abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77285110
Jammer, ik had graag de Duidelijke Taalprijs zien winnen. Een spatiefout in een taalprijs, hoe verzin je het.
pi_77403763
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 11:30 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Bij voorbeeld
Dit is toch wel een mooi voorbeeld
  Moderator dinsdag 2 februari 2010 @ 15:16:33 #103
42184 crew  DaMart
pi_77552693
Van nu.nl:
quote:
Het OM had tegen hem twaalf maanden jeugddetentie geëist, waarvan drie maanden voorwaardelijk. Dat gebeurde achter gesloten deuren, omdat hij tijdens het evenement nog minder jarig was.
Ja, als je bij de rechter moet komen, ben je nog lang niet jarig, inderdaad .
pi_77553182
Er bestaat geen actieplan. Die mongolen moeten gewoon Nederlands leren op school, niets meer en niets minder.

Er is trouwens niet één topic op dit forum te vinden van langer dan een pagina waar er niet minstens één keer zo'n fout wordt gemaakt. Behoorlijk triest.
  † In Memoriam † dinsdag 2 februari 2010 @ 17:05:02 #105
21636 Feestkabouter
pi_77557348
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:27 schreef sjengX het volgende:
Er is trouwens niet één topic op dit forum te vinden van langer dan een pagina waar er niet minstens één keer zo'n fout wordt gemaakt. Behoorlijk triest.
die mongolen beginnen zo'n beetje de norm te bepalen, er zijn tegenwoordig veel woorden die vaker fout dan goed worden gespeld. zeker op een forum als dit.
pi_77557791
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 15:27 schreef sjengX het volgende:
Er bestaat geen actieplan. Die mongolen moeten gewoon Nederlands leren op school, niets meer en niets minder.

Meiden == puisten
En deze: Boeken waar je veel van hebt geleerd
En zo nog meer.

[ Bericht 8% gewijzigd door Dastan op 02-02-2010 17:26:22 ]
pi_77589327
Ik dacht eigenlijk dat we in dit topic pretenderen over voldoende intelligentie te beschikken om ons in ieder geval niet te verlagen tot onzinnig en beledigend gescheld...
Oftewel: mind your language please. Slecht hun taal beheersende FOK!kers uitmaken voor "mongolen" is een belediging voor een zeer trots Aziatisch volk en voor mensen met het syndroom van Down.
Dank u.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  woensdag 3 februari 2010 @ 13:45:22 #108
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_77589422
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:05 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

die mongolen beginnen zo'n beetje de norm te bepalen, er zijn tegenwoordig veel woorden die vaker fout dan goed worden gespeld. zeker op een forum als dit.
Voor iemand met zo'n grote bek over taalgebruik zou je wel eens op je hoofdletters mogen letten .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  † In Memoriam † woensdag 3 februari 2010 @ 22:07:11 #109
21636 Feestkabouter
pi_77609528
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 13:45 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Voor iemand met zo'n grote bek over taalgebruik zou je wel eens op je hoofdletters mogen letten .
ik pas me slechts aan aan de meerderheid
pi_77609609
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 22:07 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

Jij zegt ook veelvuldig 'normaal is al gek genoeg'?
pi_77612708
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 22:07 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

Misschien passen de mensen met verkeerd 'spatie gebruik' zich ook wel aan aan de meerderheid...

En ja, dat is inderdaad net zo'n onzinargument als het jouwe.
  † In Memoriam † donderdag 4 februari 2010 @ 00:33:22 #112
21636 Feestkabouter
pi_77615592
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 23:10 schreef Omniej het volgende:

[..]

Misschien passen de mensen met verkeerd 'spatie gebruik' zich ook wel aan aan de meerderheid...

En ja, dat is inderdaad net zo'n onzinargument als het jouwe.
mijn antwoord was slechts een antwoord, het had niet de pretentie een argument te zijn.
pi_77615641
Geen hoofdletters gebruiken op een forum geeft niet bepaald aan dat je een taal niet kunt schrijven.
pi_77616302
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 00:33 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

mijn antwoord was slechts een antwoord, het had niet de pretentie een argument te zijn.
Dan is het goed.
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 00:35 schreef sjengX het volgende:
Geen hoofdletters gebruiken op een forum geeft niet bepaald aan dat je een taal niet kunt schrijven.
Klopt, maar geen hoofdletters en andere leestekens gebruiken geeft wel aan dat correct taalgebruik je geen kloot interesseert. Des te vreemder is het dan als je het anderen wél kwalijk neemt dat ze geen fatsoenlijk Nederlands schrijven... (en dan doel ik dus op Feestkabouter)
  † In Memoriam † donderdag 4 februari 2010 @ 09:09:13 #115
21636 Feestkabouter
pi_77620049
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 01:20 schreef Omniej het volgende:

[..]

Dan is het goed.
[..]

maar geen hoofdletters en andere leestekens gebruiken geeft wel aan dat correct taalgebruik je geen kloot interesseert.
dat is jouw aanname.
een andere mogelijke aanname is dat ik me er wel heel vaak druk om maak, maar dat af en toe als ik de afweging maak wat voor mijzelf beter is, ik ervoor kies om het even langs me heen te laten gaan en even niet mijn best doe om het goede voorbeeld te geven.

met die tweede aanname had je meer in de buurt gezeten........
  donderdag 4 februari 2010 @ 10:28:39 #116
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_77621715
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 09:09 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

dat is jouw aanname.
een andere mogelijke aanname is dat ik me er wel heel vaak druk om maak, maar dat af en toe als ik de afweging maak wat voor mijzelf beter is, ik ervoor kies om het even langs me heen te laten gaan en even niet mijn best doe om het goede voorbeeld te geven.

Elke aanname daargelaten is het toch echt een feit dat je moppert over de spelling van anderen, maar zelf ook geen enkele correcte zin uit je toetsenbord krijgt.

Die andere mensen kiezen er ook gewoon voor om woorden anders te spellen, net als jij ervoor kiest om andere schrijfregels aan je laars te lappen.
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_77629921
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 09:09 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

dat is jouw aanname.

Toch wel jammer dat je mijn tweede punt in tweeën splitst en het belangrijkste eruit laat.

Het maakt mij namelijk niet uit of correct taalgebruik je iets interesseert (het maakt me ook niet eens uit of jij nou hoofdletters en leestekens gebruikt of niet), maar ga dan ook niet klagen over het taalgebruik van anderen.

Wat drijfhout zegt dus.
  Moderator zaterdag 6 februari 2010 @ 22:08:25 #118
42184 crew  DaMart
pi_77715982
De Dekamarkt heeft ook heel veel spaties in de aanbieding deze week.

Om te beginnen hebben ze veel prijs. En veel prijs betekent duur. Dus wat dat voordeel dan is?

En zo stond die folder dus vol met spaties die er niet horen .
  zaterdag 6 februari 2010 @ 22:12:02 #119
258937 mwaterl
En zo niet, dan toch!
pi_77716067
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 15:30 schreef isogram het volgende:
De spatiebalk uit het toetsenbord slopen is geen oplossing, 08ngoT...
Er zijn namelijk ook wel voorbeelden te vinden waar mensen woorden aan elkaar schrijven die juist los moeten. Wat je vaak tegenkomt is bijvoorbeeld "teveel", terwijl men "te veel" bedoelt.
je kan een teveel ergens van hebben..toch?
pi_77719794
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 22:12 schreef mwaterl het volgende:

[..]

je kan een teveel ergens van hebben..toch?
Klopt, een teveel. Maar als het níet als zelfstandig naamwoord wordt gebruikt schrijf je het met een spatie: "Ik heb te veel zout" bestaat naast "ik heb een teveel aan zout".
  donderdag 11 februari 2010 @ 14:34:28 #121
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_77883625
Bestaat 'executive search bureau' uit drie woorden? Of hoort dat aan elkaar, net als langeafstandsloper?
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
pi_77883896
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 14:34 schreef InTrePidIvity het volgende:
Bestaat 'executive search bureau' uit drie woorden? Of hoort dat aan elkaar, net als langeafstandsloper?
Hangt af van de uitspraak van 'bureau', denk ik.

Als alle drie woorden op z'n Engels worden uitgesproken (eksekjoetiv seurtsj bjoero) zou ik het beschouwen als Engelse term en de spaties gewoon laten staan.

Als 'bureau' hier als Nederlands woord wordt gebruikt (uitspraak buro) - de andere twee woorden zijn en blijven uiteraard Engels - zou ik executive-searchbureau schrijven. Het koppelteken is niet verplicht, maar maakt het wel zo leesbaar.
pi_77887878
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 14:40 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Hangt af van de uitspraak van 'bureau', denk ik.

Als alle drie woorden op z'n Engels worden uitgesproken (eksekjoetiv seurtsj bjoero) zou ik het beschouwen als Engelse term en de spaties gewoon laten staan.

Als 'bureau' hier als Nederlands woord wordt gebruikt (uitspraak buro) - de andere twee woorden zijn en blijven uiteraard Engels - zou ik executive-searchbureau schrijven. Het koppelteken is niet verplicht, maar maakt het wel zo leesbaar.
Nee. In het laatste geval zou het zijn: executive search-bureau.
  donderdag 11 februari 2010 @ 16:41:04 #124
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_77888219
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:31 schreef Dastan het volgende:

[..]

Want?
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 11 februari 2010 @ 17:09:42 #125
27454 InTrePidIvity
pi_77889246
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:31 schreef Dastan het volgende:

[..]

Ze zoeken naar executives, het is geen search-bureau bestaande uit executives. Dus dat klopt niet denk ik.
pi_77889812
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:09 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Ze zoeken naar executives, het is geen search-bureau bestaande uit executives. Dus dat klopt niet denk ik.
Als je het loskoppelt (executive search-bureau) kan het executive ook als bijvoeglijk naamwoord bij het searchbureau worden gezien. Dus een executive bureau dat dingen zoekt (search). Lijkt me niet dat dit is wat er bedoeld wordt.

Sowieso zou ik persoonlijk de engelse termen proberen te mijden, of in ieder geval niet én executive én search gebruiken. Er zijn vast wel goede nederlandse termen voor te vinden. (Aangezien ik de context niet ken waarin het gebruikt moet worden, en niet weet wat voor bureau het precies is en wat ze dan eigenlijk zoeken, kan ik er niet zomaar een voorbeeld van geven)
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_77890003
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 16:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Want?
Engelse termen: executive search (moet sowieso los).
Nederlandse term: bureau.

Engelse en Nederlandse termen worden gekoppeld door middel van een koppelteken (-). In dit geval dus *Engelse termen* - *Nederlandse term*, waar voor de Engelse termen gewoon de Engelse taalregels gelden. Los dus.

[ Bericht 7% gewijzigd door Dastan op 11-02-2010 17:38:49 ]
pi_77890023
Overigens matige grap in de TT.

[ Bericht 80% gewijzigd door Dastan op 11-02-2010 17:41:04 ]
pi_77890098
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:28 schreef Pandora73 het volgende:

[..]

Als je het loskoppelt (executive search-bureau) kan het executive ook als bijvoeglijk naamwoord bij het searchbureau worden gezien. Dus een executive bureau dat dingen zoekt (search). Lijkt me niet dat dit is wat er bedoeld wordt.
Dat kan inderdaad, maar een andere manier is er niet (behalve dit gewoon in het Nederlands beschrijven).

Executive-searchbureau is sowieso géén optie. Executive mag je niet koppelen aan search met een koppelteken, immers Engelse woorden verbind je zo niet. Daarnaast mag je een Engels woord niet samenstellen met een Nederlands woord, dat hoort met een koppelteken. Derhalve is executive search-bureau de uitkomst.
pi_77895864
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:33 schreef Dastan het volgende:

[..]

Engelse termen: executive search (moet sowieso los).
Nederlandse term: bureau.

Engelse en Nederlandse termen worden gekoppeld door middel van een koppelteken (-). In dit geval dus *Engelse termen* - *Nederlandse term*, waar voor de Engelse termen gewoon de Engelse taalregels gelden. Los dus.
Nee, zo werkt het niet. Samenstellingen volgen de Nederlandse spellingregels, ongeacht of onderdelen van de samenstelling uit anderstalige woorden bestaan.
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:36 schreef Dastan het volgende:

Executive-searchbureau is sowieso géén optie. Executive mag je niet koppelen aan search met een koppelteken, immers Engelse woorden verbind je zo niet.
Dit is dus irrelevant.
quote:

Daarnaast mag je een Engels woord niet samenstellen met een Nederlands woord, dat hoort met een koppelteken.
Ik heb geen enkele spellinggids in huis die die regel vermeldt.
pi_77897904
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 20:21 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Nee, zo werkt het niet. Samenstellingen volgen de Nederlandse spellingregels, ongeacht of onderdelen van de samenstelling uit anderstalige woorden bestaan die regel vermeldt.
Zo werkt het wel. Behalve als het woord vernederlandst is. Dat is hier niet het geval. De woorden zijn rechtstreeks uit het Engels gehaald.
pi_77897945
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 20:21 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]

Ik heb geen enkele spellinggids in huis die die regel vermeldt.
Ik zal wel even zoeken.
  donderdag 11 februari 2010 @ 22:03:24 #133
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_77900543
De regels die ik bij het googelen vindt, gaan over gebruikelijke samenstellingen. Dan wordt het bijv. humanresourcesafdeling of lowbudgetfilm.

Vraag is dan volgens mij of executiveresearchbureau een gebruikelijke samenstelling is.

http://taal.vrt.be/taalda(...)/tips/st-10048.shtml
pi_77900641
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 21:14 schreef Dastan het volgende:

[..]

Ik zal wel even zoeken.
Veel plezier. Ik neem met sint-juttemis wel weer eens contact met je op.
  donderdag 11 februari 2010 @ 22:06:00 #135
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_77900690
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 22:05 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Veel plezier. Ik neem met sint-juttemis wel weer eens contact met je op.
Wat onaardig.
  donderdag 11 februari 2010 @ 22:14:13 #136
27454 InTrePidIvity
pi_77901155
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 22:03 schreef Lienekien het volgende:
De regels die ik bij het googelen vindt, gaan over gebruikelijke samenstellingen. Dan wordt het bijv. humanresourcesafdeling of lowbudgetfilm.

Vraag is dan volgens mij of executiveresearchbureau een gebruikelijke samenstelling is.

http://taal.vrt.be/taalda(...)/tips/st-10048.shtml
Executive search is net zo'n begrip als human resources, dus dan zal het wel één geheel zijn.
pi_77901173
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 22:06 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat onaardig.
Het zal de Friese botheid wel zijn. In ieder geval betwijfel ik het sterk dat er een autoriteitdragende spellinggids te vinden is die dit soort regels bevat:
quote:

Executive mag je niet koppelen aan search met een koppelteken, immers Engelse woorden verbind je zo niet. Daarnaast mag je een Engels woord niet samenstellen met een Nederlands woord, dat hoort met een koppelteken.
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 17:33 schreef Dastan het volgende:

pi_77903276
Je hebt gelijk. Vreemd. Ik was er vrij zeker van, al weet ik niet hoe ik daar aan kwam. Jan Renkema vermeldt expliciet:
quote:
Drie- of meerdelige 'gemengde' samenstellingen en afleidingen met een Engelse woordgroep gedragen zich als Nederlandse samenstellingen:

humanresourcemanager, lowbudgetfilm, multiplechoicetest.
Het enige wat ik er nog tegenin kan brengen is artikel 12.C (c), dat stelt:
quote:
(c) Engelse drie- of meerdelige functiebenamingen

• chief executive officer
  • technical sales assistant
  • public relations officer
  • Maar dat zou enkel gelden als je bureau als Engels woord neemt en je geen koppelteken gebruikt, dus wat is dat nog waard?
      woensdag 17 maart 2010 @ 10:27:48 #139
    9883 Marble
    Was liever geaborteerd.
    pi_79244941
    My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
    pi_79261907
    quote:
    Ja, laten we hier allemaal voorbeelden van onjuist spatiegebruik op FOK! plaatsen.
    pi_79264869
    quote:
    Op woensdag 17 maart 2010 17:38 schreef Dastan het volgende:

[..]

Ja, laten we hier allemaal voorbeelden van onjuist spatiegebruik op FOK! plaatsen.
    Ja, laten we mensen gaan voorschrijven wat ze wel een niet in een topic mogen posten.

Of was je post niet sarcastisch bedoeld?
    pi_79266035
    quote:
    Op woensdag 17 maart 2010 19:01 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Ja, laten we mensen gaan voorschrijven wat ze wel een niet in een topic mogen posten.
    Ja, laten we mensen gaan voorschrijven wat ze wel en niet in een topic mogen posten.
    pi_79417664
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 15:39 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

het 3e voorbeeld in de 2e zin op die site bestaat volgens Van Dale niet eens (of moet ik zeggen: VanDale?)

http://www.vandale.nl/van(...)=keukenbenodigdheden
    O, dan kan het inderdaad geen bestaand woord zijn.
    The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.
    pi_79417757
    quote:
    Op dinsdag 20 oktober 2009 15:40 schreef Omniej het volgende:

[..]

Mag er ook gehuild worden over missende spaties?
    [..]

Witte spelling, daar zijn ze wel toegestaan. Die zullen over een paar jaar ook wel officieel worden.
    The greatest trick the Devil ever pulled was convincing the world he didn't exist.
    pi_79419260
    Ik heb onlangs van Onze Taal (helemaal onderaan) geleerd dat in zinnen als "Hij is zogoed als nieuw" het woord "zogoed" - althans volgens het Groene Boekje) áán elkaar moet... Heb ik toch jaaaaaren een spatie te veel gebruikt!
    Geluk is een richting,
    geen punt
    ---Loesje---
      maandag 10 mei 2010 @ 13:32:26 #146
    136343 BasEnAad
    , die clown en die acrobaat!
    pi_81250468
    Zelfs de belastingdienst maakt zich er schuldig aan. Bij het aangifte doen van belasting met DigiD, ontvang je de volgende SMS:

Uw DigiD transactie code is: *******
    pi_81659422
    Een collega at deze week "krab salade"...
      donderdag 20 mei 2010 @ 01:57:28 #148
    271665 08gnoT.
    Mwoooaahhh!!
    pi_81659886
    In het tuincentrum: "Ingang buiten afdeling."
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    [PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
    Steun de strijd voor een indianenforum!
    pi_82374267
    Reclame blokken

Goed idee.
      maandag 7 juni 2010 @ 09:36:38 #150
    15967 Frollo
    You know I am a righteous man
    pi_82430564
    quote:
    Op zondag 21 maart 2010 20:41 schreef Pandora73 het volgende:
    Ik heb onlangs van Onze Taal (helemaal onderaan) geleerd dat in zinnen als "Hij is zogoed als nieuw" het woord "zogoed" - althans volgens het Groene Boekje) áán elkaar moet... Heb ik toch jaaaaaren een spatie te veel gebruikt!
    OMG, het staat er echt.

Het spijt me heel erg voor Van Dale, maar dat ga ik dus niet schrijven.
      Moderator maandag 7 juni 2010 @ 09:44:17 #151
    42184 crew  DaMart
    pi_82430805
    quote:
    Op maandag 7 juni 2010 09:36 schreef Frollo het volgende:

[..]

OMG, het staat er echt.

Het spijt me heel erg voor Van Dale, maar dat ga ik dus niet schrijven.

Die schrijfwijze kende ik ook nog niet. Maar inderdaad, Van Dale kent het woord 'zogoed'.
    quote:
    zogoed

zo·goed

bijw.

1· alleen in de bijwoordelijke verb.
    zogoed als

synoniem: nagenoeg, vrijwel

hij is zogoed als dood

het is zogoed als zeker

ben je klaar? - zogoed als!
    En toch mis ik die spatie tussen zo en goed!
      maandag 7 juni 2010 @ 09:45:21 #152
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_82430839
    Belachelijk, dat daar geen spatie tussen staat!
    pi_82825777
    Het betekent in principe iets anders dan 'zo goed', dus waarom niet?

TVP stiekem.
    pi_82845136
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2010 11:06 schreef FinalD87 het volgende:
    Het betekent in principe iets anders dan 'zo goed', dus waarom niet?

TVP stiekem.
    In een uitdrukking als "zo()goed als nieuw" zie ik geen noemenswaardig betekenisverschil tussen de variant met en zonder spatie.
    pi_82848494
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2010 18:31 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

In een uitdrukking als "zo()goed als nieuw" zie ik geen noemenswaardig betekenisverschil tussen de variant met en zonder spatie.
    Goed heeft natuurlijk van zichzelf een betekenis dat iets goed, wel, positief is. "Jij bent net zo goed als ik" is de betekenis inderdaad dat positieve.
    Maar "zogoed als" in de betekenis "vrijwel, bijna, nagenoeg" (dus in "Zogoed als nieuw" - en nee, ik vind het er ook *niet* uitzien hoor ) is kennelijk een vaste uitdrukking, waarbij het woorddeel "goed" ook niet meer de betekenis van "iets positiefs" heeft.

Ik denk dat het net zoiets vaags is als het verschil tussen rodekool en witte kool. Dat is ook niet te snappen.
    Geluk is een richting,
    geen punt
    ---Loesje---
    pi_82873072
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2010 19:44 schreef Pandora73 het volgende:

Maar "zogoed als" in de betekenis "vrijwel, bijna, nagenoeg" (dus in "Zogoed als nieuw" - en nee, ik vind het er ook *niet* uitzien hoor ) is kennelijk een vaste uitdrukking, waarbij het woorddeel "goed" ook niet meer de betekenis van "iets positiefs" heeft.
    Maar in Deze broek is zo goed als nieuw. hoort als ook bij de hierboven beschreven constructie. Met deze redenering zou het dan Deze broek is zogoedals nieuw. moeten zijn.
    pi_82873524
    Mwah, vaak als ik wat fout typ, dan ben ik te lui om backspace te drukken dus dan laat ik die fout daar gewoon staan. Het is internet en ik wil me verstaanbaar maken. Het is geen Nederlands dictee.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_82885128
    quote:
    Op woensdag 16 juni 2010 11:17 schreef Lyrewyn het volgende:

[..]

Maar in Deze broek is zo goed als nieuw. hoort als ook bij de hierboven beschreven constructie. Met deze redenering zou het dan Deze broek is zogoedals nieuw. moeten zijn.
    Tja, daar is wat voor te zeggen, maar kennelijk is het dus toch niet zo logisch. De broek is zogoed als nieuw; de plant die ik al drie weken geen water heb gegeven is zogoed als dood.
    P.S. En de spellingscorrectie rekent "zogoed" fout natuurlijk
    Geluk is een richting,
    geen punt
    ---Loesje---
    pi_82885202
    Vergeten foto te maken, maar net in de stad een bordje bij de Zeeman:
    quote:
    I.v.m. water
    schade baby
    kleding -20%
    Geluk is een richting,
    geen punt
    ---Loesje---
      zaterdag 19 juni 2010 @ 06:19:43 #160
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_83011824
    quote:
    Op zaterdag 19 juni 2010 01:10 schreef dandybleu het volgende:
    balken ende die heeft het ook hoorde ik eens op de tv

ik vind het echt wel een rotziekte
    Ja hoor, we zetten ook willekeurig spaties in námen.
      zaterdag 19 juni 2010 @ 06:24:01 #161
    305701 Gochme
    Goed van mij.
    pi_83011829
    Ik dacht dat ik alleen stond in mijn oorlog tegen deze onmenselijke daad.
    Goed van jou.
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 13 juli 2010 @ 00:33:46 #162
    862 Arcee
    Look closer
    pi_83983845
    quote:
    Op dinsdag 13 juli 2010 00:19 schreef Henk-B het volgende:
    Fok Silver lay out
    Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
      dinsdag 13 juli 2010 @ 00:46:44 #163
    271665 08gnoT.
    Mwoooaahhh!!
    pi_83984263
    Ik had vorige week een A4'tje van Microsoft over Windows 7, waar 2(!) spatiefouten instonden. Dat dat kan van zo'n bedrijf.

Uit m'n hoofd: Entertainmentervaring en lasermuis.
    [PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
    pi_83985827
    Willekeurige advertenties in de krant (DVHN):

Te koop oma fiets
    Lamp hand gemaakt
    Twee persoons bed
    Stof zuiger
      woensdag 14 juli 2010 @ 10:48:16 #165
    9883 Marble
    Was liever geaborteerd.
    pi_84035073
    quote:
    Op woensdag 14 juli 2010 10:45 schreef Etcetera het volgende:
    Als een kennis economie wilt hebben, wat al jaren geroepen wordt, moet je iedereen de kans geven om te studeren. Door een leningstelsel zal dat een stuk minder worden.

Maar ach, die kennis economie is er al jaren niet meer in Nederland
    De ironie! Je zou je er toch stante pede van willen ophangen?
    My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
    pi_84269385
    quote:
    Op woensdag 28 oktober 2009 13:52 schreef isogram het volgende:
    Ik bedacht me trouwens dat het Groene Boekje zichzelf ook nog niet ingeburgerd vindt. Anders had het wel groeneboekje geheten...
    Nee, want groene is een bijvoeglijk naamwoord. Het gaat hier om samenstellingen van zelfstandige naamwoorden
      dinsdag 20 juli 2010 @ 12:36:17 #167
    15967 Frollo
    You know I am a righteous man
    pi_84269655
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2010 12:30 schreef Sosha het volgende:

[..]

Nee, want groene is een bijvoeglijk naamwoord. Het gaat hier om samenstellingen van zelfstandige naamwoorden
    isogram refereerde waarschijnlijk aan vreselijke, maar helaas correcte misbaksels als:

zwartepiet
    sterkedrank
    rodekool
    pi_84269851
    quote:
    Op dinsdag 20 juli 2010 12:36 schreef Frollo het volgende:

[..]

isogram refereerde waarschijnlijk aan vreselijke, maar helaas correcte misbaksels als:

zwartepiet
    sterkedrank
    rodekool
    Oh ja, dat kan natuurlijk, woeps.
      vrijdag 23 juli 2010 @ 13:40:05 #169
    202348 Susi
    Temple of Love
    pi_84396148
    Heeft Nelson Mandela een voor tuin?

Er wordt 'fortuin' bedoeld . Niet alleen foutief spatiegebruik, maar hee.
    pi_88024966
    quote:
    Op woensdag 27 oktober 2010 15:28 schreef Flienepien het volgende:
    Ik poets ze met een zilver poetsdoekje, daar wordt alles weer mooi schoon van!
    Zou dat nou duur zijn, zo'n doekje?
    Geluk is een richting,
    geen punt
    ---Loesje---
    pi_88057418
    quote:
    Op dinsdag 15 juni 2010 18:31 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Hetzelfde gaat op voor alles( )behalve. Zonder spatie gebruik je de (versleten) uitdrukking, mét benadruk je wat je eigenlijk wil zeggen.
    pi_88075933
    quote:
    2s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 10:10 schreef Intxaurraga het volgende:

[..]

Hetzelfde gaat op voor alles( )behalve. Zonder spatie gebruik je de (versleten) uitdrukking, mét benadruk je wat je eigenlijk wil zeggen.
    Hm, als ik ergens zie staan "Deze fiets is alles behalve mooi" dan is dat toch wat anders dan "Deze fiets is allesbehalve mooi". Als je er een spatie tussen zet, klinkt het alsof er een komma tussen moet, dan krijg je dus "Deze fiets is alles, behalve mooi". Maar ik heb nog nooit een fiets gezien die alles was (behalve mooi). Dan zou hij ook een auto, brood, huis of mijn zus moeten zijn.
    Bij "allesbehalve" zie ik dus wel de toegevoegde waarde van het weglaten van de spatie...
    Geluk is een richting,
    geen punt
    ---Loesje---
      vrijdag 12 november 2010 @ 11:11:26 #173
    305701 Gochme
    Goed van mij.
    pi_88627958
    In de praktijk zijn er inderdaad maar weinig mensen die iets ALLES noemen met uitzondering van iets anders. Toch is de zin grammaticaal niet fout.
    Goed van jou.
      vrijdag 12 november 2010 @ 11:13:27 #174
    136730 PiRANiA
    All thinking men are atheists.
    pi_88654044
    quote:
    2s.gif Op vrijdag 12 november 2010 11:13 schreef PiRANiA het volgende:
    [ afbeelding ]
    Wat staat er over 'de derde kwartaalrapportage'?
      † In Memoriam † zaterdag 13 november 2010 @ 02:28:15 #176
    21636 Feestkabouter
    pi_88662762
    quote:
    10s.gif Op vrijdag 12 november 2010 22:45 schreef Lyrewyn het volgende:

[..]

Wat staat er over 'de derde kwartaalrapportage'?
    die kan op zich nog wel.
    het is gewoon een kwartaalrapportage.
    maar het is niet de eerste kwartaalrapportage, ook niet de tweede, maar het is de derde kwartaalrapportage.
    impliciet moet je daar dan bij denken: van het jaar
      zaterdag 13 november 2010 @ 02:33:07 #177
    271665 08gnoT.
    Mwoooaahhh!!
    pi_88662799
    Dit kunnen ze gewoon niet menen! Bij elke advertentie zit wel een spatiefout :D

zaterdag 13 november 2010 @ 08:44:21 #178
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_88664030
    quote:
    1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 02:28 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

die kan op zich nog wel.
    maar het is niet de eerste kwartaalrapportage, ook niet de tweede, maar het is de derde kwartaalrapportage.
    Het is alleen nogal ambigue. Het kan ook de derde rapportage van het eerste kwartaal zijn, bijvoorbeeld omdat de eerste twee fouten bevatten.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_88664587
    quote:
    1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 02:28 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

die kan op zich nog wel.
    Ik denk niet dat dat bedoeld wordt. Waarschijnlijk gaat het over de rapportage van het derde kwartaal. Derdekwartaalrapportage dus.
    pi_88666665
    Ah, de eeuwige warmeworstenman.
    pi_88668508
    quote:
    1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 02:33 schreef 08gnoT. het volgende:
    Dit kunnen ze gewoon niet menen! Bij elke advertentie zit wel een spatiefout :D

[ afbeelding ]
    Die is al heel lang bekend, Action gooit in al zijn reclames overal spaties tussen. Ik ben al een hele tijd geleden gestopt met het plaatsen ervan... Je zou haast denken dat ze het erom doen. :X
    Geluk is een richting,
    geen punt
    ---Loesje---
    pi_88672378
    quote:
    1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 12:59 schreef Pandora73 het volgende:
    Je zou haast denken dat ze het erom doen. :X
    Dat zou goed kunnen, gezien de nogal beperkte ruimte in elk 'vakje'. Misschien vonden ze het er niet overzichtelijker op worden als er overal streepjes stonden, want op één regel kan sowieso niet.
    pi_88675479
    Dat is een afweging die je als bedrijf maakt, de minachting van nadenkend Nederland riskerend.
      zaterdag 13 november 2010 @ 17:52:56 #184
    181857 Jovatov
    Si fallor, sum
    pi_88675791
    Maar ook het prijs per Stuk is oerlelijk... Nuja.
      zaterdag 13 november 2010 @ 17:59:06 #185
    271665 08gnoT.
    Mwoooaahhh!!
    pi_88675978
    quote:
    1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 15:35 schreef Omniej het volgende:

[..]

Dat zou goed kunnen, gezien de nogal beperkte ruimte in elk 'vakje'. Misschien vonden ze het er niet overzichtelijker op worden als er overal streepjes stonden, want op één regel kan sowieso niet.
    Als je op een aanbieding klikt, staat het op de volgende pagina op één regel, met spaties.
    pi_88678442
    quote:
    1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 17:59 schreef 08gnoT. het volgende:

[..]

Als je op een aanbieding klikt, staat het op de volgende pagina op één regel, met spaties.
    Dat valt vrij makkelijk te verklaren. Bij het invoeren van de producten in de database krijgt het product één naam mee, die zonder problemen in het kleine vakje moet passen.

Het blijft natuurlijk hopeloos prutswerk en gewoon een slecht design, maar ik kan me redelijk voorstellen hoe dat gaat binnen zo'n bedrijf. :P
    pi_88678539
    En aangezien de aanbiedingen ook nog eens iedere week moeten worden ingevoerd kan ik me inderdaad ook voorstellen dat je het liever op 1 plek doet, dan op 2 plekken.
    Dus ik snap het ergens ook wel, maar ik stoor me er toch aan. Ach, het leven van een taalneuroot... :X
    Geluk is een richting,
    geen punt
    ---Loesje---
    pi_88678669
    Hm, als die van de Action erg was...
    Geluk is een richting,
    geen punt
    ---Loesje---
      zaterdag 13 november 2010 @ 21:50:30 #189
    271665 08gnoT.
    Mwoooaahhh!!
    pi_88682652
    Deze week in de lokale krant. Een man die vertelt over zijn 'onder arm amputatie'. Da's handig, heb je ook geen deodorant meer nodig als je oksel weggehaald wordt.

[ Bericht 10% gewijzigd door 08gnoT. op 14-11-2010 01:30:53 ]
    pi_89127562
    When the student is ready, the teacher will appear.
    When the student is truly ready, the teacher will disappear.
      donderdag 25 november 2010 @ 11:19:44 #191
    111843 Cassius
    Something's fucky
    pi_89129174
    pi_89130111
    Damn, die verspring meester is ook echt moeilijk 'goed' te lezen.
    Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
    pi_89131378
    quote:
    Ik heb op foto 6 gestemd, zie 't al helemaal voor me :D
    pi_89131726
    quote:
    1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:29 schreef FinalD87 het volgende:

[..]

Ik heb op foto 6 gestemd, zie 't al helemaal voor me :D
    Twijfel tussen die en Nijntje...

When the student is ready, the teacher will appear.
    When the student is truly ready, the teacher will disappear.
    pi_89148855
    tvp
    pi_89149089
    quote:
    1s.gif Op donderdag 25 november 2010 12:42 schreef Aether het volgende:

[..]

Twijfel tussen die en Nijntje...

[ afbeelding ]
    Ik ook! Allebei erg :D
    pi_89149188
    Ik had op de derde gestemd. Die van het ministerie.
      vrijdag 26 november 2010 @ 08:55:27 #198
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_89167079
    101125_178193_52a786454c994b4d18f8c6daf1ab8155_view.jpg

:')
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      vrijdag 26 november 2010 @ 09:11:28 #199
    136730 PiRANiA
    All thinking men are atheists.
    pi_89167383
    quote:
    99s.gif Op vrijdag 26 november 2010 08:55 schreef Bart het volgende:
    [ afbeelding ]

:')
    Zo zonde :{
    pi_89174364
    quote:
    14s.gif Op donderdag 25 november 2010 19:52 schreef Dastan het volgende:
    Ik had op de derde gestemd. Die van het ministerie.
    Ik vind het eigenlijk wel krom dat 'aaneenschrijven' aaneengeschreven is en 'los schrijven' los geschreven. 'Aaneen schrijven' had ook wel gekund, toch? Je schrijft iets los of aaneen :P
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')