Ja dat laatste blijkt bij mij ook.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 18:37 schreef Hippos het volgende:
Ik vind persoonlijk dat je heel kort door de bocht gaat. De VIL lijkt soms ondoorgrondelijk, maar ik heb er veel aan gehad. Als eerste moet je kijken naar 3 dingen: hoe zie jij jezelf, hoe zien de leerlingen jou en hoe ziet jouw ideale docent eruit? Als alle drie de typen overeenkomen of dichtbij elkaar liggen is dat prima. Dan hoef je eigenlijk ook niet heel diep gaan analyseren, dat is bij mij toen ook verteld. Desondanks kun je ook jouw ideale docent vergelijken met het landelijke beeld. Uit mijn analyse bleek dat ik een te hoog ideaal beeld had van de 'beste docent.' Onbereikbaar.
Ja, maar ze typeren mij aan de hand van cijfertjes. Dan kunnen ze toch de sleutel wel mee leveren? En daarbij de verklaring van hoe de cijfertjes eruit zijn gerold?quote:De scores zijn inderdaad minder makkelijk te koppelen aan een type docent. Nogmaals, het IVLOS schrikt serieus als er een groot verschil zit tussen hoe jij jezelf in die klassen ziet en hoe de leerlingen jouw zien. Is dat beeld redelijk hetzelfde, dan is het goed. Toch is het handig om de antwoorden van de leerlingen eens door te nemen. Je schrikt (en lacht) soms hoe leerlingen jou zien. Het is een stukje feedback dat je gewoon ter hand kunt nemen, soms haal je daar kleine dingen uit. Nogmaals, je moet er ook niet té serieus naar gaan kijken. En ik mag aannemen dat je de VIL in een klas hebt afgenomen die lekker loopt en een klas die minder lekker loopt? Daar schiet je bij deze test het meest mee op.
Het is toch niet enkel belangrijk wat het verschil is tussen mij en wat de leerlingen vinden? Als we beide iets kut vinden, is het toch niet opeens goed?quote:Het IVLOS wil gewoon zien dat jij kritisch naar die uitslag hebt gekeken en er misschien 1 of misschien meerdere (kleine) leerpuntjes uit hebt gehaald. De sectoren helpen je daarbij. Het kan zijn dat in 1 sector er een verschil zit tussen jou en de kids. Aan die sector moet je gaan werken. Aan jou de kunst (en daarmee het bewijs dat je eigenhandig over je doen als docent kan nadenken...) om leerpunten op te schrijven die mogelijk kunnen helpen om dit verschil in deze sector te verkleinen. Je zit op een universiteit, dus het IVLOS ziet graag dat je ook analytisch kan nadenken.
Dat het elders nog slechter is, maakt mijn mening niet anders. Ik vind het een grotendeels waardeloze opleiding. Docent is een beroep, geen half-wetenschappelijke functie.quote:Lang niet alles zal goed zijn aan het IVLOS, ik heb er vorig jaar op gezeten, maar nu ik verhalen van collega's hoor die nog studeren in Rotterdam of Amsterdam knijp ik mijn handen dicht met het IVLOS. Zo slecht vind en vond ik het niet, met name de persoonlijke begeleiding van onze mentoren en vakdidactici vond ik uitmuntend. En ja, ook wij hadden veel, heel veel te klagen...
quote:Op zaterdag 13 februari 2010 19:02 schreef ErikT het volgende:
[..]
Ja dat laatste blijkt bij mij ook.
Dat is toch iets dat blijkt uit de analyse. Dat kun je in ieder geval meenemen in je verwerking van de VIL. En door de schijf te bestuderen kun je heel misschien ook voor jezelf een idee krijgen waar dat 'm inzit.
[..]
Ja, maar ze typeren mij aan de hand van cijfertjes. Dan kunnen ze toch de sleutel wel mee leveren? En daarbij de verklaring van hoe de cijfertjes eruit zijn gerold?
Ik krijg nu: het eindresultaat, en dat moet ik zelf koppelen aan concrete acties. Hoe kan dat nou?
Naar wat ik altijd heb begrepen weet je aan de hand van de scores in welke sector of sectoren jij afwijkende resultaten hebt t.o.v. de leerlingen. Je kent jezelf, je houdt je portfolio bij en je hebt als het goed is duidelijke leerdoelen/punten; dan bestaat er een kans dat jij wel aanvoelt waar een bepaalde afwijkende score doorkomt. Dat hoeft natuurlijk niet. Maar dat kan wel, het is bij iedere DIO anders. Misschien op het gebied van orde houden of de pedagogische rol. Het is juist de kunst om als aankomend (universitair geschoolde) docent dit te proberen. Het systematisch en analytisch kunnen nagaan van je eigen handelen en de gevolgen daarvan. Tuurlijk heb je een punt, maar ik hoop ook dat je mijn punt een beetje begrijpt. Het is soms helaas een wazig instrument. Daarom heb ik 'm zelf proberen te doorgronden zoals je misschien merkt...maar ook ik ben maar een simpele ziel
[..]
Het is toch niet enkel belangrijk wat het verschil is tussen mij en wat de leerlingen vinden? Als we beide iets kut vinden, is het toch niet opeens goed?
Wat bedoel je met allebei kut vinden? De leerlingen beoordelen jouw. Jouw handelingen en doen en laten. Wat vindt jij dan kut aan jezelf? Dat begrijp ik niet helemaal. De leerlingen zien jou als een bepaald type docent (daar hoort ook bepaalt gedrag bij zoals je bij de beschrijving vast hebt gelezen). Als dat beeld niet overeenkomt met hoe jij je in die klas ziet, dan heb je een probleem.
[..]
Dat het elders nog slechter is, maakt mijn mening niet anders. Ik vind het een grotendeels waardeloze opleiding. Docent is een beroep, geen half-wetenschappelijke functie.
De wetenschappelijke basis heb ik al: ik heb gestudeerd.
De vakkennis bedoel je? Die had ik ook. Ik deel je mening hoor, er moet en kan een boel beter, maar ik ben de opleiding met terugwerkende kracht wel gaan waarderen. En geloof me, het ergste kwam bij mij met het regelen van het diploma zelf. Wat een drama...organisatorisch een puinzooi. Ik kan hier de muur behangen met alle mailtjes over en weer.
Wel interessant, die vraag heb ik nooit echt beantwoord gezien, in hoeverre onderscheid een eerste graad docent zich van een tweede graad docent los van de vakkennis. Ik heb wel een vermoeden...maar ik hoor er ook graag anderen eens over....
Ze hadden een woorddictee. Die lerares vroeg steeds aan de leerlingen een van de geleerde woorden. Daarna kregen ze nog een blaadje met opdrachten die ze voor de rest van de toets moesten maken. Maar ze zaten nog gewoon naast elkaar. Een paar hadden hun mp3 op gezet en sommige waren nog aan het klagen over de gymles die ze hadden. Ik vond het wel apart en dit wordt zeker niet mijn manier van werken .quote:Op zaterdag 13 februari 2010 15:37 schreef Jentin het volgende:
Ik ook! En ze praten dan dus wel, maar niet over de toets? Ik kan me er niks bij voorstellen; hoe concentreren ze zich dan?
Viking, hoe is het met die ene vervelende klas? Heeft je nieuwe aanpak nog vruchten afgeworpen?
Fijn dat het beter met je gaat!quote:Op maandag 15 februari 2010 20:18 schreef Razztwizzle het volgende:
Voorbeeld: Mijn 2e klas heeft in de 2e periode, die was 9 weken x 2 lessen, 8 cijfers gekregen . Twee repetities, twee SO's, een toets over een gelezen boek, een luistertoets, een leestoets en een filmproject. De andere vreemde talen gaven vijf cijfers, andere vakken zelfs soms maar vier of drie. Ik weet dat talen veel toetsen, maar onze sectie springt er echt uit wat dat betreft.
Dit filmpje kan helpen!quote:Op donderdag 18 februari 2010 18:44 schreef Hippos het volgende:
Ik moet wel vanzelf werken aan het positief blijven, ik merk dat bepaalde kleine negatieve ervaringen of een klas waar 't niet lekker loopt me een beetje uit het lood brengen soms.
Komen bij mij een paar vragen bovendrijven:quote:Op vrijdag 19 februari 2010 12:08 schreef ErikT het volgende:
Ik was gisteren op een schoolfeest, en ik vind het bizar om het te zeggen, maar:
- wat mij betreft kan alcohol beter taboe worden op schoolfeesten
- wat is er gebeurd met de sexuele moraal?
-> leerling (jongen) van 14 die trots verteld dat hij heel veel meisjes heeft geschuurd (dat je het doet, okee, maar het trots vertellen aan een leraar, terwijl er 4 meisjes om je heen staan?). Meisjes die vertellen dat er "echt veel ranzige foto's gemaakt zijn".
-> meisje dat beteuterd staat te vertellen dat het echt irritant was: "allemaal jongens probeerden me te zoenen."
Organisatie vanuit de school. Ja, toezicht. Ja, polsbandjes. Geen polsbandje, wel bier? -> direct verwijderd. Blaastest voor binnenkomst.quote:Op vrijdag 19 februari 2010 17:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Komen bij mij een paar vragen bovendrijven:
* Was er toezicht door docenten of stonden die ook quasi-popiejopie mee te doen?
* Wie organiseerde dat feest?
* Waren er regels wat betreft alcoholgebruik?
Hier zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan polsbandjes voor bovenbouw en onderbouw. Een onderbouwer die alcohol drinkt verwijderen uit de zaal, of aan degene die bier aan deze onderbouwer geeft een waarschuwing geven.
En wat dat schuren en "ranzige foto's" betreft: zie hier de verslettering van de maatschappij. Bekijk een gemiddelde Hyve-pagina maar. Hoe ranziger, hoe meer "respectjes", hoe groter de kick.
Ja, dat geloof ik wel.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 13:00 schreef Viking84 het volgende:
Fijn dat het goed ging, DeLuna, maar niet te snel juichen . Ze zijn even de kat uit de boom aan het kijken, maar ze zullen je ongetwijfeld nog uittesten .
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |