Als ik rechts was zou ik nog maar een crisisje veroorzaken. Dan krijg je de overheid helemaal op de knieën en wordt het een slaaf van het grootkapitaal.quote:Kabinet zint per 2015 op bezuiniging 35 miljard
Van onze verslaggevers Douwe Douwes, Kim van Keken
Gepubliceerd op 28 augustus 2009 06:00, bijgewerkt op 28 augustus 2009 08:24
DEN HAAG -
Het kabinet zoekt naar manieren om in 2015 een financieel gat te dekken dat kan oplopen tot 35 miljard euro. Dat is ongeveer 20 procent van de rijksbegroting op jaarbasis – en de hele begroting van het ministerie van Onderwijs.
Minister Bos van Financiën heeft vorige week maandag tijdens een informele vergadering in het Catshuis aan de ministerraad verteld hoe de overheidsfinanciën er voor staan. Zelfs als de economie in de komende jaren met 2 procent per jaar groeit, heeft de overheid in 2015 een begrotingstekort van 5,5 procent van het binnenlands product. Dat is het dubbele van de grens die Europa hanteert, voordat er ingegrepen moet worden.
Bos en minister-president Balkenende hebben al aangegeven dat de begroting voor volgend jaar een ‘doorkijkje’ naar de middellange termijn zal bevatten. Mogelijk zullen zij met Prinsjesdag de instelling van een werkgroep bekendmaken, die de hele rijksbegroting gaat doorlichten. Ingrijpende hervormingen op de woning- en arbeidsmarkt zijn niet langer taboe, evenals het afstoten van volledige overheidstaken.
Het CDA zoekt de oplossing van de financiële problemen vooral in het verkleinen van de overheid. De christen-democraten willen voor de verkiezingen van 2011 beginnen met bezuinigen, bijvoorbeeld door wetgeving voor te bereiden.
De PvdA wil vooral kijken naar hervormingen aan de lastenkant, zoals snijden in de hypotheekrenteaftrek en de aftrek van pensioenpremies. Bovendien willen de sociaal-democraten een diepgravende analyse over de arbeidsmarkt, om te voorkomen dat werknemers die nu hun baan verliezen niet meer aan de bak komen als de economie weer aantrekt.
Afgelopen maart onderhandelde het kabinet over een crisispakket en de bezuinigingen op de langere termijn die daar tegenover moeten staan. De basis voor die gesprekken was het ‘lijstje-Gerritse’, een inventarisatie van mogelijke bezuinigingen, opgesteld door hoge ambtenaren.
Uit alle maatregelen in dat lijstje koos het kabinet uiteindelijk voor de verhoging van de AOW-leeftijd. Daarnaast werd afgesproken om in 2011 een begin te maken met bezuinigen. Eerder beginnen zou de economie beschadigen.
Het kabinet zal vandaag naar verwachting de onderhandelingen over de begroting voor 2010 afronden. De koopkracht zal volgend jaar gemiddeld tussen de 0,25 en 0,5 procent dalen. Volgens minister Donner van Sociale Zaken is het ‘uiterst merkwaardig’ dat de koopkracht nauwelijks daalt, terwijl de economie dit jaar met bijna 5 procent krimpt. ‘Herstel en werkgelegenheid zijn het allerbelangrijkst’, aldus Donner. ‘De fixatie op koopkracht is in deze tijden een verkeerde.’
Sinds wanneer is de JSF een linkse hobby? Is dat een nieuw rechts codewoord of zo?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:09 schreef Strolie75 het volgende:
Misschien moeten ze eens in de eigen uitgaven snijden.
Geen JSF, minder ambtenaren, ontwikkelingshulp en andere linkse hobby's drastisch omlaag en je zit zo aan die 35 mld.
Ik bedoel, als ik lees dat er bij RWS 200 ton wordt begroot voor stoelmassages voor ambtenaars dan is er ruimte genoeg om te bezuinigen.
Maar ik vermoed dat de burger wel weer zwaarder belast zal worden.
Er zit niet voor niks een komma tussen. Wacht, ik zet ze onder elkaar voor je:quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:11 schreef Tijger_m het volgende:
Sinds wanneer is de JSF een linkse hobby? Is dat een nieuw rechts codewoord of zo?
Koenders is gewoon op kosten van de belastingbetaler aan het lobbyen voor een baantje bij de VN na deze kabinetsperiode.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:11 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Laten ze maar eens gaan bezuinigen op al die ontwikkelingshulp. Koenders geeft veel te veel geld uit aan nietzeggende onzin. Verder kunnen er wel een aantal subsidies worden gestopt (milieuclubjes, kunst, enz). En als ze even die kinderbijslag buiten NL stoppen, hou je ook wel weer wat over.
Lekker makkelijk.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:09 schreef Strolie75 het volgende:
Misschien moeten ze eens in de eigen uitgaven snijden.
Geen JSF, minder ambtenaren, ontwikkelingshulp en andere linkse hobby's drastisch omlaag en je zit zo aan die 35 mld.
Ik bedoel, als ik lees dat er bij RWS 200 ton wordt begroot voor stoelmassages voor ambtenaars dan is er ruimte genoeg om te bezuinigen.
Maar ik vermoed dat de burger wel weer zwaarder belast zal worden.
Dat om te beginnen! Die 4.5 miljard per jaar maakt het ook in Afrika SLECHTER i.p.v. beter.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:11 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Laten ze maar eens gaan bezuinigen op al die ontwikkelingshulp.
Dat ontwikkelingshulp een linkse hobby, nietszeggende onzin of weggegooid geld zou zijn is volgens mij een (hardnekkige) mythe, maar goed. Tvp'tje dus.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:11 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Laten ze maar eens gaan bezuinigen op al die ontwikkelingshulp. Koenders geeft veel te veel geld uit aan nietzeggende onzin. Verder kunnen er wel een aantal subsidies worden gestopt (milieuclubjes, kunst, enz). En als ze even die kinderbijslag buiten NL stoppen, hou je ook wel weer wat over.
Dat is van die bullshit. België en Duitsland zijn net zo goed handelslanden en die worden aanzienlijk minder sterk geraakt.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:11 schreef Hexagon het volgende:
Misschien omdat Nederland een handelsland is?
Enne Klopkoek, wat is je alternatief?
Dat hoeft niet onderzocht te worden hoor.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:06 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Als ik rechts was zou ik nog maar een crisisje veroorzaken. Dan krijg je de overheid helemaal op de knieën en wordt het een slaaf van het grootkapitaal.
Walgelijk dit![]()
Laten ze eerst maar eens uit zoeken waarom Nederland zo ongelovelijk hard getroffen wordt. Je zult zien dat andere landen niet zo diep hoeven te snijden.
Ik heb dus uitgelegd dat ik in dat excuus niet geloof.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:27 schreef Semisane het volgende:
[..]
Dat hoeft niet onderzocht te worden hoor.![]()
De Nederlandse economie is een geheel open economie en voor 60 to 70% afhankelijk van het buitenland. handel (export/import), vestigingen van hoofdkantoren van buitenlandse bedrijven of leveren van service aan het buitenland (doorvoer, baggeren/watermanagment, ) enz
Daarom wordt Nederland harder getroffen dan onze directe buren, hoewel het in de GB en in landen als Spanje er toch een stuk slechter aan toegaat op dit moment.
En dat we alle "reddings"-plannetjes van de regering ooit een keer weer moesten gaan compenseren met bezuinigingen en lasten verzwaringen was allang duidelijk en nu totaal geen nieuws meer.
België weet ik niet. Maar Duitsland is een hele andere economie dan Nederland. Nederland is veel meer dienstgericht dan bv Uk of Duitsland. De groei nu in Duitsland zal Nederland dus pas later op reageren.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat is van die bullshit. België en Duitsland zijn net zo goed handelslanden en die worden aanzienlijk minder sterk geraakt.
Omdat er hier teveel geld is besteedt aan werkweigeraars, asielzoekers en andere tuig. Daarbij is er de laatste 20 jaar helemaal niets in het land geinvesteerd, de groei is enkel voortgekomen uit de consumptie van de tweede, derde en vierde hypotheek. Daar betalen we nu letterlijk de prijs voor.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nederland lijkt er relatief slecht voor te staan. De vraag is hoe dat kan. Hoe kan het dat de overheidsfinancieën hier een grote opdoffer krijgen? Hoe kan het dat het herstel hier trager gaat? Hoe kan het dat zo'n enorme krimp is ontstaan?
Het blijft raar. Het is namelijk niet zo dat de Duitse en Franse overheden amper niks hebben uitgegeven. En toch staan ze er minder slecht voor.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:33 schreef zwartemarktplaats het volgende:
[..]
België weet ik niet. Maar Duitsland is een hele andere economie dan Nederland. Nederland is veel meer dienstgericht dan bv Uk of Duitsland. De groei nu in Duitsland zal Nederland dus pas later op reageren.
Ja hoor. De economische crisis werd hier bestreden door asielzoekers te pamperen. Ga toch weg.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:41 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Omdat er hier teveel geld is besteedt aan werkweigeraars, asielzoekers en andere tuig.
Een economische crisis kun je niet bestrijden. Wel kun je gezonde overheidsfinancien hebben voordat de crisis komt, maar dat hadden we niet. Daarbij is er helemaal nergens in geinvesteerd behalve in gelukszoekers en luilakken. Daar betalen we nu de prijs voor, jammer genoeg gaan ze het weer bij de werkenden halen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 11:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja hoor. De economische crisis werd hier bestreden door asielzoekers te pamperen. Ga toch weg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |