quote:Op donderdag 17 september 2009 18:17 schreef Viking84 het volgende:
Succes met de ouderavond vanavond, Razz.
Ik heb trouwens ook een -geval op mijn school. Een leerling die vorig jaar al is gezakt voor z'n havo doet dit jaar opnieuw niks omdat hij bang is om de 'grote boze wereld' in te gaan en het liefst zo lang mogelijk op deze school blijft. Vandaag is 'ie na 2 waarschuwingen de les uitgestuurd en vervolgens was 'ie spoorloos. De docenten weten ook niet goed wat ze met hem moeten (hij gaat al naar een psycholoog, heb ik begrepen). Nu werd aan mij gevraagd of ik iets weet om hem aan het werk te krijgen, maar ja, dat weet ik ook niet zo 1, 2, 3 natuurlijk. Volgende week maar eens bespreken tijdens de intervisiebijeenkomst.
Nou... als je echt van die azijnpissers hebt, is dat niet fijn hoor...quote:Op donderdag 17 september 2009 17:37 schreef ErikT het volgende:
Er kunnen vervelende ouders zijn, maar dat is dan altijd weer zo lachwekkend dat het het ook weer waard is.
Waar ben je geweest?quote:
Nee. Daar kan ik zelf helemaal niet tegen.quote:Op zaterdag 26 september 2009 16:28 schreef Hippos het volgende:
Moeten ze bij jullie echt muisstil aan het werk zijn? Bij mij mogen ze best fluisteren, zolang het maar over biologie gaat.
Ik zou bijna denken dat je dit in een heel melige bui zelf hebt zitten bedenken. Niet te geloven zeg.quote:Op dinsdag 29 september 2009 19:10 schreef ShadyLane het volgende:
Razztwizzle, ik hoorde vandaag van iemand dat er iets heerst waardoor je je stem kwijtraakt. Kennelijk waart er een of ander virusje rond. Ik begreep ook dat het maar kort duurt, dus wellicht ben je inmiddels weer in orde?
Ik heb daarnet even het programma gekeken van de Dag van de Leraar a.s. zondag in Arnhem. Geweldig tof zeg, daar moet je echt bij zijn:
Zullen we erheen om een beetje te zieken?quote:Op dinsdag 29 september 2009 20:34 schreef ShadyLane het volgende:
De werkelijkheid is zwarter dan in je ergste angstdroom, mane.
Bij de verdeling van de uren is dat iets om goed over na te denken: is het haalbaar? Dat lijkt me dus belangrijk voor in de toekomst. Denk goed na over hoeveel uren je wilt maar ook: wat voor uren, in welke klassen. Bepaal je strategie.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:15 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik zag even niet in hoe ik in vredesnaam met 9 klassen verdeeld over 6 leerjaren en maar 1 parallelklas, lesdagen van 8:30 tot 16:20 zonder tussenuren en ook nog een mentorklas en twee projectgroepen m'n lessen nog kwalitatief goed kan houden, zeker met nieuwe methodes in 4 leerjaren.
Waaruit blijkt die weerstand? Kun je voorbeelden geven? En: hoe begin je de lessen?quote:Op donderdag 1 oktober 2009 15:17 schreef Viking84 het volgende:
Vandaag vond ik het even niet zo leuk meer en ben ik dus in huilen uitgebarsten. Niet tijdens de les gelukkig, maar in de grote pauze.
Ik voel zóveel weerstand bij de leerlingen. Ze verwachten van me dat ik alles meteen perfect doe en dat verwacht ik ook van mezelf.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
Is het volgen van een jaar of misschien wel 2 jaar VWO geen oplossing?quote:Op donderdag 17 september 2009 18:17 schreef Viking84 het volgende:
Ik heb trouwens ook een -geval op mijn school. Een leerling die vorig jaar al is gezakt voor z'n havo doet dit jaar opnieuw niks omdat hij bang is om de 'grote boze wereld' in te gaan
*knip*
Volgende week maar eens bespreken tijdens de intervisiebijeenkomst.
Dat is een van de redenen dat op onze school al jaren gewerkt wordt in afdelingsteams. Dat voorkomt dat je in teveel leerjaren tegelijk les aan het geven bent en je grotendeels alleen in je eigen 'gebiedje' les geeft. Het heeft natuurlijk zijn nadelen, maar ook zijn voordelen.quote:Op dinsdag 29 september 2009 21:15 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik zag even niet in hoe ik in vredesnaam met 9 klassen verdeeld over 6 leerjaren en maar 1 parallelklas
Waarom?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 15:43 schreef Viking84 het volgende:
omdat ik een examenklas Havo toch wel een grote verantwoordelijkheid vind en met VMBO heb ik dat toch een stuk minder.
Nee, HAVO is het hoogste niveau op mijn school .quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 19:04 schreef -sabine- het volgende:
[..]
Is het volgen van een jaar of misschien wel 2 jaar VWO geen oplossing?
Dan heeft ie iig zijn Havodiploma en toch nog een jaartje nuttig op dezelfde school.
En als ie het kan misschien nog een VWOdiploma op zak.
Zijn zat ll die bang zijn of nog geen keuze voor een vervolgopleiding durven of kunnen maken.
Sukses en ik vind je stukjes bijzonder om te volgen.
25 lessen van 50 min. incl 120 uur taken is bij ons een volledige baan.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 11:26 schreef ShadyLane het volgende:
Hee Razztwizzle, ik las je bericht in het salaristopic. 25 lesuren van 45 minuten is bij jullie 0,87 FTE? Hoeveel lesuren is dan een fulltime baan bij jullie? En hoe leggen ze het uit dat het er zoveel zijn? Is dat omdat ze 5 minuten korter zijn dan lessen op andere scholen (maar levert dat dan zo'n groot verschil op?) Of hebben ze een of andere truc uitgehaald met de opslagfactor oid?
Op de meeste andere scholen zijn 25 lesuren nl. een fulltime baan.
Maar.. of je een fulltime baan hebt hangt toch ook nog af van je taakuren? Een collega van mij heeft een fulltime baan, maar geeft drie uur minder les dan ik, omdat zij veel meer taken heeft. Ik heb 90 taakuren per jaar (70 voor het mentoraat en 20 voor de projecten).quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 11:26 schreef ShadyLane het volgende:
Hee Razztwizzle, ik las je bericht in het salaristopic. 25 lesuren van 45 minuten is bij jullie 0,87 FTE? Hoeveel lesuren is dan een fulltime baan bij jullie? En hoe leggen ze het uit dat het er zoveel zijn? Is dat omdat ze 5 minuten korter zijn dan lessen op andere scholen (maar levert dat dan zo'n groot verschil op?) Of hebben ze een of andere truc uitgehaald met de opslagfactor oid?
Op de meeste andere scholen zijn 25 lesuren nl. een fulltime baan.
Brugklassers . "Juf, moet ik de hele zin opschrijven of alleen het woordje dat vertaald moet worden?", "Juf, de nummers voor de vragen kloppen niet, wat moet ik doen?", "Juf, mijn pen is stuk!", "Juf, mijn blaadje is vol, wat moet ik doen?".quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 11:36 schreef ShadyLane het volgende:
Ja dat is wel normaal Viking84, brugklassers zitten continu met hun vinger in de lucht (in het begin van het schooljaar althans), een vierdeklasser heeft die neiging wat minder .
Ah zo! Geen flauw idee hoe dat bij ons werkt eigenlijk . Ik zal het eens navragen.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 11:39 schreef ShadyLane het volgende:
Opslagfactor is hoeveel tijd je krijgt voor voor- en nabereiding (toetsen nakijken) van een les. Bij ons staan voor een les bijv. 50 klokuren per jaar, terwijl je niet 50 klokuren voor de klas staat (38 lesweken, 50 minuten). De tijd die overblijft is bedoeld voor voor- en nabereiding.
Met de opslagfactor kunnen scholen goochelen. Op de ene school ligt ie hoger dan op de andere. Bij een vriend van me hebben ze de opslagfactor omlaag gehaald omdat het slecht ging met de leerlingaantallen en er misschien mensen ontslagen moesten worden. Die geven nu dus allemaal meer les dan vorig jaar.
Op sommige scholen hebben vakken met notoir veel voorbereiding een hogere opslagfactor dan andere vakken. Op sommige scholen heeft de bovenbouw een hogere opslagfactor dan de onderbouw.
Nou inderdaad! Ik heb al heel wat opgeschreven waar ik beter op moet gaan letten, zeker bij de urenverdeling aan het eind van het jaar. Het brugklasmentoraat wordt bij ons trouwens per definitie niet aan beginners gegeven, omdat dat zo'n druk mentoraat is. En beginnende docenten worden altijd mentor samen met iemand anders, om het te leren zeg maar.quote:Op zaterdag 10 oktober 2009 11:51 schreef ShadyLane het volgende:
Ik had ook geen idee van hoe alles werkte in m'n eerste jaren. Je bent al druk zat met alles ontdekken, met je lessen, andere taken.
Maar het loont wel de moeite om de dingen een beetje in de gaten te houden. Bij ons zie je bijv. dat niemand meer brugklasmentor wil zijn, omdat de dingen die je daarvoor moet doen elk jaar meer worden en de uren die je ervoor krijgt elk jaar minder. Maar wie worden er dus gestrikt? Nieuwe docenten, die dat nog niet weten
En als ik dan lees hoe druk jij het hebt, denk ik: "probeer het een beetje in de smiezen te houden allemaal". Van die simpele dingen als de urenverdeling binnen de sectie: het kan goed zijn dat je oudere sectieleden voor zichzelf wel in de gaten hielden of ze genoeg parallelklassen zouden hebben, maar niet voor jou. Het kan veel helpen om daar alert op te zijn. Maar dat leer je idd pas na een paar jaar. In het begin weet je nog niet hoeveel het helpt om wat parallelklassen te hebben, en heb je nog niet gemerkt dat je lessen leden onder een zwaar mentoraat. Dat zijn dingen die je eerst even moet ervaren en dan ga je er vanzelf wel meer op letten.
Hoe herkenbaar al hebben wij in elk lokaal een pc met beamer, dat scheelt weer wat handelingen. En dat je dan aan het eind van je dag zo'n mega-berg papier hebt, die je dan weer fijn uit mag zoeken.. Ik heb om het rommelprobleem op te lossen maar het kauwgomkauwen=opruimen ingevoerd, en er is altijd wel een leerling die zo stom is toch weer zichtbaar te kauwen, dus die mag in de laatste minuut gauw alles van de vloer opruimen en alle tafels rechttrekken (tenzij ik weet van wie de zooi komt, dan mag die leerling dat fijn zelf doen).quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 18:32 schreef ShadyLane het volgende:
Wij werken nauwelijks met vaste lokalen, en dat is sowieso irritant omdat je dan telkens al je spullen moet gaan inpakken, boeken in de tas, papieren in de map, agenda en etui in de tas, laptop afsluiten, stekker uit het stopcontact, kabels uit het whiteboard en hup het ding in de laptoptas, en dan vervolgens in het volgende lokaal al die spullen weer uit je tas moet halen, laptoptas open, stekker in het stopcontact, kabels in het whiteboard, opstarten om dan pas nadat het ding na een paar minuten eindelijk is opgestart de absenten te kunnen invoeren......u krijgt een indruk: het is irritant.
Maar nog hinderlijker is het om in een lokaal te arriveren en daar aan te treffen: stukken boterham, boterhamzakjes, boterhamworst, allemaal los van elkaar verspreid over het lokaal.
Hoelang ook alweer nog tot de vakantie? .
Daar kun je de collega die het uur vóór je in dat lokaal zat toch over aan spreken? Ik heb de luxe dat ik een eigen lokaal heb, maar als een collega in mijn lokaal gezeten heeft en er rotzooi ligt, dan spreek ik hem daar wel over aan. Kleine moeite om een leerling even het bord te laten uitvegen of de vloer te laten vegen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 18:32 schreef ShadyLane het volgende:
Maar nog hinderlijker is het om in een lokaal te arriveren en daar aan te treffen: stukken boterham, boterhamzakjes, boterhamworst, allemaal los van elkaar verspreid over het lokaal.
Precies, in mijn 5VWO waren ze heel erg blij met een sticker op hun repetitie als het een 8 of hoger was . Maar da's ook voor een keertje, anders wordt het wel erg kinderachtig.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 13:03 schreef ShadyLane het volgende:
Ik denk dat ze het voor een keertje als grap wel lollig vinden. Ik zou het niet als algemeen, serieus bedoeld beloningssysteem gaan invoeren, maar alleen af en toe doen met een vette knipoog.
Mmm, ik heb ff zitten kijken. Lid worden kost 90 euro per jaar? Wat gebeurt er met dat geld joh? Er is toch alleen maar een website nodig en een stel mensen die af en toe gaan praten met het ministerie?quote:Op vrijdag 16 oktober 2009 10:30 schreef ShadyLane het volgende:
www.lerareninactie.nl jongens Het is OF deze dingen accepteren en proberen je werk daarbinnen zo goed mogelijk te doen OF die dingen niet accepteren en werk zoeken in een andere sector, OF proberen LIA groot te laten worden en aan deze dingen wat te doen, Of een combinatie van het eerste en het derde: ik doe inderdaad mijn best binnen de gegeven omstandigheden, maar wil niet dat ze tot in de eeuwigheid blijven zoals ze nu zijn
Het is qua werkdruk ook wel een kwestie van ervaring hoor, je leert steeds beter die binnen de perken te houden. Zie de tips die we Razztwizzle met z'n allen al hebben gegeven.
Ik ken het ja.quote:Op zaterdag 17 oktober 2009 16:05 schreef mane het volgende:
Nee, het is geen nieuws, maar het is dus wel kut. Ja. Ik vind het kut dat het kut is. En dat moest ik even kwijt. Dat heb je soms hè.
Ik heb het gelezen ja. Vreselijk...quote:Op maandag 19 oktober 2009 10:49 schreef ShadyLane het volgende:
Er is een ongeluk gebeurd met een bus van een school hier uit Nijmegen, tijdens een excursie naar Barcelona. 1 leerlinge overleden, 2 zwaargewond. Nachtmerrie.
Ik wil een stapje verder gaan: ik denk dat als de leraar die leerling zo behandelde, zo van: "jij bent toch maar lui, ga jij maar achterin zitten, dan heb ik het minste last van je", dan gaat deze leerling zich daarnaar gedragen. "De meester vindt me toch maar lui, dus waarom zou ik nog mijn best doen?". Dan krijg je een vicieuze cirkel. Leerling trekt dan aan het kortste eind: die wordt als lui gezien. Misschien werd-ie wel helemaal niet (meer) uitgedaagd? Misschien klikte het wel niet tussen leerkracht en leerling? Nee, de leerling is "LUI!!!!!!".quote:Op maandag 19 oktober 2009 11:11 schreef ShadyLane het volgende:
Dat gaat inderdaad wel ver, mane. Ik ben er helemaal voor om de dingen te benoemen zoals je ze inschat en er niet omheen te draaien, maar om echt alleen maar "LUI!!!" bij iemand op te schrijven, met die uitroeptekens en geen enkele positieve eigenschap erbij, dan schrijf je iemand echt af.
Weet je.. als ik "LUI!!!!!" zou zien staan in een dossier, dan zou ik denken dat de leerkracht die dat opgeschreven heeft, op het punt staat van een overspannenheid. De frustratie spuit er bijna van af. Geen uitleg of wat dan ook, plus een overdaad aan uitroeptekens. Ons wordt altijd verteld om het dossier een beetje professioneel in te vullen. Binnenkort kunnen ouders namelijk ook aantekeningen van ons online inzien in een leerlingvolgsysteem. Als daar dan staat: "Lars heeft de intelligentie van een broodje krabsalade", tja...quote:Zelfs als het al zover komt dat je iemand echt af hebt geschreven, kun je je nog afvragen of het nodig is die dingen zo op te schrijven in papieren die meegaan naar het vervolgonderwijs.
Juist, leerlingen moeten nieuwe kansen krijgen wanneer ze ergens opnieuw beginnen. Of dat nu in een nieuwe klas is of bij een nieuwe opleiding.quote:Maar die info hebben ze daar echt niet nodig: als hij zich blijft opstellen zoals ie deed merken ze het snel genoeg, en zo niet, dan is het mooie juist dat hij daar een nieuwe start kan maken.
Oke. Dan ga ik er nog even goed over na denken. 4 jaar HBO is namelijk wel erg lang om te volgen met het enige doel om docent te worden.quote:Op maandag 19 oktober 2009 14:25 schreef Hippos het volgende:
2de graad is de opleiding aan het HBO volgen. Dus bijvoorbeeld lerarenopleiding frans (voorbeeld) aan het HBO levert uiteindelijk 2de graad op. 1ste graad is de lerarenopleiding frans doen aan een universiteit; maar kan ook soms via het HBO.
Er zijn ook studies waarbinnen je misschien ook docent kan worden. Moet je gewoon even kijken. Scholen hebben soms ook een duaal leertraject (interne opleiding) waarbij ook wordt samengewerkt met een HBO instelling. Even zoeken, misschien wordt het dan nog duidelijker voor jequote:Op maandag 19 oktober 2009 18:13 schreef Puala het volgende:
[..]
Oke. Dan ga ik er nog even goed over na denken. 4 jaar HBO is namelijk wel erg lang om te volgen met het enige doel om docent te worden.
Het is een vak. Artsen studeren nog veel langer, piloten zijn volgens mij ook een hele tijd bezig. Dat er nu door het lerarentekort gedaan wordt alsof jan en alleman met een spoedcursusje wel voor de klas kan betekent niet dat het niet gewoon een erg veeleisend beroep is waar je veel voor moet kennen en kunnen.quote:Op maandag 19 oktober 2009 18:13 schreef Puala het volgende:
4 jaar HBO is namelijk wel erg lang om te volgen met het enige doel om docent te worden.
Zó! Jij denkt wel héél lichtjes over het beroep van docent...quote:Op maandag 19 oktober 2009 18:13 schreef Puala het volgende:
4 jaar HBO is namelijk wel erg lang om te volgen met het enige doel om docent te worden.
Ik wil 50/50 gaan doen. Helft les geven en de helft in een bedrijf werken. Voor beide moet ik dus studies gaan volgen en als het echt 4 jaar kost om docent te worden ga ik er idd nog eens goed over na denken.quote:Op maandag 19 oktober 2009 22:32 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Het is een vak. Artsen studeren nog veel langer, piloten zijn volgens mij ook een hele tijd bezig. Dat er nu door het lerarentekort gedaan wordt alsof jan en alleman met een spoedcursusje wel voor de klas kan betekent niet dat het niet gewoon een erg veeleisend beroep is waar je veel voor moet kennen en kunnen.
Maar goed, als je korter wilt dan vier jaar zou je de 'educatieve minor' kunnen overwegen, die is pas nieuw. Dan heb je na een bachelor (3 jaar WO) je tweedegraads bevoegdheid. Verder heb je, afhankelijk van het vak dat je gaat geven, misschien kans dat je ergens aangenomen wordt en ze je dan in de avonduren en 'in de tijd van de baas' laten studeren. Dan heb je intussen dus alvast werk en een inkomen.
Zo kwam hij misschien over, maar zo was hij absoluut niet bedoeld. Alleen als ik kijk naar de docenten van mij op heb MBO.. mjah. Dan is dat geen 4 jaar studie geweestquote:Op maandag 19 oktober 2009 23:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Zó! Jij denkt wel héél lichtjes over het beroep van docent...
Ik wil de IT in, dus dan zou ik nogal wiskundige opleidingen voor mijn neus geschoteld krijgen. Ik verwacht namelijk niet dat met een communicatie studie je ook docent kan worden op gebied van de IT. Alleen dat zou ik nog eventueel uit kunnen zoeken.quote:Op maandag 19 oktober 2009 23:36 schreef ShadyLane het volgende:
Er zijn toch genoeg studies waarmee je twee vliegen in een klap slaat? Als je bijv. natuurkunde studeert kun je daarna in het bedrijfsleven aan de slag, maar ook in het onderwijs. Same goes for economie, wiskunde, scheikunde. En dat zijn dan alleen nog maar de meest voor de hand liggende studies die ik nu noem.
Na een universitaire studie in een van die richtingen duurt de lerarenopleiding maar 1 jaar.
Nou dat hebben ze dan bij mij op school weer niet, maar ook de vakken waarvoor ze aangenomen zijn kunnen ze vaak niet geven. Ze komen gewoon niet opdagen in de les, bereiden niets voor (althans, wat ik merk dan he) of we moeten ze zelf bij het sigaretje/bakkie koffie vandaan halen. Dat is meer mijn probleem, maar dat is instelling, niet vaardigheid technisch.quote:Op maandag 19 oktober 2009 23:41 schreef ShadyLane het volgende:
Hihi, dat geloof ik meteen Puala, want vandaag las ik toevallig in het Onderwijsblad over MBO-docenten die (vaak zonder dat ze dat zelf willen) allerlei vakken geven waarvoor ze helemaal niet geleerd hebben en dat heet dan "breed inzetbaar". Er staat een lijstje bij van een mevrouw die ICT-docent is maar vakken moest gaan geven als Nederlands, uiterlijke verzorging en bloemschikken .
Oke, je leert je vak en lesgeven. Maar dat leer ik nu op het MBO ook al?quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 11:31 schreef -sabine- het volgende:
Als docent leer je eigenlijk twee dingen in die 4 jaar:
Je leert je vak en je leert lesgeven.
Op dit moment do eik die 50/50, en ik was ook hier gewaarschuwd, terecht:
50% in het onderwijs werken is meer dan een halve baan qua tijd.
Ik ben iedere dag blij da tik niet meer dan die 13 uur heb.
Dis pcies goed zo.
Ik snap niet zo goed wat je hier bedoelt.quote:Op dinsdag 20 oktober 2009 11:52 schreef Puala het volgende:
Oke, je leert je vak en lesgeven. Maar dat leer ik nu op het MBO ook al?
De figuren die je noemt kun je gewoon in Word tekenen door de werkbalk tekenen aan te zetten.quote:Op donderdag 22 oktober 2009 13:49 schreef -sabine- het volgende:
Weet iemand een site voor me of een progje waarmee ik zikels, parallellogrammen enz zelf kan maken?
Ik wil ff extra oefenstof maken, maar kan niet iets vinden waarmee dat snel kan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |