abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73666933
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 22:38 schreef MinderMutsig het volgende:
Oh vraagje voor de kaaskenners: ik heb afgelopen weekend bij een lokale geitenkaasboerderij een stuk Ierse stinkkaas gekocht die zij zelf meegenomen had uit Ierland en die qua smaak heel erg leek op munster. Goddelijk!
Ik ben alleen de naam vergeten. Iemand enig idee wat het geweest kan zijn?

-edit- het was iets met een E volgens mij.
Even opgezocht maar niets met een e gevonden in mijn kaas-bibliotheek. Gubbeen missschien?
anonieme razernist
pi_73670537
voor wie een kaasplankje wil of dit nu bij ontbijt, een dinner of borrel is, gelden de volgende vuistregels (haha vuist / kaas .... ahum okee).

1) maak een duidelijke thema naar soort, rijpheid, land of bereidingswijze en breng daar 3 soorten op je plank in verschillende klasses. lees jezelf in over dat thema op internet of laat je voorlichten door de kaasboer. serveer er dan ook de juiste wijn, sherry of port bij, bijhorende achtergrond muziekje .... , drank sterker dan 20% alc is vaak een probleem omdat je dan ook grote smaak verschillen, maar een single zachte malt wiskey voor de heren moet kunnen. thee (heet water wel afkoelen naar 70% graden dan de theebladeren erin, ander krijg je bittere nasmaken) of druiven of bessensap of kamertemp. kan ook als non.alc.

2) neem een mix tussen wat jij lekker vind en wat je gasten lusten, zo leer je van elkaar, en weet je zeker dat het een succes word. een dag later neem je dan de restjes en mix dat samen tot een romige smeerkaas met een schuitje witte wijn en boter (beetje pepper zout suiker en knof/peter). (blijft dan meestal nog 1 of 2 week houdbaar in de koeling). je koopt dan nooit meer nepkaas uit het kuipje.

3) serveer nooit meer dan 3 soorten, meer dan dat en je gaat al snel geen verschil meer proeven of ruiken. gewicht is variabel, maar 3x een vuistgrote aan volume per 4 personen voldoet vaak en serveer altijd op kamertemp. zowel de kaas als drank. de vetten lossen dan sneller op wat je smaakbeleving tengoede komt. terecht dat veel mensen kieskeurig zijn wat beteft kazen, verkeerd bewaren is de grootste boosdoener en je proeft je halve koelkast mee of het is ronduit ranzig geworden.

4) gebruik geen droog brood of toast tenzij je wat te verbergen hebt, serveer liefst waterhoudende vruchten nutraal van smaak, dienend als de brug tussen drank & kaas, dus een fiszure appelpartjes met ontpitte druiven bij wijn, tomaatpartjes of komkommerplakjes voor sherry en witteport (en noten en rozijnen bij de borrel), vooral bij 4 of 5 gangen dinner is brood vrij snel zwaar op de maag, maar zoiezo hebben de meeste mensen savonds al gegeten dus is het totale overkill om er brood bij te gooien (doe dat alleen als je puur smeerkazen gebruikt ).

5) pasop met smeerkazen en jonge kazen, en die gemaakt van rauwe melk, heel veel mensen zijn lactose intolerant (zonder het vaak zelf te weten), met andere woorden, het lichaam is dan (doordat het enzym lactase in onvoldoende mate of helemaal niet aanwezig is) niet in staat lacose om te zetten in energie, gevolg je gast gaat naar huis met last van overmatige gas- en zuurproductie, een opgeblazen gevoel, winderigheid of zelfs diarree. bij oude kazen hebben de bacterie de lactose al omgezet in suikers, dus iedereen kan daarvan vrolijk mee eten.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 07:33:50 #128
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_73670900
De hoeveelheid lactose die nog overblijft na het kaasmaken is echt miniem
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_73671089
Ik zou sowieso alleen maar rauwmelkse kazen serveren.
anonieme razernist
pi_73671161
Die zijn helaas niet altijd even goed te vinden en even betaalbaar .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_73672718
Dan kun je beter minder kaas eten en sparen voor goede dan meer slechte. En dat denk ik trouwens bij het meeste eten zonder dat ik erin slaag me daar altijd aan te houden..
anonieme razernist
pi_73682642
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 09:41 schreef NoCigar het volgende:
Dan kun je beter minder kaas eten en sparen voor goede dan meer slechte. En dat denk ik trouwens bij het meeste eten zonder dat ik erin slaag me daar altijd aan te houden..
Er zijn best goede gepasteuriseerde kazen hoor, met name geitenkazen, maar ook witte, blauwe en rode. De vraag neemt de laatste tijd enorm toe.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 15:23:21 #133
45206 Pietverdriet
pi_73682907
Roodbacterie is nu de trend?
pi_73683734
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 23:01 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Uiteraard snap ik dat daar in het weekend minder tijd voor is.

Jij weet ook niet toevallig het antwoord op mijn kaasquiz? Anders zie ik mij genoodzaakt om vrijdag weer naar die geitenboerderij te gaan om weer met de bananen-etende-waakkoe-die-denkt-dat-hij-een-hond-is te knuffelen en nog meer kaas te kopen daar. En ik had dit weekend al ruzie over de geuren die uit de koelkast kwamen.
Ik zou het niet weten. Ken sowieso niet zoveel Ierse kazen. Zou natuurlijk kunnen dat ze die kaas bij een lokaal boertje hebben opgepikt die het alleen daar verkoopt ofzo. Zo'n boer hebben wij ook op 't dorp.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_73684160
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 03:02 schreef bbstreams het volgende:
voor wie een kaasplankje wil of dit nu bij ontbijt, een dinner of borrel is, gelden de volgende vuistregels (haha vuist / kaas .... ahum okee).

1) maak een duidelijke thema naar soort, rijpheid, land of bereidingswijze en breng daar 3 soorten op je plank in verschillende klasses. lees jezelf in over dat thema op internet of laat je voorlichten door de kaasboer. serveer er dan ook de juiste wijn, sherry of port bij, bijhorende achtergrond muziekje .... , drank sterker dan 20% alc is vaak een probleem omdat je dan ook grote smaak verschillen, maar een single zachte malt wiskey voor de heren moet kunnen. thee (heet water wel afkoelen naar 70% graden dan de theebladeren erin, ander krijg je bittere nasmaken) of druiven of bessensap of kamertemp. kan ook als non.alc.

2) neem een mix tussen wat jij lekker vind en wat je gasten lusten, zo leer je van elkaar, en weet je zeker dat het een succes word. een dag later neem je dan de restjes en mix dat samen tot een romige smeerkaas met een schuitje witte wijn en boter (beetje pepper zout suiker en knof/peter). (blijft dan meestal nog 1 of 2 week houdbaar in de koeling). je koopt dan nooit meer nepkaas uit het kuipje.

3) serveer nooit meer dan 3 soorten, meer dan dat en je gaat al snel geen verschil meer proeven of ruiken. gewicht is variabel, maar 3x een vuistgrote aan volume per 4 personen voldoet vaak en serveer altijd op kamertemp. zowel de kaas als drank. de vetten lossen dan sneller op wat je smaakbeleving tengoede komt. terecht dat veel mensen kieskeurig zijn wat beteft kazen, verkeerd bewaren is de grootste boosdoener en je proeft je halve koelkast mee of het is ronduit ranzig geworden.

4) gebruik geen droog brood of toast tenzij je wat te verbergen hebt, serveer liefst waterhoudende vruchten nutraal van smaak, dienend als de brug tussen drank & kaas, dus een fiszure appelpartjes met ontpitte druiven bij wijn, tomaatpartjes of komkommerplakjes voor sherry en witteport (en noten en rozijnen bij de borrel), vooral bij 4 of 5 gangen dinner is brood vrij snel zwaar op de maag, maar zoiezo hebben de meeste mensen savonds al gegeten dus is het totale overkill om er brood bij te gooien (doe dat alleen als je puur smeerkazen gebruikt ).

5) pasop met smeerkazen en jonge kazen, en die gemaakt van rauwe melk, heel veel mensen zijn lactose intolerant (zonder het vaak zelf te weten), met andere woorden, het lichaam is dan (doordat het enzym lactase in onvoldoende mate of helemaal niet aanwezig is) niet in staat lacose om te zetten in energie, gevolg je gast gaat naar huis met last van overmatige gas- en zuurproductie, een opgeblazen gevoel, winderigheid of zelfs diarree. bij oude kazen hebben de bacterie de lactose al omgezet in suikers, dus iedereen kan daarvan vrolijk mee eten.
Voor zo'n kaasplankje bedank ik.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_73686105
denken jullie er ook aan dat als je een zwangere onder de gasten hebt deze geen ongepasteuriseerde kazen mag hebben?
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_73686417
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:46 schreef Casparovvv het volgende:

[..]

Ik zou het niet weten. Ken sowieso niet zoveel Ierse kazen. Zou natuurlijk kunnen dat ze die kaas bij een lokaal boertje hebben opgepikt die het alleen daar verkoopt ofzo. Zo'n boer hebben wij ook op 't dorp.
Dat zou natuurlijk kunnen. Goede reden wel om vrijdag nog een stuk te gaan halen want in dat geval is de voorraad natuurlijk beperkt.
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 16:52 schreef simmu het volgende:
denken jullie er ook aan dat als je een zwangere onder de gasten hebt deze geen ongepasteuriseerde kazen mag hebben?
Nee, daar moet ze zelf maar aan denken.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_73686662
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 17:02 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Dat zou natuurlijk kunnen. Goede reden wel om vrijdag nog een stuk te gaan halen want in dat geval is de voorraad natuurlijk beperkt.
[..]

Nee, daar moet ze zelf maar aan denken.
klinkt lekker gastvrij dan! ik bedoelde in referentie aan die joekelpost hierboven he, waarin iemand aanbeval *alle* kazen ongepateuriseerd te doen. leuk dan als je daar als gast bij mag gaan zitten kijken
  woensdag 14 oktober 2009 @ 17:18:53 #139
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_73686853
Misschien komt het wat lullig over, maar ik heb al zo vaak meegemaakt dat een zwanegre vrouw helemaal geen kaas hoeft, ook al is het gepasturiseerd. Dus let ik er niet meer op en maak liever iets anders voor ze.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_73687280
Die krijgt een lekker schaaltje pinda's.
anonieme razernist
pi_73687301
Tip 5: Zorg altijd voor een pot zure bommen bij je kaasplankje.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_73689079
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 17:11 schreef simmu het volgende:

[..]

klinkt lekker gastvrij dan!
Tja als een zwangere ongepasteuriseerde kaas wil eten moet ze dat lekker zelf weten. Ik ga het ze niet verbieden in ieder geval en ik zie ook geen reden om mezelf en de rest van de gasten goede kazen te onthouden omdat er wellicht een zwangere is die zichzelf niet in bedwang kan houden.
quote:
ik bedoelde in referentie aan die joekelpost hierboven he, waarin iemand aanbeval *alle* kazen ongepateuriseerd te doen. leuk dan als je daar als gast bij mag gaan zitten kijken
Dat kan dat je dat bedoelde, dan had je misschien wat duidelijker moeten zijn want je vroeg het in het algemeen en ik geef dus vanuit mijn positie antwoord en niet vanuit het theoretische geval dat ik exclusief ongepasteuriseerde kaas zou willen kopen.
pi_73690187
nja, ik denk gewoon dat het vrij sneu is dat als je iemand uitnodigt om lekker te komen eten, het dan allemaal dingen zijn die die persoon niet mag. het is overigens niet alleen voor zwangeren riscant om te eten hoor. oude mensen, of mensen met kwaadaardige ziektes zoals kanker en leverziekten, mensen met diabetes en mensen zonder milten gebruikers van medicijnen die de weerstand beïnvloeden, zoals cortico-steroïden en gebruikers van maagzuurremmende middelen. het is toch ook de taak van de gastheer/vrouw om daar een beetje rekening mee te houden?

da's zo'n beetje hetzelfde trouwens als een vegetarier uit te nodigen en die dan vlees voor te zetten onder het motto: "daar had je dan zelf aan moeten denken, wij eten nu eenmaal vlees"
pi_73691169
http://en.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu

Hier word je toch niet goed van
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oHg5SJYRHA0&feature=related[/youtube]
pi_73691465
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:15 schreef simmu het volgende:
nja, ik denk gewoon dat het vrij sneu is dat als je iemand uitnodigt om lekker te komen eten, het dan allemaal dingen zijn die die persoon niet mag. het is overigens niet alleen voor zwangeren riscant om te eten hoor. oude mensen, of mensen met kwaadaardige ziektes zoals kanker en leverziekten, mensen met diabetes en mensen zonder milten gebruikers van medicijnen die de weerstand beïnvloeden, zoals cortico-steroïden en gebruikers van maagzuurremmende middelen. het is toch ook de taak van de gastheer/vrouw om daar een beetje rekening mee te houden?

da's zo'n beetje hetzelfde trouwens als een vegetarier uit te nodigen en die dan vlees voor te zetten onder het motto: "daar had je dan zelf aan moeten denken, wij eten nu eenmaal vlees"
Nee het is hetzelfde als een vegetarier uitnodigen en dan naast alle hapjes die hij zonder problemen kan eten óók hapjes met vlees op tafel zetten voor de andere gasten. Niet iedereen hoeft zijn eetgewoonten aan te passen aan een persoon in het gezelschap.
Dat is net zo idioot als eisen dat er geen alcohol geschonken wordt omdat 1 persoon dit niet mag hebben. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid.

Overigens valt het met die risico's reuze mee maar dat is een andere discussie.
pi_73692240
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:53 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Nee het is hetzelfde als een vegetarier uitnodigen en dan naast alle hapjes die hij zonder problemen kan eten óók hapjes met vlees op tafel zetten voor de andere gasten. Niet iedereen hoeft zijn eetgewoonten aan te passen aan een persoon in het gezelschap.
Dat is net zo idioot als eisen dat er geen alcohol geschonken wordt omdat 1 persoon dit niet mag hebben. Mensen hebben een eigen verantwoordelijkheid.

Overigens valt het met die risico's reuze mee maar dat is een andere discussie.

laat maar, volgens mij heb jij het over iets anders dan ik.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:25:40 #147
45206 Pietverdriet
pi_73692554
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 19:44 schreef Grimmjoww het volgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu

Hier word je toch niet goed van
Wind je niet op, geloof niet dat je de kans hebt dit ooit in je leven tegen te komen als je er niet zeer specifiek naar op zoek gaat. Zelfs dan is het nog lastig.
pi_73692666
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 20:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wind je niet op, geloof niet dat je de kans hebt dit ooit in je leven tegen te komen als je er niet zeer specifiek naar op zoek gaat. Zelfs dan is het nog lastig.
Maar het blijft echt misselijkmakend
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oHg5SJYRHA0&feature=related[/youtube]
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:29:02 #149
45206 Pietverdriet
pi_73692682
Zwangere vrouwen kunnen me wat, tering wat een dictatuur, de vriendin van een vriend was zwanger en we gingen met zijn allen eten, ze was er zelfs tegen dat we in een restaurant gingen eten waar ze steak serveerden. Niet alleen dat ZIJ het niet wilde eten, nee, ze wilde zelfs niet dat wij dat daar aten en zij wat anders, want je weet maar nooit.
  woensdag 14 oktober 2009 @ 20:29:22 #150
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_73692694
Lijkt me dat iuemand die regelmatig een beetje 'gevaarlijke' producten als rauwemelkise kaas eet...gezonder bezig is omdat je dan een betere weerstand opbouwd? Ons lichaam is geen kasplantje, mensen behandelen het alleen maar zo. denk ik wel eens.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')