abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 augustus 2009 @ 17:47:21 #1
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_71569399

Hier alweer deel # in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:
- Mag ik met mijn OV studentenkaart reizen in de ICE op de binnenlandse trajecten?

De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de naar het buitenland, waarvan op dit moment nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog steeds niet in gebruik is. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal anderen, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress)
Zevenaar - Emmerich: ICE International
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen-Haven en Stavoren. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2010 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische spurts.
Meer informatie over Arriva kun je http://nl.wikipedia.org/wiki/Arriva vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Deze trein is nog niet helemaal zonder kinderziektes, waardoor er geregeld gesneden moet worden in de dienst wegens te weinig dienstvaardige stellen. Er wordt dan een aantal Plan V-stellen op de baan gebracht. Deze zijn gehuurd van NS.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze "Velios" genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De electrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein). Plan V, dat hiervoor op deze trajecten reed. is er niet meer te vinden.



Naast de treinen rijdt NS ook op 1traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, V-IRM, SLT, Mat ´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700/1800-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt al met een groene of rode Traxx-loc, door de vele defecten aan 1100-locs en stuurstandrijtuigen. Als de HSL geopend wordt zal de Benelux hierop gaan rijden.
De Thalys is de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' priority-rijtuigen (gepimpt ICT materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.


Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven door von_Preussen
Kesteren door Dr_Flash
Uithuizen door Socios
Buitenpost door Peterselieman
Newcastle Central Station door bork
IJmondlijn door von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hier onder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binche door Dr_Flash

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Deze OP is hier te vinden
  maandag 3 augustus 2009 @ 17:55:59 #2
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71569644
Er zijn een aantal uitvoeringen van Frutiger... misschien hebben ze net een andere gepakt. Zie die tekstgenerator (http://new.myfonts.com/fonts/adobe/frutiger/).

Wat gaat straks gebeuren btw?
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:01:33 #3
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_71569804
De eerste planmatige treinen op de HSL Zuid.

'Straks' als in: over een paar dagen, weken of misschien maanden.
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:04:21 #4
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71569850
7 september als het goed is. Alles is in principe rond dus per 7/9 ICRm Prio + TRAXX-locs op de HSL-Zuid. A 160 km/h voor een bespottelijke meerprijs
pi_71569903
Ik ga op de eerste dag van exploitatie een reisje maken over de HSL.
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:12:06 #6
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_71570051
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:04 schreef James1988 het volgende:
7 september als het goed is. Alles is in principe rond dus per 7/9 ICRm Prio + TRAXX-locs op de HSL-Zuid. A 160 km/h voor een bespottelijke meerprijs
In de eerste maanden bieden ze nog actieprijzen aan, maar later wordt het wel flink duurder.

Hopelijk kijkt NS Hispeed naar het succes van Eurostar, waar de treinkaartjes nog steeds in waarde dalen.
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:15:49 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_71570159
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:06 schreef Socios het volgende:
Ik ga op de eerste dag van exploitatie een reisje maken over de HSL.
Ik wil het ook wel doen, al niet op de eerste dag. Zal dan wel stervensdruk zijn en daar heb ik geen zin in. Ik wacht wel tot zaterdag ofzo. Of wil men Belgische toestanden hebben met alleen van ma. tot vr. van 7.00 tot 19.00 bediening?
pi_71570381
Wat voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk is; De eerste paar weken dat er over de HSL-Zuid gereden gaat worden, geldt er een speciaal (aanzienlijk goedkoper) tarief om kennis te maken met hoge-snelheids-reizen ofzo. Maar dan wordt er toch nog met die trage Prio-stammen gereden i.p.v. de Fyra?

Mja 't staat hierboven ook wel enigszins toegelicht maar ik wil het toch even duidelijk bevestigd hebben voordat ik straks ga bijbetalen om in met een slakkengangetje door zo'n betonnen bak te mogen rijden..
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:27:19 #9
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_71570475
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:24 schreef Ireyon het volgende:
Wat voor mij nog steeds niet helemaal duidelijk is; De eerste paar weken dat er over de HSL-Zuid gereden gaat worden, geldt er een speciaal (aanzienlijk goedkoper) tarief om kennis te maken met hoge-snelheids-reizen ofzo. Maar dan wordt er toch nog met die trage Prio-stammen gereden i.p.v. de Fyra?

Mja 't staat hierboven ook wel enigszins toegelicht maar ik wil het toch even duidelijk bevestigd hebben voordat ik straks ga bijbetalen om in met een slakkengangetje door zo'n betonnen bak te mogen rijden..
160 km/h wil ik niet eens zo langzaam noemen.
pi_71570711
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:27 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

160 km/h wil ik niet eens zo langzaam noemen.
Nouja, erg snel mag je het anno 2009 ook niet echt noemen..

Maar dan nog, de HSL wil ik meepakken voor de snelheid, niet voor het traject dat voor 80% uitzichtloos is.
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:39:38 #11
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_71570780
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:36 schreef Ireyon het volgende:

[..]

Nouja, erg snel mag je het anno 2009 ook niet echt noemen..

Maar dan nog, de HSL wil ik meepakken voor de snelheid, niet voor het traject dat voor 80% uitzichtloos is.
Dan moet je tzt de Thalys nemen, die rijdt er 300.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_71570795
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:36 schreef Ireyon het volgende:
de HSL wil ik meepakken voor de snelheid, niet voor het traject dat voor 80% uitzichtloos is.
Stel je niet aan zeg 80 % uitzichtloos Al eens Köln - Frankfurt gereden? Zelfs dat is geen 80 % ondertunneld.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  maandag 3 augustus 2009 @ 18:41:21 #13
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_71570824
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:40 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Stel je niet aan zeg 80 % uitzichtloos Al eens Köln - Frankfurt gereden? Zelfs dat is geen 80 % ondertunneld.
Die wil ik best wel doen.

Alleen wordt het dan een kwestie van 's ochtends heen en 's avonds terug.
pi_71570958
Laatst zwierf ik rond op Rotterdam Centraal. Er zijn minder treinen dan normaal (duhhh... vakantie..) maar toch zag ik een paar wegleerritten met een Thalys.
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
pi_71571160
Ben vd week aangenomen als nieuwe werknemer bij de NS

Service en veiligheid medewerker om precies te zijn...

Zijn er hier meer fokkers die daar ook werken??
See's the world Through frames!
pi_71571262
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:54 schreef FotoFrunk het volgende:
Ben vd week aangenomen als nieuwe werknemer bij de NS

Service en veiligheid medewerker om precies te zijn...

Zijn er hier meer fokkers die daar ook werken??
gefeliciteerd Ik wens je veel plezier bij de NS En nee, ik werk er helaas niet
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
pi_71571289
Thnx

maarre hoezo helaas??
See's the world Through frames!
pi_71571450
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:59 schreef FotoFrunk het volgende:
Thnx

maarre hoezo helaas??
Was sarcastisch bedoeld, alleen ik heb het verkeerd geformuleerd
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
  maandag 3 augustus 2009 @ 19:28:53 #19
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_71572145
zijn er eigenlijk sites waarop je het laatste gebied op treinnieuws kunt lezen, als ik iets over auto´s wil weten ga ik naar de site van noem es wat, autoweek ofzo.

ik bedoel nu ik er weer vaak van gebruik wil maken wil ik natuurlijk wel op de hoogte zijn
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_71572295
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:54 schreef FotoFrunk het volgende:
Ben vd week aangenomen als nieuwe werknemer bij de NS

Service en veiligheid medewerker om precies te zijn...

Zijn er hier meer fokkers die daar ook werken??
Cool! Op welk station ga je aan de slag?
  Moderator maandag 3 augustus 2009 @ 19:36:00 #21
155227 crew  Guppy
dus
pi_71572334
Oh, ik kan altijd zo heerlijk slapen in de trein Ik was weer veels te snel in Arnhem vandaag
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  maandag 3 augustus 2009 @ 19:40:41 #22
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_71572467
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 19:28 schreef Klonk het volgende:
zijn er eigenlijk sites waarop je het laatste gebied op treinnieuws kunt lezen, als ik iets over auto´s wil weten ga ik naar de site van noem es wat, autoweek ofzo.

ik bedoel nu ik er weer vaak van gebruik wil maken wil ik natuurlijk wel op de hoogte zijn
Onder andere Somda, het Spoorwegjournaal.
pi_71572468
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 19:36 schreef Guppyfriend het volgende:
Oh, ik kan altijd zo heerlijk slapen in de trein Ik was weer veels te snel in Arnhem vandaag
daar hoor je anders weinig mensen over klagen
Ik ben illegaal!
Op woensdag 1 december 2010 16:07 schreef honkeytonk het volgende:Ik denk zelfs dat ze achter de schermen een fantopic over mij hebben geopend :Y
pi_71572584
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 18:04 schreef James1988 het volgende:
7 september als het goed is. Alles is in principe rond dus per 7/9 ICRm Prio + TRAXX-locs op de HSL-Zuid. A 160 km/h voor een bespottelijke meerprijs
Wat is Prio

Het is niet zozeer de 160 KM/h die de tijdswinst geeft maar de afstand ongeveer rechtstreeks is naar Antwerpen .
  maandag 3 augustus 2009 @ 20:03:34 #25
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_71573129
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 19:45 schreef Brembo het volgende:

[..]

Wat is Prio
ICRm-rijtuigen die voorheen als Beneluxrijtuigen rondreden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')