Het klinkt alleen niet heel erg Amerikaans.quote:Op woensdag 21 april 2010 21:14 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Dit is echt cool. Zat eerst moeilijk te doen over allemaal maatregelen die tegen mijn principes in gingen zonder dat het zoden aan de dijk zette maar uiteindelijk zag ik het kopje 'tax increase' en ik waande mezelf een echt politicus
Ik vond het maar een oppervlakkig stukje. Niet echt veel nieuwe feiten die aan het licht kwamen in ieder geval.quote:Op woensdag 21 april 2010 20:41 schreef Q. het volgende:
Ik vond het al zo lang stil. Toch maar even kijken dan.
dat kon ook niet omdat sommige steden geen geld meer hadden voor straatverlichting.quote:Op donderdag 22 april 2010 17:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vond het maar een oppervlakkig stukje. Niet echt veel nieuwe feiten die aan het licht kwamen in ieder geval.
quote:Ambtenaren verplicht vrij in arm Californië
LOS ANGELES - De Californische gouverneur Arnold Schwarzenegger heeft woensdag de financiële noodtoestand uitgeroepen voor zijn armlastige staat.
De meeste ambtenaren moeten daardoor maandelijks drie dagen onbetaald verlof opnemen, totdat de nieuwe overheidsbegroting is vastgesteld. Schwarzenegger zei dat Californië met een begrotingstekort van 19 miljard dollar (14,6 miljard euro) op de rand staat van de financiële afgrond.
Goederen
Hij zei ook dat de staat vanaf augustus wellicht zogenoemde 'IOU's' moet uitgeven. Dat zijn kwitanties waarin de staat schuld erkent bij leveranciers van goederen en diensten. Leveranciers krijgen deze papieren in plaats van geld, totdat de staat weer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Californië heeft betalingen aan scholen en lokale overheden al uitgesteld.
Schwarzenegger pleit voor een nieuwe begroting waarin meer dan 12 miljard dollar (ruim 9 miljard euro) bezuinigd wordt, onder meer op armenhulp. Hij verwacht echter niet dat de nieuwe begroting er snel komt.
Californië verkeert al lange tijd in financiële problemen, onder meer de door de wereldwijde economische crisis en de lagere belastinginkomsten die daarmee gepaard gaan. De staat balanceerde vorig jaar zelfs op de rand van een faillissement.
Doen ze al op wat kleienre schaal. En ik las ook eens ergens (ook nieuwsbericht @ fok geloof ik) dat leveranciers die IOU's niet kunnen gebruiken om staatsbelastingen mee te betalenquote:Goederen
Hij zei ook dat de staat vanaf augustus wellicht zogenoemde 'IOU's' moet uitgeven. Dat zijn kwitanties waarin de staat schuld erkent bij leveranciers van goederen en diensten. Leveranciers krijgen deze papieren in plaats van geld, totdat de staat weer aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen. Californië heeft betalingen aan scholen en lokale overheden al uitgesteld.
over het ene moet je rente betalen en over het andere niet?quote:Op donderdag 29 juli 2010 11:44 schreef Basp1 het volgende:
Wat is het verschil tussen IOU's die uitstaan en een normale lening die men zou moeten aangaan om aan de betalingsverplichting te voldoen?
Zouden IOU's ook op de balans komen te staan, of zou het niets anders zijn als het buiten de boeken houden van tekorten?quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:21 schreef Harde_Kip het volgende:
[..]
over het ene moet je rente betalen en over het andere niet?
Die komen gewoon op de balans. Het is een liquiditeitsfix. Ze kunnen geen betaalbaar krediet aantrekken en hebben de macht om dit af te dwingen.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zouden IOU's ook op de balans komen te staan, of zou het niets anders zijn als het buiten de boeken houden van tekorten?
Houden overheden niet meestal een boekhouding bij op basis van inkomsten en uitgaven? Het zogenaamde kameralistisch boekhouden. Er is dan dus geen overzicht van bezittingen en schulden in de officiële boekhouding zoals dat bij commercieel boekhouden wel bestaat. In Nederland gaat het in ieder geval wel zo.quote:Op donderdag 29 juli 2010 12:42 schreef eleusis het volgende:
[..]
Die komen gewoon op de balans. Het is een liquiditeitsfix. Ze kunnen geen betaalbaar krediet aantrekken en hebben de macht om dit af te dwingen.
Oh f*ck, die is sterk!quote:Op donderdag 29 juli 2010 14:13 schreef Zihuatanejo het volgende:
IOUs? Moet gelijk denken aan die film Dumb and Dumber.![]()
Omdat men in Griekenland (lees: Europa) meer verstandiger begint te worden dan de USA. Wie had dat ooit gedachtquote:Op donderdag 29 juli 2010 12:47 schreef Basp1 het volgende:
Waarom doet griekenland dan zo moelijk die kunnen dan toch ook IOU's gaan uitgeven.
Haha, die is wel goed.quote:Op donderdag 29 juli 2010 16:35 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Oh f*ck, die is sterk!
Ook die opmerking in de Youtube reacties: Current US economic system in a nutshell.
Schitterend!![]()
Het enige verschil is dat dollars (normaal gezien dan toch) overal aanvaard worden als betaalmiddel, terwijl dat bij die Californische IOU's nog maar de vraag is. Ik weet niet hoe ze er uit gaan zien, maar ik kan me voorstellen dat je er niet mee zal kunnen betalen bij je lokale Californische supermarkt.quote:Op donderdag 29 juli 2010 17:29 schreef TeringHenkie het volgende:
Dollarbiljetten zijn eigenlijk ook gewoon IOUs
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |