abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71740353
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 19:13 schreef edwinh het volgende:

[..]

America is doomed for the next two decades.

Aug. 7 (Bloomberg) -- The U.S. economy may be just as sluggish during the next 20 years as Japan’s economy was in the last 20, according to Comstock Partners, a money manager founded and run by Charles Minter.

Stimulus programs and a surging money supply aren’t likely to “solve a problem of excess debt generation that resulted from greed and living way beyond our means,” the firm wrote yesterday in an unsigned report on its Web site. “We could wind up with a lost couple of decades.”

The CHART OF THE DAY shows U.S. total debt and gross domestic product since 1952, along with the ratio between them, based on data compiled by Bloomberg. The ratio rose in the first quarter to 372 percent even as household borrowing dropped for a second straight quarter, an unprecedented streak.

The U.S. is headed for “a deleveraging period” in which the amount of so-called private debt, including consumer borrowing, collapses as government borrowing explodes, Comstock wrote.

Assuming that private borrowers pay down debt at the same pace as they did in Japan after its 1980s economic bubble burst, the savings rate will climb to about 10 percent in 2018, the report said. The estimate was made in a study by the Federal Reserve Bank of San Francisco that Comstock cited. It’s more than double the 4.6 percent rate for June.

Citing the study in addition to its own research, Comstock wrote that reduced borrowing may curtail growth in U.S. consumer spending by 0.75 percentage point annually on average during the next nine years
"assuming that private borrowers pay down debt at the same pace as they did in Japan"

Amerikanen zijn duidelijk geen Japanners, lijkt mij niet dat die massaal en duurzaam schuld gaan afbetalen, andere cultuur.
Geloof graag dat er een drukkende invloed van spaargedrag op consumptiebestedingen uitgaat, maar vergelijking met Japan gaat m.i. cultureel volkomen mank.
  zondag 9 augustus 2009 @ 20:39:37 #102
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71741923
quote:
Verdachte telefoontjes Paulson naar Goldman Sachs

De Amerikaanse oud-minister van Financiën, Henry Paulson, heeft geregeld contact gehad met zijn voormalige werkgever Goldman Sachs. Daarmee heeft hij de schijn van belangenverstrengeling tegen zich.

Financiële crisis
Tijdens het hoogtepunt van de financiële crisis belde Paulson vaak naar Lloyd Blankfein, de topman van Goldman Sachs. Paulson was tot 2006 zelf directeur van de grootste Amerikaanse zakenbank.

New York Times
Het telefoonverkeer werd openbaar gemaakt door The New York Times. Van 15 tot 21 september 2008 belde Paulson zeker 24 keer met Blankfein. Veel vaker dan naar andere topbestuurders van grote financiële instellingen.

Regels
Henry Paulson werd in 2006 minister van Financiën. Daarvoor was hij CEO bij Goldman Sachs en moest hij al zijn belangen in de zakenbank opgeven. Hij mocht alleen rechtstreeks contact met zijn voormalige werkgever hebben met toestemming van het Witte Huis.

Toestand kritiek
In de week van 15 september 2008, toen Paulson veelvuldig contact had met Goldman Sachs, was de toestand op de financiële markten kritiek. De concurrenten van de bank, Bear Stearns en Lehman Brothers, waren over de kop gegaan. Ook AIG, de grootste verzekeraar van de VS, wankelde. Goldman Sachs had bij AIG grote tegoeden uitstaan op AIG.

Staatssteun
AIG werd met staatssteun gered, waardoor Goldman Sachs 13 miljard dollar kon veilig stellen. Daarna kreeg de bank een kapitaalinjectie van 10 miljard dollar van de overheid en werd het statuut aangepast zodat de bank gemakkelijker toegang kreeg tot de geldmarkt.

Vraag
De hamvraag is of Paulson AIG redde om Goldman Sachs te behoeden voor een crisis of failliet. Paulson vroeg op 17 september 2008 om te mogen onderhandelen met Goldman Sachs. Hij kreeg het groene licht, maar toen had hij al contact gehad.

Voorkeursbehandeling
De telefoontjes naar Goldman Sachs roepen vragen op. Waarnemers stellen dat er sprake is van belangenverstrengeling. Paulson ontkende eerder in een parlementaire hoorzitting dat hij een voorkeurbehandeling had gegeven aan Goldman Sachs.

Bron: RTLZ
Gelukkig hebben ze nu een nieuwe minister van financieen.
Ow, wacht....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 9 augustus 2009 @ 20:54:41 #103
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_71742351
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 18:47 schreef simmu het volgende:
houden we het gezellig dames? tis hier ouders niet hoor!
Gefeliciteerd nog met de verjaardag van je kindje
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  zondag 9 augustus 2009 @ 21:01:37 #104
141482 Q.
JurassiQ
pi_71742590
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 19:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

"assuming that private borrowers pay down debt at the same pace as they did in Japan"

Amerikanen zijn duidelijk geen Japanners, lijkt mij niet dat die massaal en duurzaam schuld gaan afbetalen, andere cultuur.
Geloof graag dat er een drukkende invloed van spaargedrag op consumptiebestedingen uitgaat, maar vergelijking met Japan gaat m.i. cultureel volkomen mank.
Ze vergeten nog even dat de onbeschikbaarheid van (goedkope/betaalbare) olie een extreme druk op de Amerikaanse en wereld-economie zal leggen.
For great justice!
pi_71743188
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 21:01 schreef Q. het volgende:

[..]

Ze vergeten nog even dat de onbeschikbaarheid van (goedkope/betaalbare) olie een extreme druk op de Amerikaanse en wereld-economie zal leggen.
over 10+ jaar misschien. Zolang Shell o.a. in Nigeria op 30% productie draait, en er toch nog steeds zo'n overschot aan olie is dat schepen simpel niet gelost kunnen worden, al zouden ze het willen, valt die onbeschikbaarheid wel mee, lijkt me.

Op lange termijn zou de USA er verstandig aan doen om natural gas als alternatief te aanvaarden, want die capciteit is in de US bijna onbeperkt. Alleen is het lastig en duur om nat. gas om te zetten in fuel. Eigenlijk is het een gemiste kans van Obama c.s. om niet te investeren in gas als brandstof voor vervoer (en trouwens gas ipv kolen voor energieopwekking), en gas to liquids installaties (waar trouwens Shell een kennisvoorsprong heeft). Integendeel, nat. gas productie wordt juist geraakt door het CO2 rechten verhaal.

Maar ik denk dat de olieprijs meer gestuurd wordt door speculatie dan door vraag en en aanbod, anders kun je de soms immense verschillen tussen spotprijs en futureprijs ook niet verklaren (niet dat olieconcerns daar rouwig om zijn, het is dé reden waarom ze nog zwarte cijfers schrijven). Wat dat betreft hebben verschillende regeringen hun lesje wel geleerd inmiddels, zie ook de actie in het congres onlangs. en ik denk dat dat ook één van de redenen van de Chinese regering is om zich duidelijker op de commodities markt te roeren. Het is wachten op de eerste keer dat China een speculant de strop omlegt.

Ik zie het wat minder somber in, maar da's denk ik wel duidelijk
  zondag 9 augustus 2009 @ 21:23:28 #106
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71743223
Ik denk wel dat de spaarquote in de VS duurzaam omhoog gaat. Mensen beginnen door te krijgen dat ze een enorm gat hebben in hun pensioenvoorziening. Sparen zal pure noodzaak zijn.

Over de fysieke beschikbaarheid van olie en commodities maak ik me ook niet zoveel zorgen. Daar is nog zoveel van. Ik maak me wel zorgen over het bubbleblaas beleid van vele regeringen wereldwijd dat de prijzen (wederom) tot grote hoogte kan opdrijven. Maar dat heeft niks te maken met fysieke tekorten.
Mijn reisverslagen
pi_71743383
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 21:23 schreef SeLang het volgende:
Ik denk wel dat de spaarquote in de VS duurzaam omhoog gaat. Mensen beginnen door te krijgen dat ze een enorm gat hebben in hun pensioenvoorziening. Sparen zal pure noodzaak zijn.
nou ja, de spaarquote in de VS kan natuurlijk alleen maar omhoog

Maar ik denk dat zodra de beurzen weer wat hoger staan, dat ze deze les ook weer onzettend snel vergeten zijn. In die zin is het versterkend: beurs omlaag, spaarquote omhoog, bestedingen omlaag. Ik geloof best dat de beleidsmakers de beurskoersen als beleidsinstrument verklaard hebben, en daar met hun beleid rekening mee houden.

Vraag is of ze genoeg power hebben daarzo. Ik heb de neiging te denken van wel, althans op korte tot middellange termijn. Welke rekening daar tegenover staat op termijn? Ik weet niet of de wereld daar zo mee bezig is.
  zondag 9 augustus 2009 @ 21:32:34 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71743520
Lekker belangrijk toch dat het systeem niet perfect is! Er is geen ander systeem geweest dat ons zo lang zo'n ongekende welvaart heeft gebracht en dat heeft geleid tot zulke technologische ontwikkelingen. Uiteindelijk is al dat geld en zijn al die schulden natuurlijk fictief, of in ieder geval imaginair, want gewoon door mensen bedacht. Als we het nog 30 jaar kunnen rekken, dan ben ik daar tevreden mee. We moeten niet vergeten dat het uiteindelijk allemaal imaginair is.

Desnoods nihiliseren we over 40 jaar alle geld, schulden en bezittingen en beginnen we met een schone lei. Het is allemaal maar een bedacht systeempje.
The End Times are wild
  zondag 9 augustus 2009 @ 21:33:31 #109
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71743557
Net als die hele handel van consumptiegoederen vs oud papier tussen de VS en China. Die dollarreserves van China hebben niks met geld meer te maken. Maar zowel de Amerikanen als de Chinezen profiteren ervan.
The End Times are wild
pi_71743860
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 21:32 schreef LXIV het volgende:
Lekker belangrijk toch dat het systeem niet perfect is! Er is geen ander systeem geweest dat ons zo lang zo'n ongekende welvaart heeft gebracht en dat heeft geleid tot zulke technologische ontwikkelingen. Uiteindelijk is al dat geld en zijn al die schulden natuurlijk fictief, of in ieder geval imaginair, want gewoon door mensen bedacht. Als we het nog 30 jaar kunnen rekken, dan ben ik daar tevreden mee. We moeten niet vergeten dat het uiteindelijk allemaal imaginair is.

Desnoods nihiliseren we over 40 jaar alle geld, schulden en bezittingen en beginnen we met een schone lei. Het is allemaal maar een bedacht systeempje.
Inderdaad en iedere Afrikaan en Chinees verkoopt zijn ziel en zaligheid voor die IOU's
En iedere Rus, drugscrimineel en corrupte dictator haalt ze weer uit de circulatie door het op een nummer-rekening in Zwitserland te parkeren

[ Bericht 4% gewijzigd door henkway op 09-08-2009 22:01:29 ]
  zondag 9 augustus 2009 @ 21:42:45 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71743868
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 21:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

nou ja, de spaarquote in de VS kan natuurlijk alleen maar omhoog

Maar ik denk dat zodra de beurzen weer wat hoger staan, dat ze deze les ook weer onzettend snel vergeten zijn. In die zin is het versterkend: beurs omlaag, spaarquote omhoog, bestedingen omlaag. Ik geloof best dat de beleidsmakers de beurskoersen als beleidsinstrument verklaard hebben, en daar met hun beleid rekening mee houden.

Vraag is of ze genoeg power hebben daarzo. Ik heb de neiging te denken van wel, althans op korte tot middellange termijn. Welke rekening daar tegenover staat op termijn? Ik weet niet of de wereld daar zo mee bezig is.
Het heeft er alle schijn van dat de grenzen van het manipuleren zo'n beetje zijn bereikt. Zie bijvoorbeeld het feit dat het de FED niet meer lukt om de stijging van hypotheekrente te stoppen. En het uitgavegedrag van consumenten beinvloeden lukt ook alleen nog maar tegen extreem hoge kosten. Het grootste probleem voor de overheden gaat worden om treasuries nog verkocht te krijgen in de toekomst. En daartoe zullen ze echt iets moeten gaan laten zien wat lijkt op moderatie. Ze kunnen nog even een bubble opblazen, maar ik denk niet dat het dit keer weer 7 jaar duurt voordat de afrekening komt.
Mijn reisverslagen
  zondag 9 augustus 2009 @ 22:23:27 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71745234
Heren, heren! Politesse!

Laten we dit sub-elite-sub-forum gewoon beschaafd houden.

Ik was pas een beetje aan het rommelen op IEX.nl met de optiecalculator die op basis van de theorie van Black&Scholes en vond daar voor sommige langlopende series extreem afwijkende waarden.
http://www.iex.nl/stocks/optiecalc.asp?iId=210964
Theoretisch moet de waarde van de put RD ongeveer zo zijn:
quote:
Resultaten
Theoretische waarde: ¤ 3,94
Huidige laatkoers: ¤ 8,15
Verschil: ¤ 4,21
Kans dat fonds hoger/lager noteert aan einde
looptijd van deze serie:
Lager: 100 %
Hoger: 0 %
Is dit nu gratis geld of zit er een addertje onder het gras?
The End Times are wild
  zondag 9 augustus 2009 @ 22:25:39 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71745331
O. Dat was dus de P dec 2013 @24
The End Times are wild
  zondag 9 augustus 2009 @ 22:34:35 #115
78918 SeLang
Black swans matter
pi_71745675
quote:
Op zondag 9 augustus 2009 22:23 schreef LXIV het volgende:
Heren, heren! Politesse!

Ik was pas een beetje aan het rommelen op IEX.nl met de optiecalculator die op basis van de theorie van Black&Scholes en vond daar voor sommige langlopende series extreem afwijkende waarden.
[..]

Zonder er naar te hebben gekeken: ik denk dat ze hier rekenen met een normaalverdeling want dat rekent makkelijk. Maar beurskoersen volgen geen normaalverdeling maar hebben 'fat tails'. Het model zal de prijs dan onderrschatten.

De onderliggende kansverdeling is onbekend en bovendien niet stationair. Optiehandelaren zullen hier echter een schatting van proberen te maken en op grond daarvan komt de actuele optieprijs dan tot stand als evenwichtsprijs. De handelaar met het beste model voor kansverdeling zal het op termijn het meest succesvol zijn in arbitrage, maar aangezien die kansverdeling dus niet stationair is lijkt het me grotendeels een kwestie van geluk. Optiehandel is uiteindelijk natuurlijk een zero-sum game.
Mijn reisverslagen
pi_71750181
Hmm, pberends en Dinosaur_Sr, ik heb een groot aantal berichten van jullie verwijderd, het ging alle perken te buiten! Dinosaur_Sr, als je er een probleem mee hebt dat dat pberends links hier plaats naar artikelen op de FP, dan is dat iets om in het Feedbacktopic aan te kaarten. pberends moet verder niet zo huilen, en hoeft niet gelijk te gaan schelden. Daarnaast, jullie zijn beide lid van de Frontpageredactie, het lijkt mij dat de samenstelling van de berichten van pberends juist een issue is dat daar besproken moet worden...

Om Jan-Michiel Hessels' woorden aan te halen:
quote:
Heren, heren! Politesse!

pi_71752241
-weg, in feedback graag-

[ Bericht 16% gewijzigd door Bolkesteijn op 10-08-2009 15:10:00 ]
  maandag 10 augustus 2009 @ 10:44:58 #119
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_71754109
quote:
Heren, heren! Politesse!

[..]

Je vergeet het dividend. Het bedrijf keert viermaal per jaar dividend uit van say 30 cent. Dat tikt best aan over die hele periode! Als de beurs stabiel blijft en niet stijgt, zal het aandeel door dividenduitkeringen dus zakken met een eurotje of vier.
Overal verstand van.
  maandag 10 augustus 2009 @ 10:57:36 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_71754354
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 10:44 schreef macondo het volgende:

[..]

Je vergeet het dividend. Het bedrijf keert viermaal per jaar dividend uit van say 30 cent. Dat tikt best aan over die hele periode! Als de beurs stabiel blijft en niet stijgt, zal het aandeel door dividenduitkeringen dus zakken met een eurotje of vier.
Dan zou RD over 20 jaar op nul moeten komen te staan! Die dividenden komen toch gewoon uit operationele opbrengsten voort! (Al snap ik wel dat het dividend invloed heeft op de prijsbepaling van opties)
The End Times are wild
  maandag 10 augustus 2009 @ 11:29:54 #121
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_71755218
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 10:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dan zou RD over 20 jaar op nul moeten komen te staan! Die dividenden komen toch gewoon uit operationele opbrengsten voort! (Al snap ik wel dat het dividend invloed heeft op de prijsbepaling van opties)
Zo strikt wil ik het niet brengen. De koper van de optie zal zijn risico afdekken door 100% aandelen bij te kopen. Wat er met de koers van het aandeel verder zal gebeuren zal hem een worst wezen : hij pakt 5 cent winst bij het opzetten van de positie (hij koopt de put 5 cent te goedkoop), en de rest van de looptijd pakt hij gewoon dividend op de aandelen. Maar dat heeft hij al ingeprijst, en verdient hij dus niets aan.

edit:
Wat je ook kan doen is de call kopen (kost 1.60) en de put verkopen (8.15). Dan ontvang je 6.55 en verplicht je je om in dec 2013 de aandelen te kopen voor 24 euro. Minus het geld wat je ontvangen hebt, betaal je dus feitelijk 17,45 per aandeel. En met vier jaar rente over het ontvangen bedrag betaal je feitelijk nog minder. Want die 6.55 levert toch al snel een euro rente op. En betaal je dus 16.45 per aandeel.

[ Bericht 19% gewijzigd door macondo op 10-08-2009 11:41:34 ]
Overal verstand van.
pi_71758645
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 10:57 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd hoe RD er over 20 jaar voor staat. Met goedkope zonne-technologie, mogelijke zero-point energy en elektrische auto's zal RD weinig macht meer hebben. Bovendien hebben ze ook niet de eeuwige voorraden.
pi_71758781
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 13:25 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd hoe RD er over 20 jaar voor staat. Met goedkope zonne-technologie, mogelijke zero-point energy en elektrische auto's zal RD weinig macht meer hebben. Bovendien hebben ze ook niet de eeuwige voorraden.
met de upstream activiteiten zullen ze altijd winst kunnen maken.
pi_71776241
Consumer, Celebrity Bankruptcies May Hit 1.4 Million (Update1)

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=au04p.PrHKhA

The greenest shoots.
pi_71776379
Zulke berichten wordt je ook niet vrolijk van.

ik zie het trouwens voor de beurs de rest van het jaar niet zitten, nog ff tot de 300 en dan zal t beurt zijn
quote:
ma 10 aug 2009, 14:26
Vooruitzichten Duitse economie blijven somber
BERLIJN (AFN) - De Duitse economie stevent dit jaar nog altijd af op de ergste recessie in zestig jaar, ondanks recente tekenen van enig herstel. Dat heeft een woordvoerder van de Duitse minister van Economische Zaken Karl-Theodor Guttenberg maandag bekendgemaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')