Waar zie je God als moordlustig, haatdragend en onrechtvaardig?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 09:59 schreef Arcee het volgende:
[..]
Zeker.Ben erg benieuwd.
Ik heb veel info verzameld over dit onderwerp en kom daarom juist (o.a.) tot de conclusie dan God moordlustig, haatdragend en onrechtvaardig is. Interessent dus waarom jouw 'alternatieve bronnen' tot een andere conclusie leiden.
Vreemd om met een misplaatst superioriteitsgevoel een vraag maar weg te zetten als zijnde van een dwaas.
Dat kun je wel zeggen maar het heeft wel een fundament met hoog wetenschappelijk aanzien (maar goed dat betekend kennelijk helemaal niets voor jou?). Harvard is de beste universiteit ter wereld? Dat neem ik meer voor waarheid aan dan jou verhalen over dat je tekenen van god door krijgt wat je totaal niet kan onderbouwen (zo zei jij eerder dat soms een donderslag van onweer een teken van god is voor jou, totaal waanzin, dit heeft natuurlijk alleen met de weersomstandigheden te maken temperaturen en luchtdruk, en dat gaat echt niet speciaal voor jou donderen op de juiste momenten als een teken, erg egoïstisch ook om dat te denken), vanuit mijn perceptie lach ik jou uit dat jij jezelf constant voor de gek houd. Noem mij maar onwetende, maar ik vind jou echt ontzettend naïef.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, en ik lach om dit soort onwetende theorieën en beperkte experimenten waarmee wat wetenschappertjes het niet-bestaan van God denken te kunnen bewijzen, of de geestelijke instabiliteit van de gelovigen. Nog erger is het herhalen zonder kritisch er over na te denken door mensen die het lezen en geloven.
Je bedoelt los van het feit dat de westerse samenlevingen zijn gegrondvest op een christelijke moreel-ethische wetgeving en dat verreweg de meeste mensen op deze planeet religieus zijn en dat de bijbel de grootste bestseller is aller tijde en in meer talen is vertaald dan welk ander boek dan ook? God niet op scholen? Veel scholen geven een vorm van godsdienstles. En natuurlijk was een aantal decennia geleden alles nog veel godsdienstiger en ga je zeg maar kijken naar de menselijke geschiedenis in zijn geheel dan is de fase waarin God of goden een ‘kleine’ rol speelden in de wereld slechts een klein recent onderdeel, en dan alleen nog maar in een handjevol landen en dan nog niet eens volledig! Hoe je het wendt of keert, religie is een uitermate belangrijk onderdeel geweest van de menselijke geschiedenis en je zult het nog een tijdje moeten uitzitten want er komen alleen maar meer religieuze mensen bij, vooral aan de andere kant van deze planeet.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 10:51 schreef Arcee het volgende:
[..]
Waarom heeft God de mensheid na al die jaren nog niet verder weten te overtuigen? Dat hij nog niet eens heeft weten door te dringen tot scholen en normale tijdschriften en boeken is op z'n zachtst gezegd toch opmerkelijk.
Ik vind dit altijd interessant. Mensen lezen dezelfde tekst en de een concludeert dat het gaat om een moordlustige en haatdragende God terwijl de ander concludeert dat het gaat om een liefdevolle en rechtvaardige God.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 09:59 schreef Arcee het volgende:
[..]
Zeker.Ben erg benieuwd.
Ik heb veel info verzameld over dit onderwerp en kom daarom juist (o.a.) tot de conclusie dan God moordlustig, haatdragend en onrechtvaardig is. Interessent dus waarom jouw 'alternatieve bronnen' tot een andere conclusie leiden.
Vreemd om met een misplaatst superioriteitsgevoel een vraag maar weg te zetten als zijnde van een dwaas.
Wat voor vragen?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 10:46 schreef Modus het volgende:
[..]
-Wat voor vragen dan?
-Hoe wist je waar de antwoorden te zoeken?
-Welke antwoorden vond je?
-Welke films/docu's?
Doe eens concreet.
Ongelovige wetenschappers die het bestaan van God graag ontkracht zien bejubelen een experiment van ongelovige wetenschappers dat het bestaan van God zou ontkrachten. Ik sta daar niet van te kijken.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:11 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Dat kun je wel zeggen maar het heeft wel een fundament met hoog wetenschappelijk aanzien (maar goed dat betekend kennelijk helemaal niets voor jou?). Harvard is de beste universiteit ter wereld? Dat neem ik meer voor waarheid aan dan jou verhalen over dat je tekenen van god door krijgt wat je totaal niet kan onderbouwen (zo zei jij eerder dat soms een donderslag van onweer een teken van god is voor jou, totaal waanzin, dit heeft natuurlijk alleen met de weersomstandigheden te maken temperaturen en luchtdruk, en dat gaat echt niet speciaal voor jou donderen op de juiste momenten als een teken, erg egoïstisch ook om dat te denken), vanuit mijn perceptie lach ik jou uit dat jij jezelf constant voor de gek houd. Noem mij maar onwetende, maar ik vind jou echt ontzettend naïef.
Tsja, dat geloven staat je vrij, zolang je maar geen mensen beperkt. Kerken mogen ook geen negers of joden weigeren, neem ik aan.quote:Op maandag 26 oktober 2009 23:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Draai het eens om: wat als kerken gedwongen worden om homo's te huwelijken wanneer zij geloven dat het huwelijk een heilig door God gegeven band tussen een man en een vrouw is?
Dat is in mijn ogen een obstakel in een volgende stap naar gelijkheidwaardigheid voor alle mensenquote:Trouwen is denk ik een recht in de zin van belastingvoordeel en een officiele wettelijke status.
In termen van een kerkelijke ceremonie is het geen recht maar eerder een privilege of iets dergelijks.
Dat zal je vies tegenvallen. De mensen die het meest actief zijn op het EO-forum (ik neem aan dat je ronduit bedoelt) zijn juist niet Christelijkquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 00:00 schreef Modus het volgende:
Zouden die gelovigen op bv. het EO-forum waar ze meer gelijkgestemden tegenkomen ook zo geheimzinnig doen?
? Vind je nu dat kerken gedwongen moeten kunnen worden om homo's te huwelijken of niet?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, dat geloven staat je vrij, zolang je maar geen mensen beperkt. Kerken mogen ook geen negers of joden weigeren, neem ik aan.
Nee, anderen dwingen te moeten doen wat jij wil ook al druist dat volledig in tegen iemands levensovertuiging is gelijkwaardig.quote:Dat is in mijn ogen een obstakel in een volgende stap naar gelijkheidwaardigheid voor alle mensen
Waarschijnlijk ja. Ik denk dat als je de bijbel als een autoritaire bron aanneemt, je een homohuwelijk in een kerk niet mogelijk kan achten.quote:Maar ik snap je punt wel; bijbels is het ook moeilijk goed te praten, maar dat hangt dus volledig van je bijbelvisie af. Ik heb een handvol vrienden die zowel Christelijk als homoseksueel zijn, en bij ons wordt er eigenlijk geen probleem van gemaakt. Maar dat is omdat wij een compleet ander Gods- en bijbelbeeld hebben als jij waarschijnlijk.
De kritiek geldt je informatie en de conclusies die je daar aan verbind?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
. Er zijn al zoveel topics waarin ik vertel over allerlei ervaringen, en daar is ook terechte kritiek op gekomen, dus als je echt geinteresseerd bent stuur je misschien beter een PM.
Ik bedoel kritiek in de zin dat het topic weer eens over mij ging, ook al kwam dat door vragen van anderen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De kritiek geldt je informatie en de conclusies die je daar aan verbind?
Nou, "dwingen" is een groot woord. Maar ik vraag me af waarom religie en religieuze teksten kennelijk een excuus is voor Christenen om te discrimineren. Want dat is het simpelweg.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:33 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
? Vind je nu dat kerken gedwongen moeten kunnen worden om homo's te huwelijken of niet?
Dat is de grote vraag hier ook: mag het recht op vrijheid van godsdienst mensen laten discrimineren?quote:Een kerk is toch geen overheidsinstituut voor het sociaal belang of wel? Is een kerk geen plaats waar men een religie praktiseert naar eigen wensen binnen de grenzen van de grondwet zonder dat de overheid zich daarmee mag bemoeien? Hoe zit het met het recht op vrijheid van godsdienst?
Nou, ik vind gay-clubs toch wat anders dan kerken.quote:Op die toer kun je ook dwingen dat all-gay clubs hetero's moeten toelaten. In Canada geloof ik loopt daar een rechtszaak voor. Idioterie natuurlijk. Als homo's in de kerk willen trouwen en ze kunnen niet terecht bij een kerk, moeten ze misschien beter zelf een kerk oprichten. Dan heb ik er geen problemen mee, Maar dus niet in mijn kerk onder dwang van de overheid, dat schendt mijn rechten.
Ja, het maakt mensen in elk geval gelijkwaardig. Dat er mensen zijn die het daarmee niet eens zijn, dat vind ik persoonlijk treurig. Ik ken ook mensen die in termen van rassen denken en geloven dat daar een rangschikking in is. Mensen mogen dat van me denken, maar of je ze de vrijheid moet geven om op basis daarvan dit idee door te voeren in zaken als het huwelijk en dergelijke vind ik zeer twijfelachtig.quote:Nee, anderen dwingen te moeten doen wat jij wil ook al druist dat volledig in tegen iemands levensovertuiging is gelijkwaardig.
[..]
Dat hangt natuurlijk volledig af van wat je onder "autoritaire bron" verstaat, maar ik weet hoe je hier over denkt, want hier hebben we een tijdje geleden een (trouwens in mijn ogen mooie) discussie over gehad.quote:Waarschijnlijk ja. Ik denk dat als je de bijbel als een autoritaire bron aanneemt, je een homohuwelijk in een kerk niet mogelijk kan achten.
Hier gaan we nooit uitkomen, maar dat wisten we van te voren natuurlijk al. We zitten op een compleet verschillende golflengte, ik bekijk de wereld vanuit een absoluut wetenschappelijk perspectief en jij meer vanuit een filosofische en theologisch(duh) perspectief. Zo zullen we altijd langs elkaar blijven communiceren.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ongelovige wetenschappers die het bestaan van God graag ontkracht zien bejubelen een experiment van ongelovige wetenschappers dat het bestaan van God zou ontkrachten. Ik sta daar niet van te kijken.
Dat verhaal over onweer heb ik genuanceerd, ik weet niet of dat een 'teken van God was', dat zou het kunnen zijn ja. Maar ik hanteer dat niet als een bewijs voor God, dat was de vraag ook niet, het is oneerlijk van je om dat dat nu ineens op te werpen als argument om mij naïef te noemen.
Ik weet niet wat jouw beeld is van welke plaats ik God geef in mijn leven, maar als je dat na pak m beet 10 posts denkt te weten moet ik je denk ik toch teleurstellen. Ik kan wel veel meer informatie plaatsen, maar ik weet niet of dat de bedoeling van het topic is, en of ik daar uberhaupt zin in heb. Er zijn al zoveel topics waarin ik vertel over allerlei ervaringen, en daar is ook terechte kritiek op gekomen, dus als je echt geinteresseerd bent stuur je misschien beter een PM.
Dat is grote onzin. Dit is als zeggen dat een voetbalclub ook schakers in het veld moet laten (met schaakbord en stukken). Of een universiteit ook 4 jarigen. Anders worden ze immers gediscrimineerd. In dat geval geldt dat natuurlijk niet, maar als het om een christelijke kerk gaat, is het ineens discriminatie.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 11:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, "dwingen" is een groot woord. Maar ik vraag me af waarom religie en religieuze teksten kennelijk een excuus is voor Christenen om te discrimineren. Want dat is het simpelweg.
Ja, dat is toch ook logisch? Of moet een vrouwenclub ook verplicht worden mannen toe te laten omdat ze anders mannen discrimineert?quote:Als kerken homoseksuelen mogen weigeren, dan zouden mensen het kennelijk ook wettelijk mogen toelaten om andere bevolkingsgroepen te weigeren. Als een kerk dan zou weigeren om negers te trouwen (bijvoorbeeld een kerk die met de KKK is verbonden) dan zou men dat ook moeten toelaten volgens jouw redenering, lijkt me. Toch?
Het is geen discriminatie!quote:Dat is de grote vraag hier ook: mag het recht op vrijheid van godsdienst mensen laten discrimineren?
[..]
Nou, ik vind gay-clubs toch wat anders dan kerken.
Maar misschien heb je wel gelijk, en moet ik maar accepteren dat er gemeenschappen zijn waarin gediscrimineerd wordt. Sowieso hebben homoseksuele Christenen die willen trouwen misschien niet zoveel meer te zoeken in dat soort gemeenschappen. Maar zoals ik zei, het gaat hier om het vraagstuk vrijheid van Godsdienst VS discriminatie.
Mag je op basis van die vrijheid van godsdienstuiting discrimineren?
Het heeft helemaal niets met gelijkwaardig of ongelijkwaardig te maken, maar met de identiteit van de club!quote:Ja, het maakt mensen in elk geval gelijkwaardig. Dat er mensen zijn die vinden dat dat niet zo is, dat vind ik persoonlijk treurig. Ik ken ook mensen die in termen van rassen denken en geloven dat daar een rangschikking in is. Mensen mogen dat van me denken, maar of je ze de vrijheid moet geven om op basis daarvan dit idee door te voeren in zaken als het huwelijk en dergelijke vind ik zeer twijfelachtig.
Een bron die bepaalt wat wel en niet acceptabel/toelaatbaar/moreel etc. is in het leven.quote:Dat hangt natuurlijk volledig af van wat je onder "autoritaire bron" verstaat, maar ik weet hoe je hier over denkt, want hier hebben we een tijdje geleden een (trouwens in mijn ogen mooie) discussie over gehad.
Nee, ik bekijk hem vanuit wetenschappelijk en spiritueel perspectief. Dat gaat prima samen. Dat was ook de norm in de wereld, behalve de laatste 200 jaar toen ineens al het bovennatuurlijke tot niet-bestaand werd verklaard, ookal moet je daarmee de halve wereld tot gek verklaren.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 12:00 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Hier gaan we nooit uitkomen, maar dat wisten we van te voren natuurlijk al. We zitten op een compleet verschillende golflengte, ik bekijk de wereld vanuit een absoluut wetenschappelijk perspectief en jij meer vanuit een filosofische en theologisch(duh) perspectief. Zo zullen we altijd langs elkaar blijven communiceren.
Dat verbaast me niet gezien de spiritualiteit van de rooms katholieke kerk.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 12:11 schreef appie52 het volgende:
Veel, te veel is al gezegd en geschreven, gehoond en gedaagd over de uitval van de paus naar de homo's, vorige maand. Toch is daarbij iets over het hoofd gezien dat het verbetene van de oude opperherder kan verklaren. De trotse parade van homo's in Rome stoorde niet alleen het Jubeljaar 2000, maar schopte - misschien onbedoeld - tegen de achilleshiel van de rk kerk zelf. Deze kampt met steeds meer aanwijzingen dat haar clerus en seminaries in de beeldvorming én in realiteit gay zijn.
Harde cijfers zijn er nauwelijks, onderzoek durven de verantwoordelijken niet aan, maar schattingen zijn er wel. Die houden het erop dat minimaal een op de vijf priesters homo is, de helft wordt een reëlere schatting geacht, en wat de seminaries betreft noemt een hoge geestelijke met een natte vinger tachtig procent niet onaannemelijk. Priester wordt een beroep voor homo's, de kerk kan er niet meer omheen, maar nog minder kan ze het toegeven.
bron ; http://www.tegenwicht.org/02_bisschop/pijn_om_homo.htm
Zolang je wetenschap wel wetenschappelijk houd, anders krijg je nogal lelijke wetenschap, waarin het risico groot wordt dat men wetenschappelijk bewijs gaat negeren omdat het niet past in iemands spirituele perspectief.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 12:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik bekijk hem vanuit wetenschappelijk en spiritueel perspectief. Dat gaat prima samen.
Dus? Omdat iets altijd op een bepaalde manier is gehanteerd / de norm was is het goed?quote:Dat was ook de norm in de wereld, behalve de laatste 200 jaar toen ineens al het bovennatuurlijke tot niet-bestaand werd verklaard, ookal moet je daarmee de halve wereld tot gek verklaren.
Nee, toon liever aan dat mijn kritiek niet klopt met een inhoudelijke reactie ipv op de man te spelen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:19 schreef Semisane het volgende:
[..]
Zolang je wetenschap wel wetenschappelijk houd, anders krijg je nogal lelijke wetenschap, waarin het risico groot wordt dat men wetenschappelijk bewijs gaat negeren omdat het niet past in iemands spirituele perspectief.
En jij kan toch niet geheel ontkennen dat jij toch wel neigt naar het laatste? Althans dat concludeer ik dan op jouw postings in verschillende topics.
Nee, maar het sluit niet uit dat ze te verenigen zijn, complementair kunnen zijn. De wereld barst van de getuigenissen van allerlei spirituele zaken, manifestaties van het bovennatuurlijke, etcetera. Dat is allemaal op 1 hoop gegooid en tot onzin, onwaar of te wijten aan geestelijke stoornis verklaard. Ik vind dat kortzichtig en ergens ook denigrerend. Daarnaast is de bewijsvoering doorgaans uiterst zwak, zoals met die hersenactiviteit. Ik begrijp niet hoe mensen dat zo makkelijk aan kunnen nemen, alsof er geen andere verklaringen te bedenken zijn dan geestelijke niet in orde.quote:Dus? Omdat iets altijd op een bepaalde manier is gehanteerd / de norm was is het goed?![]()
Dat geldt dus precies andersom in mijn ogen. Daarbij...quote:Er is een reden waarop ze zo'n 200 jaar geleden in de wetenschap "naturalistische" methode zijn gaan gebruiken ipv de wetenschap "te bevuilen" met allerlei goddelijke invloeden.
Ervaring leerde dat een "naturalistische" wetenschap consistentere resultaten opleverden.
--
Ik moet toegeven, ik vind jouw "standvastigheid" omtrent je overtuigingen ergens wel bewonderenswaardig vind, enkel heb jij ook de nare neiging om veel wetenschappelijke bevindingen die niet stroken met die overtuigingen af te doen als onzin, zonder dat jij eigenlijk de kennis hebt om die bevindingen goed te beoordelen, terwijl je bijna blind allerlei "alternatieve kennis" voor waar aan te neemt, terwijl het bewijs voor die "kennis" op z'n zacht gezegd vaak discutabel is.
Dat maakt het niet echt makkelijk om met je over dit soort dingen te discussiëren.
[sarcasme]quote:Dus? Omdat iets altijd op een bepaalde manier is gehanteerd / de norm was is het goed? Er is een reden waarop ze zo'n 200 jaar geleden in de wetenschap "naturalistische" methode zijn gaan gebruiken ipv de wetenschap "te bevuilen" met allerlei goddelijke invloeden.
Ow wacht ben nog niet klaar.quote:Ervaring leerde dat een "naturalistische" wetenschap consistentere resultaten opleverden.
Ja, goed verwoord, ik ben het hier mee eens. De tendens om blind te geloven dat alles wat de wetenschap voortbrengt ook meteen bewijs is voor de theorie en daarmee de theorie dus waarheid is en er geen alternatief meer mogelijk is, is best zorgwekkend. Denk zelf na.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:47 schreef jdschoone het volgende:
[..]
[sarcasme]
Ja, die vervelende gelovige wetenschappers met hun gebrabbel over God de hele tijd. Die Isaac Newton was echt een wetenschapper van niets. 80% van zijn werk ging over God. En ook die Boyle zat alleen maar over God te lullen. En die Pascal al helemaal! En in onze tijd moeten ze toch echt die Francis Collins ontslaan, wat doet een katholiek nou waar bij de Human Genome Project… dat is harstikke gevaarlijk!
[/sarcasme]
[..]
Ow wacht ben nog niet klaar.
[sarcasme]
Ja de wetenschap is zo ontzettend consistent. Vooral als je gaat kijken naar alle dingen die in het jaar 1900 waar waren, deze kloppen nu nog steeds allemaal. We hebben nog exact hetzelfde beeld van hoe een atoom eruit ziet, hoe een cel eruit ziet, hoe de zon werkt, en het universum is nog steeds een eeuwig bestaande entiteit!
[/sarcasme]
Ja ik weet het, het is een beetje flauw, maar het moet eens afgelopen zijn met dit soort loos commentaar. Nee je hebt God niet nodig om uit te leggen hoe donder en bliksem ontstaat. Maar dat wil niet zeggen dat je a priori alles een natuurlijke oorzaak kunt geven. Ook moet je voorzichtig zijn met jouw vertrouwen in de wetenschap. Ik weet uit ervaring dat als er iets subjectiefs en veranderlijk is, het wel de wetenschap is. Als je consistentie zoekt, wordt dan katholiek…!
Dat hangt er maar vanaf. Godsdiensten hebben (soms) zeer zeker doxastische aspecten waarbij waarheidsclaims gemaakt worden over de werkelijkheid die een wetenschappelijke pretentie hebben. Naturalistische theologen (zoals William Lane Craig) proberen d.m.v. een logisch/wetenschappelijke argumentatie een 'bewijs' te leveren voor God.quote:Op zaterdag 24 oktober 2009 13:16 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is volstrekt triviaal dat er geen "wetenschappelijk bewijs" is voor God, aangezien God niet een wetenschappelijk concept is.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |