Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)remier__.html?p=38,2quote:Pechtold favoriet als premier
AMSTERDAM - Uit een peiling van Maurice de Hond blijkt dat Nederlanders bij de volgende verkiezingen het liefst D66-leider Alexander Pechtold als premier zien.
Pechtold krijgt 27 procent van de stemmen. Daarna volgen premier Jan Peter Balkenende (22 procent), Geert Wilders (14 procent), Wouter Bos (14 procent) en Mark Rutte (6 procent).
De Hond heeft kiezers ook de mogelijkheid geboden om op andere kandidaten dan politiek leiders te stemmen voor het premierschap. Geliefd zijn Maxime Verhagen, Ronald Plasterk en Neelie Kroes. De Eurocommissaris krijgt zelfs een procent meer stemmen dan Pechtold.
Opmerkelijke bevindingen, dus...quote:Als Neelie Kroes politiek leider van de VVD zou worden dan geeft 5% van de kiezers op dat de kans dat ze VVD stemmen veel groter wordt en 9% dat de kans groter wordt. Per saldo zou dat 8 a 10 zetels kunnen schelen met Rutte als lijsttrekker. Zetels die voor ongeveer de helft niet naar de PVV gaan.
Zeker opvallend die 14%, aangezien volgens de peilingen meer dan 20% van de kiezers op Wilders zou stemmen.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:23 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Wat? Niet Wilders?
Opvallender is Pechtold, terwijl D66 op ongeveer 10% staat. Blijkbaar wordt hij toch premier-waardiger geacht dan Wilders.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:26 schreef TNA het volgende:
[..]
Zeker opvallend die 14%, aangezien volgens de peilingen meer dan 20% van de kiezers op Wilders zou stemmen.
Ik kan me best voorstellen dat kiezers van andere partijen Pechtold als een goede premier zien, maar het lijkt me sterk dat veel niet PVV-stemmers Wilders als premier willen. En blijkbaar wil slechts iets meer dan de helft van de PVV-kiezers dat Wilders daadwerkelijk premier wordt.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:31 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Opvallender is Pechtold, terwijl D66 op ongeveer 10% staat. Blijkbaar wordt hij toch premier-waardiger geacht dan Wilders.
Viel me idd ook al op.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:55 schreef Boze_Appel het volgende:
Wat mij verbaast is dat 22% na de afgelopen zeven jaar nog steeds JP als MP wil hebben.
quote:Ademen die mensen wel?
Als je op de peil.nl link klikt zie je dat Wilders weliswaar binnen de PVV erg populair is maar daarbuiten bij andere partijen geen enkele steun geniet. Pechtold haalt ook bij de andere partijen een stevig deel.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:26 schreef TNA het volgende:
[..]
Zeker opvallend die 14%, aangezien volgens de peilingen meer dan 20% van de kiezers op Wilders zou stemmen.
Voornamelijk Nitriet en Methaan van de koeienmest, me dunkt.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:55 schreef Boze_Appel het volgende:
Wat mij verbaast is dat 22% na de afgelopen zeven jaar nog steeds JP als MP wil hebben. Ademen die mensen wel?
Tja, ik heb de man altijd ongeschikt gevonden, mist leiderskwaliteiten die Lubbers en Kok bijvoorbeeld wel hadden. En als hij nou nog zo ongelooflijk integer was....quote:Op maandag 27 juli 2009 12:55 schreef Boze_Appel het volgende:
Wat mij verbaast is dat 22% na de afgelopen zeven jaar nog steeds JP als MP wil hebben. Ademen die mensen wel?
Ik snap eigenlijk ook niet zo goed dat zoveel mensen Pechtold als premier willen. Als minister was hij (al was het maar even) toch niet zo heel sterk, zeker niet naar buiten toe.quote:Op maandag 27 juli 2009 16:26 schreef Hexagon het volgende:
Overigens lijkt Kroes me meer een echte bestuurder dan Pechtold. Die is juist goed als volksvertegenwoordiger. Als D66 een premier zou mogen leveren dan denk ik dat beter een Wijers, Rinnooy Kan of Van Boxtel naar voren kan worden geschoven.
Wat me ook verbaast is dat 2 'liberalen' als eerste genoemd worden, zou meer iets zijn geweest voor de jaren 90/begin 2000.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:55 schreef Boze_Appel het volgende:
Helemaal eerlijk vind ik die vergelijking ook niet.quote:Op maandag 27 juli 2009 16:40 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk ook niet zo goed dat zoveel mensen Pechtold als premier willen. Als minister was hij (al was het maar even) toch niet zo heel sterk, zeker niet naar buiten toe.
Hij had dan ook niet een bijzonder spetterende portefeuille. Als je nu de debatten volgt is hij samen met Halsema zo ongeveer de enige die iets zinnigs uitkraamt. En dat zegt wel wat.quote:Op maandag 27 juli 2009 16:40 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk ook niet zo goed dat zoveel mensen Pechtold als premier willen. Als minister was hij (al was het maar even) toch niet zo heel sterk, zeker niet naar buiten toe.
Vind je? Ik totaal niet. Nederland vliegt altijd van de ene kant naar de ander. Nu een extreem conservatief christelijk kut kabinet, straks weer de andere kant op met een meer liberale insteek.quote:Op maandag 27 juli 2009 17:05 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat me ook verbaast is dat 2 'liberalen' als eerste genoemd worden, zou meer iets zijn geweest voor de jaren 90/begin 2000.
Ik zie het al, jij woont niet in Amsterdam.quote:Op maandag 27 juli 2009 17:32 schreef JAM het volgende:
Zelf had ik het liefst Job Cohen gezien, maar Pechtold is zeker een goede vent.
Nee, dat klopt. Ik moet er ook niet aan denken om hem als burgemeester te hebben; godzijdank is dat een hele andere functie dan premier.quote:Op maandag 27 juli 2009 17:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik zie het al, jij woont niet in Amsterdam.
Ja dat vind ik, liberalisme wordt in een tijd van crisis nu niet echt omarmd, dat merkte je zeker aan het begin van deze crisis waar vooral de liberale of de vermeend liberale stokpaardjes de schuld kregen overigens meestal onterecht maar dat maakt voor de beeldvorming niet uit (KK is hier op het forum wel een extreem voorbeeld daarvan al lijkt het soms dat hij maar 2 kampen kan onderscheiden). 10 jaar geleden was de tijd er eerder rijp voor en leek het ook te gaan gebeuren totdat Paars de schuld van zo'n beetje alles kreeg.quote:Op maandag 27 juli 2009 17:24 schreef Harlon het volgende:
Vind je? Ik totaal niet. Nederland vliegt altijd van de ene kant naar de ander. Nu een extreem conservatief christelijk kut kabinet, straks weer de andere kant op met een meer liberale insteek.
Dat is alleen maar toe te juichen maar ik vind het gezien de huidige tijd vreemd.quote:Daarnaast zijn bijzonder veel mensen de betutteling door de huidige politiek spuugzat en is het dus niet zo verrassend dat ze kiezen voor een richting waar dat minder zal zijn.
Ja voor een premier kan prima zonder ruggegraatquote:Op maandag 27 juli 2009 17:39 schreef JAM het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Ik moet er ook niet aan denken om hem als burgemeester te hebben; godzijdank is dat een hele andere functie dan premier.
De Nederlander? Als in 1 volk, 1 rijk, 1 leider.quote:Op maandag 27 juli 2009 17:41 schreef OldJeller het volgende:
Nou, als dé Nederlander dit wil, dan moeten we er maar snel werk van maken.
Gepeild in een periode waarin veel mensen met vakantie zijn.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:19 schreef isogram het volgende:
Sommige peilingen van Maurice de Hond neem ik met een korrel zout, maar deze is dan toch wel weer grappig:
[..]
Ik las 't bericht en toen bleek dat dé Nederlander graag Pechtold of Kroes als premier wilt.quote:Op maandag 27 juli 2009 17:44 schreef raptorix het volgende:
[..]
De Nederlander? Als in 1 volk, 1 rijk, 1 leider.
Het was niet een aanval op jou, het gaat er mij meer om dat men er voor gemak maar vanuit gaat dat ik door een premier geleid wil worden. Er zijn zat mensen die helemaal geen overheids bemoeizucht willen.quote:Op maandag 27 juli 2009 17:53 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Ik las 't bericht en toen bleek dat dé Nederlander graag Pechtold of Kroes als premier wilt.
Vandaar.
Och, dat heeft Balkenende wel bewezen, we leven immers nog steeds.quote:Op maandag 27 juli 2009 17:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja voor een premier kan prima zonder ruggegraat
Criminelen bijvoorbeeldquote:Op maandag 27 juli 2009 17:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het was niet een aanval op jou, het gaat er mij meer om dat men er voor gemak maar vanuit gaat dat ik door een premier geleid wil worden. Er zijn zat mensen die helemaal geen overheids bemoeizucht willen.
Ik vind 54% van mijn geweld afpakken onder dreiging van geweld behoorlijk crimineler als afpersers die maar 10% vragen.quote:
0% belasting ftw!!quote:Op maandag 27 juli 2009 18:06 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik vind 54% van mijn geweld afpakken onder dreiging van geweld behoorlijk crimineler als afpersers die maar 10% vragen.
Dat bewijst heer Balkenende toch weer élke dag.quote:Op maandag 27 juli 2009 17:43 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ja voor een premier kan prima zonder ruggegraat
als je deze peiling als uitkomst zou nemen heb je een premier met een mandaat van 27% van de bevolking van een partij die 2% van de bevolking vertegenwoordigd(gebaseerd op het huidige zetelaantal), hoe wil deze premier van een partij die niet meeregeert zijn stempel op beslissingen drukken zonder dat je machtsmisbruik kan suggereren?quote:Op maandag 27 juli 2009 16:24 schreef Hexagon het volgende:
Het is idd tijd voor een gekozen premier (inc. bestuur) naast de volksvertegenwoordiging. DOor de huidige machtverhoudingen blijven we met armoe al Balkenende opgescheept.
Graag, ik betaal liever gewoon voor de zaken waar ik gebruik van maak.quote:
Wat kleinburgelijk van je, raptorix. Neem een voorbeeld aan deze Haagse gentleman en laat, zoals het een heer betaamt, anderen betalen voor de zaken waar je gebruik van maakt. Geld speelt geen rol, amice.quote:Op maandag 27 juli 2009 18:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Graag, ik betaal liever gewoon voor de zaken waar ik gebruik van maak.
Belasting is een vorm van betalen voor de zaken waar je gebruik van maaktquote:Op maandag 27 juli 2009 18:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Graag, ik betaal liever gewoon voor de zaken waar ik gebruik van maak.
Jij bent er zeker zo 1 die met ze vrienden zit, en dat iemand dan oppert om kratje bier te halen, jij zegt: "nah ik moet nog rijden", maar als je vrienden geld hebben gelapt, en het kratje bier is gehaald, dat je dan zegt: "ah joh, ik ga wel lopen", en dan lekker gratis mee zuipen, die mentatliteit.quote:Op maandag 27 juli 2009 19:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Belasting is een vorm van betalen voor de zaken waar je gebruik van maakt. Als belastinggeld goed besteed wordt profiteert de hele samenleving daarvan. Ik zal niet ontkennen dat het daar soms aan schort overigens
Gast, echt....quote:Op maandag 27 juli 2009 19:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Jij bent er zeker zo 1 die met ze vrienden zit, en dat iemand dan oppert om kratje bier te halen, jij zegt: "nah ik moet nog rijden", maar als je vrienden geld hebben gelapt, en het kratje bier is gehaald, dat je dan zegt: "ah joh, ik ga wel lopen", en dan lekker gratis mee zuipen, die mentatliteit.
Niet bepaaldquote:
Waarom zou je eerst het geld in een pot doen met ze alleen, deze pot door iemand laten beheren die er 20 procent doorheen jaagt, en dan vervolgens het geld op super inefficiente manier uit te geven door mensen die veelal geen vakkennis hebben? Nee dank u, dan betaal ik wel me eigen bonnetje.quote:
Gezellige ben jij voor in de kroeg danquote:Op maandag 27 juli 2009 19:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Waarom zou je eerst het geld in een pot doen met ze alleen, deze pot door iemand laten beheren die er 20 procent doorheen jaagt, en dan vervolgens het geld op super inefficiente manier uit te geven door mensen die veelal geen vakkennis hebben? Nee dank u, dan betaal ik wel me eigen bonnetje.
Op vrijwillige basis zaken weggeven vind ik niet erg, helaas doet jou geliefde regering daar niet aan, die EISEN dat je een rondje geeft.quote:Op maandag 27 juli 2009 19:14 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Gezellige ben jij voor in de kroeg dan
D66>VVDquote:
En dat vind ik nou 1 van de grote zaken die me tegenstaan in Nederland, de mensen die de leiding hebben over dit land baseren hun beleid op basis van politieke gedachten, en niet op basis wat het beste is voor Nederland, het zou veel handiger zijn als we dan toch een "parlement" hebben, dat er mensen in zitten die regeren op basis van goed verstand en niet op basis van dogma's.quote:
En dan ben je bij D66 een stuk beter af dan bij de VVD. D66 is volgens mij de minst afhankelijke politieke partij, ze hebben geen vaste achterban die ze vertegenwoordigen zoals je bij de andere partijen ziet.quote:Op maandag 27 juli 2009 19:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
En dat vind ik nou 1 van de grote zaken die me tegenstaan in Nederland, de mensen die de leiding hebben over dit land baseren hun beleid op basis van politieke gedachten, en niet op basis wat het beste is voor Nederland, het zou veel handiger zijn als we dan toch een "parlement" hebben, dat er mensen in zitten die regeren op basis van goed verstand en niet op basis van dogma's.
Oja daar ben ik zeker mee eens, maar ze merken dat kleurloosheid toch wel erg loont, en de vraag is of dat zo goed is om een land te leiden. En sinds Tom de Graaf burgemeester werd vertrouw ik ze al helemaal niet meer, snap niet waarom die man niet ter plekke geroyeerd is.quote:Op maandag 27 juli 2009 19:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
En dan ben je bij D66 een stuk beter af dan bij de VVD. D66 is volgens mij de minst afhankelijke politieke partij, ze hebben geen vaste achterban die ze vertegenwoordigen zoals je bij de andere partijen ziet.
Daar zou je zoals in veel landen een tweede ronde voor kunnen instellenquote:Op maandag 27 juli 2009 18:13 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
[..]
als je deze peiling als uitkomst zou nemen heb je een premier met een mandaat van 27% van de bevolking van een partij die 2% van de bevolking vertegenwoordigd(gebaseerd op het huidige zetelaantal), hoe wil deze premier van een partij die niet meeregeert zijn stempel op beslissingen drukken zonder dat je machtsmisbruik kan suggereren?
Ik ben wel de laatste om de kapitalisten van D66 te verdedigen maar ik vind dat je dat de Graaf niet kwalijk kan nemen. Hij vindt immers nog steeds dat het burgemeestersambt verkozen dient te worden.quote:Op maandag 27 juli 2009 19:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Oja daar ben ik zeker mee eens, maar ze merken dat kleurloosheid toch wel erg loont, en de vraag is of dat zo goed is om een land te leiden. En sinds Tom de Graaf burgemeester werd vertrouw ik ze al helemaal niet meer, snap niet waarom die man niet ter plekke geroyeerd is.
Ik wil daar niet naartoe. Het conensusdenken heeft geen enkel land kwaad gedaan.quote:Op maandag 27 juli 2009 19:49 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daar zou je zoals in veel landen een tweede ronde voor kunnen instellen
Als je daar zo stellig van overtuigt bent, misschien een bron daarvoor?quote:Op maandag 27 juli 2009 12:49 schreef Gabriel-Omar-Batistuta het volgende:
Veel mensen die op de PVV stemmen willen een 'signaal' afgeven en zeker niet gekke Geert als premier hebben.
Diezelfde twijfel zien we als we vragen naar een eventuele rol van Wilders als premier van dit land. Slechts de helft van de mensen die nu PVV zouden gaan stemmen, is van mening dat hij daarvoor de juiste man is. De helft van zijn eigen kiezers wil Wilders dus niet als premier. Dit is een probleem van jewelste voor de PVV.quote:Op maandag 27 juli 2009 19:52 schreef Bommenlegger het volgende:
[..]
Als je daar zo stellig van overtuigt bent, misschien een bron daarvoor?
Ik vraag enkel een bron.quote:Op maandag 27 juli 2009 20:02 schreef Gabriel-Omar-Batistuta het volgende:
[..]
Diezelfde twijfel zien we als we vragen naar een eventuele rol van Wilders als premier van dit land. Slechts de helft van de mensen die nu PVV zouden gaan stemmen, is van mening dat hij daarvoor de juiste man is. De helft van zijn eigen kiezers wil Wilders dus niet als premier. Dit is een probleem van jewelste voor de PVV.
PVV-kiezer twijfelt over Geert Wilders
Punt is nu net dat mensen verschillen van mening over wat het beste is voor Nederland. Er is niet altijd een duidelijke keuze wat het beste is, vaak zijn er meerdere opties met elk voor en nadelen.quote:Op maandag 27 juli 2009 19:26 schreef raptorix het volgende:
[..]
En dat vind ik nou 1 van de grote zaken die me tegenstaan in Nederland, de mensen die de leiding hebben over dit land baseren hun beleid op basis van politieke gedachten, en niet op basis wat het beste is voor Nederland,
En dus heb ik me maar te conformeren aan een meerderheid die misschien heel andere belangen dienen? Dat vind ik nogal een fascistisch idee.quote:Op maandag 27 juli 2009 21:40 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Punt is nu net dat mensen verschillen van mening over wat het beste is voor Nederland. Er is niet altijd een duidelijke keuze wat het beste is, vaak zijn er meerdere opties met elk voor en nadelen.
Ik vind het weinig sjiek als je 10 jaar lang voor gekozen burgermeesterschap strijdt, je na je kamerlidschap laat benoemen tot burgemeester, ik vond de Graaf een iemand met zinnige denkbeelden, hoewel ik het er principieel niet mee eens was, en daarom viel het me ontzettend tegen. Heb eerlijk gezegt ook meer met Boris Ditrich omdat die zich ooit persoonlijk voor me ingezet heeft.quote:Op maandag 27 juli 2009 19:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik ben wel de laatste om de kapitalisten van D66 te verdedigen maar ik vind dat je dat de Graaf niet kwalijk kan nemen. Hij vindt immers nog steeds dat het burgemeestersambt verkozen dient te worden.
Jij stelde dat mensen die dit land besturen zich laten leiden door politieke gedachten in plaats van wat goed is voor Nederland, ik stel daarop dat mensen van mening verschillen over wat goed is voor Nederland en politieke gedachten altijd een rol zullen spelen.quote:Op maandag 27 juli 2009 22:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
En dus heb ik me maar te conformeren aan een meerderheid die misschien heel andere belangen dienen? Dat vind ik nogal een fascistisch idee.
Zo slecht doet JP het nu eenmaal niet en Nederlanders klagen wel, maar houden tegelijkertijd niet van verandering.quote:Op maandag 27 juli 2009 12:55 schreef Boze_Appel het volgende:
Ach, dus tegenwoordig is de durf om een genuanceerd standpunt te verdedigen in een politiek landschap waar je alleen met uitersten scoort, af te doen met kleurloosheid. Droevig eigenlijk, als je er over nadenkt.quote:Op maandag 27 juli 2009 19:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Oja daar ben ik zeker mee eens, maar ze merken dat kleurloosheid toch wel erg loont
Met dien verschil dat Libertariers niet van dwang uit gaan maar van vrije keuzes, zelfs met een relatief vrij systeem zoals in Nederland kan ik me niet onttrekken aan de huidige wetgeving en regels, of ik nou wil of niet, ik moet me laten onderwerpen aan een belasting en regelsysteem waar ik niet voor gekozen heb, en dat is wel een essentieel verschil.quote:Op maandag 27 juli 2009 22:40 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Jij stelde dat mensen die dit land besturen zich laten leiden door politieke gedachten in plaats van wat goed is voor Nederland, ik stel daarop dat mensen van mening verschillen over wat goed is voor Nederland en politieke gedachten altijd een rol zullen spelen.
De schaal is irrelevant, binnen de zogenaamde gemeenschappen en vrijwillige organisaties die libertariers voorstaan krijg je dergelijke keuzeproblemen ook, je krijgt er dus ongeacht de manier van bestuur mee te maken.
Jij was zeker degene die op de middelbare school bij gym altijd als laatste werd gekozen en daarom maar elke vorm van groepsverplichtingen als fascistisch is gaan zien?quote:Op maandag 27 juli 2009 22:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
En dus heb ik me maar te conformeren aan een meerderheid die misschien heel andere belangen dienen? Dat vind ik nogal een fascistisch idee.
Nu klink je zelf als Balkenendequote:Op maandag 27 juli 2009 21:40 schreef Tizitl het volgende:
[..]
Punt is nu net dat mensen verschillen van mening over wat het beste is voor Nederland. Er is niet altijd een duidelijke keuze wat het beste is, vaak zijn er meerdere opties met elk voor en nadelen.
Sure ik was die onsportieve kneus: FOK!KER loopt 100 KM voor het goede doel!quote:Op dinsdag 28 juli 2009 00:07 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Jij was zeker degene die op de middelbare school bij gym altijd als laatste werd gekozen en daarom maar elke vorm van groepsverplichtingen als fascistisch is gaan zien?
quote:Op dinsdag 28 juli 2009 23:14 schreef detlevico het volgende:
Wiegel!
Hans Wiegel als PREMIER!!!!!!!
Zou dan mooi uitkomen als men massaal op de VVD, PVV gaat stemmen!
Maar loop je dan niet de kans dat bijvoorbeeld Pechtold gekozen kan worden als MP, terwijl hij met geen mogelijkheid een coaltie kan vormen met een kamermeerderheid ?quote:Op maandag 27 juli 2009 21:18 schreef Monidique het volgende:
[..]
Neuh, een minister-president is genoeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |