abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 februari 2010 @ 08:24:49 #101
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78292934
Oud-DSB-kopstuk Gerrit Zalm kan gewoon aanblijven als topman van ABN Amro

Dat meldt de Telegeaaf op basis van bronnen rondom de commissie Scheltema.

Het rapport van de commissie bevat niet voldoende belastend materiaal waardoor Zalm automatisch het veld zou moeten ruimen.

Dat ligt anders bij VVD-politicus Ed Nijpels, meldt de krant. Die stapte vrijdag op als voorzitter van ambtenarenpensioenfonds ABP. Maar waar Nijpels de consequenties trok is dat volgens 'nauw betrokkenen' bij de commissie niet noodzakelijk voor Zalm.

http://www.ad.nl/ad/nl/18(...)m-gaat-vrijuit.dhtml

Doofpot zit weer dicht
pi_78297643
Kijk eens aan, goed nieuws. Van een doofpot is echt geen sprake ikweethetookniet, Zalm heeft prima gefunctioneerd als CFO. Jij vindt gewoon dat hij moet hangen omdat je dat als enige optie ziet voor iedereen die ooit wat met DSB te maken heeft gehad.
  maandag 22 februari 2010 @ 12:30:27 #103
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78299038
Zalm treft geen blaam als DSB'er

Oud-minister Gerrit Zalm kan aanblijven als topman van staatsbank ABN Amro/Fortis, menen ingewijden. Hij was te kort bij DSB aan het werk om hem verantwoordelijk te houden voor de vele misstanden.

http://www.telegraaf.nl/b(...)DSB_er__.html?p=26,1

Even een paar reacties op het telegraaf artikel

Hoezo te kort in dienst? Neem een voorbeeld aan De Grave, die pakte meteen z'n biezen en trok aan de bel. Zalm dus niet en daarom net zo hard schuldig. Schandalige conclusie.

Zeer opmerkelijk. Zalm maakte deel uit van de Raad van Bestuur en Nijpels van de Raad van Commissarissen. Met andere worden: Zalm maakte onderdeel uit van het DAGELIJKS bestuur terwijl Nijpels op afstand de Raad van Bestuur op hoofdlijnen aanstuurde. Wie kan het mij dan uitleggen dat Zalm geen verwijt kan worden gemaakt (die zat er met zijn neus bovenop) en Nijpels wel. Nog gekker is dat Frank de Grave WEL binnen enkele maanden zag en meldde dat er iets grondig mis was binnen DSB.

ONGELOOFELIJK !!!!! IK weet uit zeer betrouwbare bronnen dat meneertje zelfs zeer actief was met productontwikeling. (150 % van de executiewaarde) Echt een schande dat deze man weer ontsnapt !!!!!!!Wij lijken wel een bananen republiek.

zalm is een van de grootste viespeuken op deze aartbol misselijk wort ik als ik zijn smoel zie

Schande als dat de uitkomst zou zijn. Zalm wist al vóór hij naar de DSB ging, dat het fout zat bij die bank. Hij had er nooit naar toe moeten gaan. En als hij zijn mond open had gedaan zoals De Grave, dan was hij door Scheringa eruit gezet. Dus hield Zalm zich koest. En nu wordt hij nog gedekt ook door de politiek.
pi_78299086
Boehoe Misschien moet je die bronnen bij de commissie melden, dan kunnen ze natuurlijk nog van inzicht veranderen.
  maandag 22 februari 2010 @ 12:36:29 #105
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78299218
quote:
Op maandag 22 februari 2010 12:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
Boehoe Misschien moet je die bronnen bij de commissie melden, dan kunnen ze natuurlijk nog van inzicht veranderen.
Misschien moet jij ff de commissie bellen waar die lange lijst van Zalm zijn successen blijft
pi_78299312
quote:
Op maandag 22 februari 2010 12:36 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Misschien moet jij ff de commissie bellen waar die lange lijst van Zalm zijn successen blijft
Het rapport van de commissie moet nog uitkomen, wacht geduldig af. Desalniettemin is de glans bij Zalm er nu wel een beetje af. Waar hij voorheen nog geroemd werd door veel mensen als een goede minister, is er sinds de DSB-affaire veel meer discussie rondom zijn persoon. Hij zal hard aan de bak moeten om dat imago weer op te vijzelen. Een lastige klus daar er met ABN-Amro/Fortis niet zo heel veel successen te behalen zullen zijn, ik waag het te betwijfelen of al het geld dat er in is gestopt er ooit weer uit gaat komen.

[ Bericht 23% gewijzigd door Bolkesteijn op 22-02-2010 12:45:01 ]
  maandag 22 februari 2010 @ 12:49:31 #107
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78299651
quote:
Op maandag 22 februari 2010 12:39 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het rapport van de commissie moet nog uitkomen, wacht geduldig af. Desalniettemin is de glans bij Zalm er nu wel een beetje af. Waar hij voorheen nog geroemd werd door veel mensen als een goede minister, is er sinds de DSB-affaire veel meer discussie rondom zijn persoon. Hij zal hard aan de bak moeten om dat imago weer op te vijzelen. Een lastige klus daar er met ABN-Amro/Fortis niet zo heel veel successen te behalen zullen zijn, ik waag het te betwijfelen of al het geld dat er in is gestopt er ooit weer uit gaat komen.
Precies daarom moet hij in 2011 wellink opvolgen bij DNB en kan hij die k*t klus die ABN heet voortijdig verlaten Als die die dan vervolgens met verlies wordt verkocht is het niet zijn schuld omdat hij er tekort heeft gezeten
pi_78301799
quote:
Op maandag 22 februari 2010 12:30 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zalm treft geen blaam als DSB'er

ONGELOOFELIJK !!!!! IK weet uit zeer betrouwbare bronnen dat meneertje zelfs zeer actief was met productontwikeling. (150 % van de executiewaarde) Echt een schande dat deze man weer ontsnapt !!!!!!!Wij lijken wel een bananen republiek.

zalm is een van de grootste viespeuken op deze aartbol misselijk wort ik als ik zijn smoel zie
Speculatie. En die laatste opmerking persoonlijk.

dat 'iemand' kent die 'dingen' weet.....dat zegt ons natuurlijk helemaal niets. JE kunt iemand alleen veroordelen op feiten niet op zaken uit 'betrouwbare bronnen'

Dat jij persoonlijk iets tegen Zalm hebt hoeft natuurlijk niet te betekenen dat hij voor iedereen een grote boeman is.
  maandag 22 februari 2010 @ 14:54:42 #109
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78304684
quote:
Op maandag 22 februari 2010 13:42 schreef TheFrankey het volgende:

Dat jij persoonlijk iets tegen Zalm hebt hoeft natuurlijk niet te betekenen dat hij voor iedereen een grote boeman is.
alle opmerkingen zijn niet van mij maar gekopieerd uit het telegraaf artikel
pi_78309425
quote:
Op maandag 22 februari 2010 14:54 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Dat is dan niet geheel duidelijk
  Moderator maandag 22 februari 2010 @ 17:05:15 #111
236264 crew  capricia
pi_78310039
quote:

[..]

Wil je er voortaan dan quotes omheen zetten?
Of gewoon het 'quote' knopje gebruiken...dan is het voor iedereen duidelijk!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78310155
quote:

[..]

Jammer, ik dacht dat je zelf zat te stuiteren achter de PC.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 12:51:50 #113
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78476734
quote:
Op maandag 22 februari 2010 11:49 schreef Bolkesteijn het volgende:
Kijk eens aan, goed nieuws. Van een doofpot is echt geen sprake ikweethetookniet, Zalm heeft prima gefunctioneerd als CFO. .............................
hmmmm

Looncessies? Geen probleem voor Zalm

Lees dan vooral onderstaand stuk maar ff niet

DNB waarschuwde Zalm voor omstreden incassobeleid van DSB
De Nederlandsche Bank heeft Gerrit Zalm gewaarschuwd voor het omstreden incassobeleid bij DSB Bank. Tot een wijziging van het beleid leidde dit niet, want ook nu nog hanteren de curatoren van het failliete DSB Bank zogenaamde looncessies.

Waarschuwing
Voorafgaand aan de benoeming van Zalm tot financieel directeur van DSB drukte De Nederlandsche Bank Zalm op het hart dat looncessies alleen vrijwillig tot stand mochten komen . Via een looncessie verleenden klanten van DSB de bank de mogelijkheid om de hypotheeklasten direct in te houden op het salaris. Zo wist DSB zeker dat zij haar geld kreeg.

Klachten
Maar al snel na invoering van het beleid - in april 2007 - kwamen er klachten. Het eigen incassobureau van DSB zou klanten onder druk zetten om de acte van cessie te tekenen en zoveel geld innen dat er maar bitter weinig overbleef om van te leven. Deze klachten worden tot op de dag van vandaag door de voormalige top van DSB weggewoven.

Veel kritiek
Maar niet alleen klanten van DSB zijn kritisch. De Nederlandsche vereniging van Volkskredietbanken (NVVK) kraakt de looncessie als instrument. ,,Het is een rücksichtloss middel'' , zegt Jan Tinger, bestuurder van de NVVK. ,,Het maakt het traject van de minnelijke schuldhulpverlening totaal onmogelijk.'' De NVVK bepleit dan ook de looncessie te verbieden.

Gespreksverslagen
Voor De Nederlandsche Bank waren de klachten aanleiding om Gerrit Zalm aan te spreken. Dit gebeurde in een gesprek voorafgaand aan zijn benoeming tot interim financieel directeur bij DSB Bank. Verslagen van dit gesprek zijn in handen van RTL-Z en kunt u hier lezen.

http://media.rtl.nl/media(...)_van_17_dec_2007.pdf
http://media.rtl.nl/media(...)_van_11_dec_2007.pdf

Concept
In het conceptverslag van 11 december 2007 staat letterlijk: 'Wij hebben u op het belang gewezen dat de looncessie daadwerkelijk op 'vrijwillige basis' gebeurt en er geen sprake is van oneigenlijke druk.' Zalm mag op het conceptverslag commentaar geven, maar doet dit kennelijk niet waar het het incassobeleid betreft. Want ook In het definitieve verslag staan de waarschuwende woorden van DNB.

Voorstander
Zalm was een warm pleitbezorger van het incassobeleid , blijkt uit de gespreksverslagen, maar ook andere documenten die RTL-Z in handen heeft of inzag. Zalm is voorstander van het beleid, omdat het ervoor zorgt dat DSB Bank minder geld opzij hoeft te zetten voor mogelijk oninbare leningen. En dat is goed voor de winstgevendheid en financiële gezondheid van DSB Bank.

Zorgen
Ook over die financiële gezondheid maakt De Nederlandsche Bank zich dan zorgen. Zorgen die Zalm hoopt weg te nemen. Middels het voortzetten van het incassobeleid dus, maar ook middels een vijftal andere actiepunten, zoals de invoering van een nieuw kostenbeheersingssysteem en de benoeming van nieuwe bestuurders.

Onderzoek
Naar de rol van Zalm bij DSB is door DNB en AFM onderzoek gedaan. Zalm heeft in verband met het onderzoek een notitie opgesteld van acht pagina's. Nergens in het stuk komen de woorden incassobeleid en looncessie voor. Vragen over de brieven van DNB en hoe daar door Zalm op gereageerd is, wil hij nu niet beantwoorden, vanwege het onderzoek van DNB en AFM. Naar verwachting wordt over de uitkomsten van dit onderzoek volgende week meer duidelijk.

RTL baseert zich op een groot aantal stukken:
http://media.rtl.nl/media/financien/rtlz/2010/stukken.pdf

http://www.rtl.nl/(/finan(...)sobeleid_van_DSB.xml

[ Bericht 1% gewijzigd door ikweethetookniet op 26-02-2010 17:23:26 ]
  vrijdag 26 februari 2010 @ 17:27:54 #114
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78487462
'Zalm deed niets tegen incasso DSB'

Gerrit Zalm werd voordat hij aan de slag ging bij DSB door De Nederlandsche Bank gewaarschuwd voor het omstreden incassobeleid van de bank van Dirk Scheringa.

De VVD'er was echter een voorstander van de praktijk en sloeg de waarschuwingen van DNB in de wind, meldt RTL Z.

DSB zette klanten onder druk om hun hypotheeklasten direct in te laten houden van hun salaris. Zo wist de bank zeker dat zij haar geld kreeg. Zalm was voorstander van dit beleid, maar DNB ontving klachten van mensen die nauwelijks geld overhielden om van te leven.

DNB heeft Zalm er voor zijn aanstelling op gewezen dat deze manier van incasso alleen op vrijwillige basis mag gebeuren en er geen sprake mag zijn van 'oneigenlijke druk'. Volgens het voormalige bestuur van DSB was hiervan ook nooit sprake.

ABN Amro
De voormalige minister van Financiën is momenteel topman van ABN Amro. Zijn VVD-collega Ed Nijpels stapte vorige week na aanhoudende geruchten over zijn periode bij DSB op als voorzitter van het het pensioenfonds ABP.

Op dit moment verricht professor Michiel Scheltema namens de overheid een onderzoek naar het functioneren van oud-DSB-bestuurders, waaronder Zalm. De resultaten worden in april verwacht.
  vrijdag 26 februari 2010 @ 17:35:03 #115
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78487664
http://reclamewereld.blog(...)irecteur-gerrit-zalm

Nep-spotje Koefnoen over (oud) DSB Bank-directeur Gerrit Zalm

”Sommigen zullen zeggen dat ik mijn eigen normen in de uitverkoop zet, maar dat is precies díe flexibiliteit die je verwacht van een kredietverstrekker.” Voordat ex-minister Gerrit Zalm bestuursvoorzitter werd van de Staatsbank ABN/Amro-Fortis werkte hij, zoals bekend, voor DSB. Aanleiding voor Koefnoen voor deze nep-commercial van vorig jaar. Was Koefnoen zijn tijd ver vooruit, vraag je je nu af aan de vooravond van een onderzoek naar de betrokkenheid van Zalm bij het wanbeleid bij de bank uit Wognum?
  vrijdag 26 februari 2010 @ 17:38:13 #116
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78487744
Gerrit Zalm moet vertrekken als topman bij ABN Amro/Fortis, nu is gebleken dat hij de omstreden verkooptactieken van de DSB heeft verdedigd.

86,2% Eens
13,8% Oneens

Aantal deelnemers: 3829

http://www.volkskrant.nl/(...)js_tegen_Gerrit_Zalm
  vrijdag 26 februari 2010 @ 17:40:22 #117
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78487805
Bos: DSB-beleid onder Zalm ‘idioot’

http://www.depers.nl/econ(...)der-Zalm-idioot.html
pi_78498015

En nu is het genoeg. De TT geeft een vragende stelling aan. Maar er worden eigenlijk alleen door 1 iemand zeer subjectief berichten geplaatst die enkel negatief zijn.

Ik wou dat dit topic uit mijn AT kon
  zaterdag 27 februari 2010 @ 01:08:54 #119
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78508574
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 21:51 schreef TheFrankey het volgende:

En nu is het genoeg. De TT geeft een vragende stelling aan. Maar er worden eigenlijk alleen door 1 iemand zeer subjectief berichten geplaatst die enkel negatief zijn.

Ik wou dat dit topic uit mijn AT kon
Je bent netzoals Bolkesteijn van harte uitgenodigd om de lange lijst van al zijn successen hier op te schrijven zodat heel Fok kan zien dat mijn berichtgeving eenzijdig onjuist en onvolledig is

Alleen zijn die successen niet te vinden Ik heb net ff gegoogled op successen zalm en vond niks

Misschien wil jij zo vriendelijk zijn om er een paar op te zoeken en neer te zetten hier

Bijvoorbaat dank
pi_78508823
Komen jullie naar de AEX-meet?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78508904
Zo even uit m'n hoofd:
- Langst zittende minister ooit
- Soepele introductie van de Euro
- Een vuistregel voor begrotingsdiscipline introduceren (Zalm-norm)
  zaterdag 27 februari 2010 @ 01:28:12 #122
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78509060
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 01:17 schreef capricia het volgende:Komen jullie naar de AEX-meet
Waar wanneer
pi_78509163
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 01:28 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Waar wanneer
Zie het SC topic. Dat zal gezellig worden zeg, met jou.
pi_78509328
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 01:28 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Waar wanneer
Waar en wanneer? Das nog niet echt duidelijk...maar wel ergens in de randstad, en ik denk in maart ergens..een zaterdag of een vrijdag of zo.
Op de SC hebben we daar net een gesprek over...beter is een eigen topic!
Maar zou jij dan ook komen? Want dat lijkt me wel leuk! En vooral interessant!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_78512110
Die overdreven neplach geeft me gewoon plaatsvervangende schaamte
pi_78514479
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 06:43 schreef VanLotje het volgende:
Die overdreven neplach geeft me gewoon plaatsvervangende schaamte
Ik kan je echt verzekeren dat het geen neplach is. Ik vind de grijnzen van Verhagen en Bos veel enger.
  zaterdag 27 februari 2010 @ 13:02:52 #127
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78517023
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 01:21 schreef Bolkesteijn het volgende:
Zo even uit m'n hoofd:
- Langst zittende minister ooit
- Soepele introductie van de Euro
- Een vuistregel voor begrotingsdiscipline introduceren (Zalm-norm)
Onderbouw je die meningen ook even met linkjes uit het internet anders zijn het weer eenzijdige subjectieve berichten waar we hier niks mee kunnen
pi_78592770
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 1 maart 2010 @ 15:17:50 #129
862 Arcee
Look closer
pi_78592771
Dat idd.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_78592898
Nou dat is heel goed nieuws voor Zalm. Nu kan hij volledig aan de slag om zijn reputatie weer op te vijzelen en proberen er nog wat van te maken bij ABN-Amro. En de politiek ligt op zijn gat, dus dat boek kan ook meteen gesloten worden.
  maandag 1 maart 2010 @ 15:34:51 #131
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78593482
Er is dus iets heel erg mis in NL dat zoiets kan en mag gebeuren

Ik stel voor dat we gelijk maar ff Dirk Scheringa minister van Financien maken en Nijpels staatssecretaris

Wat een zelfreinigend vermogen zeg
pi_78593597
quote:
Op maandag 1 maart 2010 15:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
Er is dus iets heel erg mis in NL dat zoiets kan en mag gebeuren

Ik stel voor dat we gelijk maar ff Dirk Scheringa minister van Financien maken en Nijpels staatssecretaris

Wat een zelfreinigend vermogen zeg
Wat heb jij een verwrongen wereldbeeld zeg...
  maandag 1 maart 2010 @ 15:37:58 #133
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78593599
VERSCHIL VAN MENING DNB EN AFMDSB-toets valt gunstig uit voor Zalm

De Nederlandsche Bank heeft een positief oordeel gegeven over de deskundigheid en betrouwbaarheid van Gerrit Zalm. De Autoriteit Financiële Markten heeft echter negatief geadviseerd. Per saldo mag hij aanblijven als topman van ABN Amro omdat DNB de leidende toezichthouder is.

Dat blijkt uit verklaringen die maandag zijn uitgegeven door het ministerie van Financiën, professor Michiel Scheltema en ABN Amro.

DNB en AFM hebben in de afgelopen maanden oud-bestuurders en oud-commissarissen van DSB Bank opnieuw getoetst op deskundigheid en betrouwbaarheid. De herbeoordeling van één persoon was twee weken gestuurd naar professor Michiel Scheltema, die moest beoordelen of DNB en AFM hun herbeoordeling goed hadden uitgevoerd. Dat is blijkbaar het geval

http://www.fd.nl/artikel/14319810/dsb-toets-valt-gunstig-zalm

Verklaring Min van Fin
http://www.minfin.nl/dsresource?objectid=79450&type=org
pi_78593679
Overigens mis ik Zalm op de post minister van financien. Wat heeft Bos er een zooitje van gemaakt zeg. En de enige die Bos daarop vroegtijdig op attendeerde was (hoe spijtig ook voor ikweethetniet) Mark rutte. De rest van de politiek ontbreekt het van enig economisch inizcht, inclusief het hele ministerie.
  maandag 1 maart 2010 @ 15:50:59 #135
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78594121
quote:
Op maandag 1 maart 2010 15:37 schreef piepeloi55 het volgende:
gewoon feiten vriend

Gerrit Zalm kan aanblijven als topman van ABN Amro
Gerrit Zalm mag blijven bij ABN. DNB en AFM staan echter lijnrecht tegenover elkaar. De AFM vond Zalm bij DSB onvoldoende deskundig.

AFM vs. DNB
Toezichthouders AFM en DNB onderzochten de rol van Zalm bij DSB. Dat onderzoek werd door professor Scheltema getoetst. Opmerkelijk is dat de AFM van Zalm afwilde , maar DNB hem wilde handhaven. Scheltema kiest partij voor De Nederlandsche Bank.

http://www.rtl.nl/(/finan(...)ng_zalm_positief.xml
  maandag 1 maart 2010 @ 16:02:37 #136
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78594567
Waar is de woede?

De wereldeconomie is in crisis. Het vertrouwen in de politiek en in de banken is sterk gedaald. Mensen zijn boos op de banken en op een economisch systeem waar slechts een handjevol mensen de exorbitante vruchten van plukt. Toch blijven massale protesten uit. Hoe komt dat? Waar blijft de woede? En waar leidt de onvrede tot verandering? Tegenlicht vraagt het aan socioloog Manuel Castells en filosoof Peter Sloterdijk en maakt kennis met de energieke revolutionairen van de nieuwe Do-It-Yourself cultuur.

[Tegenlicht] Waar is de woede? (1 maart 20:55 uur Ned. 2)
  maandag 1 maart 2010 @ 16:08:33 #137
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78594836
AFM wilde vertrek Zalm

DEN HAAG - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft bij collega-toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) aangedrongen op het vertrek van Gerrit Zalm als topman van ABN Amro.

De AFM verwijt Zalm gedurende zijn periode als financieel topman bij DSB Bank dat er op een aantal punten te weinig deskundigheid was en dat hij niet krachtig genoeg heeft geopereerd om de koers van de bank bij te stellen.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)e-vertrek-Zalm.dhtml

Gelukkig is hij nu wel deskundig en krachtig genoeg om ABN AMRO te leiden

Oja die zelfde eigenschappen heeft Wellink ook niet dat komt mooi uit zeg
  maandag 1 maart 2010 @ 16:34:44 #138
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78595962
quote:
Op maandag 1 maart 2010 15:37 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik vraag me af wie hier nu last van een verwrongen wereldbeeld heeft

Reactie Zalm

Zalm zegt in een reactie het volgende: 'Ik ben blij dat uit de hernieuwde toets blijkt dat mijn betrouwbaarheid en deskundigheid buiten twijfel staan. Het rapport doet mijns inziens recht aan mijn eigen zienswijze: ik heb bij DSB veel zaken de goede richting op geduwd, maar het werk was nog niet af. Ik sluit hiermee, ook voor mij persoonlijk, een lastige periode af.' Verder zegt hij zich nu te richten op het integreren van ABN Amro en Fortis Bank Nederland

http://www.fd.nl/artikel/14319810/dsb-toets-valt-gunstig-zalm

Heeft hij zeker het oordeel van de AFM die hij zelf heeft opgericht niet gelezen

Gekke Gerrit
pi_78596386
Ik dacht dat jij de AFM een grote criminele faaltent vond? Nu loop je er ineens mee weg...
  maandag 1 maart 2010 @ 16:49:26 #140
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78596567
quote:
Op maandag 1 maart 2010 16:45 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik dacht dat jij de AFM een grote criminele faaltent vond? Nu loop je er ineens mee weg...
AFM= Alleen Flinke Missers en dat blijft zo maar als je die club van incompetente debielen die jezelf hebt opgericht als Zalm zijnde dan zelf niet eens serieus neemt wat moet je dan met Zalm zijn geloofwaardigheid en de AFM die dus niets heeft te vertellen
pi_78596820
De AFM was een logische opvolger van de STE, dus in dat opzicht vind ik het niet raar. Zalm heeft als minister alleen zijn handtekening onder het geheel gezet en volgens mij ook de financiële bijsluiter geïntroduceerd voor financiële producten waar men risico op loopt (niet de DSB hypotheken dus).
  maandag 1 maart 2010 @ 16:59:23 #142
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78597018
quote:
Op maandag 1 maart 2010 16:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
De AFM was een logische opvolger van de STE, dus in dat opzicht vind ik het niet raar. .............
En waarom is de STE opgevolgd door de AFM

Omdat de STE destijds in de jaren negentig zo geblunderd heeft dat een naamswijziging en een directiewisseling noodzakelijk was

En de tweede kamer vond dat de STE zich moest kunnen revancheren voor de blunders in de jaren 90

Nu blijkt dat deze faalhazen nog steeds en alleen maar groter blunderen

En weer worden ze door het min van fin gedekt

AFM= Alleen Flinke Missers
STE= Sukkels Ter Eliminatie
pi_78597498
quote:
Op maandag 1 maart 2010 16:59 schreef ikweethetookniet het volgende:
En waarom is de STE opgevolgd door de AFM
De STE hield toezicht op het echte effectenverkeer, worden orders adequaat uitgevoerd en geadministreerd, hebben de banken hun interne controle van dit verkeer op orde, zijn er aanwijzingen voor ongewenste activiteiten op de effectenmarkt (handel met voorkennis). De AFM heeft een bredere rol, namelijk naast toezicht op het effectenverkeer ook toezicht houden op consumentenmarkten voor financiële producten. De naam van de AFM dekt dus beter de taken van de AFM, ook is het vanuit organisatorisch oogpunt handig om, als de taken van een organisatie omvangrijk worden uitgebreid, daar een naamswijziging aan te koppelen. Een vers begin zeg maar.
  maandag 1 maart 2010 @ 17:15:01 #144
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78597694
quote:
Op maandag 1 maart 2010 17:10 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De STE hield toezicht op het echte effectenverkeer, worden orders adequaat uitgevoerd en geadministreerd, hebben de banken hun interne controle van dit verkeer op orde, zijn er aanwijzingen voor ongewenste activiteiten op de effectenmarkt (handel met voorkennis). De AFM heeft een bredere rol, namelijk naast toezicht op het effectenverkeer ook toezicht houden op consumentenmarkten voor financiële producten. De naam van de AFM dekt dus beter de taken van de AFM, ook is het vanuit organisatorisch oogpunt handig om, als de taken van een organisatie omvangrijk worden uitgebreid, daar een naamswijziging aan te koppelen. Een vers begin zeg maar.
En dat is dus niet het echte verhaal, het echte verhaal heb ik beschreven boven jou
het verhaal van jou is de bullshit die naar buiten is gebracht

Bel jij maar eens naar de AFM en vraag naar het onderzoeksrapport van begin jaren 90 over kleine commissionairshuizen zoals bijv regio effekt

Laat je niet afpoeieren met de samenvatting maar vraag het hele rapport zo een 300 pagina's
Geheid dat ze bloed nerveus worden daar en dat je afgezeken wordt
  dinsdag 2 maart 2010 @ 11:47:20 #145
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78629514
Zalm blijft met een blauw oog zitten

Gerrit Zalm is gezakt, maar toch krijgt hij zijn diploma. In het toezichtsdoolhof van het Nederlandse geldwezen kan het.
Veel absurder had de conclusie van het onderzoek naar Zalms verleden bij de Wognumse Bank niet kunnen uitpakken. Omdat DNB uiteindelijk beslist blijft de vuistslag van de AFM zonder gevolgen, maar Zalm houdt er wel een permanente blauwe plek aan over . De conclusie roept bovendien vragen op over het toezicht op de financiële wereld.
De oordelen van de toezichthouders over Zalm moeten geheim blijven. Om de Tweede Kamer toch iets van inzicht te geven heeft professor Michiel Scheltema ze getoetst.
Uit zijn rapport blijkt dat volgens AFM, die toezicht houdt op gedrag, Zalm ‘niet deskundig genoeg’ is om een grote bank te leiden. Hij zou ‘onvoldoende oog’ hebben gehad voor de risico’s van de verkoopmethoden van DSB. Bovendien heeft hij ‘onvoldoende tegenwicht geboden’ aan de andere bankbestuurders.

Grof geschut
In goed Nederlands: Zalm heeft in de twintig maanden dat hij bij DSB werkte amper iets gedaan aan de woekerpolissen en liet over zich heen lopen door Scheringa. Reden om het grofste geschut in te zetten: een aanbeveling tot heenzending van Zalm.

Scheltema geeft DNB gelijk. Hij is vol lof over het ‘uitvoerige oordeel’ en maakt gehakt van de AFM. Volgens de hoogleraar heeft die niet goed onderbouwd waarom Zalm verkeerde prioriteiten zou hebben gesteld. Ook hield AFM te weinig rekening met de zwakke positie van Zalm bij DSB, waar Scheringa als bestuursvoorzitter en grootaandeelhouder zo’n beetje alles voor het zeggen had.
Maar die ‘onjuiste bestuursstructuur’, zoals Scheltema het noemt, had DNB zelf bij het verlenen van een bankvergunning geaccepteerd. En ‘voortdurende pogingen’ van DNB om daar verandering in te brengen bleven zonder resultaat, concludeert Scheltema ook.
Dat roept opnieuw vragen op over de effectiviteit van het toezicht door DNB. Zeker omdat Zalm door DNB werd gezien als de man die de bank op het juiste spoor moest brengen. Vlak voor zijn aantreden wilde de centrale bank een zogenaamde stille curator bij DSB aanstellen. Toen Zalm zich aandiende, zag DNB daar vanaf omdat hij beter in staat werd geacht om Dirk Scheringa op te voeden.
Nu dat plan is mislukt, volgt DNB een merkwaardige redenering. Zalm kon weinig doen omdat hij geen macht had. Maar dat hij geen macht had, lag onder meer aan DNB zelf. En het was een van de problemen die Zalm had moeten oplossen.
Maar ook de AFM komt niet ongeschonden uit de strijd. Want hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat zo’n belangrijke conclusie zo slordig tot stand is gekomen? Het onderzoek was bedoeld om de vraagtekens over Zalm weg te nemen. Dat is niet gelukt. En er zijn alleen nog maar meer vraagtekens bij gekomen over het toezicht op de Nederlandse financiële wereld. DNB mikt het advies om Zalm heen te zenden in de prullenbak

http://www.depers.nl/binn(...)lauw-oog-zitten.html

Wat een grote bende daar zeg
DNB=De Nationale Beerput
pi_78635488
De Pers heeft natuurlijk wel aardig partij gekozen in deze kwestie. Het is zo ongeveer het partijkrantje van de DSB-haters geworden. Mensen die nooit op de eigen verantwoordelijkheid van de DSB klanten willen wijzen, zaken als zorgplicht worden bedacht om hen daarvan op semi-intellectuele wijze van te kunnen ontslaan.

[ Bericht 10% gewijzigd door Bolkesteijn op 02-03-2010 14:24:10 ]
pi_78648010
De AFM is ook niet objectief. De AFM wil vooral het publiek ophitsen om zo meer subsidie en regelgeving los te krijgen, zodat ze nog meer ambtenaren naleving van nutteloze regeltjes kunnen laten controleren...
  dinsdag 2 maart 2010 @ 19:43:28 #148
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78649007
En de idioot die het onderzoek naar Zalm heeft geleidt heet

Theodor Kockelkoren

Ik heb verschillende functies gehad bij de AFM en sinds februari 2008 ben ik lid van het bestuur. In mijn portefeuille zit het toezicht op de financiële dienstverlening aan consumenten. We bevorderen dat de dienstverlening klantgerichter wordt. Consumenten moeten bijvoorbeeld bij hen passende adviezen krijgen over sparen, lenen, beleggen en verzekeren.

Ik ben het bewijs dat er niet alleen economen en juristen bij de AFM werken. Ik heb Elektrotechniek gestudeerd en als consultant gewerkt bij McKinsey & Company. Er zijn meer overeenkomsten dan je op het eerste gezicht zou denken.

Als u deze idioot op straat tegenkomt hard wegrennen
  dinsdag 2 maart 2010 @ 20:07:35 #149
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78650385
AFM staakt onderzoek naar rol Nijpels bij DSB

AMSTERDAM - De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft het onderzoek naar oud-DSB-bestuurder Ed Nijpels gestaakt. Dat maakte een woordvoerder van de AFM dinsdag bekend. Sinds het aftreden van Nijpels bij het ambtenarenpensioenfonds ABP ziet de toezichthouder geen grond voor toetsing meer

De AFM kreeg afgelopen najaar van de toenmalige minister van Financiën Wouter Bos de opdracht om onderzoek te doen naar oud-DSB-bestuurders, die in een beleidsbepalende positie zitten. Ed Nijpels was toen nog voorzitter van ABP.

Sinds Nijpels eind februari opgestapt is bij ABP, en hij dus niet meer in een beleidsbepalende positie zit, heeft toezichthouder AFM geen grond meer voor toetsing. ''Bestuurders toetsen wij wel. Niet-bestuurders niet'', zei de woordvoerder van de AFM.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ijpels-bij-DSB.dhtml

Dus is er geen beletsel voor Nijpels om weer een andere beleidsbepalende financiele functie aan te nemen

En kunnen we weer wachten op een onderzoek naar zijn deskundigheid als het weer is mis gegaan
AFM
pi_78651729
Wat begrijp je niet aan het feit dat AFM niet-bestuurders niet toetst?
  dinsdag 2 maart 2010 @ 20:41:00 #151
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78652337
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:30 schreef Halcon het volgende:
Wat begrijp je niet aan het feit dat AFM niet-bestuurders niet toetst?
Ik begrijp niet dat je Nijpels niet kan toetsen na meer dan 6 jaar commissaris te zijn geweest bij DSB

Zeker als er een hele hoop vragen rijzen over zijn functioneren

Dan is een onderzoek toch wel handig en geeft een hoop duidelijkheid of die prutser echt een andere baan moet gaan zoeken of kan door klooien in zijn old boys network

Als Gerrit straks naar DNB verhuist kan hij nu bijv zo weer bij de ABN AMRO in de raad van bestuur terechtkomen en dat is iets wat we niet moeten willen
pi_78652581
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:41 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Ik begrijp niet dat je Nijpels niet kan toetsen na meer dan 6 jaar commissaris te zijn geweest bij DSB

Zeker als er een hele hoop vragen rijzen over zijn functioneren

Dan is een onderzoek toch wel handig en geeft een hoop duidelijkheid of die prutser echt een andere baan moet gaan zoeken of kan door klooien in zijn old boys network

Als Gerrit straks naar DNB verhuist kan hij nu bijv zo weer bij de ABN AMRO in de raad van bestuur terechtkomen en dat is iets wat we niet moeten willen
Wat begrijp je niet aan niet-bestuurder?
pi_78654186
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 19:43 schreef ikweethetookniet het volgende:
Ik ben het bewijs dat er niet alleen economen en juristen bij de AFM werken. Ik heb Elektrotechniek gestudeerd en als consultant gewerkt bij McKinsey & Company.
Wat is er mis met Elektrotechniek? Mits op TU niveau is dat een van de moeilijkste en beste studies die je in Nederland kunt doen.
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:41 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kennelijk valt dat niet onder de taken van de AFM. Zo moeilijk is dat toch niet om te begrijpen?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 2 maart 2010 @ 21:11:23 #154
862 Arcee
Look closer
pi_78654298
Zalm blijft wel erg buiten beeld de laatste maanden.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_78654408
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 21:11 schreef Arcee het volgende:
Zalm blijft wel erg buiten beeld de laatste maanden.
Niet onverstandig ook natuurlijk. Het is zaak dat het stof wat gaat neerdalen zodat iedereen weer verder kan aan waar hij mee bezig was. Het zou verstandig zijn als ook de politiek deze week de linie sluit zodat er vaart gezet kan worden achter het oplappen van ABN-Amro.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 21:18:32 #156
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78654845
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 21:09 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat is er mis met Elektrotechniek? Mits op TU niveau is dat een van de moeilijkste en beste studies die je in Nederland kunt doen....................
Hoeveel juristen en of economen werken er als electrotechnicus

Staat ook vaak in de functie eisen afgeronde studie economie en of jurist alvorens als electrtechinicus te solliciteren

het enige wat ik kan bedenken dat er bij de AFM geregeld de stoppen doorslaan en ze allemaal kortsluiting in hun hoofd hebben en dat daar een electrotechnicus wel handig voor is

Nijpels als niet econoom en niet jurist maar wel als ex leraar maatschappijleer was ook zo een succes bij het ABP

Zo goed zelfs dat hij zelf maar is opgestapt en de AFM geen reden meer ziet om een lijst te maken van al zijn successen bij het ABP

pi_78655183
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 21:18 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hoeveel juristen en of economen werken er als electrotechnicus
Ondergetekende doet werktuigbouwkunde en economie als studie zo gek is het dus niet. Je lijkt niet erg op de hoogte van hoeveel economen een beta-achtergrond hebben (zoek maar eens de cv's van wat bekende economen op). Het is niet zo dat slimme mensen slechts een kunstje kunnen, nee slimme mensen, zoals elektrotechnici zijn zeer breed inzetbaar. Van strategieconsultant, onderzoeker, tot quant bij beleggingsbanken aan toe. En dat komt natuurlijk door het goede vermogen om logisch na te denken, en dat is heel breed inzetbaar.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 21:27:24 #158
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78655446
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 21:23 schreef Bolkesteijn het volgende:......................
En dat komt natuurlijk door het goede vermogen om logisch na te denken, en dat is heel breed inzetbaar.
Maar waarom komen die economen en juristen van DNB tot een totaal andere conclusie als de AFM olv onze electrotechnicus

DNB heeft geen vermogen om logisch na te denken
  dinsdag 2 maart 2010 @ 21:30:51 #159
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78655689
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:45 schreef Halcon het volgende:

[..]

Wat begrijp je niet aan niet-bestuurder?
Wat begrijp jij niet aan blijvende onzekerheid aan de persoon van Nijpels als bestuurder

Bovendien luidde de opdracht van Wouter Bos nu juist naar alle bestuursleden en ex bestuursleden van DSB Los van de vraag of ze nu weer bestuurder zijn

Artikel 2 Instellingsbesluit commissie van onderzoek DSB Bank
Er is een onafhankelijke commissie die tot taak heeft onderzoek te doen naar de gang van zaken bij DSB Bank N.V., de handelwijze van (voormalige) bestuurders en commissarissen van deze bank, de handelwijze van DNB en de AFM ten aanzien van DSB Bank N.V. en hun onderlinge samenwerking ter zake, de rol van het ministerie van Financiën en de toereikendheid van de relevante regels uit hoofde van de wet
http://www.minfin.nl/Actu(...)n_onderzoek_DSB_Bank

Juist om duidelijkheid te scheppen en drama's als DSB te voorkomen

Dit besluit betreft een onderzoek naar de gang van zaken bij DSB Bank, de handelwijze van (voormalige) bestuurders en commissarissen, de handelwijze van DNB en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) in het DSB Bank-dossier en hun onderlinge samenwerking ter zake, de rol van het ministerie van Financiën en, tot slot, de toereikendheid van de relevante regels uit hoofde van de Wet op het financieel toezicht (Wft).

[ Bericht 37% gewijzigd door ikweethetookniet op 02-03-2010 21:36:22 ]
pi_78655690
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 21:27 schreef ikweethetookniet het volgende:
Maar waarom komen die economen en juristen van DNB tot een totaal andere conclusie als de AFM olv onze electrotechnicus DNB heeft geen vermogen om logisch na te denken
Waarschijnlijk omdat beide partijen andere criteria hanteren, andere gebieden onderzoeken en omdat er veel interpretaties nodig zijn. Zo te horen heb je zelf nog nooit een rapport opgesteld.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 21:39:14 #161
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78656258
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 21:30 schreef Bolkesteijn het volgende:
. Zo te horen heb je zelf nog nooit een rapport opgesteld.
Zo te lezen hebben de AFM en DNB de uitkomst van hun onderzoek keurig afgestemd om interpretatie verschillen te voorkomen

Prettig voor Zalm zijnde te weten dat de AFM je niet ziet zitten maar dat je door een veto van DNB mag blijven zitten
pi_78656484
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 21:39 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zo te lezen hebben de AFM en DNB de uitkomst van hun onderzoek keurig afgestemd om interpretatie verschillen te voorkomen

Prettig voor Zalm zijnde te weten dat de AFM je niet ziet zitten maar dat je door een veto van DNB mag blijven zitten
Hoho, je schuift nu het oordeel van Scheltema terzijde. Zowel DNB als Scheltema staan achter Zalm.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 22:33:23 #163
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_78660073
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 21:42 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Hoho, je schuift nu het oordeel van Scheltema terzijde. Zowel DNB als Scheltema staan achter Zalm.
Zalm is aangeschoten wild. Het is idioot dat deze man nog op deze positie mag blijven zitten, of hij nu competent is of niet (en ik weet vrij zeker van niet...).
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  woensdag 3 maart 2010 @ 14:31:19 #164
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78682441
'Zalm is blijvend beschadigd'
Door de kritiek van de AFM zit er een luchtje aan ABN Amro-topman Gerrit Zalm. Zijn DSB-verleden zal hem blijven achtervolgen. Dat zeggen diverse (ex-)bankiers. Maar ook Arnoud Boot, hoogleraar Financiële Markten van de Universiteit van Amsterdam. Hij vindt dat Zalm 'eigenlijk niet met goed fatsoen kan aanblijven als topman van ABN Amro'. Volgens hem zijn door de verdeelde adviezen van De Nederlandsche Bank en AFM ook de toezichthouders beschadigd geraakt.
(Tel., p. 21, FD, p. 9, VK, p. 7)

Gelukkig maar dat Gerrit Zalm en goed fatsoen twee vreemden zijn voor elkaar
  woensdag 3 maart 2010 @ 14:38:29 #165
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_78682713
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 14:31 schreef ikweethetookniet het volgende:
'Zalm is blijvend beschadigd'
Door de kritiek van de AFM zit er een luchtje aan ABN Amro-topman Gerrit Zalm. Zijn DSB-verleden zal hem blijven achtervolgen. Dat zeggen diverse (ex-)bankiers. Maar ook Arnoud Boot, hoogleraar Financiële Markten van de Universiteit van Amsterdam. Hij vindt dat Zalm 'eigenlijk niet met goed fatsoen kan aanblijven als topman van ABN Amro'. Volgens hem zijn door de verdeelde adviezen van De Nederlandsche Bank en AFM ook de toezichthouders beschadigd geraakt.
(Tel., p. 21, FD, p. 9, VK, p. 7)

Gelukkig maar dat Gerrit Zalm en goed fatsoen twee vreemden zijn voor elkaar
Wat ik dus ook al heb gezegd.

Als Zalm een fatsoenlijk man is en het bedrijfsbelang voorop stelt, dan stelt hij zijn positie beschikbaar. Maar ach, we weten de uitkomst al. Hij ging immers ook zonder gewetensbezwaren bij DSB werken.
  woensdag 3 maart 2010 @ 14:43:34 #166
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78682921
Zalm: geen wraakgevoelens richting AFM

Gerrit Zalm koestert geen wraakgevoelens richting de AFM vanwege diens aanbeveling dat hij niet acceptabel is als topman van ABN Amro vanwege zijn functioneren bij DSB Bank

In een interview met deze krant zegt Zalm gisteren een sms naar voorzitter Hans Hoogervorst van de AFM te hebben gestuurd om snel te praten.'Hij reageerde positief. Voor mij is het een kwestie van zand erover en zorgen voor een goede, zakelijke relatie met de toezichthouders. Dit moet ons niet achtervolgen. Ik heb geen fantasieën om het de AFM in de toekomst moeilijk te maken.'

Zalm vindt niet dat hij aangeschoten is nu het negatief advies van de AFM openbaar is. 'De Nederlandsche Bank heeft mij oké bevonden. Scheltema heeft mij oké bevonden en bovendien een oordeel gegegeven over de aanbeveling van de AFM om te voorkomen dat er een zweem van twijfel zou blijven hangen. De minister van Financiën heeft het bekrachtigd. Daarmee is het voor mij klaar. Volgens mij is het de AFM die een probleem heeft

'Geen moment overwogen om af te treden bij ABN'
De topman van ABN Amro zegt geen moment te hebben overwogen om af te treden ook al voelde de situatie zo nu en dan 'kafkaesk, met een toezichthouder die zijn visie niet wilde verstrekken. Ik zag dat het stuk van de AFM rammelde, heb het weerlegd en had het volste vertrouwen in een goede afloop.'

Op de vraag of hij begrip heeft voor het feit dat de AFM tegen de achtergrond van de maatschappelijke kritiek op het functioneren van de toezichthouders, er streng in zit, zegt hij: 'Daar heb ik in het algemeen begrip voor, maar niet in dit concrete geval. Een toezichthouder moet tanden hebben, maar daar wel verantwoord mee omgaan. Maar goed, laat mij de toezichthouder niet beoordelen. Laten zij mij beoordelen, maar wel verantwoord'.

http://www.fd.nl/artikel/(...)voelens-richting-afm
pi_78686783
Sylvester Eijffinger verklaarde vanmiddag bij BNR Economenpanel (wat een goed programma is dat ), na het AFM rapport gelezen te hebben, dat dit rapport absoluut onjuist en onvolledig is. Het DNB rapport is veel grondiger en biedt een veel meer doorvlochten beoordeling van Zalm, aldus Eijffinger. Eijffinger is het dus eens met de interpretaties van Scheltema en ondersteund het DNB rapport. Verder stelt hij dat we nu weer tot de orde van de dag over moeten gaan, Zalm is beoordeeld, deze beoordeling is gunstig uitgevallen en daarmee is de kous af. Net zoals dat in de rechtspraak het geval is in het geval van vrijspraak. Ik kan mij hier helemaal bij aansluiten het zou een beetje gek zijn als allerlei lieden het veld moeten ruimen zonder dat beschuldigingen aan hun adres juist blijken.
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 22:33 schreef Sachertorte het volgende:
Zalm is aangeschoten wild. Het is idioot dat deze man nog op deze positie mag blijven zitten, of hij nu competent is of niet (en ik weet vrij zeker van niet...).
Zalm is geen aangeschoten wild, Scheltema en het DNB-rapport pleiten hem daar van vrij. Jij wilt een soort anarchie richting Zalm laten zegevieren, het kan toch niet zo zijn dat we allerlei lieden valselijk gaan beschuldigen en vervolgens hun aftreden gaan eisen omdat iemand beschadigd is. Dat zou de omgekeerde wereld zijn.

Verder is het oordeel of iemand competent is niet aan de politiek, niet aan de mensen op dit forum of wie dan ook. Primair zijn het de leden van de raad van commissarissen die daar verantwoordelijk voor zijn, en indirect is het de aandeelhouder die daar verantwoordelijk voor is. Mocht Zalm weg moeten wegens incompetentie, dan valt dat de commissarissen zwaar aan te rekenen omdat zij dan hun taak verzuimd hebben.
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 14:38 schreef Sachertorte het volgende:
Hij ging immers ook zonder gewetensbezwaren bij DSB werken.
Waarom zou je gewetensbezwaren moeten verbinden aan het werken voor een commerciele partij die voorziet in een vraag naar bepaalde producten? Iets als zorgplicht een grote farce, het zorgt er alleen maar voor dat mensen toch maar weer steeds denken dat het niet nodig is om een professional in te schakelen als je iets aan gaat schaffen waar je geen verstand van hebt. De informatiescheefheid op de markt verklein je niet door iets als een zorgplicht, die verklein je alleen maar als je mensen aanmoedigd in partij in de arm te nemen die wel verstand van zaken heeft.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bolkesteijn op 03-03-2010 16:21:03 ]
  woensdag 3 maart 2010 @ 16:29:06 #168
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78687877
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 16:07 schreef Bolkesteijn het volgende:

Verder is het oordeel of iemand competent is niet aan de politiek, niet aan de mensen op dit forum of wie dan ook. Primair zijn het de leden van de raad van commissarissen die daar verantwoordelijk voor zijn, en indirect is het de aandeelhouder die daar verantwoordelijk voor is. Mocht Zalm weg moeten wegens incompetentie, dan valt dat de commissarissen zwaar aan te rekenen omdat zij dan hun taak verzuimd hebben...............
En waarom is Ed Nijpels ook alweer als commissaris bij DSB weggegaan/ weggestuurd
Juist omdat hij te weinig deed en een slappe houding had tegen het bestuur waarin ook Zalm zat die verkeerde dingen deed

Zalm dus

Alleen gered door het corrupte systeem
pi_78688258
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 16:29 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

En waarom is Ed Nijpels ook alweer als commissaris bij DSB weggegaan/ weggestuurd
Juist omdat hij te weinig deed en een slappe houding had tegen het bestuur waarin ook Zalm zat die verkeerde dingen deed

Zalm dus

Alleen gered door het corrupte systeem
Mja Ed heeft het goed geregeld. Onderzoek naar hem is ook al vervallen
Eijffinger kan zich ook niet anders uitlaten. Er moeten over een paar maanden coalities gesmeed worden. Allemaal voorwerk. Rutte was er ook erg happig op gisteren.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  woensdag 3 maart 2010 @ 16:43:16 #170
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78688560
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 16:36 schreef dramatiek het volgende:
Mja Ed heeft het goed geregeld. Onderzoek naar hem is ook al vervallen
.................................
Maar alleen door de AFM niet door DNB
Ook daarover zijn die twee het dus weer eens oneens

Naast de AFM kreeg ook De Nederlandsche Bank (DNB) opdracht om de rol van Nijpels als oud-DSB'er te toetsen. DNB wilde dinsdag geen commentaar geven op de status van dit onderzoek

http://www.nrc.nl/economi(...)_rol_Nijpels_bij_DSB
  woensdag 3 maart 2010 @ 16:54:37 #171
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78689106
Hoogleraar Boot: Zalm én toezichthouder beschadigd

Het zal oud-minister Zalm blijven achtervolgen dat één van de twee toezichthouders hem niet het voordeel van de twijfel heeft gegeven, voor wat betreft zijn rol als topman bij de DSB Bank.

Volgens Boot zal Zalm niet meteen weggaan, maar kiest hij een rustig moment uit om het vaandel over te dragen.

"Dit onderzoek is buitengewoon knullig verlopen en gepresenteerd. Het zou een oordeel over Zalm worden, maar het is een oordeel over toezichthouders geworden. Het gevolg is wel dat iedereen beschadigd is geraakt, Zalm én de toezichthouders", stelt de hoogleraar.

"Ofwel hadden De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten meer moeite moeten doen om te zien of ze een meer eensluidend oordeel konden geven, maar als dat dan niet kon (en dat lijkt wel het geval) dan had de commissie Scheltema toch moeten oordelen dat Zalm niet de steun van alle toezichthouders had. De commissie zat er juist om handjeklap te voorkomen en dat idee is nu niet weggenomen. Er is ook geoordeeld over de toezichthouders en nota bene dat rapport moet Scheltema over twee maanden nog afleveren", meent Boot

http://www.telegraaf.nl/d(...)er_beschadigd__.html
  woensdag 3 maart 2010 @ 17:31:51 #172
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78690753

Let op zijn blindenstok rechts
  woensdag 3 maart 2010 @ 17:55:53 #173
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78691609
Zalm verdedigt DSB-provisies

ABN Amro-topman Gerrit Zalm vindt niet dat de DSB Bank, waar hij financieel directeur was, klanten te hoge provisies in rekening heeft gebracht. "Die provisies werden overal gevraagd," zegt Zalm in een interview met NRC Handelsblad dat morgen verschijnt.

Moreel verwerpelijk vindt Zalm de provisies niet. "Dat is nou eenmaal de prijsvorming in de vrije markteconomie. Wie weet hoe hoog de provisie is die de schoenenboer verdient? Die heeft waarschijnlijk ook een provisie van zestig procent." Zalm erkent wel dat klanten van DSB vaak niet van tevoren wisten hoeveel provisie ze zouden moeten betalen. "Daar viel nog wel een en ander te verbeteren."

Oud-minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) noemde de provisies van zo'n tachtig procent die DSB berekende bij koopsompolissen vorig jaar 'totaal idioot'

Zalm verdedigt DSB-provisies
pi_78691959
Zalm is verder een ukkel, maar het gezeik over die marges is echt gelul in de ruimte. Uiteindelijk maakt de Bruna ook 80% brutto marge of paperclips, maar dat komt omdat die dingen nou eenmaal tyfus goedkoop qua inkoop zijn.

Mensen die meteen gaan schreeuwen over die getallen, snappen er blijkbaar weinig van en grijpen alles aan om iets belachelijk te maken. Daarmee komen ze zelf nog dommer over. Lees: Bos.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_78692269
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 18:05 schreef Drive-r het volgende:
Zalm is verder een ukkel, maar het gezeik over die marges is echt gelul in de ruimte. Uiteindelijk maakt de Bruna ook 80% brutto marge of paperclips, maar dat komt omdat die dingen nou eenmaal tyfus goedkoop qua inkoop zijn.

Mensen die meteen gaan schreeuwen over die getallen, snappen er blijkbaar weinig van en grijpen alles aan om iets belachelijk te maken. Daarmee komen ze zelf nog dommer over. Lees: Bos.
80% op een paperclip is dan ook nog betaalbaar.Is niet echt te vergelijken met een woekerpolis.Ook betaal je voor een paperclip na aankoop niet jaar in jaar uit vage provisiekosten die hier en daar erin verwerkt zijn.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_78696326
Ik vind Zalm best wel een slimme gozert. Hij krijgt in heel Nederland een emmer met stront over zich heen gekieperd en hij blijft maar graaien en verdedigen. Ik had in zijn schoenen hetzelfde gedaan, wat maakt het je nou uit dat groot gedeelte van Nederland je niet mag? Je hebt geld zat om ergens anders in de wereld te rentenieren.

Als het komt op sociale kundigheid is zoals Driver-R al zei Zalm een ukkel of iets in die geest
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_78696746
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 21:30 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Wat begrijp jij niet aan blijvende onzekerheid aan de persoon van Nijpels als bestuurder

Bovendien luidde de opdracht van Wouter Bos nu juist naar alle bestuursleden en ex bestuursleden van DSB Los van de vraag of ze nu weer bestuurder zijn

Een commissaris is geen bestuurder...
pi_78697252
Waarom is Zalm überhaupt nog aan het werk? De beste man heeft centen zat. Ik zie niet in waarom hij gaat rentenieren, pina collada drinken in Honolulu en genieten van het leven.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_78697341
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 20:07 schreef sitting_elfling het volgende:
Waarom is Zalm überhaupt nog aan het werk? De beste man heeft centen zat. Ik zie niet in waarom hij gaat rentenieren, pina collada drinken in Honolulu en genieten van het leven.
Dit zijn geen mensen die zich goed voelen als ze de hele dag niks doen. Veel werken is verslavend.
pi_78697548
Dit topic kan wel dicht nu. Zijn we ook van die irritante ikweethetookniet af die alleen maar met suggestieve verhalen komt en dwars door nieuwsberichten smileys gebruikt en telegraaf reacties copy/paste met alleen negatieve berichten.
pi_78697751
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 20:09 schreef Halcon het volgende:

[..]

Dit zijn geen mensen die zich goed voelen als ze de hele dag niks doen. Veel werken is verslavend.
Ja maar gaan dat soort mensen na verloop van tijd niet in zien dat het werk wat ze leveren niet bepaald goed is?

Ben het wel met je eens dat veel werken verslavend is. Ik ben nu 22 en "werk" rond de 50 uur in de week. Maar ben wel zo eerlijk om te zeggen dat ik na mijn 35e hier toch wel genoeg van heb en ga dan liever iets anders ga doen Vrijheid is de grootste rijkdom (na gezondheid) dat een mens heeft.
pi_78698365
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 20:15 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ja maar gaan dat soort mensen na verloop van tijd niet in zien dat het werk wat ze leveren niet bepaald goed is?

Ben het wel met je eens dat veel werken verslavend is. Ik ben nu 22 en "werk" rond de 50 uur in de week. Maar ben wel zo eerlijk om te zeggen dat ik na mijn 35e hier toch wel genoeg van heb en ga dan liever iets anders ga doen Vrijheid is de grootste rijkdom (na gezondheid) dat een mens heeft.
Nee, ook dat is inherent aan hard en veel werken. Je gaat dan vanzelf wel denken dat je goed bezig bent. Speelt ook mee dat veel verdienen vaak inhoudt dat er ook veel uit wordt gegeven. Ik zeg niet dat dit op Zalm van toepassing is, maar op veel hoge heren wel. Leg mevrouw maar eens uit dat ze niet meer met de CC naar de PC Hooft kan, maar voortaan het aanbiedingenrek van de H&M moet plunderen.

Een groot ego, workaholic, uitgavenpatroon en het old boys network zorgen er wel voor dat zo iemand aan de gang blijft en niet aan een Pina Colada gaat nippen op de Bahamas.
pi_78701402
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 18:14 schreef dramatiek het volgende:

[..]

80% op een paperclip is dan ook nog betaalbaar.Is niet echt te vergelijken met een woekerpolis.Ook betaal je voor een paperclip na aankoop niet jaar in jaar uit vage provisiekosten die hier en daar erin verwerkt zijn.
Eens. Ik zeg ook nergens dat DSB goed bezig was. Ik zeg alleen dat het argument van hoge marge op zich gewoon knudde is, dan begrijp je niet dat feit an sich niks betekent.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  donderdag 4 maart 2010 @ 20:34:02 #184
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78746017
Donderdag 4 maart, 23.00 - 23.50 uur, Ned 1
Vandaag in Pauw & Witteman

* Gerrit Zalm mag van minister De Jager (Financiën) aanblijven als topman van ABN Amro.
* Wat vindt Peter Paul de Vries van de ophef rond Zalm?
pi_78749060
quote:
De Jager fluit AFM terug over Zalm

Door verslaggever Gert-Jan Dennekamp
De Autoriteit Financiële Markten is door minister De Jager van Financiën teruggefloten. De Jager meent dat de manier waarop de Autoriteit Financiële Markten het oordeel over Zalm heeft gepresenteerd "ongelukkig" is geweest.

De AFM oordeelde dat Zalm niet geschikt is voor een functie in de financiele sector, omdat hij in zijn tijd bij DSB onvoldoende heeft gedaan om de verkooppraktijken van die bank te veranderen. De Nederlandsche Bank negeerde die aanbeveling en oordeelde dat Zalm wel geschikt is. Omdat DNB in deze procedure het laatste woord heeft, kan Zalm aanblijven als bestuursvoorzitter van ABN AMRO.

Geen afstand
De AFM blijft bij zijn oorspronkelijk oordeel over Zalm, maar legt zich neer bij het oordeel van DNB: "De AFM neemt dus op geen enkele wijze afstand van het eindoordeel van DNB," aldus de minister in zijn brief aan de Tweede Kamer.

Gisteren sprak minister De Jager met Wellink (DNB) en Hoogervorst (AFM). Beide toezichthouders "betreuren" dat er onduidelijkheid is ontstaan over het oordeel van de geschiktheid van de Gerrit Zalm als bestuurder van de bank. "Hierover mag geen misverstand ontstaan," meent minister De Jager van Financiën.

De Jager schrijft dat de beoordeling van andere DSB bestuurders "in goed onderling overleg" zal gebeuren. De minister geeft wel aan dat hij de samenwerking van de twee toezichthouders wil evalueren, "om te bezien of verheldering" van de procedure nodig is.
  donderdag 4 maart 2010 @ 22:21:51 #186
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78751306
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 21:35 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

lekker onder het tapijt schuiven
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_78778630
quote:
Op donderdag 4 maart 2010 22:21 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

lekker onder het tapijt schuiven
Ja, gaat eigenlijk verrassend makkelijk.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 16:17:31 #188
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78778697
AFM terughoudend na echec rond Zalm

De AFM zal bij de komende vijf beoordelingen van ex-DSB-bestuurders zich terughoudend opstellen. Niet langer zal de AFM gebruikmaken van een ‘aanbeveling’. DNB en AFM betreuren de ontstane onduidelijkheid over Zalm als topman van ABN Amro. De volgende dossiers moeten de twee toezichthouders in goed overleg afhandelen. (FD, p.1 - Tel, p.23 – VK, p.7)

AFM= Alleen Flinke Missers

wordt dus nu voor de zoveelste keer bewezen

Hansie Hoogervorst
  vrijdag 5 maart 2010 @ 16:20:07 #189
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78778812
Gerrit Zalm over de ophef rond zijn persoon

[url=http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=15551&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=5c35dc7a39]http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=15551&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=5c35dc7a39[/url]

Kijk rustig en beoordeel lekker zelf

Tegenstrijdige rapporten over Gerrit Zalm

[url=http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=15553&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=7cc262599e]http://pauwenwitteman.vara.nl/Archief-detail.113.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=15553&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=7cc262599e[/url]

vrijdag 5 maart 2010 @ 16:29:00 #190
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78779223
Uitslag pollToezichthouders
AFM moet opgaan in DNB

1. 25% (180)
Ja, gedoe rond Zalm is uitermate beschamend

2. 13% (96)
Ja, Nederlands model tweedeling te uitzonderlijk

3. 39% (282)
Nee, aparte waakhond voor consument is goede zaak

4. 23% (167)
Nee, macht niet te veel in één hand leggen
Aantal stemmen: 725

http://www.fd.nl/home/
  vrijdag 5 maart 2010 @ 18:50:26 #191
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78784867
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 16:15 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ja, gaat eigenlijk verrassend makkelijk.
Heb jij niet altijd Zalm verdedigd?

En nu vind je het een goede zaak dat zoiets even makkelijk wordt weggeschoven?

Wat blijven rechtsjes toch ook irritant en machtsgeil
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_78785289
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 16:29 schreef ikweethetookniet het volgende:
Uitslag pollToezichthouders
AFM moet opgaan in DNB

1. 25% (180)
Ja, gedoe rond Zalm is uitermate beschamend

2. 13% (96)
Ja, Nederlands model tweedeling te uitzonderlijk

3. 39% (282)
Nee, aparte waakhond voor consument is goede zaak

4. 23% (167)
Nee, macht niet te veel in één hand leggen
Aantal stemmen: 725

http://www.fd.nl/home/
Niet doen dus. Ik heb een beter idee: de AFM flink kortwieken.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 19:00:45 #193
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_78785337
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:59 schreef Halcon het volgende:

[..]

Niet doen dus. Ik heb een beter idee: de AFM flink kortwieken.
Zodat jullie nog meer kunnen frauderen
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_78785443
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 19:00 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Zodat jullie nog meer kunnen frauderen
Waar heeft Zalm precies gefraudeerd dan?
pi_78793111
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 18:50 schreef Klopkoek het volgende:
Heb jij niet altijd Zalm verdedigd?

En nu vind je het een goede zaak dat zoiets even makkelijk wordt weggeschoven?
Ik zou niet aan alles waarde hechten wat ik op dit forum zet.
  zondag 7 maart 2010 @ 15:48:41 #196
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78849348
Rapport Scheltema over Zalm onevenwichtig

Het rapport van professor Michiel Scheltema over Gerrit Zalm is ,,onevenwichtig, onjuist en pretentieus''. Dat zei Arthur Docters van Leeuwen, oud-topman van de Autoriteit Financiële Markten (AFM), zondag in het televisieprogramma Buitenhof.

,,Ik heb Michiel heel hoog zitten, maar van dit advies begrijp ik niets'', aldus Docters van Leeuwen. Hij pleit ervoor dat de onderzoeken naar het functioneren van Zalm als financieel directeur bij DSB Bank openbaar worden gemaakt.

De Nederlandsche Bank (DNB) en de AFM deden beiden onderzoek naar Zalm. De toezichthouders zijn het oneens over zijn functioneren bij DSB. DNB oordeelt positief, terwijl de AFM Zalm op een aantal punten te weinig deskundigheid verwijt.

Onvoldoende beargumenteerd
Scheltema toetste de onderzoeken en stelde dat het oordeel van de AFM niet overtuigend en onvoldoende beargumenteerd is. Hij koos voor het oordeel van DNB. Zalm kon daardoor aanblijven als topman van ABN Amro.

Van Leeuwen wilde niet zeggen of hij vond dat Zalm kon aanblijven als topman. ,,Die vraag kan ik alleen beantwoorden als ik feiten heb en die worden ons onthouden'', zei hij. Die feiten moeten openbaar worden gemaakt en dat kan ook. Normaal is er een strikt bankgeheim. DSB is geen bank meer, dus dat argument gaat niet op.''

In de Tweede Kamer is met onbegrip op de verschillende oordelen gereageerd. De partijen vinden het niet goed dat twee financiële toezichthouders niet op een lijn zitten. De Kamer komt woensdag bijeen. Van Leeuwen gaf aan dat de Kamer dan kan vragen aan minister Jan Kees de Jager (Financiën) de onderzoeken openbaar te maken.

http://www.telegraaf.nl/d(...)nevenwichtig___.html

'Maak onderzoek naar Zalm openbaar'
  zondag 7 maart 2010 @ 16:04:52 #197
93664 waht
Mushir
pi_78849961
Natuurlijk mag hij blijven, de enige argumenten tegen zijn een onderbuikargument en "hij had meer kunnen doen". Uitstekend...
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_78850699
Dirk Scheringa, schuldige #1. ~_~

De AFM zegt dat Zalm zich niet hard genoeg heeft ingezet voor de klanten van DSB. DNB zegt dat Zalm meer dan voldoende heeft gedaan om de bank overeind te houden en dat de AFM niet heeft kunnen beargumenteren wat Zalm WEL had kunnen/moeten doen dat hij niet deed. Zie daarbij hoeveel er bij DSB veranderd is terwijl hij daar werkte en hoelang zijn voorgangers en opvolgers het uithielden met Dirk en ik denk dat Zalm het volste vertrouwen zou moeten genieten.
  maandag 8 maart 2010 @ 12:31:26 #199
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_78884439
Maak oordeel AFM en DNB gelijkwaardig’

Voormalig AFM-voorman Arthur Docters van Leeuwen wil een wetswijziging na de rel over de herbeoordeling van Gerrit Zalm.

De mening van de twee financieel toezichthouders moet even zwaar wegen. Is een bestuurder van een bank, verzekeraar of beleggingsinstelling niet acceptabel voor ofwel DNB ofwel AFM, dan geldt dat als een veto.

Voormalig voorzitter Arthur Docters van Leeuwen van de AFM brak zondag in het tv-programma Buitenhof een lans voor een wetswijziging. Nu voorziet de wet bij tegengestelde opvattingen dat DNB het primaat heeft bij banken en verzekeraars en AFM bij beleggingsinstellingen.

Gerrit Zalm
Aanleiding is de herbeoordeling van Gerrit Zalm als topman van ABN Amro. De AFM vindt Zalm niet acceptabel omdat hij zich als financieel directeur bij DSB Bank onvoldoende afstand heeft genomen van het bedrijfsmodel van woekerprovisies en overcreditering te stoppen. DNB ziet geen geen bezwaar en weet zich gesteund door de door Financiën benoemde ‘controleur’ Scheltema die het AFM-rapport als ‘onvoldoende onderbouwd’ kenschetst.

Docters wil niet ingaan op de vraag of Zalm nog kan functioneren met een nee van de AFM. ‘Dat hangt af van de ernst van de feiten in combinatie met de belangen die op het spel staan.’ Omdat hij de feiten niet kent, onthoudt hij zich over Zalm van een oordeel.

http://www.fd.nl/artikel/(...)fm-dnb-gelijkwaardig
  maandag 8 maart 2010 @ 14:46:49 #200
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_78889780
quote:
Op zondag 7 maart 2010 16:04 schreef waht het volgende:
Natuurlijk mag hij blijven, de enige argumenten tegen zijn een onderbuikargument en "hij had meer kunnen doen". Uitstekend...
Dat is een beetje als wanneer een maffiabaas zegt: 'Ja maar ik probeerde de maffia van binnen te hervormen, zodat we niet meer drie moorden per dag plegen, maar slechts twee!', waarop de aanklager besluit tot seponeren, want goed gedrag moet je tenslotte belonen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')