O.a. de Rabobank is vrij conservatief, en in plaats van een bailout aan te nemen is die nu bezig z'n klanten uit te zuigen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:59 schreef SeLang het volgende:
Er zijn ook conservatievere banken in Europa, maar o.a. ING hoort daar niet bij.
Met een beetje geluk wordt deze subsidie dus gedeeltelijk teruggedraaidquote:Onzekerheid steunregeling pijnpunt ING
12 augustus 2009, 11:10 | ANP
AMSTERDAM (AFN) - Onzekerheid over de steunregeling van de Staat voor de Amerikaanse hypotheekportefeuille blijft een pijnpunt voor ING. Woensdag zei het concern dat Nederland op korte termijn in gesprek gaat met de Europese Commissie over de steun. De bankverzekeraar speculeerde niet over de uitkomst, maar stelde wel dat deze een behoorlijke invloed op het bedrijf kan hebben.
De regeling tussen ING en het ministerie van Financiën werd in februari gesloten. Voor een premie garandeert de Staat een groot deel van de eventuele verliezen op de hypotheken in de VS.
Dat de regeling geen overbodige luxe is, bleek woensdag nog eens. ING meldde dat het percentage hypotheeknemers met problemen is in het afgelopen kwartaal toegenomen van 17,2 procent tot 20,9 procent. ING deed een afschrijving van 323 miljoen euro op de portefeuille.
Risico
Volgens de analisten bestaat er een risico dat Brussel aanpassing van de steunregeling zal eisen. ,,Er is een serieus risico voor veranderingen in de faciliteit'', aldus Jaap Meijer van Evolution Securities.
Maarten Altena van SNS Securities zei te verwachten dat de premie die ING betaalt voor de regeling, verhoogd zal worden of dat het deel van de portefeuille waarop de Staat de verliezen dekt zal worden verlaagd. Altena zei het teleurstellend te vinden dat er nog steeds geen definitieve goedkeuring is voor de regeling.
Oh Bos, wat heb je gedaanquote:Dat de regeling geen overbodige luxe is, bleek woensdag nog eens. ING meldde dat het percentage hypotheeknemers met problemen is in het afgelopen kwartaal toegenomen van 17,2 procent tot 20,9 procent.
Neelie gaat ING slopenquote:Op woensdag 12 augustus 2009 12:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Met een beetje geluk wordt deze subsidie dus gedeeltelijk teruggedraaid
Als ik kamerlid was zou ik Bos naar de kamer roepen om in dat geval uit te leggen hoe het dan ontstane gat in de begroting als gevolg van het wegvallen van de 'zogenaamde' winstgeving ING deals gedicht moet worden.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 12:58 schreef SeLang het volgende:
Met een beetje geluk wordt deze subsidie dus gedeeltelijk teruggedraaid
In feite is ieder reddingspoging voor ING gerechtvaardigd (politiek gezien), als ING omvalt mag Nederland garant staan voor 800 miljard aan deposito's.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 13:21 schreef JodyBernal het volgende:
Het is natuurlijk ook te belachelijk voor woorden: de overheid die als verzekeraar van extreem risicovolle beleggingen optreedt. Hoe dit fout kan gaan hebben we gezien bij AIG. Straks mag de Nederlandse overheid zichzelf een bailout geven.
Ik snap dan ook niet hoe Bos dit in z'n cum laude afgestudeerde PvdA-harses heeft gehaald om het zo te regelen.
Waar heb je dat getal vandaan? Ik heb daar namelijk m'n twijfels over. Om te beginnen staat de NL overheid maar garant voor een deel van de spaartegoeden (bijvoorbeeld niet die in de VS). En daarbij ook nog eens tot 100k p.p. 800 milard vind ik dan wel erg veel voor een bankje als ING..quote:Op woensdag 12 augustus 2009 13:47 schreef Bolkesteijn het volgende:
In feite is ieder reddingspoging voor ING gerechtvaardigd (politiek gezien), als ING omvalt mag Nederland garant staan voor 800 miljard aan deposito's.
Achja, bouw nog maar weer wat bij. We hebben toch te weinig onroerend goed in Nederland.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 14:19 schreef Zero2Nine het volgende:
Kabinet geeft bouw eerste injectie
Dit zet natuurlijk wel de deur open voor subsidie aan andere sectoren. Bij de banken kon je nog dat riedeltje afdraaien van de systeemfunctie, essentieel voor de economie etc. Is de bouwsector zo belangrijk t.o.v. andere sectoren?
ligt er maar net aan wat je bouwt he.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 14:32 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Achja, bouw nog maar weer wat bij. We hebben toch te weinig onroerend goed in Nederland.
In de plaats waar ik woon staat het halve winkelcentrum al leeg vanwege faillissementen en belachelijk hoge huren. En nee, dat is niet in Drenthe maar ergens in de Randstad.
Wat had jij in gedachten?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 14:34 schreef simmu het volgende:
[..]
ligt er maar net aan wat je bouwt he.
ING is 1 van de grootste banken ter wereldquote:Op woensdag 12 augustus 2009 14:30 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Waar heb je dat getal vandaan? Ik heb daar namelijk m'n twijfels over. Om te beginnen staat de NL overheid maar garant voor een deel van de spaartegoeden (bijvoorbeeld niet die in de VS). En daarbij ook nog eens tot 100k p.p. 800 milard vind ik dan wel erg veel voor een bankje als ING..
ik heb niet direct iets in gedachten. ik reageer op je post waarin je refereert naar winkelcentra als referentie naar de gehele bouw. dat is wat kort door de bocht lijkt mij.quote:
ING is een van de grootste banken ter wereld hoor.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 14:30 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Waar heb je dat getal vandaan? Ik heb daar namelijk m'n twijfels over. Om te beginnen staat de NL overheid maar garant voor een deel van de spaartegoeden (bijvoorbeeld niet die in de VS). En daarbij ook nog eens tot 100k p.p. 800 milard vind ik dan wel erg veel voor een bankje als ING..
Ik zie eerder nog wel wat infrastructurele projecten van de grond komen ipv woningbouw. En dat target van 60.000 was dat eigenlijk niet 80.000?quote:Op woensdag 12 augustus 2009 14:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens zal de stimulatie van de bouw wel inhouden dat projecten vervroegd worden en dat de huizenbouw wordt doorgezet om de targets van 60.000 huizen per jaar te halen
quote:'Geen toename wanbetaling hypotheken'
Uitgegeven: 12 augustus 2009 11:35
Laatst gewijzigd: 12 augustus 2009 14:20
AMSTERDAM - ING ziet geen toename in het aantal Nederlanders dat betalingsproblemen heeft op zijn hypotheek. Dit zei bestuursvoorzitter Jan Hommen woensdag bij de publicatie van de kwartaalcijfers van de bankverzekeraar.
Op ongeveer 1 procent van de hypotheken heeft ING te maken met een betalingsachterstand. Ondanks de recessie en de moeilijke huizenmarkt is dit cijfer constant gebleven.
''Er is geen toename in wanbetalingen'', zei Hommen. ING heeft voor 136 miljard euro aan hypotheken uitstaan op de Nederlandse woningmarkt en is een van de grootste hypotheekverstrekkers van het land.
Huizenprijzen
Door de daling van de huizenprijzen is de potentiële opbrengst voor de bank bij een gedwongen verkoop minder. Om eventuele verliezen hieruit op te vangen heeft ING een voorziening genomen van ongeveer 35 miljoen euro.
ING-Direct (o.a. hier in de UK) wordt gewoon voor ¤100.000 per rekening gedekt door de Nederlandse staat hoor. In de VS weet ik trouwens niet zeker hoe dat zit.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 14:30 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Nog niet nee... tot de ontslaggolf-pleuris uitbreekt.quote:- ING ziet geen toename in het aantal Nederlanders dat betalingsproblemen heeft op zijn hypotheek.
Bovendien is zijn de rentetarieven wereldwijd totaal verkracht. Maar dat blijft niet zo he...quote:Op woensdag 12 augustus 2009 14:59 schreef pberends het volgende:
[..]
Nog niet nee... tot de ontslaggolf-pleuris uitbreekt.
quote:If You Read Nothing Else About the Financial Crisis Read (and Remember) This...
"The crash has laid bare many unpleasant truths about the United States. One of the most alarming, says a former chief economist of the International Monetary Fund, is that the finance industry has effectively captured our government—a state of affairs that more typically describes emerging markets, and is at the center of many emerging-market crises.
If the IMF’s staff could speak freely about the U.S., it would tell us what it tells all countries in this situation: recovery will fail unless we break the financial oligarchy that is blocking essential reform. And if we are to prevent a true depression, we’re running out of time."
Dat lijdt door naar een ander leuk artikel over de bananen replubliek de USA en hoe de financiele sector daar verder ingewikkeld is.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |