Eens. Vooral een oudere geitenkaas heeft een minder specifieke geitenkaas-smaakquote:Op woensdag 7 oktober 2009 20:50 schreef Gits het volgende:
Trouwens een apart geitenkaasje mag niet ontbreken.
Moet je wel goede halen die van de boerderij komt, niet fabrieksboerenkaas. Enige nadeel van echte boerenkaas is dat de smaak per kaas verschilt en daardoor verkopen niet veel kaasboeren het. De kaasboer hier had een half jaar geleden een echte boeren brokkelkaas, mijn god wat een genot. Verder gingen trouwens al zijn klanten over de nek van die kaas, dus die pret was snel over...quote:
Jaaa, in Hazerswoude staat een boerderij die in een winkeltje heerlijke boerenkazen en biest verkoopt. Boerenkazen zijn er van jong tot overjarig en ze hebben ook ongeveer 20 verschillende kruidenkazenquote:Op woensdag 7 oktober 2009 21:09 schreef willempjewever het volgende:
[..]
Moet je wel goede halen die van de boerderij komt, niet fabrieksboerenkaas. Enige nadeel van echte boerenkaas is dat de smaak per kaas verschilt en daardoor verkopen niet veel kaasboeren het. De kaasboer hier had een half jaar geleden een echte boeren brokkelkaas, mijn god wat een genot. Verder gingen trouwens al zijn klanten over de nek van die kaas, dus die pret was snel over...
Een Bordeaux tussen 5 en 10 euro past er perfect bij. Wat je ook kan doen, is een 10 jaar oude port, heerlijk.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef ytram het volgende:
Ik ben hier ook wel benieuwd naar... ik vraag me ook af welke wijn (rode) wijn jullie hier het liefste bij drinken/serveren?
(verkapt terug vind plankje)
Jammer dat Hazerswoude niet in de buurt van Friesland ligt, moet hier toch eens op ontdekkingstocht gaan naar een goede kaasboer die zelf kazen maakt. Kaas uit de supermarkt is prima op brood of voor de standaard feestjes, maar echte lekkere kaas haal je bij een kaasboer of kaasspeciaalzaak (die helaas altijd veel te veel geld rekenen, ik ben toch snel 50 euro kwijt voor 1 plankje, maar ik koop ook teveel altijdquote:Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef FutureFairytale het volgende:
Jaaa, in Hazerswoude staat een boerderij die in een winkeltje heerlijke boerenkazen en biest verkoopt. Boerenkazen zijn er van jong tot overjarig
adres?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 21:13 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Jaaa, in Hazerswoude staat een boerderij die in een winkeltje heerlijke boerenkazen en biest verkoopt. \
nou, er zijn natuurlijk verschillende soorten brie.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:17 schreef PdeHoog het volgende:
Interessant. Eens even volgenIk vraag me wel af of brie niet tot de wat "saaiere" kaassoorten behoort? Ik zou me zo voor kunnen stellen dat je bij een kaasplankje probeert wat bijzondere kazen te vinden?
Kaasboerderij Solquote:
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 00:06 schreef ondeugend het volgende:
Lekker !!
Geen ijs of zoet voor mij als na.... kaasplankjes for the win!
hazerswoude is wel in de regioquote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:40 schreef FutureFairytale het volgende:
[..]
Kaasboerderij Sol
Voorweg 28/A, 2391 AC, Hazerswoude
Op een weg op een gegeven moment het weiland inslaan (staat bord met 'kaasboerderij'). Dan over een trekkerweggetje een kilometer door de weilanden rijden en in het midden staat dan de boerderij. Geven graag info en rondleidingen, of partijtjes hihi
eensquote:Op donderdag 8 oktober 2009 12:52 schreef drWho het volgende:
1 Tip, wat je ook gaat serveren, zorg dat je kaas heel erg op tijd uit de koelkast is. Kaas zo recht uit de koelkast smaakt nergens naar...
doen! ik hou niet zo van (jong) belegen kaas want te weinig smaak. Maar heb geborreld met blokjes belegen boerenkaas van hen, en mèn.. wat smakelijkquote:Op donderdag 8 oktober 2009 00:34 schreef Mirjam het volgende:
[..]
hazerswoude is wel in de regio
lijkt me zo leuk, kaas kopen op een kaasboerderij
Hollandse boerenkaas is een ware delicatesse en onvervalste rauwmelkse kaas, wat bij mij met kop en schouders uitsteekt bij kazen van gepasteuriseerde melk.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 21:07 schreef FutureFairytale het volgende:
Sowieso Hollandse boerenkaas, belegen of een lekker stuk oude kaas. Ben je trouwens een verpester als je Boursin op je plankje hebt?
Inderdaad een goede kaas, maar naar mijn mening absoluut geen combinatie met whisky.. De smaak is veel te zacht om tegen de sterke whisky op te wegen.quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:56 schreef Tahiti het volgende:
Brugse blomme:
[ afbeelding ]
Altijd lekker op donkere winteravonden met een (of twee) glaasjes single malt whisky
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
een fatsoenlijke kaasboer binnenlopen, zeggen dat je beginnend kaaseter bent en een mooi plankje wil hebben. Waarschijnlijk laat ' ie je dan alvast wat dingen proeven en helpt je op weg. Als je 4-5 kazen gaat zoeken, die hier genoemd worden, ben je a) even bezig met zoeken b) grote kans dat ze niet bij elkaar passen (waar een kaasboer wel op let).quote:Op woensdag 7 oktober 2009 20:37 schreef LieLie het volgende:
Ik vind het erg leuk om (uitgebreid) te koken, en het lijkt me ook leuk om eens een kaasplankje aan het menu toe te voegen.
Als ik hier zoek krijg ik vooral topics vol met mensen die dol zijn op kazen, en dus al een hele andere smaak hebben ontwikkeld.
Ik zou wel wat tips willen voor een beginner.
Wat voor kazen kan ik nemen, om toch een mooi gevarieerd kaasplankje te krijgen, zonder meteen te al te extreme smaken te hebben. Om het te 'leren' zeg maar.
Ik heb bewust kazen genoemd die je in elke willekeurige kaaszaak kan kopen. Mijn ervaring is dat kaasboeren lang niet altijd even veel tijd en zin hebben om iemand uitgebreid van dienst te zijn (incl. proeven etc), daar zijn de marges tegenwoordig te klein voor.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:14 schreef travelman het volgende:
[..]
een fatsoenlijke kaasboer binnenlopen, zeggen dat je beginnend kaaseter bent en een mooi plankje wil hebben. Waarschijnlijk laat ' ie je dan alvast wat dingen proeven en helpt je op weg. Als je 4-5 kazen gaat zoeken, die hier genoemd worden, ben je a) even bezig met zoeken b) grote kans dat ze niet bij elkaar passen (waar een kaasboer wel op let).
Succes en laat even weten hoe het was!
Daar ben ik het niet mee eens, ik zie een kaasplankje vooral ook als afsluiting van een goed diner...quote:Op donderdag 8 oktober 2009 16:53 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Hollandse boerenkaas is een ware delicatesse en onvervalste rauwmelkse kaas, wat bij mij met kop en schouders uitsteekt bij kazen van gepasteuriseerde melk.
Verder maakt ´t niet zoveel uit wat er op je plankje ligt vind ik. Een kaasplankje is een aperitief en wordt gevuld met wat jou koelkast op dat moment te bieden heeft. Of dat nu een boursin is, een camembert of een rooschimmelkaas en wat harde worst.
quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:07 schreef Casparovvv het volgende:Goeie postSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Zijn er nog andere drankjes die je kunt drinken ipv Whiskey, die goed bij kaasjes passen?Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
Portquote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:20 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Goeie post![]()
Zijn er nog andere drankjes die je kunt drinken ipv Whiskey, die goed bij kaasjes passen?
point madequote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:17 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens, ik zie een kaasplankje vooral ook als afsluiting van een goed diner...
En neem een dikke portemonnee meequote:Op donderdag 8 oktober 2009 18:09 schreef vaagsel het volgende:
Ga naar een kaaswinkel. Die hebben het grootste assortiment en de meeste kennis. Daarbij vinden ze het hardstikke leuk als ze iemand in de wereld van hun product mogen introduceren.
Hoe smaakt deze?quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:56 schreef Tahiti het volgende:
Brugse blomme:
[ afbeelding ]
Altijd lekker op donkere winteravonden met een (of twee) glaasjes single malt whisky
Daar ben ik dus bang voor, dat ik met een klein budget wat wil kopen en dat ze dan weer zoveel aansmerenquote:Op donderdag 8 oktober 2009 18:41 schreef willempjewever het volgende:
[..]
En neem een dikke portemonnee mee
Als ik zo vrij mag zijn, het is een milde roodbacterie kaas, zacht van structuur, met een kruidige, bloemige smaak.quote:
Wijn kan ook prima. Moet wel opmerken dat het enorm verschilt welke wijnen bij welke kazen combineren. Probeer combinaties van kazen en zowel witte als rode wijnen, er zijn geen vaste regels.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 17:20 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Goeie post![]()
Zijn er nog andere drankjes die je kunt drinken ipv Whiskey, die goed bij kaasjes passen?
daar is de kaasboer weerquote:Op donderdag 8 oktober 2009 19:02 schreef Casparovvv het volgende:
[..]
Als ik zo vrij mag zijn, het is een milde roodbacterie kaas, zacht van structuur, met een kruidige, bloemige smaak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |