abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73468391
Ik vind het erg leuk om (uitgebreid) te koken, en het lijkt me ook leuk om eens een kaasplankje aan het menu toe te voegen.
Als ik hier zoek krijg ik vooral topics vol met mensen die dol zijn op kazen, en dus al een hele andere smaak hebben ontwikkeld.

Ik zou wel wat tips willen voor een beginner.
Wat voor kazen kan ik nemen, om toch een mooi gevarieerd kaasplankje te krijgen, zonder meteen te al te extreme smaken te hebben. Om het te 'leren' zeg maar.
pi_73468485

[ Bericht 17% gewijzigd door FutureFairytale op 07-10-2009 22:36:56 ]
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_73468711
tvpje

ik denk zelf aan brie
port salut <= heel zacht frans kaasje
wat nederlandse kazen, jong belegen / oud, maar dat is meer al naar gelang wat je lekker vind
pi_73468750
Ik lees even mee, heb zelf wat extremere kaassmaak dan gemiddeld, dus ik onthoud mij even van advies
pi_73468805
Misschien kan je iets extreems afwisselen met iets minder extreems? Wat noem je eigenlijk een extreem kaasje?

Trouwens een apart geitenkaasje mag niet ontbreken.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:04:08 #6
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_73469295
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 20:50 schreef Gits het volgende:

Trouwens een apart geitenkaasje mag niet ontbreken.
Eens. Vooral een oudere geitenkaas heeft een minder specifieke geitenkaas-smaak

Gebruik zowiezo n lekker oude Hollandse met evt een speciale (milde) mosterd.
pi_73469432
Sowieso Hollandse boerenkaas, belegen of een lekker stuk oude kaas. Ben je trouwens een verpester als je Boursin op je plankje hebt?
pi_73469519
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:07 schreef FutureFairytale het volgende:
Sowieso Hollandse boerenkaas
Moet je wel goede halen die van de boerderij komt, niet fabrieksboerenkaas. Enige nadeel van echte boerenkaas is dat de smaak per kaas verschilt en daardoor verkopen niet veel kaasboeren het. De kaasboer hier had een half jaar geleden een echte boeren brokkelkaas, mijn god wat een genot. Verder gingen trouwens al zijn klanten over de nek van die kaas, dus die pret was snel over...
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:13:40 #9
197456 ytram
...dacht je!
pi_73469697
Ik ben hier ook wel benieuwd naar... ik vraag me ook af welke wijn (rode) wijn jullie hier het liefste bij drinken/serveren?

(verkapt terug vind plankje)
- Logica brengt je van A naar B...Fantasie brengt je overal... -
pi_73469706
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:09 schreef willempjewever het volgende:

[..]

Moet je wel goede halen die van de boerderij komt, niet fabrieksboerenkaas. Enige nadeel van echte boerenkaas is dat de smaak per kaas verschilt en daardoor verkopen niet veel kaasboeren het. De kaasboer hier had een half jaar geleden een echte boeren brokkelkaas, mijn god wat een genot. Verder gingen trouwens al zijn klanten over de nek van die kaas, dus die pret was snel over...
Jaaa, in Hazerswoude staat een boerderij die in een winkeltje heerlijke boerenkazen en biest verkoopt. Boerenkazen zijn er van jong tot overjarig en ze hebben ook ongeveer 20 verschillende kruidenkazen .
Gelukkig dat je vanaf de weg de boerderij niet zomaar op kan rijden, maar eens in de zoveel tijd zeer de moeite waard om kaas en biest te kopen.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:19:38 #11
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_73469923
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef ytram het volgende:
Ik ben hier ook wel benieuwd naar... ik vraag me ook af welke wijn (rode) wijn jullie hier het liefste bij drinken/serveren?

(verkapt terug vind plankje)
Een Bordeaux tussen 5 en 10 euro past er perfect bij. Wat je ook kan doen, is een 10 jaar oude port, heerlijk.

Als je in de buurt van Gouda woont overigens: Op de zaterdagmarkt staat Hoogendoorn met zijn kraam, en hij heeft dan altijd reststukjes prachtige boerenkazen voor 2,50 (meestal 3-4 ons).
pi_73470037
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef FutureFairytale het volgende:
Jaaa, in Hazerswoude staat een boerderij die in een winkeltje heerlijke boerenkazen en biest verkoopt. Boerenkazen zijn er van jong tot overjarig
Jammer dat Hazerswoude niet in de buurt van Friesland ligt, moet hier toch eens op ontdekkingstocht gaan naar een goede kaasboer die zelf kazen maakt. Kaas uit de supermarkt is prima op brood of voor de standaard feestjes, maar echte lekkere kaas haal je bij een kaasboer of kaasspeciaalzaak (die helaas altijd veel te veel geld rekenen, ik ben toch snel 50 euro kwijt voor 1 plankje, maar ik koop ook teveel altijd )
  woensdag 7 oktober 2009 @ 21:26:45 #13
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_73470181
Een Blue Stilton is ook niet verkeerd voor een beginner, denk ik. Lekker portje erbij!
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_73470261
Een goede oude kaas met wat appelstroop
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_73470603
Ik zie al veel goede tips!

Met 'extreem' bedoel ik de sterke uitgesproken smaken.
Ik vind dat nu nog niet zo lekker, maar ik lus wel al weer meer kazen dan ik eerst deed, alleen is dat nog erg weinig, omdat ik dus nog niet veel probeer, omdat ik niet weet wat nog wat milder is en wat niet.
Volgens mij is kaas iets waar veel mensen qua 'sterkheid' wel een beetje in moeten komen zeg maar.
pi_73472116
Interessant. Eens even volgen Ik vraag me wel af of brie niet tot de wat "saaiere" kaassoorten behoort? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat je bij een kaasplankje probeert wat bijzondere kazen te vinden?
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_73472156
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Jaaa, in Hazerswoude staat een boerderij die in een winkeltje heerlijke boerenkazen en biest verkoopt. \
adres?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_73472185
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:17 schreef PdeHoog het volgende:
Interessant. Eens even volgen Ik vraag me wel af of brie niet tot de wat "saaiere" kaassoorten behoort? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat je bij een kaasplankje probeert wat bijzondere kazen te vinden?
nou, er zijn natuurlijk verschillende soorten brie.
een lekkere volvette, heel zachte brie
of een brie gevuld met een lekkere kruidenroomkaas, ook heerlijk
pi_73472815
We hebben hier een paar kaasboeren die 3 of 4 franse kaasjes voor 5 euro verkopen. Daar zitten hele zachte brie-achtige kaasjes tussen maar ook flinke stinkerds ( ). En voor zo'n prijsje kan je lekker experimenteren.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_73473021
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:18 schreef Mirjam het volgende:

[..]

adres?
Kaasboerderij Sol

Voorweg 28/A, 2391 AC, Hazerswoude

Op een weg op een gegeven moment het weiland inslaan (staat bord met 'kaasboerderij'). Dan over een trekkerweggetje een kilometer door de weilanden rijden en in het midden staat dan de boerderij. Geven graag info en rondleidingen, of partijtjes hihi
  † In Memoriam † woensdag 7 oktober 2009 @ 22:51:31 #21
34726 Fratz
Max
pi_73473441
oh lekker, een kaasplankje! daar wil ik ook wel meer over weten.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_73473614
Brugse blomme:

Altijd lekker op donkere winteravonden met een (of twee) glaasjes single malt whisky
pi_73475259
Lekker !!
Geen ijs of zoet voor mij als na.... kaasplankjes for the win!
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 8 oktober 2009 @ 00:17:23 #24
150677 PKfotografie
www.fotobijbestellen.com
pi_73475441
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 00:06 schreef ondeugend het volgende:
Lekker !!
Geen ijs of zoet voor mij als na.... kaasplankjes for the win!

heb het niet op zoet, kaas is wel lekker, kan alleen nooit namen onthouden van wat ik heb gehad ergens
ik geef wel de voorkeur aan wat meer smaak, zachte kaasjes hoeven van mij niet echt. is ook wel lekker maar niet als kaasplankje. ik wil dan kunnen proeven wat ik eet. (als de smaak maar niet telang blijft hangen. )
pi_73475697
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:40 schreef FutureFairytale het volgende:

[..]

Kaasboerderij Sol

Voorweg 28/A, 2391 AC, Hazerswoude

Op een weg op een gegeven moment het weiland inslaan (staat bord met 'kaasboerderij'). Dan over een trekkerweggetje een kilometer door de weilanden rijden en in het midden staat dan de boerderij. Geven graag info en rondleidingen, of partijtjes hihi
hazerswoude is wel in de regio
lijkt me zo leuk, kaas kopen op een kaasboerderij
pi_73476236
Ik lees ook even mee voor wat tips
In het weekend ook een keer een plankje gaan samenstellen En dan te bedenken dat er mensen zijn die geen (enkele) kaas lusten...
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_73483459
1 Tip, wat je ook gaat serveren, zorg dat je kaas heel erg op tijd uit de koelkast is. Kaas zo recht uit de koelkast smaakt nergens naar...
pi_73483522
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 12:52 schreef drWho het volgende:
1 Tip, wat je ook gaat serveren, zorg dat je kaas heel erg op tijd uit de koelkast is. Kaas zo recht uit de koelkast smaakt nergens naar...
eens
kaas moet echt niet koud geserveerd worden, veel lekkerder als het een half uurtje/uurtje op temperatuur heeft kunnen komen
pi_73484382
Een stukje Tomme de Savoie of Roquefort doet het ook altijd goed.
Koning.
pi_73485136
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 00:34 schreef Mirjam het volgende:

[..]

hazerswoude is wel in de regio
lijkt me zo leuk, kaas kopen op een kaasboerderij
doen! ik hou niet zo van (jong) belegen kaas want te weinig smaak. Maar heb geborreld met blokjes belegen boerenkaas van hen, en mèn.. wat smakelijk
pi_73486893
Bij onze kaasboer houden ze altijd de Hollandse vlag aan: een rode kaas (bijvoorbeeld Port Salut of Kernhem, dat 'rood' slaat dus meer op de kleur van de korst) een witte kaas (boerenbrie of -camembert o.i.d.) en een blauwe kaas. Misschien ook een ideetje?

Wat ik zelf zalig vind: calvados camembert of een pittig kaasje met stroop.

En die boerderij ken ik. Ben er al vaker langs gereden met de gedachte er eens heen te gaan. Doen dus.
Is dat zo?
  donderdag 8 oktober 2009 @ 16:50:36 #32
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_73491403
Wat is een goede kaaswinkel in Hilversum?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  donderdag 8 oktober 2009 @ 16:53:29 #33
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_73491491
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 21:07 schreef FutureFairytale het volgende:
Sowieso Hollandse boerenkaas, belegen of een lekker stuk oude kaas. Ben je trouwens een verpester als je Boursin op je plankje hebt?
Hollandse boerenkaas is een ware delicatesse en onvervalste rauwmelkse kaas, wat bij mij met kop en schouders uitsteekt bij kazen van gepasteuriseerde melk.

Verder maakt ´t niet zoveel uit wat er op je plankje ligt vind ik. Een kaasplankje is een aperitief en wordt gevuld met wat jou koelkast op dat moment te bieden heeft. Of dat nu een boursin is, een camembert of een rooschimmelkaas en wat harde worst.
pi_73491906
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:56 schreef Tahiti het volgende:
Brugse blomme:

[ afbeelding ]

Altijd lekker op donkere winteravonden met een (of twee) glaasjes single malt whisky
Inderdaad een goede kaas, maar naar mijn mening absoluut geen combinatie met whisky.. De smaak is veel te zacht om tegen de sterke whisky op te wegen.

TS: Het is bij een kaasplank altijd belangrijk te zorgen voor kazen uit verschillende kaasfamilies. De meest prominente zijn de zachte witschimmel, blauwader en roodbacterie kazen. Daarnaast ontbreekt bij veel kaasplanken de geitenkaas en de harde (berg)kaas ook niet. Hier onder wat namen van hele gangbare kazen met een niet al te uitgesproken smaak, die in vrijwel iedere kaasspeciaalzaak te vinden zijn:

Witschimmel:
- roombrie
- boerencamembert (rauwmelks)
- Saint felicien (rauwmelks)
- brie de meaux/boerenbrie (rauwmelks en een echte stinkkaas, maar wat mij betreft een absolute basiskaas voor een kaasplank)

Roodbacterie:
- Brugse Blomme
- vacherin mont d'or (rauwmelks)
- Artavaggio (rauwmelks)
- Bontaleggio (rauwmelks)
- Epoisse (rauwmelks, vrij sterke smaak, maar wel een aanrader)
- port salut (heel zacht, beetje een afknapper op een kaasplank wat mij betreft)
- chaumes
- livarot (vrij scherp kaasje, verkrijgbaar in zowel rauwmelkse als gepasteuriseerde variant)

Blauwader:
- roquefort (rauwmelks)
- gorgonzola dolce (zachte gorgonzolavariant, uitloopkaasje)
- saint agur (romiger, pittig, gepasteuriseerd kaasje)
- blue stilton (rauwmelks, vrij harde kaas)
- bleu d'auvergne (droger, brokkelig)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_73491963
Probeer ook eens een stukje (Stolwijker) boeren gatenkaas. Koop 'm alleen als er goed veel gaten in zitten want soms is de smaak zo vlak als wat, maar als het een goed exemplaar is proef je als het ware de stal.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 17:14:47 #36
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_73492127
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 20:37 schreef LieLie het volgende:
Ik vind het erg leuk om (uitgebreid) te koken, en het lijkt me ook leuk om eens een kaasplankje aan het menu toe te voegen.
Als ik hier zoek krijg ik vooral topics vol met mensen die dol zijn op kazen, en dus al een hele andere smaak hebben ontwikkeld.

Ik zou wel wat tips willen voor een beginner.
Wat voor kazen kan ik nemen, om toch een mooi gevarieerd kaasplankje te krijgen, zonder meteen te al te extreme smaken te hebben. Om het te 'leren' zeg maar.
een fatsoenlijke kaasboer binnenlopen, zeggen dat je beginnend kaaseter bent en een mooi plankje wil hebben. Waarschijnlijk laat ' ie je dan alvast wat dingen proeven en helpt je op weg. Als je 4-5 kazen gaat zoeken, die hier genoemd worden, ben je a) even bezig met zoeken b) grote kans dat ze niet bij elkaar passen (waar een kaasboer wel op let).

Succes en laat even weten hoe het was!
pi_73492208
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:14 schreef travelman het volgende:

[..]

een fatsoenlijke kaasboer binnenlopen, zeggen dat je beginnend kaaseter bent en een mooi plankje wil hebben. Waarschijnlijk laat ' ie je dan alvast wat dingen proeven en helpt je op weg. Als je 4-5 kazen gaat zoeken, die hier genoemd worden, ben je a) even bezig met zoeken b) grote kans dat ze niet bij elkaar passen (waar een kaasboer wel op let).

Succes en laat even weten hoe het was!
Ik heb bewust kazen genoemd die je in elke willekeurige kaaszaak kan kopen. Mijn ervaring is dat kaasboeren lang niet altijd even veel tijd en zin hebben om iemand uitgebreid van dienst te zijn (incl. proeven etc), daar zijn de marges tegenwoordig te klein voor.
  Licht Ontvlambaar donderdag 8 oktober 2009 @ 17:17:13 #38
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73492211
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 16:53 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Hollandse boerenkaas is een ware delicatesse en onvervalste rauwmelkse kaas, wat bij mij met kop en schouders uitsteekt bij kazen van gepasteuriseerde melk.

Verder maakt ´t niet zoveel uit wat er op je plankje ligt vind ik. Een kaasplankje is een aperitief en wordt gevuld met wat jou koelkast op dat moment te bieden heeft. Of dat nu een boursin is, een camembert of een rooschimmelkaas en wat harde worst.
Daar ben ik het niet mee eens, ik zie een kaasplankje vooral ook als afsluiting van een goed diner...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_73492327
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:07 schreef Casparovvv het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goeie post

Zijn er nog andere drankjes die je kunt drinken ipv Whiskey, die goed bij kaasjes passen?
pi_73492577
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:20 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Goeie post

Zijn er nog andere drankjes die je kunt drinken ipv Whiskey, die goed bij kaasjes passen?
Port
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_73493136
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:28 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Port
Dat is inderdaad erg lekker, en dan het liefst een goede oude.
Is dat zo?
  donderdag 8 oktober 2009 @ 17:48:33 #42
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_73493213
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:17 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet mee eens, ik zie een kaasplankje vooral ook als afsluiting van een goed diner...
point made
pi_73493838
Ga naar een kaaswinkel. Die hebben het grootste assortiment en de meeste kennis. Daarbij vinden ze het hardstikke leuk als ze iemand in de wereld van hun product mogen introduceren.
Life is too short not to have fun
pi_73494881
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:09 schreef vaagsel het volgende:
Ga naar een kaaswinkel. Die hebben het grootste assortiment en de meeste kennis. Daarbij vinden ze het hardstikke leuk als ze iemand in de wereld van hun product mogen introduceren.
En neem een dikke portemonnee mee

Weet iemand nog een kaasboer in Friesland, die verhalen over die kaasboer in de randstad maken wel wat smaakpapillen los bij mij.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 18:44:41 #45
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_73494988
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 22:56 schreef Tahiti het volgende:
Brugse blomme:

[ afbeelding ]

Hoe smaakt deze?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_73495221
leuk topic

ik vind chaumes altijd wel lekker, niet hele sterke smaak ( wel lucht ) maar wel echt wat anders.

en dan lekker met een dipje van vijgen en port
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  Moderator / Redactie Sport donderdag 8 oktober 2009 @ 18:57:04 #47
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_73495474
tvp
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_73495639
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:41 schreef willempjewever het volgende:

[..]

En neem een dikke portemonnee mee
Daar ben ik dus bang voor, dat ik met een klein budget wat wil kopen en dat ze dan weer zoveel aansmeren
pi_73495698
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:44 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Hoe smaakt deze?
Als ik zo vrij mag zijn, het is een milde roodbacterie kaas, zacht van structuur, met een kruidige, bloemige smaak.
pi_73495956
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:20 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Goeie post

Wijn kan ook prima. Moet wel opmerken dat het enorm verschilt welke wijnen bij welke kazen combineren. Probeer combinaties van kazen en zowel witte als rode wijnen, er zijn geen vaste regels.
pi_73496565
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 19:02 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Als ik zo vrij mag zijn, het is een milde roodbacterie kaas, zacht van structuur, met een kruidige, bloemige smaak.
daar is de kaasboer weer
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')