over het hoofd gezien dat het verbetene van de oude opperherder kan verklaren. De trotse parade van homo's in Rome stoorde niet alleen het Jubeljaar 2000, maar schopte - misschien onbedoeld - tegen de achilleshiel van de rk kerk zelf. Deze kampt met steeds meer aanwijzingen dat haar clerus en seminaries in de beeldvorming én in realiteit gay zijn.

Harde cijfers zijn er nauwelijks, onderzoek durven de verantwoordelijken niet aan, maar schattingen zijn er wel. Die houden het erop dat minimaal een op de vijf priesters homo is, de helft wordt een reëlere schatting geacht, en wat de seminaries betreft noemt een hoge geestelijke met een natte vinger tachtig procent niet onaannemelijk. Priester wordt een beroep voor homo's, de kerk kan er niet meer omheen, maar nog minder kan ze het toegeven.

bron ; http://www.tegenwicht.org/02_bisschop/pijn_om_homo.htm
pi_74106832
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 12:00 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Hier gaan we nooit uitkomen, maar dat wisten we van te voren natuurlijk al. We zitten op een compleet verschillende golflengte, ik bekijk de wereld vanuit een absoluut wetenschappelijk perspectief en jij meer vanuit een filosofische en theologisch(duh) perspectief. Zo zullen we altijd langs elkaar blijven communiceren.
Nee, ik bekijk hem vanuit wetenschappelijk en spiritueel perspectief. Dat gaat prima samen. Dat was ook de norm in de wereld, behalve de laatste 200 jaar toen ineens al het bovennatuurlijke tot niet-bestaand werd verklaard, ookal moet je daarmee de halve wereld tot gek verklaren.

Als iemand bidt, beweert hij dan met God te praten? Of 'bidt' hij God, wat wil zeggen dat hij hem smeekt, vraagt om zaken, of bedankt, zonder er echt een gesprek mee te voeren?

Zou men daarom als iemand bidt en men dat meet en geen reactie registreert, meteen de conclusie kunnen trekken dat iemand hallucineert?

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 27-10-2009 13:02:08 ]
pi_74106914
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 12:11 schreef appie52 het volgende:
Veel, te veel is al gezegd en geschreven, gehoond en gedaagd over de uitval van de paus naar de homo's, vorige maand. Toch is daarbij iets over het hoofd gezien dat het verbetene van de oude opperherder kan verklaren. De trotse parade van homo's in Rome stoorde niet alleen het Jubeljaar 2000, maar schopte - misschien onbedoeld - tegen de achilleshiel van de rk kerk zelf. Deze kampt met steeds meer aanwijzingen dat haar clerus en seminaries in de beeldvorming én in realiteit gay zijn.

Harde cijfers zijn er nauwelijks, onderzoek durven de verantwoordelijken niet aan, maar schattingen zijn er wel. Die houden het erop dat minimaal een op de vijf priesters homo is, de helft wordt een reëlere schatting geacht, en wat de seminaries betreft noemt een hoge geestelijke met een natte vinger tachtig procent niet onaannemelijk. Priester wordt een beroep voor homo's, de kerk kan er niet meer omheen, maar nog minder kan ze het toegeven.

bron ; http://www.tegenwicht.org/02_bisschop/pijn_om_homo.htm
Dat verbaast me niet gezien de spiritualiteit van de rooms katholieke kerk.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:19:56 #244
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_74113002
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 12:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee, ik bekijk hem vanuit wetenschappelijk en spiritueel perspectief. Dat gaat prima samen.
Zolang je wetenschap wel wetenschappelijk houd, anders krijg je nogal lelijke wetenschap, waarin het risico groot wordt dat men wetenschappelijk bewijs gaat negeren omdat het niet past in iemands spirituele perspectief.

En jij kan toch niet geheel ontkennen dat jij toch wel neigt naar het laatste? Althans dat concludeer ik dan op jouw postings in verschillende topics.
quote:
Dat was ook de norm in de wereld, behalve de laatste 200 jaar toen ineens al het bovennatuurlijke tot niet-bestaand werd verklaard, ookal moet je daarmee de halve wereld tot gek verklaren.
Dus? Omdat iets altijd op een bepaalde manier is gehanteerd / de norm was is het goed? Er is een reden waarom ze zo'n 200 jaar geleden in de wetenschap meer "naturalistische" methodes zijn gaan gebruiken ipv de wetenschap "te bevuilen" met allerlei goddelijke invloeden.

Ervaring leerde dat een "naturalistische" wetenschap consistentere resultaten opleverden.

--
Ik moet toegeven, ik vind jouw "standvastigheid" omtrent je overtuigingen ergens wel bewonderenswaardig vind, enkel heb jij ook de nare neiging om veel wetenschappelijke bevindingen die niet stroken met die overtuigingen af te doen als onzin, zonder dat jij eigenlijk de kennis hebt om die bevindingen goed te beoordelen, terwijl je bijna blind allerlei "alternatieve kennis" voor waar aan te neemt, terwijl het bewijs voor die "kennis" op z'n zacht gezegd vaak discutabel is.

Dat maakt het niet echt makkelijk om met je over dit soort dingen te discussiëren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Semisane op 27-10-2009 15:35:01 ]
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_74113767
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 15:19 schreef Semisane het volgende:

[..]

Zolang je wetenschap wel wetenschappelijk houd, anders krijg je nogal lelijke wetenschap, waarin het risico groot wordt dat men wetenschappelijk bewijs gaat negeren omdat het niet past in iemands spirituele perspectief.

En jij kan toch niet geheel ontkennen dat jij toch wel neigt naar het laatste? Althans dat concludeer ik dan op jouw postings in verschillende topics.
Nee, toon liever aan dat mijn kritiek niet klopt met een inhoudelijke reactie ipv op de man te spelen.
quote:
Dus? Omdat iets altijd op een bepaalde manier is gehanteerd / de norm was is het goed?
Nee, maar het sluit niet uit dat ze te verenigen zijn, complementair kunnen zijn. De wereld barst van de getuigenissen van allerlei spirituele zaken, manifestaties van het bovennatuurlijke, etcetera. Dat is allemaal op 1 hoop gegooid en tot onzin, onwaar of te wijten aan geestelijke stoornis verklaard. Ik vind dat kortzichtig en ergens ook denigrerend. Daarnaast is de bewijsvoering doorgaans uiterst zwak, zoals met die hersenactiviteit. Ik begrijp niet hoe mensen dat zo makkelijk aan kunnen nemen, alsof er geen andere verklaringen te bedenken zijn dan geestelijke niet in orde.
quote:
Er is een reden waarop ze zo'n 200 jaar geleden in de wetenschap "naturalistische" methode zijn gaan gebruiken ipv de wetenschap "te bevuilen" met allerlei goddelijke invloeden.

Ervaring leerde dat een "naturalistische" wetenschap consistentere resultaten opleverden.

--
Ik moet toegeven, ik vind jouw "standvastigheid" omtrent je overtuigingen ergens wel bewonderenswaardig vind, enkel heb jij ook de nare neiging om veel wetenschappelijke bevindingen die niet stroken met die overtuigingen af te doen als onzin, zonder dat jij eigenlijk de kennis hebt om die bevindingen goed te beoordelen, terwijl je bijna blind allerlei "alternatieve kennis" voor waar aan te neemt, terwijl het bewijs voor die "kennis" op z'n zacht gezegd vaak discutabel is.

Dat maakt het niet echt makkelijk om met je over dit soort dingen te discussiëren.
Dat geldt dus precies andersom in mijn ogen. Daarbij...

is er nog niet gediscussieerd over enige wetenschappelijke bevindingen. Er zijn 2 artikelen gegeven, 1 uit de quest waar ik kritiek op gegeven heb en waar (als ik mij goed herinner) geen weerwoord op is gekomen anders dan 'het lijkt mij toch logisch', en die andere over die hersenactiviteit waar ook geen inhoudelijke reactie op is anders dan 'het zijn wetenschappers, Harvard is de beste uni van de wereld, het staat hoog in aanzien, etc' zonder op het artikel zelf in te gaan.. Dat is toch geen discussie of beargumentering? Ik weet dus niet waaruit je concludeert dat er niet met me te discussiëren valt over die zaken, en waarom je nu op de man begint te spelen. Beargumenteer liever wat er niet klopt aan mijn redeneringen, dan mij te vertellen dat ik niet in staat ben te redeneren. Dan kunnen we misschien nog iets leren.

Het feit dat iets van Harvard of een andere uni of van een wetenschapper komt geeft het geen autoriteit of maakt mij als niet beoefenaar van wetenschap of gelovige niet automatisch incapabel om kritisch na te denken. Ik heb ook een gymnasium diploma, een wetenschappelijke graad en een goed verstand gekregen om kritische vragen te stellen en alternatieve verklaringen te opperen en te testen of er iets waar van is. Jij hebt dat ook. Zodra je blind vertrouwen in wetenschappers plaatst, die ook maar mensen zijn met hun eigen motieven, ideeën, wereldbeelden, vooroordelen, carrieredoelen etc, ben je in mijn ogen helemaal verkeerd bezig. Wetenschap dient en kan ons helpen de realiteit te begrijpen, maar is geen autoriteit die voor ons bepaalt wat de realiteit is.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 27-10-2009 15:57:49 ]
pi_74113968
quote:
Dus? Omdat iets altijd op een bepaalde manier is gehanteerd / de norm was is het goed? Er is een reden waarop ze zo'n 200 jaar geleden in de wetenschap "naturalistische" methode zijn gaan gebruiken ipv de wetenschap "te bevuilen" met allerlei goddelijke invloeden.
[sarcasme]
Ja, die vervelende gelovige wetenschappers met hun gebrabbel over God de hele tijd. Die Isaac Newton was echt een wetenschapper van niets. 80% van zijn werk ging over God. En ook die Boyle zat alleen maar over God te lullen. En die Pascal al helemaal! En in onze tijd moeten ze toch echt die Francis Collins ontslaan, wat doet een katholiek nou waar bij de Human Genome Project… dat is harstikke gevaarlijk!
[/sarcasme]
quote:
Ow wacht ben nog niet klaar.

[sarcasme]
Ja de wetenschap is zo ontzettend consistent. Vooral als je gaat kijken naar alle dingen die in het jaar 1900 waar waren, deze kloppen nu nog steeds allemaal. We hebben nog exact hetzelfde beeld van hoe een atoom eruit ziet, hoe een cel eruit ziet, hoe de zon werkt, en het universum is nog steeds een eeuwig bestaande entiteit!
[/sarcasme]

Ja ik weet het, het is een beetje flauw, maar het moet eens afgelopen zijn met dit soort loos commentaar. Nee je hebt God niet nodig om uit te leggen hoe donder en bliksem ontstaat. Maar dat wil niet zeggen dat je a priori alles een natuurlijke oorzaak kunt geven. Ook moet je voorzichtig zijn met jouw vertrouwen in de wetenschap. Ik weet uit ervaring dat als er iets subjectiefs en veranderlijk is, het wel de wetenschap is. Als je consistentie zoekt, wordt dan katholiek…!
pi_74114239
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 15:47 schreef jdschoone het volgende:

[..]

[sarcasme]
Ja, die vervelende gelovige wetenschappers met hun gebrabbel over God de hele tijd. Die Isaac Newton was echt een wetenschapper van niets. 80% van zijn werk ging over God. En ook die Boyle zat alleen maar over God te lullen. En die Pascal al helemaal! En in onze tijd moeten ze toch echt die Francis Collins ontslaan, wat doet een katholiek nou waar bij de Human Genome Project… dat is harstikke gevaarlijk!
[/sarcasme]
[..]

[sarcasme]
Ja de wetenschap is zo ontzettend consistent. Vooral als je gaat kijken naar alle dingen die in het jaar 1900 waar waren, deze kloppen nu nog steeds allemaal. We hebben nog exact hetzelfde beeld van hoe een atoom eruit ziet, hoe een cel eruit ziet, hoe de zon werkt, en het universum is nog steeds een eeuwig bestaande entiteit!
[/sarcasme]

Ja ik weet het, het is een beetje flauw, maar het moet eens afgelopen zijn met dit soort loos commentaar. Nee je hebt God niet nodig om uit te leggen hoe donder en bliksem ontstaat. Maar dat wil niet zeggen dat je a priori alles een natuurlijke oorzaak kunt geven. Ook moet je voorzichtig zijn met jouw vertrouwen in de wetenschap. Ik weet uit ervaring dat als er iets subjectiefs en veranderlijk is, het wel de wetenschap is. Als je consistentie zoekt, wordt dan katholiek…!
Ja, goed verwoord, ik ben het hier mee eens. De tendens om blind te geloven dat alles wat de wetenschap voortbrengt ook meteen bewijs is voor de theorie en daarmee de theorie dus waarheid is en er geen alternatief meer mogelijk is, is best zorgwekkend. Denk zelf na.
pi_74114243
quote:
Op zaterdag 24 oktober 2009 13:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Het is volstrekt triviaal dat er geen "wetenschappelijk bewijs" is voor God, aangezien God niet een wetenschappelijk concept is.
Dat hangt er maar vanaf. Godsdiensten hebben (soms) zeer zeker doxastische aspecten waarbij waarheidsclaims gemaakt worden over de werkelijkheid die een wetenschappelijke pretentie hebben. Naturalistische theologen (zoals William Lane Craig) proberen d.m.v. een logisch/wetenschappelijke argumentatie een 'bewijs' te leveren voor God.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:59:36 #249
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_74114318
Stel god bestaat, wie heeft hem dan gemaakt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_74114345
Kunnen jullie 2 Ali en meneerschone niet beter gewoon samen langs de deuren gaan ofzo? .
pi_74114367
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 15:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Stel god bestaat, wie heeft hem dan gemaakt?
Niemand!

God is de 'zelf bestaande', de 'self existing one' die niets nodig heeft om te bestaan, is leven in Hemzelf. God 'is', is eeuwig, is geen schepsel.
pi_74114404
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:00 schreef Modus het volgende:
Kunnen jullie 2 Ali en meneerschone niet beter gewoon samen langs de deuren gaan ofzo? .
Zou jij geinteresseerd zijn?
pi_74114472
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 15:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ja, goed verwoord, ik ben het hier mee eens. De tendens om blind te geloven dat alles wat de wetenschap voortbrengt ook meteen bewijs is voor de theorie en daarmee de theorie dus waarheid is en er geen alternatief meer mogelijk is, is best zorgwekkend. Denk zelf na.
Aan de andere kant zie je vaak ook doorgeschoten scepsis waarbij mensen wetenschappelijke claims proberen te weerleggen met een bepaalde agenda. Creationisme is daar het schoolvoorbeeld van.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:05:17 #254
45206 Pietverdriet
pi_74114514
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Niemand!

God is de 'zelf bestaande', de 'self existing one' die niets nodig heeft om te bestaan, is leven in Hemzelf. God 'is', is eeuwig, is geen schepsel.
Dat is een cirkel redenering.
pi_74114534
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 15:57 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat hangt er maar vanaf. Godsdiensten hebben (soms) zeer zeker doxastische aspecten waarbij waarheidsclaims gemaakt worden over de werkelijkheid die een wetenschappelijke pretentie hebben. Naturalistische theologen (zoals William Lane Craig) proberen d.m.v. een logisch/wetenschappelijke argumentatie een 'bewijs' te leveren voor God.
Ja, met meneer Craig ben ik inmiddels bekend

Denk jij dat een dergelijk Godsbegrip hout zou kunnen snijden?
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:08:03 #256
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_74114616
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 15:47 schreef jdschoone het volgende:

[..]

[sarcasme]
[/sarcasme]
[..]

Sorry hoor, maar wat is dit voor een ongelooflijk gelul gozer. Dat er geen goede religieuze wetenschappers zijn, komt nog niet eens een beetje in de buurt van wat ik zeg. Dit is zo'n drek dat ik er echt geen zin in heb om er op in te gaan.
quote:
Je had beter kunnen stoppen, het was al zielig genoeg.
quote:
[sarcasme]
[/sarcasme]
Zucht....dit is dus ook niet wat ik zeg. Lees het nog eens ik mijn advies.
quote:
Ja ik weet het, het is een beetje flauw,
Beetje flauw? Jouw, zogenaamde sarcasme is niet meer dan een bagger-reply, waarin mijn woorden flink verkeerd worden geinterpreteerd. Ik ga er maar even uit dat je mijn post even heel snel hebt gelezen en er meteen een reply op wilde geven.
quote:
maar het moet eens afgelopen zijn met dit soort loos commentaar. Nee je hebt God niet nodig om uit te leggen hoe donder en bliksem ontstaat. Maar dat wil niet zeggen dat je a priori alles een natuurlijke oorzaak kunt geven. Ook moet je voorzichtig zijn met jouw vertrouwen in de wetenschap. Ik weet uit ervaring dat als er iets subjectiefs en veranderlijk is, het wel de wetenschap is. Als je consistentie zoekt, wordt dan katholiek…!
Ik hoef je toch niet te vertellen dat consistentie in mijn betoog op het gebruik van de wetenschappelijke methode sloeg. Waar het gebruik daarvan tot consistentere resultaten leiden, waardoor men betere theorieën kan ontwikkelen. Dat wetenschappelijke theorieën niet altijd even consistent zijn is evident, maar de methode om ze te ontwikkelen en tot wetenschappelijke resultaten te komen wel.

Maar goed zoals ik al zei, wellicht dat je mijn woorden een beetje verdraait omdat je er te snel over heen leest en het dan maar als loos commentaar ziet, dat kan, maar het komt je reply niet echt ten goede.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_74114633
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is een cirkel redenering.
?

Volgens de bijbel is God eeuwig en niet geschapen. Dus is er ook geen schepper. Wat valt daar aan te beredeneren? Het is een gegeven wat je gelooft of niet.
pi_74114635
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 15:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

"denk zelf na" is zo'n beetje het slechtste wat jij kan zeggen. Je volgt immers wel blind het geloof van een stel mannen in jurken die ooit een sprookje in een dik boek genaamd de bijbel hebben geschreven. Dit noem je zelf na denken? Ik neem ook niet alle wetenschappelijk artikelen voor "granted" ,maar het is grotendeels wel meetbaar en te linken aan meerdere referenties, en het is inderdaad een theoretisch bolwerk wat met de jaren uitbreid, dit neem ik toch een stukje serieuzer.
pi_74114657
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:08 schreef Apekoek het volgende:

[..]

"denk zelf na" is zo'n beetje het slechtste wat jij kan zeggen. Je volgt immers wel blind het geloof van een stel mannen in jurken die ooit een sprookje in een dik boek genaamd de bijbel hebben geschreven. Dit noem je zelf na denken? Ik neem ook niet alle wetenschappelijk artikelen voor "granted" ,maar het is grotendeels wel meetbaar en te linken aan meerdere referenties, dit neem ik toch een stukje serieuzer.
Nou nou nou, wat een vooroordelen weer.

Laat maar zitten.
pi_74114869
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nou nou nou, wat een vooroordelen weer.

Laat maar zitten.
Sorry voor mijn taal gebruik, maar hoe kun je het begrip "zelf nadenken" tegen andere mensen zeggen terwijl je zelf de bijbel volgt? Dit noem je zelf nadenken?
pi_74115004
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:14 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Sorry voor mijn taal gebruik, maar hoe kun je het begrip "zelf nadenken" tegen andere mensen zeggen terwijl je zelf de bijbel volgt? Dit noem je zelf nadenken?
Ik kan er toch over nadenken en besluiten het te volgen?

Wat heeft jou het idee gegeven dat ik op een gegeven moment gestopt ben met nadenken toen ik de bijbel begon te lezen? Kom ik zo imbeciel over?
pi_74115091
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik kan er toch over nadenken en besluiten het te volgen?

Wat heeft jou het idee gegeven dat ik op een gegeven moment gestopt ben met nadenken toen ik de bijbel begon te lezen? Kom ik zo imbeciel over?
Wil je een eerlijk of een lang antwoord? .
pi_74115387
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 12:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dat is grote onzin. Dit is als zeggen dat een voetbalclub ook schakers in het veld moet laten (met schaakbord en stukken). Of een universiteit ook 4 jarigen. Anders worden ze immers gediscrimineerd. In dat geval geldt dat natuurlijk niet, maar als het om een christelijke kerk gaat, is het ineens discriminatie.
[..]
Ja, dat is toch ook logisch? Of moet een vrouwenclub ook verplicht worden mannen toe te laten omdat ze anders mannen discrimineert?
Ik denk dat je de boel nu te simpel maakt.

Als je wilt voetballen zul je je moeten verdiepen in voetbal, en niet alleen willen schaken. Als je wilt studeren, zul je de capaciteiten moeten hebben om aan een universiteit toegelaten te worden. Dat zijn praktische overwegingen die je maakt.

Maar we hebben het hier over "trouwen". Een handeling die verreweg de meeste mensen in het leven uitvoeren, en wat de liefde tussen twee mensen bezegelt. Dit zijn ethische overwegingen. Nou is het de vraag of een huwelijk tussen twee geslachten samengaat met de bijbel, en ik merkte al eerder op dat dat afhangt van je bijbelinterpretatie. Jij hebt een zodanige interpretatie dat dat niet samengaat, en met jou veel andere mensen. Het is interessant dat je noemt dat
quote:
Het is het waarborgen van de identiteit van de club/vereniging/godsdienst. De overheid dient daar met zijn poten van af te blijven.
want er waren in het vroege Christendom ook kerken waarin vrouwen tijdens de dienst niks mochten zeggen en eigenlijk een minderwaardige positie hadden op basis van bijbelse interpretatie. De rol van de vrouw is tegenwoordig veranderd, en hetzelfde zien we nu gebeuren met homoseksuelen. Als we jouw redenatie van "identiteit van de kerk waarborgen" hadden aangehouden dan hadden we nu wellicht ook in een aantal kerken de vrouwen een ondergeschikte rol in de dienst gegeven (wat misschien ook in sommige stromingen nog wel het geval is, overigens). Het is dan ook de vraag hoe waardevol dit "behoud van identiteit" is. Je hebt het hier over een fundamentele (negatieve, in mijn ogen) waardering voor een bepaalde bevolkingsgroep.

Ik denk dat de eerste taak van de overheid niet is om "identiteiten van clubs of verenigingen te waarborgen", maar om ervoor te zorgen dat mensen niet anders behandeld worden. Zeventig jaar geleden werden er in Amerika nog zwarten gelynched en werden er ansichtkaarten van gedrukt. Nu keuren de meeste mensen dit sterk af. Ik hoop dat op een zelfde manier het weigeren van homoseksuelen voor het altaar door welke kerk dan ook over een aantal decennia op eenzelfde manier met afkeuring wordt bekeken, maar ik zie dat wel eens somber in.
quote:
Het heeft helemaal niets met discriminatie te maken, maar met de definitie en aard van de club.
Ik zie het wel als discriminatie, omdat geaardheid niet iets is waar je voor kiest. Je zult dan stellen dat clubs op basis van geslacht dan ook discriminatie zouden zijn, maar zoals ik al eerder probeerde te motiveren zie ik dit toch anders; je hebt zowel mannenclubs als vrouwenclubs en de afwijzing van vrouwen voor deze mannenclubs is niet geworteld in een opvatting dat vrouwen "minderwaardig" zouden zijn. Het is vooral een praktische maatregel, niet een ethische.
quote:
Jij haalt een sociale instelling en godsdienst door elkaar. Als de kerk bedoeld was om de maatschappij te plezieren, zou je een punt hebben. Nu sla je volledig de plank mis.
[..]
Ok. Dus jij vindt dat we ook bijvoorbeeld ruimte moeten geven aan kerken waarin geen negers getrouwd mogen worden of waarin niet verschillende "rassen" getrouwd mogen worden op basis van een bijbelinterpretatie? Dan snap ik je punt Maar ik vind je vergelijking met sportclubs en mannen/vrouwenclubs toch echt te kort door de bocht.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:30:43 #264
45206 Pietverdriet
pi_74115489
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

?

Volgens de bijbel is God eeuwig en niet geschapen. Dus is er ook geen schepper. Wat valt daar aan te beredeneren? Het is een gegeven wat je gelooft of niet.
als god alles geschapen heeft, heeft ie ook de tijd geschapen, dus kan er voor dat ie de tijd schiep geen god geweest zijn, omdat je kan spreken van voor dat de tijd bestond.
pi_74116026
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:28 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik denk dat je de boel nu te simpel maakt.

Als je wilt voetballen zul je je moeten verdiepen in voetbal, en niet alleen willen schaken. Als je wilt studeren, zul je de capaciteiten moeten hebben om aan een universiteit toegelaten te worden. Dat zijn praktische overwegingen die je maakt.

Maar we hebben het hier over "trouwen". Een handeling die verreweg de meeste mensen in het leven uitvoeren, en wat de liefde tussen twee mensen bezegelt. Dit zijn ethische overwegingen. Nou is het de vraag of een huwelijk tussen twee geslachten samengaat met de bijbel, en ik merkte al eerder op dat dat afhangt van je bijbelinterpretatie. Jij hebt een zodanige interpretatie dat dat niet samengaat, en met jou veel andere mensen. Het is interessant dat je noemt dat

want er waren in het vroege Christendom ook kerken waarin vrouwen tijdens de dienst niks mochten zeggen en eigenlijk een minderwaardige positie hadden op basis van bijbelse interpretatie. De rol van de vrouw is tegenwoordig veranderd, en hetzelfde zien we nu gebeuren met homoseksuelen. Als we jouw redenatie van "identiteit van de kerk waarborgen" hadden aangehouden dan hadden we nu wellicht ook in een aantal kerken de vrouwen een ondergeschikte rol in de dienst gegeven (wat misschien ook in sommige stromingen nog wel het geval is, overigens). Het is dan ook de vraag hoe waardevol dit "behoud van identiteit" is. Je hebt het hier over een fundamentele (negatieve, in mijn ogen) waardering voor een bepaalde bevolkingsgroep.
Wat begrijp je niet aan het woord 'godsdienst'?

Is dat 'mensendienst'? Of 'mensenplezierderij'? Of 'maatschappelijke instelling'?

'Cultureel afhankelijke activiteit' misschien?

Godsdienst is in de eerste plaats het dienen van God. Als God niet verandert, waarom zou de godsdienst moeten veranderen? Omdat de menselijke cultuur verandert?

Het hele idee is juist dat de menselijke cultuur ombuigt naar God via de kerk, niet dat de kerk ombuigt naar de populaire cultuur. Dat begrijp je zelf toch ook wel?

De bijbel is duidelijk over homosexualiteit en dat het huwelijk voor man en vrouw bedoeld, klaar. Ik ga daar verder ook niet meer met je over in discussie. Wil je God gehoorzamen, doe je het op Gods manier, en niet wat toevallig je natuurlijke lusten je ingeven. De hele boodschap van de bijbel is juist dat we daar van geheiligd en puur gemaakt kunnen en dienen te worden, dus wat heb je te zoeken in een kerk als je daar sowieso niets aan wenst te doen? Dan richt je je eigen kerk maar op, maar dwing een ander zich niet te conformeren aan jouw wereldlijke voorkeuren.
quote:
Ik denk dat de eerste taak van de overheid niet is om "identiteiten van clubs of verenigingen te waarborgen", maar om ervoor te zorgen dat mensen niet anders behandeld worden. Zeventig jaar geleden werden er in Amerika nog zwarten gelynched en werden er ansichtkaarten van gedrukt. Nu keuren de meeste mensen dit sterk af. Ik hoop dat op een zelfde manier het weigeren van homoseksuelen voor het altaar door welke kerk dan ook over een aantal decennia op eenzelfde manier met afkeuring wordt bekeken, maar als ik zie dat wel eens somber in.
Dit is geen soort van vergelijking. Je probeert je er nu op allerlei manieren uit te praten, geef toch toe dat dit nergens op slaat.
quote:
Ik zie het wel als discriminatie, omdat geaardheid niet iets is waar je voor kiest. Je zult dan stellen dat clubs op basis van geslacht dan ook discriminatie zouden zijn, maar zoals ik al eerder probeerde te motiveren zie ik dit toch anders; je hebt zowel mannenclubs als vrouwenclubs en de afwijzing van vrouwen voor deze mannenclubs is niet geworteld in een opvatting dat vrouwen "minderwaardig" zouden zijn. Het is vooral een praktische maatregel, niet een ethische.
Nou en? Mag een maatregel niet ethisch van aard zijn om valide te zijn? Laat dat de mensen zelf gewoon bepalen?
quote:
Ok. Dus jij vindt dat we ook bijvoorbeeld ruimte moeten geven aan kerken waarin geen negers getrouwd mogen worden of waarin niet verschillende "rassen" getrouwd mogen worden op basis van een bijbelinterpretatie? Dan snap ik je punt
Waarom niet?
Als dat iemands overtuiging is, valt hij daar toch niemand mee lastig?
Jij praat nu net als papierversnipperaar, een gestapo achtige gedachtenpolitie die wel eens even komt goedkeuren en afkeuren wat men denkt, en vervolgens maatregelen introduceert zodat men niet kan leven naar dat wat jij af hebt gekeurd.

Ik snap niet wat men zeurt. Als homo's niet kunnen trouwen in een kerk, richten ze toch hun eigen kerk op? De kerk is volgens de kerk zelf een door God ingesteld instituut bedoeld voor Godsdienst en evangelisering. Als je daar geen deel van uit wil maken, heb je er ook niets te zoeken. Mocht je desondanks toch kunnen trouwen, is dat een vriendelijke daad van die kerk, maar het dient nooit een plicht te zijn.

Waar komt het westerse huwelijk eigenlijk vandaan denk je? Uit de kerk of uit de cultuur van voor de kerk? Waarom wil men profiteren van iets waar men zelf verder niets mee doet? Dat is toch ook niet eerlijk?
pi_74116148
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Waarom niet?
Als dat iemands overtuiging is, valt hij daar toch niemand mee lastig?
Ok, dan is me dat duidelijk
quote:
Jij praat nu net als papierversnipperaar, een gestapo achtige gedachtenpolitie...
Nou, over slechte vergelijkingen gesproken.
quote:
Ik snap niet wat men zeurt. Als homo's niet kunnen trouwen in een kerk, richten ze toch hun eigen kerk op? De kerk is volgens de kerk zelf een door God ingesteld instituut bedoeld voor Godsdienst. Als je daar geen deel van uit wil maken, heb je er ook niets te zoeken. Mocht je desondanks toch kunnen trouwen, is dat een vriendelijke daad van die kerk, maar het dient nooit een plicht te zijn.
Nee, dat zeg ik ook nergens. Ik zeg alleen dat ik het wel als discriminatie beschouw, waar jij het dus klaarblijkelijk niet mee eens bent.
pi_74116189
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Dit is geen soort van vergelijking. Je probeert je er nu op allerlei manieren uit te praten, geef toch toe dat dit nergens op slaat.
[..]
Ik gaf de vergelijking om aan te geven dat de denkwijze over bepaalde soorten mensen heel erg kunnen veranderen binnen enkele decennia
pi_74116224
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, dan is me dat duidelijk
[..]

Nou, over slechte vergelijkingen gesproken.
[..]

Nee, dat zeg ik ook nergens. Ik zeg alleen dat ik het wel als discriminatie beschouw, waar jij het dus klaarblijkelijk niet mee eens bent.
Vind je ook dat Imam's in de kerk mogen preken, of is dat anders discriminatie van andersgelovigen?
pi_74116283
Je negeert wel Haus' punt over het veranderen van het standpunt van de kerk t.o.v. de vrouw.
pi_74116348
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik gaf de vergelijking om aan te geven dat de denkwijze over bepaalde soorten mensen heel erg kunnen veranderen binnen enkele decennia
En die slaat nergens op omdat homosexualiteit duidelijk afgekeurd wordt in de bijbel. Dat is in duizenden jaren niet veranderd.

Waarom wil jij dat de kerk menselijke wensen boven Gods wensen plaatst?
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:54:49 #271
45206 Pietverdriet
pi_74116404
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

als god alles geschapen heeft, heeft ie ook de tijd geschapen, dus kan er voor dat ie de tijd schiep geen god geweest zijn, omdat je kan spreken van voor dat de tijd bestond.
Ali, ga je hier nog op reageren?
pi_74116413
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Vind je ook dat Imam's in de kerk mogen preken, of is dat anders discriminatie van andersgelovigen?
Dit is iets anders. Je vergelijkt hier nou "preken" met "trouwen".

Maar als regering kun je een kerk niet verplichten om imams in je eigen gemeente te laten preken. Hier zie ik overigens jouw vergelijking van "mannenclubs" versus "vrouwenclubs" al wat meer hout snijden.

In deze zin zou ik niet zo snel van "discriminatie" spreken, omdat je als mens expliciet kiest voor een bepaalde geloofsrichting. Dat doe je bij je seksuele geaardheid niet.
pi_74116486
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:51 schreef Modus het volgende:
Je negeert wel Haus' punt over het veranderen van het standpunt van de kerk t.o.v. de vrouw.
Dat is een hele discussie op zich. Ja, de vrouw dient volgens de bijbel een andere positie te hebben dan de man in de kerk, en kerken leven daar over het algemeen niet meer naar (al hebben mannen doorgaans wel autoriteit). Men is er wat soepeler in geworden. Verder staat dit in de brief aan de korinthiërs, die er geloof ik nogal bekend om stonden te roddelen in de kerk. Dat kan je dus niet uit de context halen, hele discussie op zich, teveel om er bij te halen en ook niet nodig voor deze discussie.
pi_74116509
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

En die slaat nergens op omdat homosexualiteit duidelijk afgekeurd wordt in de bijbel. Dat is in duizenden jaren niet veranderd.
Ja, en jij ziet dat als rechtstreeks gebod van God. En dat is nou net die interpretatie waar ik het over had In hoeverre "homoseksualiteit duidelijk wordt afgekeurd in de bijbel" is dan ook niet voor niks al een eeuwenlange discussie tussen theologen en bijbelwetenschappers.
quote:
Waarom wil jij dat de kerk menselijke wensen boven Gods wensen plaatst?
Omdat ik het niet als Gods wens zie om homoseksuelen te weigeren voor het altaar, maar een primitieve bijbelse beschrijving van hef fenomeen "homoseksualiteit". Dat heb ik toen ook al in dat andere topic aangestipt: men had toendertijd een heel ander beeld van wat dit fenomeen inhield en op basis daarvan zijn die teksten geschreven. Dat is dan ook een fundamenteel andere benadering dan hoe jij tegen die teksten aankijkt, omdat het voor jou in je grote plaatje van de bijbel past om te geloven dat dit rechtstreeks van God komt.
pi_74116536
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ali, ga je hier nog op reageren?
Goed noemt zichzelf 'ik ben'. Niet 'ik was' of 'ik ben geweest'. Dus ik denk dat je daarin gelijk hebt.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 16:58:34 #276
45206 Pietverdriet
pi_74116575
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Goed noemt zichzelf 'ik ben'. Niet 'ik was' of 'ik ben geweest'. Dus ik denk dat je daarin gelijk hebt.
Dus wie of wat heeft god geschapen?
pi_74116729
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

"Ehje asher ehje" is een onvoltooide vorm, niet een expliciete tegenwoordige tijd.
pi_74116741
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:57 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, en jij ziet dat als rechtstreeks gebod van God. En dat is nou net die interpretatie waar ik het over had In hoeverre "homoseksualiteit duidelijk wordt afgekeurd in de bijbel" is dan ook niet voor niks al een eeuwenlange discussie tussen theologen en bijbelwetenschappers.

Omdat ik het niet als Gods wens zie om homoseksuelen te weigeren voor het altaar, maar een primitieve bijbelse beschrijving.
En die interpretatie dient men te respecteren, ook al betekent dat dat je daarmee sommige mensen moet teleurstellen. Dat heeft niets met discriminatie te maken, maar het na willen leven van een geloof. Dat recht hebben we in Nederland en ik vind het een beetje kinderachtig van je om dat discriminatie te noemen. Respecteer gewoon andermans denkbeelden en wensen over hoe te leven en hoe invulling te geven aan een godsdienstig en kerkelijk leven, zonder met allerlei beschuldiging en vergelijkingen met racisme te komen.
pi_74116772
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:02 schreef Haushofer het volgende:

[..]

"Ehje asher ehje" is een onvoltooide vorm, niet een expliciete tegenwoordige tijd.
Ik zal zijn wat ik zal zijn. In de statenvertaling.

Hoe kan ik het het beste vertalen volgens jou?
pi_74116843
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

En die interpretatie dient men te respecteren, ook al betekent dat dat je daarmee sommige mensen moet teleurstellen. Dat heeft niets met discriminatie te maken, maar het na willen leven van een geloof. Dat recht hebben we in Nederland en ik vind het een beetje kinderachtig van je om dat discriminatie te noemen. Respecteer gewoon andermans denkbeelden en wensen over hoe te leven en hoe invulling te geven aan een godsdienstig en kerkelijk leven, zonder met allerlei beschuldiging en vergelijkingen met racisme te komen.
Zoals ik zei, die vergelijking met racisme maakte ik om duidelijk te maken dat denkbeelden over mensen kunnen veranderen, en dat wellicht nu hetzelfde gebeurt met de Christelijk-orthodoxe denkbeelden over homoseksualiteit.

Ik denk dat ik in jouw termen in dit geval zou spreken van "discrimineren door het na willen leven van een geloof". Waarom dit kinderachtig is begrijp ik niet, want het is in de definitie discriminatie, net zoals jouw voorbeelden over vrouwen die geweigerd worden bij de mannenclubs. Alleen denk ik dat dat een veel onschuldigere vorm van discriminatie is gebaseerd op voornamelijk praktische overwegingen, zoals ik duidelijk heb proberen te maken.
pi_74116859
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 16:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dus wie of wat heeft god geschapen?
God is niet geschapen.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:07:28 #282
45206 Pietverdriet
pi_74116882
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

God is niet geschapen.
Draai er niet omheen, waar komt god vandaan?
pi_74116895
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zoals ik zei, die vergelijking met racisme maakte ik om duidelijk te maken dat denkbeelden over mensen kunnen veranderen, en dat wellicht nu hetzelfde gebeurt met de Christelijk-orthodoxe denkbeelden over homoseksualiteit.

Ik denk dat ik in jouw termen in dit geval zou spreken van "discrimineren door het na willen leven van een geloof". Waarom dit kinderachtig is begrijp ik niet, want het is in de definitie discriminatie, net zoals jouw voorbeelden over vrouwen die geweigerd worden bij de mannenclubs. Alleen denk ik dat dat een veel onschuldigere vorm van discriminatie is gebaseerd op voornamelijk praktische overwegingen, zoals ik duidelijk heb proberen te maken.
Het is pas discriminatie wanneer je Godsdienst als een product van de maatschappij ziet in plaats van een product van een bepaalde geloofsovertuiging gebaseerd op het geloof in het bestaan van een God en de wens tot gehoorzaamheid aan Zijn wil.
pi_74116940
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik zal zijn wat ik zal zijn. In de statenvertaling.

Hoe kan ik het het beste vertalen volgens jou?
Tsja, dat is een heel eigen topic waard Hier komt de moeilijkheid om te hoek kijken dat er geen expliciete werkwoordstijden worden gebruikt en de context simpelweg niet meer helemaal bekend is.

Ik zou zeggen dat het een onvoltooide staat van "zijn" uitdrukt, hoewel deze vorm volgens mij soms ook als voltooid wordt gebruikt.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:09:26 #285
45206 Pietverdriet
pi_74116950
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Het is pas discriminatie wanneer je Godsdienst als een product van de maatschappij ziet in plaats van een product van een bepaalde geloofsovertuiging gebaseerd op het geloof in het bestaan van een God en de wens tot gehoorzaamheid aan Zijn wil.
Een godsdienst is het product van een godsdienst?
pi_74116961
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Draai er niet omheen, waar komt god vandaan?

Draai er niet omheen?

Wat begrijp je er niet aan?

God 'is'. God is niet geschapen, heeft geen begin en geen einde.
pi_74116972
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nou ja, dan wordt het een labeltje. Als jij dat zo wil labelen vind ik dat best, voor mij veranderd er dan niks aan de daadwerkelijke betekenis. Zoals ik zei, voor mij wordt het dan "discrimineren door je geloof na te leven".
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:11:41 #288
45206 Pietverdriet
pi_74117030
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Draai er niet omheen?

Wat begrijp je er niet aan?

God 'is'. God is niet geschapen, heeft geen begin en geen einde.
Dat heb ik je al uitgelegd, als god er altijd geweest is, dan kan ie de tijd niet geschapen hebben, dus er was tijd.
Er kan geen tijd zonder ruimte bestaan, want dat zijn verschijningsvormen van het zelfde, maar dan kan god de ruimte niet geschapen hebben, dus wat heeft ie dan wel gemaakt?
pi_74117059
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:10 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou ja, dan wordt het een labeltje. Als jij dat zo wil labelen vind ik dat best, voor mij veranderd er dan niks aan de daadwerkelijke betekenis. Zoals ik zei, voor mij wordt het dan "discrimineren door je geloof na te leven".
Hoe zit het met mensen die willen trouwen maar elkaar geen trouw willen beloven, omdat ze 'van nature niet monogaam zijn'?

Of plannen om 2 jaar na het huwelijk te scheiden?

Mensen die met dieren willen trouwen door hun seksuele geaardheid?

Is het ook discriminatie om hen te weigeren?
pi_74117162
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:11 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat heb ik je al uitgelegd, als god er altijd geweest is, dan kan ie de tijd niet geschapen hebben, dus er was tijd.
Er kan geen tijd zonder ruimte bestaan, want dat zijn verschijningsvormen van het zelfde, maar dan kan god de ruimte niet geschapen hebben, dus wat heeft ie dan wel gemaakt?
Maar God is geest en maakt geen deel uit van de ruimte tijd.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:22:18 #291
45206 Pietverdriet
pi_74117364
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Dus hij bestaat niet in de werkelijkheid?
pi_74117373
quote:

[..]

Ah God begeeft zich dus in een andere dimensie? En inderdaad hij bestaat dus volgens jou niet echt, althans niet in onze wereld, gezien de andere dimensie. Dus God is dan 'slechts' een gedachten goed met een boodschap.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:24:53 #293
45206 Pietverdriet
pi_74117434
Religieuze dogmas herhalen is ook veel gemakkelijker dan natuurkunde begrijpen
pi_74117518
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:22 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Ah God begeeft zich dus in een andere dimensie?
Ik weet niet of je dat kan zeggen. Ik weet niet 'waar God zich begeeft'. Ik weet niet hoe je 'geest' precies moet definiëren, als ik zeg God is geest. Ik kan niet bevatten wat het is om geen begin en einde te hebben, maar 'te zijn'. Ik voel me er in ieder geval wel klein bij, denk dat het het menselijk bevattingsvermogen te boven gaat.

En nee God bestaat niet in de zin van een materieel is iets zoals wij. Dat is materie vs geest denk ik.

Wat ik weet is dat Hij is. En hoe dat precies zit, komen we later misschien nog wel achter.
pi_74117584
quote:

[..]

Zonder dit topic te willen laten verzanden in een "wat is God"-topic: ik hoop dat je begrijpt dat sommige mensen hier ontologische bezwaren tegen hebben en dat de betekenis van dit soort uitspraken niet bepaald helder is.

Maar dat heb ik wel bij meer theologische uitspraken
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:34:39 #296
45206 Pietverdriet
pi_74117753
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik weet niet of je dat kan zeggen. Ik weet niet 'waar God zich begeeft'. Ik weet niet hoe je 'geest' precies moet definiëren, als ik zeg God is geest. Ik kan niet bevatten wat het is om geen begin en einde te hebben, maar 'te zijn'. Ik voel me er in ieder geval wel klein bij, denk dat het het menselijk bevattingsvermogen te boven gaat.

En nee God bestaat niet in de zin van een materieel is iets zoals wij. Dat is materie vs geest denk ik.

Wat ik weet is dat Hij is. En hoe dat precies zit, komen we later misschien nog wel achter.
Nee, je verplaatst je beeld in vage metaforen omdat je natuurkunde niet begrijpt
pi_74117835
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:29 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Zonder dit topic te willen laten verzanden in een "wat is God"-topic: ik hoop dat je begrijpt dat sommige mensen hier ontologische bezwaren tegen hebben en dat de betekenis van dit soort uitspraken niet bepaald helder is.

Maar dat heb ik wel bij meer theologische uitspraken
Het is ook niet helder en ik claim er ook niet veel verheldering over te kunnen geven.

Wat ik wel weet is dat een mens niet iets hoeft te begrijpen of te vatten voordat het kan zijn of voordat men het kan accepteren als onderdeel van de realiteit.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:37:33 #298
pi_74117844
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 12:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Nee, ik bekijk hem vanuit wetenschappelijk en spiritueel perspectief. Dat gaat prima samen. Dat was ook de norm in de wereld, behalve de laatste 200 jaar toen ineens al het bovennatuurlijke tot niet-bestaand werd verklaard, ookal moet je daarmee de halve wereld tot gek verklaren.

Als iemand bidt, beweert hij dan met God te praten? Of 'bidt' hij God, wat wil zeggen dat hij hem smeekt, vraagt om zaken, of bedankt, zonder er echt een gesprek mee te voeren?

Zou men daarom als iemand bidt en men dat meet en geen reactie registreert, meteen de conclusie kunnen trekken dat iemand hallucineert?
Maar mensen zijn ook gek, beperkt, dom, kortzichtig en bevooroordeeld. Als je biologie en psychologie had gestudeerd ipv theologie, had je dat geweten. Jouw "kennis" en ervaringen zeggen niets over de werkelijkheid, dus is het dom om daar verregaande conclusies aan te verbinden.
pi_74117847
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Hoe zit het met mensen die willen trouwen maar elkaar geen trouw willen beloven, omdat ze 'van nature niet monogaam zijn'?
Ook hier weer: dat is een expliciete keuze die je maakt. Bovendien hangt het er van af wat je onder "trouw" verstaat. Seksuele trouw is iets anders dan geestelijke trouw, hoewel de bijbel pretendeert dat deze twee hand in hand zouden moeten gaan.

Het is dan de vraag welke tradionele Christelijke aspecten van het huwelijk (verschillende geslachten, de intentie om eeuwige trouw te beloven, etc) je als kerk wilt handhaven. Maar ook hier zie ik een verschil: homoseksuelen kunnen elkaar prima eeuwige trouw beloven en een volwaardige liefdevolle relatie aangaan.

Als sommige mensen menen dat dat God niet zint, dan lijkt me dat eerlijk gezegd ook meer een zaak tussen God en die mensen dan dat een persoon van de kerk daar over gaat oordelen. Maar ook dit hangt weer volledig van je bijbelinterpretatie af.
quote:
Mensen die met dieren willen trouwen door hun seksuele geaardheid?
Is het ook discriminatie om hen te weigeren?
Ja, in strikte zin wel, hoewel ik de vergelijking hier ook weer nogal bedenkelijk vind. We hebben het nu over mensen onderling, niet over dieren. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.
pi_74117871
quote:
Op dinsdag 27 oktober 2009 17:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, je verplaatst je beeld in vage metaforen omdat je natuurkunde niet begrijpt
Het heeft niet zozeer iets met natuurkunde te maken, lijkt me, maar meer met ontologie in het algemeen. Vind het dan ook een rare conclusie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')