Wat ik heb gelezen over zo min mogelijk eten, klopt dan niet? Heb je een bron?quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, je mag af en toe best wel eens wat extra's eten als je het maar geen gewoonte maakt door te gaan verspillen enzo, je mag genieten van je eten, de profeet at zo vaak omdat hij dol was op zoete dingen etc. Het gaat er meer om dat je ook de mensen om je heen eten geeft, dat zij niet honger lijden en dat je je lichaam goed verzorgd.
Ik weet dat Mohammed met regelmaat zijn favoriete dingen at, wanneer hij de kans kreeg. Heb jij een bron ?quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:33 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Wat ik heb gelezen over zo min mogelijk eten, klopt dan niet? Heb je een bron?
De eerste ondeugd die het kind bedreigt, is gulzigheid bij het eten, dus zou het geholpen moeten worden om die te overwinnen door het bijvoorbeeld alleen met de rechterhand te laten eten. Door het “Bismillaah” (in naam van Allah) te laten zeggen vòòr het met eten begint; door het te laten eten wat zich voor hem/haar bevindt en het te laten beginnen nadat anderen al met eten begonnen zijn. Ook is het van belang niet naar het eten of naar het eten van anderen te blijven staren, het eten niet naar binnen te schrokken maar goed te kauwen, geen eten op de kleding te morsen of de handen vol te smeren, soms genoegen te nemen met een eenvoudige broodmaaltijd en uitgebreide maaltijden of dagelijkse vleesconsumptie niet als noodzakelijk te laten ervaren. We moeten onze kinderen uitleggen hoe slecht het is meer te eten dan je op kunt en dat mensen die zichzelf overeten op dieren lijken; door aanmerkingen te maken op kinderen die netjes en weinig eten te prijzen in hun bijzijn.quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik weet dat Mohammed met regelmaat zijn favoriete dingen at, wanneer hij de kans kreeg. Heb jij een bron ?
Ik ga zo slapen Bil, morgen verder?quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:41 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
De eerste ondeugd die het kind bedreigt, is gulzigheid bij het eten, dus zou het geholpen moeten worden om die te overwinnen door het bijvoorbeeld alleen met de rechterhand te laten eten. Door het “Bismillaah” (in naam van Allah) te laten zeggen vòòr het met eten begint; door het te laten eten wat zich voor hem/haar bevindt en het te laten beginnen nadat anderen al met eten begonnen zijn. Ook is het van belang niet naar het eten of naar het eten van anderen te blijven staren, het eten niet naar binnen te schrokken maar goed te kauwen, geen eten op de kleding te morsen of de handen vol te smeren, soms genoegen te nemen met een eenvoudige broodmaaltijd en uitgebreide maaltijden of dagelijkse vleesconsumptie niet als noodzakelijk te laten ervaren. We moeten onze kinderen uitleggen hoe slecht het is meer te eten dan je op kunt en dat mensen die zichzelf overeten op dieren lijken; door aanmerkingen te maken op kinderen die netjes en weinig eten te prijzen in hun bijzijn.
hier heb je natuurlijk niets aan, maar ik had een andere bron, ik ga even verder zoeken
Post morgen wel de bron als ik tijd heb, vragen over de islam zijn verboden, tot ik m'n cijfers heb opgehaald. Welterusten.quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ga zo slapen Bil, morgen verder?
huh?quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:44 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Post morgen wel de bron als ik tijd heb, vragen over de islam zijn verboden, tot ik m'n cijfers heb opgehaald. Welterusten.
zonder zondigen leven, lijkt me sowieso erg lastigquote:Op dinsdag 17 november 2009 22:45 schreef Bortecinem het volgende:
Het zou wel grappig zijn als we naar de hel zouden moeten alleen omdat we hebben geëpileerd.
cijfers gaat over school hequote:Op dinsdag 17 november 2009 22:45 schreef Triggershot het volgende:
[..]
huh?
ik zou zeggen PM ze, puur om Burakius te etteren
Was een grapje.quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:59 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
cijfers gaat over school he
Waarom zou ik Burakius (willen) etteren en wat heeft dit met hem te maken?
Dat was de grapquote:Op dinsdag 17 november 2009 22:59 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
maar waarom staat Burakius in je grapje
misschien weet hij dat ook gewoon, het is m'n buurjongen he ...quote:Op dinsdag 17 november 2009 23:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Hij denkt te weten wat voor jou legitiem is vandaar
[Centraal] Vragen over de Islam #8
al is het je broertje, iedereen gaat over zijn eigen legitieme bronnen en verwijzingen, daarnaast is het niet als fatwa geroepen, maar goed, ik zal voortaan verantwoorde grappen maken conform je exacte juistheid.quote:Op dinsdag 17 november 2009 23:09 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
misschien weet hij dat ook gewoon, het is m'n buurjongen he ...
ik zou 'm niet willen etteren, kan ook niet lachen om zo'n grap
dus op een manier van, je kunt er zelf mee komen?quote:Op dinsdag 17 november 2009 23:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
al is het je broertje, iedereen gaat over zijn eigen legitieme bronnen en verwijzingen, daarnaast is het niet als fatwa geroepen, maar goed, ik zal voortaan verantwoorde grappen maken conform je exacte juistheid.
de individu geeft zelf aan wat hij / zij erkent, niet een ander voor de ander.quote:Op dinsdag 17 november 2009 23:12 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
dus op een manier van, je kunt er zelf mee komen?
het kan zijn dat ik er niet genoeg over weet en dat hij er daarom over begint of ben jij zo individualistisch?quote:Op dinsdag 17 november 2009 23:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
de individu geeft zelf aan wat hij / zij erkent, niet een ander voor de ander.
Dus de mogelijkheid dat er een 'Hadith' tussen is gekomen, die noch tegen de Koran noch tegen andere Ahadith ingaat, maar die aan Mohammed wordt toegeschreven terwijl het niet van hem afkomstig is, is uitgesloten?quote:Op dinsdag 17 november 2009 20:56 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Alle regels van de Islam zijn van toepassing tenzij het wordt geannuleerd door een ander vers of hadith in de koran.
Klopt niet helemaal wat je nu zegt denk ik. Ik wil graag expliciet een hadis waarin de profeet (vzmh) stelt dat overgewicht een ziekte is (zou best wel zoiets kunnen zijn in die trant). Ik weet dat het overgewicht niet gepast is voor een Moslim (behalve als hij/zij hier niets aan kan doen). En dat door overgewicht je nefs sterker wordt/is. Verder weten we natuurlijk allen de regel van je maag die dient te bevatten: 1/3 lucht , 1/3 eten , 1/3 water.quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Waar wil je precies heen? Mohammed beschouwde overgewicht als een ziekte en het verspillen van eten is een zonde, hij at altijd van wat voor hem zat zonder zijn hand te ver uit te steken en anderen lastig te vallen en als hij iets niet lustte zweeg hij om andere niet te beïnvloeden of storen.
Kom nou niet met je Salafistische troep aanzetten. Diezelfde troep die jou van het juiste pad heeft afgeholpen. Ze is een Hanafi, Maduri, Soenniet , of jij dat nou wil of niet. En ja dat zeg IK voor haar.quote:Op dinsdag 17 november 2009 23:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
de individu geeft zelf aan wat hij / zij erkent, niet een ander voor de ander.
Een keten die hem niet bereikt mag sowieso niet sahieh benoemd worden.quote:Op woensdag 18 november 2009 00:09 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Dus de mogelijkheid dat er een 'Hadith' tussen is gekomen, die noch tegen de Koran noch tegen andere Ahadith ingaat, maar die aan Mohammed wordt toegeschreven terwijl het niet van hem afkomstig is, is uitgesloten?
quote:Op woensdag 18 november 2009 01:06 schreef Burakius het volgende:
[..]
Kom nou niet met je Salafistische troep aanzetten. Diezelfde troep die jou van het juiste pad heeft afgeholpen.
Mooi, geef jij dan in het vervolg antwoord op haar.quote:Ze is een Hanafi, Maduri, Soenniet , of jij dat nou wil of niet. En ja dat zeg IK voor haar.
Dat jij je zelf niet hebt ontdekt betekent niet dat een ander voor jou en mij maar de voorwaarden moet bepalen hoe de antwoorden worden gegeven, dat heeft weinig met niet-genoeg weten te maken, eerder met voor je laten praten. Of dat de persoon in kwestie die dat doet jou zo graag zou willen zien en daarom uitspraken over jou doet op een niveau dat helemaal niet eens mag.quote:Op dinsdag 17 november 2009 23:16 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
het kan zijn dat ik er niet genoeg over weet en dat hij er daarom over begint of ben jij zo individualistisch?
Google is uw vriend.quote:Op woensdag 18 november 2009 01:04 schreef Burakius het volgende:
[..]
Klopt niet helemaal wat je nu zegt denk ik. Ik wil graag expliciet een hadis waarin de profeet (vzmh) stelt dat overgewicht een ziekte is (zou best wel zoiets kunnen zijn in die trant).
Ik heb het recht niet om jouw op te leggen dat jij niet mag antwoorden. Maar ik ga er wel steeds expliciet naar kijken wat je antwoord is en steeds waarschuwen dat ze zelf dient te onderzoeken.quote:Op woensdag 18 november 2009 06:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
[..]
Mooi, geef jij dan in het vervolg antwoord op haar.
Het is wel zo, dat de ouders dingen voor haar bepalen totdat ze 18 (dit is nog wel een discussiepuntje) is. Of iig totdat ze volwassenheid heeft bereikt. In die licht worden dingen VOOR haar bepaald totdat ze volwassen is. Heeft niets met individualisme of iets anders te maken.quote:Op woensdag 18 november 2009 06:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat jij je zelf niet hebt ontdekt betekent niet dat een ander voor jou en mij maar de voorwaarden moet bepalen hoe de antwoorden worden gegeven, dat heeft weinig met niet-genoeg weten te maken, eerder met voor je laten praten. Of dat de persoon in kwestie die dat doet jou zo graag zou willen zien en daarom uitspraken over jou doet op een niveau dat helemaal niet eens mag.
En of ik zo individualistisch ben? Je komt zelf alleen voor Allah te staan volgens de Islam, niet met Burakius of mij.
Ouders <--> buurjongen.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:45 schreef Burakius het volgende:
[..]
Het is wel zo, dat de ouders dingen voor haar bepalen totdat ze 18 (dit is nog wel een discussiepuntje) is. Of iig totdat ze volwassenheid heeft bereikt. In die licht worden dingen VOOR haar bepaald totdat ze volwassen is. Heeft niets met individualisme of iets anders te maken.
In deze situatie (kijkend naar de ouderlijke situatie) voel ik mij gerechtigd haar te zeggen welk pad ze moet volgen. Ik ken haar achtergrond goed genoeg om haar de Turkse weg te laten bewandelen.quote:
Moet?quote:Op woensdag 18 november 2009 11:55 schreef Burakius het volgende:
[..]
In deze situatie (kijkend naar de ouderlijke situatie) voel ik mij gerechtigd haar te zeggen welk pad ze moet volgen.
Ja moet. Discussie kan hierna alleen maar gaan over wanneer is volwassenheid bereikt.quote:
Maar jij gaat toch helemaal niet over wat moet? Laat staan dat zegt dat je Hanafi moet volgen.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:56 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja moet. Discussie kan hierna alleen maar gaan over wanneer is volwassenheid bereikt.
Het is toch dat een ouder zijn subjectieve opvoeding hoort te geven aan zijn/haar kinderen. Hiermee legt hij de denkwijze op van het kind tot volwassenheid. (Even daar laten of IK dat mag).quote:Op woensdag 18 november 2009 11:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar jij gaat toch helemaal niet over wat moet? Laat staan dat zegt dat je Hanafi moet volgen.
Zelfs Mohammed is aangegeven dat hij daar niet over gaat.
Ik heb niets tegen de ouders-kind verhoudingen of het nu polytheïsme of monotheïsme betreft, prima. Ik weet wel dat in de Islam jij - een buurjongen - niet gaat over welk pad zij moet volgen.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:02 schreef Burakius het volgende:
[..]
Het is toch dat een ouder zijn subjectieve opvoeding hoort te geven aan zijn/haar kinderen. Hiermee legt hij de denkwijze op van het kind tot volwassenheid. (Even daar laten of IK dat mag).
En wat als de ouders niet in staat zijn dit voor haar te bepalen? Ze moet toch een richtlijn hebben tot volwassenheid?quote:Op woensdag 18 november 2009 12:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb niets tegen de ouders-kind verhoudingen of het nu polytheïsme of monotheïsme betreft, prima. Ik weet wel dat in de Islam jij - een buurjongen - niet gaat over welk pad zij moet volgen.
Adviseren is wat anders dan zeggen wat ze moet doen. Daarnaast lijkt het me dat een imam meer van toepassing is in dit geval dan iemand die zelf ook nog veel moet leren?quote:Op woensdag 18 november 2009 12:06 schreef Burakius het volgende:
[..]
En wat als de ouders niet in staat zijn dit voor haar te bepalen? Ze moet toch een richtlijn hebben tot volwassenheid?
Eens. Ik ga ook niet iets verdedigen waar ik het eigenlijk niet mee eens ben. Een imam is zeker geschikt en ik kan alleen adviseren. Ik zie hier alleen geen imam, en omdat ik haar ken neem ik haar in bescherming, wat een stapje verder is dan adviseren natuurlijk. Zie het als een grote broer.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:08 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Adviseren is wat anders dan zeggen wat ze moet doen. Daarnaast lijkt het me dat een imam meer van toepassing is in dit geval dan iemand die zelf ook nog veel moet leren?
Het probleem is, theologisch gezien dat jij die rechten en autoriteit niet hebt gekregen.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:11 schreef Burakius het volgende:
[..]
Eens. Ik ga ook niet iets verdedigen waar ik het eigenlijk niet mee eens ben. Een imam is zeker geschikt en ik kan alleen adviseren. Ik zie hier alleen geen imam, en omdat ik haar ken neem ik haar in bescherming, wat een stapje verder is dan adviseren natuurlijk. Zie het als een grote broer.
Adviseer haar dan naar een imam te gaan, mocht ze zich verder in de materie willen verdiepen.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:11 schreef Burakius het volgende:
[..]
Eens. Ik ga ook niet iets verdedigen waar ik het eigenlijk niet mee eens ben. Een imam is zeker geschikt en ik kan alleen adviseren. Ik zie hier alleen geen imam, en omdat ik haar ken neem ik haar in bescherming, wat een stapje verder is dan adviseren natuurlijk. Zie het als een grote broer.
Dat is reeds al gebeurdquote:Op woensdag 18 november 2009 12:16 schreef TheMagnificent het volgende:
[..]
Adviseer haar dan naar een imam te gaan, mocht ze zich verder in de materie willen verdiepen.
Bij veel vragen van Moslims moet ik denken aan het volgende verhaal waarin een wijze les zit:quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:08 schreef Dennis_enzo het volgende:
Wat maken gelovigen het zichzelf toch moeilijk met 1001 regeltjes zonder praktisch nutVinden gelovigen dat nou soms zelf ook niet?
Ik weet zelf wat ik ben, hij wees me erop dat ik op m'n bronnen moet letten. Het wordt dus niet verplicht om Hanafi te zijn, lijkt mij.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Maar jij gaat toch helemaal niet over wat moet? Laat staan dat zegt dat je Hanafi moet volgen.
Zelfs Mohammed is aangegeven dat hij daar niet over gaat.
Ik weet dat ik soenniet/hanafi ben, hij weet het en wijst me op de bronnen. Dat heet waarschuwen, niet beslissen.quote:Op woensdag 18 november 2009 06:50 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat jij je zelf niet hebt ontdekt betekent niet dat een ander voor jou en mij maar de voorwaarden moet bepalen hoe de antwoorden worden gegeven, dat heeft weinig met niet-genoeg weten te maken, eerder met voor je laten praten. Of dat de persoon in kwestie die dat doet jou zo graag zou willen zien en daarom uitspraken over jou doet op een niveau dat helemaal niet eens mag.
En of ik zo individualistisch ben? Je komt zelf alleen voor Allah te staan volgens de Islam, niet met Burakius of mij.
Er zijn nog vele andere hadiths dat je aanspoort om niet meer te eten dan je nodig hebt. Of je dit letterlijk moet nemen? Je kunt het natuurlijk niet gaan meten:P Nee het is een duidelijke richtlijn lijkt me.quote:Op woensdag 18 november 2009 18:50 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Ik weet zelf wat ik ben, hij wees me erop dat ik op m'n bronnen moet letten. Het wordt dus niet verplicht om Hanafi te zijn, lijkt mij.
Dat over 1/3 lucht, 1/3 voedsel, 1/3 water, lijkt me niet dat je het al te letterlijk moet nemen of wel? Ik weet niet hoe groot m'n maag is, ben wel minder gaan eten.
Als ik zeg dat / wat jij iets moet doen, is dat geen waarschuwen, maar voor jou beslissen. Geheel ander perspectief, adviseren doe je anders, vooral 'moeten' komt daar niet in voor.quote:Op woensdag 18 november 2009 18:50 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Ik weet zelf wat ik ben, hij wees me erop dat ik op m'n bronnen moet letten. Het wordt dus niet verplicht om Hanafi te zijn, lijkt mij.
Vraag het aan de door Burakius gewezen Imam of de buurjongen die zich over je ontfermd.quote:Dat over 1/3 lucht, 1/3 voedsel, 1/3 water, lijkt me niet dat je het al te letterlijk moet nemen of wel? Ik weet niet hoe groot m'n maag is, ben wel minder gaan eten.
Ik weet niet of ik het letterlijk moet nemen, maar ik weet wel dat veel mensen meer eten dan nodig is, staat verder los van overgewicht of het niet of wel slecht is. Ik ben er in ieder geval wel mee gestopt. Manier van eten begin ik nu wel opmerkingen over te krijgen, maar als het moet..quote:Op woensdag 18 november 2009 19:48 schreef Burakius het volgende:
[..]
Er zijn nog vele andere hadiths dat je aanspoort om niet meer te eten dan je nodig hebt. Of je dit letterlijk moet nemen? Je kunt het natuurlijk niet gaan meten:P Nee het is een duidelijke richtlijn lijkt me.
quote:Op woensdag 18 november 2009 21:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als ik zeg dat / wat jij iets moet doen, is dat geen waarschuwen, maar voor jou beslissen. Geheel ander perspectief, adviseren doe je anders, vooral 'moeten' komt daar niet in voor.
[..]
Vraag het aan de door Burakius gewezen Imam of de buurjongen die zich over je ontfermd.
Het ging toch om deze post? Dit zie ik als waarschuwen en later, omdat jij zegt dat hij beslist over mij, wat niet waar is, komen die andere posts. Maar goed, het is maar hoe je het bekijkt.quote:Op dinsdag 17 november 2009 21:48 schreef Burakius het volgende:
[..]
Duidelijk haram? Sinds wanneer geef jij fatwa's? Laat haar beter wetten(hoe heette dat ook alweer, geen tefsir maar.... kom er niet op) volgens Abu Hanafi zien (als je dat al niet hebt gedaan) en ja haar mahdab is Hanafi. Vervolgens is voor haar de fatwagevende macht waarschijnlijk Diyanet van Turkije lijkt me.
Jullie zijn beiden hanafi, de één ziet het als zijn plicht de ander te waarschuwen en beschermen, sluit elkaar dan nog mooi prima aan lijkt me. Ik heb hier geen zin in.quote:Op woensdag 18 november 2009 21:28 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
[..]
Het ging toch om deze post? Dit zie ik als waarschuwen en later, omdat jij zegt dat hij beslist over mij, wat niet waar is, komen die andere posts. Maar goed, het is maar hoe je het bekijkt.
En nu geef je geen antwoord meer?![]()
Raar, maar oke.quote:Op woensdag 18 november 2009 21:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jullie zijn beiden hanafi, de één ziet het als zijn plicht de ander te waarschuwen en beschermen, sluit elkaar dan nog mooi prima aan lijkt me. Ik heb hier geen zin in.
Waarom zou dat niet mogen?quote:Op donderdag 19 november 2009 20:48 schreef Bilmiyorem het volgende:
Mag ik m'n verjaardag vieren? Mag ik de verjaardag van een ander vieren?
Ik hoor hier verschillende dingen over, bijvoorbeeld dat het een imitatie zou zijn of dat het vroeger ook geen gewoonte was, dus dat je het nu beter ook niet kunt vieren. Van anderen hoor ik dat het wel mag, maar zonder de verboden zakenquote:
Ik hang het laatste standpunt aan. Waarom? Bij verjaardagen worden de banden aangehaald en versterkt met familie en vrienden, en staat deze in het teken van genegenheid, samen zijn en vrijgevigheid. Dat beschouw ik als een positief effect. Tenzij er zoals je al zegt verboden zaken gepromoot en ondernomen worden (bijv. alcohol).quote:Op donderdag 19 november 2009 23:19 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Ik hoor hier verschillende dingen over, bijvoorbeeld dat het een imitatie zou zijn of dat het vroeger ook geen gewoonte was, dus dat je het nu beter ook niet kunt vieren. Van anderen hoor ik dat het wel mag, maar zonder de verboden zaken
Ja, ik dacht ook aan hetzelfde. Als je zelf niet met verboden zaken bezig bent op de verjaardag en anderen er niet toe leidt, denk ik dat het vieren van een verjaardag niet verkeerd is. Oja, niet alleen anderen er niet toe leiden, maar ook van tevoren weten dat er geen verkeerde dingen zijn. Kijkend naar m'n leeftijd, vermijd ik "feestjes" waar jongens en meisjes gemengd zijn, want ik weet hoe dat loopt. Alleen het feliciteren al gaat met minstens een hand geven, gevolgd door kussen en/of een knuffel. Ik ga wel naar verjaardagen van vriendinnen die geen jongens uitnodigen, al moet ik wel toegeven dat daar soms een beetje wordt geroddeld, maar daar luister ik zo min mogelijk naar. Dat over imitatie snap ik sowieso niet helemaal, want dan kun je nog maar heel weinig.quote:Op donderdag 19 november 2009 23:34 schreef Ghaazi het volgende:
[..]
Ik hang het laatste standpunt aan. Waarom? Bij verjaardagen worden de banden aangehaald en versterkt met familie en vrienden, en staat deze in het teken van genegenheid, samen zijn en vrijgevigheid. Dat beschouw ik als een positief effect. Tenzij er zoals je al zegt verboden zaken gepromoot en ondernomen worden (bijv. alcohol).
Er zijn idd mensen die mening aangedaan zijn dat verjaardagen haram zijn, omdat gewoonten en gebruiken van een ander volk zouden worden geimiteerd. Maar deze hadith die dit verhaalt is zo breed, dat je je moet afvragen wat wel en niet onder "de verboden" imitaties valt.
Stel een Niet-Moslim vindt een zuinige hybride-auto uit. Mag een Moslimfabrikant dan zo'n auto fabriceren? Volgens de rigide opvatting niet. Maar dan beschouw ik zelf als absurd, want dan kun je wel alles verbieden.
Bovendie zijn menselijke culturen nu eenmaal dynamisch en er vindt veel uitwisseling tussen hen plaats. De oorsprong van zo'n gebruik is moeilijk te achterhalen of zelfs verschillend van aard (elementen samengevoegd uit verschillende volkeren, misschien wel Islamitische?). Dat zou zo'n bepaling heel moeilijk te maken zijn.
Ik zelf hanteer het volgende criterium. Leidt het tot het verbodene? Ondergraaft het de Islamitische normen en waarden? Zo ja, dan kun je je beter afzijdig houden. Maar bij een verjaardagsfeest heb ik die associatie niet. Maar iedereen moet die afweging zelf maken, met de juiste intentie en goed geinformeerd (geleerden e.d).
Misschien dat het volgende je kan helpen een antwoord op je vraag te vinden:quote:Op donderdag 19 november 2009 20:48 schreef Bilmiyorem het volgende:
Mag ik m'n verjaardag vieren? Mag ik de verjaardag van een ander vieren?
Dankjewel.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:38 schreef Tevik het volgende:
[..]
Misschien dat het volgende je kan helpen een antwoord op je vraag te vinden:
What is the origin of birthday celebrations
Superstitious origins of birthday celebrations
Ik ben een moslima en heb geen vriendje dat moslim is, zou ook niet kloppen he.quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:05 schreef Pink_girlie het volgende:
Hey Bilmiyorem,
Ben je moslim of wil je het worden of heb je een vriendje die moslim is?
Anyway afgaand op je nick lijk je turks indien je dat idd bent, raad ik je aan om naar een moskee te gaan en daar een Ilmihal te kopen. Hij is in het Turks geschreven, er staat in hoe je moet bidden welke versen je hiervoor moet kennen etc. Er staat zelfs in hoe je je ritueel kunt wassen.
Daarnaast staan er de meest simpele maar toch betekenisvolle dingen in die voor komen in de Koran.
Succes!
Ik word in twijfel gebracht omdat ik zelf niet over veel kennis van de islam beschik, daardoor denk ik snel dat anderen gelijk hebben i.p.v. dat ik het heb, vandaar m'n vraag. Heb je antwoord op m'n andere vragen?quote:Op vrijdag 20 november 2009 23:16 schreef Pink_girlie het volgende:
Ik twijfelde over of je zelf moslim bent of misschien een vriendje had die moslim is.
Als je het boekje hebt, dan begrijp ik niet waarom je je vraag stelt...
Ik neem aan dat je als moslima zijnde voldoende vertrouwen in de moskee hebt om te geloven dat ze niet zomaar boekjes verkopen waarin dingen staan die niet kloppen over hoe je moet bidden etc.
Of niet?
Bedankt voor de verbetering.quote:Op vrijdag 20 november 2009 21:37 schreef Triggershot het volgende:
Kennis om specifiek te zijn Burakius, 'kennis al moet je naar China'. Betreffende Hadith spreekt over 'Al-Ilm'
2. ja , koop namaz rehberiquote:Op vrijdag 20 november 2009 21:45 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Dankjewel.
Ik heb nog een paar vragen:
1. Je kunt de Qu'ran toch op verschillende manier interpreteren, maar staat er ergens dat je hiermee moet stoppen als er al "duidelijkheid" is over een onderwerp?
(5:101):
'O ye who believe! Ask not questions about things which, if made plain to you, may cause you trouble. But if ye ask about things when the Quran is being revealed, they will be made plain to you, Allah will forgive those: for Allah is Oft- forgiving, Most Forbearing.' en dit?
2. Moet je namaz met Subhaneke beginnen, ik hoor hier verschillende dingen over![]()
3. Mag de man zijn vrouw slaan <-- dit onderwerp heb ik nooit gesnapt.
4. (lichamelijk) contact mag niet met man, maar wiens schuld is het, als het meerdere keren gebeurd, van de vrouw of man? (als de vrouw er niets over heeft gezegd)
5. Mag je als meisje iets aannemen van een jongen?
6. Mag je als moslim naar een kerstdiner, het zit hem alleen in de naam, het is eigenlijk gewoon eten..
Waarom aanraden.. het is gewoon etenquote:Op zondag 22 november 2009 19:26 schreef Burakius het volgende:
[..]
2. ja , koop namaz rehberi
3. Er is wel zoiets als dat je een kleine tik mocht geven dacht ik. Wat nog minder hard is dan een duwtje.
4. Allebei
5. Ja lijkt mij van wel
6. Tuurlijk mag je er naar toe. Ik raad het je zelfs aan!
quote:Op vrijdag 20 november 2009 21:45 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
3. Mag de man zijn vrouw slaan <-- dit onderwerp heb ik nooit gesnapt.
quote:Verder zegt Aicha (Allah zij tevreden met haar): ,,Nooit heeft de boodschapper van Allah (vrede zij met hem) iets met zijn hand geslagen, vrouw noch bediende.”
(Moeslim)
Mag het dus in geen geval? Ik las ergens wel iets over een tikje, als de vrouw niet gehoorzaam is. (vraag geen bronnen, die heb ik niet meer)quote:
Ik ga niet over wat wel / niet mag, ik zeg alleen dat zijn vrouw heeft overgeleverd dat Mohammed nimmer vrouwen of bedienden heeft geslagen.quote:Op zondag 22 november 2009 19:36 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Mag het dus in geen geval? Ik las ergens wel iets over een tikje, als de vrouw niet gehoorzaam is. (vraag geen bronnen, die heb ik niet meer)
Ok klopt, maar ik dacht dat je misschien een bron zou hebben met meer duidelijkheid.quote:Op zondag 22 november 2009 19:38 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ga niet over wat wel / niet mag, ik zeg alleen dat zijn vrouw heeft overgeleverd dat Mohammed nimmer vrouwen of bedienden heeft geslagen.
1. Het is de man zijn schuld dat hij zich niet kan beheersen en zo een vergrijp pleegt. De vrouw wordt schuldig voor het zich niet bedekken volgens de Islamitische regels. En ten derde zal er nog iets in het midden zitten van dat de man aangetrokken werd door de vrouw. Maar dit bedenk ik ter plekke, heb geen bronnen ofzo die dit verifieren.quote:Op zondag 22 november 2009 19:30 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Waarom aanraden.. het is gewoon eten.
1. Wiens schuld is het als je wordt aangeraakt, als je niet bedekkend bent gekleed.
Ikzelf zou zeggen van de man, omdat die zich maar moet inhouden, als ik me niet bedekkend kleed, kan het gevolg daarvan een zonde zijn, maar is dat dan wel mijn schuld? Ik zou iig niet een hoofddoek omdoen, als dat niet verplicht was, want met hoofddoek kun je net zo goed aangerand worden.
2. Mag bruiloft door elkaar als er niet wordt gedanst enzo?
3.En hoe zit het met ouders? Ik blijf dat niet snappen, je moet ze gehoorzamen, maar als het je geloof belemmert, dan weer niet.. ?
1. Ok, lijkt ook wel meer te kloppen, zou me ook eerder bedekken omdat het moet dan om geen jongens aan te trekken.quote:Op zondag 22 november 2009 19:43 schreef Burakius het volgende:
[..]
1. Het is de man zijn schuld dat hij zich niet kan beheersen en zo een vergrijp pleegt. De vrouw wordt schuldig voor het zich niet bedekken volgens de Islamitische regels. En ten derde zal er nog iets in het midden zitten van dat de man aangetrokken werd door de vrouw. Maar dit bedenk ik ter plekke, heb geen bronnen ofzo die dit verifieren.
2. Geen idee, maar lijkt mij van niet
3. Als ik kijk naar sahabe's zijn ze altijd bij hun ouders gebleven, wat voor onrechte ze ook werd aangedaan (of zijn er wel sahabe's die weg waren gegaan bij zijn/haar ouders? )
Dat is een begrip uit de Oosterse levensbeschouwingen (Hindoeïsme/Boeddhisme). Het principe dat het uitdrukt is dat ‘boontje om z’n loontje komt’. M.a.w. doe je iets slechts, dan merk je dat, doordat je later ook weer wat slechts overkomt. En wie goed doet, goed ontmoet.quote:
Een ander woord voor de allesoverheersende rechtvaardigheid van God. Hoe je het ook bekijkt als je het hiernamaals niet meerekent dan komt je echt aan een tekort aan rechtvaardigheid. Lijkt me sterk dat het een zero sum game betereft in dit heelal.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:27 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat is een begrip uit de Oosterse levensbeschouwingen (Hindoeïsme/Boeddhisme). Het principe dat het uitdrukt is dat ‘boontje om z’n loontje komt’. M.a.w. doe je iets slechts, dan merk je dat, doordat je later ook weer wat slechts overkomt. En wie goed doet, goed ontmoet.
In de Oosterse filosofieën heeft het ook betrekking op reïncarnatie echter, maar je hoort het in Westen meestal als iemand iets oneerlijks doet (b.v. een glas meepikken uit een kroeg) en dan prompt op straat natte kleren krijgt doordat een auto door een plas rijdt ‘bad karma’.
Tja, het Boeddhisme kent natuurlijk in de meeste stromingen niet heel erg een Godsidee. Ik denk dat daar de moeilijkheid zit vanuit Islamitisch oogpunt (maar die kan ik natuurlijk niet precies beantwoorden), maar dat hangt er ook vanaf wat Bilmiyorem ermee bedoelt.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:58 schreef mariox het volgende:
Een ander woord voor de allesoverheersende rechtvaardigheid van God. Hoe je het ook bekijkt als je het hiernamaals niet meerekent dan komt je echt aan een tekort aan rechtvaardigheid. Lijkt me sterk dat het een zero sum game betereft in dit heelal.
Wat Bilmiyorem bedoeld met sirk is dat je Gods Almachtigheid toekent aan derden. Een soort van polytheisme en wat gezien wat als de grootste zonde die je maar kan plegen in de Islam.quote:Op donderdag 3 december 2009 23:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tja, het Boeddhisme kent natuurlijk in de meeste stromingen niet heel erg een Godsidee. Ik denk dat daar de moeilijkheid zit vanuit Islamitisch oogpunt (maar die kan ik natuurlijk niet precies beantwoorden), maar dat hangt er ook vanaf wat Bilmiyorem ermee bedoelt.
Er bestaat een verschil in het niet gehoorzamen in de belemmering van het uitoefenen van je geloof en hun buiten het geloof om absoluut niet gehoorzamen. De Islam verbied het eerste. Ik dacht dat het een hadith is dat je als moslim zelfs je vader op je rug moet dragen naar de klooster als hij een christen is.quote:Op zondag 22 november 2009 19:47 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
3. Weet ik niet, maar tegen ouders ingaan is lastig, terwijl je ze volgens mij ook niet mag gehoorzamen als ze je geloof belemmeren. Dit probleem wordt wel steeds minder, gewoon iedere dag (rustig) over praten thuis. Ze accepteren steeds meer.
Huh... als volgens de islam het eerste verboden is, moet ik ze gehoorzamen als ze me belemmeren in het uitoefenen van m'n geloof? Juist het tegenovergestelde (kan ik opmaken uit je tweede alinea).quote:Op donderdag 3 december 2009 23:31 schreef mariox het volgende:
[..]
Er bestaat een verschil in het niet gehoorzamen in de belemmering van het uitoefenen van je geloof en hun buiten het geloof om absoluut niet gehoorzamen. De Islam verbied het eerste. Ik dacht dat het een hadith is dat je als moslim zelfs je vader op je rug moet dragen naar de klooster als hij een christen is.
Dat je je ouders moet gehoorzamen komt natuurlijk dat je ze in alle opzichten veel verschuldigd bent en dat je die schuld niet kan afbetalen in dit korte leventje (denk aan al die slapeloze nachten van je vader/moeder en hoe druk ze zich maakten toen je koorts had en dergelijke).
Het feit dat je ze alleen niet hoeft te gehoorzamen op gebied van belemmering in je geloof is dat je God oneindig veel verschuldigd bent. Hij heeft namelijk jou het 'zijn' gegeven uit het niets en dergelijke. Die schuld betaal je zelfs niet in een oneindige leven.
Ik zie dat ik het een beetje ongelukkig heb geformuleerd. Gods recht staat hoger dan die van je vader en moeder. Je behoort altijd je ouders te gehoorzamen. Je hoeft ze alleen niet te gehoorzamen op het gebied van je geloof. Dus als ze je daarin belemmeren. Maar ook op dit vlak word je geacht je respect te blijven houden tegenover je ouders.quote:Op vrijdag 4 december 2009 11:25 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Huh... als volgens de islam het eerste verboden is, moet ik ze gehoorzamen als ze me belemmeren in het uitoefenen van m'n geloof? Juist het tegenovergestelde (kan ik opmaken uit je tweede alinea).
Dank je wel voor je uitleg. Ik vroeg het aan Bilmiyorem om te kijken wat zij onder "karma" verstaat. Het idee van karma als "wat je zaait, zul je oogsten" wordt naar mijn mening wel ondersteunt door de Koran:quote:Op donderdag 3 december 2009 22:27 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat is een begrip uit de Oosterse levensbeschouwingen (Hindoeïsme/Boeddhisme). Het principe dat het uitdrukt is dat ‘boontje om z’n loontje komt’. M.a.w. doe je iets slechts, dan merk je dat, doordat je later ook weer wat slechts overkomt. En wie goed doet, goed ontmoet.
In de Oosterse filosofieën heeft het ook betrekking op reïncarnatie echter, maar je hoort het in Westen meestal als iemand iets oneerlijks doet (b.v. een glas meepikken uit een kroeg) en dan prompt op straat natte kleren krijgt doordat een auto door een plas rijdt ‘bad karma’.
Het probleem is dat je het gehoorzamen van je ouders op beide vlakken (geloof en daar buiten) niet apart kunt houden. Het beinvloedt elkaar. Als je je kledingstil wil veranderen en dit mag niet, kan het zijn dat je hierdoor meer dingen niet maar mag, als je er tegen in gaat.quote:Op vrijdag 4 december 2009 12:37 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik zie dat ik het een beetje ongelukkig heb geformuleerd. Gods recht staat hoger dan die van je vader en moeder. Je behoort altijd je ouders te gehoorzamen. Je hoeft ze alleen niet te gehoorzamen op het gebied van je geloof. Dus als ze je daarin belemmeren. Maar ook op dit vlak word je geacht je respect te blijven houden tegenover je ouders.
Ja, ik bedoel die betekenis, maar ik vroeg me af of het fout is om in zo'n situatie "karma" te zeggen, omdat het woord toch ergens anders vandaan komt. Als je het zegt met de intentie het als "wat je zaait, zul je oogsten" te laten overkomen. (je zegt bijv. ook geen hey vieze hoer, als je iemand roept waar je van houdt, beetje extreem voorbeeld)quote:Op vrijdag 4 december 2009 14:36 schreef Tevik het volgende:
[..]
Dank je wel voor je uitleg. Ik vroeg het aan Bilmiyorem om te kijken wat zij onder "karma" verstaat. Het idee van karma als "wat je zaait, zul je oogsten" wordt naar mijn mening wel ondersteunt door de Koran:
"Zichtbaar is het verderf geworden op het land en de zee door wat de handen van de mensen verricht hebben, zodat Hij hen wat laat proeven van wat zij gedaan hebben, misschien zullen zij terugkeren." (Koran, 30:41)
"Op de Dag waarop de straf hen zal overweldigen van boven en van onder hun voeten, zal Hij zeggen: Ondergaat wat u bedreven heeft." (Koran, 29:55)
"Vandaag zal niemand in iets onrecht worden aangedaan. En aan jullie wordt slechts vergolden voor wat jullie hebben gedaan." (Koran, 36:54)
De Turkse weg, dat is toch die ene waarbij je buurjongen inderdaad meer over jou en jouw geloof te zeggen heeft dan jijzelf, die van de bemoeizieke hypocrisie en de hardhoofdigheid waarmee aan tradities, niet geloof, wordt vastgehouden?quote:Op woensdag 18 november 2009 11:55 schreef Burakius het volgende:
[..]
In deze situatie (kijkend naar de ouderlijke situatie) voel ik mij gerechtigd haar te zeggen welk pad ze moet volgen. Ik ken haar achtergrond goed genoeg om haar de Turkse weg te laten bewandelen.
Zit wel wat in.quote:Op dinsdag 8 december 2009 22:13 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
De Turkse weg, dat is toch die ene waarbij je buurjongen inderdaad meer over jou en jouw geloof te zeggen heeft dan jijzelf, die van de bemoeizieke hypocrisie en de hardhoofdigheid waarmee aan tradities, niet geloof, wordt vastgehouden?
Wat me opvalt, in dit topic maar vooral in het dagelijks leven, is dat het geloof een kwestie van handelingen is geworden. We vragen ons af of je nu met je rechtervoet of je linker het eerst de wc in moet stappen, of je nou wel of niet je nagels mag knippen als de zon al onder is, en meer van die onzin. Jammer is dat, want over de échte zaken wordt in mijn ogen steeds minder nagedacht.
Ik weet dat sommigen het verval van geloof zouden vinden, maar ik merk dat ik me veel meer bezig ben gaan houden met veel basalere zaken en veel minder met de triviale randvoorwaarden, als ik het zo mag noemen. Wat me zo tegen de borst stuit is dat mensen mythen bijvoorbeeld zo intens letterlijk nemen. We kijken niet meer naar de boodschap van verhalen in de Koran, maar gaan ons afvragen of hoe het dan kan dat Mohammed op twee plaatsen tegelijk was.
Niet dat dit ook maar iets te maken heeft met dit topic, maar ik was aan het lezen en bedacht het me.
Jammer is dat.
Met handelingen bedoel ik die dingen die ik als voorbeeld gaf. Ik heb liever dat ik een duidelijk beeld heb van hoe ik een almachtige god zie, hoe ik voor mezelf op zowel een wetenschappelijke als voor mij logische manier het onstaan en de reden van het bestaan zie, hoe ik de hemel en de hel zie enzovoorts. Het maakt mij dan niet zo bijzonder hard uit of ik mijn wenkbrauwen wel of niet zou moeten epileren (die zag ik toevallig langskomen), en welke instrumenten wel en niet verboden zijn. Het gaat me veel meer om het principe erachter: je lichaam niet verminken en er zuinig op zijn, niet doordrijven in de liefde voor muziek en richting afgoderij gaan, enzovoorts.quote:Op dinsdag 8 december 2009 22:39 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Zit wel wat in.Klopt dat ik naar belangrijkere zaken moet kijken van het geloof (even tussendoor: lastig om zo vast te stellen in een bericht wat ik belangrijker vind, ik beslis daar niet eens over, maar aan je bericht te zien begrijp je me waarschijnlijk wel). Deze vragen over handelingen komen doordat ik me bijna bij iedere handeling afvraag of het wel juist is en dan komen zulke vragen snel.
Wat bedoel je verder met handelingen? Ook het vijf keer per dag bidden? Als je het op die manier gaat bekijken, kunnen we beter alles schrappen en zeggen dat je gelooft met je hart en niet door te bidden. <-- Die zin klopt niet, je gelooft denk ik ook niet door bewegingen en uitspraken bij het gebed, maar je moet 't ook echt menen, nja, je snapt 't wel.
Ik wil niet voor jou spreken, maar hoe zie jij het geloof dan? Als een soort richtlijn? Wel geloven in Allah, maar de kleine dingen houd je je niet aan/denk je niet aan, omdat je andere zaken belangrijker vindt? Je zegt dat het je om het principe gaat, in dit geval zuinig zijn op je lichaam, maar dat is zo breed. Wat is zuinig zijn op je lichaam? Kun je dan bijvoorbeeld wel af en toe drinken? Het is toch juist beter dat er duidelijkheid is over bepaalde zaken, zoals het epileren van je wenkbrauwen, anders gaat iedereen een eigen invulling geven aan het zuinig zijn op je lichaam. Ik denk dat het laatste niet de bedoeling is.quote:Op dinsdag 8 december 2009 22:57 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Met handelingen bedoel ik die dingen die ik als voorbeeld gaf. Ik heb liever dat ik een duidelijk beeld heb van hoe ik een almachtige god zie, hoe ik voor mezelf op zowel een wetenschappelijke als voor mij logische manier het onstaan en de reden van het bestaan zie, hoe ik de hemel en de hel zie enzovoorts. Het maakt mij dan niet zo bijzonder hard uit of ik mijn wenkbrauwen wel of niet zou moeten epileren (die zag ik toevallig langskomen), en welke instrumenten wel en niet verboden zijn. Het gaat me veel meer om het principe erachter: je lichaam niet verminken en er zuinig op zijn, niet doordrijven in de liefde voor muziek en richting afgoderij gaan, enzovoorts.
En dit kan heel goed mijn eigen onwetendheid zijn, ik weet het zelfs zeker, maar ik ben niet in die zin bekend met alle stromingen van de Islam dat ik zeg 'ja, ik hoor bij die'. Ik weet dat mijn moeder opdreunt dat ze Hanefi is, en ik snap dat het handig is om in sommige zaken een leidraad te hebben om te volgen, maar ik bepaal voor mezelf waar ik in geloof, en heb bijvoorbeeld niets met al die verschillende soorten moskeeën. Het zal me aan m'n reet roesten of de moskee van de süleymanaanhangers of nuraanhangers is.
Ik geloof dat de manier van bidden wel van belang is, maar dat de intentie inderdaad belangrijker is, maar ik kan niet zeggen dat alleen geloven met het hart beter is. Ik vind dat dit ook "ondersteund" moet worden door bijvoorbeeld bidden.quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:01 schreef clumsy_clown het volgende:
En ja, als je mijn argument erg ver doorvoert zou je inderdaad kunnen zeggen: de manier waarop je bidt is niet van belang. Ergens geloof ik dat ook wel, in die zin dat ik oprecht geloof dat God het veel meer moet hebben van je intentie, en niet de manier waarop. Als jij de hele dag door dankbaar bent voor wat je hebt, goed leeft, en op een andere manier binding met God vindt, zou dat zomaar ook prima zijn, wie weet. Ik in ieder geval niet. Wat ik wél weet is dat het compleet nietszeggend is om 5 keer per dag te bidden maar verder de kantjes er vanaf te lopen.
Dit staat dan weer in direct verband met het feit dat ik vind dat er te veel regels zijn die moslims handvatten geven om andere moslims te beoordelen. Geen hoofddoek op? Slet. Gaat om met jongens? Hoer. Scheert haar benen? Elitaire trut. Moslims zouden 's door moeten krijgen dat ze het recht niet hebben om elkaar of anderen te beoordelen.
Nee hoor, je komt niet aanvallend overquote:Op dinsdag 8 december 2009 23:05 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Ik wil niet voor jou spreken, maar hoe zie jij het geloof dan? Als een soort richtlijn? Wel geloven in Allah, maar de kleine dingen houd je je niet aan/denk je niet aan, omdat je andere zaken belangrijker vindt? Je zegt dat het je om het principe gaat, in dit geval zuinig zijn op je lichaam, maar dat is zo breed. Wat is zuinig zijn op je lichaam? Kun je dan bijvoorbeeld wel af en toe drinken? Het is toch juist beter dat er duidelijkheid is over bepaalde zaken, zoals het epileren van je wenkbrauwen, anders gaat iedereen een eigen invulling geven aan het zuinig zijn op je lichaam. Ik denk dat het laatste niet de bedoeling is.
Mijn berichten komen vaak aanvallend aan op het internet, dus vooral niet verkeerd opvatten dat ik een gok deed over hoe jij het geloof ziet..
Je bepaalt ook zelf hoe je je geloof uitvoert, maar ben je je er dan ook van bewust dat het misschien niet hoort om sommige dingen achterwege te laten? Ik bedoel, denk je na over de dag des oordeels? Natuurlijk moet je je niet aan de regels houden om in de hemel te kunnen komen, als dat de hoofdreden is, denk ik sowieso dat je het niet helemaal begrepen hebt. Allah dienen, zou ik doen uit liefde voor Allah. Dit is trouwens niet tegen jou bedoeld, maar om even duidelijk te maken wat ik bedoel met de dag des oordeels en dat je je niet alleen daarom aan regels hoort te houden, vind ik. Dankbaar zijn voor wat je hebt, lijkt me ook belangrijk, want wc linkervoet in, rechtervoet uit, kun je onbewust goed doen, maar als je Allah dankbaar bent, sta je er toch wel echt bij stil. Namaz zie ik ook op die manier, maar ook als ik in het begin niet volledig achter een bepaald punt sta, probeer ik me er toch zo goed mogelijk aan te houden. Ik denk dat het bij sommige mensen erg fout zal gaan, als je alleen volgt wat je zelf logisch vindt/waar je van houdt. Je denkt waarschijnlijk niet: waar slaat dit op? Waarom zou ik me hieraan houden?! Ik bedoel dat het soms lastig kan zijn om je aan iets te houden, maar dat het toch beter is om vol te houden, want na een tijd went het (meestal).quote:Op dinsdag 8 december 2009 23:31 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Nee hoor, je komt niet aanvallend over.
Ik ben het met je eens dat je geloven niet alleen met je hart kan, dat je het ook wel daadwerkelijk uit moet voeren. Hoé je het uitvoert, moet ieder echter voor zich zelf kunnen bepalen, vind ik. Ik denk er dus inderdaad niet bij na met welke voet ik de wc in stap, maar ik bedenk me wel tijdens het eten dat ik dankbaar moet zijn voor wat ik heb. Praktisch komt dat erop neer dat je dan bismillah zegt. Dat is het met heel veel van die handelingen, het is een manier van je bedenken waar je mee bezig bent, ff van de automatische piloot af en stilstaan. Net als bidden: namaz zie ik niet alleen als bidden in die zin van een plicht, het is ook 5 maal daags een punt waarop je even uit je routine komt, even ook lichamelijk tot rust komt (het is wetenschappelijk bewezen dat het goed voor je is, trouwens, dat bidden), en als ik iets op die manier kan beredeneren, volg ik dat met liefde op. Ik ben het er dus op zich wel mee eens dat er richtlijnen worden gegeven, die geven immers gewoon een praktische invulling van je geloof, maar we moeten ons er niet op doodstaren.
Zoiets als met het muziek verbieden, heb ik dan weer veel minder. Ik ben van mening dat je geen middelen moet gebruiken die je van de wereld af halen bij wijze van spreken, dus ook geen drugs en alcohol. Als muziek dat met je doet, als het je aanzet tot kwaad bijvoorbeeld, moet je het niet doen. Als je iets luistert omdat je het mooi vindt, en het houdt daarbij op, zie ik niet in wat het bezwaar daartegen is.
Nou moet ik hierbij zeggen dat ik mijn mening ben gaan herzien, omdat ik een relatie heb met iemand die niet gelooft, maar daar wel heel geïnteresseerd naar is. Als we dan hierover praten, kan ik niet voldoen met een antwoord als 'zo doen we het nou al jaren', ik word in principe gedwongen om naar de redenen te kijken wáárom ik iets geloof en waarom ik iets op die manier uitvoer. En als je die uitleg kan vinden, blijkt heel vaak dat we eigenlijk allemaal hetzelfde geloven in essentie. Als je bijvoorbeeld de uitleg over geen varkensvlees eten weet, en niet ophoudt bij 'het is een vies dier', is het veel makkelijker uitleggen. Mijn moeder vindt varkens zelfs om te zien afzichtelijk, alsof het al haram is dat zo'n beest bestaat. Dat is toch raar?
De praktijk leert wel dat als je die regels niet toepast in je leven dat je weinig toekomt tot die relatie met Godquote:Op dinsdag 8 december 2009 23:01 schreef clumsy_clown het volgende:
En ja, als je mijn argument erg ver doorvoert zou je inderdaad kunnen zeggen: de manier waarop je bidt is niet van belang. Ergens geloof ik dat ook wel, in die zin dat ik oprecht geloof dat God het veel meer moet hebben van je intentie, en niet de manier waarop. Als jij de hele dag door dankbaar bent voor wat je hebt, goed leeft, en op een andere manier binding met God vindt, zou dat zomaar ook prima zijn, wie weet. Ik in ieder geval niet. Wat ik wél weet is dat het compleet nietszeggend is om 5 keer per dag te bidden maar verder de kantjes er vanaf te lopen.
Nee, wel ooit gehad, maar heb er nu geen last meer van.quote:Op woensdag 9 december 2009 00:11 schreef Bortecinem het volgende:
Hebben jullie ook dat je bij bepaalde regels denkt 'Who fucking cares, dat een God zich daar zorgen om kan maken?'
Ik vind het laatste iets te zwartwit, ik denk niet dat je het helemaal niet hebt begrepen als je niet bidt (even bidden als voorbeeld genomen).quote:Op woensdag 9 december 2009 00:31 schreef mariox het volgende:
[..]
De praktijk leert wel dat als je die regels niet toepast in je leven dat je weinig toekomt tot die relatie met God![]()
Ik neem aan dat je moslim bent, toch? Vraag je je wel eens het volgende af. De profeet Mohammed (vzmh) was (een van) de meest geliefde creaties van God toch? Maar was hij het niet die meer dan iedereen die regels in zijn leven eigen maakte. Dat hij meer dan iedereen heeft gebeden. Elke nacht uren ging bidden (salaat). Had hij het meer nodig dan ons denk je?
Ik zie de regels van het geloof als toegepaste wiskunde. De verhaaltjes in de Koran is de theorie, het praktiseren van het geloof is rekensommetjes maken om die theorie eigen te maken en het ook daadwerkelijk te begrijpen.
Ik zeg niet dat je het niet begrijpt. De salaat is iets naarmate je het (goed) doet, je bepaalde diepgang in krijgt. De profeet (vzmh) zegt dat de salaat de miradj is van de moslim. Miradj betekent zoiets als een lift en voor mijn begrip een soort 'wormhole' wat we in de science finction films zien. Misschien nog wel geavanceerder dan dat. Mensen die bijvoorbeeld spirituele diepgang behalen ervaren hele andere dingen met de salaat. Misschien klinkt het ongeloofwaardig als ik iets vertel in mijn eigen kringen vandaar een voorbeeld van Ali (r.a.), de schoonzoon en neef van de profeet. Tijdens een veldslag treft een pijl zijn been. De sahabe willen hem verwijderen maar dan heeft hij zoveel pijn waarbij hij zegt stop maar. Laat mij even bidden (de salaat verrichten) en verwijder het tijdens mijn salaat. Als hij klaar is met de salaat vraagt hij, hebben jullie hem nog niet verwijderd. De pijl was allang verwijderd.quote:Op woensdag 9 december 2009 00:42 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Ik vind het laatste iets te zwartwit, ik denk niet dat je het helemaal niet hebt begrepen als je niet bidt (even bidden als voorbeeld genomen).
De achtergrond van deze vraag is de vooroordeel dat het allemaal verzonnen regeltjes zijn door een of ander iemand (haasha).quote:Op woensdag 9 december 2009 00:11 schreef Bortecinem het volgende:
Hebben jullie ook dat je bij bepaalde regels denkt 'Who fucking cares, dat een God zich daar zorgen om kan maken?'
Aangezien we in ahir-zaman leven zijn de kleinere handelingen verloren gegaan. Dit is heel normaal, en aangezien de Moslims vallen bij de bosjes (geen praktisatie meer), moet de aandacht niet gelegd worden op details, zoals jij het aangeeft.quote:Op dinsdag 8 december 2009 22:57 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Met handelingen bedoel ik die dingen die ik als voorbeeld gaf. Ik heb liever dat ik een duidelijk beeld heb van hoe ik een almachtige god zie, hoe ik voor mezelf op zowel een wetenschappelijke als voor mij logische manier het onstaan en de reden van het bestaan zie, hoe ik de hemel en de hel zie enzovoorts. Het maakt mij dan niet zo bijzonder hard uit of ik mijn wenkbrauwen wel of niet zou moeten epileren (die zag ik toevallig langskomen), en welke instrumenten wel en niet verboden zijn. Het gaat me veel meer om het principe erachter: je lichaam niet verminken en er zuinig op zijn, niet doordrijven in de liefde voor muziek en richting afgoderij gaan, enzovoorts.
En dit kan heel goed mijn eigen onwetendheid zijn, ik weet het zelfs zeker, maar ik ben niet in die zin bekend met alle stromingen van de Islam dat ik zeg 'ja, ik hoor bij die'. Ik weet dat mijn moeder opdreunt dat ze Hanefi is, en ik snap dat het handig is om in sommige zaken een leidraad te hebben om te volgen, maar ik bepaal voor mezelf waar ik in geloof, en heb bijvoorbeeld niets met al die verschillende soorten moskeeën. Het zal me aan m'n reet roesten of de moskee van de süleymanaanhangers of nuraanhangers is.
Ik bedoelde ook niet dat jij over mij zei dat ik het niet begrepen heb ;p. Ik geloof ook dat je meer spirituele diepgang behaalt, als je blijft bidden. Ik denk dus ook niet dat je moet stoppen met bidden, als je in het begin denkt dat het nutteloos is of beter gezegd als je het als een last ziet, want als je het nutteloos vindt, zou je sowieso niet bidden. Als je je er steeds toe blijft zetten om te bidden, maar het dan ook echt willen, geloof ik dat het wel beter zal gaan, ondanks de afleiding en de twijfel in het begin. Ik heb in het begin zelf helaas wat getwijfeld, maar ik ben toen vooral uit de buurt gebleven van mensen en zaken die me nog meer in twijfel konden brengen en dat was voor mij een goede oplossing. Mooi voorbeeld, maar wat bedoelde je met het deel daarvoor? Heb je een voorbeeld uit je eigen omgeving, maar geef je die niet omdat het ongeloofwaardig kan overkomen? Hoe denk jij over mensen die niet bidden, zie je ze als niet moslim?quote:Op woensdag 9 december 2009 09:53 schreef mariox het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat je het niet begrijpt. De salaat is iets naarmate je het (goed) doet, je bepaalde diepgang in krijgt. De profeet (vzmh) zegt dat de salaat de miradj is van de moslim. Miradj betekent zoiets als een lift en voor mijn begrip een soort 'wormhole' wat we in de science finction films zien. Misschien nog wel geavanceerder dan dat. Mensen die bijvoorbeeld spirituele diepgang behalen ervaren hele andere dingen met de salaat. Misschien klinkt het ongeloofwaardig als ik iets vertel in mijn eigen kringen vandaar een voorbeeld van Ali (r.a.), de schoonzoon en neef van de profeet. Tijdens een veldslag treft een pijl zijn been. De sahabe willen hem verwijderen maar dan heeft hij zoveel pijn waarbij hij zegt stop maar. Laat mij even bidden (de salaat verrichten) en verwijder het tijdens mijn salaat. Als hij klaar is met de salaat vraagt hij, hebben jullie hem nog niet verwijderd. De pijl was allang verwijderd.
Dus de vraag is hoe goed verrichten wij tegenwoordig de salaat? Of moeten we met de tijd diepgang hierin krijgen? Sommige geleerden zeggen dat (de meesten) jarenlange ervaring moet hebben om zo te kunnen bidden. Maar als je het heel oppervlakkig verricht en ziet als een last dan zal je waarschijnlijk nooit diepgang krijgen. Zoiets als staren naar de wiskunde sommetjes
Vind het lastig om zo'n voorbeeld te noemen en m'n opmerking is niet superpassend bij jouw voorbeeld, maar wat is iets kleins? Misschien vindt de persoon het in jouw voorbeeld lastiger om "lust" te laten, maar hecht ze minder waarde aan haar uiterlijk. Komen meest rare situaties voor van dingen laten en doen.quote:Op woensdag 9 december 2009 16:05 schreef Burakius het volgende:
[..]
Echter moet je je ook beseffen dat al het slechte met iets kleins begint. seytan begint altijd met iets kleins en vergroot dit , elke dag, elke dag een stapje meer etc. etc. Dus je kunt de kleine dingen niet bagitaliseren als het waren. Dus ook het epilleren etc. Dat zijn gewoon regels die nagestreefd moeten worden. Maar goed om iemand te vertellen die zich zelf laat schuren in de disco en een baco neemt, vertellen dat zij niet mag epilleren is natuurlijk ronduit grappig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |