quote:Arm Californië vreest Arnies harde hand
LOS ANGELES - "Schwarzenegger had beter in de films kunnen blijven" , sneert Jasper Lim (26), een basisschoolleraar in de verarmde binnenstad van Los Angeles die vijf maanden geleden net als duizenden collega's een 'roze papiertje' in de bus kreeg. Ontslagen.
De in China Town opgeroeide Lim voert sindsdien samen met andere demonstranten actie tegen de bezuinigingen. "We moeten vechten voor onze leerlingen", zegt de leraar voor het hoofdkantoor van het departement voor onderwijs. "Als Schwarzenegger zijn zin krijgt, komt er een nog veel grotere ontslagronde."
Californië moet door de recessie kiezen tussen twee kwaden: harde bezuinigingen of nog hardere bezuinigingen. Democraten willen belastingen verhogen, tekorten met boekhoudkundige trucs maskeren en bezuinigingen uitsmeren over een langere termijn.
Gouverneur Schwarzenegger pleit voor een 'shocktherapie': geen nieuwe belastingen, geen uitstel, maar drastisch snijden in de begroting om de tekorten definitief terug te dringen. De politieke impasse moet deze week worden opgelost. Anders kan Californië geen lonen meer uitbetalen.
De therapie die Schwarzenegger voor ogen heeft, raakt vooral het onderwijs en de gezondheidszorg, de grootste kostenposten van de staat.
De onderwijsbond berekende al dat mogelijk 18.000 leraren hun banen verliezen. In de armste wijken kunnen scholen 40 procent van hun leraren verliezen.
Andere maatregelen zijn minstens zo ingrijpend. Zo'n 225.000 mensen zullen niet langer aanspraak kunnen maken op Medi-Cal, de publieke ziektekostenverzekering voor minderbedeelden.
Sociale hulpverlening, waaronder projecten om aids tegen te gaan of jongeren te helpen uit bendes te komen, moet 10 procent inleveren.
"Goed onderwijs en gezondheidszorg zijn een mensenrecht", zegt Sean Leys, een leraar Engels die 23 dagen in hongerstaking was uit protest tegen de dreigende bezuinigingen. "Schwarzenegger straft de allerarmsten, omdat hij in zijn laatste jaren nog even daadkracht wil tonen. Op mijn school zitten alleen maar minderheden, 85 procent is Latino en 15 procent is Aziatisch. We hebben nu al soms klassen met zestig leerlingen. Dat er nu nog meer bezuinigd wordt, bevestigt alleen maar het gevoel van mijn leerlingen dat ze minder waard zijn dan de rest."
Een meerderheid in Californië lijkt de harde lijn van de 'Governator' desondanks te steunen. Een recent referendum liep uit op een nederlaag voor Democraten.
Voor Schwarzenegger was de boodschap duidelijk: "De kiezers willen dat we binnen onze middelen leven. We hebben niet meer de luxe om hervormingen aan het systeem uit te stellen. Wat er moet gebeuren, zal gebeuren."
De voormalige filmster speelt sindsdien hoog spel. Als de Democraten deze week niet instemmen met zijn bezuinigingen, komt de hele staat stil te liggen.
Ambtenaren zullen alleen nog schuldpapieren ontvangen, zogenoemde IOU's ('I Owe Unto' en 'I Owe You, ik ben u verschuldigd, red.). Schwarzenegger lijkt er niet voor terug te schrikken.
De Republikein heeft nog maar minder dan twee jaar te gaan als gouverneur. Een nieuwe politieke functie heeft hij naar eigen zeggen niet op het oog.
"Veel mensen in Californië begrijpen nog niet wat de plannen van Schwarzenegger inhouden ", zegt Yolanda Santoyo (40), een gemeenschapswerker die zich vooral bezig houdt met bendegeweld in LA. "Veel van mij collega's zijn al ontslagen en er zullen nog meer volgen. Naschoolse opvang, zomerkampen en buurtcentra verdwijnen. De eerste effecten zijn nu al zichtbaar. Gangs werven weer actief onder de rondhangende jongeren. Ik vrees een sociale nachtmerrie als alle bezuinigingen doorgaan."
quote:State IOUs Q&A
Kathleen Pender
Tuesday, June 30, 2009
The state controller's office says it will begin issuing IOUs on Thursday for the first time since 1992 if the governor and Legislature haven't come up with a budget fix.
If that happens, who will get them, how will they work and will you be able to use them to pay your bills?
Here are some answers.
Q: What is an IOU?
A: Normally, the state pays its bills with "regular warrants," which are checks that can be cashed immediately.
If the state doesn't reach a plan that will put cash in the Treasury by Thursday, the controller will begin issuing more than $3 billion in IOUs to pay some of its July bills, says Garin Casaleggio, a spokesman for Controller John Chiang.
The state will pay off the IOUs on Oct. 1, assuming there is enough cash in the Treasury by then.
The IOUs will pay tax-free interest at a rate that will be set on Thursday.
Q: How will they look?
A: The IOUs will look like regular state checks except they will be printed on darker green paper and bear the issue and maturity dates and the word "registered."
Q: Has the state issued IOUs before?
A: Yes. In July and August 1992, when Pete Wilson was governor, the state issued about $4 billion in IOUs.
In February of this year, the state considered issuing IOUs but did not. Instead, it delayed certain payments for 30 days.
Q: Will the state pay everything with IOUs?
A: No. The state Constitution, federal laws or court orders prevent some IOU payments.
The state will continue making regular payments to schools (kindergarten through college) and to debt holders because the Constitution gives them priority.
State employees, who received IOUs in 1992, will not receive them this time because a court found they violated labor laws. The state also must continue making regular payments to state employee and teacher pension plans, in-home supportive services and Medi-Cal providers.
Without a budget fix, the controller expects to issue roughly $3 billion in IOUs and $11 billion worth of regular payments in July.
Q: Who will get IOUs?
A: The state would use IOUs to pay:
-- Businesses that contract with the state.
-- People and businesses getting income tax refunds.
-- The Student Aid Commission, which makes Cal Grants to college students.
-- Social service programs including CalWORKS, mental health, drug and alcohol programs.
-- The state's portion of Supplemental Security Income and State Supplementary Payment programs for blind, disabled and low-income seniors. However, the federal government will pick up the state's unpaid share and the state will reimburse the federal government.
Q: Would I continue to get unemployment benefits?
A: Yes, because that money comes out of a separate fund. For more on this, see my blog at sfgate.com/blogs/pender.
Q: Can I cash in an IOU before Oct. 1?
A: The state will not redeem them before Oct. 1. However, the IOUs are negotiable, which means they can be sold or transferred to another party as a form of payment.
In 1992, many banks in California cashed them for customers initially, but many stopped after the first month. Some banks said the 5 percent interest rate was not enough to justify the hassle; others wanted to spur the state to end its budget impasse.
Wells Fargo and Bank of America have not decided whether to accept IOUs this time. In an e-mail, BofA says it would need "much greater specificity about rates, timelines, terms and many other variables" before it could make that decision.
A spokeswoman for the California Bankers Association says she doesn't think any of its members have decided whether to accept them.
Q: Can I use an IOU to pay my state taxes?
A: You can use an IOU to pay your California business or personal income tax.
The Board of Equalization does not accept IOUs as payment for sales taxes. However, that decision "is currently under review," board spokeswoman Anita Gore says.
Counties would have to decide whether to accept them for property taxes.
Q: When would the state stop issuing IOUs?
A: "When there is enough money to pay all our bills," including any outstanding IOUs, Casaleggio says.
More info
For more information, go to the state controller's Q&A at www.sco.ca.gov/5935.html.
Het gaat niet zozeer om schuld maar om verantwoordelijkheid. Als je keer op keer geen budget kan voorstellen dat het redt, dan is het misschien tijd om je conclusies te trekken.quote:Op woensdag 1 juli 2009 17:16 schreef Zith het volgende:
mwheheh.
Al is het wel iets te makkelijk om arnold de schuld te geven.
Arnie zag het allemaal al lang geleden aankomen en heeft verschillende voorstellen gedaan om het zooitje op te lossen. Helaas voor hem hebben de hippies in Californie het recht van referendum, waardoor de voorstellen zijn afgeschoten door de bevolking.quote:Op woensdag 1 juli 2009 17:19 schreef eleusis het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om schuld maar om verantwoordelijkheid. Als je keer op keer geen budget kan voorstellen dat het redt, dan is het misschien tijd om je conclusies te trekken.
Worden dat dan wel wettige betaalmiddelen? Accepteert de huisbaas Californische IOUs?quote:Op woensdag 1 juli 2009 17:07 schreef eleusis het volgende:
Klopt. Ze gaan vanaf deze maand geen knaken meer geven maar IOU's voor bepaalde uitkeringen, studentenbeurzen, belastingteruggaven etc... Zal eens kijken of ik een leuk artikeltje kan vinden...
Enig idee dat California zo groot is als Frankrijk?quote:Op woensdag 1 juli 2009 18:02 schreef doppendoosch het volgende:
En al die tienduizenden werklozen, kost dat niets daar in Amerika?
Dat vraag ik me dus af. Komt er een wisselkoers? Is er op te speculeren?quote:Op woensdag 1 juli 2009 19:43 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Worden dat dan wel wettige betaalmiddelen? Accepteert de huisbaas Californische IOUs?
quote:
Goede vraag. Wat zijn de IOU's nu precies? Als ik geen dollars kan lenen heeft dat een reden: ik kan de waarde ervan niet dekken. Waarom zouden die IOU's dan ooit iets waard zijn?quote:Op woensdag 1 juli 2009 19:43 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Worden dat dan wel wettige betaalmiddelen? Accepteert de huisbaas Californische IOUs?
In oktober krijg je drie IOU's voor twee uit september. Daar ligt ook net het probleem: je ziet je geld nooit, anders werd het ze wel geleend door andere instellingen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 00:17 schreef Zith het volgende:
Nou er zit wel een rente op (geloof ik), dus zijn net mini-obligaties, maar of californie in october het geld al heeft blijft de vraag
Het is dus vooral een politiek probleem. Matig voor de Californische burgers dat hun politici niet wat meer verantwoordelijkheid nemen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 17:50 schreef Queued het volgende:
Hier de link naar naar het stukje op BNR:
http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?datum=01/07/2009&tijd=16:54:00&lengte=15&titel=Titel
Een stukje schuldpapier of niks, veel meer mogelijkheden heb je straks niet.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik betwijfel trouwens of ik zo'n IOU aan zou nemen, als je ergens door genaaid wordt tijdens deze crisis is het wel de overheid, dus om IOU's van hun te gaan accepteren als betalen.
Tuurlijk wel, ruilhandel. Overheid wil jouw diensten, mogen ze daar voor in natura betalenquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:11 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Een stukje schuldpapier of niks, veel meer mogelijkheden heb je straks niet.
En het is ook niet alsof de meeste leveranciers nu in de luxepositie zitten dat ze veel kabaal kunnen maken en een (grote) klant kunnen kwijtraken.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:11 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Tsja, dat blijft natuurlijk een afweging, maar we moeten ook niet doen alsof de hele economie in Californië ineens op IOU's draait, het merendeel zullen nog gewoon Dollars zijn.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:11 schreef Drugshond het volgende:
Was er een tijdje terug niet sprake van dat een paar staten zich wilde afscheiden van de VS?quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:36 schreef Aardwetenschapper het volgende:
Kan california niet uit de verenigde staten stappen en op die manier wat afdrachten terugbrengen??
Het staat natuurlijk iedereen vrij zich in een dergelijke positie te brengen, dus wat wil je hier mee zeggen? Dat Californië nu in de problemen zit is volledig te wijten aan te grote uitgaven tegenover te weinig inkomsten. En reken maar dat ook Joe-sixpack voor belastingverlagingen heeft gestemd.quote:Op donderdag 2 juli 2009 13:36 schreef FP128 het volgende:
Wanneer leert men dat het juist de hoogte van de inkomsten van de Amerikaanse managers en bijbehorende eigenaren is van diverse winkels/ondernemingen die juist vanwege hun graai cultuur het meeste profijt opstrijken en niet de gewone man.
De coupon op die obligaties wordt dan ook nog wel uitbetaaldquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:47 schreef Drugshond het volgende:
June 2009
Fitch lowered the State's general obligation bond rating to 'A-' citing "the magnitude of the State's financial and institutional challenges and persistent economic and revenue weakening."
Nu pas A- ?! Dacht eerder FFF.
Heeft men in californie een flattax? Anders zou een getrapte belasting zoals in nederland nog wel eens flink wat extra inkomsten kunnen opleveren en wordt joe sixpakc niet geraakt door een verhoging.quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Het staat natuurlijk iedereen vrij zich in een dergelijke positie te brengen, dus wat wil je hier mee zeggen? Dat Californië nu in de problemen zit is volledig te wijten aan te grote uitgaven tegenover te weinig inkomsten. En reken maar dat ook Joe-sixpack voor belastingverlagingen heeft gestemd.
Yep, zelfs in het redelijk hoog geschoolde californie gaat zoiets fout.quote:Op donderdag 2 juli 2009 17:08 schreef Zero2Nine het volgende:
Het zit hem er waarschijnlijk eerder in, zoals eerder gezegd, dat mensen over alles konden stemmen. Dus je kon "tegelijk" voor meer uitgaven stemmen en voor lastenverlichting (of iig geen verzwaring). Dat kan uiteindelijk niet samen.
Het blijft mij keer op keer verbazen hoe een land als de VS, wat zo ontzettend tegen het communisme is en zo pro-vrije markt, de meest krankzinnige regelingen treft. Regelingen waar de vakbonden, de SP en de NCPN niet eens over durven dromen. Zie bijvoorbeeld de pensioenregelingen bij GM, Ford en Chrystler.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 09:48 schreef drexciya het volgende:
Het is iets te makkelijk om alles op de kiezer te schuiven. Veel steden in Californie hebben hun ambtenaren achterlijke salarissen en pensioenen beloofd. En dat is sowieso niet produktief en het moet ook uit middelen komen. Maar ja daarvoor moet de belasting omhoog, wat niemand wil.
De manier om van de hoge verplichtingen af te komen op gemeente niveau is om gemeentes failliet te laten gaan (niet liquidatie, maar uitstel van betaling). Dan kun je dit problem aanpakken. Op het moment is er al 1 gemeente hiermee bezig met de nodige tegenwerking van de ambtenaren natuurlijk.
Het hele systeem is natuurlijk zwakzinnig in de VS. Het werkt dit soort taferelen in de hand. Allemaal korte termijn denken en stemmen "kopen". Op de lange termijn gaat het altijd fout.
Ze zouden daar aan de overkant van de atlantische oceaan eens wat meer moeten polderen..quote:Op zaterdag 4 juli 2009 20:39 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Het blijft mij keer op keer verbazen hoe een land als de VS, wat zo ontzettend tegen het communisme is en zo pro-vrije markt, de meest krankzinnige regelingen treft. Regelingen waar de vakbonden, de SP en de NCPN niet eens over durven dromen. Zie bijvoorbeeld de pensioenregelingen bij GM, Ford en Chrystler.
Het lijkt erop dat de VS net zo kapitalistisch zijn als China communistisch.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 20:39 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Het blijft mij keer op keer verbazen hoe een land als de VS, wat zo ontzettend tegen het communisme is en zo pro-vrije markt, de meest krankzinnige regelingen treft. Regelingen waar de vakbonden, de SP en de NCPN niet eens over durven dromen. Zie bijvoorbeeld de pensioenregelingen bij GM, Ford en Chrystler.
ik wil daar nog wel subsidies voor boeren aan toe voegenquote:Op zaterdag 4 juli 2009 20:39 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Obama heeft daar een gevaarlijk precedent geschapen door zijn vriendjes van de vakbond kadootjes te geven ten koste van de GM/ Chrysler bondholders. Normaal ligt bij een faillisement de volgorde van rechten gewoon wettelijk vast, maar Obama heeft de bondholders in een accoord gedwongen dat veel slechter is dan waar ze volgens de wet recht op zouden hebben.quote:Op zaterdag 4 juli 2009 20:39 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik heb er best moeite mee, een paar dingen die me wel aardig leken zetten totaal geen zoden aan te dijk. Dan moet het toch van gevoelige terreinen komen waar ik in eerste instantie niets vanaf wilde halen.quote:Op zondag 5 juli 2009 20:54 schreef SeLang het volgende:
HIER staat een toffe interactieve tool waarmee je zelf het California budget deficit kunt dichten.
Ik vind die bezuinigingen wel erg suggestief. Waar staat de knop: "pleur de helft van de ambtenaren eruit?"quote:Op zondag 5 juli 2009 21:37 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Ik heb er best moeite mee, een paar dingen die me wel aardig leken zetten totaal geen zoden aan te dijk. Dan moet het toch van gevoelige terreinen komen waar ik in eerste instantie niets vanaf wilde halen.
Omdat Democraten en Republikeinen erlkaar al jaren in een ijzeren greep houden, waardoor er nooit een beslissing is genomen.quote:
Is het niet zo dat er vooral rijken in california wonen, omdat de belasting daar zo laag is? ( en hollywood / L.A enzo ).quote:Op maandag 6 juli 2009 00:05 schreef Rotter het volgende:
American dream: Eindpunt, u wordt verzocht uit te stappen.
Dit gebeurt er nu, eindelijk is er het besef dat de kosten voor alle zaken niet meer in verhouding staan tot de gevraagde vergoedingen daarvoor. Zo ook bij de overheid, waar de belastingen gewoon te laag zijn en de kosten de pan uitreizen. Deze tekorten zijn via leningen, voorschotten op de toekomst en allerlei andere zaken gerationaliseerd (niet gefinancierd) en komen nu aan het licht door de economische achteruitgang. (Madov fraude is hetzelfde verhaal).
Ten eerste moeten de belastingen omhoog, en laat vooral de rijken wat extra afdragen, zeker gezien het grootste deel van het kiespubliek hier niet onder valt. (Zowel financieel als politiek haalbaar) Korte termijn denken moet eruit, lange termijn strategie en planning moeten weer terugkomen, zo ook met de publieke financiering. De ruimtelijke ordening moet ook aangepakt worden, al dat onbeperkt bouwen leidt tot een opbouw die gewoonweg niet houdbaar is en nu ook blijkt waar te worden (leegstand, verpaupering).
Je moet juist af van een grote inefficiente overheid en mensen weer gewoon zelf voor hun toekomst, sociale zekerheid, opleiding en pensioen laten sparen. De meeste mensen zijn helemaal niet zo achterlijk als het op hun eigen financieen aankomt. Het probleem is dat de overheid valse beloften doet en valse verwachtingen wekt, waardoor mensen worden misleid en teveel op de overheid vertrouwen en te weinig zelf regelen.quote:Op maandag 6 juli 2009 00:05 schreef Rotter het volgende:
Ten eerste moeten de belastingen omhoog, en laat vooral de rijken wat extra afdragen, zeker gezien het grootste deel van het kiespubliek hier niet onder valt. (Zowel financieel als politiek haalbaar) Korte termijn denken moet eruit, lange termijn strategie en planning moeten weer terugkomen, zo ook met de publieke financiering.
Erg educatief, als je ziet hoeveel moeite je moet doen om uberhaupt dat gat te dichten. Dit is echt indrukwekkend en beangstigend. je kunt nauwelijks duidelijker illustreren hoe erg Californie er aan toe is.quote:Op zondag 5 juli 2009 20:54 schreef SeLang het volgende:
HIER staat een toffe interactieve tool waarmee je zelf het California budget deficit kunt dichten.
In de simulatie zag je dat ook terug, er gaat heel veel geld in de "sociale potjes" om. Dat levert feitelijk gezien bar weinig rendement op (het is in principe alleen maar overhead) en kun je beter op een andere manier besteden. Op die manier komt het iedereen ten goede.quote:Op maandag 6 juli 2009 00:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je moet juist af van een grote inefficiente overheid en mensen weer gewoon zelf voor hun toekomst, sociale zekerheid, opleiding en pensioen laten sparen. De meeste mensen zijn helemaal niet zo achterlijk als het op hun eigen financieen aankomt. Het probleem is dat de overheid valse beloften doet en valse verwachtingen wekt, waardoor mensen worden misleid en teveel op de overheid vertrouwen en te weinig zelf regelen.
Zie mijn voorbeeld, ik wilde het alleen doen met structurele maatregelen (dus niet de one-time fixes) en dan had je echt ALLE bezuinigingen nodig + 2 extra belastingen. Het hele stuk gezondheidszorg was in totaal 'maar' 1.5 miljard aan bezuiniging. en er zaten wel bizarre maatregelen bij hoor zoals het stopzetten van financiering aan openbare universiteiten.quote:Op maandag 6 juli 2009 19:56 schreef drexciya het volgende:
[..]
Erg educatief, als je ziet hoeveel moeite je moet doen om uberhaupt dat gat te dichten. Dit is echt indrukwekkend en beangstigend. je kunt nauwelijks duidelijker illustreren hoe erg Californie er aan toe is.
En heeft iemand de cijfers paraat over de totale uitgaven van de staat CA? Ik heb de indruk dat dit lang niet alle uitgaven zijn, die je weg kunt bezuinigen.quote:Op maandag 6 juli 2009 21:09 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Zie mijn voorbeeld, ik wilde het alleen doen met structurele maatregelen (dus niet de one-time fixes) en dan had je echt ALLE bezuinigingen nodig + 2 extra belastingen. Het hele stuk gezondheidszorg was in totaal 'maar' 1.5 miljard aan bezuiniging. en er zaten wel bizarre maatregelen bij hoor zoals het stopzetten van financiering aan openbare universiteiten.
Met de accijns verder opschroeven had je in 1 klap 5 miljard kunnen opbrengen maar dat treft direct zo'n beetje alle bedrijven en burgers en de vraag is of je dat in deze tijd wel wil.
Misschien leuk als jullie ook je link posten naar de eigen bezuinigingspakketten
BBquote:California Credit Rating Cut Close to Junk After IOUs
By William Selway
July 6 (Bloomberg) -- California’s credit rating was cut for the second time in as many weeks by Fitch Ratings after a stalemate over how to close a $26 billion budget deficit forced the most-populous U.S. state to pay some bills with IOUs.
Fitch lowered its rating of California’s general obligation bonds by two steps to BBB from A-, placing the debt two ranks about so-called high-yield, high-risk junk ratings, and said the state may be cut further. The credit-rating company last lowered its assessment of California on June 25.
California, the largest issuer of municipal bonds, last week began issuing IOUs for the second time since the Great Depression as Governor Arnold Schwarzenegger and lawmakers remained deadlocked over the budget cuts needed to make up for revenue lost because of the recession. California Controller John Chiang said the step was needed to conserve cash.
“The downgrade to ‘BBB’ is based on the state’s continued inability to achieve timely agreement on budgetary and cash flow solutions to its severe fiscal crisis,” Fitch said in a statement.
.............
Dit is echter ook wel de groep die makkelijk verhuist als de belastingen flink omhoog gaan.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 01:26 schreef sitting_elfling het volgende:
Overigens zie ik california als we over een aantal jaar weer aantrekken ook wel weer snel uit het slop raken. Ik las ergens dat qua belasting inkomsten, de rijkste 3% in CA voor meer dan 60% van de belasting inkomstens zorgt.
Liquiditeit plus een grote tax basequote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:35 schreef Farenji het volgende:
Geld "as we know it" is toch ook niks meer dan een IOU papiertje van de overheid? En dat is ook al lang niet meer gebacked door goud oid. Wat is het verschil tussen echt geld en deze Californian IOUs?
Californië kan niet meer lenen dan ze nu doen. D.w.z.: niemand in de markt heeft er nog vertrouwen in dat nog meer geld lenen aan die staat ooit terug zal komen. Dat geld wat ze wel konden lenen, daar stond dus, met wat haken en ogen, een terugbetaling in de toekomst tegenover. Dat is bij die IOU's zeer waarschijnlijk niet het geval.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:35 schreef Farenji het volgende:
Geld "as we know it" is toch ook niks meer dan een IOU papiertje van de overheid? En dat is ook al lang niet meer gebacked door goud oid. Wat is het verschil tussen echt geld en deze Californian IOUs?
Een paar maanden geleden hebben die banken een bailout gehad van belastingbetalers en nu weigeren ze zelf de California IOU'squote:Big Banks Don't Want California's IOUs
A group of the biggest U.S. banks said they would stop accepting California's IOUs on Friday, adding pressure on the state to close its $26.3 billion annual budget gap.
Dorothy Cottrill of the state controller's office inspects IOUs last week.
The development is the latest twist in California's struggle to deal with the effects of the recession. After state leaders failed to agree on budget solutions last week, California began issuing IOUs -- or "individual registered warrants" -- to hundreds of thousands of creditors. State Controller John Chiang said that without IOUs, California would run out of cash by July's end.
But now, if California continues to issue the IOUs, creditors will be forced to hold on to them until they mature on Oct. 2, or find other banks to honor them. When the IOUs mature, holders will be paid back directly by the state at an annual 3.75% interest rate. Some banks might also work with creditors to come up with an interim solution, such as extending them a line of credit, said Beth Mills, a California Bankers Association spokeswoman.
Meanwhile, on Monday morning, a budget meeting between Gov. Arnold Schwarzenegger and legislative leaders failed to produce a result. Amid the budget deadlock, Fitch Ratings on Monday dropped California's bond rating to BBB, down from A minus, the latest in a series of ratings downgrades for the state.
The group of banks included Bank of America Corp., Citigroup Inc., Wells Fargo & Co. and J.P. Morgan Chase & Co., among others. The banks had previously committed to accepting state IOUs as payment. California plans to issue more than $3 billion of IOUs in July.
Ms. Mills of the CBA said some banks were concerned that there aren't processes in place to accept IOUs, and also worried about fraud issues. She noted that not all banks have set a July 10 deadline, and that dozens of credit unions in the state will keep accepting IOUs.
Wells Fargo's head of community banking, Lisa Stevens, said: "We're very disappointed, as are many Californians, that California has taken the unfortunate step of issuing IOUs in lieu of payments to some businesses and individuals."
State officials said they were disappointed by the banks' decision. Garin Casaleggio, a spokesman for Mr. Chiang, said: "We don't want anybody to suffer who can't redeem them when they need cash."
Bron: Wallstreet Journal
Over de houding van de banken weten we genoeg.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een paar maanden geleden hebben die banken een bailout gehad van belastingbetalers en nu weigeren ze zelf de California IOU's
Anders wordt het helemaal een slang die de eigen staart opeet. Niet meer dan wenselijk lijkt me dus, dat die banken niet mee willen werken aan de luchtkastelen van Ariequote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:57 schreef Q. het volgende:
[..]
Over de houding van de banken weten we genoeg.
Ja ze moeten toch zorgvuldig omspringen met dat belastinggeld en geen grote risico's meer nemenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Een paar maanden geleden hebben die banken een bailout gehad van belastingbetalers en nu weigeren ze zelf de California IOU's
Hoeveel zou dan de rente dan moeten zijn om de BBB rating een beetje af te dekken.quote:Op woensdag 8 juli 2009 00:44 schreef SeLang het volgende:
Bovendien, wie gaat nou voor 3,75% rendement z'n geld in BBB rated troep steken
30 miljard overschotquote:Op woensdag 8 juli 2009 21:31 schreef wolfrolf het volgende:
[ afbeelding ]
Dat heb ik toch maar mooi opgelost
Een paar? Die bakken zijn geen stuiver meer waardquote:Op woensdag 8 juli 2009 22:01 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
30 miljard overschotDaar kan Arnie wel een paar nieuwe SUVs van kopen.
Ik zou de 'prijselasticiteit' daarvan wel willen wetenquote:Op woensdag 8 juli 2009 22:05 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Een paar? Die bakken zijn geen stuiver meer waard![]()
Arnie kan beter de belastingen verhogen voor de rijke lullo's in LA, dat zou het grootste probleem direct helpen.
Met de crisis een stuk elastischer.quote:Op woensdag 8 juli 2009 22:45 schreef Zith het volgende:
[..]
Ik zou de 'prijselasticiteit' daarvan wel willen weten
Wat zijn dat voor Zimbabwaanse toestanden daar in Californie.quote:I work in the aircraft repair/parts industry in California and thought I'd let you onto something. Many vendors to the CDF (California division of forestry) air operations have outstanding bills going back to last year. My company just put all California agencies on cash or credit card only. Many others are refusing to sell to the CDF because of huge amount of unpaid and late bills. We don't even get Registered Warrants!
Mish, this is scary. I know of one company that is doing repairs knowing they won't get paid just because they do not want to see fire fighting aircraft grounded!
Vendors must be given payment priority if the state wants to have any police and fire protection! Meanwhile the state is still purchasing new cars! Go figure.
Don't put my name on this please. Thank you for your good work
nee. vs zit in deflationaire periode nu.quote:Op woensdag 1 juli 2009 17:14 schreef RemcoDelft het volgende:
Overheidsregulering is daar lichtelijk doorgeslagen: prijzen mogen niet omhoog, incl. belastingen, terwijl de kosten wel doorlopen...
O'rly.... ik zat behoorlijk in het infla kamp. Maar ik moet erkennen dat de eerste signs niet miselijk zijn.quote:Op zondag 12 juli 2009 19:20 schreef simmu het volgende:
[..]
nee. vs zit in deflationaire periode nu.
die discussie heeft zo onderhand een baard van een metertje of watquote:Op zondag 12 juli 2009 19:56 schreef Drugshond het volgende:
[..]
O'rly.... ik zat behoorlijk in het infla kamp. Maar ik moet erkennen dat de eerste signs niet miselijk zijn.
En hoe hoog zijn de kosten van levensonderhoud in LA?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 16:27 schreef Doler12 het volgende:
Vind je het gek dat Los Angeles failliet is. Wat een monster bedragen verdienen die agenten![]()
Pay and benefits, however, are a plus to new LAPD officers, who are among some of the highest-paid police officers in the country. As of spring 2007, new recruits could earn money through sign on bonuses ranging from $5,000 to $10,000. Sign on bonuses are paid 1/2 after graduation from the academy, and 1/2 after completion of probation.Also, $2,000 could be added for out of town sign ons for housing arrangements. As of July 2009, new recruits earned starting salaries of $56,522-$61,095 depending on education level, and began earning their full salary on their first day of academy training.
quote:Gouverneur Schwarzenegger pleit voor een 'shocktherapie': geen nieuwe belastingen, geen uitstel, maar drastisch snijden in de begroting om de tekorten definitief terug te dringen. De politieke impasse moet deze week worden opgelost. Anders kan Californië geen lonen meer uitbetalen.
De therapie die Schwarzenegger voor ogen heeft, raakt vooral het onderwijs en de gezondheidszorg, de grootste kostenposten van de staat.
De onderwijsbond berekende al dat mogelijk 18.000 leraren hun banen verliezen. In de armste wijken kunnen scholen 40 procent van hun leraren verliezen.
Andere maatregelen zijn minstens zo ingrijpend. Zo'n 225.000 mensen zullen niet langer aanspraak kunnen maken op Medi-Cal, de publieke ziektekostenverzekering voor minderbedeelden.
Sociale hulpverlening, waaronder projecten om aids tegen te gaan of jongeren te helpen uit bendes te komen, moet 10 procent inleveren.
"Goed onderwijs en gezondheidszorg zijn een mensenrecht", zegt Sean Leys, een leraar Engels die 23 dagen in hongerstaking was uit protest tegen de dreigende bezuinigingen. "Schwarzenegger straft de allerarmsten, omdat hij in zijn laatste jaren nog even daadkracht wil tonen. Op mijn school zitten alleen maar minderheden, 85 procent is Latino en 15 procent is Aziatisch. We hebben nu al soms klassen met zestig leerlingen. Dat er nu nog meer bezuinigd
quote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:49 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is triest, goed onderwijs is juist de weg naar welvaartquote:Op dinsdag 14 juli 2009 20:10 schreef henkway het volgende:
Zo zie je een eerste wereldmacht afzakken tot een derde wereldland
[..]
quote:Impact of California's Proposed Budget Fix May Be Felt at All Levels
California, famous for leading, on Tuesday showed the way into the deepening darkness that awaits every state groping to reconcile budget deadlines with collapsing revenue streams. The $26 billion deal Gov. Arnold Schwarzenegger (R) and Democratic legislative leaders are asking lawmakers to approve Thursday would plug the deficit in California, the nation's largest state. But the total shortfall facing all 50 states through fiscal 2011 is estimated at nearly 10 times that figure, or $230 billion, according to state budget officers.
quote:22.15-22.50 uur NOVA/DEN HAAG VANDAAG
Californië failliet?
Californië gaat erg snel bergafwaarts.
Dit is echt cool. Zat eerst moeilijk te doen over allemaal maatregelen die tegen mijn principes in gingen zonder dat het zoden aan de dijk zette maar uiteindelijk zag ik het kopje 'tax increase' en ik waande mezelf een echt politicusquote:Op zondag 5 juli 2009 20:54 schreef SeLang het volgende:
Het klinkt alleen niet heel erg Amerikaans.quote:Op woensdag 21 april 2010 21:14 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Dit is echt cool. Zat eerst moeilijk te doen over allemaal maatregelen die tegen mijn principes in gingen zonder dat het zoden aan de dijk zette maar uiteindelijk zag ik het kopje 'tax increase' en ik waande mezelf een echt politicus
Ik vond het maar een oppervlakkig stukje. Niet echt veel nieuwe feiten die aan het licht kwamen in ieder geval.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:41 schreef Q. het volgende:
Ik vond het al zo lang stil. Toch maar even kijken dan.
dat kon ook niet omdat sommige steden geen geld meer hadden voor straatverlichting.quote:Op donderdag 22 april 2010 17:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vond het maar een oppervlakkig stukje. Niet echt veel nieuwe feiten die aan het licht kwamen in ieder geval.
quote:Ambtenaren verplicht vrij in arm Californië
LOS ANGELES - De Californische gouverneur Arnold Schwarzenegger heeft woensdag de financiële noodtoestand uitgeroepen voor zijn armlastige staat.
De meeste ambtenaren moeten daardoor maandelijks drie dagen onbetaald verlof opnemen, totdat de nieuwe overheidsbegroting is vastgesteld. Schwarzenegger zei dat Californië met een begrotingstekort van 19 miljard dollar (14,6 miljard euro) op de rand staat van de financiële afgrond.
Goederen
Hij zei ook dat de staat vanaf augustus wellicht zogenoemde 'IOU's' moet uitgeven. Dat zijn kwitanties waarin de staat schuld erkent bij leveranciers van goederen en diensten. Leveranciers krijgen deze papieren in plaats van geld, totdat de staat weer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Californië heeft betalingen aan scholen en lokale overheden al uitgesteld.
Schwarzenegger pleit voor een nieuwe begroting waarin meer dan 12 miljard dollar (ruim 9 miljard euro) bezuinigd wordt, onder meer op armenhulp. Hij verwacht echter niet dat de nieuwe begroting er snel komt.
Californië verkeert al lange tijd in financiële problemen, onder meer de door de wereldwijde economische crisis en de lagere belastinginkomsten die daarmee gepaard gaan. De staat balanceerde vorig jaar zelfs op de rand van een faillissement.
Doen ze al op wat kleienre schaal. En ik las ook eens ergens (ook nieuwsbericht @ fok geloof ik) dat leveranciers die IOU's niet kunnen gebruiken om staatsbelastingen mee te betalenquote:Goederen
Hij zei ook dat de staat vanaf augustus wellicht zogenoemde 'IOU's' moet uitgeven. Dat zijn kwitanties waarin de staat schuld erkent bij leveranciers van goederen en diensten. Leveranciers krijgen deze papieren in plaats van geld, totdat de staat weer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Californië heeft betalingen aan scholen en lokale overheden al uitgesteld.
over het ene moet je rente betalen en over het andere niet?quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:44 schreef Basp1 het volgende:
Wat is het verschil tussen IOU's die uitstaan en een normale lening die men zou moeten aangaan om aan de betalingsverplichting te voldoen?
Zouden IOU's ook op de balans komen te staan, of zou het niets anders zijn als het buiten de boeken houden van tekorten?quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:21 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
over het ene moet je rente betalen en over het andere niet?
Die komen gewoon op de balans. Het is een liquiditeitsfix. Ze kunnen geen betaalbaar krediet aantrekken en hebben de macht om dit af te dwingen.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zouden IOU's ook op de balans komen te staan, of zou het niets anders zijn als het buiten de boeken houden van tekorten?
Houden overheden niet meestal een boekhouding bij op basis van inkomsten en uitgaven? Het zogenaamde kameralistisch boekhouden. Er is dan dus geen overzicht van bezittingen en schulden in de officiële boekhouding zoals dat bij commercieel boekhouden wel bestaat. In Nederland gaat het in ieder geval wel zo.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:42 schreef eleusis het volgende:
[..]
Die komen gewoon op de balans. Het is een liquiditeitsfix. Ze kunnen geen betaalbaar krediet aantrekken en hebben de macht om dit af te dwingen.
Oh f*ck, die is sterk!quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:13 schreef Zihuatanejo het volgende:
IOUs? Moet gelijk denken aan die film Dumb and Dumber.![]()
Omdat men in Griekenland (lees: Europa) meer verstandiger begint te worden dan de USA. Wie had dat ooit gedachtquote:Op donderdag 29 juli 2010 12:47 schreef Basp1 het volgende:
Waarom doet griekenland dan zo moelijk die kunnen dan toch ook IOU's gaan uitgeven.
Haha, die is wel goed.quote:Op donderdag 29 juli 2010 16:35 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Oh f*ck, die is sterk!
Ook die opmerking in de Youtube reacties: Current US economic system in a nutshell.
Schitterend!![]()
Het enige verschil is dat dollars (normaal gezien dan toch) overal aanvaard worden als betaalmiddel, terwijl dat bij die Californische IOU's nog maar de vraag is. Ik weet niet hoe ze er uit gaan zien, maar ik kan me voorstellen dat je er niet mee zal kunnen betalen bij je lokale Californische supermarkt.quote:Op donderdag 29 juli 2010 17:29 schreef TeringHenkie het volgende:
Dollarbiljetten zijn eigenlijk ook gewoon IOUs
Papier in plaats van papier,quote:Goederen
Dollars zijn het enige wettige betaalmiddel in de USA. IOU's zijn slechts schuldbekentenissen maar er kan niets mee worden betaald. Zelfs geen belastingenquote:Op vrijdag 30 juli 2010 12:12 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Het enige verschil is dat dollars (normaal gezien dan toch) overal aanvaard worden als betaalmiddel, terwijl dat bij die Californische IOU's nog maar de vraag is. Ik weet niet hoe ze er uit gaan zien, maar ik kan me voorstellen dat je er niet mee zal kunnen betalen bij je lokale Californische supermarkt.
Een soort van "municipal bond" dan?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 14:30 schreef TeringHenkie het volgende:
Even serieus: een dollarbiljet is een betaalmiddel, een IOU een soort van forward agreement. Met een ongedefinieerde expiry date.
Wel vreemd dan dat de bonds waar je moet afgaan op de "full faith and credit" van de issuer als het meest zeker worden beschouwd. Ik zou Californië niet echt vertrouwen.quote:The risk ("security") of a municipal bond is a measure of how likely the issuer is to make all payments, on time and in full, as promised in the agreement between the issuer and bond holder (the "bond documents"). Different types of bonds are secured by various types of repayment sources, based on the promises made in the bond documents:
* General obligation bonds promise to repay based on the full faith and credit of the issuer; these bonds are typically considered the most secure type of municipal bond, and therefore carry the lowest interest rate.
* Revenue bonds promise repayment from a specified stream of future income, such as income generated by a water utility from payments by customers.
* Assessment bonds promise repayment based on property tax assessments of properties located within the issuer's boundaries.
In addition, there are several other types of municipal bonds with different promises of security.
Een bond waarvan de issuer al heeft gedefault voordat je 'm kochtquote:Op vrijdag 30 juli 2010 14:39 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Een soort van "municipal bond" dan?
[..]
Wel vreemd dan dat de bonds waar je moet afgaan op de "full faith and credit" van de issuer als het meest zeker worden beschouwd. Ik zou Californië niet echt vertrouwen.
Ook staat er in de meeste van die overeenkomsten dus wel degelijk een einddatum vermeld.
Het is een tekort van 22% (dacht ik) van het staatsbudget, dus bepaald geen klein probleem. Vergeet niet dat je een staatsbudget niet kunt vergelijken met dat van een land omdat veel dingen door de federale regering worden geregeld.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 14:41 schreef Nobu het volgende:
Een tekort van 14 miljard dollar in een economie die enkele malen groter is dan die van Nederland, waar hebben we het over?
De FED kan wel de individuele staten redden. Ze kunnen bijv. hun schuldpapier opkopen.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:40 schreef ender_xenocide het volgende:
Waarom kan de Federale regering via de FED wel banken redden maar niet zijn eigen staten?
Volgens mij moet dat dan bij alle andere staten in een gelijke hoeveelheid gebeuren. Er mag dacht ik geen onderscheid gemaakt worden tussen staten in dat opzicht.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:51 schreef Zihuatanejo het volgende:
[..]
De FED kan wel de individuele staten redden. Ze kunnen bijv. hun schuldpapier opkopen.
Is dat zo? Maar de FED is zelf niet transparent en wordt niet geaudit.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Volgens mij moet dat dan bij alle andere staten in een gelijke hoeveelheid gebeuren. Er mag dacht ik geen onderscheid gemaakt worden tussen staten in dat opzicht.
Sja, links beleid...quote:Op vrijdag 30 juli 2010 18:12 schreef ender_xenocide het volgende:
vreemd dat particuliere instellingen die eigenlijk gewoon ondernemers lopen dus inderdaad zo makkelijk gered kunnen worden en zodra het gaat om Amerikaanse Staten het dus niet kan....
Is zelfs grondwettelijk vastgelegdquote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:57 schreef Bolkesteijn het volgende:
Volgens mij moet dat dan bij alle andere staten in een gelijke hoeveelheid gebeuren. Er mag dacht ik geen onderscheid gemaakt worden tussen staten in dat opzicht.
Dat is een beetje zoals de wafelijzerpolitiek in België vroeger: als er geld naar Vlaanderen ging voor een bepaald infrastructureel project of iets dergelijks, dan moest er ook een evenredig deel naar Wallonië gaan, ook al hadden ze eigenlijk niets om in te investeren. Zo is veel geld nutteloos over de balk gesmeten.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 11:18 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Is zelfs grondwettelijk vastgelegd.
10%quote:Op woensdag 8 juli 2009 09:16 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoeveel zou dan de rente dan moeten zijn om de BBB rating een beetje af te dekken.
Ja, met het enige verschil dat nu 49 andere staten hetzelfde moeten krijgen. Dat betekent dat als je een staat zou steunen met máár 14 miljard (het tekort in californie voor 1 jaar) in feite 700 miljard kwijt bent als federale overheid. Of minder als het relatief geregeld word (qua GDP of inwoners e.d.), waar ik niet zeker van ben maar vast en zeker zal staan in artikel 4 van de Amerikaanse grondwet (ben te lui vandaag). In ieder geval is dat in beide gevallen zoveel geld (en geen oplossing) dat het zeer onwaarschijnlijk is dat de federale hiermee in kan stemmen.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 11:41 schreef Krantenman het volgende:
Dat is een beetje zoals de wafelijzerpolitiek in België vroeger: als er geld naar Vlaanderen ging voor een bepaald infrastructureel project of iets dergelijks, dan moest er ook een evenredig deel naar Wallonië gaan, ook al hadden ze eigenlijk niets om in te investeren. Zo is veel geld nutteloos over de balk gesmeten.
Straks op Nederland 2 dus.quote:20.58-21.48 uur TEGENLICHT
California Dreaming
Californië heeft een speciale plek
in de Amerikaanse psyche.Het is de
thuishaven van de ongebreidelde kansen,
dromen en sterren,met een paradijselijk
klimaat.Maar de Gouden Staat is
failliet.En na Californië is nu ook de
stad Los Angeles aan de beurt.Publieke
voorzieningen worden ingeperkt,de
werkloosheid stijgt en velen zijn met
hun baan ook hun zorgverzekering en
woning kwijtgeraakt.
Maar tegelijkertijd lijkt het optimisme
en het geloof in de kracht van Amerika
onbreekbaar.
Het is wel tegenlicht natuurlijk.quote:Op maandag 8 november 2010 22:04 schreef Zith het volgende:
Nou, ik heb jaren in afrika gewoond, en deze mensen leven slechter dan de lagere middenstand (i.e. leraren, technichiens,) daar...
Natuurlijk, en ook zie je niet het enorme meerdendeel van de californiers waar het gewoon goed mee gaat.quote:
Als de documantaire klopte en de amerikanen die aan het woord waren hadden het gelijk lijkt me toch dat 33% van de californiers het niet meer goed heeft aangezien hun werkeloos zijn.quote:Op maandag 8 november 2010 23:50 schreef Zith het volgende:
[..]
Natuurlijk, en ook zie je niet het enorme meerdendeel van de californiers waar het gewoon goed mee gaat.
Met het (groeiende) deel waar het slecht mee gaat gaat het ook meteen heel slecht.quote:Op maandag 8 november 2010 23:50 schreef Zith het volgende:
[..]
Natuurlijk, en ook zie je niet het enorme meerdendeel van de californiers waar het gewoon goed mee gaat.
Die Oostenrijkse Arnold die heeft de Staat California van de regen in de drup gebracht met zijn zogenaamd beter beleid.Onbegrijpelijk dat dit soort gasten in Amerika wegkomen met dit beleid en niet vervolgd wordenquote:Op woensdag 1 juli 2009 16:58 schreef RvLaak het volgende:
Net op BNR een stukje van Schwarzenegger:
"Our wallets are empty".
Heb nog niet een "echte" nieuwsposting kunnen vinden, maar de analist op BNR zegt dat de staat helemaal geen geld meer uit kan geven, enkel beloftes.
Ben benieuwd hoe dit afloopt
Waarbij ik het stuitend vond om te zien hoeveel mensen in campers zijn gaan wonen en de brandweer mensen als een stel bedelaars op kruisingen staan om geld in te zamelen. Ik hoop echt dat ons sociale systeem niet zover uitgehold wordt dat we hier ook van zulke excessen gaan zien.quote:Op dinsdag 9 november 2010 08:22 schreef Q. het volgende:
[..]
Met het (groeiende) deel waar het slecht mee gaat gaat het ook meteen heel slecht.
Tja, "het volk" wil ook geen verandering, bij alles wat de situatie een beetje minder dramatisch zou kunnen maken staan ze meteen te steigeren. Nou dan, geen medelijden met zulk dom volk, laat ze maar lekker creperen.quote:Op dinsdag 9 november 2010 10:01 schreef rubje het volgende:
[..]
Die Oostenrijkse Arnold die heeft de Staat California van de regen in de drup gebracht met zijn zogenaamd beter beleid.Onbegrijpelijk dat dit soort gasten in Amerika wegkomen met dit beleid en niet vervolgd worden
Amerikanen hebben gewoon meer vertrouwen in hun eigen kunnen. Hier kijken we voor elke scheet naar de overheidquote:Op dinsdag 9 november 2010 10:20 schreef Q. het volgende:
[..]
Tja, "het volk" wil ook geen verandering, bij alles wat de situatie een beetje minder dramatisch zou kunnen maken staan ze meteen te steigeren. Nou dan, geen medelijden met zulk dom volk, laat ze maar lekker creperen.
Niet eenvoudig. Ik kwam nog steeds 2.4 miljard te kort.quote:Op zondag 5 juli 2009 20:54 schreef SeLang het volgende:
Gewoon extra belasting heffenquote:Op dinsdag 16 november 2010 04:22 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Niet eenvoudig. Ik kwam nog steeds 2.4 miljard te kort.
Ook in conservatieve kring gaan er nu stemmen op om de belasting te verhogen. Op die manier realiseert de kiezer ten minste dat al die leuke dingen voor de mensen, waarmee politici zichzelf in het pluche proberen te houden, geld kosten. Nu draait China daar voor op.quote:Op dinsdag 16 november 2010 06:58 schreef Zith het volgende:
[..]
Gewoon extra belasting heffen
Dan is het alsof je cheatcodes gebruikt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |