abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 12 november 2009 @ 23:46:44 #126
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_74653452
quote:
Op donderdag 12 november 2009 23:27 schreef -J-D- het volgende:
Krijtjes? Heb je die nog?
Nee, ik heb een smartboard tegenwoordig, maar die stiften komen ook best hard aan... hahaha...
.
pi_74667149
quote:
Op donderdag 12 november 2009 22:00 schreef Viking84 het volgende:

Geweldig! Ik heb echt hardop zitten lachen .
Maar die tips zijn niet zo van toepassing op mij (op een enkele ll na dan), want ze letten tijdens de uitleg wel op (bovendien telt mijn grootste klas 9 leerlingen, dus niemand onttrekt zich aan mijn aandacht), maar gaan dan tijdens het voor zichzelf werken gezellig zitten beppen.
Ik weet niet hoe groot de ruimte is waarin je zit met die leerlingen, maar kun je ze niet apart van elkaar laten zitten als ze niet goed aan het werk gaan?

Bij het voor jezelf werken, is het vooral belangrijk dat je aangeeft waar het naar toe gaat. Dus: hoe lang werken ze voor zichzelf? (Een kwartier, vijf minuten), weten ze dit ook? Ga je daarna iets bespreken, of hebben ze dan gewoon minder huiswerk?

Die ontspannen omgang met leerlingen, waarbij je dus grapjes maakt en met ze praat maar vervolgens ook weer met ze aan het werk kunt gaan, leer je met de tijd. Hoe meer ervaring je krijgt, hoe natuurlijker dat gaat. Het is heel logisch dat je als beginnend docent vooral bezig bent met het houden van orde. Het is spannend en je moet nog groeien in die rol. Gewoon veel doen en ook veel uitproberen en bedenken hoe je het graag wilt, wat voor docent jij wilt zijn en hoe je dat vorm geeft. Dat kun je nog niet allemaal precies al weten, maar daar kom je wel achter. . Kijken bij collega's is ook heel leerzaam.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_74669714
Ik vermoed dat er bij ons op school binnenkort een discussie ontstaat tussen onze vakgroep en de directie. Wij hebben sinds enkele weken de beschikking over nieuwe lokalen met uiteraard moderne multimedia technieken

Begonnen bij ons vakhoofd en uitgewaaierd naar mij en mijn collega's gebeurt er vaak het volgende in de les. Na een uitleg van 15-20 minuutjes gaan de leerlingen aan het werk. Als de leerlingen gewoon netjes werken, het geluidsniveau zacht blijft (fluisteren) doe ik zachtjes de radio aan. Ik bepaal wanneer die aangaat en de leerlingen weten wanneer er teveel gepraat wordt de radio ook meteen uitgaat. Het is geen middel om an sich orde te houden, maar ik merk dat leerlingen het prettig vinden. Het is ook een soort twee richtingsverkeer; jullie stil aan het werk, de radio aan. Niet stil aan het werk of te rumoerig, meteen uit.

Alleen op school is het verboden voor leerlingen om met hun mp3 spelers in de klas te zitten. En ik vermoed dat de school onze actie ook niet zal kunnen uitleggen aan de ouders. Oftewel, ik denk dat we nog voor de kerstvakantie teruggefloten worden door de directie; alhoewel we als vakgroep best de discussie aan willen (die we toch niet winnen)...

Hoe gaan jullie daar op jullie scholen mee om?
  vrijdag 13 november 2009 @ 16:33:23 #129
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_74670146
Wat voor leerlingen geldt, hoeft toch niet persé voor docenten te gelden? Als ik de radio aan wil zetten in de klas, dan zét ik de radio aan in de klas. Het verbieden van MP3-spelers voor leerlingen voorkomt dat leerlingen in de les keihard 30 verschillende hardcoreliedjes door elkaar aan het spelen zijn, terwijl de persoon die toevallig houdt van Andrea Bocelli er niet tussen door komt. Leerlingen mogen, wanneer ze zelfstandig moeten werken én dit gevraagd hebben, rustig een oortje van een mp3-speler in hun oor duwen. Zolang ik er maar geen last van heb, én ze anderen er niet mee storen.
.
  vrijdag 13 november 2009 @ 16:51:11 #130
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_74670682
Even juichen hoor! Vandaag bezoek gehad van de begeleidster vanuit de hogeschool en het ging zó goed! . Ze was heel tevreden. Ook de onderbouwdocent was erg tevreden over mij vandaag (ikzelf niet zo) en mijn vakcoach is ook erg tevreden. Dus iedereen blij nu . Jeej!

"Werken in absolute stilte" pakte niet zo goed uit, want toen gingen ze stil in gebarentaal met elkaar communiceren. Inventief, dat wel . Maar tijdens de les merkte ik ook dat ze wel serieus werkten en dat ze ook overlegden over de lesstof ipv over andere dingen, dus ik heb het maar laten begaan .

Vind het voor de onderbouw wel een goed advies, voor de volgende keer. Die zeggen steeds dat ze maar 'even' aan het praten zijn. Ja, 1 minuut werken en 2 minuten praten, ja, het gaat om het geheel natuurlijk .
Niet meer actief op Fok!
pi_74672731
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 16:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat voor leerlingen geldt, hoeft toch niet persé voor docenten te gelden? Als ik de radio aan wil zetten in de klas, dan zét ik de radio aan in de klas. Het verbieden van MP3-spelers voor leerlingen voorkomt dat leerlingen in de les keihard 30 verschillende hardcoreliedjes door elkaar aan het spelen zijn, terwijl de persoon die toevallig houdt van Andrea Bocelli er niet tussen door komt. Leerlingen mogen, wanneer ze zelfstandig moeten werken én dit gevraagd hebben, rustig een oortje van een mp3-speler in hun oor duwen. Zolang ik er maar geen last van heb, én ze anderen er niet mee storen.
Dat is mijn/onze gedachte ook. Maar ik vrees dat de school dit keer de weg van de minste weerstand kiest. Maar goed, voorlopig hebben we nog niets gehoord maar zal dat vast niet lang duren
pi_74697196
Volgende week beginnen aan m'n tweedejaars stage Lekker veel lesgeven

Ik ben aan het nadenken over wat ik na deze studie wil gaan doen. Ik doe nu HBO lerarenopleiding (joh!) tweedegraads en ik wil opzich wel m'n eerstegraads halen dmv een master, maar aan de andere kant lijkt het me ook heel interessant om me te verdiepen in een van de onderdelen van m'n vak (ik doe maatschappijleer, dus dat zou dan bijvoorbeeld sociologie of politicologie zijn). Het liefst wil ik een jaartje in het buitenland studeren en dat is natuurlijk onmogelijk wanneer je een eerstegraads master gaat doen, ivm stage.... Moeilijk
pi_74705615
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 16:09 schreef WHATSHESAID het volgende:
Volgende week beginnen aan m'n tweedejaars stage Lekker veel lesgeven

(ik doe maatschappijleer, dus dat zou dan bijvoorbeeld sociologie of politicologie zijn). Het liefst wil ik een jaartje in het buitenland studeren en dat is natuurlijk onmogelijk wanneer je een eerstegraads master gaat doen, ivm stage.... Moeilijk
Je kunt natuurlijk ook een bachelor gaan doen in één van die vakken (sociologie of politicologie) en dan naar het buitenland gaan. Vervolgens kun je een master erachteraan doen voor je eerstegraadsbevoegdheid. Vooral als je nog zo jong bent, zou ik dat zeker doen. Heb je eenmaal een baan gevonden, dan wil een school het behalen van je eerstegraadsbevoegdheid waarschijnlijk ook wel subsidiëren. Het vergroot je mogelijkheden enorm (bijvoorbeeld als je niet je hele leven voor de klas wilt staan en omdat je dan ook mag lesgeven in de bovenbouw etc.; als je naar de voorspellingen kijkt, dan zie je dat over een aantal jaar een schreeuwend tekort zal ontstaan aan academisch geschoolde docenten. Dat tekort is er al, maar dat gaat alleen maar toenemen. Je positie op de arbeidsmarkt zal dus veel sterker zijn) en voor je eigen ontwikkeling is het ook heel goed. Verdiep je vooral in wat er allemaal mogelijk is en ga ervoor!!
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_74705717
Je kunt overigens ook nog overwegen om, in plaats van sociologie of politicologie, geschiedenis te gaan studeren. Als dat vak je ook trekt, zou je het kunnen combineren. Ik heb zelf een eerstegraadsbevoegdheid voor geschiedenis. Daarnaast geef ik maatschappijleer. Die combinatie zie je wel vaker. Niet zo raar, want het is een heel goede en leuke combi!
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_74742587
Pff, wat is 't soms ook een aangrijpend beroep er is een jongen in mijn Atheneum 3 die de hele 1e periode gemist heeft door een uit de hand gelopen blindedarmontsteking. Zelfs nog op de intensive care gelegen, hele toestand. Na de vakantie kwam hij weer op school, en toen schrok ik enorm van hem - het leek wel een spook wat zoiets kan doen met een gezonde jongen. Afgelopen vrijdag werd hij vlak na mijn les helemaal niet lekker, toen is hij met spoed met de ambulance naar 't ziekenhuis gebracht, en nu krijgen we een mail van de afdelingsleider dat het weer heel slecht met hem gaat, het is weer gaan ontsteken . Afgelopen donderdag had ik nog een heel gesprek met die jongen gehad over dat hij nu zoveel had gemist, en dat hij de aansluiting in de groep zo miste door zo lang weg te zijn geweest, en nu dit weer, 't arme kind. Ik zit me hier heel naar over te voelen, en kan er niets aan doen ook, getverdemme .
  maandag 16 november 2009 @ 18:06:17 #136
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_74754799
Zo, vandaag bewogen dagje op het IVLOS. Mijn medestudenten en ik zijn het niet zo eens met de gang van zaken, met name met de grote hoeveelheid opdrachten en aanhoudende vaagheden. Mensen werden link!

Oioioi wat een raar land leven we toch in: een gigantisch lerarentekort, en dan mensen die leraar willen worden over de rand duwen op de opleiding door van alles en nog wat te eisen. (Eentje is er maar mee gestopt 2 weken geleden, hoorden we vandaag.)
Van geen medestudent hoor ik problemen over klassen. Over leerlingen. Waarover het moet gaan dus. Alleen maar gezeik over werkweken van 6.5 dagen, weinig slapen, geen leven meer hebben en langzaam gek worden. Tja, dat krijg je als een opleiding, een middel, zichzelf als doel beschouwt. Maar ze zullen er zelf ook wel weer niks aan kunnen doen, want ja, de inspectie komt langs hè, en dan moeten ze resultaten hebben.
Nederland en onderwijs

Het was echt fantastisch:
ik: ja maar kijk. jullie zeggen dat ik een baan van 50% mag hebben. Okee, dat is mooi. Ik zag op het rooster 1.5 dag ingeroosterd op de universiteit. Dus ik dacht: mooi, ze houden er rekening mee, dat 50% werken in het onderwijs niet 2.5 dagen is, maar meer rond 3.5. Maar nu vertellen jullie, en dat is dus ook gebleken, dat verwacht wordt dat we 2.5 dagen aan de opleiding moeten besteden. Hoe kan dat nou?
zij: ja. daar gaat inderdaad iets mis. Vorig jaar werd er ook al gesproken over mensen waarschuwen. Is dat niet gebeurd dan?
Iedereen: NEE
ik: tja, ik ging ervan uit dat jullie wel wisten dat 50% baan niet gelijk is aan 2,5 dagen werk. Blijkbaar niet dus. 3,5 + 2,5 = 6. Niemand hier wil 6 dagen per week werken.

[ Bericht 4% gewijzigd door ErikT op 16-11-2009 18:11:28 ]
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_74757781
Erik, welk vak geef je? Hoe jij praat over het IVLOS herken ik voor de (vreemde) talen echt helemaal niet . Dat IVLOS-jaar stelde v.w.b. opdrachten en portfolio he-le-maal niks voor, elke maandag frustreerde het me weer dat het eigenlijk maar een heleboel "vertellen over je ervaringen", "aarden in je gevoel" en "reflecteren tot je er dood bij neervalt" was, en erg weinig leerzaams en constructiefs.

Misschien ligt het aan het feit dat ik de stagevariant deed, en dus ook echt maar 7 uur per week lesgaf, en niet de baanvariant, maar zelfs in het tweede deel van m'n stage, toen ik wel 3 dagen (onbetaald ) lesgaf vond ik het IVLOS wel zo'n beetje het laatste waar ik me druk over maakte, eigenlijk .

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2009 19:43:34 ]
  maandag 16 november 2009 @ 19:38:54 #138
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_74757952
@ Erik: dat probleem hebben we op de hogeschool ook een beetje. Veel opdrachten voor school, terwijl ik me gewoon op de stage wil focussen. De docent onderwijskunde verwacht van ons dat wij wekelijks 8 uur aan zijn vak besteden. Ja hoe? 8 uur per week college, 2 dagen stage, 1 dag 'vrij' (lesvoorbereiding) en dan nog 3 andere vakken waar we ook van alles voor moeten doen. Maar ik kan me er ook niet echt druk om maken, eigenlijk. De stage gaat voor en de tijd die over is, is voor de opleiding. En dat gaat tot nu toe goed.
Niet meer actief op Fok!
pi_74761057
quote:
Op maandag 16 november 2009 19:35 schreef Razztwizzle het volgende:
Erik, welk vak geef je? Hoe jij praat over het IVLOS herken ik voor de (vreemde) talen echt helemaal niet . Dat IVLOS-jaar stelde v.w.b. opdrachten en portfolio he-le-maal niks voor, elke maandag frustreerde het me weer dat het eigenlijk maar een heleboel "vertellen over je ervaringen", "aarden in je gevoel" en "reflecteren tot je er dood bij neervalt" was, en erg weinig leerzaams en constructiefs.

Misschien ligt het aan het feit dat ik de stagevariant deed, en dus ook echt maar 7 uur per week lesgaf, en niet de baanvariant, maar zelfs in het tweede deel van m'n stage, toen ik wel 3 dagen (onbetaald ) lesgaf vond ik het IVLOS wel zo'n beetje het laatste waar ik me druk over maakte, eigenlijk .
Zo herken ik het IVLOS ook. Maar dan voor de betavakken. Wij hadden het ook even gehad met de opleiding; er is toen naar ons geluisterd en het programma v/h tweede halfjaar is toen aangepast. Vond ik toen best goed allemaal

Vandaag echt een dag...zeker 4H die het 8ste uur (tot 16.20) er echt geen zin meer in had. Ik had echt het gevoel aan een dood paard te trekken. Muziekje opgezet voor ze, zelfstandig werken en zowaar ging dat goed...

Ander dingetje; hebben jullie 't ook wel eens meegemaakt dat je loopt uit te leggen maar merkt aan de verdwaalde blikken dat 't niet aankomt? Ik had zo'n 'oh oh' moment vandaag met bij 4V klas, gelukkig wel goedgekomen. Maar bleef me wel de hele dag bij
pi_74761402
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:50 schreef Hippos het volgende:

Ander dingetje; hebben jullie 't ook wel eens meegemaakt dat je loopt uit te leggen maar merkt aan de verdwaalde blikken dat 't niet aankomt? Ik had zo'n 'oh oh' moment vandaag met bij 4V klas, gelukkig wel goedgekomen. Maar bleef me wel de hele dag bij
Ja hoor, ik heb vaak "oh.. " momenten. En inderdaad in V4/V5, niet zozeer in de onderbouw. (Alhoewel, het feit dat mijn HAVO/VWO brugklas niet wist wat een meewerkend voorwerp was leverde wel even een "Oh " momentje op )

De leerlingen werken bij ons in V4 bijvoorbeeld met een heel ander soort leergang dan in de onderbouw, volledig Engelstalig, lastige grammatica, echt pittig. Soms vertel ik iets, en dan zit zelfs het helderste licht in de klas nog zo " " naar me te kijken. Wat ik dan doe is helemaal opnieuw beginnen, de moeilijkste Engelse termen vertalen (Non-defining relative clause... uitbreidende betrekkelijke bijzin) of de leerlingen het eerst zelf door laten lezen en ze dan zelf proberen te laten verwoorden wat er staat. Want meestal lopen ze vast op het Goed Lezen Wat Er Nou Eigenlijk Staat.

In V5 is mijn inschatting van hun literair inzicht op dit moment een 'probleem'. We doen Hemingway, maar het blijkt toch een tekst waar veel gis/raadwerk bij komt kijken, en mijn bètaklas vindt dat niet leuk. Die willen logische conclusies kunnen trekken, en niet de "Misschien...." kant op, dat zorgt soms voor wat wrijving in mijn boodschap en hun ontvangst, zeg maar.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2009 21:00:53 ]
  dinsdag 17 november 2009 @ 11:26:40 #141
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_74776536
Voor wie het leuk vindt om een kijkje te nemen in mijn klas:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 16% gewijzigd door Viking84 op 18-11-2009 08:33:37 ]
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 17 november 2009 @ 11:52:06 #142
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_74777282
Wat leuk om te zien Viking84.

Zit ik eerst nog de hele tijd te denken "waarom zitten ze zo ongeordend in een halve cirkel?"
Bedenkt ik me later dat dat wel wat makkelijker is om elkaar te verstaan omdat je elkaar moet zien natuurlijk!
klerkje
pi_74785937
Zeg, is er storm op komst? Mijn schooldag vandaag:


  • De school vanmorgen aangetroffen met eieren op de ramen en een paar ingegooide deuren
  • Leerlingen die smoezen over rivaliteit tussen een leerling van ons en eén van een andere school in 't dorp
  • 1 leerling verwijderd wegens het met watervaste stift onderkliederen van z'n hele tafel
  • 1 leerling verwijderd wegens het met watervaste stift onderkliederen van z'n buurman
  • 3 watervaste stiften ingenomen
  • 1 grote vechtpartij voor de school tussen leerlingen van onze school en andere school in het dorp

  • 1 klas die dus absoluut niet in 't gareel te krijgen was omdat ze die vechtparij wilden zien (best begrijpelijk ook, wel)
  • 1 afdelingsleider die de boel sust, 1 afdelingsleider die van een jongen van de andere school een klap krijgt en nu een blauw oog heeft
  • 1 school in totale opwinding en chaos

    [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2009 16:42:15 ]
  • pi_74973898
    Rapportvergaderingen deze week. Het voegde veelal weinig toe (collega's hebben massaal bij een leerling ingevuld dat de inzet onvoldoende is, dat kan iedereen lezen, maar toch moet er dan nog tien minuten gezegd worden:
    "hij heeft zijn huiswerk nooit in orde"
    "nee, bij mij ook niet inderdaad"
    "oh, bij mij valt het wel mee, meestal heeft ie het wel in orde"
    "nou, bij mij laat zijn inzet te wensen over"
    etc etc



    Maar ik ben wel elke keer weer geshockeerd door de thuissituaties van veel leerlingen. Ik geef les op het VWO, waarvan het beeld bestaat dat de thuisproblematiek daar een stuk minder is dan bij lagere schooltypen. En misschien is dat ook zo, maar toch schrok ik ervan. Misschien is er niet zozeer minder problematiek als wel andersoortige: veel verhalen over kinderen die aan hun lot worden overgelaten omdat beide ouders vooral bezig zijn met hun carriere, of autistische/ADHD-kinderen die eigenlijk veel structuur nodig hebben maar in plaats daarvan alsmaar met hun logeerkoffertje tussen pa en ma heen en weer pendelen, voortdurend worden betrokken in de scheidingsperikelen en om de zoveel tijd moeten wennen aan weer een nieuwe partner van pa of ma en nieuwe halfbroertjes en zusjes.

    Ik denk dan: in plaats van hier een of andere speciale begeleiding op te zetten en 'm een hele rits tests te laten doen bij een of ander bureautje zou zo'n kind er al enorm bij gebaat zijn als ie gewoon wat rust in z' leven had en wat aandacht kreeg. Hopeloos ouderwets, ik weet het .
    pi_74974774
    Dat riedeltje 'is 't inzet of inzicht?' vind ik af en toe ook zo armoedig. De meeste gesprekken tijdens vergaderingen blijven steken op dat niveau. Maar het is wel erg simplistisch. Zeker waar het om inzet gaat. Je kunt inderdaad wel een kwartier verontwaardigd een rondje klagen over een gebrek aan inzet en motivatie, maar dat is zo zinloos. Of het wordt een strijd tussen de sympathisanten van de betreffende leerling ('Oh, nou, bij mij doet ie wel zijn best hoor') en de tegenstanders.

    Voorbeeld (waarbij ik dus zelf ook mijn steentje bijdroeg aan bovenstaande) uit een rapportvergadering bij mij op school: over een vijfdeklasser werden alleen negatieve ervaringen verteld. Vooral de leraren bij wie hij een onvoldoende had gehaald, kwamen uiteraard aan het woord. Mijn beeld van deze leerling is helemaal niet zo negatief. Toen aan het einde de voorzitter van de vergadering vroeg of er nog andere opmerkingen waren over deze leerling, zei ik dat hij bij maatschappijleer wel veel inzet toont en goed meedoet tijdens debatten en discussies in de les. Waarop een collega reageert: 'Ja, dat is niet zo gek, want dan kan ie gewoon lekker ouwehoeren.' . Niet helemaal wat ik bedoelde natuurlijk.
    The real is always way ahead of what we can imagine.
      woensdag 25 november 2009 @ 15:42:23 #146
    67746 Baba-O-Riley
    Out here in the fields
    pi_74991061
    Ik ben van mening dat inzet te maken heeft met een aantal factoren, waaronder: interesse voor het vak, en de docent die het vak geeft. Als jij je vak leuk kunt maken, of op een dusdanige manier onderwijst dat de leerlingen het nut er van inzien, dan wíllen ze ook wel voor jouw vak werken, is mijn ervaring. Heb jij een sufkut voor de klas staan, die met een been in het pensioen staat en qua humor is blijven steken in 1959, tja.. zou je daar je best bij doen? Dan ging ik ook onderuit gezakt hangen en de stenen in de muur tellen. Ik zie het telkens bij rapportvergaderingen als het over een bepaalde leerling gaat: de sufkutten melden dat hij niks doet, geen huiswerk maakt, etc; mensen zoals ik zien dat hij wél huiswerk maakt en oplet. Waarom? De leerling voelt dat hij aandacht krijgt en dat er mensen zijn die moeite doen voor hém.

    Uitzonderingen heb je natuurlijk altijd, maar goed...
    .
    pi_75597604
    Bijna vakantie
    kick
    I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
    So I stole a bike and asked for forgiveness.
    pi_75620438
    Vraagje aan de kenners: Ik heb na drie jaar lerarenopleiding (en twee jaar reizen) echt helemaal genoeg van het onderwijs. Het levert me een hoop stress en stressgerelateerde fysieke problemen op. Is er een manier waarop ik mijn studie kan afronden zonder voor een groep schreeuwende 14-jarigen te hoeven staan? Ik wil bijvoorbeeld best een half jaar als decaan aan de gang, of iets anders waarbij ik een-op-een leerlingbegeleiding doe. Dat klassikale lesgeven (waarbij ik als docent elk uur van het ene ijskoude witte klaslokaal naar het andere moet wisselen -krankzinnig!-) is gewoon niks voor mij.
    pi_75621633
    Dat is per opleiding verschillend, dus het zal voor ons moeilijk zijn om daar antwoord op te geven.
    Ben toch bang dat decaan van jouw opleiding hier het beste over kan vertellen
    Succes
    I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
    So I stole a bike and asked for forgiveness.
    pi_75625490
    Is het dan geen idee om - puur om je opleiding af te ronden - eens aan een heel ander type onderwijs te gaan lesgeven? Bijv. een domeinschool (zoals hier) of een Vrije School / Montesorri / etc. ? Dan ben je misschien meer aan 't begeleiden / coachen en minder klassikaal bezig. Om puur je bevoegdheid te halen zou dat dan een alternatief zijn om 't af te maken, misschien.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')