abonnement Unibet Coolblue
pi_72582040


Deze topic is bedoeld voor vragen over de Islam in theologisch-levensbeschouwelijke zin. Je ongenoegen uiten over de (radicale) Islam kan in andere topics. Laten we het hier voornamelijk on-topic houden met vraag en antwoord. De vorige topic van de reeks kun je hier vinden.

Islamitische bronnen:
  • De Heilige Koran
  • Ahadith - Sahih Bukhari
  • Ahadith - Sahih Muslim

    Video's:
  • Documentaire ''Islam: Empire of Faith - 1/3''
  • Documentaire ''Islam: Empire of Faith - 2/3''
  • Documentaire ''Islam: Empire of Faith - 3/3''

    Omdat ik deze topic een beetje kaap hier de oorspronkelijke vriendlijke OP:
    quote:
    Ik weet niet over een zo'n algemene topic bestaat, maar kan niks vinden. Ook weet ik niet over veel moslims op deze site komen maar ze kunnen altijd een handje helpen. Het is heel simpel je mag alles zeggen wat je wilt en/of kritiek leveren, en we kijken samen ernaar of we eruit komen. Het is leerzaam en ik houd mezelf bezig..


    [ Bericht 63% gewijzigd door Iblis op 09-09-2009 16:46:39 (OP ingevoegd) ]
  •   woensdag 9 september 2009 @ 14:28:27 #2
    45180 Dennis_enzo
    Geen usericon nee
    pi_72582106
    Staat het ook in de koran dat alle jonge Marokkanen met zo'n opgeschoren kop moeten lopen? Ze hebben werkelijk allemaal hetzelfde kapsel, dat kan geen toeval zijn.
    Ook geen sig dus
      woensdag 9 september 2009 @ 14:29:41 #3
    58548 pisnicht
    dead girls can`t say no
    pi_72582145
    De moslims die hier komen praten alles goed wat de islam/moslims ook maar enigszins in negatief daglicht brengt dus er valt verder weinig te discussiëren. Slotje.
    To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
    #allmightygod
      woensdag 9 september 2009 @ 14:30:39 #4
    58548 pisnicht
    dead girls can`t say no
    pi_72582168
    Toch een zinvolle vraag. Hebben alle moslimvrouwen kale kutjes? Dat doet men toch vanuit hygiëne?
    To most Christians, the Bible is like a software license. Nobody actually reads it. They just scroll down to the bottom and click "I agree."
    #allmightygod
      woensdag 9 september 2009 @ 14:31:11 #5
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_72582187
    Hoe komt het dat een cultuur, geleid door een boek direct doorgegeven door god zich zo slecht kan aanpassen aan een door god zo veranderlijk gemaakte wereld?
    There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
    pi_72582300
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 14:28 schreef Dennis_enzo het volgende:
    Staat het ook in de koran dat alle jonge Marokkanen met zo'n opgeschoren kop moeten lopen? Ze hebben werkelijk allemaal hetzelfde kapsel, dat kan geen toeval zijn.
    Ik ben geen mocro's maar als ze iets moeten verbieden dan is dat het wel....
    pi_72582414
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 14:30 schreef pisnicht het volgende:
    Toch een zinvolle vraag. Hebben alle moslimvrouwen kale kutjes? Dat doet men toch vanuit hygiëne?
    Ja, in de Islam is hygiëne uber belangrijk. Hygiëne maakt zelf een deel van imaam uit. Islam zegt dat vrouwen onnodig haargroei moeten weghalen omdat het gewoon niet hygiënisch is, mannen moeten besnijdenis ondergaan puur om hygiëne. Ik moet soms wel drie keer per dag mijn rituele wassing doen om te kunnen bidden.
      woensdag 9 september 2009 @ 14:41:57 #8
    150517 SpecialK
    No hesitation, no delay.
    pi_72582528
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 14:29 schreef pisnicht het volgende:
    De moslims die hier komen praten alles goed wat de islam/moslims ook maar enigszins in negatief daglicht brengt dus er valt verder weinig te discussiëren. Slotje.
    Ik dacht dat dit forum er was om over dingen te discussieren?
    There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
    pi_72582715
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 14:31 schreef SpecialK het volgende:
    Hoe komt het dat een cultuur, geleid door een boek direct doorgegeven door god zich zo slecht kan aanpassen aan een door god zo veranderlijk gemaakte wereld?
    Ja kijk, daar is veel discussies over. Maar meeste moslims vinden dat je islam niet mag aanpassen omdat we ervan uit gaan dat God ons de perfecte geloof heeft gegeven dat in elke tijd,plaats en periode kan toepassen. Daarnaast als iedereen Islam gaan aanpassen hoe ze willen dan krijg je teveel sekten en we moeten streven naar één geloofsgemeenschap.

    Islam werd geopenbaard in tijd waar het heel barbaars aan toe ging: meisjes die werden verworpen, mensen werden verkracht, vermoordt, bestolen,etc. Het ging er heftig aan toe vooral voor vrouwen was het een hel. Het verbaasd dat men het nooit over deze onderwerp heeft, Islam heeft veel meer betekent in een korte tijd voor vrouwenrechten dan welke stroming dat kon doen. Vrouwen kregen opeens recht eigen bezit, woning, ze mochten scheiden en er is zelf een overlevering waar profeet Mohammed vertel dat vrouwen net als mannen recht hebben op een seksuele bevrediging en de mannen moeten daar rekening mee houden.

    Heel veel dingen die toen barbaar werd gevonden zie je ook terug in westerse cultuur, een groot voorbeeld is seks.
    pi_72582799
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 14:38 schreef quatara het volgende:

    [..]

    Ja, in de Islam is hygiëne uber belangrijk. Hygiëne maakt zelf een deel van imaam uit. Islam zegt dat vrouwen onnodig haargroei moeten weghalen omdat het gewoon niet hygiënisch is, mannen moeten besnijdenis ondergaan puur om hygiëne. Ik moet soms wel drie keer per dag mijn rituele wassing doen om te kunnen bidden.
    Hygiëne is überbelangrijk in de Islam zeg je?
    Ik zal hier maar geen foto's posten van diverse woestijn- en bergbewoners uit de Arabische en West-Aziatische contreien, of wel?

    En waarom moeten vrouwen onnodige haargroei weghalen en kweken mannen zo'n wollen slab? Kinhaar is onnodig en schaamhaar is bedoeld om de vagina stofvrij te houden, het heeft dus wel degelijk functie. Ik ben het eens met de stelling van sommigen dat een vrouw zou moeten kunnen kiezen: een wollen of een katoenen onderbroek, ajbwib.
    En nog iets anders: Ik ben ooit eens langs de Route Soleil met een paar pissende Marokkaanse vrouwen geconfronteerd. Gewoon collectief de kleden omhoog en gehurkt tussen de bussen (waar een normaal mens gewoon de 25 meter naar het toiletgebouw had afgelegd). Ik liep langs en heb nog nooit zoveel klittend, broeiend en verwilderd schaamhaar gezien. Ik zag 4 pissende vrouwen in de leeftijd 25 tot 65 schat ik met volledig ontbloot onderlijf, maar ik heb geen schaamlip gezien, nog geen millimeter!
    Weet je zeker dat de Islam schaamhaar als 'onnodige haargroei ' bestempeld?
    Sic transit gloria mundi
    --- --- --- --- --- --- ---
    I drink, therefore I am!
      woensdag 9 september 2009 @ 14:54:41 #11
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_72582971
    TS zou eigenlijk aan moeten geven over welke islam ze het heeft.

    Die in 'haar hoofd', of diegene die we in het nieuws kunnen vernemen.

    Want zoals al subtiel opgemerkt: topics waarin moslims niet te beroerd zijn om alles wat krom is recht te praten onder de noemer: "Ja, maar dat is niet de echte islam! " zijn al vaak genoeg langsgekomen hierzo.

    En ik heb in principe geen probleem met de islam in jouw hoofd. Volgens de andere topic draag je geen hoofddoek, pure winst in mijn boek

    Maar ik denk niet dat jou islam erg veel met die andere islam te maken heeft. Dus je geeft ons een inkijk in hoe jij het beleefd. Allicht interessant, maar of je iets mee kunt voor het grotere geheel, blijft een goede vraag
    &lt;signature here&gt;.
    pi_72583196
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 14:50 schreef ElectricEye het volgende:

    [..]

    Hygiëne is überbelangrijk in de Islam zeg je?
    Ik zal hier maar geen foto's posten van diverse woestijn- en bergbewoners uit de Arabische en West-Aziatische contreien, of wel?

    En waarom moeten vrouwen onnodige haargroei weghalen en kweken mannen zo'n wollen slab? Kinhaar is onnodig en schaamhaar is bedoeld om de vagina stofvrij te houden, het heeft dus wel degelijk functie. Ik ben het eens met de stelling van sommigen dat een vrouw zou moeten kunnen kiezen: een wollen of een katoenen onderbroek, ajbwib.
    En nog iets anders: Ik ben ooit eens langs de Route Soleil met een paar pissende Marokkaanse vrouwen geconfronteerd. Gewoon collectief de kleden omhoog en gehurkt tussen de bussen (waar een normaal mens gewoon de 25 meter naar het toiletgebouw had afgelegd). Ik liep langs en heb nog nooit zoveel klittend, broeiend en verwilderd schaamhaar gezien. Ik zag 4 pissende vrouwen in de leeftijd 25 tot 65 schat ik met volledig ontbloot onderlijf, maar ik heb geen schaamlip gezien, nog geen millimeter!
    Weet je zeker dat de Islam schaamhaar als 'onnodige haargroei ' bestempeld?
    Wat wil je nou? Moet ik nou echt in discussie gaan waarom er wel moslims zijn die niet hygiënisch zijn, dan kunnen we blijven doorgaan.Ik zeg gewoon hoe het moet, je ellenlange tekst over mocro vrouwen voegt niks relevant toe.
    Ja ik weet zeker dat schaamhaar weg moet, het kan misschien wat voordelen hebben maar uiteindelijk meer nadelen.
    pi_72583347
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 14:54 schreef ExTec het volgende:
    TS zou eigenlijk aan moeten geven over welke islam ze het heeft.

    Die in 'haar hoofd', of diegene die we in het nieuws kunnen vernemen.

    Want zoals al subtiel opgemerkt: topics waarin moslims niet te beroerd zijn om alles wat krom is recht te praten onder de noemer: "Ja, maar dat is niet de echte islam! " zijn al vaak genoeg langsgekomen hierzo.

    En ik heb in principe geen probleem met de islam in jouw hoofd. Volgens de andere topic draag je geen hoofddoek, pure winst in mijn boek

    Maar ik denk niet dat jou islam erg veel met die andere islam te maken heeft. Dus je geeft ons een inkijk in hoe jij het beleefd. Allicht interessant, maar of je iets mee kunt voor het grotere geheel, blijft een goede vraag
    je zegt nu dat ik dingen verzin maar dat is niet waar ik vertel feitelijk dingen met uitleg. Natuurlijk kan achter elke regeltje wel meerdere dingen achter zitten maar nogmaals ik ben geen geleerde.

    Pure winst in mijn broek, en jij vind het raar waarom er meisjes zijn die hoofddoek dragen? om mannen zoals jouw. Als ik een hoofddoek zou dragen dan ik blijkbaar minder interessant zijn en zou je deze topic niet eens gelezen hebben, en dan zeggen dat wij niet kunnen integreren misschien moeten je niet zo bekrompen reageren. BTW ik denk er weleens over na om een hoofddoek te dragen en jij bevestigt net waarom...sorry het heeft averechts gewerkt voor jouw.
      woensdag 9 september 2009 @ 15:15:19 #14
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_72583658
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 15:05 schreef quatara het volgende:

    [..]

    je zegt nu dat ik dingen verzin maar dat is niet waar ik vertel feitelijk dingen met uitleg. Natuurlijk kan achter elke regeltje wel meerdere dingen achter zitten maar nogmaals ik ben geen geleerde.
    Ik zeg niet dat jij dingen verzint Ik merk op dat hoe jij e.e.a. beleeft toch wel wat anders is dan dat we vaak waar kunnen nemen.
    quote:
    Pure winst in mijn broek,
    Ik zei boek, niet broek Dat is een gezegde.
    quote:
    en jij vind het raar waarom er meisjes zijn die hoofddoek dragen? om mannen zoals jouw.
    Geweldige onnavolgbare conclusie.

    Je bent, wat we noemen aan het projecteren. Ik beschouw de hoofddoek als een vorm van vrouwenonderdrukking, en vind niet dat vrouwen onderdrukking verdienen. Als een opperwezen echt van mening was dat vrouwen haar niet zichtbaar mocht zijn, werden vrouwen wel kaal geboren.

    Als je nu nog van mening bent dat 'vrouwen dat doen om mannen zoals ik', n/p hoor, maar dan geef je dus expliciet toe dat hoofddoek dragers aan het provoceren zijn.

    En daarvan ben ik van mening dat je toch ens 2 keer na moet denken of dat wel verstandig is. Iets met hoe de politiek er momenteel voorstaat, en iets met in welk daglicht moslims anno nu staan. Je kunt dan idd lekker provoceren, maar dan gaat op: wie zaait zal oogsten.

    Want provoceren mag, dat is duidelijk. Maar autochtonen mogen dat ook stront zat zijn, en vervolgens op die blonde mongool gaan stemmen.
    quote:
    Als ik een hoofddoek zou dragen dan ik blijkbaar minder interessant zijn en zou je deze topic niet eens gelezen hebben, en dan zeggen dat wij niet kunnen integreren misschien moeten je niet zo bekrompen reageren.
    Weer heel veel projectie. Ik heb toevallig jou topic over geen aandacht want geen hoofddoek gelezen, en kom me zowaar herinneren dat jij dat was.

    Je kietelt jezelf als jij denkt dat ik jou volg hierzo. Dan ken jij mij totaal niet.
    quote:
    BTW ik denk er weleens over na om een hoofddoek te dragen en jij bevestigt net waarom...sorry het heeft averechts gewerkt voor jouw.
    Nee, je projecteert eroplos, dat is wat je doet.
    &lt;signature here&gt;.
    pi_72584004
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 15:15 schreef ExTec het volgende:

    [..]

    Ik zeg niet dat jij dingen verzint Ik merk op dat hoe jij e.e.a. beleeft toch wel wat anders is dan dat we vaak waar kunnen nemen.
    [..]

    Ik zei boek, niet broek Dat is een gezegde.
    [..]

    Geweldige onnavolgbare conclusie.

    Je bent, wat we noemen aan het projecteren. Ik beschouw de hoofddoek als een vorm van vrouwenonderdrukking, en vind niet dat vrouwen onderdrukking verdienen. Als een opperwezen echt van mening was dat vrouwen haar niet zichtbaar mocht zijn, werden vrouwen wel kaal geboren.

    Als je nu nog van mening bent dat 'vrouwen dat doen om mannen zoals ik', n/p hoor, maar dan geef je dus expliciet toe dat hoofddoek dragers aan het provoceren zijn.

    En daarvan ben ik van mening dat je toch ens 2 keer na moet denken of dat wel verstandig is. Iets met hoe de politiek er momenteel voorstaat, en iets met in welk daglicht moslims anno nu staan. Je kunt dan idd lekker provoceren, maar dan gaat op: wie zaait zal oogsten.

    Want provoceren mag, dat is duidelijk. Maar autochtonen mogen dat ook stront zat zijn, en vervolgens op die blonde mongool gaan stemmen.
    [..]

    Weer heel veel projectie. Ik heb toevallig jou topic over geen aandacht want geen hoofddoek gelezen, en kom me zowaar herinneren dat jij dat was.

    Je kietelt jezelf als jij denkt dat ik jou volg hierzo. Dan ken jij mij totaal niet.
    [..]

    Nee, je projecteert eroplos, dat is wat je doet.
    Oke, misschien kom ik wat rustiger over en anderen komen opgehitst uit. Maar dat komt omdat ik wel snap al dat getwijfel,irritatie,etc.

    Ik wist niet dat je over boek had, sorry dan reageerde ik fout. Wat betekent dat gezegde dan?

    Het gaat niet alleen om het hoofddoek daarnaast moet je je ook netjes kleden, en het staat duidelijk in de Koran dat het erom gaat dat mannen je neit met lust kijken. Daar tegenover staat weer dar mannen niet met lust naar andere vrouwen mogen kijken (expliciet) dus het moet echt van beiden kanten kijken. Verder was het niet mijn bedoeling om te provoceren, maar je ziet wel waarom vrouwen hoofddoek gaan dragen. Misschien klinkt het voor jullie niet logisch of zeikerig....
    pi_72584393
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 15:26 schreef quatara het volgende:
    Ik wist niet dat je over boek had, sorry dan reageerde ik fout. Wat betekent dat gezegde dan?
    Het is een anglicisme "In my book", en wil zoveel zeggen als, "wat mij betreft".
      woensdag 9 september 2009 @ 15:39:55 #17
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_72584402
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 15:26 schreef quatara het volgende:
    Ik wist niet dat je over boek had, sorry dan reageerde ik fout. Wat betekent dat gezegde dan?
    Als iets in jouw boek goed is, ben je het er gewoon mee eens
    quote:
    Verder was het niet mijn bedoeling om te provoceren, maar je ziet wel waarom vrouwen hoofddoek gaan dragen.
    Behalve als manier om te provoceren zie ik dat dus niet.

    In essentie gaat de hoofddoek ervanuit dat mannen zich niet kunnen beheersen, en dat vrouwen daarom maar vrijheid maar in mogen leveren. Dat wijs ik keihard af.

    In dit land, hebben mannen maar niet met hun lul te denken, zo simpel.

    En je freudiaanse verlezing, boek wordt broek, spreekt boekdelen. Want je wist al weer bijna zeker dat die hollanders in je broek wilde komen

    Sorry, maar dan ben je in mijn optiek de islamitische obsessie met sex & kuisheid aan het projecteren op die mensen die daar veel normaler mee omgaan.
    quote:
    Misschien klinkt het voor jullie niet logisch of zeikerig....
    Zeker.
    &lt;signature here&gt;.
      woensdag 9 september 2009 @ 15:43:07 #18
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_72584495
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 15:39 schreef kLowJow het volgende:

    [..]

    Het is een anglicisme..
    Is dat zo?

    Waarvan akte. Anglicismen kunnen niet

    Dank
    &lt;signature here&gt;.
      woensdag 9 september 2009 @ 16:43:40 #19
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_72586606
    We hadden al [Centraal] Vragen over de Islam #7 , maar die is toch bijna vol (en nu helemaal), dus ik maak hier zo even deeltje 8 van.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_72601271
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 14:28 schreef Dennis_enzo het volgende:
    Staat het ook in de koran dat alle jonge Marokkanen met zo'n opgeschoren kop moeten lopen? Ze hebben werkelijk allemaal hetzelfde kapsel, dat kan geen toeval zijn.
    Er staat in de Koran niets specifieks over de 'Marokkanen'. Als er iets in staat dan geldt het voor alle gelovigen. Er staat niets over het scheren van je hoofd, het wordt meestal (niet altijd) wel gedaan zodat men meer met het geloof bezig kan zijn dan elke dag bezig te zijn met je haar. Het is zelfs naar het voorbeeld van de Profeet om je haar tot aan je schouders te laten groeien en er drie vlechten in te doen.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Tevik op 09-09-2009 23:35:41 ]
      donderdag 10 september 2009 @ 00:47:40 #21
    45180 Dennis_enzo
    Geen usericon nee
    pi_72603677
    quote:
    Op woensdag 9 september 2009 23:21 schreef Tevik het volgende:

    [..]

    Er staat in de Koran niets specifieks over de 'Marokkanen'. Als er iets in staat dan geldt het voor alle gelovigen.
    Dat snap ik ook wel, het was maar half serieus
    Ook geen sig dus
      zondag 18 oktober 2009 @ 14:37:34 #22
    272582 Pippistrelli
    muizen met vleugels
    pi_73805207
    hier iemand die oprecht geïnterreseerd is in de Islam!

    vraag 1:
    Mag een moslima trouwen met een niet-moslim?
    Vraag 2:
    Mag een moslim trouwen met een niet-moslima?
    Vraag 3:
    Ik ken moslima's met, en zonder hoofddoekjes, wat zijn de argumenten?
    Vraag 4:
    Is volgens de Islam, de hond onrein, en wat heeft dat voor gevolgen voor moslims?

    Bij voorbaat dank!
    help ik zie niks.
    pi_73808078
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 14:37 schreef Pippistrelli het volgende:
    hier iemand die oprecht geïnterreseerd is in de Islam!

    vraag 1:
    Mag een moslima trouwen met een niet-moslim?

    nee, want de islam gaat er vanuit dat de vaderskant sterker is. Dus de kinderen nemen automatisch vaders geloof over.
    Vraag 2:
    Mag een moslim trouwen met een niet-moslima?
    ja, ik vind het ook ontzettend oneerlijk.
    Vraag 3:
    Ik ken moslima's met, en zonder hoofddoekjes, wat zijn de argumenten?
    Hijaab is verplicht, en als je dat neit draagt dan is dat een zonde.
    Vraag 4:
    Is volgens de Islam, de hond onrein, en wat heeft dat voor gevolgen voor moslims?

    Ik weet alleen dat je honden niet binnenhuis mag hebben omdat ze engelen afschrikken maar of ze dan meteen onrein zijn weet ik niet.

    Bij voorbaat dank!

    oke
      zondag 18 oktober 2009 @ 16:31:18 #24
    259412 Seven.of.Nine
    Seven volstaat. :*
    pi_73809087
    Mij is verteld dat honden inderdaad erg onrein zijn.

    Ik ben eigenlijk benieuwd, ik begreep eigenlijk dat vrouwen vanaf de periode dat ze seksueel rijp zijn een hoofddoek zou moeten dragen. Maar ik zag laatst een meisje van een jaar of 8 met een hoofddoekje lopen, is dat normaal vanuit islamitisch oogpunt?
    Resistance is futile
    pi_73809291
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 16:31 schreef Seven.of.Nine het volgende:
    Mij is verteld dat honden inderdaad erg onrein zijn.

    Ik ben eigenlijk benieuwd, ik begreep eigenlijk dat vrouwen vanaf de periode dat ze seksueel rijp zijn een hoofddoek zou moeten dragen. Maar ik zag laatst een meisje van een jaar of 8 met een hoofddoekje lopen, is dat normaal vanuit islamitisch oogpunt?
    nee is niet normaal.
      zondag 18 oktober 2009 @ 23:23:40 #26
    272582 Pippistrelli
    muizen met vleugels
    pi_73828185
    een hond jaagt engelen weg? hoezo dan?
    Ik hoorde van een moslima dat ze alleen niet in je bed mgoen slapen en las ergens dat het speeksel onrein is.
    help ik zie niks.
      zondag 18 oktober 2009 @ 23:39:46 #27
    259412 Seven.of.Nine
    Seven volstaat. :*
    pi_73828775
    Wanneer is een vrouw seksueel rijp volgens de islam?
    Resistance is futile
    pi_74264727
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 23:23 schreef Pippistrelli het volgende:
    een hond jaagt engelen weg? hoezo dan?
    Ik hoorde van een moslima dat ze alleen niet in je bed mgoen slapen en las ergens dat het speeksel onrein is.
    Ik denk dat je het gewoon bij het letterlijke woord onrein moet houden: niet schoon. Mythes die gebruikt worden om dat uit te leggen zijn prima, maar het blijven mythes, imo.
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 23:39 schreef Seven.of.Nine het volgende:
    Wanneer is een vrouw seksueel rijp volgens de islam?
    Puberteit.
    pi_74264766
    Oh, niet al te subtiele kick, ik was wat rond aan het lezen .
    pi_74609476
    quote:
    Op zondag 18 oktober 2009 23:23 schreef Pippistrelli het volgende:
    een hond jaagt engelen weg? hoezo dan?
    De engelen van de genade voor alle duidelijkheid, de wakende engelen en de engel des doods komt je gewoon halen.
    quote:
    Ik hoorde van een moslima dat ze alleen niet in je bed mgoen slapen en las ergens dat het speeksel onrein is.
    Dat is een interpretatie en conclusie, niets meer, de geschriften zelf zeggen dat ze onrein zijn en je ze moet vermijden.
    pi_74764404
    Wat wordt er in de islam over muziek gezegd? Heb wel eens gehoord dat het helemaal verboden is, maar kan me er niet zoveel bij voorstellen, omdat ik niemand ken die helemaal geen muziek luistert. Ook lastig te vermijden in het openbaar..
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74764623
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:06 schreef Bilmiyorem het volgende:
    Wat wordt er in de islam over muziek gezegd? Heb wel eens gehoord dat het helemaal verboden is, maar kan me er niet zoveel bij voorstellen, omdat ik niemand ken die helemaal geen muziek luistert. Ook lastig te vermijden in het openbaar..
    De islam verbiedt vrijwel alle instrumenten behalve de trommels volgens een hadith.

    In de jaren dat ik in Egypte zat was er een fatwa van 3 punten.

    1. Liedjes mogen je niet aanzetten tot afgoden.
    2. Liedjes mogen je niet seksueel opwinden.
    3. Liedjes mogen je niet tot het slechte aanzetten.

    Buiten dat was Azhar er vrijwel neutraal over.
    pi_74764765
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:10 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    De islam verbiedt vrijwel alle instrumenten behalve de trommels volgens een hadith.

    In de jaren dat ik in Egypte zat was er een fatwa van 3 punten.

    1. Liedjes mogen je niet aanzetten tot afgoden.
    2. Liedjes mogen je niet seksueel opwinden.
    3. Liedjes mogen je niet tot het slechte aanzetten.

    Buiten dat was Azhar er vrijwel neutraal over.
    Waarom zijn de andere instrumenten dan verboden als ze me niet aanzetten tot afgoden, me niet seksueel opwinden en niet aanzetten tot het slechte (erg breed).
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74764853
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:13 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Waarom zijn de andere instrumenten dan verboden als ze me niet aanzetten tot afgoden, me niet seksueel opwinden en niet aanzetten tot het slechte (erg breed).
    Geen idee, dat is een verbod op basis van de uitspraken van Mohammed, dat alleen de trommel is toegestaan. Met slechte wordt alles wat verboden is volgens de koran bedoeld.
    pi_74764911
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:14 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Geen idee, dat is een verbod op basis van de uitspraken van Mohammed, dat alleen de trommel is toegestaan. Met slechte wordt alles wat verboden is volgens de koran bedoeld.
    Waarschijnlijk te ver gezocht, maar mag je dan ook geen andere instrumenten dan een trommel in huis hebben?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74765017
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:15 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Waarschijnlijk te ver gezocht, maar mag je dan ook geen andere instrumenten dan een trommel in huis hebben?
    Lijkt me hetzelfde als met bier en varkensvlees etc, als je het niet mag nuttigen mag je het ook niet thuis hebben.
    pi_74765091
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:17 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Lijkt me hetzelfde als met bier en varkensvlees etc, als je het niet mag nuttigen mag je het ook niet thuis hebben.
    Mijn saz.. als dit waar is. Bier en varkensvlees mag ik niet aan verdienen, dus aan m'n saz ook niet?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74765220
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:18 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Mijn saz.. als dit waar is. Bier en varkensvlees mag ik niet aan verdienen, dus aan m'n saz ook niet?
    Vrij algemeen, aan iets wat verboden is mag je niet verdienen.
    pi_74765293
    Wat ik nooit heb gesnapt is de hadith, als de Koran werkelijk zo'n perfect boek is, waarom hebben wij dan een hadith nodig? En hoe betrouwbaar kunnen hadiths zijn? Als ik jou nou een verhaal vertel en jij vertelt dat door, dan is dat verhaal niet meer hetzelfde? Hoe kunnen hadiths dan wel betrouwbaar zijn aangezien het niets meer zijn dan doorvertelde verhalen?
    pi_74765410
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:21 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Vrij algemeen, aan iets wat verboden is mag je niet verdienen.
    Ik mag m'n saz niet wegdoen.. dan is het toch niet meer mijn schuld
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74765411
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:22 schreef Bortecinem het volgende:
    Wat ik nooit heb gesnapt is de hadith, als de Koran werkelijk zo'n perfect boek is, waarom hebben wij dan een hadith nodig? En hoe betrouwbaar kunnen hadiths zijn? Als ik jou nou een verhaal vertel en jij vertelt dat door, dan is dat verhaal niet meer hetzelfde? Hoe kunnen hadiths dan wel betrouwbaar zijn aangezien het niets meer zijn dan doorvertelde verhalen?
    De manier hoe je bidt, hoe je abdest haalt, hoeveel rekaat de gebeden zijn haalt men allemaal uit de hadith omdat ze niet in de koran opgenomen mijn. Dat de koran perfect is, is natuurlijk een subjectief - vereist - waarde voor de moslim.

    Je hebt verschillende rangen van hadith. Betrouwbaar, goedgekeurd, goed, zwak en verzonnen. Afhankelijk van de ketens en of ze tot de profeet komen etc. Zijn strenge voorwaarden voor.
    pi_74765429
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:24 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Ik mag m'n saz niet wegdoen.. dan is het toch niet meer mijn schuld
    van?
    pi_74765498
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:22 schreef Bortecinem het volgende:
    Wat ik nooit heb gesnapt is de hadith, als de Koran werkelijk zo'n perfect boek is, waarom hebben wij dan een hadith nodig? En hoe betrouwbaar kunnen hadiths zijn? Als ik jou nou een verhaal vertel en jij vertelt dat door, dan is dat verhaal niet meer hetzelfde? Hoe kunnen hadiths dan wel betrouwbaar zijn aangezien het niets meer zijn dan doorvertelde verhalen?
    Hadiths verhelderen de Qu'ran
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74765521
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:25 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    van?
    papa en mama
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74765591
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:26 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    papa en mama
    quote:
    En Wij hebben de mens opgedragen goed voor zijn ouders te zijn. Als zij er echter bij jou op aandringen aan Mij metgezellen toe te voegen, waarvan jij geen kennis hebt, gehoorzaam hun dan niet. Tot Mij is jullie terugkeer. Ik zal jullie dan meedelen wat jullie aan het doen waren
    . 29 de spin 8
    pi_74765643
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:24 schreef Triggershot het volgende:

    [quote]
    De manier hoe je bidt, hoe je abdest haalt, hoeveel rekaat de gebeden zijn haalt men allemaal uit de hadith omdat ze niet in de koran opgenomen mijn. Dat de koran perfect is, is natuurlijk een subjectief - vereist - waarde voor de moslim.

    Kan het dan niet zo zijn dat het niet uitmaakt hoe je bidt? Immers, als de manier waarop je bidt zo belangrijk zou zijn, dan zou het toch opgenomen moeten zijn in de Koran? Misschien maakt het niet uit hoe je bidt en staat het er daarom niet in? Of is deze interpretatie te rebels?
    quote:
    Je hebt verschillende rangen van hadith. Betrouwbaar, goedgekeurd, goed, zwak en verzonnen. Afhankelijk van de ketens en of ze tot de profeet komen etc. Zijn strenge voorwaarden voor.
    Dat weet ik. Maar toch heb ik zo mijn twijfels, het blijven immers doorvertelde verhalen.
    pi_74765796
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:10 schreef Triggershot het volgende:

    De islam verbiedt vrijwel alle instrumenten behalve de trommels volgens een hadith.

    Ook weer zoiets. Ik snap dit dus echt niet, wat maakt de trommel zo speciaal dat het niet verboden is, en alle andere instrumenten zo duivels?
    pi_74765819
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:29 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Kan het dan niet zo zijn dat het niet uitmaakt hoe je bidt? Immers, als de manier waarop je bidt zo belangrijk zou zijn, dan zou het toch opgenomen moeten zijn in de Koran? Misschien maakt het niet uit hoe je bidt en staat het er daarom niet in? Of is deze interpretatie te rebels?
    Een interpretatie is op basis van iets wat in de Koran voorkomt, wanneer dat niet het geval is, is het speculatie en dan kan je alle kanten op. Wat wel in de Koran staat is dat alles wat de profeet je geeft moet je nemen en hem als voorbeeld nemen.
    quote:
    Dat weet ik. Maar toch heb ik zo mijn twijfels, het blijven immers doorvertelde verhalen.
    Het zijn dikwijls meer dan verhalen, het is met name zijn uitspraken en levenswijze. Van de 800.000 hadith zijn er bijvoorbeeld maar een stuk of 8000 als betrouwbaar bestempeld, nav een zwaar selectie.
    pi_74765835
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:28 schreef Triggershot het volgende:

    [..]


    [..]

    . 29 de spin 8
    Moet ik m'n saz gratis weggeven? Dat is hetzelfde als gratis bier/varkensvlees weggeven toch? Kan ik het ook in m'n kast laten liggen, zonder er gebruik van te maken? Of in de afvalbak?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74765854
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:32 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Ook weer zoiets. Ik snap dit dus echt niet, wat maakt de trommel zo speciaal dat het niet verboden is, en alle andere instrumenten zo duivels?
    Ik heb geen antwoorden op het waarom, ieder mens zal daar wel een eigen invulling aangeven, ik kan je alleen vertellen wat er in de hadith of koran te vinden staat.
    pi_74765915
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:33 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Moet ik m'n saz gratis weggeven? Dat is hetzelfde als gratis bier/varkensvlees weggeven toch? Kan ik het ook in m'n kast laten liggen, zonder er gebruik van te maken? Of in de afvalbak?
    Als sier, waarom niet? Gewoon houden. Het verschil met bier & varkensvlees en saz is dat de één wel bij naam worden genoemd door Allah en de saz niet, dus zolang je het niet gebruikt op een haram wijze zit je goed.
    pi_74765950
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:32 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Ook weer zoiets. Ik snap dit dus echt niet, wat maakt de trommel zo speciaal dat het niet verboden is, en alle andere instrumenten zo duivels?
    Islam = onderwerping, daarom zijn waaromvragen lastig te beantwoorden, je hebt als mens niet overal een antwoord op en juist dat maakt het soms lastig. Het is niet gebaseerd op wat wij normaal/leuk/begrijpelijk vinden, denk dat een uitleg niet heel veel zou uitmaken.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74766001
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:35 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Als sier, waarom niet? Gewoon houden. Het verschil met bier & varkensvlees en saz is dat de één wel bij naam worden genoemd door Allah en de saz niet, dus zolang je het niet gebruikt op een haram wijze zit je goed.
    Net zoals nazar boncugu? Voor de sier, maar er niet in geloven of is dat weer wel verboden voor de sier?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74766045
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:36 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Net zoals nazar boncugu? Voor de sier, maar er niet in geloven of is dat weer wel verboden voor de sier?
    Nazar boncugu is van een ander kaliber. Het is bijgeloof en afgoderij en daarom is er geen nuance voor in de Islamitische wereld.
    pi_74766106
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:32 schreef Triggershot het volgende:


    Een interpretatie is op basis van iets wat in de Koran voorkomt, wanneer dat niet het geval is, is het speculatie en dan kan je alle kanten op. Wat wel in de Koran staat is dat alles wat de profeet je geeft moet je nemen en hem als voorbeeld nemen.
    Ik blijf het een beetje contradicties vinden. Dit is het perfecte boek, maar om het te snappen en uit te voeren heb je hadiths nodig. En is het niet zo dat Sjietten en Soennieten anders bidden? Hoe kan dat dan?
    quote:
    Het zijn dikwijls meer dan verhalen, het is met name zijn uitspraken en levenswijze. Van de 800.000 hadith zijn er bijvoorbeeld maar een stuk of 8000 als betrouwbaar bestempeld, nav een zwaar selectie.
    Is het niet zo dat de betrouwbaarheid van de hadiths is bepaald door de personen die ze hebben verzameld? De Koran geeft geen garantie over de betrouwbaarheid van de hadiths, hoe kan jij er dan zo heilig in geloven?
    pi_74766115
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:37 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Nazar boncugu is van een ander kaliber. Het is bijgeloof en afgoderij en daarom is er geen nuance voor in de Islamitische wereld.
    Er zijn mensen die het mooi vinden en er niet in geloven.. waarom zou je dat niet kunnen vergelijken met een saz?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74766207
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:33 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ik heb geen antwoorden op het waarom, ieder mens zal daar wel een eigen invulling aangeven, ik kan je alleen vertellen wat er in de hadith of koran te vinden staat.
    *Zucht*

    Zulke vragen blijven altijd door mijn hoofd spoken. De saz is het instrument van de Turken, het maakt zo'n groot deel uit van onze cultuur. De saz opgeven is letterlijk onze cultuur opgeven, en in mijn ogen langzaam Arabiseren.. Want zeg is eerlijk, heeft de saz in de Turkse geschiedenis geleidt tot pervers of barbaars gedrag?
    pi_74766275
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:38 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Ik blijf het een beetje contradicties vinden. Dit is het perfecte boek, maar om het te snappen en uit te voeren heb je hadiths nodig. En is het niet zo dat Sjietten en Soennieten anders bidden? Hoe kan dat dan?
    Omdat wanneer de Koran zich perfect noemt het in een ander context wordt bedoeld volgens de geleerden, perfect in de zin van dat het geen fouten bevat, taalkundig en poetisch hoogstaat etc. Hadiths heb je nodig om te weten hoe je moet bidden, om specifiek te weten hoe je moet bidden, dit is als je wilt bidden.
    quote:
    Is het niet zo dat de betrouwbaarheid van de hadiths is bepaald door de personen die ze hebben verzameld?
    En in hoeverre verschilt dat precies met de Koran?
    quote:
    De Koran geeft geen garantie over de betrouwbaarheid van de hadiths, hoe kan jij er dan zo heilig in geloven?
    Geeft de hadiths wel een garantie voor de betrouwbaarheid van de Koran dan? Zowel de Hadith als de Koran zijn voortgekomen uit het mond van Mohammed en verzameld door zijn volgelingen, waarom zou je daar dan een onderscheid in maken?
    pi_74766327
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:39 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Er zijn mensen die het mooi vinden en er niet in geloven.. waarom zou je dat niet kunnen vergelijken met een saz?
    Omdat het voor een instrument staat wat je zou kunnen beschermen, Mohammed heeft toen hij Mekka veroverde al deze beelden en instrumenten kapot geslagen, dat heeft hij niet gedaan met muziekinstrumenten.
    pi_74766396
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:41 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    *Zucht*

    Zulke vragen blijven altijd door mijn hoofd spoken. De saz is het instrument van de Turken, het maakt zo'n groot deel uit van onze cultuur. De saz opgeven is letterlijk onze cultuur opgeven, en in mijn ogen langzaam Arabiseren.. Want zeg is eerlijk, heeft de saz in de Turkse geschiedenis geleidt tot pervers of barbaars gedrag?
    Zijn wel meer dingen waar wij waarschijnlijk geen direct barbaars gedrag van kunnen waarnemen, als gevolg, bijvoorbeeld de volgorde van nagels knippen (was er volgens mij wel, ik houd me iig aan de volgorde die ik ken, weet niet of het nodig is)
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74766402
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:43 schreef Triggershot het volgende:

    Omdat wanneer de Koran zich perfect noemt het in een ander context wordt bedoeld volgens de geleerden, perfect in de zin van dat het geen fouten bevat, taalkundig en poetisch hoogstaat etc. Hadiths heb je nodig om te weten hoe je moet bidden, om specifiek te weten hoe je moet bidden, dit is als je wilt bidden.


    En in hoeverre verschilt dat precies met de Koran?

    Geeft de hadiths wel een garantie voor de betrouwbaarheid van de Koran dan? Zowel de Hadith als de Koran zijn voortgekomen uit het mond van Mohammed en verzameld door zijn volgelingen, waarom zou je daar dan een onderscheid in maken?
    De versen uit het mond van Mohammed zijn meteen opgeschreven, hadiths daarentegen zijn doorvertelde verhalen. Dat is toch wel een verschil?

    Ik heb twijfels over beide.
    pi_74766457
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:41 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    *Zucht*

    Zulke vragen blijven altijd door mijn hoofd spoken. De saz is het instrument van de Turken, het maakt zo'n groot deel uit van onze cultuur. De saz opgeven is letterlijk onze cultuur opgeven, en in mijn ogen langzaam Arabiseren.. Want zeg is eerlijk, heeft de saz in de Turkse geschiedenis geleidt tot pervers of barbaars gedrag?
    De islam is geen religie van nationaliteiten of culturen, dat zie je zelf wel in neem ik aan? Het is niet alleen de saz, maar alle instrumenten, of ze nu turks zijn of somalisch.
    pi_74766609
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:46 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    De versen uit het mond van Mohammed zijn meteen opgeschreven, hadiths daarentegen zijn doorvertelde verhalen. Dat is toch wel een verschil?

    Ik heb twijfels over beide.
    Mja, als je al twijfels over beiden hebt. De manier waarop ze zijn overgeleverd, verzameld en opgeschreven is vrij zorgvuldig gebeurd en vrij origineel gebleven, maar dat zegt natuurlijk niets over de waarheden ervan.
    pi_74766658
    Triggershot ik las een keer dat je je bord en vingers moet aflikken na het eten... is dit echt waar?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74766666
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:48 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    De islam is geen religie van nationaliteiten of culturen, dat zie je zelf wel in neem ik aan? Het is niet alleen de saz, maar alle instrumenten, of ze nu turks zijn of somalisch.
    Oke, toegegeven, Arabiseren klopt niet. Maar alsnog begrijp ik niet wat er nou zo slecht is aan de saz. Het is in mijn ogen gewoon niet logisch.
    pi_74766713
    Trigershot, ik hoop dat je mij niet irritant vindt, maar ik heb nog een paar vragen. Hoe zit het met de sterftijd van een mens, volgens de Koran is dit al voor bepaald. Maar hoe zit het dan met mensen die zelfmoord plegen of mensen die worden vermoord?
    pi_74766714
    TVP, dit is interessant om te volgen .
    pi_74766724
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:52 schreef Bilmiyorem het volgende:
    Triggershot ik las een keer dat je je bord en vingers moet aflikken na het eten... is dit echt waar?
    Wanneer iemand iets claimt, of het nu een kafir, imam, je ouders of een vreemde is boeit niet, vraag altijd naar de bron zodat je het voor jezelf kunt opzoeken. Ik ben zelf niet zoiets tegengekomen, kan me ook niet voorstellen dat Mohammed zoiets ooit heeft gedaan, niet echt zijn stijl van eten.
    pi_74766751
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:52 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Oke, toegegeven, Arabiseren klopt niet. Maar alsnog begrijp ik niet wat er nou zo slecht is aan de saz. Het is in mijn ogen gewoon niet logisch.
    En als het wel logisch is in de ogen van God, wat dan? Is het dat jij je onderwerpt aan zijn logica of hij aan de jouwe?
    pi_74766820
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:54 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    En als het wel logisch is in de ogen van God, wat dan? Is het dat jij je onderwerpt aan zijn logica of hij aan de jouwe?
    Dat is het probleem juist, ik wil voor alles een verklaring hebben. Deze vragen blijven maar rondspoken in mijn hoofd, ik kan het wel negeren, en doen alsof ik geen twijfels heb, maar dan hou ik alleen mezelf voor de gek.
    pi_74766834
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:53 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Wanneer iemand iets claimt, of het nu een kafir, imam, je ouders of een vreemde is boeit niet, vraag altijd naar de bron zodat je het voor jezelf kunt opzoeken. Ik ben zelf niet zoiets tegengekomen, kan me ook niet voorstellen dat Mohammed zoiets ooit heeft gedaan, niet echt zijn stijl van eten.
    Hmm ok
    De "goede" handelingen moet je toch verrichten met je rechterkant: eten, iets aan iemand geven, wc verlaten, terwijl je de wc betreedt met je linkerkant. Hoe zit het met schrijven, heeft dat ook een voorkeur of maakt dat niet uit en moet je gewoon de kant gebruiken waar je het best mee kunt schrijven?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74766872
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:53 schreef Bortecinem het volgende:
    Trigershot, ik hoop dat je mij niet irritant vindt, maar ik heb nog een paar vragen. Hoe zit het met de sterftijd van een mens, volgens de Koran is dit al voor bepaald.
    Klopt
    quote:
    Maar hoe zit het dan met mensen die zelfmoord plegen of mensen die worden vermoord?
    Ook dat was bekend en stond vast, is geen onderscheid in. De manier hoe je doodgaat is geen argument voor dat het vaststaat wanneer je dood gaat.
    pi_74766885
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:56 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Dat is het probleem juist, ik wil voor alles een verklaring hebben. Deze vragen blijven maar rondspoken in mijn hoofd, ik kan het wel negeren, en doen alsof ik geen twijfels heb, maar dan hou ik alleen mezelf voor de gek.
    Misschien kun je proberen meer je best te doen om die twijfels opzij te zetten i.p.v. je te richten op waarom Allah iets wil? Lijkt me iig wel handiger.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74766964
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:56 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Dat is het probleem juist, ik wil voor alles een verklaring hebben. Deze vragen blijven maar rondspoken in mijn hoofd, ik kan het wel negeren, en doen alsof ik geen twijfels heb, maar dan hou ik alleen mezelf voor de gek.
    Het is prima dat je verklaringen wilt, maar als gelovige moet je ook weten en bepalen dat je verlangens niet je blind maken voor de 'wil van god'.
    pi_74767018
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:57 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Klopt
    [..]

    Ook dat was bekend en stond vast, is geen onderscheid in. De manier hoe je doodgaat is geen argument voor dat het vaststaat wanneer je dood gaat.
    Dus een persoon die zelfmoord pleegt zal sowieso op dezelfde tijd overlijden, al pleegt hij geen zelfmoord? Waarom is het dan nodig om mensen te waarschuwen voor zelfmoord? En is het dan zo dat God moordenaars stuurt naar de tijd waarop hij al heeft bepaald dat iemand zal sterven?

    Eeh?
    pi_74767059
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:56 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Hmm ok
    De "goede" handelingen moet je toch verrichten met je rechterkant: eten, iets aan iemand geven, wc verlaten, terwijl je de wc betreedt met je linkerkant. Hoe zit het met schrijven, heeft dat ook een voorkeur of maakt dat niet uit en moet je gewoon de kant gebruiken waar je het best mee kunt schrijven?
    Rechts. Het schrijven, kennis opdoen en literatuur verspreiden is een goede daad, met rechts dus, tenzij je niet met rechts kunt, dan is het een beter daad om het met links te doen dan helemaal niet te doen.
    pi_74767085
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 22:57 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Misschien kun je proberen meer je best te doen om die twijfels opzij te zetten i.p.v. je te richten op waarom Allah iets wil? Lijkt me iig wel handiger.
    Was het maar zo makkelijk.
    pi_74767093
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:00 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Dus een persoon die zelfmoord pleegt zal sowieso op dezelfde tijd overlijden, al pleegt hij geen zelfmoord? Waarom is het dan nodig om mensen te waarschuwen voor zelfmoord? En is het dan zo dat God moordenaars stuurt naar de tijd waarop hij al heeft bepaald dat iemand zal sterven?

    Eeh?
    Dit vraag ik me ook af?
    Staat de tijd wanneer je sterft vast of ook de manier waarop je gaat sterven. Is ook een stukje lot, dit onderwerp of niet? Paar mensen zeiden tegen me dat het niet verstandig is je hier te veel mee bezig te houden.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74767122
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:01 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Rechts. Het schrijven, kennis opdoen en literatuur verspreiden is een goede daad, met rechts dus, tenzij je niet met rechts kunt, dan is het een beter daad om het met links te doen dan helemaal niet te doen.
    Ja, leek me al logisch dat het met rechts moest, maar lijkt me lullig als je links bent gewend.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74767154
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:02 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Dit vraag ik me ook af?
    Staat de tijd wanneer je sterft vast of ook de manier waarop je gaat sterven. Is ook een stukje lot, dit onderwerp of niet? Paar mensen zeiden tegen me dat het niet verstandig is je hier te veel mee bezig te houden.
    LOL

    Dit antwoord heb ik maar al te vaak naar me hoofd geslingerd gekregen.
    pi_74767162
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:00 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Dus een persoon die zelfmoord pleegt zal sowieso op dezelfde tijd overlijden, al pleegt hij geen zelfmoord? Waarom is het dan nodig om mensen te waarschuwen voor zelfmoord? En is het dan zo dat God moordenaars stuurt naar de tijd waarop hij al heeft bepaald dat iemand zal sterven?

    Eeh?
    Dat gaat meestal samen, heel vaak zie je bijvoorbeeld ook mensen die een zelfmoordpoging ondernemen, maar niet sterven. Islamitische gezien is dat omdat zijn of haar tijd nog niet is gekomen. Je waarschuwt mensen voor zelfmoord omdat Allah het niet vergeeft en je op dat moment toch al zou doodgaan, dus niet je eigen leven mag ontnemen. De manier waarop je doodgaat verschilt, soms per ziekte, soms moordenaar, soms ongeluk, soms natuurlijk, maar de tijd dat je doodgaat en de manier waarop gaan samen met elkaar. Niet zonder.
    pi_74767168
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:02 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Was het maar zo makkelijk.
    Ik snap wat je bedoelt, maar ik bedoel geen vragen stellen, maar je eigenlijk wel afvragen waarom, lijkt me een handigere manier om het af te leren dan vragen blijven stellen. Het waaromdeel afvragen en geen vragen stellen, is al een stap verder.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74767203
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:04 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Dat gaat meestal samen, heel vaak zie je bijvoorbeeld ook mensen die een zelfmoordpoging ondernemen, maar niet sterven. Islamitische gezien is dat omdat zijn of haar tijd nog niet is gekomen. Je waarschuwt mensen voor zelfmoord omdat Allah het niet vergeeft en je op dat moment toch al zou doodgaan, dus niet je eigen leven mag ontnemen. De manier waarop je doodgaat verschilt, soms per ziekte, soms moordenaar, soms ongeluk, soms natuurlijk, maar de tijd dat je doodgaat en de manier waarop gaan samen met elkaar. Niet zonder.
    Hoe zit het met martelaars?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74767243
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:04 schreef Triggershot het volgende:


    Dat gaat meestal samen, heel vaak zie je bijvoorbeeld ook mensen die een zelfmoordpoging ondernemen, maar niet sterven. Islamitische gezien is dat omdat zijn of haar tijd nog niet is gekomen. Je waarschuwt mensen voor zelfmoord omdat Allah het niet vergeeft en je op dat moment toch al zou doodgaan, dus niet je eigen leven mag ontnemen. De manier waarop je doodgaat verschilt, soms per ziekte, soms moordenaar, soms ongeluk, soms natuurlijk, maar de tijd dat je doodgaat en de manier waarop gaan samen met elkaar. Niet zonder.
    Maar wanneer het iemand dus wel lukt om zelfmoord te plegen of iemand te vermoorden is het gewoon puur toeval?
    pi_74767287
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:05 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Maar wanneer het iemand dus wel lukt om zelfmoord te plegen of iemand te vermoorden is het gewoon puur toeval?
    heel vaak zie je bijvoorbeeld ook mensen die een zelfmoordpoging ondernemen, maar niet sterven. Islamitische gezien is dat omdat zijn of haar tijd nog niet is gekomen Ik denk dat als het je wel lukt, dat het dan je tijd is, als je uitgaat van wat Triggershot zei.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74767309
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:05 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Hoe zit het met martelaars?
    quote:
    2 de koe 154
    En zegt niet van hen die op Gods weg gedood worden dat zij dood zijn; zij zijn juist levend, maar jullie beseffen het niet.
    pi_74767329
    Ik wil het nu testen (klinkt ziek), heb uiteindelijk niets aan het resultaat, beter dat je langer de "kans" krijgt, dan dat je nu sterft en nog niet hebt kunnen doen wat je wilde.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74767335
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:05 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Maar wanneer het iemand dus wel lukt om zelfmoord te plegen of iemand te vermoorden is het gewoon puur toeval?
    Dan is dat de manier waarop het in jouw kader staat hoe je ten einde zou komen.
    pi_74767389
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:06 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    heel vaak zie je bijvoorbeeld ook mensen die een zelfmoordpoging ondernemen, maar niet sterven. Islamitische gezien is dat omdat zijn of haar tijd nog niet is gekomen Ik denk dat als het je wel lukt, dat het dan je tijd is, als je uitgaat van wat Triggershot zei.
    Met eeuwige hel in je achterhoofd.
    pi_74767407
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:08 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Dan is dat de manier waarop het in jouw kader staat hoe je ten einde zou komen.
    Het lot? Als ik nu van 14 hoog spring en doodga, denk ik eigenlijk niet dat het is omdat het m'n tijd is, maar juist wat er in mijn kader staat hoe ik ten einde zou komen.

    Nee, maar wtf , wat in mijn kader staat, hoe ik ten einde kom, is dat niet gelijk aan of het mijn tijd is of niet?
    Kans lijkt me uiteindelijk wel erg groot dat ik het niet ga overleven.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74767445
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:09 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Het lot? Als ik nu van 14 hoog spring en doodga, denk ik eigenlijk niet dat het is omdat het m'n tijd is, maar juist wat er in mijn kader staat hoe ik ten einde zou komen.

    Nee, maar wtf , wat in mijn kader staat, hoe ik ten einde kom, is dat niet gelijk aan of het mijn tijd is of niet?
    Kans lijkt me uiteindelijk wel erg groot dat ik het niet ga overleven.
    ik ga even wat sterks te drinken pakken.
    pi_74767471
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:08 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Dan is dat de manier waarop het in jouw kader staat hoe je ten einde zou komen.
    Oke, ik snap het even niet. De manier waarop je sterft is toch niet voor bepaald?
    pi_74767561
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:10 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    ik ga even wat sterks te drinken pakken.
    Ik denk niet dat ik hier een antwoord op krijg, maar vind het zo lastig om weg te blijven van deze vragen.

    Als ik het overleef, is het dan niet mijn tijd om te gaan?
    Als ik de poging waag, is het dan mijn tijd om die poging te wagen en te sterven?
    Als ik het niet overleef, staat het dat in mijn kader hoe ik ten einde kom en wanneer of alleen het wanneer?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74767628
    Als ik zo van de flat spring, kunnen jullie waarnemen of ik het overleef, maar jullie hebben er niets aan. Jullie zullen niet weten of het alleen mijn tijd was of ook de manier waarop ik zou moeten sterven. Lastig.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74767642
    Idd. Pleeg geen zelfmoord, want dat mag niet. Wanneer het je wel lukt om zelfmoord te plegen, dan is dat reeds bepaald. Maar toch is zelfmoord haram en ga je naar de hel? God heeft dus van te voren al bepaald dat iemand naar de hel gaat?

    [ Bericht 0% gewijzigd door Bortecinem op 16-11-2009 23:24:32 ]
    pi_74767672
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:11 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Oke, ik snap het even niet. De manier waarop je sterft is toch niet voor bepaald?
    Geloof jij in het lot?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74767726
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:15 schreef Bortecinem het volgende:
    Idd. Pleeg geen zelfmoord, want dat mag niet. Wanneer het je wel lukt om zelfmoord te plegen, dan is dat al reeds bepaald. Maar toch is zelfmoord haram en ga je naar de hel? God heeft dus van te voren al bepaald dat iemand naar de hel gaat?
    Ik las en hoorde dat niet alles is bepaald, dus misschien is het deel van zelfmoord je eigen keus. Ik krijg altijd hoofdpijn van dit onderwerp, misschien een teken dat ik ermee moet stoppen.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74767753
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:16 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Geloof jij in het lot?
    Het is niet zo dat het lot alles heeft voor bepaald. Ik denk dat het lot meer zoiets is dat bepaalde situaties waarin je terecht komt van te voren zijn vastgesteld, maar hoe jij handelt in deze situaties niet. Dus meer een toetsing. Het lijkt me sterk dat al je daden, goed of fout, al zijn vastgesteld door God?
    pi_74767797
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:18 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Het lot is niet zo dat alles al is bepaald. Ik denk dat het lot meer zoiets is dat bepaalde situaties waarin je terecht komt van te voren zijn vastgesteld, maar hoe jij handelt in deze situaties niet. Dus meer een toetsing. Het lijkt me sterk dat al je daden, goed of fout, al zijn vastgesteld door God?
    Die invulling geef ik er ook aan, ik geloof wel in het lot, maar ik weet niet hoe het precies zit met het lot in de islam.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74767801
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:09 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Het lot? Als ik nu van 14 hoog spring en doodga, denk ik eigenlijk niet dat het is omdat het m'n tijd is, maar juist wat er in mijn kader staat hoe ik ten einde zou komen.

    Nee, maar wtf , wat in mijn kader staat, hoe ik ten einde kom, is dat niet gelijk aan of het mijn tijd is of niet?
    Kans lijkt me uiteindelijk wel erg groot dat ik het niet ga overleven.
    En de mensen die wel van 20 hoog springen, maar niet doodgaan dan, waarom sterven zij niet? Zoals eerder gezegd staat in je lot beiden geschreven hoe je doodgaat, wanneer je doodgaat en waarom je doodgaat. Er is geen detail over jouw leven dat niet is opgenomen in Levhi mahfuz
    pi_74767823
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:11 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Oke, ik snap het even niet. De manier waarop je sterft is toch niet voor bepaald?
    Jawel.
    pi_74767849
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:19 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    En de mensen die wel van 20 hoog springen, maar niet doodgaan dan, waarom sterven zij niet? Zoals eerder gezegd staat in je lot beiden geschreven hoe je doodgaat, wanneer je doodgaat en waarom je doodgaat. Er is geen detail over jouw leven dat niet is opgenomen in Levhi mahfuz
    Dus mensen die er wel in slagen om zelfmoord te plegen hebben hun succes te danken aan God? Want hij heeft het zo gewild?
    pi_74767877
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:13 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Ik denk niet dat ik hier een antwoord op krijg, maar vind het zo lastig om weg te blijven van deze vragen.

    Als ik het overleef, is het dan niet mijn tijd om te gaan?
    Als ik de poging waag, is het dan mijn tijd om die poging te wagen en te sterven?
    Als ik het niet overleef, staat het dat in mijn kader hoe ik ten einde kom en wanneer of alleen het wanneer?
    Dat je het de eerste probeert staat er in.
    Of je het zal overleven of niet staat er in.
    Wanneer je tijd is staat er in en wanneer en waardoor je uiteindelijk zult sterven staat er in. Er is geen detail over jouw leven wat er niet in staat of berust op toeval.
    pi_74767881
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:19 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    En de mensen die wel van 20 hoog springen, maar niet doodgaan dan, waarom sterven zij niet? Zoals eerder gezegd staat in je lot beiden geschreven hoe je doodgaat, wanneer je doodgaat en waarom je doodgaat. Er is geen detail over jouw leven dat niet is opgenomen in Levhi mahfuz
    Wat voor sterk drinken heb je erbij gepakt?

    Gaat dit over alleen het sterven? Wat heb ik er dan eigenlijk aan dat het al vaststaat, als ik nu naar de flat loop en van 14 hoog naar beneden spring, maakt het niet uit, want het stond toch al vast? Deze voorbereidingen staan dus ook al vast?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74767913
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:21 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Dat je het de eerste probeert staat er in.
    Of je het zal overleven of niet staat er in.
    Wanneer je tijd is staat er in en wanneer en waardoor je uiteindelijk zult sterven staat er in. Er is geen detail over jouw leven wat er niet in staat of berust op toeval.
    alles staat al vast?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74767922
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:20 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Dus mensen die er wel in slagen om zelfmoord te plegen hebben hun succes te danken aan God? Want hij heeft het zo gewild?
    Rest jou de vraag, als god het zo had gewild, waarom verbiedt hij het dan in de Koran en bijbel?
    pi_74767942
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:15 schreef Bortecinem het volgende:
    Idd. Pleeg geen zelfmoord, want dat mag niet. Wanneer het je wel lukt om zelfmoord te plegen, dan is dat reeds bepaald. Maar toch is zelfmoord haram en ga je naar de hel? God heeft dus van te voren al bepaald dat iemand naar de hel gaat?
    Trigger, kun je dit even uitleggen?
    pi_74767966
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:22 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Rest jou de vraag, als god het zo had gewild, waarom verbiedt hij het dan in de Koran en bijbel?
    Ja, leg het eens uit?
    pi_74768061
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:21 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Wat voor sterk drinken heb je erbij gepakt?
    Redbull.
    quote:
    Gaat dit over alleen het sterven? Wat heb ik er dan eigenlijk aan dat het al vaststaat, als ik nu naar de flat loop en van 14 hoog naar beneden spring, maakt het niet uit, want het stond toch al vast? Deze voorbereidingen staan dus ook al vast?
    Nee over alles, zelfs het FOK!ken. Er zijn sommige dingen die voor jou bepaald zijn en andere dingen die je zelf kiest. Dat je als een Turks meisje bent geboren heb jij bijvoorbeeld zelf niet besloten, dat is voor jou gedaan. Dat je wordt vermoord heb je zelf niet voor gekozen, dus zal je daar ook niet voor ter verantwoording worden geroepen, dat je zelfmoord pleegt heb je wel voor gekozen, daar zul je wel voor verantwoording worden geroepen, dit allemaal staat al vast, maar betekent niet dat alles is bepaald.
    pi_74768097
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:21 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    alles staat al vast?
    Alles staat al genoteerd, maar niet alles is voor de mens bepaald. Geslacht is bijvoorbeeld bepaald het wel / niet drinken van raki is niet bepaald.
    pi_74768125
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:24 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Redbull.
    [..]

    Nee over alles, zelfs het FOK!ken. Er zijn sommige dingen die voor jou bepaald zijn en andere dingen die je zelf kiest. Dat je als een Turks meisje bent geboren heb jij bijvoorbeeld zelf niet besloten, dat is voor jou gedaan. Dat je wordt vermoord heb je zelf niet voor gekozen, dus zal je daar ook niet voor ter verantwoording worden geroepen, dat je zelfmoord pleegt heb je wel voor gekozen, daar zul je wel voor verantwoording worden geroepen, dit allemaal staat al vast, maar betekent niet dat alles is bepaald.
    Wat ik ga bepalen, staat al vast, bedoel je dat? Als ik straks spring, stond het sowieso al vast, maar was het wel m'n eigen keus?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74768177
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:22 schreef Bortecinem het volgende:

    [..]

    Trigger, kun je dit even uitleggen?
    Dat je zou sterven was inderdaad al bepaald, maar dit impliceert niet dat God je heeft aangezet tot het plegen van zelfmoord, integendeel, als je zijn boek leest kom je juist tot de conclusie dat je dit nooit mag overwegen. Dat je dood zou gaan stond vast, maar je gaat niet naar de hel omdat je dood ging, je gaat naar de hel omdat je zelfmoord pleegt, dus op een voor jou verboden wijze een aandeel hebt in je eigen dood.
    pi_74768205
    Ben ik nou zo dom dat ik het gewoon niet snap, of spreekt dit elkaar tegen? Je mag geen zelfmoord plegen, dan ga je automatisch naar de hel. Maar doe je het toch, en je slaagt er in, dan is dat omdat dat al is bepaald. Maar toch zul je hiervoor op het matje worden geroepen, ook al heb ik dit voor jou bepaald?


    Seriously, wtf?
    pi_74768220
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:27 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Dat je zou sterven was inderdaad al bepaald, maar dit impliceert niet dat God je heeft aangezet tot het plegen van zelfmoord, integendeel, als je zijn boek leest kom je juist tot de conclusie dat je dit nooit mag overwegen. Dat je dood zou gaan stond vast, maar je gaat niet naar de hel omdat je dood ging, je gaat naar de hel omdat je zelfmoord pleegt, dus op een voor jou verboden wijze een aandeel hebt in je eigen dood.
    Is het zelfmoord plegen ook beslissend voor de tijd waarin je sterft of alleen beslissend voor de manier waarop je sterft?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74768241
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:28 schreef Bortecinem het volgende:
    Ben ik nou zo dom dat ik het gewoon niet snap, of spreekt dit elkaar tegen? Je mag geen zelfmoord plegen, dan ga je automatisch naar de hel. Maar doe je het toch, en je slaagt er in, dan is dat omdat dat al is bepaald. Maar toch zul je hiervoor op het matje worden geroepen, ook al heb ik dit voor jou bepaald?


    Seriously, wtf?
    Het is niet bepaald, het is je eigen keus, maar je eigen keus stond al vast.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74768244
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:26 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Wat ik ga bepalen, staat al vast, bedoel je dat? Als ik straks spring, stond het sowieso al vast, maar was het wel m'n eigen keus?
    Met 'vast'staan wordt er bedoeld dat Allah er al van op de hoogte was hoe jij je leven zou invullen omdat hij alwetend is en zich buiten de tijd bevindt, dat wil zeggen dat tijd alleen van toepassing is op de mens.
    pi_74768269
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:29 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Met 'vast'staan wordt er bedoeld dat Allah er al van op de hoogte was hoe jij je leven zou invullen omdat hij alwetend is en zich buiten de tijd bevindt, dat wil zeggen dat tijd alleen van toepassing is op de mens.
    Dat bedoelde ik, ik snap het Bedankt
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74768309
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:29 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Dat bedoelde ik, ik snap het Bedankt
    Ik zou het toch zeker even zelf onderzoeken. Zeker aangezien Triggershot het heeft gezegd. Zie het als mijn plicht dit je te melden.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74768324
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:28 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Is het zelfmoord plegen ook beslissend voor de tijd waarin je sterft of alleen beslissend voor de manier waarop je sterft?
    Denk aan het 4x plegen van zelfmoord op 4 x zelfde manier. Pas de 4e x ga je dood, dat betekent dat de eerste 3x niet de door Allah voor jou bepaalde tijd was dat je dood zou gaan, maar de manier hoe je bent doodgegaan is door jou bepaald.
    pi_74768339
    En discusseren over het lot lijkt me ook nog even te ver weggelegd voor velen. Ook voor mij.

    Trigger show them the hadis wich warns about to much discussion about "lot".
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74768364
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:30 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Ik zou het toch zeker even zelf onderzoeken. Zeker aangezien Triggershot het heeft gezegd. Zie het als mijn plicht dit je te melden.
    Dankjewel.. maar ik heb er eigenlijk niet zoveel aan, want dit is toch ook een stukje "lot" en daar hoor je je juist niet te veel mee bezig te houden, omdat het je aan het twijfelen kan brengen toch? Heb jij er al een antwoord op?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74768393
    Oke, ik snap het. Maar dan is het dus niet zo dat God buiten jouw wil om de manier waarop je sterft heeft vastgesteld? Kort samengevat: Hij kijkt in de toekomst, ziet wat jij doet, en schrijft dit op?
    pi_74768399
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:32 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Dankjewel.. maar ik heb er eigenlijk niet zoveel aan, want dit is toch ook een stukje "lot" en daar hoor je je juist niet te veel mee bezig te houden, omdat het je aan het twijfelen kan brengen toch? Heb jij er al een antwoord op?
    Ik heb er een heel boek als antwoord op . Risale-I Nur. En daar specifieke teksten van. Het is Turks dus je kunt het lezen.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74768414
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:30 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Denk aan het 4x plegen van zelfmoord op 4 x zelfde manier. Pas de 4e x ga je dood, dat betekent dat de eerste 3x niet de door Allah voor jou bepaalde tijd was dat je dood zou gaan, maar de manier hoe je bent doodgegaan is door jou bepaald.
    Waarom hebben we zelfmoord eigenlijk als voorbeeld genomen? Zelfmoord is vaak ook een gevolg van gevoelens toch.. kunnen je gevoelens dan bepalend zijn voor of het jouw tijd is om te gaan
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74768449
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:33 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Ik heb er een heel boek als antwoord op . Risale-I Nur. En daar specifieke teksten van. Het is Turks dus je kunt het lezen.
    Over het lot of waarschuwen over discussieren over het lot? Lijkt me wel het eerste, maar vraag het voor de zekerheid.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74768451
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:32 schreef Bortecinem het volgende:
    Oke, ik snap het. Maar dan is het dus niet zo dat God buiten jouw wil om de manier waarop je sterft heeft vastgesteld? Kort samengevat: Hij kijkt in de toekomst, ziet wat jij doet, en schrijft dit op?
    Het is een ingewikkeld onderwerp, maar kort gezegd zijn dit de dingen die je moet onderzoeken:

    Lehi mahfus (als ik het correct spel), Imam-i mubin \ of iman-i mubin (weet het even niet meer) , Kitab-i mubin
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74768508
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:34 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Over het lot of waarschuwen over discussieren over het lot? Lijkt me wel het eerste, maar vraag het voor de zekerheid.
    Ik denk dat je in zijn geheel kunt zeggen dat dit onderwerp ons in zijn geheel ontstijgt, en dat je in zulke gevallen naar de experts moet gaan. Voor mij is die expertise opgeschreven in de Risale-I Nur.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74768529
    Mijn Turks is niet al te best, zijn die boeken ook vertaald in het Nederlands?
    pi_74768535
    Lijkt me lastig om voor zelfmoord te kiezen als je weet dat het niet juist is maar als je het als een verlossing ziet op dat moment.. dat je je niet echt bewust bent van je keus, wat kun je er dan aan doen?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74768553
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:36 schreef Bortecinem het volgende:
    Mijn Turks is niet al te best, zijn die boeken ook vertaald in het Nederlands?
    Nee , in het Engels wel.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74768581
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:35 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Ik denk dat je in zijn geheel kunt zeggen dat dit onderwerp ons in zijn geheel ontstijgt, en dat je in zulke gevallen naar de experts moet gaan. Voor mij is die expertise opgeschreven in de Risale-I Nur.
    Waarom die gaap? Ik dacht ik vraag het voor de zekerheid, omdat jij altijd zei dat je je er beter niet mee kunt bezighouden, omdat het je kan laten twijfelen en geloof kan minderen.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74768599
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:32 schreef Bortecinem het volgende:
    Oke, ik snap het. Maar dan is het dus niet zo dat God buiten jouw wil om de manier waarop je sterft heeft vastgesteld? Kort samengevat: Hij kijkt in de toekomst, ziet wat jij doet, en schrijft dit op?
    Dat is het punt nou, voor jou is het de toekomst, jij beleeft, ziet en ervaart het als de toekomst niet hij. Voor hem is er geen was of zal, alleen 'zijn'. Er zijn mensen die bij de eerste poging stierven, maar niemand zal tegen Allah kunnen zeggen: 'Jij hebt mij gedwongen van dat gebouw te springen'.
    pi_74768630
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:37 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Waarom die gaap? Ik dacht ik vraag het voor de zekerheid, omdat jij altijd zei dat je je er beter niet mee kunt bezighouden, omdat het je kan laten twijfelen en geloof kan minderen.
    Die gaap had ik er niet bij gezet? Tenminste niet express...
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74768652
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:33 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Waarom hebben we zelfmoord eigenlijk als voorbeeld genomen? Zelfmoord is vaak ook een gevolg van gevoelens toch.. kunnen je gevoelens dan bepalend zijn voor of het jouw tijd is om te gaan
    Ik kan je heel hard op je gezicht slaan en uitschelden, je zult boos zijn, gekwetst en zult wraak willen, toch kan je er voor kiezen om niets te doen en weg te lopen, gevoelens zijn beïnvloedend, niet bepalend, vergeet niet, je kunt weglopen.
    pi_74768659
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:38 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Die gaap had ik er niet bij gezet? Tenminste niet express...
    Ok laat maar, dacht dat je het met opzet deed omdat ik vroeg of het over het gevaar van lot als onderwerp ging of lot in de islam
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74768682
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:39 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ik kan je heel hard op je gezicht slaan en uitschelden, je zult boos zijn, gekwetst en zult wraak willen, toch kan je er voor kiezen om niets te doen en weg te lopen, gevoelens zijn beïnvloedend, niet bepalend, vergeet niet, je kunt weglopen.
    Je kunt toch in een situatie zitten waarin je niet meer helder kunt nadenken en als je het overleeft kun je denken: huh.. waarom wilde ik zelfmoord plegen, het was nergens voor nodig
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74768703
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:39 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ik kan je heel hard op je gezicht slaan en uitschelden, je zult boos zijn, gekwetst en zult wraak willen, toch kan je er voor kiezen om niets te doen en weg te lopen, gevoelens zijn beïnvloedend, niet bepalend, vergeet niet, je kunt weglopen.
    Er zijn wel meer factoren die meetellen. Staat van opvoeding, nutriciënten die je hebt binnengekregen. Waarmee je weer aantal delen van je hersenen zich beter ontwikkelen etc. etc. die weer invloed kan hebben op je keuze mogelijk. Dunkt mij.

    Misschien is het handig cuz-i irade hier uit te leggen. Ben je er bekend mee?
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74768768
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:40 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Er zijn wel meer factoren die meetellen. Staat van opvoeding, nutriciënten die je hebt binnengekregen. Waarmee je weer aantal delen van je hersenen zich beter ontwikkelen etc. etc. die weer invloed kan hebben op je keuze mogelijk. Dunkt mij.

    Misschien is het handig cuz-i irade hier uit te leggen. Ben je er bekend mee?
    Huh.. maar je kiest toch niet zelf voor je opvoeding, ik kan me moeilijk laten adopteren en van te voren weten wat die verkeerde ontwikkelingen als gevolg kunnen hebben. Als ik in een bepaalde situatie zit, waarin ik echt niet meer helder kan nadenken en meteen een poging doe tot zelfmoord (zonder dat langzame snijden shit, denk dat je daar nog wel lang bij kunt nadenken, betwijfel eigenlijk of je dan wel helder kunt nadenken, denk het eigk ook niet, als je het echt meent en niet voor de aandacht), wat kan ik dan doen aan die keus..
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74768807
    Oh Trigger, nog een vraag.

    Hoe zit het met geloven? De meeste mensen geloven in een God uit zichzelf, maar hoe zit het dan met mensen die ondanks dat ze oprecht interesse tonen in de Islam, domweg niet kunnen geloven? Ze hebben gewoon geen geloof in een God. Dat hebben zij toch niet in de hand? Er is toch ook een vers in de Koran waarin Allah zegt zelf te bepalen wie hij laat geloven, en wie niet? Maar hoe kun je atheisten dan kwalijk nemen dat zij niet geloven als jij zelf bepaalt wie jij laat geloven of niet?

    Een mooi voorbeeld is een vriend van mij, hij was een moslim die sinds zijn 12e praktiseerde, deed nooit iets wat tegen de Koran inging en had genoeg kennis van de Islam. Maar ondanks alles is zijn geloof met de jaren afgenomen en is hij tot een punt gekomen waarin hij eerlijk zegt geen moslim meer te zijn. Hij heeft jarenlang zitten bidden tot God voor een sterkere iman, maar ipv dat zijn iman sterker werd, is het zwakker geworden, en dus helemaal verdwenen?
    pi_74768825
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:42 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Huh.. maar je kiest toch niet zelf voor je opvoeding, ik kan me moeilijk laten adopteren en van te voren weten wat die verkeerde ontwikkelingen als gevolg kunnen hebben. Als ik in een bepaalde situatie zit, waarin ik echt niet meer helder kan nadenken en meteen een poging doe tot zelfmoord (zonder dat langzame snijden shit, denk dat je daar nog wel lang bij kunt nadenken, betwijfel eigenlijk of je dan wel helder kunt nadenken, denk het eigk ook niet, als je het echt meent en niet voor de aandacht), wat kan ik dan doen aan die keus..
    Daarom zeg ik ook , er spelen meerdere factoren mee. Maar er is wel een punt waarbij iemand met gezond verstand als nog het slechte pad kiest. Een keuze met vol verstand. Cuz-i Irade.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74768846
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:40 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Je kunt toch in een situatie zitten waarin je niet meer helder kunt nadenken en als je het overleeft kun je denken: huh.. waarom wilde ik zelfmoord plegen, het was nergens voor nodig
    quote:
    97. Voorwaar de engelen zullen tot hen die ze doen sterven, terwijl dezen hun eigen ziel onrecht aandoen, zeggen: "In welke toestand waart gij?" Zij zullen antwoorden: "Wij waren in het land machteloos." Zij (de engelen) zullen echter zeggen: "Was Allah's aarde u niet groot genoeg om daarop te verhuizen?" Zij zijn het, wier tehuis de hel zal zijn en dat is een kwade bestemming.
    pi_74768849
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:43 schreef Bortecinem het volgende:
    Oh Trigger, nog een vraag.

    Hoe zit het met geloven? De meeste mensen geloven in een God uit zichzelf, maar hoe zit het dan met mensen die ondanks dat ze oprecht interesse tonen in de Islam, domweg niet kunnen geloven? Ze hebben gewoon geen geloof in een God. Dat hebben zij toch niet in de hand? Er is toch ook een vers in de Koran waarin Allah zegt zelf te bepalen wie hij laat geloven, en wie niet? Maar hoe kun je atheisten dan kwalijk nemen dat zij niet geloven als jij zelf bepaalt wie jij laat geloven of niet?

    Een mooi voorbeeld is een vriend van mij, hij was een moslim die sinds zijn 12e praktiseerde, genoeg kennis had over de Islam, en nooit iets deed wat tegen de Koran inging. Maar ondanks alles is zijn geloof met de jaren afgenomen en is hij tot een punt gekomen waarin hij eerlijk zegt geen moslim meer te zijn. Hij heeft jarenlang zitten bidden tot God voor een sterkere iman, maar ipv dat zijn iman sterker werd, is het zwakker geworden, en dus helemaal verdwenen?
    Even flauw doen..
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74768855
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:40 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Er zijn wel meer factoren die meetellen. Staat van opvoeding, nutriciënten die je hebt binnengekregen. Waarmee je weer aantal delen van je hersenen zich beter ontwikkelen etc. etc. die weer invloed kan hebben op je keuze mogelijk. Dunkt mij.

    Misschien is het handig cuz-i irade hier uit te leggen. Ben je er bekend mee?
    Ga je gang, ik heb mijn handen vol
    pi_74768886
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:44 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Daarom zeg ik ook , er spelen meerdere factoren mee. Maar er is wel een punt waarbij iemand met gezond verstand als nog het slechte pad kiest. Een keuze met vol verstand. Cuz-i Irade.
    Klopt.. maar dat punt hoeft toch niet precies op het moment te zijn dat je kiest voor zelfmoord? Serieus niet gewoon..
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74768907
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:45 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ga je gang, ik heb mijn handen vol
    Ja kom ook eens in die andere. Met die truthdude. Ik ga slapen. Späters.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74768915
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:44 schreef Triggershot het volgende:

    [..]


    [..]


    Hmm.. kan het nog steeds niet begrijpen, je kan zodra je weer helder kunt nadenken naar een oplossing zoeken, maar er kan toch een bepaald punt zijn waarop je het echt niet meer ziet zitten.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74768937
    Ik denk sneller dan ik typen kan, daardoor heb ik altijd zoveel schrijf en typefouten in mijn reacties. Soms verbeter ik ze, soms niet.
    pi_74769011
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:46 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Ja kom ook eens in die andere. Met die truthdude. Ik ga slapen. Späters.
    Kun je dit nog een keer uitleggen?Een keuze met vol verstand. Cuz-i Irade.
    Allah rahatlik versin.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74769038
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:47 schreef Bortecinem het volgende:
    Ik denk sneller dan ik typen kan, daardoor heb ik altijd zoveel schrijf en typefouten in mijn reacties. Soms verbeter ik ze, soms niet.
    Herkenbaar.. ik maak ook sprongen die jullie niet maken, vraag me soms af of jullie me dan wel begrijpen.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74769069
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:50 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Herkenbaar.. ik maak ook sprongen die jullie niet maken, vraag me soms af of jullie me dan wel begrijpen.
    Haha idem dito.
    pi_74769070
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:49 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Kun je dit nog een keer uitleggen?Een keuze met vol verstand. Cuz-i Irade.
    Allah rahatlik versin.
    Je vraagt me boekdelen uit te leggen. Ik heb je dit al eerder verteld.

    Ik ben slecht in het uitleggen van wat ik weet. En daarbij moet je gewoon echt ZELF hele boekensetten uitlezen als je echt tot die heerlijke details wilt komen. Als je elke dag 5 bladzijdes leest, lees je heel wat boeken uit. Als je in de zomervakantie ook nog extra leest. Pats!
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74769128
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:51 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Je vraagt me boekdelen uit te leggen. Ik heb je dit al eerder verteld.

    Ik ben slecht in het uitleggen van wat ik weet. En daarbij moet je gewoon echt ZELF hele boekensetten uitlezen als je echt tot die heerlijke details wilt komen. Als je elke dag 5 bladzijdes leest, lees je heel wat boeken uit. Als je in de zomervakantie ook nog extra leest. Pats!
    Je hebt gelijk, maar ik wil vaak al snel iets anders weten, voor ik het eerste weet, haast, niet op een manier dat ik het eerste niet meer wil weten, maar ik wil in een keer antwoord op meerdere vragen.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74769183
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:43 schreef Bortecinem het volgende:
    Oh Trigger, nog een vraag.

    Hoe zit het met geloven? De meeste mensen geloven in een God uit zichzelf, maar hoe zit het dan met mensen die ondanks dat ze oprecht interesse tonen in de Islam, domweg niet kunnen geloven? Ze hebben gewoon geen geloof in een God. Dat hebben zij toch niet in de hand? Er is toch ook een vers in de Koran waarin Allah zegt zelf te bepalen wie hij laat geloven, en wie niet? Maar hoe kun je atheisten dan kwalijk nemen dat zij niet geloven als jij zelf bepaalt wie jij laat geloven of niet?
    Dat is een heel individueel kwestie, ieder persoon heeft zijn eigen redenen om wel of niet te geloven in een god, kan je niet generaliseren. Wat Allah wel zegt in de Koran is dat hij mensen die de waarheid weten maar verbergen zal bestraffen met nog meer ongeloof. Atheïsten wordt niets kwalijk genomen, atheïsten wordt uitgenodigd om te geloven, mensen die nooit van de islam hebben gehoord zullen niet gestraft worden. Het zijn de mensen die wel de waarheid kennen, maar dit niet praktiseren omdat ze bang zijn om macht, geweld, aanzien etc te verliezen, zij zullen door Allah bestraft worden. Wanneer we het over niet-moslims hebben moeten we dus heel voorzichtig zijn over welk groep mensen we het hebben. Zo zegt Allah bijvoorbeeld :
    quote:
    “O zoon van Adam, zolang je Mij aanroept en Mij vraagt, zal Ik je vergeven voor wat je gedaan heebt, en Ik zal er niet om geven. O zoon van Adam, al zouden je zonden tot aan de wolken in de hemel reiken, en zou je me dan om vergiffenis vragen, Ik zou je vergeven. O zoon van Adam, als je naar Mij toe zou komen met zonden bijna zo groot als de aarde en zou je dan voor Mij staan, geen partner aan Mij toeschrijvend, dan zou Ik je vergiffenis schenken, bijna zo groot als dit.”



    De Boodschapper van Allah (vzzmh) zei: “Waarlijk, Allah reikt Zijn hand uit tijdens de nacht om het berouw van de zondaar (die overdags zonden beging) te aanvaarden. En Hij reikt Zijn hand gedurende de dag uit om het berouw van de zondaar (die in de nacht zonden beging) te aanvaarden.
    iedereen die wil geloven zal dus een hand van Allah krijgen, wanneer dit niet gebeurt zijn ze volgens de islam niet oprecht of verschuilen ze andere dingen.
    quote:
    Een mooi voorbeeld is een vriend van mij, hij was een moslim die sinds zijn 12e praktiseerde, deed nooit iets wat tegen de Koran inging en had genoeg kennis van de Islam. Maar ondanks alles is zijn geloof met de jaren afgenomen en is hij tot een punt gekomen waarin hij eerlijk zegt geen moslim meer te zijn. Hij heeft jarenlang zitten bidden tot God voor een sterkere iman, maar ipv dat zijn iman sterker werd, is het zwakker geworden, en dus helemaal verdwenen?
    En ander mooi voorbeeld is Satan in de Koran. Satan was hoger geplaatst dan de engelen, had veel aanzien rondom de schepsels. En in Satans eigen woorden : 'Er is geen centimeter in Allahs schepping geweest waar ik niet voor Allah heb geknield'. Toch is hij opstandig geweest en kwam tegen de regels van Allah in. God zegt over hem in de Koran : 'Ik weet wat jullie harten verbergt. De daden van satan waren een, maar zijn innerlijk was iets heel anders, dat kan naar buiten komen door een verzoek, geld of door iets anders, maar op geen enkel wijze kan gezegd worden dat god verantwoordelijk is voor ongeloof volgens de islam.
    pi_74769195
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:53 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Je hebt gelijk, maar ik wil vaak al snel iets anders weten, voor ik het eerste weet, haast, niet op een manier dat ik het eerste niet meer wil weten, maar ik wil in een keer antwoord op meerdere vragen.
    En dat is iets waardoor velen weer van het pad zijn afgeraakt. Bouw gewoon rustig op.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74769216
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:46 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Hmm.. kan het nog steeds niet begrijpen, je kan zodra je weer helder kunt nadenken naar een oplossing zoeken, maar er kan toch een bepaald punt zijn waarop je het echt niet meer ziet zitten.
    Dan verhuis je naar andere omstandigheden, wanneer de dood komt hoef je niet zelfmoord te plegen want de dood zal nooit te laat komen is het moraal van het verhaal.
    pi_74769248
    Zeg, basimi yidiniz enzo.
    pi_74769288
    Hmm.. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die vriend van mij niet oprecht was. Hij had er zelf namelijk heel erg veel moeite met het feit dat hij zijn geloof en iman aan het verliezen was. Hetzelfde met mij, ik wil graag geloven, maar op de een of andere manier lukt het me niet. Maar toch blijf ik zeggen dat ik moslim ben. Beetje tegenstrijdig, I know.

    En jij, geloof jij of weet je gewoon veel over de Islam?
    pi_74769315
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:55 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    En dat is iets waardoor velen weer van het pad zijn afgeraakt. Bouw gewoon rustig op.
    Klopt, deels. Heb soms dagen dat ik geen vragen meer in m'n hoofd wil hebben. Het probleem bij mij is dat ik heel snel vragen heb over dingen waar ik direct mee in aanraking kom, kan het ook niet laten om me bij iedere handeling af te vragen of ik wel juist bezig ben.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74769339
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:56 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Dan verhuis je naar andere omstandigheden, wanneer de dood komt hoef je niet zelfmoord te plegen want de dood zal nooit te laat komen is het moraal van het verhaal.
    Ok, maar hoe wil jij naar andere omstandigheden verhuizen, als je het precies op het punt dat je zelfmoord wil/gaat plegen, het niet meer ziet zitten?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74769362
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:58 schreef Bortecinem het volgende:
    Hmm.. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die vriend van mij niet oprecht was. Hij had er zelf namelijk heel erg veel moeite met het feit dat hij zijn geloof en iman aan het verliezen was. Hetzelfde met mij, ik wil graag geloven, maar op de een of andere manier lukt het me niet. Maar toch blijf ik zeggen dat ik moslim ben. Beetje tegenstrijdig, I know.

    En jij, geloof jij of weet je gewoon veel over de Islam?
    Ik laat me even niet uit over mijn persoonlijke standpunten omdat ik geen zin heb om mensen te bekeren of zelf bekeerd te worden.
    pi_74769388
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 00:01 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ik laat me even niet uit over mijn persoonlijke standpunten omdat ik geen zin heb om mensen te bekeren of zelf bekeerd te worden.
    Kan hier duidelijk uit opmaken dat je geen moslim bent..
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74769398
    Hmm, oke.
    pi_74769470
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 00:00 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Ok, maar hoe wil jij naar andere omstandigheden verhuizen, als je het precies op het punt dat je zelfmoord wil/gaat plegen, het niet meer ziet zitten?
    Je staat op het punt om zelfmoord te plegen omdat je het niet meer ziet zitten? Als je de omstandigheden kunt veranderen of kunt verhuizen zie je het leven wel zitten. Theologisch gezien - yani islamitisch - is er totaal geen reden om zelfmoord te plegen, je gaat toch dood op een specifiek tijd dat voor je bepaald is. Of je nu 24 /7 onder toezicht bent van de beste artsen ter wereld op de intensive care en je bent nog zo jong of je slikt gif, pillen, benzine etc, je gaat niet dood tot je tijd is gekomen, dat in je achterhoofd hebbende is het dus zinloos om zelfmoord te plegen.
    pi_74769475
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 00:01 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Kan hier duidelijk uit opmaken dat je geen moslim bent..
    Dat mag.
    pi_74769514
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 00:04 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Je staat op het punt om zelfmoord te plegen omdat je het niet meer ziet zitten? Als je de omstandigheden kunt veranderen of kunt verhuizen zie je het leven wel zitten. Theologisch gezien - yani islamitisch - is er totaal geen reden om zelfmoord te plegen, je gaat toch dood op een specifiek tijd dat voor je bepaald is. Of je nu 24 /7 onder toezicht bent van de beste artsen ter wereld op de intensive care en je bent nog zo jong of je slikt gif, pillen, benzine etc, je gaat niet dood tot je tijd is gekomen, dat in je achterhoofd hebbende is het dus zinloos om zelfmoord te plegen.
    Ja, maar wat ik de hele tijd probeer duidelijk te maken: je kan toch in een bepaalde situatie zitten, waarin je niet meer kunt denken aan dat er oplossingen zijn om het leven wel weer te zien zitten. Blijf er trouwens bij dat de kans uiteindelijk toch wel groot is dat je doodgaat als je een poging doet tot zelfmoord.
    Ik ga slapen, welterusten fokkers.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74769541
    Trouwens, ik heb nog wel meer vragen. Maar ik stel ze later wel, jou kan ik hier in dit topic vinden, Triggershot?
    pi_74769629
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 00:06 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Ja, maar wat ik de hele tijd probeer duidelijk te maken: je kan toch in een bepaalde situatie zitten, waarin je niet meer kunt denken aan dat er oplossingen zijn om het leven wel weer te zien zitten. Blijf er trouwens bij dat de kans uiteindelijk toch wel groot is dat je doodgaat als je een poging doet tot zelfmoord.
    Ik ga slapen, welterusten fokkers.
    Dat probeer ik je nou dus te vertellen, volgens de islam ga je sowieso dood of je nu een poging tot zelfmoord doet of niet op die tijdstip, dus de poging hoeft ook niet, en als het je tijd nog niet is dan ga je niet dood.
    pi_74769640
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 00:07 schreef Bortecinem het volgende:
    Trouwens, ik heb nog wel meer vragen. Maar ik stel ze later wel, jou kan ik hier in dit topic vinden, Triggershot?
    Vast wel meerdere mensen die je vragen willen beantwoorden.
    pi_74770249
    Ik vind jouw manier van uitleggen fijner. De mensen in mijn omgeving draaien meer om mijn vragen heen, hun kennis is net zo beperkt.
    pi_74790856
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:45 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ga je gang, ik heb mijn handen vol
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:46 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Ja kom ook eens in die andere. Met die truthdude. Ik ga slapen. Späters.


    Misschien ploegendienst instellen?

    Broeder Burakius, verspil niet te veel energie aan mensen die er voor kiezen om achter te blijven, want ze zijn als zwarte gaten.
    pi_74791237
    Epileren mag niet, maar zijn er geen uitzonderingen? Ik hoor vaak dat je de wilde haartjes wel mag epileren. Als dit mag, wat zijn de wilde haartjes? Wat echt buiten de vorm valt? Heb geen oerwoudwenkbrauwen, maar doordat ik eerder haartjes heb weggehaald, zijn ze nu dikker en ziet het er raar uit als ik de paar dikke haartjes die er echt buiten vallen, niet weghaal. Mijn vraag is nu wel duidelijk, denk ik.. mag ik die paar haartjes, die er echt buiten vallen, weghalen?

    Hoe zit het met meisjes die 1 wenkbrauw hebben, lijkt toch snel mannelijk, mogen die het ook niet weghalen?

    Hoe zit het met de baardgroei van mannen? Heb begrepen dat je de snor wel mag bijknippen, maar mag je het vormgeven? (baard eraf, snor laten staan ofzo)

    antwoord met bronnen graag
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74794155
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 19:41 schreef Bilmiyorem het volgende:
    Epileren mag niet, maar zijn er geen uitzonderingen? Ik hoor vaak dat je de wilde haartjes wel mag epileren. Als dit mag, wat zijn de wilde haartjes? Wat echt buiten de vorm valt? Heb geen oerwoudwenkbrauwen, maar doordat ik eerder haartjes heb weggehaald, zijn ze nu dikker en ziet het er raar uit als ik de paar dikke haartjes die er echt buiten vallen, niet weghaal. Mijn vraag is nu wel duidelijk, denk ik.. mag ik die paar haartjes, die er echt buiten vallen, weghalen?

    Hoe zit het met meisjes die 1 wenkbrauw hebben, lijkt toch snel mannelijk, mogen die het ook niet weghalen?

    Hoe zit het met de baardgroei van mannen? Heb begrepen dat je de snor wel mag bijknippen, maar mag je het vormgeven? (baard eraf, snor laten staan ofzo)

    antwoord met bronnen graag
    Je wilt wel bronnen maar strooit van alles zonder bronnen, beetje krom niet?

    Alle regels van de Islam zijn van toepassing tenzij het wordt geannuleerd door een ander vers of hadith in de koran. Vergeet niet dat de Koran is geopenbaard in een span van 23 jaar, soms veranderden de omstandigheden waardoor nieuwe regels van toepassing waren.

    Over het verbod :
    quote:
    overgeleverd door Abdoullah (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) :"Allah vervloekt vrouwen die zich laten tatoeëren, vrouwen die tatoeages bij anderen aanbrengen, vrouwen die wenkbrauwen epileren, vrouwen die wenkbrauwen bij anderen epileren en vrouwen die hun tanden vijlen om hun schoonheid te vergroten en daarmee Allah's schepping veranderen..." (Moesliem 3966).
    Duidelijk dat het haram is dus. Uitzonderingen kunnen van toepassing zijn wanneer het schadelijk is voor je gezondheid of je teveel op een man zou lijken hierdoor.

    Snor :

    http://www.imaan.nl/artikelen/hedendaags/baard.htm lees ze
    pi_74796336
    quote:
    Op maandag 16 november 2009 23:58 schreef Bortecinem het volgende:
    Hmm.. Ik kan me moeilijk voorstellen dat die vriend van mij niet oprecht was. Hij had er zelf namelijk heel erg veel moeite met het feit dat hij zijn geloof en iman aan het verliezen was. Hetzelfde met mij, ik wil graag geloven, maar op de een of andere manier lukt het me niet. Maar toch blijf ik zeggen dat ik moslim ben. Beetje tegenstrijdig, I know.

    En jij, geloof jij of weet je gewoon veel over de Islam?
    Als je er zoveel problemen mee hebt, waarom ga je dan geen boeken lezen? Mensen die zulke dingen lezen hebben maar 1 boek in hun gehele leven gelezen.


    Voor een duppie op de eerste rij kan natuurlijk niet he.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74796474
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 20:56 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Je wilt wel bronnen maar strooit van alles zonder bronnen, beetje krom niet?

    Alle regels van de Islam zijn van toepassing tenzij het wordt geannuleerd door een ander vers of hadith in de koran. Vergeet niet dat de Koran is geopenbaard in een span van 23 jaar, soms veranderden de omstandigheden waardoor nieuwe regels van toepassing waren.

    Over het verbod :
    [..]

    Duidelijk dat het haram is dus. Uitzonderingen kunnen van toepassing zijn wanneer het schadelijk is voor je gezondheid of je teveel op een man zou lijken hierdoor.

    Snor :

    http://www.imaan.nl/artikelen/hedendaags/baard.htm lees ze
    Duidelijk haram? Sinds wanneer geef jij fatwa's? Laat haar beter wetten(hoe heette dat ook alweer, geen tefsir maar.... kom er niet op) volgens Abu Hanafi zien (als je dat al niet hebt gedaan) en ja haar mahdab is Hanafi. Vervolgens is voor haar de fatwagevende macht waarschijnlijk Diyanet van Turkije lijkt me.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74796515
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 20:56 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Je wilt wel bronnen maar strooit van alles zonder bronnen, beetje krom niet?

    Alle regels van de Islam zijn van toepassing tenzij het wordt geannuleerd door een ander vers of hadith in de koran. Vergeet niet dat de Koran is geopenbaard in een span van 23 jaar, soms veranderden de omstandigheden waardoor nieuwe regels van toepassing waren.

    Over het verbod :
    [..]

    Duidelijk dat het haram is dus. Uitzonderingen kunnen van toepassing zijn wanneer het schadelijk is voor je gezondheid of je teveel op een man zou lijken hierdoor.

    Snor :

    http://www.imaan.nl/artikelen/hedendaags/baard.htm lees ze
    Je hebt een beetje gelijk, maar ik wil antwoord op een vraag, in m'n vraag zit een deel van waarheid, waar ik volgens mij geen bron voor hoef te geven, omdat het 1. al bekend is + 2. degene die het antwoord geeft, weet dat het klopt.

    Te veel op een man lijken.. het kan er toch ook gewoon onverzorgd uitzien?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74796634
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 21:48 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Duidelijk haram? Sinds wanneer geef jij fatwa's? Laat haar beter wetten(hoe heette dat ook alweer, geen tefsir maar.... kom er niet op) volgens Abu Hanafi zien (als je dat al niet hebt gedaan) en ja haar mahdab is Hanafi. Vervolgens is voor haar de fatwagevende macht waarschijnlijk Diyanet van Turkije lijkt me.
    Zoek het zelf op bij twijfel.
    pi_74796664
    Dat stukje tussen je wenkbrauwen, hoort dat tot je wenkbrauw? Ben trouwens al erg geminderd, het is anderen ook opgevallen, maar kan er niet helemaal vanaf blijven, zwak mja
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74796691
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 21:51 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Zoek het zelf op bij twijfel.
    Zoek het altijd op .

    Btw kom even naar Truthtopic over dat ongelovige niet voorkomt in de Qu'ran. Thank you.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74796741
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 21:48 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Je hebt een beetje gelijk, maar ik wil antwoord op een vraag, in m'n vraag zit een deel van waarheid, waar ik volgens mij geen bron voor hoef te geven, omdat het 1. al bekend is + 2. degene die het antwoord geeft, weet dat het klopt.
    Welk vraag ik zie een stuk of 3 / 4 vraagtekens in je vorige post.
    quote:
    Te veel op een man lijken.. het kan er toch ook gewoon onverzorgd uitzien?
    Dat kan, op een man lijken is dikwijls gespecificeerd als kort haar, te gespierd etc.
    pi_74796769
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 21:52 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Zoek het altijd op .

    Btw kom even naar Truthtopic over dat ongelovige niet voorkomt in de Qu'ran. Thank you.
    Nee.
    pi_74796859
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 21:53 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Nee.
    Diep triest van je natuurlijk.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74796903
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 21:53 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Welk vraag ik zie een stuk of 3 / 4 vraagtekens in je vorige post.
    [..]

    Dat kan, op een man lijken is dikwijls gespecificeerd als kort haar, te gespierd etc.
    Epileren mag niet, maar zijn er geen uitzonderingen?
    Deze vraag, zie vergens nergens dat ik iets vermeld, waarvan ik beweer dat het waar is.
    Donshaartjes op bovenlip, is dat ook mannelijk? Lijkt me lastig om te laten staan bij je kinderen
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74797148
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 21:55 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Diep triest van je natuurlijk.
    Vanzelfsprekend.
    pi_74797213
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 21:56 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Epileren mag niet, maar zijn er geen uitzonderingen?
    Deze vraag, zie vergens nergens dat ik iets vermeld, waarvan ik beweer dat het waar is.
    Donshaartjes op bovenlip, is dat ook mannelijk? Lijkt me lastig om te laten staan bij je kinderen
    Er zijn uitzonderingen, elk regel kent haar uitzonderingen, geen algemene maar specifieke. Op grond van kennis kan en zal een imam je situatie beoordelen en daar antwoord op geven, niemand kan in algemene termen zeggen dat er uitzonderingen zijn terwijl de hadith het heeft vervloekt.
    pi_74797327
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:04 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Er zijn uitzonderingen, elk regel kent haar uitzonderingen, geen algemene maar specifieke. Op grond van kennis kan en zal een imam je situatie beoordelen en daar antwoord op geven, niemand kan in algemene termen zeggen dat er uitzonderingen zijn terwijl de hadith het heeft vervloekt.
    Wilde net iets zoeken over snorharsen op het internet, eerste link:
    http://74.125.77.132/search?q=cache:eT7hZkkoecgJ:forums.marokko.nl/archive/index.php/t-2530098.html+snor+harsen+islam&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

    waar gaat dit over, ik dacht dat je die delen helemaal niet zichtbaar mocht maken voor een andere vrouw
    Ik ben een pure Turk.
      dinsdag 17 november 2009 @ 22:08:03 #186
    45180 Dennis_enzo
    Geen usericon nee
    pi_74797377
    Wat maken gelovigen het zichzelf toch moeilijk met 1001 regeltjes zonder praktisch nut Vinden gelovigen dat nou soms zelf ook niet?
    Ook geen sig dus
    pi_74797472
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:06 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Wilde net iets zoeken over snorharsen op het internet, eerste link:
    http://74.125.77.132/search?q=cache:eT7hZkkoecgJ:forums.marokko.nl/archive/index.php/t-2530098.html+snor+harsen+islam&cd=1&hl=nl&ct=clnk&gl=nl

    waar gaat dit over, ik dacht dat je die delen helemaal niet zichtbaar mocht maken voor een andere vrouw
    Dat mag ook niet, maar marokko.nl is sowieso niet een serieus te nemen bron. Als je islamitische fora wilt probeer dan meer ontdekislam of ansaar.
    pi_74797506
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:08 schreef Dennis_enzo het volgende:
    Wat maken gelovigen het zichzelf toch moeilijk met 1001 regeltjes zonder praktisch nut Vinden gelovigen dat nou soms zelf ook niet?
    Ik vind het soms wel moeilijk om me eraan te houden, maar ik zie het nut er als gelovige wel van in. Waarom stel je deze vraag eigenlijk? Je blijft het waarschijnlijk toch raar vinden dat wij ons eraan willen houden.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74797572
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:10 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Dat mag ook niet, maar marokko.nl is sowieso niet een serieus te nemen bron. Als je islamitische fora wilt probeer dan meer ontdekislam of ansaar.
    Neem het ook niet serieus, maar het was de eerste link en vind het raar dat ze elkaar op zo'n dwaalspoor zetten. Misschien het idee dat als ze de rest bedekken, je de rest niet als geheel zal zien. Blijft raar, maar goed. Ontdekislam lees ik soms mee, kwam daardoor ook op de vraag over snorren en wenkbrauwen (zat er al eerder mee, maar dit herinnerde me eraan).

    Hoe zit het met het volproppen van eten?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74797663
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:12 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Neem het ook niet serieus, maar het was de eerste link en vind het raar dat ze elkaar op zo'n dwaalspoor zetten. Misschien het idee dat als ze de rest bedekken, je de rest niet als geheel zal zien. Blijft raar, maar goed. Ontdekislam lees ik soms mee, kwam daardoor ook op de vraag over snorren en wenkbrauwen (zat er al eerder mee, maar dit herinnerde me eraan).

    Hoe zit het met het volproppen van eten?
    Bedenk je dat niet iedere Marokkaan een moslim is he, er wonen ook veel Joden en Christenen in Marokko. Voor hun gaat het niet om het wel / niet mogen, maar om vraag en aanbod, ze doen het om geld te verdienen. Als je een specifiek vraag hebt voor jouw geval zonder te generaliseren dan kan ik het voor je aan Remy Sukirman vragen en zijn antwoord je in dit topic vermelden op PMen, kijk maar wat je liever hebt.
    pi_74797749
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:14 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Bedenk je dat niet iedere Marokkaan een moslim is he, er wonen ook veel Joden en Christenen in Marokko. Voor hun gaat het niet om het wel / niet mogen, maar om vraag en aanbod, ze doen het om geld te verdienen. Als je een specifiek vraag hebt voor jouw geval zonder te generaliseren dan kan ik het voor je aan Remy Sukirman vragen en zijn antwoord je in dit topic vermelden op PMen, kijk maar wat je liever hebt.
    Ja, maar in dat topic brengen ze het volgens mij als moslima, zie de rest.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74797767
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:12 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Hoe zit het met het volproppen van eten?
    Waar wil je precies heen? Mohammed beschouwde overgewicht als een ziekte en het verspillen van eten is een zonde, hij at altijd van wat voor hem zat zonder zijn hand te ver uit te steken en anderen lastig te vallen en als hij iets niet lustte zweeg hij om andere niet te beïnvloeden of storen.
    pi_74797797
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:16 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Ja, maar in dat topic brengen ze het volgens mij als moslima, zie de rest.
    Dat kan, maar je hebt ook moslims die seks hebben of stelen, vraag is of ze die handeling doen in naam van de islam of niet.
      dinsdag 17 november 2009 @ 22:18:52 #194
    45180 Dennis_enzo
    Geen usericon nee
    pi_74797872
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:10 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Ik vind het soms wel moeilijk om me eraan te houden, maar ik zie het nut er als gelovige wel van in. Waarom stel je deze vraag eigenlijk? Je blijft het waarschijnlijk toch raar vinden dat wij ons eraan willen houden.
    Gewoon, omdat ik me bijvoorbeeld afvraag of gelovigen echt denken dat vrouwen zonder hoofddoek op straat besprongen worden door hordes wildgeworden mannen (ofzo). Want elke vorm van logica vertelt mij dat het éigenlijk niets uitmaakt of je nou wel of niet een hoofddoek opzet. Dus de enige reden om het te doen is 'omdat het nou eenmaal zo hoort', en ik kan me voorstellen dat zelfs gelovigen dat zat kunnen worden.

    Of is er een praktisch nut van bijvoorbeeld een hoofddoek die ik over het hoofd gezien heb?
    Ook geen sig dus
    pi_74798049
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:16 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Waar wil je precies heen? Mohammed beschouwde overgewicht als een ziekte en het verspillen van eten is een zonde, hij at altijd van wat voor hem zat zonder zijn hand te ver uit te steken en anderen lastig te vallen en als hij iets niet lustte zweeg hij om andere niet te beïnvloeden of storen.
    Heb gelezen en gehoord dat jezelf volproppen niet goed is, dat je niet meer moet eten dan nodig is. Heb geen bronnen..
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74798095
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:17 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Dat kan, maar je hebt ook moslims die seks hebben of stelen, vraag is of ze die handeling doen in naam van de islam of niet.
    Klopt, maar alsnog vind ik het raar, want ze brengen het niet direct op een manier alsof het juist is volgens de islam, maar ik kan me voorstellen dat iemand die moslim is, met weinig kennis van de islam (wtf, zo weinig, maar goed), zo op een dwaalspoor kan worden gezet.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74798118
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:23 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Heb gelezen en gehoord dat jezelf volproppen niet goed is, dat je niet meer moet eten dan nodig is. Heb geen bronnen..
    Dat klopt ook wel gezien het verspilling is en zorgt dat je dikker wordt.
    pi_74798172
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:18 schreef Dennis_enzo het volgende:

    [..]

    Gewoon, omdat ik me bijvoorbeeld afvraag of gelovigen echt denken dat vrouwen zonder hoofddoek op straat besprongen worden door hordes wildgeworden mannen (ofzo). Want elke vorm van logica vertelt mij dat het éigenlijk niets uitmaakt of je nou wel of niet een hoofddoek opzet. Dus de enige reden om het te doen is 'omdat het nou eenmaal zo hoort', en ik kan me voorstellen dat zelfs gelovigen dat zat kunnen worden.

    Of is er een praktisch nut van bijvoorbeeld een hoofddoek die ik over het hoofd gezien heb?
    Als ik een man aankijk, voel ik me ook niet meteen , er zijn veel onaantrekkelijke mannen, maar gewoon omdat het niet hoort, kijk ik ze zo min mogelijk aan (alleen als het nodig is) dus omdat het volgens de islam hoort ja.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74798279
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:25 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Dat klopt ook wel gezien het verspilling is en zorgt dat je dikker wordt.
    Maakt het veel makkelijker om ermee te stoppen, als het echt klopt, dus als je iets wil eten, kun je het beter vervangen door wat je normaal gesproken eet, i.p.v. het als een extraatje te gebruiken? Best lastig eten.

    Zie mezelf al vermageren.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74798348
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:29 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Maakt het veel makkelijker om ermee te stoppen, als het echt klopt, dus als je iets wil eten, kun je het beter vervangen door wat je normaal gesproken eet, i.p.v. het als een extraatje te gebruiken? Best lastig eten.

    Zie mezelf al vermageren.
    Nee natuurlijk niet, je mag af en toe best wel eens wat extra's eten als je het maar geen gewoonte maakt door te gaan verspillen enzo, je mag genieten van je eten, de profeet at zo vaak omdat hij dol was op zoete dingen etc. Het gaat er meer om dat je ook de mensen om je heen eten geeft, dat zij niet honger lijden en dat je je lichaam goed verzorgd.
    pi_74798465
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:30 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Nee natuurlijk niet, je mag af en toe best wel eens wat extra's eten als je het maar geen gewoonte maakt door te gaan verspillen enzo, je mag genieten van je eten, de profeet at zo vaak omdat hij dol was op zoete dingen etc. Het gaat er meer om dat je ook de mensen om je heen eten geeft, dat zij niet honger lijden en dat je je lichaam goed verzorgd.
    Wat ik heb gelezen over zo min mogelijk eten, klopt dan niet? Heb je een bron?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74798677
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:33 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Wat ik heb gelezen over zo min mogelijk eten, klopt dan niet? Heb je een bron?
    Ik weet dat Mohammed met regelmaat zijn favoriete dingen at, wanneer hij de kans kreeg. Heb jij een bron ?
    pi_74798802
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:38 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ik weet dat Mohammed met regelmaat zijn favoriete dingen at, wanneer hij de kans kreeg. Heb jij een bron ?
    De eerste ondeugd die het kind bedreigt, is gulzigheid bij het eten, dus zou het geholpen moeten worden om die te overwinnen door het bijvoorbeeld alleen met de rechterhand te laten eten. Door het “Bismillaah” (in naam van Allah) te laten zeggen vòòr het met eten begint; door het te laten eten wat zich voor hem/haar bevindt en het te laten beginnen nadat anderen al met eten begonnen zijn. Ook is het van belang niet naar het eten of naar het eten van anderen te blijven staren, het eten niet naar binnen te schrokken maar goed te kauwen, geen eten op de kleding te morsen of de handen vol te smeren, soms genoegen te nemen met een eenvoudige broodmaaltijd en uitgebreide maaltijden of dagelijkse vleesconsumptie niet als noodzakelijk te laten ervaren. We moeten onze kinderen uitleggen hoe slecht het is meer te eten dan je op kunt en dat mensen die zichzelf overeten op dieren lijken; door aanmerkingen te maken op kinderen die netjes en weinig eten te prijzen in hun bijzijn.

    hier heb je natuurlijk niets aan, maar ik had een andere bron, ik ga even verder zoeken
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74798845
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:41 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    De eerste ondeugd die het kind bedreigt, is gulzigheid bij het eten, dus zou het geholpen moeten worden om die te overwinnen door het bijvoorbeeld alleen met de rechterhand te laten eten. Door het “Bismillaah” (in naam van Allah) te laten zeggen vòòr het met eten begint; door het te laten eten wat zich voor hem/haar bevindt en het te laten beginnen nadat anderen al met eten begonnen zijn. Ook is het van belang niet naar het eten of naar het eten van anderen te blijven staren, het eten niet naar binnen te schrokken maar goed te kauwen, geen eten op de kleding te morsen of de handen vol te smeren, soms genoegen te nemen met een eenvoudige broodmaaltijd en uitgebreide maaltijden of dagelijkse vleesconsumptie niet als noodzakelijk te laten ervaren. We moeten onze kinderen uitleggen hoe slecht het is meer te eten dan je op kunt en dat mensen die zichzelf overeten op dieren lijken; door aanmerkingen te maken op kinderen die netjes en weinig eten te prijzen in hun bijzijn.

    hier heb je natuurlijk niets aan, maar ik had een andere bron, ik ga even verder zoeken
    Ik ga zo slapen Bil, morgen verder?
    pi_74798926
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:42 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ik ga zo slapen Bil, morgen verder?
    Post morgen wel de bron als ik tijd heb, vragen over de islam zijn verboden, tot ik m'n cijfers heb opgehaald. Welterusten.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74798961
    Het zou wel grappig zijn als we naar de hel zouden moeten alleen omdat we hebben geëpileerd.
    pi_74798970
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:44 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Post morgen wel de bron als ik tijd heb, vragen over de islam zijn verboden, tot ik m'n cijfers heb opgehaald. Welterusten.
    huh?
    ik zou zeggen PM ze, puur om Burakius te etteren
    pi_74799451
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:45 schreef Bortecinem het volgende:
    Het zou wel grappig zijn als we naar de hel zouden moeten alleen omdat we hebben geëpileerd.
    zonder zondigen leven, lijkt me sowieso erg lastig
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74799486
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:45 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    huh?
    ik zou zeggen PM ze, puur om Burakius te etteren
    cijfers gaat over school he
    Waarom zou ik Burakius (willen) etteren en wat heeft dit met hem te maken?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74799504
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:59 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    cijfers gaat over school he
    Waarom zou ik Burakius (willen) etteren en wat heeft dit met hem te maken?
    Was een grapje.
    pi_74799534
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:59 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Was een grapje.
    maar waarom staat Burakius in je grapje
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74799556
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:59 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    maar waarom staat Burakius in je grapje
    Dat was de grap
    laat maar.
    pi_74799596
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 23:00 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Dat was de grap
    laat maar.
    ik wil het ook snappen
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74799854
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 23:01 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    ik wil het ook snappen
    Hij denkt te weten wat voor jou legitiem is vandaar
    [Centraal] Vragen over de Islam #8
    pi_74799934
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 23:07 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Hij denkt te weten wat voor jou legitiem is vandaar
    [Centraal] Vragen over de Islam #8
    misschien weet hij dat ook gewoon, het is m'n buurjongen he ...
    ik zou 'm niet willen etteren, kan ook niet lachen om zo'n grap
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74799995
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 23:09 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    misschien weet hij dat ook gewoon, het is m'n buurjongen he ...
    ik zou 'm niet willen etteren, kan ook niet lachen om zo'n grap
    al is het je broertje, iedereen gaat over zijn eigen legitieme bronnen en verwijzingen, daarnaast is het niet als fatwa geroepen, maar goed, ik zal voortaan verantwoorde grappen maken conform je exacte juistheid.
    pi_74800069
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 23:11 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    al is het je broertje, iedereen gaat over zijn eigen legitieme bronnen en verwijzingen, daarnaast is het niet als fatwa geroepen, maar goed, ik zal voortaan verantwoorde grappen maken conform je exacte juistheid.
    dus op een manier van, je kunt er zelf mee komen?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74800137
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 23:12 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    dus op een manier van, je kunt er zelf mee komen?
    de individu geeft zelf aan wat hij / zij erkent, niet een ander voor de ander.
    pi_74800213
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 23:14 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    de individu geeft zelf aan wat hij / zij erkent, niet een ander voor de ander.
    het kan zijn dat ik er niet genoeg over weet en dat hij er daarom over begint of ben jij zo individualistisch?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74802460
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 20:56 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Alle regels van de Islam zijn van toepassing tenzij het wordt geannuleerd door een ander vers of hadith in de koran.
    Dus de mogelijkheid dat er een 'Hadith' tussen is gekomen, die noch tegen de Koran noch tegen andere Ahadith ingaat, maar die aan Mohammed wordt toegeschreven terwijl het niet van hem afkomstig is, is uitgesloten?

    [ Bericht 3% gewijzigd door TheMagnificent op 18-11-2009 00:19:12 ]
    pi_74803994
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:16 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Waar wil je precies heen? Mohammed beschouwde overgewicht als een ziekte en het verspillen van eten is een zonde, hij at altijd van wat voor hem zat zonder zijn hand te ver uit te steken en anderen lastig te vallen en als hij iets niet lustte zweeg hij om andere niet te beïnvloeden of storen.
    Klopt niet helemaal wat je nu zegt denk ik. Ik wil graag expliciet een hadis waarin de profeet (vzmh) stelt dat overgewicht een ziekte is (zou best wel zoiets kunnen zijn in die trant). Ik weet dat het overgewicht niet gepast is voor een Moslim (behalve als hij/zij hier niets aan kan doen). En dat door overgewicht je nefs sterker wordt/is. Verder weten we natuurlijk allen de regel van je maag die dient te bevatten: 1/3 lucht , 1/3 eten , 1/3 water.

    [ Bericht 2% gewijzigd door Burakius op 18-11-2009 01:10:52 ]
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74804024
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 23:14 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    de individu geeft zelf aan wat hij / zij erkent, niet een ander voor de ander.
    Kom nou niet met je Salafistische troep aanzetten. Diezelfde troep die jou van het juiste pad heeft afgeholpen. Ze is een Hanafi, Maduri, Soenniet , of jij dat nou wil of niet. En ja dat zeg IK voor haar.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74804887
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 00:09 schreef TheMagnificent het volgende:

    [..]

    Dus de mogelijkheid dat er een 'Hadith' tussen is gekomen, die noch tegen de Koran noch tegen andere Ahadith ingaat, maar die aan Mohammed wordt toegeschreven terwijl het niet van hem afkomstig is, is uitgesloten?
    Een keten die hem niet bereikt mag sowieso niet sahieh benoemd worden.
    pi_74804894
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 01:06 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Kom nou niet met je Salafistische troep aanzetten. Diezelfde troep die jou van het juiste pad heeft afgeholpen.
    quote:
    Ze is een Hanafi, Maduri, Soenniet , of jij dat nou wil of niet. En ja dat zeg IK voor haar.
    Mooi, geef jij dan in het vervolg antwoord op haar.
    pi_74804916
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 23:16 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    het kan zijn dat ik er niet genoeg over weet en dat hij er daarom over begint of ben jij zo individualistisch?
    Dat jij je zelf niet hebt ontdekt betekent niet dat een ander voor jou en mij maar de voorwaarden moet bepalen hoe de antwoorden worden gegeven, dat heeft weinig met niet-genoeg weten te maken, eerder met voor je laten praten. Of dat de persoon in kwestie die dat doet jou zo graag zou willen zien en daarom uitspraken over jou doet op een niveau dat helemaal niet eens mag.

    En of ik zo individualistisch ben? Je komt zelf alleen voor Allah te staan volgens de Islam, niet met Burakius of mij.
    pi_74805011
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 01:04 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Klopt niet helemaal wat je nu zegt denk ik. Ik wil graag expliciet een hadis waarin de profeet (vzmh) stelt dat overgewicht een ziekte is (zou best wel zoiets kunnen zijn in die trant).
    Google is uw vriend.
    pi_74810601
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 06:42 schreef Triggershot het volgende:

    [..]


    [..]

    Mooi, geef jij dan in het vervolg antwoord op haar.
    Ik heb het recht niet om jouw op te leggen dat jij niet mag antwoorden. Maar ik ga er wel steeds expliciet naar kijken wat je antwoord is en steeds waarschuwen dat ze zelf dient te onderzoeken.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74810659
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 06:50 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Dat jij je zelf niet hebt ontdekt betekent niet dat een ander voor jou en mij maar de voorwaarden moet bepalen hoe de antwoorden worden gegeven, dat heeft weinig met niet-genoeg weten te maken, eerder met voor je laten praten. Of dat de persoon in kwestie die dat doet jou zo graag zou willen zien en daarom uitspraken over jou doet op een niveau dat helemaal niet eens mag.

    En of ik zo individualistisch ben? Je komt zelf alleen voor Allah te staan volgens de Islam, niet met Burakius of mij.
    Het is wel zo, dat de ouders dingen voor haar bepalen totdat ze 18 (dit is nog wel een discussiepuntje) is. Of iig totdat ze volwassenheid heeft bereikt. In die licht worden dingen VOOR haar bepaald totdat ze volwassen is. Heeft niets met individualisme of iets anders te maken.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74810868
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 11:45 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Het is wel zo, dat de ouders dingen voor haar bepalen totdat ze 18 (dit is nog wel een discussiepuntje) is. Of iig totdat ze volwassenheid heeft bereikt. In die licht worden dingen VOOR haar bepaald totdat ze volwassen is. Heeft niets met individualisme of iets anders te maken.
    Ouders <--> buurjongen.
    pi_74811035
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 11:50 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ouders <--> buurjongen.
    In deze situatie (kijkend naar de ouderlijke situatie) voel ik mij gerechtigd haar te zeggen welk pad ze moet volgen. Ik ken haar achtergrond goed genoeg om haar de Turkse weg te laten bewandelen.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74811047
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 11:55 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    In deze situatie (kijkend naar de ouderlijke situatie) voel ik mij gerechtigd haar te zeggen welk pad ze moet volgen.
    Moet?
    pi_74811068
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 11:55 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Moet?
    Ja moet. Discussie kan hierna alleen maar gaan over wanneer is volwassenheid bereikt.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74811104
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 11:56 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Ja moet. Discussie kan hierna alleen maar gaan over wanneer is volwassenheid bereikt.
    Maar jij gaat toch helemaal niet over wat moet? Laat staan dat zegt dat je Hanafi moet volgen.
    Zelfs Mohammed is aangegeven dat hij daar niet over gaat.
    pi_74811294
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 11:57 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Maar jij gaat toch helemaal niet over wat moet? Laat staan dat zegt dat je Hanafi moet volgen.
    Zelfs Mohammed is aangegeven dat hij daar niet over gaat.
    Het is toch dat een ouder zijn subjectieve opvoeding hoort te geven aan zijn/haar kinderen. Hiermee legt hij de denkwijze op van het kind tot volwassenheid. (Even daar laten of IK dat mag).
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74811351
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 12:02 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Het is toch dat een ouder zijn subjectieve opvoeding hoort te geven aan zijn/haar kinderen. Hiermee legt hij de denkwijze op van het kind tot volwassenheid. (Even daar laten of IK dat mag).
    Ik heb niets tegen de ouders-kind verhoudingen of het nu polytheïsme of monotheïsme betreft, prima. Ik weet wel dat in de Islam jij - een buurjongen - niet gaat over welk pad zij moet volgen.
    pi_74811435
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 12:04 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ik heb niets tegen de ouders-kind verhoudingen of het nu polytheïsme of monotheïsme betreft, prima. Ik weet wel dat in de Islam jij - een buurjongen - niet gaat over welk pad zij moet volgen.
    En wat als de ouders niet in staat zijn dit voor haar te bepalen? Ze moet toch een richtlijn hebben tot volwassenheid?
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74811479
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 12:06 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    En wat als de ouders niet in staat zijn dit voor haar te bepalen? Ze moet toch een richtlijn hebben tot volwassenheid?
    Adviseren is wat anders dan zeggen wat ze moet doen. Daarnaast lijkt het me dat een imam meer van toepassing is in dit geval dan iemand die zelf ook nog veel moet leren?
    pi_74811575
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 12:08 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Adviseren is wat anders dan zeggen wat ze moet doen. Daarnaast lijkt het me dat een imam meer van toepassing is in dit geval dan iemand die zelf ook nog veel moet leren?
    Eens. Ik ga ook niet iets verdedigen waar ik het eigenlijk niet mee eens ben. Een imam is zeker geschikt en ik kan alleen adviseren. Ik zie hier alleen geen imam, en omdat ik haar ken neem ik haar in bescherming, wat een stapje verder is dan adviseren natuurlijk. Zie het als een grote broer.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74811666
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 12:11 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Eens. Ik ga ook niet iets verdedigen waar ik het eigenlijk niet mee eens ben. Een imam is zeker geschikt en ik kan alleen adviseren. Ik zie hier alleen geen imam, en omdat ik haar ken neem ik haar in bescherming, wat een stapje verder is dan adviseren natuurlijk. Zie het als een grote broer.
    Het probleem is, theologisch gezien dat jij die rechten en autoriteit niet hebt gekregen.
    pi_74811740
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 12:11 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Eens. Ik ga ook niet iets verdedigen waar ik het eigenlijk niet mee eens ben. Een imam is zeker geschikt en ik kan alleen adviseren. Ik zie hier alleen geen imam, en omdat ik haar ken neem ik haar in bescherming, wat een stapje verder is dan adviseren natuurlijk. Zie het als een grote broer.
    Adviseer haar dan naar een imam te gaan, mocht ze zich verder in de materie willen verdiepen.
    pi_74812619
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 12:16 schreef TheMagnificent het volgende:

    [..]

    Adviseer haar dan naar een imam te gaan, mocht ze zich verder in de materie willen verdiepen.
    Dat is reeds al gebeurd
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74814032
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 22:08 schreef Dennis_enzo het volgende:
    Wat maken gelovigen het zichzelf toch moeilijk met 1001 regeltjes zonder praktisch nut Vinden gelovigen dat nou soms zelf ook niet?
    Bij veel vragen van Moslims moet ik denken aan het volgende verhaal waarin een wijze les zit:


    67. En (gedenkt) toen Mozes tot zijn volk zei: "Voorwaar, Allah beveelt jullie dat jullie een koe slachten". Zij zeiden: "Maak jij ons tot (onderwerp van) bespotting"? Hij antwoordde: "Ik zoek bescherming bij Allah dat ik tot de dommen zou behoren".

    68. Zij zeiden: "Roep voor ons jouw Heer aan, op dat Hij ons duidelijk maakt wat voor koe het moet zijn". Hij zei: "Voorwaar, Hij zegt: Het is een koe die niet oud is en niet jong, maar van een leeftijd daartussen'. Doe dan wat jullie bevolen is".

    69. Zij zeiden: "Roep voor ons jouw Heer aan, opdat Hij ons duidelijk maakt wat haar kleur is. Hij zei: "Hij zegt dat het een koe met een heldere gele kleur is, die de toeschouwers verheugt".

    70. Zij zeiden: "Roep voor ons jouw Heer aan, opdat Hij ons duidelijk maakt wat voor koe het moet zijn. Voorwaar, voor ons lijken alle koeien op elkaar. En voorwaar, wij zullen, als Allah het wil, tot de rechtgeleiden behoren".

    71. Hij (Mozes) zei: "Hij zegt dat het een koe is die niet bestemd is om de aarde om te ploegen of de akkers te bevloeien, een gave, zonder vlek". Zij zeiden: "Nu ben je met de ware beschrijving gekomen". Daarop slachtten zij haar, maar bijna hadden zij het niet gedaan. (Koran, 2:67-71)


    Het begon met een simpel gebod: slacht een koe, maar door te blijven vragen naar details hebben ze het zichzelf zeer moeilijk gemaakt. Allah kan het een mens zo moeilijk maken als de mens wil.

    [ Bericht 0% gewijzigd door Tevik op 19-11-2009 17:11:24 ]
    pi_74825734
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 11:57 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Maar jij gaat toch helemaal niet over wat moet? Laat staan dat zegt dat je Hanafi moet volgen.
    Zelfs Mohammed is aangegeven dat hij daar niet over gaat.
    Ik weet zelf wat ik ben, hij wees me erop dat ik op m'n bronnen moet letten. Het wordt dus niet verplicht om Hanafi te zijn, lijkt mij.

    Dat over 1/3 lucht, 1/3 voedsel, 1/3 water, lijkt me niet dat je het al te letterlijk moet nemen of wel? Ik weet niet hoe groot m'n maag is, ben wel minder gaan eten.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74826140
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 06:50 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Dat jij je zelf niet hebt ontdekt betekent niet dat een ander voor jou en mij maar de voorwaarden moet bepalen hoe de antwoorden worden gegeven, dat heeft weinig met niet-genoeg weten te maken, eerder met voor je laten praten. Of dat de persoon in kwestie die dat doet jou zo graag zou willen zien en daarom uitspraken over jou doet op een niveau dat helemaal niet eens mag.

    En of ik zo individualistisch ben? Je komt zelf alleen voor Allah te staan volgens de Islam, niet met Burakius of mij.
    Ik weet dat ik soenniet/hanafi ben, hij weet het en wijst me op de bronnen. Dat heet waarschuwen, niet beslissen.

    Tuurlijk, om die reden kan het me ook niet zoveel schelen wat anderen vinden van wat ik niet juist doe, ik hoef ze geen uitleg te geven (schaamte is iets anders). Met individualistisch bedoelde ik dat niet, jij vindt dat ik voor mezelf moet spreken, maar misschien dacht ik er niet goed bij na dat een bron onjuist kan zijn, dan kan een ander me er toch op wijzen?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74827931
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 18:50 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Ik weet zelf wat ik ben, hij wees me erop dat ik op m'n bronnen moet letten. Het wordt dus niet verplicht om Hanafi te zijn, lijkt mij.

    Dat over 1/3 lucht, 1/3 voedsel, 1/3 water, lijkt me niet dat je het al te letterlijk moet nemen of wel? Ik weet niet hoe groot m'n maag is, ben wel minder gaan eten.
    Er zijn nog vele andere hadiths dat je aanspoort om niet meer te eten dan je nodig hebt. Of je dit letterlijk moet nemen? Je kunt het natuurlijk niet gaan meten:P Nee het is een duidelijke richtlijn lijkt me.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74831277
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 18:50 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Ik weet zelf wat ik ben, hij wees me erop dat ik op m'n bronnen moet letten. Het wordt dus niet verplicht om Hanafi te zijn, lijkt mij.
    Als ik zeg dat / wat jij iets moet doen, is dat geen waarschuwen, maar voor jou beslissen. Geheel ander perspectief, adviseren doe je anders, vooral 'moeten' komt daar niet in voor.
    quote:
    Dat over 1/3 lucht, 1/3 voedsel, 1/3 water, lijkt me niet dat je het al te letterlijk moet nemen of wel? Ik weet niet hoe groot m'n maag is, ben wel minder gaan eten.
    Vraag het aan de door Burakius gewezen Imam of de buurjongen die zich over je ontfermd.
    pi_74831996
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 19:48 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Er zijn nog vele andere hadiths dat je aanspoort om niet meer te eten dan je nodig hebt. Of je dit letterlijk moet nemen? Je kunt het natuurlijk niet gaan meten:P Nee het is een duidelijke richtlijn lijkt me.
    Ik weet niet of ik het letterlijk moet nemen, maar ik weet wel dat veel mensen meer eten dan nodig is, staat verder los van overgewicht of het niet of wel slecht is. Ik ben er in ieder geval wel mee gestopt. Manier van eten begin ik nu wel opmerkingen over te krijgen, maar als het moet..

    Hoe zit het met bruiloften, ik weet dat dansen enzo niet goed is (man en vrouw door elkaar), maar mag een bruiloft verder ook niet gemixT?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74832085
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 21:06 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Als ik zeg dat / wat jij iets moet doen, is dat geen waarschuwen, maar voor jou beslissen. Geheel ander perspectief, adviseren doe je anders, vooral 'moeten' komt daar niet in voor.
    [..]

    Vraag het aan de door Burakius gewezen Imam of de buurjongen die zich over je ontfermd.
    quote:
    Op dinsdag 17 november 2009 21:48 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    Duidelijk haram? Sinds wanneer geef jij fatwa's? Laat haar beter wetten(hoe heette dat ook alweer, geen tefsir maar.... kom er niet op) volgens Abu Hanafi zien (als je dat al niet hebt gedaan) en ja haar mahdab is Hanafi. Vervolgens is voor haar de fatwagevende macht waarschijnlijk Diyanet van Turkije lijkt me.
    Het ging toch om deze post? Dit zie ik als waarschuwen en later, omdat jij zegt dat hij beslist over mij, wat niet waar is, komen die andere posts. Maar goed, het is maar hoe je het bekijkt.

    En nu geef je geen antwoord meer?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74832162
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 21:28 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]


    [..]

    Het ging toch om deze post? Dit zie ik als waarschuwen en later, omdat jij zegt dat hij beslist over mij, wat niet waar is, komen die andere posts. Maar goed, het is maar hoe je het bekijkt.

    En nu geef je geen antwoord meer?
    Jullie zijn beiden hanafi, de één ziet het als zijn plicht de ander te waarschuwen en beschermen, sluit elkaar dan nog mooi prima aan lijkt me. Ik heb hier geen zin in.
    pi_74832280
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 21:29 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Jullie zijn beiden hanafi, de één ziet het als zijn plicht de ander te waarschuwen en beschermen, sluit elkaar dan nog mooi prima aan lijkt me. Ik heb hier geen zin in.
    Raar, maar oke.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74863446
    Mag ik m'n verjaardag vieren? Mag ik de verjaardag van een ander vieren?
    Ik ben een pure Turk.
      donderdag 19 november 2009 @ 23:16:43 #252
    267258 Ghaazi
    Ille qui nos omnes servabit
    pi_74870377
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 20:48 schreef Bilmiyorem het volgende:
    Mag ik m'n verjaardag vieren? Mag ik de verjaardag van een ander vieren?
    Waarom zou dat niet mogen?
    What lies in the shadow of the statue?
    pi_74870473
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 23:16 schreef Ghaazi het volgende:

    [..]

    Waarom zou dat niet mogen?
    Ik hoor hier verschillende dingen over, bijvoorbeeld dat het een imitatie zou zijn of dat het vroeger ook geen gewoonte was, dus dat je het nu beter ook niet kunt vieren. Van anderen hoor ik dat het wel mag, maar zonder de verboden zaken
    Ik ben een pure Turk.
      donderdag 19 november 2009 @ 23:34:33 #254
    267258 Ghaazi
    Ille qui nos omnes servabit
    pi_74871142
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 23:19 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Ik hoor hier verschillende dingen over, bijvoorbeeld dat het een imitatie zou zijn of dat het vroeger ook geen gewoonte was, dus dat je het nu beter ook niet kunt vieren. Van anderen hoor ik dat het wel mag, maar zonder de verboden zaken
    Ik hang het laatste standpunt aan. Waarom? Bij verjaardagen worden de banden aangehaald en versterkt met familie en vrienden, en staat deze in het teken van genegenheid, samen zijn en vrijgevigheid. Dat beschouw ik als een positief effect. Tenzij er zoals je al zegt verboden zaken gepromoot en ondernomen worden (bijv. alcohol).

    Er zijn idd mensen die mening aangedaan zijn dat verjaardagen haram zijn, omdat gewoonten en gebruiken van een ander volk zouden worden geimiteerd. Maar deze hadith die dit verhaalt is zo breed, dat je je moet afvragen wat wel en niet onder "de verboden" imitaties valt.
    Stel een Niet-Moslim vindt een zuinige hybride-auto uit. Mag een Moslimfabrikant dan zo'n auto fabriceren? Volgens de rigide opvatting niet. Maar dan beschouw ik zelf als absurd, want dan kun je wel alles verbieden.
    Bovendien zijn menselijke culturen nu eenmaal dynamisch en er vindt veel uitwisseling tussen hen plaats. De oorsprong van zo'n gebruik is moeilijk te achterhalen of zelfs verschillend van aard (elementen samengevoegd uit verschillende volkeren, misschien wel Islamitische?). Dat zou zo'n bepaling heel moeilijk te maken zijn.

    Ik zelf hanteer het volgende criterium. Leidt het tot het verbodene? Ondergraaft het de Islamitische normen en waarden? Zo ja, dan kun je je beter afzijdig houden. Maar bij een verjaardagsfeest heb ik die associatie niet. Maar iedereen moet die afweging zelf maken, met de juiste intentie en goed geinformeerd (geleerden e.d).

    [ Bericht 0% gewijzigd door Ghaazi op 19-11-2009 23:46:48 ]
    What lies in the shadow of the statue?
    pi_74871447
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 23:34 schreef Ghaazi het volgende:

    [..]

    Ik hang het laatste standpunt aan. Waarom? Bij verjaardagen worden de banden aangehaald en versterkt met familie en vrienden, en staat deze in het teken van genegenheid, samen zijn en vrijgevigheid. Dat beschouw ik als een positief effect. Tenzij er zoals je al zegt verboden zaken gepromoot en ondernomen worden (bijv. alcohol).

    Er zijn idd mensen die mening aangedaan zijn dat verjaardagen haram zijn, omdat gewoonten en gebruiken van een ander volk zouden worden geimiteerd. Maar deze hadith die dit verhaalt is zo breed, dat je je moet afvragen wat wel en niet onder "de verboden" imitaties valt.
    Stel een Niet-Moslim vindt een zuinige hybride-auto uit. Mag een Moslimfabrikant dan zo'n auto fabriceren? Volgens de rigide opvatting niet. Maar dan beschouw ik zelf als absurd, want dan kun je wel alles verbieden.
    Bovendie zijn menselijke culturen nu eenmaal dynamisch en er vindt veel uitwisseling tussen hen plaats. De oorsprong van zo'n gebruik is moeilijk te achterhalen of zelfs verschillend van aard (elementen samengevoegd uit verschillende volkeren, misschien wel Islamitische?). Dat zou zo'n bepaling heel moeilijk te maken zijn.

    Ik zelf hanteer het volgende criterium. Leidt het tot het verbodene? Ondergraaft het de Islamitische normen en waarden? Zo ja, dan kun je je beter afzijdig houden. Maar bij een verjaardagsfeest heb ik die associatie niet. Maar iedereen moet die afweging zelf maken, met de juiste intentie en goed geinformeerd (geleerden e.d).
    Ja, ik dacht ook aan hetzelfde. Als je zelf niet met verboden zaken bezig bent op de verjaardag en anderen er niet toe leidt, denk ik dat het vieren van een verjaardag niet verkeerd is. Oja, niet alleen anderen er niet toe leiden, maar ook van tevoren weten dat er geen verkeerde dingen zijn. Kijkend naar m'n leeftijd, vermijd ik "feestjes" waar jongens en meisjes gemengd zijn, want ik weet hoe dat loopt. Alleen het feliciteren al gaat met minstens een hand geven, gevolgd door kussen en/of een knuffel. Ik ga wel naar verjaardagen van vriendinnen die geen jongens uitnodigen, al moet ik wel toegeven dat daar soms een beetje wordt geroddeld, maar daar luister ik zo min mogelijk naar. Dat over imitatie snap ik sowieso niet helemaal, want dan kun je nog maar heel weinig.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74880314
    quote:
    Op donderdag 19 november 2009 20:48 schreef Bilmiyorem het volgende:
    Mag ik m'n verjaardag vieren? Mag ik de verjaardag van een ander vieren?
    Misschien dat het volgende je kan helpen een antwoord op je vraag te vinden:

    What is the origin of birthday celebrations
    Superstitious origins of birthday celebrations

    [ Bericht 0% gewijzigd door Tevik op 20-11-2009 11:49:39 ]
    pi_74897446
    De profeet (s.a.s.) liet zelf ook nog tradities over, van bevrijde volkeren zoals in Egypte. Tradities die eigenlijk niet schrijnen met de Islam op het eerste gezicht. Er zijn hier hadiths over als ik het goed heb.
    Over technologie: Vind technologie, ook al moet je naar China gaan. In die trant is er ook een hadith.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74897506
    Kennis om specifiek te zijn Burakius, 'kennis al moet je naar China'. Betreffende Hadith spreekt over 'Al-Ilm'
    pi_74897742
    quote:
    Op vrijdag 20 november 2009 11:38 schreef Tevik het volgende:

    [..]

    Misschien dat het volgende je kan helpen een antwoord op je vraag te vinden:

    What is the origin of birthday celebrations
    Superstitious origins of birthday celebrations
    Dankjewel.

    Ik heb nog een paar vragen:

    1. Je kunt de Qu'ran toch op verschillende manier interpreteren, maar staat er ergens dat je hiermee moet stoppen als er al "duidelijkheid" is over een onderwerp?

    (5:101):

    'O ye who believe! Ask not questions about things which, if made plain to you, may cause you trouble. But if ye ask about things when the Quran is being revealed, they will be made plain to you, Allah will forgive those: for Allah is Oft- forgiving, Most Forbearing.' en dit?

    2. Moet je namaz met Subhaneke beginnen, ik hoor hier verschillende dingen over

    3. Mag de man zijn vrouw slaan <-- dit onderwerp heb ik nooit gesnapt.

    4. (lichamelijk) contact mag niet met man, maar wiens schuld is het, als het meerdere keren gebeurd, van de vrouw of man? (als de vrouw er niets over heeft gezegd)

    5. Mag je als meisje iets aannemen van een jongen?

    6. Mag je als moslim naar een kerstdiner, het zit hem alleen in de naam, het is eigenlijk gewoon eten..

    [ Bericht 3% gewijzigd door Bilmiyorem op 20-11-2009 22:10:36 ]
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74900751
    Hey Bilmiyorem,

    Ben je moslim of wil je het worden of heb je een vriendje die moslim is?
    Anyway afgaand op je nick lijk je turks indien je dat idd bent, raad ik je aan om naar een moskee te gaan en daar een Ilmihal te kopen. Hij is in het Turks geschreven, er staat in hoe je moet bidden welke versen je hiervoor moet kennen etc. Er staat zelfs in hoe je je ritueel kunt wassen.
    Daarnaast staan er de meest simpele maar toch betekenisvolle dingen in die voor komen in de Koran.

    Succes!
    pi_74901017
    quote:
    Op vrijdag 20 november 2009 23:05 schreef Pink_girlie het volgende:
    Hey Bilmiyorem,

    Ben je moslim of wil je het worden of heb je een vriendje die moslim is?
    Anyway afgaand op je nick lijk je turks indien je dat idd bent, raad ik je aan om naar een moskee te gaan en daar een Ilmihal te kopen. Hij is in het Turks geschreven, er staat in hoe je moet bidden welke versen je hiervoor moet kennen etc. Er staat zelfs in hoe je je ritueel kunt wassen.
    Daarnaast staan er de meest simpele maar toch betekenisvolle dingen in die voor komen in de Koran.

    Succes!
    Ik ben een moslima en heb geen vriendje dat moslim is, zou ook niet kloppen he.
    Ik heb al zo'n boekje van de moskee, maar in m'n vraag staat iets anders he.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74901192
    Ik twijfelde over of je zelf moslim bent of misschien een vriendje had die moslim is.
    Als je het boekje hebt, dan begrijp ik niet waarom je je vraag stelt...
    Ik neem aan dat je als moslima zijnde voldoende vertrouwen in de moskee hebt om te geloven dat ze niet zomaar boekjes verkopen waarin dingen staan die niet kloppen over hoe je moet bidden etc.
    Of niet?
    pi_74901351
    quote:
    Op vrijdag 20 november 2009 23:16 schreef Pink_girlie het volgende:
    Ik twijfelde over of je zelf moslim bent of misschien een vriendje had die moslim is.
    Als je het boekje hebt, dan begrijp ik niet waarom je je vraag stelt...
    Ik neem aan dat je als moslima zijnde voldoende vertrouwen in de moskee hebt om te geloven dat ze niet zomaar boekjes verkopen waarin dingen staan die niet kloppen over hoe je moet bidden etc.
    Of niet?
    Ik word in twijfel gebracht omdat ik zelf niet over veel kennis van de islam beschik, daardoor denk ik snel dat anderen gelijk hebben i.p.v. dat ik het heb, vandaar m'n vraag. Heb je antwoord op m'n andere vragen?
    En die twijfel van je.. als m'n vriendje moslim was, dan zou het nog steeds niet kloppen, want hij zou ook niet mogen
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74915083
    quote:
    Op vrijdag 20 november 2009 21:37 schreef Triggershot het volgende:
    Kennis om specifiek te zijn Burakius, 'kennis al moet je naar China'. Betreffende Hadith spreekt over 'Al-Ilm'
    Bedankt voor de verbetering.
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74915166
    quote:
    Op vrijdag 20 november 2009 21:45 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Dankjewel.

    Ik heb nog een paar vragen:

    1. Je kunt de Qu'ran toch op verschillende manier interpreteren, maar staat er ergens dat je hiermee moet stoppen als er al "duidelijkheid" is over een onderwerp?

    (5:101):

    'O ye who believe! Ask not questions about things which, if made plain to you, may cause you trouble. But if ye ask about things when the Quran is being revealed, they will be made plain to you, Allah will forgive those: for Allah is Oft- forgiving, Most Forbearing.' en dit?

    2. Moet je namaz met Subhaneke beginnen, ik hoor hier verschillende dingen over

    3. Mag de man zijn vrouw slaan <-- dit onderwerp heb ik nooit gesnapt.

    4. (lichamelijk) contact mag niet met man, maar wiens schuld is het, als het meerdere keren gebeurd, van de vrouw of man? (als de vrouw er niets over heeft gezegd)

    5. Mag je als meisje iets aannemen van een jongen?

    6. Mag je als moslim naar een kerstdiner, het zit hem alleen in de naam, het is eigenlijk gewoon eten..
    2. ja , koop namaz rehberi
    3. Er is wel zoiets als dat je een kleine tik mocht geven dacht ik. Wat nog minder hard is dan een duwtje.
    4. Allebei
    5. Ja lijkt mij van wel
    6. Tuurlijk mag je er naar toe. Ik raad het je zelfs aan!
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74915268
    quote:
    Op zondag 22 november 2009 19:26 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    2. ja , koop namaz rehberi
    3. Er is wel zoiets als dat je een kleine tik mocht geven dacht ik. Wat nog minder hard is dan een duwtje.
    4. Allebei
    5. Ja lijkt mij van wel
    6. Tuurlijk mag je er naar toe. Ik raad het je zelfs aan!
    Waarom aanraden.. het is gewoon eten .

    1. Wiens schuld is het als je wordt aangeraakt, als je niet bedekkend bent gekleed.
    Ikzelf zou zeggen van de man, omdat die zich maar moet inhouden, als ik me niet bedekkend kleed, kan het gevolg daarvan een zonde zijn, maar is dat dan wel mijn schuld? Ik zou iig niet een hoofddoek omdoen, als dat niet verplicht was, want met hoofddoek kun je net zo goed aangerand worden.

    2. Mag bruiloft door elkaar als er niet wordt gedanst enzo?

    3.En hoe zit het met ouders? Ik blijf dat niet snappen, je moet ze gehoorzamen, maar als het je geloof belemmert, dan weer niet.. ?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74915371
    quote:
    Op vrijdag 20 november 2009 21:45 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]


    3. Mag de man zijn vrouw slaan <-- dit onderwerp heb ik nooit gesnapt.


    quote:
    Verder zegt Aicha (Allah zij tevreden met haar): ,,Nooit heeft de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) iets met zijn hand geslagen, vrouw noch bediende.”
    (Moeslim)
    pi_74915472
    quote:
    Op zondag 22 november 2009 19:33 schreef Triggershot het volgende:

    [..]


    [..]


    Mag het dus in geen geval? Ik las ergens wel iets over een tikje, als de vrouw niet gehoorzaam is. (vraag geen bronnen, die heb ik niet meer)
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74915548
    quote:
    Op zondag 22 november 2009 19:36 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Mag het dus in geen geval? Ik las ergens wel iets over een tikje, als de vrouw niet gehoorzaam is. (vraag geen bronnen, die heb ik niet meer)
    Ik ga niet over wat wel / niet mag, ik zeg alleen dat zijn vrouw heeft overgeleverd dat Mohammed nimmer vrouwen of bedienden heeft geslagen.
    pi_74915598
    quote:
    Op zondag 22 november 2009 19:38 schreef Triggershot het volgende:

    [..]

    Ik ga niet over wat wel / niet mag, ik zeg alleen dat zijn vrouw heeft overgeleverd dat Mohammed nimmer vrouwen of bedienden heeft geslagen.
    Ok klopt, maar ik dacht dat je misschien een bron zou hebben met meer duidelijkheid.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_74915693
    quote:
    Op zondag 22 november 2009 19:30 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Waarom aanraden.. het is gewoon eten .

    1. Wiens schuld is het als je wordt aangeraakt, als je niet bedekkend bent gekleed.
    Ikzelf zou zeggen van de man, omdat die zich maar moet inhouden, als ik me niet bedekkend kleed, kan het gevolg daarvan een zonde zijn, maar is dat dan wel mijn schuld? Ik zou iig niet een hoofddoek omdoen, als dat niet verplicht was, want met hoofddoek kun je net zo goed aangerand worden.

    2. Mag bruiloft door elkaar als er niet wordt gedanst enzo?

    3.En hoe zit het met ouders? Ik blijf dat niet snappen, je moet ze gehoorzamen, maar als het je geloof belemmert, dan weer niet.. ?
    1. Het is de man zijn schuld dat hij zich niet kan beheersen en zo een vergrijp pleegt. De vrouw wordt schuldig voor het zich niet bedekken volgens de Islamitische regels. En ten derde zal er nog iets in het midden zitten van dat de man aangetrokken werd door de vrouw. Maar dit bedenk ik ter plekke, heb geen bronnen ofzo die dit verifieren.
    2. Geen idee, maar lijkt mij van niet
    3. Als ik kijk naar sahabe's zijn ze altijd bij hun ouders gebleven, wat voor onrechte ze ook werd aangedaan (of zijn er wel sahabe's die weg waren gegaan bij zijn/haar ouders? )
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_74915838
    quote:
    Op zondag 22 november 2009 19:43 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    1. Het is de man zijn schuld dat hij zich niet kan beheersen en zo een vergrijp pleegt. De vrouw wordt schuldig voor het zich niet bedekken volgens de Islamitische regels. En ten derde zal er nog iets in het midden zitten van dat de man aangetrokken werd door de vrouw. Maar dit bedenk ik ter plekke, heb geen bronnen ofzo die dit verifieren.
    2. Geen idee, maar lijkt mij van niet
    3. Als ik kijk naar sahabe's zijn ze altijd bij hun ouders gebleven, wat voor onrechte ze ook werd aangedaan (of zijn er wel sahabe's die weg waren gegaan bij zijn/haar ouders? )
    1. Ok, lijkt ook wel meer te kloppen, zou me ook eerder bedekken omdat het moet dan om geen jongens aan te trekken.
    2. Ik had in een boek gelezen dat het niet mocht (maar weet niet of het betrouwbaar is en weet ook niet meer hoe het heet, maar ik ga er wel opnieuw naar opzoek)
    3. Weet ik niet, maar tegen ouders ingaan is lastig, terwijl je ze volgens mij ook niet mag gehoorzamen als ze je geloof belemmeren. Dit probleem wordt wel steeds minder, gewoon iedere dag (rustig) over praten thuis. Ze accepteren steeds meer.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_75250315
    geloven in karma = shirk?
    Ik ben een pure Turk.
    pi_75263940
    quote:
    Op donderdag 3 december 2009 16:06 schreef Bilmiyorem het volgende:
    geloven in karma = shirk?
    Wat is "karma"?
      donderdag 3 december 2009 @ 22:27:27 #275
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_75264361
    quote:
    Op donderdag 3 december 2009 22:18 schreef Tevik het volgende:

    [..]

    Wat is "karma"?
    Dat is een begrip uit de Oosterse levensbeschouwingen (Hindoeïsme/Boeddhisme). Het principe dat het uitdrukt is dat ‘boontje om z’n loontje komt’. M.a.w. doe je iets slechts, dan merk je dat, doordat je later ook weer wat slechts overkomt. En wie goed doet, goed ontmoet.

    In de Oosterse filosofieën heeft het ook betrekking op reïncarnatie echter, maar je hoort het in Westen meestal als iemand iets oneerlijks doet (b.v. een glas meepikken uit een kroeg) en dan prompt op straat natte kleren krijgt doordat een auto door een plas rijdt ‘bad karma’.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_75265710
    quote:
    Op donderdag 3 december 2009 22:27 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Dat is een begrip uit de Oosterse levensbeschouwingen (Hindoeïsme/Boeddhisme). Het principe dat het uitdrukt is dat ‘boontje om z’n loontje komt’. M.a.w. doe je iets slechts, dan merk je dat, doordat je later ook weer wat slechts overkomt. En wie goed doet, goed ontmoet.

    In de Oosterse filosofieën heeft het ook betrekking op reïncarnatie echter, maar je hoort het in Westen meestal als iemand iets oneerlijks doet (b.v. een glas meepikken uit een kroeg) en dan prompt op straat natte kleren krijgt doordat een auto door een plas rijdt ‘bad karma’.
    Een ander woord voor de allesoverheersende rechtvaardigheid van God. Hoe je het ook bekijkt als je het hiernamaals niet meerekent dan komt je echt aan een tekort aan rechtvaardigheid. Lijkt me sterk dat het een zero sum game betereft in dit heelal.
    ---o---
      donderdag 3 december 2009 @ 23:07:42 #277
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_75266087
    quote:
    Op donderdag 3 december 2009 22:58 schreef mariox het volgende:
    Een ander woord voor de allesoverheersende rechtvaardigheid van God. Hoe je het ook bekijkt als je het hiernamaals niet meerekent dan komt je echt aan een tekort aan rechtvaardigheid. Lijkt me sterk dat het een zero sum game betereft in dit heelal.
    Tja, het Boeddhisme kent natuurlijk in de meeste stromingen niet heel erg een Godsidee. Ik denk dat daar de moeilijkheid zit vanuit Islamitisch oogpunt (maar die kan ik natuurlijk niet precies beantwoorden), maar dat hangt er ook vanaf wat Bilmiyorem ermee bedoelt.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_75266717
    quote:
    Op donderdag 3 december 2009 23:07 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Tja, het Boeddhisme kent natuurlijk in de meeste stromingen niet heel erg een Godsidee. Ik denk dat daar de moeilijkheid zit vanuit Islamitisch oogpunt (maar die kan ik natuurlijk niet precies beantwoorden), maar dat hangt er ook vanaf wat Bilmiyorem ermee bedoelt.
    Wat Bilmiyorem bedoeld met sirk is dat je Gods Almachtigheid toekent aan derden. Een soort van polytheisme en wat gezien wat als de grootste zonde die je maar kan plegen in de Islam.
    ---o---
    pi_75267085
    quote:
    Op zondag 22 november 2009 19:47 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    3. Weet ik niet, maar tegen ouders ingaan is lastig, terwijl je ze volgens mij ook niet mag gehoorzamen als ze je geloof belemmeren. Dit probleem wordt wel steeds minder, gewoon iedere dag (rustig) over praten thuis. Ze accepteren steeds meer.
    Er bestaat een verschil in het niet gehoorzamen in de belemmering van het uitoefenen van je geloof en hun buiten het geloof om absoluut niet gehoorzamen. De Islam verbied het eerste. Ik dacht dat het een hadith is dat je als moslim zelfs je vader op je rug moet dragen naar de klooster als hij een christen is.

    Dat je je ouders moet gehoorzamen komt natuurlijk dat je ze in alle opzichten veel verschuldigd bent en dat je die schuld niet kan afbetalen in dit korte leventje (denk aan al die slapeloze nachten van je vader/moeder en hoe druk ze zich maakten toen je koorts had en dergelijke).
    Het feit dat je ze alleen niet hoeft te gehoorzamen op gebied van belemmering in je geloof is dat je God oneindig veel verschuldigd bent. Hij heeft namelijk jou het 'zijn' gegeven uit het niets en dergelijke. Die schuld betaal je zelfs niet in een oneindige leven.

    [ Bericht 0% gewijzigd door mariox op 04-12-2009 00:00:29 ]
    ---o---
    pi_75276315
    quote:
    Op donderdag 3 december 2009 23:31 schreef mariox het volgende:

    [..]

    Er bestaat een verschil in het niet gehoorzamen in de belemmering van het uitoefenen van je geloof en hun buiten het geloof om absoluut niet gehoorzamen. De Islam verbied het eerste. Ik dacht dat het een hadith is dat je als moslim zelfs je vader op je rug moet dragen naar de klooster als hij een christen is.

    Dat je je ouders moet gehoorzamen komt natuurlijk dat je ze in alle opzichten veel verschuldigd bent en dat je die schuld niet kan afbetalen in dit korte leventje (denk aan al die slapeloze nachten van je vader/moeder en hoe druk ze zich maakten toen je koorts had en dergelijke).
    Het feit dat je ze alleen niet hoeft te gehoorzamen op gebied van belemmering in je geloof is dat je God oneindig veel verschuldigd bent. Hij heeft namelijk jou het 'zijn' gegeven uit het niets en dergelijke. Die schuld betaal je zelfs niet in een oneindige leven.
    Huh... als volgens de islam het eerste verboden is, moet ik ze gehoorzamen als ze me belemmeren in het uitoefenen van m'n geloof? Juist het tegenovergestelde (kan ik opmaken uit je tweede alinea).
    Ik ben een pure Turk.
    pi_75278905
    quote:
    Op vrijdag 4 december 2009 11:25 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Huh... als volgens de islam het eerste verboden is, moet ik ze gehoorzamen als ze me belemmeren in het uitoefenen van m'n geloof? Juist het tegenovergestelde (kan ik opmaken uit je tweede alinea).
    Ik zie dat ik het een beetje ongelukkig heb geformuleerd. Gods recht staat hoger dan die van je vader en moeder. Je behoort altijd je ouders te gehoorzamen. Je hoeft ze alleen niet te gehoorzamen op het gebied van je geloof. Dus als ze je daarin belemmeren. Maar ook op dit vlak word je geacht je respect te blijven houden tegenover je ouders.
    ---o---
    pi_75283397
    quote:
    Op donderdag 3 december 2009 22:27 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Dat is een begrip uit de Oosterse levensbeschouwingen (Hindoeïsme/Boeddhisme). Het principe dat het uitdrukt is dat ‘boontje om z’n loontje komt’. M.a.w. doe je iets slechts, dan merk je dat, doordat je later ook weer wat slechts overkomt. En wie goed doet, goed ontmoet.

    In de Oosterse filosofieën heeft het ook betrekking op reïncarnatie echter, maar je hoort het in Westen meestal als iemand iets oneerlijks doet (b.v. een glas meepikken uit een kroeg) en dan prompt op straat natte kleren krijgt doordat een auto door een plas rijdt ‘bad karma’.
    Dank je wel voor je uitleg. Ik vroeg het aan Bilmiyorem om te kijken wat zij onder "karma" verstaat. Het idee van karma als "wat je zaait, zul je oogsten" wordt naar mijn mening wel ondersteunt door de Koran:

    "Zichtbaar is het verderf geworden op het land en de zee door wat de handen van de mensen verricht hebben, zodat Hij hen wat laat proeven van wat zij gedaan hebben, misschien zullen zij terugkeren." (Koran, 30:41)

    "Op de Dag waarop de straf hen zal overweldigen van boven en van onder hun voeten, zal Hij zeggen: Ondergaat wat u bedreven heeft." (Koran, 29:55)

    "Vandaag zal niemand in iets onrecht worden aangedaan. En aan jullie wordt slechts vergolden voor wat jullie hebben gedaan." (Koran, 36:54)
    pi_75285996
    quote:
    Op vrijdag 4 december 2009 12:37 schreef mariox het volgende:

    [..]

    Ik zie dat ik het een beetje ongelukkig heb geformuleerd. Gods recht staat hoger dan die van je vader en moeder. Je behoort altijd je ouders te gehoorzamen. Je hoeft ze alleen niet te gehoorzamen op het gebied van je geloof. Dus als ze je daarin belemmeren. Maar ook op dit vlak word je geacht je respect te blijven houden tegenover je ouders.
    Het probleem is dat je het gehoorzamen van je ouders op beide vlakken (geloof en daar buiten) niet apart kunt houden. Het beinvloedt elkaar. Als je je kledingstil wil veranderen en dit mag niet, kan het zijn dat je hierdoor meer dingen niet maar mag, als je er tegen in gaat.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_75286254
    quote:
    Op vrijdag 4 december 2009 14:36 schreef Tevik het volgende:

    [..]

    Dank je wel voor je uitleg. Ik vroeg het aan Bilmiyorem om te kijken wat zij onder "karma" verstaat. Het idee van karma als "wat je zaait, zul je oogsten" wordt naar mijn mening wel ondersteunt door de Koran:

    "Zichtbaar is het verderf geworden op het land en de zee door wat de handen van de mensen verricht hebben, zodat Hij hen wat laat proeven van wat zij gedaan hebben, misschien zullen zij terugkeren." (Koran, 30:41)

    "Op de Dag waarop de straf hen zal overweldigen van boven en van onder hun voeten, zal Hij zeggen: Ondergaat wat u bedreven heeft." (Koran, 29:55)

    "Vandaag zal niemand in iets onrecht worden aangedaan. En aan jullie wordt slechts vergolden voor wat jullie hebben gedaan." (Koran, 36:54)
    Ja, ik bedoel die betekenis, maar ik vroeg me af of het fout is om in zo'n situatie "karma" te zeggen, omdat het woord toch ergens anders vandaan komt. Als je het zegt met de intentie het als "wat je zaait, zul je oogsten" te laten overkomen. (je zegt bijv. ook geen hey vieze hoer, als je iemand roept waar je van houdt, beetje extreem voorbeeld)
    Ik ben een pure Turk.
    pi_75426923
    quote:
    Op woensdag 18 november 2009 11:55 schreef Burakius het volgende:

    [..]

    In deze situatie (kijkend naar de ouderlijke situatie) voel ik mij gerechtigd haar te zeggen welk pad ze moet volgen. Ik ken haar achtergrond goed genoeg om haar de Turkse weg te laten bewandelen.
    De Turkse weg, dat is toch die ene waarbij je buurjongen inderdaad meer over jou en jouw geloof te zeggen heeft dan jijzelf, die van de bemoeizieke hypocrisie en de hardhoofdigheid waarmee aan tradities, niet geloof, wordt vastgehouden?

    Wat me opvalt, in dit topic maar vooral in het dagelijks leven, is dat het geloof een kwestie van handelingen is geworden. We vragen ons af of je nu met je rechtervoet of je linker het eerst de wc in moet stappen, of je nou wel of niet je nagels mag knippen als de zon al onder is, en meer van die onzin. Jammer is dat, want over de échte zaken wordt in mijn ogen steeds minder nagedacht.

    Ik weet dat sommigen het verval van geloof zouden vinden, maar ik merk dat ik me veel meer bezig ben gaan houden met veel basalere zaken en veel minder met de triviale randvoorwaarden, als ik het zo mag noemen. Wat me zo tegen de borst stuit is dat mensen mythen bijvoorbeeld zo intens letterlijk nemen. We kijken niet meer naar de boodschap van verhalen in de Koran, maar gaan ons afvragen of hoe het dan kan dat Mohammed op twee plaatsen tegelijk was.

    Niet dat dit ook maar iets te maken heeft met dit topic, maar ik was aan het lezen en bedacht het me.
    Jammer is dat.
    pi_75428176
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 22:13 schreef clumsy_clown het volgende:

    [..]

    De Turkse weg, dat is toch die ene waarbij je buurjongen inderdaad meer over jou en jouw geloof te zeggen heeft dan jijzelf, die van de bemoeizieke hypocrisie en de hardhoofdigheid waarmee aan tradities, niet geloof, wordt vastgehouden?

    Wat me opvalt, in dit topic maar vooral in het dagelijks leven, is dat het geloof een kwestie van handelingen is geworden. We vragen ons af of je nu met je rechtervoet of je linker het eerst de wc in moet stappen, of je nou wel of niet je nagels mag knippen als de zon al onder is, en meer van die onzin. Jammer is dat, want over de échte zaken wordt in mijn ogen steeds minder nagedacht.

    Ik weet dat sommigen het verval van geloof zouden vinden, maar ik merk dat ik me veel meer bezig ben gaan houden met veel basalere zaken en veel minder met de triviale randvoorwaarden, als ik het zo mag noemen. Wat me zo tegen de borst stuit is dat mensen mythen bijvoorbeeld zo intens letterlijk nemen. We kijken niet meer naar de boodschap van verhalen in de Koran, maar gaan ons afvragen of hoe het dan kan dat Mohammed op twee plaatsen tegelijk was.

    Niet dat dit ook maar iets te maken heeft met dit topic, maar ik was aan het lezen en bedacht het me.
    Jammer is dat.
    Zit wel wat in. Klopt dat ik naar belangrijkere zaken moet kijken van het geloof (even tussendoor: lastig om zo vast te stellen in een bericht wat ik belangrijker vind, ik beslis daar niet eens over, maar aan je bericht te zien begrijp je me waarschijnlijk wel). Deze vragen over handelingen komen doordat ik me bijna bij iedere handeling afvraag of het wel juist is en dan komen zulke vragen snel.

    Wat bedoel je verder met handelingen? Ook het vijf keer per dag bidden? Als je het op die manier gaat bekijken, kunnen we beter alles schrappen en zeggen dat je gelooft met je hart en niet door te bidden. <-- Die zin klopt niet, je gelooft denk ik ook niet door bewegingen en uitspraken bij het gebed, maar je moet 't ook echt menen, nja, je snapt 't wel.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_75428934
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 22:39 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Zit wel wat in. Klopt dat ik naar belangrijkere zaken moet kijken van het geloof (even tussendoor: lastig om zo vast te stellen in een bericht wat ik belangrijker vind, ik beslis daar niet eens over, maar aan je bericht te zien begrijp je me waarschijnlijk wel). Deze vragen over handelingen komen doordat ik me bijna bij iedere handeling afvraag of het wel juist is en dan komen zulke vragen snel.

    Wat bedoel je verder met handelingen? Ook het vijf keer per dag bidden? Als je het op die manier gaat bekijken, kunnen we beter alles schrappen en zeggen dat je gelooft met je hart en niet door te bidden. <-- Die zin klopt niet, je gelooft denk ik ook niet door bewegingen en uitspraken bij het gebed, maar je moet 't ook echt menen, nja, je snapt 't wel.
    Met handelingen bedoel ik die dingen die ik als voorbeeld gaf. Ik heb liever dat ik een duidelijk beeld heb van hoe ik een almachtige god zie, hoe ik voor mezelf op zowel een wetenschappelijke als voor mij logische manier het onstaan en de reden van het bestaan zie, hoe ik de hemel en de hel zie enzovoorts. Het maakt mij dan niet zo bijzonder hard uit of ik mijn wenkbrauwen wel of niet zou moeten epileren (die zag ik toevallig langskomen), en welke instrumenten wel en niet verboden zijn. Het gaat me veel meer om het principe erachter: je lichaam niet verminken en er zuinig op zijn, niet doordrijven in de liefde voor muziek en richting afgoderij gaan, enzovoorts.

    En dit kan heel goed mijn eigen onwetendheid zijn, ik weet het zelfs zeker, maar ik ben niet in die zin bekend met alle stromingen van de Islam dat ik zeg 'ja, ik hoor bij die'. Ik weet dat mijn moeder opdreunt dat ze Hanefi is, en ik snap dat het handig is om in sommige zaken een leidraad te hebben om te volgen, maar ik bepaal voor mezelf waar ik in geloof, en heb bijvoorbeeld niets met al die verschillende soorten moskeeën. Het zal me aan m'n reet roesten of de moskee van de süleymanaanhangers of nuraanhangers is.
    pi_75429079
    En ja, als je mijn argument erg ver doorvoert zou je inderdaad kunnen zeggen: de manier waarop je bidt is niet van belang. Ergens geloof ik dat ook wel, in die zin dat ik oprecht geloof dat God het veel meer moet hebben van je intentie, en niet de manier waarop. Als jij de hele dag door dankbaar bent voor wat je hebt, goed leeft, en op een andere manier binding met God vindt, zou dat zomaar ook prima zijn, wie weet. Ik in ieder geval niet. Wat ik wél weet is dat het compleet nietszeggend is om 5 keer per dag te bidden maar verder de kantjes er vanaf te lopen.

    Dit staat dan weer in direct verband met het feit dat ik vind dat er te veel regels zijn die moslims handvatten geven om andere moslims te beoordelen. Geen hoofddoek op? Slet. Gaat om met jongens? Hoer. Scheert haar benen? Elitaire trut. Moslims zouden 's door moeten krijgen dat ze het recht niet hebben om elkaar of anderen te beoordelen.
    pi_75429182
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 22:57 schreef clumsy_clown het volgende:

    [..]

    Met handelingen bedoel ik die dingen die ik als voorbeeld gaf. Ik heb liever dat ik een duidelijk beeld heb van hoe ik een almachtige god zie, hoe ik voor mezelf op zowel een wetenschappelijke als voor mij logische manier het onstaan en de reden van het bestaan zie, hoe ik de hemel en de hel zie enzovoorts. Het maakt mij dan niet zo bijzonder hard uit of ik mijn wenkbrauwen wel of niet zou moeten epileren (die zag ik toevallig langskomen), en welke instrumenten wel en niet verboden zijn. Het gaat me veel meer om het principe erachter: je lichaam niet verminken en er zuinig op zijn, niet doordrijven in de liefde voor muziek en richting afgoderij gaan, enzovoorts.

    En dit kan heel goed mijn eigen onwetendheid zijn, ik weet het zelfs zeker, maar ik ben niet in die zin bekend met alle stromingen van de Islam dat ik zeg 'ja, ik hoor bij die'. Ik weet dat mijn moeder opdreunt dat ze Hanefi is, en ik snap dat het handig is om in sommige zaken een leidraad te hebben om te volgen, maar ik bepaal voor mezelf waar ik in geloof, en heb bijvoorbeeld niets met al die verschillende soorten moskeeën. Het zal me aan m'n reet roesten of de moskee van de süleymanaanhangers of nuraanhangers is.
    Ik wil niet voor jou spreken, maar hoe zie jij het geloof dan? Als een soort richtlijn? Wel geloven in Allah, maar de kleine dingen houd je je niet aan/denk je niet aan, omdat je andere zaken belangrijker vindt? Je zegt dat het je om het principe gaat, in dit geval zuinig zijn op je lichaam, maar dat is zo breed. Wat is zuinig zijn op je lichaam? Kun je dan bijvoorbeeld wel af en toe drinken? Het is toch juist beter dat er duidelijkheid is over bepaalde zaken, zoals het epileren van je wenkbrauwen, anders gaat iedereen een eigen invulling geven aan het zuinig zijn op je lichaam. Ik denk dat het laatste niet de bedoeling is.

    Mijn berichten komen vaak aanvallend aan op het internet, dus vooral niet verkeerd opvatten dat ik een gok deed over hoe jij het geloof ziet..
    Ik ben een pure Turk.
    pi_75429348
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 23:01 schreef clumsy_clown het volgende:
    En ja, als je mijn argument erg ver doorvoert zou je inderdaad kunnen zeggen: de manier waarop je bidt is niet van belang. Ergens geloof ik dat ook wel, in die zin dat ik oprecht geloof dat God het veel meer moet hebben van je intentie, en niet de manier waarop. Als jij de hele dag door dankbaar bent voor wat je hebt, goed leeft, en op een andere manier binding met God vindt, zou dat zomaar ook prima zijn, wie weet. Ik in ieder geval niet. Wat ik wél weet is dat het compleet nietszeggend is om 5 keer per dag te bidden maar verder de kantjes er vanaf te lopen.

    Dit staat dan weer in direct verband met het feit dat ik vind dat er te veel regels zijn die moslims handvatten geven om andere moslims te beoordelen. Geen hoofddoek op? Slet. Gaat om met jongens? Hoer. Scheert haar benen? Elitaire trut. Moslims zouden 's door moeten krijgen dat ze het recht niet hebben om elkaar of anderen te beoordelen.
    Ik geloof dat de manier van bidden wel van belang is, maar dat de intentie inderdaad belangrijker is, maar ik kan niet zeggen dat alleen geloven met het hart beter is. Ik vind dat dit ook "ondersteund" moet worden door bijvoorbeeld bidden.

    Ben het helemaal eens met het laatste deel van je bericht, misschien extra mee eens omdat ik er veel mee in aanraking ben gekomen (zelf zulke opmerkingen gehoord). Heel veel door medeTurken, helaas. Ik heb zelf niet veel meegekregen over de islam en interesseerde me er vroeger ook niet veel in. Je hebt dan van die mensen die domme opmerkingen gaan maken over je onwetendheid, let op, met onwetendheid bedoel ik dat je iets echt niet weet en niet dat je onzin uitkraamt om anderen te misleiden. Laatst nog meegemaakt bij m'n zusje, door een volwassen vrouw. I.p.v. dat sommige mensen je iets bijleren gaan ze je afkraken, jammer, vind het fijner om iets van elkaar te leren.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_75430061
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 23:05 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Ik wil niet voor jou spreken, maar hoe zie jij het geloof dan? Als een soort richtlijn? Wel geloven in Allah, maar de kleine dingen houd je je niet aan/denk je niet aan, omdat je andere zaken belangrijker vindt? Je zegt dat het je om het principe gaat, in dit geval zuinig zijn op je lichaam, maar dat is zo breed. Wat is zuinig zijn op je lichaam? Kun je dan bijvoorbeeld wel af en toe drinken? Het is toch juist beter dat er duidelijkheid is over bepaalde zaken, zoals het epileren van je wenkbrauwen, anders gaat iedereen een eigen invulling geven aan het zuinig zijn op je lichaam. Ik denk dat het laatste niet de bedoeling is.

    Mijn berichten komen vaak aanvallend aan op het internet, dus vooral niet verkeerd opvatten dat ik een gok deed over hoe jij het geloof ziet..
    Nee hoor, je komt niet aanvallend over .

    Ik ben het met je eens dat je geloven niet alleen met je hart kan, dat je het ook wel daadwerkelijk uit moet voeren. Hoé je het uitvoert, moet ieder echter voor zich zelf kunnen bepalen, vind ik. Ik denk er dus inderdaad niet bij na met welke voet ik de wc in stap, maar ik bedenk me wel tijdens het eten dat ik dankbaar moet zijn voor wat ik heb. Praktisch komt dat erop neer dat je dan bismillah zegt. Dat is het met heel veel van die handelingen, het is een manier van je bedenken waar je mee bezig bent, ff van de automatische piloot af en stilstaan. Net als bidden: namaz zie ik niet alleen als bidden in die zin van een plicht, het is ook 5 maal daags een punt waarop je even uit je routine komt, even ook lichamelijk tot rust komt (het is wetenschappelijk bewezen dat het goed voor je is, trouwens, dat bidden), en als ik iets op die manier kan beredeneren, volg ik dat met liefde op. Ik ben het er dus op zich wel mee eens dat er richtlijnen worden gegeven, die geven immers gewoon een praktische invulling van je geloof, maar we moeten ons er niet op doodstaren.

    Zoiets als met het muziek verbieden, heb ik dan weer veel minder. Ik ben van mening dat je geen middelen moet gebruiken die je van de wereld af halen bij wijze van spreken, dus ook geen drugs en alcohol. Als muziek dat met je doet, als het je aanzet tot kwaad bijvoorbeeld, moet je het niet doen. Als je iets luistert omdat je het mooi vindt, en het houdt daarbij op, zie ik niet in wat het bezwaar daartegen is.

    Nou moet ik hierbij zeggen dat ik mijn mening ben gaan herzien, omdat ik een relatie heb met iemand die niet gelooft, maar daar wel heel geïnteresseerd naar is. Als we dan hierover praten, kan ik niet voldoen met een antwoord als 'zo doen we het nou al jaren', ik word in principe gedwongen om naar de redenen te kijken wáárom ik iets geloof en waarom ik iets op die manier uitvoer. En als je die uitleg kan vinden, blijkt heel vaak dat we eigenlijk allemaal hetzelfde geloven in essentie. Als je bijvoorbeeld de uitleg over geen varkensvlees eten weet, en niet ophoudt bij 'het is een vies dier', is het veel makkelijker uitleggen. Mijn moeder vindt varkens zelfs om te zien afzichtelijk, alsof het al haram is dat zo'n beest bestaat. Dat is toch raar?
    pi_75430552
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 23:31 schreef clumsy_clown het volgende:

    [..]

    Nee hoor, je komt niet aanvallend over .

    Ik ben het met je eens dat je geloven niet alleen met je hart kan, dat je het ook wel daadwerkelijk uit moet voeren. Hoé je het uitvoert, moet ieder echter voor zich zelf kunnen bepalen, vind ik. Ik denk er dus inderdaad niet bij na met welke voet ik de wc in stap, maar ik bedenk me wel tijdens het eten dat ik dankbaar moet zijn voor wat ik heb. Praktisch komt dat erop neer dat je dan bismillah zegt. Dat is het met heel veel van die handelingen, het is een manier van je bedenken waar je mee bezig bent, ff van de automatische piloot af en stilstaan. Net als bidden: namaz zie ik niet alleen als bidden in die zin van een plicht, het is ook 5 maal daags een punt waarop je even uit je routine komt, even ook lichamelijk tot rust komt (het is wetenschappelijk bewezen dat het goed voor je is, trouwens, dat bidden), en als ik iets op die manier kan beredeneren, volg ik dat met liefde op. Ik ben het er dus op zich wel mee eens dat er richtlijnen worden gegeven, die geven immers gewoon een praktische invulling van je geloof, maar we moeten ons er niet op doodstaren.

    Zoiets als met het muziek verbieden, heb ik dan weer veel minder. Ik ben van mening dat je geen middelen moet gebruiken die je van de wereld af halen bij wijze van spreken, dus ook geen drugs en alcohol. Als muziek dat met je doet, als het je aanzet tot kwaad bijvoorbeeld, moet je het niet doen. Als je iets luistert omdat je het mooi vindt, en het houdt daarbij op, zie ik niet in wat het bezwaar daartegen is.

    Nou moet ik hierbij zeggen dat ik mijn mening ben gaan herzien, omdat ik een relatie heb met iemand die niet gelooft, maar daar wel heel geïnteresseerd naar is. Als we dan hierover praten, kan ik niet voldoen met een antwoord als 'zo doen we het nou al jaren', ik word in principe gedwongen om naar de redenen te kijken wáárom ik iets geloof en waarom ik iets op die manier uitvoer. En als je die uitleg kan vinden, blijkt heel vaak dat we eigenlijk allemaal hetzelfde geloven in essentie. Als je bijvoorbeeld de uitleg over geen varkensvlees eten weet, en niet ophoudt bij 'het is een vies dier', is het veel makkelijker uitleggen. Mijn moeder vindt varkens zelfs om te zien afzichtelijk, alsof het al haram is dat zo'n beest bestaat. Dat is toch raar?
    Je bepaalt ook zelf hoe je je geloof uitvoert, maar ben je je er dan ook van bewust dat het misschien niet hoort om sommige dingen achterwege te laten? Ik bedoel, denk je na over de dag des oordeels? Natuurlijk moet je je niet aan de regels houden om in de hemel te kunnen komen, als dat de hoofdreden is, denk ik sowieso dat je het niet helemaal begrepen hebt. Allah dienen, zou ik doen uit liefde voor Allah. Dit is trouwens niet tegen jou bedoeld, maar om even duidelijk te maken wat ik bedoel met de dag des oordeels en dat je je niet alleen daarom aan regels hoort te houden, vind ik. Dankbaar zijn voor wat je hebt, lijkt me ook belangrijk, want wc linkervoet in, rechtervoet uit, kun je onbewust goed doen, maar als je Allah dankbaar bent, sta je er toch wel echt bij stil. Namaz zie ik ook op die manier, maar ook als ik in het begin niet volledig achter een bepaald punt sta, probeer ik me er toch zo goed mogelijk aan te houden. Ik denk dat het bij sommige mensen erg fout zal gaan, als je alleen volgt wat je zelf logisch vindt/waar je van houdt. Je denkt waarschijnlijk niet: waar slaat dit op? Waarom zou ik me hieraan houden?! Ik bedoel dat het soms lastig kan zijn om je aan iets te houden, maar dat het toch beter is om vol te houden, want na een tijd went het (meestal).

    Deel over muziek ben ik het gedeeltelijk met je eens, maar over instrumenten.. ik weet het niet. Heb er geen volledige mening over.

    Op welke manier geloven we allemaal in hetzelfde? Je vertelt na dit ineens over varkensvlees, snap even niet wat dat te maken heeft met dat we allemaal in hetzelfde geloven, kun je voorbeelden geven? Dat verhaal over een varken is herkenbaar! Grappig wordt het helemaal als mensen geschokt reageren in een winkel als ze een t-shirt met een varken erop zien.

    edit: Hoe denk jij trouwens over een relatie voor het huwelijk en/of met een ongelovige?
    Ik ga slapen, het wordt laat. Welterusten.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_75431242
    Hebben jullie ook dat je bij bepaalde regels denkt 'Who fucking cares, dat een God zich daar zorgen om kan maken?'
    pi_75431739
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 23:01 schreef clumsy_clown het volgende:
    En ja, als je mijn argument erg ver doorvoert zou je inderdaad kunnen zeggen: de manier waarop je bidt is niet van belang. Ergens geloof ik dat ook wel, in die zin dat ik oprecht geloof dat God het veel meer moet hebben van je intentie, en niet de manier waarop. Als jij de hele dag door dankbaar bent voor wat je hebt, goed leeft, en op een andere manier binding met God vindt, zou dat zomaar ook prima zijn, wie weet. Ik in ieder geval niet. Wat ik wél weet is dat het compleet nietszeggend is om 5 keer per dag te bidden maar verder de kantjes er vanaf te lopen.

    De praktijk leert wel dat als je die regels niet toepast in je leven dat je weinig toekomt tot die relatie met God
    Ik neem aan dat je moslim bent, toch? Vraag je je wel eens het volgende af. De profeet Mohammed (vzmh) was (een van) de meest geliefde creaties van God toch? Maar was hij het niet die meer dan iedereen die regels in zijn leven eigen maakte. Dat hij meer dan iedereen heeft gebeden. Elke nacht uren ging bidden (salaat). Had hij het meer nodig dan ons denk je?
    Ik zie de regels van het geloof als toegepaste wiskunde. De verhaaltjes in de Koran is de theorie, het praktiseren van het geloof is rekensommetjes maken om die theorie eigen te maken en het ook daadwerkelijk te begrijpen.
    ---o---
    pi_75431900
    quote:
    Op woensdag 9 december 2009 00:11 schreef Bortecinem het volgende:
    Hebben jullie ook dat je bij bepaalde regels denkt 'Who fucking cares, dat een God zich daar zorgen om kan maken?'
    Nee, wel ooit gehad, maar heb er nu geen last meer van.
    Ik ben een pure Turk.
    pi_75431967
    quote:
    Op woensdag 9 december 2009 00:31 schreef mariox het volgende:

    [..]

    De praktijk leert wel dat als je die regels niet toepast in je leven dat je weinig toekomt tot die relatie met God
    Ik neem aan dat je moslim bent, toch? Vraag je je wel eens het volgende af. De profeet Mohammed (vzmh) was (een van) de meest geliefde creaties van God toch? Maar was hij het niet die meer dan iedereen die regels in zijn leven eigen maakte. Dat hij meer dan iedereen heeft gebeden. Elke nacht uren ging bidden (salaat). Had hij het meer nodig dan ons denk je?
    Ik zie de regels van het geloof als toegepaste wiskunde. De verhaaltjes in de Koran is de theorie, het praktiseren van het geloof is rekensommetjes maken om die theorie eigen te maken en het ook daadwerkelijk te begrijpen.
    Ik vind het laatste iets te zwartwit, ik denk niet dat je het helemaal niet hebt begrepen als je niet bidt (even bidden als voorbeeld genomen).
    Ik ben een pure Turk.
    pi_75436027
    quote:
    Op woensdag 9 december 2009 00:42 schreef Bilmiyorem het volgende:

    [..]

    Ik vind het laatste iets te zwartwit, ik denk niet dat je het helemaal niet hebt begrepen als je niet bidt (even bidden als voorbeeld genomen).
    Ik zeg niet dat je het niet begrijpt. De salaat is iets naarmate je het (goed) doet, je bepaalde diepgang in krijgt. De profeet (vzmh) zegt dat de salaat de miradj is van de moslim. Miradj betekent zoiets als een lift en voor mijn begrip een soort 'wormhole' wat we in de science finction films zien. Misschien nog wel geavanceerder dan dat. Mensen die bijvoorbeeld spirituele diepgang behalen ervaren hele andere dingen met de salaat. Misschien klinkt het ongeloofwaardig als ik iets vertel in mijn eigen kringen vandaar een voorbeeld van Ali (r.a.), de schoonzoon en neef van de profeet. Tijdens een veldslag treft een pijl zijn been. De sahabe willen hem verwijderen maar dan heeft hij zoveel pijn waarbij hij zegt stop maar. Laat mij even bidden (de salaat verrichten) en verwijder het tijdens mijn salaat. Als hij klaar is met de salaat vraagt hij, hebben jullie hem nog niet verwijderd. De pijl was allang verwijderd.
    Dus de vraag is hoe goed verrichten wij tegenwoordig de salaat? Of moeten we met de tijd diepgang hierin krijgen? Sommige geleerden zeggen dat (de meesten) jarenlange ervaring moet hebben om zo te kunnen bidden. Maar als je het heel oppervlakkig verricht en ziet als een last dan zal je waarschijnlijk nooit diepgang krijgen. Zoiets als staren naar de wiskunde sommetjes

    [ Bericht 4% gewijzigd door mariox op 09-12-2009 13:22:54 ]
    ---o---
    pi_75439778
    quote:
    Op woensdag 9 december 2009 00:11 schreef Bortecinem het volgende:
    Hebben jullie ook dat je bij bepaalde regels denkt 'Who fucking cares, dat een God zich daar zorgen om kan maken?'
    De achtergrond van deze vraag is de vooroordeel dat het allemaal verzonnen regeltjes zijn door een of ander iemand (haasha).
    ---o---
    pi_75449507
    quote:
    Op dinsdag 8 december 2009 22:57 schreef clumsy_clown het volgende:

    [..]

    Met handelingen bedoel ik die dingen die ik als voorbeeld gaf. Ik heb liever dat ik een duidelijk beeld heb van hoe ik een almachtige god zie, hoe ik voor mezelf op zowel een wetenschappelijke als voor mij logische manier het onstaan en de reden van het bestaan zie, hoe ik de hemel en de hel zie enzovoorts. Het maakt mij dan niet zo bijzonder hard uit of ik mijn wenkbrauwen wel of niet zou moeten epileren (die zag ik toevallig langskomen), en welke instrumenten wel en niet verboden zijn. Het gaat me veel meer om het principe erachter: je lichaam niet verminken en er zuinig op zijn, niet doordrijven in de liefde voor muziek en richting afgoderij gaan, enzovoorts.

    En dit kan heel goed mijn eigen onwetendheid zijn, ik weet het zelfs zeker, maar ik ben niet in die zin bekend met alle stromingen van de Islam dat ik zeg 'ja, ik hoor bij die'. Ik weet dat mijn moeder opdreunt dat ze Hanefi is, en ik snap dat het handig is om in sommige zaken een leidraad te hebben om te volgen, maar ik bepaal voor mezelf waar ik in geloof, en heb bijvoorbeeld niets met al die verschillende soorten moskeeën. Het zal me aan m'n reet roesten of de moskee van de süleymanaanhangers of nuraanhangers is.
    Aangezien we in ahir-zaman leven zijn de kleinere handelingen verloren gegaan. Dit is heel normaal, en aangezien de Moslims vallen bij de bosjes (geen praktisatie meer), moet de aandacht niet gelegd worden op details, zoals jij het aangeeft.

    Echter moet je je ook beseffen dat al het slechte met iets kleins begint. seytan begint altijd met iets kleins en vergroot dit , elke dag, elke dag een stapje meer etc. etc. Dus je kunt de kleine dingen niet bagitaliseren als het waren. Dus ook het epilleren etc. Dat zijn gewoon regels die nagestreefd moeten worden. Maar goed om iemand te vertellen die zich zelf laat schuren in de disco en een baco neemt, vertellen dat zij niet mag epilleren is natuurlijk ronduit grappig.

    Verder vind ik dat het belangrijk is, om te onderzoeken of je nou Sunni of Shii wilt zijn als je voor de Islam hebt gekozen. De stroming als je Sunni bent is wat mij betreft minder belangrijk. Akida is misschien wel weer iets om over na te denken (die van Turken is matuduri meestal).

    Dat je niets hebt met al die verschillende cemaats vind ik raar. Cemaats zijn hetgene wat juist in deze tijd erg belangrijk is. Ik heb laatst nog in een boek gelezen over de belangrijkheid hiervan, en ik meen ook een aantal hadith hierover gelezen te hebben. Heb ze niet bij de hand helaas.

    Ik denk dat het belangrijk is om zelf een weg in te slaan die het meest bij jouw karakter past, en daar een passende cemaat bij te kiezen. Samen sta je sterk. Je wilt toch niet alleen met seytan opgezadeld zijn?
    In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
    pi_75454257
    quote:
    Op woensdag 9 december 2009 09:53 schreef mariox het volgende:

    [..]

    Ik zeg niet dat je het niet begrijpt. De salaat is iets naarmate je het (goed) doet, je bepaalde diepgang in krijgt. De profeet (vzmh) zegt dat de salaat de miradj is van de moslim. Miradj betekent zoiets als een lift en voor mijn begrip een soort 'wormhole' wat we in de science finction films zien. Misschien nog wel geavanceerder dan dat. Mensen die bijvoorbeeld spirituele diepgang behalen ervaren hele andere dingen met de salaat. Misschien klinkt het ongeloofwaardig als ik iets vertel in mijn eigen kringen vandaar een voorbeeld van Ali (r.a.), de schoonzoon en neef van de profeet. Tijdens een veldslag treft een pijl zijn been. De sahabe willen hem verwijderen maar dan heeft hij zoveel pijn waarbij hij zegt stop maar. Laat mij even bidden (de salaat verrichten) en verwijder het tijdens mijn salaat. Als hij klaar is met de salaat vraagt hij, hebben jullie hem nog niet verwijderd. De pijl was allang verwijderd.
    Dus de vraag is hoe goed verrichten wij tegenwoordig de salaat? Of moeten we met de tijd diepgang hierin krijgen? Sommige geleerden zeggen dat (de meesten) jarenlange ervaring moet hebben om zo te kunnen bidden. Maar als je het heel oppervlakkig verricht en ziet als een last dan zal je waarschijnlijk nooit diepgang krijgen. Zoiets als staren naar de wiskunde sommetjes
    Ik bedoelde ook niet dat jij over mij zei dat ik het niet begrepen heb ;p. Ik geloof ook dat je meer spirituele diepgang behaalt, als je blijft bidden. Ik denk dus ook niet dat je moet stoppen met bidden, als je in het begin denkt dat het nutteloos is of beter gezegd als je het als een last ziet, want als je het nutteloos vindt, zou je sowieso niet bidden. Als je je er steeds toe blijft zetten om te bidden, maar het dan ook echt willen, geloof ik dat het wel beter zal gaan, ondanks de afleiding en de twijfel in het begin. Ik heb in het begin zelf helaas wat getwijfeld, maar ik ben toen vooral uit de buurt gebleven van mensen en zaken die me nog meer in twijfel konden brengen en dat was voor mij een goede oplossing. Mooi voorbeeld, maar wat bedoelde je met het deel daarvoor? Heb je een voorbeeld uit je eigen omgeving, maar geef je die niet omdat het ongeloofwaardig kan overkomen? Hoe denk jij over mensen die niet bidden, zie je ze als niet moslim?
    quote:
    Op woensdag 9 december 2009 16:05 schreef Burakius het volgende:

    [..]
    Echter moet je je ook beseffen dat al het slechte met iets kleins begint. seytan begint altijd met iets kleins en vergroot dit , elke dag, elke dag een stapje meer etc. etc. Dus je kunt de kleine dingen niet bagitaliseren als het waren. Dus ook het epilleren etc. Dat zijn gewoon regels die nagestreefd moeten worden. Maar goed om iemand te vertellen die zich zelf laat schuren in de disco en een baco neemt, vertellen dat zij niet mag epilleren is natuurlijk ronduit grappig.
    Vind het lastig om zo'n voorbeeld te noemen en m'n opmerking is niet superpassend bij jouw voorbeeld, maar wat is iets kleins? Misschien vindt de persoon het in jouw voorbeeld lastiger om "lust" te laten, maar hecht ze minder waarde aan haar uiterlijk. Komen meest rare situaties voor van dingen laten en doen.

    [ Bericht 8% gewijzigd door Bilmiyorem op 09-12-2009 18:28:22 ]
    Ik ben een pure Turk.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')