Linksom of rechtsom kom je nog steeds tot dezelfde conclusie: het rijkste deel van de bevolking betaald nu een groter deel van de totale belastingen in de VS dan voor de Reagan tax cuts. Jij beweerde dat Reagan de belastingen voor de armen had verhoogd om de rijken meer geld te kunnen laten houden. Ik concludeer simpelweg dat alle cijfers het zelfde beeld laten zien, namelijk dat het rijkste deel nu een groter deel van de Amerikaanse overheid financiert dan voor de belastingverlagingen. Waarmee de taxburden nu dus 'eerlijker' wordt verdeeld.quote:Op maandag 14 september 2009 09:50 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Oh jawel hoor, ik had alleen geen zin om te typen. Vandaar een linkje die min of meer hetzelfde zegt als wat ik wilde vertellen:
http://jec.senate.gov/arc(...)/taxbriefjan2003.pdf
Plus dat ik de opmerking maak dat documenten van het Huis niet echt betrouwbaar zijn. In beide linkjes (dus ook die van mij) staat dat het Huis-committee eigen berekeningen en schattingen heeft gemaakt op basis van IRS data.... dan gaan bij mij de wenkbrauwen fronsen.
[...]
Hij bepaalt het niet, hij denkt zelf na.quote:Op maandag 14 september 2009 09:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En dat bepaal jij natuurlijk even... meer bepaald: dat behoren volgens jou de financiers van de economische faculteit te bepalen...
Zo werkt het gelukkig niet.
Wat komt doordat de inkomens en rijkdom van de top 1% door Reagan is verhoogd... Bewust.... want het zou allemaal zogenaamd naar beneden sijpelen.quote:Op maandag 14 september 2009 10:09 schreef justanick het volgende:
[..]
Linksom of rechtsom kom je nog steeds tot dezelfde conclusie: het rijkste deel van de bevolking betaald nu een groter deel van de totale belastingen in de VS dan voor de Reagan tax cuts.
Dat klopt gewoon. De laagste schijf ging van 11% naar 15%.quote:Jij beweerde dat Reagan de belastingen voor de armen had verhoogd om de rijken meer geld te kunnen laten houden.
Maar de stijging van het inkomen van de top 1% was nog veel en veel groter.....quote:Ik concludeer simpelweg dat alle cijfers het zelfde beeld laten zien, namelijk dat het rijkste deel nu een groter deel van de Amerikaanse overheid financiert dan voor de belastingverlagingen.
Dat is helemaal niet eerlijker. Eerlijker zou zijn geweest als de lastendruk meegroeide met de stijging van de inkomens. Dat is alleen bij de bottom 50% het geval geweest.quote:Waarmee de taxburden nu dus 'eerlijker' wordt verdeeld.
Precies, plus een hoop meer.quote:Jouw PDFje gaat overigens vooral over de periode vanaf 1990. Maar ook daar zie je exact dezelfde gegevens in terugkomen.
Jij begon ermee. En de Senaat staat trouwens in hoger aanzien.quote:Trouwens ook slim om House-documenten te 'weerleggen' (of eigenlijk: ondersteunen) middels Senaatsdocumenten. 1e kamer, 2e kamer.
Je bent hier wel *erg* selectief met de feiten. Tegelijkertijd ging de bovengrens van de schijf namelijk van 5720 naar 29750. Waar je dus eerst 11% betaalde over de eerste 5720 (en meer op alles daarboven), zijn nu meerdere schijven gewoon geconsolideerd (van 15 terug naar 4). Tegelijkertijd heeft Reagan de aftrekposten stevig aangepakt, in zoverre dat ze van een paar rijke huishoudens zijn verschoven naar de gewone working-class american. Bijvoorbeeld bepaalde ziektekosten, lidmaatschap van een vakbond, belastingen van andere overheden (lokaal, staat) werden plotsklaps aftrekbaar, naast een standaard belastingvrije voet. Daarnaast zijn er aftrekposten geintroduceerd die specifiek waren gericht op de lagere inkomens. Tegelijkertijd zijn 'capital gains' onder de inkomstenbelasting gegooid.quote:Op maandag 14 september 2009 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat komt doordat de inkomens en rijkdom van de top 1% door Reagan is verhoogd... Bewust.... want het zou allemaal zogenaamd naar beneden sijpelen.
[..]
Dat klopt gewoon. De laagste schijf ging van 11% naar 15%.
[..]
Het gaat erom dat mensen die meer verdienen meer betalen dan mensen die minder verdienen. Dat gebeurt ook netjes. De door jou zo gehate 'rijken' betalen momenteel de overgrote meerderheid van de belastingen in de VS en dat percentage is gestegen. Daarnaast stijgt de belastingdruk grosso modo mee met de stijging van je inkomen. Als je meer verdient, valt je inkomen in een hogere belastingschijf (muv de 28 / 33). Tegelijkertijd verlies je het recht op bepaalde belastingkortingen. Tot slot hebben de belastingwijzigingen van Reagan een fijn neveneffect gehad; minder belastingontwijking.quote:Maar de stijging van het inkomen van de top 1% was nog veel en veel groter.....
[..]
Dat is helemaal niet eerlijker. Eerlijker zou zijn geweest als de lastendruk meegroeide met de stijging van de inkomens. Dat is alleen bij de bottom 50% het geval geweest.
[..]
Door niet in te grijpen terwijl ze nu al weten dat het land dan letterlijk zal instorten.quote:Op maandag 14 september 2009 03:50 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Hoe kan een regering die tot 2011 aan de macht is falen voor iets wat in 2015 gebeurd?
Ik zou toch graag een bron willen hebben, want die 92% lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.quote:Op zondag 13 september 2009 20:09 schreef Klopkoek het volgende:
Mijn geheugen. Die 92% klopt in ieder geval. 2,5 ton kan ook 3 ton zijn.
In Zweden was de hoogste schijf ooit 99%
Welke subsidies dragen aantoonbaar bij aan de 'sociale samenhang'? Cultuursubsidies?quote:Op maandag 14 september 2009 16:32 schreef Klopkoek het volgende:
Ja want milieu is natuurlijk niet belangrijk. Sociale samenhang ook niet natuurlijk.
Het communisme was inderdaad heel goed voor het milieuquote:Op maandag 14 september 2009 16:32 schreef Klopkoek het volgende:
Ja want milieu is natuurlijk niet belangrijk. Sociale samenhang ook niet natuurlijk.
Er zijn organisaties die bestaan omdat ze driekwart van hun inkomsten van de overheid krijgen. Waar blijkt dan uit dat deze organisaties maatschappelijk relevant zijn? Zijn veel meer idealen van een klein groepje mensen die wat willen dan van een groot gedeelte van de bevolking. Want anders zouden ze door giften e.d. de hulp van de overheid niet eens nodig hebben.quote:Op maandag 14 september 2009 16:32 schreef Klopkoek het volgende:
Doe eens normaal man. Ik zou eens langs een psycholoog of psychiater gaan.quote:Op maandag 14 september 2009 16:51 schreef Klopkoek het volgende:
Ach, jullie doen maar wat. Ga elkaar maar lekker afmaken in jullie gedroomde ellebogenmaatschappij waar alle middellen zijn toegestaan. Ik ga het toch allemaal niet meer meemaken.
Dat bepaal ik niet, dat is een omschrijving die meerdere professoren gegeven hebben van de economische wetenschap, ik vind de uitleg logisch in elkaar steken dus daarom heb ik die omschrijving overgenomen. Professoren die ik volstrekt onafhankelijk acht.quote:Op maandag 14 september 2009 09:51 schreef Klopkoek het volgende:
En dat bepaal jij natuurlijk even... meer bepaald: dat behoren volgens jou de financiers van de economische faculteit te bepalen...
Je gaat het nog zwaar krijgen de komende jaren denk ik.quote:Op maandag 14 september 2009 16:51 schreef Klopkoek het volgende:
Ach, jullie doen maar wat. Ga elkaar maar lekker afmaken in jullie gedroomde ellebogenmaatschappij waar alle middellen zijn toegestaan. Ik ga het toch allemaal niet meer meemaken.
Als jij je zo loopt op te vreten als ik een reactie type, dan wel ja.quote:
Die 0,25% is natuurlijk nog maar het begin. Als we die 38 miljard ofzo willen afbetalen dan heb je het over 2375 euro per persoon wat betaald moet worden. Dus als je dat even uitsmeerd over de beroepsbevolking dan betaal je per persoon maar liefst 4750 euro.quote:Op maandag 14 september 2009 16:52 schreef isogram het volgende:
De koopkracht daalt 0,25 procent. En dat dan alleen voor mensen die modaal of meer verdienen. Nou nou, ik zal vannacht slecht slapen zeg. Voor elke 100 euro die ik uitgeef kan ik straks nog maar 99,75 euro uitgeven. Ik denk dat ik maar vast tulpenbollen ga aanschaffen; je weet maar nooit of je ze de komende hongerwinter nodig hebt.
Klacht: we praten elkaar een trauma aan in Nederland. Bezuinigen zijn gewoon noodzakelijk om de overheidsfinanciën op orde te brengen. Afgelopen jaar STEEG de koopkracht, dit jaar daalt -ie nauwelijks, namelijk 0,25 procent. Gezien de economische recessie valt dat enorm mee.
Die 30+ miljard hoeven we toch niet in één jaar af te betalen? Wel als een incompetent populistisch kabinet de maatregelen tot het allerlaatste moment uitstelt ja, maar anders kunnen we het gewoon uitspreiden.quote:Op dinsdag 15 september 2009 11:59 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Die 0,25% is natuurlijk nog maar het begin. Als we die 38 miljard ofzo willen afbetalen dan heb je het over 2375 euro per persoon wat betaald moet worden. Dus als je dat even uitsmeerd over de beroepsbevolking dan betaal je per persoon maar liefst 4750 euro.
Dan heb je het niet meer over 0,25% maar over 25% van je salaris. En dat voel je wel!
Die 30 miljard is een structureel tekort. Dit betekent dus dat met dezelfde economische omstandigheden er volgend jaar weer een tekort is van 30+ miljard. De overheid zal hoe dan ook moeten bezuinigen.quote:Op dinsdag 15 september 2009 12:03 schreef waht het volgende:
[..]
Die 30+ miljard hoeven we toch niet in één jaar af te betalen? Wel als een incompetent populistisch kabinet de maatregelen tot het allerlaatste moment uitstelt ja, maar anders kunnen we het gewoon uitspreiden.
Ach, economenquote:Op zaterdag 12 september 2009 19:50 schreef Argento het volgende:
zou er ook een gezaghebbend econoom te vinden zijn die juist pleit voor bezuinigingen? Of heeft iedereen met kritiek op het overheidsbeleid per definitie gelijk?
Typisch dat je dan juist een artikel van Krugman aan moet halen, er zijn toch wel economen geweest die waarschuwden voor kredietbubbels en de excessieve geldgroei in derivaten in de VS. Krugman moet naar zichzelf kijken en zijn eigen fouten analyseren en niet naar de gehele economische wetenschap wijzen om zijn eigen fouten te verdoezelen. Vaak wat minder bekende economen hebben regelmatig gewezen op toenemende risico's in het bancaire systeem, het beleid van de centrale banken en de explosieve groei van derivaten markten. Ook zijn er economen die al jaren wijzen op de fundamentele risico's van bijvoorbeeld fractioneel reserve bankieren.quote:Op dinsdag 15 september 2009 16:37 schreef Tijger_m het volgende:
Die waren het bijna allemaal roerend eens dat de aandelenmarkt niet kon klappen, dat er niet zoiets bestaat als een 'bubble'.
Met een groei van pak hem beet 0,5-1,0% is dat weer een heel eind weg in 2012quote:Op dinsdag 15 september 2009 12:14 schreef nikk het volgende:
[..]
Die 30 miljard is een structureel tekort. Dit betekent dus dat met dezelfde economische omstandigheden er volgend jaar weer een tekort is van 30+ miljard. De overheid zal hoe dan ook moeten bezuinigen.
laat ze dat doen op al die bakken geld die naar Afrika gaan ofzo ipv op politiequote:Op dinsdag 15 september 2009 12:14 schreef nikk het volgende:
[..]
Die 30 miljard is een structureel tekort. Dit betekent dus dat met dezelfde economische omstandigheden er volgend jaar weer een tekort is van 30+ miljard. De overheid zal hoe dan ook moeten bezuinigen.
Nou nee, je wilt de economie niet nog een enorme opdonder geven, dus aan de HRA kun je geen al te schokkende veranderingen aanbrengen.quote:Op maandag 14 september 2009 18:21 schreef Ofyles2 het volgende:
Dat er binnen afzienbare tijd ook gesnoeid wordt in hoger onderwijs is ook stuitend.
Laat het kabinet eerst iets doen aan de HRA.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |