abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 17 september 2009 @ 18:18:08 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_72847239
Mijn lapo:
quote:
Op donderdag 17 september 2009 18:17 schreef Viking84 het volgende:
Succes met de ouderavond vanavond, Razz.

Ik heb trouwens ook een -geval op mijn school. Een leerling die vorig jaar al is gezakt voor z'n havo doet dit jaar opnieuw niks omdat hij bang is om de 'grote boze wereld' in te gaan en het liefst zo lang mogelijk op deze school blijft. Vandaag is 'ie na 2 waarschuwingen de les uitgestuurd en vervolgens was 'ie spoorloos. De docenten weten ook niet goed wat ze met hem moeten (hij gaat al naar een psycholoog, heb ik begrepen). Nu werd aan mij gevraagd of ik iets weet om hem aan het werk te krijgen, maar ja, dat weet ik ook niet zo 1, 2, 3 natuurlijk. Volgende week maar eens bespreken tijdens de intervisiebijeenkomst.
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 17 september 2009 @ 20:54:54 #2
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_72853460
Als ik zo iemand in de klas zou hebben, zou ik proberen om een band op te gaan bouwen met die leerling en hem dan door middel van gesprekjes in elk geval op school te houden. "Docenten weten niet goed wat ze met hem moeten", daar kan die leerling dus ook niet bij terecht. Wanneer hij iemand heeft die hij vertrouwt, of iemand die in elk geval wél nog iets positiefs in hem ziet, dan heeft hij tenminste wat houvast. Mja, ik ken de situatie niet, maar iets in deze geest zou ik dan doen.

Die psycholoog zal natuurlijk ook wel zijn werk doen, maar vindt er een terugkoppeling plaats?
quote:
Op donderdag 17 september 2009 17:37 schreef ErikT het volgende:
Er kunnen vervelende ouders zijn, maar dat is dan altijd weer zo lachwekkend dat het het ook weer waard is.
Nou... als je echt van die azijnpissers hebt, is dat niet fijn hoor...
.
  Redactie Sport donderdag 17 september 2009 @ 23:01:44 #3
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_72859790
tvp
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_72866026
Jeumig, het werd even half elf gisteravond voordat ik weer naar huis kon. Wel gezellig hoor, maar ik ben echt gesloopt. Moet er denk ik voor waken dat ik niet teveel toezeggingen doe aan ouders, die kan ik natuurlijk nooit allemaal nakomen. Gelukkig ben ik mentor samen met iemand die al heel veel ervaring heeft, dus daar kan ik altijd bij terecht. De ouders waren OK, soms kritisch maar wel vriendelijk en vooral heel nieuwsgierig naar wat wij van hun kind vinden, want ze horen thuis echt nauwelijks wat er op school speelt arme mensen.

Vandaag nakijkdag, leuk zo'n examenklas maar welke idioot in onze sectie heeft bedacht dat die elke week (....) een oefenbrief moeten schrijven die ik dan na moet kijken . Dat zijn tot het SE 18 brieven ofzo dude.
pi_72877397
Net terug van schoolkamp.
Kapot!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_72943515
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 15:39 schreef -J-D- het volgende:
Net terug van schoolkamp.
Kapot!
Waar ben je geweest?

Ik moet soms wel een beetje grinniken over mijn 5H PWS kids. Onderzoek doen is best lastig, ik merk dat veel leerlingen er te gemakkelijk over denken. Zelfs met het opstellen van simpele deelvragen. Maar ja, ik help ze nu maar een beetje op weg voordat het straks tegen de kerst aanloopt en ze helemaal vast zitten...een beetje op weg helpen kan geen kwaad
pi_72969875
Ja PWS begeleiden is een vak apart. Als geschiedenisdocent heb ik er inmiddels al behoorlijk wat ervaring mee, want geschiedenis is een geliefd vak voor een PWS. Soms zitten leerlingen zo te worstelen, dat ik geneigd ben alles voor te kauwen. Dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling. Ook vind ik het wel lastig om echt goede feedback te geven als ze voor het eerst hun PWS inleveren. Er zitten meestal heel veel verbeterpunten in, maar hoe ver ga je? Wanneer is het 'goed genoeg'. Als er mensen zijn die precies weten hoe je dat aanpakt, dan houd ik me aanbevolen. .
The real is always way ahead of what we can imagine.
  donderdag 24 september 2009 @ 15:31:54 #8
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73071400
Vandaag eerste lessen gegeven op het doveninstituut. Ging prima! Alleen liep m'n powerpointpresentatie in de soep omdat ik had opgeslagen in .pptx ipv in .ppt en daar werken ze met Office 2003. Een andere docent heeft het kunnen omzetten, maar toen was het al te laat . Nu ga ik die les morgen geven. Zo zonde van de voorbereiding anders. Maar ik heb ze toen gewoon zelfstandig aan het werk gezet, dus ik ging er heel flexibel mee om. Ik was best nerveus, maar toch rustig! . Het ging niet helemaal perfect natuurlijk (kon niet de hele klas aan het werk houden), maar voor een eerste les: mwah, niet slecht. Morgen wordt het heel druk en ik moet dan ook nog heel veel voorbereiden! .
Niet meer actief op Fok!
pi_73073515
Vik, wat klink je goed zeg leuk! Technische onhandigheden zijn altijd lastig. (Luistertoets moeten geven, CD wordt niet herkend door CD-speler. Beamer stuk. Kind gaat presenteren - PowerPoint loopt steeds vast, dat soort dingen). Ik probeer altijd een plan-B te hebben voor dat soort situaties, maar meestal is 't ook gewoon improviseren.

Minder leuk nieuws; Ik werd vanmorgen wakker zonder stem er kwam alleen nog wat gepiep uit, dus heb me maar ziek gemeld vandaag. Grmbl, morgenochtend even naar dokter om te kijken wat het is, maar zonder stem ben ik feitelijk arbeidsongeschikt, geloof ik . Het is al wat verbeterd vandaag trouwens, maar het is nog niet op voor-de-klas niveau.
pi_73108904
Ah hier zijn we.
Zonet mijn aanstelling gehad, in een ander formaat. En het lijkt erop alsof ik in schaal LB1 ben gestopt. Terwijl ik al 2 jaar voor de klas heb gestaan, en op mijn vorige school LB2 had. Ook dat met die 11 maanden is nog niet opgelost, ik was nogal ziek de afgelopen weken.
Volgende week ga ik maar eens praten over dit alles. Lachwekkend wordt het onderhand.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_73127325
Tot nu toe gaat het wel redelijk goed hier, uiteraard met de bekende ups en downs. Ik zat donderdag mijn 4VWO klas te observeren. Als ik even snel telde waren 22 leerlingen keihard bezig met werken (sommigen druk bladerend in BiNaS) en waren er een stuk of 7 die met achterbuurmannen/vrouwen discussies aan het houden waren. Die moest ik even melden waarom ze in de les zaten. Maar ik dacht ook 'zo slecht doe ik het volgensmij niet' Moeten ze bij jullie echt muisstil aan het werk zijn? Bij mij mogen ze best fluisteren, zolang het maar over biologie gaat.

En ik moest hard lachen toen een 4H leerling me trots foto's liet zien op d'r camera waarop ze met een vriendin te zien was bij een kinderboerderij...op de foto met een ezel: "dat is echt biologie meneer!"
pi_73137924
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 16:28 schreef Hippos het volgende:
Moeten ze bij jullie echt muisstil aan het werk zijn? Bij mij mogen ze best fluisteren, zolang het maar over biologie gaat.
Nee. Daar kan ik zelf helemaal niet tegen.
Ik sta voor de klas omdat ik me achter een bureau verveel. Als ze allemaal stil zijn verveel ik me ook. Kan ik net zo goed achter een bureau gaan zitten.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_73218545
Razztwizzle, ik hoorde vandaag van iemand dat er iets heerst waardoor je je stem kwijtraakt. Kennelijk waart er een of ander virusje rond. Ik begreep ook dat het maar kort duurt, dus wellicht ben je inmiddels weer in orde?

Ik heb daarnet even het programma gekeken van de Dag van de Leraar a.s. zondag in Arnhem. Geweldig tof zeg, daar moet je echt bij zijn:

"Stort je in de opbouwkunst
Schilderproject voor leraren. Iedere enthousiasteling krijgt een stuk karton met spleten erin. Daarop schilder je aan beide kanten jezelf. Het hoeft niet te lijken en gebruik je fantasie! Zo maak je jezelf onderdeel van het grote geheel."

"Praktisch communiceren: wat is jouw stijl?
Communiceren doe je als leraar de hele dag. Met leerlingen, ouders en collega’s; zowel klassikaal, individueel, als via e-mail. Door het laatste wordt het werk makkelijker en efficiënter, maar kan het soms ook complexer maken. Want waar ligt de grens tussen werk en privé? Wat is hierin jouw stijl?"

"Het onbewuste in beeld
De rijk geïllustreerde Crowley tarot kaarten geven een specifiek beeld dat aansluit op een in jou levende vraag. Het onbewuste komt dan in beeld. Interpretatie daarvan leidt tot inzichten en/of bevestiging waardoor je je gesteund voelt op je levensweg."

"Passie voor kinderen en jongeren
Wil jij kinderen en/of jongeren helpen met het ontdekken en leven van hun Passie vanuit je eigen Passie? Dat kan, ieder mens kent namelijk minstens onbewust z’n Passie. ‘Ont-dek’ en ervaar deze vanuit de aan-vliegroute van methode Passionair. En, geef het door..."

"Stress en geluk bij ler(ar)en : een levendige stoelendans op 4 stoelen om elke situatie die je meemaakt van beperking naar verruiming te transformeren ! Een stoelendans om van probleemgericht naar ontwikkelingsgericht denken,voelen en handelen te komen! Tantra in de klas ! Hoe doe je dat ?! (tantra = sanskriet voor verruiming)"
  dinsdag 29 september 2009 @ 19:58:06 #14
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73219932
Ik heb inmiddels 2 dagen lesgegeven.
Bepaalde dingen gaan goed, andere minder. Eigenlijk ben ik iets te snel voor de klas gaan staan, maar goed, al doende leert men hè? .

Lesvoorbereiding gaat goed en ik weet wat ik wil doen in de les, maar ze zijn steeds sneller klaar dan ik voorzien had en ik heb dan niets voor hen te doen waardoor ze gaan klieren.

Orde houden is ook nog een probleem en dat hebben ze door: ze doen lekker rustig aan bij mij in de les, gaan rustig op YouTube, lopen door de klas etc etc.

Ik heb dan ook een rijtje regels opgesteld waar ze zich aan moeten houden bij mij in de les en waar ik streng op toe zal zien. En ik zal ze deze week hard aan het werk zetten .
Niet meer actief op Fok!
pi_73220979
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 19:10 schreef ShadyLane het volgende:
Razztwizzle, ik hoorde vandaag van iemand dat er iets heerst waardoor je je stem kwijtraakt. Kennelijk waart er een of ander virusje rond. Ik begreep ook dat het maar kort duurt, dus wellicht ben je inmiddels weer in orde?

Ik heb daarnet even het programma gekeken van de Dag van de Leraar a.s. zondag in Arnhem. Geweldig tof zeg, daar moet je echt bij zijn:
Ik zou bijna denken dat je dit in een heel melige bui zelf hebt zitten bedenken. Niet te geloven zeg.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_73221186
De werkelijkheid is zwarter dan in je ergste angstdroom, mane.
pi_73221292
Ik heb dit jaar een clustergroep geschiedenis, vijfde klas gymnasium. Dezelfde leerlingen heb ik, verdeeld over een aantal andere klassen, ook bij maatschappijleer.

Nu zijn er klassen in de vijfde bij die levendig, enthousiast zijn. Erg leuk om mee te werken bij maatschappijleer. Maar in de clustergroep geschiedenis zitten op de één of andere manier nogal brave, tamme types. Je zou kunnen denken: lekker makkelijk. Toch is het niet erg leuk. Ik houd ervan om ze te prikkelen, dat er iets 'gebeurt' in de les en dat ze reacties geven op mijn verhaal, of fragmenten uit films/documentaires die ik laat zien. Ze blijven echter timide.

Nu weet ik inmiddels wel dat je bij gymnasium leerlingen vaak een 'kat-uit-de-boom-kijk houding aantreft. Deze leerlingen kennen mij nog niet, dus dat zal wel meespelen. Maar ik zou graag willen dat ze wat losser werden, wat minder braaf en ingehouden. Het wordt alleen ook een beetje pijnlijk als ik maar overenthousiast allerlei dingen ga verzinnen, en als een malloot voor die klas sta te springen (bij wijze van spreken) terwijl zij denken: 'ja ja'.

Oplossingen, iemand?
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_73221405
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:34 schreef ShadyLane het volgende:
De werkelijkheid is zwarter dan in je ergste angstdroom, mane.
Zullen we erheen om een beetje te zieken?

Tantra, tarot kaarten. Mijn god.

(Er is trouwens een documentaire gemaakt over gymnasia in Nederland op tv, gister ging het bij Nova ook daarover..wel interessant: http://www.novatv.nl/page(...)%3A+een+wit+bastion)
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_73221450
Heel herkenbaar is het iig wel. Vooral het gedeelte van 'als een idioot op en neer springen' en dat zij dat dan met hooguit een flauwe glimlach aanschouwen.

Doe je weleens iets met een debatsetting?
pi_73221688
Bij maatschappijleer doe ik dat wel. Ook maak ik zelf in één van eerste lessen van het jaar een nieuwsquiz. Beetje ludiek, ga ik met snoepjes door de klas gooien als ze een antwoord goed hebben. Dat vinden ze dan helemaal te gek. . De weken daarna moeten steeds twee andere leerlingen zo'n nieuwsquiz maken. Vandaag hadden twee leerlingen dat gedaan en die hadden bijvoorbeeld foto's van politici uitgeknipt en op bordjes geplakt en dan moesten de anderen raden wie dat waren. Grote hilariteit. Dan zit de sfeer er goed in.

Maar zulke dingen werken vooral goed bij een klas waar al uitgesproken, lossere types inzitten. Geef je verlegen, heel brave kinderen zo'n opdracht, dan komt er doorgaans ook weinig uit. Is mijn ervaring in ieder geval. En dat vind ik dus het moeilijkste om mee om te gaan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_73222093
Ja. Aan de dooddoener "in de loop van het jaar komen ze vast wel wat meer los" heb je nu ook niks, en het enige wat ik verder kan verzinnen is dat een leerling die nooit een stom woord zegt soms bij een niet-mondelinge opdracht tot mooie dingen, interessante werkstukken of grappige stripjes komt. Omdat veel van die kinderen wel gewoon slimme inzichten en/of briljante humor hebben.

Als het niet 'live' hoeft helpt dat vaak al veel, ik heb weleens een onopvallende leerling gehad die de absolute ster werd in het filmpje dat hij met een groepje thuis gemaakt had.

Intussen belde ik daarnet iemand om te melden dat ik lijd aan het hierboven genoemde euvel van 'geen stem meer hebben'. Het blijkt best lastig om iemand telefonisch te melden dat je geen stem meer hebt.
pi_73222700
Ja, ik ben weer beter. Of, nouja, ik heb weer een stem, laten we het daar op houden. Ik had vandaag wel even een flinke inzinking waar ik gelukkig door lieve collega's wel weer uit ben getrokken, maar ik ben van de studiemiddag (... feest) naar huis gestuurd om even bij te komen.

Ik zag even niet in hoe ik in vredesnaam met 9 klassen verdeeld over 6 leerjaren en maar 1 parallelklas, lesdagen van 8:30 tot 16:20 zonder tussenuren en ook nog een mentorklas en twee projectgroepen m'n lessen nog kwalitatief goed kan houden, zeker met nieuwe methodes in 4 leerjaren. En toen had ik nog precies 1 uur tussen m'n laatste les en de studiemiddag om de hele woensdag van 9 lesuren achter elkaar voor te bereiden en nog 18 examenbrieven na te kijken, en toen ging het even van *krak* en boehoe . En het ergste? Dat collega's mij wisten te melden dat dat ook niet kan, dat ik veel minder tijd in m'n onderbouwlessen moet stoppen omdat de bovenbouw me al genoeg werk kost, en dat ik de lat minder hoog moet leggen.

Maar is dat dan de oplossing? Accepteren dat ik met een baan van 0,9 FTE niet mijn vak kan geven zoals ik dat het liefst zou willen? Omdat ik simpelweg geen tijd heb en mezelf over de kop werk als ik het wel allemaal zo goed zou willen doen als ik van mezelf eis?



[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2009 21:22:11 ]
pi_73223002
Ja, accepteren. En dan een keuze maken: of (bijna) fulltime werken en afraffelen, of wat minder werken en minder afraffelen. Ik heb de afgelopen twee jaar fulltime gewerkt en ben nu teruggegaan naar 0,8 FTE. Het is eigenlijk idioot, want je levert 20% van je salaris in om kwaliteit te kunnen leveren, maar mijn werkplezier is merkbaar groter nu ik van mijn lessen meer kan maken dan "na tekst 13B komt tekst 13C". Salaris inleveren om een veel leukere baan te hebben vind ik acceptabel.

Ik liep toen oppervlakkig door m'n werk heen te jakkeren, totaal onbevredigend. En als een collega even iets wilde vragen over een klas, of even iets kwijt wilde over een voorval in een les, kreeg ik meteen een gejaagd gevoel en probeerde het af te kappen. Ik ben nu een stuk socialer, dus mijn salarisoffer vergroot ook nog eens het werkplezier van m'n collega's .

Accepteren natuurlijk trouwens alleen maar omdat het nu nou eenmaal nog zo is he. En je verder intussen aansluiten bij Leraren in Actie, want die willen naar een fulltime baan van 20 lesuren, vergelijkbaar met de rest van Europa.
pi_73223100
En! Zorg volgend jaar als de wiedeweerga voor een urenverdeling die iedereen voorziet van een stel parallelklassen. En zo nu en dan eens een jaartje geen mentoraat doen maakt ook een wereld van verschil.

En die projectgroepen, is het bij allebei strikt noodzakelijk dat jij daarin zit? En wat bezielt een vaksectie om in vier leerjaren tegelijkertijd met een nieuwe methode te gaan werken?
pi_73223303
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 21:15 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik zag even niet in hoe ik in vredesnaam met 9 klassen verdeeld over 6 leerjaren en maar 1 parallelklas, lesdagen van 8:30 tot 16:20 zonder tussenuren en ook nog een mentorklas en twee projectgroepen m'n lessen nog kwalitatief goed kan houden, zeker met nieuwe methodes in 4 leerjaren.
Bij de verdeling van de uren is dat iets om goed over na te denken: is het haalbaar? Dat lijkt me dus belangrijk voor in de toekomst. Denk goed na over hoeveel uren je wilt maar ook: wat voor uren, in welke klassen. Bepaal je strategie.

Als je echt denkt dat je dit niet gaat trekken een schooljaar lang (en het feit dat je je nu al zo voelt, lijkt me wel een teken...) dan zou ik maar eens een echt gesprek aangaan met iemand uit de schoolleiding en je sectievoorzitter. Kijken of er iets kan veranderen aan die uren, of misschien kun je een projectgroep laten vallen, je mentoraat? Trek aan de bel voordat je echt onderuit gaat.

Een baan van 0,9 moet echt wel te doen zijn, zolang je maar een redelijk aantal parallelklassen hebt en je al wat ervaring hebt in bepaalde leerjaren.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 29 september 2009 @ 21:53:43 #26
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73224221
voor Razz. Het klinkt als een onrealistisch druk schema .
En 9 lessen voorbereiden in 1 uur . Ik ben vandaag al de hele dag bezig geweest met slechts 2 klassen! .
Maar ik moet dan ook veel meer uittypen / visueel maken en daar gaat ook erg veel tijd in zitten, zeker als je een perfectionist bent, zoals ik .
Niet meer actief op Fok!
pi_73252137
In het begin tikte ik ook al die lesvoorbereidingen uit. Nu doe ik dat amper nog, dat is vanzelf zo gegaan. Je zult vanzelf wel merken dat het (in)plannen van lessen met de tijd makkelijker gaat en minder tijd kost.

Gisteren als begeleider meegeweest met 3havo en 3VWO naar de plaatselijke rioolwaterzuivering. "Ruiken jullie ze al?" "Wie meneer?" "De ratten natuurlijk." "Nee, shit meneer, zitten die daar echt?" "Uiteraard, best grote, je ziet je vanzelf."
Loop ik achter een stel meiden valt het me op dat ze helemaal gekleed zijn op dit uitje: dure tasjes mee en hele hoge hakjes...
  donderdag 1 oktober 2009 @ 15:17:01 #28
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73275940
Vandaag vond ik het even niet zo leuk meer en ben ik dus in huilen uitgebarsten. Niet tijdens de les gelukkig, maar in de grote pauze.
Ik voel zóveel weerstand bij de leerlingen. Ze verwachten van me dat ik alles meteen perfect doe en dat verwacht ik ook van mezelf.
Hoe gaan jullie om met opstandige leerlingen? Ik heb maar kleine klasjes, dus ik denk dat ik de leerlingen uit die klas volgende week even ieder afzonderlijk uit de klas ga halen om contact te maken. Waarom voelen ze weerstand jegens mij? En ook duidelijk maken dat ik open sta voor tips van hun kant: wat zou anders moeten? Gewoon een beetje contact maken. Nu ben ik echt de grote boze wolf ofzo.
Niet meer actief op Fok!
pi_73276191
Ik vraag me af of ze nou zozeer weerstand tegen jou voelen. Het kan ook aan heel veel andere dingen liggen (school an sich, verplichte dingen an sich, thuissituatie, leeftijd, 'gewoon even een rotdag'). Als beginnend leraar voel je het vaak als een persoonlijke aanval en vaak is het dat helemaal niet.

Ik denk eigenlijk dat ik er nog niet meteen veel aandacht aan zou besteden. Door leerlingen afzonderlijk uit de les te halen en een gesprek aan te gaan maak je het zo zwaar. Maak in de les duidelijk dat je bepaald gedrag niet tolereert en als er dan eentje toch nog weken zo doorgaat, dan kun je altijd nog een gesprek aangaan met diegene.

Probeer je niet al te zeer persoonlijk aangevallen te voelen, probeer het los te laten (en ja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan). Ga vanavond even iets heel anders doen, goeie film kijken ofzo .
pi_73276233
Tips kun je natuurlijk zeker wel vragen, dat kan op een heel ontspannen manier "nou, we zijn nu een paar weken bezig, hoe vinden jullie het gaan tot nu toe? Zijn er dingen die handiger kunnen? Tips zijn welkom!"
pi_73278736
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:17 schreef Viking84 het volgende:
Vandaag vond ik het even niet zo leuk meer en ben ik dus in huilen uitgebarsten. Niet tijdens de les gelukkig, maar in de grote pauze.
Ik voel zóveel weerstand bij de leerlingen. Ze verwachten van me dat ik alles meteen perfect doe en dat verwacht ik ook van mezelf.
Waaruit blijkt die weerstand? Kun je voorbeelden geven? En: hoe begin je de lessen?

En verder, zoals Schadylane schrijft: probeer het te relativeren. Nieuwe docenten worden nu eenmaal een beetje uitgeprobeerd (niet altijd heel bewust trouwens); ze willen zien hoe sterk je in je schoenen staat en hoe je reageert in bepaalde situaties.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_73278848
Binnenkort eens met een beginnend collega om de tafel. Hoor van meerdere klassen dat het nog niet helemaal loopt qua uitleg en afstemming met de klas. Het klikt wel redelijk met hem, dus misschien dat hij met mij van gedachten wil wisselen over hoe het gaat e.d.. Ben benieuwd!
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_73288365
Ik zit nu in mijn vierde jaar van de lerarenopleiding Engels, en geef 8 uurtjes les in de onderbouw. In de jaren hiervoor moest ik, wanneer ik les ging geven op mijn stageschool, echt heel lang voorbereiden (vooral vakinhoudelijk) en dacht: dit kan ik noooit uithouden : En nu, in mijn vierde stage, bereid ik mijn lessen voor de brugklas niet voor, en die van de tweede klas doe ik ongeveer 10 minuten over, het is echt een verademing Doe ik iets verkeerd of is dit normaal?
pi_73288405
Ja, je doet iets verkeerd.
10 minuten is veel te lang.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 18:55:15 #35
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_73314319
Ik ben niet zo van het voorbereiden. Ik bedenk voorbeelden altijd ter plekke, en op onverwachte vragen kan ik me niet voorbereiden.
Ik heb wel een planning natuurlijk.

Maar opschirjven: 10 min dit, dan 15 dit, dan 10 dit. Nee. Soms zit een klas ook te flippen en krijg je minder voor elkaar, de volgende les doen ze 2x zoveel en heb je een stukje les over.

Ik geloof overigens niet dat iedereen het met mijn werkwijze eens is, en ik ga er vast nog gezeik mee krijgen op de opleiding.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_73334434
Hmmm, mijn tussentoets voor 4VWO was schijnbaar niet super moeilijk, alhoewel het onderwerp 'ethologie' ook niet het lastigste onderwerp binnen biologie is en ondanks het feit dat er wat eindexamenvragen in zaten. Ik heb er maar een redelijk zware normering aan gehangen, maar gemiddeld een 7,3 is voor mijn gevoel (te) hoog maar misschien moet ik gewoon happy zijn dat de kids het zo goed gemaakt hebben
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 15:43:34 #37
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73334878
Mijn eerste SO over spelling (d, t, dd, tt) is gisteren vrij goed gemaakt. Eén 2 en voor de rest allemaal dikke voldoendes . Wel opvallend dat ze allemaal zo'n beetje dezelfde fouten maakten. Maar mijn uitleg van vorige week (hij wilt vs hij wil en vind je vs vindt je broer) is wel blijven hangen, want die zinnen werden overwegend goed gemaakt . Ze letten dus wel op .

Voor de rest heb ik de examenklas Havo (voorlopig?) niet meer en daar ben ik wel blij mee. Niet zozeer omdat ik dan van een moeilijke leerling af ben (ik krijg er eentje bij in de VMBO examenklas ), maar omdat ik een examenklas Havo toch wel een grote verantwoordelijkheid vind en met VMBO heb ik dat toch een stuk minder. Ik vind het behoorlijk lastig om een onderwerp als tekstverklaring te behandelen met dove leerlingen zonder dat ik hun taal goed spreek. Het is te groot en te ongrijpbaar. Havo 4 en 5 (Havo 6 is examenjaar op mijn school) doen ook aan tekstverklaring, maar dan vind ik het minder erg om fouten te maken. Bovendien komt er al genoeg op me af: vooral de communicatie met leerlingen vind ik heel zwaar, maar ik ben nu met een cursus NGT bezig, dus tegen de tijd dat mijn LiO begint moet het in ieder geval al een stuk beter zijn .

Voorts krijg ik er na de herfstvakantie één of twee Havo onderbouwklasjes van een andere docent bij, omdat mijn coach vrijwel al haar lessen aan mij had overgedragen en dat vindt ze bij nader inzien niet prettig, omdat zij haar klassen dan nooit meer ziet. Dus het plan is om het nu om en om te doen en elk vaste uren te hebben, zodat de leerlingen ook goed weten wanneer ze wie hebben. Deze week en ws. ook volgende week nog ga ik observeren bij de onderbouw, zodat ik weet waar ze mee bezig zijn en hoe ik deze klas(sen) moet aanpakken .
Niet meer actief op Fok!
pi_73340272
Hier zitten jullie.
Kwas jullie kwijt.

Ik weet niet meer of ik het hier gemeld had dat ik strenger moest worden van mezelf, strenger in de zin van dat het rustiger moest worden in mijn lessen zodat er meer gewerkt kon worden.
Nou, das gelukt.
Ik blij.

Deze week heb ik er in twee lessen ll er uitgeknikkerd.
Daarna was het nog werkbaarder.

Ik ben nog steeds blij dat ik "goed" geluisterd heb naar de adviezen hier, mn over niet meer lessen te draaien dan 13 a 14 uur. Het is nu net allemaal leuk te doen, lekker.
De direkte kollega had wat minder geluk met e klassen en parallelklassen, met als gevolg dat ik alle toetsen maak, alle SO;s enz. Dat is een goeie les, ervaring voor me.

Mijn eerste cijfers ( jaja ik zeg mijn, want zo voelt dat wel ) waren hoger dan die van anderen, niet omdat ik losjes beoordeeld heb, maar omdat ze het snapten.
Of ik slechtere of betere ll heb kan ik geen zinnig woord zeggen. Over of ik beter uitleg dan anderen, ook niet.
Maar het voelt wel goed. Ik had niet graag lager dan anderen gezeten nu, daar had ik wel een dip van gekregen denk ik. Hoewel dat vast gaat gebeuren de volgende of de toetsronde daarna.

Lastig vind ik wel de ll die tussen wal en schip raken, ll waarvoor geen goeie leerplek te vinden is, of het moet al voorafgaan aan een procedure van een half jaar. En dat in dit land. Ik wist het wel, maar word er nu met de neus opgedrukt.

Zo, lang epistel voor wat alleen een tvp moest worden.
pi_73340332
En ik heb jullie allemaal weer bijgelezen, feest der herkenning en petje af voor een aantal van jullie.
pi_73340544
quote:
Op donderdag 17 september 2009 18:17 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb trouwens ook een -geval op mijn school. Een leerling die vorig jaar al is gezakt voor z'n havo doet dit jaar opnieuw niks omdat hij bang is om de 'grote boze wereld' in te gaan
*knip*
Volgende week maar eens bespreken tijdens de intervisiebijeenkomst.
Is het volgen van een jaar of misschien wel 2 jaar VWO geen oplossing?
Dan heeft ie iig zijn Havodiploma en toch nog een jaartje nuttig op dezelfde school.
En als ie het kan misschien nog een VWOdiploma op zak.
Zijn zat ll die bang zijn of nog geen keuze voor een vervolgopleiding durven of kunnen maken.

Sukses en ik vind je stukjes bijzonder om te volgen.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 22:06:18 #41
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_73345444
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 21:15 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik zag even niet in hoe ik in vredesnaam met 9 klassen verdeeld over 6 leerjaren en maar 1 parallelklas
Dat is een van de redenen dat op onze school al jaren gewerkt wordt in afdelingsteams. Dat voorkomt dat je in teveel leerjaren tegelijk les aan het geven bent en je grotendeels alleen in je eigen 'gebiedje' les geeft. Het heeft natuurlijk zijn nadelen, maar ook zijn voordelen.
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 15:43 schreef Viking84 het volgende:
omdat ik een examenklas Havo toch wel een grote verantwoordelijkheid vind en met VMBO heb ik dat toch een stuk minder.
Waarom?
.
  zondag 4 oktober 2009 @ 17:51:39 #42
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73362799
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 19:04 schreef -sabine- het volgende:

[..]

Is het volgen van een jaar of misschien wel 2 jaar VWO geen oplossing?
Dan heeft ie iig zijn Havodiploma en toch nog een jaartje nuttig op dezelfde school.
En als ie het kan misschien nog een VWOdiploma op zak.
Zijn zat ll die bang zijn of nog geen keuze voor een vervolgopleiding durven of kunnen maken.

Sukses en ik vind je stukjes bijzonder om te volgen.
Nee, HAVO is het hoogste niveau op mijn school .

@ Baba: ik weet het niet. Stukje onzekerheid van mijn kant, denk ik. Ik vind het heel lastig om te communiceren met dove leerlingen en dat geldt al helemaal voor een onderwerp als tekstverklaring. VMBO TL is maar één leerling en 1 op 1 communicatie gaat prima en verder heb ik VMBO BB, dus vrij laag niveau. ook goed te doen. Ik geloof dat ik tekstverklaring voorlopig liever even oefen met Havo 4 en Havo 5 .
Niet meer actief op Fok!
pi_73433638
dag was het vandaag. Ik mag van mezelf echt wat harder gaan optreden merk ik, daar baal ik wel van Daar moet ik nog echt aan werken, ik vind het soms best lastig om even keihard op te treden als de situatie daar eigenlijk om vraagt. Maar makkelijker gezegd dan gedaan...

Maar de toetsen hadden mijn 4H klasjes wel goed gemaakt, de ene groep een 6,5 gemiddeld en de andere groep een 6,6. Vond ik wel netjes
pi_73487839
Je merkt ook wel dat de leerlingen drukker worden momenteel, Hippos. Ze zijn toe aan vakantie. En binnen de klassen zijn de groepjes gevormd, heeft iedereen z'n plek gevonden en leerlingen gaan zich vrijer voelen (hier heb ik het vooral over de brugklassen: in andere klassen voelen ze zich al eerder vrijer )

Ik heb vandaag m'n loonstrook bekeken (ze liepen achter met verwerken) en ik kan jullie allemaal aanraden om je vooral niet over de kop te werken in een fulltime baan. Ik werkte t/m vorig jaar fulltime, ging nu terug naar 0,8, en ging er dus vanuit dat ik 20% minder zou gaan verdienen. Ik wist wel dat het in de praktijk iets hoger uitvalt, en dat je bovendien in augustus een trapje stijgt in je schaal, maar ik had nooit durven dromen dat ik er maar net iets meer dan 10% op achteruit zou gaan.

10% minder loon, 20% minder werken, holladiejee. Ik raad jullie bij deze vanuit de grond van m'n hart aan niet boven de 0,8 te gaan zitten. Ik heb nl. naast een hoger uurloon ook nog veel meer plezier in m'n werk nu.
pi_73542897
Hee Razztwizzle, ik las je bericht in het salaristopic. 25 lesuren van 45 minuten is bij jullie 0,87 FTE? Hoeveel lesuren is dan een fulltime baan bij jullie? En hoe leggen ze het uit dat het er zoveel zijn? Is dat omdat ze 5 minuten korter zijn dan lessen op andere scholen (maar levert dat dan zo'n groot verschil op?) Of hebben ze een of andere truc uitgehaald met de opslagfactor oid?

Op de meeste andere scholen zijn 25 lesuren nl. een fulltime baan.
pi_73542935
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:26 schreef ShadyLane het volgende:
Hee Razztwizzle, ik las je bericht in het salaristopic. 25 lesuren van 45 minuten is bij jullie 0,87 FTE? Hoeveel lesuren is dan een fulltime baan bij jullie? En hoe leggen ze het uit dat het er zoveel zijn? Is dat omdat ze 5 minuten korter zijn dan lessen op andere scholen (maar levert dat dan zo'n groot verschil op?) Of hebben ze een of andere truc uitgehaald met de opslagfactor oid?

Op de meeste andere scholen zijn 25 lesuren nl. een fulltime baan.
25 lessen van 50 min. incl 120 uur taken is bij ons een volledige baan.
25 uur van 45 minuten (evt. zonder taken) zal dus zeker geen volledige baan zijn.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 11:33:10 #47
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73543014
Mijn schema staat nu vast. Ik krijg: havo 1, havo 4, havo 5, vmbo 6 basis, vmbo 6 TL allemaal 1 uur en havo 2 krijg ik 3 uren. Er is wel een enorm verschil tussen onderbouw en bovenbouw. Zou dat de puberteit zijn? Havo 1 en 2 overstelpten me met vragen, terwijl de bovenbouwleerlingen een beetje opstandig en weerbarstig zijn.
Niet meer actief op Fok!
pi_73543051
Taken heeft Razztwizzle zat, medunkt!
Maar idd, het zal hem wel in die 5 min. kortere lessen zitten dan, da's 10% minder. Fulltime baan is daar dan misschien 27 of 28 lesuren. Lijkt mij zwaar, want je zult ongeveer evenveel voorbereiding hebben aan een les van 45 of 50 minuten, en je geeft er dan dus wel 2 of 3 meer van per week. Wat dat betreft is het op scholen die werken met een 60 of 70-minutenrooster beter te doen denk ik.

Bij ons is het zoiets als bij jullie, 25 lesuren van 50 min. + 143 uur taken. Waar iedereen gigantisch overheen gaat trouwens .
pi_73543067
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:26 schreef ShadyLane het volgende:
Hee Razztwizzle, ik las je bericht in het salaristopic. 25 lesuren van 45 minuten is bij jullie 0,87 FTE? Hoeveel lesuren is dan een fulltime baan bij jullie? En hoe leggen ze het uit dat het er zoveel zijn? Is dat omdat ze 5 minuten korter zijn dan lessen op andere scholen (maar levert dat dan zo'n groot verschil op?) Of hebben ze een of andere truc uitgehaald met de opslagfactor oid?

Op de meeste andere scholen zijn 25 lesuren nl. een fulltime baan.
Maar.. of je een fulltime baan hebt hangt toch ook nog af van je taakuren? Een collega van mij heeft een fulltime baan, maar geeft drie uur minder les dan ik, omdat zij veel meer taken heeft. Ik heb 90 taakuren per jaar (70 voor het mentoraat en 20 voor de projecten).

En wat is een opslagfactor ?
pi_73543069
Ja dat is wel normaal Viking84, brugklassers zitten continu met hun vinger in de lucht (in het begin van het schooljaar althans), een vierdeklasser heeft die neiging wat minder .
pi_73543124
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:36 schreef ShadyLane het volgende:
Ja dat is wel normaal Viking84, brugklassers zitten continu met hun vinger in de lucht (in het begin van het schooljaar althans), een vierdeklasser heeft die neiging wat minder .
Brugklassers . "Juf, moet ik de hele zin opschrijven of alleen het woordje dat vertaald moet worden?", "Juf, de nummers voor de vragen kloppen niet, wat moet ik doen?", "Juf, mijn pen is stuk!", "Juf, mijn blaadje is vol, wat moet ik doen?".

Of mijn liefste brugklassertje die nog even wat Frans mocht leren aan het eind van de les, spelt het Franse ça va: "Mevrouw, dat spel je zo: c, priemeltje, a, v, a".
Ik: "Priemeltje?"
"Ja mevrouw, dat rare dingetje onder de c"
.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-10-2009 11:43:28 ]
pi_73543126
Opslagfactor is hoeveel tijd je krijgt voor voor- en nabereiding (toetsen nakijken) van een les. Bij ons staan voor een les bijv. 50 klokuren per jaar, terwijl je niet 50 klokuren voor de klas staat (38 lesweken, 50 minuten). De tijd die overblijft is bedoeld voor voor- en nabereiding.

Met de opslagfactor kunnen scholen goochelen. Op de ene school ligt ie hoger dan op de andere. Bij een vriend van me hebben ze de opslagfactor omlaag gehaald omdat het slecht ging met de leerlingaantallen en er misschien mensen ontslagen moesten worden. Die geven nu dus allemaal meer les dan vorig jaar. [edit]Wat ik volslagen idioot vind[/edit]
Op sommige scholen hebben vakken met notoir veel voorbereiding een hogere opslagfactor dan andere vakken. Op sommige scholen heeft de bovenbouw een hogere opslagfactor dan de onderbouw.
pi_73543136
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:39 schreef ShadyLane het volgende:
Opslagfactor is hoeveel tijd je krijgt voor voor- en nabereiding (toetsen nakijken) van een les. Bij ons staan voor een les bijv. 50 klokuren per jaar, terwijl je niet 50 klokuren voor de klas staat (38 lesweken, 50 minuten). De tijd die overblijft is bedoeld voor voor- en nabereiding.

Met de opslagfactor kunnen scholen goochelen. Op de ene school ligt ie hoger dan op de andere. Bij een vriend van me hebben ze de opslagfactor omlaag gehaald omdat het slecht ging met de leerlingaantallen en er misschien mensen ontslagen moesten worden. Die geven nu dus allemaal meer les dan vorig jaar.
Op sommige scholen hebben vakken met notoir veel voorbereiding een hogere opslagfactor dan andere vakken. Op sommige scholen heeft de bovenbouw een hogere opslagfactor dan de onderbouw.
Ah zo! Geen flauw idee hoe dat bij ons werkt eigenlijk . Ik zal het eens navragen.
pi_73543298
Ik had ook geen idee van hoe alles werkte in m'n eerste jaren. Je bent al druk zat met alles ontdekken, met je lessen, andere taken.

Maar het loont wel de moeite om de dingen een beetje in de gaten te houden. Bij ons zie je bijv. dat niemand meer brugklasmentor wil zijn, omdat de dingen die je daarvoor moet doen elk jaar meer worden en de uren die je ervoor krijgt elk jaar minder. Maar wie worden er dus gestrikt? Nieuwe docenten, die dat nog niet weten

En als ik dan lees hoe druk jij het hebt, denk ik: "probeer het een beetje in de smiezen te houden allemaal". Van die simpele dingen als de urenverdeling binnen de sectie: het kan goed zijn dat je oudere sectieleden voor zichzelf wel in de gaten hielden of ze genoeg parallelklassen zouden hebben, maar niet voor jou. Het kan veel helpen om daar alert op te zijn. Maar dat leer je idd pas na een paar jaar. In het begin weet je nog niet hoeveel het helpt om wat parallelklassen te hebben, en heb je nog niet gemerkt dat je lessen leden onder een zwaar mentoraat. Dat zijn dingen die je eerst even moet ervaren en dan ga je er vanzelf wel meer op letten.
pi_73543358
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 11:51 schreef ShadyLane het volgende:
Ik had ook geen idee van hoe alles werkte in m'n eerste jaren. Je bent al druk zat met alles ontdekken, met je lessen, andere taken.

Maar het loont wel de moeite om de dingen een beetje in de gaten te houden. Bij ons zie je bijv. dat niemand meer brugklasmentor wil zijn, omdat de dingen die je daarvoor moet doen elk jaar meer worden en de uren die je ervoor krijgt elk jaar minder. Maar wie worden er dus gestrikt? Nieuwe docenten, die dat nog niet weten

En als ik dan lees hoe druk jij het hebt, denk ik: "probeer het een beetje in de smiezen te houden allemaal". Van die simpele dingen als de urenverdeling binnen de sectie: het kan goed zijn dat je oudere sectieleden voor zichzelf wel in de gaten hielden of ze genoeg parallelklassen zouden hebben, maar niet voor jou. Het kan veel helpen om daar alert op te zijn. Maar dat leer je idd pas na een paar jaar. In het begin weet je nog niet hoeveel het helpt om wat parallelklassen te hebben, en heb je nog niet gemerkt dat je lessen leden onder een zwaar mentoraat. Dat zijn dingen die je eerst even moet ervaren en dan ga je er vanzelf wel meer op letten.
Nou inderdaad! Ik heb al heel wat opgeschreven waar ik beter op moet gaan letten, zeker bij de urenverdeling aan het eind van het jaar. Het brugklasmentoraat wordt bij ons trouwens per definitie niet aan beginners gegeven, omdat dat zo'n druk mentoraat is. En beginnende docenten worden altijd mentor samen met iemand anders, om het te leren zeg maar.

Ik vind mijn school op sommige punten echt goed qua begeleiding, maar wat ik deze week ook weer van een paar collega's op het hart drukt kreeg is echt waar: je moet zelf je grenzen trekken en aangeven, want niemand anders doet het voor je.
pi_73655120
Wij werken nauwelijks met vaste lokalen, en dat is sowieso irritant omdat je dan telkens al je spullen moet gaan inpakken, boeken in de tas, papieren in de map, agenda en etui in de tas, laptop afsluiten, stekker uit het stopcontact, kabels uit het whiteboard en hup het ding in de laptoptas, en dan vervolgens in het volgende lokaal al die spullen weer uit je tas moet halen, laptoptas open, stekker in het stopcontact, kabels in het whiteboard, opstarten om dan pas nadat het ding na een paar minuten eindelijk is opgestart de absenten te kunnen invoeren......u krijgt een indruk: het is irritant.

Maar nog hinderlijker is het om in een lokaal te arriveren en daar aan te treffen: stukken boterham, boterhamzakjes, boterhamworst, allemaal los van elkaar verspreid over het lokaal.

Hoelang ook alweer nog tot de vakantie? .
pi_73659704
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 18:32 schreef ShadyLane het volgende:
Wij werken nauwelijks met vaste lokalen, en dat is sowieso irritant omdat je dan telkens al je spullen moet gaan inpakken, boeken in de tas, papieren in de map, agenda en etui in de tas, laptop afsluiten, stekker uit het stopcontact, kabels uit het whiteboard en hup het ding in de laptoptas, en dan vervolgens in het volgende lokaal al die spullen weer uit je tas moet halen, laptoptas open, stekker in het stopcontact, kabels in het whiteboard, opstarten om dan pas nadat het ding na een paar minuten eindelijk is opgestart de absenten te kunnen invoeren......u krijgt een indruk: het is irritant.

Maar nog hinderlijker is het om in een lokaal te arriveren en daar aan te treffen: stukken boterham, boterhamzakjes, boterhamworst, allemaal los van elkaar verspreid over het lokaal.

Hoelang ook alweer nog tot de vakantie? .
Hoe herkenbaar al hebben wij in elk lokaal een pc met beamer, dat scheelt weer wat handelingen. En dat je dan aan het eind van je dag zo'n mega-berg papier hebt, die je dan weer fijn uit mag zoeken.. Ik heb om het rommelprobleem op te lossen maar het kauwgomkauwen=opruimen ingevoerd, en er is altijd wel een leerling die zo stom is toch weer zichtbaar te kauwen, dus die mag in de laatste minuut gauw alles van de vloer opruimen en alle tafels rechttrekken (tenzij ik weet van wie de zooi komt, dan mag die leerling dat fijn zelf doen).

Gelukkig zit ik in de volgende periode 3 van de 4 dagen de hele dag in hetzelfde lokaal. 't Is dan wel geen eigen lokaal, maar ik hoef in ieder geval niet steeds te verhuizen. Wat een beetje zeuren bij de roostermakers al voor verschil kan maken .

Bij ons is het nu trouwens voor de bovenbouw toetsweek, maar al mijn klassen hebben hun toetsen aan het einde van de week, dus mag ik lekker in de herfstvakantie gaan nakijken . Of zal ik dat heel principieel niet gaan doen, maar dan onherroeppelijk de twee-weken-deadline missen?
  woensdag 14 oktober 2009 @ 18:09:24 #58
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_73688213
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 18:32 schreef ShadyLane het volgende:
Maar nog hinderlijker is het om in een lokaal te arriveren en daar aan te treffen: stukken boterham, boterhamzakjes, boterhamworst, allemaal los van elkaar verspreid over het lokaal.
Daar kun je de collega die het uur vóór je in dat lokaal zat toch over aan spreken? Ik heb de luxe dat ik een eigen lokaal heb, maar als een collega in mijn lokaal gezeten heeft en er rotzooi ligt, dan spreek ik hem daar wel over aan. Kleine moeite om een leerling even het bord te laten uitvegen of de vloer te laten vegen.
.
pi_73689016
Om eerlijk te zijn: het wordt daar nogal op z'n beloop gelaten en ik heb het zoeken naar de dader dus ook nog niet gestart. Omdat iedereen altijd in allerlei lokalen zit, voelt niemand zich meer verantwoordelijk. De dader achterhalen betekent vaak een flinke speurtocht (je krijgt van degene die er het uur voor je ingeroosterd was geweest te horen dat hij het lokaal niet heeft betreden, want hij is met zijn klas in het computerlokaal geweest. Degene voor hem blijkt er niet te hebben gezeten vanwege een roosterwijziging. Etc etc.).

Ja, de anonimisering! Ik ben een groot voorstander van kleine schooltjes waar iedereen elkaar kent, en ofwel een klas steeds in hetzelfde lokaal zit en de leraren lopen, of een leraar steeds in hetzelfde lokaal zit.

Ik kan morgen weleens een poging wagen de dader te achterhalen, dan heb ik een tussenuur.
pi_73732864
Nou, een halve baan heb ik, maar ik ben een partij veel bezig.

Vooral dat mentoraat, dat kost gigantisch veel tijd.
Kind maakt geen sommen.
Kind doet geen huiswerk.
Kind haalt veel onvoldoendes.
Kind slaat ander kind.
Kind beschuldigt kind van racisme.
enz enz ouders bellen, gesprekken, enz enz enn
En dan staat er 27 uur op je taaklijst voor uren werk naast de lesuren 27. Voor een jaar. Ik zit nu al over de helft daarvan.
En sowieso ook ver over mn uren heen volgens mn taakbeleid... financieel compenseren is echter niet mogelijk natuurlijk. Nee, dan kan de directeur van de bovenschoolse stichting niet meer in zn leasebak rijden.

Ik begin onderhand te begrijpen dat mensen niet in het onderwijs willen werken. Laat al die ouders met die kinderen óf meer belasting betalen, óf allemaal de tyfus krijgen met hun kroost.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_73738669
Er komt een moment dat de docenten in opstand gaan komen tegen bovenstaande praktijken.
Heel herkenbaar idd
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_73739485
Even een tvp-tje. Zit er over te denken om docent te worden, dus wil wel even meelezen eigenlijk
pi_73741360
www.lerareninactie.nl jongens Het is OF deze dingen accepteren en proberen je werk daarbinnen zo goed mogelijk te doen OF die dingen niet accepteren en werk zoeken in een andere sector, OF proberen LIA groot te laten worden en aan deze dingen wat te doen, Of een combinatie van het eerste en het derde: ik doe inderdaad mijn best binnen de gegeven omstandigheden, maar wil niet dat ze tot in de eeuwigheid blijven zoals ze nu zijn

Het is qua werkdruk ook wel een kwestie van ervaring hoor, je leert steeds beter die binnen de perken te houden. Zie de tips die we Razztwizzle met z'n allen al hebben gegeven.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 18:35:39 #64
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73756969
Zo, vakantie .

Vandaag voor het eerst lesgegeven aan de onderbouw. Ging nagenoeg perfect. Kreeg ook een complimentje van hun eigen docent dat ik het zo goed had aangepakt. Volgens hem is het een moeilijk klasje en hoewel ik inderdaad wel concentratieproblemen en gedragsproblemen zie heb ik wel het idee dat ik daar kordaat tegen op kan treden. Ik merk echt dat ik al een paar weken ervaring heb in de bovenbouw. Voel me ook totaal niet geintimideerd door leerlingen van de onderbouw. Leuk dus Na de vakantie krijg ik er nog eens 5 wijsneusjes bij .
Niet meer actief op Fok!
pi_73776285
Inderdaad, vakantie En sinds donderdag in het bezit van m'n master diploma en eerste graad bevoegdheid. Onverwacht ben ook nog eens cum laude geslaagd

Maar even iets anders. Ik controleer mijn 4havo en 4vwo leerlingen met enige regelmaat op hun schriften en dan gaat het erom of ze bijlopen. Leerlingen die niet bij zijn maken een afspraak wanneer ze bij zijn inclusief sanctie wanneer ze hun afspraak niet nakomen. Alleen leerlingen die het wel netjes af hebben, krijgen in mijn laptop een 'in orde' en that's it. Nu werkt mijn collega in 3vmbo met stempels (huiswerk in orde = stempel) en daarmee beloont ze goed gedrag en inzet. Nu vind ik stempels iets teveel werk, maar ik kwam her en der zogenaamde 'Beloningsstickers' tegen. Een smiley ofzo waaronder staat 'top' of 'goed.' Maar ik twijfel of het niet te kinderachtig is voor leerlingen van 15-16-17 jaar... Iemand ervaringen of een mening?
pi_73776342
Ik denk dat ze het voor een keertje als grap wel lollig vinden. Ik zou het niet als algemeen, serieus bedoeld beloningssysteem gaan invoeren, maar alleen af en toe doen met een vette knipoog.
pi_73776891
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 13:03 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat ze het voor een keertje als grap wel lollig vinden. Ik zou het niet als algemeen, serieus bedoeld beloningssysteem gaan invoeren, maar alleen af en toe doen met een vette knipoog.
Precies, in mijn 5VWO waren ze heel erg blij met een sticker op hun repetitie als het een 8 of hoger was . Maar da's ook voor een keertje, anders wordt het wel erg kinderachtig.
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 13:48:26 #68
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_73777511
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 10:30 schreef ShadyLane het volgende:
www.lerareninactie.nl jongens Het is OF deze dingen accepteren en proberen je werk daarbinnen zo goed mogelijk te doen OF die dingen niet accepteren en werk zoeken in een andere sector, OF proberen LIA groot te laten worden en aan deze dingen wat te doen, Of een combinatie van het eerste en het derde: ik doe inderdaad mijn best binnen de gegeven omstandigheden, maar wil niet dat ze tot in de eeuwigheid blijven zoals ze nu zijn

Het is qua werkdruk ook wel een kwestie van ervaring hoor, je leert steeds beter die binnen de perken te houden. Zie de tips die we Razztwizzle met z'n allen al hebben gegeven.
Mmm, ik heb ff zitten kijken. Lid worden kost 90 euro per jaar? Wat gebeurt er met dat geld joh? Er is toch alleen maar een website nodig en een stel mensen die af en toe gaan praten met het ministerie?
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_73777649
Rechtsbijstand voor leden in elk geval, dat kan in de papieren lopen denk ik. Verder weet ik het niet. Vraag het ze! Het is iig een stuk goedkoper dan de AOB en voor wat ik aan die club betaald heb in de afgelopen jaren heb ik nog nooit wat teruggezien

De bedoeling is trouwens ook dat als er voldoende leden zijn, er ook acties komen. Want praten met het ministerie heeft tot nu toe weinig opgeleverd, er zijn andere middelen nodig om, bijvoorbeeld, een maximale klassengrootte af te dwingen. Als je de verantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit bij het ministerie laat weet je wat er gebeurt. We moeten 'm zelf nemen.

[ Bericht 35% gewijzigd door ShadyLane op 17-10-2009 14:09:02 ]
pi_73780449
Over lieve brugklassertjes gesproken. Ik ben mentor van een eerste. Een paar weken geleden heb ik de dossiers doorgenomen waarin de aantekeningen van de basisschool staan. Ik heb me toen zo druk zitten maken. Er stonden bij een paar kinderen (van verschillende basisscholen) alleen maar negatieve opmerkingen. Zo stond er bij één jongen: LUI!!!! en: NIET SOCIAAL. Inderdaad, met hoofdletters en uitroeptekens. Nu blijkt uit een begaafdheidstest die we bij alle eersteklassers afnemen dat dit jongetje bovengemiddeld slim is (ook in vergelijking met de andere gymnasiasten). Uit de test kwam echter ook naar voren dat hij niet erg gemotiveerd is (dat zou dan lui moeten zijn). Het lijkt mij heel logish dat het één met het ander te maken heeft.

Daarnaast bleek uit de schoolvragenlijst dat veel van de kinderen in mijn klas een laag zelfbeeld hebben én dat ze zelf vinden dat ze slechte relaties hebben met docenten. Aangezien deze schoolvragenlijst is afgenomen in de tweede week van dit schooljaar spelen de ervaringen van de basisschool ook een rol in het beantwoorden van de vragen.

Ik vind dit echt heel treurig. Het kan aan mij liggen, maar ik snap niet dat je zo negatief kunt praten over een leerling en dat je bepaald gedrag niet probeert te verklaren. Ik heb nu het idee dat ik recht moet breien wat andere volwassenen en zogenaamde'professionals hebben zitten verpesten. En je kunt dat niet afschuiven op het idee dat basisschooldocenten nu eenmaal niet zo goed onderlegd zijn tegenwoordig, want tijdens mijn opleiding heb ik ook zo goed als geen pedagogische kennis opgedaan. Dit heeft volgens mij puur te maken met liefde voor je vak én vooral: liefde voor je leerlingen, of het gebrek daaraan.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:01:10 #71
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_73780516
Ik heb al sinds het begin dat ik voor de klas sta (vooral toen ik wiskunde gaf) dat ik voor het grootste deel sta recht te breien wat ze op de basisschool vernaggeld hebben.

En dat mensen kut zijn, en basisschool docenten dus ook, is hopelijk geen nieuws voor je.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_73780608
Nee, het is geen nieuws, maar het is dus wel kut. Ja. Ik vind het kut dat het kut is. En dat moest ik even kwijt. Dat heb je soms hè.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zaterdag 17 oktober 2009 @ 16:35:22 #73
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_73781236
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 16:05 schreef mane het volgende:
Nee, het is geen nieuws, maar het is dus wel kut. Ja. Ik vind het kut dat het kut is. En dat moest ik even kwijt. Dat heb je soms hè.
Ik ken het ja.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_73819511
En vrienden van me, die lesgeven aan eerstejaars op de uni, klagen dat ze recht moeten breien wat wij op de middelbare school verkloot hebben.

Gelukkig is het nu vakantie en worden de leerlingen even een weekje niet blootgesteld aan onze destructieve invloed.
pi_73836133
Er is een ongeluk gebeurd met een bus van een school hier uit Nijmegen, tijdens een excursie naar Barcelona. 1 leerlinge overleden, 2 zwaargewond. Nachtmerrie.
pi_73836188
Het gaat mij er niet zo om dat je sommige dingen moet rechtbreien (hiaten in kennis), maar de liefdeloosheid waarmee sommige docenten hun leerlingen behandelen. Daar maak ik me eigenlijk drukker om.

Maar, inderdaad. Vakantie. .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_73836619
Dat gaat inderdaad wel ver, mane. Ik ben er helemaal voor om de dingen te benoemen zoals je ze inschat en er niet omheen te draaien, maar om echt alleen maar "LUI!!!" bij iemand op te schrijven, met die uitroeptekens en geen enkele positieve eigenschap erbij, dan schrijf je iemand echt af. Zelfs als het al zover komt dat je iemand echt af hebt geschreven, kun je je nog afvragen of het nodig is die dingen zo op te schrijven in papieren die meegaan naar het vervolgonderwijs.

Er gaat bij ons ook weleens iemand van school over wie ik denk: "die gaat zichzelf nog tegenkomen straks op de uni of later als ie werkt". Maar die info hebben ze daar echt niet nodig: als hij zich blijft opstellen zoals ie deed merken ze het snel genoeg, en zo niet, dan is het mooie juist dat hij daar een nieuwe start kan maken.
pi_73836650
Na al deze berichten vraag ik me wel af hoe ze dat dan vroeger bij mij hebben omschreven .

Weten jullie heel toevallig welke papieren je moet halen om op het MBO/HBO les te geven?
pi_73836970
Ik heb me dat ook weleens afgevraagd. Wat hebben ze over jou gezegd denk je? "Lui als het achtereind van een varken"?
Volgens mij MBO tweedegraads lesbevoegdheid, HBO eerstegraads.

[ Bericht 24% gewijzigd door ShadyLane op 19-10-2009 11:29:29 ]
pi_73837191
En hoe haal je deze graden van lesbevoegdheid? Ik ben een 100% leek op dat gebied namelijk.

Ik denk eerder "zo koppig als maar zijn kan" & "heeft een sterk eigen mening" & "is erg stil, maar kan fel uit de hoek komen" ofzo
pi_73843708
2de graad is de opleiding aan het HBO volgen. Dus bijvoorbeeld lerarenopleiding frans (voorbeeld) aan het HBO levert uiteindelijk 2de graad op. 1ste graad is de lerarenopleiding frans doen aan een universiteit; maar kan ook soms via het HBO.
  maandag 19 oktober 2009 @ 17:32:22 #82
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_73850715
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 10:49 schreef ShadyLane het volgende:
Er is een ongeluk gebeurd met een bus van een school hier uit Nijmegen, tijdens een excursie naar Barcelona. 1 leerlinge overleden, 2 zwaargewond. Nachtmerrie.
Ik heb het gelezen ja. Vreselijk...
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 11:11 schreef ShadyLane het volgende:
Dat gaat inderdaad wel ver, mane. Ik ben er helemaal voor om de dingen te benoemen zoals je ze inschat en er niet omheen te draaien, maar om echt alleen maar "LUI!!!" bij iemand op te schrijven, met die uitroeptekens en geen enkele positieve eigenschap erbij, dan schrijf je iemand echt af.
Ik wil een stapje verder gaan: ik denk dat als de leraar die leerling zo behandelde, zo van: "jij bent toch maar lui, ga jij maar achterin zitten, dan heb ik het minste last van je", dan gaat deze leerling zich daarnaar gedragen. "De meester vindt me toch maar lui, dus waarom zou ik nog mijn best doen?". Dan krijg je een vicieuze cirkel. Leerling trekt dan aan het kortste eind: die wordt als lui gezien. Misschien werd-ie wel helemaal niet (meer) uitgedaagd? Misschien klikte het wel niet tussen leerkracht en leerling? Nee, de leerling is "LUI!!!!!!".
quote:
Zelfs als het al zover komt dat je iemand echt af hebt geschreven, kun je je nog afvragen of het nodig is die dingen zo op te schrijven in papieren die meegaan naar het vervolgonderwijs.
Weet je.. als ik "LUI!!!!!" zou zien staan in een dossier, dan zou ik denken dat de leerkracht die dat opgeschreven heeft, op het punt staat van een overspannenheid. De frustratie spuit er bijna van af. Geen uitleg of wat dan ook, plus een overdaad aan uitroeptekens. Ons wordt altijd verteld om het dossier een beetje professioneel in te vullen. Binnenkort kunnen ouders namelijk ook aantekeningen van ons online inzien in een leerlingvolgsysteem. Als daar dan staat: "Lars heeft de intelligentie van een broodje krabsalade", tja...
quote:
Maar die info hebben ze daar echt niet nodig: als hij zich blijft opstellen zoals ie deed merken ze het snel genoeg, en zo niet, dan is het mooie juist dat hij daar een nieuwe start kan maken.
Juist, leerlingen moeten nieuwe kansen krijgen wanneer ze ergens opnieuw beginnen. Of dat nu in een nieuwe klas is of bij een nieuwe opleiding.
.
pi_73852039
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 14:25 schreef Hippos het volgende:
2de graad is de opleiding aan het HBO volgen. Dus bijvoorbeeld lerarenopleiding frans (voorbeeld) aan het HBO levert uiteindelijk 2de graad op. 1ste graad is de lerarenopleiding frans doen aan een universiteit; maar kan ook soms via het HBO.
Oke. Dan ga ik er nog even goed over na denken. 4 jaar HBO is namelijk wel erg lang om te volgen met het enige doel om docent te worden.
pi_73853297
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 18:13 schreef Puala het volgende:

[..]

Oke. Dan ga ik er nog even goed over na denken. 4 jaar HBO is namelijk wel erg lang om te volgen met het enige doel om docent te worden.
Er zijn ook studies waarbinnen je misschien ook docent kan worden. Moet je gewoon even kijken. Scholen hebben soms ook een duaal leertraject (interne opleiding) waarbij ook wordt samengewerkt met een HBO instelling. Even zoeken, misschien wordt het dan nog duidelijker voor je
pi_73862720
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 18:13 schreef Puala het volgende:
4 jaar HBO is namelijk wel erg lang om te volgen met het enige doel om docent te worden.
Het is een vak. Artsen studeren nog veel langer, piloten zijn volgens mij ook een hele tijd bezig. Dat er nu door het lerarentekort gedaan wordt alsof jan en alleman met een spoedcursusje wel voor de klas kan betekent niet dat het niet gewoon een erg veeleisend beroep is waar je veel voor moet kennen en kunnen.

Maar goed, als je korter wilt dan vier jaar zou je de 'educatieve minor' kunnen overwegen, die is pas nieuw. Dan heb je na een bachelor (3 jaar WO) je tweedegraads bevoegdheid. Verder heb je, afhankelijk van het vak dat je gaat geven, misschien kans dat je ergens aangenomen wordt en ze je dan in de avonduren en 'in de tijd van de baas' laten studeren. Dan heb je intussen dus alvast werk en een inkomen.
  maandag 19 oktober 2009 @ 23:11:57 #86
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_73864307
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 18:13 schreef Puala het volgende:
4 jaar HBO is namelijk wel erg lang om te volgen met het enige doel om docent te worden.
Zó! Jij denkt wel héél lichtjes over het beroep van docent...
.
pi_73865286
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 22:32 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Het is een vak. Artsen studeren nog veel langer, piloten zijn volgens mij ook een hele tijd bezig. Dat er nu door het lerarentekort gedaan wordt alsof jan en alleman met een spoedcursusje wel voor de klas kan betekent niet dat het niet gewoon een erg veeleisend beroep is waar je veel voor moet kennen en kunnen.

Maar goed, als je korter wilt dan vier jaar zou je de 'educatieve minor' kunnen overwegen, die is pas nieuw. Dan heb je na een bachelor (3 jaar WO) je tweedegraads bevoegdheid. Verder heb je, afhankelijk van het vak dat je gaat geven, misschien kans dat je ergens aangenomen wordt en ze je dan in de avonduren en 'in de tijd van de baas' laten studeren. Dan heb je intussen dus alvast werk en een inkomen.
Ik wil 50/50 gaan doen. Helft les geven en de helft in een bedrijf werken. Voor beide moet ik dus studies gaan volgen en als het echt 4 jaar kost om docent te worden ga ik er idd nog eens goed over na denken.
pi_73865310
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 23:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Zó! Jij denkt wel héél lichtjes over het beroep van docent...
Zo kwam hij misschien over, maar zo was hij absoluut niet bedoeld. Alleen als ik kijk naar de docenten van mij op heb MBO.. mjah. Dan is dat geen 4 jaar studie geweest
pi_73865374
Er zijn toch genoeg studies waarmee je twee vliegen in een klap slaat? Als je bijv. natuurkunde studeert kun je daarna in het bedrijfsleven aan de slag, maar ook in het onderwijs. Same goes for economie, wiskunde, scheikunde. En dat zijn dan alleen nog maar de meest voor de hand liggende studies die ik nu noem.

Na een universitaire studie in een van die richtingen duurt de lerarenopleiding maar 1 jaar.
pi_73865534
Hihi, dat geloof ik meteen Puala, want vandaag las ik toevallig in het Onderwijsblad over MBO-docenten die (vaak zonder dat ze dat zelf willen) allerlei vakken geven waarvoor ze helemaal niet geleerd hebben en dat heet dan "breed inzetbaar". Er staat een lijstje bij van een mevrouw die ICT-docent is maar vakken moest gaan geven als Nederlands, uiterlijke verzorging en bloemschikken .
pi_73873779
Als docent leer je eigenlijk twee dingen in die 4 jaar:
Je leert je vak en je leert lesgeven.

Op dit moment do eik die 50/50, en ik was ook hier gewaarschuwd, terecht:
50% in het onderwijs werken is meer dan een halve baan qua tijd.
Ik ben iedere dag blij da tik niet meer dan die 13 uur heb.
Dis pcies goed zo.
pi_73874384
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 23:36 schreef ShadyLane het volgende:
Er zijn toch genoeg studies waarmee je twee vliegen in een klap slaat? Als je bijv. natuurkunde studeert kun je daarna in het bedrijfsleven aan de slag, maar ook in het onderwijs. Same goes for economie, wiskunde, scheikunde. En dat zijn dan alleen nog maar de meest voor de hand liggende studies die ik nu noem.

Na een universitaire studie in een van die richtingen duurt de lerarenopleiding maar 1 jaar.
Ik wil de IT in, dus dan zou ik nogal wiskundige opleidingen voor mijn neus geschoteld krijgen. Ik verwacht namelijk niet dat met een communicatie studie je ook docent kan worden op gebied van de IT. Alleen dat zou ik nog eventueel uit kunnen zoeken.
quote:
Op maandag 19 oktober 2009 23:41 schreef ShadyLane het volgende:
Hihi, dat geloof ik meteen Puala, want vandaag las ik toevallig in het Onderwijsblad over MBO-docenten die (vaak zonder dat ze dat zelf willen) allerlei vakken geven waarvoor ze helemaal niet geleerd hebben en dat heet dan "breed inzetbaar". Er staat een lijstje bij van een mevrouw die ICT-docent is maar vakken moest gaan geven als Nederlands, uiterlijke verzorging en bloemschikken .
Nou dat hebben ze dan bij mij op school weer niet, maar ook de vakken waarvoor ze aangenomen zijn kunnen ze vaak niet geven. Ze komen gewoon niet opdagen in de les, bereiden niets voor (althans, wat ik merk dan he) of we moeten ze zelf bij het sigaretje/bakkie koffie vandaan halen. Dat is meer mijn probleem, maar dat is instelling, niet vaardigheid technisch.
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:31 schreef -sabine- het volgende:
Als docent leer je eigenlijk twee dingen in die 4 jaar:
Je leert je vak en je leert lesgeven.

Op dit moment do eik die 50/50, en ik was ook hier gewaarschuwd, terecht:
50% in het onderwijs werken is meer dan een halve baan qua tijd.
Ik ben iedere dag blij da tik niet meer dan die 13 uur heb.
Dis pcies goed zo.
Oke, je leert je vak en lesgeven. Maar dat leer ik nu op het MBO ook al?
pi_73875053
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 11:52 schreef Puala het volgende:


Oke, je leert je vak en lesgeven. Maar dat leer ik nu op het MBO ook al?
Ik snap niet zo goed wat je hier bedoelt.

Je leert nu al op MBOnivo.
Ja en?
HBO is uitgebreider en dieper en WO doet daar nog een schepje bovenop.
Lesgeven aan een MBO/HBO/WO is ook net ff anders dan op bv VMBO.

D'r is zat te leren, jarenlang.
pi_73910648
Het is natuurlijk in principe de bedoeling dat je het vak dat je geeft beheerst op een hoger niveau dan waarop je lesgeeft.

Ik heb nu een typische lerarenvakantie: van za t/m di ziek, en nu moet ik wo en do als een gek aan de bak om al het werk dat ik voor in de vakantie gepland had nog af te krijgen. En al die gefrustreerde mensen altijd maar klagen dat wij zoveel vakantie hebben .

Ga het wel redden trouwens, want op twee 'thuiswerkdagen' kun je zo oneindig veel meer werk verzetten dan wanneer je op school bent, met die lessen en alle andere rompslomp. En dan vr-za-zo naar de Ardennen voor het echte vakantiegevoel .
  woensdag 21 oktober 2009 @ 15:05:52 #95
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_73915275
Even over de lesbevoegdheid:

Volgens mij heb je een apart papiertje nodig om op het HBO te mogen lesgeven en dus niet een eerste- of tweedegraads bevoegdheid. Het is natuurlijk nooit weg als je dat hebt, maar het is niet voldoende.

Zie: http://www.onderwijscentr(...)hbo-docent/index.asp
Niet meer actief op Fok!
pi_73944914
Met een eerstegraadsbevoegdheid kun je lesgeven op een HBO. Ik had een half jaar een baan op een PABO (zwangerschapsverlof invalbaantje) en dat kon met mijn eerstegraadsbevoegdheid. Mijn collega's daar hadden dat ook allemaal en niet nog iets extra's, oor zover ik weet.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_73948025
Weet iemand een site voor me of een progje waarmee ik zikels, parallellogrammen enz zelf kan maken?
Ik wil ff extra oefenstof maken, maar kan niet iets vinden waarmee dat snel kan.
pi_73990439
quote:
Op donderdag 22 oktober 2009 13:49 schreef -sabine- het volgende:
Weet iemand een site voor me of een progje waarmee ik zikels, parallellogrammen enz zelf kan maken?
Ik wil ff extra oefenstof maken, maar kan niet iets vinden waarmee dat snel kan.
De figuren die je noemt kun je gewoon in Word tekenen door de werkbalk tekenen aan te zetten.
Dan ovaal, rechthoek of een figuur van autovormen tekenen. Als je shift gebruikt, krijg je regelmatige figuren
(ovaal wordt cirkel, rechthoek wordt vierkant). Er zit ook een 3D-functie bij voor ruimtelijke figuren.
Voor deze laatste kun je trouwens ook Doorzien gebruiken en dan een printscreen maken: Doorzien
Voor constructies (meetkunde) is Cabri handig.

Eigenlijk zou er één programma voor wiskundedocenten moeten zijn waarmee je dit soort dingen kunt maken, ook voor toetsen. Of bestaat dat al? Ik zoek zelf nog een handig programma om grafieken mee te tekenen in roosterpapier (ik ken er wel wat maar die hebben allemaal nadelen).
pi_73991053
Ik gebruik Geogebra in de lessen (met digibord) om grafieken te laten zien.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_74231774
OK danx beide.
Die Geogebra gebruik ik al wel, maar daar ben ik nog niet zo hendig in.
Kga dit weekend eerst maar met Word stoeien.

Fijn weekend allemaal.
  dinsdag 3 november 2009 @ 14:35:10 #101
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_74349829
Ik ben druk bezig 2 tentamens voor te bereiden om zodoende weer een stapje meer richting leraar te zetten (ben nog maar in m'n eerste jaar bezig).
Dus ik ben nog wel heel erg piep hierzo. Waarschijnlijk heb ik wel een stageschool voor begin volgend (kalender)jaar, na m'n tentamens even alles precies uitzoeken en vastleggen.

Ik mag dan wel niet zo heel veel posten, maar ik lees graag mee.
klerkje
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')