Niemand!quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Stel god bestaat, wie heeft hem dan gemaakt?
Zou jij geinteresseerd zijn?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:00 schreef Modus het volgende:
Kunnen jullie 2 Ali en meneerschone niet beter gewoon samen langs de deuren gaan ofzo?.
Aan de andere kant zie je vaak ook doorgeschoten scepsis waarbij mensen wetenschappelijke claims proberen te weerleggen met een bepaalde agenda. Creationisme is daar het schoolvoorbeeld van.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, goed verwoord, ik ben het hier mee eens. De tendens om blind te geloven dat alles wat de wetenschap voortbrengt ook meteen bewijs is voor de theorie en daarmee de theorie dus waarheid is en er geen alternatief meer mogelijk is, is best zorgwekkend. Denk zelf na.
Dat is een cirkel redenering.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niemand!
God is de 'zelf bestaande', de 'self existing one' die niets nodig heeft om te bestaan, is leven in Hemzelf. God 'is', is eeuwig, is geen schepsel.
Ja, met meneer Craig ben ik inmiddels bekendquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:57 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat hangt er maar vanaf. Godsdiensten hebben (soms) zeer zeker doxastische aspecten waarbij waarheidsclaims gemaakt worden over de werkelijkheid die een wetenschappelijke pretentie hebben. Naturalistische theologen (zoals William Lane Craig) proberen d.m.v. een logisch/wetenschappelijke argumentatie een 'bewijs' te leveren voor God.
[..]quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:47 schreef jdschoone het volgende:
[..]
[sarcasme]
Ja, die vervelende gelovige wetenschappers met hun gebrabbel over God de hele tijd. Die Isaac Newton was echt een wetenschapper van niets. 80% van zijn werk ging over God. En ook die Boyle zat alleen maar over God te lullen. En die Pascal al helemaal! En in onze tijd moeten ze toch echt die Francis Collins ontslaan, wat doet een katholiek nou waar bij de Human Genome Project… dat is harstikke gevaarlijk!
[/sarcasme]
Je had beter kunnen stoppen, het was al zielig genoeg.quote:Ow wacht ben nog niet klaar.
Zucht....dit is dus ook niet wat ik zeg. Lees het nog eens ik mijn advies.quote:[sarcasme]
Ja de wetenschap is zo ontzettend consistent. Vooral als je gaat kijken naar alle dingen die in het jaar 1900 waar waren, deze kloppen nu nog steeds allemaal. We hebben nog exact hetzelfde beeld van hoe een atoom eruit ziet, hoe een cel eruit ziet, hoe de zon werkt, en het universum is nog steeds een eeuwig bestaande entiteit!
[/sarcasme]
Beetje flauw? Jouw, zogenaamde sarcasme is niet meer dan een bagger-reply, waarin mijn woorden flink verkeerd worden geinterpreteerd. Ik ga er maar even uit dat je mijn post even heel snel hebt gelezen en er meteen een reply op wilde geven.quote:Ja ik weet het, het is een beetje flauw,
Ik hoef je toch niet te vertellen dat consistentie in mijn betoog op het gebruik van de wetenschappelijke methode sloeg. Waar het gebruik daarvan tot consistentere resultaten leiden, waardoor men betere theorieën kan ontwikkelen. Dat wetenschappelijke theorieën niet altijd even consistent zijn is evident, maar de methode om ze te ontwikkelen en tot wetenschappelijke resultaten te komen wel.quote:maar het moet eens afgelopen zijn met dit soort loos commentaar. Nee je hebt God niet nodig om uit te leggen hoe donder en bliksem ontstaat. Maar dat wil niet zeggen dat je a priori alles een natuurlijke oorzaak kunt geven. Ook moet je voorzichtig zijn met jouw vertrouwen in de wetenschap. Ik weet uit ervaring dat als er iets subjectiefs en veranderlijk is, het wel de wetenschap is. Als je consistentie zoekt, wordt dan katholiek…!
?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is een cirkel redenering.
"denk zelf na" is zo'n beetje het slechtste wat jij kan zeggen. Je volgt immers wel blind het geloof van een stel mannen in jurken die ooit een sprookje in een dik boek genaamd de bijbel hebben geschreven. Dit noem je zelf na denken? Ik neem ook niet alle wetenschappelijk artikelen voor "granted" ,maar het is grotendeels wel meetbaar en te linken aan meerdere referenties, en het is inderdaad een theoretisch bolwerk wat met de jaren uitbreid, dit neem ik toch een stukje serieuzer.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 15:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, goed verwoord, ik ben het hier mee eens. De tendens om blind te geloven dat alles wat de wetenschap voortbrengt ook meteen bewijs is voor de theorie en daarmee de theorie dus waarheid is en er geen alternatief meer mogelijk is, is best zorgwekkend. Denk zelf na.
Nou nou nou, wat een vooroordelen weer.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:08 schreef Apekoek het volgende:
[..]
"denk zelf na" is zo'n beetje het slechtste wat jij kan zeggen. Je volgt immers wel blind het geloof van een stel mannen in jurken die ooit een sprookje in een dik boek genaamd de bijbel hebben geschreven. Dit noem je zelf na denken? Ik neem ook niet alle wetenschappelijk artikelen voor "granted" ,maar het is grotendeels wel meetbaar en te linken aan meerdere referenties, dit neem ik toch een stukje serieuzer.
Sorry voor mijn taal gebruik, maar hoe kun je het begrip "zelf nadenken" tegen andere mensen zeggen terwijl je zelf de bijbel volgt? Dit noem je zelf nadenken?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nou nou nou, wat een vooroordelen weer.
Laat maar zitten.
Ik kan er toch over nadenken en besluiten het te volgen?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:14 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Sorry voor mijn taal gebruik, maar hoe kun je het begrip "zelf nadenken" tegen andere mensen zeggen terwijl je zelf de bijbel volgt? Dit noem je zelf nadenken?
Wil je een eerlijk of een lang antwoord?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik kan er toch over nadenken en besluiten het te volgen?
Wat heeft jou het idee gegeven dat ik op een gegeven moment gestopt ben met nadenken toen ik de bijbel begon te lezen? Kom ik zo imbeciel over?
Ik denk dat je de boel nu te simpel maakt.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 12:06 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat is grote onzin. Dit is als zeggen dat een voetbalclub ook schakers in het veld moet laten (met schaakbord en stukken). Of een universiteit ook 4 jarigen. Anders worden ze immers gediscrimineerd. In dat geval geldt dat natuurlijk niet, maar als het om een christelijke kerk gaat, is het ineens discriminatie.
[..]
Ja, dat is toch ook logisch? Of moet een vrouwenclub ook verplicht worden mannen toe te laten omdat ze anders mannen discrimineert?
want er waren in het vroege Christendom ook kerken waarin vrouwen tijdens de dienst niks mochten zeggen en eigenlijk een minderwaardige positie hadden op basis van bijbelse interpretatie. De rol van de vrouw is tegenwoordig veranderd, en hetzelfde zien we nu gebeuren met homoseksuelen. Als we jouw redenatie van "identiteit van de kerk waarborgen" hadden aangehouden dan hadden we nu wellicht ook in een aantal kerken de vrouwen een ondergeschikte rol in de dienst gegeven (wat misschien ook in sommige stromingen nog wel het geval is, overigens). Het is dan ook de vraag hoe waardevol dit "behoud van identiteit" is. Je hebt het hier over een fundamentele (negatieve, in mijn ogen) waardering voor een bepaalde bevolkingsgroep.quote:Het is het waarborgen van de identiteit van de club/vereniging/godsdienst. De overheid dient daar met zijn poten van af te blijven.
Ik zie het wel als discriminatie, omdat geaardheid niet iets is waar je voor kiest. Je zult dan stellen dat clubs op basis van geslacht dan ook discriminatie zouden zijn, maar zoals ik al eerder probeerde te motiveren zie ik dit toch anders; je hebt zowel mannenclubs als vrouwenclubs en de afwijzing van vrouwen voor deze mannenclubs is niet geworteld in een opvatting dat vrouwen "minderwaardig" zouden zijn. Het is vooral een praktische maatregel, niet een ethische.quote:Het heeft helemaal niets met discriminatie te maken, maar met de definitie en aard van de club.
Ok. Dus jij vindt dat we ook bijvoorbeeld ruimte moeten geven aan kerken waarin geen negers getrouwd mogen worden of waarin niet verschillende "rassen" getrouwd mogen worden op basis van een bijbelinterpretatie? Dan snap ik je puntquote:Jij haalt een sociale instelling en godsdienst door elkaar. Als de kerk bedoeld was om de maatschappij te plezieren, zou je een punt hebben. Nu sla je volledig de plank mis.
[..]
als god alles geschapen heeft, heeft ie ook de tijd geschapen, dus kan er voor dat ie de tijd schiep geen god geweest zijn, omdat je kan spreken van voor dat de tijd bestond.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
?
Volgens de bijbel is God eeuwig en niet geschapen. Dus is er ook geen schepper. Wat valt daar aan te beredeneren? Het is een gegeven wat je gelooft of niet.
Wat begrijp je niet aan het woord 'godsdienst'?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:28 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat je de boel nu te simpel maakt.
Als je wilt voetballen zul je je moeten verdiepen in voetbal, en niet alleen willen schaken. Als je wilt studeren, zul je de capaciteiten moeten hebben om aan een universiteit toegelaten te worden. Dat zijn praktische overwegingen die je maakt.
Maar we hebben het hier over "trouwen". Een handeling die verreweg de meeste mensen in het leven uitvoeren, en wat de liefde tussen twee mensen bezegelt. Dit zijn ethische overwegingen. Nou is het de vraag of een huwelijk tussen twee geslachten samengaat met de bijbel, en ik merkte al eerder op dat dat afhangt van je bijbelinterpretatie. Jij hebt een zodanige interpretatie dat dat niet samengaat, en met jou veel andere mensen. Het is interessant dat je noemt dat
want er waren in het vroege Christendom ook kerken waarin vrouwen tijdens de dienst niks mochten zeggen en eigenlijk een minderwaardige positie hadden op basis van bijbelse interpretatie. De rol van de vrouw is tegenwoordig veranderd, en hetzelfde zien we nu gebeuren met homoseksuelen. Als we jouw redenatie van "identiteit van de kerk waarborgen" hadden aangehouden dan hadden we nu wellicht ook in een aantal kerken de vrouwen een ondergeschikte rol in de dienst gegeven (wat misschien ook in sommige stromingen nog wel het geval is, overigens). Het is dan ook de vraag hoe waardevol dit "behoud van identiteit" is. Je hebt het hier over een fundamentele (negatieve, in mijn ogen) waardering voor een bepaalde bevolkingsgroep.
Dit is geen soort van vergelijking. Je probeert je er nu op allerlei manieren uit te praten, geef toch toe dat dit nergens op slaat.quote:Ik denk dat de eerste taak van de overheid niet is om "identiteiten van clubs of verenigingen te waarborgen", maar om ervoor te zorgen dat mensen niet anders behandeld worden. Zeventig jaar geleden werden er in Amerika nog zwarten gelynched en werden er ansichtkaarten van gedrukt. Nu keuren de meeste mensen dit sterk af. Ik hoop dat op een zelfde manier het weigeren van homoseksuelen voor het altaar door welke kerk dan ook over een aantal decennia op eenzelfde manier met afkeuring wordt bekeken, maar als ik zie dat wel eens somber in.![]()
Nou en? Mag een maatregel niet ethisch van aard zijn om valide te zijn? Laat dat de mensen zelf gewoon bepalen?quote:Ik zie het wel als discriminatie, omdat geaardheid niet iets is waar je voor kiest. Je zult dan stellen dat clubs op basis van geslacht dan ook discriminatie zouden zijn, maar zoals ik al eerder probeerde te motiveren zie ik dit toch anders; je hebt zowel mannenclubs als vrouwenclubs en de afwijzing van vrouwen voor deze mannenclubs is niet geworteld in een opvatting dat vrouwen "minderwaardig" zouden zijn. Het is vooral een praktische maatregel, niet een ethische.
Waarom niet?quote:Ok. Dus jij vindt dat we ook bijvoorbeeld ruimte moeten geven aan kerken waarin geen negers getrouwd mogen worden of waarin niet verschillende "rassen" getrouwd mogen worden op basis van een bijbelinterpretatie? Dan snap ik je punt![]()
Ok, dan is me dat duidelijkquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom niet?
Als dat iemands overtuiging is, valt hij daar toch niemand mee lastig?
Nou, over slechte vergelijkingen gesproken.quote:Jij praat nu net als papierversnipperaar, een gestapo achtige gedachtenpolitie...
Nee, dat zeg ik ook nergens. Ik zeg alleen dat ik het wel als discriminatie beschouw, waar jij het dus klaarblijkelijk niet mee eens bent.quote:Ik snap niet wat men zeurt. Als homo's niet kunnen trouwen in een kerk, richten ze toch hun eigen kerk op? De kerk is volgens de kerk zelf een door God ingesteld instituut bedoeld voor Godsdienst. Als je daar geen deel van uit wil maken, heb je er ook niets te zoeken. Mocht je desondanks toch kunnen trouwen, is dat een vriendelijke daad van die kerk, maar het dient nooit een plicht te zijn.
Ik gaf de vergelijking om aan te geven dat de denkwijze over bepaalde soorten mensen heel erg kunnen veranderen binnen enkele decenniaquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dit is geen soort van vergelijking. Je probeert je er nu op allerlei manieren uit te praten, geef toch toe dat dit nergens op slaat.
[..]
Vind je ook dat Imam's in de kerk mogen preken, of is dat anders discriminatie van andersgelovigen?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, dan is me dat duidelijk![]()
[..]
Nou, over slechte vergelijkingen gesproken.
[..]
Nee, dat zeg ik ook nergens. Ik zeg alleen dat ik het wel als discriminatie beschouw, waar jij het dus klaarblijkelijk niet mee eens bent.
En die slaat nergens op omdat homosexualiteit duidelijk afgekeurd wordt in de bijbel. Dat is in duizenden jaren niet veranderd.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik gaf de vergelijking om aan te geven dat de denkwijze over bepaalde soorten mensen heel erg kunnen veranderen binnen enkele decennia
Ali, ga je hier nog op reageren?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
als god alles geschapen heeft, heeft ie ook de tijd geschapen, dus kan er voor dat ie de tijd schiep geen god geweest zijn, omdat je kan spreken van voor dat de tijd bestond.
Dit is iets anders. Je vergelijkt hier nou "preken" met "trouwen".quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Vind je ook dat Imam's in de kerk mogen preken, of is dat anders discriminatie van andersgelovigen?
Dat is een hele discussie op zich. Ja, de vrouw dient volgens de bijbel een andere positie te hebben dan de man in de kerk, en kerken leven daar over het algemeen niet meer naar (al hebben mannen doorgaans wel autoriteit). Men is er wat soepeler in geworden. Verder staat dit in de brief aan de korinthiërs, die er geloof ik nogal bekend om stonden te roddelen in de kerk. Dat kan je dus niet uit de context halen, hele discussie op zich, teveel om er bij te halen en ook niet nodig voor deze discussie.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:51 schreef Modus het volgende:
Je negeert wel Haus' punt over het veranderen van het standpunt van de kerk t.o.v. de vrouw.
Ja, en jij ziet dat als rechtstreeks gebod van God. En dat is nou net die interpretatie waar ik het over hadquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En die slaat nergens op omdat homosexualiteit duidelijk afgekeurd wordt in de bijbel. Dat is in duizenden jaren niet veranderd.
Omdat ik het niet als Gods wens zie om homoseksuelen te weigeren voor het altaar, maar een primitieve bijbelse beschrijving van hef fenomeen "homoseksualiteit". Dat heb ik toen ook al in dat andere topic aangestipt: men had toendertijd een heel ander beeld van wat dit fenomeen inhield en op basis daarvan zijn die teksten geschreven. Dat is dan ook een fundamenteel andere benadering dan hoe jij tegen die teksten aankijkt, omdat het voor jou in je grote plaatje van de bijbel past om te geloven dat dit rechtstreeks van God komt.quote:Waarom wil jij dat de kerk menselijke wensen boven Gods wensen plaatst?
Goed noemt zichzelf 'ik ben'. Niet 'ik was' of 'ik ben geweest'. Dus ik denk dat je daarin gelijk hebt.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ali, ga je hier nog op reageren?
Dus wie of wat heeft god geschapen?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Goed noemt zichzelf 'ik ben'. Niet 'ik was' of 'ik ben geweest'. Dus ik denk dat je daarin gelijk hebt.
"Ehje asher ehje" is een onvoltooide vorm, niet een expliciete tegenwoordige tijd.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Goed noemt zichzelf 'ik ben'. Niet 'ik was' of 'ik ben geweest'. Dus ik denk dat je daarin gelijk hebt.
En die interpretatie dient men te respecteren, ook al betekent dat dat je daarmee sommige mensen moet teleurstellen. Dat heeft niets met discriminatie te maken, maar het na willen leven van een geloof. Dat recht hebben we in Nederland en ik vind het een beetje kinderachtig van je om dat discriminatie te noemen. Respecteer gewoon andermans denkbeelden en wensen over hoe te leven en hoe invulling te geven aan een godsdienstig en kerkelijk leven, zonder met allerlei beschuldiging en vergelijkingen met racisme te komen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:57 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, en jij ziet dat als rechtstreeks gebod van God. En dat is nou net die interpretatie waar ik het over hadIn hoeverre "homoseksualiteit duidelijk wordt afgekeurd in de bijbel" is dan ook niet voor niks al een eeuwenlange discussie tussen theologen en bijbelwetenschappers.
Omdat ik het niet als Gods wens zie om homoseksuelen te weigeren voor het altaar, maar een primitieve bijbelse beschrijving.
Ik zal zijn wat ik zal zijn. In de statenvertaling.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"Ehje asher ehje" is een onvoltooide vorm, niet een expliciete tegenwoordige tijd.
Zoals ik zei, die vergelijking met racisme maakte ik om duidelijk te maken dat denkbeelden over mensen kunnen veranderen, en dat wellicht nu hetzelfde gebeurt met de Christelijk-orthodoxe denkbeelden over homoseksualiteit.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En die interpretatie dient men te respecteren, ook al betekent dat dat je daarmee sommige mensen moet teleurstellen. Dat heeft niets met discriminatie te maken, maar het na willen leven van een geloof. Dat recht hebben we in Nederland en ik vind het een beetje kinderachtig van je om dat discriminatie te noemen. Respecteer gewoon andermans denkbeelden en wensen over hoe te leven en hoe invulling te geven aan een godsdienstig en kerkelijk leven, zonder met allerlei beschuldiging en vergelijkingen met racisme te komen.
God is niet geschapen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 16:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus wie of wat heeft god geschapen?
Draai er niet omheen, waar komt god vandaan?quote:
Het is pas discriminatie wanneer je Godsdienst als een product van de maatschappij ziet in plaats van een product van een bepaalde geloofsovertuiging gebaseerd op het geloof in het bestaan van een God en de wens tot gehoorzaamheid aan Zijn wil.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zoals ik zei, die vergelijking met racisme maakte ik om duidelijk te maken dat denkbeelden over mensen kunnen veranderen, en dat wellicht nu hetzelfde gebeurt met de Christelijk-orthodoxe denkbeelden over homoseksualiteit.
Ik denk dat ik in jouw termen in dit geval zou spreken van "discrimineren door het na willen leven van een geloof". Waarom dit kinderachtig is begrijp ik niet, want het is in de definitie discriminatie, net zoals jouw voorbeelden over vrouwen die geweigerd worden bij de mannenclubs. Alleen denk ik dat dat een veel onschuldigere vorm van discriminatie is gebaseerd op voornamelijk praktische overwegingen, zoals ik duidelijk heb proberen te maken.
Tsja, dat is een heel eigen topic waardquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:03 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik zal zijn wat ik zal zijn. In de statenvertaling.
Hoe kan ik het het beste vertalen volgens jou?
Een godsdienst is het product van een godsdienst?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is pas discriminatie wanneer je Godsdienst als een product van de maatschappij ziet in plaats van een product van een bepaalde geloofsovertuiging gebaseerd op het geloof in het bestaan van een God en de wens tot gehoorzaamheid aan Zijn wil.
quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Draai er niet omheen, waar komt god vandaan?
Nou ja, dan wordt het een labeltje. Als jij dat zo wil labelen vind ik dat best, voor mij veranderd er dan niks aan de daadwerkelijke betekenis. Zoals ik zei, voor mij wordt het dan "discrimineren door je geloof na te leven".quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het is pas discriminatie wanneer je Godsdienst als een product van de maatschappij ziet in plaats van een product van een bepaalde geloofsovertuiging gebaseerd op het geloof in het bestaan van een God en de wens tot gehoorzaamheid aan Zijn wil.
Dat heb ik je al uitgelegd, als god er altijd geweest is, dan kan ie de tijd niet geschapen hebben, dus er was tijd.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Draai er niet omheen?
Wat begrijp je er niet aan?
God 'is'. God is niet geschapen, heeft geen begin en geen einde.
Hoe zit het met mensen die willen trouwen maar elkaar geen trouw willen beloven, omdat ze 'van nature niet monogaam zijn'?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou ja, dan wordt het een labeltje. Als jij dat zo wil labelen vind ik dat best, voor mij veranderd er dan niks aan de daadwerkelijke betekenis. Zoals ik zei, voor mij wordt het dan "discrimineren door je geloof na te leven".
Maar God is geest en maakt geen deel uit van de ruimte tijd.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat heb ik je al uitgelegd, als god er altijd geweest is, dan kan ie de tijd niet geschapen hebben, dus er was tijd.
Er kan geen tijd zonder ruimte bestaan, want dat zijn verschijningsvormen van het zelfde, maar dan kan god de ruimte niet geschapen hebben, dus wat heeft ie dan wel gemaakt?
Dus hij bestaat niet in de werkelijkheid?quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar God is geest en maakt geen deel uit van de ruimte tijd.
Ah God begeeft zich dus in een andere dimensie? En inderdaad hij bestaat dus volgens jou niet echt, althans niet in onze wereld, gezien de andere dimensie. Dus God is dan 'slechts' een gedachten goed met een boodschap.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat kan zeggen. Ik weet niet 'waar God zich begeeft'. Ik weet niet hoe je 'geest' precies moet definiëren, als ik zeg God is geest. Ik kan niet bevatten wat het is om geen begin en einde te hebben, maar 'te zijn'. Ik voel me er in ieder geval wel klein bij, denk dat het het menselijk bevattingsvermogen te boven gaat.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:22 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Ah God begeeft zich dus in een andere dimensie?
Zonder dit topic te willen laten verzanden in een "wat is God"-topic: ik hoop dat je begrijpt dat sommige mensen hier ontologische bezwaren tegen hebben en dat de betekenis van dit soort uitspraken niet bepaald helder is.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, je verplaatst je beeld in vage metaforen omdat je natuurkunde niet begrijptquote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:27 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat kan zeggen. Ik weet niet 'waar God zich begeeft'. Ik weet niet hoe je 'geest' precies moet definiëren, als ik zeg God is geest. Ik kan niet bevatten wat het is om geen begin en einde te hebben, maar 'te zijn'. Ik voel me er in ieder geval wel klein bij, denk dat het het menselijk bevattingsvermogen te boven gaat.
En nee God bestaat niet in de zin van een materieel is iets zoals wij. Dat is materie vs geest denk ik.
Wat ik weet is dat Hij is. En hoe dat precies zit, komen we later misschien nog wel achter.
Het is ook niet helder en ik claim er ook niet veel verheldering over te kunnen geven.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zonder dit topic te willen laten verzanden in een "wat is God"-topic: ik hoop dat je begrijpt dat sommige mensen hier ontologische bezwaren tegen hebben en dat de betekenis van dit soort uitspraken niet bepaald helder is.
Maar dat heb ik wel bij meer theologische uitspraken![]()
Maar mensen zijn ook gek, beperkt, dom, kortzichtig en bevooroordeeld. Als je biologie en psychologie had gestudeerd ipv theologie, had je dat geweten. Jouw "kennis" en ervaringen zeggen niets over de werkelijkheid, dus is het dom om daar verregaande conclusies aan te verbinden.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 12:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik bekijk hem vanuit wetenschappelijk en spiritueel perspectief. Dat gaat prima samen. Dat was ook de norm in de wereld, behalve de laatste 200 jaar toen ineens al het bovennatuurlijke tot niet-bestaand werd verklaard, ookal moet je daarmee de halve wereld tot gek verklaren.
Als iemand bidt, beweert hij dan met God te praten? Of 'bidt' hij God, wat wil zeggen dat hij hem smeekt, vraagt om zaken, of bedankt, zonder er echt een gesprek mee te voeren?
Zou men daarom als iemand bidt en men dat meet en geen reactie registreert, meteen de conclusie kunnen trekken dat iemand hallucineert?
Ook hier weer: dat is een expliciete keuze die je maakt. Bovendien hangt het er van af wat je onder "trouw" verstaat. Seksuele trouw is iets anders dan geestelijke trouw, hoewel de bijbel pretendeert dat deze twee hand in hand zouden moeten gaan.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:12 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hoe zit het met mensen die willen trouwen maar elkaar geen trouw willen beloven, omdat ze 'van nature niet monogaam zijn'?
Ja, in strikte zin wel, hoewel ik de vergelijking hier ook weer nogal bedenkelijk vind. We hebben het nu over mensen onderling, niet over dieren. Ik dacht dat dat wel duidelijk was.quote:Mensen die met dieren willen trouwen door hun seksuele geaardheid?
Is het ook discriminatie om hen te weigeren?
Het heeft niet zozeer iets met natuurkunde te maken, lijkt me, maar meer met ontologie in het algemeen. Vind het dan ook een rare conclusie.quote:Op dinsdag 27 oktober 2009 17:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, je verplaatst je beeld in vage metaforen omdat je natuurkunde niet begrijpt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |