Eens. Vooral een oudere geitenkaas heeft een minder specifieke geitenkaas-smaakquote:Op woensdag 7 oktober 2009 20:50 schreef Gits het volgende:
Trouwens een apart geitenkaasje mag niet ontbreken.
Moet je wel goede halen die van de boerderij komt, niet fabrieksboerenkaas. Enige nadeel van echte boerenkaas is dat de smaak per kaas verschilt en daardoor verkopen niet veel kaasboeren het. De kaasboer hier had een half jaar geleden een echte boeren brokkelkaas, mijn god wat een genot. Verder gingen trouwens al zijn klanten over de nek van die kaas, dus die pret was snel over...quote:
Jaaa, in Hazerswoude staat een boerderij die in een winkeltje heerlijke boerenkazen en biest verkoopt. Boerenkazen zijn er van jong tot overjarig en ze hebben ook ongeveer 20 verschillende kruidenkazenquote:Op woensdag 7 oktober 2009 21:09 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Moet je wel goede halen die van de boerderij komt, niet fabrieksboerenkaas. Enige nadeel van echte boerenkaas is dat de smaak per kaas verschilt en daardoor verkopen niet veel kaasboeren het. De kaasboer hier had een half jaar geleden een echte boeren brokkelkaas, mijn god wat een genot. Verder gingen trouwens al zijn klanten over de nek van die kaas, dus die pret was snel over...
Een Bordeaux tussen 5 en 10 euro past er perfect bij. Wat je ook kan doen, is een 10 jaar oude port, heerlijk.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef ytram het volgende:
Ik ben hier ook wel benieuwd naar... ik vraag me ook af welke wijn (rode) wijn jullie hier het liefste bij drinken/serveren?
(verkapt terug vind plankje)
Jammer dat Hazerswoude niet in de buurt van Friesland ligt, moet hier toch eens op ontdekkingstocht gaan naar een goede kaasboer die zelf kazen maakt. Kaas uit de supermarkt is prima op brood of voor de standaard feestjes, maar echte lekkere kaas haal je bij een kaasboer of kaasspeciaalzaak (die helaas altijd veel te veel geld rekenen, ik ben toch snel 50 euro kwijt voor 1 plankje, maar ik koop ook teveel altijdquote:Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef FutureFairytale het volgende:
Jaaa, in Hazerswoude staat een boerderij die in een winkeltje heerlijke boerenkazen en biest verkoopt. Boerenkazen zijn er van jong tot overjarig
adres?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Jaaa, in Hazerswoude staat een boerderij die in een winkeltje heerlijke boerenkazen en biest verkoopt. \
nou, er zijn natuurlijk verschillende soorten brie.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:17 schreef PdeHoog het volgende:
Interessant. Eens even volgenIk vraag me wel af of brie niet tot de wat "saaiere" kaassoorten behoort? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat je bij een kaasplankje probeert wat bijzondere kazen te vinden?
Kaasboerderij Solquote:
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 00:06 schreef ondeugend het volgende:
Lekker !!
Geen ijs of zoet voor mij als na.... kaasplankjes for the win!
hazerswoude is wel in de regioquote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:40 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Kaasboerderij Sol
Voorweg 28/A, 2391 AC, Hazerswoude
Op een weg op een gegeven moment het weiland inslaan (staat bord met 'kaasboerderij'). Dan over een trekkerweggetje een kilometer door de weilanden rijden en in het midden staat dan de boerderij. Geven graag info en rondleidingen, of partijtjes hihi
eensquote:Op donderdag 8 oktober 2009 12:52 schreef drWho het volgende:
1 Tip, wat je ook gaat serveren, zorg dat je kaas heel erg op tijd uit de koelkast is. Kaas zo recht uit de koelkast smaakt nergens naar...
doen! ik hou niet zo van (jong) belegen kaas want te weinig smaak. Maar heb geborreld met blokjes belegen boerenkaas van hen, en mèn.. wat smakelijkquote:Op donderdag 8 oktober 2009 00:34 schreef Mirjam het volgende:
[..]
hazerswoude is wel in de regio
lijkt me zo leuk, kaas kopen op een kaasboerderij
Hollandse boerenkaas is een ware delicatesse en onvervalste rauwmelkse kaas, wat bij mij met kop en schouders uitsteekt bij kazen van gepasteuriseerde melk.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 21:07 schreef FutureFairytale het volgende:
Sowieso Hollandse boerenkaas, belegen of een lekker stuk oude kaas. Ben je trouwens een verpester als je Boursin op je plankje hebt?
Inderdaad een goede kaas, maar naar mijn mening absoluut geen combinatie met whisky.. De smaak is veel te zacht om tegen de sterke whisky op te wegen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:56 schreef Tahiti het volgende:
Brugse blomme:
[ afbeelding ]
Altijd lekker op donkere winteravonden met een (of twee) glaasjes single malt whisky
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
een fatsoenlijke kaasboer binnenlopen, zeggen dat je beginnend kaaseter bent en een mooi plankje wil hebben. Waarschijnlijk laat ' ie je dan alvast wat dingen proeven en helpt je op weg. Als je 4-5 kazen gaat zoeken, die hier genoemd worden, ben je a) even bezig met zoeken b) grote kans dat ze niet bij elkaar passen (waar een kaasboer wel op let).quote:Op woensdag 7 oktober 2009 20:37 schreef LieLie het volgende:
Ik vind het erg leuk om (uitgebreid) te koken, en het lijkt me ook leuk om eens een kaasplankje aan het menu toe te voegen.
Als ik hier zoek krijg ik vooral topics vol met mensen die dol zijn op kazen, en dus al een hele andere smaak hebben ontwikkeld.
Ik zou wel wat tips willen voor een beginner.
Wat voor kazen kan ik nemen, om toch een mooi gevarieerd kaasplankje te krijgen, zonder meteen te al te extreme smaken te hebben. Om het te 'leren' zeg maar.
Ik heb bewust kazen genoemd die je in elke willekeurige kaaszaak kan kopen. Mijn ervaring is dat kaasboeren lang niet altijd even veel tijd en zin hebben om iemand uitgebreid van dienst te zijn (incl. proeven etc), daar zijn de marges tegenwoordig te klein voor.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:14 schreef travelman het volgende:
[..]
een fatsoenlijke kaasboer binnenlopen, zeggen dat je beginnend kaaseter bent en een mooi plankje wil hebben. Waarschijnlijk laat ' ie je dan alvast wat dingen proeven en helpt je op weg. Als je 4-5 kazen gaat zoeken, die hier genoemd worden, ben je a) even bezig met zoeken b) grote kans dat ze niet bij elkaar passen (waar een kaasboer wel op let).
Succes en laat even weten hoe het was!
Daar ben ik het niet mee eens, ik zie een kaasplankje vooral ook als afsluiting van een goed diner...quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:53 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Hollandse boerenkaas is een ware delicatesse en onvervalste rauwmelkse kaas, wat bij mij met kop en schouders uitsteekt bij kazen van gepasteuriseerde melk.
Verder maakt ´t niet zoveel uit wat er op je plankje ligt vind ik. Een kaasplankje is een aperitief en wordt gevuld met wat jou koelkast op dat moment te bieden heeft. Of dat nu een boursin is, een camembert of een rooschimmelkaas en wat harde worst.
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:07 schreef Casparovvv het volgende:Goeie postSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Zijn er nog andere drankjes die je kunt drinken ipv Whiskey, die goed bij kaasjes passen?Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
Portquote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:20 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Goeie post![]()
Zijn er nog andere drankjes die je kunt drinken ipv Whiskey, die goed bij kaasjes passen?
point madequote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:17 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens, ik zie een kaasplankje vooral ook als afsluiting van een goed diner...
En neem een dikke portemonnee meequote:Op donderdag 8 oktober 2009 18:09 schreef vaagsel het volgende:
Ga naar een kaaswinkel. Die hebben het grootste assortiment en de meeste kennis. Daarbij vinden ze het hardstikke leuk als ze iemand in de wereld van hun product mogen introduceren.
Hoe smaakt deze?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:56 schreef Tahiti het volgende:
Brugse blomme:
[ afbeelding ]
Altijd lekker op donkere winteravonden met een (of twee) glaasjes single malt whisky
Daar ben ik dus bang voor, dat ik met een klein budget wat wil kopen en dat ze dan weer zoveel aansmerenquote:Op donderdag 8 oktober 2009 18:41 schreef willempjewever het volgende:
[..]
En neem een dikke portemonnee mee
Als ik zo vrij mag zijn, het is een milde roodbacterie kaas, zacht van structuur, met een kruidige, bloemige smaak.quote:
Wijn kan ook prima. Moet wel opmerken dat het enorm verschilt welke wijnen bij welke kazen combineren. Probeer combinaties van kazen en zowel witte als rode wijnen, er zijn geen vaste regels.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:20 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Goeie post![]()
Zijn er nog andere drankjes die je kunt drinken ipv Whiskey, die goed bij kaasjes passen?
daar is de kaasboer weerquote:Op donderdag 8 oktober 2009 19:02 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Als ik zo vrij mag zijn, het is een milde roodbacterie kaas, zacht van structuur, met een kruidige, bloemige smaak.
H. Sprey Kaascentrale in 't Hilvertshof (bij de achteringang van de HEMA)quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Wat is een goede kaaswinkel in Hilversum?
Erg lekker dus, en best goed te doen met een zachte single maltquote:Op donderdag 8 oktober 2009 19:02 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Als ik zo vrij mag zijn, het is een milde roodbacterie kaas, zacht van structuur, met een kruidige, bloemige smaak.
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 19:26 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
daar is de kaasboer weer
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 19:50 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.wie moet ons dan over lekkere kaasjes vertellen?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
Thee, een earl grey.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 10:10 schreef simmu het volgende:
vraagje; wat is lekker om erbij te drinken zonder alcohol?
We zijn hier vanmiddag geweest naar aanleiding van deze post en sorry dat ik ´t zeg. We hebben een paar stukken kaas gekocht en een aantal dingen geproefd. De kaas is helaas niet echt geweldig te noemen. de Stolkse Boerenkaas die ik hier gewoon op zaterdag op de markt bij de kaasboer koop is echt stukken beter..quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:40 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Kaasboerderij Sol
Voorweg 28/A, 2391 AC, Hazerswoude
Op een weg op een gegeven moment het weiland inslaan (staat bord met 'kaasboerderij'). Dan over een trekkerweggetje een kilometer door de weilanden rijden en in het midden staat dan de boerderij. Geven graag info en rondleidingen, of partijtjes hihi
oh, da's ook jammerquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 18:56 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
We zijn hier vanmiddag geweest naar aanleiding van deze post en sorry dat ik ´t zeg. We hebben een paar stukken kaas gekocht en een aantal dingen geproefd. De kaas is helaas niet echt geweldig te noemen. de Stolkse Boerenkaas die ik hier gewoon op zaterdag op de markt bij de kaasboer koop is echt stukken beter..
Er zijn wel wat 'regels', maar die hebben allemaal uitzonderingen. Over het algemeen is de korst van harde kazen niet te eten, maar is de korst van de meeste rode kazen (inclusief port salut) wel te eten. Sterker nog, veel rode kazen smaken voor geen meter als je de korst niet eet. De meeste witte- en blauwe kazen hebben ook een eetbare korst, of helemaal geen korst. Zachte geitenkazen hebben vaak geen echte korst, maar hebben alleen een wat droger jasje wegens het rijpingsproces, dit is ook eetbaar. Halfharde kazen zijn een soort tussencategorie, waar het heel erg verschilt of de korst wel of niet te eten is. Check het gewoon even bij je kaasboer.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 21:11 schreef willempjewever het volgende:
Kan je nu van de port salut de buitenkant (oranje laagje) opeten? Ik haal dat er altijd af, maar zie collega's het gewoon naar binnen werken?
Dat vraag ik me trouwens wel vaker bij kaasjes af, is daar een bepaalde regel voor?
Dank je!quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 21:32 schreef Casparovvv het volgende:
Er zijn wel wat 'regels', maar die hebben allemaal uitzonderingen. Over het algemeen is de korst van harde kazen niet te eten, maar is de korst van de meeste rode kazen (inclusief port salut) wel te eten. Sterker nog, veel rode kazen smaken voor geen meter als je de korst niet eet. De meeste witte- en blauwe kazen hebben ook een eetbare korst, of helemaal geen korst. Zachte geitenkazen hebben vaak geen echte korst, maar hebben alleen een wat droger jasje wegens het rijpingsproces, dit is ook eetbaar. Halfharde kazen zijn een soort tussencategorie, waar het heel erg verschilt of de korst wel of niet te eten is. Check het gewoon even bij je kaasboer.
ja.. idd jammerquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 18:56 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
We zijn hier vanmiddag geweest naar aanleiding van deze post en sorry dat ik ´t zeg. We hebben een paar stukken kaas gekocht en een aantal dingen geproefd. De kaas is helaas niet echt geweldig te noemen. de Stolkse Boerenkaas die ik hier gewoon op zaterdag op de markt bij de kaasboer koop is echt stukken beter..
quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 21:32 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Er zijn wel wat 'regels', maar die hebben allemaal uitzonderingen. Over het algemeen is de korst van harde kazen niet te eten, maar is de korst van de meeste rode kazen (inclusief port salut) wel te eten. Sterker nog, veel rode kazen smaken voor geen meter als je de korst niet eet. De meeste witte- en blauwe kazen hebben ook een eetbare korst, of helemaal geen korst. Zachte geitenkazen hebben vaak geen echte korst, maar hebben alleen een wat droger jasje wegens het rijpingsproces, dit is ook eetbaar. Halfharde kazen zijn een soort tussencategorie, waar het heel erg verschilt of de korst wel of niet te eten is. Check het gewoon even bij je kaasboer.
Goede keuze, maar wel voor mensen met een stevige smaak! Ik lust dit iig wel.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 05:46 schreef Winner_Taco het volgende:
Taleggio , Roquefort , Munster , Camembert en Pont l’Eveque
Kazen met karakter dus !
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:09 schreef Casparovvv het volgende:
Probeer ook eens een stukje (Stolwijker) boeren gatenkaas. Koop 'm alleen als er goed veel gaten in zitten want soms is de smaak zo vlak als wat, maar als het een goed exemplaar is proef je als het ware de stal.
Ah, nog een consument die door de goedkope massa-imitatie in de war is geraakt. Ik had het er misschien bij moeten zeggen, maar omdat er aan het produceren van port salut geen enkele eis wordt gesteld is iedere fabrikant vrij er zijn eigen draai aan te geven. Zodoende zijn er veel goedkope varianten waarvan de korst niet te eten is. Jammer. Gelukkig bestaat er zoiets als het AOC keurmerk, waarbij je er wel zeker van bent dat de kaas die je koopt aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 22:01 schreef Spanky78 het volgende:
De korst va port-salut is gewoon plastic: niet opeten. Voor de andere kazen met rode korst (schimmelkaas) geldt wel dat je het opeet net als bij brie.
[..]
Precies, dus tenzij je zeker weet dat de korst van de salut eetbaar is, doe je dit niet. Plastic voegt echt niets toe aan je diner. In de supermakrt ga je sowieso geen AOC port-salut tegenkomen, terwijl ze bij ons wel andere DOC/AOC rauwmelkse kazen verkopen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 22:42 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Ah, nog een consument die door de goedkope massa-imitatie in de war is geraakt. Ik had het er misschien bij moeten zeggen, maar omdat er aan het produceren van port salut geen enkele eis wordt gesteld is iedere fabrikant vrij er zijn eigen draai aan te geven. Zodoende zijn er veel goedkope varianten waarvan de korst niet te eten is. Jammer. Gelukkig bestaat er zoiets als het AOC keurmerk, waarbij je er wel zeker van bent dat de kaas die je koopt aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet.
Port Salut bedoel je?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 22:55 schreef Casparovvv het volgende:
Toch jammer dat een product dat al werd gegeten in de tijd dat er nog geen plastic bestond, nu verworden is tot een goedkoop supermarkt-kaasje.
Zoals met zovele producten is gebeurd. Overigens is dat niet altijd maar slecht, anders was het aanbod zo klein geweest en de prijs van ale die zaken een heel stuk hoger. Nu is er altijd nog een goedkoop alternatief.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 22:55 schreef Casparovvv het volgende:
Toch jammer dat een product dat al werd gegeten in de tijd dat er nog geen plastic bestond, nu verworden is tot een goedkoop supermarkt-kaasje.
Bij onze appie hebben ze goede DOC Camemberts, wel twee of 3 soorten. Ze vragen er trouwens achterlijk veel geld voor. Beste is om een weekje naar Normandie te gaan en er een goede fles Cider en calvados naast te zettenquote:Op vrijdag 9 oktober 2009 22:59 schreef Pietverdriet het volgende:
tja, probeer nog maar eens een goede camembert te vinden, die kan je ook met een lantaarntje zoeken.
ja.quote:
Rauwemelkse?quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 23:13 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Bij onze appie hebben ze goede DOC Camemberts, wel twee of 3 soorten. Ze vragen er trouwens achterlijk veel geld voor. Beste is om een weekje naar Normandie te gaan en er een goede fles Cider en calvados naast te zetten
AOC heeft niets met goede of slechte kaas te maken, slecht met de herkomst.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 22:42 schreef Casparovvv het volgende:
[..]Gelukkig bestaat er zoiets als het AOC keurmerk, waarbij je er wel zeker van bent dat de kaas die je koopt aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet.
En met het productieproces, wat het feitelijk een kwaliteitskeurmerk maakt.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 18:45 schreef NoCigar het volgende:
[..]
AOC heeft niets met goede of slechte kaas te maken, slecht met de herkomst.
En het voer dat het melkvee krijgt, het gebied waar ze grazen, manier van rijping, periode van rijping, etc. Het heeft wel degelijk met goede of slechte kaas te maken. Niet alle AOC kazen zijn (naar mijn bescheiden mening) even lekker, maar doorgaans kan wel gezegd worden dat een AOC kaas lekkerder is dan een niet-AOC alternatief.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 18:45 schreef NoCigar het volgende:
[..]
AOC heeft niets met goede of slechte kaas te maken, slecht met de herkomst.
Ja, maar AOC camembert wordt op een specifieke ambachtelijke wijze gemaakt. Dat is een dure manier, dus dan is het onzin om daar slechte kaasmakers met slechte ingredienten op te zetten. Natuurlijk zijn er verschillen, en hypothetisch zou het ook een slechte camembert kunnen zijn. Maar in de praktijk garandeert het AOC wel dat het een met aandacht en deskundigheid gemaakte kaas is. In Frankrijk gaat het ook vaak om kleine regio's wat betreft de kaas, terwijl in Italië elke boerenlul uit Parma 30 euro de kilo kan vragen voor een kaas die lang heeft gelegen, maar verder niet zoveel voorstelt. Goede Parmezaan, dat is pas moeilijk te krijgen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 19:17 schreef NoCigar het volgende:
Er zijn genoeg slechte AOC produkten, en ook genoeg betere zaken zonder AOC keurmerk, dus het lijkt me nogal onverstandig om dat als uitgangspunt te nemen.
Wijn is wat dat betreft wel het duidelijkste voorbeeld. Niemand zal met droge ogen beweren dat wijn met een AOC keurmerk beter is.
Hoe komt die kaas zo koud dan?quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 20:15 schreef Spanky78 het volgende:
Overigens vind ik het zelf ook wel belangrijk om de kaas voor het serveren alvast even op temperatuur te laten komen. Dan komt de smaak vaak veel beter los.
De beste verlaat vaak de regio niet, muv het stuk dat nu in mijn koelkast ligt. Mijn kaasboer verkoopt ook prima zelfgeimporteerde Parmezaan trouwens. Zo moeilijk is het allemaal niet.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 21:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Goede Parmezaan, dat is pas moeilijk te krijgen.
[..]
De beste blijft of gaat het geld achterna, daarin verschilt kaas niet van andere zaken, dat geld zit niet bij kaasboeren in Nederland, maar bij restaurants en luxe winkels over de hele wereld waar bedragen in een hele andere categorie spelen. Het hoort ook in veel standaardrecepten, als je gaat uitrekenen hoeveel carpaccio's en ceasar salads er over de hele wereld worden gemaakt krijg je een beeld hoeveel er geproduceerd moet worden, en allemaal willen ze de 'echte'. Die echtheid is een formeel vereiste, en daar binnen kun je heel veel kazen produceren, alleen niet heel veel heel goede kazen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 21:25 schreef NoCigar het volgende:
De beste verlaat vaak de regio niet, muv het stuk dat nu in mijn koelkast ligt.
De mijne heeft een redelijke liggen voor meer dan 40 euro de kilo. Dat kan best wel een keer, maar de verhoudingen met andere oude kazen is dan wel zoek. Dat is de keerzijde van DOC's.quote:Mijn kaasboer verkoopt ook prima zelfgeimporteerde Parmezaan trouwens. Zo moeilijk is het allemaal niet.
oh was dat met die appetijtelijke jongeman waarbij ik graag een stukje kaas koop?quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:50 schreef Mirjam het volgende:
ik was gisteren in alphen aan den rijn op de markt, daar was een kaasboer met allemaal bijzondere kaasjes wel, veel boerenkazen met bijzondere smaken
zulke kaasboeren hebben wij hier niet
geen idee?quote:Op zondag 11 oktober 2009 16:04 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
oh was dat met die appetijtelijke jongeman waarbij ik graag een stukje kaas koop?
aah volgende keer even checken hoor.. hij is de moeite waardquote:
Als je geinteresseerd bent kan ik je de workshop kaas en wijn combineren bij het Librije Atelier heel erg aanraden. Erg leuk om te doen en heel leerzaam. De twee dingen die je dus beter niet drinkt bij de meeste kazen zijn rode wijn en port, in tegenstelling tot wat veel mensen denken (door de tannines van rode wijn en de hoeveelheid alcohol in port proef je de kaas niet goed meer). Verder gewoon lekker experimenteren, zou ik zeggen. Bij milde geit over het algemeen licht en fris (maar te zuur kan een wrange combi worden), bij zwaardere kazen wit met een zoetje, of bijv. een poiré bij blauwschimmel.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef ytram het volgende:
Ik ben hier ook wel benieuwd naar... ik vraag me ook af welke wijn (rode) wijn jullie hier het liefste bij drinken/serveren?
(verkapt terug vind plankje)
Ga voor goede kaas en niet voor de massaproductie uit de supermarkt. Dat scheelt echt. Ik lustte behalve Goudse jonge op brood vroeger helemaal geen kaas, maar als je goede kwaliteit hebt lijkt dat totaal niet op die plasticprut van de Appie. Zijn gewoon twee heel verschillende dingen.quote:Op zondag 11 oktober 2009 18:49 schreef sexymofo het volgende:
Ik vond brie, oude kaas, etc. echt vies...
Oude kaas vind ik nog steeds niet lekker, brie heb ik nog niet geprobeerd, maar nu ik wat "volwassener" wordt wat zijn dan kazen om te proberen? Ik wil dus niet met moeilijke kazen beginnen ik wil mijn smaak ontwikkelen.
Ik vond oud etc. vies, nu vind ik het niet lekker, maar wat zijn kazen om te leren eten.
(ik wil het zo graag)
Smaken verschillen natuurlijk, maar ook ports en kazen verschillen. Bij sommige kazen kan het wel, al is het m.i. niet ideaal. Als je het zelf lekker vindt is dat natuurlijk het belangrijkste.quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:17 schreef Spanky78 het volgende:
Ik vind een glaasje port dus echt wel lekker bij een kaasplankje. Bovendien is het wel handig om iets te drinken met wat alcohol, om de smaak van het vorige kaasje weg te nemen (door het oplossen van vetcoating op de tong).
Dat van die tannines kan ik nog wel inkomen, alhoewel ik het de smaak soms vind verdiepen ipv verstoren. Vooral die goede port doet dat bij mij.
tja, maar het probleem waar je tegenaan loopt is dat meestal kaasplankjes erg gevarieerd zijn. en om nou 4 verschillende drankjes naast een kaasplank te zetten.... maar die Poiré is een goede tip, dat ga ik eens proberen.quote:Op zondag 11 oktober 2009 20:39 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Smaken verschillen natuurlijk, maar ook ports en kazen verschillen. Bij sommige kazen kan het wel, al is het m.i. niet ideaal. Als je het zelf lekker vindt is dat natuurlijk het belangrijkste.
Maar ik neem aan dat jij dan geen zachte geitenkaas met je port combineert, om maar wat te noemen.
Begin eens met chaumes, pont l'eveque uit frankrijk, tallegio of provolone. uit italie.quote:Op zondag 11 oktober 2009 18:49 schreef sexymofo het volgende:
Ik vond brie, oude kaas, etc. echt vies...
Oude kaas vind ik nog steeds niet lekker, brie heb ik nog niet geprobeerd, maar nu ik wat "volwassener" wordt wat zijn dan kazen om te proberen? Ik wil dus niet met moeilijke kazen beginnen ik wil mijn smaak ontwikkelen.
Ik vond oud etc. vies, nu vind ik het niet lekker, maar wat zijn kazen om te leren eten.
(ik wil het zo graag)
Heb ik wel eens gehad. Nou ja, drie glazen dan, bij restaurant Boreas in Heeze.quote:Op maandag 12 oktober 2009 10:51 schreef Chielus het volgende:
[..]
tja, maar het probleem waar je tegenaan loopt is dat meestal kaasplankjes erg gevarieerd zijn. en om nou 4 verschillende drankjes naast een kaasplank te zetten.... maar die Poiré is een goede tip, dat ga ik eens proberen.
Welke markt?quote:Op zondag 11 oktober 2009 15:50 schreef Mirjam het volgende:
ik was gisteren in alphen aan den rijn op de markt, daar was een kaasboer met allemaal bijzondere kaasjes wel, veel boerenkazen met bijzondere smaken
zulke kaasboeren hebben wij hier niet
Nee, vooral stilton vind ik lekker met port. Ik houd van de wat sterkere kazen wat dat betreft en dat combineert prima. Geitenkaas en port is wel wat minder ja. Sowieso vind ik de 'regels' min of meer bullshit. Ik heb bij vis heerlijke rode wijn en bij vlees goede witte gedronken. Tannines kunnen wel wat smaak veranderen, maar uiteindelijk gaat het erom wat je lekker vindt, niet wat een ander ervan denktquote:Op zondag 11 oktober 2009 20:39 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Smaken verschillen natuurlijk, maar ook ports en kazen verschillen. Bij sommige kazen kan het wel, al is het m.i. niet ideaal. Als je het zelf lekker vindt is dat natuurlijk het belangrijkste.
Maar ik neem aan dat jij dan geen zachte geitenkaas met je port combineert, om maar wat te noemen.
Dan zijn dat slechte kaasboeren. Een vakman neemt daar tijd voor omdat hij het belang van klantenbinding begrijpt en omdat hij het leuk vindt om mensen kennis te laten maken met voor hen nieuwe kazen. Een kaasboer die daar geen tijd voor wil vrijmaken moet stoppen met zijn zaak en bij de AH kaas gaan snijden.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:17 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Ik heb bewust kazen genoemd die je in elke willekeurige kaaszaak kan kopen. Mijn ervaring is dat kaasboeren lang niet altijd even veel tijd en zin hebben om iemand uitgebreid van dienst te zijn (incl. proeven etc), daar zijn de marges tegenwoordig te klein voor.
Of juist hele goede kaasboeren die geen tijd hebben om per klant een kwartier aandacht te bestedenquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:16 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dan zijn dat slechte kaasboeren. Een vakman neemt daar tijd voor omdat hij het belang van klantenbinding begrijpt en omdat hij het leuk vindt om mensen kennis te laten maken met voor hen nieuwe kazen. Een kaasboer die daar geen tijd voor wil vrijmaken moet stoppen met zijn zaak en bij de AH kaas gaan snijden.
En staat stijf van het glutamaatquote:
En daarom vinden we dat lekkerquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En staat stijf van het glutamaat
Jep, klopt helemaal.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:41 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
En daarom vinden we dat lekkerGlutamaat zit ook in spekjes, bouillon etcetc. Japanners noemen die smaak umami, wat vertaald: heerlijk betekent.
Munster is toch Ierse kaas? Naar de gelijknamige provinciequote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:38 schreef MinderMutsig het volgende:
Oh vraagje voor de kaaskenners: ik heb afgelopen weekend bij een lokale geitenkaasboerderij een stuk Ierse stinkkaas gekocht die zij zelf meegenomen had uit Ierland en die qua smaak heel erg leek op munster. Goddelijk!
Ik ben alleen de naam vergeten. Iemand enig idee wat het geweest kan zijn?
-edit- het was iets met een E volgens mij.
Munster is frans.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:44 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
Munster is toch Ierse kaas? Naar de gelijknamige provincie
Cashel Blue ?quote:
Dat zijn zaken die ik stuk voor stuk inderdaad belangrijk vind, en waar ik graag tijd voor vrij maak. Het is echter niet reëel als er op vrijdag of zaterdag van 's morgens 8 tot 's middags 5 constant 20 man in de zaak staat. Dan gaat het allemaal iets sneller.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:16 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dan zijn dat slechte kaasboeren. Een vakman neemt daar tijd voor omdat hij het belang van klantenbinding begrijpt en omdat hij het leuk vindt om mensen kennis te laten maken met voor hen nieuwe kazen. Een kaasboer die daar geen tijd voor wil vrijmaken moet stoppen met zijn zaak en bij de AH kaas gaan snijden.
Uiteraard snap ik dat daar in het weekend minder tijd voor is.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:55 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Dat zijn zaken die ik stuk voor stuk inderdaad belangrijk vind, en waar ik graag tijd voor vrij maak. Het is echter niet reëel als er op vrijdag of zaterdag van 's morgens 8 tot 's middags 5 constant 20 man in de zaak staat. Dan gaat het allemaal iets sneller.
Geloof dat we allebei de verkeerde vent hebbenquote:Op dinsdag 13 oktober 2009 23:01 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Uiteraard snap ik dat daar in het weekend minder tijd voor is.![]()
Jij weet ook niet toevallig het antwoord op mijn kaasquiz? Anders zie ik mij genoodzaakt om vrijdag weer naar die geitenboerderij te gaan om weer met de bananen-etende-waakkoe-die-denkt-dat-hij-een-hond-is te knuffelen en nog meer kaas te kopen daar. En ik had dit weekend al ruzie over de geuren die uit de koelkast kwamen.
Even opgezocht maar niets met een e gevonden in mijn kaas-bibliotheek. Gubbeen missschien?quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 22:38 schreef MinderMutsig het volgende:
Oh vraagje voor de kaaskenners: ik heb afgelopen weekend bij een lokale geitenkaasboerderij een stuk Ierse stinkkaas gekocht die zij zelf meegenomen had uit Ierland en die qua smaak heel erg leek op munster. Goddelijk!
Ik ben alleen de naam vergeten. Iemand enig idee wat het geweest kan zijn?
-edit- het was iets met een E volgens mij.
Er zijn best goede gepasteuriseerde kazen hoor, met name geitenkazen, maar ook witte, blauwe en rode. De vraag neemt de laatste tijd enorm toe.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 09:41 schreef NoCigar het volgende:
Dan kun je beter minder kaas eten en sparen voor goede dan meer slechte. En dat denk ik trouwens bij het meeste eten zonder dat ik erin slaag me daar altijd aan te houden..
Ik zou het niet weten. Ken sowieso niet zoveel Ierse kazen. Zou natuurlijk kunnen dat ze die kaas bij een lokaal boertje hebben opgepikt die het alleen daar verkoopt ofzo. Zo'n boer hebben wij ook op 't dorp.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 23:01 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Uiteraard snap ik dat daar in het weekend minder tijd voor is.![]()
Jij weet ook niet toevallig het antwoord op mijn kaasquiz? Anders zie ik mij genoodzaakt om vrijdag weer naar die geitenboerderij te gaan om weer met de bananen-etende-waakkoe-die-denkt-dat-hij-een-hond-is te knuffelen en nog meer kaas te kopen daar. En ik had dit weekend al ruzie over de geuren die uit de koelkast kwamen.
Voor zo'n kaasplankje bedank ik.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 03:02 schreef bbstreams het volgende:
voor wie een kaasplankje wil of dit nu bij ontbijt, een dinner of borrel is, gelden de volgende vuistregels (haha vuist / kaas .... ahum okee).
1) maak een duidelijke thema naar soort, rijpheid, land of bereidingswijze en breng daar 3 soorten op je plank in verschillende klasses. lees jezelf in over dat thema op internet of laat je voorlichten door de kaasboer. serveer er dan ook de juiste wijn, sherry of port bij, bijhorende achtergrond muziekje ...., drank sterker dan 20% alc is vaak een probleem omdat je dan ook grote smaak verschillen, maar een single zachte malt wiskey voor de heren moet kunnen. thee (heet water wel afkoelen naar 70% graden dan de theebladeren erin, ander krijg je bittere nasmaken) of druiven of bessensap of kamertemp. kan ook als non.alc.
2) neem een mix tussen wat jij lekker vind en wat je gasten lusten, zo leer je van elkaar, en weet je zeker dat het een succes word. een dag later neem je dan de restjes en mix dat samen tot een romige smeerkaas met een schuitje witte wijn en boter (beetje pepper zout suiker en knof/peter). (blijft dan meestal nog 1 of 2 week houdbaar in de koeling). je koopt dan nooit meer nepkaas uit het kuipje.
3) serveer nooit meer dan 3 soorten, meer dan dat en je gaat al snel geen verschil meer proeven of ruiken. gewicht is variabel, maar 3x een vuistgrote aan volume per 4 personen voldoet vaak en serveer altijd op kamertemp. zowel de kaas als drank. de vetten lossen dan sneller op wat je smaakbeleving tengoede komt. terecht dat veel mensen kieskeurig zijn wat beteft kazen, verkeerd bewaren is de grootste boosdoener en je proeft je halve koelkast mee of het is ronduit ranzig geworden.
4) gebruik geen droog brood of toast tenzij je wat te verbergen hebt, serveer liefst waterhoudende vruchten nutraal van smaak, dienend als de brug tussen drank & kaas, dus een fiszure appelpartjes met ontpitte druiven bij wijn, tomaatpartjes of komkommerplakjes voor sherry en witteport (en noten en rozijnen bij de borrel), vooral bij 4 of 5 gangen dinner is brood vrij snel zwaar op de maag, maar zoiezo hebben de meeste mensen savonds al gegeten dus is het totale overkill om er brood bij te gooien (doe dat alleen als je puur smeerkazen gebruikt ).
5) pasop met smeerkazen en jonge kazen, en die gemaakt van rauwe melk, heel veel mensen zijn lactose intolerant (zonder het vaak zelf te weten), met andere woorden, het lichaam is dan (doordat het enzym lactase in onvoldoende mate of helemaal niet aanwezig is) niet in staat lacose om te zetten in energie, gevolg je gast gaat naar huis met last van overmatige gas- en zuurproductie, een opgeblazen gevoel, winderigheid of zelfs diarree. bij oude kazen hebben de bacterie de lactose al omgezet in suikers, dus iedereen kan daarvan vrolijk mee eten.
Dat zou natuurlijk kunnen. Goede reden wel om vrijdag nog een stuk te gaan halen want in dat geval is de voorraad natuurlijk beperkt.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:46 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Ik zou het niet weten. Ken sowieso niet zoveel Ierse kazen. Zou natuurlijk kunnen dat ze die kaas bij een lokaal boertje hebben opgepikt die het alleen daar verkoopt ofzo. Zo'n boer hebben wij ook op 't dorp.
Nee, daar moet ze zelf maar aan denken.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:52 schreef simmu het volgende:
denken jullie er ook aan dat als je een zwangere onder de gasten hebt deze geen ongepasteuriseerde kazen mag hebben?
klinkt lekker gastvrij dan! ik bedoelde in referentie aan die joekelpost hierboven he, waarin iemand aanbeval *alle* kazen ongepateuriseerd te doen. leuk dan als je daar als gast bij mag gaan zitten kijkenquote:Op woensdag 14 oktober 2009 17:02 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dat zou natuurlijk kunnen. Goede reden wel om vrijdag nog een stuk te gaan halen want in dat geval is de voorraad natuurlijk beperkt.![]()
[..]
Nee, daar moet ze zelf maar aan denken.
Tja als een zwangere ongepasteuriseerde kaas wil eten moet ze dat lekker zelf weten. Ik ga het ze niet verbieden in ieder geval en ik zie ook geen reden om mezelf en de rest van de gasten goede kazen te onthouden omdat er wellicht een zwangere is die zichzelf niet in bedwang kan houden.quote:
Dat kan dat je dat bedoelde, dan had je misschien wat duidelijker moeten zijn want je vroeg het in het algemeen en ik geef dus vanuit mijn positie antwoord en niet vanuit het theoretische geval dat ik exclusief ongepasteuriseerde kaas zou willen kopen.quote:ik bedoelde in referentie aan die joekelpost hierboven he, waarin iemand aanbeval *alle* kazen ongepateuriseerd te doen. leuk dan als je daar als gast bij mag gaan zitten kijken
Nee het is hetzelfde als een vegetarier uitnodigen en dan naast alle hapjes die hij zonder problemen kan eten óók hapjes met vlees op tafel zetten voor de andere gasten. Niet iedereen hoeft zijn eetgewoonten aan te passen aan een persoon in het gezelschap.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:15 schreef simmu het volgende:
nja, ik denk gewoon dat het vrij sneu is dat als je iemand uitnodigt om lekker te komen eten, het dan allemaal dingen zijn die die persoon niet mag. het is overigens niet alleen voor zwangeren riscant om te eten hoor. oude mensen, of mensen met kwaadaardige ziektes zoals kanker en leverziekten, mensen met diabetes en mensen zonder milten gebruikers van medicijnen die de weerstand beïnvloeden, zoals cortico-steroïden en gebruikers van maagzuurremmende middelen. het is toch ook de taak van de gastheer/vrouw om daar een beetje rekening mee te houden?
da's zo'n beetje hetzelfde trouwens als een vegetarier uit te nodigen en die dan vlees voor te zetten onder het motto: "daar had je dan zelf aan moeten denken, wij eten nu eenmaal vlees"
quote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:53 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Nee het is hetzelfde als een vegetarier uitnodigen en dan naast alle hapjes die hij zonder problemen kan eten óók hapjes met vlees op tafel zetten voor de andere gasten. Niet iedereen hoeft zijn eetgewoonten aan te passen aan een persoon in het gezelschap.
Dat is net zo idioot als eisen dat er geen alcohol geschonken wordt omdat 1 persoon dit niet mag hebben. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid.
Overigens valt het met die risico's reuze mee maar dat is een andere discussie.
Wind je niet op, geloof niet dat je de kans hebt dit ooit in je leven tegen te komen als je er niet zeer specifiek naar op zoek gaat. Zelfs dan is het nog lastig.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 19:44 schreef Grimmjoww het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu
Hier word je toch niet goed van![]()
![]()
Maar het blijft echt misselijkmakendquote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wind je niet op, geloof niet dat je de kans hebt dit ooit in je leven tegen te komen als je er niet zeer specifiek naar op zoek gaat. Zelfs dan is het nog lastig.
Kom op zeg, jij zoekt het op om dan er over te gaan gillen, je doet me denken aan een Gristelijke collega van me, die iedere tietenshow kijkt om dan te lopen roepen dat het schandalig is dat het op TV is.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:28 schreef Grimmjoww het volgende:
[..]
Maar het blijft echt misselijkmakend
quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kom op zeg, jij zoekt het op om dan er over te gaan gillen, je doet me denken aan een Gristelijke collega van me, die iedere tietenshow kijkt om dan te lopen roepen dat het schandalig is dat het op TV is.
In Nederland waar er een enorm belang is van de kaasindustrie die bulk kaas maakt hebben die een stevige lobby. Het laatse waar die op zitten te wachten is een kleine nederlandse kaasboerderij waar een keer een verkeerde bacterie wordt gevonden. Dan schrijft de boulevard pers de Nederlandse kaas export weer een deuk aan.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:47 schreef krakkemieke het volgende:
Franse mensen eten al hun leven lang rauwmelkse kazen, en ze zeggen: er is nog nooit iemand aan doodgegaan.....
Volgens mij was het een europese regel.....quote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In Nederland waar er een enorm belang is van de kaasindustrie die bulk kaas maakt hebben die een stevige lobby. Het laatse waar die op zitten te wachten is een kleine nederlandse kaasboerderij waar een keer een verkeerde bacterie wordt gevonden. Dan schrijft de boulevard pers de Nederlandse kaas export weer een deuk aan.
klopt, maar in Frankrijk of italie wordt die heeeeel anders gezien als in NLquote:Op woensdag 14 oktober 2009 20:58 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Volgens mij was het een europese regel.....
Totdat er een paar aan komen te overlijden / dan wel flink ziek worden.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:00 schreef krakkemieke het volgende:
En dan denk ik, zoals velen met mij: ik maak zelf wel uit of ik een risicogroep ben en of ik dat eet!
Bij ons komt er nog een kaasboer langs de deur die van boeren in de buurt goeie kaas koopt.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 21:22 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Jammer dat Hazerswoude niet in de buurt van Friesland ligt, moet hier toch eens op ontdekkingstocht gaan naar een goede kaasboer die zelf kazen maakt. Kaas uit de supermarkt is prima op brood of voor de standaard feestjes, maar echte lekkere kaas haal je bij een kaasboer of kaasspeciaalzaak (die helaas altijd veel te veel geld rekenen, ik ben toch snel 50 euro kwijt voor 1 plankje, maar ik koop ook teveel altijd)
als je na 3 kazen nog verschillen kan proeven heb je een goede smaak.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 01:50 schreef capricia het volgende:
Terug naar het topic!
Wat is nou een goed kaasplankje?
....
Wat zijn nou drie lullige stukjes kaas voor een Hollandse meid?
Ah, wat een onzin! (misschien omdat we kaaskoppen zijn?)quote:Op donderdag 15 oktober 2009 02:38 schreef bbstreams het volgende:
[..]
als je na 3 kazen nog verschillen kan proeven heb je een goede smaak.
[..]
echt niet. Old Amsterdam heeft een heel andere structuur dan oude kaas! Oude kaas is droger.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 02:51 schreef bbstreams het volgende:
als je ze me blind voorzet kun je mij zo de old amsterdamer verkopen voor de oude kaas van daarvoor zeker na de komijn en geit.
Vandaar de driestukjesregel ook?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 01:39 schreef bbstreams het volgende:
.... ehm okee dit onderwerp is kaas voor beginners![]()
tja, gaat het over 'n kaasplankje als tussengerecht, of als volwaardig dinner?quote:Op donderdag 15 oktober 2009 01:50 schreef capricia het volgende:
Terug naar het topic!
Wat is nou een goed kaasplankje?
Etiquette:
Het eerste kaasplankje wat ik gegeten heb, was in Frankrijk. Dan komt er iemand langs met een kar(!) aan kazen en kaasjes. En dan mag je uitkiezen... Heerlijk, dacht ik!
Ik wist niet hoeveel je mag kiezen..het liefst koos ik van alles 1 plakje.
Dus ik in mijn beste Frans vragen wat de etiquette is...nou dat viel tegen.. Drie stukjes kaas mag je kiezen.
Maar ja, ik ben een Nederlanders. En 3 stukjes kaas, is idioot weinig. Dus ik wijs toch 5 stukjes aan.
Mevrouw was daar niet van gecharmeerd, en dat heb ik gemerkt ook. Maar ik heb wel 5 stukjes gekregen(!).
Wat zijn nou drie lullige stukjes kaas voor een Hollandse meid?
Was desert.quote:Op donderdag 15 oktober 2009 15:37 schreef misteriks het volgende:
[..]
tja, gaat het over 'n kaasplankje als tussengerecht, of als volwaardig dinner?
als tussengerecht is het idd zo dat je geacht wordt er 'n paar te proeven, als zoethoudertje.
Als ik voor vrienden 'n kaas- en wijnavond organiseer zorg ik voor minstens een 10 tal verschillende kazen, liefst uiteenlopende van smaak en structuur alsook voor met zorg uitgekozen bijpassende wijnen. Belangrijk dat kaas en wijnen matchen (vraag om advies bij kaas/wijnkenners) , want je kan je smaakfestijn ferm verpesten als deze niet optimaal matchen.
Ja, het is niet het enige wat uitmaakt voor de smaak, maar je hebt van die kleine harde boomstammetjes, en die zijn heel erg pittig, dat trekt niet iedereen. Sowieso moet je daar geen groot brok van in je mond steken, ook niet als je liefhebber bent. Dunne plakjes snijden.quote:Op vrijdag 11 december 2009 17:02 schreef LieLie het volgende:
Nou, dit weekend ga ik dan toch eens een kaasplankje bij het etentje serveren
Ik zag dat ze bij onze winkel in elk geval rauwmelkse boerenkaas hebben, van jong belegen tot oud, port salut, gruyere en nog een heel aantal andere soorten. Ook wel geitenkaas, maar zowel hard als zacht, maakt dat uit voor de smaak?
Stroop?quote:Ik wilde er wat stukjes brood en stroop bij doen.
Ja, appelstroop toch?quote:Op vrijdag 11 december 2009 17:30 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, het is niet het enige wat uitmaakt voor de smaak, maar je hebt van die kleine harde boomstammetjes, en die zijn heel erg pittig, dat trekt niet iedereen. Sowieso moet je daar geen groot brok van in je mond steken, ook niet als je liefhebber bent. Dunne plakjes snijden.
Maar die zijn dan gewoon ouder, de jongere varianten ervan, die ook niet elk wat wils zijn maar niet zo heel pittig, dat zijn meestal dikke boomstammen. Het formaat bepaalt ook hoe het rijpt.
[..]
Stroop?
Ohké, ik lees het wel veel als ik zoek..quote:Op vrijdag 11 december 2009 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:
Stroop zou sowieso niet in me opkomen, maar goede kaas heeft niks nodig, ook geen mosterd of wat dan ook.
Het is nieuw voor mij en ik schat dat het ook niet echt wat voor mij zou zij, alleen als het echt bij een bepaalde kaas hoort zou ik het wel proberen. Ik kom ook altijd bij de zeer goed gesorteerde kaasboer terwijl ik al deels weet wat ik wil en als daar ben wil ik nog veel meer, dus aan variaties mét kaas in plaats van variaties ín kaas kom ik helemaal niet toe en dat vertelt de kaasboer dus ook mij niet.quote:Op vrijdag 11 december 2009 18:25 schreef LieLie het volgende:
[..]
Ohké, ik lees het wel veel als ik zoek..
Nou een stukje oude boerenkaas met honing-mosterd sla ik niet afquote:Op vrijdag 11 december 2009 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:
Stroop zou sowieso niet in me opkomen, maar goede kaas heeft niks nodig, ook geen mosterd of wat dan ook.
damn t stroopje is lekker! het is een beetje dik (jam achtig) maar wel erg goedquote:Op vrijdag 11 december 2009 20:55 schreef littledrummergirl het volgende:
heb net voor bij wat kaasjes voor vanavond een stoofpeertjesstroop gehaald bij de ahhet lag dan wel gewoon in het broodbeleg schap en niet bij de kazen, maar toch lijkt het me wel een lekkere combi
zal morgen even verslag uitbrengen hoe ie was
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:07 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Inderdaad een goede kaas, maar naar mijn mening absoluut geen combinatie met whisky.. De smaak is veel te zacht om tegen de sterke whisky op te wegen.
TS: Het is bij een kaasplank altijd belangrijk te zorgen voor kazen uit verschillende kaasfamilies. De meest prominente zijn de zachte witschimmel, blauwader en roodbacterie kazen. Daarnaast ontbreekt bij veel kaasplanken de geitenkaas en de harde (berg)kaas ook niet. Hier onder wat namen van hele gangbare kazen met een niet al te uitgesproken smaak, die in vrijwel iedere kaasspeciaalzaak te vinden zijn:
Witschimmel:
- roombrie
- boerencamembert (rauwmelks)
- Saint felicien (rauwmelks)
- brie de meaux/boerenbrie (rauwmelks en een echte stinkkaas, maar wat mij betreft een absolute basiskaas voor een kaasplank)
Roodbacterie:
- Brugse Blomme
- vacherin mont d'or (rauwmelks)
- Artavaggio (rauwmelks)
- Bontaleggio (rauwmelks)
- Epoisse (rauwmelks, vrij sterke smaak, maar wel een aanrader)
- port salut (heel zacht, beetje een afknapper op een kaasplank wat mij betreft)
- chaumes
- livarot (vrij scherp kaasje, verkrijgbaar in zowel rauwmelkse als gepasteuriseerde variant)
Blauwader:
- roquefort (rauwmelks)
- gorgonzola dolce (zachte gorgonzolavariant, uitloopkaasje)
- saint agur (romiger, pittig, gepasteuriseerd kaasje)
- blue stilton (rauwmelks, vrij harde kaas)
- bleu d'auvergne (droger, brokkelig)Werk je weer bij dezelfde toko? Want kan het zomaar zijn dat ik langskom voor wat kaas(advies) voor bij het bier.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
Is dit een oud collega van je?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 21:28 schreef rene90 het volgende:
Een goede oude kaas met wat appelstroop
Ja. Maar, slechts zo nu en dan hoor. Niet meer zo regelmatig als vroeger.quote:Op zondag 13 december 2009 01:06 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Werk je weer bij dezelfde toko? Want kan het zomaar zijn dat ik langskom voor wat kaas(advies) voor bij het bier.
Echt oude Nederlandse brokkelkaas en een trippeltjequote:Op zondag 13 december 2009 01:06 schreef Nembrionic het volgende:
Werk je weer bij dezelfde toko? Want kan het zomaar zijn dat ik langskom voor wat kaas(advies) voor bij het bier.
Mijn ervaringen met biologische kaas zijn niet echt super, maar ik ben wel benieuwd. Weet je nog welk tv programma dit was?quote:Op maandag 14 december 2009 13:55 schreef mmascha het volgende:
Iemand bekend met dit fenomeen of heb ik niet goed geluisterd?
Dat lijkt me nou ook helemaal nietsquote:Op vrijdag 18 december 2009 22:06 schreef Oceanonix het volgende:
Begin niet aan kaasjes met vage smaken. Kreeg laatst in een restaurant kaas met kaneelsmaak.![]()
Als ik kaneel wil neem ik geen kaasplankje.![]()
Ligt aan het restaurant. Sommigen gaan ervan uit dat je zelf wel verstand hebt en als je dat niet hebt dat een je mond hebt die vaardig genoeg is om te vragen om advies. Maar dat zal je dan vreemd zijnquote:Ook vind ik het leuk om te weten wat ik eet. Dus een kleine uitleg over de volgorde van eten en de soorten kaas vind ik prettig. Schijnt in restaurants ook nog wel eens lastig te zijn...
En in sommige restaurants weet het personeel niet meer dan: ja, eh hollandse kaas. Het: jeweetz ontbreekt dan nog net.quote:Op vrijdag 18 december 2009 22:15 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Dat lijkt me nou ook helemaal niets
[..]
Ligt aan het restaurant. Sommigen gaan ervan uit dat je zelf wel verstand hebt en als je dat niet hebt dat een je mond hebt die vaardig genoeg is om te vragen om advies. Maar dat zal je dan vreemd zijn
geen rauwmelkse zachte kaas. rauwmelkse harde is een discussiepuntje. als je zeker weten goed wil zitten dus gewoon geen rauwmelkse kaasquote:Op woensdag 15 februari 2012 13:19 schreef Idgnkb het volgende:
*megaschop*
Bestaat er een goed en lekker kaasplankje met zachte kaasjes, niet té extreme smaken en geschikt voor zwangere vrouwen? Of is dat niet te doen?
Casa Mirzu is niet geschikt voor zwangere vrouwen, maar dat komt vooral omdat het niet geschikt is voor vrouwen. Ik denk niet dat je een zwangere Francaise kunt vinden die gepasteuriseerde kaas wil. Maar goed, het schijnt een niet 100, 00% procent uitgesloten risico in te houden, dus daar moet je dan maar mee doen wat je wil. Ik ga je niet vertellen dat je minimale risico's zou moeten nemen, maar ik zou een zwangere vrouw ook nooit vertellen dat ze rauwmelks niet mag hebben.quote:Op woensdag 15 februari 2012 13:19 schreef Idgnkb het volgende:
*megaschop*
Bestaat er een goed en lekker kaasplankje met zachte kaasjes, niet té extreme smaken en geschikt voor zwangere vrouwen? Of is dat niet te doen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |