abonnement Unibet Coolblue
pi_77634196
Hallo allemaal ,

Ik weet niet of ik hier op de juiste plaats ben maar de laatste tijd ben ik gaan nadenken over een studie tot docent Beeldende Kunst. Ik zit nu in de selectieprocedure voor een andere studie, maar aangezien er veel ''competitie'' is en er maar weinig plaatsen te vergeven zijn is het handig om iets achter de hand te hebben (het is overigens geen geneeskunde ).

Nu vraag ik me af of er hier ook docenten Tekenen/Beeldende Kunst zijn. Hetgeen wat mij het meest tegenhoudt is dat je over 30 jaar nog steeds hetzelfde doet. Ik bedoel hier niet eens mee dat een serieuze carrière ontbreekt. Maar bijvoorbeeld bij een beroep als ontwerper of als kunstenaar weet je over 30 jaar niet waar je bent. Wat voor werk je maakt, of je arm of rijk bent et cetera. Alhoewel, nu ik er over nadenk deze dingen wellicht toch onder het kopje ''carrière'' valt . Het komt er in ieder geval op neer dat het werk als docent behoorlijk gestructureerd is. Hoewel sommigen dat misschien als iets positiefs beschouwen.

Het les geven zelf spreekt mij erg aan, maar het gedoe wat er allemaal bij komt kijken totaal niet. Ik had in mijn eigen middelbare school-tijd al een enorm hekel aan mentorlessen. Er werd wat informatie tussen leerling en docent uitgewisseld, wat vaak niet langer duurde dan vijf minuten, en vervolgens moest je jezelf 45 minuten vervelen. Dat was dan net de laatste les van de de dag. Dus als je dan vervolgens vroeg waarom je niet naar huis mocht dan gaf je mentor als antwoord: ''dat zijn nou eenmaal de regels'' . God, en dan moet ik over 10 jaar misschien ook wel dat soort lessen gaan geven.

Oké, tot zover mijn gedachten. Even wat vragen over het vak tekenen/beeldende kunst:

- In hoeverre kan je je lessen zelf in plannen? De tekenlessen die ik kreeg waren in mijn ogen behoorlijk slecht, weinig theorie en veel zelf proberen. Wat in principe ook weer niet slecht is, maar als de basis ontbreekt dan is het resultaat ook niet fantastisch. Dus mag de docent zelf bepalen wat hij lesgeeft of wordt dat meer vanuit de overheid of vakgroep gekozen?

- Hoe zien de lessen er in het algemeen uit? Loop je de hele tijd rond, of ga je gewoon iets voor je eigen doen en help je je leerlingen als ze langs komen.

- Waarop baseer je de cijfers die je voor werkstukken geeft? Cijfers gingen vrijwel nooit hoger dan een negen, want iets kon niet perfect zijn. Gemiddelde cijfers lagen meestal rond de 6. Iemand kreeg alleen een onvoldoende als hij iets niet had ingeleverd. Ik begrijp wel waar je naar moet kijken, maar het lijkt mij toch lastig om een cijfer te geven. Vooral als een leerling het er niet mee eens is.
pi_77638617
ik haat soms gedoe over urenverdeling / formaties (ook al is het net februari, ze zijn al aan het kijken voor volgend schooljaar)...altijd een soort strijd lijkt het wel. Ik hoop dat ik met mijn bevoegdheid stiekem een kansje maak om een vast contract, maar ik vermoed van niet
  Redactie Sport donderdag 4 februari 2010 @ 20:54:08 #228
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_77643733
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 09:43 schreef Razztwizzle het volgende:

[..]

Weet je opleiding dit ook? Als het goed is werkt de stageschool samen met je opleiding en zouden ze dit soort dingen veel beter onder de knie moeten hebben dan wat jij vertelt. Het lijkt me enorm vervelend om je niet welkom te voelen op je stageschool, en ik zou dit ook duidelijk aangeven.

Vwb mijn gedoe - ik blijf deze week nog thuis en begin vrijdag met Mensendieck therapie om m'n ademhaling, houding en stress-management wat beter onder controle te krijgen. Gelukkig allemaal lieve berichten van school, zelfs van de rector die voorstelde om volgende week als ik weer begin nog niet meteen met een volledig rooster te beginnen en eventueel m'n mentoraatstaken af te stoten voor dit jaar.

Dus fijn dat er zo wordt meegedacht
Ja, we zijn al naar onze studieloopbaanbegeleider geweest. Ze zei al dat dit de slechtste school was die ze hadden. We moeten dit even in de gaten houden en als het dan nog niet goed is dan krijgen we een andere plek.

Ik vind het echt niet leuk, ik had zo'n zin in de stage, maar nu zie ik er gewoon tegenop om terug te gaan.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_77675728
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:54 schreef DeLuna het volgende:
Ik vind het echt niet leuk, ik had zo'n zin in de stage, maar nu zie ik er gewoon tegenop om terug te gaan.
Ik heb dit ook gehad tijdens mijn stage. Ik moest met nog een aantal mensen van de opleiding stagelopen op een school in Leiden. Wij werden ook volledig aan ons lot overgelaten en zijn een paar uur van kastjes naar muren gelopen. Toen ik eenmaal een stagebegeleider had gevonden, werd overduidelijk dat hij niet op stagiairs zat te wachten: hij deed erg bot en onbeschoft.
Toen de stage eenmaal begonnen was, werd al snel duidelijk dat het weinig op zou leveren: bijna 7 weken lang mocht ik alleen maar observeren; van helpen of zelf een (deel van) een les geven kon absoluut geen sprake zijn. Ik kreeg er zo de pest in dat ik op het punt stond te stoppen met de opleiding.
Ik ben toen gewoon een bekende school bij mij in de buurt binnengelopen en gevraagd of ze daar een plekje hadden voor een stagiaire. Gelukkig kon ik daar terecht en ik kreeg er zelfs een baan, met na een jaar een vaste aanstelling. Ik werk nu ruim vier jaar als (bovenbouw)docente en ik ben heel blij dat ik niet gestopt ben na die rotstage.

Als het nu zo vervelend blijft voor jou, zou zoiets dan een optie kunnen zijn? Misschien kun je zelf ergens anders wel een fijne stage vinden .
  vrijdag 5 februari 2010 @ 17:13:04 #230
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_77675758
Ja, DeLuna, waarom ga je niet gewoon zelf op zoek naar een stageplek? .
Niet meer actief op Fok!
  Redactie Sport zaterdag 6 februari 2010 @ 11:33:47 #231
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_77697425
Het komt goed

We zijn gisteren weer terug gegaan en toen hebben we afspraken gemaakt. We mogen ons poëzie project houden, onze 'coach' was daar erg enthousiast over. We kunnen alleen niet op maandag stage lopen maar het wordt verplaatst naar vrijdag. We hebben ook al roosters en de jaaragenda gekregen. Dus het moet goedkomen
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_77697481
Mooi .
Net als mentoraten worden stagiaires soms ook mensen 'opgedrongen'. Tijdens mijn studie liepen ook een paar mensen er tegenaan dat hun stagebegeleider ze niet wilde. Heel vervelend, vooral als het je eerste stage is en je bent toch al zenuwachtig enz. Dan wil je een enthousiaste begeleider waar je wat aan hebt. Zij hebben toen dus ook gewoon zelf een andere school gezocht.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 14:05:52 #233
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_77701802
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 11:36 schreef ShadyLane het volgende:
Net als mentoraten worden stagiaires soms ook mensen 'opgedrongen'. Tijdens mijn studie liepen ook een paar mensen er tegenaan dat hun stagebegeleider ze niet wilde.
Ja, en de vraag is *waarom* men geen stagiaires wil. Ik heb ook stagiaires gehad, leek me altijd erg leuk en de studenten moet immers ook de mogelijkheid geboden worden om het vak te leren.

Maar ik werd keer op keer geconfronteerd met een erg lakse houding. Lesplanning? Op tijd aanwezig zijn? Een professionele houding? Het werk 'zien'? Vergeet het maar! Nonchalant achter de in klas hangen, SMS-en tijdens de les, een telefoontje in de les krijgen en dan naar buiten lopen, mailtjes 's avonds of ik er even voor wilde zorgen dat er een ander lokaal geregeld kon worden vanwege het gebruik van een beamer, etc etc etc. Dat heeft mij doen beslissen om voorlopig even geen stagiaires meer te nemen. Jammer voor de studenten die wél gemotiveerd zijn (en ja, die zijn er zeer zeker!), maar ja.. Misschien volgend schooljaar weer.
.
  Redactie Sport zaterdag 6 februari 2010 @ 14:09:15 #234
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_77701902
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 14:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ja, en de vraag is *waarom* men geen stagiaires wil. Ik heb ook stagiaires gehad, leek me altijd erg leuk en de studenten moet immers ook de mogelijkheid geboden worden om het vak te leren.

Maar ik werd keer op keer geconfronteerd met een erg lakse houding. Lesplanning? Op tijd aanwezig zijn? Een professionele houding? Het werk 'zien'? Vergeet het maar! Nonchalant achter de in klas hangen, SMS-en tijdens de les, een telefoontje in de les krijgen en dan naar buiten lopen, mailtjes 's avonds of ik er even voor wilde zorgen dat er een ander lokaal geregeld kon worden vanwege het gebruik van een beamer, etc etc etc. Dat heeft mij doen beslissen om voorlopig even geen stagiaires meer te nemen. Jammer voor de studenten die wél gemotiveerd zijn (en ja, die zijn er zeer zeker!), maar ja.. Misschien volgend schooljaar weer.
Geen wonder dat ze ons niet willen. Jammer dat anderen het voor de nieuwe stagaires verpesten.
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  zaterdag 6 februari 2010 @ 14:26:27 #235
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_77702304
Kijk, en ik ben niet iemand die na één negatieve ervaring meteen weigert. Maar ik ben het 5 á 6 keer achter elkaar tegen gekomen. Daarom even een pauze voor mij, en daarna probeer ik het wel weer..
.
pi_77725477
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 14:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]
Nonchalant achter de in klas hangen, SMS-en tijdens de les, een telefoontje in de les krijgen en dan naar buiten lopen, mailtjes 's avonds of ik er even voor wilde zorgen dat er een ander lokaal geregeld kon worden vanwege het gebruik van een beamer, etc etc etc. Dat heeft mij doen beslissen om voorlopig even geen stagiaires meer te nemen. Jammer voor de studenten die wél gemotiveerd zijn (en ja, die zijn er zeer zeker!), maar ja.. Misschien volgend schooljaar weer.
Dit herken ik ook wel, dus ik snap die houding van docenten inmiddels ook wel beter . Wij hebben op school nu een stagiair in de vakgroep Engels. Aardige jongen, maar die heeft ook dit soort trekjes. Wij hebben pas de open dag gehad, en dan draaien er in ons lokaal (vakgroep Nederlands) altijd een paar computers met leerlingprogramma's als Muiswerk enz. Hij kwam binnenwandelen, nota bene terwijl het enorm druk was, en ging op z'n gemak op een van die computers zitten hyven en z'n online voetbalmanagersspelletje bijwerken. Toen ik zei dat het toch wel erg raar was wat ie zat te doen, zei hij dat het inderdaad niet best was: hij dacht dat ik z'n voetbalresultaten bedoelde . Vervolgens, toen duidelijk werd dat ik wat anders bedoelde, ging hij in een soort leerlingsputtermodus met zinnetjes als 'Nouja, ik zit hier nog maar net', 'Ik ben zo klaar' en 'Wat maakt dat nou uit?'

We hebben ook een stagiair bij Natuurkunde: die heeft de gewoonte om tíjdens de les die hij zou moeten geven te sms'en dat ie 'vandaag effe niet komt'.
  zondag 7 februari 2010 @ 14:40:48 #237
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_77729760
quote:
Op zondag 7 februari 2010 11:47 schreef Jentin het volgende:Vervolgens, toen duidelijk werd dat ik wat anders bedoelde, ging hij in een soort leerlingsputtermodus met zinnetjes als 'Nouja, ik zit hier nog maar net', 'Ik ben zo klaar' en 'Wat maakt dat nou uit?'
We hebben ook een stagiair bij Natuurkunde: die heeft de gewoonte om tíjdens de les die hij zou moeten geven te sms'en dat ie 'vandaag effe niet komt'.
Dan zou ik terug SMS'en: "Je hoeft helemáál niet meer te komen". Ik denk trouwens dat ik dat bij mijn volgende negatieve stagiair(e)-ervaring ook ga doen. Een collega van mij kreeg ook een keer twee stagiaires. Op een dag stonden ze opeens plompverloren in zijn lokaal. Hij heeft ze weggestuurd.
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:38 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
Nu vraag ik me af of er hier ook docenten Tekenen/Beeldende Kunst zijn. Hetgeen wat mij het meest tegenhoudt is dat je over 30 jaar nog steeds hetzelfde doet. Ik bedoel hier niet eens mee dat een serieuze carrière ontbreekt.
Een aantal van mijn collega's tekenen/BV heeft naast de school nog een tweede carrière lopen. Eentje van hen heeft bijvoorbeeld in Frankrijk exposities gehad, anderen geven workshops in hun eigen atelier, ontwerpen beelden voor de gemeente, hebben hun eigen stripboekjes, etc. Dus het feit dat je docent bent, wil niet zeggen dat je er naast niks meer kunt doen..
quote:
Het les geven zelf spreekt mij erg aan, maar het gedoe wat er allemaal bij komt kijken totaal niet. Ik had in mijn eigen middelbare school-tijd al een enorm hekel aan mentorlessen. Er werd wat informatie tussen leerling en docent uitgewisseld, wat vaak niet langer duurde dan vijf minuten, en vervolgens moest je jezelf 45 minuten vervelen.
Dat ligt dan aan je mentor, ben ik bang. Ik zorgde altijd dat ik wat leuke dingen te doen had tijdens mijn mentorlessen, of we hadden gewoon een gezellig babbeltje als klas. Vervelen? Neuh.
quote:
Dat was dan net de laatste les van de de dag. Dus als je dan vervolgens vroeg waarom je niet naar huis mocht dan gaf je mentor als antwoord: ''dat zijn nou eenmaal de regels'' . God, en dan moet ik over 10 jaar misschien ook wel dat soort lessen gaan geven.
Tuurlijk niet! Jij bepaalt toch zelf nog wat je in je lessen doet?
quote:
Hoe zien de lessen er in het algemeen uit? Loop je de hele tijd rond, of ga je gewoon iets voor je eigen doen en help je je leerlingen als ze langs komen.
Dat kun je nu niet zo zwart wit stellen. Ik heb ook lessen dat leerlingen rustig zelfstandig bezig zijn en ik ook aan het werk ben, maar meestal loop ik rond en help de leerlingen als ze vragen hebben. Er zijn leerlingen die niet ten overstaan van een hele klas een vraag durven te stellen, maar als je langsloopt, durven ze vaak wel. Ligt ook een beetje aan je eigen persoontje.
.
pi_77733243
Ik heb me op m'n allereerste stagedag gigantisch verslapen. Zou samen met een studiegenoot gaan die bekend was in die stad en die me dus de weg zou wijzen naar die school. Maar ik versliep me gigantisch -gebeurt anders nooit!- en kon hem niet bereiken (pre-mobiele telefoontijdperk). Toen heb ik die school gebeld dat ik later zou komen, de trein gepakt, vervolgens lopen dwalen, de weg gevraagd, uitgekomen bij een verkeerde locatie en van daaruit naar de goeie gestuurd. Ik kwam zeker drie uur te laat aan. Gelukkig was het een relaxte man die zei: "ach, dat kan ons allemaal overkomen".

Voor de rest was ik een modelstagiaire hoor .

Ik weet nog hoe ik voor m'n tweede stagedag een stuk of drie, vier wekkers had gezet omdat ik me per se niet nog eens wilde verslapen. Een kwartier voordat ze af zouden gaan zei mijn toenmalige vriendje: "het is kwart voor zeven, zal ik die hele kermis maar alvast uitzetten?"
pi_77897587
Die wekkerkermis .

Razztwizzle, hoe is het nu met jou?
pi_77922140


Meldt
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_77922245
Het mag! http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/924/
Ziet er ouderwets uit, dat wel.
pi_77922306
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 15:36 schreef ShadyLane het volgende:
Het mag! http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/924/
Ziet er ouderwets uit, dat wel.
http://www.onzetaal.nl/advies/melduaan.php
Daar vinden ze van niet.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_77922335
Verrek!
Op die site die ik gaf blijkt na doorklikken trouwens dat ze precies hetzelfde zeggen als jouw site. Ik keek niet goed.

[ Bericht 89% gewijzigd door ShadyLane op 12-02-2010 15:43:53 ]
  vrijdag 12 februari 2010 @ 16:38:28 #244
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_77924542
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 15:32 schreef -J-D- het volgende:
[ afbeelding ]

Meldt
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  Redactie Sport vrijdag 12 februari 2010 @ 22:46:52 #245
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_77938754
Stage was leuk

Ik vond het wel wat apart, want een 2e klas had vandaag een toets, maar ze mogen daar gewoon praten en naast elkaar blijven zitten. Wonder boven wonder werd er niet over de toets gesproken en niet afgekeken. Dat was wel leuk om te zien.

Verder zijn we heel vrij in wat we mogen doen. Na de vakantie gaan we een les spelling geven over de persoonsvorm tegenwoordige tijd. En we gaan een project over poëzie geven, maar dat plan moet nog even uitgewerkt worden.

Ik heb er in ieder geval weer zin in
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
  zaterdag 13 februari 2010 @ 09:11:01 #246
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_77947384
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 22:46 schreef DeLuna het volgende:
Stage was leuk

Ik vond het wel wat apart, want een 2e klas had vandaag een toets, maar ze mogen daar gewoon praten en naast elkaar blijven zitten. Wonder boven wonder werd er niet over de toets gesproken en niet afgekeken. Dat was wel leuk om te zien.

Verder zijn we heel vrij in wat we mogen doen. Na de vakantie gaan we een les spelling geven over de persoonsvorm tegenwoordige tijd. En we gaan een project over poëzie geven, maar dat plan moet nog even uitgewerkt worden.

Ik heb er in ieder geval weer zin in
Oh, dus je hebt inmiddels een stageplek? Goed joh! . Ook als docent Nederlands zie ik .
Tip: meld je aan op digischool van kennisnet en vervolgens bij de community VO Nederlands. Daar vind je een leermiddelendatabase met allerlei materialen die door docenten zelf vervaardigd zijn. Ook kun je je abonneren op een mailinglist, dan krijg je ook nog wel eens interessante dingen binnen .

Veel succes!
Niet meer actief op Fok!
  zaterdag 13 februari 2010 @ 13:55:44 #247
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_77952833
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 22:46 schreef DeLuna het volgende:
een 2e klas had vandaag een toets, maar ze mogen daar gewoon praten en naast elkaar blijven zitten. Wonder boven wonder werd er niet over de toets gesproken en niet afgekeken. Dat was wel leuk om te zien.
Ik vind het wel een hele vreemde situatie!
.
pi_77955453
Ik ook! En ze praten dan dus wel, maar niet over de toets? Ik kan me er niks bij voorstellen; hoe concentreren ze zich dan?

Viking, hoe is het met die ene vervelende klas? Heeft je nieuwe aanpak nog vruchten afgeworpen?
  zaterdag 13 februari 2010 @ 18:21:06 #249
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_77960306
Ik heb zojuist een VIL enquete "geanalyseerd".
Er is geen soep van te maken. Er zijn 8 sectoren. Voor iedere sector is een score. Uit deze scores komen 2 waardes naar voren, de BO-waarde (Boven/Onder) en de ST-waarde (Samen/Tegen).
Ik heb de enquete in 2 klassen afgenomen, en had BO en ST waardes die vrij dicht bij elkaar liggen. MAAR ik kreeg wel twee verschillende types: 2 en 4. Ik wil type 3 zijn, dus nu heb ik geen idee wat ik moet veranderen: precies tussen die waardes inmikken? Er staat nergens welke waardes leiden tot welk type...
Daarbij wordt niet uitgelegd hoe de 8 sectorscores leiden tot de BO- en ST-waarde. En alleen aan de sectorscores zou ik actief iets kunnen veranderen.

Hoe de fuck moet ik dan weten wat ik moet veranderen?
Ik weet niet waar ik heen moet, en als ik dat wel zou weten, dan weet ik niet hoe

O ja, deze opdracht was geschreven voor een werkgroep, en zo aangepast dat je m ook kon doen als je je eigen uitslagen nog niet had. Moet je dit lezen:
quote:
Analyse opdracht zonder VIL-resultaten
Als je een anonieme uitslag hebt bestudeerd maak je een dubbelslag. Je bespreekt de uitkomsten van je analyse, maar de nabespreking betrek je ook je enigszins speculatieve, eigen verwachte uitkomst.
Een dubbelslag Hoe kan dit nou OOIT nuttig zijn, laat staan een dubbelslag

IVLOS

[ Bericht 16% gewijzigd door ErikT op 13-02-2010 18:27:29 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_77960785
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 18:21 schreef ErikT het volgende:
Ik heb zojuist een VIL enquete "geanalyseerd".
Er is geen soep van te maken. Er zijn 8 sectoren. Voor iedere sector is een score. Uit deze scores komen 2 waardes naar voren, de BO-waarde (Boven/Onder) en de ST-waarde (Samen/Tegen).
Ik heb de enquete in 2 klassen afgenomen, en had BO en ST waardes die vrij dicht bij elkaar liggen. MAAR ik kreeg wel twee verschillende types: 2 en 4. Ik wil type 3 zijn, dus nu heb ik geen idee wat ik moet veranderen: precies tussen die waardes inmikken? Er staat nergens welke waardes leiden tot welk type...
Daarbij wordt niet uitgelegd hoe de 8 sectorscores leiden tot de BO- en ST-waarde. En alleen aan de sectorscores zou ik actief iets kunnen veranderen.

Hoe de fuck moet ik dan weten wat ik moet veranderen?
Ik weet niet waar ik heen moet, en als ik dat wel zou weten, dan weet ik niet hoe

O ja, deze opdracht was geschreven voor een werkgroep, en zo aangepast dat je m ook kon doen als je je eigen uitslagen nog niet had. Moet je dit lezen:
[..]

Een dubbelslag Hoe kan dit nou OOIT nuttig zijn, laat staan een dubbelslag

IVLOS
Ik vind persoonlijk dat je heel kort door de bocht gaat. De VIL lijkt soms ondoorgrondelijk, maar ik heb er veel aan gehad. Als eerste moet je kijken naar 3 dingen: hoe zie jij jezelf, hoe zien de leerlingen jou en hoe ziet jouw ideale docent eruit? Als alle drie de typen overeenkomen of dichtbij elkaar liggen is dat prima. Dan hoef je eigenlijk ook niet heel diep gaan analyseren, dat is bij mij toen ook verteld. Desondanks kun je ook jouw ideale docent vergelijken met het landelijke beeld. Uit mijn analyse bleek dat ik een te hoog ideaal beeld had van de 'beste docent.' Onbereikbaar.

De scores zijn inderdaad minder makkelijk te koppelen aan een type docent. Nogmaals, het IVLOS schrikt serieus als er een groot verschil zit tussen hoe jij jezelf in die klassen ziet en hoe de leerlingen jouw zien. Is dat beeld redelijk hetzelfde, dan is het goed. Toch is het handig om de antwoorden van de leerlingen eens door te nemen. Je schrikt (en lacht) soms hoe leerlingen jou zien. Het is een stukje feedback dat je gewoon ter hand kunt nemen, soms haal je daar kleine dingen uit. Nogmaals, je moet er ook niet té serieus naar gaan kijken. En ik mag aannemen dat je de VIL in een klas hebt afgenomen die lekker loopt en een klas die minder lekker loopt? Daar schiet je bij deze test het meest mee op.

Het IVLOS wil gewoon zien dat jij kritisch naar die uitslag hebt gekeken en er misschien 1 of misschien meerdere (kleine) leerpuntjes uit hebt gehaald. De sectoren helpen je daarbij. Het kan zijn dat in 1 sector er een verschil zit tussen jou en de kids. Aan die sector moet je gaan werken. Aan jou de kunst (en daarmee het bewijs dat je eigenhandig over je doen als docent kan nadenken...) om leerpunten op te schrijven die mogelijk kunnen helpen om dit verschil in deze sector te verkleinen. Je zit op een universiteit, dus het IVLOS ziet graag dat je ook analytisch kan nadenken.
Het is een instrument, een van de velen, en soms biedt het je veel; kansen en soms niet. Ik heb zelf ook wel eens een soort vragenlijst gemaakt die leerlingen konden invullen. Daar kregen de leerlingen meer ruimte om hun eigen antwoorden te geven; daar krijg je weer andere resultaten uit, ander soort feedback en daardoor weer andere leermomenten.

Lang niet alles zal goed zijn aan het IVLOS, ik heb er vorig jaar op gezeten, maar nu ik verhalen van collega's hoor die nog studeren in Rotterdam of Amsterdam knijp ik mijn handen dicht met het IVLOS. Zo slecht vind en vond ik het niet, met name de persoonlijke begeleiding van onze mentoren en vakdidactici vond ik uitmuntend. En ja, ook wij hadden veel, heel veel te klagen...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')