abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 september 2009 @ 21:19:57 #1
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72819753

Hier alweer deel 182 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen. Er wordt dan een aantal Plan V-stellen op de baan gebracht. Deze zijn gehuurd van NS.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De electrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein). Plan V, dat hiervoor op deze trajecten reed. is er niet meer te vinden.



Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, V-IRM, SLT, Mat ´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag, tijdens de introductieperiode bedraagt deze ¤ 2,- per rit (¤ 64 voor een maandkaart), per 7 oktober zal dit omhooggaan naar maarliefst ¤ 7 per rit. Een maandtoeslagkaart kost dan maarliefst ¤ 224,-, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_72819874
He een nieuw Topic.

OT:
De treinbeinvloeding gaat dat automatisch over van het ene(ATB-EG) naar het naar het andere(ECTS level 2)en vica versa ?
Op dinsdag 2 september 2008 22:59 schreef Danny het volgende:
sorry.
leukste topic aller tijden
Voor computergerelateerde vragen klik hier
pi_72819965
Hoe zit het nou met de HSL-zuid kan je er als doodnormale sterveling al een ritje op maken tegen de natuurlijk extra bedragen want ik vind er niks over op de NS site.
  woensdag 16 september 2009 @ 21:26:19 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72820023
Dat weet ik eigenlijk niet zeker, ik denk het wel.

Aan het begin en einde van een ERTMS-sectie staan bordjes met daarop het woord CAB, al dan niet met een streep erdoorheen. CAB staat in deze voor Cabinesignalering, wat ERTMS dus biedt. In België staan er geloof ik ruitvormige borden met het ETCS-level langs het spoor.

Het omschakelen van 25 kV naar 1,5 kV of 3 kV moet de machinist zelf doen, langs het spoor staan borden met daarop indicators dat er van bovenleidingspanning gewisseld gaat worden.


Brembo: zie de sectie HSL-Zuid die ik in de OP heb toegevoegd. Voor ¤ 2,- koop je een toeslagkaartje waarmee je één rit op de HSL mag maken. Bovenop de normale ritprijs.
pi_72820209
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:26 schreef James1988 het volgende:
Het omschakelen van 25 kV naar 1,5 kV of 3 kV moet de machinist zelf doen, langs het spoor staan borden met daarop indicators dat er van bovenleidingspanning gewisseld gaat worden.
Dat weet je zeker? Dat gaan echt mensen vergeten
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_72820233
Ellew
pi_72820266
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:24 schreef Brembo het volgende:
Hoe zit het nou met de HSL-zuid kan je er als doodnormale sterveling al een ritje op maken tegen de natuurlijk extra bedragen want ik vind er niks over op de NS site.
Je kunt via NSHispeed.nl een reis boeken, maar het makkelijkste is om gewoon uit de automaat een kaartje "Rotterdam - Schiphol" te kopen én de extra toeslag van ¤1.50 via de Fyra Toeslag knop. Als je zowel een vervoersbewijs als toeslag hebt, is er niks wat je nog tegenhoudt om over de HSL te reizen

Overigens zeg ik bewust Rotterdam - Schiphol, want met Fyra van Schiphol naar Amsterdam is gewoon pure geldverspilling. Er rijden sowieso al een stuk of 8 gewone treinen per uur, dus waarom extra betalen voor 0 sec. tijdwinst in een trein die totaal niks extra's biedt
  Redactie Sport woensdag 16 september 2009 @ 21:31:35 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72820278
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:22 schreef SpeedyRich het volgende:
He een nieuw Topic.

OT:
De treinbeinvloeding gaat dat automatisch over van het ene(ATB-EG) naar het naar het andere(ECTS level 2)en vica versa ?
Nope, heb tijdens de proefrit met de machinist gepraat, en die liet zien dat hij voor NL-25kV moet kiezen en dan wordt automatisch ECTS ingeschakeld en vv.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_72820847
tvp
pi_72820947
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:26 schreef James1988 het volgende:

Het omschakelen van 25 kV naar 1,5 kV of 3 kV moet de machinist zelf doen, langs het spoor staan borden met daarop indicators dat er van bovenleidingspanning gewisseld gaat worden.
Daar gaan ze nog problemen mee krijgen idd.
  woensdag 16 september 2009 @ 21:47:16 #11
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72820998
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat weet je zeker? Dat gaan echt mensen vergeten
Jazeker, daarvoor bestaat het concept spanningssluis. Een machinist die niet doorheeft dat hij een spanningssluis inrijdt is overigens een enorme slaapkop. En het is al dagelijkse praktijk bij het rijden naar België (Roosendaal, Maastricht).
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 16 september 2009 @ 21:47:23 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72821005
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:31 schreef dennistd het volgende:

[..]

Nope, heb tijdens de proefrit met de machinist gepraat, en die liet zien dat hij voor NL-25kV moet kiezen en dan wordt automatisch ECTS ingeschakeld en vv.
hendig
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_72821171
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:47 schreef James1988 het volgende:

[..]

Jazeker, daarvoor bestaat het concept spanningssluis. Een machinist die niet doorheeft dat hij een spanningssluis inrijdt is overigens een enorme slaapkop. En het is al dagelijkse praktijk bij het rijden naar België (Roosendaal, Maastricht).
Jawel, dat weet ik wel En 1500 of 3000 zetten op een installatie die voor 25000 gebouwd is is niet zo slim, het geeft alleen een enorm vermogensverlies. Andersom is erger
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 16 september 2009 @ 21:53:06 #14
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72821256
Dat is waar. Maar daar kan een bepaalde 1800-loc ook over meepraten, die bij Bad Bentheim ineens 15 kV ~16,7 Hz voor z'n kiezen kreeg. Ik denk niet dat we die nog rond gaan zien rijden.
pi_72821281
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:53 schreef James1988 het volgende:
Dat is waar. Maar daar kan een bepaalde 1800-loc ook over meepraten, die bij Bad Bentheim ineens 15 kV ~16,7 Hz voor z'n kiezen kreeg. Ik denk niet dat we die nog rond gaan zien rijden.
Dat zal na een steekvlam en een rookballet ook wel een beetje klaar zijn ja
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_72821288
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:47 schreef James1988 het volgende:

[..]

Jazeker, daarvoor bestaat het concept spanningssluis. Een machinist die niet doorheeft dat hij een spanningssluis inrijdt is overigens een enorme slaapkop. En het is al dagelijkse praktijk bij het rijden naar België (Roosendaal, Maastricht).
Grappig, nooit geweten
  woensdag 16 september 2009 @ 21:56:11 #17
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_72821379
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:53 schreef James1988 het volgende:
Dat is waar. Maar daar kan een bepaalde 1800-loc ook over meepraten, die bij Bad Bentheim ineens 15 kV ~16,7 Hz voor z'n kiezen kreeg. Ik denk niet dat we die nog rond gaan zien rijden.
Daartegen zijn wel beveiligingen opgenomen in het HS-circuit, alleen geeft het wel een klap.

BTW: 25kV in combinatie met ATB-EG is niet toegestaan, dus daarvoor losse keuzeknoppen maken is niet zo zinvol.

Tussen Antwerpen en Brussel komt nooit een HSL geloof ik, de Belgen vinden het de moeite niet waard.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 september 2009 @ 21:59:17 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72821516
En er is gewoon geen ruimte voor. Ik geloof dat Infrabel liever investeert in een opwaardering van het huidige spoor, al is dat ook lastig omdat het stuk Antwerpen - Brussel enigszins te vergelijken valt met Utrecht - Amsterdam: tyfusdruk.

Om over de Brusselse Noord-Zuid-verbinding dan nog maar niet te spreken, die zit helemaal tjokvol
pi_72821519
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:56 schreef Duvel het volgende:
Tussen Antwerpen en Brussel komt nooit een HSL geloof ik, de Belgen vinden het de moeite niet waard.
Hoe kan dat nou man. Die hele lijn sodemietert bijna uit elkaar. En het is ongeveer de drukst bereden verbinding van het hele land
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 16 september 2009 @ 22:01:14 #20
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72821590
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

En het is ongeveer de drukst bereden verbinding van het hele land
De drukst bereden verbinding van België is de NZV in Brussel, waar in de spits zo ongeveer iedere 3 minuten een trein op een willekeurig perron in Brussel Centraal staat. 5 jaar nadat het ding was opgeleverd zat hij al tjokvol en dat is altijd zo gebleven...

Belgen en infrastructuur
pi_72821712
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:01 schreef James1988 het volgende:

[..]

De drukst bereden verbinding van België is de NZV in Brussel, waar in de spits zo ongeveer iedere 3 minuten een trein op een willekeurig perron in Brussel Centraal staat. 5 jaar nadat het ding was opgeleverd zat hij al tjokvol en dat is altijd zo gebleven...

Belgen en infrastructuur
Ja dat weet ik. Dat is overigens ook de drukst bereden verbinding ter wereld, las ik ergens. Maar qua verbindingen tussen grote steden is Antwerpen - Brussel met afstand het drukst bereden.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 16 september 2009 @ 22:08:47 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_72821929
quote:
Op woensdag 16 september 2009 21:59 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Hoe kan dat nou man. Die hele lijn sodemietert bijna uit elkaar. En het is ongeveer de drukst bereden verbinding van het hele land
Te kort om tot een lekkere snelheid te komen, zeggen de Belgen. Maar in Nederland bouwen we 'n HSL voor kortere stukken.

De maffe spoorsituatie tussen Antwerpen en Brussel is natuurlijk maf, met die twee vervlochten lijnen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 16 september 2009 @ 22:09:55 #23
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_72821976
Toch knap, dat op een geheel viersporig traject het zo barstensvol zit. Het is een ritje van nog geen 50 minuten van Antwerpen Centraal naar Brussel Centraal.
pi_72822089
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:09 schreef James1988 het volgende:
Toch knap, dat op een geheel viersporig traject het zo barstensvol zit. Het is een ritje van nog geen 50 minuten van Antwerpen Centraal naar Brussel Centraal.
Het is 48 km, dat is Ut - Ht ook. DAT kan in 29. Joe doe de mefs.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 16 september 2009 @ 22:14:27 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_72822189
quote:
Op woensdag 16 september 2009 22:12 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Het is 48 km, dat is Ut - Ht ook. DAT kan in 29. Joe doe de mefs.
Ja, maar dat draait geen 500 bogen door het land.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')