Zodra er een uitspraak is zal NOVA overschakelen daar naar toe (NL2).quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:22 schreef capricia het volgende:
Zijn er al ergens beelden van de uitspraak?

Natuurlijk, dit is te brak.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:45 schreef alexis_ het volgende:
Ja idiots. Is er al een zender die het heeft???

Mja, ik ook wel.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:49 schreef alexis_ het volgende:
Nou na constant in de media het stoutste jongetje van de klas te zijn geweest gun ik oom Goor dit wel.

Van mij ook, maar dat gaat, zoals gewoonlijk, ook dit keer niet gebeuren. Zalm is te belangrijk om aan te pakken.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:46 schreef capricia het volgende:
Van mij mogen alle stenen, ook de laatste, bovenkomen!

quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:42 schreef alexis_ het volgende:
NOVA voelt nattigheid en geeft DSB nu alle ruimte.
Het lijkt er toch sterk op dat DNB / BOS de DSB gepiepeld hebben. Heeft iemand in 1,5 week tijd Polak en de redactie zo meegaand gezien?

Idd zeg.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:42 schreef alexis_ het volgende:
NOVA voelt nattigheid en geeft DSB nu alle ruimte.
Het lijkt er toch sterk op dat DNB / BOS de DSB gepiepeld hebben. Heeft iemand in 1,5 week tijd Polak en de redactie zo meegaand gezien?

En dan volgende week een uitzending over hoe makkelijk het publiek te manipuleren is...quote:

Als Nova die uitzending maakt dan moet je het met een korreltje zout nemen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:31 schreef capricia het volgende:
[..]
En dan volgende week een uitzending over hoe makkelijk het publiek te manipuleren is...

Toen ik vanmorgen hoorde dat ze een belangstellende buitenlandse koper die de hele boel wilde overnemen niet eens te tijd gaven de cijfers in te zien en een onmogelijke deadline gaven wist ik genoeg. Bewust aangestuurd op faillissement.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:31 schreef capricia het volgende:
[..]
En dan volgende week een uitzending over hoe makkelijk het publiek te manipuleren is...

Wat is volgens jou het belang van DNB daarbij dan?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:34 schreef Jeanne_Darc het volgende:
[..]
Toen ik vanmorgen hoorde dat ze een belangstellende buitenlandse koper die de hele boel wilde overnemen niet eens te tijd gaven de cijfers in te zien en een onmogelijke deadline gaven wist ik genoeg. Bewust aangestuurd op faillissement.

Psies.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:36 schreef Cynix ® het volgende:
Zelfs als bewezen wordt dat DNB lekte gebeurt er nog niets. Wat moet er gebeuren dan, DSB met terugwerkende kracht weer heropenen en dan alsnog binnen 2 dagen failliet laten gaan?

Te veel. Ze probeerden de overeenkomst tegen te houden aangezien die dan de andere banken ook in het beklaagdenbankje zou drukken. En weet wel dat 2 van die grote andere banken onder toezicht staan van de Nederlandse Bank. Dat staat erg lullig.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:36 schreef capricia het volgende:
Wat is volgens jou het belang van DNB daarbij dan?
Ja, nu wel ineens.quote:Die Hans van Goor had daar duidelijk een mening over.

lekken ? Volgens mij was dat niet eens nodig geweest. Een beetje goede redacteur van BNR, Volkskrant of de NOS had het echt wel in de gaten gehad dat als er zondagavond zoveel mensen bijeen zijn bij de DNB dat er iets goed fout zit.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 23:36 schreef Cynix ® het volgende:
Zelfs als bewezen wordt dat DNB lekte gebeurt er nog niets. Wat moet er gebeuren dan, DSB met terugwerkende kracht weer heropenen en dan alsnog binnen 2 dagen failliet laten gaan?

Straf de brenger van het slechte nieuws? Niets middeleeuws is ons vreemd. Als Lakeman nou op straat klappen krijgt van het Telegraaf-ondervolk, trekken we dan het woord demonisering weer uit de kast?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:51 schreef eriksd het volgende:
Wat we nu dus gaan krijgen;
De gesloten overeenkomst tussen DSB en de gedupeerden wordt door de curatoren niet geaccepteerd; er is te weinig geld.
De gedupeerden vertenwoordigd door Lakeman hebben uberhaupt nog geen vordering, bovendien is de boedel te klein dus blijft er voor hun helemaal niets over.
Lakeman heeft een wanprestatie gepleegd tegen "zijn" gedupeerden.
Hendrixs wil Lakeman dagen
Nout Wellking wil Lakeman dagen
Lakeman wil Wellink dagen
Lakeman wil DNB dagen
Gedupeerden door faillisement richte hun pijlen op zowel Lakeman als DNB
Ja, Zalm heeft lekker verdiend aan de situatie die hij zelf als minister heeft gecreeerd. Dat is eigenlijk het grootste probleem, het zijn verdomd veel oud-politici die nu heel veel verdienen aan de liberaliseringen die ze zelf hebben doorgevoerd. Niet alleen die in het bankwezen. Een onderzoekje naar wat Hoogervorst nou gedaan heeft voor zijn overschrijding van de Balkende-norm lijkt me ook wel op zijn plaats. Hoe hard is hij erin gegaan tegen die prominente partijgenoten van hem?quote:Zalm en Wellink op de schopstoel.
Wordt een leuke tijd

Door zijn oproep tot een run op de bank is hij geen boodschapper meer, je vergelijking slaat dus nergens op.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 09:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Straf de brenger van het slechte nieuws? Niets middeleeuws is ons vreemd. Als Lakeman nou op straat klappen krijgt van het Telegraaf-ondervolk, trekken we dan het woord demonisering weer uit de kast?
Waar baseer je dat op? Het privévermogen van deze mensen staat totaal buiten een faillissement. Om daar aanspraak op te kunnen maken zal eerst een rechter daartoe een vonnis moeten uitspreken. Daar is een faillissement helemaal niet voor nodig.quote:Door het faillissement krijg je juist dat bijna de hele pot met het ooit bij DSB verdiende geld kan worden aangesproken. Het privé-vermogen van Scheringa, maar ook dat van Zalm, Linsschoten en Nijpels. De DNB moet het gros van het spaargeld schokken, en moet er winst over zijn.
[..]

Precies, ik kan me ook echt niet aan de indruk onttrekken dat die Lakeman gewoon uit was op de persoonlijke val van Scheringa maar daarmee het belang van zijn zogenaamde achterban alleen maar meer heeft geschaadquote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:59 schreef PhysicsRules het volgende:
De curator die nu bezig is met het afwikkelen van IceSave bevestigde vanmorgen op Radio 1 dat een faillissement helemaal niet gunstiger is voor Lakeman's achterban. Hij zei ongeveer het volgende: Scheringa had een commercieel belang om deze mensen tegemoet te komen, een curator heeft juist het belang om zoveel mogelijk geld voor schuldeisers over te houden. De hypotheekleed-klanten zijn geen schuldeisers maar schuldenaars die van mening zijn dat een deel van hun schuld ten onrechte is. Ze zitten in het geval van een faillissement dus aan de verkeerde kant van het schuitje.

Die mensen die hun geld van de bank hebben gehaald zijn wel degelijk beter af. En hij heeft zeker een punt dat in wezen de verliezen groter worden naarmate het langer voort blijft bestaan. Hij heeft ook een punt dat het faillissement of althans het omvallen en gered moeten worden onvermijdelijk was.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 10:59 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Door zijn oproep tot een run op de bank is hij geen boodschapper meer, je vergelijking slaat dus nergens op.
Niet? Hoe zie jij dan concreet voor je om de bestuurders hoofdelijk aansprakelijk te stellen zonder faillissement.quote:Waar baseer je dat op? Het privévermogen van deze mensen staat totaal buiten een faillissement. Om daar aanspraak op te kunnen maken zal eerst een rechter daartoe een vonnis moeten uitspreken. Daar is een faillissement helemaal niet voor nodig.
Die curator is ook gewoon partij, met een concreet belang. Net als de DNB, de AFM en Bos. En die proberen allemaal vanuit dat belang Lakeman de schuld in de schoenen te schuiven. Die curator heeft er natuurlijk geen behoefte aan dat de schulden groter worden, maar het kan wel. Hij heeft vermoedelijk geen zin in claims op de boedel van gedupeerden, maar volgens mij kan dat alsnog. Hij heeft misschien ook geen behoefte om beslag te laten leggen op de eigendommen en het salaris van Gerrit Zalm en hem hoofdelijk aansprakelijk te stellen. Het wordt allemaal erg ingewikkeld en erg pijnlijk, en de curator zal daar niet op zitten te wachten maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.quote:De curator die nu bezig is met het afwikkelen van IceSave bevestigde vanmorgen op Radio 1 dat een faillissement helemaal niet gunstiger is voor Lakeman's achterban. Hij zei ongeveer het volgende: Scheringa had een commercieel belang om deze mensen tegemoet te komen, een curator heeft juist het belang om zoveel mogelijk geld voor schuldeisers over te houden. De hypotheekleed-klanten zijn geen schuldeisers maar schuldenaars die van mening zijn dat een deel van hun schuld ten onrechte is. Ze zitten in het geval van een faillissement dus aan de verkeerde kant van het schuitje.

DSB is netzo erg als al die andere instellingen alleen nu worden die er tussenuit gepikt!quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:37 schreef Matteüs het volgende:
Het gaat de goede kant op. Alle bagger komt boven en men heeft door dat dit veel verder strekt dan de DSB. Hopelijk ziet men nu ook in dat de hele "crisis" gebaseerd is op een overdreven luchtbel en juist deze wanpraktijken veel belangrijker zijn. Politiek en Nationale banken die de financiële markt reguleren vanuit eigen belang.
Nu hopen dat de oppositie dit durft aan te pakken en zich niet naar huis laat sturen door Bos en zijn in elkaar geflanste verklaringen. Dan pak ik vast de popcorn.

Mag van mij, maar welke partij is wel te "vertrouwen" in het bankwezen? Zelfs mijn lieve VVD niet meerquote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:42 schreef Jarno het volgende:
Als Bos onder vuur komt moeten we dan nog vrezen voor het kabinet (of is dat te rooskleurig gedacht)?

Denk toch eens na voor je zoiets zegt.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:40 schreef MarkskeVertongen het volgende:
[..]
DSB is netzo erg als al die andere instellingen alleen nu worden die er tussenuit gepikt!
Alsof de ABN, Delto Lloyd, ING etc. allemaal zoveel beter zijn?

Precies, banken zijn de parasieten van de maatschappij.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:40 schreef MarkskeVertongen het volgende:
[..]
DSB is netzo erg als al die andere instellingen alleen nu worden die er tussenuit gepikt!
Alsof de ABN, Delto Lloyd, ING etc. allemaal zoveel beter zijn?

Banken lenen een paraplu en vragen hem terug als het regent zei mijn opa altijd.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Precies, banken zijn de parasieten van de maatschappij.

Ligt eraan hoeveel bagger boven komt en in welk tempo.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:42 schreef Jarno het volgende:
Als Bos onder vuur komt moeten we dan nog vrezen voor het kabinet (of is dat te rooskleurig gedacht)?

Ook voor jou:quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:49 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Precies, banken zijn de parasieten van de maatschappij.

Omdat de DSB de minder gefortuneerden als klant had. Daar is het eerder merkbaar, deze mensen waren in veel gevallen terecht geweigerd bij andere banken.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:49 schreef Matteüs het volgende:
Hoe kan het dat er voor de DSB 2 stichtingen zijn voor mensen om verhaal te halen bij de DSB en voor andere banken niet? Als het waar zou zijn dat die andere banken net zo werken, waren er daar ook stichtingen voor nodig.
Tevens stond de DSB al veel vaker op de voorpagina met wanpraktijken. Al vanaf Scheringa met Frisia leningen de boel op scherp zette.

Daarmee ondersteun je dus dat andere banken zich niet schuldig maakten aan de wanpraktijken zoals de DSB dat deed.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:54 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Omdat de DSB de minder gefortuneerden als klant had. Daar is het eerder merkbaar, deze mensen waren in veel gevallen terecht geweigerd bij andere banken.
Nee. Dat is totaal wat anders.quote:Wat denk je dat er gebeurt als de huizenprijzen verder zakken en de rente stijgt? Dan zitten ineens veel meer mensen bij andere banken in hetzelfde schuitje als klanten van de DSB.
Dat zeg ik toch juist ook? Het is de DNB alles aan gelegen geweest zon schikkingsovereenkomst te blokkeren.quote:En wat als er een schikking had gelegen tussen gedupeerden en de DSB. Denk je dan niet dat klanten van andere banken zich ook niet beroept zouden hebben op die schikking. Ik vind het in NOVA geschetste scenario helemaal niet zo onaannemelijk.

quote:Rechtbank geeft DSB dag respijt
` De rechtbank in Amsterdam heeft de uitspraak over DSB Bank uitgesteld. De besloten hoorzitting over DSB begon gisteravond. In de loop van de ochtend zou een uitspraak volgen. Het uitstel geldt tot morgen 12.00 uur.
De rechter stelt met het uitstel DSB in de gelegenheid om nog een gegadigde te vinden voor de overname van de bank.
DSB heeft de rechter gevraagd om zelf grote Nederlandse banken te benaderen over een overname. Als er geen reële kans op een overname is, spreekt de rechter het faillissement uit. Als DSB wel een kandidaat vindt, wordt de zaak morgen om 14.00 uur voortgezet.

Klopt, maar dat is nu juist niet de achterban van Lakeman. Hij komt op voor mensen met een hypotheek en voor hen is dit faillissement nu net geen vooruitgang.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:24 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die mensen die hun geld van de bank hebben gehaald zijn wel degelijk beter af. En hij heeft zeker een punt dat in wezen de verliezen groter worden naarmate het langer voort blijft bestaan. Hij heeft ook een punt dat het faillissement of althans het omvallen en gered moeten worden onvermijdelijk was.
[..]
Aanklagen. Los daarvan: als die mensen terecht een claim hebben op DSB, dan moeten ze het daar halen en niet bij de bestuurders. Gevoelsmatig begrijp ik het, maar juridisch zit je dan op de verkeerde plek. Het riekt naar wraak en dat kan nooit een motief zijn in dit soort zaken.quote:Niet? Hoe zie jij dan concreet voor je om de bestuurders hoofdelijk aansprakelijk te stellen zonder faillissement.
Tot zover ben ik het met je eens. Let wel, de curator die ik aanhaal is niet de curator van DSB.quote:[..]
Die curator is ook gewoon partij, met een concreet belang. Net als de DNB, de AFM en Bos.
Klopt, maar het is aan de curator om die beslissingen te nemen. Dus zal het niet gebeuren. In ieder geval niet de schadevergoedingen. De hoofdelijke aansprakelijkheid is een ander verhaal, maar hoe heftig de zaak ook is, het zal mij benieuwen of er daadwerkelijk sprake is geweest van onbehoorlijk bestuur.quote:En die proberen allemaal vanuit dat belang Lakeman de schuld in de schoenen te schuiven. Die curator heeft er natuurlijk geen behoefte aan dat de schulden groter worden, maar het kan wel. Hij heeft vermoedelijk geen zin in claims op de boedel van gedupeerden, maar volgens mij kan dat alsnog. Hij heeft misschien ook geen behoefte om beslag te laten leggen op de eigendommen en het salaris van Gerrit Zalm en hem hoofdelijk aansprakelijk te stellen. Het wordt allemaal erg ingewikkeld en erg pijnlijk, en de curator zal daar niet op zitten te wachten maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.
Uiteraard. Los van het feit dat hij zijn levenswerk wil redden...quote:En Scheringa heeft natuurlijk ook een persoonlijk belang bij niet failliet gaan. Die heeft liever dat het gered wordt of doorkabbelt door mensen een deel van hun geld terug te geven, terwijl ze recht zouden hebben op meer. Want dan is de kans heel klein dat hij persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld.

Ik blijf van mening dat alle banken zich in meer of mindere mate schuldig hebben gemaakt aan dit soort praktijken. Mijn mening is gisteren nog ondersteund door het AFM die melde dat 80% provisie helemaal niet raar is in het financiele wereldje.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 12:04 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Daarmee ondersteun je dus dat andere banken zich niet schuldig maakten aan de wanpraktijken zoals de DSB dat deed.
Ik moet er wel bij zeggen dat dat cijfer nog wel mee valt. Het is een combinatie van klanten die nergens anders terecht kunnen en op alles happen wat de DSB ze aanbied, en verkooptechnieken (ook bij gewone klanten) waarbij polissen door de strot werden gedrukt uit winstbejag.
Bij veel andere banken hebben mensen er ook van die waardeloze koopsompolissen bij gekocht. En deze mensen kunnen de kosten nu misschien nog dragen, maar dat betekent niet dat ze niet te hoge maandlasten hebben. Vooral als de rente stijgt komt een deel dat flexibele rentes heeft in zware problemen en zullen zich vastklampen aan elke strohalmquote:Nee. Dat is totaal wat anders.
Mensen met een tophypotheek, op het randje lenen, is heel wat anders dan mensen met een tophypotheek met daarbovenop nog eens zon waardeloze polis zoals bij de DSB het geval is.
En dat blijkt. Want die mensen konden vanaf de eerste maand al niet eens aan de betalingsverplichtingen voldoen.
Laten we gewoon het hele systeem van fractioneel bankieren gaan bekijken. Het is het systeem dat aan de basis staat van de uitwassen en het huidige systeem is gewoon door en door verrot. Alleen zal dat betekenen dat een meerderheid van de mensen er in welvaart op achteruit zal gaan, en tja, dan zijn we ineens veel eerder bereid om de uitwassen te accepteren.quote:Dat zeg ik toch juist ook? Het is de DNB alles aan gelegen geweest zon schikkingsovereenkomst te blokkeren.
Het is daarom ook goed dat dit nu boven tafel komt. Zo krijgen we meer inzicht in dat luchtkasteel wat de DNB overeind probeert te houden.

Ik kan niet steeds dezelfde uitleggen posten als er steeds nieuwe mensen binnenkomen met dezelfde argumenten die de revue al reeds gepasseerd zijn.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 13:03 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik blijf van mening dat alle banken zich in meer of mindere mate schuldig hebben gemaakt aan dit soort praktijken. Mijn mening is gisteren nog ondersteund door het AFM die melde dat 80% provisie helemaal niet raar is in het financiele wereldje.
En ik geloof ook niet dat de verkooptechnieken anders ziijn bij andere banken. Een adviseur zal je in bijna alle gevallen proberen te overbluffen. Als je dat niet begrijpt heb je als klant ook de taak, omdat te vragen, na te zoeken en anders gewoon te weigeren te tekenen.

Die mensen hebben nu de vordering nog op de DSB, de bank die de hypotheek overneemt, en de boedel (neem ik aan). Dat kan allemaal erg lang gaan duren, met de stichting Hendrickx hadden die mensen moeten tekenen dat ze daar vanaf zagen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 12:47 schreef PhysicsRules het volgende:
Klopt, maar dat is nu juist niet de achterban van Lakeman. Hij komt op voor mensen met een hypotheek en voor hen is dit faillissement nu net geen vooruitgang.
De ratio achter de bestuurdersaansprakelijkheid is dat je er niet uit hebzucht een potje van kunt maken, en dan de schuldeisers met de gebakken peren laat zitten. Daar is de uitgesloten aansprakelijkheid niet voor. Het is de uitzondering op de uitzondering. Hoofdregel is dat iedereen aansprakelijk is voor de schulden die hij maakt, uitgezonderd zijn de N.V. en de B.V., uitzondering daarop is wanbeleid. Dus bij wanbeleid komen ze in dezelfde positie als een eenmanszaak die failliet gaat.quote:Aanklagen. Los daarvan: als die mensen terecht een claim hebben op DSB, dan moeten ze het daar halen en niet bij de bestuurders. Gevoelsmatig begrijp ik het, maar juridisch zit je dan op de verkeerde plek. Het riekt naar wraak en dat kan nooit een motief zijn in dit soort zaken.
Die stichtingen die geld terug willen hebben kunnen natuurlijk de curator aanspreken, die daar niet op zit te wachten, en een collega-curator moet daar ook niet aan denken.quote:Tot zover ben ik het met je eens. Let wel, de curator die ik aanhaal is niet de curator van DSB.
Klopt, maar het is aan de curator om die beslissingen te nemen. Dus zal het niet gebeuren. In ieder geval niet de schadevergoedingen.
Als je bedrijfsvoering is gebaseerd op bedrieglijke constructies die door de rechter naar de prullenbak worden verwezen dan heb je uit te leggen waarom dat behoorlijk bestuur was. Onttrekkingen ten bate van hobby's als sportsponsoring pleiten ook niet voor het bestuur. De organisatiestructuur ook al niet, het ontslaan van kritische directeuren ook niet lijkt me.quote:De hoofdelijke aansprakelijkheid is een ander verhaal, maar hoe heftig de zaak ook is, het zal mij benieuwen of er daadwerkelijk sprake is geweest van onbehoorlijk bestuur.
Dat lijkt mij aan de rechter en niet aan de curator. De curator heeft vorderingen, maar volgens mij kun je ook gewoon een dagvaarding naar de curator sturen als rechtsopvolger van de bank. En als een bank de vorderingen op een klant overneemt, dan neemt die ook de daaruit voortvloeiende vorderingen tegen de vorige bank over lijkt me.quote:Uiteraard. Los van het feit dat hij zijn levenswerk wil redden...
Maar weer de vraag. Ze VINDEN dat ze recht hebben op meer, maar feitelijk hebben ze dat recht niet. Scheringa was bereid, om hem moverende redenen, hun claim te accepteren; een curator zal dat naar alle waarschijnlijkheid niet dus.
Niet snel in ieder geval. Maar je hebt dus dat de situatie in wezen gefixeerd is. Er zit geen gezichtsverlies en persoonlijke financiele belangen meer tussen, als jij een afdeling hebt geleid die de grote winstmaker was, en nu de grootste verliesmaker blijkt te zijn geweest, dan ga je er dwars voorliggen wanneer dat terug moet. Dan heb je dat de spaarders tot 1 ton verdwijnen als degenen die een vordering hebben op de boedel. En je hebt de aansprakelijkheid van de DNB en de AFM wanneer zijn fouten hebben gemaakt. En je hebt dat je de reeds verdeelde winst die dus uit ondeugdelijke hypotheekhandel komt kunt gaan terughalen bij de bestuurders.quote:Dus wederom: dit is niet de manier voor deze mensen om meer te terug te krijgen.

quote:Op donderdag 15 oktober 2009 13:41 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Ik kan niet steeds dezelfde uitleggen posten als er steeds nieuwe mensen binnenkomen met dezelfde argumenten die de revue al reeds gepasseerd zijn.
Wat je hier zegt klopt een heel klein beetje, maar je conclusies eruit slaan kant nog wal. raken kant noch wal
Lees mijn vorige posts maar eens door.

Dat is nu het hele punt. Ze hebben geen vorderingen, de bank heeft een vordering op hen. Ze vinden alleen dat de vordering te hoog is. Dus nogmaals, de achterban van Lakeman heeft geen vordering op de DSB bank.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 13:51 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die mensen hebben nu de vordering nog op de DSB, de bank die de hypotheek overneemt, en de boedel (neem ik aan). Dat kan allemaal erg lang gaan duren, met de stichting Hendrickx hadden die mensen moeten tekenen dat ze daar vanaf zagen. [..]
Wat is me afvraag is of een dergelijke claim, door de rechter toegewezen, al dan niet voorrang krijgt op de schuldeisers.quote:[..]
Niet snel in ieder geval. Maar je hebt dus dat de situatie in wezen gefixeerd is. Er zit geen gezichtsverlies en persoonlijke financiele belangen meer tussen, als jij een afdeling hebt geleid die de grote winstmaker was, en nu de grootste verliesmaker blijkt te zijn geweest, dan ga je er dwars voorliggen wanneer dat terug moet. Dan heb je dat de spaarders tot 1 ton verdwijnen als degenen die een vordering hebben op de boedel. En je hebt de aansprakelijkheid van de DNB en de AFM wanneer zijn fouten hebben gemaakt. En je hebt dat je de reeds verdeelde winst die dus uit ondeugdelijke hypotheekhandel komt kunt gaan terughalen bij de bestuurders.
Dat gaat ongetwijfeld lang duren, maar van de beperking op de hoogte van de schadevergoeding, namelijk dat die betaalbaar moet zijn voor de bank, ben je af.[..]

Lakeman heeft geprobeerd mensen voor de problemen die er nu zijn, te behoeden.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:21 schreef TheVulture het volgende:
Hoe meer er nu aan info boven tafel komt hoe meer ik begin te denken dat DSB sowieso wel was omgevallen... Lakeman heeft het wellicht alleen wat bespoedigd.
Dat overdreven positivisme van Scheringa terwijl hij er echt overduidelijk een enorme puinhoop van heeft gemaakt hangt me danig de keel uit

Hij heeft het nu erger voor ze gemaakt. Hij was uit op de val van Scheringa onder het mom zijn achterban te helpen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:32 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Lakeman heeft geprobeerd mensen voor de problemen die er nu zijn, te behoeden.
Vandaar dat die man een lintje verdiend.
Denk dat het synergistisch heeft gewerkt.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:33 schreef capricia het volgende:
Al met al denk ik dat dat lekken die nacht van een grotere betekenis is geweest voor de huidige situatie dan die opmerking van Lakeman.

Als je er zo'n puinhoop van maakt als nu toch wel langzamerhand blijkt uit de informatie die bekend raakt dan moet je je vragen hoe lang het nog had geduurd... Scheringa heeft de afgelopen tijd zijn hand danig overspeeld.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:26 schreef Stereotomy het volgende:
Ik vind het zo raar dat veel mensen zeggen dat 'DSB sowieso was omgevallen' en nog raarder om te zeggen '...dus wat er nu gebeurt moet in het teken staan om DSB om te laten vallen'.

Nee, ze hebben wel een vordering, een vordering met betrekking tot het teveel betaalde, en een vordering om de hypotheek aan te passen. Die moeten ze wel indienen, volgens mij kan dat net zo goed bij de curator zoals dat vorige week nog kon bij de DSB. Die curator wijst hem dan af, net zoals de DSB dat deed (als DSB die had toegekend dan was die Lakeman tevreden geweest), en dan moet je naar de rechter om je gelijk te halen. Of de wederpartij dan de DSB is of de faillissementscurator maakt niet zoveel uit lijkt me.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:07 schreef PhysicsRules het volgende:
Dat is nu het hele punt. Ze hebben geen vorderingen, de bank heeft een vordering op hen. Ze vinden alleen dat de vordering te hoog is. Dus nogmaals, de achterban van Lakeman heeft geen vordering op de DSB bank.
Na de fiscus, de werknemers, de sociale verzekeringen en voor de aandeelhouders neem ik aan.quote:Wat is me afvraag is of een dergelijke claim, door de rechter toegewezen, al dan niet voorrang krijgt op de schuldeisers.

quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:32 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Lakeman heeft geprobeerd mensen voor de problemen die er nu zijn, te behoeden.
Vandaar dat die man een lintje verdiend.

Onzin. De mensen wisten van te voren dat ze bij de DSB hun geld weg moesten halen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:33 schreef Stereotomy het volgende:
Hij heeft het nu erger voor ze gemaakt. Hij was uit op de val van Scheringa onder het mom zijn achterban te helpen.

Onderbouw dat eens.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:34 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Lakeman heeft zijn achterban echt geen dienst bewezen... sterker nog... die vissen nu helemaal achter het net...

Gast, de achterban van Lakeman heeft helemaal niets aan een faillisement. Niemand heeft nu wat aan 'had moeten zijn'.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:36 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Onzin. De mensen wisten van te voren dat ze bij de DSB hun geld weg moesten halen.
Maar goed, ook jij bent in dit geval iemand die heel laat in de discussie inhaakt en met oude argumenten komt enkel om mee te willen praten. Ik adviseer je eerst eens alles te lezen.

Pff wat denk je wat de ING in de VS heeft gedaan? Die hebben daar ook veel te veel leningen verkocht aan mensen die ze niet konden betalen (zie de vergelijking met DSB).quote:Op donderdag 15 oktober 2009 11:49 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Denk toch eens na voor je zoiets zegt.
Uiteraard maken die andere banken zich schuldig aan dezelfde praktijken, alleen veel minder in aantal en veel minder grof.
Hoe kan het dat er voor de DSB 2 stichtingen zijn voor mensen om verhaal te halen bij de DSB en voor andere banken niet? Als het waar zou zijn dat die andere banken net zo werken, waren er daar ook stichtingen voor nodig.
Tevens stond de DSB al veel vaker op de voorpagina met wanpraktijken. Al vanaf Scheringa met Frisia leningen de boel op scherp zette.
Dus ja, die andere banken doen het ook. Maar enkel op basis van die paar woordjes kun je helemaal geen vergelijk maken. Ik lees helaas dat veel mensen hierop mank gaan. Ze horen hier en daar wat en schuifelen maar aan met een mening. Kennis van zaken hebben ze niet en de moeite nemen er wat beter over na te denken ook niet.

De mensen voor wie Lakeman de belangen behartigt zijn geen schuldeiser maar schuldenaar... een curator zal proberen om zoveel mogelijk schuldeisers hun geld te geven.... daar hoort de groep Lakeman dus niet bij... zij zullen hoe dan ook hun hypotheekschuld aan iemand moeten gaan terug betalen... als het niet aan DSB is dan wel aan een andere partij....quote:

Onderbouw dat eens.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:38 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Gast, de achterban van Lakeman heeft helemaal niets aan een faillisement. Niemand heeft nu wat aan 'had moeten zijn'.

Dat jij het allemaal niet meer kunt overzien, zoals bijna iedereen, is de norm natuurlijk niet.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:26 schreef Stereotomy het volgende:
Met een faillisement maak je er alleen maar een puinzooi van.

Pas je eigen toon dan maar eens aan, in plaats van ad hominem argumenten te gooien naar zogenaamde 'nieuwkomers' die in andere topics ook al een zegje hebben gedaan.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:44 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Onderbouw dat eens.
En noem me neerbuigend gast, ik heet Matteüs.

Klopt. Dus gaan ze er niet op vooruit of achteruit.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:43 schreef TheVulture het volgende:
[..]
De mensen voor wie Lakeman de belangen behartigt zijn geen schuldeiser maar schuldenaar... een curator zal proberen om zoveel mogelijk schuldeisers hun geld te geven.... daar hoort de groep Lakeman dus niet bij... zij zullen hoe dan ook hun hypotheekschuld aan iemand moeten gaan terug betalen... als het niet aan DSB is dan wel aan een andere partij....

Een puinzooi waarin politiek in plaats van wetgeving de boventoon voert, meer ontslagen en slachtoffers maakt, en de originele Lakeman-aanhang verder geen reet verder brengt noem jij een wenselijke uitkomst?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat jij het allemaal niet meer kunt overzien, zoals bijna iedereen, is de norm natuurlijk niet.

En dit kan DSB niet zelf doen bij een doorstart onder druk van AFM / slechte publiciteit?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:48 schreef Matteüs het volgende:
Ze zullen dus die hypotheken open breken en anders invullen.
Winst.

Dat dus. Linksom of rechtsom moest er wat gebeuren, dus DSB had zelf ook wel ingegrepen. Sterker nog, dat waren ze al aan het doen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:49 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
En dit kan DSB niet zelf doen bij een doorstart onder druk van AFM / slechte publiciteit?

Zorg dat je weet waarover je praat. Je kunt wel mijn toon aanhalen, maar daar ga je mis. Ik heb je nergens met een "toon" aangesproken. Je voelt je aangesproken omdat je mank gaat op je eigen argumenten.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:46 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Pas je eigen toon dan maar eens aan, in plaats van ad hominem argumenten te gooien naar zogenaamde 'nieuwkomers' die in andere topics ook al een zegje hebben gedaan.
En verder wat TheVulture zegt.

Tu quoque, maar in dit geval terecht.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:51 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Jij klaagt dat je discussies moet herhalen, maar dit is al meerdere keren onderbouwd.

dat begrijp ik. Ik vraag me vooral af hoe dat zou zijn ten opzichte van de spaarders. Als die eerst komen dan blijft er alsnog niets over voor een schadevergoeding.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, ze hebben wel een vordering, een vordering met betrekking tot het teveel betaalde, en een vordering om de hypotheek aan te passen. Die moeten ze wel indienen, volgens mij kan dat net zo goed bij de curator zoals dat vorige week nog kon bij de DSB. Die curator wijst hem dan af, net zoals de DSB dat deed (als DSB die had toegekend dan was die Lakeman tevreden geweest), en dan moet je naar de rechter om je gelijk te halen. Of de wederpartij dan de DSB is of de faillissementscurator maakt niet zoveel uit lijkt me.
[..]
Na de fiscus, de werknemers, de sociale verzekeringen en voor de aandeelhouders neem ik aan.

Jij denkt dat de overige banken een hypotheeklening gaan overnemen van 250.000 EUR voor een huis wat maar 150.000 EUR waard is en dan die 100.000 zullen kwijtschelden? Ze zijn Sinterklaas niet he... bovendien zijn die mensen er zelf bij geweest toen ze die lening afsloten...quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:48 schreef Matteüs het volgende:
Maar je vergeet 1 ding.
Andere banken zullen die hypotheken moeten overnemen. En aangezien die walgelijke hypotheken nu zo groot aan de klok hangen is het commercieel zelfmoord voor de andere banken om ze ongewijzigd door te laten lopen. Ze zullen dus die hypotheken open breken en anders invullen.
Winst.

Correctie: het is meerdere keren gezegt. Iets vaak herhalen maakt het nog niet waar.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:51 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Jij klaagt dat je discussies moet herhalen, maar dit is al meerdere keren onderbouwd.

Nee, de hypotheekklanten van DSB hebben geen vordering op de boedel. Die vordering hebben ze pas als een rechter eerst heeft aangegeven dat DSB fout bezig is geweest en vervolgens in een afzonderlijke (langlopende) procedure heeft aangegeven hoe hoog die vordering is. Tot die tijd hebben ze geen poot om op te staan. En zijn ze bijzonder kwestbaar.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:34 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, ze hebben wel een vordering, een vordering met betrekking tot het teveel betaalde, en een vordering om de hypotheek aan te passen. Die moeten ze wel indienen, volgens mij kan dat net zo goed bij de curator zoals dat vorige week nog kon bij de DSB. Die curator wijst hem dan af, net zoals de DSB dat deed (als DSB die had toegekend dan was die Lakeman tevreden geweest), en dan moet je naar de rechter om je gelijk te halen. Of de wederpartij dan de DSB is of de faillissementscurator maakt niet zoveel uit lijkt me.

Mijn god.. als je niks van de zaak weet moet je je er niet in mengen. Wat een vreemde conclusies trek je toch.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:52 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Jij denkt dat de overige banken een hypotheeklening gaan overnemen van 250.000 EUR voor een huis wat maar 150.000 EUR waard is en dan die 100.000 zullen kwijtschelden?
Weer dit non-argument. Ik voorspel dat morgen en overmorgen weer anderen dit gaan herhalen.quote:bovendien zijn die mensen er zelf bij geweest toen ze die lening afsloten...

Feit is toch dat die mensen een veel te hoge lening hebben in verhouding tot het huis waar ze in wonen? Snap niet wat daar een vreemde conclusie aan is....quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:56 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Mijn god.. als je niks van de zaak weet moet je je er niet in mengen. Wat een vreemde conclusies trek je toch.
[..]

Er is genoeg onderbouwing. Dat jij de onderbouwing niet accepteert falsifieert de onderbouwing nog niet. Hypotheeknemers hebben een schuld aan de bank en zijn dus geen schuldeisers. Zij komen met een claim waarvan nog maar gezien moet worden of die claim gehonoreerd wordt: daar gaat men maar zomaar van uit, maar dat is zeker geen uitgemaakte zaak. Zolang die claim niet is gehonoreerd door de rechtbank zijn het geen schuldeisers.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:53 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Correctie: het is meerdere keren gezegt. Iets vaak herhalen maakt het nog niet waar.
Onderbouwing is er niet voor. Onderbouwing voor het tegenovergestelde wel.

Zoals 1000x gezegt... nee.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:59 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Feit is toch dat die mensen een veel te hoge lening hebben in verhouding tot het huis waar ze in wonen? Snap niet wat daar een vreemde conclusie aan is....

*Zucht* dan zitten ze toch met een veel te hoge totale schuld die ze met hun woonhuis van zijn levensdagen niet af kunnen betalen...quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:03 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Zoals 1000x gezegt... nee.
De hypotheekgrootte was in de meeste gevallen nog net binnen de norm (125% van de executiewaarde)... maar daaroverheen werden nog eens AOV/koopsompolissen afgesloten van 30.000 tot 70.000 euro waar de mensen geen reet aan hadden.
Tevens gaat het in de meeste gevallen over een hypotheek oversluiting waarbij mensen werd beloofd dat ondanks de grote hypotheek ze er in maandlasten op vooruit zouden gaan.
*zucht*

Datzelfde geldt voor de bank. Hypotheken lopen 30 jaar, de bank is al failliet. De bank kan dus geen aanspraak maken op de openstaande lening op die woningen (hypotheek) en worden ze dus overgedragen naar andere banken. Ofwel verkocht.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:59 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Er is genoeg onderbouwing. Dat jij de onderbouwing niet accepteert falsifieert de onderbouwing nog niet. Hypotheeknemers hebben een schuld aan de bank en zijn dus geen schuldeisers. Zij komen met een claim waarvan nog maar gezien moet worden of die claim gehonoreerd wordt: daar gaat men maar zomaar van uit, maar dat is zeker geen uitgemaakte zaak. Zolang die claim niet is gehonoreerd door de rechtbank zijn het geen schuldeisers.

Precies, daar gaan andere banken hun vingers echt niet aan brandenquote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:07 schreef Stereotomy het volgende:
Ja, laten we die koopsompolissen kwijtschelden, andere banken zijnde! Dat is de oplossing! Dat DSB daar zelf niet aan gedacht heeft.

Precies. Dat was vanaf dag 1 dat de DSB deze hypotheken erdoor drukte al het probleem. Maar ondertekent is eenmaal ondertekent. Zo werd het bekeken. Nu komt boven water dat er van een wanprestatie sprake is. De DSB heeft al excuses aangeboden.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:06 schreef TheVulture het volgende:
[..]
*Zucht* dan zitten ze toch met een veel te hoge totale schuld die ze met hun woonhuis van zijn levensdagen niet af kunnen betalen...

Je doet twee cruciale aannames:quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:07 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Datzelfde geldt voor de bank. Hypotheken lopen 30 jaar, de bank is al failliet. De bank kan dus geen aanspraak maken op de openstaande lening op die woningen (hypotheek) en worden ze dus overgedragen naar andere banken. Ofwel verkocht.
En dan komt mij uitleg weer om de hoek kijken die ik eerder postte.

Nee? Maar al te graag.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:08 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Precies, daar gaan andere banken hun vingers echt niet aan branden

en let eens op je d's en t's. Het begint een beetje op te vallen, Maddeüs.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:12 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Precies. Dat was vanaf dag 1 dat de DSB deze hypotheken erdoor drukte al het probleem. Maar ondertekent is eenmaal ondertekent. Zo werd het bekeken. Nu komt boven water dat er van een wanprestatie sprake is. De DSB heeft al excuses aangeboden.
En daarvoor waren dus 2 stichtingen om dit probleem op te lossen.
En nu de DSB gevallen is door hun onbeschofte wanpraktijken, moet dus voor al die benadeelden een oplossing komen.
Zie jij Bos die mensen laten verekken als hij al dagen achter elkaar aangeeft dat hier sprake is van slechte hypotheken? Denk je dat de andere banken die nu deze hypotheken overnemen, de boel maar zo laten?
Die ong. 2.500 slechte gevallen met een polis van gemiddeld ¤ 35.000 kost ze ongeveer 90 miljoen. Dat is een fractie van de overnamekosten van de DSB.
Niet te vergeten dat die 90 miljoen een onbetaalbare reclamecampagne is. Van "kijk ons eens de goede peer uithangen met onze oplossing voor die DSB slachtoffers".
Valt het kwartje inmiddels?

Lees mijn post boven die van jou.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:14 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Je doet twee cruciale aannames:
1. andere banken nemen de hypotheken over. Hopelijk wel voor die mensen, anders volgt executieverkoop. Waarom ga je nu opeens uit van de goedheid van andere banken om deze hypotheken over te willen nemen? De kans bestaat dat 'de banken' bereid zijn om slechts een deel over te nemen.
2. Dan zit je nog met de koopsompolissen. Ook hier is jouw betoog gestoeld op de aanname dat deze kwijtgescholden, of op een andere wijze vergoed gaat worden. Zolang dat niet gebeurd zitten deze mensen met een hypotheek die bij lange na niet door het onderpand wordt gedekt.
Dit zijn twee grote aannames waar Lakeman c.s. op gokken. Ik hoop voor hen dat je gelijk hebt.

Kinderachtig.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:15 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
en let eens op je d's en t's. Het begint een beetje op te vallen, Maddeüs.

Valt bij jou het kwartje wellicht dat deze mensen, als ze al aan de beurt komen, dat echt helemaal aan het einde van de rit zal zijn.... door het faillissement gaat nu alles en iedereen voor hun belangen...quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:12 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Precies. Dat was vanaf dag 1 dat de DSB deze hypotheken erdoor drukte al het probleem. Maar ondertekent is eenmaal ondertekent. Zo werd het bekeken. Nu komt boven water dat er van een wanprestatie sprake is. De DSB heeft al excuses aangeboden.
En nu de DSB gevallen is door hun onbeschofte wanpraktijken, moet dus voor al die benadeelden een oplossing komen.
Zie jij Bos die mensen laten verekken als hij al dagen achter elkaar aangeeft dat hier sprake is van slechte hypotheken? Denk je dat de andere banken die nu deze hypotheken overnemen, de boel maar zo laten?
Die ong. 2.500 slechte gevallen met een polis van gemiddeld ¤ 35.000 kost ze ongeveer 90 miljoen. Dat is een fractie van de overnamekosten van de DSB.
Niet te vergeten dat die 90 miljoen een onbetaalbare reclamecampagne is. Van "kijk ons eens de goede peer uithangen met onze oplossing voor die DSB slachtoffers".

Dat lijkt me niet. Ze kunnen zich immers gewoon als concurrente crediteur melden. En dan kan de curator die vorderingen erkennen, dat zal hij niet doen, maar het kan wel. Als hij dat niet doet, dan kan die stichting naar de rechter stappen, en die kan dan, hoe lang dat ook duurt, beslissen dat die vorderingen wel moeten worden meegenomen. Dat gaat allemaal lang duren.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:55 schreef justanick het volgende:
Nee, de hypotheekklanten van DSB hebben geen vordering op de boedel. Die vordering hebben ze pas als een rechter eerst heeft aangegeven dat DSB fout bezig is geweest en vervolgens in een afzonderlijke (langlopende) procedure heeft aangegeven hoe hoog die vordering is. Tot die tijd hebben ze geen poot om op te staan. En zijn ze bijzonder kwestbaar.
Het is een bank he. Van de verkoop van de bureaustoelen moet je het niet hebben nee, maar het is ook geen gespecialiseerde fabriek met in opdracht gemaakte machines en goodwill en een klantennetwerk wat allemaal niks mee waard is als het op de fles is. Dat soort bedrijven zullen vrijwel altijd een doorstart maken. Bij een bank bestaan de activa voornamelijk uit geld.quote:Dat nog even afgezien van de simpele constatering dat, in tegenstelling tot wat Lakeman schijnt te denken, een flink deel van de activa van DSB nu aan aanzienlijke afschrijvingen onderhevig zal zijn. Dat gaat de schuldeisers heeel veeeel geld kosten. Er valt voor de 'gedupeerden' straks niet zo veel meer te halen.
Voor de spaarders tot 1 ton stelt de DNB zich garant. Dat zal het gros zijn. Maar ik neem aan dat de DNB dan wel die vorderingen overneemt. Hoe de DNB zich opstelt ten aanzien van het akkoord van schuldeisers is dan de vraag. Maar die heeft in ieder geval geen voorrang lijkt me. Los van de vraag of die geen voorrang zou moeten geven.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:52 schreef PhysicsRules het volgende:
dat begrijp ik. Ik vraag me vooral af hoe dat zou zijn ten opzichte van de spaarders. Als die eerst komen dan blijft er alsnog niets over voor een schadevergoeding.
Dat het een puinzooi is waar jij niet wijs uit kunt worden wil niet zeggen dat het de Lakeman-aanhang geen reet brengt. Jij kunt er niet wijs uit worden, dus kun je niet overzien of het de Lakeman-aanhang wat gaat brengen of niet. Dat is 'wat ik niet zie, dat is er niet'.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 14:48 schreef Stereotomy het volgende:
Een puinzooi waarin politiek in plaats van wetgeving de boventoon voert, meer ontslagen en slachtoffers maakt, en de originele Lakeman-aanhang verder geen reet verder brengt noem jij een wenselijke uitkomst?

Goed. We wachten af. Dit eindigt in wellus-nietus.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:16 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Valt bij jou het kwartje wellicht dat deze mensen, als ze al aan de beurt komen, dat echt helemaal aan het einde van de rit zal zijn.... door het faillissement gaat nu alles en iedereen voor hun belangen...

jij denkt dat banken als ING, ABN-AMRO en SNS die momenteel blij zijn dat ze zelf nog overeind staan een commerciële kans zien in die puinhoop die DSB-hypotheek heet... dat is in deze tijd verre van zekerquote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:14 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Nee? Maar al te graag.
Ik ben bang dat je niet commercieel kunt denken.

Tuurlijk... maar zoals gezegd... ik denk dat de kans klein is dat ze erop vooruit gaanquote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:19 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Goed. We wachten af. Dit eindigt in wellus-nietus.
Ben je ook een kerel als blijkt dat ik gelijk heb?

Yup. Zeldzame kans zelfs. Ze zitten op de achtergrond samen de taart al te verdelen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:19 schreef TheVulture het volgende:
[..]
jij denkt dat banken als ING, ABN-AMRO en SNS die momenteel blij zijn dat ze zelf nog overeind staan een commerciële kans zien in die puinhoop die DSB-hypotheek heet...

quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:20 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Yup. Zeldzame kans zelfs. Ze zitten op de achtergrond samen de taart al te verdelen.

Alleen als het kostenplaatje van alle rechtzaken en de compensatie van de Hypotheek eisers op tafel liggen, anders gaat geen enkele bank er in mee. De gezonde delen c.q. personeel, gebouwen en dergelijke zullen vast en zeker snel overgenomen worden, ze plakken op de locatie een nieuw logo op het gebouw en klaar.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:19 schreef TheVulture het volgende:
[..]
jij denkt dat banken als ING, ABN-AMRO en SNS die momenteel blij zijn dat ze zelf nog overeind staan een commerciële kans zien in die puinhoop die DSB-hypotheek heet... dat is in deze tijd verre van zeker

90M is ook voor een bank een groot reclamebudget. Het alternatief, dat Bos het oplost, is dus het probleem afwentelen op de belastingbetaler. Dan had ik liever gezien dat DSB overeind was gebleven en zelf die 'stunt' had uitgevoerd.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:12 schreef Matteüs het volgende:
[..]

Klopt. Het merk DSB moet er daarom ook zo snel mogelijk af. Dan de slechte hypotheken door verhuizen en de andere banken kunnen adverteren met hoe goed ze wel niet zijn dat ze die mensen uit de penarie geholpen hebben.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:23 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Echter de inhoudelijke zaken van DSB? Ik denk niet dat ze daar zo snel op zitten te broeden, teveel risico en het merk DSB is ook geen ene fuck meer waard, het staat zo onderhand voor geldgraaien en falend beleid. Een bezoedeling van de goede naam van andere banken als ze dat overnemen.

Voor een campagne als deze is dat een schijntje. Wisselgeld.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:24 schreef PhysicsRules het volgende:
90M is ook voor een bank een groot reclamebudget.
Das het grappige, dat had namelijk exact hetzelfde gekost.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:24 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
90M is ook voor een bank een groot reclamebudget. Het alternatief, dat Bos het oplost, is dus het probleem afwentelen op de belastingbetaler. Dan had ik liever gezien dat DSB overeind was gebleven en zelf die 'stunt' had uitgevoerd.

Ik heb het even opgezocht bij de ING. in 2008 gaf de ING Bank wereldwijd 833 Miljoen uit aan reclame en PR. In 2009 zal dat budget ongetwijfeld veel lager zijn en bovendien al voor een groot deel zijn gekapitaliseerd. 90M alleen vanuit PR oogpunt is dus een grote uitgave.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:26 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Klopt. Het merk DSB moet er daarom ook zo snel mogelijk af. Dan de slechte hypotheken door verhuizen en de andere banken kunnen adverteren met hoe goed ze wel niet zijn dat ze die mensen uit de penarie geholpen hebben.
Een uitgelezen kans die goedkoper is dan de overname van de DSB, met een reclame effect van jewelste. Daarbij zullen de banken die nu onder het juk van W. Bos staan, de eerste zijn. De totale som van de ellende hypotheken komt neer op gem. 90 miljoen. Een schijntje voor de staat... euh, bank.

Voor folders en TV spots.... nah, maybe.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:39 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Ik heb het even opgezocht bij de ING. in 2008 gaf de ING Bank wereldwijd 833 Miljoen uit aan reclame en PR. In 2009 zal dat budget ongetwijfeld veel lager zijn en bovendien al voor een groot deel zijn gekapitaliseerd. 90M alleen vanuit PR oogpunt is dus een grote uitgave.

Die zure slagroom voornamelijk omdat de overige banken die 3.5 miljard van de garantieregeling moeten gaan betalen. De hypotheken kunnen ze voor een voordelig bedrag overnemen en toevoegen aan hun eigen hypotheken die ook gewoon dure koopsompolissen bevatten. Daar is de DSB geen uitzondering op.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:22 schreef TheVulture het volgende:
[..]een taart met zure slagroom ja

Nattevingerconclusie. Daar was je niet van gediend, weet je nog?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:41 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Voor folders en TV spots.... nah, maybe.
Voor een campagne als deze: stuivers.

Mja... zo denk jij.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:42 schreef Stereotomy het volgende:
Ik mag hopen dat de rechter niet in belangen en euro's denkt, want dan zijn we niets beter dan de volgende bananenrepubliek. Rechtspraak volgt via de wet.
Er zijn zoveel bedrijven waarbij het economisch gezien en qua belangen van 'gedupeerden' beter is wanneer ze omvallen, maar dat betekent niet dat politiek spel daar de aanleiding voor moet zijn voor de directe ondergang.
De ellende was al 2 jaar aan de gang. DSB wilde er niets aan doen. Tot Bos zijch uitsprak en Lakeman er nog wat bij bovenop deed. Toen wilden ze wel omdat ze hun geldbron zagen verdwijnen.quote:DSB had het zelf onder druk van AFM en ophopende slechte publiciteit allemaal kunnen oplossen, om 5 voor 12, maar oplosbaar. Dankzij een zetje van Lakeman en Bos/DNB is de neerwaartse spiraal definitief ingezet.

Je zit duidelijk niet op een stoel met positie. Dan had je wel anders gepraat.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:42 schreef Stereotomy het volgende:
Nattevingerconclusie. Daar was je niet van gediend, weet je nog?

Zeg dat nou niet, die andere banken deden dat echt niet expres. Alleen de DSB is de grote boze wolf. De andere banken zijn goudeerlijk en willen echt niet aan je verdienen. Alles wat ze doen is maatschappelijk verantwoordquote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:41 schreef HarryP het volgende:
[..]
Die zure slagroom voornamelijk omdat de overige banken die 3.5 miljard van de garantieregeling moeten gaan betalen. De hypotheken kunnen ze voor een voordelig bedrag overnemen en toevoegen aan hun eigen hypotheken die ook gewoon dure koopsompolissen bevatten. Daar is de DSB geen uitzondering op.

Dat hoop ik wel, want dat zou Nederland onderscheiden van bananenrepublieken als Oekraine en Suriname.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:46 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Mja... zo denk jij.
Denk je werkelijk dat men op dat niveau iets van jouw onderbuik aantrekt?
[..]
Klopt. Sommige mensen / bedrijven zijn hardleers en willen pas verbeteren als ze een geladen pistool tegen hun slaap voelen. Maar dat wil niet zeggen dat je Bos / DNB zijnde de trekker moet overhalen, want dat is het recht in eigen hand nemen. Zie bovenstaande antwoord.quote:De ellende was al 2 jaar aan de gang. DSB wilde er niets aan doen. Tot Bos zijch uitsprak en Lakeman er nog wat bij bovenop deed. Toen wilden ze wel omdat ze hun geldbron zagen verdwijnen.
Laat het een les zijn voor Scheringa cs, en laat hen maar zien dat ze een dubieus bedrijf kunnen omvormen tot iets netters. Als het je om een voorbeeldfunctie gaat, dan lijkt me die oplossing beter dan de sloophamer erin.quote:Weg met die rommel. Als je dat toch blijft steunen breng je andere bedrijven in de verleiding alles te kunnen aanrichten omdat ze het idee hebben overal mee weg te komen.
Hij voorzag het niet, hij heeft het veroorzaakt. En Lakeman heeft rancune jegens Scheringa, het is persoonlijk geworden.quote:En gewoon goed van Lakeman dat hij dit voorzag en de mensen waarschuwde. Hulde.
Ja man, jij hebt het natuurlijk met je eigen modellen allemaal doorgerekend wat het aan marketingtermen allemaal oplevert, en of dat 90 miljoen waard is!quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:47 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Je zit duidelijk niet op een stoel met positie. Dan had je wel anders gepraat.
Dit is geen natte vinger maar keiharde en meedogenloze realiteit.

Zeker niet. Allemaal boeven. Maar de DSB ging gewoon te ver.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:48 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Zeg dat nou niet, die andere banken deden dat echt niet expres. Alleen de DSB is de grote boze wolf. De andere banken zijn goudeerlijk en willen echt niet aan je verdienen. Alles wat ze doen is maatschappelijk verantwoord

Wacht maar. Als de golven bedaard zijn komt er nog veel meer bagger boven water. Die Scheringa en van Goor laten nog wel van zich horen. Dat zijn straks mensen die toch niets meer te verliezen hebben.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:50 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Dat hoop ik wel, want dat zou Nederland onderscheiden van bananenrepublieken als Oekraine en Suriname.
[..]
Klopt. Sommige mensen / bedrijven zijn hardleers en willen pas verbeteren als ze een geladen pistool tegen hun slaap voelen. Maar dat wil niet zeggen dat je Bos / DNB zijnde de trekker moet overhalen, want dat is het recht in eigen hand nemen. Zie bovenstaande antwoord.
[..]
Laat het een les zijn voor Scheringa cs, en laat hen maar zien dat ze een dubieus bedrijf kunnen omvormen tot iets netters. Als het je om een voorbeeldfunctie gaat, dan lijkt me die oplossing beter dan de sloophamer erin.
[..]

En eerst zij je tegen mij van niet!quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:55 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Wacht maar. Als de golven bedaard zijn komt er nog veel meer bagger boven water. Die Scheringa en van Goor laten nog wel van zich horen. Dat zijn straks mensen die toch niets meer te verliezen hebben.
En dan kunnen de andere banken hun borst nat maken. Zoals ik al gisteren zei: men rept zoveel over de crisis nu, als je daar überhaupt last van hebt, maar dit zou de echte crisis nog wel eens boven water kunnen halen. Het waren niet voor niks de banken die de crisis veroorzaakt hebben met, jawel, slechte hypotheken.

Serieus? Ik denk dat je dat dan verkeerd begrepen hebt. Ik roep dit al 3 dagen hier op het forum.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:57 schreef MarkskeVertongen het volgende:
[..]
En eerst zij je tegen mij van niet!

Lol... de belangen waren groter dan de noodzaak in te grijpen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:57 schreef Stereotomy het volgende:
Ongetwijfeld komt er meer bagger boven water. Mijn punt is dat je niet het recht in eigen hand mag nemen, juist niet als je Wouter Bos of DNB heet. Dan had je eigen wetgeving maar scherper moeten zijn, of had de AFM eerder/oplettender/stakker moeten optreden. Daarvoor hebben we wetgeving, welke zeker voor dit soort gevallen aangescherpt moet worden voor de toekomst.

Correct. Scheringa is in 2005 ook al es veroordeeld door de DSI. dan nog is het uiteraard treurig hoeveel tokkies het schio in gegaan zijn maar ja.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:52 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Zeker niet. Allemaal boeven. Maar de DSB ging gewoon te ver.

DSB was toch wel de tokkiebank.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 16:01 schreef Klummie het volgende:
[..]
Correct. Scheringa is in 2005 ook al es veroordeeld door de DSI. dan nog is het uiteraard treurig hoeveel tokkies het schio in gegaan zijn maar ja.

.. in 1996 ook al eens met Frisia leningen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 16:01 schreef Klummie het volgende:
[..]
Correct. Scheringa is in 2005 ook al es veroordeeld door de DSI. dan nog is het uiteraard treurig hoeveel tokkies het schio in gegaan zijn maar ja.

Omvallen DSB #3 - Bos en rechtszaakquote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:58 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Serieus? Ik denk dat je dat dan verkeerd begrepen hebt. Ik roep dit al 3 dagen hier op het forum.
Laat me ff zien wat je bedoeld dan.

Dank. Niks aan het handje dus. Gewoon goed lezen lost het al op.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 16:13 schreef MarkskeVertongen het volgende:
[..]
Omvallen DSB #3 - Bos en rechtszaak

De activa bestaan uit bijvoorbeeld (hypotheek)leningen. Je denkt toch niet dat ze dankzij Lakeman 100% van de balanswaarde waard zijn? Daar zal grof op moeten worden afgeschreven.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is een bank he. Van de verkoop van de bureaustoelen moet je het niet hebben nee, maar het is ook geen gespecialiseerde fabriek met in opdracht gemaakte machines en goodwill en een klantennetwerk wat allemaal niks mee waard is als het op de fles is. Dat soort bedrijven zullen vrijwel altijd een doorstart maken. Bij een bank bestaan de activa voornamelijk uit geld.

Lakeman noemde een getal van 5%. Het is mij een raadsel hoe hij daar bij komt, maar goed.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 16:42 schreef justanick het volgende:
[..]
De activa bestaan uit bijvoorbeeld (hypotheek)leningen. Je denkt toch niet dat ze dankzij Lakeman 100% van de balanswaarde waard zijn? Daar zal grof op moeten worden afgeschreven.

Ja, maar dat moest al, dat is de oorzaak van het faillissement. Een hypotheek die 600 per maand opleverde, levert dat nog steeds op lijkt me. Dus de bank die die hypotheek overneemt, zal de waarde op de inkomsten daaruit baseren, net zoals de boekhouder van de DSB dat moest.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 16:42 schreef justanick het volgende:
[..]
De activa bestaan uit bijvoorbeeld (hypotheek)leningen. Je denkt toch niet dat ze dankzij Lakeman 100% van de balanswaarde waard zijn? Daar zal grof op moeten worden afgeschreven.

Dat zullen we nog wel eens zien.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:44 schreef Klummie het volgende:
Toch mooi om te zien dat misdaad toch niet loont, alhoewel het privévermogen van die rat natuurlijk intact blijft.

quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:23 schreef DikVoormekaar het volgende:
De DSB-bank is kapot gemaakt door Bos en consorten en hulp van zijn vriendjes bij de media. Het zijn geweldige "heren", zij kunnen een Bank opblazen. Wanneer gaan ze iets opbouwen hier in Nederland?
Miljarden belastinggeld, waar blijft het? Een onderzoek naar de Immigratiekosten is niet mogelijk.
Elsevier kan dat wel! Het geld verdwijnt in de bodemloze putten van de linkse hobbies, zoals Wilders weet.

quote:Op donderdag 15 oktober 2009 17:23 schreef DikVoormekaar het volgende:
De DSB-bank is kapot gemaakt door Bos en consorten en hulp van zijn vriendjes bij de media. Het zijn geweldige "heren", zij kunnen een Bank opblazen. Wanneer gaan ze iets opbouwen hier in Nederland?
Miljarden belastinggeld, waar blijft het? Een onderzoek naar de Immigratiekosten is niet mogelijk.
Elsevier kan dat wel! Het geld verdwijnt in de bodemloze putten van de linkse hobbies, zoals Wilders weet.

Zijn theorie is dat de bank sowieso failliet was gegaan. Maar totdat de run op het spaargeld er kwam, was de bank voldoende solvabel/liquide. Dus imo een self fulfilling prophecy gestart door met zijn oproep te komen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:21 schreef BasilicumPlant het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat precies zo goed is geweest aan de actie van Lakeman? Hij komt nu dan wel op voor duizenden gedupeerden, maar omdat de bank (mede door hem) is gevallen zijn er ook een groot aantal mensen (met een achtergestelde deposito) die hun spaargeld (soms wel 100.000 euro!) nu kwijt zijn..

Die baalt natuurlijk enorm dat de DSB nog steeds niet failliet is verklaard.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:17 schreef Cynix ® het volgende:
Nou ja, hoe dan ook heeft Bos niet echt moeite gedaan de bank te redden. Zacht uitgedrukt.

Want? Er had staatssteun heen gemoeten ?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 00:19 schreef Cynix ® het volgende:
Dirk deed misschien geen al te frisse zaken, maar de échte criminelen zitten zoals gewoonlijk weer eens in Den Haag.

Die partij zouden ze totaal niet in geïnteresseerd zijn geweest als 1 van de 5 had gewild. Wordt dus niks.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 00:12 schreef Roel_Jewel het volgende:DSB.
Het is niet gelukt, aldus Scheringa.
Allerlaatste strohalm is een Amerikaanse partij. Stukken morgenvroeg naar rechtbank.

Idd. En in deze tijd gaat die bank echt niet binnen een dagje of weekje even een bank overnemenquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 00:22 schreef Arcee het volgende:
[..]
Die partij zouden ze totaal niet in geïnteresseerd zijn geweest als 1 van de 5 had gewild. Wordt dus niks.

Nee, Wouter en de andere marionetten hadden de andere banken misschien ook eens op dezelfde manier aan kunnen pakken?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 00:20 schreef Klopkoek het volgende:
Want? Er had staatssteun heen gemoeten ?

Daarom is het ook een laatste strohalm. Ik neem soms noodgedwongen ook genoegen met een hamburger als ik geen geld voor een biefstuk heb.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 00:22 schreef Arcee het volgende:
Die partij zouden ze totaal niet in geïnteresseerd zijn geweest als 1 van de 5 had gewild. Wordt dus niks.

Wouter Bos kan het in een weekend.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 00:25 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Idd. En in deze tijd gaat die bank echt niet binnen een dagje of weekje even een bank overnemen.

Ja maar dit is een hamburger die al 2u bij de MAC ligt en 5 min voor sluit voor de helft van de prijs nog te koop isquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 00:43 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Daarom is het ook een laatste strohalm. Ik neem soms noodgedwongen ook genoegen met een hamburger als ik geen geld voor een biefstuk heb.

Dat kon niet want daar waren ze te groot voor. Wel realistisch blijven he.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 00:41 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Nee, Wouter en de andere marionetten hadden de andere banken misschien ook eens op dezelfde manier aan kunnen pakken?

Hij zegt dat 5 miljard te veel is voor de belasting betaler. En vergeet even hoeveel er weggegeven is aan de grootbanken.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:17 schreef Cynix ® het volgende:
Nou ja, hoe dan ook heeft Bos niet echt moeite gedaan de bank te redden. Zacht uitgedrukt.

Ali baba en de 40 roversquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 02:37 schreef Winner_Taco het volgende:
Bos moet gewoon zijn verantwoording nemen en de die bank opkopen . 2000 mensen nu werkeloos?

Die verzekering zal waarschijnlijk gekocht worden door een andere verzekeringsmaatschappij. Deze valt onder de activa van de DSB.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 08:20 schreef Dragorius het volgende:
Mijn vriendin is met haar auto verzekerd bij DSB, hoe gaat dat dan in zijn werking?

Dan is het binnenkort uit met jou .quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 08:20 schreef Dragorius het volgende:
Mijn vriendin is met haar auto verzekerd bij DSB, hoe gaat dat dan in zijn werking?

Afgezien daarvan is zijn verhaal rondom die 5 miljard wat overdreven. Hij zou garant moeten staan voor 5 mld, voor een groot deel overigens het spaargeld wat bij DSB geparkeerd stond. Zonder die garantie trekt iedereen dat nl weg zodra de bank weer open is; als Bos erachter staat niet meer en kost het de staat dus nauwelijks iets.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 03:04 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hij zegt dat 5 miljard te veel is voor de belasting betaler. En vergeet even hoeveel er weggegeven is aan de grootbanken.

Die werklozen zijn nu net niet de verantwoordelijkheid van Bos, hoe klote het ook is voor die mensen. Bovendien is het een stuk goedkoper om die mensen een paar maanden WW te betalen en ze naar een nieuwe baan te begeleiden dan omwille van deze mensen de bank te laten bestaan.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 02:37 schreef Winner_Taco het volgende:
Bos moet gewoon zijn verantwoording nemen en de die bank opkopen . 2000 mensen nu werkeloos?

Op het NOS Journaal lieten ze gisteren zien dat de verzekeringstak geen onderdeel is van DSB Bank N.V. Bij een faillissement van de DSB Bank blijft de verzekeringstak dus voorlopig buiten schot. Deze zal echter ongetwijfeld door een concurrent worden overgenomen want blijkbaar zijn al die losse BV's en NV's erg afhankelijk van financiële steun door de bank.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 08:20 schreef Dragorius het volgende:

Dit.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 09:44 schreef PhysicsRules het volgende:
[..]
Op het NOS Journaal lieten ze gisteren zien dat de verzekeringstak geen onderdeel is van DSB Bank N.V. Bij een faillissement van de DSB Bank blijft de verzekeringstak dus voorlopig buiten schot. Deze zal echter ongetwijfeld door een concurrent worden overgenomen want blijkbaar zijn al die losse BV's en NV's erg afhankelijk van financiële steun door de bank.

Niet alleen die mensen. Heel Nederland heeft er nu last van omdat het garantiestelsel aangesproken moeten worden en dat geld moet toch ergens vandaan komen.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 20:21 schreef BasilicumPlant het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat precies zo goed is geweest aan de actie van Lakeman? Hij komt nu dan wel op voor duizenden gedupeerden, maar omdat de bank (mede door hem) is gevallen zijn er ook een groot aantal mensen (met een achtergestelde deposito) die hun spaargeld (soms wel 100.000 euro!) nu kwijt zijn..

Sowieso zijn het mensen die bewust en voor eigen gewin deel hebben uitgemaakt van die boevenbende. Die hebben allemaal lekker verdiend aan het uitpersen van de minder gehaaide medemens.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 09:42 schreef PhysicsRules het volgende:
Die werklozen zijn nu net niet de verantwoordelijkheid van Bos, hoe klote het ook is voor die mensen. Bovendien is het een stuk goedkoper om die mensen een paar maanden WW te betalen en ze naar een nieuwe baan te begeleiden dan omwille van deze mensen de bank te laten bestaan.

Die zal hoogstwaarschijnlijk net als ik een mailtje hebben gekregen van Aon dat de DSB alleen een tussenpersoon is en dat de verzekering is afgesloten bij Aon en niet bij de DSB, verder heeft Aon ook geen banden met de DSB duszolang je de verzkering gewoon blijft betalen dan is er niks aan de hand.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 08:20 schreef Dragorius het volgende:

Van mij mag ie drie jaar brommen. En die kans is een stuk groter.quote:

Welnee. Hij graaide teveel provisie, en dat is immoreel, maar niet verboden. Bovendien zijn de andere banken geen haar beter. Het hele old boys network is één pot nat qua principes. Dirk was een kleintje en die offeren ze nu op.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:00 schreef Nieuwschierig het volgende:
Van mij mag ie drie jaar brommen. En die kans is een stuk groter.
Het is een held voor zijn personeel maar een schurk voor zijn klanten.

Gekke redenering, als iedereen de boel oplicht dan is het niet meer erg.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:32 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Welnee. Hij graaide teveel provisie, en dat is immoreel, maar niet verboden. Bovendien zijn de andere banken geen haar beter. Het hele old boys network is één pot nat qua principes. Dirk was een kleintje en die offeren ze nu op.

Vertel dat eens in Den Haag. Of denk er nog eens aan als je weer gaat stemmen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:44 schreef Ryan3 het volgende:
Gekke redenering, als iedereen de boel oplicht dan is het niet meer erg..

Nou ja, grote boog. Hij is eigenlijk uitgekotst door die Nederlanders.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:46 schreef alexis_ het volgende:
Met een grote boog om de Nederlanders heen.

Volgens mij gaat het hier om een ethisch oordeel, dat staat los van dit specifieke geval. Je zegt tegen je kind hoop ik toch ook niet dat oplichting niet erg is als iedereen oplicht?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 18:46 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Vertel dat eens in Den Haag. Of denk er nog eens aan als je weer gaat stemmen.

quote:De Rechtbank Amsterdam heeft zojuist bepaald dat de noodregeling voor DSB Bank N.V. van kracht blijft. De situatie zoals die sinds afgelopen maandag bij DSB Bank bestaat, blijft derhalve ongewijzigd. De Rechtbank heeft de beslissing aangehouden tot maandagochtend 19 oktober aanstaande, 09:00 uur.
Het reguliere salaris over de maand oktober van alle medewerkers van DSB Bank zal op het gebruikelijke tijdstip van de maand worden betaald.

Ze hebben dus iemand met heeeeel veeeeeel geld nodig, die al die mensen hun geld kunnen geven ;ls ze het gaan opeisen, Bos zal niet bijspringenquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 19:08 schreef PiraatPiet het volgende:
Ook al zouden ze een doorstart krijgen, dan zullen er toch niet veel mensen zijn die hun geld nog op die bank zetten? Is het dan niet gewoon een geval van, uitstel van executie? Wat gaat er dan gebeuren met Bos en die van de Nederlandsche Bank.
Scheringa is allang een nare man (blijkbaar niet voor zijn personeel, zolang ze in het pulletje vallen), ik denk als het niet lukt dat er veel verhalen naar buiten komen van bedrijven en tijdschriften, doordat hij er niet meer met zijn geld op zit en dat hij tot aan zijn schoenen afgezaagd wordt.

quote:

kan me niet voorstellen dat het lukt..quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:06 schreef TheVulture het volgende:
Ben benieuwd wie die Amerikaanse partij dan wel niet is... ik denk dat het een laatste stuiptrekking uit het brein van Scheringa blijkt te zijn... dat overdreven positivisme wordt steeds irritanter... ik kan me voorstellen dat je vecht als een leeuw voor je eigen hachje... maar enige vorm van realiteitszin is hem vreemd geloof ik

Het is een koopje toch? Andere naam en klaar, kun je volgend jaar weer winst maken.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 20:10 schreef qonmann het volgende:
[..]
kan me niet voorstellen dat het lukt..

Als alle mensen hun geld weghalen moet je 500 miljoen uitkeren ofzo dacht ik. nog afgezien van mogelijke claimsquote:Op vrijdag 16 oktober 2009 21:27 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Het is een koopje toch? Andere naam en klaar, kun je volgend jaar weer winst maken.

Bij de spaardivisie bedoel je? DSB heeft ook nog een verzekeringstak en heel veel bedrijfjes die persoonlijke leningen verstrekken (17% van de Nederlanders met een PL moet die nog, al dan niet gedeeltelijk, aflossen bij DSB)... In theorie zou het dus weer winstgevend kunnen worden, lijkt me.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 21:32 schreef qonmann het volgende:
[..]
Als alle mensen hun geld weghalen moet je 500 miljoen uitkeren ofzo dacht ik. nog afgezien van mogelijke claims

Gelukkig is er dan nog een rechter die kan kijken of het realistisch is.quote:maar enige vorm van realiteitszin is hem vreemd geloof ik

Er zit toch nog wel geld in de kas?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 19:19 schreef qonmann het volgende:
Ze hebben dus iemand met heeeeel veeeeeel geld nodig, die al die mensen hun geld kunnen geven ;ls ze het gaan opeisen, Bos zal niet bijspringen

De Ned. banken hadden om een blanco cheque van 5 miljard gevraag om DSB over te nemen lees ik net in het NRC.Daar heeft Bos nee tegen gezegd. Het gaat over erg veel geld.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 22:04 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Er zit toch nog wel geld in de kas?

Geert?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 23:00 schreef DikVoormekaar het volgende:
Zometeen in P&W een van de grootste oplichters als gast.

Lakeman of Scheringa... het is zo onderhand lood om oud ijzer in mijn ogen... ze deugen allebei niet....quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 23:02 schreef qonmann het volgende:
Lakeman staat perplex na uitstel DSB
AMSTERDAM - De rechtbank in Amsterdam behandelt Dirk Scheringa ''extreem coulant''. Dat zegt voorzitter Pieter Lakeman van de Stichting Hypotheekleed.
Volgens hem is het nog nooit voorgekomen dat een bedrijf zoveel tijd krijgt om zich van een ondergang te redden, terwijl bewindvoerders aansturen op een faillissement.
''Ik sta perplex'', reageerde Lakeman op het uitstel dat DSB vrijdag heeft gekregen.
Koning van werkgelegenheid
''Scheringa wordt nu opeens beschouwd als de koning van de werkgelegenheid. De grote klap van zijn geld is Scheringa kwijt, maar hij is nu bezig om zijn reputatie te redden. Dat lukt hem wonderbaarlijk goed.''
Volgens Lakeman kan de DSB-topman alleen een overname door een andere bank laten slagen als minister Wouter Bos (Financiën) bijspringt. ''Ik hoop dat Bos voet bij stuk houdt. Maar als de Tweede Kamer gek wordt en roept om steun voor DSB Bank, dan zal Bos wel moeten.''
Een overname van DSB Bank te elfder ure kan gevolgen hebben voor de claims die de Stichting Hypotheekleed wil neerleggen bij de bank, denkt Lakeman. De directie kan dan weer gaan dwarsliggen, zo schat hij in, waardoor hij mogelijk anderhalf jaar langer moet procederen. ''We hadden met de noodregeling juist tijdwinst geboekt.''
http://www.nu.nl/economie(...)lex-uitstel-dsb.html
Het beeld is aan het kantelen, daar heeft ie gelijk in.

quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 23:21 schreef Thee het volgende:
toch een aardig optrekje
http://nannesz.web-log.nl/nannesz/2009/10/dirk-schering-1.html
Mooi gebaar btw. Dat had hij dus echt niet hoeven doen.quote:Rinsma State weer trouwlocatie
Van 1971 tot 1999 was Rinsma State gemeentehuis en zeer in trek als trouwlocatie. Na opening van het gemeentehuis in Damwâld, verviel de mogelijkheid om in Rinsma State te trouwen. Toch kreeg de gemeente er nog veel vragen over.
Nadat de eigenaar het gemeentebestuur had laten weten dat Rinsma State weer voor dit doel kan worden gebruikt, hebben burgemeester en wethouders besloten om de zaal die vroeger als raads- en trouwzaal in gebruik was, per 1 april a.s. aan te wijzen als permanente trouwlocatie. Andere permanente trouwlocaties in Dantumadiel zijn de raadszaal in het gemeentehuis te Damwâld en ’t Roodkerkje te Readtsjerk. Verder is De Schierstins te Feanwâlden bepaalde periode van het jaar ook beschikbaar.

Yep, Wouter speelt mooi weer.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 23:00 schreef DikVoormekaar het volgende:
Zometeen in P&W een van de grootste oplichters als gast.

de Grave is idd de enige met schone handen, als ik het zo hoor!quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 23:34 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Yep, Wouter speelt mooi weer.
Het lijkt wel of Frank de Grave de enige eerlijke politicus van de laatste jaren is. Hij zag in 2 maanden iets bij DSB wat Zalm in een jaar nog niet zag. En hij klapte dus uit de school.

NEE! Scheringa heeft geen scrupules, Lakeman wel (dank je wel Yvonne Jaspers, ook al was het misscien anders bedoeld).quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 23:04 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Lakeman of Scheringa... het is zo onderhand lood om oud ijzer in mijn ogen... ze deugen allebei niet....

F. de G.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 23:34 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Yep, Wouter speelt mooi weer.
Het lijkt wel of Frank de Grave de enige eerlijke politicus van de laatste jaren is. Hij zag in 2 maanden iets bij DSB wat Zalm in een jaar nog niet zag. En hij klapte dus uit de school.

Tsja, het blijft natuurlijk een VVD-er.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 00:06 schreef Klopkoek het volgende:
F. de Grave is helemaal niet integer. Was onderdeel van de verzekeraarsmaffia.

hear hear!quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 00:13 schreef Klopkoek het volgende:
Zalm en Bos geef ik ook nog wel het voordeel van twijfel. WEllink heeft natuurlijk gefaald. Die gaat geen nieuwe termijn krijgen. Onmogelijk.

Zijn opvolger Robin Linschoten is door de Grave en Wellink volledig ingelicht over de bevindingen van de Grave en hij kreeg de opdracht mee om de zaak te redden voordat het uit de hand zou lopen.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 23:36 schreef capricia het volgende:
[..]
de Grave is idd de enige met schone handen, als ik het zo hoor!

Ik geef Zalm niet het voordeel van de twijfel, want door dat soort politici kan een kneus als Wellink gedijen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 00:13 schreef Klopkoek het volgende:
Zalm en Bos geef ik ook nog wel het voordeel van twijfel. WEllink heeft natuurlijk gefaald. Die gaat geen nieuwe termijn krijgen. Onmogelijk.

Wouter Bos zei gisteren, dat er nog 2.2 miljard aan spaargeld bij DSB staat, naast de andere schuldeisers.quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 21:32 schreef qonmann het volgende:
[..]
Als alle mensen hun geld weghalen moet je 500 miljoen uitkeren ofzo dacht ik. nog afgezien van mogelijke claims

Dat niet natuurlijk. Maar volgens mij heeft Zalm als minister van financiën bedacht dat banken eigenlijk niet gecontroleerd hoefden te worden, en dan toch een beetje, en wat betreft hun producten door de AFM. Volgens mij is de DNB er voor de controle wat betreft de stabiliteit van banken, en was het de AFM die had moeten ingrijpen wat betreft de consumentenproducten.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 00:13 schreef Klopkoek het volgende:

Klopt..dat was een te laag bedrag.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 09:30 schreef rja het volgende:
[..]
Wouter Bos zei gisteren, dat er nog 2.2 miljard aan spaargeld bij DSB staat, naast de andere schuldeisers.
Dus 500 miljoen is niet genoeg.

Opkoopfonds, klinkt goed.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 09:46 schreef qonmann het volgende:
'DSB praat met Texaanse Lone Star'
AMSTERDAM - De laatste strohalm van DSB heet Lone Star. Althans, dat bericht NRC Handelsblad zaterdag op basis van informatie waar de krant over beschikt.
© NU.nl/Albert van Dijk
Lone Star, een opkoopfonds uit Dallas, Texas heeft al eerder met dit bijltje gehakt. Zo kocht de investeringsmaatschappij in augustus vorig jaar de noodlijdende Duitse industriebank IKB.
De Amerikanen zochten volgens NRC eerder deze week contact met een zakenbank in Amsterdam over DSB.
Lone Star voldoet aan de omschrijving die Dirk Scheringa gaf van zijn potentiële koper: een serieuze partij met genoeg geld die al eigenaar is van meerdere banken in de wereld.
http://www.nu.nl/algemeen(...)aanse-lone-star.html
Tja..waarom zouden ze dat doen, waar eerder de Ned. banken 5 miljard van de overheid wilde ?
Of zouden ze toch de rekening bij de overheid neerleggen ..in de hoop dat die nu wel door de knieen gaat ?

GE financial services.quote:Amsterdam - GE Financial Services, de financiële tak van het Amerikaanse conglomeraat General Electric, wordt in bancaire kringen genoemd als de bank die DSB Bank zou kunnen kopen.
GE Financial Services, dat eenvoudige financiële producten verkoopt, is in Europa vooral actief in Groot-Brittannië, maar heeft de ambitie ook de rest van Europa de veroveren. Moederbedrijf General Electric, dat een verzameling is van financiële en industriële ondernemingen, is een van ’s werelds grootste bedrijven.
In Nederland heeft GE, dat geen commentaar wilde geven, al een poot aan de grond met zakenbank GE Artesia.
De overeenkomst tussen DSB Bank en GE Financial Services is dat beide zich met relatief eenvoudige producten richten op de massa. GE Financial Services wordt in de Verenigde Staten een blue collar bank genoemd, een bank voor de lagere klasse.
Eerder heeft GE Financial geprobeerd in Nederland een uitvalsbasis te kopen voor de rest van Europa. In 2005 toonden de Amerikanen interesse in zakenbank NIBC. Deze overname ging niet door omdat de top van NIBC er niets voor voelde het bedrijf te transformeren naar een consumentenbank.
De verwachting is dat een Amerikaanse koper van DSB alleen onderdelen zal handhaven die bruikbaar zijn voor de Europese strategie. Het ligt niet voor de hand dat de Amerikanen geïnteresseerd zijn in de merknaam DSB. Die is door de ontwikkelingen van de laatste tijd besmet geraakt. Een overname betekent evenmin dat de werkgelegenheid wordt gered. De kans groot is dat de overnemende partij DSB flink saneert.
Op de site Nieuwslog.nl staat dat GE Financial al eerder aasde op DSB Bank. GE Financial wilde de bank kopen nadat de beursgang in 2000 was afgeblazen wegens gebrek aan belangstelling bij particuliere beleggers. GE zou destijds 600 miljoen euro over hebben gehad voor DSB. Scheringa vond dat te weinig. De koper zal onder de huidige omstandigheden waarschijnlijk niets hoeven te betalen en vooral garant moeten staan voor toekomstige claims.
Accountants, juristen en analisten van de Amerikaanse koper hebben dit weekeinde de tijd de boeken van de DSB Bank door te ploegen. Amerikaanse bedrijven die een boekenonderzoek doen, vliegen daar tientallen specialisten voor in.

Lijkt me ook niet.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 09:51 schreef Pedroso het volgende:
Scheringa heeft dus nog 2 dagen tijd om wat geld weg te sluizen om zijn verlies te beperken.
Natuurlijk is er geen gezonde Amerikaanse bank die wel even de DSB bank met al zijn problemen gaat kopen.

Ja, Hoogervorst en Doctors van Leeuwen waren ook VVD'ers. Dat klopt. Maar toch wil ik ZAlm echt wel het voordeel geven. Je gaf al aan dat hij een hoop regeltjes heeft afgeschaft maar er later weer op terug kwam, tot afgrijzen van zijn eigen partij. Zijn eigen partij wilde niet eens een AFM (wordt nu verzwegen door de rechtse media). Zalm is bovendien mede de DSB binnengehaald om orde op zaken te stellen. Om de bank, sinds ze in 2005 een licentie hebben, ook echt een bank te laten worden. Het is niet zomaar gezegd dat Zalm er willens en wetens aan heeft meegewerkt. Zoals Bos al zei "het gaat niet alleen om wat hij wist maar ook om wat hij deed".quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 09:33 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat niet natuurlijk. Maar volgens mij heeft Zalm als minister van financiën bedacht dat banken eigenlijk niet gecontroleerd hoefden te worden, en dan toch een beetje, en wat betreft hun producten door de AFM. Volgens mij is de DNB er voor de controle wat betreft de stabiliteit van banken, en was het de AFM die had moeten ingrijpen wat betreft de consumentenproducten.
Daar is toen nog zwaargewicht Hoogervorst, de man van het falende zorgstelsel, opgezet.Feit is natuurlijk dat de stabiliteit van de bank uitsluitend in gevaar is vanwege het feit dat die bank leeft op producten die juridisch niet houdbaar zijn. Dus dat had Hoogervorst moeten doen, het was immers ook nog een baan waarvoor de Balkenende-norm ontoereikend was. Ik vind het opvallend stil rondom Hoogervorst, de centrale figuur in het toezicht. Is iedereen nou echt zo bang voor die VVD-link? De VVD-link waarbij het argument 'we zijn particulieren die lid zijn van die partij' niet opgaat. De VVD-onderknuppel moest het bolwerk van top-VVD-ers aanpakken, en dat ging niet goed.
Dus als we gaan kijken naar de verantwoordelijkheid voor de ondeugdelijke producten dan is het minister Zalm die de regels heeft gemaakt, maar feitelijk vooral heeft afgeschaft. Zalm die het toezicht heeft geregeld. Zalm die de AFM heeft gecreeerd en zijn loopjongen Hoogervorst daar heeft neergezet, en Zalm die bestuurder van die bank was. Zalm, Zalm, Zalm, Zalm en nog eens Zalm.
Degene die het alsnog had moeten voorkomen was Hoogervorst. En pas als er een verdienprobleem met de producten is zodat de stabiliteit van de bank in gevaar komt, is het aan de DNB. Nu is er een probleem en dus is het logisch dat Wellink in beeld is, want hij moet het oplossen. Maar dat maakt hem niet de veroorzaker van het probleem, noch degene die nalatig is geweest. Dat is Hoogervorst, terwijl de omstandigheden zijn gecreeerd door Zalm.

Inderdaad, wat een achterbakse hond is het toch!quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 09:51 schreef Pedroso het volgende:
Scheringa heeft dus nog 2 dagen tijd om wat geld weg te sluizen om zijn verlies te beperken.
Natuurlijk is er geen gezonde Amerikaanse bank die wel even de DSB bank met al zijn problemen gaat kopen.
Maar als ik Bos begrijp geeft ie geen cent aan DSB. Houden zo.quote:Lone Star gained profit by collecting non-performing loans handed over from the former Tokyo Sowa Bank (now Tokyo Star Bank), which collapsed in 1999 and was then granted 760 billion yen from the Japanese government. However, the profit was transferred to a fund based in Bermuda via an Irish corporation, allegedly a shell, which barred the Japanese government from directly collecting taxes.

Klopt, tenzij hij alsnog onder de druk van de publieke opinie enzo overstag gaat.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 10:57 schreef Montagui het volgende:
Maar als ik Bos begrijp geeft ie geen cent aan DSB. Houden zo.

Dat hoeft ook niet, dat is helemaal niet meer aan de orde. Niemand hoeft DSB over te nemen, maar iemand gaat de spaarders hun geld geven. In eerste instantie de gezamenlijke banken, maar uiteindelijk zijn dat jij en ik en de andere schapen, want het geld moet wel érgens vandaan komen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 10:57 schreef Montagui het volgende:
Maar als ik Bos begrijp geeft ie geen cent aan DSB. Houden zo.

Het kost 5 miljard Cynix, dat wilden de banken van de staat hebben.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 11:03 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Dat hoeft ook niet, dat s helemaal niet meer aan de orde. Niemand hoeft DSB over te nemen, maar iemand gaat de spaarders hun geld geven. In eerste instante de gezamenlijke banken, maar uiteindelijk zijn dat jij en ik en de andere schapen, want het geld moet wel érgens vandaan komen.

Dat is natuurlijk onzin. Bos zit in een lastig parket, en hij moet Zalm nu uit de wind houden. Dat is zijn belang, en hij gaat helemaal niet over de schuldvraag.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 10:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja, Hoogervorst en Doctors van Leeuwen waren ook VVD'ers. Dat klopt. Maar toch wil ik ZAlm echt wel het voordeel geven. Je gaf al aan dat hij een hoop regeltjes heeft afgeschaft maar er later weer op terug kwam, tot afgrijzen van zijn eigen partij. Zijn eigen partij wilde niet eens een AFM (wordt nu verzwegen door de rechtse media). Zalm is bovendien mede de DSB binnengehaald om orde op zaken te stellen. Om de bank, sinds ze in 2005 een licentie hebben, ook echt een bank te laten worden. Het is niet zomaar gezegd dat Zalm er willens en wetens aan heeft meegewerkt. Zoals Bos al zei "het gaat niet alleen om wat hij wist maar ook om wat hij deed".

Nee, het kost geen 5 miljard, ze dachten een risico te lopen tot maximaal dat bedrag, maar dat lijkt veel lager te zijn. Of de banken doen voorkomen dat ze enorm veel risico lopen met DSB om zo de prijs te drukken.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 11:07 schreef qonmann het volgende:
Het kost 5 miljard Cynix, dat wilden de banken van de staat hebben.
(blanco cheque heette dat, Bos heeft dat geweigerd).
Ok, ik snap ook nog niet waarom één van de vriendjes binnen het kartel DSB niet heeft overgenomen, het geld zijn ze uiteindelijk toch kwijt, Het lijkt me dan ook een afrekening. Een lastpak kwijt. En de hypotheektak komt straks ergens voor een zacht prijsje in de handel.quote:Als ze failliet gaan moet het garantiesysteem (= gezamelijke banken) uiteindelijk die bedragen tot 100.000 per spaarder[ophoesten (of aanvullen tot)
Vandaar dat er wel een belang was om de DSB niet failliet te laten gaan ( vanuit de andere banken bekeken)

Het lijkt lager te zijn.. maar is dat ook zo ? (het zou kunnen hoor)quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 11:18 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Nee, het kost geen 5 miljard, ze dachten een risico te lopen tot maximaal dat bedrag, maar dat lijkt veel lager te zijn. Of de banken doen voorkomen dat ze enorm veel risico lopen met DSB om zo de prijs te drukken.
[..]
Ok, ik snap ook nog niet waarom één van de vriendjes binnen het kartel DSB niet heeft overgenomen, het geld zijn ze uiteindelijk toch kwijt, Het lijkt me dan ook een afrekening. Een lastpak kwijt. En de hypotheektak komt straks ergens voor een zacht prijsje in de handel.

Zalm is de langstzittende minister van financiën en daarmee in feite zijn eigen opvolger. Bovendien heeft hij, in samenwerking met Wim Kok, aantoonbaar betere resultaten behaald dan vergelijkbare economieën om ons heen. Paars en het Poldermodel waren een geweldige succesformule, die Nederland van een achterstand op een voorsprong zette.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 11:12 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Zalm was minister van financien in vette jaren, en hij heeft de economische voorspoed verbrast ...Een minister van financien doet het vooral goed wanneer zijn opvolger trots een koffertje met de rijksbegroting boven zijn hoofd kan houden.

Als ze failliet gaan mogen ze hopen dat iemand dat er voor wil geven.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 10:53 schreef Cynix ® het volgende:
Begrijp ik goed dat DSB nog circa 2,2 mld ¤ moet ontvangen aan hypotheekaflossingen

Niet alleen een lastpak kwijt. Zodra de rechtszaken gevoerd gaan worden m.b.t. het duperen van hypotheekhouders van DSB, heeft de gevestigde orde in de bancaire wereld er mogelijk een groot probleem bij. Er ontstaat dan namelijk jurisprudentie waaronder misstanden bij de overige (grote) banken aan het licht gebracht kan worden.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 11:18 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Nee, het kost geen 5 miljard, ze dachten een risico te lopen tot maximaal dat bedrag, maar dat lijkt veel lager te zijn. Of de banken doen voorkomen dat ze enorm veel risico lopen met DSB om zo de prijs te drukken.
[..]
Ok, ik snap ook nog niet waarom één van de vriendjes binnen het kartel DSB niet heeft overgenomen, het geld zijn ze uiteindelijk toch kwijt, Het lijkt me dan ook een afrekening. Een lastpak kwijt. En de hypotheektak komt straks ergens voor een zacht prijsje in de handel.

Lijkt me niet als DNB daar al 800 miljoen van af heeft gehaald.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:02 schreef Arcee het volgende:
[..]
Als ze failliet gaan mogen ze hopen dat iemand dat er voor wil geven.

Hij kan zich dan ook niet vrijpleiten van de onnodige economische crisis van 2003. Toen deden we het aanzienlijk slechter dan de landen om ons heen.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 11:38 schreef Nieuwschierig het volgende:
Zalm is de langstzittende minister van financiën en daarmee in feite zijn eigen opvolger.
Ja, even lekker doen alsof het fenomeen conjunctuur is opgehouden te bestaan. Dat opjagen van de groei heeft zijn prijs gehad. Alleen zijn degenen die het meest profiteerden van de groei niet degenen die het meest last hadden van de keerzijde. Sterke conjunctuurbewegingen zijn denivellerend, en daar heeft Zalm voor gekozen.quote:Bovendien heeft hij, in samenwerking met Wim Kok, aantoonbaar betere resultaten behaald dan vergelijkbare economieën om ons heen.
Paars I was OK, Paars II is feest gaan vieren, dat heeft de bereikte resultaten verjubeld.quote:Paars en het Poldermodel waren een geweldige succesformule, die Nederland van een achterstand op een voorsprong zette.
Mijn punt is dus dat de schuld ten onrechte wordt gelegd bij degenen die het meest in beeld zijn, omdat zij de zaak moeten oplossen of afwikkelen. En de AFM blijft buiten schot, omdat die met de afwikkeling niks te maken heeft.quote:Er wordt in dit topic alleen maar gespeculeerd wat er de afgelopen jaren bij DSB gebeurd is, en wie de schuld krijgt ligt aan de politieke voorkeur van de user.

Maar de uitstaande hypotheekhouders zullen toch echt hun schulden moeten aflossen. En al zal er hier en daar een koopompolisje worden kwijtgescholden, de gewone aflossing op de basishypotheek zal echt door moeten gaan. Bij welke bank dan ook. Dus helemaal waardeloos kunnen die schulden nooit zijn.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:02 schreef Arcee het volgende:
Als ze failliet gaan mogen ze hopen dat iemand dat er voor wil geven.

Ja, maar in eerste instantie betekent dat wel weer minder cash voor DSB.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:24 schreef Cynix ® het volgende:
Maar de uitstaande hypotheekhouders zullen toch echt hun schulden moeten aflossen. En al zal er hier en daar een koopompolisje worden kwijtgescholden, de gewone aflossing op de basishypotheek zal echt door moeten gaan. Bij welke bank dan ook. Dus helemaal waardeloos kunnen die schulden nooit zijn.

Tja dat zou mooi zijn, maar als ze niet kunnen en de executiewaarde veel lager is dan het hypotheek bedrag etc.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:24 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Maar de uitstaande hypotheekhouders zullen toch echt hun schulden moeten aflossen.

Een hypotheek moet niet betaald worden, de vordering die verzekerd is met het hypotheekrecht. En als een huis door de eigenaar oververhypothekeerd is schiet de bank zichzelf daar ook mee in de voet.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:41 schreef Nieuwschierig het volgende:
Die hypotheken moeten natúúrlijk betaald worden. Dát zijn de inkomsten die de curatoren moeten binnenhalen en waar de spaarder van betaald moet worden. Net zo goed als al die andere uitstaande leningen van Becam, Frisia en Postkrediet

Je bedoelt toch dat ze dan, als de klant niet meer kan aflossen, nooit meer vangen dan de executiewaarde? Als ze dat al halen dan?quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 12:44 schreef eriksd het volgende:
Een hypotheek moet niet betaald worden, de vordering die verzekerd is met het hypotheekrecht. En als een huis door de eigenaar oververhypothekeerd is schiet de bank zichzelf daar ook mee in de voet.

Kredieten zijn veel meer.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 10:53 schreef Cynix ® het volgende:
Begrijp ik goed dat DSB nog circa 2,2 mld ¤ moet ontvangen aan hypotheekaflossingen en aan de andere kant ongeveer 2,0 mld moet uitkeren aan spaarders? Zeg maar grofweg op 0 uitkomt als alle verplichtingen zijn voldaan?

quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 20:37 schreef rja het volgende:
Ik heb het jaarverslag DSB van 2008 gelezen.
http://www.google.nl/search?q=jaar+verslag+dsb+2008&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t

Ik denk niet, dat iemand daarin trapt.quote:Op zondag 18 oktober 2009 01:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
plan B is dat spaarders aandelen kopen van de DSB bank om die zo te redden.
Nou mooi niet, ik wil mijn geld terug

het gaat btw om de spaarders die sowieso achterin de rij staanquote:Op zondag 18 oktober 2009 01:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
plan B is dat spaarders aandelen kopen van de DSB bank om die zo te redden.
Nou mooi niet, ik wil mijn geld terug

Denk niet dat het iets wordt tenzij de Nederlandse Staat gaat bijspringen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 11:56 schreef TheVulture het volgende:
Al die reddingsplannen worden met de minuut schimmiger.... ik denk dat zowel met LoneStar als met dat spaarplan uiteindelijk maar een partij gediend is: Scheringa zelf....

Executiewaarde is een indicatie van de waarde die een pand bij een openbare verkoop (veiling) oplevert... in de praktijk is de belangstelling op dergelijke veilingen (met name vastgoedhandelaren) ook sterk teruggelopen... een pand levert tegenwoordig nauwelijks nog die executiewaarde op... eerder 80% daarvan (en dan nog moet je mazzel hebben)quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 14:13 schreef Cynix ® het volgende:
[..]
Je bedoelt toch dat ze dan, als de klant niet meer kan aflossen, nooit meer vangen dan de executiewaarde? Als ze dat al halen dan?

Als Bos dat doet dan is een toch ook een simpele willy zeg.quote:Op zondag 18 oktober 2009 17:23 schreef Q.E.D. het volgende:
DSB doet wanhopige oproep aan Bos
De Raad van Bestuur van de DSB Bank doet een laatste oproep aan minister Bos om de bank te redden van een faillissement. Dat blijkt uit een brief die in handen is van RTL Nieuws.
In de brief aan minister Bos vraagt het DSB-bestuur om een lening van 100 miljoen van de Nederlandse Staat. Als die lening er niet komt, ziet het bestuur het somber in: "Zonder jouw hulp zal morgen het faillissement van DSB Bank worden uitgesproken."
Om de bank te redden hebben achtergestelde spaarders - die dus niet onder de garantieregeling vallen - een reddingsplan opgezet. Hun spaargeld zou dan worden omgezet in aandelen van de noodlijdende bank. De Ondernemingsraad en de vakbonden staan achter dit plan.
De Raad van Bestuur verwacht met het reddingsplan zo'n 100 miljoen euro binnen te halen. Dat is niet genoeg om de bank uit de problemen te helpen, daarvoor is nog eens 100 miljoen euro nodig. Deze wil het bestuur dus lenen van de Staat.
De brief
* Zou je hieruit kunnen afleiden dat het waarschijnlijk met Lone Star ook niets wordt?![]()

De executiewaarde is altijd een indicatie en geen gegarandeerde prijs op een veiling. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod op de veiling zelf of die prijs gehaald wordt. Banken zorgen er echter wel altijd voor dat de uiteindelijke prijs in de buurt van die executiewaarde uitkomt. Zij sturen dan enkele makelaars naar de veiling om voor hen op te bieden tot aan die prijs... het risico bestaat echter dat de bank dan het pand zelf inkoopt als daar niemand meer overheen gaat...quote:Op zondag 18 oktober 2009 14:01 schreef siemi het volgende:
Eh, als het niet de executie waarde opleverd, dan is de executiewaarde toch te hoog ingeschat? Het bedrag waarvoor een dergelijk object wordt verkocht is tenslotte de executiewaarde en niet wat ergens iemand op een papiertje heeft geschreven.

Met een bedelbrief voor 100 miljoen aan Wouter Bos.quote:Op zondag 18 oktober 2009 18:49 schreef Clairvaux het volgende:
Overname DSB door Amerikanen van de baan'
http://www.nu.nl/algemeen(...)ikanen-van-baan.html
Tijd voor plan B

Dacht ik het niet.quote:Op zondag 18 oktober 2009 18:49 schreef Clairvaux het volgende:
Tijd voor plan B

quote:
Wat een zinsconstructies op die site.quote:Deze mensen gaan dan ogenblikkelijk aan de slag met het in kaart brengen van de aanvragen en per client alles uitzoeken wat en hoeveel hun claim is. Wacht niet te lang elke dag langer wachten is 1 dag te veel.

Bewust lekken van DSB natuurlijk. En maar klagen als een ander lektquote:Op zondag 18 oktober 2009 19:30 schreef AardappelAnders. het volgende:
Die brief van het bestuur van DSB, hoe komt RTL Nieuws hieraan?

Dat Bos er maar niet intraptquote:Op zondag 18 oktober 2009 18:49 schreef Clairvaux het volgende:
Tijd voor plan B

Dan zullen ze wel weer bezig zijn met de exclusieve vrouwenquote:Op zondag 18 oktober 2009 19:46 schreef Nieuwschierig het volgende:
Kan er iemand uit Amsterdam even bij De Nederlandsche Bank gaan kijken of er al weer licht brandt?

rare redenatie, AH mag wel staatssteun krijgen en de plaatselijke kruidenier niet ?quote:Op zondag 18 oktober 2009 19:05 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Jammer en terecht tegelijkertijd, ik vind dat de DSB niet had moeten vallen, maar nu het eenmaal gevallen is moet er ook geen pseudo communistische staatssteun komen als bij ING en ABN. Immers, de DSB is velen malen kleiner en minder invloedrijk.
Marktwerking, met een schopje van Lakeman.

En het aparte van alles is, bij de DSB gaat het maar om een paar miljoen, die andere banken hebben zeker al 50 miljard gekregen van de belastingbetaler.quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
rare redenatie, AH mag wel staatssteun krijgen en de plaatselijke kruidenier niet ?
ING/Fortis/ABN wel en DSB niet ?
Volgens die redenatie is er over een paar jaar geen vrije concurrentie meer en kan je het dubbele betalen wat je nu betaalt voor je bankzaken
DSB hoeft van mij geen staatsteun te krijgen, omdat ze mensen hebben opgelicht, niet omdat ze kleiner zijn dan ING

een ambtenaar de niet wakker is geworden om 5 sorry 4 uur smiddagsquote:Op zondag 18 oktober 2009 19:59 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dan zullen ze wel weer bezig zijn met de exclusieve vrouwen
De vorige keer kwamen ze ook om 3 uur `s nachts naar buiten :S
En een ambtenaar die tot 3 uur `s nachts werkt is gewoon een hoax, hoe je het wendt of keert...

Daarom was ik al tegen die staatssteun, als je er 1 dat geeft, moet je ze allemaal steun geven.quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:01 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En het aparte van alles is, bij de DSB gaat het maar om een paar miljoen, die andere banken hebben zeker al 50 miljard gekregen van de belastingbetaler.

Fortis heeft anders hoge consequenties moeten dragen. Het is niet meer het bedrijf wat het was voor de staatssteun.quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:00 schreef macca728 het volgende:
[..]
rare redenatie, AH mag wel staatssteun krijgen en de plaatselijke kruidenier niet ?
ING/Fortis/ABN wel en DSB niet ?
Volgens die redenatie is er over een paar jaar geen vrije concurrentie meer en kan je het dubbele betalen wat je nu betaalt voor je bankzaken
DSB hoeft van mij geen staatsteun te krijgen, omdat ze mensen hebben opgelicht, niet omdat ze kleiner zijn dan ING

De andere banken zijn gewoon te groot om te vallen. Zo iets schaad het hele land.quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:01 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En het aparte van alles is, bij de DSB gaat het maar om een paar miljoen, die andere banken hebben zeker al 50 miljard gekregen van de belastingbetaler.

met alle respect in verhouding gaat het maar om een paar centen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:50 schreef SuperFokker het volgende:
[..]
De andere banken zijn gewoon te groot om te vallen. Zo iets schaad het hele land.
DSB is klein en kan dus gewoon vallen.

Je moet ergens een lijn trekken. De plaatselijke kruidenier ga je ook niet helpen omdat het maar 1000 euro kost. Die lijn is inderdaad subjectief en DSB valt er waarschijnlijk niet binnen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:53 schreef JohnDope het volgende:
[..]
met alle respect in verhouding gaat het maar om een paar centen.

Door deze actie lijkt het alsof de overheid juist minder banken wil hebben zodat ze meer orwelliaanse controle kunnen uitoefenen.quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:56 schreef SuperFokker het volgende:
[..]
Je moet ergens een lijn trekken. De plaatselijke kruidenier ga je ook niet helpen omdat het maar 1000 euro kost. Die lijn is inderdaad subjectief en DSB valt er waarschijnlijk niet binnen.

Ik denk dat meer mensen de bank liever zien klappen, dus het levert meer stemmen op door niks te doenquote:Op zondag 18 oktober 2009 20:57 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Door deze actie lijkt het alsof de overheid juist minder banken wil hebben zodat ze meer orwelliaanse controle kunnen uitoefenen.
Als ze die schijn willen tegen houden, moeten ze die DSB ook gewoon even die paar cent geven.
En laten we wel wezen, de verkiezingen staan voor de deur dus zij gaan door dit soort acties nog meer stemmen verliezen, want de kiezer is niet helemaal achterlijk.

De DSB heeft natuurlijk wel wat kwaad bloed gezet in de afgelopen jaren. Weet niet of je nou juist daar je geld ik moet beleggen als overheid. Zijn tenslotte dezelfde burgers...quote:Op zondag 18 oktober 2009 20:57 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Door deze actie lijkt het alsof de overheid juist minder banken wil hebben zodat ze meer orwelliaanse controle kunnen uitoefenen.
Als ze die schijn willen tegen houden, moeten ze die DSB ook gewoon even die paar cent geven.
En laten we wel wezen, de verkiezingen staan voor de deur dus zij gaan door dit soort acties nog meer stemmen verliezen, want de kiezer is niet helemaal achterlijk.

Als de DSB wat verkeerd heeft gedaan, dan hebben alle banken wat verkeerd gedaan.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:03 schreef capricia het volgende:
[..]
De DSB heeft natuurlijk wel wat kwaad bloed gezet in de afgelopen jaren. Weet niet of je nou juist daar je geld ik moet beleggen als overheid. Zijn tenslotte dezelfde burgers...

Dit levert juist geen stemmen op, want de televisiekijker ziet wel in dat die topbestuurders en (ex)politici wegkomen met hun zwaar georganiseerde misdaad.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:02 schreef SuperFokker het volgende:
[..]
Ik denk dat meer mensen de bank liever zien klappen, dus het levert meer stemmen op door niks te doen
Zonder die banken is de staat helemaal nergens.quote:En als jij denkt dat de staat meer controle uit wil oefenen doordat er minder banken zijn. Waarom heeft de staat dan wel geholpen bij het overeind houden van de andere banken?

Zoals al eerder gezegd. De andere banken zijn te groot om te laten klappen. Dat levert Nederland veel schade op. DSB is klein en mag dus failliet gaan.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:06 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Als de DSB wat verkeerd heeft gedaan, dan hebben alle banken wat verkeerd gedaan.
Dan moeten ze dus allemaal afgestraft worden en niet alleen de DSB.

Ik denk van niet maar goed.quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:08 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dit levert juist geen stemmen op, want de televisiekijker ziet wel in dat die topbestuurders en (ex)politici wegkomen met hun zwaar georganiseerde misdaad.
[..]
Dat kloptquote:Zonder die banken is de staat helemaal nergens.

DSB "mag" failliet gaan? Het gaat kunstmatig failliet door een run op het spaargeld...quote:Op zondag 18 oktober 2009 21:08 schreef SuperFokker het volgende:
[..]
Zoals al eerder gezegd. De andere banken zijn te groot om te laten klappen. Dat levert Nederland veel schade op. DSB is klein en mag dus failliet gaan.
Het is niet alles of niks.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |