abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71740353
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 19:13 schreef edwinh het volgende:

[..]

America is doomed for the next two decades.

Aug. 7 (Bloomberg) -- The U.S. economy may be just as sluggish during the next 20 years as Japan’s economy was in the last 20, according to Comstock Partners, a money manager founded and run by Charles Minter.

Stimulus programs and a surging money supply aren’t likely to “solve a problem of excess debt generation that resulted from greed and living way beyond our means,” the firm wrote yesterday in an unsigned report on its Web site. “We could wind up with a lost couple of decades.”

The CHART OF THE DAY shows U.S. total debt and gross domestic product since 1952, along with the ratio between them, based on data compiled by Bloomberg. The ratio rose in the first quarter to 372 percent even as household borrowing dropped for a second straight quarter, an unprecedented streak.

The U.S. is headed for “a deleveraging period” in which the amount of so-called private debt, including consumer borrowing, collapses as government borrowing explodes, Comstock wrote.

Assuming that private borrowers pay down debt at the same pace as they did in Japan after its 1980s economic bubble burst, the savings rate will climb to about 10 percent in 2018, the report said. The estimate was made in a study by the Federal Reserve Bank of San Francisco that Comstock cited. It’s more than double the 4.6 percent rate for June.

Citing the study in addition to its own research, Comstock wrote that reduced borrowing may curtail growth in U.S. consumer spending by 0.75 percentage point annually on average during the next nine years
"assuming that private borrowers pay down debt at the same pace as they did in Japan"

Amerikanen zijn duidelijk geen Japanners, lijkt mij niet dat die massaal en duurzaam schuld gaan afbetalen, andere cultuur.
Geloof graag dat er een drukkende invloed van spaargedrag op consumptiebestedingen uitgaat, maar vergelijking met Japan gaat m.i. cultureel volkomen mank.
  zondag 9 augustus 2009 @ 20:39:37 #102
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71741923
quote:
Verdachte telefoontjes Paulson naar Goldman Sachs

De Amerikaanse oud-minister van Financiën, Henry Paulson, heeft geregeld contact gehad met zijn voormalige werkgever Goldman Sachs. Daarmee heeft hij de schijn van belangenverstrengeling tegen zich.

Financiële crisis
Tijdens het hoogtepunt van de financiële crisis belde Paulson vaak naar Lloyd Blankfein, de topman van Goldman Sachs. Paulson was tot 2006 zelf directeur van de grootste Amerikaanse zakenbank.

New York Times
Het telefoonverkeer werd openbaar gemaakt door The New York Times. Van 15 tot 21 september 2008 belde Paulson zeker 24 keer met Blankfein. Veel vaker dan naar andere topbestuurders van grote financiële instellingen.

Regels
Henry Paulson werd in 2006 minister van Financiën. Daarvoor was hij CEO bij Goldman Sachs en moest hij al zijn belangen in de zakenbank opgeven. Hij mocht alleen rechtstreeks contact met zijn voormalige werkgever hebben met toestemming van het Witte Huis.

Toestand kritiek
In de week van 15 september 2008, toen Paulson veelvuldig contact had met Goldman Sachs, was de toestand op de financiële markten kritiek. De concurrenten van de bank, Bear Stearns en Lehman Brothers, waren over de kop gegaan. Ook AIG, de grootste verzekeraar van de VS, wankelde. Goldman Sachs had bij AIG grote tegoeden uitstaan op AIG.

Staatssteun
AIG werd met staatssteun gered, waardoor Goldman Sachs 13 miljard dollar kon veilig stellen. Daarna kreeg de bank een kapitaalinjectie van 10 miljard dollar van de overheid en werd het statuut aangepast zodat de bank gemakkelijker toegang kreeg tot de geldmarkt.

Vraag
De hamvraag is of Paulson AIG redde om Goldman Sachs te behoeden voor een crisis of failliet. Paulson vroeg op 17 september 2008 om te mogen onderhandelen met Goldman Sachs. Hij kreeg het groene licht, maar toen had hij al contact gehad.

Voorkeursbehandeling
De telefoontjes naar Goldman Sachs roepen vragen op. Waarnemers stellen dat er sprake is van belangenverstrengeling. Paulson ontkende eerder in een parlementaire hoorzitting dat hij een voorkeurbehandeling had gegeven aan Goldman Sachs.

Bron: RTLZ
Gelukkig hebben ze nu een nieuwe minister van financieen.
Ow, wacht....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 9 augustus 2009 @ 20:54:41 #103
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_71742351
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 18:47 schreef simmu het volgende:
houden we het gezellig dames? tis hier ouders niet hoor!
Gefeliciteerd nog met de verjaardag van je kindje
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  zondag 9 augustus 2009 @ 21:01:37 #104
141482 Q.
JurassiQ
pi_71742590
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 19:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

"assuming that private borrowers pay down debt at the same pace as they did in Japan"

Amerikanen zijn duidelijk geen Japanners, lijkt mij niet dat die massaal en duurzaam schuld gaan afbetalen, andere cultuur.
Geloof graag dat er een drukkende invloed van spaargedrag op consumptiebestedingen uitgaat, maar vergelijking met Japan gaat m.i. cultureel volkomen mank.
Ze vergeten nog even dat de onbeschikbaarheid van (goedkope/betaalbare) olie een extreme druk op de Amerikaanse en wereld-economie zal leggen.
For great justice!
pi_71743188
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 21:01 schreef Q. het volgende:

[..]

Ze vergeten nog even dat de onbeschikbaarheid van (goedkope/betaalbare) olie een extreme druk op de Amerikaanse en wereld-economie zal leggen.
over 10+ jaar misschien. Zolang Shell o.a. in Nigeria op 30% productie draait, en er toch nog steeds zo'n overschot aan olie is dat schepen simpel niet gelost kunnen worden, al zouden ze het willen, valt die onbeschikbaarheid wel mee, lijkt me.

Op lange termijn zou de USA er verstandig aan doen om natural gas als alternatief te aanvaarden, want die capciteit is in de US bijna onbeperkt. Alleen is het lastig en duur om nat. gas om te zetten in fuel. Eigenlijk is het een gemiste kans van Obama c.s. om niet te investeren in gas als brandstof voor vervoer (en trouwens gas ipv kolen voor energieopwekking), en gas to liquids installaties (waar trouwens Shell een kennisvoorsprong heeft). Integendeel, nat. gas productie wordt juist geraakt door het CO2 rechten verhaal.

Maar ik denk dat de olieprijs meer gestuurd wordt door speculatie dan door vraag en en aanbod, anders kun je de soms immense verschillen tussen spotprijs en futureprijs ook niet verklaren (niet dat olieconcerns daar rouwig om zijn, het is dé reden waarom ze nog zwarte cijfers schrijven). Wat dat betreft hebben verschillende regeringen hun lesje wel geleerd inmiddels, zie ook de actie in het congres onlangs. en ik denk dat dat ook één van de redenen van de Chinese regering is om zich duidelijker op de commodities markt te roeren. Het is wachten op de eerste keer dat China een speculant de strop omlegt.

Ik zie het wat minder somber in, maar da's denk ik wel duidelijk
  zondag 9 augustus 2009 @ 21:23:28 #106
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71743223
Ik denk wel dat de spaarquote in de VS duurzaam omhoog gaat. Mensen beginnen door te krijgen dat ze een enorm gat hebben in hun pensioenvoorziening. Sparen zal pure noodzaak zijn.

Over de fysieke beschikbaarheid van olie en commodities maak ik me ook niet zoveel zorgen. Daar is nog zoveel van. Ik maak me wel zorgen over het bubbleblaas beleid van vele regeringen wereldwijd dat de prijzen (wederom) tot grote hoogte kan opdrijven. Maar dat heeft niks te maken met fysieke tekorten.
Mijn reisverslagen
pi_71743383
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 21:23 schreef SeLang het volgende:
Ik denk wel dat de spaarquote in de VS duurzaam omhoog gaat. Mensen beginnen door te krijgen dat ze een enorm gat hebben in hun pensioenvoorziening. Sparen zal pure noodzaak zijn.
nou ja, de spaarquote in de VS kan natuurlijk alleen maar omhoog

Maar ik denk dat zodra de beurzen weer wat hoger staan, dat ze deze les ook weer onzettend snel vergeten zijn. In die zin is het versterkend: beurs omlaag, spaarquote omhoog, bestedingen omlaag. Ik geloof best dat de beleidsmakers de beurskoersen als beleidsinstrument verklaard hebben, en daar met hun beleid rekening mee houden.

Vraag is of ze genoeg power hebben daarzo. Ik heb de neiging te denken van wel, althans op korte tot middellange termijn. Welke rekening daar tegenover staat op termijn? Ik weet niet of de wereld daar zo mee bezig is.
  zondag 9 augustus 2009 @ 21:32:34 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71743520
Lekker belangrijk toch dat het systeem niet perfect is! Er is geen ander systeem geweest dat ons zo lang zo'n ongekende welvaart heeft gebracht en dat heeft geleid tot zulke technologische ontwikkelingen. Uiteindelijk is al dat geld en zijn al die schulden natuurlijk fictief, of in ieder geval imaginair, want gewoon door mensen bedacht. Als we het nog 30 jaar kunnen rekken, dan ben ik daar tevreden mee. We moeten niet vergeten dat het uiteindelijk allemaal imaginair is.

Desnoods nihiliseren we over 40 jaar alle geld, schulden en bezittingen en beginnen we met een schone lei. Het is allemaal maar een bedacht systeempje.
The End Times are wild
  zondag 9 augustus 2009 @ 21:33:31 #109
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71743557
Net als die hele handel van consumptiegoederen vs oud papier tussen de VS en China. Die dollarreserves van China hebben niks met geld meer te maken. Maar zowel de Amerikanen als de Chinezen profiteren ervan.
The End Times are wild
pi_71743860
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 21:32 schreef LXIV het volgende:
Lekker belangrijk toch dat het systeem niet perfect is! Er is geen ander systeem geweest dat ons zo lang zo'n ongekende welvaart heeft gebracht en dat heeft geleid tot zulke technologische ontwikkelingen. Uiteindelijk is al dat geld en zijn al die schulden natuurlijk fictief, of in ieder geval imaginair, want gewoon door mensen bedacht. Als we het nog 30 jaar kunnen rekken, dan ben ik daar tevreden mee. We moeten niet vergeten dat het uiteindelijk allemaal imaginair is.

Desnoods nihiliseren we over 40 jaar alle geld, schulden en bezittingen en beginnen we met een schone lei. Het is allemaal maar een bedacht systeempje.
Inderdaad en iedere Afrikaan en Chinees verkoopt zijn ziel en zaligheid voor die IOU's
En iedere Rus, drugscrimineel en corrupte dictator haalt ze weer uit de circulatie door het op een nummer-rekening in Zwitserland te parkeren

[ Bericht 4% gewijzigd door henkway op 09-08-2009 22:01:29 ]
  zondag 9 augustus 2009 @ 21:42:45 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71743868
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 21:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nou ja, de spaarquote in de VS kan natuurlijk alleen maar omhoog

Maar ik denk dat zodra de beurzen weer wat hoger staan, dat ze deze les ook weer onzettend snel vergeten zijn. In die zin is het versterkend: beurs omlaag, spaarquote omhoog, bestedingen omlaag. Ik geloof best dat de beleidsmakers de beurskoersen als beleidsinstrument verklaard hebben, en daar met hun beleid rekening mee houden.

Vraag is of ze genoeg power hebben daarzo. Ik heb de neiging te denken van wel, althans op korte tot middellange termijn. Welke rekening daar tegenover staat op termijn? Ik weet niet of de wereld daar zo mee bezig is.
Het heeft er alle schijn van dat de grenzen van het manipuleren zo'n beetje zijn bereikt. Zie bijvoorbeeld het feit dat het de FED niet meer lukt om de stijging van hypotheekrente te stoppen. En het uitgavegedrag van consumenten beinvloeden lukt ook alleen nog maar tegen extreem hoge kosten. Het grootste probleem voor de overheden gaat worden om treasuries nog verkocht te krijgen in de toekomst. En daartoe zullen ze echt iets moeten gaan laten zien wat lijkt op moderatie. Ze kunnen nog even een bubble opblazen, maar ik denk niet dat het dit keer weer 7 jaar duurt voordat de afrekening komt.
Mijn reisverslagen
  zondag 9 augustus 2009 @ 22:23:27 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71745234
Heren, heren! Politesse!

Laten we dit sub-elite-sub-forum gewoon beschaafd houden.

Ik was pas een beetje aan het rommelen op IEX.nl met de optiecalculator die op basis van de theorie van Black&Scholes en vond daar voor sommige langlopende series extreem afwijkende waarden.
http://www.iex.nl/stocks/optiecalc.asp?iId=210964
Theoretisch moet de waarde van de put RD ongeveer zo zijn:
quote:
Resultaten
Theoretische waarde: ¤ 3,94
Huidige laatkoers: ¤ 8,15
Verschil: ¤ 4,21
Kans dat fonds hoger/lager noteert aan einde
looptijd van deze serie:
Lager: 100 %
Hoger: 0 %
Is dit nu gratis geld of zit er een addertje onder het gras?
The End Times are wild
  zondag 9 augustus 2009 @ 22:25:39 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71745331
O. Dat was dus de P dec 2013 @24
The End Times are wild
  zondag 9 augustus 2009 @ 22:34:35 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71745675
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 22:23 schreef LXIV het volgende:
Heren, heren! Politesse!

Ik was pas een beetje aan het rommelen op IEX.nl met de optiecalculator die op basis van de theorie van Black&Scholes en vond daar voor sommige langlopende series extreem afwijkende waarden.
[..]

Zonder er naar te hebben gekeken: ik denk dat ze hier rekenen met een normaalverdeling want dat rekent makkelijk. Maar beurskoersen volgen geen normaalverdeling maar hebben 'fat tails'. Het model zal de prijs dan onderrschatten.

De onderliggende kansverdeling is onbekend en bovendien niet stationair. Optiehandelaren zullen hier echter een schatting van proberen te maken en op grond daarvan komt de actuele optieprijs dan tot stand als evenwichtsprijs. De handelaar met het beste model voor kansverdeling zal het op termijn het meest succesvol zijn in arbitrage, maar aangezien die kansverdeling dus niet stationair is lijkt het me grotendeels een kwestie van geluk. Optiehandel is uiteindelijk natuurlijk een zero-sum game.
Mijn reisverslagen
pi_71750181
Hmm, pberends en Dinosaur_Sr, ik heb een groot aantal berichten van jullie verwijderd, het ging alle perken te buiten! Dinosaur_Sr, als je er een probleem mee hebt dat dat pberends links hier plaats naar artikelen op de FP, dan is dat iets om in het Feedbacktopic aan te kaarten. pberends moet verder niet zo huilen, en hoeft niet gelijk te gaan schelden. Daarnaast, jullie zijn beide lid van de Frontpageredactie, het lijkt mij dat de samenstelling van de berichten van pberends juist een issue is dat daar besproken moet worden...

Om Jan-Michiel Hessels' woorden aan te halen:
quote:
Heren, heren! Politesse!

pi_71752241
-weg, in feedback graag-

[ Bericht 16% gewijzigd door Bolkesteijn op 10-08-2009 15:10:00 ]
  maandag 10 augustus 2009 @ 10:44:58 #119
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_71754109
quote:
Heren, heren! Politesse!

[..]

Je vergeet het dividend. Het bedrijf keert viermaal per jaar dividend uit van say 30 cent. Dat tikt best aan over die hele periode! Als de beurs stabiel blijft en niet stijgt, zal het aandeel door dividenduitkeringen dus zakken met een eurotje of vier.
Overal verstand van.
  maandag 10 augustus 2009 @ 10:57:36 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71754354
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 10:44 schreef macondo het volgende:

[..]

Je vergeet het dividend. Het bedrijf keert viermaal per jaar dividend uit van say 30 cent. Dat tikt best aan over die hele periode! Als de beurs stabiel blijft en niet stijgt, zal het aandeel door dividenduitkeringen dus zakken met een eurotje of vier.
Dan zou RD over 20 jaar op nul moeten komen te staan! Die dividenden komen toch gewoon uit operationele opbrengsten voort! (Al snap ik wel dat het dividend invloed heeft op de prijsbepaling van opties)
The End Times are wild
  maandag 10 augustus 2009 @ 11:29:54 #121
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_71755218
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 10:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan zou RD over 20 jaar op nul moeten komen te staan! Die dividenden komen toch gewoon uit operationele opbrengsten voort! (Al snap ik wel dat het dividend invloed heeft op de prijsbepaling van opties)
Zo strikt wil ik het niet brengen. De koper van de optie zal zijn risico afdekken door 100% aandelen bij te kopen. Wat er met de koers van het aandeel verder zal gebeuren zal hem een worst wezen : hij pakt 5 cent winst bij het opzetten van de positie (hij koopt de put 5 cent te goedkoop), en de rest van de looptijd pakt hij gewoon dividend op de aandelen. Maar dat heeft hij al ingeprijst, en verdient hij dus niets aan.

edit:
Wat je ook kan doen is de call kopen (kost 1.60) en de put verkopen (8.15). Dan ontvang je 6.55 en verplicht je je om in dec 2013 de aandelen te kopen voor 24 euro. Minus het geld wat je ontvangen hebt, betaal je dus feitelijk 17,45 per aandeel. En met vier jaar rente over het ontvangen bedrag betaal je feitelijk nog minder. Want die 6.55 levert toch al snel een euro rente op. En betaal je dus 16.45 per aandeel.

[ Bericht 19% gewijzigd door macondo op 10-08-2009 11:41:34 ]
Overal verstand van.
pi_71758645
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 10:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd hoe RD er over 20 jaar voor staat. Met goedkope zonne-technologie, mogelijke zero-point energy en elektrische auto's zal RD weinig macht meer hebben. Bovendien hebben ze ook niet de eeuwige voorraden.
pi_71758781
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 13:25 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd hoe RD er over 20 jaar voor staat. Met goedkope zonne-technologie, mogelijke zero-point energy en elektrische auto's zal RD weinig macht meer hebben. Bovendien hebben ze ook niet de eeuwige voorraden.
met de upstream activiteiten zullen ze altijd winst kunnen maken.
pi_71776241
Consumer, Celebrity Bankruptcies May Hit 1.4 Million (Update1)

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=au04p.PrHKhA

The greenest shoots.
pi_71776379
Zulke berichten wordt je ook niet vrolijk van.

ik zie het trouwens voor de beurs de rest van het jaar niet zitten, nog ff tot de 300 en dan zal t beurt zijn
quote:
ma 10 aug 2009, 14:26
Vooruitzichten Duitse economie blijven somber
BERLIJN (AFN) - De Duitse economie stevent dit jaar nog altijd af op de ergste recessie in zestig jaar, ondanks recente tekenen van enig herstel. Dat heeft een woordvoerder van de Duitse minister van Economische Zaken Karl-Theodor Guttenberg maandag bekendgemaakt.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 07:58:57 #126
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_71781009
Pak ze, Karl!
quote:
DAMNIT, STOP THE LOOTING NOW!

Your duty is not to uphold The Robbing, Thieving Bankers - it is to uphold THE CONSTITUTION.

It is pretty damn clear to this commentator that what our "banking industry" has turned into has, by its own words and actions over the last five years, DEMONSTRATED THAT IT IS A DOMESTIC ENEMY OF THE NATION AND CONSTITUTION OF THE UNITED STATES!

Do those of you in Washington understand that robbery at this grand scale cannot work and must not be allowed to continue? Do you understand that "Pax Romana" was brought down by this very same sort of corruption? Do you understand that we are absolutely dependent on CHINA and JAPAN to fund our operating credit requirements in The Federal Government, and that should they give us the finger The Federal Budget would implode by 50% overnight?

IF THAT HAPPENS HOW WILL YOU FEED THE PEOPLE?

Do you understand that these frauds and thieves are not the Chinese and Japanese, nor the Saudis? That they have the money, and we need to borrow it? That they have oil, and we need to buy it? That they are not stupid and that eventually they will tire of the lying, thieving and political misdirection, and if they do before you clean up this crap our nation is absolutely, irretrievably and without question SCREWED?

I love my country, but today, I fear for her future.

WAKE UP AMERICA.

STOP THE LOOTING AND START PROSECUTING.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:27:18 #128
38496 Perrin
pi_71787868
pi_71790674
whehe, die laatste zin
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_71794526
General Motors: Volt loopt 1 op 100

Eindelijk iets positiefs van dat kutbedrijf. Ze kunnen het wel.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 17:25:57 #132
141482 Q.
JurassiQ
pi_71794618
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 17:21 schreef pberends het volgende:

Dat hadden ze met de EV1 al wel bewezen. Er werken echt wel hele capabele mensen bij dat bedrijf hoor, alleen dat management is zo verrot.
For great justice!
pi_71794969

ING gaat huilie-huilie doen met hun vastgoedporto. Buuuuuuuuuuuurp zegt porto, eigen vermogen van ING verdampt. ING naar de hel.
pi_71796500
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 18:44 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]

Toch nog een late casual joke erin.
scherp +1
'La operación fue, perfecta' Betancourt
pi_71796929
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 18:44 schreef pberends het volgende:
[ afbeelding ]

Toch nog een late casual joke erin.
het neemt af laatste maanden.. green shoots!!
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_71797037
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 19:04 schreef Mortaxx het volgende:

[..]

het neemt af laatste maanden.. green shoots!!
Dat handelstekorten afnemen is opzich positief voor de financiële positie van een land, maar laat wel zien dat de wereldhandel afneemt.
pi_71797238
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 17:21 schreef pberends het volgende:

Valt wel tegen het verbruik op alleen benzine is 50 mpg. http://gm-volt.com/about/
pi_71798996
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 19:15 schreef antonwachter het volgende:

[..]

Valt wel tegen het verbruik op alleen benzine is 50 mpg. http://gm-volt.com/about/
[offtopic]
Dat is 4,7l/100km. Op benzine is dat niet slecht.
[/offtopic]
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:03:05 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71802638
Best leuk die Volt. En een koppel van 370 NM.
Er staat alleen niet in de specs hoe zwaar dat ding is.
En ik maak me wat zorgen over de prijs en levensduur van die Li-ion batterij.

Wel opvallend dat dat het benzineverbruik 50mpg is. Dat is erg zuinig, terwijl je een indirecte omzetting hebt ( benzinemotor --> electriciteit --> electromotor). Misschien omdat die benzinemotor maar om één toerental hoeft te draaien en een gedefinieerde belasting heeft dat ze hem daarom efficienter kunnen maken?
Mijn reisverslagen
pi_71802847
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 22:03 schreef SeLang het volgende:

Wel opvallend dat dat het benzineverbruik 50mpg is. Dat is erg zuinig, terwijl je een indirecte omzetting hebt ( benzinemotor --> electriciteit --> electromotor). Misschien omdat die benzinemotor maar om één toerental hoeft te draaien en een gedefinieerde belasting heeft dat ze hem daarom efficienter kunnen maken?
Elektrische auto is zeker de toekomst, maar ik zie nog even iets meer in LPG tot 2015.
Laat die batterijen en de infrastructuur zich eerst maar even ontwikkelen. Die elektrische auto's van nu zijn de LCD-schermen van 10 jaar geleden.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:17:08 #142
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71803059
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 22:03 schreef SeLang het volgende:

Dat lijkt mij de enige reden waarom een auto zuiniger zou kunnen rijden. Plus het effect dat energie die bij het remmen verloren gaat nu opgeslagen wordt in de accu. Maar dat is op de snelweg niet zo heel veel.
The End Times are wild
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:26:59 #143
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71803387
De accu is 16kWh en daar kun je 40 mijl (=64km) mee rijden.
Stel dat het rendement van opladen van de accu 100% is, dan kost een volle accu ongeveer £1,05 op nachtstroom en £2,43 op dagstroom. Een liter benzine kost momenteel £1,02 en daar rij ik met mijn auto ongeveer 17km mee (en met die Volt kennelijk ~21km als hij op de benzinemotor loopt).

Maar hoe vaak kun je die accu op- en ontladen voordat hij einde levensduur is? Een laptop Li-ion batterij gaat ongeveer 4 jaar mee. Stel, 1x per dag opladen, dat is dan totaal ca 1500x. Een Li-ion batterij van 16kWh zal wel een paar duizend £ gaan kosten, dus dat is dan £1 a £2 per oplaadbeurt. Accu opladen op nachtstoom kost dan dus eigenlijk £3, en daar koop je in de UK momenteel 3 liter peut voor waar je ook bijna 60km mee kunt rijden. In de USA kost benzine natuurlijk veel minder...

Misschien zit ik er helemaal naast met de kosten van die accu, maar toch.
Mijn reisverslagen
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:35:39 #144
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71803680
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 22:26 schreef SeLang het volgende:
De accu is 16kWh en daar kun je 40 mijl (=64km) mee rijden.
Stel dat het rendement van opladen van de accu 100% is, dan kost een volle accu ongeveer £1,05 op nachtstroom en £2,43 op dagstroom. Een liter benzine kost momenteel £1,02 en daar rij ik met mijn auto ongeveer 17km mee (en met die Volt kennelijk ~21km als hij op de benzinemotor loopt).

Maar hoe vaak kun je die accu op- en ontladen voordat hij einde levensduur is? Een laptop Li-ion batterij gaat ongeveer 4 jaar mee. Stel, 1x per dag opladen, dat is dan totaal ca 1500x. Een Li-ion batterij van 16kWh zal wel een paar duizend £ gaan kosten, dus dat is dan £1 a £2 per oplaadbeurt. Accu opladen op nachtstoom kost dan dus eigenlijk £3, en daar koop je in de UK momenteel 3 liter peut voor waar je ook bijna 60km mee kunt rijden. In de USA kost benzine natuurlijk veel minder...

Misschien zit ik er helemaal naast met de kosten van die accu, maar toch.
Het zou goed kunnen dat de accu nu juist het zwakke punt is in de werkelijke kostenberekening. Anderzijds is het wel weer zo dat een electromotor nauwelijks aan slijtage of storingen onderhevig is, dus misschien compenseert dat de totale afschrijving weer.

Ik zou het heel gaaf vinden wanneer er auto's kwamen met electromotoren die helemaal behangen waren met zonnepanelen. Tijdens het rijden levert dat veel te weinig energie. Maar als de auto een werkdag (9 uur) in de zon staat kan hij wel weer genoeg energie opvangen om pakweg 40 km te rijden. Dan staat je auto de terugreis te verdienen als jij aan het werk bent. Dat lijkt me erg gaaf!
The End Times are wild
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:56:44 #145
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71804481
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 22:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het zou goed kunnen dat de accu nu juist het zwakke punt is in de werkelijke kostenberekening. Anderzijds is het wel weer zo dat een electromotor nauwelijks aan slijtage of storingen onderhevig is, dus misschien compenseert dat de totale afschrijving weer.
Ja, een electrische auto kan veel minder onderdelen hebben. Al wordt dat hier dan weer een beetje teniet gedaan door die additionele benzinemotor.
quote:
Ik zou het heel gaaf vinden wanneer er auto's kwamen met electromotoren die helemaal behangen waren met zonnepanelen. Tijdens het rijden levert dat veel te weinig energie. Maar als de auto een werkdag (9 uur) in de zon staat kan hij wel weer genoeg energie opvangen om pakweg 40 km te rijden. Dan staat je auto de terugreis te verdienen als jij aan het werk bent. Dat lijkt me erg gaaf!
40km lijkt me wat optimistisch. Voor zo'n Volt heb je dan ca 10kWh nodig. Op een perfect zonnige dag ontvang je in het beste geval zo'n 1kW/m2 van de zon. Maar hoe efficient zijn de beste commercieel verkrijgbare solar panels? Ik denk max 20%. Voor 9 uur in de zon heb je dan 5,5m2 oppervlak nodig. Maar die oppervlakken moeten dan ook continue loodrecht op de zon staan. Verder is de zon niet 9 uur per dag fel want zij is veel minder krachtig als ze laag staat. Anyway, ik vind het idee ook leuk hoor, en misschien dat de panels nog eens een factor 2 beter kunnen worden, wie weet...
Mijn reisverslagen
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:04:40 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71804705
Ik geloof dat er in Duitsland al experimenten waren met panelen van 44% rendement. Deze technolgie ontwikkeld zich in ieder geval nog steeds snel.
En je kunt natuurlijk de hele auto bekleden met panelen. Niet alleen het dak en de motorklep. Ook de zijdeuren die niet in de zon staan krijgen indirect nog heel wat licht.
Het oppervlak van een auto loodrecht van boven zal zo'n 2,5 *4 = 10m2 zijn. Plus dan nog 5m2 van de zijkanten. Ik denk dat het mogelijk is om een auto te maken die dicht in de buurt komt. Plus tijdens het halfuurtje rijden nog wat energie.

Je kunt de auto ook extra licht en aerodynamisch maken, zeker wanneer er geen benzinemotor inhoeft. En je zou onder de 80 km/hr kunnen blijven, dat scheelt ook een enorme plens aan energie. (en maakt voor je netto-rijtijd maar weinig uit).

Ik denk dat we ze nog wel eens gaan zien. Ik wil er in ieder geval wel eentje.
The End Times are wild
pi_71805474
Zonne-energie heeft de toekomst. Over 20 jaar krijgen we een parlementaire enquête naar die achterlijke windmolens.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:38:58 #148
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71805620
Als je door Duitsland rijdt zie je werkelijk op ieder dak wel een zonnepaneel liggen. Moet je voorstellen als je dat in heel Europa doet met 100 miljoen huizen! Dat zijn heel wat Giga-watts.
The End Times are wild
pi_71810242
ING 71 miljoen nettowinst. Kunnen ze 0,71% van het bedrag wat ze van Wouter Bos hebben gekregen terugbetalen! Chapeau!
  woensdag 12 augustus 2009 @ 09:23:14 #150
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_71810543
Er wordt tenminste winst gemaakt (niet bij de bankdivisie trouwens) Maar naar het geld kan Wouter voorlopig fluiten werd er net even medegedeeld bij RTL-Z
---
pi_71810559
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:38 schreef LXIV het volgende:
Als je door Duitsland rijdt zie je werkelijk op ieder dak wel een zonnepaneel liggen. Moet je voorstellen als je dat in heel Europa doet met 100 miljoen huizen! Dat zijn heel wat Giga-watts.
Door een goede lobby van herman schreer, is er een practisch systeem wat met een feedin tarief werkt opgezet, waardoor iederen die cellen op zijn dak kan leggen en ze zichzelf wel terug verdienen.

Maar dat is 1 brug te ver voor onze politici. Hier krijgen we steeds van die halve subsidies die overtekend worden en de outrol laat jaren op zich wachten.
pi_71811252
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 09:23 schreef Zero2Nine het volgende:
Er wordt tenminste winst gemaakt (niet bij de bankdivisie trouwens) Maar naar het geld kan Wouter voorlopig fluiten werd er net even medegedeeld bij RTL-Z
Het is toch niet te geloven dat ING maar 71 miljoen euro winst maakt. Gratis geld van de overheid en het ECB, flinke rentemarges en enorme kostenbesparingen/verkopen onderdelen.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 10:29:38 #153
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_71811866
Er is nog een bubbel doorgeprikt, die van de populaire stoelgangbevorderderende yoghurtdrankjes met bifulusactiregularis en weet ik wat nog meer (van die smakelijke reclames )

http://www.spitsnieuws.nl(...)jes_uit_de_mode.html
quote:
Bacteriedrankjes uit de mode

Drankjes met 'goede' darmbacteriën blijken niet meer zo populair. De verkoop van de probiotica ligt inmiddels 11% lager dan in 2007, terwijl de markt voor dergelijke drankjes in de jaren daarvoor elk jaar spectaculair groeide.

Het UMC meldde vorig jaar dat 24 patiënten waren overleden bij experimenten met probiotica. Dat nieuws betekende meteen een klap voor merken als Vifit, Actimel en Yakult. Anderhalf jaar later is de imagoschade nog niet hersteld.

"Dit zijn bij uitstek producten waar het gaat om vertrouwen. Imagoschade komt daar blijkbaar harder aan", zegt onderzoeker Hans Feenstra van Nielsen.

Knollen voor citroenen

Volgens het RIVM zou de wetenschappelijke onderbouwing van de drankjes onvoldoende zijn en zijn consumenten door de crisis ook veel kritischer geworden. "Ze laten zich geen knollen voor citroenen verkopen, ze willen feiten", vertelt merkendeskundige Paul Moers in het Nederlands Dagblad.

"Zo moet de hypotheekadviseur precies uitleggen waarom hij een bepaalde hypotheek adviseert. De fabrikanten van probiotica zullen met meer bewijs moeten komen, dat hun drankjes wat doen voor de gezondheid."
---
pi_71811962
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 10:29 schreef Zero2Nine het volgende:
Er is nog een bubbel doorgeprikt, die van de populaire stoelgangbevorderderende yoghurtdrankjes met bifulusactiregularis en weet ik wat nog meer (van die smakelijke reclames )

http://www.spitsnieuws.nl(...)jes_uit_de_mode.html
[..]

Doe dronk ik vroeger ook wel eens, maar die helpen echt voor een flikker. Pure luchtverkoperij is het. Die drankjes zijn immens duur.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 10:44:05 #155
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71812262
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 10:01 schreef pberends het volgende:

[..]

Het is toch niet te geloven dat ING maar 71 miljoen euro winst maakt. Gratis geld van de overheid en het ECB, flinke rentemarges en enorme kostenbesparingen/verkopen onderdelen.
Zoals ik al zei zullen ze extra veel voorzieningen treffen en afschrijven. Dat is gewoon slim. Je kunt net zoveel winst maken als je zelf wil natuurlijk. Zeker tegenwoordig.
The End Times are wild
pi_71812520
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 10:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zoals ik al zei zullen ze extra veel voorzieningen treffen en afschrijven. Dat is gewoon slim. Je kunt net zoveel winst maken als je zelf wil natuurlijk. Zeker tegenwoordig.
Schrijf dan meteen alle rotzooi af. Jammergenoeg moet ING dan meteen genationaliseerd worden.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 10:55:15 #158
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71812572
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 10:53 schreef pberends het volgende:

[..]

Schrijf dan meteen alle rotzooi af. Jammergenoeg moet ING dan meteen genationaliseerd worden.
Ze gaan natuurlijk elk jaar een beetje afschrijven, precies genoeg dat ze de Nederlandse belastingbetaler elk jaar een oor aan kunnen naaien.
pi_71812756
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 10:55 schreef JodyBernal het volgende:

[..]

Ze gaan natuurlijk elk jaar een beetje afschrijven, precies genoeg dat ze de Nederlandse belastingbetaler elk jaar een oor aan kunnen naaien.
Precies ja. Of we krijgen een salami-nationalisatie.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 11:08:11 #160
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71812886
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 10:55 schreef JodyBernal het volgende:

[..]

Als ze het slim spelen kost die hele staatssteun ze niks of levert ze zelfs geld op. Ik hoef geen dividend te zien als ik weet dat er op die manier ook iedere keer 70ct richting de staat gaat. Tref maar voorzieningen voor alle bedenkbare omstandigheden en pot dat geld op. En over drie jaar Bos die miljard aandelen geven. Die vrij kleine verwatering trekken we wel. Met die 15 miljard kun je sowieso 1,5 miljard aandelen opkopen, dus dat is slimmer dan cash betalen met 50% bonus voor de staat.
The End Times are wild
  woensdag 12 augustus 2009 @ 11:10:01 #161
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71812932
quote:
Engelsen wonen in konijnenhokken

Nederlanders hebben op de Grieken en Denen na de grootste nieuwbouw huizen in Europa. Waar de gemiddelde Engelsman een woonkamer heeft van 15 vierkante meter, komen wij uit op 28.

Volgens de Daily Mail leven de Engelsen in de konijnenhokken van Europa.

In het onderzoek zijn huizen die gebouwd zijn tussen 203 en 2006 opgemeten. Nieuw dieptepunt is een net opgeleverd project in Essex met woonkamers van 3x3.6 meter.

Het gemiddelde nieuwbouw huis in Nederland meet 115 vierkante meter en telt vier kamers. Griekenland meet 126 meter en de woonkamer bijna 40 vierkante meter. Deense huizen zijn ongeveer even groot, aldus een onderzoek van de Engelse overheid.
Dat klopt wel ja. Beide huizen waar ik heb gewoond hebben een woonkamer van niks. Als je een huis koopt/huurt hebben ze het ook over "bedroom" en "double sized bedroom". "Double sized" betekent dat er een tweepersoons bed in past
Mijn reisverslagen
pi_71812974
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 11:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat klopt wel ja. Beide huizen waar ik heb gewoond hebben een woonkamer van niks. Als je een huis koopt/huurt hebben ze het ook over "bedroom" en "double sized bedroom". "Double sized" betekent dat er een tweepersoons bed in past
daar sta ik van te kijken
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_71812992
quote:

[..]

Hahaha, ik dacht dat het in NL erg was met die grondschaarste. Blijkt nog mee te vallen dus.
Maar huizen in de VS en Duitsland zijn toch wel extreem veel ruimer?
  woensdag 12 augustus 2009 @ 11:13:32 #164
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71813001
De grootste subsidie aan ING is de putoptie die ze van de staat hebben gekregen op hun Amerikaanse rotzooi hypotheken. Dat gaat nog heel duur worden voor de belastingbetaler.
Mijn reisverslagen
pi_71813068
Ik vind dat ING maar eens een aandelenemissie moet doen.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 11:17:05 #166
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_71813088
quote:

[..]

http://www.dailymail.co.u(...)allest-rooms-EU.html Toch kan ik de hoge positie van Nederland maar moeilijk geloven, zeker niet dat we hoger staan dan Duitsland. Laat ze de tuin ook eens meerekenen en kijken hoe hoog Nederland dan nog eindigt.
---
pi_71813156
quote:

Gisteren zat ik te zappen en was er op de BBC (kan ook brt met een bbc programma geweest zijn)een programma over japan. Die presentator ging bij een advocaat die in tokio woonde langs. Die advocaat had een appartement van wel 5m^2 met alles erop en erin. Alleen geen keuken.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 11:25:12 #168
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71813322
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 11:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als ze het slim spelen kost die hele staatssteun ze niks of levert ze zelfs geld op. Ik hoef geen dividend te zien als ik weet dat er op die manier ook iedere keer 70ct richting de staat gaat. Tref maar voorzieningen voor alle bedenkbare omstandigheden en pot dat geld op. En over drie jaar Bos die miljard aandelen geven. Die vrij kleine verwatering trekken we wel. Met die 15 miljard kun je sowieso 1,5 miljard aandelen opkopen, dus dat is slimmer dan cash betalen met 50% bonus voor de staat.
Precies.

En als die miljarden aan Bos eenmaal zijn terugbetaald, schiet de winst "ineens" als een raket omhoog en kan het grote graaien weer beginnen. Overigens niet de schuld van ING, dat bedrijf is slim en heeft de situatie gewoon maximaal uitgebuit, zoals elk bedrijf zou moeten doen. Bos is hier de grote boosdoener, Bos moet wieberen.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 11:25:57 #169
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71813347
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 11:02 schreef pberends het volgende:

[..]

Precies ja. Of we krijgen een salami-nationalisatie.
Wat is dat? Nationalisatie met het mes op de keel, omdat Bos nu niet meer terugkan?
  woensdag 12 augustus 2009 @ 11:27:30 #170
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71813392
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 11:19 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Gisteren zat ik te zappen en was er op de BBC (kan ook brt met een bbc programma geweest zijn)een programma over japan. Die presentator ging bij een advocaat die in tokio woonde langs. Die advocaat had een appartement van wel 5m^2 met alles erop en erin. Alleen geen keuken.
5m2 is stukken minder dan de cheapass hotelkamer die ik enke jaren terug in Tokio had. Lijkt me een nogal sterk verhaal.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 11:31:10 #171
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71813511
Dat hele Obama pimp gebeuren met zogenaamd hoge winsten voor financials en hernieuwde megabonussen graaft het graf voor het bailout circus, let maar op!
Als er over een jaar weer overheidsgeld bij moet dan is er totaal geen draagvlak meer en krijg je gewoon een volledige nationalisatie.
Mijn reisverslagen
pi_71813736
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 11:27 schreef JodyBernal het volgende:

5m2 is stukken minder dan de cheapass hotelkamer die ik enke jaren terug in Tokio had. Lijkt me een nogal sterk verhaal.
http://multiblog.vrt.be/c(...)of-fire-afl-4-japan/

Die aflevering zul je even moeten zoeken en dan zie je het met eigen ogen. De presentator liep ook eerst verbaasd dat appartement in en kon bijna beide muren met uitgestrekte armen raken.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 11:41:39 #173
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71813825
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 11:31 schreef SeLang het volgende:
Dat hele Obama pimp gebeuren met zogenaamd hoge winsten voor financials en hernieuwde megabonussen graaft het graf voor het bailout circus, let maar op!
Als er over een jaar weer overheidsgeld bij moet dan is er totaal geen draagvlak meer en krijg je gewoon een volledige nationalisatie.
Zou mooi zijn. Maar ik moet het nog zien.

Ze moeten het wel heel erg verkloten als er over een paar jaar weer geld bij moet. De ergste pijn is al genomen, denk ik, en het is nu een kwestie van de rentes verhogen en achterover leunen. Wel zal de winstgevendheid langdurig onder druk staan, maar ik zie geen problemen meer ontstaan op de balans.
pi_71814110
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 11:41 schreef JodyBernal het volgende:

Ze moeten het wel heel erg verkloten als er over een paar jaar weer geld bij moet. De ergste pijn is al genomen, denk ik, en het is nu een kwestie van de rentes verhogen en achterover leunen. Wel zal de winstgevendheid langdurig onder druk staan, maar ik zie geen problemen meer ontstaan op de balans.
Zijn de leverages dan al zoveel verminderd? Er komt nog een hele golf amerikaanse hypotheken rotzooi aan waarbij de rentes gereset worden. Dan kan men de rentes wel verhogen maar kan de bank ook meteen de huizen als afgeschreven beschouwen.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 11:59:51 #175
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71814430
Idd. Men name Europese banken hebben nog een astronomische leverage en hebben relatief weinig afgeschreven (Europese boekhoudregels waren soepeler op dit vlak begrijp ik, vergeleken met Amerikaanse regels. Totdat Obama besloot dat Amerikaanse banken voortaan zelf mogen bepalen tegen welke waarde ze dingen op hun balans zetten ). Daarnaast hebben Europese banken lekker wat exposure naar Oost Europa... Door de hoge leverage kunnen de Europeanen veel minder hebben dan de Amerikanen.

Er zijn ook conservatievere banken in Europa, maar o.a. ING hoort daar niet bij.
Mijn reisverslagen
  woensdag 12 augustus 2009 @ 12:08:23 #176
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71814674
Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf hoe diep de recessie wordt en vooral hoe lang die nog gaat duren. Als we zoals Paul Krugman eergisteren voorspelde een dode periode ingaan van 10 jaar stabiele maar zeer lage groei, waarbij de klappen evenwichtig over die periode worden uitgesmeerd, dan overleven de banken het wel op eigen kracht. Maar als er nog zo'n megaklap komt als vorig jaar september, dan zie ik het zeer somber voor de banken in.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 12:09:32 #177
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71814714
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 11:59 schreef SeLang het volgende:
Er zijn ook conservatievere banken in Europa, maar o.a. ING hoort daar niet bij.
O.a. de Rabobank is vrij conservatief, en in plaats van een bailout aan te nemen is die nu bezig z'n klanten uit te zuigen.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 12:58:02 #178
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71816259
quote:
Onzekerheid steunregeling pijnpunt ING

12 augustus 2009, 11:10 | ANP
AMSTERDAM (AFN) - Onzekerheid over de steunregeling van de Staat voor de Amerikaanse hypotheekportefeuille blijft een pijnpunt voor ING. Woensdag zei het concern dat Nederland op korte termijn in gesprek gaat met de Europese Commissie over de steun. De bankverzekeraar speculeerde niet over de uitkomst, maar stelde wel dat deze een behoorlijke invloed op het bedrijf kan hebben.

De regeling tussen ING en het ministerie van Financiën werd in februari gesloten. Voor een premie garandeert de Staat een groot deel van de eventuele verliezen op de hypotheken in de VS.

Dat de regeling geen overbodige luxe is, bleek woensdag nog eens. ING meldde dat het percentage hypotheeknemers met problemen is in het afgelopen kwartaal toegenomen van 17,2 procent tot 20,9 procent. ING deed een afschrijving van 323 miljoen euro op de portefeuille.

Risico

Volgens de analisten bestaat er een risico dat Brussel aanpassing van de steunregeling zal eisen. ,,Er is een serieus risico voor veranderingen in de faciliteit'', aldus Jaap Meijer van Evolution Securities.

Maarten Altena van SNS Securities zei te verwachten dat de premie die ING betaalt voor de regeling, verhoogd zal worden of dat het deel van de portefeuille waarop de Staat de verliezen dekt zal worden verlaagd. Altena zei het teleurstellend te vinden dat er nog steeds geen definitieve goedkeuring is voor de regeling.
Met een beetje geluk wordt deze subsidie dus gedeeltelijk teruggedraaid
Mijn reisverslagen
pi_71816466
quote:
Dat de regeling geen overbodige luxe is, bleek woensdag nog eens. ING meldde dat het percentage hypotheeknemers met problemen is in het afgelopen kwartaal toegenomen van 17,2 procent tot 20,9 procent.
Oh Bos, wat heb je gedaan .
  woensdag 12 augustus 2009 @ 13:12:14 #180
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_71816746
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 12:58 schreef SeLang het volgende:

[..]

Neelie gaat ING slopen
---
  woensdag 12 augustus 2009 @ 13:21:48 #181
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71816999
Het is natuurlijk ook te belachelijk voor woorden: de overheid die als verzekeraar van extreem risicovolle beleggingen optreedt. Hoe dit fout kan gaan hebben we gezien bij AIG. Straks mag de Nederlandse overheid zichzelf een bailout geven.

Ik snap dan ook niet hoe Bos dit in z'n cum laude afgestudeerde PvdA-harses heeft gehaald om het zo te regelen.
pi_71817784
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 12:58 schreef SeLang het volgende:
Als ik kamerlid was zou ik Bos naar de kamer roepen om in dat geval uit te leggen hoe het dan ontstane gat in de begroting als gevolg van het wegvallen van de 'zogenaamde' winstgeving ING deals gedicht moet worden.
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:21 schreef JodyBernal het volgende:
Het is natuurlijk ook te belachelijk voor woorden: de overheid die als verzekeraar van extreem risicovolle beleggingen optreedt. Hoe dit fout kan gaan hebben we gezien bij AIG. Straks mag de Nederlandse overheid zichzelf een bailout geven.

Ik snap dan ook niet hoe Bos dit in z'n cum laude afgestudeerde PvdA-harses heeft gehaald om het zo te regelen.
In feite is ieder reddingspoging voor ING gerechtvaardigd (politiek gezien), als ING omvalt mag Nederland garant staan voor 800 miljard aan deposito's. Enige verschil met IJsland is dan nog dat de Euro waarschijnlijk niet zo snel zal depreciëren.
pi_71818177
Even ter verduidelijking, de dividendsuitkering aan de Nederlandse staat als gevolg van dat zij voor 10 miljard aan effecten van ING in bezit heeft is gekoppeld aan de dividendsuitkering aan de gewone aandeelhouders, die dus een ander aandeel hebben dan de Nederlandse staat.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 14:19:52 #184
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_71818712
kabinet geeft bouw eerste injectie

Dit zet natuurlijk wel de deur open voor subsidie aan andere sectoren. Bij de banken kon je nog dat riedeltje afdraaien van de systeemfunctie, essentieel voor de economie etc. Is de bouwsector zo belangrijk t.o.v. andere sectoren?
---
pi_71818994
De overheid is de grootste speler in de GWW sector, de grond, weg en waterbouw dus. Omdat zij daarin zo'n grote positie heeft kan de overheid daar in korte tijd de meeste winst pakken in termen van het stimuleren van de economie, geld hebben is één ding, je moet het ook kwijt kunnen. Komt nog bij dat de bouw erg cyclisch is, je helpt daar dus meer potentiele werklozen aan het werk dan door bijvoorbeeld de supermarkten te gaan ondersteunen.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 14:30:37 #186
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71819036
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
In feite is ieder reddingspoging voor ING gerechtvaardigd (politiek gezien), als ING omvalt mag Nederland garant staan voor 800 miljard aan deposito's.
Waar heb je dat getal vandaan? Ik heb daar namelijk m'n twijfels over. Om te beginnen staat de NL overheid maar garant voor een deel van de spaartegoeden (bijvoorbeeld niet die in de VS). En daarbij ook nog eens tot 100k p.p. 800 milard vind ik dan wel erg veel voor een bankje als ING..
  woensdag 12 augustus 2009 @ 14:32:43 #187
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71819098
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 14:19 schreef Zero2Nine het volgende:
Kabinet geeft bouw eerste injectie

Dit zet natuurlijk wel de deur open voor subsidie aan andere sectoren. Bij de banken kon je nog dat riedeltje afdraaien van de systeemfunctie, essentieel voor de economie etc. Is de bouwsector zo belangrijk t.o.v. andere sectoren?
Achja, bouw nog maar weer wat bij. We hebben toch te weinig onroerend goed in Nederland.

In de plaats waar ik woon staat het halve winkelcentrum al leeg vanwege faillissementen en belachelijk hoge huren. En nee, dat is niet in Drenthe maar ergens in de Randstad.
pi_71819154
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 14:32 schreef JodyBernal het volgende:

[..]

Achja, bouw nog maar weer wat bij. We hebben toch te weinig onroerend goed in Nederland.

In de plaats waar ik woon staat het halve winkelcentrum al leeg vanwege faillissementen en belachelijk hoge huren. En nee, dat is niet in Drenthe maar ergens in de Randstad.
ligt er maar net aan wat je bouwt he.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  woensdag 12 augustus 2009 @ 14:35:48 #189
265324 JodyBernal
Que si, que no
pi_71819186
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 14:34 schreef simmu het volgende:

[..]

ligt er maar net aan wat je bouwt he.
Wat had jij in gedachten?
pi_71819245
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 14:30 schreef JodyBernal het volgende:

[..]

Waar heb je dat getal vandaan? Ik heb daar namelijk m'n twijfels over. Om te beginnen staat de NL overheid maar garant voor een deel van de spaartegoeden (bijvoorbeeld niet die in de VS). En daarbij ook nog eens tot 100k p.p. 800 milard vind ik dan wel erg veel voor een bankje als ING..
ING is 1 van de grootste banken ter wereld

Overigens zal de stimulatie van de bouw wel inhouden dat projecten vervroegd worden en dat de huizenbouw wordt doorgezet om de targets van 60.000 huizen per jaar te halen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_71819282
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 14:35 schreef JodyBernal het volgende:

[..]

Wat had jij in gedachten?
ik heb niet direct iets in gedachten. ik reageer op je post waarin je refereert naar winkelcentra als referentie naar de gehele bouw. dat is wat kort door de bocht lijkt mij.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_71819283
quote:

[..]

ING is een van de grootste banken ter wereld hoor. Maar ik zal het vanavond even nakijken hoe de vork precies in de steel zit.
pi_71819417
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 14:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Overigens zal de stimulatie van de bouw wel inhouden dat projecten vervroegd worden en dat de huizenbouw wordt doorgezet om de targets van 60.000 huizen per jaar te halen
Ik zie eerder nog wel wat infrastructurele projecten van de grond komen ipv woningbouw. En dat target van 60.000 was dat eigenlijk niet 80.000?

De overheid zou gewoon de WBV's op dit moment nog meer onder druk moeten zetten om hun maar aan de huizenbouw te laten beginnen.
quote:
'Geen toename wanbetaling hypotheken'
Uitgegeven: 12 augustus 2009 11:35
Laatst gewijzigd: 12 augustus 2009 14:20

AMSTERDAM - ING ziet geen toename in het aantal Nederlanders dat betalingsproblemen heeft op zijn hypotheek. Dit zei bestuursvoorzitter Jan Hommen woensdag bij de publicatie van de kwartaalcijfers van de bankverzekeraar.

Op ongeveer 1 procent van de hypotheken heeft ING te maken met een betalingsachterstand. Ondanks de recessie en de moeilijke huizenmarkt is dit cijfer constant gebleven.

''Er is geen toename in wanbetalingen'', zei Hommen. ING heeft voor 136 miljard euro aan hypotheken uitstaan op de Nederlandse woningmarkt en is een van de grootste hypotheekverstrekkers van het land.

Huizenprijzen

Door de daling van de huizenprijzen is de potentiële opbrengst voor de bank bij een gedwongen verkoop minder. Om eventuele verliezen hieruit op te vangen heeft ING een voorziening genomen van ongeveer 35 miljoen euro.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 14:49:19 #194
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71819568
quote:

[..]

ING-Direct (o.a. hier in de UK) wordt gewoon voor ¤100.000 per rekening gedekt door de Nederlandse staat hoor. In de VS weet ik trouwens niet zeker hoe dat zit.

Overigens heb ik deze week m'n hele ING-direct account leeggehaald en overgesluisd naar een andere bank. Heeft niks met ING zelf te maken maar wel met het feit dat de spaarrente deze maand reset van 3,00% naar 0,50% . Ja, dat moet je bij mij niet flikken natuurlijk
Mijn reisverslagen
pi_71819809
quote:
- ING ziet geen toename in het aantal Nederlanders dat betalingsproblemen heeft op zijn hypotheek.
Nog niet nee... tot de ontslaggolf-pleuris uitbreekt.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 15:05:53 #196
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71820001
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 14:59 schreef pberends het volgende:

[..]

Nog niet nee... tot de ontslaggolf-pleuris uitbreekt.
Bovendien is zijn de rentetarieven wereldwijd totaal verkracht. Maar dat blijft niet zo he...
Historisch gezien abnormaal lage tarieven en toch hebben sommigen nu al moeite hun hypotheek te betalen. Dan weet je wel wat voor enorm zwaard van Damocles er boven de (huizen)markt hangt...
Mijn reisverslagen
pi_71820172
http://www.thedailyshow.c(...)2009/austan-goolsbee

August 11, 2009
Austan Goolsbee
Austan Goolsbee weighs in on America's improving economy and President Obama's goal of keeping health insurance companies honest.

Wat een fucking idiot... "Noooooooo, our country is not broke". Van dit soort figuren zitten dus in het economisch team van Obémá.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 15:15:03 #198
38496 Perrin
pi_71820251
quote:
If You Read Nothing Else About the Financial Crisis Read (and Remember) This...

"The crash has laid bare many unpleasant truths about the United States. One of the most alarming, says a former chief economist of the International Monetary Fund, is that the finance industry has effectively captured our government—a state of affairs that more typically describes emerging markets, and is at the center of many emerging-market crises.

If the IMF’s staff could speak freely about the U.S., it would tell us what it tells all countries in this situation: recovery will fail unless we break the financial oligarchy that is blocking essential reform. And if we are to prevent a true depression, we’re running out of time."
pi_71822320
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 15:15 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dat lijdt door naar een ander leuk artikel over de bananen replubliek de USA en hoe de financiele sector daar verder ingewikkeld is.

Hoe zou het komen dat vanaf de jaren 80 .. het personeel 'plots' met een stijgende lijn steeds meer ging verdienen?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 16:40:50 #200
38496 Perrin
pi_71822719
En nog eentje waar begin jaren 80 ineens verandering in kwam:
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')