abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72605074

Hier alweer deel 181 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen. Er wordt dan een aantal Plan V-stellen op de baan gebracht. Deze zijn gehuurd van NS.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De electrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein). Plan V, dat hiervoor op deze trajecten reed. is er niet meer te vinden.



Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, V-IRM, SLT, Mat ´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
pi_72605184
Nu ook touchscreenautomaat in Varsseveld
  Redactie Sport donderdag 10 september 2009 @ 07:28:34 #3
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_72605250
Maandag stond de mobiele werkplaats nogal in de weg in Enschede. In plaats van de stopper uit Apeldoorn meteen na vertrek van de intercity binnen te nemen op spoor 4 (waar nog wel wat stond maar ruimte genoeg was), laten die vingerververs hem eerst nog even lekker vijf minuten staan om vervolgens alsnog op 4 binnen te komen... Op het station zelf was schijnbaar ook niks omgeroepen, aangezien iedereen nog van 2 naar 4 liep toen ik uitstapte.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 10 september 2009 @ 08:20:44 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_72605623
Tja, falen zit ze in het bloed. Zoals gisteren met die stroomtrein op Rotterdam Centraal. Terwijl een horde fotografen zijn best doet om de stoomtrein zo mooi mogelijk op de foto te zetten, zet ProRail doodleuk een goederentrein voor een rood sein op het spoor er naast... De machinist stopte nog wel iets eerder, maar het plaatje was verneukt natuurlijk.


Ook faal vond ik de "zit"plaats die ik vanmorgen aantrof in de 4070:

Hier kun je je benen natuurlijk onmogelijk kwijt, tenzij je ze graag in je nek legt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_72606079
quote:
Op donderdag 10 september 2009 08:20 schreef Duvel het volgende:
Tja, falen zit ze in het bloed. Zoals gisteren met die stroomtrein op Rotterdam Centraal. Terwijl een horde fotografen zijn best doet om de stoomtrein zo mooi mogelijk op de foto te zetten, zet ProRail doodleuk een goederentrein voor een rood sein op het spoor er naast... De machinist stopte nog wel iets eerder, maar het plaatje was verneukt natuurlijk.
[ afbeelding ]

Ook faal vond ik de "zit"plaats die ik vanmorgen aantrof in de 4070:
[ afbeelding ]
Hier kun je je benen natuurlijk onmogelijk kwijt, tenzij je ze graag in je nek legt.
Dat is toch in die AB-bak, 2e klasse (Stiltecoupe), eerste plek links (rechts is dan de rolstoelplaats). Kloteplek inderdaad
Ma come piove bene su'gli <a href="http://www.youtube.com/watch?v=Tj9IIfOuYt0" rel="nofollow" target="_blank">impermeabili</a>
pi_72606160
De promotiemensen moeten de trein uitzwaaien, come on!
pi_72606306


Wat een klote zitplaats. ;o
  donderdag 10 september 2009 @ 09:18:09 #9
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_72606469
quote:
Op donderdag 10 september 2009 08:57 schreef Luco het volgende:

[..]

Dat is toch in die AB-bak, 2e klasse (Stiltecoupe), eerste plek links (rechts is dan de rolstoelplaats). Kloteplek inderdaad
Nee, niet de AB-bak in elk geval, het was één van de kopbakken. Maar het is helemaal nix, da's duidelijk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_72606512
Op sommige stukken met de fyra hang je nogal naar een kant. Lijkt me niet de bedoeling als je als zakelijke passagier in de trein zit te werken
  donderdag 10 september 2009 @ 09:25:13 #11
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_72606613
quote:
In principe is het zo dat vanaf 1 oktober bij alle Wizzls (of tegenwoordig reizigerskiosken) waar nu nog twee kassa's zijn voor kaartverkoop, er eentje moet sluiten. Ergens in 2010 stopt het helemaal met de kaartverkoop. Waarom Boxtel dan anders is, weet ik niet.

Neem ook een station als Zandvoort aan zee, dat wordt echt dikke pret. Sinds vorig jaar al geen internationale kaarten meer (dus elke toerist moet opnieuw in Ams een kaartje gaan kopen) en straks hordes toeristen, waarvan de pinpas niet werkt in de kaartautomaat. Credit cards werken natuurlijk ook niet, briefgeld wordt niet geaccepteerd. Briljant.
Ja, leuk dat ze de wizzls sluiten
Hoe bedoel je, pest de reizigers maar..
Zoals me oma, die kan de automaat niet meer lezen, en ze geeft haar pincode niet aan een ander die ze niet kent enzo..
quote:
En het loket, ach, dat sluiten we ook maar, het was de afgelopen jaren zo rustig....
Er blijven zeker alleen nog maar loketten op de grote stations?
pi_72606615
quote:
Op donderdag 10 september 2009 09:20 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Op sommige stukken met de fyra hang je nogal naar een kant. Lijkt me niet de bedoeling als je als zakelijke passagier in de trein zit te werken
Verkanting van een hoge snelheidsbocht, zodat ze daar met 300 doorheen zouden moeten kunnen?
pi_72606665
Bij binnenkomst op schiphol opeens een penetrante lucht. Weet iemand of dit aan schiphol of aan de trein ligt? Rest van de rit niet geroken..
  donderdag 10 september 2009 @ 09:28:16 #14
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_72606675
quote:
Op donderdag 10 september 2009 09:25 schreef Fixers het volgende:

[..]

Verkanting van een hoge snelheidsbocht, zodat ze daar met 300 doorheen zouden moeten kunnen?
Ja, dat zal wel idd.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_72606725
quote:
Op donderdag 10 september 2009 09:25 schreef greavy het volgende:

[..]

Ja, leuk dat ze de wizzls sluiten
Hoe bedoel je, pest de reizigers maar..
Zoals me oma, die kan de automaat niet meer lezen, en ze geeft haar pincode niet aan een ander die ze niet kent enzo..
[..]

Er blijven zeker alleen nog maar loketten op de grote stations?
Dat zal vast wel zo zijn dat het alleen nog maar de grotere stations zijn waar je nog wel aan het loket kan kopen.
Op Bilthoven hangt er ook al een tijdje een briefje dat ze geen kaarten meer gaan verkopen per 1 oktober. Tja, eerst al met die 0,50 cent bovenop de treinkosten.. Stel idioten.
pi_72606940
quote:
Op donderdag 10 september 2009 09:27 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Bij binnenkomst op schiphol opeens een penetrante lucht. Weet iemand of dit aan schiphol of aan de trein ligt? Rest van de rit niet geroken..
Wellicht weer die heerlijke geur van brandende remmen
pi_72607061
quote:
Op donderdag 10 september 2009 09:30 schreef Crientj het volgende:

[..]

Dat zal vast wel zo zijn dat het alleen nog maar de grotere stations zijn waar je nog wel aan het loket kan kopen.
Op Bilthoven hangt er ook al een tijdje een briefje dat ze geen kaarten meer gaan verkopen per 1 oktober. Tja, eerst al met die 0,50 cent bovenop de treinkosten.. Stel idioten.
Hoe lang zal het nog duren tot de NS gewoon in het geheel stopt met de exploitatie van spoorwegen? De verdiensten uit retailformules zijn immers veer groter en rendabeler.
pi_72607189
Wat een schattige oude conductrices


Overleefd trouwens, die 2 euro toeslag wel waard, maar ook niet meer
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 10 september 2009 @ 09:55:42 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_72607201
quote:
Op donderdag 10 september 2009 09:49 schreef Fixers het volgende:

[..]

Hoe lang zal het nog duren tot de NS gewoon in het geheel stopt met de exploitatie van spoorwegen? De verdiensten uit retailformules zijn immers veer groter en rendabeler.
Die tijd zal nog wel eens komen denk ik
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 10 september 2009 @ 10:00:51 #20
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_72607332
Speelgoed (HO) SLT's vanaf de Dom, ze staan trouwens op de Cartesiusweg.

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_72607397
Utreeeeeg.
pi_72607472
TVP
pi_72607907
Ik zag gisteren een V250 door de tunnel langs Rotterdam Blaak rijden
Ohh, you touch my tralalala
Mhh, my ding ding dong...
Naamtopic.
pi_72610298
quote:
Op donderdag 10 september 2009 09:55 schreef Tonio-mcdo het volgende:
Wat een schattige oude conductrices



1) Die blonde is van mij
2) Het zijn trainmanagers hè
pi_72610517
Nou, tot zover NS Hi-Speed dus? Kan me niet voorstellen dat de opbrengsten van hun andere ritten hetverlies op het Fyra gebeuren kunnen dekken. Dus laten we eens lekker op de zaken vooruitlopen, wie gaat na het faillisement van NS Hi-Speed de concessie krijgen? (of wordt dat gewoon de partij die NS HiSpeed opkoopt?)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')