Ja, we zijn al naar onze studieloopbaanbegeleider geweest. Ze zei al dat dit de slechtste school was die ze hadden. We moeten dit even in de gaten houden en als het dan nog niet goed is dan krijgen we een andere plek.quote:Op woensdag 3 februari 2010 09:43 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Weet je opleiding dit ook? Als het goed is werkt de stageschool samen met je opleiding en zouden ze dit soort dingen veel beter onder de knie moeten hebben dan wat jij vertelt. Het lijkt me enorm vervelend om je niet welkom te voelen op je stageschool, en ik zou dit ook duidelijk aangeven.
Vwb mijn gedoe - ik blijf deze week nog thuis en begin vrijdag met Mensendieck therapie om m'n ademhaling, houding en stress-management wat beter onder controle te krijgen. Gelukkig allemaal lieve berichten van school, zelfs van de rector die voorstelde om volgende week als ik weer begin nog niet meteen met een volledig rooster te beginnen en eventueel m'n mentoraatstaken af te stoten voor dit jaar.
Dus fijn dat er zo wordt meegedacht
Ik heb dit ook gehad tijdens mijn stage. Ik moest met nog een aantal mensen van de opleiding stagelopen op een school in Leiden. Wij werden ook volledig aan ons lot overgelaten en zijn een paar uur van kastjes naar muren gelopen. Toen ik eenmaal een stagebegeleider had gevonden, werd overduidelijk dat hij niet op stagiairs zat te wachten: hij deed erg bot en onbeschoft.quote:Op donderdag 4 februari 2010 20:54 schreef DeLuna het volgende:
Ik vind het echt niet leuk, ik had zo'n zin in de stage, maar nu zie ik er gewoon tegenop om terug te gaan.
Ja, en de vraag is *waarom* men geen stagiaires wil. Ik heb ook stagiaires gehad, leek me altijd erg leuk en de studenten moet immers ook de mogelijkheid geboden worden om het vak te leren.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 11:36 schreef ShadyLane het volgende:
Net als mentoraten worden stagiaires soms ook mensen 'opgedrongen'. Tijdens mijn studie liepen ook een paar mensen er tegenaan dat hun stagebegeleider ze niet wilde.
Geen wonder dat ze ons niet willen. Jammer dat anderen het voor de nieuwe stagaires verpesten.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 14:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ja, en de vraag is *waarom* men geen stagiaires wil. Ik heb ook stagiaires gehad, leek me altijd erg leuk en de studenten moet immers ook de mogelijkheid geboden worden om het vak te leren.
Maar ik werd keer op keer geconfronteerd met een erg lakse houding. Lesplanning? Op tijd aanwezig zijn? Een professionele houding? Het werk 'zien'? Vergeet het maar! Nonchalant achter de in klas hangen, SMS-en tijdens de les, een telefoontje in de les krijgen en dan naar buiten lopen, mailtjes 's avonds of ik er even voor wilde zorgen dat er een ander lokaal geregeld kon worden vanwege het gebruik van een beamer, etc etc etc. Dat heeft mij doen beslissen om voorlopig even geen stagiaires meer te nemen. Jammer voor de studenten die wél gemotiveerd zijn (en ja, die zijn er zeer zeker!), maar ja.. Misschien volgend schooljaar weer.
Dit herken ik ook wel, dus ik snap die houding van docenten inmiddels ook wel beter . Wij hebben op school nu een stagiair in de vakgroep Engels. Aardige jongen, maar die heeft ook dit soort trekjes. Wij hebben pas de open dag gehad, en dan draaien er in ons lokaal (vakgroep Nederlands) altijd een paar computers met leerlingprogramma's als Muiswerk enz. Hij kwam binnenwandelen, nota bene terwijl het enorm druk was, en ging op z'n gemak op een van die computers zitten hyven en z'n online voetbalmanagersspelletje bijwerken. Toen ik zei dat het toch wel erg raar was wat ie zat te doen, zei hij dat het inderdaad niet best was: hij dacht dat ik z'n voetbalresultaten bedoelde . Vervolgens, toen duidelijk werd dat ik wat anders bedoelde, ging hij in een soort leerlingsputtermodus met zinnetjes als 'Nouja, ik zit hier nog maar net', 'Ik ben zo klaar' en 'Wat maakt dat nou uit?'quote:Op zaterdag 6 februari 2010 14:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Nonchalant achter de in klas hangen, SMS-en tijdens de les, een telefoontje in de les krijgen en dan naar buiten lopen, mailtjes 's avonds of ik er even voor wilde zorgen dat er een ander lokaal geregeld kon worden vanwege het gebruik van een beamer, etc etc etc. Dat heeft mij doen beslissen om voorlopig even geen stagiaires meer te nemen. Jammer voor de studenten die wél gemotiveerd zijn (en ja, die zijn er zeer zeker!), maar ja.. Misschien volgend schooljaar weer.
Dan zou ik terug SMS'en: "Je hoeft helemáál niet meer te komen". Ik denk trouwens dat ik dat bij mijn volgende negatieve stagiair(e)-ervaring ook ga doen. Een collega van mij kreeg ook een keer twee stagiaires. Op een dag stonden ze opeens plompverloren in zijn lokaal. Hij heeft ze weggestuurd.quote:Op zondag 7 februari 2010 11:47 schreef Jentin het volgende:Vervolgens, toen duidelijk werd dat ik wat anders bedoelde, ging hij in een soort leerlingsputtermodus met zinnetjes als 'Nouja, ik zit hier nog maar net', 'Ik ben zo klaar' en 'Wat maakt dat nou uit?'
We hebben ook een stagiair bij Natuurkunde: die heeft de gewoonte om tíjdens de les die hij zou moeten geven te sms'en dat ie 'vandaag effe niet komt'.
Een aantal van mijn collega's tekenen/BV heeft naast de school nog een tweede carrière lopen. Eentje van hen heeft bijvoorbeeld in Frankrijk exposities gehad, anderen geven workshops in hun eigen atelier, ontwerpen beelden voor de gemeente, hebben hun eigen stripboekjes, etc. Dus het feit dat je docent bent, wil niet zeggen dat je er naast niks meer kunt doen..quote:Op donderdag 4 februari 2010 16:38 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
Nu vraag ik me af of er hier ook docenten Tekenen/Beeldende Kunst zijn. Hetgeen wat mij het meest tegenhoudt is dat je over 30 jaar nog steeds hetzelfde doet. Ik bedoel hier niet eens mee dat een serieuze carrière ontbreekt.
Dat ligt dan aan je mentor, ben ik bang. Ik zorgde altijd dat ik wat leuke dingen te doen had tijdens mijn mentorlessen, of we hadden gewoon een gezellig babbeltje als klas. Vervelen? Neuh.quote:Het les geven zelf spreekt mij erg aan, maar het gedoe wat er allemaal bij komt kijken totaal niet. Ik had in mijn eigen middelbare school-tijd al een enorm hekel aan mentorlessen. Er werd wat informatie tussen leerling en docent uitgewisseld, wat vaak niet langer duurde dan vijf minuten, en vervolgens moest je jezelf 45 minuten vervelen.
Tuurlijk niet! Jij bepaalt toch zelf nog wat je in je lessen doet?quote:Dat was dan net de laatste les van de de dag. Dus als je dan vervolgens vroeg waarom je niet naar huis mocht dan gaf je mentor als antwoord: ''dat zijn nou eenmaal de regels'' . God, en dan moet ik over 10 jaar misschien ook wel dat soort lessen gaan geven.
Dat kun je nu niet zo zwart wit stellen. Ik heb ook lessen dat leerlingen rustig zelfstandig bezig zijn en ik ook aan het werk ben, maar meestal loop ik rond en help de leerlingen als ze vragen hebben. Er zijn leerlingen die niet ten overstaan van een hele klas een vraag durven te stellen, maar als je langsloopt, durven ze vaak wel. Ligt ook een beetje aan je eigen persoontje.quote:Hoe zien de lessen er in het algemeen uit? Loop je de hele tijd rond, of ga je gewoon iets voor je eigen doen en help je je leerlingen als ze langs komen.
http://www.onzetaal.nl/advies/melduaan.phpquote:Op vrijdag 12 februari 2010 15:36 schreef ShadyLane het volgende:
Het mag! http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/924/
Ziet er ouderwets uit, dat wel.
quote:
Oh, dus je hebt inmiddels een stageplek? Goed joh! . Ook als docent Nederlands zie ik .quote:Op vrijdag 12 februari 2010 22:46 schreef DeLuna het volgende:
Stage was leuk
Ik vond het wel wat apart, want een 2e klas had vandaag een toets, maar ze mogen daar gewoon praten en naast elkaar blijven zitten. Wonder boven wonder werd er niet over de toets gesproken en niet afgekeken. Dat was wel leuk om te zien.
Verder zijn we heel vrij in wat we mogen doen. Na de vakantie gaan we een les spelling geven over de persoonsvorm tegenwoordige tijd. En we gaan een project over poëzie geven, maar dat plan moet nog even uitgewerkt worden.
Ik heb er in ieder geval weer zin in
Ik vind het wel een hele vreemde situatie!quote:Op vrijdag 12 februari 2010 22:46 schreef DeLuna het volgende:
een 2e klas had vandaag een toets, maar ze mogen daar gewoon praten en naast elkaar blijven zitten. Wonder boven wonder werd er niet over de toets gesproken en niet afgekeken. Dat was wel leuk om te zien.
Een dubbelslag Hoe kan dit nou OOIT nuttig zijn, laat staan een dubbelslagquote:Analyse opdracht zonder VIL-resultaten
Als je een anonieme uitslag hebt bestudeerd maak je een dubbelslag. Je bespreekt de uitkomsten van je analyse, maar de nabespreking betrek je ook je enigszins speculatieve, eigen verwachte uitkomst.
Ik vind persoonlijk dat je heel kort door de bocht gaat. De VIL lijkt soms ondoorgrondelijk, maar ik heb er veel aan gehad. Als eerste moet je kijken naar 3 dingen: hoe zie jij jezelf, hoe zien de leerlingen jou en hoe ziet jouw ideale docent eruit? Als alle drie de typen overeenkomen of dichtbij elkaar liggen is dat prima. Dan hoef je eigenlijk ook niet heel diep gaan analyseren, dat is bij mij toen ook verteld. Desondanks kun je ook jouw ideale docent vergelijken met het landelijke beeld. Uit mijn analyse bleek dat ik een te hoog ideaal beeld had van de 'beste docent.' Onbereikbaar.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 18:21 schreef ErikT het volgende:
Ik heb zojuist een VIL enquete "geanalyseerd".
Er is geen soep van te maken. Er zijn 8 sectoren. Voor iedere sector is een score. Uit deze scores komen 2 waardes naar voren, de BO-waarde (Boven/Onder) en de ST-waarde (Samen/Tegen).
Ik heb de enquete in 2 klassen afgenomen, en had BO en ST waardes die vrij dicht bij elkaar liggen. MAAR ik kreeg wel twee verschillende types: 2 en 4. Ik wil type 3 zijn, dus nu heb ik geen idee wat ik moet veranderen: precies tussen die waardes inmikken? Er staat nergens welke waardes leiden tot welk type...
Daarbij wordt niet uitgelegd hoe de 8 sectorscores leiden tot de BO- en ST-waarde. En alleen aan de sectorscores zou ik actief iets kunnen veranderen.
Hoe de fuck moet ik dan weten wat ik moet veranderen?
Ik weet niet waar ik heen moet, en als ik dat wel zou weten, dan weet ik niet hoe
O ja, deze opdracht was geschreven voor een werkgroep, en zo aangepast dat je m ook kon doen als je je eigen uitslagen nog niet had. Moet je dit lezen:
[..]
Een dubbelslag Hoe kan dit nou OOIT nuttig zijn, laat staan een dubbelslag
IVLOS
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |