abonnement Unibet Coolblue
pi_73543124
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:36 schreef ShadyLane het volgende:
Ja dat is wel normaal Viking84, brugklassers zitten continu met hun vinger in de lucht (in het begin van het schooljaar althans), een vierdeklasser heeft die neiging wat minder .
Brugklassers . "Juf, moet ik de hele zin opschrijven of alleen het woordje dat vertaald moet worden?", "Juf, de nummers voor de vragen kloppen niet, wat moet ik doen?", "Juf, mijn pen is stuk!", "Juf, mijn blaadje is vol, wat moet ik doen?".

Of mijn liefste brugklassertje die nog even wat Frans mocht leren aan het eind van de les, spelt het Franse ça va: "Mevrouw, dat spel je zo: c, priemeltje, a, v, a".
Ik: "Priemeltje?"
"Ja mevrouw, dat rare dingetje onder de c"
.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2009 11:43:28 ]
pi_73543126
Opslagfactor is hoeveel tijd je krijgt voor voor- en nabereiding (toetsen nakijken) van een les. Bij ons staan voor een les bijv. 50 klokuren per jaar, terwijl je niet 50 klokuren voor de klas staat (38 lesweken, 50 minuten). De tijd die overblijft is bedoeld voor voor- en nabereiding.

Met de opslagfactor kunnen scholen goochelen. Op de ene school ligt ie hoger dan op de andere. Bij een vriend van me hebben ze de opslagfactor omlaag gehaald omdat het slecht ging met de leerlingaantallen en er misschien mensen ontslagen moesten worden. Die geven nu dus allemaal meer les dan vorig jaar. [edit]Wat ik volslagen idioot vind[/edit]
Op sommige scholen hebben vakken met notoir veel voorbereiding een hogere opslagfactor dan andere vakken. Op sommige scholen heeft de bovenbouw een hogere opslagfactor dan de onderbouw.
pi_73543136
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:39 schreef ShadyLane het volgende:
Opslagfactor is hoeveel tijd je krijgt voor voor- en nabereiding (toetsen nakijken) van een les. Bij ons staan voor een les bijv. 50 klokuren per jaar, terwijl je niet 50 klokuren voor de klas staat (38 lesweken, 50 minuten). De tijd die overblijft is bedoeld voor voor- en nabereiding.

Met de opslagfactor kunnen scholen goochelen. Op de ene school ligt ie hoger dan op de andere. Bij een vriend van me hebben ze de opslagfactor omlaag gehaald omdat het slecht ging met de leerlingaantallen en er misschien mensen ontslagen moesten worden. Die geven nu dus allemaal meer les dan vorig jaar.
Op sommige scholen hebben vakken met notoir veel voorbereiding een hogere opslagfactor dan andere vakken. Op sommige scholen heeft de bovenbouw een hogere opslagfactor dan de onderbouw.
Ah zo! Geen flauw idee hoe dat bij ons werkt eigenlijk . Ik zal het eens navragen.
pi_73543298
Ik had ook geen idee van hoe alles werkte in m'n eerste jaren. Je bent al druk zat met alles ontdekken, met je lessen, andere taken.

Maar het loont wel de moeite om de dingen een beetje in de gaten te houden. Bij ons zie je bijv. dat niemand meer brugklasmentor wil zijn, omdat de dingen die je daarvoor moet doen elk jaar meer worden en de uren die je ervoor krijgt elk jaar minder. Maar wie worden er dus gestrikt? Nieuwe docenten, die dat nog niet weten

En als ik dan lees hoe druk jij het hebt, denk ik: "probeer het een beetje in de smiezen te houden allemaal". Van die simpele dingen als de urenverdeling binnen de sectie: het kan goed zijn dat je oudere sectieleden voor zichzelf wel in de gaten hielden of ze genoeg parallelklassen zouden hebben, maar niet voor jou. Het kan veel helpen om daar alert op te zijn. Maar dat leer je idd pas na een paar jaar. In het begin weet je nog niet hoeveel het helpt om wat parallelklassen te hebben, en heb je nog niet gemerkt dat je lessen leden onder een zwaar mentoraat. Dat zijn dingen die je eerst even moet ervaren en dan ga je er vanzelf wel meer op letten.
pi_73543358
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:51 schreef ShadyLane het volgende:
Ik had ook geen idee van hoe alles werkte in m'n eerste jaren. Je bent al druk zat met alles ontdekken, met je lessen, andere taken.

Maar het loont wel de moeite om de dingen een beetje in de gaten te houden. Bij ons zie je bijv. dat niemand meer brugklasmentor wil zijn, omdat de dingen die je daarvoor moet doen elk jaar meer worden en de uren die je ervoor krijgt elk jaar minder. Maar wie worden er dus gestrikt? Nieuwe docenten, die dat nog niet weten

En als ik dan lees hoe druk jij het hebt, denk ik: "probeer het een beetje in de smiezen te houden allemaal". Van die simpele dingen als de urenverdeling binnen de sectie: het kan goed zijn dat je oudere sectieleden voor zichzelf wel in de gaten hielden of ze genoeg parallelklassen zouden hebben, maar niet voor jou. Het kan veel helpen om daar alert op te zijn. Maar dat leer je idd pas na een paar jaar. In het begin weet je nog niet hoeveel het helpt om wat parallelklassen te hebben, en heb je nog niet gemerkt dat je lessen leden onder een zwaar mentoraat. Dat zijn dingen die je eerst even moet ervaren en dan ga je er vanzelf wel meer op letten.
Nou inderdaad! Ik heb al heel wat opgeschreven waar ik beter op moet gaan letten, zeker bij de urenverdeling aan het eind van het jaar. Het brugklasmentoraat wordt bij ons trouwens per definitie niet aan beginners gegeven, omdat dat zo'n druk mentoraat is. En beginnende docenten worden altijd mentor samen met iemand anders, om het te leren zeg maar.

Ik vind mijn school op sommige punten echt goed qua begeleiding, maar wat ik deze week ook weer van een paar collega's op het hart drukt kreeg is echt waar: je moet zelf je grenzen trekken en aangeven, want niemand anders doet het voor je.
pi_73655120
Wij werken nauwelijks met vaste lokalen, en dat is sowieso irritant omdat je dan telkens al je spullen moet gaan inpakken, boeken in de tas, papieren in de map, agenda en etui in de tas, laptop afsluiten, stekker uit het stopcontact, kabels uit het whiteboard en hup het ding in de laptoptas, en dan vervolgens in het volgende lokaal al die spullen weer uit je tas moet halen, laptoptas open, stekker in het stopcontact, kabels in het whiteboard, opstarten om dan pas nadat het ding na een paar minuten eindelijk is opgestart de absenten te kunnen invoeren......u krijgt een indruk: het is irritant.

Maar nog hinderlijker is het om in een lokaal te arriveren en daar aan te treffen: stukken boterham, boterhamzakjes, boterhamworst, allemaal los van elkaar verspreid over het lokaal.

Hoelang ook alweer nog tot de vakantie? .
pi_73659704
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 18:32 schreef ShadyLane het volgende:
Wij werken nauwelijks met vaste lokalen, en dat is sowieso irritant omdat je dan telkens al je spullen moet gaan inpakken, boeken in de tas, papieren in de map, agenda en etui in de tas, laptop afsluiten, stekker uit het stopcontact, kabels uit het whiteboard en hup het ding in de laptoptas, en dan vervolgens in het volgende lokaal al die spullen weer uit je tas moet halen, laptoptas open, stekker in het stopcontact, kabels in het whiteboard, opstarten om dan pas nadat het ding na een paar minuten eindelijk is opgestart de absenten te kunnen invoeren......u krijgt een indruk: het is irritant.

Maar nog hinderlijker is het om in een lokaal te arriveren en daar aan te treffen: stukken boterham, boterhamzakjes, boterhamworst, allemaal los van elkaar verspreid over het lokaal.

Hoelang ook alweer nog tot de vakantie? .
Hoe herkenbaar al hebben wij in elk lokaal een pc met beamer, dat scheelt weer wat handelingen. En dat je dan aan het eind van je dag zo'n mega-berg papier hebt, die je dan weer fijn uit mag zoeken.. Ik heb om het rommelprobleem op te lossen maar het kauwgomkauwen=opruimen ingevoerd, en er is altijd wel een leerling die zo stom is toch weer zichtbaar te kauwen, dus die mag in de laatste minuut gauw alles van de vloer opruimen en alle tafels rechttrekken (tenzij ik weet van wie de zooi komt, dan mag die leerling dat fijn zelf doen).

Gelukkig zit ik in de volgende periode 3 van de 4 dagen de hele dag in hetzelfde lokaal. 't Is dan wel geen eigen lokaal, maar ik hoef in ieder geval niet steeds te verhuizen. Wat een beetje zeuren bij de roostermakers al voor verschil kan maken .

Bij ons is het nu trouwens voor de bovenbouw toetsweek, maar al mijn klassen hebben hun toetsen aan het einde van de week, dus mag ik lekker in de herfstvakantie gaan nakijken . Of zal ik dat heel principieel niet gaan doen, maar dan onherroeppelijk de twee-weken-deadline missen?
  woensdag 14 oktober 2009 @ 18:09:24 #58
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_73688213
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 18:32 schreef ShadyLane het volgende:
Maar nog hinderlijker is het om in een lokaal te arriveren en daar aan te treffen: stukken boterham, boterhamzakjes, boterhamworst, allemaal los van elkaar verspreid over het lokaal.
Daar kun je de collega die het uur vóór je in dat lokaal zat toch over aan spreken? Ik heb de luxe dat ik een eigen lokaal heb, maar als een collega in mijn lokaal gezeten heeft en er rotzooi ligt, dan spreek ik hem daar wel over aan. Kleine moeite om een leerling even het bord te laten uitvegen of de vloer te laten vegen.
.
pi_73689016
Om eerlijk te zijn: het wordt daar nogal op z'n beloop gelaten en ik heb het zoeken naar de dader dus ook nog niet gestart. Omdat iedereen altijd in allerlei lokalen zit, voelt niemand zich meer verantwoordelijk. De dader achterhalen betekent vaak een flinke speurtocht (je krijgt van degene die er het uur voor je ingeroosterd was geweest te horen dat hij het lokaal niet heeft betreden, want hij is met zijn klas in het computerlokaal geweest. Degene voor hem blijkt er niet te hebben gezeten vanwege een roosterwijziging. Etc etc.).

Ja, de anonimisering! Ik ben een groot voorstander van kleine schooltjes waar iedereen elkaar kent, en ofwel een klas steeds in hetzelfde lokaal zit en de leraren lopen, of een leraar steeds in hetzelfde lokaal zit.

Ik kan morgen weleens een poging wagen de dader te achterhalen, dan heb ik een tussenuur.
pi_73732864
Nou, een halve baan heb ik, maar ik ben een partij veel bezig.

Vooral dat mentoraat, dat kost gigantisch veel tijd.
Kind maakt geen sommen.
Kind doet geen huiswerk.
Kind haalt veel onvoldoendes.
Kind slaat ander kind.
Kind beschuldigt kind van racisme.
enz enz ouders bellen, gesprekken, enz enz enn
En dan staat er 27 uur op je taaklijst voor uren werk naast de lesuren 27. Voor een jaar. Ik zit nu al over de helft daarvan.
En sowieso ook ver over mn uren heen volgens mn taakbeleid... financieel compenseren is echter niet mogelijk natuurlijk. Nee, dan kan de directeur van de bovenschoolse stichting niet meer in zn leasebak rijden.

Ik begin onderhand te begrijpen dat mensen niet in het onderwijs willen werken. Laat al die ouders met die kinderen óf meer belasting betalen, óf allemaal de tyfus krijgen met hun kroost.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_73738669
Er komt een moment dat de docenten in opstand gaan komen tegen bovenstaande praktijken.
Heel herkenbaar idd
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_73739485
Even een tvp-tje. Zit er over te denken om docent te worden, dus wil wel even meelezen eigenlijk
pi_73741360
www.lerareninactie.nl jongens Het is OF deze dingen accepteren en proberen je werk daarbinnen zo goed mogelijk te doen OF die dingen niet accepteren en werk zoeken in een andere sector, OF proberen LIA groot te laten worden en aan deze dingen wat te doen, Of een combinatie van het eerste en het derde: ik doe inderdaad mijn best binnen de gegeven omstandigheden, maar wil niet dat ze tot in de eeuwigheid blijven zoals ze nu zijn

Het is qua werkdruk ook wel een kwestie van ervaring hoor, je leert steeds beter die binnen de perken te houden. Zie de tips die we Razztwizzle met z'n allen al hebben gegeven.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 18:35:39 #64
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73756969
Zo, vakantie .

Vandaag voor het eerst lesgegeven aan de onderbouw. Ging nagenoeg perfect. Kreeg ook een complimentje van hun eigen docent dat ik het zo goed had aangepakt. Volgens hem is het een moeilijk klasje en hoewel ik inderdaad wel concentratieproblemen en gedragsproblemen zie heb ik wel het idee dat ik daar kordaat tegen op kan treden. Ik merk echt dat ik al een paar weken ervaring heb in de bovenbouw. Voel me ook totaal niet geintimideerd door leerlingen van de onderbouw. Leuk dus Na de vakantie krijg ik er nog eens 5 wijsneusjes bij .
Niet meer actief op Fok!
pi_73776285
Inderdaad, vakantie En sinds donderdag in het bezit van m'n master diploma en eerste graad bevoegdheid. Onverwacht ben ook nog eens cum laude geslaagd

Maar even iets anders. Ik controleer mijn 4havo en 4vwo leerlingen met enige regelmaat op hun schriften en dan gaat het erom of ze bijlopen. Leerlingen die niet bij zijn maken een afspraak wanneer ze bij zijn inclusief sanctie wanneer ze hun afspraak niet nakomen. Alleen leerlingen die het wel netjes af hebben, krijgen in mijn laptop een 'in orde' en that's it. Nu werkt mijn collega in 3vmbo met stempels (huiswerk in orde = stempel) en daarmee beloont ze goed gedrag en inzet. Nu vind ik stempels iets teveel werk, maar ik kwam her en der zogenaamde 'Beloningsstickers' tegen. Een smiley ofzo waaronder staat 'top' of 'goed.' Maar ik twijfel of het niet te kinderachtig is voor leerlingen van 15-16-17 jaar... Iemand ervaringen of een mening?
pi_73776342
Ik denk dat ze het voor een keertje als grap wel lollig vinden. Ik zou het niet als algemeen, serieus bedoeld beloningssysteem gaan invoeren, maar alleen af en toe doen met een vette knipoog.
pi_73776891
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 13:03 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat ze het voor een keertje als grap wel lollig vinden. Ik zou het niet als algemeen, serieus bedoeld beloningssysteem gaan invoeren, maar alleen af en toe doen met een vette knipoog.
Precies, in mijn 5VWO waren ze heel erg blij met een sticker op hun repetitie als het een 8 of hoger was . Maar da's ook voor een keertje, anders wordt het wel erg kinderachtig.
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 13:48:26 #68
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_73777511
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:30 schreef ShadyLane het volgende:
www.lerareninactie.nl jongens Het is OF deze dingen accepteren en proberen je werk daarbinnen zo goed mogelijk te doen OF die dingen niet accepteren en werk zoeken in een andere sector, OF proberen LIA groot te laten worden en aan deze dingen wat te doen, Of een combinatie van het eerste en het derde: ik doe inderdaad mijn best binnen de gegeven omstandigheden, maar wil niet dat ze tot in de eeuwigheid blijven zoals ze nu zijn

Het is qua werkdruk ook wel een kwestie van ervaring hoor, je leert steeds beter die binnen de perken te houden. Zie de tips die we Razztwizzle met z'n allen al hebben gegeven.
Mmm, ik heb ff zitten kijken. Lid worden kost 90 euro per jaar? Wat gebeurt er met dat geld joh? Er is toch alleen maar een website nodig en een stel mensen die af en toe gaan praten met het ministerie?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_73777649
Rechtsbijstand voor leden in elk geval, dat kan in de papieren lopen denk ik. Verder weet ik het niet. Vraag het ze! Het is iig een stuk goedkoper dan de AOB en voor wat ik aan die club betaald heb in de afgelopen jaren heb ik nog nooit wat teruggezien

De bedoeling is trouwens ook dat als er voldoende leden zijn, er ook acties komen. Want praten met het ministerie heeft tot nu toe weinig opgeleverd, er zijn andere middelen nodig om, bijvoorbeeld, een maximale klassengrootte af te dwingen. Als je de verantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit bij het ministerie laat weet je wat er gebeurt. We moeten 'm zelf nemen.

[ Bericht 35% gewijzigd door ShadyLane op 17-10-2009 14:09:02 ]
pi_73780449
Over lieve brugklassertjes gesproken. Ik ben mentor van een eerste. Een paar weken geleden heb ik de dossiers doorgenomen waarin de aantekeningen van de basisschool staan. Ik heb me toen zo druk zitten maken. Er stonden bij een paar kinderen (van verschillende basisscholen) alleen maar negatieve opmerkingen. Zo stond er bij één jongen: LUI!!!! en: NIET SOCIAAL. Inderdaad, met hoofdletters en uitroeptekens. Nu blijkt uit een begaafdheidstest die we bij alle eersteklassers afnemen dat dit jongetje bovengemiddeld slim is (ook in vergelijking met de andere gymnasiasten). Uit de test kwam echter ook naar voren dat hij niet erg gemotiveerd is (dat zou dan lui moeten zijn). Het lijkt mij heel logish dat het één met het ander te maken heeft.

Daarnaast bleek uit de schoolvragenlijst dat veel van de kinderen in mijn klas een laag zelfbeeld hebben én dat ze zelf vinden dat ze slechte relaties hebben met docenten. Aangezien deze schoolvragenlijst is afgenomen in de tweede week van dit schooljaar spelen de ervaringen van de basisschool ook een rol in het beantwoorden van de vragen.

Ik vind dit echt heel treurig. Het kan aan mij liggen, maar ik snap niet dat je zo negatief kunt praten over een leerling en dat je bepaald gedrag niet probeert te verklaren. Ik heb nu het idee dat ik recht moet breien wat andere volwassenen en zogenaamde'professionals hebben zitten verpesten. En je kunt dat niet afschuiven op het idee dat basisschooldocenten nu eenmaal niet zo goed onderlegd zijn tegenwoordig, want tijdens mijn opleiding heb ik ook zo goed als geen pedagogische kennis opgedaan. Dit heeft volgens mij puur te maken met liefde voor je vak én vooral: liefde voor je leerlingen, of het gebrek daaraan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:01:10 #71
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_73780516
Ik heb al sinds het begin dat ik voor de klas sta (vooral toen ik wiskunde gaf) dat ik voor het grootste deel sta recht te breien wat ze op de basisschool vernaggeld hebben.

En dat mensen kut zijn, en basisschool docenten dus ook, is hopelijk geen nieuws voor je.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_73780608
Nee, het is geen nieuws, maar het is dus wel kut. Ja. Ik vind het kut dat het kut is. En dat moest ik even kwijt. Dat heb je soms hè.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:35:22 #73
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_73781236
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 16:05 schreef mane het volgende:
Nee, het is geen nieuws, maar het is dus wel kut. Ja. Ik vind het kut dat het kut is. En dat moest ik even kwijt. Dat heb je soms hè.
Ik ken het ja.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_73819511
En vrienden van me, die lesgeven aan eerstejaars op de uni, klagen dat ze recht moeten breien wat wij op de middelbare school verkloot hebben.

Gelukkig is het nu vakantie en worden de leerlingen even een weekje niet blootgesteld aan onze destructieve invloed.
pi_73836133
Er is een ongeluk gebeurd met een bus van een school hier uit Nijmegen, tijdens een excursie naar Barcelona. 1 leerlinge overleden, 2 zwaargewond. Nachtmerrie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')