Ja en wat maakt dat uit?? "Donor zijn", wat stel je je daar eigenlijk bij voor? Het is niet meer dan de intentie uitspreken om na je dood je organen beschikbaar te stellen. Of je die intentie nou uitspreekt op je twintigste, op je vijfenvijftigste, vlak voor een operatie of dat je ouders je bij je geboorte al op "de lijst" hebben gezet -- het verandert allemaal niks aan de werkelijkheid.quote:Op zondag 6 september 2009 10:09 schreef Napalm het volgende:
Anders krijg je mensen die zich aanmelden als donor op het moment dat ze zelf iets nodig hebben.
Duur donorschap?quote:Om dat te voorkomen heb je denk ik een soort puntensysteem nodig waarbij duur donorschap één van de factoren moet zijn. Bloedgeven lijkt me ook een goede.
en waar slaat dit op?quote:Op zondag 6 september 2009 10:22 schreef Ringo het volgende:
Ok, en Napalms poging tot trollen,
Als mensen geen donor zijn dan zijn er ook geen organen e.d. voor zij die ze nodig hebben? Lijkt me heel logisch.quote:Op zondag 6 september 2009 10:22 schreef Ringo het volgende:
Ja en wat maakt dat uit??
Feit: Er zijn te weinig donoren. Punt. Gevolg: Wachtlijsten. Doden door donor tekort..quote:Op zondag 6 september 2009 10:22 schreef Ringo het volgende:
"Donor zijn", wat stel je je daar eigenlijk bij voor? Het is niet meer dan de intentie uitspreken om na je dood je organen beschikbaar te stellen. Of je die intentie nou uitspreekt op je twintigste, op je vijfenvijftigste, vlak voor een operatie of dat je ouders je bij je geboorte al op "de lijst" hebben gezet -- het verandert allemaal niks aan de werkelijkheid.
De tijdspanne waarin iemand geregistreerd donor is.quote:Op zondag 6 september 2009 10:22 schreef Ringo het volgende:
Duur donorschap?
Wederom valse redenaties hier. Triest, met jou is geen normale discussie te voeren en mijn post is nu al verloren moeite. Parels voor de zwijnen. Tegen beter weten in:quote:Op zondag 6 september 2009 10:22 schreef Ringo het volgende:
En wat met mensen wiens bloedgroep niet bruikbaar is? Gewoon lekker uitsluiten van eerste medische hulp? "Sorry vriend, geen bloed geven, dan ook geen bloed krijgen."
luister vriendin, die aders komen niet voor niets zo diep te liggenquote:Op zondag 6 september 2009 10:24 schreef Jojogirl het volgende:
En de mensen die ze niet willen hebben ondanks een handige bloedgroep omdat ze te moeilijk te prikken zijn.
* Jojogirl met diepliggende aderen meldt.
Niemand reageert op dit punt. Ik wil ook niet dat mijn organen terecht komen bij een persoon die het in mijn ogen niet verdient.quote:Op zondag 6 september 2009 10:25 schreef BaggerUser het volgende:
zolang je niet kan aangeven dat je organen niet naar pedo's en ander gespuis gaan word ik geen donor
Wie nog meer niet; de buitenlanders? Voor ongelovigen? Geen donorlongen voor rokers? Geen heup voor werklozen?quote:Op zondag 6 september 2009 10:46 schreef GoodGovernance het volgende:
Niemand reageert op dit punt. Ik wil ook niet dat mijn organen terecht komen bij een persoon die het in mijn ogen niet verdient.
Wat is daar niet eerlijk aan? Dat lijkt me best logisch.quote:Op zondag 6 september 2009 10:46 schreef Napalm het volgende:
Overigens is het huidige systeem ook niet "eerlijk" . Stel nu dat je nog nooit een donororgaan hebt gehad en als 80 jarige al 50 jaar bloed geeft, lid bent van de EHBO, collecteert voor de Hartstichting, gezond leeft en dan krijg je iets.. Zegt de doctor: "te oud, jammer maar helaas".
Wat boeit die tijdsspanne nou? Je organen komen toch pas beschikbaar op het moment dat je het loodje legt? DAN is de vraag toch pas relevant of je die organen wilt afstaan of niet? Niet de 10, 20 of 30 jaar dat jij met dat codicil op zak rondloopt?quote:Op zondag 6 september 2009 10:37 schreef Napalm het volgende:
De tijdspanne waarin iemand geregistreerd donor is.
Met dat belangrijke verschil, en dat probeer ik je uit te leggen, dat donorschap (op bloeddonorschap na) geen handeling is, je hoeft er geen ene flikker voor te doen, het is geen werken. Het feit dat jij al heel vroeg hebt beslist om donor te "zijn" (dwz je organen vrijwillig af te staan als je dood bent) maakt jou niet beter of meer geschikt dan iemand die daartoe pas besluit op zijn vijftigste, na lang wikken en wegen en een hoop twijfels. Het effectieve resultaat is exact hetzelfde.quote:Kan je even laten zien waar ik post over iets als "uitsluiten"?? Ik heb het nadrukkelijk over "voorrang" voor zij die zich inzetten. (vergelijk het eens met de WW-uitkering; die is ook hoger als je meer premie hebt betaald (lang werkzaam, hoger salaris).
Houd dat systeem maar lekker voor je en probeer eerst te begrijpen waar je het over hebt.quote:Ik pleit voor een puntensysteem op basis van meerdere criteria. Het systeem staat en valt bij de aanwezigheid van donoren. Dit stimuleer je door mensen die meehelpen te belonen met voorrang. Wil je neit meehelpen door zelf donor te zijn dan krijg je geen voorrang. Het logische gevolg zal zijn dat meer mensen zich aanmelden als donor.
Ik heb het recht om mensen uit te sluiten als het gaat om mijn organen. Ik wil inderdaad bepaalde groepen uitsluiten, dat recht hoor ik te hebben.quote:Op zondag 6 september 2009 10:48 schreef Napalm het volgende:
[..]
Wie nog meer niet; de buitenlanders? Voor ongelovigen? Geen donorlongen voor rokers? Geen heup voor werklozen?
Nee, een systeem op basis van objectieve criteria is de uitkomst. Uiteraard kies je dan een systeem dat donorschap stimuleert.
Goed punt opzich, maar nooit te controleren.quote:Op zondag 6 september 2009 10:46 schreef GoodGovernance het volgende:
[..]
Niemand reageert op dit punt. Ik wil ook niet dat mijn organen terecht komen bij een persoon die het in mijn ogen niet verdient.
Dus als jij ala minute een hart nodig hebt, en dat van een pedo is beschikbaar, weiger je dat ook?quote:Op zondag 6 september 2009 10:50 schreef GoodGovernance het volgende:
[..]
Ik heb het recht om mensen uit te sluiten als het gaat om mijn organen. Ik wil inderdaad bepaalde groepen uitsluiten, dat recht hoor ik te hebben.
En dat recht hebben zij in mijn ogen ook, als zij dat willen.quote:Op zondag 6 september 2009 10:54 schreef Kluts het volgende:
[..]
Dus als jij ala minute een hart nodig hebt, en dat van een pedo is beschikbaar, weiger je dat ook?
Als je aan dat soort selectiecriteria gaat denken, gaan mensen ook bevolkingsgroepen en dergelijke uitsluiten.
Nee, je bent uiteindelijk afhankelijk van je arts.quote:Op zondag 6 september 2009 10:53 schreef Ruud het volgende:
[..]
Goed punt opzich, maar nooit te controleren.
Fraai is dat; heel je leven bijdragen; de spaarpot tot de nok toe gevuld en als je een klein beetje wil opnemen krijg je niks...quote:Op zondag 6 september 2009 10:48 schreef Myraela het volgende:
Wat is daar niet eerlijk aan? Dat lijkt me best logisch.
Heb ik dat recht ook met de WW premie die ik betaal? Geen geld voor werkloze vrouwen want die zoeken maar een vent?quote:Op zondag 6 september 2009 10:50 schreef GoodGovernance het volgende:
Ik heb het recht om mensen uit te sluiten als het gaat om mijn organen. Ik wil inderdaad bepaalde groepen uitsluiten, dat recht hoor ik te hebben.
En van het al of niet veroordelen van de pedo/verkrachter/moordenaar in kwestie.quote:Op zondag 6 september 2009 10:57 schreef GoodGovernance het volgende:
[..]
Nee, je bent uiteindelijk afhankelijk van je arts.
Een orgaan krijgen en daarna een jaar later doodgaan, terwijl de kans dat iemand anders er langer meedoet veel groter is.. is dat wel eerlijk? Iemand hoeft geen slecht mensen te zijn, omdat ze al die dingen niet doen.quote:Op zondag 6 september 2009 10:57 schreef Napalm het volgende:
[..]
Fraai is dat; heel je leven bijdragen; de spaarpot tot de nok toe gevuld en als je een klein beetje wil opnemen krijg je niks...
Dat gaf ik al aan in mijn eerdere post dis je hautain afdeed als getroll. De Duur is van belang omdat je anders mensen krijgt die zich pas opgeven als ze wat mankereren.quote:Op zondag 6 september 2009 10:50 schreef Ringo het volgende:
[..]
Wat boeit die tijdsspanne nou? Je organen komen toch pas beschikbaar op het moment dat je het loodje legt? DAN is de vraag toch pas relevant of je die organen wilt afstaan of niet? Niet de 10, 20 of 30 jaar dat jij met dat codicil op zak rondloopt?
Zucht. Je sluit zeker pas een verzekering af als je huis in de brand staat? Het systeem werkt dan natuurlijk niet. Als die 50jarige op z`n 18e onder een auto liep dan heb je dus weer een donor minder..quote:Op zondag 6 september 2009 10:50 schreef Ringo het volgende:
Met dat belangrijke verschil, en dat probeer ik je uit te leggen, dat donorschap (op bloeddonorschap na) geen handeling is, je hoeft er geen ene flikker voor te doen, het is geen werken. Het feit dat jij al heel vroeg hebt beslist om donor te "zijn" (dwz je organen vrijwillig af te staan als je dood bent) maakt jou niet beter of meer geschikt dan iemand die daartoe pas besluit op zijn vijftigste, na lang wikken en wegen en een hoop twijfels. Het effectieve resultaat is exact hetzelfde.
Wie trollt er nu?quote:Op zondag 6 september 2009 10:50 schreef Ringo het volgende:
Houd dat systeem maar lekker voor je en probeer eerst te begrijpen waar je het over hebt.
Wat is precies de bijdrage die je hebt geleverd door dertig jaar met een donorcodicil op zak te lopen? Wat is het effectieve resultaat daarvan geweest? Kan je daar ook rente op trekken?quote:Op zondag 6 september 2009 10:57 schreef Napalm het volgende:
[..]
Fraai is dat; heel je leven bijdragen; de spaarpot tot de nok toe gevuld en als je een klein beetje wil opnemen krijg je niks...
Misschien gaat die 20 jarige na een jaar ook wel dood. Of is die aan de drugs is. Of gewoon een nietsnut is..quote:Op zondag 6 september 2009 11:00 schreef Myraela het volgende:
[..]
Een orgaan krijgen en daarna een jaar later doodgaan, terwijl de kans dat iemand anders er langer meedoet veel groter is.. is dat wel eerlijk? Iemand hoeft geen slecht mensen te zijn, omdat ze al die dingen niet doen.
Dus je moet op je vijftigste boeten voor het feit dat je op je achttiende niet onder een auto bent gelopen maar dat wel had kunnen doen.quote:Op zondag 6 september 2009 11:01 schreef Napalm het volgende:
Zucht. Je sluit zeker pas een verzekering af als je huis in de brand staat? Het systeem werkt dan natuurlijk niet. Als die 50jarige op z`n 18e onder een auto liep dan heb je dus weer een donor minder..
Prima. Die laatste groep hoor JIJ wat mij betreft dan dus ook bij.quote:Op zondag 6 september 2009 10:46 schreef GoodGovernance het volgende:
[..]
Nee. Wederom; je hebt op je vijftigste iets minder punten gespaard omdat je eerder geen donor was. Net zoals die trouwe bloeddonor iets meer punten heeft. Als beloning. Logisch. Eerlijk. Stimulerend.quote:Op zondag 6 september 2009 11:05 schreef Ringo het volgende:
Dus je moet op je vijftigste boeten voor het feit dat je op je achttiende niet onder een auto bent gelopen maar dat wel had kunnen doen.
troll, troll, trolllalala Jij komt met de rare voorbeelden en verdraait opzettelijk mijn posts.. Rare troll, daar trap ik niet in. Ik hap toch nietquote:Op zondag 6 september 2009 11:05 schreef Ringo het volgende:
Hoeveel hypothetische situaties heb jij nodig om mensen te veroordelen voor keuzes die ze wel of niet hebben gemaakt?
Kleingeestige overwegingen?quote:Op zondag 6 september 2009 11:06 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Prima. Die laatste groep hoor JIJ wat mij betreft dan dus ook bij.
Niet geven uit kleingeestige overwegingen = niet ontvangen.
Ja, is moeilijk voor een onopgeleide kakkerlak, maar dat betekent zoveel als 'bekrompen van geest'.quote:
Hier ga ik echt niet op inquote:Op zondag 6 september 2009 11:10 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ja, is moeilijk voor een onopgeleide kakkerlak, maar dat betekent zoveel als 'bekrompen van geest'.
Nee je moet op je 50ste boeten voor het feit dat je 32 jaar zo egoïstisch bent geweest om niet donor te zijn.quote:Op zondag 6 september 2009 11:05 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dus je moet op je vijftigste boeten voor het feit dat je op je achttiende niet onder een auto bent gelopen maar dat wel had kunnen doen.
Ehhh... te laat?quote:
Humaan systeem, hoor. Iemand leeft vijftig jaar lang gezond, besluit zijn organen na zijn dood aan een ander te gunnen en en passant wordt hij gestraft voor het feit dat ie die goeie beslissing niet eerder heeft genomen. Hulde!quote:Op zondag 6 september 2009 11:08 schreef Napalm het volgende:
[..]
Nee. Wederom; je hebt op je vijftigste iets minder punten gespaard omdat je eerder geen donor was. Net zoals die trouwe bloeddonor iets meer punten heeft. Als beloning. Logisch. Eerlijk. Stimulerend.
Vooral niet doen.quote:
troll, troll, trolllalala Jij komt met de rare voorbeelden en verdraait opzettelijk mijn posts.. Rare troll, daar trap ik niet in. Ik hap toch niet
Zo, jij weet mensen wel te stimuleren om alsnog de keuze voor het donorschap te maken.quote:Op zondag 6 september 2009 11:12 schreef mirved het volgende:
[..]
Nee je moet op je 50ste boeten voor het feit dat je 32 jaar zo egoïstisch bent geweest om niet donor te zijn.
Oh, je kunt ook normaal doen. Dan ga ik er wel op in.quote:Op zondag 6 september 2009 11:13 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Ehhh... te laat?
Nou ja, hoe dan ook.... Ik vind dat nogal een bekrompen manier van denken. Er gaan meer mensen dood door het tekort aan donororganen dan door moord, en hier lopen mensen vol trots te verkondigen dat ze geen donor worden omdat ze geen eisen mogen stellen.
Hoe dom ben je dan?
Vreemd dat Mirved het wel in één keer begrijpt en jij het structureel loopt te vernaggelen. Ik zou lekker een donorbrein aanvragen als ik jou was.quote:Op zondag 6 september 2009 11:16 schreef Ringo het volgende:
[..]
Humaan systeem, hoor. Iemand leeft vijftig jaar lang gezond, besluit zijn organen na zijn dood aan een ander te gunnen en en passant wordt hij gestraft voor het feit dat ie die goeie beslissing niet eerder heeft genomen. Hulde!![]()
[..]
Vooral niet doen.
Hij wordt niet gestraft alleen minder beloond.quote:Op zondag 6 september 2009 11:16 schreef Ringo het volgende:
[..]
Humaan systeem, hoor. Iemand leeft vijftig jaar lang gezond, besluit zijn organen na zijn dood aan een ander te gunnen en en passant wordt hij gestraft voor het feit dat ie die goeie beslissing niet eerder heeft genomen. Hulde!![]()
[..]
Met mindere organen? Een plek in het rechterrijtje van de wachtlijst? Een minder bekwame chirurg? Zeg het maar hoor.quote:Op zondag 6 september 2009 11:20 schreef mirved het volgende:
[..]
Hij wordt niet gestraft alleen minder beloond.
Iemand anders heeft het hart meer verdient meneer. Spijtig, u heeft het harder nodig, maar die ander heeft meer punten. Jammer maar helaas. Heb een fijn leven na de dood!quote:Op zondag 6 september 2009 11:20 schreef mirved het volgende:
[..]
Hij wordt niet gestraft alleen minder beloond.
En Napalm, ouwe lijkenpikker, hoeveel punten levert dat op?quote:Op zondag 6 september 2009 11:31 schreef UncleErnie het volgende:
Ik hou mijn organen lekker voor mezelf. Ik vind het een zeer ranzig idee dat ik dood ben, maar mijn hart nog leeft. Dat wil ik niet. Gewoon een gevoelskwestie.
Ik ben wel bloeddonor.
Oh. Ook goed.quote:Op zondag 6 september 2009 11:19 schreef Ruud het volgende:
[..]
Oh, je kunt ook normaal doen. Dan ga ik er wel op in.
Waarom zou deze discussie ook maar een miliseconde over moordenaars moeten gaan? Hoe groot is de kans?quote:Waarom zou een moordenaar een donor(orgaan) verdienen? Een ander van het leven beroven is nog altijd iets anders dan het niet invullen van het donorregister.
Dat is toch juist het punt, je draagt helemaal niks bij - alleen op het moment dat je dood gaatquote:Op zondag 6 september 2009 10:57 schreef Napalm het volgende:
[..]
Ik zei alleen dat het een goed punt was. Het weerhoud mij er niet van om donor te zijn.quote:Op zondag 6 september 2009 11:36 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Oh. Ook goed.
[..]
Waarom zou deze discussie ook maar een miliseconde over moordenaars moeten gaan? Hoe groot is de kans?
Waarom zou je niet bijdragen aan het voorkomen van de dood van 250+ mensen op jaarbasis omdat er wellicht, héél misschien wel eens een moordenaar tussen zou kunnen zitten?
Het is gewoon Ab Klinkklare onzin allemaal.
Bovenstaande post is in strijd met de grondwet. Iedereen is gelijk voor de wet. Of je ooit een misdaad begaan hebt of niet.quote:Op zondag 6 september 2009 11:19 schreef Ruud het volgende:
[..]
Oh, je kunt ook normaal doen. Dan ga ik er wel op in.
Waarom zou een moordenaar een donor(orgaan) verdienen? Een ander van het leven beroven is nog altijd iets anders dan het niet invullen van het donorregister.
Daarom vind ik mensen die geen bloeddonor zijn uit pure gemakszucht, ergerniswekkender. Daar draag je nog daadwerkelijk iets bij. De kans dat je organen ook gebruikt worden als je donor bent, is wel heel klein.quote:Op zondag 6 september 2009 11:38 schreef banananasi het volgende:
[..]
Dat is toch juist het punt, je draagt helemaal niks bij - alleen op het moment dat je dood gaat
Helemaal mee eens.quote:Op zondag 6 september 2009 11:40 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Bovenstaande post is in strijd met de grondwet. Iedereen is gelijk voor de wet. Of je ooit een misdaad begaan hebt of niet.
Als we dit toelaten is het over een tijdje: Waarom zou een vrouw een baan verdienen? Waarom zou een neger in de bus mogen?
Heel simpel, omdat het alledrie mensen zijn! De een verdient geen betere medische zorg, alleen omdat hij een beter leven heeft geleidt. Dan kom je namelijk in de akelige situatie dat iemand moet bepalen wie een goed mens is en wie niet. Wie dus zorg verdient en wie niet. Dat wordt een beetje eng.
lijstje met strafbare feiten toevoegen en aankruisen wie je JOUW organen wel of niet gunt. simpel zat.quote:Op zondag 6 september 2009 11:40 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Bovenstaande post is in strijd met de grondwet. Iedereen is gelijk voor de wet. Of je ooit een misdaad begaan hebt of niet.
Als we dit toelaten is het over een tijdje: Waarom zou een vrouw een baan verdienen? Waarom zou een neger in de bus mogen?
Heel simpel, omdat het alledrie mensen zijn! De een verdient geen betere medische zorg, alleen omdat hij een beter leven heeft geleidt. Dan kom je namelijk in de akelige situatie dat iemand moet bepalen wie een goed mens is en wie niet. Wie dus zorg verdient en wie niet. Dat wordt een beetje eng.
Misschien eng, maar het zou wel terecht zijn in mijn ogen. Er wordt nu trouwens al bepaald wie een goed mens is en wie niet.quote:Op zondag 6 september 2009 11:40 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Simpel zat. Ik simpel. Alles simpel. Toch?quote:Op zondag 6 september 2009 11:44 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
lijstje met strafbare feiten toevoegen en aankruisen wie je JOUW organen wel of niet gunt. simpel zat.
Nee. Het is allebei ongelijkheid aanvoeren op basis van de ideeen van een verknipte ziel (in dit geval Ruud). Als je er niet vanuitgaat dat iedereen dezelfde grondrechten heeft, en voor 1 groep uitzonderingen gaat maken, open je de weg voor meer uitzonderingen.quote:Op zondag 6 september 2009 11:44 schreef Ruud het volgende:
[..]
Misschien eng, maar het zou wel terecht zijn in mijn ogen. Er wordt nu trouwens al bepaald wie een goed mens is en wie niet.
Dat van die vrouw en neger gaat nergens over.
quote:Op zondag 6 september 2009 11:49 schreef banananasi het volgende:
Dat van die vrouw en neger gaat wel ergens over. Er zullen zat mensen iin Nederland zijn die hun organen dan niet aan bv. Marokkanen willen afstaan. Eigen volk eerst enzo.
Je hoort mij niet zeggen dat de donor de uitzondering moet maken. Dat lijkt mij ook geen goed idee inderdaad.quote:Op zondag 6 september 2009 11:49 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Nee. Het is allebei ongelijkheid aanvoeren op basis van de ideeen van een verknipte ziel (in dit geval Ruud). Als je er niet vanuitgaat dat iedereen dezelfde grondrechten heeft, en voor 1 groep uitzonderingen gaat maken, open je de weg voor meer uitzonderingen.
Niemand moet een groep uitsluiten en een grondrecht afnemen.quote:Op zondag 6 september 2009 11:51 schreef Ruud het volgende:
[..]
[..]
Je hoort mij niet zeggen dat de donor de uitzondering moet maken. Dat lijkt mij ook geen goed idee inderdaad.
Daar verschillen wij dus van meningquote:Op zondag 6 september 2009 11:54 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Niemand moet een groep uitsluiten en een grondrecht afnemen.
Bejaarden krijgen ook geendonor organen. Leeftijdsdiscriminatie!quote:Op zondag 6 september 2009 11:40 schreef UncleErnie het volgende:
Bovenstaande post is in strijd met de grondwet. Iedereen is gelijk voor de wet.
Ik geloof in een constitutionele democratie, jij blijkbaar niet.quote:
quote:Op zondag 6 september 2009 10:54 schreef Kluts het volgende:
[..]
je aan dat soort selectiecriteria gaat denken, gaan mensen ook bevolkingsgroepen en dergelijke uitsluiten.
net alsof er zoveel pedo's en moordenaars zijn die op de donorwachtlijst staanquote:Op zondag 6 september 2009 13:28 schreef BaggerUser het volgende:
wat ik niet snap is dat mensen TEGEN het invoeren zijn van een lijst waarop men kan aangeven wie er recht heeft op HUN organen.
Als ik wil dat pedo's en moordenaars mijn organen niet krijgen maar ieder ander wel, en zo'n lijst me over de streep trekt help ik toch iemand. Als dat meer mensen over de streep trekt help je toch een heel aantal mensen.
Als jij vindt dat iedereen recht heeft op jouw organen, kruis je toch lekker aan dat je graag je organen afstaat aan pedo's en moordenaars?
Dat dus. Er gaan te weinig (goede) donoren dood. Het is niet zo dat er te weinig donoren zijn. Het aantal donoren dat er is zou prima alle zieken kunnen helpen. Alleen die donoren zijn niet dood.quote:Op zondag 6 september 2009 11:38 schreef banananasi het volgende:
[..]
Dat is toch juist het punt, je draagt helemaal niks bij - alleen op het moment dat je dood gaat
Eerst mocht ik geen bloed geven omdat ik wel eens met mannen neukquote:Op zondag 6 september 2009 13:53 schreef Glijdt_licht het volgende:
En wat met mensen die geen bloeddonor mogen zijn. Omdat ik na 1980 bloed ontvangen heb mag ik niks afstaan.
Een goede donor moet ook verplicht op (uiterlijk) zijn 50ste dood, anders hebben we er nog niks aan.quote:Op zondag 6 september 2009 14:09 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Dat dus. Er gaan te weinig (goede) donoren dood. Het is niet zo dat er te weinig donoren zijn. Het aantal donoren dat er is zou prima alle zieken kunnen helpen. Alleen die donoren zijn niet dood.
Ehm, zo liggen ze altijd, onafhankelijk van m'n gewicht. Toen ik bij de bloedbank kwam woog ik 70 kilo, niet echt teveel dus.quote:Op zondag 6 september 2009 10:39 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
luister vriendin, die aders komen niet voor niets zo diep te liggen
Idd, ik ben ook altijd moeilijk te prikken geweest. Zelfs 4 jaar geleden toen ik een conditie had van hier tot en met, en behoorlijk afgetraind, 56kg, konden ze me moeilijk prikken. Nu zit ik op 66kg, niet meer afgetraind en m'n conditie is kut, nog steeds moeilijk te prikken.quote:Op zondag 6 september 2009 15:39 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Ehm, zo liggen ze altijd, onafhankelijk van m'n gewicht. Toen ik bij de bloedbank kwam woog ik 70 kilo, niet echt teveel dus.
Ik wel ja.quote:Op zondag 6 september 2009 10:54 schreef Kluts het volgende:
[..]
Dus als jij ala minute een hart nodig hebt, en dat van een pedo is beschikbaar, weiger je dat ook?
Nou en. Het zijn toch hun eigen organen? Al willen ze hun organen alleen afstaan aan vrouwen van 37 met kort rood haar.quote:Als je aan dat soort selectiecriteria gaat denken, gaan mensen ook bevolkingsgroepen en dergelijke uitsluiten.
De post is in strijd met de Grondwet? en de vrijheid van meningsuiting dan?quote:Op zondag 6 september 2009 11:40 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
[...]
Ik vind dat mensen geen argumenten hoeven te hebben om geen donor te zijn. Je lichaam is je eigendom en je mag zelf weten wat je ermee doet wat mij betreft.quote:Op zondag 6 september 2009 17:39 schreef ReWout het volgende:
[..]
en tjah over mensen die geen donor willen zijn. Ik vind 't wel jammer maar... wat doe je er tegen? Als ik 't hoor in iedergeval ga ik wel altijd de discussie aan van waarom zij geen donor zijn. Vaak krijg je dan wel van die non-argumenten te horen zoals omdat god dat niet goed vind... Ik kan niet anders zeggen dat 't dan wel altijd begint te knagen bij mij.
[..]
Eensch. Moeten uitleggen aan een waarom je donor bent is hetzelfde als uitleggen waarom je bier drinkt, waarom je rookt, waarom je gevaarlijke sporten doet. Tyf op en laat ieder mens vrij in z'n doen.quote:Op zondag 6 september 2009 18:12 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ik vind dat mensen geen argumenten hoeven te hebben om geen donor te zijn. Je lichaam is je eigendom en je mag zelf weten wat je ermee doet wat mij betreft.
Omdat het helemaal niet aan artsen is om op die manier een afweging te maken wie ze wel en wie ze niet zouden moeten helpen. Dus is het ook niet aan brutale honden zoals jij om diezelfde artsen met die dilemma's op te zadelen.quote:Op zondag 6 september 2009 13:28 schreef BaggerUser het volgende:
wat ik niet snap is dat mensen TEGEN het invoeren zijn van een lijst waarop men kan aangeven wie er recht heeft op HUN organen.
Als ik wil dat pedo's en moordenaars mijn organen niet krijgen maar ieder ander wel, en zo'n lijst me over de streep trekt help ik toch iemand. Als dat meer mensen over de streep trekt help je toch een heel aantal mensen.
Als jij vindt dat iedereen recht heeft op jouw organen, kruis je toch lekker aan dat je graag je organen afstaat aan pedo's en moordenaars?
Inderdaad.quote:Op zondag 6 september 2009 12:25 schreef UncleErnie het volgende:
[..]
Ik geloof in een constitutionele democratie, jij blijkbaar niet.
Leg me dan eens uit wat er mis mee is?quote:
Hyvers kunnen laten zien dat ze donor zijnquote:Gebruikers van de sociale netwerksite Hyves kunnen vanaf maandag aangeven of ze donor zijn of niet. Bij het lijstje met gegevens als naam, leeftijd en woonplaats komt ook 'donor: ja' of 'donor: nee' te staan.
Hyves doet daarmee mee aan de landelijke Ja of nee-campagne, die mensen oproept een keus vast te leggen in het Donorregister. Het is voor het eerst sinds de oprichting van 2004 dat de netwerksite wordt aangepast voor een maatschappelijk doel.
Hyvers kunnen vanaf 10.30 uur aangeven of ze wel of niet donor zijn. Net als over de eigen leeftijd, woonplaats of naam kan natuurlijk ook over het al dan niet donor zijn worden gelogen. De gegevens worden niet gecontroleerd.
Organen moeten qua typering matchen met die van een donor. Je kunt dus niet een nier zomaar aan de eerste op een wachtlijst geven o.i.d. Pas als er matchende patiënten zijn, kun je keuzes gaan maken.quote:Op zondag 6 september 2009 11:49 schreef banananasi het volgende:
Dat van die vrouw en neger gaat wel ergens over. Er zullen zat mensen iin Nederland zijn die hun organen dan niet aan bv. Marokkanen willen afstaan. Eigen volk eerst enzo.
Dat kan zelfs niet eens, want een arts heeft zichzelf de plicht opgelegd iedereen te helpen, ongeacht of zij moordenaars zijn of weet ik wat..quote:Op zondag 6 september 2009 18:31 schreef Ringo het volgende:
Rattenstreken zijn het, om medici met dat soort kwesties lastig te vallen.
belachelijkquote:Op maandag 12 april 2010 09:37 schreef Paul het volgende:
Ff een kickje, vanaf 10.30 uur kan je op hyves neerzetten of je wel of geen donor bent, dat vind ik wel een goede
[..]
Hyvers kunnen laten zien dat ze donor zijn
En kennelijk is het het ook nogal willekeurig. Inmiddels heb ik me opnieuw aangemeld voor een keuring en ben gewoon goedgekeurd. Nu ben ik dus ook bloeddonor.quote:Op zondag 6 september 2009 15:39 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Ehm, zo liggen ze altijd, onafhankelijk van m'n gewicht. Toen ik bij de bloedbank kwam woog ik 70 kilo, niet echt teveel dus.
quote:Op zondag 6 september 2009 18:12 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Ik vind dat mensen geen argumenten hoeven te hebben om geen donor te zijn. Je lichaam is je eigendom en je mag zelf weten wat je ermee doet wat mij betreft.
Om even weer erop terug te komen.quote:Op zondag 6 september 2009 18:19 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Eensch. Moeten uitleggen aan een waarom je donor bent is hetzelfde als uitleggen waarom je bier drinkt, waarom je rookt, waarom je gevaarlijke sporten doet. Tyf op en laat ieder mens vrij in z'n doen.
Mensen die geen donor willen zijn moet je gewoon levend open snijdenquote:Op maandag 12 april 2010 11:01 schreef aychelle het volgende:
tvp
eens met klacht. Egoisten die geen donor willen zijn en hun organen intacht willen houden omdat: ''ik heb geen idee eigenlijk''
behalve als ze zelf een donor nodig hebben worden ze wakker. Daarom pleit ik voor een regel dat mensen die donor zijn ook automatisch voorang mogen hebben als ze een donor nodig hebben. En mensen die geen donor kunnen zijn en een goede reden hebben
Goeiemorgen zeg.quote:Op zondag 6 september 2009 10:25 schreef BaggerUser het volgende:
zolang je niet kan aangeven dat je organen niet naar pedo's en ander gespuis gaan word ik geen donor
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |