quote:Op donderdag 17 september 2009 18:17 schreef Viking84 het volgende:
Succes met de ouderavond vanavond, Razz.
Ik heb trouwens ook een -geval op mijn school. Een leerling die vorig jaar al is gezakt voor z'n havo doet dit jaar opnieuw niks omdat hij bang is om de 'grote boze wereld' in te gaan en het liefst zo lang mogelijk op deze school blijft. Vandaag is 'ie na 2 waarschuwingen de les uitgestuurd en vervolgens was 'ie spoorloos. De docenten weten ook niet goed wat ze met hem moeten (hij gaat al naar een psycholoog, heb ik begrepen). Nu werd aan mij gevraagd of ik iets weet om hem aan het werk te krijgen, maar ja, dat weet ik ook niet zo 1, 2, 3 natuurlijk. Volgende week maar eens bespreken tijdens de intervisiebijeenkomst.
Nou... als je echt van die azijnpissers hebt, is dat niet fijn hoor...quote:Op donderdag 17 september 2009 17:37 schreef ErikT het volgende:
Er kunnen vervelende ouders zijn, maar dat is dan altijd weer zo lachwekkend dat het het ook weer waard is.
Waar ben je geweest?quote:
Nee. Daar kan ik zelf helemaal niet tegen.quote:Op zaterdag 26 september 2009 16:28 schreef Hippos het volgende:
Moeten ze bij jullie echt muisstil aan het werk zijn? Bij mij mogen ze best fluisteren, zolang het maar over biologie gaat.
Ik zou bijna denken dat je dit in een heel melige bui zelf hebt zitten bedenken. Niet te geloven zeg.quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:10 schreef ShadyLane het volgende:
Razztwizzle, ik hoorde vandaag van iemand dat er iets heerst waardoor je je stem kwijtraakt. Kennelijk waart er een of ander virusje rond. Ik begreep ook dat het maar kort duurt, dus wellicht ben je inmiddels weer in orde?
Ik heb daarnet even het programma gekeken van de Dag van de Leraar a.s. zondag in Arnhem. Geweldig tof zeg, daar moet je echt bij zijn:
Zullen we erheen om een beetje te zieken?quote:Op dinsdag 29 september 2009 20:34 schreef ShadyLane het volgende:
De werkelijkheid is zwarter dan in je ergste angstdroom, mane.
Bij de verdeling van de uren is dat iets om goed over na te denken: is het haalbaar? Dat lijkt me dus belangrijk voor in de toekomst. Denk goed na over hoeveel uren je wilt maar ook: wat voor uren, in welke klassen. Bepaal je strategie.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:15 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik zag even niet in hoe ik in vredesnaam met 9 klassen verdeeld over 6 leerjaren en maar 1 parallelklas, lesdagen van 8:30 tot 16:20 zonder tussenuren en ook nog een mentorklas en twee projectgroepen m'n lessen nog kwalitatief goed kan houden, zeker met nieuwe methodes in 4 leerjaren.
Waaruit blijkt die weerstand? Kun je voorbeelden geven? En: hoe begin je de lessen?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 15:17 schreef Viking84 het volgende:
Vandaag vond ik het even niet zo leuk meer en ben ik dus in huilen uitgebarsten. Niet tijdens de les gelukkig, maar in de grote pauze.
Ik voel zóveel weerstand bij de leerlingen. Ze verwachten van me dat ik alles meteen perfect doe en dat verwacht ik ook van mezelf.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
Is het volgen van een jaar of misschien wel 2 jaar VWO geen oplossing?quote:Op donderdag 17 september 2009 18:17 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb trouwens ook een -geval op mijn school. Een leerling die vorig jaar al is gezakt voor z'n havo doet dit jaar opnieuw niks omdat hij bang is om de 'grote boze wereld' in te gaan
*knip*
Volgende week maar eens bespreken tijdens de intervisiebijeenkomst.
Dat is een van de redenen dat op onze school al jaren gewerkt wordt in afdelingsteams. Dat voorkomt dat je in teveel leerjaren tegelijk les aan het geven bent en je grotendeels alleen in je eigen 'gebiedje' les geeft. Het heeft natuurlijk zijn nadelen, maar ook zijn voordelen.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:15 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik zag even niet in hoe ik in vredesnaam met 9 klassen verdeeld over 6 leerjaren en maar 1 parallelklas
Waarom?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 15:43 schreef Viking84 het volgende:
omdat ik een examenklas Havo toch wel een grote verantwoordelijkheid vind en met VMBO heb ik dat toch een stuk minder.
Nee, HAVO is het hoogste niveau op mijn school .quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 19:04 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Is het volgen van een jaar of misschien wel 2 jaar VWO geen oplossing?
Dan heeft ie iig zijn Havodiploma en toch nog een jaartje nuttig op dezelfde school.
En als ie het kan misschien nog een VWOdiploma op zak.
Zijn zat ll die bang zijn of nog geen keuze voor een vervolgopleiding durven of kunnen maken.
Sukses en ik vind je stukjes bijzonder om te volgen.
25 lessen van 50 min. incl 120 uur taken is bij ons een volledige baan.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 11:26 schreef ShadyLane het volgende:
Hee Razztwizzle, ik las je bericht in het salaristopic. 25 lesuren van 45 minuten is bij jullie 0,87 FTE? Hoeveel lesuren is dan een fulltime baan bij jullie? En hoe leggen ze het uit dat het er zoveel zijn? Is dat omdat ze 5 minuten korter zijn dan lessen op andere scholen (maar levert dat dan zo'n groot verschil op?) Of hebben ze een of andere truc uitgehaald met de opslagfactor oid?
Op de meeste andere scholen zijn 25 lesuren nl. een fulltime baan.
Maar.. of je een fulltime baan hebt hangt toch ook nog af van je taakuren? Een collega van mij heeft een fulltime baan, maar geeft drie uur minder les dan ik, omdat zij veel meer taken heeft. Ik heb 90 taakuren per jaar (70 voor het mentoraat en 20 voor de projecten).quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 11:26 schreef ShadyLane het volgende:
Hee Razztwizzle, ik las je bericht in het salaristopic. 25 lesuren van 45 minuten is bij jullie 0,87 FTE? Hoeveel lesuren is dan een fulltime baan bij jullie? En hoe leggen ze het uit dat het er zoveel zijn? Is dat omdat ze 5 minuten korter zijn dan lessen op andere scholen (maar levert dat dan zo'n groot verschil op?) Of hebben ze een of andere truc uitgehaald met de opslagfactor oid?
Op de meeste andere scholen zijn 25 lesuren nl. een fulltime baan.
Brugklassers . "Juf, moet ik de hele zin opschrijven of alleen het woordje dat vertaald moet worden?", "Juf, de nummers voor de vragen kloppen niet, wat moet ik doen?", "Juf, mijn pen is stuk!", "Juf, mijn blaadje is vol, wat moet ik doen?".quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 11:36 schreef ShadyLane het volgende:
Ja dat is wel normaal Viking84, brugklassers zitten continu met hun vinger in de lucht (in het begin van het schooljaar althans), een vierdeklasser heeft die neiging wat minder .
Ah zo! Geen flauw idee hoe dat bij ons werkt eigenlijk . Ik zal het eens navragen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 11:39 schreef ShadyLane het volgende:
Opslagfactor is hoeveel tijd je krijgt voor voor- en nabereiding (toetsen nakijken) van een les. Bij ons staan voor een les bijv. 50 klokuren per jaar, terwijl je niet 50 klokuren voor de klas staat (38 lesweken, 50 minuten). De tijd die overblijft is bedoeld voor voor- en nabereiding.
Met de opslagfactor kunnen scholen goochelen. Op de ene school ligt ie hoger dan op de andere. Bij een vriend van me hebben ze de opslagfactor omlaag gehaald omdat het slecht ging met de leerlingaantallen en er misschien mensen ontslagen moesten worden. Die geven nu dus allemaal meer les dan vorig jaar.
Op sommige scholen hebben vakken met notoir veel voorbereiding een hogere opslagfactor dan andere vakken. Op sommige scholen heeft de bovenbouw een hogere opslagfactor dan de onderbouw.
Nou inderdaad! Ik heb al heel wat opgeschreven waar ik beter op moet gaan letten, zeker bij de urenverdeling aan het eind van het jaar. Het brugklasmentoraat wordt bij ons trouwens per definitie niet aan beginners gegeven, omdat dat zo'n druk mentoraat is. En beginnende docenten worden altijd mentor samen met iemand anders, om het te leren zeg maar.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 11:51 schreef ShadyLane het volgende:
Ik had ook geen idee van hoe alles werkte in m'n eerste jaren. Je bent al druk zat met alles ontdekken, met je lessen, andere taken.
Maar het loont wel de moeite om de dingen een beetje in de gaten te houden. Bij ons zie je bijv. dat niemand meer brugklasmentor wil zijn, omdat de dingen die je daarvoor moet doen elk jaar meer worden en de uren die je ervoor krijgt elk jaar minder. Maar wie worden er dus gestrikt? Nieuwe docenten, die dat nog niet weten
En als ik dan lees hoe druk jij het hebt, denk ik: "probeer het een beetje in de smiezen te houden allemaal". Van die simpele dingen als de urenverdeling binnen de sectie: het kan goed zijn dat je oudere sectieleden voor zichzelf wel in de gaten hielden of ze genoeg parallelklassen zouden hebben, maar niet voor jou. Het kan veel helpen om daar alert op te zijn. Maar dat leer je idd pas na een paar jaar. In het begin weet je nog niet hoeveel het helpt om wat parallelklassen te hebben, en heb je nog niet gemerkt dat je lessen leden onder een zwaar mentoraat. Dat zijn dingen die je eerst even moet ervaren en dan ga je er vanzelf wel meer op letten.
Hoe herkenbaar al hebben wij in elk lokaal een pc met beamer, dat scheelt weer wat handelingen. En dat je dan aan het eind van je dag zo'n mega-berg papier hebt, die je dan weer fijn uit mag zoeken.. Ik heb om het rommelprobleem op te lossen maar het kauwgomkauwen=opruimen ingevoerd, en er is altijd wel een leerling die zo stom is toch weer zichtbaar te kauwen, dus die mag in de laatste minuut gauw alles van de vloer opruimen en alle tafels rechttrekken (tenzij ik weet van wie de zooi komt, dan mag die leerling dat fijn zelf doen).quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 18:32 schreef ShadyLane het volgende:
Wij werken nauwelijks met vaste lokalen, en dat is sowieso irritant omdat je dan telkens al je spullen moet gaan inpakken, boeken in de tas, papieren in de map, agenda en etui in de tas, laptop afsluiten, stekker uit het stopcontact, kabels uit het whiteboard en hup het ding in de laptoptas, en dan vervolgens in het volgende lokaal al die spullen weer uit je tas moet halen, laptoptas open, stekker in het stopcontact, kabels in het whiteboard, opstarten om dan pas nadat het ding na een paar minuten eindelijk is opgestart de absenten te kunnen invoeren......u krijgt een indruk: het is irritant.
Maar nog hinderlijker is het om in een lokaal te arriveren en daar aan te treffen: stukken boterham, boterhamzakjes, boterhamworst, allemaal los van elkaar verspreid over het lokaal.
Hoelang ook alweer nog tot de vakantie? .
Daar kun je de collega die het uur vóór je in dat lokaal zat toch over aan spreken? Ik heb de luxe dat ik een eigen lokaal heb, maar als een collega in mijn lokaal gezeten heeft en er rotzooi ligt, dan spreek ik hem daar wel over aan. Kleine moeite om een leerling even het bord te laten uitvegen of de vloer te laten vegen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 18:32 schreef ShadyLane het volgende:
Maar nog hinderlijker is het om in een lokaal te arriveren en daar aan te treffen: stukken boterham, boterhamzakjes, boterhamworst, allemaal los van elkaar verspreid over het lokaal.
Precies, in mijn 5VWO waren ze heel erg blij met een sticker op hun repetitie als het een 8 of hoger was . Maar da's ook voor een keertje, anders wordt het wel erg kinderachtig.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 13:03 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat ze het voor een keertje als grap wel lollig vinden. Ik zou het niet als algemeen, serieus bedoeld beloningssysteem gaan invoeren, maar alleen af en toe doen met een vette knipoog.
Mmm, ik heb ff zitten kijken. Lid worden kost 90 euro per jaar? Wat gebeurt er met dat geld joh? Er is toch alleen maar een website nodig en een stel mensen die af en toe gaan praten met het ministerie?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:30 schreef ShadyLane het volgende:
www.lerareninactie.nl jongens Het is OF deze dingen accepteren en proberen je werk daarbinnen zo goed mogelijk te doen OF die dingen niet accepteren en werk zoeken in een andere sector, OF proberen LIA groot te laten worden en aan deze dingen wat te doen, Of een combinatie van het eerste en het derde: ik doe inderdaad mijn best binnen de gegeven omstandigheden, maar wil niet dat ze tot in de eeuwigheid blijven zoals ze nu zijn
Het is qua werkdruk ook wel een kwestie van ervaring hoor, je leert steeds beter die binnen de perken te houden. Zie de tips die we Razztwizzle met z'n allen al hebben gegeven.
Ik ken het ja.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 16:05 schreef mane het volgende:
Nee, het is geen nieuws, maar het is dus wel kut. Ja. Ik vind het kut dat het kut is. En dat moest ik even kwijt. Dat heb je soms hè.
Ik heb het gelezen ja. Vreselijk...quote:Op maandag 19 oktober 2009 10:49 schreef ShadyLane het volgende:
Er is een ongeluk gebeurd met een bus van een school hier uit Nijmegen, tijdens een excursie naar Barcelona. 1 leerlinge overleden, 2 zwaargewond. Nachtmerrie.
Ik wil een stapje verder gaan: ik denk dat als de leraar die leerling zo behandelde, zo van: "jij bent toch maar lui, ga jij maar achterin zitten, dan heb ik het minste last van je", dan gaat deze leerling zich daarnaar gedragen. "De meester vindt me toch maar lui, dus waarom zou ik nog mijn best doen?". Dan krijg je een vicieuze cirkel. Leerling trekt dan aan het kortste eind: die wordt als lui gezien. Misschien werd-ie wel helemaal niet (meer) uitgedaagd? Misschien klikte het wel niet tussen leerkracht en leerling? Nee, de leerling is "LUI!!!!!!".quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:11 schreef ShadyLane het volgende:
Dat gaat inderdaad wel ver, mane. Ik ben er helemaal voor om de dingen te benoemen zoals je ze inschat en er niet omheen te draaien, maar om echt alleen maar "LUI!!!" bij iemand op te schrijven, met die uitroeptekens en geen enkele positieve eigenschap erbij, dan schrijf je iemand echt af.
Weet je.. als ik "LUI!!!!!" zou zien staan in een dossier, dan zou ik denken dat de leerkracht die dat opgeschreven heeft, op het punt staat van een overspannenheid. De frustratie spuit er bijna van af. Geen uitleg of wat dan ook, plus een overdaad aan uitroeptekens. Ons wordt altijd verteld om het dossier een beetje professioneel in te vullen. Binnenkort kunnen ouders namelijk ook aantekeningen van ons online inzien in een leerlingvolgsysteem. Als daar dan staat: "Lars heeft de intelligentie van een broodje krabsalade", tja...quote:Zelfs als het al zover komt dat je iemand echt af hebt geschreven, kun je je nog afvragen of het nodig is die dingen zo op te schrijven in papieren die meegaan naar het vervolgonderwijs.
Juist, leerlingen moeten nieuwe kansen krijgen wanneer ze ergens opnieuw beginnen. Of dat nu in een nieuwe klas is of bij een nieuwe opleiding.quote:Maar die info hebben ze daar echt niet nodig: als hij zich blijft opstellen zoals ie deed merken ze het snel genoeg, en zo niet, dan is het mooie juist dat hij daar een nieuwe start kan maken.
Oke. Dan ga ik er nog even goed over na denken. 4 jaar HBO is namelijk wel erg lang om te volgen met het enige doel om docent te worden.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:25 schreef Hippos het volgende:
2de graad is de opleiding aan het HBO volgen. Dus bijvoorbeeld lerarenopleiding frans (voorbeeld) aan het HBO levert uiteindelijk 2de graad op. 1ste graad is de lerarenopleiding frans doen aan een universiteit; maar kan ook soms via het HBO.
Er zijn ook studies waarbinnen je misschien ook docent kan worden. Moet je gewoon even kijken. Scholen hebben soms ook een duaal leertraject (interne opleiding) waarbij ook wordt samengewerkt met een HBO instelling. Even zoeken, misschien wordt het dan nog duidelijker voor jequote:Op maandag 19 oktober 2009 18:13 schreef Puala het volgende:
[..]
Oke. Dan ga ik er nog even goed over na denken. 4 jaar HBO is namelijk wel erg lang om te volgen met het enige doel om docent te worden.
Het is een vak. Artsen studeren nog veel langer, piloten zijn volgens mij ook een hele tijd bezig. Dat er nu door het lerarentekort gedaan wordt alsof jan en alleman met een spoedcursusje wel voor de klas kan betekent niet dat het niet gewoon een erg veeleisend beroep is waar je veel voor moet kennen en kunnen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 18:13 schreef Puala het volgende:
4 jaar HBO is namelijk wel erg lang om te volgen met het enige doel om docent te worden.
Zó! Jij denkt wel héél lichtjes over het beroep van docent...quote:Op maandag 19 oktober 2009 18:13 schreef Puala het volgende:
4 jaar HBO is namelijk wel erg lang om te volgen met het enige doel om docent te worden.
Ik wil 50/50 gaan doen. Helft les geven en de helft in een bedrijf werken. Voor beide moet ik dus studies gaan volgen en als het echt 4 jaar kost om docent te worden ga ik er idd nog eens goed over na denken.quote:Op maandag 19 oktober 2009 22:32 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Het is een vak. Artsen studeren nog veel langer, piloten zijn volgens mij ook een hele tijd bezig. Dat er nu door het lerarentekort gedaan wordt alsof jan en alleman met een spoedcursusje wel voor de klas kan betekent niet dat het niet gewoon een erg veeleisend beroep is waar je veel voor moet kennen en kunnen.
Maar goed, als je korter wilt dan vier jaar zou je de 'educatieve minor' kunnen overwegen, die is pas nieuw. Dan heb je na een bachelor (3 jaar WO) je tweedegraads bevoegdheid. Verder heb je, afhankelijk van het vak dat je gaat geven, misschien kans dat je ergens aangenomen wordt en ze je dan in de avonduren en 'in de tijd van de baas' laten studeren. Dan heb je intussen dus alvast werk en een inkomen.
Zo kwam hij misschien over, maar zo was hij absoluut niet bedoeld. Alleen als ik kijk naar de docenten van mij op heb MBO.. mjah. Dan is dat geen 4 jaar studie geweestquote:Op maandag 19 oktober 2009 23:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Zó! Jij denkt wel héél lichtjes over het beroep van docent...
Ik wil de IT in, dus dan zou ik nogal wiskundige opleidingen voor mijn neus geschoteld krijgen. Ik verwacht namelijk niet dat met een communicatie studie je ook docent kan worden op gebied van de IT. Alleen dat zou ik nog eventueel uit kunnen zoeken.quote:Op maandag 19 oktober 2009 23:36 schreef ShadyLane het volgende:
Er zijn toch genoeg studies waarmee je twee vliegen in een klap slaat? Als je bijv. natuurkunde studeert kun je daarna in het bedrijfsleven aan de slag, maar ook in het onderwijs. Same goes for economie, wiskunde, scheikunde. En dat zijn dan alleen nog maar de meest voor de hand liggende studies die ik nu noem.
Na een universitaire studie in een van die richtingen duurt de lerarenopleiding maar 1 jaar.
Nou dat hebben ze dan bij mij op school weer niet, maar ook de vakken waarvoor ze aangenomen zijn kunnen ze vaak niet geven. Ze komen gewoon niet opdagen in de les, bereiden niets voor (althans, wat ik merk dan he) of we moeten ze zelf bij het sigaretje/bakkie koffie vandaan halen. Dat is meer mijn probleem, maar dat is instelling, niet vaardigheid technisch.quote:Op maandag 19 oktober 2009 23:41 schreef ShadyLane het volgende:
Hihi, dat geloof ik meteen Puala, want vandaag las ik toevallig in het Onderwijsblad over MBO-docenten die (vaak zonder dat ze dat zelf willen) allerlei vakken geven waarvoor ze helemaal niet geleerd hebben en dat heet dan "breed inzetbaar". Er staat een lijstje bij van een mevrouw die ICT-docent is maar vakken moest gaan geven als Nederlands, uiterlijke verzorging en bloemschikken .
Oke, je leert je vak en lesgeven. Maar dat leer ik nu op het MBO ook al?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 11:31 schreef -sabine- het volgende:
Als docent leer je eigenlijk twee dingen in die 4 jaar:
Je leert je vak en je leert lesgeven.
Op dit moment do eik die 50/50, en ik was ook hier gewaarschuwd, terecht:
50% in het onderwijs werken is meer dan een halve baan qua tijd.
Ik ben iedere dag blij da tik niet meer dan die 13 uur heb.
Dis pcies goed zo.
Ik snap niet zo goed wat je hier bedoelt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 11:52 schreef Puala het volgende:
Oke, je leert je vak en lesgeven. Maar dat leer ik nu op het MBO ook al?
De figuren die je noemt kun je gewoon in Word tekenen door de werkbalk tekenen aan te zetten.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 13:49 schreef -sabine- het volgende:
Weet iemand een site voor me of een progje waarmee ik zikels, parallellogrammen enz zelf kan maken?
Ik wil ff extra oefenstof maken, maar kan niet iets vinden waarmee dat snel kan.
quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:48 schreef ShadyLane het volgende:
Het is een uberhectische week, vol toetsen die gemaakt en nagekeken moeten worden, omdat de rapportcijfers maandag moeten worden ingeleverd. En nog andere shit, leerlingen die toetsen in moeten halen buiten lestijd omdat iedereen heeft lopen griepen. Etc etc etc.
In plaats van daarmee aan te slag te kunnen gaan -ik vermoed dat alle collega's het momenteel uberdruk hebben- moeten we naar een verplichte scholing. Omdat iedereen zich in voorgaande jaren zoveel mogelijk daarvoor drukte, hebben ze niet bedacht dat er misschien iets mis is met die scholing, maar besloten dat niemand meer mag aankomen met tandartsafspraken en dergelijke op die middag.
Onderwijs .
Sowieso geen vriendjes bij elkaar zetten idd.quote:Op donderdag 12 november 2009 20:53 schreef ShadyLane het volgende:
Zelf de groepjes indelen? Je krijgt dan misschien heel even wat gemok van vriendinnen die bij elkaar hadden gewild, maar dan wijs je ze er fijntjes op dat het maar voor 1 les is (met andere woorden: "zeik niet zo").
Geef ze allemaal een nummer van 1 t/m 10 en de nummers 1 vormen samen een groep, de nummers 2 samen enz. Dan verloopt het volledig willekeurig, heeft iedereen een groepje en kan niemand rechtmatig zeuren.
Precies. En dat is dus wat er gebeurt als je mensen in groepjes bij elkaar laat zitten. Het is niet constructief.quote:Op donderdag 12 november 2009 20:56 schreef ShadyLane het volgende:
Wat je zegt over die taken is idd een goeie. Ik kan me nog levendig de taferelen van de basisschool herinneren, dat ik vroeg of laat zei: "dit schiet niet op zo, laat mij maar even", de rest zat te kletsen, en ik in m'n eentje die opdracht afraffelde en vervolgens mee ging kletsen.
Uhm.. als ik iets aan het uitleggen ben en er zijn wat mensen aan het kletsen, danquote:Op donderdag 12 november 2009 17:30 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb even een vraagje: stel dat de leerlingen steeds zitten te kletsen / niets nuttigs doen, hoe reageren jullie daarop? Ik zeg altijd: "Ik wil dat je even serieus doorwerkt nu", maar ik zou graag mijn repertoire wat willen uitbreiden zonder meteen bedreigend te worden. Suggesties?
Geweldig! Ik heb echt hardop zitten lachen .quote:
Nee, ik heb een smartboard tegenwoordig, maar die stiften komen ook best hard aan... hahaha...quote:Op donderdag 12 november 2009 23:27 schreef -J-D- het volgende:
Krijtjes? Heb je die nog?
Ik weet niet hoe groot de ruimte is waarin je zit met die leerlingen, maar kun je ze niet apart van elkaar laten zitten als ze niet goed aan het werk gaan?quote:Op donderdag 12 november 2009 22:00 schreef Viking84 het volgende:
Geweldig! Ik heb echt hardop zitten lachen .
Maar die tips zijn niet zo van toepassing op mij (op een enkele ll na dan), want ze letten tijdens de uitleg wel op (bovendien telt mijn grootste klas 9 leerlingen, dus niemand onttrekt zich aan mijn aandacht), maar gaan dan tijdens het voor zichzelf werken gezellig zitten beppen.
Dat is mijn/onze gedachte ook. Maar ik vrees dat de school dit keer de weg van de minste weerstand kiest. Maar goed, voorlopig hebben we nog niets gehoord maar zal dat vast niet lang durenquote:Op vrijdag 13 november 2009 16:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat voor leerlingen geldt, hoeft toch niet persé voor docenten te gelden? Als ik de radio aan wil zetten in de klas, dan zét ik de radio aan in de klas. Het verbieden van MP3-spelers voor leerlingen voorkomt dat leerlingen in de les keihard 30 verschillende hardcoreliedjes door elkaar aan het spelen zijn, terwijl de persoon die toevallig houdt van Andrea Bocelli er niet tussen door komt. Leerlingen mogen, wanneer ze zelfstandig moeten werken én dit gevraagd hebben, rustig een oortje van een mp3-speler in hun oor duwen. Zolang ik er maar geen last van heb, én ze anderen er niet mee storen.
Je kunt natuurlijk ook een bachelor gaan doen in één van die vakken (sociologie of politicologie) en dan naar het buitenland gaan. Vervolgens kun je een master erachteraan doen voor je eerstegraadsbevoegdheid. Vooral als je nog zo jong bent, zou ik dat zeker doen. Heb je eenmaal een baan gevonden, dan wil een school het behalen van je eerstegraadsbevoegdheid waarschijnlijk ook wel subsidiëren. Het vergroot je mogelijkheden enorm (bijvoorbeeld als je niet je hele leven voor de klas wilt staan en omdat je dan ook mag lesgeven in de bovenbouw etc.; als je naar de voorspellingen kijkt, dan zie je dat over een aantal jaar een schreeuwend tekort zal ontstaan aan academisch geschoolde docenten. Dat tekort is er al, maar dat gaat alleen maar toenemen. Je positie op de arbeidsmarkt zal dus veel sterker zijn) en voor je eigen ontwikkeling is het ook heel goed. Verdiep je vooral in wat er allemaal mogelijk is en ga ervoor!!quote:Op zaterdag 14 november 2009 16:09 schreef WHATSHESAID het volgende:
Volgende week beginnen aan m'n tweedejaars stage Lekker veel lesgeven
(ik doe maatschappijleer, dus dat zou dan bijvoorbeeld sociologie of politicologie zijn). Het liefst wil ik een jaartje in het buitenland studeren en dat is natuurlijk onmogelijk wanneer je een eerstegraads master gaat doen, ivm stage.... Moeilijk
Zo herken ik het IVLOS ook. Maar dan voor de betavakken. Wij hadden het ook even gehad met de opleiding; er is toen naar ons geluisterd en het programma v/h tweede halfjaar is toen aangepast. Vond ik toen best goed allemaalquote:Op maandag 16 november 2009 19:35 schreef Razztwizzle het volgende:
Erik, welk vak geef je? Hoe jij praat over het IVLOS herken ik voor de (vreemde) talen echt helemaal niet . Dat IVLOS-jaar stelde v.w.b. opdrachten en portfolio he-le-maal niks voor, elke maandag frustreerde het me weer dat het eigenlijk maar een heleboel "vertellen over je ervaringen", "aarden in je gevoel" en "reflecteren tot je er dood bij neervalt" was, en erg weinig leerzaams en constructiefs.
Misschien ligt het aan het feit dat ik de stagevariant deed, en dus ook echt maar 7 uur per week lesgaf, en niet de baanvariant, maar zelfs in het tweede deel van m'n stage, toen ik wel 3 dagen (onbetaald ) lesgaf vond ik het IVLOS wel zo'n beetje het laatste waar ik me druk over maakte, eigenlijk .
Ja hoor, ik heb vaak "oh.. " momenten. En inderdaad in V4/V5, niet zozeer in de onderbouw. (Alhoewel, het feit dat mijn HAVO/VWO brugklas niet wist wat een meewerkend voorwerp was leverde wel even een "Oh " momentje op )quote:Op maandag 16 november 2009 20:50 schreef Hippos het volgende:
Ander dingetje; hebben jullie 't ook wel eens meegemaakt dat je loopt uit te leggen maar merkt aan de verdwaalde blikken dat 't niet aankomt? Ik had zo'n 'oh oh' moment vandaag met bij 4V klas, gelukkig wel goedgekomen. Maar bleef me wel de hele dag bij
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 16% gewijzigd door Viking84 op 18-11-2009 08:33:37 ]Niet meer actief op Fok!
Proficiat en welkomquote:Op woensdag 23 december 2009 12:25 schreef Da_Ripper het volgende:
* Nieuwe docent meldt
Afgelopen zomer afgestudeerd als 2e graads Engels docent en inmiddels aan m'n tweede baan begonnnen. Ik heb eerst een 10-tal weken een andere docent vervangen (wegens ziekte) voor 18uur in de week.
Nu vervang ik wederom een docent maar de kans is groot dat die niet meer terugkomt ... waardoor ik nu 8 klassen (25uur) op het VMBO onder mijn hoede heb.
Welkom!quote:
En terecht! Lekker begin van de kerstvakantie, toch?quote:Op woensdag 23 december 2009 12:34 schreef -J-D- het volgende:
Soms mag je trots zijn op jezelf en deel je dat graag met anderen
Ik heb in 2008-2009 op het IVLOS gezeten; maar in welke groep zit je? (alpha, beta...) Wij hadden ook vorig jaar veel commentaar; als groep met de 2 mentoren gesproken en daarna is er een boel anders geworden. Echt naar ons geluisterd en het programma aangepast aan onze wensen Klagen is één, je/jullie moeten er wel voor zorgen dat er iets mee wordt gedaanquote:Op zaterdag 26 december 2009 19:49 schreef ErikT het volgende:
Een paar uur terug de halfjaar evaluatie van de IVLOS mentorgroep ingevuld. Ik heb weinig van ze heel gelaten. Dat lucht op
Ik zat al te denken aan een T-shirt met: "Ik heb jou al gehad". Maar dat klinkt ook weer zo foutquote:Op zondag 3 januari 2010 22:22 schreef Razztwizzle het volgende:
Of een T-shirt met "Ik zoen niet".
Ach, om het roddelcircuit levendig te houden .quote:Op zondag 3 januari 2010 22:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik zat al te denken aan een T-shirt met: "Ik heb jou al gehad". Maar dat klinkt ook weer zo fout
Ik zou de leerlingen daarop aanspreken, want je hoeft niet per mail bereikbaar te zijn in de vakantie. Je mag je mail checken, maar ze moeten er niet op rekenen.quote:Op zondag 3 januari 2010 23:01 schreef Razztwizzle het volgende:
Trouwens, ik kreeg een verontwaardigde mail van een leerling dat ik niet had teruggemaild op zijn vraag over mijn boekenlijst en dat hij nu te laat "toch maar is begonnen aan zijn eerste keuze". Ben ik zo'n trut dat ik geen e-mail doe in de kerstvakantie? Heb de PC ook nauwelijks aangehad, maar zo'n reactie vind ik eigenlijk wel vervelend .
Ik heb deze vakantie ook HELEMAAL niets gedaan. Goed bezig, zelfquote:Op zondag 3 januari 2010 22:56 schreef Razztwizzle het volgende:
Trouwens, ik had Grootse Plannen voor de kerstvakantie: nieuw project maken, nakijken, briefopdrachten bedenken, boeken lezen zodat m'n leeslijst wat langer wordt.
Niets gedaan.
Bèta groep. Van de 2 medestudenten die in de responsgroep zitten, hoor ik dat "wij bèta's" als zeikers bekend staan. Dat zal idd wel. Laatst zat ik bij dat PGO gebeuren, en dan zitten alle groepen door elkaar. Daar zat een sociale wetenschapper ons iets te vertellen over interviews, en die claimde dingen die aantoonbaar onjuist waren in 2 zinnen. Wat ik dus deed, want ik kan me slecht inhouden. (Dat ik zaken moet doen die niks met les geven te maken hebben, dat trek ik al slecht, maar dan moeten ze niet ook nog een onzin gaan verkopen.) Anyway, dat trokken de andere aanwezigen niet zo goed.quote:Op maandag 28 december 2009 09:28 schreef Hippos het volgende:
[..]
Ik heb in 2008-2009 op het IVLOS gezeten; maar in welke groep zit je? (alpha, beta...) Wij hadden ook vorig jaar veel commentaar; als groep met de 2 mentoren gesproken en daarna is er een boel anders geworden. Echt naar ons geluisterd en het programma aangepast aan onze wensen Klagen is één, je/jullie moeten er wel voor zorgen dat er iets mee wordt gedaan
Maahw, het loopt niet met 1 klas. En ik merk aan mezelf dat ik mezelf er enorm over loop op te fokken en eigenlijk mezelf de put aan het praten ben. Dat is mijn probleem, ik denk er teveel over na en ben niet snel tevreden. Daarom ga ik over op de manier die Astrid Boon heeft geïntroduceerd (pedagogisch strafregels schrijven) in de hoop daarmee het tij te keren. Dat kost me misschien 6 weken varen in woelig water, maar als ik haar (want ze was gisteren bij ons) en collega's moet geloven zie je daarna opeens verbetering.quote:
Bij ons worden we geacht leerlingen de feedbackscan in te laten vullen als je weer een functioneringsgesprek gaat krijgen. Daarin word je dus niet beoordeeld door collega's en leidinggevende, maar alleen door leerlingen (en anoniem).quote:Op dinsdag 5 januari 2010 19:40 schreef mane het volgende:
Iemand hier ervaring met keiwijzer? Op mijn school werken we daar nu mee en ik ben één van de eerste docenten die dit doen. Dat betekent dus dat er enquetes zijn afgenomen over mijn functioneren bij leerlingen, collega's en een leidinggevende. Ik heb zelf ook een lijst moeten invullen. En dan komt er een soort van verslag.
http://www.keiwijzer.nl/index.php?page=keiwijzer
Op mijn school koppelen ze het doen van die keiwijzer en het maken van een ontwikkelingsplan aan het doorgroeien naar een hogere schaal. Aangezien de school nu binnen korte tijd een bepaald percentage mensen in lc en ld moeten hebben zitten, zijn ze begonnen met de procedure van die keiwijzer bij die docenten die als eerste aan de beurt zijn voor een doorgroei.quote:Op dinsdag 5 januari 2010 19:58 schreef ShadyLane het volgende:
Wat wordt er concreet gedaan met de resultaten? Mijn ervaring met functioneringsgesprekken op mijn scholen is dat ze weinig zin hebben, omdat er vrijwel nooit iemand die slecht functioneert het veld moet ruimen of op een andere manier 'last' krijgt met zijn slechte functioneren. En dus geen prikkel krijgt om het beter te gaan doen.
En hogere salarisschalen worden bij ons niet toegekend op basis van goed lesgeven ("want dat je dat goed hoort te doen is standaard"), maar op basis van welke extra projecten je doet. Soms krijgt daardoor iemand een hogere schaal die helemaal niet zo denderend lesgeeft.
Ah, opruiend bezig?quote:Op maandag 18 januari 2010 16:54 schreef ErikT het volgende:
Nou, ik heb het blijkbaar een beetje te bont gemaakt. Ik mag geen (publieke) kritiek meer uiten op het IVLOS, anders mag ik vertrekken. Dus dan houd ik m'n mond maar, anders is mijn onderwijs loopbaan snel ten einde.
Iets met
Ik ben ook niet helemaal netjes geweest, maar dreigen met verwijderen... ik heb daar geleerd dat dreigen niet werkt. (Niet dat ik het daarmee eens ben, maar toch.)
Zozo, zo 'bont' heeft onze beta-mentorgroep het vorig jaar niet gemaakt Ben ik ook wel benieuwd wat je hebt gedaanquote:Op maandag 18 januari 2010 16:54 schreef ErikT het volgende:
Nou, ik heb het blijkbaar een beetje te bont gemaakt. Ik mag geen (publieke) kritiek meer uiten op het IVLOS, anders mag ik vertrekken. Dus dan houd ik m'n mond maar, anders is mijn onderwijs loopbaan snel ten einde.
Iets met
Ik ben ook niet helemaal netjes geweest, maar dreigen met verwijderen... ik heb daar geleerd dat dreigen niet werkt. (Niet dat ik het daarmee eens ben, maar toch.)
Als je het mentoraat al eens kunt neerleggen, heb je al een pak minder last op je schouders. Heb je nog andere belastende taken? Kijk daar eens naar, wat je eventueel daar van kunt afstoten.quote:Op zaterdag 30 januari 2010 14:54 schreef Razztwizzle het volgende:
Donderdag en vrijdag daarom niet op school geweest, wel bij de huisarts geweest die voorstelde om eens op school te bespreken hoe die werkdruk omlaag kan. Dus dat ga ik deze week maar eens doen. Maar het enige wat ik me kan bedenken is minder klassen lesgeven, waardoor ik minder ga verdienen, en dát kan ik er nou net niet bijhebben
Dat zijn die piekmomenten idd, die kunnen er hevig inhakken.quote:Ik ben het zo gruwelijk zat dat m'n werk nooit af is, dat ik avond aan avond zit te werken, ik weet het even niet zo goed meer.
Dat klinkt verre van goed. Lijkt erop alsof je lichaam echt even totale rust nodig heeft...sterkte! Hopelijk komt het met rust goed.quote:Op maandag 1 februari 2010 16:01 schreef Razztwizzle het volgende:
Goed, ik dacht wel weer aan het werk te kunnen vanmorgen (op m'n vrije dag thuis, maar dan nakijkwerk en voorbereiden) maar 't gaat toch echt nog niet goed. Benauwd en hartkloppingen. Dus huisarts gebeld, school gebeld, en ik blijf deze week nog maar thuis op aanraden van beide. Niet ziek, maar toch thuis, en het Spaans benauwd krijgen van alleen al kijken naar je werk. Er zit toch echt iets mis, hoop dat de huisarts me morgen een beetje kan helpen .
Willen we dat niet allemaal?quote:Op dinsdag 2 februari 2010 05:25 schreef ShadyLane het volgende:
Zou willen dat ik gewoon m'n klassen in kon en na de lessen weer uit en verder met de hele organisatie eromheen niets te maken hebben.
Weet je opleiding dit ook? Als het goed is werkt de stageschool samen met je opleiding en zouden ze dit soort dingen veel beter onder de knie moeten hebben dan wat jij vertelt. Het lijkt me enorm vervelend om je niet welkom te voelen op je stageschool, en ik zou dit ook duidelijk aangeven.quote:Op woensdag 3 februari 2010 09:24 schreef DeLuna het volgende:
Wat was mijn stage slecht geregeld.
We kwamen daar om 8.15u, toen bleek dat onze coach nog in vergadering moest tot 9 uur. Ze wist eigenlijk niet dat we zouden komen. Een aantal docenten in de lerarenkamer zeiden al dat er geen docent Nederlands aanwezig was die dag, dus dat was helemaal mooi. We zijn daarna nog bij een aantal leraren geweest of we ook in de klas mochten kijken, maar niet een leraar had daar interesse in. De Duitse stagaires moeten al een andere school gaan zoeken omdat alle leraren Duits daar geen zin in hadden.
Ik voelde me niet echt welkom.
Heel herkenbaar. Het valt me vies tegen, na zo'n eerste jaar waarin je nog relatief weinig buiten je lessen om hebt te doen. De afgelopen weken waren echt een gekkenhuis, ik heb even zitten tellen welke andere dingen ik bij aanwezig moest zijn (vanaf het nieuwe jaar, dus vanaf net na de kerstvakantie) en die dus ook (behalve de dingen 's avonds) lesuitval veroorzaakten:quote:Op dinsdag 2 februari 2010 05:25 schreef ShadyLane het volgende:
[edit]Is de malaise in dit topic besmettelijk of ligt het aan het seizoen? Ik kon vannacht voor de tweede nacht op rij totaal niet slapen door toestanden op school en ben vandaag thuisgebleven. Zou willen dat ik gewoon m'n klassen in kon en na de lessen weer uit en verder met de hele organisatie eromheen niets te maken hebben. Smste daarnet naar een collega die vroeg hoe het gaat: "ben nu een oefenprogrammaatje aan het maken voor de leerlingen en dat is erg leuk, ik heb alleen gewoon geen zin om me in de waanzin te begeven".
Heel leuk, dat onderwijs, als het gewoon om leerlingen en lessen zou gaan .
susannetilburg, ik heb dus even geen advies, wil je alleen veel wijsheid toewensen.
Hebben jullie van te voren niet gebeld dan om een afspraak te maken?quote:Op woensdag 3 februari 2010 09:24 schreef DeLuna het volgende:
We kwamen daar om 8.15u, toen bleek dat onze coach nog in vergadering moest tot 9 uur. Ze wist eigenlijk niet dat we zouden komen.
Ja, we zijn al naar onze studieloopbaanbegeleider geweest. Ze zei al dat dit de slechtste school was die ze hadden. We moeten dit even in de gaten houden en als het dan nog niet goed is dan krijgen we een andere plek.quote:Op woensdag 3 februari 2010 09:43 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Weet je opleiding dit ook? Als het goed is werkt de stageschool samen met je opleiding en zouden ze dit soort dingen veel beter onder de knie moeten hebben dan wat jij vertelt. Het lijkt me enorm vervelend om je niet welkom te voelen op je stageschool, en ik zou dit ook duidelijk aangeven.
Vwb mijn gedoe - ik blijf deze week nog thuis en begin vrijdag met Mensendieck therapie om m'n ademhaling, houding en stress-management wat beter onder controle te krijgen. Gelukkig allemaal lieve berichten van school, zelfs van de rector die voorstelde om volgende week als ik weer begin nog niet meteen met een volledig rooster te beginnen en eventueel m'n mentoraatstaken af te stoten voor dit jaar.
Dus fijn dat er zo wordt meegedacht
Ik heb dit ook gehad tijdens mijn stage. Ik moest met nog een aantal mensen van de opleiding stagelopen op een school in Leiden. Wij werden ook volledig aan ons lot overgelaten en zijn een paar uur van kastjes naar muren gelopen. Toen ik eenmaal een stagebegeleider had gevonden, werd overduidelijk dat hij niet op stagiairs zat te wachten: hij deed erg bot en onbeschoft.quote:Op donderdag 4 februari 2010 20:54 schreef DeLuna het volgende:
Ik vind het echt niet leuk, ik had zo'n zin in de stage, maar nu zie ik er gewoon tegenop om terug te gaan.
Ja, en de vraag is *waarom* men geen stagiaires wil. Ik heb ook stagiaires gehad, leek me altijd erg leuk en de studenten moet immers ook de mogelijkheid geboden worden om het vak te leren.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 11:36 schreef ShadyLane het volgende:
Net als mentoraten worden stagiaires soms ook mensen 'opgedrongen'. Tijdens mijn studie liepen ook een paar mensen er tegenaan dat hun stagebegeleider ze niet wilde.
Geen wonder dat ze ons niet willen. Jammer dat anderen het voor de nieuwe stagaires verpesten.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 14:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ja, en de vraag is *waarom* men geen stagiaires wil. Ik heb ook stagiaires gehad, leek me altijd erg leuk en de studenten moet immers ook de mogelijkheid geboden worden om het vak te leren.
Maar ik werd keer op keer geconfronteerd met een erg lakse houding. Lesplanning? Op tijd aanwezig zijn? Een professionele houding? Het werk 'zien'? Vergeet het maar! Nonchalant achter de in klas hangen, SMS-en tijdens de les, een telefoontje in de les krijgen en dan naar buiten lopen, mailtjes 's avonds of ik er even voor wilde zorgen dat er een ander lokaal geregeld kon worden vanwege het gebruik van een beamer, etc etc etc. Dat heeft mij doen beslissen om voorlopig even geen stagiaires meer te nemen. Jammer voor de studenten die wél gemotiveerd zijn (en ja, die zijn er zeer zeker!), maar ja.. Misschien volgend schooljaar weer.
Dit herken ik ook wel, dus ik snap die houding van docenten inmiddels ook wel beter . Wij hebben op school nu een stagiair in de vakgroep Engels. Aardige jongen, maar die heeft ook dit soort trekjes. Wij hebben pas de open dag gehad, en dan draaien er in ons lokaal (vakgroep Nederlands) altijd een paar computers met leerlingprogramma's als Muiswerk enz. Hij kwam binnenwandelen, nota bene terwijl het enorm druk was, en ging op z'n gemak op een van die computers zitten hyven en z'n online voetbalmanagersspelletje bijwerken. Toen ik zei dat het toch wel erg raar was wat ie zat te doen, zei hij dat het inderdaad niet best was: hij dacht dat ik z'n voetbalresultaten bedoelde . Vervolgens, toen duidelijk werd dat ik wat anders bedoelde, ging hij in een soort leerlingsputtermodus met zinnetjes als 'Nouja, ik zit hier nog maar net', 'Ik ben zo klaar' en 'Wat maakt dat nou uit?'quote:Op zaterdag 6 februari 2010 14:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Nonchalant achter de in klas hangen, SMS-en tijdens de les, een telefoontje in de les krijgen en dan naar buiten lopen, mailtjes 's avonds of ik er even voor wilde zorgen dat er een ander lokaal geregeld kon worden vanwege het gebruik van een beamer, etc etc etc. Dat heeft mij doen beslissen om voorlopig even geen stagiaires meer te nemen. Jammer voor de studenten die wél gemotiveerd zijn (en ja, die zijn er zeer zeker!), maar ja.. Misschien volgend schooljaar weer.
Dan zou ik terug SMS'en: "Je hoeft helemáál niet meer te komen". Ik denk trouwens dat ik dat bij mijn volgende negatieve stagiair(e)-ervaring ook ga doen. Een collega van mij kreeg ook een keer twee stagiaires. Op een dag stonden ze opeens plompverloren in zijn lokaal. Hij heeft ze weggestuurd.quote:Op zondag 7 februari 2010 11:47 schreef Jentin het volgende:Vervolgens, toen duidelijk werd dat ik wat anders bedoelde, ging hij in een soort leerlingsputtermodus met zinnetjes als 'Nouja, ik zit hier nog maar net', 'Ik ben zo klaar' en 'Wat maakt dat nou uit?'
We hebben ook een stagiair bij Natuurkunde: die heeft de gewoonte om tíjdens de les die hij zou moeten geven te sms'en dat ie 'vandaag effe niet komt'.
Een aantal van mijn collega's tekenen/BV heeft naast de school nog een tweede carrière lopen. Eentje van hen heeft bijvoorbeeld in Frankrijk exposities gehad, anderen geven workshops in hun eigen atelier, ontwerpen beelden voor de gemeente, hebben hun eigen stripboekjes, etc. Dus het feit dat je docent bent, wil niet zeggen dat je er naast niks meer kunt doen..quote:Op donderdag 4 februari 2010 16:38 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
Nu vraag ik me af of er hier ook docenten Tekenen/Beeldende Kunst zijn. Hetgeen wat mij het meest tegenhoudt is dat je over 30 jaar nog steeds hetzelfde doet. Ik bedoel hier niet eens mee dat een serieuze carrière ontbreekt.
Dat ligt dan aan je mentor, ben ik bang. Ik zorgde altijd dat ik wat leuke dingen te doen had tijdens mijn mentorlessen, of we hadden gewoon een gezellig babbeltje als klas. Vervelen? Neuh.quote:Het les geven zelf spreekt mij erg aan, maar het gedoe wat er allemaal bij komt kijken totaal niet. Ik had in mijn eigen middelbare school-tijd al een enorm hekel aan mentorlessen. Er werd wat informatie tussen leerling en docent uitgewisseld, wat vaak niet langer duurde dan vijf minuten, en vervolgens moest je jezelf 45 minuten vervelen.
Tuurlijk niet! Jij bepaalt toch zelf nog wat je in je lessen doet?quote:Dat was dan net de laatste les van de de dag. Dus als je dan vervolgens vroeg waarom je niet naar huis mocht dan gaf je mentor als antwoord: ''dat zijn nou eenmaal de regels'' . God, en dan moet ik over 10 jaar misschien ook wel dat soort lessen gaan geven.
Dat kun je nu niet zo zwart wit stellen. Ik heb ook lessen dat leerlingen rustig zelfstandig bezig zijn en ik ook aan het werk ben, maar meestal loop ik rond en help de leerlingen als ze vragen hebben. Er zijn leerlingen die niet ten overstaan van een hele klas een vraag durven te stellen, maar als je langsloopt, durven ze vaak wel. Ligt ook een beetje aan je eigen persoontje.quote:Hoe zien de lessen er in het algemeen uit? Loop je de hele tijd rond, of ga je gewoon iets voor je eigen doen en help je je leerlingen als ze langs komen.
http://www.onzetaal.nl/advies/melduaan.phpquote:Op vrijdag 12 februari 2010 15:36 schreef ShadyLane het volgende:
Het mag! http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/924/
Ziet er ouderwets uit, dat wel.
quote:
Oh, dus je hebt inmiddels een stageplek? Goed joh! . Ook als docent Nederlands zie ik .quote:Op vrijdag 12 februari 2010 22:46 schreef DeLuna het volgende:
Stage was leuk
Ik vond het wel wat apart, want een 2e klas had vandaag een toets, maar ze mogen daar gewoon praten en naast elkaar blijven zitten. Wonder boven wonder werd er niet over de toets gesproken en niet afgekeken. Dat was wel leuk om te zien.
Verder zijn we heel vrij in wat we mogen doen. Na de vakantie gaan we een les spelling geven over de persoonsvorm tegenwoordige tijd. En we gaan een project over poëzie geven, maar dat plan moet nog even uitgewerkt worden.
Ik heb er in ieder geval weer zin in
Ik vind het wel een hele vreemde situatie!quote:Op vrijdag 12 februari 2010 22:46 schreef DeLuna het volgende:
een 2e klas had vandaag een toets, maar ze mogen daar gewoon praten en naast elkaar blijven zitten. Wonder boven wonder werd er niet over de toets gesproken en niet afgekeken. Dat was wel leuk om te zien.
Een dubbelslag Hoe kan dit nou OOIT nuttig zijn, laat staan een dubbelslagquote:Analyse opdracht zonder VIL-resultaten
Als je een anonieme uitslag hebt bestudeerd maak je een dubbelslag. Je bespreekt de uitkomsten van je analyse, maar de nabespreking betrek je ook je enigszins speculatieve, eigen verwachte uitkomst.
Ik vind persoonlijk dat je heel kort door de bocht gaat. De VIL lijkt soms ondoorgrondelijk, maar ik heb er veel aan gehad. Als eerste moet je kijken naar 3 dingen: hoe zie jij jezelf, hoe zien de leerlingen jou en hoe ziet jouw ideale docent eruit? Als alle drie de typen overeenkomen of dichtbij elkaar liggen is dat prima. Dan hoef je eigenlijk ook niet heel diep gaan analyseren, dat is bij mij toen ook verteld. Desondanks kun je ook jouw ideale docent vergelijken met het landelijke beeld. Uit mijn analyse bleek dat ik een te hoog ideaal beeld had van de 'beste docent.' Onbereikbaar.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 18:21 schreef ErikT het volgende:
Ik heb zojuist een VIL enquete "geanalyseerd".
Er is geen soep van te maken. Er zijn 8 sectoren. Voor iedere sector is een score. Uit deze scores komen 2 waardes naar voren, de BO-waarde (Boven/Onder) en de ST-waarde (Samen/Tegen).
Ik heb de enquete in 2 klassen afgenomen, en had BO en ST waardes die vrij dicht bij elkaar liggen. MAAR ik kreeg wel twee verschillende types: 2 en 4. Ik wil type 3 zijn, dus nu heb ik geen idee wat ik moet veranderen: precies tussen die waardes inmikken? Er staat nergens welke waardes leiden tot welk type...
Daarbij wordt niet uitgelegd hoe de 8 sectorscores leiden tot de BO- en ST-waarde. En alleen aan de sectorscores zou ik actief iets kunnen veranderen.
Hoe de fuck moet ik dan weten wat ik moet veranderen?
Ik weet niet waar ik heen moet, en als ik dat wel zou weten, dan weet ik niet hoe
O ja, deze opdracht was geschreven voor een werkgroep, en zo aangepast dat je m ook kon doen als je je eigen uitslagen nog niet had. Moet je dit lezen:
[..]
Een dubbelslag Hoe kan dit nou OOIT nuttig zijn, laat staan een dubbelslag
IVLOS
Ja dat laatste blijkt bij mij ook.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 18:37 schreef Hippos het volgende:
Ik vind persoonlijk dat je heel kort door de bocht gaat. De VIL lijkt soms ondoorgrondelijk, maar ik heb er veel aan gehad. Als eerste moet je kijken naar 3 dingen: hoe zie jij jezelf, hoe zien de leerlingen jou en hoe ziet jouw ideale docent eruit? Als alle drie de typen overeenkomen of dichtbij elkaar liggen is dat prima. Dan hoef je eigenlijk ook niet heel diep gaan analyseren, dat is bij mij toen ook verteld. Desondanks kun je ook jouw ideale docent vergelijken met het landelijke beeld. Uit mijn analyse bleek dat ik een te hoog ideaal beeld had van de 'beste docent.' Onbereikbaar.
Ja, maar ze typeren mij aan de hand van cijfertjes. Dan kunnen ze toch de sleutel wel mee leveren? En daarbij de verklaring van hoe de cijfertjes eruit zijn gerold?quote:De scores zijn inderdaad minder makkelijk te koppelen aan een type docent. Nogmaals, het IVLOS schrikt serieus als er een groot verschil zit tussen hoe jij jezelf in die klassen ziet en hoe de leerlingen jouw zien. Is dat beeld redelijk hetzelfde, dan is het goed. Toch is het handig om de antwoorden van de leerlingen eens door te nemen. Je schrikt (en lacht) soms hoe leerlingen jou zien. Het is een stukje feedback dat je gewoon ter hand kunt nemen, soms haal je daar kleine dingen uit. Nogmaals, je moet er ook niet té serieus naar gaan kijken. En ik mag aannemen dat je de VIL in een klas hebt afgenomen die lekker loopt en een klas die minder lekker loopt? Daar schiet je bij deze test het meest mee op.
Het is toch niet enkel belangrijk wat het verschil is tussen mij en wat de leerlingen vinden? Als we beide iets kut vinden, is het toch niet opeens goed?quote:Het IVLOS wil gewoon zien dat jij kritisch naar die uitslag hebt gekeken en er misschien 1 of misschien meerdere (kleine) leerpuntjes uit hebt gehaald. De sectoren helpen je daarbij. Het kan zijn dat in 1 sector er een verschil zit tussen jou en de kids. Aan die sector moet je gaan werken. Aan jou de kunst (en daarmee het bewijs dat je eigenhandig over je doen als docent kan nadenken...) om leerpunten op te schrijven die mogelijk kunnen helpen om dit verschil in deze sector te verkleinen. Je zit op een universiteit, dus het IVLOS ziet graag dat je ook analytisch kan nadenken.
Dat het elders nog slechter is, maakt mijn mening niet anders. Ik vind het een grotendeels waardeloze opleiding. Docent is een beroep, geen half-wetenschappelijke functie.quote:Lang niet alles zal goed zijn aan het IVLOS, ik heb er vorig jaar op gezeten, maar nu ik verhalen van collega's hoor die nog studeren in Rotterdam of Amsterdam knijp ik mijn handen dicht met het IVLOS. Zo slecht vind en vond ik het niet, met name de persoonlijke begeleiding van onze mentoren en vakdidactici vond ik uitmuntend. En ja, ook wij hadden veel, heel veel te klagen...
quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:02 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja dat laatste blijkt bij mij ook.
Dat is toch iets dat blijkt uit de analyse. Dat kun je in ieder geval meenemen in je verwerking van de VIL. En door de schijf te bestuderen kun je heel misschien ook voor jezelf een idee krijgen waar dat 'm inzit.
[..]
Ja, maar ze typeren mij aan de hand van cijfertjes. Dan kunnen ze toch de sleutel wel mee leveren? En daarbij de verklaring van hoe de cijfertjes eruit zijn gerold?
Ik krijg nu: het eindresultaat, en dat moet ik zelf koppelen aan concrete acties. Hoe kan dat nou?
Naar wat ik altijd heb begrepen weet je aan de hand van de scores in welke sector of sectoren jij afwijkende resultaten hebt t.o.v. de leerlingen. Je kent jezelf, je houdt je portfolio bij en je hebt als het goed is duidelijke leerdoelen/punten; dan bestaat er een kans dat jij wel aanvoelt waar een bepaalde afwijkende score doorkomt. Dat hoeft natuurlijk niet. Maar dat kan wel, het is bij iedere DIO anders. Misschien op het gebied van orde houden of de pedagogische rol. Het is juist de kunst om als aankomend (universitair geschoolde) docent dit te proberen. Het systematisch en analytisch kunnen nagaan van je eigen handelen en de gevolgen daarvan. Tuurlijk heb je een punt, maar ik hoop ook dat je mijn punt een beetje begrijpt. Het is soms helaas een wazig instrument. Daarom heb ik 'm zelf proberen te doorgronden zoals je misschien merkt...maar ook ik ben maar een simpele ziel
[..]
Het is toch niet enkel belangrijk wat het verschil is tussen mij en wat de leerlingen vinden? Als we beide iets kut vinden, is het toch niet opeens goed?
Wat bedoel je met allebei kut vinden? De leerlingen beoordelen jouw. Jouw handelingen en doen en laten. Wat vindt jij dan kut aan jezelf? Dat begrijp ik niet helemaal. De leerlingen zien jou als een bepaald type docent (daar hoort ook bepaalt gedrag bij zoals je bij de beschrijving vast hebt gelezen). Als dat beeld niet overeenkomt met hoe jij je in die klas ziet, dan heb je een probleem.
[..]
Dat het elders nog slechter is, maakt mijn mening niet anders. Ik vind het een grotendeels waardeloze opleiding. Docent is een beroep, geen half-wetenschappelijke functie.
De wetenschappelijke basis heb ik al: ik heb gestudeerd.
De vakkennis bedoel je? Die had ik ook. Ik deel je mening hoor, er moet en kan een boel beter, maar ik ben de opleiding met terugwerkende kracht wel gaan waarderen. En geloof me, het ergste kwam bij mij met het regelen van het diploma zelf. Wat een drama...organisatorisch een puinzooi. Ik kan hier de muur behangen met alle mailtjes over en weer.
Wel interessant, die vraag heb ik nooit echt beantwoord gezien, in hoeverre onderscheid een eerste graad docent zich van een tweede graad docent los van de vakkennis. Ik heb wel een vermoeden...maar ik hoor er ook graag anderen eens over....
Ze hadden een woorddictee. Die lerares vroeg steeds aan de leerlingen een van de geleerde woorden. Daarna kregen ze nog een blaadje met opdrachten die ze voor de rest van de toets moesten maken. Maar ze zaten nog gewoon naast elkaar. Een paar hadden hun mp3 op gezet en sommige waren nog aan het klagen over de gymles die ze hadden. Ik vond het wel apart en dit wordt zeker niet mijn manier van werken .quote:Op zaterdag 13 februari 2010 15:37 schreef Jentin het volgende:
Ik ook! En ze praten dan dus wel, maar niet over de toets? Ik kan me er niks bij voorstellen; hoe concentreren ze zich dan?
Viking, hoe is het met die ene vervelende klas? Heeft je nieuwe aanpak nog vruchten afgeworpen?
Fijn dat het beter met je gaat!quote:Op maandag 15 februari 2010 20:18 schreef Razztwizzle het volgende:
Voorbeeld: Mijn 2e klas heeft in de 2e periode, die was 9 weken x 2 lessen, 8 cijfers gekregen . Twee repetities, twee SO's, een toets over een gelezen boek, een luistertoets, een leestoets en een filmproject. De andere vreemde talen gaven vijf cijfers, andere vakken zelfs soms maar vier of drie. Ik weet dat talen veel toetsen, maar onze sectie springt er echt uit wat dat betreft.
Dit filmpje kan helpen!quote:Op donderdag 18 februari 2010 18:44 schreef Hippos het volgende:
Ik moet wel vanzelf werken aan het positief blijven, ik merk dat bepaalde kleine negatieve ervaringen of een klas waar 't niet lekker loopt me een beetje uit het lood brengen soms.
Komen bij mij een paar vragen bovendrijven:quote:Op vrijdag 19 februari 2010 12:08 schreef ErikT het volgende:
Ik was gisteren op een schoolfeest, en ik vind het bizar om het te zeggen, maar:
- wat mij betreft kan alcohol beter taboe worden op schoolfeesten
- wat is er gebeurd met de sexuele moraal?
-> leerling (jongen) van 14 die trots verteld dat hij heel veel meisjes heeft geschuurd (dat je het doet, okee, maar het trots vertellen aan een leraar, terwijl er 4 meisjes om je heen staan?). Meisjes die vertellen dat er "echt veel ranzige foto's gemaakt zijn".
-> meisje dat beteuterd staat te vertellen dat het echt irritant was: "allemaal jongens probeerden me te zoenen."
Organisatie vanuit de school. Ja, toezicht. Ja, polsbandjes. Geen polsbandje, wel bier? -> direct verwijderd. Blaastest voor binnenkomst.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Komen bij mij een paar vragen bovendrijven:
* Was er toezicht door docenten of stonden die ook quasi-popiejopie mee te doen?
* Wie organiseerde dat feest?
* Waren er regels wat betreft alcoholgebruik?
Hier zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan polsbandjes voor bovenbouw en onderbouw. Een onderbouwer die alcohol drinkt verwijderen uit de zaal, of aan degene die bier aan deze onderbouwer geeft een waarschuwing geven.
En wat dat schuren en "ranzige foto's" betreft: zie hier de verslettering van de maatschappij. Bekijk een gemiddelde Hyve-pagina maar. Hoe ranziger, hoe meer "respectjes", hoe groter de kick.
Ja, dat geloof ik wel.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 13:00 schreef Viking84 het volgende:
Fijn dat het goed ging, DeLuna, maar niet te snel juichen . Ze zijn even de kat uit de boom aan het kijken, maar ze zullen je ongetwijfeld nog uittesten .
Misschien had je niet moeten zeggen dat je haar een beetje dom vind? Tenminste, dat leer ik hier op school altijd....quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:09 schreef Hippos het volgende:
Niet zo'n strakke actie vandaan van mij, of misschien moet ik er niet teveel van wakker liggen Ik had vandaag mijn ene klasje 2x. 's ochtends een heleboel leerlingen naar voren gehaald om te laten zien hoe het met het huiswerk ervoor stond. Bij een bepaalde leerling was het niet op orde; dus daar afspraak mee gemaakt dat het de volgende les af / bij is. 's middags heb ik die klas nog een keer. Het hele uur heeft ze weinig tot niets gedaan. Zonde, want ze kan in die 25 minuutjes werken gewoon de opdrachten afmaken en daardoor geen werk in het weekend hebben. Simpel zat. Dus ik zeg, zo aan het einde van de les, "ik snap het niet helemaal. Ik vind je een beetje dom, je krijgt genoeg tijd..." en toen kreeg ik terug van d'r dat ze dat wel aan d'r ouders zou zeggen. "moet je doen, zal ik ook uitleggen waarom ik dat heb gezegd" was mijn reactie. Het kind keek me echt aan met een blik die kon doden; dus ik ben benieuwd of ik maandag die ouders kan bellen Maar goed, ik kan het uitleggen, maar echt handig was het misschien niet. Aan de andere kant erger ik me soms aan leerlingen die enorm verongelijkt kunnen doen. Daar zouden ze een Oscar voor moeten uitreiken, soms echt Oscar waardig
Ik moet natuurlijk wel zeker weten of het nu wel of niet is opgelost. De leerlingen zijn wel nagebleven namelijk, maar het is mij niet helemaal duidelijk of dat vanwege mijn les is, dus dat zal ik vandaag even uitzoeken.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:25 schreef Hippos het volgende:
Ja, ik zie wel. Het is en blijft mijn probleemklasje, maar goed, ik baal ervan dat een leerling die in potentie 4H makkelijk kan halen, het gewoon eigenlijk vertikt. Zit zichzelf in de weg, nou ja, ik wacht even af.
Vikking>> ik had dat ook, iets anders dan. Een leerling van mijn klas had ook geen brief gehaald. Ik heb toen direct zijn mentor gesproken. Ik was van plan om 'm vandaag de les te ontzeggen totdat hij een brief had gehaald (dat kun je natuurlijk ook doen); maar hij kwam met hangende pootjes binnen. Flink op z'n donder gekregen van zijn mentor en die had de ouders gebeld; dus een extra portie straf. Ik zal nog even 't geheel kortsluiten met z'n mentor; dus hij heeft mijn les uieindelijk bijgewoond en redelijk gewerkt. Het is ook een kwestie van uittesten of je de regeltjes kent, dat gaat vanzelf. In mijn LIO stage vorige jaar gebeurde dat ook. En nu weet ik 101x meer dan toen Komt vanzelf goed
En wat is jouw eigen manier dan? Als ik drie keer gezegd heb dat ze hun mond moeten houden, zit er weinig anders op dan ze eruit te sturen, hoor. Ik vind het zelf ook niet leuk, omdat het voor mij ook een hoop gedoe oplevert. Maar ik ga ervan uit dat het na een paar weken wel minder zal worden, omdat ze dan weten dat ik ze daadwerkelijk eruit stuur als ze zich niet gedragen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 22:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik stuur echt zelden nog iemand de klas uit. Wij hebben ook zo'n systeem met kaarten, maar ik heb de afgelopen 3 jaar geen een leerling meer met zo'n kaart eruit gegooid. Ik los het wel op mijn eigen manier op.
Ik denk dat je je te druk maakt hoor Ik zeg ook wel eens iets dergelijks tegen een leerling, en de enigen die daar een probleem van maken zijn degenen die het verkeerd wíllen opvatten. Zo zie ik het althans altijd. Ik begrijp wel wat sommigen hier bedoelen met 'het gedrag benoemen en niet de persoon', maar ik geloof ook dat een goedwillende leerling dat onderscheid wel kan maken .quote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:30 schreef Hippos het volgende:
Uiteraard probeerde ik haar gedrag te benoemen. Alleen had ik misschien de zin iets anders moeten formuleren. Maar goed, ik zal het zo geen 2de keer zeggen maar andersom weet ze (waarschijnlijk) wel waar ik op doelde. Maar ik zie wel wat ik maandag op m'n bordje krijg. Misschien maak ik er voor mezelf wel een groot probleem van
Ik stuur er ook niet heel vaak iemand uit. Als iemand echt teveel klets gaat de persoon apart zitten en desnoods strafregels schrijven of in het ergste geval mag deze persoon vertrekken. Iedereen lost het op zijn of haar manier op. Dat ontwikkel je vanzelf wel, zoveel docenten zoveel methoden.
Ik heb een dusdanige sfeer in mijn klassen gecreëerd, dat ik niet 3 keer hoef te waarschuwen. Als een leerling door mijn verhaal heen praat, dan heb ik allerlei truukjes om die leerling tot zwijgen te brengen: langzamer gaan praten, even doordringend aan kijken, de naam noemen van de leerling in je uitleg, etc. Dan zijn ze bij mij 9 van de 10 keer stil. Natuurlijk heb je altijd leerlingen die het niet helemaal begrijpen, maar die spreek ik dan expliciet nog een keertje aan.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 07:25 schreef Viking84 het volgende:
En wat is jouw eigen manier dan? Als ik drie keer gezegd heb dat ze hun mond moeten houden, zit er weinig anders op dan ze eruit te sturen, hoor.
Ze gedragen zich dan omdat ze anders straf krijgen. Ik heb liever dat ze zich bij mij gedragen omdat ze het gewoon fijn hebben in mijn les.quote:ik ga ervan uit dat het na een paar weken wel minder zal worden, omdat ze dan weten dat ik ze daadwerkelijk eruit stuur als ze zich niet gedragen.
Ik heb mezelf aangeleerd om "nep-boos" te worden. Dan denkt de leerling dat je boos bent, maar zelf hou je jezelf wel onder controle. Ik ken ook gevallen waarbij collega's helemaal buiten hun vel traden van woede en dus zelf niet meer rationeel konden redeneren. Dat is ook niet goed. Ik ben trouwens zelden boos. Ik ben wel "teleurgesteld" in leerlingen. Zeg maar eens tegen een leerling dat je "teleurgesteld" in hem bent. Dát komt aan! Dat maakt veel meer indruk dan dat je zegt dat je boos op hem bent.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:02 schreef Viking84 het volgende:
Ze kwam boos de les binnen en ik zei: "Als je zo boos blijft doen, dan kun je meteen weer vertrekken." (oh my, ik word dan ook zo kwaad hè, hebben jullie dat ook dat je dan wel kunt janken van woede?)
Sjiek he!quote:Ik weet ook wel hoe het komt dat het zo goed ging: eerder ging het ook wel eens goed, maar dat was dan toeval. Nu houd ik ze kort en zeg ik meteen wat ik van ze wil en wat ik niet wil. En dat helpt echt!
Ik beide wel en beide niet. In bovenstaand verhaal lijkt categorie A zo duidelijk de 'goeie' te moeten voorstellen en B zo duidelijk degenen die het niet begrepen hebben, ik zou geen van die beide dingen over mezelf willen zeggen. Soms reageer ik geweldig goed op iets en echt beter dan andere collega's, soms sla ik ook finaal de plank mis. Gelukkig heb ik met de meeste klassen een dusdanige band dat ik dat laatste wel af en toe kan maken.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 16:50 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Welke collega zijn jullie? "Ik", of "collega 1 en 2"? [/sub]
Het is gewoon een praktijkvoorbeeldje van afgelopen dinsdag.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 17:04 schreef ShadyLane het volgende:
Ik beide wel en beide niet. In bovenstaand verhaal lijkt categorie A zo duidelijk de 'goeie' te moeten voorstellen en B zo duidelijk degenen die het niet begrepen hebben, ik zou geen van die beide dingen over mezelf willen zeggen.
Dat is ook toch al erg fijnquote:Soms reageer ik geweldig goed op iets en echt beter dan andere collega's, soms sla ik ook finaal de plank mis. Gelukkig heb ik met de meeste klassen een dusdanige band dat ik dat laatste wel af en toe kan maken.
Hier sluit ik me bij aan. Het leuke van leraar zijn, is dat je niet de wijsheid in pacht hebt maar zelf ook aan het leren bent. Ik heb zeker niet de wijsheid in pacht over al mijn leerlingen. Het blijft soms een beetje aanmodderen; soms gaat het fantastisch en voel ik me geniaal, en soms voel ik me onzettend stom en machteloos. De ene leerling 'lees' je ook weer beter dan de andere leerling. Kijk, als er steeds grote klassen voor je neus zitten, dan heb je niet altijd genoeg tijd en energie om bij iedere leerling die 'niet lekker in zijn vel zit' en zich daardoor niet helemaal gedraagt zoals het hoort stil te staan. Ik signaleer dat ook vaak, maar ik kan daar niet altijd ter plekke iets mee doen.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 17:04 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ik beide wel en beide niet. In bovenstaand verhaal lijkt categorie A zo duidelijk de 'goeie' te moeten voorstellen en B zo duidelijk degenen die het niet begrepen hebben, ik zou geen van die beide dingen over mezelf willen zeggen. Soms reageer ik geweldig goed op iets en echt beter dan andere collega's, soms sla ik ook finaal de plank mis. Gelukkig heb ik met de meeste klassen een dusdanige band dat ik dat laatste wel af en toe kan maken.
Jij moet een hoop regelen en zorgen dat ze hun werk inhalen? Dat lijkt me de omgekeerde wereld. Voel jij je soms niet iets té verantwoordelijk en ben jij niet iets teveel bezig met jezelf vededigen en verantwoorden? Dat is overigens redelijk typerend voor beginnende docenten. Ik had dat in het begin ook veel meer dan nu.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 17:07 schreef Viking84 het volgende:
(moet een hoop regelen, moet zorgen dat ze hun werk inhalen etc)
Dit vind ik ook altijd lastig! Dan denk ik dat ik vragen onder het niveau stel, of dat blijkt dat ik het boek zelf niet eens begrepen heb ofzo Mag die collega niet meedoen? Dat hij af en toe wat vragen stelt? Dan krijg jij meteen een indruk welk type vragen hij stelt etc.quote:Op woensdag 24 maart 2010 22:05 schreef Razztwizzle het volgende:
ik vind het doodeng want er zit een collega bij die meeschrijft en straks weet ik niets goeds te vragen of kom ik er niet achter dat leerling het boek niet heeft gelezen
Twee onvoldoendes op een klas noem ik geen slechte cijfers. Ik geef wiskunde op HAVO/VWO en twee onvoldoendes op een klas is een resultaat waar ik uiterst tevreden mee ben, want doorgaans zijn het er meer.....quote:Op vrijdag 26 maart 2010 13:14 schreef Viking84 het volgende:
En wederom een topervaring! Ik postte twee weken geleden al dat het zo goed ging met m'n lastige klas. Vandaag had ik ze weer en wéér ging het goed! Ik heb de onruststoker na de les aangesproken om te zeggen dat ik vind dat hij heel goed meedoet en dat ik dat prettig vind. En toen zei hij: ik vind de lessen ook veel beter dan eerder. Veel betere uitleg, meer structuur.
Vond het erg leuk om te horen dat hij niet toevallig in een goeie bui was .
Ik had slechte cijfersslechte cijfers uit te delen en dat heb ik aan het einde van de les gedaan om te voorkomen dat de les in de soep zou lopen door mopperende leerlingen. Bleek een goed idee te zijn geweest: ze hebben tien minuten kunnen protesteren en toen moesten ze door naar de volgende les. En de [b]twee jongens met een onvoldoende[\b] hebben zelfs helemaal niet geprotesteerd.
Nu ben ik alleen een klein beetje bang dat ze zo boos zijn over de cijfers dat ze volgende keer gaan lopen kutten . Maar dat zal wel niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |