Uit welke grot kom jij kruipen?quote:Op woensdag 23 september 2009 16:25 schreef Captain_Ghost het volgende:
Je neemt nu ontslag en krijg WW vergoeding van huidige salaris.
Je neemt nu 15% minder en wordt over tijdje miss toch ontslagen. Dan krijg je 15% minder vergoeding mee!.
quote:
een kleine tijp foutje..quote:Op woensdag 23 september 2009 16:26 schreef Bootje84 het volgende:
[..]
Uit welke grot kom jij kruipen?
Als je ontslag neemt krijg je GEEN WW.
En wat zijn die kaders dan?quote:Op woensdag 23 september 2009 16:27 schreef KcA het volgende:
[..]
In mijn contract staat: De allocatie van het jaarsalaris kan jaarlijks door werknemer worden aangepast binnen de kaders die de werkgever hiervoor stelt.
Nope voor een interim management bureau.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:26 schreef TheYoung1 het volgende:
15%.. Je werkt bij de ING?
Verder geen idee of hij dat zomaar mag. Iig succes met deze lullige situatie.
Die vergoeding hoeft niet perse minder te zijn. Hier is een overeenkomst voor. Als jezelf en de baas dit tekent dat kan je niet gekort worden op je WW.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:25 schreef Captain_Ghost het volgende:
Je krijg nu ontslag en krijg WW vergoeding van huidige salaris.
Je neemt nu 15% minder en wordt over tijdje miss toch ontslagen. Dan krijg je 15% minder vergoeding mee!.
oeps..!! hier en wat wijzing
quote:Accoord of akkoord?
Is het nou met een 'c' of met een 'k'? Deze vraag heb je jezelf wellicht vele malen gesteld. Het is ook niet eenvoudig, want er bestaan nauwelijks algemene regels voor de c/k-spelling. Tot 1996 mochten sommige woorden nog op twee manieren geschreven worden. Nu niet meer; er is nog maar één spelling. 'Kontakt' en 'accoord' zijn dan ook niet meer toegestaan. Het is dus: 'product', 'directie', 'actie', contact en 'locatie'. En: 'lokaal', 'kopie', 'akkoord' en 'vakantie'.
Thnx voor de tip..ga ik vrijdag doen!quote:Op woensdag 23 september 2009 16:30 schreef m3nster het volgende:
Vragen mag de werkgever altijd, maar jij mag ook altijd weigeren.
Pak je contract en loop langs de rechtswinkel/advocaat en neem het voorstel van de werkgever mee. Dat staat vast wel op papier.
Goede vraag, btw: mij is 15% gevraagd door inleveren van vakantie geld (8%) en elke maand dan 7% eraf.. geldt voor 2,5 JAAR!quote:Op woensdag 23 september 2009 16:29 schreef Bootje84 het volgende:
@ TS. Jouw baas kan jou niet ontslaan zonder geldige reden. Let wel, als het bedrijf economisch aan de grond loopt, krijgt hij meer grond (recht) tot ontslag.
Ik denk dat je best coulant kan zijn richting jouw baas, maar dan moet hij ook water bij de wijn doen.
15% is niet niets. Hoeveel minder krijgt hij..?
Precies.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:33 schreef Antaresje het volgende:
Het verhaal 'inleveren en anders ontslag' is helemaal onzin.
Mij is ook wel eens gevraagd om tijdelijk 10% in te leveren om zo verdere ontslagen te voorkomen, ik heb dat geweigerd. Terwijl 90% van de werknemers wel mee deed, werden drie maanden later toch een hoop mensen ontslagen. Oftwel, niet intrappen, is gewoon een slecht idee van je werkgever om te proberen snel wat kosten te drukken.
Zo wil ik ook wel werkgever zijnquote:Op woensdag 23 september 2009 16:46 schreef KcA het volgende:
[..]
Goede vraag, btw: mij is 15% gevraagd door inleveren van vakantie geld (8%) en elke maand dan 7% eraf.. geldt voor 2,5 JAAR!
Bij ons op het werk wordt ook gevraagd of mensen gratis wat extra uren willen pakken voor de baas. Als voorbeeld hing de baas een memo op met hetzelfde verhaal over een binder (klant van ons), daar schoof men het vakantiegeld door en deed een loonoffer van 15%.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:25 schreef Captain_Ghost het volgende:
Je krijg nu ontslag en krijg WW vergoeding van huidige salaris.
200man..ze hopen dat er flink wat mensen zullen vertrekken zodat ze toch nog wat kunnen besparen.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:46 schreef Gizmo112 het volgende:
De economie trekt weer aan, dus ik zou eens rond kijken.
15% is niet niks, je werkt bij een klein bedrijf ?
Precies. Die solidariteit moet altijd van 1 kant komen.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:49 schreef elcastel het volgende:
[..]
Bij ons op het werk wordt ook gevraagd of mensen gratis wat extra uren willen pakken voor de baas. Als voorbeeld hing de baas een memo op met hetzelfde verhaal over een binder (klant van ons), daar schoof men het vakantiegeld door en deed een loonoffer van 15%.
Twee weken later was de binder failliet, de mensen op straat met 15% minder loon, dus ook gekort op hun uitkering; vakantiegeld zijn ze ook kwijt. Toen iemand dat meldde was de memo opeens weer verdwenen. Ik zal nooit een cent inleveren van mijn loon, afspraken zijn afspraken en als je me niet meer kunt betalen dan flikker je me er maar uit.
quote:Op woensdag 23 september 2009 16:49 schreef KcA het volgende:
(hoewel dit misschien betekend dat de goede werknemers ook weg gaan).
De winst van het bedrijf gaat van 10miljoen naar break-even dit jaar.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:46 schreef MamsX het volgende:
Ik vind 15% nogal veel! Waarom zeggen ze dat het nodig is?
poef, weg geloofwaardigheidquote:Op woensdag 23 september 2009 16:51 schreef KcA het volgende:
[..]
De winst van het bedrijf gaat van 10miljoen naar break-even dit jaar.
Terugverdienen? Je hoort het terug te krijgen als het bedrijf het weer beter doet. Nóg beter zelfs, +20%. Die 5% als bedankje ofzo. Stelletje uitnemersquote:Op woensdag 23 september 2009 16:49 schreef KcA het volgende:
[..]
200man..ze hopen dat er flink wat mensen zullen vertrekken zodat ze toch nog wat kunnen besparen.
(hoewel dit misschien betekend dat de goede werknemers ook weg gaan).
Ze beloven dat je de 15% terug kan verdienen in 2010 door hard je best te doen via een prestatie contract.
Hij bedoelt overduidelijk dat hij de optie neemt dat z'n baas hem ontslaat.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:26 schreef Bootje84 het volgende:
Uit welke grot kom jij kruipen?
Als je ontslag neemt krijg je GEEN WW.
Was al duidelijk geworden...quote:Op woensdag 23 september 2009 16:58 schreef Catbert het volgende:
[..]
Hij bedoelt overduidelijk dat hij de optie neemt dat z'n baas hem ontslaat.
Nouja, onzin. Dat hij niet mee wil werken is geen reden tot ontslag. Maar zijn werkgever gaat een vergunning aanvragen op de basis van dat het slecht gaat met het bedrijf, en dat kan in deze tijden weldegelijk.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:33 schreef Antaresje het volgende:
Nee, dit kan niet zo maar. Wijziging van salaris houdt een aanpassing van het contract in, en daar moeten beide partijen mee accoord gaan. Als je salarisverhoging krijgt doe je daar normaal gesproken niet zo moelijk over, bij een salarisverlaging natuurlijk wel.
Het verhaal 'inleveren en anders ontslag' is helemaal onzin.
Ja, maar dat had je ook gewoon uit die tekst kunnen lezen. Nergens voor nodig met een lompje "uit welke grot" opmerking te komen. Edit dan je post ff.quote:
Dan moet je werkgever bij het UWV een ontslagvergunning aanvragen op grond van bedrijfeconomische redenen. Hier kan je nog bezwaar tegen aantekenen.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:29 schreef Bootje84 het volgende:
@ TS. Jouw baas kan jou niet ontslaan zonder geldige reden. Let wel, als het bedrijf economisch aan de grond loopt, krijgt hij meer grond (recht) tot ontslag.
die 2,5 jaar wekt een beetje argwaan als je het mij vraagtquote:Op woensdag 23 september 2009 16:46 schreef KcA het volgende:
[..]
Goede vraag, btw: mij is 15% gevraagd door inleveren van vakantie geld (8%) en elke maand dan 7% eraf.. geldt voor 2,5 JAAR!
Dat hangt een beetje af van het potje dat er is.quote:Op woensdag 23 september 2009 17:02 schreef Catbert het volgende:
[..]
Nouja, onzin. Dat hij niet mee wil werken is geen reden tot ontslag. Maar zijn werkgever gaat een vergunning aanvragen op de basis van dat het slecht gaat met het bedrijf, en dat kan in deze tijden weldegelijk.
Hoe dan ook zal de TS op zoek moeten naar ander werk. Wat hij mijns inziens het beste kan doen is de verlaging weigeren, als de werkgever de procedure doorzet een zo hoog mogelijke ontslagvergoeding bedingen (werktijd in jaren maal maandsalaris is vrij gangbaar geloof ik) en iets anders gaan zoeken. De werksfeer is hoe dan ook verpest en als het echt slecht met het bedrijf gaat is de kans aanwezig dat ze alsnog over de kop gaan.
Als een werkgever z'n personeel vraagt om maar liefts 15% van hun loon in te leveren, en dat brengt als 'accepteren en anders krijg je ontslag', dan moet je sowieso naar iets anders gaan kijken. Een werkgever die tot zoiets in staat is, zal nog wel meer ongein proberen over de rug van z'n personeel.quote:Op woensdag 23 september 2009 17:02 schreef Catbert het volgende:
[..]
Nouja, onzin. Dat hij niet mee wil werken is geen reden tot ontslag. Maar zijn werkgever gaat een vergunning aanvragen op de basis van dat het slecht gaat met het bedrijf, en dat kan in deze tijden weldegelijk.
Hoe dan ook zal de TS op zoek moeten naar ander werk. Wat hij mijns inziens het beste kan doen is de verlaging weigeren, als de werkgever de procedure doorzet een zo hoog mogelijke ontslagvergoeding bedingen (werktijd in jaren maal maandsalaris is vrij gangbaar geloof ik) en iets anders gaan zoeken. De werksfeer is hoe dan ook verpest en als het echt slecht met het bedrijf gaat is de kans aanwezig dat ze alsnog over de kop gaan.
Zou me niks verbazen. Geld overhevelen naar een andere BV bijvoorbeeld en dan bij de kantonrechter aankomen met een lege bankrekening e.d. Wat ik al zei: de sfeer is toch verpest.quote:Op woensdag 23 september 2009 17:12 schreef Antaresje het volgende:
Als een werkgever z'n personeel vraagt om maar liefts 15% van hun loon in te leveren, en dat brengt als 'accepteren en anders krijg je ontslag', dan moet je sowieso naar iets anders gaan kijken. Een werkgever die tot zoiets in staat is, zal nog wel meer ongein proberen over de rug van z'n personeel.
Precies. En de directeur, verlaagt die fijn mee? Jajaquote:Ik het met je eens, salarisverlaging weigeren en rustig de ontslagvergoeding afwachten. Mocht de boel op de fles gaan en je een uitkering krijgt van 70% van je laatste loon dan ben je mooi genaaid als je die 15% verlaging geslikt hebt.
Ik zal vrijdag mijn contract en de brief van mijn werkgever bij de juridisch loket laten zien. En hoop ik meer duidelijkheid hierover te hebben. Ik zal ook over bedrijfskundige trucs hebben (hoewel ik die goed ken, maar geen verstand heb van recht)quote:Op woensdag 23 september 2009 17:17 schreef Catbert het volgende:
[..]
Zou me niks verbazen. Geld overhevelen naar een andere BV bijvoorbeeld en dan bij de kantonrechter aankomen met een lege bankrekening e.d. Wat ik al zei: de sfeer is toch verpest.
[..]
Precies. En de directeur, verlaagt die fijn mee? Jaja
Bedrijskundige trucs als in 'het gaat niet zo slecht met het bedrijf als men wil doen geloven'?quote:Op woensdag 23 september 2009 17:29 schreef KcA het volgende:
[..]
Ik zal vrijdag mijn contract en de brief van mijn werkgever bij de juridisch loket laten zien. En hoop ik meer duidelijkheid hierover te hebben. Ik zal ook over bedrijfskundige trucs hebben (hoewel ik die goed ken, maar geen verstand heb van recht)
Eh? Wie, wat waar?quote:Op woensdag 23 september 2009 16:50 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar het begint op een dvr topic te lijken
Ik denk dat hij DRA-topic bedoeld....quote:
Mwa, er is nog steeds nergens werk te vinden hoor. Sterker nog, de grote ontslagrondes moeten er nog aan komen. En de economie zit nog steeds heel diep in de shit. Maar dit is iig geen goed teken, de kans dat TS alsnog binnen een paar maanden ontslagen wordt als hij die verlaging slikt is bijzonder groot. Heb het vaak genoeg gezien.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:46 schreef Gizmo112 het volgende:
De economie trekt weer aan, dus ik zou eens rond kijken.
15% is niet niks, je werkt bij een klein bedrijf ?
Meer als: hoe versterk ik het bedrijfsgevoel bij de kern-medewekers (want die gaan toch akkoord met een verlaging en dragen het bedrijf) en laat ik de overige afvloeien.quote:Op woensdag 23 september 2009 17:33 schreef Snapcount2 het volgende:
[..]
Bedrijskundige trucs als in 'het gaat niet zo slecht met het bedrijf als men wil doen geloven'?
Dat klopt nietquote:Op woensdag 23 september 2009 17:12 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Ik het met je eens, salarisverlaging weigeren en rustig de ontslagvergoeding afwachten. Mocht de boel op de fles gaan en je een uitkering krijgt van 70% van je laatste loon dan ben je mooi genaaid als je die 15% verlaging geslikt hebt.
En daar heb je het dus wel fout. Bedrijfseconomische redenen zijn ook voldoende voor ontslagaanvraag..quote:Op woensdag 23 september 2009 17:35 schreef onearmedman het volgende:
Dan mogen ze je een flinke gouden handdruk meegeven, ontslaan zonder geldige reden gaat namelijk zomaar niet, dit is geen geldige reden.
3jaar. Vast contract.quote:Op woensdag 23 september 2009 18:12 schreef eriksd het volgende:
Hoelang werk je al en wat voor type contract?
Weer wat geleerdquote:Op woensdag 23 september 2009 18:04 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat klopt niet
Het gaat om het gemiddelde loon van de afgelopen 14 maanden. (dus niet persé het laatstverdiende loon). Daarnaast maakt dat met elk salaris van boven de +/- 3600 niet eens uit, want de WW is aan een maximum gebonden (70% van maximaal die 3600).
Ontbinding vanwege bedrijfseconomische redenen.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:24 schreef jitzzzze het volgende:
Een hele goede vraag.
Ik denk dat de werkgever dit wel mag vragen, maar je niet zomaar kan ontslaan als je weigert. Daarvoor zou er een goede reden moeten zijn.
Staat er iets in je contract over je salaris verhogingen/verlagingen?
quote:Op woensdag 23 september 2009 21:00 schreef Karina het volgende:
En ga je dan ook 15% minder werken? Ik vraag me ook af of je ook iets van WW kunt krijgen voor die 15%? En zit het als je op een gegeven moment wordt ontslagen, dan krijg je toch ook minder WW? Laatst verdiende salaris geldt toch?
quote:Op woensdag 23 september 2009 18:04 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat klopt niet
Het gaat om het gemiddelde loon van de afgelopen 14 maanden. (dus niet persé het laatstverdiende loon). Daarnaast maakt dat met elk salaris van boven de +/- 3600 niet eens uit, want de WW is aan een maximum gebonden (70% van maximaal die 3600).
En jullie hebben vorig jaar dan ook 10.000.000/ 200 medewerkers= 50.000 euro bonus gekregen, zo niet laat ze dan maar omhoog vallen.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:51 schreef KcA het volgende:
[..]
12quote:Op woensdag 23 september 2009 18:04 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat klopt niet
Het gaat om het gemiddelde loon van de afgelopen 14 12 maanden. (dus niet persé het laatstverdiende loon). Daarnaast maakt dat met elk salaris van boven de +/- 3600 niet eens uit, want de WW is aan een maximum gebonden (70% van maximaal die 3600).
quote:Op woensdag 23 september 2009 16:51 schreef KcA het volgende:
[..]
Bij een break even resultaat zal het UWV geen ontslagvergoeding verlenen. Pas als het bedrijf op de rand van een faillisement staat of kan aantonen dat het daar op af stevendquote:Op woensdag 23 september 2009 20:37 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ontbinding vanwege bedrijfseconomische redenen.
Het vakantiegeld inleveren mag wettelijk niet volgens de Wet Minimumloon en Vakantiebijslag.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:46 schreef KcA het volgende:
[..]
Klopt... ze vragen overigens wel de loonstroken van de laatste 14 maanden.quote:
Ik heb nog niet anders meegemaakt dan dat ze ook met salarisspecificaties niet meer dan 12 maanden / 261 SV-dagen terug opvroegen. Sterker: het is vaak de werkgever die al opgave aan het UWV doet van het loon SV over de laatste 12 maanden.quote:Op woensdag 23 september 2009 22:02 schreef Five_Horizons het volgende:
Klopt... ze vragen overigens wel de loonstroken van de laatste 14 maanden.
Hoe kan je nou weten of dit geen geldige reden is? Heb je de balansen ingezien en de vergaderingen bijgewoond? Als de zaak klapt, dan krijgt de TS niets mee.quote:Op woensdag 23 september 2009 17:35 schreef onearmedman het volgende:
Dan mogen ze je een flinke gouden handdruk meegeven, ontslaan zonder geldige reden gaat namelijk zomaar niet, dit is geen geldige reden.
Zolang de werkgever zich nog niet hier gemeld heeft en/of de jaarcijfers nog niet gepost zijn, zullen we het toch moeten doen met de feiten die TS ons aandraagt. En TS is daar zeer duidelijk over: het bedrijf speetl het dit boekjaar quite. Ik neem aan dat TS dat niet uit zijn eigen duim zuigt maar dit te horen heeft gekregen.quote:Op woensdag 23 september 2009 22:45 schreef tomic het volgende:
Hoe kan je nou weten of dit geen geldige reden is? Heb je de balansen ingezien en de vergaderingen bijgewoond? Als de zaak klapt, dan krijgt de TS niets mee.
Ik heb het 6 maanden terug zelf mogen doenquote:Op woensdag 23 september 2009 22:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik heb nog niet anders meegemaakt dan dat ze ook met salarisspecificaties niet meer dan 12 maanden / 261 SV-dagen terug opvroegen. Sterker: het is vaak de werkgever die al opgave aan het UWV doet van het loon SV over de laatste 12 maanden.
Hoeveel leveren de managers en de directie in?quote:Op woensdag 23 september 2009 16:51 schreef KcA het volgende:
[..]
Bedrijven gaan niet failliet als ze verlies maken (maar als de cashflow stopt). Tijdelijk geen of minder winst zou dus geen probleem moeten zijn.quote:Op woensdag 23 september 2009 16:51 schreef KcA het volgende:
[..]
Ik denk dat de TS wel aan had gegeven als faillisement dreigt of dat er sprake is van reorganisatie.quote:Op woensdag 23 september 2009 22:45 schreef tomic het volgende:
[..]
Hoe kan je nou weten of dit geen geldige reden is? Heb je de balansen ingezien en de vergaderingen bijgewoond? Als de zaak klapt, dan krijgt de TS niets mee.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |