Waarom zou dat niet mogen?quote:Op donderdag 19 november 2009 20:48 schreef Bilmiyorem het volgende:
Mag ik m'n verjaardag vieren? Mag ik de verjaardag van een ander vieren?
Ik hoor hier verschillende dingen over, bijvoorbeeld dat het een imitatie zou zijn of dat het vroeger ook geen gewoonte was, dus dat je het nu beter ook niet kunt vieren. Van anderen hoor ik dat het wel mag, maar zonder de verboden zakenquote:
Ik hang het laatste standpunt aan. Waarom? Bij verjaardagen worden de banden aangehaald en versterkt met familie en vrienden, en staat deze in het teken van genegenheid, samen zijn en vrijgevigheid. Dat beschouw ik als een positief effect. Tenzij er zoals je al zegt verboden zaken gepromoot en ondernomen worden (bijv. alcohol).quote:Op donderdag 19 november 2009 23:19 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Ik hoor hier verschillende dingen over, bijvoorbeeld dat het een imitatie zou zijn of dat het vroeger ook geen gewoonte was, dus dat je het nu beter ook niet kunt vieren. Van anderen hoor ik dat het wel mag, maar zonder de verboden zaken
Ja, ik dacht ook aan hetzelfde. Als je zelf niet met verboden zaken bezig bent op de verjaardag en anderen er niet toe leidt, denk ik dat het vieren van een verjaardag niet verkeerd is. Oja, niet alleen anderen er niet toe leiden, maar ook van tevoren weten dat er geen verkeerde dingen zijn. Kijkend naar m'n leeftijd, vermijd ik "feestjes" waar jongens en meisjes gemengd zijn, want ik weet hoe dat loopt. Alleen het feliciteren al gaat met minstens een hand geven, gevolgd door kussen en/of een knuffel. Ik ga wel naar verjaardagen van vriendinnen die geen jongens uitnodigen, al moet ik wel toegeven dat daar soms een beetje wordt geroddeld, maar daar luister ik zo min mogelijk naar. Dat over imitatie snap ik sowieso niet helemaal, want dan kun je nog maar heel weinig.quote:Op donderdag 19 november 2009 23:34 schreef Ghaazi het volgende:
[..]
Ik hang het laatste standpunt aan. Waarom? Bij verjaardagen worden de banden aangehaald en versterkt met familie en vrienden, en staat deze in het teken van genegenheid, samen zijn en vrijgevigheid. Dat beschouw ik als een positief effect. Tenzij er zoals je al zegt verboden zaken gepromoot en ondernomen worden (bijv. alcohol).
Er zijn idd mensen die mening aangedaan zijn dat verjaardagen haram zijn, omdat gewoonten en gebruiken van een ander volk zouden worden geimiteerd. Maar deze hadith die dit verhaalt is zo breed, dat je je moet afvragen wat wel en niet onder "de verboden" imitaties valt.
Stel een Niet-Moslim vindt een zuinige hybride-auto uit. Mag een Moslimfabrikant dan zo'n auto fabriceren? Volgens de rigide opvatting niet. Maar dan beschouw ik zelf als absurd, want dan kun je wel alles verbieden.
Bovendie zijn menselijke culturen nu eenmaal dynamisch en er vindt veel uitwisseling tussen hen plaats. De oorsprong van zo'n gebruik is moeilijk te achterhalen of zelfs verschillend van aard (elementen samengevoegd uit verschillende volkeren, misschien wel Islamitische?). Dat zou zo'n bepaling heel moeilijk te maken zijn.
Ik zelf hanteer het volgende criterium. Leidt het tot het verbodene? Ondergraaft het de Islamitische normen en waarden? Zo ja, dan kun je je beter afzijdig houden. Maar bij een verjaardagsfeest heb ik die associatie niet. Maar iedereen moet die afweging zelf maken, met de juiste intentie en goed geinformeerd (geleerden e.d).
Misschien dat het volgende je kan helpen een antwoord op je vraag te vinden:quote:Op donderdag 19 november 2009 20:48 schreef Bilmiyorem het volgende:
Mag ik m'n verjaardag vieren? Mag ik de verjaardag van een ander vieren?
Dankjewel.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:38 schreef Tevik het volgende:
[..]
Misschien dat het volgende je kan helpen een antwoord op je vraag te vinden:
What is the origin of birthday celebrations
Superstitious origins of birthday celebrations
Ik ben een moslima en heb geen vriendje dat moslim is, zou ook niet kloppen he.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:05 schreef Pink_girlie het volgende:
Hey Bilmiyorem,
Ben je moslim of wil je het worden of heb je een vriendje die moslim is?
Anyway afgaand op je nick lijk je turks indien je dat idd bent, raad ik je aan om naar een moskee te gaan en daar een Ilmihal te kopen. Hij is in het Turks geschreven, er staat in hoe je moet bidden welke versen je hiervoor moet kennen etc. Er staat zelfs in hoe je je ritueel kunt wassen.
Daarnaast staan er de meest simpele maar toch betekenisvolle dingen in die voor komen in de Koran.
Succes!
Ik word in twijfel gebracht omdat ik zelf niet over veel kennis van de islam beschik, daardoor denk ik snel dat anderen gelijk hebben i.p.v. dat ik het heb, vandaar m'n vraag. Heb je antwoord op m'n andere vragen?quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:16 schreef Pink_girlie het volgende:
Ik twijfelde over of je zelf moslim bent of misschien een vriendje had die moslim is.
Als je het boekje hebt, dan begrijp ik niet waarom je je vraag stelt...
Ik neem aan dat je als moslima zijnde voldoende vertrouwen in de moskee hebt om te geloven dat ze niet zomaar boekjes verkopen waarin dingen staan die niet kloppen over hoe je moet bidden etc.
Of niet?
Bedankt voor de verbetering.quote:Op vrijdag 20 november 2009 21:37 schreef Triggershot het volgende:
Kennis om specifiek te zijn Burakius, 'kennis al moet je naar China'. Betreffende Hadith spreekt over 'Al-Ilm'
2. ja , koop namaz rehberiquote:Op vrijdag 20 november 2009 21:45 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Dankjewel.
Ik heb nog een paar vragen:
1. Je kunt de Qu'ran toch op verschillende manier interpreteren, maar staat er ergens dat je hiermee moet stoppen als er al "duidelijkheid" is over een onderwerp?
(5:101):
'O ye who believe! Ask not questions about things which, if made plain to you, may cause you trouble. But if ye ask about things when the Quran is being revealed, they will be made plain to you, Allah will forgive those: for Allah is Oft- forgiving, Most Forbearing.' en dit?
2. Moet je namaz met Subhaneke beginnen, ik hoor hier verschillende dingen over
3. Mag de man zijn vrouw slaan <-- dit onderwerp heb ik nooit gesnapt.
4. (lichamelijk) contact mag niet met man, maar wiens schuld is het, als het meerdere keren gebeurd, van de vrouw of man? (als de vrouw er niets over heeft gezegd)
5. Mag je als meisje iets aannemen van een jongen?
6. Mag je als moslim naar een kerstdiner, het zit hem alleen in de naam, het is eigenlijk gewoon eten..
Waarom aanraden.. het is gewoon eten .quote:Op zondag 22 november 2009 19:26 schreef Burakius het volgende:
[..]
2. ja , koop namaz rehberi
3. Er is wel zoiets als dat je een kleine tik mocht geven dacht ik. Wat nog minder hard is dan een duwtje.
4. Allebei
5. Ja lijkt mij van wel
6. Tuurlijk mag je er naar toe. Ik raad het je zelfs aan!
quote:Op vrijdag 20 november 2009 21:45 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
3. Mag de man zijn vrouw slaan <-- dit onderwerp heb ik nooit gesnapt.
quote:Verder zegt Aicha (Allah zij tevreden met haar): ,,Nooit heeft de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) iets met zijn hand geslagen, vrouw noch bediende.”
(Moeslim)
Mag het dus in geen geval? Ik las ergens wel iets over een tikje, als de vrouw niet gehoorzaam is. (vraag geen bronnen, die heb ik niet meer)quote:
Ik ga niet over wat wel / niet mag, ik zeg alleen dat zijn vrouw heeft overgeleverd dat Mohammed nimmer vrouwen of bedienden heeft geslagen.quote:Op zondag 22 november 2009 19:36 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Mag het dus in geen geval? Ik las ergens wel iets over een tikje, als de vrouw niet gehoorzaam is. (vraag geen bronnen, die heb ik niet meer)
Ok klopt, maar ik dacht dat je misschien een bron zou hebben met meer duidelijkheid.quote:Op zondag 22 november 2009 19:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ga niet over wat wel / niet mag, ik zeg alleen dat zijn vrouw heeft overgeleverd dat Mohammed nimmer vrouwen of bedienden heeft geslagen.
1. Het is de man zijn schuld dat hij zich niet kan beheersen en zo een vergrijp pleegt. De vrouw wordt schuldig voor het zich niet bedekken volgens de Islamitische regels. En ten derde zal er nog iets in het midden zitten van dat de man aangetrokken werd door de vrouw. Maar dit bedenk ik ter plekke, heb geen bronnen ofzo die dit verifieren.quote:Op zondag 22 november 2009 19:30 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Waarom aanraden.. het is gewoon eten .
1. Wiens schuld is het als je wordt aangeraakt, als je niet bedekkend bent gekleed.
Ikzelf zou zeggen van de man, omdat die zich maar moet inhouden, als ik me niet bedekkend kleed, kan het gevolg daarvan een zonde zijn, maar is dat dan wel mijn schuld? Ik zou iig niet een hoofddoek omdoen, als dat niet verplicht was, want met hoofddoek kun je net zo goed aangerand worden.
2. Mag bruiloft door elkaar als er niet wordt gedanst enzo?
3.En hoe zit het met ouders? Ik blijf dat niet snappen, je moet ze gehoorzamen, maar als het je geloof belemmert, dan weer niet.. ?
1. Ok, lijkt ook wel meer te kloppen, zou me ook eerder bedekken omdat het moet dan om geen jongens aan te trekken.quote:Op zondag 22 november 2009 19:43 schreef Burakius het volgende:
[..]
1. Het is de man zijn schuld dat hij zich niet kan beheersen en zo een vergrijp pleegt. De vrouw wordt schuldig voor het zich niet bedekken volgens de Islamitische regels. En ten derde zal er nog iets in het midden zitten van dat de man aangetrokken werd door de vrouw. Maar dit bedenk ik ter plekke, heb geen bronnen ofzo die dit verifieren.
2. Geen idee, maar lijkt mij van niet
3. Als ik kijk naar sahabe's zijn ze altijd bij hun ouders gebleven, wat voor onrechte ze ook werd aangedaan (of zijn er wel sahabe's die weg waren gegaan bij zijn/haar ouders? )
Dat is een begrip uit de Oosterse levensbeschouwingen (Hindoeïsme/Boeddhisme). Het principe dat het uitdrukt is dat ‘boontje om z’n loontje komt’. M.a.w. doe je iets slechts, dan merk je dat, doordat je later ook weer wat slechts overkomt. En wie goed doet, goed ontmoet.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |