abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 augustus 2009 @ 01:39:29 #1
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_72272452
En toen was het vorige topic vol, dus hier verder.

OP van het vorige topic:
quote:
Kabinet zint per 2015 op bezuiniging 35 miljard
Van onze verslaggevers Douwe Douwes, Kim van Keken
Gepubliceerd op 28 augustus 2009 06:00, bijgewerkt op 28 augustus 2009 08:24

DEN HAAG -
Het kabinet zoekt naar manieren om in 2015 een financieel gat te dekken dat kan oplopen tot 35 miljard euro. Dat is ongeveer 20 procent van de rijksbegroting op jaarbasis – en de hele begroting van het ministerie van Onderwijs.

Minister Bos van Financiën heeft vorige week maandag tijdens een informele vergadering in het Catshuis aan de ministerraad verteld hoe de overheidsfinanciën er voor staan. Zelfs als de economie in de komende jaren met 2 procent per jaar groeit, heeft de overheid in 2015 een begrotingstekort van 5,5 procent van het binnenlands product. Dat is het dubbele van de grens die Europa hanteert, voordat er ingegrepen moet worden.

Bos en minister-president Balkenende hebben al aangegeven dat de begroting voor volgend jaar een ‘doorkijkje’ naar de middellange termijn zal bevatten. Mogelijk zullen zij met Prinsjesdag de instelling van een werkgroep bekendmaken, die de hele rijksbegroting gaat doorlichten. Ingrijpende hervormingen op de woning- en arbeidsmarkt zijn niet langer taboe, evenals het afstoten van volledige overheidstaken.

Het CDA zoekt de oplossing van de financiële problemen vooral in het verkleinen van de overheid. De christen-democraten willen voor de verkiezingen van 2011 beginnen met bezuinigen, bijvoorbeeld door wetgeving voor te bereiden.

De PvdA wil vooral kijken naar hervormingen aan de lastenkant, zoals snijden in de hypotheekrenteaftrek en de aftrek van pensioenpremies. Bovendien willen de sociaal-democraten een diepgravende analyse over de arbeidsmarkt, om te voorkomen dat werknemers die nu hun baan verliezen niet meer aan de bak komen als de economie weer aantrekt.

Afgelopen maart onderhandelde het kabinet over een crisispakket en de bezuinigingen op de langere termijn die daar tegenover moeten staan. De basis voor die gesprekken was het ‘lijstje-Gerritse’, een inventarisatie van mogelijke bezuinigingen, opgesteld door hoge ambtenaren.

Uit alle maatregelen in dat lijstje koos het kabinet uiteindelijk voor de verhoging van de AOW-leeftijd. Daarnaast werd afgesproken om in 2011 een begin te maken met bezuinigen. Eerder beginnen zou de economie beschadigen.

Het kabinet zal vandaag naar verwachting de onderhandelingen over de begroting voor 2010 afronden. De koopkracht zal volgend jaar gemiddeld tussen de 0,25 en 0,5 procent dalen. Volgens minister Donner van Sociale Zaken is het ‘uiterst merkwaardig’ dat de koopkracht nauwelijks daalt, terwijl de economie dit jaar met bijna 5 procent krimpt. ‘Herstel en werkgelegenheid zijn het allerbelangrijkst’, aldus Donner. ‘De fixatie op koopkracht is in deze tijden een verkeerde.’

Op vrijdag 28 augustus 2009 11:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Als ik rechts was zou ik nog maar een crisisje veroorzaken. Dan krijg je de overheid helemaal op de knieën en wordt het een slaaf van het grootkapitaal.

Walgelijk dit

Laten ze eerst maar eens uit zoeken waarom Nederland zo ongelovelijk hard getroffen wordt. Je zult zien dat andere landen niet zo diep hoeven te snijden.
Laatste 2 postings:
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 01:34 schreef capricia het volgende:

[..]

dat was niet anders toen ik nog jong was.
&
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 01:36 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Dus geld kan wel "ontstaan uit het niets", het kan niet verdwijnen daar weer terug heen?
Om Nederland dit soort crises te besparen: het financiële systeem aanpakken: banken zijn er voor sparen en kapitaalverstrekking, beleggen en gokken doen andere bedrijven maar. Banken verplichten meer cash te hebben (i.p.v. schuldverklaringen als dekking )

[ Bericht 6% gewijzigd door Stupendous76 op 30-08-2009 02:20:47 ]
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_72272529
Tvp
Leuk topic!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_72273952
Heel veel mensen willen graag bezuinigen op dingen die ze niet raken. Schaf de HRA lekker af van alles boven de 750k of 1 Mio etc. Dat zijn die smerige kreten. Maar ik hoor niemand zeggen, jaag nou eens actief op de uitkeringstrekkers en zwartwerkers en mensen die iemand zwart voor zich laten werken. Zware financiele straffen uitdelen, maar nee hoor.. Men vindt zwartwerken helemaal niet zo erg. Pluk maar lekker van de mensen die "veel" verdienen, die kunnen het wel missen zegt men, Bull shit en een idee van de mensen die geen verantwoordelijkheid voor zichzelf willen nemen en dan de ver van mijn bed acties schreeuwen
  zondag 30 augustus 2009 @ 07:23:10 #4
225540 Pugg
Friends forever
pi_72273957
De beste stuurlui staan altijd aan wal
pi_72274046
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 07:20 schreef draaijer het volgende:
Heel veel mensen willen graag bezuinigen op dingen die ze niet raken. Schaf de HRA lekker af van alles boven de 750k of 1 Mio etc. Dat zijn die smerige kreten. Maar ik hoor niemand zeggen, jaag nou eens actief op de uitkeringstrekkers en zwartwerkers en mensen die iemand zwart voor zich laten werken. Zware financiele straffen uitdelen, maar nee hoor.. Men vindt zwartwerken helemaal niet zo erg. Pluk maar lekker van de mensen die "veel" verdienen, die kunnen het wel missen zegt men, Bull shit en een idee van de mensen die geen verantwoordelijkheid voor zichzelf willen nemen en dan de ver van mijn bed acties schreeuwen
Bij de HRA is snel veel geld te halen. Zwartwerkers financieel straffen kost meer geld dan het oplevert. Denk aan de ambtenaren die dit allemaal moeten onderzoeken. Wanneer het om 35mld gaat is de HRA dus een logisch doelwit. Daarnaast kunnen mensen die veel verdienen inderdaad wel wat missen. Waarom heb je de HRA nodig als je een huis van een miljoen hebt?

(ben geen voorstander van zwartwerken trouwens)
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_72274069
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 08:14 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Bij de HRA is snel veel geld te halen. Zwartwerkers financieel straffen kost meer geld dan het oplevert. Denk aan de ambtenaren die dit allemaal moeten onderzoeken. Wanneer het om 35mld gaat is de HRA dus een logisch doelwit. Daarnaast kunnen mensen die veel verdienen inderdaad wel wat missen. Waarom heb je de HRA nodig als je een huis van een miljoen hebt?

Gewoon het hele loonbelasting systeem herzien, de werkenden beter belonen en de profiteurs en uitkeringen fors omlaag ook de AOW en de HRA afschaffen
Als je de werkenden niet gaat belonen, gaat de hele leenmarkt kapot
Dat heeft een veel grotere invloed op de woningmarkt en de economie dan dan een afschaffen van de HRA
Ook fors meer woningen bouwen op goedkope grond zal de economie een zet geven

Maar ik vermoed dat ze vooral de onderwijsbegroting gaan aanpakken, verzelfstandigen van Universiteiten bijvoorbeeld

[ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 30-08-2009 08:30:43 ]
pi_72274100
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 08:14 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Waarom zegt men dat de mensen die "veel" verdienen wel wat kunnen missen. Ik vind dat echt zo enorm egoistisch. Pak maar van de rijken zolang je niet van mij pakt. Die mensen betalen als procentueel en absoluut meer dan de meesten. Dus waarom NOG meer. Tevens wordt die groep al op bijna alles zwaarder belast. Hoe denk je trouwens dat ze aan het geld komen. Meestal omdat ze het dubbele aan uren werken dan de mensen die procentueel en absoluut een inkomensbelasting betalen.
Naast het feit dat ze meer werken, staan ze onder hogere druk, meer stress en meer verantwoordelijkheid. Daar hoort dan toch ook een hoger salaris bij?! Dus waarom hen nog zwaarder belasten.
pi_72274112
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 08:38 schreef draaijer het volgende:

[..]Naast het feit dat ze meer werken, staan ze onder hogere druk, meer stress en meer verantwoordelijkheid. Daar hoort dan toch ook een hoger salaris bij?! Dus waarom hen nog zwaarder belasten.
Juist
men moet de werkenden gaan belonen, dat zijn degenen die geld lenen en dus investeren, de uitkeringen en dus ook de AOW fors verlagen
Overigens moet men wel de HRA en de hele woningmarkt herzien want die zit helemaal vast, dus meer gaan bouwen, huurwoningen en koopwoningen op goedkope grond, voor de werkenden

Dat men acht jaar ingeschreven moet staan voor een huurwoning, is helemaal van de zotte, terwijl er zoveel landbouwgrond is en de bouwsector geen werk heeft

[ Bericht 5% gewijzigd door henkway op 30-08-2009 08:48:46 ]
pi_72274123
quote:

[..]

Waarom zegt men dat de mensen die "veel" verdienen wel wat kunnen missen. Ik vind dat echt zo enorm egoistisch. Pak maar van de rijken zolang je niet van mij pakt. Die mensen betalen als procentueel en absoluut meer dan de meesten. Dus waarom NOG meer. Tevens wordt die groep al op bijna alles zwaarder belast. Hoe denk je trouwens dat ze aan het geld komen. Meestal omdat ze het dubbele aan uren werken dan de mensen die procentueel en absoluut een inkomensbelasting betalen.
Naast het feit dat ze meer werken, staan ze onder hogere druk, meer stress en meer verantwoordelijkheid. Daar hoort dan toch ook een hoger salaris bij?! Dus waarom hen nog zwaarder belasten.
Dus de HRA als doekje voor het bloeden
Kijk het is niet altijd 'eerlijk' om rijken zwaarder te belasten, maar om ze nou subsidie te geven is van de zotte
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_72274161
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 08:48 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Kijk het is niet altijd 'eerlijk' om rijken zwaarder te belasten, maar om ze nou subsidie te geven is van de zotte
Als we de HRA afschaffen zorg dan dat alles voor iedereen gelijk is. Voor alles en iedereen hetzelfde percentage inkomstenbelasting en niemand HRA etc. Tevens is het KDV voor iedereen even duur. Is dat een idee? I like it
pi_72274204
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 08:48 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

Ik denk dat als men perse een woonlastenaftrek wil geven dan moet dat ook voor huurders, dan kun je de huren volledig vrijgeven, dus meer inkomsten voor de woningwetwoningen van de staat, maar in principe zeg ik afschaffen alle aftrekposten en bijtellingen.
pi_72274208
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 00:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Brrr, nog zo'n vies rechtsje die gebruik/misbruik maakt van deze crisis.
Ondanks dat ik een aantal dingen hiervan niet zie zitten is het geen misbruik maken van de crisis. Het water staat Nederland aan de lippen, maar de bevolking en politiek lijken zich weinig druk te maken over de situatie.
pi_72274224
quote:
Ik troost mij altijd met de gedachte dat de meeste van die soort maatregelen de mensen die dit voorstellen veel harder raken. HRA afschaffen voor boven de miljoen daar is wel draagvlak voor te vinden (hoe onterecht ook), maar dat is wel de grootste hobbel. Daarna is het natuurlijk heel makkelijk die grens te verlagen.

Zo gaat het met vrijwel alles dus hier zal het echt niet anders gaan.
  zondag 30 augustus 2009 @ 09:22:57 #14
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72274235
quote:
Onze verongelijkte grootverdiener weer eens in de bocht hoor.

Hoe krijg je het toch altijd voor elkaar ieder goed punt dat je maakt zelf de nek om te draaien door zo te gaan huilen?

Maar dat misbruik van uitkeringen e.d. bestraft moet worden en dat men daar wel iets meer naar mag kijken ben ik helemaal met je eens. En er zijn wel meer goedbedoelde, geldverslindende zaken waar de geldkraan voor dicht mag.

Maar huilen cq boos worden omdat die uitkeringstrekkers ook altijd mazzel hebben dat geeft echt geen pas hoor.
quote:

[..]

Oh ja, dat was het.

Jij dacht inderdaad dat er niet zoiets bestond als mensen die 50-60 uur per week werken en nog steeds maar moeten zien hoe ze hun pensioentje bij elkaar gaan scharrelen.

Jij dacht inderdaad dat jij constant onder druk stond
Intelligent, but fucked up.
pi_72274267
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 09:22 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Hoe krijg je het toch altijd voor elkaar ieder goed punt dat je maakt zelf de nek om te draaien door zo te gaan huilen?

Maar dat misbruik van uitkeringen e.d. bestraft moet worden en dat men daar wel iets meer naar mag kijken ben ik helemaal met je eens. En er zijn wel meer goedbedoelde, geldverslindende zaken waar de geldkraan voor dicht mag.

Maar huilen cq boos worden omdat die uitkeringstrekkers ook altijd mazzel hebben dat geeft echt geen pas hoor.
[..]

Oh ja, dat was het.

Jij dacht inderdaad dat er niet zoiets bestond als mensen die 50-60 uur per week werken en nog steeds maar moeten zien hoe ze hun pensioentje bij elkaar gaan scharrelen.

Zucht... als jij dat denkt knul fine..

Maar hoe denk je over het aanpakken van de zwartwerkers etc? en de mensen die niet willen werken, maar gewoon 20 sollicitaties de deur uit trappen waarvoor ze per definitie niet in aanmerking komen. Gewoon om te kunnen zeggen dat ze druk aan het solliciteren zijn en lekker hun hand op kunnen houden?!
pi_72274277
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 09:22 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

[..]

Oh ja, dat was het.

Misschien iets off topic, maar ik denk dat als jan modaal een grote fout op z'n werk maakt hij er niks van merkt. In het ergste geval gaat hij weg en krijgt hij zo een soortgelijke andere baan. Een captain of industries die een grote fout maakt, zou weleens zonder baan kunnen komen te zitten. Die komt echt niet zo makkelijk aan een soortgelijke job.
  zondag 30 augustus 2009 @ 09:32:30 #17
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72274283
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 09:29 schreef draaijer het volgende:

[..]

Zucht... als jij dat denkt knul fine..
Dat denk ik wel een beetje ja
quote:
Maar hoe denk je over het aanpakken van de zwartwerkers etc? en de mensen die niet willen werken, maar gewoon 20 sollicitaties de deur uit trappen waarvoor ze per definitie niet in aanmerking komen. Gewoon om te kunnen zeggen dat ze druk aan het solliciteren zijn en lekker hun hand op kunnen houden?!
Dat is altijd al asociaal geweest, maar nu de nood hoog is lijken veel strengere regels me ook wel op z'n plaats.

Ik zeg ook niet dat het allemaal onzin is wat je zegt, maar de manier waarop zwakt je punten m.i. nogal af. That's all.
pi_72274328
Maar goed, het topic is; hoe gaat de regering in september die 35 miljard bij elkaar harken??

Ik denk dat men definitief de AOW moet afschaffen, laat iedereen maar zelf sparen, voor wie het niet doet is er de bijstand die overigens ook wel wat minder kan
Alle aftrekposten en bijtellingen afschaffen
pi_72274335
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 09:32 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Dat denk ik wel een beetje ja
[..]

Dat is altijd al asociaal geweest, maar nu de nood hoog is lijken veel strengere regels me ook wel op z'n plaats.
Denk dat de regels op zich streng genoeg zijn. Probleem is dat men niet voldoende op de naleving toeziet.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 30 augustus 2009 @ 10:26:12 #20
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72274732
Dat laatste inderdaad ja.

Al kunnen de regels op sommige gebieden nog wel aangescherpt worden.
  zondag 30 augustus 2009 @ 10:29:05 #21
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_72274772
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 09:41 schreef henkway het volgende:
Maar goed, het topic is; hoe gaat de regering in september die 35 miljard bij elkaar harken??

Ik denk dat men definitief de AOW moet afschaffen, laat iedereen maar zelf sparen, voor wie het niet doet is er de bijstand die overigens ook wel wat minder kan
Alle aftrekposten en bijtellingen afschaffen

Er zijn mensen die een leven lang werken en nog steeds niet genoeg pensioen hebben opgebouwd om van te kunnen leven.

Daar moet ook iets voor worden geregeld. Of bijstand daar nou echt het middel voor is weet ik zo net niet.

Maar ben het wel met je eens dat mensen zelf moeten kunnen sparen. Maar dan dus ook een einde aan de oplichterspraktijken van verplichte pensioenafdrachten graag.

Want ook daarmee word je royaal genaaid natuurlijk, laten we eerlijk zijn.
pi_72274931
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 00:03 schreef Klopkoek het volgende:

Brrr, nog zo'n vies rechtsje die gebruik/misbruik maakt van deze crisis.
Kijk, dit vind ik nou jammer. Jij beschuldigt iedereen van persoonlijke aanvallen, maar dit hele topic loop je al mensen te beledigen en aan te vallen. Wat schiet je daar nou mee op? Al het hele topic probeer ik je niet tot op je tot op je tweedehands sokken en sandalen af te branden omdat dat de discussie niet ten goede komt. Probeer het voor de grap eens, frustie

Ik heb een lijst gemaakt van dingen die 'vervelend' zijn voor zowel de linker- als de rechterzijde. Het zou je sieren als je er normaal op in gaat, of het anders negeert. In de basis zijn we het namelijk eens. Of vind jij dat het goed gaat in dit land? Probeer nou eens verder te kijken dan rechts of links. Overigens ben ik verre van rechts...en ook niet links...maar meer smaken zijn er voor jou klaarblijkelijk niet..
pi_72275394
Stel dat het lukt om 35 miljard te bezuinigen, dan betekent het eigenlijk dat we al die jaren onnodig op veel te grote voet hebben geleefd. 35 miljard, dat is nogal wat. Binnen 4 jaar hadden we dus 100 miljard van de staatsschuld af kunnen lossen. In plaats daarvan hebben we dat geld verjubeld.

Iets zegt met dat er niets terecht zal komen van die bezuinigingen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  zondag 30 augustus 2009 @ 11:26:47 #24
66825 Reya
Fier Wallon
pi_72275560
Het wordt wel een lastige exercitie, maar niet per definitie een heilloze missie. Het huidige kabinet, toch niet bekend staande om haar hervormingsgezindheid, durft het tenminste al te agenderen. De politieke wil zal dan wel weer altijd broos blijven, want een dergelijk bedrag bezuinig je niet zonder dat mensen eronder zullen lijden.
pi_72276227
Het zou goed zijn als ze de provincies afschaffen , Nederland is veel te klein voor eigenwijze provinciebesturen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')