abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73468391
Ik vind het erg leuk om (uitgebreid) te koken, en het lijkt me ook leuk om eens een kaasplankje aan het menu toe te voegen.
Als ik hier zoek krijg ik vooral topics vol met mensen die dol zijn op kazen, en dus al een hele andere smaak hebben ontwikkeld.

Ik zou wel wat tips willen voor een beginner.
Wat voor kazen kan ik nemen, om toch een mooi gevarieerd kaasplankje te krijgen, zonder meteen te al te extreme smaken te hebben. Om het te 'leren' zeg maar.
pi_73468485

[ Bericht 17% gewijzigd door FutureFairytale op 07-10-2009 22:36:56 ]
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_73468711
tvpje

ik denk zelf aan brie
port salut <= heel zacht frans kaasje
wat nederlandse kazen, jong belegen / oud, maar dat is meer al naar gelang wat je lekker vind
pi_73468750
Ik lees even mee, heb zelf wat extremere kaassmaak dan gemiddeld, dus ik onthoud mij even van advies
pi_73468805
Misschien kan je iets extreems afwisselen met iets minder extreems? Wat noem je eigenlijk een extreem kaasje?

Trouwens een apart geitenkaasje mag niet ontbreken.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:04:08 #6
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_73469295
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 20:50 schreef Gits het volgende:

Trouwens een apart geitenkaasje mag niet ontbreken.
Eens. Vooral een oudere geitenkaas heeft een minder specifieke geitenkaas-smaak

Gebruik zowiezo n lekker oude Hollandse met evt een speciale (milde) mosterd.
pi_73469432
Sowieso Hollandse boerenkaas, belegen of een lekker stuk oude kaas. Ben je trouwens een verpester als je Boursin op je plankje hebt?
pi_73469519
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:07 schreef FutureFairytale het volgende:
Sowieso Hollandse boerenkaas
Moet je wel goede halen die van de boerderij komt, niet fabrieksboerenkaas. Enige nadeel van echte boerenkaas is dat de smaak per kaas verschilt en daardoor verkopen niet veel kaasboeren het. De kaasboer hier had een half jaar geleden een echte boeren brokkelkaas, mijn god wat een genot. Verder gingen trouwens al zijn klanten over de nek van die kaas, dus die pret was snel over...
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:13:40 #9
197456 ytram
...dacht je!
pi_73469697
Ik ben hier ook wel benieuwd naar... ik vraag me ook af welke wijn (rode) wijn jullie hier het liefste bij drinken/serveren?

(verkapt terug vind plankje)
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_73469706
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:09 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Moet je wel goede halen die van de boerderij komt, niet fabrieksboerenkaas. Enige nadeel van echte boerenkaas is dat de smaak per kaas verschilt en daardoor verkopen niet veel kaasboeren het. De kaasboer hier had een half jaar geleden een echte boeren brokkelkaas, mijn god wat een genot. Verder gingen trouwens al zijn klanten over de nek van die kaas, dus die pret was snel over...
Jaaa, in Hazerswoude staat een boerderij die in een winkeltje heerlijke boerenkazen en biest verkoopt. Boerenkazen zijn er van jong tot overjarig en ze hebben ook ongeveer 20 verschillende kruidenkazen .
Gelukkig dat je vanaf de weg de boerderij niet zomaar op kan rijden, maar eens in de zoveel tijd zeer de moeite waard om kaas en biest te kopen.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:19:38 #11
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_73469923
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef ytram het volgende:
Ik ben hier ook wel benieuwd naar... ik vraag me ook af welke wijn (rode) wijn jullie hier het liefste bij drinken/serveren?

Een Bordeaux tussen 5 en 10 euro past er perfect bij. Wat je ook kan doen, is een 10 jaar oude port, heerlijk.

Als je in de buurt van Gouda woont overigens: Op de zaterdagmarkt staat Hoogendoorn met zijn kraam, en hij heeft dan altijd reststukjes prachtige boerenkazen voor 2,50 (meestal 3-4 ons).
pi_73470037
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef FutureFairytale het volgende:
Jaaa, in Hazerswoude staat een boerderij die in een winkeltje heerlijke boerenkazen en biest verkoopt. Boerenkazen zijn er van jong tot overjarig
Jammer dat Hazerswoude niet in de buurt van Friesland ligt, moet hier toch eens op ontdekkingstocht gaan naar een goede kaasboer die zelf kazen maakt. Kaas uit de supermarkt is prima op brood of voor de standaard feestjes, maar echte lekkere kaas haal je bij een kaasboer of kaasspeciaalzaak (die helaas altijd veel te veel geld rekenen, ik ben toch snel 50 euro kwijt voor 1 plankje, maar ik koop ook teveel altijd )
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:26:45 #13
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_73470181
Een Blue Stilton is ook niet verkeerd voor een beginner, denk ik. Lekker portje erbij!
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_73470261
Een goede oude kaas met wat appelstroop
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_73470603
Ik zie al veel goede tips!

Met 'extreem' bedoel ik de sterke uitgesproken smaken.
Ik vind dat nu nog niet zo lekker, maar ik lus wel al weer meer kazen dan ik eerst deed, alleen is dat nog erg weinig, omdat ik dus nog niet veel probeer, omdat ik niet weet wat nog wat milder is en wat niet.
Volgens mij is kaas iets waar veel mensen qua 'sterkheid' wel een beetje in moeten komen zeg maar.
pi_73472116
Interessant. Eens even volgen Ik vraag me wel af of brie niet tot de wat "saaiere" kaassoorten behoort? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat je bij een kaasplankje probeert wat bijzondere kazen te vinden?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_73472156
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Jaaa, in Hazerswoude staat een boerderij die in een winkeltje heerlijke boerenkazen en biest verkoopt. \
adres?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_73472185
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:17 schreef PdeHoog het volgende:
Interessant. Eens even volgen Ik vraag me wel af of brie niet tot de wat "saaiere" kaassoorten behoort? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat je bij een kaasplankje probeert wat bijzondere kazen te vinden?
nou, er zijn natuurlijk verschillende soorten brie.
een lekkere volvette, heel zachte brie
of een brie gevuld met een lekkere kruidenroomkaas, ook heerlijk
pi_73472815
We hebben hier een paar kaasboeren die 3 of 4 franse kaasjes voor 5 euro verkopen. Daar zitten hele zachte brie-achtige kaasjes tussen maar ook flinke stinkerds ( ). En voor zo'n prijsje kan je lekker experimenteren.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_73473021
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:18 schreef Mirjam het volgende:

[..]

adres?
Kaasboerderij Sol

Voorweg 28/A, 2391 AC, Hazerswoude

Op een weg op een gegeven moment het weiland inslaan (staat bord met 'kaasboerderij'). Dan over een trekkerweggetje een kilometer door de weilanden rijden en in het midden staat dan de boerderij. Geven graag info en rondleidingen, of partijtjes hihi
  † In Memoriam † woensdag 7 oktober 2009 @ 22:51:31 #21
34726 Fratz
Max
pi_73473441
oh lekker, een kaasplankje! daar wil ik ook wel meer over weten.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_73473614
Brugse blomme:

Altijd lekker op donkere winteravonden met een (of twee) glaasjes single malt whisky
pi_73475259
Lekker !!
Geen ijs of zoet voor mij als na.... kaasplankjes for the win!
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 8 oktober 2009 @ 00:17:23 #24
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_73475441
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 00:06 schreef ondeugend het volgende:
Lekker !!
Geen ijs of zoet voor mij als na.... kaasplankjes for the win!

heb het niet op zoet, kaas is wel lekker, kan alleen nooit namen onthouden van wat ik heb gehad ergens
ik geef wel de voorkeur aan wat meer smaak, zachte kaasjes hoeven van mij niet echt. is ook wel lekker maar niet als kaasplankje. ik wil dan kunnen proeven wat ik eet. (als de smaak maar niet telang blijft hangen. )
pi_73475697
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:40 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Kaasboerderij Sol

Op een weg op een gegeven moment het weiland inslaan (staat bord met 'kaasboerderij'). Dan over een trekkerweggetje een kilometer door de weilanden rijden en in het midden staat dan de boerderij. Geven graag info en rondleidingen, of partijtjes hihi
hazerswoude is wel in de regio
lijkt me zo leuk, kaas kopen op een kaasboerderij
pi_73476236
Ik lees ook even mee voor wat tips
In het weekend ook een keer een plankje gaan samenstellen En dan te bedenken dat er mensen zijn die geen (enkele) kaas lusten...
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_73483459
1 Tip, wat je ook gaat serveren, zorg dat je kaas heel erg op tijd uit de koelkast is. Kaas zo recht uit de koelkast smaakt nergens naar...
pi_73483522
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 12:52 schreef drWho het volgende:
1 Tip, wat je ook gaat serveren, zorg dat je kaas heel erg op tijd uit de koelkast is. Kaas zo recht uit de koelkast smaakt nergens naar...
eens
kaas moet echt niet koud geserveerd worden, veel lekkerder als het een half uurtje/uurtje op temperatuur heeft kunnen komen
pi_73484382
Een stukje Tomme de Savoie of Roquefort doet het ook altijd goed.
Koning.
pi_73485136
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 00:34 schreef Mirjam het volgende:

[..]

hazerswoude is wel in de regio
lijkt me zo leuk, kaas kopen op een kaasboerderij
doen! ik hou niet zo van (jong) belegen kaas want te weinig smaak. Maar heb geborreld met blokjes belegen boerenkaas van hen, en mèn.. wat smakelijk
pi_73486893
Bij onze kaasboer houden ze altijd de Hollandse vlag aan: een rode kaas (bijvoorbeeld Port Salut of Kernhem, dat 'rood' slaat dus meer op de kleur van de korst) een witte kaas (boerenbrie of -camembert o.i.d.) en een blauwe kaas. Misschien ook een ideetje?

Wat ik zelf zalig vind: calvados camembert of een pittig kaasje met stroop.

En die boerderij ken ik. Ben er al vaker langs gereden met de gedachte er eens heen te gaan. Doen dus.
Is dat zo?
  donderdag 8 oktober 2009 @ 16:50:36 #32
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_73491403
Wat is een goede kaaswinkel in Hilversum?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  donderdag 8 oktober 2009 @ 16:53:29 #33
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_73491491
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:07 schreef FutureFairytale het volgende:
Sowieso Hollandse boerenkaas, belegen of een lekker stuk oude kaas. Ben je trouwens een verpester als je Boursin op je plankje hebt?
Hollandse boerenkaas is een ware delicatesse en onvervalste rauwmelkse kaas, wat bij mij met kop en schouders uitsteekt bij kazen van gepasteuriseerde melk.

Verder maakt ´t niet zoveel uit wat er op je plankje ligt vind ik. Een kaasplankje is een aperitief en wordt gevuld met wat jou koelkast op dat moment te bieden heeft. Of dat nu een boursin is, een camembert of een rooschimmelkaas en wat harde worst.
pi_73491906
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:56 schreef Tahiti het volgende:
Brugse blomme:

[ afbeelding ]

Altijd lekker op donkere winteravonden met een (of twee) glaasjes single malt whisky
Inderdaad een goede kaas, maar naar mijn mening absoluut geen combinatie met whisky.. De smaak is veel te zacht om tegen de sterke whisky op te wegen.

TS: Het is bij een kaasplank altijd belangrijk te zorgen voor kazen uit verschillende kaasfamilies. De meest prominente zijn de zachte witschimmel, blauwader en roodbacterie kazen. Daarnaast ontbreekt bij veel kaasplanken de geitenkaas en de harde (berg)kaas ook niet. Hier onder wat namen van hele gangbare kazen met een niet al te uitgesproken smaak, die in vrijwel iedere kaasspeciaalzaak te vinden zijn:

Witschimmel:
- roombrie
- boerencamembert (rauwmelks)
- Saint felicien (rauwmelks)
- brie de meaux/boerenbrie (rauwmelks en een echte stinkkaas, maar wat mij betreft een absolute basiskaas voor een kaasplank)

Roodbacterie:
- Brugse Blomme
- vacherin mont d'or (rauwmelks)
- Artavaggio (rauwmelks)
- Bontaleggio (rauwmelks)
- Epoisse (rauwmelks, vrij sterke smaak, maar wel een aanrader)
- port salut (heel zacht, beetje een afknapper op een kaasplank wat mij betreft)
- chaumes
- livarot (vrij scherp kaasje, verkrijgbaar in zowel rauwmelkse als gepasteuriseerde variant)

Blauwader:
- roquefort (rauwmelks)
- gorgonzola dolce (zachte gorgonzolavariant, uitloopkaasje)
- saint agur (romiger, pittig, gepasteuriseerd kaasje)
- blue stilton (rauwmelks, vrij harde kaas)
- bleu d'auvergne (droger, brokkelig)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_73491963
Probeer ook eens een stukje (Stolwijker) boeren gatenkaas. Koop 'm alleen als er goed veel gaten in zitten want soms is de smaak zo vlak als wat, maar als het een goed exemplaar is proef je als het ware de stal.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 17:14:47 #36
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_73492127
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 20:37 schreef LieLie het volgende:
Ik vind het erg leuk om (uitgebreid) te koken, en het lijkt me ook leuk om eens een kaasplankje aan het menu toe te voegen.
Als ik hier zoek krijg ik vooral topics vol met mensen die dol zijn op kazen, en dus al een hele andere smaak hebben ontwikkeld.

Ik zou wel wat tips willen voor een beginner.
Wat voor kazen kan ik nemen, om toch een mooi gevarieerd kaasplankje te krijgen, zonder meteen te al te extreme smaken te hebben. Om het te 'leren' zeg maar.
een fatsoenlijke kaasboer binnenlopen, zeggen dat je beginnend kaaseter bent en een mooi plankje wil hebben. Waarschijnlijk laat ' ie je dan alvast wat dingen proeven en helpt je op weg. Als je 4-5 kazen gaat zoeken, die hier genoemd worden, ben je a) even bezig met zoeken b) grote kans dat ze niet bij elkaar passen (waar een kaasboer wel op let).

Succes en laat even weten hoe het was!
pi_73492208
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:14 schreef travelman het volgende:

[..]

een fatsoenlijke kaasboer binnenlopen, zeggen dat je beginnend kaaseter bent en een mooi plankje wil hebben. Waarschijnlijk laat ' ie je dan alvast wat dingen proeven en helpt je op weg. Als je 4-5 kazen gaat zoeken, die hier genoemd worden, ben je a) even bezig met zoeken b) grote kans dat ze niet bij elkaar passen (waar een kaasboer wel op let).

Succes en laat even weten hoe het was!
Ik heb bewust kazen genoemd die je in elke willekeurige kaaszaak kan kopen. Mijn ervaring is dat kaasboeren lang niet altijd even veel tijd en zin hebben om iemand uitgebreid van dienst te zijn (incl. proeven etc), daar zijn de marges tegenwoordig te klein voor.
  Licht Ontvlambaar donderdag 8 oktober 2009 @ 17:17:13 #38
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73492211
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 16:53 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Hollandse boerenkaas is een ware delicatesse en onvervalste rauwmelkse kaas, wat bij mij met kop en schouders uitsteekt bij kazen van gepasteuriseerde melk.

Verder maakt ´t niet zoveel uit wat er op je plankje ligt vind ik. Een kaasplankje is een aperitief en wordt gevuld met wat jou koelkast op dat moment te bieden heeft. Of dat nu een boursin is, een camembert of een rooschimmelkaas en wat harde worst.
Daar ben ik het niet mee eens, ik zie een kaasplankje vooral ook als afsluiting van een goed diner...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_73492327
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:07 schreef Casparovvv het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goeie post

Zijn er nog andere drankjes die je kunt drinken ipv Whiskey, die goed bij kaasjes passen?
pi_73492577
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:20 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Goeie post

Zijn er nog andere drankjes die je kunt drinken ipv Whiskey, die goed bij kaasjes passen?
Port
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_73493136
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:28 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Port
Dat is inderdaad erg lekker, en dan het liefst een goede oude.
Is dat zo?
  donderdag 8 oktober 2009 @ 17:48:33 #42
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_73493213
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:17 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens, ik zie een kaasplankje vooral ook als afsluiting van een goed diner...
point made
pi_73493838
Ga naar een kaaswinkel. Die hebben het grootste assortiment en de meeste kennis. Daarbij vinden ze het hardstikke leuk als ze iemand in de wereld van hun product mogen introduceren.
Life is too short not to have fun
pi_73494881
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:09 schreef vaagsel het volgende:
Ga naar een kaaswinkel. Die hebben het grootste assortiment en de meeste kennis. Daarbij vinden ze het hardstikke leuk als ze iemand in de wereld van hun product mogen introduceren.
En neem een dikke portemonnee mee

Weet iemand nog een kaasboer in Friesland, die verhalen over die kaasboer in de randstad maken wel wat smaakpapillen los bij mij.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 18:44:41 #45
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_73494988
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:56 schreef Tahiti het volgende:
Brugse blomme:

[ afbeelding ]

Hoe smaakt deze?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_73495221
leuk topic

ik vind chaumes altijd wel lekker, niet hele sterke smaak ( wel lucht ) maar wel echt wat anders.

en dan lekker met een dipje van vijgen en port
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  Moderator / Redactie Sport donderdag 8 oktober 2009 @ 18:57:04 #47
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_73495474
tvp
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_73495639
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:41 schreef willempjewever het volgende:

[..]

En neem een dikke portemonnee mee
Daar ben ik dus bang voor, dat ik met een klein budget wat wil kopen en dat ze dan weer zoveel aansmeren
pi_73495698
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:44 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Hoe smaakt deze?
Als ik zo vrij mag zijn, het is een milde roodbacterie kaas, zacht van structuur, met een kruidige, bloemige smaak.
pi_73495956
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:20 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Goeie post

Wijn kan ook prima. Moet wel opmerken dat het enorm verschilt welke wijnen bij welke kazen combineren. Probeer combinaties van kazen en zowel witte als rode wijnen, er zijn geen vaste regels.
pi_73496565
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 19:02 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Als ik zo vrij mag zijn, het is een milde roodbacterie kaas, zacht van structuur, met een kruidige, bloemige smaak.
daar is de kaasboer weer
pi_73496896
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 16:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Wat is een goede kaaswinkel in Hilversum?
H. Sprey Kaascentrale in 't Hilvertshof (bij de achteringang van de HEMA)
Heeft bijvoorbeeld heerlijke rauwmelkse brie en camembert.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_73497260
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 19:02 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Erg lekker dus, en best goed te doen met een zachte single malt

Ga zaterdag maar weer eens wat kaasjes kopen
pi_73497555
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 19:26 schreef littledrummergirl het volgende:

[..]

daar is de kaasboer weer
SPOILER
pi_73500719
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 19:50 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

SPOILER
wie moet ons dan over lekkere kaasjes vertellen?
  donderdag 8 oktober 2009 @ 21:57:34 #56
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73502801
Gros van de kaasafdelingen in supermarkten of kaaswinkels hebben eigenlijk alleen maar middle of the road kaas. Je moet wel een echt goede kaasboer hebben die extremer smakende kazen hebben
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73504509
Heb trouwens weer erg genoten van de L'Etivaz (AOC) die weer in de winkels te vinden is. Heerlijk stukje Zwitserland.
pi_73510295
Taleggio , Roquefort , Munster , Camembert en Pont l’Eveque

Kazen met karakter dus !
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_73512647
vraagje; wat is lekker om erbij te drinken zonder alcohol?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Licht Ontvlambaar vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:11:46 #60
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73512666
Druivensap?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:28:55 #61
45206 Pietverdriet
pi_73513029
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:10 schreef simmu het volgende:
vraagje; wat is lekker om erbij te drinken zonder alcohol?
Thee, een earl grey.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 18:56:39 #62
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_73527761
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:40 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Kaasboerderij Sol

We zijn hier vanmiddag geweest naar aanleiding van deze post en sorry dat ik ´t zeg. We hebben een paar stukken kaas gekocht en een aantal dingen geproefd. De kaas is helaas niet echt geweldig te noemen. de Stolkse Boerenkaas die ik hier gewoon op zaterdag op de markt bij de kaasboer koop is echt stukken beter..
pi_73532195
Kan je nu van de port salut de buitenkant (oranje laagje) opeten? Ik haal dat er altijd af, maar zie collega's het gewoon naar binnen werken?

Dat vraag ik me trouwens wel vaker bij kaasjes af, is daar een bepaalde regel voor?
pi_73532319
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:56 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

We zijn hier vanmiddag geweest naar aanleiding van deze post en sorry dat ik ´t zeg. We hebben een paar stukken kaas gekocht en een aantal dingen geproefd. De kaas is helaas niet echt geweldig te noemen. de Stolkse Boerenkaas die ik hier gewoon op zaterdag op de markt bij de kaasboer koop is echt stukken beter..
oh, da's ook jammer
pi_73532782
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 21:11 schreef willempjewever het volgende:
Kan je nu van de port salut de buitenkant (oranje laagje) opeten? Ik haal dat er altijd af, maar zie collega's het gewoon naar binnen werken?

Dat vraag ik me trouwens wel vaker bij kaasjes af, is daar een bepaalde regel voor?
Er zijn wel wat 'regels', maar die hebben allemaal uitzonderingen. Over het algemeen is de korst van harde kazen niet te eten, maar is de korst van de meeste rode kazen (inclusief port salut) wel te eten. Sterker nog, veel rode kazen smaken voor geen meter als je de korst niet eet. De meeste witte- en blauwe kazen hebben ook een eetbare korst, of helemaal geen korst. Zachte geitenkazen hebben vaak geen echte korst, maar hebben alleen een wat droger jasje wegens het rijpingsproces, dit is ook eetbaar. Halfharde kazen zijn een soort tussencategorie, waar het heel erg verschilt of de korst wel of niet te eten is. Check het gewoon even bij je kaasboer.
pi_73532881
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 21:32 schreef Casparovvv het volgende:
Er zijn wel wat 'regels', maar die hebben allemaal uitzonderingen. Over het algemeen is de korst van harde kazen niet te eten, maar is de korst van de meeste rode kazen (inclusief port salut) wel te eten. Sterker nog, veel rode kazen smaken voor geen meter als je de korst niet eet. De meeste witte- en blauwe kazen hebben ook een eetbare korst, of helemaal geen korst. Zachte geitenkazen hebben vaak geen echte korst, maar hebben alleen een wat droger jasje wegens het rijpingsproces, dit is ook eetbaar. Halfharde kazen zijn een soort tussencategorie, waar het heel erg verschilt of de korst wel of niet te eten is. Check het gewoon even bij je kaasboer.
Dank je!
pi_73533058
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 18:56 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

ja.. idd jammer Ik vond het heerlijk, sorry dat jij het niet zo lekker vond . Stolkse boerenkaas heb ik nog niet geprobeerd. Morgen maar eens kopen.
pi_73533245
meeleespost!

ben helemaal in de kaasstemming
Ja doei.
pi_73533644
Persoonlijk houd ik van een goede port bij een kaasplankje. Maar een goede volle rode wijn zoals een bourgogne kan ook best.

Wat lekker is bij kaasplankjes is om vijgenjam erbij te geven voor op de kaas, Maar een beetje cumberlandsaus erbij kan ook (al past dat beter bij pate). Verse vijgen en rode druiven zijn vaak ook errug lekker bij een plankje. Meestal kies je 3 a 5 kaasjes voor een plankje, tenzij je echt luxe wilt doen en dan pak je uit met vanalles, inclusief fruit enz.

Voor de beginner:
- Port salut (zachte kaas, met zachte smaak)
- Brie (liefst een goede)
- Jong-belegen boerenkaas
- Pied-de chaumes
- Roomkaas
- Emmenthaler (of leerdammer)

Voor de wat gedurfdere kaasplank:
- Tomme de savoie
- Blue stilton (met rode port is dat echt briljant)
- Reijpenaar VSOP kaas (super lekkere oude kaas)
- Reblochon
- Rauwmelkse Camembert
- Buffelmozzarella (hoort er eigenlijk niet bij, maar wel lekker)
- Boerenschapenkaas met fenegriek
- Gorgonzola (goede) met verse peer (tip)

Er zijn nog veel meer kazen, vooral degenen met blauwe aders zijn sterk en je hebt haters en lovers. Zelf doe ik er vaak nog rauwe ham en eventueel een goede droge worst bij. Maar het wordt dan meer een borrelplankje voor na de koffie. Meestal komt dan ook whisky, cognac en noem maar op op tafel.
Whatever...
pi_73533685
De korst va port-salut is gewoon plastic: niet opeten. Voor de andere kazen met rode korst (schimmelkaas) geldt wel dat je het opeet net als bij brie.
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 21:32 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Whatever...
pi_73533718
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 05:46 schreef Winner_Taco het volgende:
Taleggio , Roquefort , Munster , Camembert en Pont l’Eveque

Kazen met karakter dus !
Goede keuze, maar wel voor mensen met een stevige smaak! Ik lust dit iig wel.
Whatever...
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 22:42:48 #72
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_73534996
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:09 schreef Casparovvv het volgende:
Probeer ook eens een stukje (Stolwijker) boeren gatenkaas. Koop 'm alleen als er goed veel gaten in zitten want soms is de smaak zo vlak als wat, maar als het een goed exemplaar is proef je als het ware de stal.

helaas is het seizoen weer voorbij.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_73534999
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:01 schreef Spanky78 het volgende:
De korst va port-salut is gewoon plastic: niet opeten. Voor de andere kazen met rode korst (schimmelkaas) geldt wel dat je het opeet net als bij brie.
[..]
Ah, nog een consument die door de goedkope massa-imitatie in de war is geraakt. Ik had het er misschien bij moeten zeggen, maar omdat er aan het produceren van port salut geen enkele eis wordt gesteld is iedere fabrikant vrij er zijn eigen draai aan te geven. Zodoende zijn er veel goedkope varianten waarvan de korst niet te eten is. Jammer. Gelukkig bestaat er zoiets als het AOC keurmerk, waarbij je er wel zeker van bent dat de kaas die je koopt aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet.
pi_73535192
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:42 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Ah, nog een consument die door de goedkope massa-imitatie in de war is geraakt. Ik had het er misschien bij moeten zeggen, maar omdat er aan het produceren van port salut geen enkele eis wordt gesteld is iedere fabrikant vrij er zijn eigen draai aan te geven. Zodoende zijn er veel goedkope varianten waarvan de korst niet te eten is. Jammer. Gelukkig bestaat er zoiets als het AOC keurmerk, waarbij je er wel zeker van bent dat de kaas die je koopt aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet.
Precies, dus tenzij je zeker weet dat de korst van de salut eetbaar is, doe je dit niet. Plastic voegt echt niets toe aan je diner. In de supermakrt ga je sowieso geen AOC port-salut tegenkomen, terwijl ze bij ons wel andere DOC/AOC rauwmelkse kazen verkopen.
Whatever...
pi_73535228
ik haal dat plastic van de port salut er altijd af, heel veel mensen zie ik dat nooit doen
of het nou eetbaar is of niet, ik hoed het gewoon niet
pi_73535393
Toch jammer dat een product dat al werd gegeten in de tijd dat er nog geen plastic bestond, nu verworden is tot een goedkoop supermarkt-kaasje.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 22:57:42 #77
45206 Pietverdriet
pi_73535457
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:55 schreef Casparovvv het volgende:
Toch jammer dat een product dat al werd gegeten in de tijd dat er nog geen plastic bestond, nu verworden is tot een goedkoop supermarkt-kaasje.
Port Salut bedoel je?
pi_73535467
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:55 schreef Casparovvv het volgende:
Zoals met zovele producten is gebeurd. Overigens is dat niet altijd maar slecht, anders was het aanbod zo klein geweest en de prijs van ale die zaken een heel stuk hoger. Nu is er altijd nog een goedkoop alternatief.
Whatever...
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 22:59:54 #79
45206 Pietverdriet
pi_73535537
tja, probeer nog maar eens een goede camembert te vinden, die kan je ook met een lantaarntje zoeken.
pi_73535986
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:59 schreef Pietverdriet het volgende:
tja, probeer nog maar eens een goede camembert te vinden, die kan je ook met een lantaarntje zoeken.
Bij onze appie hebben ze goede DOC Camemberts, wel twee of 3 soorten. Ze vragen er trouwens achterlijk veel geld voor. Beste is om een weekje naar Normandie te gaan en er een goede fles Cider en calvados naast te zetten
Whatever...
pi_73536511
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Port Salut bedoel je?
ja.
pi_73546252
Ik hou voor mezelf altijd een aantal regels aan, want ik mag graag kaasplankjes samenstellen, maar niet voor mijn uppie en ik zou zelf een Casa Mirzu nog bij het ontbijt eten. Dus ik moet om het gezelschap denken.

- In volgorde van mild tot scherp
- Rauwmelks/ boerenkaas, is toch veel diepere smaak, zeker bij de milde
- Verschillende melksoorten, de een trekt geitenkaas niet, de ander schapenkaas niet.
- Verschillende schimmels, wit, rood en blauw
- Kleine stukjes, van een goede kaas wil je niet eens een groot stuk in je mond hebben. En zo snijden dat je veel 'contactvlak' hebt, dus geen kubusjes. Ik laat de stukken wel heel, het wordt ook niet lekkerder op als het lang aan veel lucht wordt blootgesteld en iedereen moet zelf maar snijden. Maar als je alvast een paar stukjes afsnijdt dan doet iedereen dat na en gaat niemand een enorm brok goede Roquefort of Münster in zijn mond steken om er dan achter te komen dat de smaakpapillen een O.D krijgen. Dat is ook gewoon heel relaxed eten.

Ik vind een kaasplankje geslaagd als iedereen één kaasje erbij vond die die héél erg lekker vond. Een echt lekker kaasje weegt ruimschoots op tegen de rest proeven en verder niet meer aanraken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:10:59 #83
45206 Pietverdriet
pi_73546525
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 23:13 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Bij onze appie hebben ze goede DOC Camemberts, wel twee of 3 soorten. Ze vragen er trouwens achterlijk veel geld voor. Beste is om een weekje naar Normandie te gaan en er een goede fles Cider en calvados naast te zetten
Rauwemelkse?
En als je ze doorsnijdt zijn ze dan niet kruimelig in het midden?
pi_73548821
Ik zag hier op de markt laatst rauwmelkse Camembert liggen met volgens mij ook zo'n AOC erop (bij camembert zou ik toch echt voor de AOC gaan). Maar het was mijn kaasboer voor de Nederlandse kaas, voor de buitenlandse ga ik altijd naar een winkel, dus ik heb hem niet geprobeerd. Ben sowieso niet zo heel gek van camembert, maar ik heb nooit het idee gehad dat een goeie moeilijk te krijgen is.
pi_73553858
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 22:42 schreef Casparovvv het volgende:

[..]Gelukkig bestaat er zoiets als het AOC keurmerk, waarbij je er wel zeker van bent dat de kaas die je koopt aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet.
AOC heeft niets met goede of slechte kaas te maken, slecht met de herkomst.
anonieme razernist
pi_73554167
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 18:45 schreef NoCigar het volgende:

[..]

En met het productieproces, wat het feitelijk een kwaliteitskeurmerk maakt.
pi_73554779
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 18:45 schreef NoCigar het volgende:

[..]

En het voer dat het melkvee krijgt, het gebied waar ze grazen, manier van rijping, periode van rijping, etc. Het heeft wel degelijk met goede of slechte kaas te maken. Niet alle AOC kazen zijn (naar mijn bescheiden mening) even lekker, maar doorgaans kan wel gezegd worden dat een AOC kaas lekkerder is dan een niet-AOC alternatief.
pi_73554889
Er zijn genoeg slechte AOC produkten, en ook genoeg betere zaken zonder AOC keurmerk, dus het lijkt me nogal onverstandig om dat als uitgangspunt te nemen.
Wijn is wat dat betreft wel het duidelijkste voorbeeld. Niemand zal met droge ogen beweren dat wijn met een AOC keurmerk beter is.
anonieme razernist
pi_73556866
Maar hier ging het over camembert. En goede camembert is rauwmelkse AOC. Dan heb je alsnog beter en minder goede soorten. Ga maar eens een weekje naar normandie, dan kun je elke dag 3 soorten AOC camembert proeven en dan heb je ze nog niet allemaal gehad.

Overigens vind ik het zelf ook wel belangrijk om de kaas voor het serveren alvast even op temperatuur te laten komen. Dan komt de smaak vaak veel beter los.

En camembert die korrelig is aan de binnenkant is gewoon nog niet rijp genoeg, zie je ook vaak met fabrieksbrie. Ik vind die kazen zelf vaak lekkerder als ze 'weglopen'.
Whatever...
pi_73558566
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 19:17 schreef NoCigar het volgende:
Er zijn genoeg slechte AOC produkten, en ook genoeg betere zaken zonder AOC keurmerk, dus het lijkt me nogal onverstandig om dat als uitgangspunt te nemen.
Wijn is wat dat betreft wel het duidelijkste voorbeeld. Niemand zal met droge ogen beweren dat wijn met een AOC keurmerk beter is.
Ja, maar AOC camembert wordt op een specifieke ambachtelijke wijze gemaakt. Dat is een dure manier, dus dan is het onzin om daar slechte kaasmakers met slechte ingredienten op te zetten. Natuurlijk zijn er verschillen, en hypothetisch zou het ook een slechte camembert kunnen zijn. Maar in de praktijk garandeert het AOC wel dat het een met aandacht en deskundigheid gemaakte kaas is. In Frankrijk gaat het ook vaak om kleine regio's wat betreft de kaas, terwijl in Italië elke boerenlul uit Parma 30 euro de kilo kan vragen voor een kaas die lang heeft gelegen, maar verder niet zoveel voorstelt. Goede Parmezaan, dat is pas moeilijk te krijgen.
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 20:15 schreef Spanky78 het volgende:
Overigens vind ik het zelf ook wel belangrijk om de kaas voor het serveren alvast even op temperatuur te laten komen. Dan komt de smaak vaak veel beter los.
Hoe komt die kaas zo koud dan?
pi_73558731
Naast een goed Geitenkaasje mag een Munster kaasje ook niet ontbreken. Stinkt heel erg maar heeft een erg 'eigen' smaak, een klassieker zeg maar.

pi_73558834
Vacherin, comte, gruyere, tete de moine, epoisses Allemaal toegankelijk en lekker.
pi_73558922
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Goede Parmezaan, dat is pas moeilijk te krijgen.
[..]
De beste verlaat vaak de regio niet, muv het stuk dat nu in mijn koelkast ligt. Mijn kaasboer verkoopt ook prima zelfgeimporteerde Parmezaan trouwens. Zo moeilijk is het allemaal niet.
anonieme razernist
pi_73568118
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 21:25 schreef NoCigar het volgende:
De beste verlaat vaak de regio niet, muv het stuk dat nu in mijn koelkast ligt.
De beste blijft of gaat het geld achterna, daarin verschilt kaas niet van andere zaken, dat geld zit niet bij kaasboeren in Nederland, maar bij restaurants en luxe winkels over de hele wereld waar bedragen in een hele andere categorie spelen. Het hoort ook in veel standaardrecepten, als je gaat uitrekenen hoeveel carpaccio's en ceasar salads er over de hele wereld worden gemaakt krijg je een beeld hoeveel er geproduceerd moet worden, en allemaal willen ze de 'echte'. Die echtheid is een formeel vereiste, en daar binnen kun je heel veel kazen produceren, alleen niet heel veel heel goede kazen.
quote:
Mijn kaasboer verkoopt ook prima zelfgeimporteerde Parmezaan trouwens. Zo moeilijk is het allemaal niet.
De mijne heeft een redelijke liggen voor meer dan 40 euro de kilo. Dat kan best wel een keer, maar de verhoudingen met andere oude kazen is dan wel zoek. Dat is de keerzijde van DOC's.
  zondag 11 oktober 2009 @ 15:29:33 #95
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_73576391
Even een ordinair terugvindplankje

Haal zelf de kaas altijd bij een kaashandel omdat ik de Supermarkt kaasjes (zelfs de aoc's bij de XL) niet echt geweldig zijn.
Vindt het leuk om speciale bijzondere kazen te proberen. Laatst nog spaanse Cabrales Picos op. Zou je niet direct kiezen maar heeft een uitgesproken smaak die je echt moet ontdekken.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_73577086
ik was gisteren in alphen aan den rijn op de markt, daar was een kaasboer met allemaal bijzondere kaasjes wel, veel boerenkazen met bijzondere smaken
zulke kaasboeren hebben wij hier niet
pi_73577569
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:50 schreef Mirjam het volgende:
ik was gisteren in alphen aan den rijn op de markt, daar was een kaasboer met allemaal bijzondere kaasjes wel, veel boerenkazen met bijzondere smaken
oh was dat met die appetijtelijke jongeman waarbij ik graag een stukje kaas koop?
pi_73577590
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 16:04 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

oh was dat met die appetijtelijke jongeman waarbij ik graag een stukje kaas koop?
geen idee?
pi_73577745
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 16:04 schreef Mirjam het volgende:

[..]

geen idee?
aah volgende keer even checken hoor.. hij is de moeite waard
Mijn kaashunk!
pi_73582015
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef ytram het volgende:

Als je geinteresseerd bent kan ik je de workshop kaas en wijn combineren bij het Librije Atelier heel erg aanraden. Erg leuk om te doen en heel leerzaam. De twee dingen die je dus beter niet drinkt bij de meeste kazen zijn rode wijn en port, in tegenstelling tot wat veel mensen denken (door de tannines van rode wijn en de hoeveelheid alcohol in port proef je de kaas niet goed meer). Verder gewoon lekker experimenteren, zou ik zeggen. Bij milde geit over het algemeen licht en fris (maar te zuur kan een wrange combi worden), bij zwaardere kazen wit met een zoetje, of bijv. een poiré bij blauwschimmel.
Sanity is (not) statistical
pi_73582345
Ik vond brie, oude kaas, etc. echt vies...
Oude kaas vind ik nog steeds niet lekker, brie heb ik nog niet geprobeerd, maar nu ik wat "volwassener" wordt wat zijn dan kazen om te proberen? Ik wil dus niet met moeilijke kazen beginnen ik wil mijn smaak ontwikkelen.
Ik vond oud etc. vies, nu vind ik het niet lekker, maar wat zijn kazen om te leren eten.
(ik wil het zo graag)
pi_73582633
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 18:49 schreef sexymofo het volgende:
Oude kaas vind ik nog steeds niet lekker, brie heb ik nog niet geprobeerd, maar nu ik wat "volwassener" wordt wat zijn dan kazen om te proberen? Ik wil dus niet met moeilijke kazen beginnen ik wil mijn smaak ontwikkelen.
Ik vond oud etc. vies, nu vind ik het niet lekker, maar wat zijn kazen om te leren eten.
(ik wil het zo graag)
Ga voor goede kaas en niet voor de massaproductie uit de supermarkt. Dat scheelt echt. Ik lustte behalve Goudse jonge op brood vroeger helemaal geen kaas, maar als je goede kwaliteit hebt lijkt dat totaal niet op die plasticprut van de Appie. Zijn gewoon twee heel verschillende dingen.

Ik denk wel dat roodbacteriekazen en harde geitenkaasjes wat makkelijker zijn om mee te beginnen dan blauwschimmels bijvoorbeeld.
pi_73585680
Ik vind een glaasje port dus echt wel lekker bij een kaasplankje. Bovendien is het wel handig om iets te drinken met wat alcohol, om de smaak van het vorige kaasje weg te nemen (door het oplossen van vetcoating op de tong).

Dat van die tannines kan ik nog wel inkomen, alhoewel ik het de smaak soms vind verdiepen ipv verstoren. Vooral die goede port doet dat bij mij.
Whatever...
pi_73586903
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 20:17 schreef Spanky78 het volgende:
Ik vind een glaasje port dus echt wel lekker bij een kaasplankje. Bovendien is het wel handig om iets te drinken met wat alcohol, om de smaak van het vorige kaasje weg te nemen (door het oplossen van vetcoating op de tong).

Dat van die tannines kan ik nog wel inkomen, alhoewel ik het de smaak soms vind verdiepen ipv verstoren. Vooral die goede port doet dat bij mij.
Smaken verschillen natuurlijk, maar ook ports en kazen verschillen. Bij sommige kazen kan het wel, al is het m.i. niet ideaal. Als je het zelf lekker vindt is dat natuurlijk het belangrijkste.

Maar ik neem aan dat jij dan geen zachte geitenkaas met je port combineert, om maar wat te noemen.
pi_73596071
vandaag in mn eentje een heel stuk brugse blomme opgegeten
  maandag 12 oktober 2009 @ 10:51:27 #106
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_73603644
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 20:39 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Smaken verschillen natuurlijk, maar ook ports en kazen verschillen. Bij sommige kazen kan het wel, al is het m.i. niet ideaal. Als je het zelf lekker vindt is dat natuurlijk het belangrijkste.

Maar ik neem aan dat jij dan geen zachte geitenkaas met je port combineert, om maar wat te noemen.
tja, maar het probleem waar je tegenaan loopt is dat meestal kaasplankjes erg gevarieerd zijn. en om nou 4 verschillende drankjes naast een kaasplank te zetten.... maar die Poiré is een goede tip, dat ga ik eens proberen.
  maandag 12 oktober 2009 @ 11:02:01 #107
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_73603890
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 18:49 schreef sexymofo het volgende:
(ik wil het zo graag)
Begin eens met chaumes, pont l'eveque uit frankrijk, tallegio of provolone. uit italie.

Eet eerst eens zonder korst (zachter van smaaK)en eet later eens de korst mee(sterker van smaak), (ligt even aan welke kaas, niet overal kun je korst van eten) .
pi_73605601
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 10:51 schreef Chielus het volgende:

[..]

tja, maar het probleem waar je tegenaan loopt is dat meestal kaasplankjes erg gevarieerd zijn. en om nou 4 verschillende drankjes naast een kaasplank te zetten.... maar die Poiré is een goede tip, dat ga ik eens proberen.
Heb ik wel eens gehad. Nou ja, drie glazen dan, bij restaurant Boreas in Heeze.

[ Bericht 0% gewijzigd door NoCigar op 12-10-2009 22:23:26 ]
anonieme razernist
pi_73625748
Ik moest eens een kaasplankje regelen voor de familie. Uiteindelijk had ik allemaal kaasjes die mij erg lekker leken, en ik vroeg nog bewust een "simpele kaas, die iedereen sowieso zou lusten," een of andere witschimmelkaas werd het.
Iedereen zei dat het een "topkaasje" was, "heuse topkwaliteit" en "een topper."
Kaasjes hoeven dus niet eens zó bijzonder te zijn...
pi_73631755
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 15:50 schreef Mirjam het volgende:
Welke markt?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oHg5SJYRHA0&feature=related[/youtube]
pi_73633961
Mijn eerste post op fok! Kan haast ook niet anders als dat ie over kaas gaat. Ik ben een groot liefhebber en vind dat NL kaas zwaar ondergewaardeerd is. Het is verworden tot goedkope naar niets smakende supermarkt plastic, terwijl er zo veel kwaliteit kaas te vinden is.

Dus bijdeze een tip: ga naar zoeterwoude, naar kaasboederij Captein. Sowieso hebben ze daar allemaal lekkere lokale dingen (honing, boter, scharrel eieren enz.) Proef de Goudse Oplegkaas en ik weet zeker dat je verkocht bent!!!

boeren goudse oplegkaas

Edwin
pi_73661671
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 20:39 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Nee, vooral stilton vind ik lekker met port. Ik houd van de wat sterkere kazen wat dat betreft en dat combineert prima. Geitenkaas en port is wel wat minder ja. Sowieso vind ik de 'regels' min of meer bullshit. Ik heb bij vis heerlijke rode wijn en bij vlees goede witte gedronken. Tannines kunnen wel wat smaak veranderen, maar uiteindelijk gaat het erom wat je lekker vindt, niet wat een ander ervan denkt
Whatever...
pi_73663739
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:17 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Ik heb bewust kazen genoemd die je in elke willekeurige kaaszaak kan kopen. Mijn ervaring is dat kaasboeren lang niet altijd even veel tijd en zin hebben om iemand uitgebreid van dienst te zijn (incl. proeven etc), daar zijn de marges tegenwoordig te klein voor.
Dan zijn dat slechte kaasboeren. Een vakman neemt daar tijd voor omdat hij het belang van klantenbinding begrijpt en omdat hij het leuk vindt om mensen kennis te laten maken met voor hen nieuwe kazen. Een kaasboer die daar geen tijd voor wil vrijmaken moet stoppen met zijn zaak en bij de AH kaas gaan snijden.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_73663942
Old Amsterdam is ook erg lekker
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
pi_73664011
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 22:16 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Dan zijn dat slechte kaasboeren. Een vakman neemt daar tijd voor omdat hij het belang van klantenbinding begrijpt en omdat hij het leuk vindt om mensen kennis te laten maken met voor hen nieuwe kazen. Een kaasboer die daar geen tijd voor wil vrijmaken moet stoppen met zijn zaak en bij de AH kaas gaan snijden.
Of juist hele goede kaasboeren die geen tijd hebben om per klant een kwartier aandacht te besteden
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:24:52 #116
45206 Pietverdriet
pi_73664147
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 22:20 schreef Winner_Taco het volgende:
Old Amsterdam is ook erg lekker
En staat stijf van het glutamaat
pi_73664785
Oh vraagje voor de kaaskenners: ik heb afgelopen weekend bij een lokale geitenkaasboerderij een stuk Ierse stinkkaas gekocht die zij zelf meegenomen had uit Ierland en die qua smaak heel erg leek op munster. Goddelijk!
Ik ben alleen de naam vergeten. Iemand enig idee wat het geweest kan zijn?

-edit- het was iets met een E volgens mij.

[ Bericht 8% gewijzigd door MinderMutsig op 13-10-2009 22:43:28 ]
pi_73664956
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 22:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En staat stijf van het glutamaat
En daarom vinden we dat lekker Glutamaat zit ook in spekjes, bouillon etcetc. Japanners noemen die smaak umami, wat vertaald: heerlijk betekent.
Whatever...
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:42:54 #119
45206 Pietverdriet
pi_73665012
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 22:41 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

En daarom vinden we dat lekker Glutamaat zit ook in spekjes, bouillon etcetc. Japanners noemen die smaak umami, wat vertaald: heerlijk betekent.
Jep, klopt helemaal.
pi_73665075
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 22:38 schreef MinderMutsig het volgende:
Oh vraagje voor de kaaskenners: ik heb afgelopen weekend bij een lokale geitenkaasboerderij een stuk Ierse stinkkaas gekocht die zij zelf meegenomen had uit Ierland en die qua smaak heel erg leek op munster. Goddelijk!

Munster is toch Ierse kaas? Naar de gelijknamige provincie
pi_73665173
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 22:44 schreef Winner_Taco het volgende:

[..]

Munster is toch Ierse kaas? Naar de gelijknamige provincie
Munster is frans.
pi_73665295
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 22:46 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Munster is frans.
Cashel Blue ?
pi_73665599
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 22:16 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Dat zijn zaken die ik stuk voor stuk inderdaad belangrijk vind, en waar ik graag tijd voor vrij maak. Het is echter niet reëel als er op vrijdag of zaterdag van 's morgens 8 tot 's middags 5 constant 20 man in de zaak staat. Dan gaat het allemaal iets sneller.
pi_73665906
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 22:55 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Dat zijn zaken die ik stuk voor stuk inderdaad belangrijk vind, en waar ik graag tijd voor vrij maak. Het is echter niet reëel als er op vrijdag of zaterdag van 's morgens 8 tot 's middags 5 constant 20 man in de zaak staat. Dan gaat het allemaal iets sneller.
Uiteraard snap ik dat daar in het weekend minder tijd voor is.

Jij weet ook niet toevallig het antwoord op mijn kaasquiz? Anders zie ik mij genoodzaakt om vrijdag weer naar die geitenboerderij te gaan om weer met de bananen-etende-waakkoe-die-denkt-dat-hij-een-hond-is te knuffelen en nog meer kaas te kopen daar. En ik had dit weekend al ruzie over de geuren die uit de koelkast kwamen.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 23:03:41 #125
45206 Pietverdriet
pi_73666000
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 23:01 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Jij weet ook niet toevallig het antwoord op mijn kaasquiz? Anders zie ik mij genoodzaakt om vrijdag weer naar die geitenboerderij te gaan om weer met de bananen-etende-waakkoe-die-denkt-dat-hij-een-hond-is te knuffelen en nog meer kaas te kopen daar. En ik had dit weekend al ruzie over de geuren die uit de koelkast kwamen.
Geloof dat we allebei de verkeerde vent hebben
pi_73666933
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 22:38 schreef MinderMutsig het volgende:

Even opgezocht maar niets met een e gevonden in mijn kaas-bibliotheek. Gubbeen missschien?
anonieme razernist
pi_73670537
voor wie een kaasplankje wil of dit nu bij ontbijt, een dinner of borrel is, gelden de volgende vuistregels (haha vuist / kaas .... ahum okee).

1) maak een duidelijke thema naar soort, rijpheid, land of bereidingswijze en breng daar 3 soorten op je plank in verschillende klasses. lees jezelf in over dat thema op internet of laat je voorlichten door de kaasboer. serveer er dan ook de juiste wijn, sherry of port bij, bijhorende achtergrond muziekje .... , drank sterker dan 20% alc is vaak een probleem omdat je dan ook grote smaak verschillen, maar een single zachte malt wiskey voor de heren moet kunnen. thee (heet water wel afkoelen naar 70% graden dan de theebladeren erin, ander krijg je bittere nasmaken) of druiven of bessensap of kamertemp. kan ook als non.alc.

2) neem een mix tussen wat jij lekker vind en wat je gasten lusten, zo leer je van elkaar, en weet je zeker dat het een succes word. een dag later neem je dan de restjes en mix dat samen tot een romige smeerkaas met een schuitje witte wijn en boter (beetje pepper zout suiker en knof/peter). (blijft dan meestal nog 1 of 2 week houdbaar in de koeling). je koopt dan nooit meer nepkaas uit het kuipje.

3) serveer nooit meer dan 3 soorten, meer dan dat en je gaat al snel geen verschil meer proeven of ruiken. gewicht is variabel, maar 3x een vuistgrote aan volume per 4 personen voldoet vaak en serveer altijd op kamertemp. zowel de kaas als drank. de vetten lossen dan sneller op wat je smaakbeleving tengoede komt. terecht dat veel mensen kieskeurig zijn wat beteft kazen, verkeerd bewaren is de grootste boosdoener en je proeft je halve koelkast mee of het is ronduit ranzig geworden.

4) gebruik geen droog brood of toast tenzij je wat te verbergen hebt, serveer liefst waterhoudende vruchten nutraal van smaak, dienend als de brug tussen drank & kaas, dus een fiszure appelpartjes met ontpitte druiven bij wijn, tomaatpartjes of komkommerplakjes voor sherry en witteport (en noten en rozijnen bij de borrel), vooral bij 4 of 5 gangen dinner is brood vrij snel zwaar op de maag, maar zoiezo hebben de meeste mensen savonds al gegeten dus is het totale overkill om er brood bij te gooien (doe dat alleen als je puur smeerkazen gebruikt ).

5) pasop met smeerkazen en jonge kazen, en die gemaakt van rauwe melk, heel veel mensen zijn lactose intolerant (zonder het vaak zelf te weten), met andere woorden, het lichaam is dan (doordat het enzym lactase in onvoldoende mate of helemaal niet aanwezig is) niet in staat lacose om te zetten in energie, gevolg je gast gaat naar huis met last van overmatige gas- en zuurproductie, een opgeblazen gevoel, winderigheid of zelfs diarree. bij oude kazen hebben de bacterie de lactose al omgezet in suikers, dus iedereen kan daarvan vrolijk mee eten.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 07:33:50 #128
45206 Pietverdriet
pi_73670900
De hoeveelheid lactose die nog overblijft na het kaasmaken is echt miniem
pi_73671089
Ik zou sowieso alleen maar rauwmelkse kazen serveren.
anonieme razernist
pi_73671161
Die zijn helaas niet altijd even goed te vinden en even betaalbaar .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_73672718
Dan kun je beter minder kaas eten en sparen voor goede dan meer slechte. En dat denk ik trouwens bij het meeste eten zonder dat ik erin slaag me daar altijd aan te houden..
anonieme razernist
pi_73682642
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 09:41 schreef NoCigar het volgende:
Dan kun je beter minder kaas eten en sparen voor goede dan meer slechte. En dat denk ik trouwens bij het meeste eten zonder dat ik erin slaag me daar altijd aan te houden..
Er zijn best goede gepasteuriseerde kazen hoor, met name geitenkazen, maar ook witte, blauwe en rode. De vraag neemt de laatste tijd enorm toe.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 15:23:21 #133
45206 Pietverdriet
pi_73682907
Roodbacterie is nu de trend?
pi_73683734
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 23:01 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Ik zou het niet weten. Ken sowieso niet zoveel Ierse kazen. Zou natuurlijk kunnen dat ze die kaas bij een lokaal boertje hebben opgepikt die het alleen daar verkoopt ofzo. Zo'n boer hebben wij ook op 't dorp.
pi_73684160
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 03:02 schreef bbstreams het volgende:
voor wie een kaasplankje wil of dit nu bij ontbijt, een dinner of borrel is, gelden de volgende vuistregels (haha vuist / kaas .... ahum okee).

1) maak een duidelijke thema naar soort, rijpheid, land of bereidingswijze en breng daar 3 soorten op je plank in verschillende klasses. lees jezelf in over dat thema op internet of laat je voorlichten door de kaasboer. serveer er dan ook de juiste wijn, sherry of port bij, bijhorende achtergrond muziekje .... , drank sterker dan 20% alc is vaak een probleem omdat je dan ook grote smaak verschillen, maar een single zachte malt wiskey voor de heren moet kunnen. thee (heet water wel afkoelen naar 70% graden dan de theebladeren erin, ander krijg je bittere nasmaken) of druiven of bessensap of kamertemp. kan ook als non.alc.

2) neem een mix tussen wat jij lekker vind en wat je gasten lusten, zo leer je van elkaar, en weet je zeker dat het een succes word. een dag later neem je dan de restjes en mix dat samen tot een romige smeerkaas met een schuitje witte wijn en boter (beetje pepper zout suiker en knof/peter). (blijft dan meestal nog 1 of 2 week houdbaar in de koeling). je koopt dan nooit meer nepkaas uit het kuipje.

3) serveer nooit meer dan 3 soorten, meer dan dat en je gaat al snel geen verschil meer proeven of ruiken. gewicht is variabel, maar 3x een vuistgrote aan volume per 4 personen voldoet vaak en serveer altijd op kamertemp. zowel de kaas als drank. de vetten lossen dan sneller op wat je smaakbeleving tengoede komt. terecht dat veel mensen kieskeurig zijn wat beteft kazen, verkeerd bewaren is de grootste boosdoener en je proeft je halve koelkast mee of het is ronduit ranzig geworden.

4) gebruik geen droog brood of toast tenzij je wat te verbergen hebt, serveer liefst waterhoudende vruchten nutraal van smaak, dienend als de brug tussen drank & kaas, dus een fiszure appelpartjes met ontpitte druiven bij wijn, tomaatpartjes of komkommerplakjes voor sherry en witteport (en noten en rozijnen bij de borrel), vooral bij 4 of 5 gangen dinner is brood vrij snel zwaar op de maag, maar zoiezo hebben de meeste mensen savonds al gegeten dus is het totale overkill om er brood bij te gooien (doe dat alleen als je puur smeerkazen gebruikt ).

5) pasop met smeerkazen en jonge kazen, en die gemaakt van rauwe melk, heel veel mensen zijn lactose intolerant (zonder het vaak zelf te weten), met andere woorden, het lichaam is dan (doordat het enzym lactase in onvoldoende mate of helemaal niet aanwezig is) niet in staat lacose om te zetten in energie, gevolg je gast gaat naar huis met last van overmatige gas- en zuurproductie, een opgeblazen gevoel, winderigheid of zelfs diarree. bij oude kazen hebben de bacterie de lactose al omgezet in suikers, dus iedereen kan daarvan vrolijk mee eten.
Voor zo'n kaasplankje bedank ik.
pi_73686105
denken jullie er ook aan dat als je een zwangere onder de gasten hebt deze geen ongepasteuriseerde kazen mag hebben?
pi_73686417
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:46 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Ik zou het niet weten. Ken sowieso niet zoveel Ierse kazen. Zou natuurlijk kunnen dat ze die kaas bij een lokaal boertje hebben opgepikt die het alleen daar verkoopt ofzo. Zo'n boer hebben wij ook op 't dorp.
Dat zou natuurlijk kunnen. Goede reden wel om vrijdag nog een stuk te gaan halen want in dat geval is de voorraad natuurlijk beperkt.
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 16:52 schreef simmu het volgende:
denken jullie er ook aan dat als je een zwangere onder de gasten hebt deze geen ongepasteuriseerde kazen mag hebben?
Nee, daar moet ze zelf maar aan denken.
pi_73686662
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 17:02 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Dat zou natuurlijk kunnen. Goede reden wel om vrijdag nog een stuk te gaan halen want in dat geval is de voorraad natuurlijk beperkt.
[..]

Nee, daar moet ze zelf maar aan denken.
klinkt lekker gastvrij dan! ik bedoelde in referentie aan die joekelpost hierboven he, waarin iemand aanbeval *alle* kazen ongepateuriseerd te doen. leuk dan als je daar als gast bij mag gaan zitten kijken
  woensdag 14 oktober 2009 @ 17:18:53 #139
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_73686853
Misschien komt het wat lullig over, maar ik heb al zo vaak meegemaakt dat een zwanegre vrouw helemaal geen kaas hoeft, ook al is het gepasturiseerd. Dus let ik er niet meer op en maak liever iets anders voor ze.
pi_73687280
Die krijgt een lekker schaaltje pinda's.
anonieme razernist
pi_73687301
Tip 5: Zorg altijd voor een pot zure bommen bij je kaasplankje.
pi_73689079
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 17:11 schreef simmu het volgende:

[..]

klinkt lekker gastvrij dan!
Tja als een zwangere ongepasteuriseerde kaas wil eten moet ze dat lekker zelf weten. Ik ga het ze niet verbieden in ieder geval en ik zie ook geen reden om mezelf en de rest van de gasten goede kazen te onthouden omdat er wellicht een zwangere is die zichzelf niet in bedwang kan houden.
quote:
ik bedoelde in referentie aan die joekelpost hierboven he, waarin iemand aanbeval *alle* kazen ongepateuriseerd te doen. leuk dan als je daar als gast bij mag gaan zitten kijken
Dat kan dat je dat bedoelde, dan had je misschien wat duidelijker moeten zijn want je vroeg het in het algemeen en ik geef dus vanuit mijn positie antwoord en niet vanuit het theoretische geval dat ik exclusief ongepasteuriseerde kaas zou willen kopen.
pi_73690187
nja, ik denk gewoon dat het vrij sneu is dat als je iemand uitnodigt om lekker te komen eten, het dan allemaal dingen zijn die die persoon niet mag. het is overigens niet alleen voor zwangeren riscant om te eten hoor. oude mensen, of mensen met kwaadaardige ziektes zoals kanker en leverziekten, mensen met diabetes en mensen zonder milten gebruikers van medicijnen die de weerstand beïnvloeden, zoals cortico-steroïden en gebruikers van maagzuurremmende middelen. het is toch ook de taak van de gastheer/vrouw om daar een beetje rekening mee te houden?

da's zo'n beetje hetzelfde trouwens als een vegetarier uit te nodigen en die dan vlees voor te zetten onder het motto: "daar had je dan zelf aan moeten denken, wij eten nu eenmaal vlees"
pi_73691169
http://en.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu

Hier word je toch niet goed van
pi_73691465
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:15 schreef simmu het volgende:
nja, ik denk gewoon dat het vrij sneu is dat als je iemand uitnodigt om lekker te komen eten, het dan allemaal dingen zijn die die persoon niet mag. het is overigens niet alleen voor zwangeren riscant om te eten hoor. oude mensen, of mensen met kwaadaardige ziektes zoals kanker en leverziekten, mensen met diabetes en mensen zonder milten gebruikers van medicijnen die de weerstand beïnvloeden, zoals cortico-steroïden en gebruikers van maagzuurremmende middelen. het is toch ook de taak van de gastheer/vrouw om daar een beetje rekening mee te houden?

da's zo'n beetje hetzelfde trouwens als een vegetarier uit te nodigen en die dan vlees voor te zetten onder het motto: "daar had je dan zelf aan moeten denken, wij eten nu eenmaal vlees"
Nee het is hetzelfde als een vegetarier uitnodigen en dan naast alle hapjes die hij zonder problemen kan eten óók hapjes met vlees op tafel zetten voor de andere gasten. Niet iedereen hoeft zijn eetgewoonten aan te passen aan een persoon in het gezelschap.
Dat is net zo idioot als eisen dat er geen alcohol geschonken wordt omdat 1 persoon dit niet mag hebben. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid.

Overigens valt het met die risico's reuze mee maar dat is een andere discussie.
pi_73692240
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:53 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Nee het is hetzelfde als een vegetarier uitnodigen en dan naast alle hapjes die hij zonder problemen kan eten óók hapjes met vlees op tafel zetten voor de andere gasten. Niet iedereen hoeft zijn eetgewoonten aan te passen aan een persoon in het gezelschap.
Dat is net zo idioot als eisen dat er geen alcohol geschonken wordt omdat 1 persoon dit niet mag hebben. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid.

Overigens valt het met die risico's reuze mee maar dat is een andere discussie.

laat maar, volgens mij heb jij het over iets anders dan ik.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:25:40 #147
45206 Pietverdriet
pi_73692554
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:44 schreef Grimmjoww het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu

Hier word je toch niet goed van
Wind je niet op, geloof niet dat je de kans hebt dit ooit in je leven tegen te komen als je er niet zeer specifiek naar op zoek gaat. Zelfs dan is het nog lastig.
pi_73692666
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wind je niet op, geloof niet dat je de kans hebt dit ooit in je leven tegen te komen als je er niet zeer specifiek naar op zoek gaat. Zelfs dan is het nog lastig.
Maar het blijft echt misselijkmakend
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:29:02 #149
45206 Pietverdriet
pi_73692682
Zwangere vrouwen kunnen me wat, tering wat een dictatuur, de vriendin van een vriend was zwanger en we gingen met zijn allen eten, ze was er zelfs tegen dat we in een restaurant gingen eten waar ze steak serveerden. Niet alleen dat ZIJ het niet wilde eten, nee, ze wilde zelfs niet dat wij dat daar aten en zij wat anders, want je weet maar nooit.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:29:22 #150
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_73692694
Lijkt me dat iuemand die regelmatig een beetje 'gevaarlijke' producten als rauwemelkise kaas eet...gezonder bezig is omdat je dan een betere weerstand opbouwd? Ons lichaam is geen kasplantje, mensen behandelen het alleen maar zo. denk ik wel eens.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:30:44 #151
45206 Pietverdriet
pi_73692733
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:28 schreef Grimmjoww het volgende:

[..]

Maar het blijft echt misselijkmakend
Kom op zeg, jij zoekt het op om dan er over te gaan gillen, je doet me denken aan een Gristelijke collega van me, die iedere tietenshow kijkt om dan te lopen roepen dat het schandalig is dat het op TV is.
pi_73692975
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:30 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kom op zeg, jij zoekt het op om dan er over te gaan gillen, je doet me denken aan een Gristelijke collega van me, die iedere tietenshow kijkt om dan te lopen roepen dat het schandalig is dat het op TV is.
Ik zocht het niet op kwam er met een linkje van een andere kaassoort...
pi_73693409
Franse mensen eten al hun leven lang rauwmelkse kazen, en ze zeggen: er is nog nooit iemand aan doodgegaan.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:52:54 #154
45206 Pietverdriet
pi_73693592
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:47 schreef krakkemieke het volgende:
Franse mensen eten al hun leven lang rauwmelkse kazen, en ze zeggen: er is nog nooit iemand aan doodgegaan.....
In Nederland waar er een enorm belang is van de kaasindustrie die bulk kaas maakt hebben die een stevige lobby. Het laatse waar die op zitten te wachten is een kleine nederlandse kaasboerderij waar een keer een verkeerde bacterie wordt gevonden. Dan schrijft de boulevard pers de Nederlandse kaas export weer een deuk aan.
pi_73693795
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In Nederland waar er een enorm belang is van de kaasindustrie die bulk kaas maakt hebben die een stevige lobby. Het laatse waar die op zitten te wachten is een kleine nederlandse kaasboerderij waar een keer een verkeerde bacterie wordt gevonden. Dan schrijft de boulevard pers de Nederlandse kaas export weer een deuk aan.
Volgens mij was het een europese regel.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_73693875
En dan denk ik, zoals velen met mij: ik maak zelf wel uit of ik een risicogroep ben en of ik dat eet!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  woensdag 14 oktober 2009 @ 21:02:18 #157
45206 Pietverdriet
pi_73693943
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:58 schreef krakkemieke het volgende:

[..]

Volgens mij was het een europese regel.....
klopt, maar in Frankrijk of italie wordt die heeeeel anders gezien als in NL
pi_73694145
Het werd igg niet anders gezien door de wijnboeren wiens ouders altijd kaas gemaakt hadden. Omdat die idiote regels in het verlengde liggen van andere idiote regels.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_73700039
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 21:00 schreef krakkemieke het volgende:
En dan denk ik, zoals velen met mij: ik maak zelf wel uit of ik een risicogroep ben en of ik dat eet!
Totdat er een paar aan komen te overlijden / dan wel flink ziek worden.

Dan staan bepaalde trieste kneusjes die de Warenwet niet kennen weer vooraan in de rij bij Hart v Nederland om te janken dat ze het onbegrijpelijk vinden dat zoiets zomaar kan in Holland
pi_73701921
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:22 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Jammer dat Hazerswoude niet in de buurt van Friesland ligt, moet hier toch eens op ontdekkingstocht gaan naar een goede kaasboer die zelf kazen maakt. Kaas uit de supermarkt is prima op brood of voor de standaard feestjes, maar echte lekkere kaas haal je bij een kaasboer of kaasspeciaalzaak (die helaas altijd veel te veel geld rekenen, ik ben toch snel 50 euro kwijt voor 1 plankje, maar ik koop ook teveel altijd )
Bij ons komt er nog een kaasboer langs de deur die van boeren in de buurt goeie kaas koopt.
Ik zal nooit van m'n leven fabriekskaas kunnen eten, ben gewoon te verwend.
The above is of no importance.
pi_73702682
Het gekke is dat rauwe zuivel juist beter door het lichaam opneembaar is omdat er botervet en de nodige enzymen inzitten die na onze baby jaren flink vannemen van nature. Het lichaam heeft echter wel tijd nodig het tot zich te nemen en dat gaat niet 123 binnen 24uur, ook verdwijnen die hulptroepen weer na loop van tijd als je geen vervente rauwe zuivelaar bent. geen snelle oplossing dus voor de lactose-intolerant.

meeste dodelijke gevallen en ziektes ontstaan m.i altijd door kruisbesmetting, je (of die van de boer) handjes niet goed wassen, dezelfde snijmesje gebruiken voor verschillende kaassoorten , kaassoorten bij elkaar bewaren in 1 gesloten doos, je mooi geblokte houten plank gebruiken waar je kort geleden nog rauw vlees op had liggen, dat soort dingen.

de betere boerenkaas boven de fabriekskazen, voor wie het hebben kan, is nog altijd ronduit het beste, geen geknoei met toevoegingen, simpele bereiding via houten vaten en linnendoeken, het geeft toch de beste smaak. .... kaas met schep kaviaar yum .... ehm okee dit onderwerp is kaas voor beginners

[ Bericht 4% gewijzigd door bbstreams op 15-10-2009 02:02:15 ]
pi_73702800
Terug naar het topic!
Wat is nou een goed kaasplankje?

Etiquette:
Het eerste kaasplankje wat ik gegeten heb, was in Frankrijk. Dan komt er iemand langs met een kar(!) aan kazen en kaasjes. En dan mag je uitkiezen... Heerlijk, dacht ik!
Ik wist niet hoeveel je mag kiezen..het liefst koos ik van alles 1 plakje.
Dus ik in mijn beste Frans vragen wat de etiquette is...nou dat viel tegen.. Drie stukjes kaas mag je kiezen.

Maar ja, ik ben een Nederlanders. En 3 stukjes kaas, is idioot weinig. Dus ik wijs toch 5 stukjes aan.
Mevrouw was daar niet van gecharmeerd, en dat heb ik gemerkt ook. Maar ik heb wel 5 stukjes gekregen(!).
Wat zijn nou drie lullige stukjes kaas voor een Hollandse meid?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73703049
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 01:50 schreef capricia het volgende:
Terug naar het topic!
....
als je na 3 kazen nog verschillen kan proeven heb je een goede smaak.

voor beginners, iets van jong naar oud maar relatief neutraal, naar mate je aan kaas gewend raakt laat je gewoon voorlichten en verrassen door wat de kaasboer vers binnen heeft gekregen. ikzelf vind de oranje engelse cheddar lekker omdat het pittig en notig is, en ik wil ook wat te doen hebben, dus met Girolle een scraapkaasje (Tête de Moine ) of anders zelf schaven aan tafel.
pi_73703057
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 02:38 schreef bbstreams het volgende:

[..]

als je na 3 kazen nog verschillen kan proeven heb je een goede smaak.
[..]
Ah, wat een onzin! (misschien omdat we kaaskoppen zijn?)

Jij proeft na een stukje brie, een jonge en een oude kaas echt nog wel verschil tussen een komijn en een geitenkaas of een old amsterdam hoor!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73703099
als je ze me blind voorzet kun je mij zo de old amsterdamer verkopen voor de oude kaas van daarvoor zeker na de komijn en geit.
pi_73703121
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 02:51 schreef bbstreams het volgende:
als je ze me blind voorzet kun je mij zo de old amsterdamer verkopen voor de oude kaas van daarvoor zeker na de komijn en geit.
echt niet. Old Amsterdam heeft een heel andere structuur dan oude kaas! Oude kaas is droger.
Dat weet jij ook wel!
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_73703208
ech wel, er lopen genoeg oude kazen rond met ongeveer dezelfde structuur ik blijf het een bende vinden als mij meer dan 3 word aangeboden.
pi_73715330
Vind drie smaken ook niet veel. Mij is eens verteld dat bij wijn amateurs maximaal 8 wijnen na elkaar kunnen proeven voor ze de smaken niet meer uit elkaar kunnen houden. Ik kan me niet voorstellen dat het bij kaas al na 3 stukjes is.
pi_73715909
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 01:39 schreef bbstreams het volgende:
.... ehm okee dit onderwerp is kaas voor beginners
Vandaar de driestukjesregel ook?
  donderdag 15 oktober 2009 @ 15:29:51 #170
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_73716146

zelf hou ik het meeste van halfharde kazen met 'n scherpe smaak

http://www.kazenvanbijons.be/BENL/site/cheese-overview.aspx?K=3&I=1

kazen van bij ons (en 'n beetje ook van jullie )
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
  donderdag 15 oktober 2009 @ 15:37:46 #171
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_73716456
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 01:50 schreef capricia het volgende:
Terug naar het topic!

Etiquette:
Het eerste kaasplankje wat ik gegeten heb, was in Frankrijk. Dan komt er iemand langs met een kar(!) aan kazen en kaasjes. En dan mag je uitkiezen... Heerlijk, dacht ik!
Ik wist niet hoeveel je mag kiezen..het liefst koos ik van alles 1 plakje.
Dus ik in mijn beste Frans vragen wat de etiquette is...nou dat viel tegen.. Drie stukjes kaas mag je kiezen.

Maar ja, ik ben een Nederlanders. En 3 stukjes kaas, is idioot weinig. Dus ik wijs toch 5 stukjes aan.
Mevrouw was daar niet van gecharmeerd, en dat heb ik gemerkt ook. Maar ik heb wel 5 stukjes gekregen(!).
tja, gaat het over 'n kaasplankje als tussengerecht, of als volwaardig dinner?
als tussengerecht is het idd zo dat je geacht wordt er 'n paar te proeven, als zoethoudertje.

Als ik voor vrienden 'n kaas- en wijnavond organiseer zorg ik voor minstens een 10 tal verschillende kazen, liefst uiteenlopende van smaak en structuur alsook voor met zorg uitgekozen bijpassende wijnen. Belangrijk dat kaas en wijnen matchen (vraag om advies bij kaas/wijnkenners) , want je kan je smaakfestijn ferm verpesten als deze niet optimaal matchen.
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_73716486
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 15:37 schreef misteriks het volgende:

[..]

tja, gaat het over 'n kaasplankje als tussengerecht, of als volwaardig dinner?
als tussengerecht is het idd zo dat je geacht wordt er 'n paar te proeven, als zoethoudertje.

Als ik voor vrienden 'n kaas- en wijnavond organiseer zorg ik voor minstens een 10 tal verschillende kazen, liefst uiteenlopende van smaak en structuur alsook voor met zorg uitgekozen bijpassende wijnen. Belangrijk dat kaas en wijnen matchen (vraag om advies bij kaas/wijnkenners) , want je kan je smaakfestijn ferm verpesten als deze niet optimaal matchen.
Was desert.
Max. 3 stukjes in Frankrijk dus...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75523118
Nou, dit weekend ga ik dan toch eens een kaasplankje bij het etentje serveren

Ik zag dat ze bij onze winkel in elk geval rauwmelkse boerenkaas hebben, van jong belegen tot oud, port salut, gruyere en nog een heel aantal andere soorten. Ook wel geitenkaas, maar zowel hard als zacht, maakt dat uit voor de smaak?

Ik wilde er wat stukjes brood en stroop bij doen.

Tips of toevoegingen?
pi_75523924
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 17:02 schreef LieLie het volgende:
Nou, dit weekend ga ik dan toch eens een kaasplankje bij het etentje serveren

Ik zag dat ze bij onze winkel in elk geval rauwmelkse boerenkaas hebben, van jong belegen tot oud, port salut, gruyere en nog een heel aantal andere soorten. Ook wel geitenkaas, maar zowel hard als zacht, maakt dat uit voor de smaak?
Ja, het is niet het enige wat uitmaakt voor de smaak, maar je hebt van die kleine harde boomstammetjes, en die zijn heel erg pittig, dat trekt niet iedereen. Sowieso moet je daar geen groot brok van in je mond steken, ook niet als je liefhebber bent. Dunne plakjes snijden.

Maar die zijn dan gewoon ouder, de jongere varianten ervan, die ook niet elk wat wils zijn maar niet zo heel pittig, dat zijn meestal dikke boomstammen. Het formaat bepaalt ook hoe het rijpt.
quote:
Ik wilde er wat stukjes brood en stroop bij doen.
Stroop?
pi_75524119
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 17:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja, het is niet het enige wat uitmaakt voor de smaak, maar je hebt van die kleine harde boomstammetjes, en die zijn heel erg pittig, dat trekt niet iedereen. Sowieso moet je daar geen groot brok van in je mond steken, ook niet als je liefhebber bent. Dunne plakjes snijden.

Maar die zijn dan gewoon ouder, de jongere varianten ervan, die ook niet elk wat wils zijn maar niet zo heel pittig, dat zijn meestal dikke boomstammen. Het formaat bepaalt ook hoe het rijpt.
[..]

Stroop?
Ja, appelstroop toch?
pi_75524228
Stroop zou sowieso niet in me opkomen, maar goede kaas heeft niks nodig, ook geen mosterd of wat dan ook.
pi_75524360
ik vind een vijgen port dipje bij een zachte kaas vaak wel lekker
pi_75525438
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:
Stroop zou sowieso niet in me opkomen, maar goede kaas heeft niks nodig, ook geen mosterd of wat dan ook.
Ohké, ik lees het wel veel als ik zoek..
pi_75526131
Bij Herve kaas bv wordt traditioneel Luikse stroop geserveerd, dus vreemd is het niet.
anonieme razernist
pi_75530099
Heerlijk, goede kaasjes met stroop!
Al hou ik toch meer van vijgencompote, manchego met vijg is m'n lievelings!
Work hard, play harder.
pi_75530810
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 18:25 schreef LieLie het volgende:

[..]

Ohké, ik lees het wel veel als ik zoek..
Het is nieuw voor mij en ik schat dat het ook niet echt wat voor mij zou zij, alleen als het echt bij een bepaalde kaas hoort zou ik het wel proberen. Ik kom ook altijd bij de zeer goed gesorteerde kaasboer terwijl ik al deels weet wat ik wil en als daar ben wil ik nog veel meer, dus aan variaties mét kaas in plaats van variaties ín kaas kom ik helemaal niet toe en dat vertelt de kaasboer dus ook mij niet.

Maar ik blijf erbij dat een mooi gevarieerd een uitgebalanceerd kaasplankje al heel wat is en ruimschoots voldoet als gang.
pi_75530943
heb net voor bij wat kaasjes voor vanavond een stoofpeertjesstroop gehaald bij de ah het lag dan wel gewoon in het broodbeleg schap en niet bij de kazen, maar toch lijkt het me wel een lekkere combi zal morgen even verslag uitbrengen hoe ie was
  vrijdag 11 december 2009 @ 21:53:24 #183
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_75533382
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 17:42 schreef Weltschmerz het volgende:
Nou een stukje oude boerenkaas met honing-mosterd sla ik niet af
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_75535699
quote:
Op vrijdag 11 december 2009 20:55 schreef littledrummergirl het volgende:
heb net voor bij wat kaasjes voor vanavond een stoofpeertjesstroop gehaald bij de ah het lag dan wel gewoon in het broodbeleg schap en niet bij de kazen, maar toch lijkt het me wel een lekkere combi zal morgen even verslag uitbrengen hoe ie was
damn t stroopje is lekker! het is een beetje dik (jam achtig) maar wel erg goed
  zondag 13 december 2009 @ 01:06:34 #185
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_75567846
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:07 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Inderdaad een goede kaas, maar naar mijn mening absoluut geen combinatie met whisky.. De smaak is veel te zacht om tegen de sterke whisky op te wegen.

TS: Het is bij een kaasplank altijd belangrijk te zorgen voor kazen uit verschillende kaasfamilies. De meest prominente zijn de zachte witschimmel, blauwader en roodbacterie kazen. Daarnaast ontbreekt bij veel kaasplanken de geitenkaas en de harde (berg)kaas ook niet. Hier onder wat namen van hele gangbare kazen met een niet al te uitgesproken smaak, die in vrijwel iedere kaasspeciaalzaak te vinden zijn:

Witschimmel:
- roombrie
- boerencamembert (rauwmelks)
- Saint felicien (rauwmelks)
- brie de meaux/boerenbrie (rauwmelks en een echte stinkkaas, maar wat mij betreft een absolute basiskaas voor een kaasplank)

Roodbacterie:
- Brugse Blomme
- vacherin mont d'or (rauwmelks)
- Artavaggio (rauwmelks)
- Bontaleggio (rauwmelks)
- Epoisse (rauwmelks, vrij sterke smaak, maar wel een aanrader)
- port salut (heel zacht, beetje een afknapper op een kaasplank wat mij betreft)
- chaumes
- livarot (vrij scherp kaasje, verkrijgbaar in zowel rauwmelkse als gepasteuriseerde variant)

Blauwader:
- roquefort (rauwmelks)
- gorgonzola dolce (zachte gorgonzolavariant, uitloopkaasje)
- saint agur (romiger, pittig, gepasteuriseerd kaasje)
- blue stilton (rauwmelks, vrij harde kaas)
- bleu d'auvergne (droger, brokkelig)
SPOILER
Werk je weer bij dezelfde toko? Want kan het zomaar zijn dat ik langskom voor wat kaas(advies) voor bij het bier.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zondag 13 december 2009 @ 01:08:15 #186
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_75567896
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:28 schreef rene90 het volgende:
Een goede oude kaas met wat appelstroop
Is dit een oud collega van je?

http://yukiko.web-log.nl/yukiko/2005/11/dubbel.html
pi_75572074
quote:
Op zondag 13 december 2009 01:06 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Werk je weer bij dezelfde toko? Want kan het zomaar zijn dat ik langskom voor wat kaas(advies) voor bij het bier.
Ja. Maar, slechts zo nu en dan hoor. Niet meer zo regelmatig als vroeger.
pi_75608385
quote:
Op zondag 13 december 2009 01:06 schreef Nembrionic het volgende:
Echt oude Nederlandse brokkelkaas en een trippeltje
  maandag 14 december 2009 @ 13:55:23 #189
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_75611852
Ik hoorde vandeweek in een tv-programma over biologische kazen dat overjarige brokkelkaas brokkelt omdat het uitgedroogd is door het plastic dat er omheen zit. Bij biologische kazen gebeurt dit niet.
Hoe zou een overjarige biologische kaas dan smaken? Die brokken dragen wel bij aan de smaak volgens mij.

Iemand bekend met dit fenomeen of heb ik niet goed geluisterd?
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_75612277
quote:
Op maandag 14 december 2009 13:55 schreef mmascha het volgende:
Iemand bekend met dit fenomeen of heb ik niet goed geluisterd?
Mijn ervaringen met biologische kaas zijn niet echt super, maar ik ben wel benieuwd. Weet je nog welk tv programma dit was?
  maandag 14 december 2009 @ 17:34:24 #191
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_75619283
Volgens mij dat nieuwe van Herman den Blijker. Met die 2 koppels die een kerstmenu maken. Die brachten een bezoekje aan een biologische kaasboerderij.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
pi_75771221
Zelf vind ik vijgenjam wel lekker bij kaasplankjes. Maar goede kaas heeft inderdaad ookw at mij betreft niets nodig.

Overigens ook een lekkere kaas: tomme de savoie, harde bergkaas uit frankrijk. Lekker met een stukje peer en wat honing. In de zomer dronken we daar een lokale witte wijn bij (met een heel klein beetje bubbels, is normaal daar).
Whatever...
pi_75786127
Begin niet aan kaasjes met vage smaken. Kreeg laatst in een restaurant kaas met kaneelsmaak.
Als ik kaneel wil neem ik geen kaasplankje.

En een kaasplankje hoort dus niet geserveerd te worden op een bord..........

Ook vind ik het leuk om te weten wat ik eet. Dus een kleine uitleg over de volgorde van eten en de soorten kaas vind ik prettig. Schijnt in restaurants ook nog wel eens lastig te zijn...
  vrijdag 18 december 2009 @ 22:15:49 #194
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_75786553
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 22:06 schreef Oceanonix het volgende:
Begin niet aan kaasjes met vage smaken. Kreeg laatst in een restaurant kaas met kaneelsmaak.
Als ik kaneel wil neem ik geen kaasplankje.
Dat lijkt me nou ook helemaal niets
quote:
Ook vind ik het leuk om te weten wat ik eet. Dus een kleine uitleg over de volgorde van eten en de soorten kaas vind ik prettig. Schijnt in restaurants ook nog wel eens lastig te zijn...
Ligt aan het restaurant. Sommigen gaan ervan uit dat je zelf wel verstand hebt en als je dat niet hebt dat een je mond hebt die vaardig genoeg is om te vragen om advies. Maar dat zal je dan vreemd zijn
pi_75787160
quote:
Op vrijdag 18 december 2009 22:15 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Dat lijkt me nou ook helemaal niets
[..]

Ligt aan het restaurant. Sommigen gaan ervan uit dat je zelf wel verstand hebt en als je dat niet hebt dat een je mond hebt die vaardig genoeg is om te vragen om advies. Maar dat zal je dan vreemd zijn
En in sommige restaurants weet het personeel niet meer dan: ja, eh hollandse kaas. Het: jeweetz ontbreekt dan nog net.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_75800360
Geloof me ik vraag erom. Maar als het meisje dan antwoord dat zij het ook niet weet en geen collega gaat halen dan sta ook ik met mijn bek vol tanden.
pi_108003620
*megaschop*

Bestaat er een goed en lekker kaasplankje met zachte kaasjes, niet té extreme smaken en geschikt voor zwangere vrouwen? Of is dat niet te doen?
pi_108003665
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:19 schreef Idgnkb het volgende:
*megaschop*

Bestaat er een goed en lekker kaasplankje met zachte kaasjes, niet té extreme smaken en geschikt voor zwangere vrouwen? Of is dat niet te doen?
geen rauwmelkse zachte kaas. rauwmelkse harde is een discussiepuntje. als je zeker weten goed wil zitten dus gewoon geen rauwmelkse kaas :)
pi_108005349
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2012 13:19 schreef Idgnkb het volgende:
*megaschop*

Casa Mirzu is niet geschikt voor zwangere vrouwen, maar dat komt vooral omdat het niet geschikt is voor vrouwen. Ik denk niet dat je een zwangere Francaise kunt vinden die gepasteuriseerde kaas wil. Maar goed, het schijnt een niet 100, 00% procent uitgesloten risico in te houden, dus daar moet je dan maar mee doen wat je wil. Ik ga je niet vertellen dat je minimale risico's zou moeten nemen, maar ik zou een zwangere vrouw ook nooit vertellen dat ze rauwmelks niet mag hebben.

Epoisses vind ik wel een goede gepasteuriseerde kaas. Behoorlijk pittig, wel iets voor aan de bovenkant, dus ook wat mildere erbij. Mijn kaasboer kwam laatst met Rode Frieslander aan, ik meen dat hij zich excuseerde voor het feit dat die gepasteuriseerd was, maar dat kan ook een ander kaasje geweest zijn. Het is in ieder geval een briljante kaas.

Gorgonzola is meestal gepasteuriseerd en je hebt er milde varianten van. Je zou ook Shropshire blue als blauwschimmel kunnen nemen, maar die is vaak scherper. Ook zou je een Castelbelbo kunnen nemen, geen blauwschimmel, als je die kunt vinden. Smaakt niet zo sterk, maar stinkt wel zodanig dat je hem even wilt ventileren voor het serveren. Chevre buches en andere chevres zijn vaak ook wel gepasteuriseerd maar dat zijn niet de besten. Italianen pasteuriseren heel veel, terwijl er toch nog een aardige kaas overblijft. Spanjaarden en Portugezen doen nauwelijks aan die malligheid, in ieder geval niet qua kazen die de moeite van het exporteren waard zijn, en Fransen half/half maar dat is ook alleen maar omdat Pasteur een Fransman was. En het zijn de mindere die gepasteuriseerd worden. Zwitserse doen er ook niet veel aan. Belgen maken ook goede gepasteuriseerde kaas. Havarti is ook erg lekker, dat is Deens en bij mijn weten/doorgaans gepasteuriseerd.

Kortom, zoek het vooral in Italië, Belgie en Engeland, en Havarti en Epoisses erbij, sla Spanje, Portugal en Zwitserland maar over tenzij je kaasboer nog wat weet, en check die Rode Frieslander. Het staat altijd op het etiket als het rauwmelks is (Rohmilch/au lait cru/latte crudo), Boerenkaas is altijd rauwmelks, maar een kaasboer weet dat natuurlijk ook.
pi_108041340
Wauw, kaaskenner! Thanks! :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')