Als sier, waarom niet? Gewoon houden. Het verschil met bier & varkensvlees en saz is dat de één wel bij naam worden genoemd door Allah en de saz niet, dus zolang je het niet gebruikt op een haram wijze zit je goed.quote:Op maandag 16 november 2009 22:33 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Moet ik m'n saz gratis weggeven? Dat is hetzelfde als gratis bier/varkensvlees weggeven toch? Kan ik het ook in m'n kast laten liggen, zonder er gebruik van te maken? Of in de afvalbak?
Islam = onderwerping, daarom zijn waaromvragen lastig te beantwoorden, je hebt als mens niet overal een antwoord op en juist dat maakt het soms lastig. Het is niet gebaseerd op wat wij normaal/leuk/begrijpelijk vinden, denk dat een uitleg niet heel veel zou uitmaken.quote:Op maandag 16 november 2009 22:32 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Ook weer zoiets. Ik snap dit dus echt niet, wat maakt de trommel zo speciaal dat het niet verboden is, en alle andere instrumenten zo duivels?
Net zoals nazar boncugu? Voor de sier, maar er niet in geloven of is dat weer wel verboden voor de sier?quote:Op maandag 16 november 2009 22:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als sier, waarom niet? Gewoon houden. Het verschil met bier & varkensvlees en saz is dat de één wel bij naam worden genoemd door Allah en de saz niet, dus zolang je het niet gebruikt op een haram wijze zit je goed.
Nazar boncugu is van een ander kaliber. Het is bijgeloof en afgoderij en daarom is er geen nuance voor in de Islamitische wereld.quote:Op maandag 16 november 2009 22:36 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Net zoals nazar boncugu? Voor de sier, maar er niet in geloven of is dat weer wel verboden voor de sier?
Ik blijf het een beetje contradicties vinden. Dit is het perfecte boek, maar om het te snappen en uit te voeren heb je hadiths nodig. En is het niet zo dat Sjietten en Soennieten anders bidden? Hoe kan dat dan?quote:Op maandag 16 november 2009 22:32 schreef Triggershot het volgende:
Een interpretatie is op basis van iets wat in de Koran voorkomt, wanneer dat niet het geval is, is het speculatie en dan kan je alle kanten op. Wat wel in de Koran staat is dat alles wat de profeet je geeft moet je nemen en hem als voorbeeld nemen.
Is het niet zo dat de betrouwbaarheid van de hadiths is bepaald door de personen die ze hebben verzameld? De Koran geeft geen garantie over de betrouwbaarheid van de hadiths, hoe kan jij er dan zo heilig in geloven?quote:Het zijn dikwijls meer dan verhalen, het is met name zijn uitspraken en levenswijze. Van de 800.000 hadith zijn er bijvoorbeeld maar een stuk of 8000 als betrouwbaar bestempeld, nav een zwaar selectie.
Er zijn mensen die het mooi vinden en er niet in geloven.. waarom zou je dat niet kunnen vergelijken met een saz?quote:Op maandag 16 november 2009 22:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nazar boncugu is van een ander kaliber. Het is bijgeloof en afgoderij en daarom is er geen nuance voor in de Islamitische wereld.
*Zucht*quote:Op maandag 16 november 2009 22:33 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik heb geen antwoorden op het waarom, ieder mens zal daar wel een eigen invulling aangeven, ik kan je alleen vertellen wat er in de hadith of koran te vinden staat.
Omdat wanneer de Koran zich perfect noemt het in een ander context wordt bedoeld volgens de geleerden, perfect in de zin van dat het geen fouten bevat, taalkundig en poetisch hoogstaat etc. Hadiths heb je nodig om te weten hoe je moet bidden, om specifiek te weten hoe je moet bidden, dit is als je wilt bidden.quote:Op maandag 16 november 2009 22:38 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Ik blijf het een beetje contradicties vinden. Dit is het perfecte boek, maar om het te snappen en uit te voeren heb je hadiths nodig. En is het niet zo dat Sjietten en Soennieten anders bidden? Hoe kan dat dan?
En in hoeverre verschilt dat precies met de Koran?quote:Is het niet zo dat de betrouwbaarheid van de hadiths is bepaald door de personen die ze hebben verzameld?
Geeft de hadiths wel een garantie voor de betrouwbaarheid van de Koran dan? Zowel de Hadith als de Koran zijn voortgekomen uit het mond van Mohammed en verzameld door zijn volgelingen, waarom zou je daar dan een onderscheid in maken?quote:De Koran geeft geen garantie over de betrouwbaarheid van de hadiths, hoe kan jij er dan zo heilig in geloven?
Omdat het voor een instrument staat wat je zou kunnen beschermen, Mohammed heeft toen hij Mekka veroverde al deze beelden en instrumenten kapot geslagen, dat heeft hij niet gedaan met muziekinstrumenten.quote:Op maandag 16 november 2009 22:39 schreef Bilmiyorem het volgende:
[..]
Er zijn mensen die het mooi vinden en er niet in geloven.. waarom zou je dat niet kunnen vergelijken met een saz?
Zijn wel meer dingen waar wij waarschijnlijk geen direct barbaars gedrag van kunnen waarnemen, als gevolg, bijvoorbeeld de volgorde van nagels knippen (was er volgens mij wel, ik houd me iig aan de volgorde die ik ken, weet niet of het nodig is)quote:Op maandag 16 november 2009 22:41 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
*Zucht*
Zulke vragen blijven altijd door mijn hoofd spoken. De saz is het instrument van de Turken, het maakt zo'n groot deel uit van onze cultuur. De saz opgeven is letterlijk onze cultuur opgeven, en in mijn ogen langzaam Arabiseren.. Want zeg is eerlijk, heeft de saz in de Turkse geschiedenis geleidt tot pervers of barbaars gedrag?
De versen uit het mond van Mohammed zijn meteen opgeschreven, hadiths daarentegen zijn doorvertelde verhalen. Dat is toch wel een verschil?quote:Op maandag 16 november 2009 22:43 schreef Triggershot het volgende:
Omdat wanneer de Koran zich perfect noemt het in een ander context wordt bedoeld volgens de geleerden, perfect in de zin van dat het geen fouten bevat, taalkundig en poetisch hoogstaat etc. Hadiths heb je nodig om te weten hoe je moet bidden, om specifiek te weten hoe je moet bidden, dit is als je wilt bidden.
En in hoeverre verschilt dat precies met de Koran?
Geeft de hadiths wel een garantie voor de betrouwbaarheid van de Koran dan? Zowel de Hadith als de Koran zijn voortgekomen uit het mond van Mohammed en verzameld door zijn volgelingen, waarom zou je daar dan een onderscheid in maken?
De islam is geen religie van nationaliteiten of culturen, dat zie je zelf wel in neem ik aan? Het is niet alleen de saz, maar alle instrumenten, of ze nu turks zijn of somalisch.quote:Op maandag 16 november 2009 22:41 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
*Zucht*
Zulke vragen blijven altijd door mijn hoofd spoken. De saz is het instrument van de Turken, het maakt zo'n groot deel uit van onze cultuur. De saz opgeven is letterlijk onze cultuur opgeven, en in mijn ogen langzaam Arabiseren.. Want zeg is eerlijk, heeft de saz in de Turkse geschiedenis geleidt tot pervers of barbaars gedrag?
Mja, als je al twijfels over beiden hebt. De manier waarop ze zijn overgeleverd, verzameld en opgeschreven is vrij zorgvuldig gebeurd en vrij origineel gebleven, maar dat zegt natuurlijk niets over de waarheden ervan.quote:Op maandag 16 november 2009 22:46 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
De versen uit het mond van Mohammed zijn meteen opgeschreven, hadiths daarentegen zijn doorvertelde verhalen. Dat is toch wel een verschil?
Ik heb twijfels over beide.
Oke, toegegeven, Arabiseren klopt niet. Maar alsnog begrijp ik niet wat er nou zo slecht is aan de saz. Het is in mijn ogen gewoon niet logisch.quote:Op maandag 16 november 2009 22:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De islam is geen religie van nationaliteiten of culturen, dat zie je zelf wel in neem ik aan? Het is niet alleen de saz, maar alle instrumenten, of ze nu turks zijn of somalisch.
Wanneer iemand iets claimt, of het nu een kafir, imam, je ouders of een vreemde is boeit niet, vraag altijd naar de bron zodat je het voor jezelf kunt opzoeken. Ik ben zelf niet zoiets tegengekomen, kan me ook niet voorstellen dat Mohammed zoiets ooit heeft gedaan, niet echt zijn stijl van eten.quote:Op maandag 16 november 2009 22:52 schreef Bilmiyorem het volgende:
Triggershot ik las een keer dat je je bord en vingers moet aflikken na het eten... is dit echt waar?
En als het wel logisch is in de ogen van God, wat dan? Is het dat jij je onderwerpt aan zijn logica of hij aan de jouwe?quote:Op maandag 16 november 2009 22:52 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Oke, toegegeven, Arabiseren klopt niet. Maar alsnog begrijp ik niet wat er nou zo slecht is aan de saz. Het is in mijn ogen gewoon niet logisch.
Dat is het probleem juist, ik wil voor alles een verklaring hebben. Deze vragen blijven maar rondspoken in mijn hoofd, ik kan het wel negeren, en doen alsof ik geen twijfels heb, maar dan hou ik alleen mezelf voor de gek.quote:Op maandag 16 november 2009 22:54 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En als het wel logisch is in de ogen van God, wat dan? Is het dat jij je onderwerpt aan zijn logica of hij aan de jouwe?
Hmm okquote:Op maandag 16 november 2009 22:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wanneer iemand iets claimt, of het nu een kafir, imam, je ouders of een vreemde is boeit niet, vraag altijd naar de bron zodat je het voor jezelf kunt opzoeken. Ik ben zelf niet zoiets tegengekomen, kan me ook niet voorstellen dat Mohammed zoiets ooit heeft gedaan, niet echt zijn stijl van eten.
Kloptquote:Op maandag 16 november 2009 22:53 schreef Bortecinem het volgende:
Trigershot, ik hoop dat je mij niet irritant vindt, maar ik heb nog een paar vragen. Hoe zit het met de sterftijd van een mens, volgens de Koran is dit al voor bepaald.
Ook dat was bekend en stond vast, is geen onderscheid in. De manier hoe je doodgaat is geen argument voor dat het vaststaat wanneer je dood gaat.quote:Maar hoe zit het dan met mensen die zelfmoord plegen of mensen die worden vermoord?
Misschien kun je proberen meer je best te doen om die twijfels opzij te zetten i.p.v. je te richten op waarom Allah iets wil? Lijkt me iig wel handiger.quote:Op maandag 16 november 2009 22:56 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Dat is het probleem juist, ik wil voor alles een verklaring hebben. Deze vragen blijven maar rondspoken in mijn hoofd, ik kan het wel negeren, en doen alsof ik geen twijfels heb, maar dan hou ik alleen mezelf voor de gek.
Het is prima dat je verklaringen wilt, maar als gelovige moet je ook weten en bepalen dat je verlangens niet je blind maken voor de 'wil van god'.quote:Op maandag 16 november 2009 22:56 schreef Bortecinem het volgende:
[..]
Dat is het probleem juist, ik wil voor alles een verklaring hebben. Deze vragen blijven maar rondspoken in mijn hoofd, ik kan het wel negeren, en doen alsof ik geen twijfels heb, maar dan hou ik alleen mezelf voor de gek.
Dus een persoon die zelfmoord pleegt zal sowieso op dezelfde tijd overlijden, al pleegt hij geen zelfmoord? Waarom is het dan nodig om mensen te waarschuwen voor zelfmoord? En is het dan zo dat God moordenaars stuurt naar de tijd waarop hij al heeft bepaald dat iemand zal sterven?quote:Op maandag 16 november 2009 22:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Klopt
[..]
Ook dat was bekend en stond vast, is geen onderscheid in. De manier hoe je doodgaat is geen argument voor dat het vaststaat wanneer je dood gaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |