abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73468391
Ik vind het erg leuk om (uitgebreid) te koken, en het lijkt me ook leuk om eens een kaasplankje aan het menu toe te voegen.
Als ik hier zoek krijg ik vooral topics vol met mensen die dol zijn op kazen, en dus al een hele andere smaak hebben ontwikkeld.

Ik zou wel wat tips willen voor een beginner.
Wat voor kazen kan ik nemen, om toch een mooi gevarieerd kaasplankje te krijgen, zonder meteen te al te extreme smaken te hebben. Om het te 'leren' zeg maar.
pi_73468485

[ Bericht 17% gewijzigd door FutureFairytale op 07-10-2009 22:36:56 ]
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_73468711
tvpje

ik denk zelf aan brie
port salut <= heel zacht frans kaasje
wat nederlandse kazen, jong belegen / oud, maar dat is meer al naar gelang wat je lekker vind
pi_73468750
Ik lees even mee, heb zelf wat extremere kaassmaak dan gemiddeld, dus ik onthoud mij even van advies
pi_73468805
Misschien kan je iets extreems afwisselen met iets minder extreems? Wat noem je eigenlijk een extreem kaasje?

Trouwens een apart geitenkaasje mag niet ontbreken.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:04:08 #6
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_73469295
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 20:50 schreef Gits het volgende:

Trouwens een apart geitenkaasje mag niet ontbreken.
Eens. Vooral een oudere geitenkaas heeft een minder specifieke geitenkaas-smaak

Gebruik zowiezo n lekker oude Hollandse met evt een speciale (milde) mosterd.
pi_73469432
Sowieso Hollandse boerenkaas, belegen of een lekker stuk oude kaas. Ben je trouwens een verpester als je Boursin op je plankje hebt?
pi_73469519
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:07 schreef FutureFairytale het volgende:
Sowieso Hollandse boerenkaas
Moet je wel goede halen die van de boerderij komt, niet fabrieksboerenkaas. Enige nadeel van echte boerenkaas is dat de smaak per kaas verschilt en daardoor verkopen niet veel kaasboeren het. De kaasboer hier had een half jaar geleden een echte boeren brokkelkaas, mijn god wat een genot. Verder gingen trouwens al zijn klanten over de nek van die kaas, dus die pret was snel over...
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:13:40 #9
197456 ytram
...dacht je!
pi_73469697
Ik ben hier ook wel benieuwd naar... ik vraag me ook af welke wijn (rode) wijn jullie hier het liefste bij drinken/serveren?

(verkapt terug vind plankje)
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_73469706
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:09 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Moet je wel goede halen die van de boerderij komt, niet fabrieksboerenkaas. Enige nadeel van echte boerenkaas is dat de smaak per kaas verschilt en daardoor verkopen niet veel kaasboeren het. De kaasboer hier had een half jaar geleden een echte boeren brokkelkaas, mijn god wat een genot. Verder gingen trouwens al zijn klanten over de nek van die kaas, dus die pret was snel over...
Jaaa, in Hazerswoude staat een boerderij die in een winkeltje heerlijke boerenkazen en biest verkoopt. Boerenkazen zijn er van jong tot overjarig en ze hebben ook ongeveer 20 verschillende kruidenkazen .
Gelukkig dat je vanaf de weg de boerderij niet zomaar op kan rijden, maar eens in de zoveel tijd zeer de moeite waard om kaas en biest te kopen.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:19:38 #11
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_73469923
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef ytram het volgende:
Ik ben hier ook wel benieuwd naar... ik vraag me ook af welke wijn (rode) wijn jullie hier het liefste bij drinken/serveren?

(verkapt terug vind plankje)
Een Bordeaux tussen 5 en 10 euro past er perfect bij. Wat je ook kan doen, is een 10 jaar oude port, heerlijk.

Als je in de buurt van Gouda woont overigens: Op de zaterdagmarkt staat Hoogendoorn met zijn kraam, en hij heeft dan altijd reststukjes prachtige boerenkazen voor 2,50 (meestal 3-4 ons).
pi_73470037
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef FutureFairytale het volgende:
Jaaa, in Hazerswoude staat een boerderij die in een winkeltje heerlijke boerenkazen en biest verkoopt. Boerenkazen zijn er van jong tot overjarig
Jammer dat Hazerswoude niet in de buurt van Friesland ligt, moet hier toch eens op ontdekkingstocht gaan naar een goede kaasboer die zelf kazen maakt. Kaas uit de supermarkt is prima op brood of voor de standaard feestjes, maar echte lekkere kaas haal je bij een kaasboer of kaasspeciaalzaak (die helaas altijd veel te veel geld rekenen, ik ben toch snel 50 euro kwijt voor 1 plankje, maar ik koop ook teveel altijd )
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:26:45 #13
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_73470181
Een Blue Stilton is ook niet verkeerd voor een beginner, denk ik. Lekker portje erbij!
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_73470261
Een goede oude kaas met wat appelstroop
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_73470603
Ik zie al veel goede tips!

Met 'extreem' bedoel ik de sterke uitgesproken smaken.
Ik vind dat nu nog niet zo lekker, maar ik lus wel al weer meer kazen dan ik eerst deed, alleen is dat nog erg weinig, omdat ik dus nog niet veel probeer, omdat ik niet weet wat nog wat milder is en wat niet.
Volgens mij is kaas iets waar veel mensen qua 'sterkheid' wel een beetje in moeten komen zeg maar.
pi_73472116
Interessant. Eens even volgen Ik vraag me wel af of brie niet tot de wat "saaiere" kaassoorten behoort? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat je bij een kaasplankje probeert wat bijzondere kazen te vinden?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_73472156
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Jaaa, in Hazerswoude staat een boerderij die in een winkeltje heerlijke boerenkazen en biest verkoopt. \
adres?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_73472185
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:17 schreef PdeHoog het volgende:
Interessant. Eens even volgen Ik vraag me wel af of brie niet tot de wat "saaiere" kaassoorten behoort? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat je bij een kaasplankje probeert wat bijzondere kazen te vinden?
nou, er zijn natuurlijk verschillende soorten brie.
een lekkere volvette, heel zachte brie
of een brie gevuld met een lekkere kruidenroomkaas, ook heerlijk
pi_73472815
We hebben hier een paar kaasboeren die 3 of 4 franse kaasjes voor 5 euro verkopen. Daar zitten hele zachte brie-achtige kaasjes tussen maar ook flinke stinkerds ( ). En voor zo'n prijsje kan je lekker experimenteren.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_73473021
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:18 schreef Mirjam het volgende:

[..]

adres?
Kaasboerderij Sol

Voorweg 28/A, 2391 AC, Hazerswoude

Op een weg op een gegeven moment het weiland inslaan (staat bord met 'kaasboerderij'). Dan over een trekkerweggetje een kilometer door de weilanden rijden en in het midden staat dan de boerderij. Geven graag info en rondleidingen, of partijtjes hihi
  † In Memoriam † woensdag 7 oktober 2009 @ 22:51:31 #21
34726 Fratz
Max
pi_73473441
oh lekker, een kaasplankje! daar wil ik ook wel meer over weten.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_73473614
Brugse blomme:

Altijd lekker op donkere winteravonden met een (of twee) glaasjes single malt whisky
pi_73475259
Lekker !!
Geen ijs of zoet voor mij als na.... kaasplankjes for the win!
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 8 oktober 2009 @ 00:17:23 #24
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_73475441
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 00:06 schreef ondeugend het volgende:
Lekker !!
Geen ijs of zoet voor mij als na.... kaasplankjes for the win!

heb het niet op zoet, kaas is wel lekker, kan alleen nooit namen onthouden van wat ik heb gehad ergens
ik geef wel de voorkeur aan wat meer smaak, zachte kaasjes hoeven van mij niet echt. is ook wel lekker maar niet als kaasplankje. ik wil dan kunnen proeven wat ik eet. (als de smaak maar niet telang blijft hangen. )
pi_73475697
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:40 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Kaasboerderij Sol

Voorweg 28/A, 2391 AC, Hazerswoude

Op een weg op een gegeven moment het weiland inslaan (staat bord met 'kaasboerderij'). Dan over een trekkerweggetje een kilometer door de weilanden rijden en in het midden staat dan de boerderij. Geven graag info en rondleidingen, of partijtjes hihi
hazerswoude is wel in de regio
lijkt me zo leuk, kaas kopen op een kaasboerderij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')